[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
rickytb schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:54:
[...]

Heb jij de Zaptec Go 2 icm de Zaptec Sense P1? Of een andere combi?
En heb je een dynamisch energiecontract of is dat niet per se relevant als je op overschot aan het laden bent? Thanks alvast!
Ik heb een Go 2 en een Sense P1. Die combinatie inderdaad, nog geen dynamisch contract, maar wel vanaf januari. Dat is overigens niet aan de orde als je met overschot laadt. In dat laatste geval gaat gewoon (alle) opgewekte energie naar de auto.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:31
Wim Bollen schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:13:
Zaptec Go2 kan in theorie zonneladen op een 3-fase aansluiting, maar het werkt absoluut niet. Niet genoeg stroom/ overschot.... zegtie. Zelfs als je 3.5 kW van het net erbij toestaat.
Kan zijn dat onze panelen niet genoeg kunnen leveren (4.2 kW) of wat dan ook. Maar begin hier niet aan is mijn advies. Gewoon standaard laden, dat combineert de solar power van de panelen met aanvullende netstroom (of zelfs thuisbatterij. Dan komt bij 8kW laden ook gewoon 50% of meer van de zon afhankelijk van je panelen.

PS: Als Solar-charge is ingeschakeld (onder Automatic Charging) dan blijft dat actief, ook als je toch weer naar Standaard laden overschakelt. Dus Solar-Charging altijd eerst expliciet UIT zetten.
Hier ook geen probleem met zonneladen; ik zet er meestal die laagste optie van "+grid" bij om bij plotselinge wolken niet meteen te gaan klapperen. Mogelijk verschil: ik heb een 1 fase omvormer, dus zodra die totaal ergens rond de 6A (1,5kW) levert op die ene fase, dan springt zonneladen aan (ook op 1 fase, soms met wat minuten vertraging wel). Omvormer doet 4kW als theoretisch maximum, maar dat haalt hij zelden. Maar dus wel soms tegen de 16A (3,6kW) laden (nog steeds op 1 fase).

Met wat aannames:
Als je een 3 fase omvormer hebt, gok ik dat dit anders werkt. Dan wil je installatie wellicht ook rond 6A overschot op 1 fase zien? Dus dan eigenlijk 6A op elke fase en zou je omvormer dus totaal 18A (4,1kW) moeten leveren voordat zonneladen (op 3 fasen) ueberhaupt begint? Er is vast iemand met een 3 fase omvormer die dit kan bevestigen of vertellen dat het onzin is ;)

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
casperjoost schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:31:
[...]

Hier ook geen probleem met zonneladen; ik zet er meestal die laagste optie van "+grid" bij om bij plotselinge wolken niet meteen te gaan klapperen. Mogelijk verschil: ik heb een 1 fase omvormer, dus zodra die totaal ergens rond de 6A (1,5kW) levert op die ene fase, dan springt zonneladen aan (ook op 1 fase, soms met wat minuten vertraging wel). Omvormer doet 4kW als theoretisch maximum, maar dat haalt hij zelden. Maar dus wel soms tegen de 16A (3,6kW) laden (nog steeds op 1 fase).

Met wat aannames:
Als je een 3 fase omvormer hebt, gok ik dat dit anders werkt. Dan wil je installatie wellicht ook rond 6A overschot op 1 fase zien? Dus dan eigenlijk 6A op elke fase en zou je omvormer dus totaal 18A (4,1kW) moeten leveren voordat zonneladen (op 3 fasen) ueberhaupt begint? Er is vast iemand met een 3 fase omvormer die dit kan bevestigen of vertellen dat het onzin is ;)
Ik weet er het fijne niet van, maar heb hem hier op minimaal 6A gezet en merk geen verschil tussen 1-fase een maand of 2 geleden en sinds ik 3 fasen laden heb.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste