• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
ZpAz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:49:
Ik begin me nu meer en meer af te vragen of men vroeger de karikatuur propaganda posters ook 'bangers' vonden.

YouTube: Iran Releases Another LEGO Animation Mocking Trump as Information War Continues | APT

Tussen een fervent Twitteraar/Truther welke de vreemste waanzin uitkraamt en dit, waar alles toch uiteindelijk effect heeft op vele echte mensenlevens, het voelt compleet onwerkelijk.
Vroeger had met net zo goed propaganda. Zelfs in WW2 al met video meen ik. En daarvoor had je natuurlijk ook al posters met karikaturen etc. Het enige verschil is dat het bereik nu vele malen groter is door internet, social media, etc. (En je het nu ook nog eens door AI kunt laten genereren dus veel minder moeite kost)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:29

Qwerty-273

Meukposter

duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:03:
Trump reageert ondertussen toch ook maar op de kritische berichtgeving vanuit de rechterkant

Maar hij voelt dus wel wat druk .. en dus genoodzaakt om er toch op te reageren .. en er op zijn "Trumps" er weer flink tegenin gaan dus.
Wel grappig dat hij schrijft but nobody’s talking about them en er zelf een heel epistel uitgooit over deze mensen. En dat in combinatie met zijn drukke schema deze periode, zoals hij ook zelf aanstipt because I’m too busy on World and Country Affairs . Blijkbaar niet druk genoeg.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:25
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:05:
Dit heeft hij echt niet zelf geschreven. De man heeft de aandachtsspanne van een pinda.
Ik weet niet of ik het goed lees, maar eerst heeft CNN 100% TRUMP approval, en daarna is het fake news? Dat komt overeen met aandachtspanne van een pinda.
...they have Third Rate Podcasts, but nobody’s talking about them, and their views are the opposite of MAGA — Or I wouldn’t have won the Presidential Election in a LANDSLIDE. MAGA agrees with me, and just gave CNN a 100% Approval Rating of “TRUMP,”...
...These so-called “pundits” are LOSERS, and they always will be! Now Fake News CNN, The Failing New York Times, and all of the other Radical Left “News” Organizations, are “hailing” them, and giving them “positive” press for the first time in their lives....

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

RobertMe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:11:
[...]

Vroeger had met net zo goed propaganda. Zelfs in WW2 al met video meen ik. En daarvoor had je natuurlijk ook al posters met karikaturen etc. Het enige verschil is dat het bereik nu vele malen groter is door internet, social media, etc. (En je het nu ook nog eens door AI kunt laten genereren dus veel minder moeite kost)
De grootste propaganda is geloof, bestaat al een tijdje :+

Wear Sunscreen!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:25
[...]

Oh, ja je hebt natuurlijk "de klassiekers" van Disney met Donald Duck & "Spinach for Britain" met Popeye. Toen kon je ze wel niet iedere dag uitpompen.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Disney zat zelfs langs de rand van de financiële afgrond aan het begin van WW2 en ging na een bezetting van de studio propagandafilmpjes maken zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/Der_Fuehrer%27s_Face_poster.jpg

Het grote verschil is alleen dat Hitler en de Japanners begonnen ipv de VS zelf.

Dat zit wel Schnorr.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
Stukfruit schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:19:
Het grote verschil is alleen dat Hitler en de Japanners begonnen ipv de VS zelf.
Not sure wat je hier mee bedoelt / naar verwijst? Die Lego clips / video's / propaganda zijn ook van degene die werd aangevallen, Iran.

De VS (/CENTCOM, White House) komt in dit geval volgens mij niet verder dan de (unclassified) beelden van de vallende bommen met wat "hippe" muziek er onder (heb er een gezien met rap muziek waarin ze tich keer "BOOM" roepen en natuurlijk steeds op dat moment weer een andere clip van iets dat wordt opgeblazen).
Video's die dan weer meer verontwaardiging oproepen van "is dit hoe een overheid omgaat met deze beelden? Moet dit leuk/grappig zijn?". De clips vanuit Iran zijn ten eerste geen officiële dingen van de overheid, en ten tweede bevatten dus niet daadwerkelijke oorlogsbeelden.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:27:
[...]

