[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
rammes schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:36:
Ik krijg van de Leasmaatchappij ook een Zaptec go 2, als vervanger van mijn Newmotion paal die stuk is. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?
Wellicht kan die installateur je in ieder geval de volledige rechten geven zodat je zelf alles kan aanpassen, beheren. Als dat ook allemaal via het werk wordt, geregeld, is er weinig om op te letten denk ik.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
thijspillen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:21:
Overigens laad ik nu al geruime poos, zonder problemen op 1 fase. Geen structurele oplossing uiteraard, maar zo krijg ik in ieder geval de auto een beetje gevuld...
Hoe lang heb jij de Zaptec Go 2? Vind het vooral bijzonder, dat je nu pas die temp melding hebt, afgaande op je lagere serienummer.

Mijn boefje is liev!

• DaydreamBelieve
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:47
thijspillen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Mijn vermoeden is dat hier eerst een update van EVCC over moet komen. Het ging bij mijn in ieder geval mis toen ik de firmware update naar 3.3.0.0 had uitgevoerd.
Ik denk dat je gelijk hebt er wordt in ieder geval aan gewerkt: Evcc issue APM / PR discussie

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:13
JB schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Hoe lang heb jij de Zaptec Go 2? Vind het vooral bijzonder, dat je nu pas die temp melding hebt, afgaande op je lagere serienummer.
Ik heb de paal (als upgrade van mijn toenmalige ABL paal) in februari aangeschaft (vanwege ERE), maar de paal heeft mijn installateur pas eind april geplaatst...

Geen eerdere klachten gehad tijden de eerdere 65 laadsessies... :?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:30:
Wellicht kan @MikeyMan je nog van tips voorzien. Die liep tegen wat issues aan mbt doorlooptijd bij Proshop.
Nou dat was geen succes... Zes weken zonder laadpaal. Kapotte granny charger van marktplaats geplukt. Tip: voldt granny charger doet het prima :P

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:13
MikeyMan schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

Nou dat was geen succes... Zes weken zonder laadpaal. Kapotte granny charger van marktplaats geplukt. Tip: voldt granny charger doet het prima :P
Dat klinkt niet bepaald hoopgevend. Jij moest eerst je laadpaal retourneren voordat er een vervangende opgestuurd werd? Ik heb wel een granny lader en een week of zo wil ik wel overbruggen, maar 6 weken! 8)7

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thijspillen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Dat klinkt niet bepaald hoopgevend. Jij moest eerst je laadpaal retourneren voordat er een vervangende opgestuurd werd?
Yup zie boven

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 20:42
Ik heb hier nog steeds gedoe met dat de Zaptec niet wil laden.

Zowel op 'Standaard laden' als 'Gepland laden' gebeurt er eigenlijk niets. Lader geeft een groene ring met een pauze symbool, in de app zegt de lader "wachten op laden".

Resetten, rebooten, instellingen veranderen heeft allemaal geen zin.

Auto (ID.3) zegt "controleer de wallbox" en er gaat een rode lamp naast de laadpoort branden. Als ik met diezelfde auto naar een openbare lader rij start het laden meteen.

Het gekke is dat overschot/zonneladen wel gewoon probleemloos werkt maar zodra ik de instellingen aanpas begint het gedoe. En niet elke dag maar een of twee keer per week wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Aomi op 31-08-2026 11:06 ]

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:50
Bij het inloggen op het Zaptec Portal krijg ik nieuwe algemene voorwaarden. Weet iemand of dit de start is van subscriptions? Daar zou ik niet op zitten te wachten. Niet accepteren is overigens geen toegang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bsn8nMdEuaTN3dmaCrDVeHsglQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KLqhCHYEClCmfuIND2nedC34.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mrunknown223 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:05:
Bij het inloggen op het Zaptec Portal krijg ik nieuwe algemene voorwaarden. Weet iemand of dit de start is van subscriptions? Daar zou ik niet op zitten te wachten. Niet accepteren is overigens geen toegang.

[Afbeelding]
De toekomstige subscriptions worden optioneel.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 06:53

[Afbeelding]
Ben benieuwd wat ze achter een betaalmuur gaan stoppen..

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 07:24
Is het mogelijk om icm de Sense een rapport uit te draaien hoeveel stroom vanuit de zonnepanelen komt?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:20
Aomi schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:05:
Ik heb hier nog steeds gedoe met dat de Zaptec niet wil laden.

Zowel op 'Standaard laden' als 'Gepland laden' gebeurt er eigenlijk niets. Lader geeft een groene ring met een pauze symbool, in de app zegt de lader "wachten op laden".

Resetten, rebooten, instellingen veranderen heeft allemaal geen zin.

Auto (ID.3) zegt "controleer de wallbox" en er gaat een rode lamp naast de laadpoort branden. Als ik met diezelfde auto naar een openbare lader rij start het laden meteen.

Het gekke is dat overschot/zonneladen wel gewoon probleemloos werkt maar zodra ik de instellingen aanpas begint het gedoe. En niet elke dag maar een of twee keer per week wel.
Ik herken dit. Heb dit een aantal keer meegemaakt. Kwam er achter dat bij mij wat velden leeg waren:

Installaties > Je installatie > Instellingen > Energiebeheer. Onder Laadmodus stond daar onder Beschikbare stroom per fase niets ingevuld.
Handmatig 16 bij elke fase ingevuld en alles werkte weer.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 20:42
GrasshopperNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Ik herken dit. Heb dit een aantal keer meegemaakt. Kwam er achter dat bij mij wat velden leeg waren:

Installaties > Je installatie > Instellingen > Energiebeheer. Onder Laadmodus stond daar onder Beschikbare stroom per fase niets ingevuld.
Handmatig 16 bij elke fase ingevuld en alles werkte weer.
'Energiebeheer' zie ik niet staan in de app?

Maar bij 'Geavanceerde instellingen' staat wel max 16A en bij 'Standaard laden' - Configureren staat ook gewoon 16A

• GrasshopperNL
Aomi schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

'Energiebeheer' zie ik niet staan in de app?

Maar bij 'Geavanceerde instellingen' staat wel max 16A en bij 'Standaard laden' - Configureren staat ook gewoon 16A
Klopt, ik zie dat op het webportal.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:07
Het gaat hier zo snel, dus weet niet of het al voorbij is gekomen. Maar zag net toevallig dat het weer mogelijk was om de Zaptec Go 2 te koppelen via het Zeres portaal.
Wel via login v je Zaptec account.
Dat was een tijdje terug niet mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door jurgen purgen op 31-08-2026 17:13 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• GrasshopperNL
jurgen purgen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:12:
Het gaat hier zo snel, dus weet niet of het al voorbij is gekomen. Maar zag net toevallig dat het weer mogelijk was om de Zaptec Go 2 te koppelen via het Zeres portaal.
Wel via login v je Zaptec account.
Dat was een tijdje terug niet mogelijk.
Je moet alleen wel beheer rechten over je laadpaal geven aan Zeres...

Ik rapporteer handmatig totdat ze een fatsoenlijke koppeling kunnen maken.

• jurgen purgen
GrasshopperNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:26:
[...]

Heb ik idd begrepen.
Deed het de laatste 2x ook met CSV, maar nu dus kijken of het zo werkt.
Zal vast wel een tussenweg gevonden worden mettertijd.

• jodokuskwak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 11:08
Gepland opladen lukt niet.

Meerdere keren heb ik geprobeerd mijn Kia EV3 gepland op te laden in de nachtmat mijn Zaptec Go 2. Nu kan je kiezen voor gepland laden via de paal of de auto. Als ik kies voor gepland laden via de Zaptec werkt het loadbalancen via de Sense niet. Dus daar gaat de voorkeur niet naar uit. Maar als ik gepland laden via de auto instel start het laden meteen zo gauw ik de laadsessie autoriseer. Als ik die vervolgens afbreek start het laden niet meer volgens het geplande tijdstip.

Wat gaat er verkeerd en hoe krijg ik wel gepland laden voor elkaar?

• THE_BASE
  • Niet online
jodokuskwak schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:14:
Gepland opladen lukt niet.

Meerdere keren heb ik geprobeerd mijn Kia EV3 gepland op te laden in de nachtmat mijn Zaptec Go 2. Nu kan je kiezen voor gepland laden via de paal of de auto. Als ik kies voor gepland laden via de Zaptec werkt het loadbalancen via de Sense niet. Dus daar gaat de voorkeur niet naar uit. Maar als ik gepland laden via de auto instel start het laden meteen zo gauw ik de laadsessie autoriseer. Als ik die vervolgens afbreek start het laden niet meer volgens het geplande tijdstip.

Wat gaat er verkeerd en hoe krijg ik wel gepland laden voor elkaar?
Ik zit er ook elke keer weer mee, doe het via Kia. Het werkt echter hier alleen als ik de paal op slot zet en handmatig authoriseer.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• jodokuskwak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 11:08
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:20:
[...]

Ik zit er ook elke keer weer mee, doe het via Kia. Het werkt echter hier alleen als ik de paal op slot zet en handmatig authoriseer.
Dat geeft bij mijn helaas niet de oplossing. Kabel is vergrendeld, toegang beperkt en autoriseer via app of met een tag.

• Plunder
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17-09 15:00
Nieuwe firmware 3.3.3.2 geïnstalleerd door support naar aanleiding van mijn klacht dat de Go2 niet reageert op de Zaptec tag als de zon erop staat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuO6JsretpsgOzqJ0YM1ScWkzrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxGbHAAN86i47faA1vvmmrqX.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens staat de sense nu op fw 7.1.0.1

[ Voor 48% gewijzigd door Plunder op 01-09-2026 16:03 ]

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 22:05
Is er iemand bekend met het niet goed werken van eco mode. Als ik standaard laden kies en eco mode aanzet ik geef in 10kW laden voor 08:00 en hij begint gewoon om 7 uur pas te laden wanneer de stroom weer duur is met 3.7kW (overigens is dat maximaal voor mij Leaf). Een andere dag stond hij ook op 10kW en is hij midden in de nacht 30kW gaan laden. Zijn er zaken die ik nog kan checken hiervoor? Dit is namelijk niet handig icm dynamisch contract.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:17

[Afbeelding]
Ik kon wel gewoon op weigeren drukken. En daarna gewoon door met hoe het nu werkt (iOS).

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:22
GrasshopperNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:26:
[...]

Toevallig had ik recent aan Zaptec gevraagd hoe het zit met "read only" rollen in hun rechtensysteem omdat ik ook bezig was met uitzoeken van een ERE-inboeker. Geen beloftes, maar klinkt wel alsof het (ooit) gaat komen:

"Dank voor je bericht. Dit is inderdaad een onderwerp dat intern besproken wordt. Ik verwacht dat er een extra rol wordt toegevoegd voor partijen die alleen de MID data nodig hebben. Op dit moment zijn de rechten anders ingedeeld.

Ik heb geen specifieke informatie over wanneer er aanpassingen komen in de rolverdeling."

Dat zou toch wel beter voelen :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
casperjoost schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:44:
[...]

Toevallig had ik recent aan Zaptec gevraagd hoe het zit met "read only" rollen in hun rechtensysteem omdat ik ook bezig was met uitzoeken van een ERE-inboeker. Geen beloftes, maar klinkt wel alsof het (ooit) gaat komen:

"Dank voor je bericht. Dit is inderdaad een onderwerp dat intern besproken wordt. Ik verwacht dat er een extra rol wordt toegevoegd voor partijen die alleen de MID data nodig hebben. Op dit moment zijn de rechten anders ingedeeld.

Ik heb geen specifieke informatie over wanneer er aanpassingen komen in de rolverdeling."

Dat zou toch wel beter voelen :)
Joulo heeft hier contact over. Ze zijn er mee bezig ism Zaptec.

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Niet online
JB schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:14:
[...]

Joulo heeft hier contact over. Ze zijn er mee bezig ism Zaptec.
Lekkerladen ook. Al 6 maanden. Dus verwacht er niet veel van.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
THE_BASE schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:43:
[...]

Lekkerladen ook. Al 6 maanden. Dus verwacht er niet veel van.
Of juist wel. Dit ERE gebeuren is Europa breed, genoeg reden om dit fatsoenlijk in te regelen.

Mijn boefje is liev!

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08
Even een wat algemenere vraag..
Ik heb sinds gisteren mijn eerste elektrische auto en kon eindelijk mijn Zaptec Go 2 gaan gebruiken. Nu viel mij op dat deze ging laden met 13.5kWh. Na een kijkje in de portal zie ik inderdaad dat mijn installateur de amperage op 20 heeft gezet. Nu gebruik ik een 11kW kabel.

Nu mijn vraag; is dat nog binnen de marges voor een 11kW kabel of moet ik de lader gewoon gaan cappen op 16A? M.a.w. is het normaal in EV land dat er hogere laadsnelheden worden getweakt? Mijn auto kan trouwens gewoon 22kW aan.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
De eerste vraag is denk ik, wat voor automaat zit er achter je Zaptec Go 2? Is die ook 20A? En daarna, wat heb je voor hoofdaansluiting? 3x 25A?

Mijn boefje is liev!

• Fallout
JB schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:06:
De eerste vraag is denk ik, wat voor automaat zit er achter je Zaptec Go 2? Is die ook 20A? En daarna, wat heb je voor hoofdaansluiting? 3x 25A?
De automaat is 20A en ik heb een hoofdaansluiting van 2x 25A

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Die kabel zal normaliter gewoon een weerstand hebben, die 'm beschermd en dus knijpt. Anders zou je bij een publieke laadpaal ook gekke situaties krijgen, indien de kabel niet geschikt is voor 22kW maar de laadpaal dat wel kan geven.

[ Voor 56% gewijzigd door JB op 03-09-2026 11:24 ]

Mijn boefje is liev!

• Fallout
JB schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:20:
Die kabel zal normaliter gewoon een weerstand hebben, die 'm beschermd?
Dat kan ik nergens terug vinden, deze is het: https://www.gembird.nl/item_view.aspx?id=%2013582&lang=nl

In de Zaptec portal staat onder status: Beoordeling kabel: 20A
Is het letterlijk zoals het klinkt? Dat de Zaptec heeft gezien dat deze kabel dat aankan?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Fallout schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:26:
[...]

Dat kan ik nergens terug vinden, deze is het: https://www.gembird.nl/item_view.aspx?id=%2013582&lang=nl

In de Zaptec portal staat onder status: Beoordeling kabel: 20A
Is het letterlijk zoals het klinkt? Dat de Zaptec heeft gezien dat deze kabel dat aankan?
Voor zover mijn kennis reikt, leest de Zaptec Go 2 dit uit ipv dat deze bepaald. Wellicht dat iemand anders dit weet.

Mijn boefje is liev!

• brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:42
JB schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:20:
Die kabel zal normaliter gewoon een weerstand hebben, die 'm beschermd en dus knijpt. Anders zou je bij een publieke laadpaal ook gekke situaties krijgen, indien de kabel niet geschikt is voor 22kW maar de laadpaal dat wel kan geven.
Volgens het alwetende internet lijkt dit inderdaad het geval te zijn. De lader controleert wat de kabel aan zou kunnen. Anders denk ik dat kabels van 11kw kleurrijk wegsmelten bij snelladers van meer dan 150kw, al lijken die vaak voorzien van een eigen kabel.

• rbarock2201
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 14:21
Slim laden van Frank Energie icm Zaptec go 2 is niet helemaal consequent. Ik heb mijn EV als slim laden aangemerkt in FE, dus niet mijn laadpaal, en nu terwijl het de goedkoopste tijd is van de dag blijft die maar met 2 Kwh laden terwijl ik 11 KWH tot mijn beschikking heb. Ik heb 3 fase en mijn afname op die 3 fase is gemiddeld 1,5 KwH (NU) Wat beïnvloed nu dat het laden varieert van 11 tot 2 Kwh uur?

Ik heb daarna de auto uit Frank Energie gehaald en slim laden op via Zaptec(sense) aangezet. Ook hier zie ik het zelfde gedrag. Even op 11 Kwh en daarna zakt die weer naar 3 Kwh.

iemand hier een verklaring voor

en ik wil gewoon laden in de goedkoopste tijden met 11 Kwh..

Speelt mij P1 Sense hier een belangrijke rol in?

• LMol
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:33

LMol

WP Xource 7kw en EV Elroq 85

Ik heb vergelijkbaar probleem met als gevolg dat de auto niet vol was op het niveau wat ik wilde.

De leverancier van zaptec gaf aan dat dit te maken heeft met verschillende kapiteins op een schip (ook Frank Energie).. na tijdje laden grijpt of FE of eco mode in. Hij adviseerde met de hand de laadtijden te configureren, dus telkens kijken wanneer stroom goedkoop is. En ik probeer vooral de tijden in de auto te zetten. Helaas hebben we te maken met 3 apparaten die van invloed zijn: auto, laadpaal en je energie leverancier. Die werken niet samen......

LMLL

• THE_BASE
  • Niet online
LMol schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:42:
Ik heb vergelijkbaar probleem met als gevolg dat de auto niet vol was op het niveau wat ik wilde.

De leverancier van zaptec gaf aan dat dit te maken heeft met verschillende kapiteins op een schip (ook Frank Energie).. na tijdje laden grijpt of FE of eco mode in. Hij adviseerde met de hand de laadtijden te configureren, dus telkens kijken wanneer stroom goedkoop is. En ik probeer vooral de tijden in de auto te zetten. Helaas hebben we te maken met 3 apparaten die van invloed zijn: auto, laadpaal en je energie leverancier. Die werken niet samen......
Dat is precies de reden waarom ik niet voor Frank of Tibber ben gegaan, maar voor Zonneplan. Ik laat Zaptec Eco Mode het beoordelen als kapitein van het schip.

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:39
Dit is wel een irritant punt. Ik heb de zaptec go2 met sense en tibber met pulse. Ik heb ook nog niet de sweetspot gevonden om de auto zo goedkoop mogelijk op te laden. Soms is dat puur op overschot zonne-energie, soms dmv zeer lage energieprijzen. Dit is toch geen rocket science. Wat mij betreft is tibber de kapitein en zaptec volgt, maar blijkbaar is dit lastig te regelen.

• ArnoudN
  • Laatst online: 18-09 13:50
robb. schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:26:
Dit is wel een irritant punt. Ik heb de zaptec go2 met sense en tibber met pulse. Ik heb ook nog niet de sweetspot gevonden om de auto zo goedkoop mogelijk op te laden. Soms is dat puur op overschot zonne-energie, soms dmv zeer lage energieprijzen. Dit is toch geen rocket science. Wat mij betreft is tibber de kapitein en zaptec volgt, maar blijkbaar is dit lastig te regelen.
Die ervaring heb ik ook. Ik heb de Sense niet, maar als ik geen vertrektijd invoer bij Tibber gaat de auto niet laden op zonneoverschot. Lijkt mij niet heel moeilijk.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
robb. schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:26:
Mijn sweetspot is gewoon zelf in de gaten houden. Ik laad altijd als stroom het allergoedkoopste is, of de zon nou schijnt of niet. Doorgaans laden wij 1 keer per week. Incrementeel laden op zonnestroom laden doe ik niet aan. Als je dan een keer onverwachts weg moet sta je nog bij de Fastned. Dat schiet voor mij een beetje het doel voorbij.

Het is goedkoop, goedkoper, goedkoopst, maar goedkoop is nog steeds cheap denk ik dan maar.

discogs

• ArnoudN
loewie1984 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:27:
[...]

