Ik zou het doen!
Dat herken ik... Bij mij was er een andere speler die het laadproces wilde sturen, Tibber of evcc. Dan gaat de Zaptec op de pauzestand. Wellicht speelt dat bij jou ook?GJonke schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:08:
Los van BiDi-laden: Ik heb de laatste tijd bijna elke laadsessie problemen met laden van de KIA EV3 via de Zaptec Go2. Na aansluiten gaat het laden een minuutje goed, maar dan slaat het proces af. Ik kan het zaakje dan het wel weer via de app aanzetten, met hetzelfde resultaat: na een minuutje of wat 'uit'. Dat schiet dus niet op.
Wat ik heb geprobeerd:
1. Kabel afkoppelen van en opnieuw aansluiten op auto en laadpaal, 2. Zaptec resetten via de app, 3. een harde reset van de zapte: uit, minuutje wachten, weer aan via de meterkast. 4. laadniveau in EV 3 veranderen (van 90 naar 80%). In het begin werkte een harde reset een keertje wel, maar nu ook niet meer. Het maakt verder ook niet uit op welk moment van de dag ik laad. Wanneer ik een keer elders laad (al dan niet via snellader) gaat het ook gewoon goed én gaat de eerstvolgende thuislaadsessie ook goed. Maar daarna is dat dan weer over.
Bij de KIA dealer kon ik aan hun lader de laadkabel testen (was OK) en daar liep het laadproces wel meteen goed (minstens 15 minuten laten laden). Dus ligt het probleem bij de Zaptec G02 (en de aansluiting op de kabel/auto....)?
Iemand vergelijkbare ervaringen en, nog beter, een oplossing?
Er is waarschijnlijk dus geen probleem met de kabel o.i.d.
Dank voor de andere tips.
En hoe zit het dan met ?: U moet een Zaptec-gecertificeerd installateursaccount gebruiken om toegang te krijgen tot de installateursfuncties.jurgen purgen schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:24:
[...]
Ik heb gewoon de handleiding gevolgd. Oude lader door Tibber laten verwijderen( heb nu idd mn 2e Zaptec Go 2). Ging niet vanzelf via de app. Daarna twee dagen gewacht om de nieuwe lader bij Tibber aan te melden. Na aanmelding bij Tibber ook meteen bij ERE inboekingsdienstverlener aangemeld.
Alles vanaf aanschaf >plaatsing>registratie en IBS voor beiden laadpalen zelf gedaan.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Wat wil je precies weten? Je kunt alles zelf doen. Ook die rechten kun je jezelf toebedelenErik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:13:
[...]
En hoe zit het dan met ?: U moet een Zaptec-gecertificeerd installateursaccount gebruiken om toegang te krijgen tot de installateursfuncties.
Mijn boefje is liev!
Ik ga vanavond een nieuwe Zaptec installeren. Als ik hem aan de app toevoeg heb ik de rechten nog niet denk ik?JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:14:
[...]
Wat wil je precies weten? Je kunt alles zelf doen. Ook die rechten kun je jezelf toebedelen
Ben een beetje zoekende naar de volgorde van installatie. Als ie aangesloten is start de zaptec op. Moet ik hem eerst toevoegen en dan de rechten goed zetten om hem verder in te stellen?
[ Voor 23% gewijzigd door Erik1805 op 14-09-2026 13:21 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
ik had de rechten direct al, dus nee dat hoeft niet volgens mij als je hem zelf installeert.Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:17:
[...]
Ik ga vanavond een nieuwe Zaptec installeren. Als ik hem aan de app toevoeg heb ik de rechten nog niet denk ik?
Ben een beetje zoekende naar de volgorde van installatie. Als ie aangesloten is start de zaptec op. Moet ik hem eerst toevoegen en dan de rechten goed zetten om hem verder in te stellen?
Ja kiest bij installatie (app), dat je zelf de installateur bent. Dan komt het goed.Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:17:
[...]
Ik ga vanavond een nieuwe Zaptec installeren. Als ik hem aan de app toevoeg heb ik de rechten nog niet denk ik?
Mijn boefje is liev!
Ik heb eerder uitleg gegeven waar je dat doet in het topic.
Edit: Quad in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 14-09-2026 19:25 ]
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Ik heb het ingesteld maar Tibber blijft max 10aQuad schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:24:
@Erik1805 Via de portal.zaptec.com kan je jezelf installateurrechten geven. Daarmee heb je invloed op wat er maximaal op je grid en groep afgenomen mag worden.
Ik heb eerder uitleg gegeven waar je dat doet in het topic.
Edit: Quad in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 11% gewijzigd door Erik1805 op 14-09-2026 20:42 ]
Tibber stuurt dat aan als je de laadpaal als powerup hebt toegevoegd. Dat veranderd vanzelf tot een max van 16AErik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:41:
[...]
Ik heb het ingesteld maar Tibber blijft max 10a
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Dank je wel. Doe ik dat ook in het portal ?JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:07:
[...]
Tibber stuurt dat aan als je de laadpaal als powerup hebt toegevoegd. Dat veranderd vanzelf tot een max van 16AHoud het maar eens in de gaten tijdens een laadsessie. Helemaal als er fase(n) switching gebeurd. Zet dan ook meteen het aantal switches op max (20 ipv 5)
[Afbeelding]
Yes!Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:11:
[...]
Dank je wel. Doe ik dat ook in het portal ?
Mijn boefje is liev!
Als je alleen op 1 fase wil laden wel. Anders niet. Dat schakelt zelf op en neer. Tibber stuurt dat aan.Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:14:
[...]
Most ik deze dan niet op TN1 fase zetten met 16a?
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Bedankt. Ik ga het testen. Wel raar dat de Tibber app maximaal 10a aangeeft en niet hogerJB schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:15:
[...]
Als je alleen op 1 fase wil laden wel. Anders niet. Dat schakelt zelf op en neer. Tibber stuurt dat aan.
Dat is op dit moment. Het is dynamisch. Het veranderd zodra je een sessie actief hebt. Alles obv slim/zonneladen.Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:16:
[...]
Bedankt. Ik ga het testen. Wel raar dat de Tibber app maximaal 10a aangeeft en niet hoger
Mijn boefje is liev!
Als ik via Home Assistant het werk vd Zaptec Go2 volg, zie ik dat 100% laden, ook al is het maar 11kW, Tibber het amperage verhoogt naar 35A. Ik heb maar een 25A hoofdzekering. Maar meer kan de laadpaal toch niet leveren. Tijdens GR staat ie op 0. De, volgens Tibber, beschikbare hoeveelheid energie wordt per moment verdeeld over de Tibber klanten.Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:16:
[...]
Bedankt. Ik ga het testen. Wel raar dat de Tibber app maximaal 10a aangeeft en niet hoger
Ik zal morgenochtend even kijken met welke snelheid de Zaptec geladen heeft. Laadplan staat voor laden vannachtjurgen purgen schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:47:
[...]
Als ik via Home Assistant het werk vd Zaptec Go2 volg, zie ik dat 100% laden, ook al is het maar 11kW, Tibber het amperage verhoogt naar 35A. Ik heb maar een 25A hoofdzekering. Maar meer kan de laadpaal toch niet leveren. Tijdens GR staat ie op 0. De, volgens Tibber, beschikbare hoeveelheid energie wordt per moment verdeeld over de Tibber klanten.
Allemaal leuk, dat spelen met vermogens. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. Je bent hier zo sterk als je zwakste schakel.
In mijn geval was het een vervanging van mijn go-e lader ivm ERE certificaten. En die laadde prima met 11kwhHuppol schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:58:
Ik hoop dat jullie allemaal netjes hebben gecheckt voor hoeveel kWh de voedingskabel, Installatiedraad in de meterkast en de aardlekautomaat gecertificeerd zijn.
Allemaal leuk, dat spelen met vermogens. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. Je bent hier zo sterk als je zwakste schakel.
Ik heb idd 5x6mm² gebruikt vanwege het 11kW vermogen, niet de energie (kWh). En ook op een 16A alamat. Maar bedankt voor de heads-up voor andere handige Harry'sHuppol schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:58:
Ik hoop dat jullie allemaal netjes hebben gecheckt voor hoeveel kWh de voedingskabel, Installatiedraad in de meterkast en de aardlekautomaat gecertificeerd zijn.
Dank je voor de tip het aantal switches van 3 fase naar 1 fase van 5 maal op 20 maal in te stellen. Nu weet ik waarom zaterdagmiddag het laden vanaf een bepaald moment op 1 fase bleef terwijl er ondertussen voldoende stroom beschikbaar was op de andere 2 fasen. Dat stoorde mij omdat juist toen de stroom goedkoop was. Later de auto losgekoppeld en weer aangesloten en toen ging die weer op 3 fase laden verder.JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:07:
[...]
Tibber stuurt dat aan als je de laadpaal als powerup hebt toegevoegd. Dat veranderd vanzelf tot een max van 16AHoud het maar eens in de gaten tijdens een laadsessie. Helemaal als er fase(n) switching gebeurd. Zet dan ook meteen het aantal switches op max (20 ipv 5)
[Afbeelding]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Hij heeft vannacht geladen maar met hele lage snelheid. Gaat iets niet goed. Stroomverbruik in de nacht is niks. Dus zou vol kunnen laden. Iemand nog een tip?JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:17:
[...]
Dat is op dit moment. Het is dynamisch. Het veranderd zodra je een sessie actief hebt. Alles obv slim/zonneladen.
:strip_exif()/f/image/DYSWtNg4y83ArHdd0EvpDgBp.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan mij niet voorstellen dat de onderstaande instelling dynamisch zou zijn. Staat toch echt maximale laadsnelheid en kan deze niet hoger zetten dan 10a.
[ Voor 25% gewijzigd door Erik1805 op 15-09-2026 07:43 ]
Ik zie ook loadbalancing opties bij Tibber. Gebruik je een Pulse?Erik1805 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:38:
[...]
Hij heeft vannacht geladen maar met hele lage snelheid. Gaat iets niet goed. Stroomverbruik in de nacht is niks. Dus zou vol kunnen laden. Iemand nog een tip?
~[Afbeelding]
Kan mij niet voorstellen dat de onderstaande instelling dynamisch zou zijn. Staat toch echt maximale laadsnelheid en kan deze niet hoger zetten dan 10a.
~[Afbeelding]
Anders even ticket inschieten bij Tibber, of zij de laadpaal op de juiste manier kunnen aansturen?
[ Voor 5% gewijzigd door JB op 15-09-2026 08:50 ]
Mijn boefje is liev!
Ja ik gebruik de pulse. Ik heb Tibber ook al even gevraagdJB schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:49:
[...]
Ik zie ook loadbalancing opties bij Tibber. Gebruik je een Pulse?
Anders even ticket inschieten bij Tibber, of zij de laadpaal op de juiste manier kunnen aansturen?
Ja ik gebruik de pulse. Ik heb Tibber ook al even gevraagdJB schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:49:
[...]
Ik zie ook loadbalancing opties bij Tibber. Gebruik je een Pulse?
Dit geeft Tibber aan om even te doen:
Even op volle snelheid laten laden in de Zaptec app. Auto ontkoppelen en weer opnieuw koppelen, dan krijgen we hopelijk de juiste data door van Zaptec
[ Voor 32% gewijzigd door Erik1805 op 15-09-2026 10:40 ]
In de Zaptec Portal, bij Instellingen, Energiebeheer, kloppen deze instellingen?:
Elektriciteitsnet: TN 3 fase
Maximale stroom per fase: 16A
Maximaal vermogen dat wordt toegewezen per laadstation bij het laden in 1 fase: 16A
Terugschakelen van 3 naar 1 fase: <standaard ingesteld op 8A)
Sta toe dat de laadstations terugschakelen naar 3 fasen: ja
Maximum aantal schakelingen dat is toegestaan voordat het laden wordt vergrendeld op 1 fase: 5 (waarom niet 10, of 20?)
Ik zelf heb alleen het aantal schakelingen op maximaal staan, 20. Voor de rest alles hetzelfde. Maar met de zoekfunctie zou je hebben gezien dat @JB het al vaker aangegeven had.catchingfire schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:47:
Situatie 3x25A, Zaptec Go 2, Tibber, load-balancing middels Tibber Pulse.
In de Zaptec Portal, bij Instellingen, Energiebeheer, kloppen deze instellingen?:
Elektriciteitsnet: TN 3 fase
Maximale stroom per fase: 16A
Maximaal vermogen dat wordt toegewezen per laadstation bij het laden in 1 fase: 16A
Terugschakelen van 3 naar 1 fase: <standaard ingesteld op 8A)
Sta toe dat de laadstations terugschakelen naar 3 fasen: ja
Maximum aantal schakelingen dat is toegestaan voordat het laden wordt vergrendeld op 1 fase: 5 (waarom niet 10, of 20?)
Ik wel. Stuur me maar een DM.mwa schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:52:
Heeft iemand hier ervaring met een installateur regio Friesland icm een Zaptec Go2? Onze nieuwe elektrische auto komt een stuk eerder dan gepland (volgende week) en de partijen die ik heb benaderd kunnen enkel pas in november.
[ Voor 97% gewijzigd door Runescom op 15-09-2026 20:52 ]
Give 2 Get
I have usernames older than you.
Ik zou het doen!
Dat is wel vervelend om te horen. Moet zeggen dat ik mijn paal dus ook via ProShop aangeschaft heb, maar niet omgeruild, omdat de sensorstoring na 2x reset het (tot op heden) weer zonder problemen doet...MikeyMan schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:57:
Gisteren teruggekomen van vakantie. Dus dacht vandaag de Zaptec weer op te hangen. Hebben die klojos van ProShop een Go opgestuurd ipv een Go2. Echt ongelofelijk. Ruim zes weken bezig geweest met die lui. Ongehoord.
Nu maar hopen dat de storing niet meer terugkomt....
Ik heb een vraag over het schakelen tussen 1-fase en 3-fase.
Ik gebruik vooral zonneladen tegenwoordig. Maar soms moet het sneller, en dan zet ik hem op automatisch laden of standaard laden. Maar in beide gevallen blijft hij dan op 1 fase hangen. Zelfs als de stroom boven de omschakelgrens komt zoals ingesteld in het portal. Pas toen ik die waarde op 0 zette (betekent altijd 3-fase), ging hij over naar 3-fase.
Herkennen jullie dit? Is hier een eenvoudigere manier voor? Dit zijn wel heel veel handelingen, en krijg ik mijn minder digitaal aangelegde partner lastig uitgelegd.
Ik mis eigenlijk gewoon een directe knop om tussen 1 en 3 fase te schakelen. Zelf zou ik eigenlijk liever een vermogen in kunnen stellen dan een stroom. Niet echt een fantastische app.
Ja hier ookpjottum schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:04:
Hm. Er lijkt iets anders te zijn in de app, want elke keer dat ik hem start moet ik opnieuw inloggen - best irritant.. Herkent iemand dit? Echt sinds deze week..
Ik wissel laden op de zon ook geregeld af met standaard laden op 11 kW. Dat doe ik dan door bij de laadinstellingen het zonneladen uit te zetten. Ik zit niet aan de fase-instellingen, die gaat met zonneladen automatisch naar 1 fase omdat ik maar 11 panelen heb. Dat gaat vaak goed, maar soms moet ik de lader opnieuw starten. Dan blijft hij op zonneladen doorgaan en schakelt niet.EJDelft schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:47:
Hoi allen,
Ik heb een vraag over het schakelen tussen 1-fase en 3-fase.
Ik gebruik vooral zonneladen tegenwoordig. Maar soms moet het sneller, en dan zet ik hem op automatisch laden of standaard laden. Maar in beide gevallen blijft hij dan op 1 fase hangen. Zelfs als de stroom boven de omschakelgrens komt zoals ingesteld in het portal. Pas toen ik die waarde op 0 zette (betekent altijd 3-fase), ging hij over naar 3-fase.
Herkennen jullie dit? Is hier een eenvoudigere manier voor? Dit zijn wel heel veel handelingen, en krijg ik mijn minder digitaal aangelegde partner lastig uitgelegd.
Ik mis eigenlijk gewoon een directe knop om tussen 1 en 3 fase te schakelen. Zelf zou ik eigenlijk liever een vermogen in kunnen stellen dan een stroom. Niet echt een fantastische app.
[ Voor 7% gewijzigd door edatnl op 20-09-2026 08:02 ]
Wissel je ook wel eens tijdens het laden? En gaat dat dan goed? Bij mij blijft hij dan eigenlijk structureel hangen op 1 faseedatnl schreef op zondag 20 september 2026 @ 08:00:
[...]
Ik wissel laden op de zon ook geregeld af met standaard laden op 11 kW. Dat doe ik dan door bij de laadinstellingen het zonneladen uit te zetten. Ik zit niet aan de fase-instellingen, die gaat met zonneladen automatisch naar 1 fase omdat ik maar 11 panelen heb. Dat gaat vaak goed, maar soms moet ik de lader opnieuw starten. Dan blijft hij op zonneladen doorgaan en schakelt niet.
Welk ticket is dat? Kun je die even linken?Worker123 schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:46:
ja herkenbaar, maar ik heb meer het idee dat APM Sense heel erg voorzichtig is met opschalen van laadvermogen, terwijl stoppen heel snel gaat. Dat is op zich natuurlijk wel belangrijk om problemen te voorkomen maar het werkt gewoon niet prettig. EVCC is daar een stuk beter in maar die mag niet schakelen tussen 1 en 3 fases, heb daar nog een ticket van lopen maar helaas nog geen reactie.
Ik heb een Zaptec Go2 paal en daarbij 16 zonnepanelen van Enphase met een metered Enphase gateway en een ANWB dynamisch contract. Wanneer ik in de Zaptec app, de modus zet op "Automatisch Alleen overschot" laden dan lijkt het er op dat de laadpaal toch gewoon van het net trekt. Reactie van de installateur is "Kan het zijn dat je een dynamisch tarief laden ook hebt aanstaan in de ANWB? Dan bepaald de ANWB het laden namelijk"
Maar volgens mij kun je het dynamisch laden niet aan of uit zetten, toch ? Iemand een oplossing?
Zaptec al opnieuw opgestart, snap er geen barst van.
iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line
Doet je sense het nog?THE_BASE schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:02:
Iemand een idee? Sinds een paar dagen werkt Zonneladen niet meer. Staat op Automatisch laden met Zonneladen en alleen overschot. Blijft maar direct met 11kw laden.
Zaptec al opnieuw opgestart, snap er geen barst van.
Ik moet het wel eens forceren dat ie een wijziging accepteerd, dan flip je de naam van de paal (van @THE_BASE naar @THE_BASE1 ofzo - opslaan even wachten en daarna weer terug) tegelijk met die aanpassing naar zonneladen.
Dat wil nog wel eens helpen. Het is allemaal erg .. .. niet helemaal af, in de EV wereld.
Nou, inderdaad. De Sense lag er uit. Nu weer actief, maar laadt nog steeds met 11kW. Nu nog niet zo spannend, maar vanaf 2027 wel. Het werkte, maar stabiel is anders.pjottum schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:22:
[...]
Doet je sense het nog?
Ik moet het wel eens forceren dat ie een wijziging accepteerd, dan flip je de naam van de paal (van @THE_BASE naar @THE_BASE1 ofzo - opslaan even wachten en daarna weer terug) tegelijk met die aanpassing naar zonneladen.
Dat wil nog wel eens helpen. Het is allemaal erg .. .. niet helemaal af, in de EV wereld.
Ga het eens met die naamwijzing proberen!
iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line
Eigenlijk ben ik behoorlijk tevreden met hoe het werkt, inclusief zonneladen. Je moet soms wel beetje geduld hebben: schakelen tussen automatic op 11kW en zonneladen (al dan niet met beetje 'grid' op 1 fase) duurt inderdaad wel eens rond de 15 minuten, zoals de app ook voor waarschuwt. Dus even met de hand naar 11kW tijdens zonneladen, maar ook andersom als hij staat te "snelladen" en je zet zonneladen aan, kost soms de volle ~15 minuten voor hij schakelt.THE_BASE schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:26:
[...]
Nou, inderdaad. De Sense lag er uit. Nu weer actief, maar laadt nog steeds met 11kW. Nu nog niet zo spannend, maar vanaf 2027 wel. Het werkte, maar stabiel is anders.
Ga het eens met die naamwijzing proberen!
Ook als hij heel traag begint (wel 3 fasen) zonder duidelijke oorzaak: gewoon kwartier later kijken en alles is ok
Met die dagen als laatste week, felle zon afgewisseld met bewolkte perioden, zie je wel dat dezelfde vertraging soms wat onhandig uitkomt met zonneladen: periode zon, zonneladen gaat op 3kW, vlak daarna een bewolkt kwartier (en dus vol laden in de schaduw), etc... Gemiddeld werkt het best goed, maar er zitten soms wat lelijke stukken in de grafiek, precies gespiegeld van wat je wenst...
Zo herken ik het ook!casperjoost schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:50:
[...]
Eigenlijk ben ik behoorlijk tevreden met hoe het werkt, inclusief zonneladen. Je moet soms wel beetje geduld hebben: schakelen tussen automatic op 11kW en zonneladen (al dan niet met beetje 'grid' op 1 fase) duurt inderdaad wel eens rond de 15 minuten, zoals de app ook voor waarschuwt. Dus even met de hand naar 11kW tijdens zonneladen, maar ook andersom als hij staat te "snelladen" en je zet zonneladen aan, kost soms de volle ~15 minuten voor hij schakelt.
Ook als hij heel traag begint (wel 3 fasen) zonder duidelijke oorzaak: gewoon kwartier later kijken en alles is ok![]()
Met die dagen als laatste week, felle zon afgewisseld met bewolkte perioden, zie je wel dat dezelfde vertraging soms wat onhandig uitkomt met zonneladen: periode zon, zonneladen gaat op 3kW, vlak daarna een bewolkt kwartier (en dus vol laden in de schaduw), etc... Gemiddeld werkt het best goed, maar er zitten soms wat lelijke stukken in de grafiek, precies gespiegeld van wat je wenst...
Alleen normaliter stond er 'wacht op Zonneladen'. Nu ging hij dus gelijk met 11kW aan de slag en ineens krijg ik een melding dat het met 2.76kW gaat. Dus tijdens het volle vermogen schakelt hij om en dat is nieuw voor me.
Ik ga het weer even in de gaten houden aankomende week met wat meer zon.
Maar ik zie veel mensen waar dat dus niet of slecht werkt.
Mijn eerlijke vraag is dus aan de gebruikers hier, zouden jullie met kennis van nu alsnog voor de zaptec gaan of zijn er 'betere' opties.
Nu heb ik de keuze nog open.
Ik zou zeker weer voor Zaptec kiezen: de app werkt goed, automatisch laden werkt prima. Eigenlijk geen klachten, alleen de beginfase van Zonneladen is nog een beetje wennen.911GT2 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:41:
Oei, ik schrik wel van de moeilijkheden die de zaptec oplevert aan velen hier. Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn huis. Hiervoor heb ik een warmtepomp met een warmteboiler in gedachten en om overige zonnepanelen energie op te stoken de zaptec go 2. Alles in combinatie met Tibber en Home Assistant.
Mijn eerlijke vraag is dus aan de gebruikers hier, zouden jullie met kennis van nu alsnog voor de zaptec gaan of zijn er 'betere' opties.
Ik zou meteen weer de Zaptec Go 2 kiezen. Alleen heb ik de laadpaal voor de GR gekoppeld aan Tibber maar ik ga morgen toch echt die koppeling weer afbreken.911GT2 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:41:
Oei, ik schrik wel van de moeilijkheden die de zaptec oplevert aan velen hier. Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn huis. Hiervoor heb ik een warmtepomp met een warmteboiler in gedachten en om overige zonnepanelen energie op te stoken de zaptec go 2. Alles in combinatie met Tibber en Home Assistant.
Zonneladen wordt steeds afgebroken en zonder de Tibber verbinding had ik daar gedurende mijn periode bij ZP geen last van. Daar was de laadpaal niet gekoppeld en deed ik alles via de Zaptec app. Zonder gedoe of gezeik.
En omdat ik toch geen GR krijg met de laadpaal, gaat de koppeling eruit. Zal wel melden als het zonneladen wel weer lukt.
Ja ook tijdens het laden. Het gaat geregeld goed, maar ook niet altijd. Dan moet ik eerst de lader herstarten.EJDelft schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:55:
[...]
Wissel je ook wel eens tijdens het laden? En gaat dat dan goed? Bij mij blijft hij dan eigenlijk structureel hangen op 1 fase
Klinkt als twee kapiteins op een schip? Bij koppeling van de paal met Tibber stel je de zaptec toch in op standaard laden?jurgen purgen schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:14:
[...]
