• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:14
Stukfruit schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:19:
Het grote verschil is alleen dat Hitler en de Japanners begonnen ipv de VS zelf.
Not sure wat je hier mee bedoelt / naar verwijst? Die Lego clips / video's / propaganda zijn ook van degene die werd aangevallen, Iran.

De VS (/CENTCOM, White House) komt in dit geval volgens mij niet verder dan de (unclassified) beelden van de vallende bommen met wat "hippe" muziek er onder (heb er een gezien met rap muziek waarin ze tich keer "BOOM" roepen en natuurlijk steeds op dat moment weer een andere clip van iets dat wordt opgeblazen).
Video's die dan weer meer verontwaardiging oproepen van "is dit hoe een overheid omgaat met deze beelden? Moet dit leuk/grappig zijn?". De clips vanuit Iran zijn ten eerste geen officiële dingen van de overheid, en ten tweede bevatten dus niet daadwerkelijke oorlogsbeelden.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:27:
[...]

Not sure wat je hier mee bedoelt / naar verwijst? Die Lego clips / video's / propaganda zijn ook van degene die werd aangevallen, Iran.
De VS uit die tijd liet de video's maken om de eigen bevolking warm te maken voor oorlog tegen o.a. een dictator.

Iran (en MAGA trouwens) lijkt het te doen als bullygedrag naar partijen buiten de landsgrenzen en/of om indirect medestanders te vinden omdat ze vast ook wel weten dat Trump inmiddels wereldwijd niet meer the cards heeft als het gaat om de gunfactor.

Was eigenlijk bedoeld om de vraag van @ZpAz te beantwoorden: het waren vroeger geen "bangers" omdat ze zich op een ander sentiment (en publiek) richtten.

Dat zit wel Schnorr.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 23:05

unclero

MB EQA ftw \o/

Joris748 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:47:
Mijn mening over Israël neigt inmiddels ook in die richting. Misschien moeten we in Europa de staat Israël op dezelfde manier gaan beoordelen en daar ook naar handelen.
Het probleem is tweeledig, en voor beiden is het even goed om in de eigen spiegel te kijken.
Ik schreef hier eerder al iets over Europeanen en moraliteit.

Maar in de huidige veranderende wereldorde is dat alleen maar meer van belang geworden. Niet zozeer omdat niemand meer naar Europa kijkt als lichtend baken van beschaving, rechtsorde en moraliteit.
Maar juist omdat wij zo afhankelijk zijn van die rechtsorde. Nederland is maar een iene-miene landje, wij hebben simpelweg niet het gewicht om in een recht-van-het-sterkste wereld ook maar iets ten berde te brengen. Gelukkig zitten we in een Europese Unie, maar dit is ook het continent van nostalgie dat op moet boksen tegen het Azië van het ongelimiteerde optimisme en het Afrika van het jeugdige energie.

En dan komt heel snel het moment aan dat we niet alleen niet meer spelleider zijn. We worden niet eens meer gevraagd om mee te spelen. Hooguit mogen we aan komen draven, maar moeten we ons verhouden tot de spelregels van anderen. In de Global South denkt men: tsja, weet u ook eens hoe dat voelt.

Om het maar even minder filosofisch en meer een voorbeeld van de voeten-in-de-klei te geven: u leest wellicht de laatste weken iets over aardappeloverschotten die er nu ineens lijken te zijn. Boeren die met miljoenen kilo's aardappelen zitten waar geen koper voor te vinden is.
Niet zo gek lang geleden dumpten we die piepers gewoon met subsidie in verre buitenlanden.
Maar niet alleen is de rest van de wereld wel een beetje klaar met het dumpen van subsidiepiepers, ze hebben zelf ook ontdekt dat het poten van aardappelen nou niet bepaald rocket-science is.
Nu hebben ze zelf niet alleen genoeg om in hun groeiende friet-consumptie te voorzien, maar willen ze zelfs niet onze bintjes aannemen als we ze ervoor betalen (en krijgen boeren hier te horen dat ze hun oogst maar onder moeten werken).
Dát is wat verlies van positie in de wereld-pikorde betekent.

De andere kant van de spiegel, is dat wij in Europa nog steeds geneigd zijn te denken over Israel als dat sociaal-democratische experiment in de woestijn, opgebouwd door westers opgeleide mensen, van Europese komaf, met de actieve herinnering aan de Holocaust op de schouders. Een roos in de woestijn, die weldra de omringende landen zou inspireren om ook de liberale democratie te omarmen.
Iedereen die in de afgelopen twintig jaar met enige regelmaat in Israel was, kan u vertellen dat dat echt niet meer zo is. Integendeel, Israel is steeds meer gaan lijken op de omringende landen. Men pocht zo graag dat Israel de enige democratie is in de regio (even vergetende dat men in Libanon en Jordanië ook gewoon naar de stembus mag), maar als de Israeli's in oktober naar het stembiljet kijken, kunnen ze louter kiezen tussen een schare aan gedecoreerde militair officieren in verscheidende gradaties van corruptie.
Bij mij thuis noemen we dat een Afrikaanse democratie.

Komt nog bij dat het aantal westers opgeleide, Israeli's van Europese afkomst in de politiek en het bestuur is de laatste decennia danig afgenomen. Nu bijna meer dan de helft van de Israeli's van niet-Europese komaf is, is het aantal politici dat niet de last van de Holocaust op de schouders meetorst ook afgenomen. En dan wil ik niet zeggen dat die Irakezen, Iraniërs en Marokkanen allemaal hun Irakese, Iraanse en Marrokaanse gewoontes mee hebben gebracht (niet dat dat slecht is, geen enkele Isreali zal ontkennen dat de Marrokaanse bruiloft het hoogst haalbare is op bruiloften-gebied).
Want het grootste probleem zit 'm in de politiek die Netanyahu de afgelopen decennia heeft gevoerd. Niet zozeer heeft hij de grenzen open gezet voor migranten uit verre landen (ik noem geen namen, maar ze spreken vooral Russisch), hij heeft vooral de grenzen opengezet voor georganiseerde misdaad uit verre landen (ik noem geen namen, maar ze spreken vooral Russisch). Logisch, hij is zelf afkomstig uit diezelfde wereld van georganiseerde misdaad.
En dát is de reden waarom Israel de afgelopen jaren is afgegleden naar wat we een schoolvoorbeeld van een Sopranostaat mogen noemen.

Want vroeger, als ik in Israel kwam, en met een potentiele zakenrelatie ging praten. Dan had ik drie keuzes voor me:
  1. Hij is inderdaad een bonafide ondernemer.
  2. Hij is onderdeel van teen of tandere veiligheidsdienst.
  3. Een combinatie van bovenstaande.
En die verwevenheid van burgermaatschappij en veiligheidsdiensten vond ik een hele geruststellende gedachte. Niet alleen omdat vliegen vanaf Ben Gurion een genot was: waar op Schiphol de veiligheidscheck pas ná het inchecken plaatsvind, in Israel begint de veiligheidscheck (al dan niet ongezien) al op de hotelkamer, dus eenmaal op het vliegveld is het lekker doorlopen.
Maar in het Israel van Netanyahu is er een verwevenheid bij gekomen: die van de georganiseerde misdaad. De potentiele zakenrelatie kan nu opeens zijn:
  3. Hij behoort tot een misdaadsyndicaat.
  4. Een combinatie van bovenstaande.
Voor de oplettende lezers uit het Rusland-topic: ja, dit klinkt verdacht veel als het Rusland van Putin.

En dit is wel degelijk van belang om even bij stil te staan. Want iedere keer als ik (met name extreemrechtse) politici hun bewondering voor Israel uit hoor spreken, is het níet het Israel dat met een smeltkroes aan migranten een sociaal-democratisch paradijs in de woestijn zet. Nee, het liefst willen ze ook zo'n Sopranostaat leiden, overgoten met hetzelfde sausje van het Mediterraanse Machismo waar men in Israel nu eenmaal ook erg van is.

En tegelijkertijd maakt het onvermogen om in deze spiegels te kijken het ook zo moeilijk voor ons om niet te denken dat het Israel-Libanon conflict los staat van het Iran-conflict. Ze zijn met elkaar verbonden. Iran heeft dat expliciet genoemd in hun 10-puntenplan.
Het Rutte-iaanse "we willen wel helpen als er een staakt het vuren is" laat nog veel te veel in de lucht hangen of wij wel of niet het "Israel moet ook stoppen met schieten" betrekken in onze definitie van het staakt het vuren.
En het probleem voor ons is: wij hebben - zoals in deze langdradige post geschetst - niet meer het morele gewicht om te bepalen wat een staakt het vuren effectief in moet houden. Het is Iran dat dat bepaalt.
Zij hebben de regels duidelijk gecommuniceerd, en wij moeten proberen niet in de reflex te schieten van de koloniale administrateur die zijn schouders ophaalt en zegt "maar dat was toch een vriendelijke suggestie?".

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:02
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:05:
Dit heeft hij echt niet zelf geschreven. De man heeft de aandachtsspanne van een pinda.
Iedere andere raaskallende oude man negeren we vlotjes als samenleving.

Maar bij Trump wordt ieder woord tot op het bot wereldwijd geanalyseerd.

Misschien wordt het eens tijd om eens te proberen Trump zelf zoveel mogelijk te negeren? Want hij doet het allemaal voor de aandacht (en het geld), dat is zijn verslaving en zijn zwakke plek. (En tegelijk alle aandacht naar zichzelf trekken ook zijn sterkte)

Misschien is het een idee om het eens 24h niet over Trump te hebben? En vanaf daar zien we wel weer verder.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:05
Wozmro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:02:
[...]

Misschien wordt het eens tijd om eens te proberen Trump zelf zoveel mogelijk te negeren? Want hij doet het allemaal voor de aandacht (en het geld), dat is zijn verslaving en zijn zwakke plek. (En tegelijk alle aandacht naar zichzelf trekken ook zijn sterkte)

Misschien is het een idee om het eens 24h niet over Trump te hebben? En vanaf daar zien we wel weer verder.
Het probleem is dat andere dementerende narcistische bejaarden geen wapenarsenaal hebben om de weeeld 1500x om zeep te helpen.
En die gestoorde vent heeft al meermaals bewezen dat duizenden doden geen probleem voor zijn ego zijn.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Er is nogal een niet-zo-subtiel ;verschil.

Een willekeurig raaskallende oude man kan weinig kwaad. Hooguit zorgt die voor wat irritatie en overlast, maar that's it.

De raaskallende oude man genaamd Trump heeft iets meer potentiele impact. Als hij een keer opstaat uit bed en de nacht ervoor niet aan Melania mocht zitten frommelen, of als hij indigestie heeft van de bedorven oesters de avond ervoor, kan hij zomaar het besluit nemen om B-52's op een land af te sturen en een oorlog te beginnen. Of om tariffs op te leggen aan een land.

