HCMarX schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:18:
[...]
Ik zie mezelf als een hardwerkende Nederlander, maar ik denk er actief over na hoe ik moet omgaan met wat er nu gebeurt. Ik krijg echt 'dit nooit meer' vibes. Israël is wat mij betreft echt onderweg naar Nazi Duitsland status en is met haar daden Putin volgens mij al voorbij (en die maakt me al kost misselijk). Hoe meer ik er over lees en luister en hoe langer ik er over na denk hoe naarder het gevoel is dat ik er bij krijg. En daarmee krijg ik elke dag meer begrip voor de Palestina demonstranten die ik zelf niet al te lang geleden nog als terrorisme goedpraters zag.
Nah.
Voor mij, is Gaza en west bank al altijd / sinds dag 1 een lastige kwestie geweest. Zeker Gaza sinds hamas er aan de macht is etc. Dat, door verschillende landen ook gewoon is aangemerkt als terroristische organisatie, maar tegelijkertijd het bewind heeft.
V.w.b. Iran en Libanon. Is er in beide gevallen wel een "roep" om hulp. In Iran wordt er gesproken over 81%? van de bevolking die het regime niet steunt. In Libanon heeft zelfs de regering aangegeven dat ze van Hezbollah af willen maar het zo genesteld zit in de overheid en gehele samenleving én Hezbollah meer "strijders" heeft dan dat het Libanese leger aan kan. Waardoor Libanon zelf Hezbollah dus niet meer kan aanpakken.
De methoden van Israël zijn dus zeer zeker onorthodox (gebieden ontruimen, plat bombarderen, boots on the ground in een ander land / Libanon). Anderzijds is het weer wel het aanpakken van dat wat niet alleen door Israël als een bedreiging wordt gezien, maar ook iets waar de "lokale" regering (Libanon) en/of bevolking (Libanon & Iran) van af wilt, en zelfs international wordt aangemerkt als "niet wenselijk" (terroristische organisatie).
Moet Israël dat vervolgens op eigen houtje doen (/met steun van de VS)? Natuulijk niet. Daarvoor zou je een coalitie willen hebben van meerdere landen, liefst uiteraard met VN mandaat (dat weer een gedrocht an zich is gezien vetos en iedereen altijd wel bevriend is met iemand die tegen veto-t). Maar die andere landen kijken weer voornamelijk weg. "Hamas en Hezbollah zijn aangemerkt als terroristische organisatie", prima begin. "Het regime is Iran is gruwelijk", ook eens. Maar vervolgens..., niks. Waarna Israël als eerste in de vuurlinie ligt én dus deze "organisaties", IMO terecht, "op afstand" wilt houden. Dat maakt de oorlog(en) niet goed. Zeker niet in de vorm zoals het nu in Gaza en Libanon is gebeurt (klein gebied, alles ontruimen en plat gooien. Iran is veel groter en gekoppeld met gerichte bombardementen tegen veelal duidelijke regime doelen. Gaza en Libanon zien er uit als na carpet bombing, Iran niet).
Waarbij er in dit topic vervolgens ook weer wordt gespeculeerd over een expansiedrift van Israël etc. (los van Gaza en west bank wat gewoon al sinds het begin een lastige kwestie is). Maar dat is ook niet meer dan speculatie.
Wat waarschijnlijk een veel betere "methode" was was om vooraf, in internationaal verband / samenwerkende landen, zaken duidelijk af te spreken. Dus zeg een overleg met Libanese regering, Israël, Amerika, "Europa" over hoe een Hezbollah gekortwiekt kan/zal worden. Want dát het onwenselijk is is al duidelijk (Libanon wil het niet, Europese landen hebben het op lijst van terroristische organisatie staan, Israël wil het ook al helemaal niet). Waarbij dan ook prima een conclusie zou kunnen zijn dát Israël "de actie uitvoert". Maar ook is vastgelegd wanneer het "klaar" is, en wat er daarna gebeurt (het is en blijft Libanon en daarna kan de Libanese bevolking terug, er wordt dus geen "land gestolen"). En er dus ook straffen verbonden zijn als Israël zich niet aan de afspraken zou houden. Of potentieel zelfs dat Israël (een deel van) hun leger "verhuurd" aan Libanon. Dus de Libanese regering / legertop die bepaald wat er gebeurt maar met de manschappen en materieel van Israël als uitvoerders.
Want de slappe hap van nu "ja Hezbollah is een terroristische organisatie. En ja het Iraanse regime is slecht voor de bevolking, steunt terroristische organisaties, .... Maar... wat Israël doet..." levert ook helemaal niks op en houd de status quo in stand. En het opleggen van sancties etc werkt al decennia niet. Dat Israël het hef in eigen hand neemt is in bepaalde mate dan weer "logisch" (wij zitten hier veilig, in Israël is dat niet zo).
En to be clear: nee, dat betekent niet dat Israël "het" moet doen zoals het nu gebeurt, maar
ik kan er wel begrip voor hebben dát ze iets doen (maar heb ook geen begrip voor dít). En situaties als "uitbreiden van Israël" / expansiedrift moeten dus ook zeker voorkomen worden. (En dus ook geen door Israël opgelegde bufferzones, in andere landen. Tenzij dat door de regering van dat land bepaald wordt.
Zoals Amerika zelf een muur op de grens naar Mexico bouwt en niet Mexicaans land "steelt" om als bufferzone in te zetten.).
TL;DR: wat nu dus gaat gebeuren, overleg tussen Libanon, Amerika, en Israël had, in het geval van Libanon, vooraf moeten gebeuren (al dan niet met meerdere (regionale) partijen). Waarbij Libanon dus "in the loop" is of zelfs bepaald hoe zaken plaatsvinden. En ook met een duidelijk afgesproken "eindpunt" en wat er daarna gebeurt (bv dus "opruimen Hezbollah targets tot aan die rivier(?) en daarna trekt het leger zich volledig terug en krijgt Libanon weer de controle").
Dat voorkomt één "Israël begint weer eens een oorlog"; en twee "Israël is weer land aan het stelen".
En in het geval van Iran wellicht ook een "coalitie" samen met de buurlanden (niet alleen de Amerika bevriende / "die waar de Amerikanen al een basis hebben" maar ook bv Pakistan dus). Niet perse dat ze allemaal moeten meevechten, maar wel dat "zwart op wit staat" wie waar achter staat. (En niet één gek die roept "we bombarderen ze het stene tijdperk in", maar dat op zijn minst de rest kan zeggen "nee, hiervoor hebben wij niet getekend")