Niet geheel verrassend..... ondertussen ook nieuws van de US military:Fuujii schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:07:
De eerste signalen zijn dat de onderhandelingen - surprise surprise - vastlopen, aldus Nu.nl/FT.
US launches mine clearance operation in Strait of Hormuz
The US military said two US Navy destroyers transited through the Strait of Hormuz on Saturday as part of a mission to clear the waterway of mines set by Iran.
US Central Command said the USS Frank E Peterson and USS Michael Murphy passed through the strait and operated in the Arabian Gulf during the operation.
“Today, we began the process of establishing a new passage and we will share this safe pathway with the maritime industry soon to encourage the free flow of commerce,” said Admiral Brad Cooper, commander of Centcom.
Centcom added that “additional US forces, including underwater drones, will join the clearance effort in the coming days”.
— U.S. Central Command (@CENTCOM) 11 april 2026Mijn gevoel is dat er twee routes gaan komen: een “veilige” route via Iran waarvoor betaald moet worden, en een “onveilige” route (volgens Iran dan) dichter bij Oman die door de VS (tijdelijk?) bewaakt gaat worden en misschien ook iets uit willen halen.
Probleem blijven natuurlijk de verzekeringsmaatschappijen: die zullen waarschijnlijk terughoudend zijn om schepen te verzekeren die door de Straat gaan, gezien het risico op schade, mijnen of mogelijke bombardementen. Zonder verzekering wordt varen daar voor veel simpelweg geen optie.
Precies. Iran zegt al de hele oorlog dat er gewoon gevaren kan worden. Toch werd dat niet gedaan. En afgelopen dagen was er in dit topic zelfs verbazing dat er nog steeds niet gevaren werd.Stroopwafels schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:09:
Probleem blijven natuurlijk de verzekeringsmaatschappijen: die zullen waarschijnlijk terughoudend zijn om schepen te verzekeren die door de Straat gaan, gezien het risico op schade, mijnen of mogelijke bombardementen. Zonder verzekering wordt varen daar voor veel simpelweg geen optie.
Maar dat is gewoon heel simpel, niemand durft of mag van de verzekeraar (die op zijn beurt niet durft).
Linksom of rechtsom gaat dit dus echt nog wel even duren. Want zelfs een claim van de VS dat er niks van mijnen ligt zal het wantrouwen niet direct wegnemen. Al is het dus maar omdat Iran nog steeds iets kan doen met raketten vanaf (speed)boten (waar eerder over gesproken werd gedurende de oorlog) of drones. En of de VS zin heeft om 24/7 bewaking te verlenen? (Bv met een A-10 die een drone of boot makkelijk uitschakelt met de gatling gun)
Zijn er wel 2 zulke verschillende routes? De vaargeul beide kanten op is namelijk toch maar iets van 2 km breed?Stroopwafels schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:09:
[...]
Mijn gevoel is dat er twee routes gaan komen: een “veilige” route via Iran waarvoor betaald moet worden, en een “onveilige” route (volgens Iran dan) dichter bij Oman die door de VS (tijdelijk?) bewaakt gaat worden en misschien ook iets uit willen halen.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Volgens Al Jazeera gaat het dan weer prima:Fuujii schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:07:
De eerste signalen zijn dat de onderhandelingen - surprise surprise - vastlopen, aldus Nu.nl/FT.
BREAKING: Sources close to the mediation told Al Jazeera that the first phase of in-person talks has ended, with delegations now exchanging written texts to confirm alignment on agreements reached today.
— Al Jazeera English (@AJEnglish) 11 april 2026
🔴 LIVE updates: https://t.co/u2tSIYrHRw pic.twitter.com/E8unhxuWHs
Maar onze grote vriend wilt zich er wel nog even mee bemoeien en duidelijk maken:RobertMe schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:40:
[...]
Volgens Al Jazeera gaat het dan weer prima:
[X]
Israel under my leadership will continue to fight Iran’s terror regime and its proxies, unlike Erdogan who accommodates them and massacred his own Kurdish citizens.