Dat heeft toch nét even iets meer impact zeg maar.

Virussen? Scan ze hier!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Van een raaskallende oude man die een pistool vasthoud nemen we zijn ideeën niet serieus, wel de gevaarzetting. En de gevaarzetting kun je niet negeren, Idem wat we met Trump moeten doen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:02
Oorzaak en gevolg.

Ook bij Trump is alles begonnen met verbaal aandacht naar zich toe trekken en vasthouden. En pas na zijn verkiezing heeft hij het politiek mandaat gekregen dat hij misbruikt om geweld te plegen voor eigen gewin.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-05 21:30
Wilke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:12:
[...]

Exact dit. Joris Luyendijk gaf onlangs hele goede duiding (wat mij betreft) over waarom Rutte en veel andere politici het extreem lastig hebben om hier op een andere manier mee om te gaan. Hij kan dat zelf het best verwoorden:

[YouTube: 'Dit is een existentiële strijd!' – Joris Luyendijk stopt als journalist | De Ongelooflijke #295]

tl;dw: zolang veel Europeanen de Verenigde Staten nog steeds zien als een soort bondgenoot die even tijdelijk de weg kwijt is, is het extreem lastig om je nek uit te steken en te vertellen wat er echt speelt. Vooral, omdat als Trump er lucht van krijgt, je de belangen van je land ernstig kunt schaden, en dan heb jij het, in de ogen van het publiek, gedaan (ipv Trump).

Plus, Trump kan de meest achterlijke dingen doen, en de vraag is of iemand hem tegenhoudt. Dus ja. Als je dan moet slijmen om te zorgen dat de boel niet bruut ontploft, dan is dat de situatie. Betekent niet dat hij het meent ofzo (dat is immers iets waarvoor we bij Rutte sowieso niet al te bang hoeven te zijn).

De meeste politici zijn dus al lang wakker. Alleen die roeptoeteren dat niet overal rond, want de situatie laat dat niet toe. Hopelijk openen meer mensen hun ogen door de recente ontwikkelingen rondom Iran, zoals het dreigen door Trump met totale vernietiging. Enfin. Men kan hopen :)
Ik weet eerlijk gezegd niet zo zeker of Europa Amerika nu vooral ziet als een soort bondgenoot ziet die de weg kwijt is. Alleen zijn we op een aantal delen (Gas, omdat we die niet uit Rusland kunnen/ willen halen), Olie ivm Amerikaanse Dollars voor betalen én praktisch de gehele IT infrastructuur waarop een ieder van ons werkt (Microsoft/ AWS/ Google/ Apple platforms) enorm afhankelijk van Amerika, dus die nu ook tegen ons in het harnas jagen terwijl je (nog) geen goede alternatieven hebt is natuurlijk ook niet handig.

Ik denk dat Europa (en andere partijen) Amerika vooral zien als een enorme risico factor. Men was al wel bezig om te zorgen dat de enorme afhankelijkheid van Amerika wordt ingeperkt en dit zet e.e.a. in een stroomversnelling. Europa heeft in tijden van vrede zich op (teveel) vlakken afhankelijk gemaakt van enkele partijen ipv dat het risico meer is gespreid (in geval dat je dit in Europa zelf niet kán/ hebt qua grondstoffen) óf zelf eigenhandig is geregeld.
Natuurlijk speelt ook mee dat de markt in Europa (met alle regels voor bedrijven) niet optimaal is voor pionieren, maar ook dat biedt natuurlijk weer grote kansen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:03:
Trump reageert ondertussen toch ook maar op de kritische berichtgeving vanuit de rechterkant

[Afbeelding]
https://trumpstruth.org/statuses/37675
Kan Trump hier niets anders dan gelijk in geven, die mensen waar hij het over heeft zijn ook wel debielen Nu nog zelfreflectie bij Trump en het lijstje is compleet

Degene die dit geschreven heeft is echt compleet gestoord.

[ Voor 4% gewijzigd door PASware op 10-04-2026 09:04 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 15:03
jbdeiman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:46:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet zo zeker of Europa Amerika nu vooral ziet als een soort bondgenoot ziet die de weg kwijt is. Alleen zijn we op een aantal delen (Gas, omdat we die niet uit Rusland kunnen/ willen halen), Olie ivm Amerikaanse Dollars voor betalen én praktisch de gehele IT infrastructuur waarop een ieder van ons werkt (Microsoft/ AWS/ Google/ Apple platforms) enorm afhankelijk van Amerika, dus die nu ook tegen ons in het harnas jagen terwijl je (nog) geen goede alternatieven hebt is natuurlijk ook niet handig.

Ik denk dat Europa (en andere partijen) Amerika vooral zien als een enorme risico factor. Men was al wel bezig om te zorgen dat de enorme afhankelijkheid van Amerika wordt ingeperkt en dit zet e.e.a. in een stroomversnelling. Europa heeft in tijden van vrede zich op (teveel) vlakken afhankelijk gemaakt van enkele partijen ipv dat het risico meer is gespreid (in geval dat je dit in Europa zelf niet kán/ hebt qua grondstoffen) óf zelf eigenhandig is geregeld.
Natuurlijk speelt ook mee dat de markt in Europa (met alle regels voor bedrijven) niet optimaal is voor pionieren, maar ook dat biedt natuurlijk weer grote kansen.
Ik heb voornamelijk het idee dat Europa geen lange termijn visie heeft. Komt denk ik ook door de structuur van de EU, zoveel leden met allemaal verschillende belangen. Daarom geloof ik ook niet in een Europees leger.
Er zijn gewoon teveel verschillende belangen.

Doordat we niet als 1 kunnen spreken, worden we niet serieus genomen op de wereld toneel. Het helpt natuurlijk ook niet dat we heel erg selectief reageren. We zijn voor internationaal recht als het ons uitkomt.
We zijn geutig met sancties als het ons uitkomt. Voor andere zaken komen we met moeite niet verder dan een hele zachte foei fluisteren.

• R_Zwart
  • Laatst online: 15-05 20:57
Russel88 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:59:
[...]

Ik heb voornamelijk het idee dat Europa geen lange termijn visie heeft. Komt denk ik ook door de structuur van de EU, zoveel leden met allemaal verschillende belangen. Daarom geloof ik ook niet in een Europees leger.

Doordat we niet als 1 kunnen spreken, worden we niet serieus genomen op de wereld toneel. Het helpt natuurlijk ook niet dat we heel erg selectief reageren. We zijn voor internationaal recht als het ons uitkomt.
We zijn geutig met sancties als het ons uitkomt. Voor andere zaken komen we met moeite niet verder dan een hele zachte foei fluisteren.
IK denk niet dat er teveel verschillende belangen zijn. Ik denk dat gebrek aan eenwording vooral komt omdat we in veel landen ""gegijzeld" worden door populistische politic die op de onderbuik spelen. Waardoor niet-populisten heel voorzichtig moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan dat zelfs D66 opeens met een NL vlag stond te wapperen.

Als je van een afstandje kijkt zijn de verschillen tussen EU landen helemaal niet zo groot. Uiteraard heeft ieder land eigen gebruiken maar dat zie je zelf al in de verschillende Nederlandse regio's. Als randstedeling snap ik niet veel van sommige tradities in Limburg of de Achterhoek, en andersom speelt dat ook. Maar als we geen kijken naar de overeenkomsten tussen die regio's en de EU landen, dan zijn die veel groter dan de verschillen. De zogenaamde verschillen zijn vooral anekdotisch. Mijn collega's in Zuid-Europa zijn echt niet de "luie donders" zoals vaak aan de borreltafel wordt gezegd, en met Fransen kan je prima zaken doen.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-05 21:30
[...]

Ik denk ook echt dat dit komt doordat we teveel zijn gaan vertrouwen op onze (handels) partners op het wereldtoneel, en in die zien er nooit een heel groot belang bij hadden (veel) te investeren om onszelf te kunnen voorzien.
Dat belang is door deze (enorm) onbetrouwbare handelspartner wel op een pijnlijke manier duidelijk geworden, maar we kunnen ook niet van de ene op de andere dag alles veranderen en moeten dit tactisch/ doordacht doen. Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt, want dan kan je niet lopen zonder je voeten (heel erg) te bezeren. Ik hoop oprecht dat Europa nu wat meer wakker is geschrokken en er met elkaar voor gaat proberen te zorgen meer zelfredzaam te zijn.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:37
[...]

Ik heb voornamelijk het idee dat Europa geen lange termijn visie heeft.
Volgens mij is de échte - onderliggende - vraag:

Is er wel een Europa?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 17:11

Qwerty-273

Meukposter

unclero schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:50:
Voor de oplettende lezers uit het Rusland-topic: ja, dit klinkt verdacht veel als het Rusland van Putin.
Er zitten ook behoorlijk wat Russen met een dubbele nationaliteit in Israël. Met een groot deel die in de jaren 1989 - 2006 daar naar toe zijn verhuist (zo tegen de 1 miljoen aan). Wikipedia: Russians in Israel

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 14-05 05:46
Requiem19 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:57:
[...]

Volgens mij is de échte - onderliggende - vraag:

Is er wel een Europa?
Europa is vooral een monetaire/handels unie. Geen "land" zoals China waar men gewoon een meerjaren plan maakt.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
unclero schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:50:
[...]

Het probleem is tweeledig, en voor beiden is het even goed om in de eigen spiegel te kijken.
Ik schreef hier eerder al iets over Europeanen en moraliteit.

Maar in de huidige veranderende wereldorde is dat alleen maar meer van belang geworden. Niet zozeer omdat niemand meer naar Europa kijkt als lichtend baken van beschaving, rechtsorde en moraliteit.
Maar juist omdat wij zo afhankelijk zijn van die rechtsorde. Nederland is maar een iene-miene landje, wij hebben simpelweg niet het gewicht om in een recht-van-het-sterkste wereld ook maar iets ten berde te brengen. Gelukkig zitten we in een Europese Unie, maar dit is ook het continent van nostalgie dat op moet boksen tegen het Azië van het ongelimiteerde optimisme en het Afrika van het jeugdige energie.

En dan komt heel snel het moment aan dat we niet alleen niet meer spelleider zijn. We worden niet eens meer gevraagd om mee te spelen. Hooguit mogen we aan komen draven, maar moeten we ons verhouden tot de spelregels van anderen. In de Global South denkt men: tsja, weet u ook eens hoe dat voelt.

Om het maar even minder filosofisch en meer een voorbeeld van de voeten-in-de-klei te geven: u leest wellicht de laatste weken iets over aardappeloverschotten die er nu ineens lijken te zijn. Boeren die met miljoenen kilo's aardappelen zitten waar geen koper voor te vinden is.
Niet zo gek lang geleden dumpten we die piepers gewoon met subsidie in verre buitenlanden.
Maar niet alleen is de rest van de wereld wel een beetje klaar met het dumpen van subsidiepiepers, ze hebben zelf ook ontdekt dat het poten van aardappelen nou niet bepaald rocket-science is.
Nu hebben ze zelf niet alleen genoeg om in hun groeiende friet-consumptie te voorzien, maar willen ze zelfs niet onze bintjes aannemen als we ze ervoor betalen (en krijgen boeren hier te horen dat ze hun oogst maar onder moeten werken).
Dát is wat verlies van positie in de wereld-pikorde betekent.