Mijn sweetspot is gewoon zelf in de gaten houden. Ik laad altijd als stroom het allergoedkoopste is, of de zon nou schijnt of niet. Doorgaans laden wij 1 keer per week. Incrementeel laden op zonnestroom laden doe ik niet aan. Als je dan een keer onverwachts weg moet sta je nog bij de Fastned. Dat schiet voor mij een beetje het doel voorbij.

Het is goedkoop, goedkoper, goedkoopst, maar goedkoop is nog steeds cheap denk ik dan maar.
In jouw situatie wellicht prima, maar ik kan met mijn rijbereik prima volstaan met een halfvolle accu. Maar ik zou wel graag als er zonneoverschot is gewoon dit in de auto willen proppen.

Volgens mij is het geen rocketscience, maar is er tot eind dit jaar nog geen belang bij. In 2027 zal dat wel anders worden.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik ben Eco Mode aan het testen:

Hij starte keurig om 13 uur toen de tarieven laag waren. Ik gaf aan 100 km / 20 kWh. Inmiddels blijft hij vrolijk doorladen en zit al op 23.5 kWh.

Ik heb nog een vast contract, dus het is puur testen, maar ik snap niet dat hij maar door blijft laden, die 100 km zit er ook inmiddels wel in.

• Jasikevicius3
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-09 19:27
Plunder schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:40:
Nieuwe firmware 3.3.3.2 geïnstalleerd door support naar aanleiding van mijn klacht dat de Go2 niet reageert op de Zaptec tag als de zon erop staat. [Afbeelding]

Overigens staat de sense nu op fw 7.1.0.1
Hoe heb je die 3.3.3.2 kunnen downloaden / installeren?

Ik zie dat ik nog 3.3.3.0 heb en mijn Zaptec Go app heeft geen updates.

• jurgen purgen
Jasikevicius3 schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:12:
[...]

Hoe heb je die 3.3.3.2 kunnen downloaden / installeren?

Ik zie dat ik nog 3.3.3.0 heb en mijn Zaptec Go app heeft geen updates.
Misschien heb je die niet nodig als je zijn probleem niet hebt?

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 08:58
THE_BASE schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:12:
Ik ben Eco Mode aan het testen:

Hij starte keurig om 13 uur toen de tarieven laag waren. Ik gaf aan 100 km / 20 kWh. Inmiddels blijft hij vrolijk doorladen en zit al op 23.5 kWh.

Ik heb nog een vast contract, dus het is puur testen, maar ik snap niet dat hij maar door blijft laden, die 100 km zit er ook inmiddels wel in.
Je capped hier toch alleen de duur (100km) van de Eco modus? Niet van de totale laadduur om tot het gestelde doel te komen, die wordt namelijk van de auto gepakt? Ik kan het mis hebben hoor..

• THE_BASE
  • Niet online
new_born89 schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:23:
[...]

Je capped hier toch alleen de duur (100km) van de Eco modus? Niet van de totale laadduur om tot het gestelde doel te komen, die wordt namelijk van de auto gepakt? Ik kan het mis hebben hoor..
Zaptec leest blijkbaar de auto niet uit. En lijkt ook niet te stoppen op aantal km/kwh.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 18:21
Gisteren een ticket bij Zaptec ingediend, geen kopie op de mail gehad. Zijn er mensen hier bekend of dat gebruikelijk is, of ik hem opnieuw moet indienen? Of beter nog, weet iemand het telefoonnummer? Die is namelijk schier onmogelijk om online te vinden.

Sinds een server error afgelopen vrijdag lijkt de OCCP koppeling stuk. Als ik de auto aansluit wil hij meteen gaan laden, slaat hij af en geeft de auto de kabel weer vrij. Geen reactie op mijn druppel, ook niet op andere pasjes.

Andere kabel geen resultaat. Auto uit kunnen sluiten, bij de buurman laadt hij gewoon. Lader compleet openstellen werkt ook.

Lader via de app en groepenkast herstarten heeft geen effect. Openstellen en daarna weer op OCCP zetten ook niet.

Omdat ik de laadkosten via de backoffice direct met de leasemij verreken wil ik die er wel op houden. Idem voor dat buren hem ook gebruiken (lader hangt op mandelige muur van VVE terrein), heb er normaliter toch geen omkijken naar.

Als iemand op basis van bovenstaand ook al de gouden oplossing heeft, dan is dat nog makkelijker en is mijn dank groot.

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:41
Ik zat net op de site van zaptec de installatiehandleiding van de column te bekijken en zag een melding dat ze problemen hebben met rapportages en dat er gepland onderhoud is voor OCPP

https://zaptec.statuspage.io

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:57
R-R-L schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:07:
Gisteren een ticket bij Zaptec ingediend, geen kopie op de mail gehad. Zijn er mensen hier bekend of dat gebruikelijk is, of ik hem opnieuw moet indienen? Of beter nog, weet iemand het telefoonnummer? Die is namelijk schier onmogelijk om online te vinden.

Sinds een server error afgelopen vrijdag lijkt de OCCP koppeling stuk. Als ik de auto aansluit wil hij meteen gaan laden, slaat hij af en geeft de auto de kabel weer vrij. Geen reactie op mijn druppel, ook niet op andere pasjes.

Andere kabel geen resultaat. Auto uit kunnen sluiten, bij de buurman laadt hij gewoon. Lader compleet openstellen werkt ook.

Lader via de app en groepenkast herstarten heeft geen effect. Openstellen en daarna weer op OCCP zetten ook niet.

Omdat ik de laadkosten via de backoffice direct met de leasemij verreken wil ik die er wel op houden. Idem voor dat buren hem ook gebruiken (lader hangt op mandelige muur van VVE terrein), heb er normaliter toch geen omkijken naar.

Als iemand op basis van bovenstaand ook al de gouden oplossing heeft, dan is dat nog makkelijker en is mijn dank groot.
Bij zaptec word je niet geholpen als eindklant is mijn ervaring, je moet bij je installateur/leverancier zijn. Die word dan weer erg goed geholpen door zaptec. ;) en heeft wel een telefoonnummer van ze. Maar je bent wel afhankelijk van welke partij je er tussen hebt zitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-09 19:00
Als eindklant heb ik wel support reacties gehad. Ze zijn heel kort en bondig in hun mail. En hebben toen het probleem opgelost.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2

• THE_BASE
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:13:
[...]

Bij zaptec word je niet geholpen als eindklant is mijn ervaring, je moet bij je installateur/leverancier zijn. Die word dan weer erg goed geholpen door zaptec. ;) en heeft wel een telefoonnummer van ze. Maar je bent wel afhankelijk van welke partij je er tussen hebt zitten.
Vandaag gewoon een nette uitgebreide support e-mail ontvangen op mijn vraag. Dus ze helpen zeker ook de consumenten wel.