Not sure wat je hier mee bedoelt / naar verwijst? Die Lego clips / video's / propaganda zijn ook van degene die werd aangevallen, Iran.
De VS uit die tijd liet de video's maken om de eigen bevolking warm te maken voor oorlog tegen o.a. een dictator.

Iran (en MAGA trouwens) lijkt het te doen als bullygedrag naar partijen buiten de landsgrenzen en/of om indirect medestanders te vinden omdat ze vast ook wel weten dat Trump inmiddels wereldwijd niet meer the cards heeft als het gaat om de gunfactor.

Was eigenlijk bedoeld om de vraag van @ZpAz te beantwoorden: het waren vroeger geen "bangers" omdat ze zich op een ander sentiment (en publiek) richtten.

Dat zit wel Schnorr.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51

unclero

MB EQA ftw \o/

Joris748 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:47:
Mijn mening over Israël neigt inmiddels ook in die richting. Misschien moeten we in Europa de staat Israël op dezelfde manier gaan beoordelen en daar ook naar handelen.
Het probleem is tweeledig, en voor beiden is het even goed om in de eigen spiegel te kijken.
Ik schreef hier eerder al iets over Europeanen en moraliteit.

Maar in de huidige veranderende wereldorde is dat alleen maar meer van belang geworden. Niet zozeer omdat niemand meer naar Europa kijkt als lichtend baken van beschaving, rechtsorde en moraliteit.
Maar juist omdat wij zo afhankelijk zijn van die rechtsorde. Nederland is maar een iene-miene landje, wij hebben simpelweg niet het gewicht om in een recht-van-het-sterkste wereld ook maar iets ten berde te brengen. Gelukkig zitten we in een Europese Unie, maar dit is ook het continent van nostalgie dat op moet boksen tegen het Azië van het ongelimiteerde optimisme en het Afrika van het jeugdige energie.

En dan komt heel snel het moment aan dat we niet alleen niet meer spelleider zijn. We worden niet eens meer gevraagd om mee te spelen. Hooguit mogen we aan komen draven, maar moeten we ons verhouden tot de spelregels van anderen. In de Global South denkt men: tsja, weet u ook eens hoe dat voelt.

Om het maar even minder filosofisch en meer een voorbeeld van de voeten-in-de-klei te geven: u leest wellicht de laatste weken iets over aardappeloverschotten die er nu ineens lijken te zijn. Boeren die met miljoenen kilo's aardappelen zitten waar geen koper voor te vinden is.
Niet zo gek lang geleden dumpten we die piepers gewoon met subsidie in verre buitenlanden.
Maar niet alleen is de rest van de wereld wel een beetje klaar met het dumpen van subsidiepiepers, ze hebben zelf ook ontdekt dat het poten van aardappelen nou niet bepaald rocket-science is.
Nu hebben ze zelf niet alleen genoeg om in hun groeiende friet-consumptie te voorzien, maar willen ze zelfs niet onze bintjes aannemen als we ze ervoor betalen (en krijgen boeren hier te horen dat ze hun oogst maar onder moeten werken).
Dát is wat verlies van positie in de wereld-pikorde betekent.

De andere kant van de spiegel, is dat wij in Europa nog steeds geneigd zijn te denken over Israel als dat sociaal-democratische experiment in de woestijn, opgebouwd door westers opgeleide mensen, van Europese komaf, met de actieve herinnering aan de Holocaust op de schouders. Een roos in de woestijn, die weldra de omringende landen zou inspireren om ook de liberale democratie te omarmen.
Iedereen die in de afgelopen twintig jaar met enige regelmaat in Israel was, kan u vertellen dat dat echt niet meer zo is. Integendeel, Israel is steeds meer gaan lijken op de omringende landen. Men pocht zo graag dat Israel de enige democratie is in de regio (even vergetende dat men in Libanon en Jordanië ook gewoon naar de stembus mag), maar als de Israeli's in oktober naar het stembiljet kijken, kunnen ze louter kiezen tussen een schare aan gedecoreerde militair officieren in verscheidende gradaties van corruptie.
Bij mij thuis noemen we dat een Afrikaanse democratie.