De andere kant van de spiegel, is dat wij in Europa nog steeds geneigd zijn te denken over Israel als dat sociaal-democratische experiment in de woestijn, opgebouwd door westers opgeleide mensen, van Europese komaf, met de actieve herinnering aan de Holocaust op de schouders. Een roos in de woestijn, die weldra de omringende landen zou inspireren om ook de liberale democratie te omarmen.
Iedereen die in de afgelopen twintig jaar met enige regelmaat in Israel was, kan u vertellen dat dat echt niet meer zo is. Integendeel, Israel is steeds meer gaan lijken op de omringende landen. Men pocht zo graag dat Israel de enige democratie is in de regio (even vergetende dat men in Libanon en Jordanië ook gewoon naar de stembus mag), maar als de Israeli's in oktober naar het stembiljet kijken, kunnen ze louter kiezen tussen een schare aan gedecoreerde militair officieren in verscheidende gradaties van corruptie.
Bij mij thuis noemen we dat een Afrikaanse democratie.

Komt nog bij dat het aantal westers opgeleide, Israeli's van Europese afkomst in de politiek en het bestuur is de laatste decennia danig afgenomen. Nu bijna meer dan de helft van de Israeli's van niet-Europese komaf is, is het aantal politici dat niet de last van de Holocaust op de schouders meetorst ook afgenomen. En dan wil ik niet zeggen dat die Irakezen, Iraniërs en Marokkanen allemaal hun Irakese, Iraanse en Marrokaanse gewoontes mee hebben gebracht (niet dat dat slecht is, geen enkele Isreali zal ontkennen dat de Marrokaanse bruiloft het hoogst haalbare is op bruiloften-gebied).
Want het grootste probleem zit 'm in de politiek die Netanyahu de afgelopen decennia heeft gevoerd. Niet zozeer heeft hij de grenzen open gezet voor migranten uit verre landen (ik noem geen namen, maar ze spreken vooral Russisch), hij heeft vooral de grenzen opengezet voor georganiseerde misdaad uit verre landen (ik noem geen namen, maar ze spreken vooral Russisch). Logisch, hij is zelf afkomstig uit diezelfde wereld van georganiseerde misdaad.
En dát is de reden waarom Israel de afgelopen jaren is afgegleden naar wat we een schoolvoorbeeld van een Sopranostaat mogen noemen.

Want vroeger, als ik in Israel kwam, en met een potentiele zakenrelatie ging praten. Dan had ik drie keuzes voor me:
  3. Een combinatie van bovenstaande.
En die verwevenheid van burgermaatschappij en veiligheidsdiensten vond ik een hele geruststellende gedachte. Niet alleen omdat vliegen vanaf Ben Gurion een genot was: waar op Schiphol de veiligheidscheck pas ná het inchecken plaatsvind, in Israel begint de veiligheidscheck (al dan niet ongezien) al op de hotelkamer, dus eenmaal op het vliegveld is het lekker doorlopen.
Maar in het Israel van Netanyahu is er een verwevenheid bij gekomen: die van de georganiseerde misdaad. De potentiele zakenrelatie kan nu opeens zijn:
  3. Hij behoort tot een misdaadsyndicaat.
  4. Een combinatie van bovenstaande.

En dit is wel degelijk van belang om even bij stil te staan. Want iedere keer als ik (met name extreemrechtse) politici hun bewondering voor Israel uit hoor spreken, is het níet het Israel dat met een smeltkroes aan migranten een sociaal-democratisch paradijs in de woestijn zet. Nee, het liefst willen ze ook zo'n Sopranostaat leiden, overgoten met hetzelfde sausje van het Mediterraanse Machismo waar men in Israel nu eenmaal ook erg van is.

En tegelijkertijd maakt het onvermogen om in deze spiegels te kijken het ook zo moeilijk voor ons om niet te denken dat het Israel-Libanon conflict los staat van het Iran-conflict. Ze zijn met elkaar verbonden. Iran heeft dat expliciet genoemd in hun 10-puntenplan.
Het Rutte-iaanse "we willen wel helpen als er een staakt het vuren is" laat nog veel te veel in de lucht hangen of wij wel of niet het "Israel moet ook stoppen met schieten" betrekken in onze definitie van het staakt het vuren.
En het probleem voor ons is: wij hebben - zoals in deze langdradige post geschetst - niet meer het morele gewicht om te bepalen wat een staakt het vuren effectief in moet houden. Het is Iran dat dat bepaalt.
Zij hebben de regels duidelijk gecommuniceerd, en wij moeten proberen niet in de reflex te schieten van de koloniale administrateur die zijn schouders ophaalt en zegt "maar dat was toch een vriendelijke suggestie?".
Die Russische invloedssfeer lijkt overeen te komen:
Het Israëlische kabinet streeft er actief naar om het aantal Israëlische burgers in het bezette gebied te vergroten. In verband daarmee nam het kabinet in februari een aantal maatregelen. Zo werd het mogelijk om grond op de Westoever te annexeren waarvan het eigendom niet bij Israëlische instanties stond geregistreerd.
Precies de Russische aanpak: "staat het niet bij ons geregistreerd? dan is het van ons".

Dat zit wel Schnorr.

• magnifor
  • Niet online
Gut gut gut wat is het toch zielig voor die meneer met zijn twee honden. Vreselijk wat die man moet meemaken :')

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:56:
[...]

Catchy. AI Eminem.

"Your government is run by pedophiles, they ordered you to die for Israel..."
Ik heb het normaal helemaal niet op dat soort filmpjes, maar dit is echt wel geniaal.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15-05 17:11

Qwerty-273

Meukposter

magnifor schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:17:
[X: test]
Gut gut gut wat is het toch zielig voor die meneer met zijn twee honden. Vreselijk wat die man moet meemaken :')
Ach Mike met zijn uitspraak dat Israël het recht zou hebben om grote delen van het Midden Oosten over te nemen op bijbelse gronden (Genesis 15:18-21). Of te wel te werken aan het "Greater Israel" (Eretz Yisrael HaShlema) plan.

BBC: US ambassador's Israel comments condemned by Arab and Muslim nations
Al Jazeera: What is Greater Israel, and how popular is it among Israelis?
DW: Inside Israel's expansionist ambitions

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 09:56
Deze types leven in een andere realiteit. Deze man juicht het letterlijk toe dat Israël meer land annexeert en de volkeren daarvan ethnisch gezuiverd worden.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-05 16:47
Mary L. Trump (de nicht van Donald) vindt Rutte ook een enorme dwaas:
"Rutte went on to be interviewed by Jake Tapper after the meeting and said some of the most cringe-inducing things I've ever seen a grown man, not an American citizen, say."
Filmpje: https://x.com/MaryLTrump/status/2042292164453925152

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
P-Rock schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:17:

[...]

Om eerlijk te zijn: spot-on…

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:40

[...]

Volgens mij mag je Rutte niet :)

• Raphaelo
  • Laatst online: 09:48

Raphaelo

boeiend!!

[...]
Rutte zegt dat de wereld nu veiliger is dan voor de oorlog met Iran... Het is dat we weten dat die man goed kan liegen...

originele signatures zijn top!

• P-Rock
Arjantje72 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:27:
[...]

Volgens mij mag je Rutte niet :)
Niet echt, maar gelukkig ben ik niet de enige die Rutte's leugens doorziet. :X

• wildhagen
  • Niet online
Daar hoef je idd geen medelijden mee te hebben. Hij heeft het in verleden zelf lekker lopen stoken in de regio:
Israeli Finance Minister Bezalel Smotrich has suggested that Israel is destined to expand to include Jordan, and even beyond, to parts of Syria, Lebanon, Jordan, Egypt and even Iraq. In a documentary film by Arte in 2024, Smotrich said “it is written that the future of Jerusalem is to expand to Damascus.”.This view has support in some parts of Israeli society. Israel’s incursions into Jordan and Syria has intensified international concerns that some actors in Israel are pursuing expansion into other countries

In 2024, Israeli politician Daniella Weiss said: "We know from the Bible that the real borders of Greater Israel are the Euphrates and the Nile".

In February 2026, Mike Huckabee, the United States Ambassador to Israel, told conservative talk-show host Tucker Carlson in an interview that it would be "fine" if Israel took over the entire Middle East.
Zie Wikipedia: Greater Israel

Dus ja, als je stookt kan je reactie terug verwachten. Moet je dan ook niet klagen natuurlijk. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. If you can't do the time, don't do the crime.

Virussen? Scan ze hier!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:54

ManiacsHouse

Scheisse!

wildhagen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:51:
[...]

Daar hoef je idd geen medelijden mee te hebben. Hij heeft het in verleden zelf lekker lopen stoken in de regio:

[...]

Dus ja, als je stookt kan je reactie terug verwachten. Moet je dan ook niet klagen natuurlijk. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. If you can't do the time, don't do the crime.
Plak daar dit nog bij

https://www.nu.nl/midden-...raelische-gevangenis.html
Palestijnse kinderen worden structureel gemarteld in Israëlische gevangenissen. Dat blijkt uit onderzoek van mensenrechtenorganisatie Save the Children. Er is onder meer sprake van seksueel geweld en uithongering.
En we hebben simpelweg een nieuw Nazi-regiem expansiedrift... *knip*, laten we dat soort vergelijkingen niet te luchtig maken.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 10-04-2026 20:33 ]

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
https://nos.nl/collectie/...hezbollah#UPDATE-93610485

Het NOS meldt dat nog veel onzeker is over het overleg dat morgen gepland staat:
Morgen onderhandelingen tussen de VS en Iran, maar niets is zeker
Het staakt-het-vuren in het Midden-Oosten, of wat daarvoor moet doorgaan, opende de weg voor directe onderhandelingen tussen de VS en Iran.

Maar ook daarvoor geldt, niet is zeker, zelfs niet of de onderhandelingen morgen wel beginnen. Veel over wat er wel en niet bekend is vind je hier.
Niet vergeten dat het vandaag vrijdag is, aan de vooravond van het sluiten van de beurzen. Trump kan dus nog alle kanten op.

• P-Rock
ManiacsHouse schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:00:
[...]

Plak daar dit nog bij

[...]

En we hebben simpelweg een nieuw Nazi-regiem expansiedrift... *knip*
Als Trump dit weet zal ie vaker op bezoek gaan in Israel bij zijn buddy Bibi Netanyahu.

Laat dat soort vergelijkingen zonder onderbouwing.