— Benjamin Netanyahu - בנימין נתניהו (@netanyahu) 11 april 2026
Hoezo betrekt hij Erdoğan erbij?Stroopwafels schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:47:
[...]
Maar onze grote vriend wilt zich er wel nog even mee bemoeien en duidelijk maken:
[X]
Voor je het weet betrekken ze Noord-Korea er nog bij xdMawlana schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:07:
[...]
Hoezo betrekt hij Erdoğan erbij?Die Netanyahu probeert de focus gewoon te verleggen.
De straat van Hormuz gaat helaas wel duur worden nu, want Iran moet natuurlijk miljarden aan schade herstellen. Ook hebben ze duizenden doden door de bombardementen. Pijnlijk maar logisch, aangezien de VS waarschijnlijk nooit herstelbetalingen zal leveren.
Ik heb er weinig vertrouwen in. Ik denk dat ze vast gaan lopen wat betreft de Straat van Hormuz, juist omdat Iran nu goed heeft gezien hoeveel invloed ze daar kunnen uitoefenen.Techkeizer schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:25:
Hopelijk kunnen ze een wapenstilstand voor onbepaalde tijd afspreken. Geeft ook gelijk wat rust in de wereld. Echt een onnodige en idiote oorlog helaas.
De straat van Hormuz gaat helaas wel duur worden nu, want Iran moet natuurlijk miljarden aan schade herstellen. Ook hebben ze duizenden doden door de bombardementen. Pijnlijk maar logisch, aangezien de VS waarschijnlijk nooit herstelbetalingen zal leveren.
Daarnaast verwacht ik niet dat Israël snel gas terug gaat nemen. Netanyahu lijkt vastberaden om door te gaan tot zijn doelen bereikt zijn, wat de VS ook weer in een lastige positie kan brengen.
^ context hiervoor is ook via https://aje.news/ndjgyz?update=4483656
https://x.com/netanyahu/status/2043034562045866155‘We still have more to do’ in Iran, says Netanyahu
We can now bring you more comments from the Israeli prime minister, who has released a video address on X.
Netanyahu promised that Israel’s military campaign against Iran “is not over” even though Israel has already made what he described as “historic achievements”.
“We hit them, we still have more to do,” he said.
[ Voor 37% gewijzigd door Stroopwafels op 11-04-2026 20:53 ]
Vandaag zat ik wat YouTube filmpjes te beluisteren tijdens het doen van m'n administratie.Mawlana schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:07:
[...]
Hoezo betrekt hij Erdoğan erbij?Die Netanyahu probeert de focus gewoon te verleggen.
Een filmpje had erover dat Trump uit de Navo wil stappen zodat Israël Turkije aan kan vallen.
Lijkt me sterk aangezien de Turken van een ander kaliber zjjn, maar geeft wel aan dat Bibi de Turken niet zo aardig vind.
Het valt me wel op dat de Amerikaanse podcasters Israël wel zat zijn. Voornamelijk de macht die ze hebben over de Amerikaanse politiek, kan uiteraard ook zijn dat dit de fuik is waarin Google me in heeft gestopt
Alhoewel ik Kim Iversen niet zo'n hardliner vind.
Als het gemiddelde MAGA cult lid doorkrijgt hoeveel geld er naar Israël gaat terwijl hij zelf er steeds slechter aan toe zijn, moet dat de situatie toch een keer veranderen?Russel88 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:13:
[...]
Het valt me wel op dat de Amerikaanse podcasters Israël wel zat zijn.
Zo'n Tucker Carlson is ook al best kritisch volgens mij.
Hij doet samen met Trump een wedstrijdje NAVO-leden schofferen.Mawlana schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:07:
Daar sta ik wel van te kijken.Russel88 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:13:
Vandaag zat ik wat YouTube filmpjes te beluisteren tijdens het doen van m'n administratie.
Een filmpje had erover dat Trump uit de Navo wil stappen zodat Israël Turkije aan kan vallen.
Lijkt me sterk aangezien de Turken van een ander kaliber zjjn, maar geeft wel aan dat Bibi de Turken niet zo aardig vind.