• R-R-L
Hebben jullie bij het indienen van het ticket een bevestiging op de mail gehad? En hoe lang zat er tussen het indienen en antwoord?

Ik heb de lader los gekocht, leuke aanbieding op destijds en installateur ging er in mee. Maar voor support gaat het dan niet via hem.

• Makrolon
THE_BASE schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:43:
[...]

Vandaag gewoon een nette uitgebreide support e-mail ontvangen op mijn vraag. Dus ze helpen zeker ook de consumenten wel.
Ah oke, mijn klant werd direct doorgestuurd naar mij voor de verdere afhandeling.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• danny.s
  • Laatst online: 18:24
R-R-L schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:14:
Hebben jullie bij het indienen van het ticket een bevestiging op de mail gehad? En hoe lang zat er tussen het indienen en antwoord?

Ik heb de lader los gekocht, leuke aanbieding op destijds en installateur ging er in mee. Maar voor support gaat het dan niet via hem.
Dan kun je toch bij de verkoper van je lader terecht?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
danny.s schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:31:
[...]

Dan kun je toch bij de verkoper van je lader terecht?
Voor garantie wel ja, maar dat haal ik niet uit zijn bericht volgens mij?

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
R-R-L schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:14:

Vaak een dag of twee dagen. Je krijgt een mailtje, ze helpen je waar het kan, maar zeggen meteen ook dat je je moet wenden bij je retailler of installateur.

Ik heb een keer geantwoord, dat als het zo'n probleem is allemaal, waarom die palen dan allemaal in de consumentenverkoop zijn gegaan en niet gewoon alleen via b2b te verkrijgen zijn.

Reactie:

Fijn dat het gelukt is. De Academy is niet per se nodig voor Go-laders. Dit is alleen verplicht voor Pro-laders.

We merken dat er veel vragen ontstaan en dat er bij particulieren die de lader zelf installeren vaak verkeerde instellingen worden gebruikt. Op het eerste gezicht lijkt het vrij eenvoudig, maar er kan veel verkeerd gaan, heb ik gemerkt. Dat heeft niet altijd met de achtergrond te maken maar omdat men het voor het eerst doet.

discogs

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:14
Lijkt mij ook niet wenselijk dat consumenten zelf een laadpaal gaan installeren. Er zijn stiekem toch behoorlijk wat zaken die men moet afwegen, zoals het type kabel, de dikte per ader, type automaat, selectiviteit in de meterkast. De gemiddelde doe-het-zelver heeft geen idee wat het verschil is tussen een B-karakteristiek of C-karakteristiek automaat. Laat staan of deze 30mA of 300mA moet zijn. En wat is de penalty die je moet toepassen wanneer de aardlekautomaat tussen twee andere automaten inzit voor de warmteontwikkeling?

De kabel leggen en aansluiten is een koud kunstje. Maar zonder enige kennis de boel in werking stellen met op elkaar afgestemde componenten is een ander verhaal. Daarvoor is enige kennis van de NEN1010 vereisten toch zeer wenselijk, zo niet verplicht ivm verzekering.

[ Voor 11% gewijzigd door Huppol op 08-09-2026 17:07 ]

• Makrolon
loewie1984 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:08:
[...]

Vaak een dag of twee dagen. Je krijgt een mailtje, ze helpen je waar het kan, maar zeggen meteen ook dat je je moet wenden bij je retailler of installateur.

Ik heb een keer geantwoord, dat als het zo'n probleem is allemaal, waarom die palen dan allemaal in de consumentenverkoop zijn gegaan en niet gewoon alleen via b2b te verkrijgen zijn.

Reactie:

Fijn dat het gelukt is. De Academy is niet per se nodig voor Go-laders. Dit is alleen verplicht voor Pro-laders.

We merken dat er veel vragen ontstaan en dat er bij particulieren die de lader zelf installeren vaak verkeerde instellingen worden gebruikt. Op het eerste gezicht lijkt het vrij eenvoudig, maar er kan veel verkeerd gaan, heb ik gemerkt. Dat heeft niet altijd met de achtergrond te maken maar omdat men het voor het eerst doet.
Nou, als ze overspoeld worden met vragen die je eigenlijk gewoon had moeten weten als je zelf een lader gaat installeren, dan zijn ze voor de mensen die ze wel terecht nodig hebben (de installateur) straks niet meer bereikbaar... En je kan als bedrijf natuurlijk onmogelijk de goede doe het zelver en de handige Harry die denkt t wel even te doen van elkaar scheiden.

Dus ik snap de keuze ergens wel. Er zijn meerdere fabrikanten die het op deze manier doen trouwens.

• R-R-L
JB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:08:
[...]

Voor garantie wel ja, maar dat haal ik niet uit zijn bericht volgens mij?
Nee dit was puur een configuratieding sinds een serverfout bij Zaptec vrijdag. Als ik de autorisatie er af haalde deed hij het meteen.

Reactie terug gehad dat ik de instellingen bij Tapelectric moest controleren en of de URL voor de OCPP koppeling nog klopte.

Die check niet meer hoeven doen, vanochtend de autorisatie weer op OCPP gezet om te voorkomen dat de lader open zou staan. Bij thuiskomst vanmiddag werkte alles weer als vanouds. Of Zaptec support toch iets aangepast heeft of de koppeling hersteld is weet ik niet, maar hij doet weer wat hij moet doen.

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:30
Huppol schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:24:
Lijkt mij ook niet wenselijk dat consumenten zelf een laadpaal gaan installeren. Er zijn stiekem toch behoorlijk wat zaken die men moet afwegen, zoals het type kabel, de dikte per ader, type automaat, selectiviteit in de meterkast. De gemiddelde doe-het-zelver heeft geen idee wat het verschil is tussen een B-karakteristiek of C-karakteristiek automaat. Laat staan of deze 30mA of 300mA moet zijn. En wat is de penalty die je moet toepassen wanneer de aardlekautomaat tussen twee andere automaten inzit voor de warmteontwikkeling?

De kabel leggen en aansluiten is een koud kunstje. Maar zonder enige kennis de boel in werking stellen met op elkaar afgestemde componenten is een ander verhaal. Daarvoor is enige kennis van de NEN1010 vereisten toch zeer wenselijk, zo niet verplicht ivm verzekering.
Ik heb hem zelf geinstalleerd, zonder kennis over automaten etc. Echter ben ik wel vrij technisch.

Ik heb gewoon even aan mijn vriend Gemini gevraagd wat ik nodig ben, welke dikte kabel etc. Eitje is het dan ;)

• danny.s
martijn k. schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:17:
[...]