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 10-04-2026 20:32 ]

• R_Zwart
  • Laatst online: 15-05 20:57
Techkeizer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:44:
[...]

Deze types leven in een andere realiteit. Deze man juicht het letterlijk toe dat Israël meer land annexeert en de volkeren daarvan ethnisch gezuiverd worden.
Lebensraum 2.0.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:57
ManiacsHouse schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:00:
[...]

Plak daar dit nog bij

[...]

En we hebben simpelweg een nieuw Nazi-regiem expansiedrift... *knip*
Je weet dat zo'n uitspraak al opgevat zou kunnen worden als antisemitisme onder de 'werkdefinitie van antisemitisme' waar onder andere het CIDI zich aan houdt?
Het huidige beleid van Israël vergelijken met het beleid van de nazi’s.
Israël heeft het de afgelopen decennia goed gespeeld... Veel invloed en macht in het buitenland. :z

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 10-04-2026 20:32 ]

• magnifor
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:27:
[...]

Je weet dat zo'n uitspraak al opgevat zou kunnen worden als antisemitisme onder de 'werkdefinitie van antisemitisme' waar onder andere het CIDI zich aan houdt?

[...]

Israël heeft het de afgelopen decennia goed gespeeld... Veel invloed en macht in het buitenland. :z
Weet niet hoe het met anderen zit maar voor mij hebben termen zoals antisemitisme en jodenhaat 0,0 waarde meer als ik nu zie wat Israel aan het uitspoken is.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:01
Raphaelo schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:29:
[...]

Rutte zegt dat de wereld nu veiliger is dan voor de oorlog met Iran... Het is dat we weten dat die man goed kan liegen...
Maar dat zegt Rutte niet om jou of die nicht van Donald Trump of wie dan ook te informeren of een plezier mee te doen. Hij zegt dat, denk ik, vooral om Trump z'n ego te strelen met als doel om de USA wat minder anti-NATO te maken. Niets meer dan dat.

Of Rutte nou liegt of niet, zijn taak is om de NATO bij elkaar te houden en ik denk dat hij daar best goed in is. En ik denk dat we beter een wassen-neus-NATO zoals deze kunnen hebben dan een NATO zonder USA, dus dan maar accepteren dan er wat geslijmt wordt.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 14-05 05:46
wildhagen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:51:
[...]

[...]

Grappig om te zien hoe 80 jaar geleden we dit allemaal een probleem vonden en de wereld er nu bij staat en toekijkt :'). De dubbele moraal op deze aardkloot rondom geopolitiek is echt mindblowing.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vanaalten schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:38:
[...]

Maar dat zegt Rutte niet om jou of die nicht van Donald Trump of wie dan ook te informeren of een plezier mee te doen. Hij zegt dat, denk ik, vooral om Trump z'n ego te strelen met als doel om de USA wat minder anti-NATO te maken. Niets meer dan dat.

Of Rutte nou liegt of niet, zijn taak is om de NATO bij elkaar te houden en ik denk dat hij daar best goed in is. En ik denk dat we beter een wassen-neus-NATO zoals deze kunnen hebben dan een NATO zonder USA, dus dan maar accepteren dan er wat geslijmt wordt.
De VS zelf is wel prima met de Navo, het gaat alleen om de Trump admin die wat veren in de reet moet blijven krijgen op reguliere basis:
Trump is bullying NATO again. But Americans like the alliance
https://edition.cnn.com/2...o-trump-iran-us-countries
An AP-NORC poll in February, after Trump said he’d secured a vague “framework of a future deal” on Greenland and before the Iran war began, showed 70% of Americans said being a NATO member was “very” (40%) or “somewhat” good (30%) for the United States.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2026 16:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wildhagen
  • Niet online
De oorlog in Iran wordt ook gebruikt om wat stiekem landje-pik geheim te houden:
Het Israëlische kabinet heeft bijna twee weken geleden in het geheim de bouw van tientallen nederzettingen op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever goedgekeurd. Het gaat zowel om de bouw van nieuwe nederzettingen als legalisering met terugwerkende kracht van illegale nederzettingen die er al zijn.

Dat schrijft de Israëlische nieuwssite i24 en is bevestigd aan andere Israëlische media. De nieuwssite Ynetnews schrijft dat Israël het besluit op verzoek van de VS stil wilde houden zolang de oorlog met Iran gaande was.

De Westelijke Jordaanoever is volgens het internationaal recht Palestijns gebied. Het huidige ultraconservatieve kabinet van premier Netanyahu keurde in de afgelopen drie en een half jaar 69 nieuwe nederzettingen goed. Daar komen er nu nog 34 bij.
Ynetnews schrijft dat de legerchef Eyal Zamir vanwege de uitbreiding "tien rode vlaggen" heeft gehesen. Hij zou gewaarschuwd hebben dat het leger menskracht te kort komt om de nieuwe nederzettingen te beschermen.

De Israëlische mensenrechtengroep Yesh Din beschuldigt de Israëlische regering van etnische zuivering. "Terwijl wij naar de schuilkelders renden, had het kabinet haast om tientallen nieuwe nederzettingen op de Westoever te realiseren", liet ze aan The Times of Israël weten. "Daarmee brachten ze het plan voor een etnische zuivering op de Westoever een stap verder door de Palestijnen in kleine, dichtbevolkte enclaves te drukken."

Ook de Israëlische vredesorganisatie Peace Now keert zich in deze krant tegen het besluit. "Het is voor iedereen duidelijk dat het vestigen van nederzettingen de veiligheid schaadt, het leger abnormaal belast en de mogelijkheid bemoeilijkt om het conflict op te lossen en tot soort van veiligheid en vrede te komen."
Bron en meer info: Israëlisch kabinet keurde in geheim 34 nieuwe nederzettingen Westoever goed

Langzamerhand begint de hele agressie en Speciale Militaire Operatie tegen Iran wel een héél erg vies smaakje te krijgen... wat was hier nu écht de intentie? Kennelijk om ordinair landjepik door Israël mogelijk te maken?

Virussen? Scan ze hier!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
PASware schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:56:
[...]

Kan Trump hier niets anders dan gelijk in geven, die mensen waar hij het over heeft zijn ook wel debielen Nu nog zelfreflectie bij Trump en het lijstje is compleet

Degene die dit geschreven heeft is echt compleet gestoord.
Tja, het enige waar hij mee gooit zijn argumenten waarom hij zelf ook niet geloofwaardig is, een gesjeesde tv-ster wiens programma is afgepakt, een idioot zonder hersens etc. De man heeft geen zelfreflectie of morele rem

• Raphaelo
  • Laatst online: 09:48

Raphaelo

boeiend!!

wildhagen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:08:
De oorlog in Iran wordt ook gebruikt om wat stiekem landje-pik geheim te houden:

[...]

[...]
Bron en meer info: Israëlisch kabinet keurde in geheim 34 nieuwe nederzettingen Westoever goed

Langzamerhand begint de hele agressie en Speciale Militaire Operatie tegen Iran wel een héél erg vies smaakje te krijgen... wat was hier nu écht de intentie? Kennelijk om ordinair landjepik door Israël mogelijk te maken?
Zowel in Gaza, als in Libanon, als op de westoever lijkt dat het doel te zijn, ja. Daarnaast zorgen alle burgerslachtoffers die ze nu maken ervoor dat ze dit over 20 jaar gewoon kunnen herhalen. En dan over 20 jaar weer, en weer.

originele signatures zijn top!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 16:57
surprised_pikachu.gif

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Russel88

Het is toch allang bekend dat Israël de veroorzaker is van de oorlog. Hier heb ik ook gelezen dat Saoedi Arabië het ook niet zo erg zou vinden als Iran onder handen wordt genomen.

Je merkt gewoon de zogenaamde good en bad guys niet bestaan. Bibi wilde een oorlog en die heeft hij gekregen. Waarom Bibi dat wilde? Geen idee, maar je ziet genoeg filmpjes waarbij hij al jaren hamert op het aanvallen van Irak en Iran.

De grootste verliezers zijn de bevolking van Iran, Libanon en Gaza. Helemaal aan gort gebombardeerd. En wij ons maar afvragen waarom mensen uit die regio een hekel aan ons hebben.
Putin wordt kapot gesanctioneerd en Israël en Trump worden met rust gelaten. Zelfs verbaal aanpakken is er niet bij.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:28

Standeman

Prutser 1e klasse

magnifor schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:36:
[...]

Weet niet hoe het met anderen zit maar voor mij hebben termen zoals antisemitisme en jodenhaat 0,0 waarde meer als ik nu zie wat Israel aan het uitspoken is.
Zolang je maar een onderscheid maakt tussen het jodendom en de staat Israël. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Mawlana schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:27:
[...]

[...]

Laat ze maar komen. Man man wat een club... Duidelijk welke lobby clubs de macht hebben tegenwoordig.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nederland is bezig met "planning" en "scenario's maken" om mogelijk bij te kunnen dragen aan beveiliging van de scheepvaart in de Straat van Hormuz. Dat zegt minister van Defensie Yesilgöz.

In samenspraak met bondgenoten en landen in de Golfregio wordt onderzocht wat er gedaan kan worden in de voor de olie- en gashandel belangrijke zeestraat ten zuiden van Iran. "We zorgen dat we er klaar voor staan", zegt Yesilgöz.

Ze benadrukt dat de uitkomst uiteindelijk ook kan zijn dat er geen Nederlandse militairen die kant op gaan. "Ik wil op geen enkele wijze uitstralen dat we nu militairen gaan sturen."
Weet je wat ik vooral mis, het innemen van een duidelijk standpunt. Het blijft maar lavreren tussen wel en niet een rol willen spelen op een specifieke plaats echter is er nergens expliciet uitgesproken wat ons Kabinet nu vindt van de situatie en daarmee dus ook welke acties we op basis van de huidige situatie wel niet zullen ondernemen.

Daarin overigens niets mis met het onderkennen van scenario's en plannen voor die scenario's maar neem eens een keer een positie in. Waar staan we als Nederland voor?

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:38

Auredium

Informaticus Chaoticus

Napo schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:39:
[...]

Weet je wat ik vooral mis, het innemen van een duidelijk standpunt. Het blijft maar lavreren tussen wel en niet een rol willen spelen op een specifieke plaats echter is er nergens expliciet uitgesproken wat ons Kabinet nu vindt van de situatie en daarmee dus ook welke acties we op basis van de huidige situatie wel niet zullen ondernemen.

Daarin overigens niets mis met het onderkennen van scenario's en plannen voor die scenario's maar neem eens een keer een positie in. Waar staan we als Nederland voor?
Zoals ik het zie is enige operatie van een EU land in de straat van Hormuz in overeenstemming en overleg met Iran. Wat mijn grootste angst is in deze zaak is dat EU schepen een convoy gaan escorteren door de straat en dan een false vlag operatie van Israël ofzo een EU schep naar de bodem brengt en dat als breekijzer wordt gebruikt door Israël en de VS om ons te betrekken bij het geweld.