Ik zou meteen weer de Zaptec Go 2 kiezen. Alleen heb ik de laadpaal voor de GR gekoppeld aan Tibber maar ik ga morgen toch echt die koppeling weer afbreken.
Zonneladen wordt steeds afgebroken en zonder de Tibber verbinding had ik daar gedurende mijn periode bij ZP geen last van. Daar was de laadpaal niet gekoppeld en deed ik alles via de Zaptec app. Zonder gedoe of gezeik.
En omdat ik toch geen GR krijg met de laadpaal, gaat de koppeling eruit. Zal wel melden als het zonneladen wel weer lukt.
Hier auto en zaptec go 2 via Tibber gekoppeld en dat werkt top.911GT2 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:41:
Als ik dat doe dan gaat ie meteen laden als ik de stekker inplug en dat is nou net niet de bedoeling. Wat jij mooi zegt klopt en een kapitein slaapt vanaf morgen met de vissen. 🐡🐙🦐.GVR schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:23:
[...]
Klinkt als twee kapiteins op een schip? Bij koppeling van de paal met Tibber stel je de zaptec toch in op standaard laden?
Nou moet ik voor de volledigheid ook erbij vertellen dat dit speelt sinds de thuisaccu geplaatst is.
De accu heeft voorrang op alles. En zit vaak de auto in de weg. En dat stoort me het meest.
In de winter zat ik al bij Tibber, eigenlijk vanaf het moment dat we de EV in de zomer '25 kregen. De zomer bij ZP en nu weer bij Tibber vanwege de integratie met de thuisaccu.
Maar juist dat werkt, bij mij, niet fijn samen.
Te vaak dat de accu leeggaat in de auto.
Te veel gepiel en gedoe.
WAFstatus=🧟♀️ .
Dus weer gewoon naar de Zaptec app. Die werkt, voor mijn vrouw en dus bij mij, het best.
Zonneladen gewoon lekker strak met de teruglevering mee, met marges soms.
En dat is wat voor mij nu vooral in het tussenseizoen van van belang is. Die airco, en verwarming van de wagen, vragen je nu meer energie, dus elke dag nog 4-8 kWh in de accu laten druppelen is wel fijn om de week toch door te komen, (4x83km/week).
Ik moet nu steeds "Slim laden" in Tibber uitzetten en dan start zonneladen vanuit Zaptec wel. Dit alles terwijl ik slim laden in Tibber ook heb ingeschakeld. He'k eerder vd week al laten zien.
[ Voor 57% gewijzigd door jurgen purgen op 22-09-2026 00:08 ]
Hier doe ik dat ook handmatig: thuisbatterij laadt in de ochtend eerst, daarna zet ik die op handmatig. In de middag kan de auto dan met Zonneladen via Zaptec of voordelig via Zonneplan laden.jurgen purgen schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:30:
[...]
Als ik dat doe dan gaat ie meteen laden als ik de stekker inplug en dat is nou net niet de bedoeling. Wat jij mooi zegt klopt en een kapitein slaapt vanaf morgen met de vissen. 🐡🐙🦐.
Nou moet ik voor de volledigheid ook erbij vertellen dat dit speelt sinds de thuisaccu geplaatst is.
De accu heeft voorrang op alles. En zit vaak de auto in de weg. En dat stoort me het meest.
In de winter zat ik al bij Tibber, eigenlijk vanaf het moment dat we de EV in de zomer '25 kregen. De zomer bij ZP en nu weer bij Tibber vanwege de integratie met de thuisaccu.
Maar juist dat werkt, bij mij, niet fijn samen.
Te vaak dat de accu leeggaat in de auto.
Te veel gepiel en gedoe.
WAFstatus=🧟♀️ .
Dus weer gewoon naar de Zaptec app. Die werkt, voor mijn vrouw en dus bij mij, het best.
Zonneladen gewoon lekker strak met de teruglevering mee, met marges soms.
En dat is wat voor mij nu vooral in het tussenseizoen van van belang is. Die airco, en verwarming van de wagen, vragen je nu meer energie, dus elke dag nog 4-8 kWh in de accu laten druppelen is wel fijn om de week toch door te komen, (4x83km/week).
Ik moet nu steeds "Slim laden" in Tibber uitzetten en dan start zonneladen vanuit Zaptec wel. Dit alles terwijl ik slim laden in Tibber ook heb ingeschakeld. He'k eerder vd week al laten zien.
Integratie via Tibber vind ik maar niks, die houdt geen rekening met m’n thuisbatterij. En handmatig werkt dan toch prettiger.
Dat is het voordeel dat je hebt denk ik; Home Assistant. Ik gebruik zelf Homey in combinatie met de Zaptec Go 2. Je hebt geen Sense nodig voor zonneladen. Je laat Home Assistant gewoon bepalen of je op 1 of op 3 fase gaat laden. Ik Homey heb ik een advanced flow gemaakt met een berekening voor zonneladen. Iedere minuut past hij hier het amperage op aan. Mijn auto kan helaas wel maar op 1 fase laden, maar dit werkt erg goed. Wisselen tussen 1 en 3 fase zou ik niet te vaak doen.911GT2 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:41:
Ik zoek een laadstation die aan de volgende eisen voldoet:
- MiD meter voor ERE-certificaten. Kan een ERE dienstverlener de laadpaal automatisch uitlezen?
- Volledig bruikbaar zonder abonnementskosten
- De laadkabel mag over de stoep, maar alleen tijdens laden. Wel fijn als het gestuurd kan worden adhv dynamische prijzen, maar typisch plug ik in tijdens het goedkoopste blok.
- In Home Assistant heb ik al de P1-data en van daaruit zou ik ook het laadvermogen willen kunnen afknijpen. Bijv als 1 van de fasen boven 24A komt het laadvermogen verlagen.
- Het laadstation moet dus via een Home Assistant integratie aangestuurd kunnen worden.
- Ik heb al een 3F aansluiting buiten met een CEE stekker. Die gebruik ik nu met een EV Chargeking mobiele 11 kW lader. Ik wil hem dus zelf kunnen investeren.
- Verbinden met HA via Wifi, hoewel de ERE uitlezing waarschijnlijk via 4G gaat.
Alvast dank!
1. check, ik zit bij Joulo daar importeer je de paal op jouw adres, zij lezen daarna zelfstandig de ERE's uit
2. check (al is er sinds de nieuwe release notes of gebruikersovereenkomst een bepaling opgenomen dat er maandelijkse kosten gerekend kunnen worden)
3. check, je kan de kabel vergrendelen of loshalen als je dat wilt
4. laadvermogen afknijpen vanuit HA heb ik nog niet ervaren, maar als je de zaptec met tibber combineert krijg je slim laden en zonneladen en dan wordt het wel aangestuurd
5. check
6. je zult bedoelen installeren ipv investeren, hoe dan ook check
7. check
Voor de rest kan alles wat je voor ogen hebt. De koppeling met een inboekdienstverlener zoals Joulo, gaat alleen nog niet via een API, je logt in via hun site met de volledige permissie op je installatie. Ze kunnen dus in theorie met jouw sessietoken de installatie overnemen.
Ik heb wel ergens voorbij zien komen dat Zaptec hiermee bezig is.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
In de Tesla app kan de slider ook niet verder dan 8A. Ik heb 2 verschillende laadkabels gebruikt.
:strip_exif()/f/image/jNhPGm2woKdbsszbwvHKSd3E.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lut5fJbJUYNxbq90XTJYylem.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DjeeJ1GhE90vEtyAsTtEvXNr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZWJw01tGF5QeRuQWXooEZ0p1.png?f=fotoalbum_large)
Klopt ja. De uitleg moet ook andersom zijn, dit ligt niet aan Joulo maar aan Zaptec. Zij moeten dit mogelijk maken, zodat het met "read-only" rechten kan.Quad schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:08:
De koppeling met een inboekdienstverlener zoals Joulo, gaat alleen nog niet via een API, je logt in via hun site met de volledige permissie op je installatie. Ze kunnen dus in theorie met jouw sessietoken de installatie overnemen.
De bal ligt bij Zaptec, die hebben hun voorstel teruggetrokken. We wachten op een nieuw voorstel. Er is wekelijks contact met Zaptec
Mijn boefje is liev!
Dank voor alle checks. Investeren moest inderdaad installeren zijn. Glitch...loewie1984 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:44:
@bilgy_no1
1. check, ik zit bij Joulo daar importeer je de paal op jouw adres, zij lezen daarna zelfstandig de ERE's uit
2. check (al is er sinds de nieuwe release notes of gebruikersovereenkomst een bepaling opgenomen dat er maandelijkse kosten gerekend kunnen worden)
3. check, je kan de kabel vergrendelen of loshalen als je dat wilt
4. laadvermogen afknijpen vanuit HA heb ik nog niet ervaren, maar als je de zaptec met tibber combineert krijg je slim laden en zonneladen en dan wordt het wel aangestuurd
5. check
6. je zult bedoelen installeren ipv investeren, hoe dan ook check
7. check
Voor punt 4: ik zit op zich happy bij Zonneplan en maak liever geen switch naar Tibber nu. Ik las ergens in dit topic dat je niet per se over hoeft naar Tibber met je energiecontract, maar dan is het wel weer een afhankelijkheid van hun aansturing. Dan heb ik de voorkeur voor aansturen via een Home Assistant integratie.
Jij ook bedankt voor je antwoorden. Ik heb nog niet naar de Zaptec HA integratie gekeken, maar ging ervan uit dat die ook wel aan load balancing zou moeten kunnen doen.Quad schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:08:
@bilgy_no1 De Go 2 kan via HA worden aangestuurd, maar voor loadbalancing raad ik wel de Sense aan om dat te doen, dan ligt de verantwoordelijkheid in elk geval niet in je setup.
Voor de rest kan alles wat je voor ogen hebt. De koppeling met een inboekdienstverlener zoals Joulo, gaat alleen nog niet via een API, je logt in via hun site met de volledige permissie op je installatie. Ze kunnen dus in theorie met jouw sessietoken de installatie overnemen.
Aangezien ik al een werkende P1 meter heb in HA zou ik liefst gewoon die data gebruiken ipv nog een device in de meterkast te hebben.
Ik zal even de integratie checken.
Zaptec Nederland zit in het Olympisch stadion. Dat zal wel leeg zijn verder, de verkopers werken vast net als wij thuis terwijl ze op Tweakers het Zaptec topic doorlezen, maar dat betekend wel dat Joulo makkelijk contacten kan onderhouden: ERE is niet specifiek aan NL voorbehouden natuurlijk.JB schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:24:
[...]
Klopt ja. De uitleg moet ook andersom zijn, dit ligt niet aan Joulo maar aan Zaptec. Zij moeten dit mogelijk maken, zodat het met "read-only" rechten kan.
[...]
Thanks. Ik heb inmiddels wat meer zelfvertrouwen met HA, dus ga die route dan proberen.MikeyMan schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:35:
@bilgy_no1 kan ook zeker met HA. Stuk flexibeler zelf. Maar je moet wel zelf aan de slag.
Ik zie hierboven dat jij hem bij proshop hebt besteld. Was dat de beste optie op dit moment voor €759? Ik zag een andere voor een tientje meer, maar wel direct verzenden.
Proshop werkt vanuit Denemarken. Zie ook de issues met de temperatuur sensor. Dan val je niet in de BeNeLux mbt garantie, maar moet je terug naar Denemarken. Zeker voor 10 euro verschil, zou ik nooit bij Proshop bestellenbilgy_no1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:40:
[...]
Thanks. Ik heb inmiddels wat meer zelfvertrouwen met HA, dus ga die route dan proberen.
Ik zie hierboven dat jij hem bij proshop hebt besteld. Was dat de beste optie op dit moment voor €759? Ik zag een andere voor een tientje meer, maar wel direct verzenden.
Mijn boefje is liev!
Volgens mij doen je fase 2 en 3 niets. Die staan op 0A. Of zie ik dat verkeerd in je afbeeldingen? Wie heeft de boel aangesloten?mwa schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:23:
Sinds gisteren (eindelijk) een EV (ModelY) en vandaag voor het eerst gaan laden met de Zaptec Go 2. Het laden gaat nu maximaal met 8A. Ik heb in dit topic doorzocht hoe dit mogelijk is, maar kom er niet helemaal uit. Wij hebben een 3fase aansluiting en volgens mij staat alles ook zo goed ingesteld in de Zaptec. Bijgevoegd een aantal screenshots waaruit dit (zou?) moeten blijken. Enig idee wat dit kan zijn?
In de Tesla app kan de slider ook niet verder dan 8A. Ik heb 2 verschillende laadkabels gebruikt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
gefeliciteerdmwa schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:23:
Sinds gisteren (eindelijk) een EV (ModelY) en vandaag voor het eerst gaan laden met de Zaptec Go 2.
Probeer eens het Amperage op 12 0f 16 te zetten. Want nu staat ie op vol vermogen op 25A en dat is wss de waarde vd netaansluiting.
Heb je al toegang tot de portal
Euh ja 8A is 1840W. Dat kan op 1 fase.LuPo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:54:
[...]
Volgens mij doen je fase 2 en 3 niets. Die staan op 0A. Of zie ik dat verkeerd in je afbeeldingen? Wie heeft de boel aangesloten?
Het is iig bijzonder dat je maximale laadstroom op 25A staat, tenzij je een zwaardere aansluiting dan 3x25 hebt, maar dat is geen verklaring voor traag laden lijkt mij.mwa schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:23:
Sinds gisteren (eindelijk) een EV (ModelY) en vandaag voor het eerst gaan laden met de Zaptec Go 2. Het laden gaat nu maximaal met 8A. Ik heb in dit topic doorzocht hoe dit mogelijk is, maar kom er niet helemaal uit. Wij hebben een 3fase aansluiting en volgens mij staat alles ook zo goed ingesteld in de Zaptec. Bijgevoegd een aantal screenshots waaruit dit (zou?) moeten blijken. Enig idee wat dit kan zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat hier met 3 fasen 3x25A ook op 25A. Ingesteld door installateur.brukskeluuk schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:36:
[...]
Het is iig bijzonder dat je maximale laadstroom op 25A staat, tenzij je een zwaardere aansluiting dan 3x25 hebt, maar dat is geen verklaring voor traag laden lijkt mij.
Het is een beetje krom qua settings maar eigenlijk klopt dat niet. Je automaat is waarschijnlijk een 20A versie en dat is de “maximale” variable in de setup, niet de 25ATHE_BASE schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:44:
[...]
Staat hier met 3 fasen 3x25A ook op 25A. Ingesteld door installateur.
Mijn boefje is liev!
Dan zou ik de installateur snel terug laten komen. Hier staat ie op 16A (want ook afgezekerd met 16A).THE_BASE schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:44:
[...]
Staat hier met 3 fasen 3x25A ook op 25A. Ingesteld door installateur.
Thanks. Zal zo eens kijken naar de automaat en de setting aanpassen in de portal.JB schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:22:
[...]
Het is een beetje krom qua settings maar eigenlijk klopt dat niet. Je automaat is waarschijnlijk een 20A versie en dat is de “maximale” variable in de setup, niet de 25A
Kan ik prima zelf aanpassen.danny.s schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:05:
[...]
Dan zou ik de installateur snel terug laten komen. Hier staat ie op 16A (want ook afgezekerd met 16A).
Ik heb bij Charge Circuit staan: TN 3 fase, 16A. Volgens mij staat het dan goed toch?JB schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:22:
[...]
Het is een beetje krom qua settings maar eigenlijk klopt dat niet. Je automaat is waarschijnlijk een 20A versie en dat is de “maximale” variable in de setup, niet de 25A
Bij de Sense staat wel: Hoofdzekering 25A.
Ja dat klinkt goed inderdaad. Heb het idee als bij de installatie is gekozen voor die 25A je dit alleen weg krijgt, door de gehele setup te resetten.THE_BASE schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:58:
[...]
Ik heb bij Charge Circuit staan: TN 3 fase, 16A. Volgens mij staat het dan goed toch?
Bij de Sense staat wel: Hoofdzekering 25A.
Mijn boefje is liev!
Ik heb 12 zonnepanelen en heb er verder weinig verstand van. Ik heb voor het eerst een elektrische auto gekocht, dus het is allemaal nieuw voor me. Alle tips zijn welkom! Thanks!
Ja Zaptec Go2 kan laden op overschotrickytb schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:22:
Ik wil graag een laadpaal kopen met overschotladen. Ik ben hier begonnen met lezen, maar het zijn erg veel berichten. Kan de Zaptec Go 2 inmiddels laden op overschot? Heb ik daar de Pulse voor nodig?
Ik heb 12 zonnepanelen en heb er verder weinig verstand van. Ik heb voor het eerst een elektrische auto gekocht, dus het is allemaal nieuw voor me. Alle tips zijn welkom! Thanks!
En ja Pulse Sense heb je nodig en is de meest toegankelijke methode.
Dat wil niet zeggen dat andere oplossingen zoal HA integratie ook mogelijk zijn, maar dat is vaak wat meer knutselen.
De tibber pulse heb je volgens mij alleen nodig als je wilt laden obv. dynamische stroomprijzen. Als je de zaptec sense hebt kan je zonneladen en/of loadbalancen.eelco74 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:59:
[...]
Ja Zaptec Go2 kan laden op overschot
En ja Pulse heb je nodig en is de meest toegankelijke methode.
Dat wil niet zeggen dat andere oplossingen zoal HA integratie ook mogelijk zijn, maar dat is vaak wat meer knutselen.
Zie ondertitel
Ja je hebt gelijk ik bedoelde Sense, maar was even door de pulse suggestie verward.Dentheman schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:06:
[...]
De tibber pulse heb je volgens mij alleen nodig als je wilt laden obv. dynamische stroomprijzen. Als je de zaptec sense hebt kan je zonneladen en/of loadbalancen.
Helpt die niet bij dynamische tarieven? Zou daar dan de Tibber Pulse voor nodig zijn en helpt dat alleen met een contract bij Tibber of ook bij andere leveranciers? Excuses en in ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp!
Jij ook voor de retorische vragen!
Mijn boefje is liev!
Hoezo mag je die niet stellen?!
Kan zijn dat onze panelen niet genoeg kunnen leveren (4.2 kW) of wat dan ook. Maar begin hier niet aan is mijn advies. Gewoon standaard laden, dat combineert de solar power van de panelen met aanvullende netstroom (of zelfs thuisbatterij. Dan komt bij 8kW laden ook gewoon 50% of meer van de zon afhankelijk van je panelen.
PS: Als Solar-charge is ingeschakeld (onder Automatic Charging) dan blijft dat actief, ook als je toch weer naar Standaard laden overschakelt. Dus Solar-Charging altijd eerst expliciet UIT zetten.
Apart, bij mij wekt het perfect. Staat bij jou misschien de vaatwasser, droger, wasmachine etc etc aan?Wim Bollen schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:13:
Zaptec Go2 kan in theorie zonneladen op een 3-fase aansluiting, maar het werkt absoluut niet. Niet genoeg stroom/ overschot.... zegtie. Zelfs als je 3.5 kW van het net erbij toestaat.
Kan zijn dat onze panelen niet genoeg kunnen leveren (4.2 kW) of wat dan ook. Maar begin hier niet aan is mijn advies. Gewoon standaard laden, dat combineert de solar power van de panelen met aanvullende netstroom (of zelfs thuisbatterij. Dan komt bij 8kW laden ook gewoon 50% of meer van de zon afhankelijk van je panelen.
PS: Als Solar-charge is ingeschakeld (onder Automatic Charging) dan blijft dat actief, ook als je toch weer naar Standaard laden overschakelt. Dus Solar-Charging altijd eerst expliciet UIT zetten.
Werkt hier gewoon prima, ook vandaag weer. Kijk al uit naar gratis laden morgen!Wim Bollen schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:13:
Zaptec Go2 kan in theorie zonneladen op een 3-fase aansluiting, maar het werkt absoluut niet. Niet genoeg stroom/ overschot.... zegtie. Zelfs als je 3.5 kW van het net erbij toestaat.
Ik heb het topic doorgezocht op de zoekterm "app installatie" om even uit te vogelen hoe de installatie in z'n werk gaat. Ik zie toch best wat gevallen van gedoe met de installaties die vooral softwarematig lijken te zijn...JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:07:
[...]
Ja kiest bij installatie (app), dat je zelf de installateur bent. Dan komt het goed.
Daarom zoek ik naar de precieze stappen en wat ik precies waar moet invullen.
Op de plek waar de Zaptec komt zit nu een CEE 3-fase stopcontact.
De huisaansluiting is 3x25A. Afgezekerd met een 16A 3F installatieautomaat.
Ik lees veel wisselende informatie hier. Bijvoorbeeld:
- eerst een account aanmaken op de portal of gewoon beginne in de app en daar installateur/Service kiezen?
- Gebruik je de QR op de sticker in de lader of de QR die op het scherm komt?
- Welke aansluitwaarden vul je waar in? Mij lijkt dat de laadpaal moet worden ingesteld op max 16A (auto kan niet meer dan 11 kW laden op AC). Maar ik zie dat bij sommoge mensen 25A is ingevuld.
- Faserotatie zou voor een laadpaal niet uit moeten maken? Of is de Zaptec daar wel echt gevoelig voor? Ik zag het een paar keer terugkomen in het topic.
- Ik wil de laadpaal afknijpen zodra op 1 van de fasen in de P1 meter 24A aantikt. Hiervoor heb ik de Sense meebesteld. Werkt dit inmiddels wel of niet in alle modi? Of alleen in Automatisch?
Mocht iemand een stappenplan hebben...
Heb jij de Zaptec Go 2 icm de Zaptec Sense P1? Of een andere combi? Thanks alvast!onzenuub schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:06:
[...]
Apart, bij mij wekt het perfect. Staat bij jou misschien de vaatwasser, droger, wasmachine etc etc aan?
Heb jij de Zaptec Go 2 icm de Zaptec Sense P1? Of een andere combi?THE_BASE schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:19:
[...]
Werkt hier gewoon prima, ook vandaag weer. Kijk al uit naar gratis laden morgen!
En heb je een dynamisch energiecontract of is dat niet per se relevant als je op overschot aan het laden bent? Thanks alvast!
1. Gewoon installeren en dan in de app aangeven dat je installateur bent, zodra je 'm wil configureren.bilgy_no1 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:11:
[...]
Ik heb het topic doorgezocht op de zoekterm "app installatie" om even uit te vogelen hoe de installatie in z'n werk gaat. Ik zie toch best wat gevallen van gedoe met de installaties die vooral softwarematig lijken te zijn...
Daarom zoek ik naar de precieze stappen en wat ik precies waar moet invullen.
Op de plek waar de Zaptec komt zit nu een CEE 3-fase stopcontact.
De huisaansluiting is 3x25A. Afgezekerd met een 16A 3F installatieautomaat.
Ik lees veel wisselende informatie hier. Bijvoorbeeld:Ik ga dit zaterdag aansluiten en hoop dat alles dan meteen werkt... Ik had gehoopt dat het met de Zaptec redelijk plug en play zou zijn, maar ik zag in het forum dus toch wat gedoe bij deze en gene...
- eerst een account aanmaken op de portal of gewoon beginne in de app en daar installateur/Service kiezen?
- Gebruik je de QR op de sticker in de lader of de QR die op het scherm komt?
- Welke aansluitwaarden vul je waar in? Mij lijkt dat de laadpaal moet worden ingesteld op max 16A (auto kan niet meer dan 11 kW laden op AC). Maar ik zie dat bij sommoge mensen 25A is ingevuld.
- Faserotatie zou voor een laadpaal niet uit moeten maken? Of is de Zaptec daar wel echt gevoelig voor? Ik zag het een paar keer terugkomen in het topic.
- Ik wil de laadpaal afknijpen zodra op 1 van de fasen in de P1 meter 24A aantikt. Hiervoor heb ik de Sense meebesteld. Werkt dit inmiddels wel of niet in alle modi? Of alleen in Automatisch?
Mocht iemand een stappenplan hebben...
2. QR code staat ook op de drilling-sheet (incl SN en PIN)
3. 16A is logisch, sowieso niet hoger dan je automaat gaan (degene die voor je lader in de meterkast zit)
4. Zou niet uit moeten maken inderdaad. Hier ingesteld op L1, L2, L3 (4)
5. Loadbalancing zou altijd moeten werken, maar ik heb geen Sense. Gebruik je een Pulse, kun je de andere slimme Zaptec modi niet gebruiken, omdat Tibber die paal aan wil sturen.
Mijn boefje is liev!
:strip_exif()/f/image/OAbagnZC1fr6KQpMuNwidqQn.jpg?f=fotoalbum_large)