Ik heb hem zelf geinstalleerd, zonder kennis over automaten etc. Echter ben ik wel vrij technisch.

Ik heb gewoon even aan mijn vriend Gemini gevraagd wat ik nodig ben, welke dikte kabel etc. Eitje is het dan ;)
Houd er rekening mee dat AI het niet altijd bij het juiste eind heeft.. Wil niet zeggen dat ie bij jou fout zat, maar blijft tricky.

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:32
Ik had contact gehad met de Zaptec support afdeling over het niet kunnen schakelen van 1 naar 3 fase en terug via EVCC. Men vroeg mij een setting te activeren in de portal.

Ik heb die setting echter niet , en heb de laatste firmware versie van de Zaptec Go 2 gewoon geinstalleerd.

Wil iemand eens checken of jullie die setting ook (niet) hebben?

(edit: image was niet bijgevoegd)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNe2YxTH5sCJeKykorcc1SSJZrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ry7o9ZfGqWb0qtdGE4hnP7Xm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Worker123 op 09-09-2026 09:05 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Welke "een setting"?

Mijn boefje is liev!

• mrunknown223
Worker123 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:02:
Ik had contact gehad met de Zaptec support afdeling over het niet kunnen schakelen van 1 naar 3 fase en terug via EVCC. Men vroeg mij een setting te activeren in de portal.

Ik heb die setting echter niet , en heb de laatste firmware versie van de Zaptec Go 2 gewoon geinstalleerd.

(edit: image was niet bijgevoegd)[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a__wCOh_EgMc7uVwFUYySb2_xZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P95UlWHrMMfinkjElEZASLw3.png?f=fotoalbum_large

FYI: de "Terugschakelen van drie naar één fase(A)" wordt automatisch door evcc ingesteld.

Ik vraag mij wel af waarom in jouw screenshot 10 ampère als maximale stroom staat ingesteld per fase.

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

(edit: image was niet bijgevoegd)[Afbeelding]
ik kan gewoon die optie aanvinken, in ieder geval in de website van de portal. Niet gecontroleerd in de app.

• Worker123
mrunknown223 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:09:
[...]

[Afbeelding]

FYI: de "Terugschakelen van drie naar één fase(A)" wordt automatisch door evcc ingesteld.

Ik vraag mij wel af waarom in jouw screenshot 10 ampère als maximale stroom staat ingesteld per fase.
dit was een afbeelding van de Zaptec support niet van mijn lader. Ik heb die specifieke setting überhaupt niet

[ Voor 4% gewijzigd door Worker123 op 09-09-2026 09:28 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Worker123 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:27:
[...]

dit was een afbeelding van de Zaptec support niet van mijn lader. Ik heb die specifieke setting überhaupt niet
Of heeft je account niet genoeg rechten om deze te zien?

Mijn boefje is liev!

• DT2
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 09:33

DT2

Ik heb hem ook niet. En dus ook de slider er onder niet waarmee je het maximum aantal schakelingen tussen 1 en 3 kunt instellen. Verklaart meteen ook waarom ik een tijdje geleden het laden moest stoppen en opnieuw starten nadat hij van 3 naar 1 was gegaan en niet meer terug ging.

• Worker123
JB schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:38:
[...]

nope, ik heb user/ owner rechten volgens de portal.

• Worker123
DT2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:47:
Ik heb hem ook niet. En dus ook de slider er onder niet waarmee je het maximum aantal schakelingen tussen 1 en 3 kunt instellen. Verklaart meteen ook waarom ik een tijdje geleden het laden moest stoppen en opnieuw starten nadat hij van 3 naar 1 was gegaan en niet meer terug ging.
bij mij verandert er bij het gebruik van EVCC iets in de zaptec settings waardoor ik max op 8A kan laden en niet meer op 3 fasen.

• edatnl
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-09 23:03
JB schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:38:
[...]

Die setting zit goed verborgen in het menu, maar hij is er wel. Sommige menu's lijken heel erg op elkaar, maar geven toegang tot verschillende setting.

• mrunknown223
Je hebt inderdaad de "Service" setting nodig. Owner/User is onvoldoende. Ik heb getest zonder dat vinkje, en dan krijg je inderdaad die instellingen niet te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fouTFQIDFQ9c9XbhhNDo9AdRzJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UXymsVnLFon6wmg02p7SlQhb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mrunknown223 op 09-09-2026 13:00 ]

• edatnl
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-09 23:03
edatnl schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:23:
[...]

Die setting zit goed verborgen in het menu, maar hij is er wel. Sommige menu's lijken heel erg op elkaar, maar geven toegang tot verschillende setting.
Dat getoonde scherm vind je voor de windows versie langs deze weg: dashboard -> installaties -> kies je lader -> instellingen -> energiebeheer

Ik vraag me wel af hoe degenen dit doen die de lader via home assistant aansturen. Wordt er, als je met de geleverde zonne-energie meebeweegt, niet te veel geschakeld zodat je in no time in deze foutmelding "te veel schakelen"zit?

• rbarock2201
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 14:21
OPGELOST: Gisteren mail contact gehad met Zaptec over het probleem. Zij constateerde dat mijn Sense geen connectie had. Gelijk in de portal gekeken en daar was wel connectie. De man gaf aan dat als de Sense geen contact heeft hij terug gaat naar 1 fase laden. Mijn Sense staat in de meter kast en gisteren daar een Wifi punt toegevoegd voor de Sense. Vanmorgen ben ik gaan laden en ineens laad die via Sense over 3 fasen. Maar ook even stiekem de vaatwasser aangezet en ja hoor de Sense reageert prima. Schiet mij maar lek

ik zie dat er meer mensen het probleem hebben. 2 weken geleden is de Zaptec paal geplaatst met Sense meter. Ongelooflijk lang lopen klooien om hem op 3 fasen te laden laten. Zodra ik automatisch ga laden dan laad ik maar op 1 fase. ik heb verders geen gebruikers die 3 fasen laden in de weg zit. Ik had ook bij frank Energie mijn auto als slim laden aangemerkt. Ik kreeg het niet voor elkaar om met automatisch laden in de Zaptec app op 3 fasen te laden. Heen en weer gebeld met de leverancier en verwees mij door naar Zaptec, maar ja die helpen geen particulieren en mijn installeer zegt doodleuk, zeg dat je een installateur bent. hmmmm

De Zaptec Ai hulp gaf aan dat de Sense niet bepaald of je met 1 of 3 fasen laad. De Sense bepaald alleen de hoogte van je laadstroom. Dus moet het ergens anders zitten en hij verwees mij naar een instelling Fase rotatie die hij (AI) vreemd vond. Daar staat L1, L2,L3 (4) en vooral (4) begreep de AI niet.