Anderzijds is het ook idioot om escortes te regelen als je de goedkeuring van Iran hebt want dan zijn ze feitelijk niet nodig en enkel daar omdat de Trump administratie aan het huilen is en we met pappen en nathouden het maar doen zodat de baby zijn lolli heeft.

Het was ook wel opmerkelijk hoe snel Trump weer de vrij zinloze Groenland en NATO dreigingen had gevonden. Beide dreigingen waarvan waarmaken gelijk zou zijn aan het amputeren van je eigen been. Iets wat inmiddels iedereen weet in de wereld. Het is niet de NATO die tandeloos is, maar de huidige VS administratie.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben van mening dat de EU apart met Iran moet onderhandelen over doorvaart door Hormuz en afstand moet nemen van de US en Israel. We zijn er bij lange na nog niet dat de EU een militaire macht is (en niet tot weinig afhankelijk is van de US) maar het moet een keer genoeg zijn met steeds ja en amen zeggen en de troep van Trump opruimen.
Je merkt dat de urgentie binnen de EU er nog steeds niet is, maar dit gerotzooi helpt wel om de realiteit in beeld te brengen dus wie weet... al zijn de Russische trollen nog steeds in grote getalen aanwezig.

Met ruim 500 miljoen inwoners binnen de EU (en de UK) zou het toch mogelijk moeten zijn om bepaalde zaken op te zetten om (snel) minder afhankelijk te worden van de US, maar goed ik snap ook wel dat nagenoeg alles en iedereen de madness van Trump niet had aan zien komen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Trishul
ArcticWolf schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:57:
Ik ben van mening dat de EU apart met Iran moet onderhandelen over doorvaart door Hormuz en afstand moet nemen van de US en Israel. We zijn er bij lange na nog niet dat de EU een militaire macht is (en niet tot weinig afhankelijk is van de US) maar het moet een keer genoeg zijn met steeds ja en amen zeggen en de troep van Trump opruimen.
Je merkt dat de urgentie binnen de EU er nog steeds niet is, maar dit gerotzooi helpt wel om de realiteit in beeld te brengen dus wie weet... al zijn de Russische trollen nog steeds in grote getalen aanwezig.

Met ruim 500 miljoen inwoners binnen de EU (en de UK) zou het toch mogelijk moeten zijn om bepaalde zaken op te zetten om (snel) minder afhankelijk te worden van de US, maar goed ik snap ook wel dat nagenoeg alles en iedereen de madness van Trump niet had aan zien komen.
Er wordt al een tijdje geacteerd door de Europese landen. De EU is niet direct een militaire samenwerking, maar die wordt wel steeds sterker. Maar: bijna alle grote Europese landen zitten in de NATO, dus die zijn onderling al geïntegreerd en gestandaardiseerd.

Als je naar de marine kijkt, zie je dat er op dit moment een Frans-Spaans-Nederlands Carrier Strike Group rond de Charles de Gaulle actief is in de Middellandse Zee. Zo zal dit steeds vaker gaan waarbij Frankrijk, Duitsland of het VK het voortouw neemt.
We hebben in Europa bijna alles in huis, het enige dat ontbreekt zijn grote hoeveelheden kernwapens.

• ArcticWolf
  • Niet online
Trishul schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:12:
[...]

Er wordt al een tijdje geacteerd door de Europese landen. De EU is niet direct een militaire samenwerking, maar die wordt wel steeds sterker. Maar: bijna alle grote Europese landen zitten in de NATO, dus die zijn onderling al geïntegreerd en gestandaardiseerd.

Als je naar de marine kijkt, zie je dat er op dit moment een Frans-Spaans-Nederlands Carrier Strike Group rond de Charles de Gaulle actief is in de Middellandse Zee. Zo zal dit steeds vaker gaan waarbij Frankrijk, Duitsland of het VK het voortouw neemt.
We hebben in Europa bijna alles in huis, het enige dat ontbreekt zijn grote hoeveelheden kernwapens.
Qua munitie en missile productie schort het hier in de EU behoorlijk hoor... vind het dan ook schrijnend dat NL afgelopen week een nieuwe Patriot installatie koopt ipv de nieuwe SAMP/T NG van Frankrijk. En dan krijg je als tegenargument te horen "ja dat vergt training"... ja als Trump morgen zegt dat we geen Patriot installatie (of shells) krijgen dan krijgen we die niet meer 8)7

Frankrijk heeft 190 nucleaire warheads (SLBM's) en die productie wordt nu opgevoerd... vind het eigenlijk wel genoeg }:O de UK heeft ook een stockpile van de Amerikaanse versie liggen. Die moeten imho alleen als deterrence dienen en niet als primary / secondary.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:00
[quote]Mawlana schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:27:
[...]

Iets lager op de pagina:
“ Echter, kritiek op Israel die vergelijkbaar is met kritiek tegen een ander land kan niet worden beschouwd als antisemitisch.”

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:16
Standeman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:26:
[...]

Zolang je maar een onderscheid maakt tussen het jodendom en de staat Israël. :)
Je weet dat Netanyahu en co alle kritiek op Israël duiden als antisemitisme? Zelf hebben ze ook wat “moeite” om die twee uit elkaar te houden

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-05 15:09
Ik heb weinig vertrouwen in de onderhandelingen. De wensen staan haaks op elkaar. Fingers crossed voor dit weekend...

• Trishul
ArcticWolf schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:18:
[...]

Qua munitie en missile productie schort het hier in de EU behoorlijk hoor... vind het dan ook schrijnend dat NL afgelopen week een nieuwe Patriot installatie koopt ipv de nieuwe SAMP/T NG van Frankrijk. En dan krijg je als tegenargument te horen "ja dat vergt training"... ja als Trump morgen zegt dat we geen Patriot installatie (of shells) krijgen dan krijgen we die niet meer 8)7

Frankrijk heeft 190 nucleaire warheads (SLBM's) en die productie wordt nu opgevoerd... vind het eigenlijk wel genoeg }:O de UK heeft ook een stockpile van de Amerikaanse versie liggen. Die moeten imho alleen als deterrence dienen en niet als primary / secondary.
Dat is ook schrijnend, maar we hebben het dan over NL. Hier hebben we de mond vol over autonomie maar ondertussen gaan we volle bak door met het bouwen van nieuwe Amerikaanse hyperscale datacenters, verkopen we beheer van DigiD aan een Amerikaans bedrijf, blijft defensie tunnelvisie behouden op Amerikaanse wapens...
Onze regering heeft 'begrip' voor de aanval op Iran, komt niet verder dan wat slappen woorden als bondgenoten genocidale trekkingen vertonen (1971 en 2025) en staat eigenlijk altijd aan de slechte kant van de geschiedenis. Pijnlijke realiteit.

En daarom zullen we als NL altijd een soort vazalstaat blijven van de VS. De grote EU landen doen dit beter.
Frankrijk en Italië kopen bijvoorbeeld de SAMP/T, onze defensie blijft de overpriced Patriots kopen.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:21
Fuujii schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:57:
Ik heb weinig vertrouwen in de onderhandelingen. De wensen staan haaks op elkaar. Fingers crossed voor dit weekend...
Ja, het is een grote shitshow. Iran herhaalt ook telkens dat er eerst een wapenstilstand in Libanon moet komen voordat ze willen deelnemen aan de onderhandelingen. Vervolgens zeggen Israël en de VS weer dat dit geen onderdeel was, terwijl Pakistan juist van wel. Ik weet het ondertussen ook niet meer, volgens mij niemand. :+

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:19
Stroopwafels schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:10:
[...]

Ja, het is een grote shitshow. Iran herhaalt ook telkens dat er eerst een wapenstilstand in Libanon moet komen voordat ze willen deelnemen aan de onderhandelingen. Vervolgens zeggen Israël en de VS weer dat dit geen onderdeel was, terwijl Pakistan juist van wel. Ik weet het ondertussen ook niet meer, volgens mij niemand. :+
Misschien is dat ook wel de bedoeling, en krijgen we dit weekend alsnog de harde vuist van Amerika te zien. We weten hoe de voorgaande onderhandeling zijn afgelopen. Zou Trump Vance voor de bus gooien hiervoor?

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 10-04-2026 19:28 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ArcticWolf schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:57:
Ik ben van mening dat de EU apart met Iran moet onderhandelen over doorvaart door Hormuz en afstand moet nemen van de US en Israel.
Wat hebben we Iran te bieden? Kunnen we ervoor zorgen dat de oorlog stopt? Nee. Gaan we Iran wapens leveren? Ook niet. Betalen zodat onze schepen er wel door mogen? Ik zie het niet gebeuren. Waarover moeten we dan onderhandelen? Waarom zouden ze ons dan serieus nemen?

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Fuujii schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:57:
Welke onderhandelingen? Zich gedragen als de eerste de beste gore maffiabaas...
Donald Trump heeft in een interview met de New York Post gedreigd met nieuwe bombardementen op Iran als de onderhandelingen niet tot een akkoord leiden.
https://www.gelderlander....ingen-mislukken~ac528ac3/
Ware het niet dat bepaalde maffia nog ergens iets van eer en manieren had ofzo... (Als we de films mogen geloven)

• Techkeizer
Napo schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:39:
[...]

<knip> geen onderbouwing

[ Voor 30% gewijzigd door darkrain op 10-04-2026 20:09 ]

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

<knip> reactie op geknipt bericht.

[ Voor 68% gewijzigd door darkrain op 10-04-2026 20:09 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:53
Trump heeft zijn telefoon weer te pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFKKgS1fy9yPOE1uB6nXDTrap_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3COpTyx2LzbDTngsE41fhiEg.png?f=fotoalbum_large
https://trumpstruth.org/statuses/37690

En gevolgd door
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-zU6GhEtUEYtznQwam90GI0jak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSlvrbla7KOD1uuCDNpazIRR.png?f=fotoalbum_large

Weer die kaarten .. hij houdt blijkbaar van 🃏

Maar zoals ik het nu zie heeft Iran toch wel een belangrijke kaart in handen.

Maar .. nu duidelijk is hoe Trump onderhandelt zijn er meer kaarten mogelijk.

• Techkeizer
<knip> we knippen niet voor niets...

[ Voor 68% gewijzigd door darkrain op 10-04-2026 20:17 ]

• Techkeizer
duvekot schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:13:
Trump heeft zijn telefoon weer te pakken:
[Afbeelding]
https://trumpstruth.org/statuses/37690

En gevolgd door
[Afbeelding]

Weer die kaarten .. hij houdt blijkbaar van 🃏

Maar zoals ik het nu zie heeft Iran toch wel een belangrijke kaart in handen.