Komt nog bij dat het aantal westers opgeleide, Israeli's van Europese afkomst in de politiek en het bestuur is de laatste decennia danig afgenomen. Nu bijna meer dan de helft van de Israeli's van niet-Europese komaf is, is het aantal politici dat niet de last van de Holocaust op de schouders meetorst ook afgenomen. En dan wil ik niet zeggen dat die Irakezen, Iraniërs en Marokkanen allemaal hun Irakese, Iraanse en Marrokaanse gewoontes mee hebben gebracht (niet dat dat slecht is, geen enkele Isreali zal ontkennen dat de Marrokaanse bruiloft het hoogst haalbare is op bruiloften-gebied).
Want het grootste probleem zit 'm in de politiek die Netanyahu de afgelopen decennia heeft gevoerd. Niet zozeer heeft hij de grenzen open gezet voor migranten uit verre landen (ik noem geen namen, maar ze spreken vooral Russisch), hij heeft vooral de grenzen opengezet voor georganiseerde misdaad uit verre landen (ik noem geen namen, maar ze spreken vooral Russisch). Logisch, hij is zelf afkomstig uit diezelfde wereld van georganiseerde misdaad.
En dát is de reden waarom Israel de afgelopen jaren is afgegleden naar wat we een schoolvoorbeeld van een Sopranostaat mogen noemen.

Want vroeger, als ik in Israel kwam, en met een potentiele zakenrelatie ging praten. Dan had ik drie keuzes voor me:
  1. Hij is inderdaad een bonafide ondernemer.
  2. Hij is onderdeel van teen of tandere veiligheidsdienst.
  3. Een combinatie van bovenstaande.
En die verwevenheid van burgermaatschappij en veiligheidsdiensten vond ik een hele geruststellende gedachte. Niet alleen omdat vliegen vanaf Ben Gurion een genot was: waar op Schiphol de veiligheidscheck pas ná het inchecken plaatsvind, in Israel begint de veiligheidscheck (al dan niet ongezien) al op de hotelkamer, dus eenmaal op het vliegveld is het lekker doorlopen.
Maar in het Israel van Netanyahu is er een verwevenheid bij gekomen: die van de georganiseerde misdaad. De potentiele zakenrelatie kan nu opeens zijn:
  1. Hij is inderdaad een bonafide ondernemer.
  2. Hij is onderdeel van teen of tandere veiligheidsdienst.
  3. Hij behoort tot een misdaadsyndicaat.
  4. Een combinatie van bovenstaande.
Voor de oplettende lezers uit het Rusland-topic: ja, dit klinkt verdacht veel als het Rusland van Putin.

En dit is wel degelijk van belang om even bij stil te staan. Want iedere keer als ik (met name extreemrechtse) politici hun bewondering voor Israel uit hoor spreken, is het níet het Israel dat met een smeltkroes aan migranten een sociaal-democratisch paradijs in de woestijn zet. Nee, het liefst willen ze ook zo'n Sopranostaat leiden, overgoten met hetzelfde sausje van het Mediterraanse Machismo waar men in Israel nu eenmaal ook erg van is.

En tegelijkertijd maakt het onvermogen om in deze spiegels te kijken het ook zo moeilijk voor ons om niet te denken dat het Israel-Libanon conflict los staat van het Iran-conflict. Ze zijn met elkaar verbonden. Iran heeft dat expliciet genoemd in hun 10-puntenplan.
Het Rutte-iaanse "we willen wel helpen als er een staakt het vuren is" laat nog veel te veel in de lucht hangen of wij wel of niet het "Israel moet ook stoppen met schieten" betrekken in onze definitie van het staakt het vuren.
En het probleem voor ons is: wij hebben - zoals in deze langdradige post geschetst - niet meer het morele gewicht om te bepalen wat een staakt het vuren effectief in moet houden. Het is Iran dat dat bepaalt.
Zij hebben de regels duidelijk gecommuniceerd, en wij moeten proberen niet in de reflex te schieten van de koloniale administrateur die zijn schouders ophaalt en zegt "maar dat was toch een vriendelijke suggestie?".

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran. Dit is niet het grote Israël topic.