Er is namelijk een oude as Ankara-Tel Aviv. Die gaat niet alleen om diaspora of geschiedenis (zie: Ottomaanse Rijk).
U moet u ook bedenken dat toen Netanyahu nog een minister was, Israel een poging heeft gedaan om een gooi te doen naar een EU-lidmaatschap. Ze keerden nogal teleurgesteld van Brussel terug, en wisten in de Israelische media te vertellen dat hen in niet mis te verstane woorden is verteld dat de EU een "Christians-only Club" is. Natuurlijk moet u het woord van politici nu eenmaal met een korrel zout nemen, maar het bleef knagen bij Netanyahu (en u mag ook best weten dat dit in Israel nog een oud zeer is).
Toenmalig premier van Turkije, ene Erdogan, stak ze wel een hart onder de riem: als het Turkije lukt om lid te worden van de EU, dan zou hij hoogstpersoonlijk ijveren dat Israel ook lid mag worden.
Er is in Brussel nog jaren onder politici gefluisterd dat als ze Turkije toe zouden laten, ze Israel er gratis bij zouden krijgen.
Ja, Netanyahu en Erdogan zijn uit hetzelfde hout gesneden, dus ze trekken erg naar elkaar toe. Ja, Erdogan en Netanyahu hebben zo ook wel eens hun conflicten, zie ook het Gaza Flotilla Incident. Maar bedenkt u zich ook dat er enkele dagen later op Mount Karmel een hevige bosbrand woedde, en Turkije als eerste met blusvliegtuigen over de brug kwam.
Als ze boze woorden hebben met elkaar, dan moet u dat ook vooral zien als theater voor interne consumptie.
En dan zijn er nog de kernwapens. Er zijn al jaren binnen inlichtingenkringen geruchten dat de Turken een soort time-share deal hebben met de Israeli's. De een vermoed dat de Turken een deel van de productie en ontwikkeling ervan hebben bekostigd. Een ander vermoed dat de Israeli's een deel van hun arsenaal bij de Turken hebben geparkeerd als "weapon of last resort" (kijkt u eens op de kaart, als Israel ook maar íets van last resort wil hebben, moet het dat buiten de landsgrenzen gestationeerd hebben).
Ik persoonlijk weet niet hoeveel ervan waar is. Maar de Russen geloven het wel. Daarom gaan de Russen ook op een hele andere - voorzichtiger - manier om met de Turken, dan ze zouden doen met andere - kernwapenloze - Oost-Europese landen.
Maar mocht ook maar een klein deel ervan waar zijn, betekent dat er een mate van samenwerking is tussen Turkije en Israel op een buitengewoon indringend en innig niveau.
Een die inniger is dan een Israel en Marokko op een "kom, we doen gezamelijke militaire oefeningen en onze officieren mogen bij elkaars academies neuzen". Een die waarschijnlijk zelfs inniger is dan een Israel en Amerika op een "hullie mogen onze spulletjes lenen, en we gaan niet al te boos doen als jullie wat kennis verkopen aan de Chinezen" (zie: ACOG affaire) niveau.
Dus nee, ik verwijs een toekomstig Turkije - Israel conflict echt naar het rijk der fabelen. Niet alleen omdat Turkije militair de grootste NAVO-macht is aan deze kant van de Atlantische Oceaan. (een jaar of 15 geleden was ik eens bij een lecture waar het equivalent van Staatssecretatis van het Israelische MinBuZa grappig opmerkte dat Turkije het enige land zou zijn dat Rusland in zijn eentje aan zou kunnen)
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Ik zou inmiddels Polen ook niet onderschatten. Die weten wat ze met de Russen voor vlees in de kuip hebben.unclero schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:07:
[...]
was ik eens bij een lecture waar het equivalent van Staatssecretatis van het Israelische MinBuZa grappig opmerkte dat Turkije het enige land zou zijn dat Rusland in zijn eentje aan zou kunnen)
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Hou de focus op de oorlog met Iran. Dit is niet het grote Israël topic.