Maar .. nu duidelijk is hoe Trump onderhandelt zijn er meer kaarten mogelijk.
Deze man heeft geen greintje goedheid in zich. Harteloos. Hoe ga je nou met deze mentaliteit de onderhandelingen in?

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:30
Trishul schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:01:
[...]

Dat is ook schrijnend, maar we hebben het dan over NL. Hier hebben we de mond vol over autonomie maar ondertussen gaan we volle bak door met het bouwen van nieuwe Amerikaanse hyperscale datacenters, verkopen we beheer van DigiD aan een Amerikaans bedrijf, blijft defensie tunnelvisie behouden op Amerikaanse wapens...
Onze regering heeft 'begrip' voor de aanval op Iran, komt niet verder dan wat slappen woorden als bondgenoten genocidale trekkingen vertonen (1971 en 2025) en staat eigenlijk altijd aan de slechte kant van de geschiedenis. Pijnlijke realiteit.

En daarom zullen we als NL altijd een soort vazalstaat blijven van de VS. De grote EU landen doen dit beter.
Frankrijk en Italië kopen bijvoorbeeld de SAMP/T, onze defensie blijft de overpriced Patriots kopen.
Qua autonomie, collega van mij zit op opdracht bij de overheid. Die wilden overstappen van een Amerikaanse big tech oplossing naar iets open source. Mocht niet want was te duur.

We willen 0 kosten en risico's dragen. Dus laten we ons blind naar de afgrond leiden.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Raphaelo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:22:
[...]

Aangezien dit elke keer terugkomt, er zit voor vele jaren aan schaliegas onder de randstad. Ik snap dat we de mensen daar goed zullen moeten compenseren, maar aangezien het voor de veiligheid van ons land is zullen de randstedelingen dat vast voor ons over hebben. Als de druk maar hoog genoeg wordt zal zelfs het schaliegas vloeibaar worden... Toch?
Telegraaf zojuist: "NAM gaat weer gas winnen bij Warffum: ’Maandag beginnen, elke kuub telt’"

"In de Tweede Kamer is er door de energiecrisis in het Midden-Oosten en lage vulling van gasvelden nieuwe politieke druk ontstaan om zoveel mogelijk te winnen uit de honderden gasvelden op land en zee"

[ Voor 15% gewijzigd door JJ Le Funk op 10-04-2026 22:01 ]

d:)b :henk d:)b

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 23:05

unclero

MB EQA ftw \o/

Russel88 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:23:
Het is toch allang bekend dat Israël de veroorzaker is van de oorlog. Hier heb ik ook gelezen dat Saoedi Arabië het ook niet zo erg zou vinden als Iran onder handen wordt genomen.

Je merkt gewoon de zogenaamde good en bad guys niet bestaan. Bibi wilde een oorlog en die heeft hij gekregen. Waarom Bibi dat wilde? Geen idee, maar je ziet genoeg filmpjes waarbij hij al jaren hamert op het aanvallen van Irak en Iran.
Westerse inlichtingendiensten waarschuwden al jaren dat Netanyahu naarstig aan het zoeken was naar een Gleiwitz-Incident. Hamas heeft hem dat op de beruchte 7 oktober gegeven.

Het was toen ook dat ik schreef dat ik niet wist wanneer dit zou eindigen, maar dat ik er vrijwel zeker van ben dat dit eindigt met een Israel dat een protectoraat van Saudi-Arabië is, en een Saudi-Arabië dat kernwapens heeft.

Het wanhopige vastklampen aan de macht van Netanyahu is algemeen bekend, inclusief de huidige fase van zelf-destructief en kannibalistisch gedrag. Over de vermoedens dat Saudi-Arabië een kwade genius in dit conflict is, heb ik hier eerder al aandacht aan besteed.
Maar nu kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Netanyahu nu Israelische soevereiniteit aan Bin Salman verkoopt, in ruil voor gewicht (in dit geval die van de Amerikanen).
Netanyahu kan het niks schelen als de Fransen toch hun hakken in het zand gaan zetten inzake Libanon.
Netanyahu kan het niks schelen als de Spanjaarden en de Jordaniërs bij de muren van Bethlehem zeggen: geen stap verder.
Netanyahu kan het niks schelen dat de Indonesiërs in Tanjung Priok alles al aan het klaarzetten zijn voor inscheping naar Gaza.
Want óf hij zorgt ervoor dat zijn land té geruineerd en kapot is om nog tegenwicht te bieden als hij op ondemocratische wijze langer aan de macht wil blijven. Óf dat zijn opvolger niks te erven heeft.
Als het speelgoed niet doet wat ik wil, dan moet het maar kapot, want dan kan niemand er meer mee spelen.
downtime schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:40:
Wat hebben we Iran te bieden? Kunnen we ervoor zorgen dat de oorlog stopt? Nee. Gaan we Iran wapens leveren? Ook niet. Betalen zodat onze schepen er wel door mogen? Ik zie het niet gebeuren. Waarover moeten we dan onderhandelen? Waarom zouden ze ons dan serieus nemen?
We kunnen het eens gaan hebben over sancties. Maar dát is pijnlijk.
Dat zou zijn, niet omdat we het willen, of omdat de rechtsorde ons zo aan het hart staat. Nee, het is omdat we als de dood zijn voor de toorn van kiezers die een dubbeltje meer aan de pomp moeten betalen.

Als we dat doen, laat het dan maar door de Amerikanen gedaan worden. Want dan kunnen wij onze handen nog altijd wassen in de "och, de Amerikanen keken en zagen dat het goed was".

En laten we eerlijk zijn. Een Iran zonder sancties biedt ons - ondanks dat er nog steeds een walgelijk regime aan de macht is - buitengewoon veel economische mogelijkheden. Er zijn aardig wat grootzakelijke belangen die graag wat van die taart zouden willen.
JJ Le Funk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:59:
Telegraaf zojuist: "NAM gaat weer gas winnen bij Warffum: ’Maandag beginnen, elke kuub telt’"

"In de Tweede Kamer is er door de energiecrisis in het Midden-Oosten en lage vulling van gasvelden nieuwe politieke druk ontstaan om zoveel mogelijk te winnen uit de honderden gasvelden op land en zee"
"Never waste a perfectly good crisis." - vrij naar Thatcher.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:11
unclero schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:56:
"Never waste a perfectly good crisis." - vrij naar Thatcher.
offtopic:
"Never let a good crisis go to waste" Vrij naar rule nr. 14 of the Ferengi Rules of Acquisition

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bloody
  • Laatst online: 08:27

bloody

0.000 KB!!

Ok dan, bijzonder bericht. Ik snap het wel, want die mijnen zijn in paniek gelegd, blijkbaar zijn niet alle locaties geregistreerd én hebben ze niet de middelen om ze op te sporen / op te ruimen.

nope

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:32
ArcticWolf schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:18:
[...]

Qua munitie en missile productie schort het hier in de EU behoorlijk hoor... vind het dan ook schrijnend dat NL afgelopen week een nieuwe Patriot installatie koopt ipv de nieuwe SAMP/T NG van Frankrijk. En dan krijg je als tegenargument te horen "ja dat vergt training"...
Nederland is op papier al jaren een rijk land, maar in de praktijk horen we bij de armere landen van Europa. Jaar na jaar is er nergens budget voor. Dat in combinatie met onze Hollandse zuinigheid nekt ons gewoon. Voor trainingen is geen geld, voor steunmaatregelen is geen geld, voor een gezonde pensioenleeftijd is geen geld, etc.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:32
downtime schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:40:
[...]

Wat hebben we Iran te bieden?
Heel simpel: Euro’s…

De grootste angst van hun vijand is dat de petrodollar gaat wankelen. Daarnaast heeft het ook invloed op de economie van hun vijand wanneer wij wel olie kunnen krijgen.

Daarnaast kan Europa er driedubbele vruchten van plukken: olie kopen met euro’s + de euro in waarde laten stijgen + stijgende economie.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:30
Bestseller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:47:
[...]

Nederland is op papier al jaren een rijk land, maar in de praktijk horen we bij de armere landen van Europa. Jaar na jaar is er nergens budget voor. Dat in combinatie met onze Hollandse zuinigheid nekt ons gewoon. Voor trainingen is geen geld, voor steunmaatregelen is geen geld, voor een gezonde pensioenleeftijd is geen geld, etc.
Die problemen gelden voor elk land, rijk of arm.
In geen enkel land is voldoende geld voor een lage pensioenleeftijd (of iedereen krijgt een zeer laag pensioen). Steunmaatregelen zoals in linksere landen in Zuid Amerika nekken ook de economie.

De VS is niet rijk, Japan is niet rijk, Duitsland niet...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:19
[...]

Misschien iets minder de binnenlandse politiek volgen en wat meer gaan reizen. Na Noorwegen heeft Nederland de grootste pensioenpot van de wereld. Daarnaast hebben we een van de stevigste sociale stelsels in de wereld. Ik herken Nederland totaal niet in jouw verhaal, eerder het tegenovergestelde.

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Nederland is op papier al jaren een rijk land, maar in de praktijk horen we bij de armere landen van Europa.
Sorry hoor, maar als je dit durf te claimen ben je toch niet erg geloofwaardig meer?

Er zijn maar verdomd weinig landen die het beter doen dan Nederland in Europa én wereldwijd. Wellicht Noorwegen (hoewel daar ook zat dingen minder goed geregeld zijn dan hier), maar ik vermoed dat dat ook één van de weinigen zal zijn.

Ik denk dat je niet helemaal in de gaten hebt hoe waanzinnig goed we het in Nederland uiteindelijk geregeld hebben in vergelijking met de rest van de wereld.

Is alles perfect? Nee, natuurlijk niet. Maar objectief gezien denk ik dat je niet kunt ontkennen dat we meedraaien in de wereldtop.

Dat veel landen naar ons beleid kijken en dingen van ons overnemen (uiteraard aangepast naar hun eigen situatie) is niet omdat we het zo slecht doen zeg maar....

Ook het feit dat we in Nederland al jaren tot de 5 gelukkigste landen ter wereld behoren is ook al niet voor niets...

Virussen? Scan ze hier!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
49euro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:00:
[...]

Misschien iets minder de binnenlandse politiek volgen en wat meer gaan reizen. Na Noorwegen heeft Nederland de grootste pensioenpot van de wereld. Daarnaast hebben we een van de stevigste sociale stelsels in de wereld. Ik herken Nederland totaal niet in jouw verhaal, eerder het tegenovergestelde.
Lol idd, mijn betonvloer is zelfs 4 dagen geleden nog geïsoleerd met geld van de staat.

Als daar nog een potje voor mogelijk is weet je wel genoeg.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:21
Ook niet onbelangrijk: Steve Witkoff en Jared Kushner, die aan Amerikaanse kant bij de onderhandelingen betrokken zijn, hebben allebei een Joodse achtergrond. Ben wel benieuwd in hoeverre zoiets een rol speelt in dit soort gesprekken, en hoeveel invloed Israël hier mogelijk op heeft.