Maar van de week alle verbindingen met Frank verbroken. Binnen de Zaptec portal het vinkje uitgezet dat die terug naar 3 fase moet schakelen. Dit voorkomt dat die terug naar 1 fase schakelt.

Wanneer werkt 3 fasen wel:
Als ik als laadmodus binnen Zaptec op Standaard laden zet. Met Eco modus uit.

Zodra ik de Sense activeer door Automatisch laden schakelt die terug naar 1 fase laden.

Ik word er gek van. Als er iemand ene oplossing heeft dan hoor ik het graag.

[ Voor 16% gewijzigd door rbarock2201 op 11-09-2026 10:38 ]

• mrunknown223
Hangt even af van de definitie van schakelen: er is een limiet hoe vaak er gewisseld kan worden tussen 1 en 3 fasen. Daarnaast is er bij Zaptec ook een limiet hoe vaak je laden kunt starten en pauzeren in een sessie (waarschijnlijk 20, maar dat hebben ze niet meer in de documentatie staan).

Je kunt ook het schakelen via bijvoorbeeld evcc doen (kost paar euro per maand). Je kunt daarbij aangeven bij welk overschot aan energie (bijvoorbeeld 500 watt) er gestart mag worden met laden, maar met name ook hoe lang dat overschot moet bestaan. Datzelfde voor import van energie. Daarmee kun je de frequentie van schakelen (pauzeren + starten) reduceren. Via Home Assistant kun je dergelijke automation vast ook bouwen.

Overigens kun je onbeperkt de laadstroom aanpassen, daar zit geen limiet op (minimum van 6 ampère). Daardoor volg je continue het overschot.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel overschot je pv systeem heeft. Ons systeem wekt maximaal zo'n 3000 watt op. Dus het laden gaat normaalgesproken op 1 fase. Minimale laadsnelheid van de meeste auto's is 6A (= 1400 watt).

Voorbeeldje van evcc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu00KDpsEur4Vns80y0Ezq0Tghw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j3vWi0zgMbsSb0zaWuz0R9pi.png?f=fotoalbum_large

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 11:30
Automatisch authenticeren van laadsessies via Zaptec — kan dit?

Ik gebruik een Zaptec‑Go 2 lader in combinatie met mijn Auto. Elke keer wanneer ik de auto aansluit, moet ik via de app van Zaptec handmatig de laadsessie autoriseren.

In het Zaptec‑portaal en handleiding zie ik wel instellingen voor toegang en authenticatie, maar zodra ik die zo instel op open zodat mijn eigen voertuig automatisch zou moeten worden herkend, lijkt de dit volledig “open” te worden voor iedereen — en dat wil ik niet.

Is het mogelijk om mijn auto automatisch te laten authenticeren bij Zaptec zonder de lader permanent open te zetten? En als dit niet kan, dan hoor ik dat ook graag — een bevestiging daarvan is net zo waardevol.

Indien nuttig te weten, prive auto en prive laadpaal, aansturing met behulp van Tibber.

Ervaringen of tips zijn welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door GerverCom op 09-09-2026 16:36 ]

2 x Marstek Venus 5.12KWh V156 (v1) + V156 (v2) - Virtual AstraMeter (docker)

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@rbarock2201 als je slimme integraties gebruikt, zoals hier met Tibber, dan kun je volgens mij niets anders dan de Zaptec op Standaard laden zetten. Hoe het precies werkt bij Frank, durf ik niet te zeggen, maar ik gebruik geen Sense en de Zaptec staat op standaard modus.

Dat denk ik niet @GerverCom want open = open. Je kunt bij Zaptec volgens mij geen specifieke auto vrijwaren. Ik doe het met een "gratis" RFID tag.

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen

(edit: image was niet bijgevoegd)~[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkDBcyAzDYQpI2Gv4mYyY0zxcP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCwlwYH8iGQAdktOrfKiVzvI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb m wel staan, wel alle rechten en lader zelf geplaatst

• ArnoudN
edatnl schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:23:
[...]

Je moet jezelf de service rechten geven, uitloggen en opnieuw inloggen. Dan krijg je die setting wel.

• ArnoudN
JB schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:53:
@rbarock2201 als je slimme integraties gebruikt, zoals hier met Tibber, dan kun je volgens mij niets anders dan de Zaptec op Standaard laden zetten. Hoe het precies werkt bij Frank, durf ik niet te zeggen, maar ik gebruik geen Sense en de Zaptec staat op standaard modus.

Dat denk ik niet @GerverCom want open = open. Je kunt bij Zaptec volgens mij geen specifieke auto vrijwaren. Ik doe het met een "gratis" RFID tag.
Waar voeg je die RFID tag toe in Zaptec? Ik heb hier nog genoeg laadpasjes liggen van mijn vorige lader die ik zou kunnen gebruiken voor toegang.

• Huppol
ArnoudN schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:30:
[...]

Waar voeg je die RFID tag toe in Zaptec? Ik heb hier nog genoeg laadpasjes liggen van mijn vorige lader die ik zou kunnen gebruiken voor toegang.
De pasjes voeg je toe via het “account” onderdeel in de app. Ofwel het derde hoofd item onder in de menu balk. Daar vind je de optie “zaptec sleutels”.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:49
Ik heb nu een GO-e en wil, vanwege de ERE certificaten een Zaptec Go 2 aanschaffen. Een vriend van mij is electricien dus die vervangt de go-e voor de zaptec. Softwarematig ga ikzelf doen. Ik zit zekf bij Tibber en heb thuis een 3 fase aansluiting. Is de softwarematige installatie goed te doen?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• jurgen purgen
Erik1805 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:11:
Ik heb nu een GO-e en wil, vanwege de ERE certificaten een Zaptec Go 2 aanschaffen. Een vriend van mij is electricien dus die vervangt de go-e voor de zaptec. Softwarematig ga ikzelf doen. Ik zit zekf bij Tibber en heb thuis een 3 fase aansluiting. Is de softwarematige installatie goed te doen?
Ik heb gewoon de handleiding gevolgd. Oude lader door Tibber laten verwijderen( heb nu idd mn 2e Zaptec Go 2). Ging niet vanzelf via de app. Daarna twee dagen gewacht om de nieuwe lader bij Tibber aan te melden. Na aanmelding bij Tibber ook meteen bij ERE inboekingsdienstverlener aangemeld.

Alles vanaf aanschaf >plaatsing>registratie en IBS voor beiden laadpalen zelf gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 10-09-2026 11:25 ]

• ArnoudN
Erik1805 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:11:
Ik heb het laten doen, maar stond er wel bij. Softwarematig is het een eitje. Plaatsing zelf ook (bij vervanging), maar kreeg een goeie deal.