Neemt natuurlijk niet weg dat Iran zelf ook gewoon z’n eigen belangen heeft en allesbehalve neutraal is in dit verhaal.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

wildhagen schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:09:
[...]

Sorry hoor, maar als je dit durf te claimen ben je toch niet erg geloofwaardig meer?

Er zijn maar verdomd weinig landen die het beter doen dan Nederland in Europa én wereldwijd. Wellicht Noorwegen (hoewel daar ook zat dingen minder goed geregeld zijn dan hier), maar ik vermoed dat dat ook één van de weinigen zal zijn.

Ik denk dat je niet helemaal in de gaten hebt hoe waanzinnig goed we het in Nederland uiteindelijk geregeld hebben in vergelijking met de rest van de wereld.

Is alles perfect? Nee, natuurlijk niet. Maar objectief gezien denk ik dat je niet kunt ontkennen dat we meedraaien in de wereldtop.

Dat veel landen naar ons beleid kijken en dingen van ons overnemen (uiteraard aangepast naar hun eigen situatie) is niet omdat we het zo slecht doen zeg maar....

Ook het feit dat we in Nederland al jaren tot de 5 gelukkigste landen ter wereld behoren is ook al niet voor niets...
Hij heeft wel ergens een punt. En dat is de tweedeling/kloof wat betreft vermogen (o.a. huizenbezit) en inkomen die aan het ontstaan is. Dat zien we nu ook weer met het beleid van inperken van Wia, WW etc. Maar hra blijven ze af.
FrambozenTaart schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:11:
[...]

Lol idd, mijn betonvloer is zelfs 4 dagen geleden nog geïsoleerd met geld van de staat.

Als daar nog een potje voor mogelijk is weet je wel genoeg.
Dit dus. Koophuis en aan alle kanten kun je gratis geld krijgen. En je huis stijgt ook nog eens in waarde. Zit je in huur dan mag je maar afwachten of je huis geïsoleerd gaat worden.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Modbreak:De Nederlandse politieke situatie mag verder in De landelijke Nederlandse politiek 2026 Niet hier...

Tweakers Discord

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:30
Stroopwafels schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:30:
Ook niet onbelangrijk: Steve Witkoff en Jared Kushner, die aan Amerikaanse kant bij de onderhandelingen betrokken zijn, hebben allebei een Joodse achtergrond. Ben wel benieuwd in hoeverre zoiets een rol speelt in dit soort gesprekken, en hoeveel invloed Israël hier mogelijk op heeft.

Neemt natuurlijk niet weg dat Iran zelf ook gewoon z’n eigen belangen heeft en allesbehalve neutraal is in dit verhaal.
Aan de ene kant ja Joods en pro Israël, maar aan de andere kant zijn er ook zat Joden in Israël en zeker ook wereldwijd die helemaal niet achter het huidige beleid of de Groot Israël plannen staan, en ronduit kritisch zijn.

Maar team Trump heeft ook bewezen lak aan internationaal recht en dergelijke.

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 11-04-2026 10:10 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
bloody schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:15:
Ok dan, bijzonder bericht. Ik snap het wel, want die mijnen zijn in paniek gelegd, blijkbaar zijn niet alle locaties geregistreerd én hebben ze niet de middelen om ze op te sporen / op te ruimen.
[Embed]
Bijzonder bericht inderdaad, en kan me zomaar voorstellen dat dit afleiding is voor de werkelijke reden dat de straat nog dicht is. Namelijk dat Israël zich niet aan het staakt het vuren houdt en met de VS geen afspraken gemaakt kunnen worden.

Er varen ook nog regelmatig schepen door de straat, voornamelijk Iraanse. Dat klinkt alsof ze prima weten waar ze langs kunnen.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Brazos schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:21:
[...]

Bijzonder bericht inderdaad, en kan me zomaar voorstellen dat dit afleiding is voor de werkelijke reden dat de straat nog dicht is. Namelijk dat Israël zich niet aan het staakt het vuren houdt en met de VS geen afspraken gemaakt kunnen worden.

Er varen ook nog regelmatig schepen door de straat, voornamelijk Iraanse. Dat klinkt alsof ze prima weten waar ze langs kunnen.
Is ook gewoon slim van Iran, want als de VS besluit hier weer op reageren met bombardementen kan Iran gewoon stellen dat ze welwillend zijn maar het pure onmacht is wat bestraft wordt. En zo wordt de bladzijde in dit verhaal voor de VS weer iets zwarter, voor de wereld om te aanschouwen.

De VS speelt 4D(ollar) chess maar Iran 4D(imensionaal).

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• duvekot
Brazos schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:21:
[...]

Of ... De boten die ze gelegd hebben hadden hun administratie prima op order .. alleen zijn uit het water geschoten door de Amerikanen en daardoor zijn die posities verloren gegaan 🤔

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:51:
[...]

Is ook gewoon slim van Iran, want als de VS besluit hier weer op reageren met bombardementen kan Iran gewoon stellen dat ze welwillend zijn maar het pure onmacht is wat bestraft wordt. En zo wordt de bladzijde in dit verhaal voor de VS weer iets zwarter, voor de wereld om te aanschouwen.

De VS speelt 4D(ollar) chess maar Iran 4D(imensionaal).
De bron is in dit geval 'functionarissen van de VS' en niet Iran. Ik denk dat Iran ook niet gebaat is bij dit bericht, het is afleiding van de bal. De afspraak was een staakt het vuren voor alle fronten voor 2 weken, het tijdelijk openen van de straat, en die tijd gebruiken voor een permanente oplossing (met een 10-punten plan als voorzet/basis). Israël en de VS houden zich niet aan de afspraken en blijven burgers bombarderen, dus blijft de straat dicht. Dat ligt niet aan de mijnen die gelegd zijn.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-05 18:05
duvekot schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:09:
[...]

Of ... De boten die ze gelegd hebben hadden hun administratie prima op order .. alleen zijn uit het water geschoten door de Amerikanen en daardoor zijn die posities verloren gegaan 🤔
Of er zijn uberhaupt geen mijnen en dit is een vertragingstactiek om nog even te jennen.
Mogen de VS en Europa mijnenjagers sturen wat wel even kan duren.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 16:38
Stroopwafels schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:30:

De manier waarop Witkoff en Kushner naar onderhandelingen kijken lijkt niet echt te werken voor Iran. Hun manier van onderhandelen komt neer op het accepteren van smeergeld (with extra steps) in ruil voor consessies. Als er voor die twee een bouwproject of financiering voor één van hun ondernemingen uit het vuur gesleept kan worden, dan is de VS plots bereid water bij de wijn te doen.

En dat is niet echt iets wat de Iraniërs kunnen bieden lijkt me.

Buiten Israël zelf lijkt me hun Joodse afkomst nauwelijks nog een factor.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Russel88
Helixes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:53:
[...]

De manier waarop Witkoff en Kushner naar onderhandelingen kijken lijkt niet echt te werken voor Iran. Hun manier van onderhandelen komt neer op het accepteren van smeergeld (with extra steps) in ruil voor consessies. Als er voor die twee een bouwproject of financiering voor één van hun ondernemingen uit het vuur gesleept kan worden, dan is de VS plots bereid water bij de wijn te doen.

En dat is niet echt iets wat de Iraniërs kunnen bieden lijkt me.

Buiten Israël zelf lijkt me hun Joodse afkomst nauwelijks nog een factor.
Iran heeft volgens mij al 2 keer eerder met hun onderhandeld en bij beide keren kregen ze tijdens de onderhandelingen een arsenaal aan bommen op hun land.

In het Westen hebben we altijd over schurken staten enzo. Maar als je kijkt hoe de VS en Israël zich de afgelopen paar jaren gedraagt, moet je je afvragen of onze bondgenoten niet de schurken zijn.

In de Volkskrant stond vanochtend ook een artikel hoe onbetrouwbaar de VS onder Trump nu is. Geen enkele afspraak is heilig met die man.
Een vredes pact tussen Oekraïne en Rusland is ook heel ver weg, want een veiligheidsgarantie onder Trump is niks waard.

• duvekot
D-dark schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:44:
[...]

Of er zijn uberhaupt geen mijnen en dit is een vertragingstactiek om nog even te jennen.
Mogen de VS en Europa mijnenjagers sturen wat wel even kan duren.
Welke Amerikaanse mijnenvegers? 😁
The US Navy decommissioned Middle East minesweepers last year. Here’s what they did.

Dat is waarom Trump zo hard loopt te roepen dat NAVO moet bijspringen ...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 16:57
duvekot schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:05:
[...]

Welke Amerikaanse mijnenvegers? 😁
The US Navy decommissioned Middle East minesweepers last year. Here’s what they did.

Dat is waarom Trump zo hard loopt te roepen dat NAVO moet bijspringen ...
"Jij wilde toch uit de NAVO stappen? Veel succes gap."

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
49euro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:00:
[...]

Als je de Telegraaf bangmaak-krant mag geloven is het allemaal kommer&kwel in Nederland. En Wilders ea doen daar lekker hard aan mee. Gevoed en gefinancierd door Trump, in samenwerking met Putin (!), die er alles aan gelegen zijn om de EU uit elkaar te drijven.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
DropjesLover schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:09:
[...]

Aan de ene kant ja Joods en pro Israël, maar aan de andere kant zijn er ook zat Joden in Israël en zeker ook wereldwijd die helemaal niet achter het huidige beleid of de Groot Israël plannen staan, en ronduit kritisch zijn.

Maar team Trump heeft ook bewezen lak aan internationaal recht en dergelijke.
Sterker nog, ca 25% van alle Isrealis is niet-Joods. Ca. 5-10% van de bevolking is niet-gelovig, en ca. 40% is seculair.

• wildhagen
  • Niet online
Trump probeert kennelijk wat te provoceren door tegen de gemaakte afspraken in Amerikaanse schepen door/naar de Straat van Hormuz te laten varen. Iran is 'not amused' met deze schending van het akkoord.
Op de Iraanse staatstelevisie is zojuist bevestigd dat een Amerikaans oorlogsschip bij de Straat van Hormuz heeft gevaren. Volgens de staatsmedia is het schip duidelijk gemaakt dat binnen dertig minuten een aanval zou plaatsvinden als het niet rechtsomkeert maakte. Daarop zou het schip zijn omgedraaid.
Nu.nl livevlog (https://www.nu.nl/midden-...ineschepen-vs-gespot.html)

Kennelijk wil Trump toch weer graag door met zijn Speciale Militaire Operatie en het akkoord opblazen ofzo...

Virussen? Scan ze hier!

• Winkiller
  • Laatst online: 15-05 20:30

Winkiller

De Mopperpot

wildhagen schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:55:
Trump probeert kennelijk wat te provoceren door tegen de gemaakte afspraken in Amerikaanse schepen door/naar de Straat van Hormuz te laten varen. Iran is 'not amused' met deze schending van het akkoord.

[...]

Nu.nl livevlog (https://www.nu.nl/midden-...ineschepen-vs-gespot.html)

Kennelijk wil Trump toch weer graag door met zijn Speciale Militaire Operatie en het akkoord opblazen ofzo...
Nah....zeemijnen opruimen volgens hetzelfde artikel. :)

Trump: 'VS begonnen met ruimen van zeemijnen in Straat van Hormuz'
De VS is begonnen met het ruimen van Iraanse zeemijnen in de Straat van Hormuz. Dat meldt president Trump op zijn platform Truth Social. Eerder op de dag zouden al Amerikaanse marineschepen in de zeestraat zijn gesignaleerd, meldt Axios op basis van een Amerikaanse functionaris. Of het om mijnenvegers gaat, is niet duidelijk.

Ze hebben naar zeggen ook weer rechtsomkeert gemaakt na een ultimatum vanuit Iran.

• ArcticWolf
  • Niet online
Winkiller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:01:
[...]

Nah....zeemijnen opruimen volgens hetzelfde artikel. :)

Trump: 'VS begonnen met ruimen van zeemijnen in Straat van Hormuz'
De VS is begonnen met het ruimen van Iraanse zeemijnen in de Straat van Hormuz. Dat meldt president Trump op zijn platform Truth Social. Eerder op de dag zouden al Amerikaanse marineschepen in de zeestraat zijn gesignaleerd, meldt Axios op basis van een Amerikaanse functionaris. Of het om mijnenvegers gaat, is niet duidelijk.

Ze hebben naar zeggen ook weer rechtsomkeert gemaakt na een ultimatum vanuit Iran.
BS... Amerika heeft al tijden geen mijnenvegers meer in dat gebied liggen en de dichtstbijzijnde waren op enkele weken afstand. Geen idee wat die kerel nu weer roept, maar leuk voor de buhne.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ArcticWolf schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:17:
[...]

BS... Amerika heeft al tijden geen mijnenvegers meer in dat gebied liggen en de dichtstbijzijnde waren op enkele weken afstand. Geen idee wat die kerel nu weer roept, maar leuk voor de buhne.
In categorie "provoceren" dus....

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Winkiller
  • Laatst online: 15-05 20:30

Winkiller

De Mopperpot

ArcticWolf schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:17:
[...]

Staat er toch bij dat het niet duidelijk was of het mijnenvegers waren ?
Andere schepen zoals LCS hebben ook mijnenbestrijdingsmodules...

[ Voor 7% gewijzigd door Winkiller op 11-04-2026 16:22 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Als Iran claimt dat de Straat nog niet open kan omdat er mijnen liggen en de VS gaat er op eigen risico doorheen varen om te kijken of dat wel klopt, dan zie ik dat niet als provoceren.

• RobertMe
TheBrut3 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:38:
Als Iran claimt dat de Straat nog niet open kan omdat er mijnen liggen en de VS gaat er op eigen risico doorheen varen om te kijken of dat wel klopt, dan zie ik dat niet als provoceren.
Dit dus. Het laatste bericht van Trump is dat het is om aan te tonen naar de reders / verzekeraars dat de straat bevaarbaar is.

Edit:
Niet letterlijk door Trump gezegd. Wel als dusdanig door meerdere bronnen aan Axiod gemeld: https://www.axios.com/202...ran-navy-strait-of-hormuz . Wel door Trump gezegd is dat ze de SvH als gunst voor de rest van de wereld zullen opruimen :+ Iets dat uiteraard moet gebeuren dóór acties van Amerika.

Edit2/aanvulling:
En sowieso, het gaat om internationale wateren. Iran heeft geen recht om daar eisen over te stellen wie wel en niet door mag. Dat gijzelen ervan onder dreiging van raketbeschietingen / drones kunnen ze wel proberen. Maar als ze het daadwerkelijk uitvoeren zijn zij toch echt zelf degene die het schip aanvallen. Een schip dat er onder internationale afspraken prima mag varen. En dus is het Iran die dan fout zit.

[ Voor 50% gewijzigd door RobertMe op 11-04-2026 18:02 ]

• Russel88
RobertMe schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:40:
[...]

En sowieso, het gaat om internationale wateren. Iran heeft geen recht om daar eisen over te stellen wie wel en niet door mag. Dat gijzelen ervan onder dreiging van raketbeschietingen / drones kunnen ze wel proberen. Maar als ze het daadwerkelijk uitvoeren zijn zij toch echt zelf degene die het schip aanvallen. Een schip dat er onder internationale afspraken prima mag varen. En dus is het Iran die dan fout zit.
Israël en de VS hebben ook geen rechten om Iran en Libanon kapot te bombarderen. Toch gebeurt het en de wereld kijkt ernaar.
Ik denk dat een boot torpederen door Iran dan ook wel kan hoor. Ze moeten toch iets om zichzelf te verdedigen tegen de agressors.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:34
Niet meer van toepassing ivm link niet meer actief op Youtube.

[ Voor 92% gewijzigd door Sjamo op 12-04-2026 21:48 ]

• RobertMe
Russel88 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:10:
[...]

Israël en de VS hebben ook geen rechten om Iran en Libanon kapot te bombarderen. Toch gebeurt het en de wereld kijkt ernaar.
Daar ging het helemaal niet over.
Ik denk dat een boot torpederen door Iran dan ook wel kan hoor. Ze moeten toch iets om zichzelf te verdedigen tegen de agressors.
Waarom zou Amerika de agressor zijn als ze met een marineschip door internationale wateren varen?
Anders kun je net zo goed stellen dat de marineschepen die nog steeds (ver) van de Iraanse kust af liggen, in internationale watere, een provocatie zijn.

Er is een staakt het vuren, iets waar Amerika zich al de hele tijd aan houd. Iets dat van Iran niet gezegd kan worden "want de ballistische raketten / drones zijn al geprogrammeerd in wanneer ze lanceren"*. Waarbij er IIRC in de buurlanden ook nog slachtoffers (gewonden of doden) zijn gevallen door aanvallen die ruim na het staakt het vuren zijn gestart.

* Iets dat "wij" ook niet kunnen controleren. Het klinkt plausibel, maar hoeft niet zo te zijn. En als Amerika hun bommenwerpers niet kon terug roepen klonk dat ook plausibel (zo is Rotterdam ook gebombardeerd in WW2 na capitulatie maar de Duitsers konden ze niet meer terugroepen?)

Edit:
Amerika, en wie dan ook, heeft elk recht om daar te varen in internationale wateren. De VS heeft niet het recht om zomaar een land aan te vallen. En gezien er nu een staakt het vuren is kun je dus ook terug naar de standaard situatie. De VS mag daar gewoon varen. Als ze nu nog concreet in oorlog waren (en dus geen staakt het vuren) was het uiteraard een heel ander verhaal. Maar dan is het natuurlijk gewoon een vijandig schip dat ze aanvallen, waar dat vaart is dan irrelevant. En als de VS weer begint met schieten, al dan niet vanaf een destroyer die door de Straat vaart, mag Iran zich uiteraard ook verdedigen. Maar puur dat het schip daar vaart is natuurlijk lang geen escalatie.

Edit2:
En voor de duidelijkheid: ik vind het zelf ook niet perse een verstandige actie gezien de spanningen die er zijn. Maar "aantonen dat er prima gevaren kan worden voor al die internationale schepen die er liggen" vind ik wel een acceptabel argument (net zoals ik "de drones / raketten lanceren op een timer" een acceptabel argument vind om de staakt het vuren tijdelijk te overtreden). En de VS overtreedt geen (internationale) afspraken door daar te varen. Iets dat ze uiteraard wel deden toen ze besloten met Israël samen een soeverein land aan te vallen.

[ Voor 32% gewijzigd door RobertMe op 11-04-2026 18:34 ]

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:04

gws24

Thinking is hard!

De opening van de straat is voor zover ik weet bedoeld voor commerciële scheepvaart, kan mij in ieder geval niet voorstellen dat Iran bij de afspraak van een staakt het vuren Amerikaanse oorlogsschepen toestemming zou geven er door heen te varen. In die zin is dit incident dus ook gewoon een provocatie van de Amerikanen die dat donders goed weten.

Verder is een staakt het vuren niet het einde van een oorlog (de 2 Korea's hebben al decennialang een staakt het vuren maar zijn nog steeds in oorlog) en dus zeker niet terug naar normaal waar iedereen weer alle rechten heeft die ze voorheen hadden. Ligt er compleet aan wat je met elkaar afspreekt als onderdeel van zo'n staakt het vuren. En zoals gezegd zal imo Iran nooit Amerikaanse oorlogsschepen als onderdeel van een staakt het vuren toegang geven. Pas bij een vredesakkoord zal dat weer kunnen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• RobertMe
gws24 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:40:
En zoals gezegd zal imo Iran nooit Amerikaanse oorlogsschepen als onderdeel van een staakt het vuren toegang geven.
Alleen gaat het over iets waar Iran niks over te zeggen heeft. Het is buiten hun territorium. Ze mogen dus wel prima proberen "de wereld" te chanteren, maar zolang een schip (transport, marine, of wat dan ook) niet in Iraanse wateren vaart is dat geen vrijbrief om aan te vallen. En als ze in dit geval een Amerikaans marineschip aanvallen, dat geen dreiging uit (en ondanks dat het een destroyer was zal die niet "guns blazing" daar gevaren hebben), is het ook Iran die het staakt het vuren verbreekt.

En gezien Iran geen actie ondernomen heeft wordt de soep ook niet zo heet gegeten als dat die hier wordt opgediend.

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:35
gws24 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:40:
De opening van de straat is voor zover ik weet bedoeld voor commerciële scheepvaart, kan mij in ieder geval niet voorstellen dat Iran bij de afspraak van een staakt het vuren Amerikaanse oorlogsschepen toestemming zou geven er door heen te varen. In die zin is dit incident dus ook gewoon een provocatie van de Amerikanen die dat donders goed weten.

Verder is een staakt het vuren niet het einde van een oorlog (de 2 Korea's hebben al decennialang een staakt het vuren maar zijn nog steeds in oorlog) en dus zeker niet terug naar normaal waar iedereen weer alle rechten heeft die ze voorheen hadden. Ligt er compleet aan wat je met elkaar afspreekt als onderdeel van zo'n staakt het vuren. En zoals gezegd zal imo Iran nooit Amerikaanse oorlogsschepen als onderdeel van een staakt het vuren toegang geven. Pas bij een vredesakkoord zal dat weer kunnen.
Toch als Iran echt nog veel mogelijkheden zou hebben zou je als Iran misschien juist wel die schepen in de Perzische Golf willen hebben. Ze kunnen dan niet vluchten en zitten effectief gevangen.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Pagina: 1 ... 46 ... 54 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.