• ArnoudN
Huppol schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:39:
[...]

De pasjes voeg je toe via het “account” onderdeel in de app. Ofwel het derde hoofd item onder in de menu balk. Daar vind je de optie “zaptec sleutels”.
Gevonden

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:11
Gisteravond heb ik een Zaptec Sense geplaatst, vervolgens aangemeld en nu staat er "Je staat op de lijst" We zijn zaptec sens aan het voorbereiden. We sturen je een e-mail wanneer het gereed is."

Hoe lang duurt dit gemiddeld? :=) Wil heel graag zon overschot gebruiken...

Give 2 Get

• danny.s
Runescom schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:49:
Gisteravond heb ik een Zaptec Sense geplaatst, vervolgens aangemeld en nu staat er "Je staat op de lijst" We zijn zaptec sens aan het voorbereiden. We sturen je een e-mail wanneer het gereed is."

Meestal binnen paar dagen, uitzonderingen langer. (even zoek functie gebruiken volgende keer, vraag is best vaak voorbij gekomen)

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:45

De zon moet dan ook schijnen. :P

• mrunknown223

Deze is eerder voorbij gekomen op het forum. In de app even uitloggen en dan weer inloggen heeft bij veel gebruikers geholpen.

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:44

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Is er eigenlijk al duidelijkheid wanneer men met de zaptec 2 go bidirectionaal kan kan laden/ ontladen?

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• THE_BASE
  • Niet online
Nickrsd schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:31:
Is er eigenlijk al duidelijkheid wanneer men met de zaptec 2 go bidirectionaal kan kan laden/ ontladen?
Zou er vooral niet op gaan zitten wachten. ;)

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:45
Nickrsd schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:31:
Eerst zal er in Den Haag en door de netbeheerders iets over besloten moeten worden voordat dat op grote schaal kan gaan gebeuren

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-09 13:43
BIDi-laden: er loopt nu een proef met 80 huishoudens van Vattenfall, Kia (EV9) en Hyundai (Ioniq 9) die eind dit jaar/begin volgend jaar wordt geëvalueerd, zodat dan op grotere schaal (hopelijk) kan worden uitgerold. Daar had ik mijn EV3 en Zaptec Go2 oorspronkelijk ook op gekocht. Dus het is best al een tijdje drentelen in afwachting van. Ik snap niet dat hier niet in een veel hoger tempo en op grotere schaal aan gewerkt wordt. Het zou namelijk een flinke slok op de borrel kunnen schelen bij de netcongestie. https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/persbericht/2026/vattenfall-start-v2g-pilot-elektrische-auto-als-buffer-voor-het-stroomnet

• Makrolon
Ik snap niet dat mensen hier op wachten. Waarom zou je je dure autoaccu gaan slijten om je huis te voeden? Dan kan je veel beter een thuisaccu kopen. Voordeliger dan je autoaccu vroegtijdig afschrijven en die is wel altijd thuis.

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-09 13:43
Los van BiDi-laden: Ik heb de laatste tijd bijna elke laadsessie problemen met laden van de KIA EV3 via de Zaptec Go2. Na aansluiten gaat het laden een minuutje goed, maar dan slaat het proces af. Ik kan het zaakje dan het wel weer via de app aanzetten, met hetzelfde resultaat: na een minuutje of wat 'uit'. Dat schiet dus niet op.
Wat ik heb geprobeerd:
1. Kabel afkoppelen van en opnieuw aansluiten op auto en laadpaal, 2. Zaptec resetten via de app, 3. een harde reset van de zapte: uit, minuutje wachten, weer aan via de meterkast. 4. laadniveau in EV 3 veranderen (van 90 naar 80%). In het begin werkte een harde reset een keertje wel, maar nu ook niet meer. Het maakt verder ook niet uit op welk moment van de dag ik laad. Wanneer ik een keer elders laad (al dan niet via snellader) gaat het ook gewoon goed én gaat de eerstvolgende thuislaadsessie ook goed. Maar daarna is dat dan weer over.

Bij de KIA dealer kon ik aan hun lader de laadkabel testen (was OK) en daar liep het laadproces wel meteen goed (minstens 15 minuten laten laden). Dus ligt het probleem bij de Zaptec G02 (en de aansluiting op de kabel/auto....)?

Iemand vergelijkbare ervaringen en, nog beter, een oplossing?

[ Voor 7% gewijzigd door GJonke op 12-09-2026 08:16 ]

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:33

rammes

koekebakker 1e klas

Makrolon schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 07:58:
Ik snap niet dat mensen hier op wachten. Waarom zou je je dure autoaccu gaan slijten om je huis te voeden? Dan kan je veel beter een thuisaccu kopen. Voordeliger dan je autoaccu vroegtijdig afschrijven en die is wel altijd thuis.
omdat het grotendeels leaserijders zijn en daar wat op kunnen verdienen.

Ik zou het doen!

• Makrolon
rammes schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:18:
[...]

Ja dan is t een ander verhaal natuurlijk. Maar dat word belastingtechnisch erg lastig vorm te geven denk ik.

• Huppol
GJonke schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:08:
Los van BiDi-laden: Ik heb de laatste tijd bijna elke laadsessie problemen met laden van de KIA EV3 via de Zaptec Go2. Na aansluiten gaat het laden een minuutje goed, maar dan slaat het proces af. Ik kan het zaakje dan het wel weer via de app aanzetten, met hetzelfde resultaat: na een minuutje of wat 'uit'. Dat schiet dus niet op.
Wat ik heb geprobeerd:

Iemand vergelijkbare ervaringen en, nog beter, een oplossing?
Zorg in ieder geval dat je het eens probeert terwijl authenticatie op de Zaptec uit staat. Daarnaast ook de slimme features uit: dus zet de laad modus op “standaard”. Verder, hoe gek het ook klinkt, probeer het eens met een andere laadkabel. De laadkabel, paal en auto communiceren ook met elkaar en ik heb het vaker meegemaakt dat de kabel de boosdoener was.

Daarnaast is er ergens op het online platform de mogelijkheid om een logbook in te zien. Daar kan je wellicht uit opmaken wat er fout gaat. Al moet ik daarbij zeggen dat ik het logbook een keer gevonden heb, maar bij een tweede poging niet meer kon vinden op portal.zaptec.com. Mogelijk omdat ik toen de service rol had en geen eigenaars rol. Weet iemand anders dat?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
rammes schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:18:
[...]

Hoe dan? Je kunt toch niet je auto gaan ontladen in je huis? Dan kloppen de km-standen niet tov aantal geladen kWh.

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste