• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:31
LopendeVogel schreef op donderdag 9 april 2026 @ 06:21:
[...]

Maar volgens mij was dit toch ook duidelijk? Ze hebben een staakt het vuren voor 2 weken en zo de tijd om tot een echte overeenkomst te komen (langdurige oplossing). Dus naar mijn weten zijn ze de weg niet kwijt (althans, niet over dit onderwerp).

Waar ik meer over inzit is weer het stukje Groenland + het afstand willen doen van de NAVO. Door deze hele situatie in en rondom Iran lopen de brandstof voorraden leeg in de EU, dat is natuurlijk handig als je Groenland wilt annexeren. Door eerst Venezuela (volgens mij nog altijd koploper van de wereld qua olie voorraad) te bombarderen en vervolgens deals mee te sluiten heeft Amerika een stuk minder zorgen over de brandstof. Nu wordt Iran gepakt wat een hele grote impact op de EU heeft en vervolgens begint hij weer over Groenland.

Laten we hopen dat hij niet Iran misbruikt en leed aandoet als begin van een groter plan.
Waarom geven de deals met Venezuela de VS minder zorgen over de brandstof? De olie-industrie in Venezuela is zwaar versloft, en wat ze uit de bodem halen is van lage kwaliteit. Daar lossen ze de acute brandstof problemen niet mee op.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
autje schreef op donderdag 9 april 2026 @ 06:54:
[...]

Waarom geven de deals met Venezuela de VS minder zorgen over de brandstof? De olie-industrie in Venezuela is zwaar versloft, en wat ze uit de bodem halen is van lage kwaliteit. Daar lossen ze de acute brandstof problemen niet mee op.
Dat valt wel mee
The US refinery now processing Venezuelan oil
Now the oil is flowing again in Venezuela. In March, the country's monthly crude exports surpassed one million barrels per day. The first time since September.
Chevron now imports the equivalent of 250,000 barrels of Venezuelan crude oil per day, on average, says Andy Walz, president of downstream, midstream and chemicals at Chevron.

"We think we can take that up another 50% so call it somewhere around 350,000 to 400,000 barrels a day of just the Chevron share of our position in Venezuela."

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:07
Ze hebben een staakt het vuren voor 2 weken en zo de tijd om tot een echte overeenkomst te komen (langdurige oplossing).
Er is niet eens een officieel staakt het vuren. Er zijn wat documenten heen en weer gestuurd en uiteindelijk hebben beide kanten "is prima" gezegd. Er is niet eens een handtekening gezet, laat staan één document met de handtekening van Amerika, Iran (en Israël). Sowieso, wie onderhandelt, en tekent, er namens Iran? Gezien Mojtaba best case zit ondergedoken afgesloten van de wereld en worst case in coma ligt.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:56
Wat we nu wel zeker weten is dat we Trumps dreigementen, hoe extreem ook, gewoon niet serieus moeten nemen. Als iedereen hem nou eens 100% negeert?

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:53
duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 06:09:
Oooo er is eigenlijk nog geen overeenkomst 🤔
[Afbeelding]
https://trumpstruth.org/statuses/37672

Ze zijn echt ff de weg kwijt van wat nu de situatie eigenlijk echt is ...
Looking forward to its next conquest? Iran is nog niet klaar en ze kijken al uit naar de volgende verovering?

EU DNS: 86.54.11.100

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
Maar volgens mij was dit toch ook duidelijk? Ze hebben een staakt het vuren voor 2 weken en zo de tijd om tot een echte overeenkomst te komen (langdurige oplossing). Dus naar mijn weten zijn ze de weg niet kwijt (althans, niet over dit onderwerp).
Put a pin in that.

Nu is dit een wapenstilstand met een einddatum, maar ik wijs ook graag op het einde van de oorlog in Gaza. Althans... Er is alleen een staakt-het-vuren afgekondigd, met daaraanvast een routekaart naar vrede.

Alleen lijken de bovenliggende partijen er in niets aan gelegen om die routekaart te vertalen in actie. Dezelfde partijen, a propos, als in deze oorlog. De oorlog in Gaza duurt dus voort. Helaas kunnen we de consequenties daarvan niet bespreken - want die zijn er.

Maar reken niet dat deze wapenstilstand zich dus vertaald in een vredesproces. Dat moeten we scherp in de gaten houden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:16
Helixes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:37:
[...]

Put a pin in that.

Nu is dit een wapenstilstand met een einddatum, maar ik wijs ook graag op het einde van de oorlog in Gaza. Althans... Er is alleen een staakt-het-vuren afgekondigd, met daaraanvast een routekaart naar vrede.

Alleen lijken de bovenliggende partijen er in niets aan gelegen om die routekaart te vertalen in actie. Dezelfde partijen, a propos, als in deze oorlog. De oorlog in Gaza duurt dus voort. Helaas kunnen we de consequenties daarvan niet bespreken - want die zijn er.

Maar reken niet dat deze wapenstilstand zich dus vertaald in een vredesproces. Dat moeten we scherp in de gaten houden.
Ik denk dat echte vrede met Amerika en VS een illusie is voor Iran waarin niemand gelooft. Het belangrijkste wat zij te winnen hebben is de wapenstilstand. Andere zaken zoals opheffing sancties e.d. zou natuurlijk mooi voor ze zijn, maar een directe oorlog met de VS en Israël overleven is denk ik voor nu even het belangrijkste en dat doe je met een wapenstilstand.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 05:58:
Trump is na het bezoek van Rutte maar wat gaan posten:
[Afbeelding]
https://trumpstruth.org/statuses/37670

Nu heeft hij NATO toch nodig gehad? 🤔

Op 26 Maart was het niet nodig blijkbaar
Wat zou Rutte denken als ie in de auto terug zit en dit leest.

Ik snap niet waarom NATO hem zou moeten helpen. Niet onze oorlog.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 09-04-2026 08:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:56
jaapstobbe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:18:
Wat we nu wel zeker weten is dat we Trumps dreigementen, hoe extreem ook, gewoon niet serieus moeten nemen. Als iedereen hem nou eens 100% negeert?
Of beelden van het europese parlement waarin iedereen in slappe lach toekijkt naar een toespraak van hem. Hoe vernederend zou dat voor hem zijn.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 05:58:
Trump is na het bezoek van Rutte maar wat gaan posten:
[Afbeelding]
https://trumpstruth.org/statuses/37670

Nu heeft hij NATO toch nodig gehad? 🤔

Op 26 Maart was het niet nodig blijkbaar
duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 06:09:
Oooo er is eigenlijk nog geen overeenkomst 🤔
[Afbeelding]
https://trumpstruth.org/statuses/37672

Ze zijn echt ff de weg kwijt van wat nu de situatie eigenlijk echt is ...
Een is echt geschreven door Trump, de ander echt niet. Veel te coherent, volle zinnen, te lang, te weinig CAPSLOCK. Er zit ~4 uur tussen. Ik hoop dat iemand hem weer een kalmerend pilletje in z'n diet coke gedaan heeft...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
49euro schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:50:
Ik denk dat echte vrede met Amerika en VS een illusie is voor Iran waarin niemand gelooft. Het belangrijkste wat zij te winnen hebben is de wapenstilstand. Andere zaken zoals opheffing sancties e.d. zou natuurlijk mooi voor ze zijn, maar een directe oorlog met de VS en Israël overleven is denk ik voor nu even het belangrijkste en dat doe je met een wapenstilstand.
Ik denk dat Iran daar anders naar kijkt. De softpower-posities van de VS en Israël zijn zwakker dan aan het begin van deze oorlog. De hardpower-positie van Iran is juist sterker.

Iran zal uit zijn op een einde aan het "grasmaaien" - een uitvinding van de Israëli's om af en toe opbouwende macht- en krachtstructuren van hun tegenstanders plat te bombarderen om hun eigen veiligheid op die manier te garanderen. Iran heeft een paar duidelijke zaken die het in gijzeling kan nemen als men er niet naar gehoorzaamd, en ik denk dat ze dat nú willen uitspelen, en niet bij de volgende maaibeurt.

Bovendien lijkt het Iran menens dat Libanon onderdeel is van het plan. Voor zover ik begrijp heeft ook Israël getekend voor het staakt-het-vuren, maar men betwist daar dat het werking heeft buiten Iran.

Shariff - de hoofdonderhandelaar - zegt echter van wel.

Kortom. Puinhoop. En de VS en Israël hebben te weinig kaarten in handen om de uitkomst te dicteren.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• duvekot
DropjesLover schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:24:
[...]

[...]

Een is echt geschreven door Trump, de ander echt niet. Veel te coherent, volle zinnen, te lang, te weinig CAPSLOCK. Er zit ~4 uur tussen. Ik hoop dat iemand hem weer een kalmerend pilletje in z'n diet coke gedaan heeft...
Daarom schrijf ik bij de tweede ook "ze" .. ik ben benieuwd hoe ze hier uiteindelijk weer een draai aan gaan geven .. Vance moet nig steeds naar Pakistan om verder te praten toch 🤔

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:33
Als Iran zijnde zou ik wel op m'n hoede zijn tijdens die onderhandelingen met de VS. Afgelopen jaren, en zeker onder Trump regime, is de VS niet betrouwbaar gebleken tijdens onderhandelingen. Ik zie de VS er wel toe in staat om het gebouw waar die onderhandelingen in plaatsvinden, aan te vallen met een precisie bombardement. Zeker als er hoge Iraanse functionarissen aanwezig zijn.

Een beetje zoals IDF deed met de Hamas onderhandelaars in Qatar.

• RobertMe
Helixes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:32:
Voor zover ik begrijp heeft ook Israël getekend voor het staakt-het-vuren, maar men betwist daar dat het werking heeft buiten Iran.
Het verhaal gisteren was dat er helemaal niemand getekend heeft. Puur een mondeling akkoord. Waarbij er ook nog eens meerdere versies heen en weer zijn gestuurd en dus onduidelijk is wie waar akkoord op gegeven heeft. Plus, wie tekent uberhaupt voor Iran? Mojtaba is at best ondergedoken met afgesloten communicatie (zegt Iran zelf) en at worst in coma (volgens de CIA / Mossad). Dus die zal niet tekenen.

Daarnaast werd er dinsdag niet eens gesproken over dat Israël onderdeel van die gesprekken was. En ik meen zelfs dat er voornamelijk is aangekocht dat er een staakt het vuren van Amerika is en Iran die dat als wederdienst ook doet incl de SvH opent. De naam Israël is niet gevallen in die aankondiging.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:38
Trishul schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:26:
Als Iran zijnde zou ik wel op m'n hoede zijn tijdens die onderhandelingen met de VS. Afgelopen jaren, en zeker onder Trump regime, is de VS niet betrouwbaar gebleken tijdens onderhandelingen. Ik zie de VS er wel toe in staat om het gebouw waar die onderhandelingen in plaatsvinden, aan te vallen met een precisie bombardement. Zeker als er hoge Iraanse functionarissen aanwezig zijn.

Een beetje zoals IDF deed met de Hamas onderhandelaars in Qatar.
Is meer de stijl van Israel...

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:43
RobertMe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:32:
[...]

Het verhaal gisteren was dat er helemaal niemand getekend heeft. Puur een mondeling akkoord. Waarbij er ook nog eens meerdere versies heen en weer zijn gestuurd en dus onduidelijk is wie waar akkoord op gegeven heeft. Plus, wie tekent uberhaupt voor Iran? Mojtaba is at best ondergedoken met afgesloten communicatie (zegt Iran zelf) en at worst in coma (volgens de CIA / Mossad). Dus die zal niet tekenen.

Daarnaast werd er dinsdag niet eens gesproken over dat Israël onderdeel van die gesprekken was. En ik meen zelfs dat er voornamelijk is aangekocht dat er een staakt het vuren van Amerika is en Iran die dat als wederdienst ook doet incl de SvH opent. De naam Israël is niet gevallen in die aankondiging.
Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat de Pakistaanse "boodschappers" hebben aangegeven dat Libanon wel degelijk deel uitmaakte van de gemaakte afspraken. Zij vallen Iran hierin dus duidelijk bij.

Bovendien zou Trump (of het team om hem heen) gevraagd hebben om een wapenstilstand. Iran heeft bij voortduring aangegeven geen tijdelijke wapenstilstand te willen maar een permanent einde van de strijd, inclusief overige strijd in de regio. Op de vraag van de US voor wapenstilstand heeft Iran blijkbaar z'n 10-puntenplan (inclusief strijd in Libanon) gestuurd via de boodschappers. Trump heeft daarop in een tweet (?) aangegeven dat er een wapenstilstand is en dat het 10-puntenplan van Iran (wat volgens de persvoorlichtster van het witte huis direct de prullenbak is ingegaan) een goede basis is voor verdere onderhandelingen. Vrij vertaald.

Het is in elke oorlog, en zelfs daarbuiten, lastig te bepalen wie liegt en wie niet. Maar het valt me op dat je de US telkens makkelijk kan betrappen op leugens en dat Iran, in elk geval voor zover ik de berichtgeving volg, standvastiger is in wat ze zeggen.

• Trishul
Sjamo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:04:
[...]

Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat de Pakistaanse "boodschappers" hebben aangegeven dat Libanon wel degelijk deel uitmaakte van de gemaakte afspraken. Zij vallen Iran hierin dus duidelijk bij.

Bovendien zou Trump (of het team om hem heen) gevraagd hebben om een wapenstilstand. Iran heeft bij voortduring aangegeven geen tijdelijke wapenstilstand te willen maar een permanent einde van de strijd, inclusief overige strijd in de regio. Op de vraag van de US voor wapenstilstand heeft Iran blijkbaar z'n 10-puntenplan (inclusief strijd in Libanon) gestuurd via de boodschappers. Trump heeft daarop in een tweet (?) aangegeven dat er een wapenstilstand is en dat het 10-puntenplan van Iran (wat volgens de persvoorlichtster van het witte huis direct de prullenbak is ingegaan) een goede basis is voor verdere onderhandelingen. Vrij vertaald.

Het is in elke oorlog, en zelfs daarbuiten, lastig te bepalen wie liegt en wie niet. Maar het valt me op dat je de US telkens makkelijk kan betrappen op leugens en dat Iran, in elk geval voor zover ik de berichtgeving volg, standvastiger is in wat ze zeggen.
Hezbollah was blijkbaar gestopt sinds het staakt-het-vuren, maar is vandaag weer begonnen met aanvallen: https://nos.nl/collectie/...n-wankelt#UPDATE-93576861
Deel deze update
Hezbollah vuurt weer raketten af op Israël
Hezbollah heeft opnieuw raketten afgevuurd op het noorden van Israël. Het zijn de eerste aanvallen vanuit Libanon sinds het staakt-het-vuren tussen de VS en Iran.

In een verklaring laat Hezbollah weten dat de aanvallen een vergelding zijn voor de Israëlische bombardementen van gisteren, door de militante beweging omschreven als "schending van het staakt-het-vuren". Bij die aanvallen kwamen volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid 182 mensen om het leven.

Israël heeft toegezegd tijdens het staakt-het-vuren Iran niet aan te vallen. Het land blijft in zijn strijd tegen Hezbollah wel doelen in Libanon bestoken, omdat het bestand volgens premier Netanyahu niet van kracht is voor Libanon. Ook de VS houdt vol dat de oorlog tussen Hezbollah en Israël losstaat van het akkoord, maar Iran en bemiddelaar Pakistan spreken dat tegen.
Lijkt erop dat het Iran en Hezbollah menens was met het staakt-het-vuren. Nu afwachten hoe dit gaat aflopen, details over de Iraanse afvaardiging zijn er niet bv...

• PASware
Sjamo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:04:
[...]
Mijn gevoel wat betreft betrouwbaarheid:
1. Iran
2. VS
3. Israel

Ik heb echt het gevoel dat Israel lak heeft aan alle afspraken, ook afspraken waar de VS achter lijkt te staan. Hoe een klein fanatiek keffertje een veel grotere hond, dat ook geen lieverdje is, samen mee de ellende intrekt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 15:42
PASware schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:11:
[...]

1. Iran
2. VS
3. Israel

Ik heb echt het gevoel dat Israel lak heeft aan alle afspraken, ook afspraken waar de VS achter lijkt te staan. Hoe een klein fanatiek keffertje een veel grotere hond, dat ook geen lieverdje is, samen mee de ellende intrekt.
Israël heeft gewoon andere belangen dan de VS. Het boeit Israël veel minder of een vaatje olie 100 of 150 Euro is.
Zij willen Iran en Libanon/Hezbollah maximaal schade aanrichten. Dat de rest van de wereld in chaos verkeert vinden ze veel minder belangrijk dan de VS.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:26
Kop van Nu.nl: "Rutte praat Trump na in kritiek op Europese bondgenoten om Iran"

Had ook niets anders verwacht. Maar kennelijk is het geslijm ook uitgewerkt bij Trump, gezien zijn getier op TruthSocial over de NAVO, Groenland en Iran.

• RobertMe
PASware schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:11:
[...]

1. Iran
*knip* leg mensen geen woorden in de mond

En v.w.b. de 10 punten. Er zijn meerdere drafts heen en weer gegaan voordat "ze" akkoord waren. Ook dat is her en der voorbij gekomen. Dat het eerste voorstel van Iran door Amerika direct de prullenbak in is gegaan kan dus best.
En dát er meerdere drafts zijn is ook niet gek. Het is een onderhandeling, natuurlijk begint iedereen met iets waarvan die weer dat de andere partij er niet in mee gaat.

Edit:
En dat CENTCOM op X loog over die ene neergehaalde F-15E is ook niet gek. Het was of dit of zwijgen. Je gaat niet zeggen "owja, er is een vliegtuig van ons neergehaald en we hopen de piloten te redden voordat de Iraniërs hem vinden". Want dan zit meteen elke Iraniër er achteraan.

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 09-04-2026 11:43 ]

• RobertMe
Israeli actions are putting the U.S.-Iran ceasefire under severe strain.
Aldus Kaja Kallas, van het buitenlands beleid van de EU.

Gezien zij het een "U.S. - Iran ceasefire" noemt is er dus op zijn minst "twijfel" over of Israël wel of niet betrokken is bij de "deal" voor staakt het vuren? Ondanks dat de EU er niet bij betrokken is zou ik toch op zijn minst verwachten dat zij weten wat er speelt. Of uit eerste hand of zich fatsoenlijk laten informeren.

Ik haal hem zelf wel weg voordat ik mensen woorden in de mond leg.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 09-04-2026 11:46 ]

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

MazeWing

The plot thickens...

RobertMe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:36:
[...]
*knip*

En v.w.b. de 10 punten. Er zijn meerdere drafts heen en weer gegaan voordat "ze" akkoord waren. Ook dat is her en der voorbij gekomen. Dat het eerste voorstel van Iran door Amerika direct de prullenbak in is gegaan kan dus best.
En dát er meerdere drafts zijn is ook niet gek. Het is een onderhandeling, natuurlijk begint iedereen met iets waarvan die weer dat de andere partij er niet in mee gaat.

Edit:
En dat CENTCOM op X loog over die ene neergehaalde F-15E is ook niet gek. Het was of dit of zwijgen. Je gaat niet zeggen "owja, er is een vliegtuig van ons neergehaald en we hopen de piloten te redden voordat de Iraniërs hem vinden". Want dan zit meteen elke Iraniër er achteraan.
Trump moest iets toen de deadline wel heel dicht bij kwam en heeft gebruik gemaakt van de laatste en ultieme poging van Pakistan om toch een staakt-het-vuren en een pril begin van onderhandeling te komen.
Waarschijnlijk is de basis nog fragieler dan een zijde draadje en de kans dat er echt concreet iets gaat komen lijkt me zeer klein.

Dat Israël aangeeft dat Libanon niet deel uit maakt van dit staakt het vuren terwijl veel andere landen, incl. Pakistan aangeeft dat dit wel het geval is spreekt alweer boekdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 09-04-2026 11:48 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
MazeWing schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:46:
[...]

Trump moest iets toen de deadline wel heel dicht bij kwam en heeft gebruik gemaakt van de laatste en ultieme poging van Pakistan om toch een staakt-het-vuren en een pril begin van onderhandeling te komen.
Waarschijnlijk is de basis nog fragieler dan een zijde draadje en de kans dat er echt concreet iets gaat komen lijkt me zeer klein.

Dat Israël aangeeft dat Libanon niet deel uit maakt van dit staakt het vuren terwijl veel andere landen, incl. Pakistan aangeeft dat dit wel het geval is spreekt alweer boekdelen.
Het laat naar mijn idee vooral zien hoe zwak Trump eigenlijk staat. Hij heeft Israel niet onder controle ,dus die doen wat ze willen. En hij heeft Iran dan weliswaar hard aangevallen, maar ook daar geen enkel doel behaald. De Uranium hebben ze ten slotte nog, de macht is nog in handen van dezelfde partijen en zolang Iran de straat onder controle heeft hebben ze nog een heel harde troef om te slaan. En die straat krijgt ie echt niet met allleen militaire macht onder controle.

[removed]

• PASware
redwing schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:49:
[...]

Het laat naar mijn idee vooral zien hoe zwak Trump eigenlijk staat. Hij heeft Israel niet onder controle ,dus die doen wat ze willen. En hij heeft Iran dan weliswaar hard aangevallen, maar ook daar geen enkel doel behaald. De Uranium hebben ze ten slotte nog, de macht is nog in handen van dezelfde partijen en zolang Iran de straat onder controle heeft hebben ze nog een heel harde troef om te slaan. En die straat krijgt ie echt niet met allleen militaire macht onder controle.
Precies dat. Het kleine keffertje bepaalt wat de grote hond gaat doen.
Russel88 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:23:
[...]
Israël heeft gewoon andere belangen dan de VS. Het boeit Israël veel minder of een vaatje olie 100 of 150 Euro is.
Zij willen Iran en Libanon/Hezbollah maximaal schade aanrichten. Dat de rest van de wereld in chaos verkeert vinden ze veel minder belangrijk dan de VS.
Jep, Israel denkt aan Israel, dat de rest er last van heeft boeit ze niks en als je kritiek op Israel hebt trekken ze de antisemiet kaart, zo vermoeiend.
Zolang Bibi en zijn kornuiten daar aan de macht zitten zal het echt niet de goede kant op gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door PASware op 09-04-2026 11:54 ]

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:48
PASware schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:53:
[...]

Precies dat. Het kleine keffertje bepaalt wat de grote hond gaat doen.
Misschien is het probleem dat men Israël onderschat... Het is qua oppervlak misschien (relatief) klein, maar hebben veel invloed cq macht. :) Mede mogelijk gemaakt door het collectieve schuldgevoel.

• PASware
Mawlana schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:55:
[...]

Misschien is het probleem dat men Israël onderschat... Het is qua oppervlak misschien (relatief) klein, maar hebben veel invloed cq macht. :) Mede mogelijk gemaakt door het collectieve schuldgevoel.
Klopt! Niet alleen collectieve schuldgevoel, maar ook het misbruiken ervan.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 17:11

Qwerty-273

Meukposter

Er zitten ook gewoon veel financiële belangen tussen de VS en Israël. https://2021-2025.state.gov/u-s-relations-with-israel-2 en https://mei.edu/commentary/us-israel-relations/ (met daarbij de gelinkte PDF en het artikel daarin vanaf pagina 18).

Daarnaast gaat het uiteindelijk ook om de harde pegels die de lobby neerlegt.
https://www.theguardian.c...onations-military-support
Congress members who were more supportive of Israel at the start of the Gaza war received over $100,000 more on average from pro-Israel donors during their last election than those who most supported Palestine, a Guardian analysis of campaign data shows.

Those who took more money most often called for US military support and backed Israel’s response, even as Gaza’s civilian death toll mounted, the findings show.
....
About 82% of Congress members were more supportive of Israel, and just 9% more supportive of Palestine during this period. The remainder had “mixed” views. Legislators categorized as supportive of Israel received about $125,000 on average during their last election, while those supportive of Palestine on average took about $18,000.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Trishul
Mawlana schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:55:
[...]

Niet alleen het collectieve schuldgevoel.
Dankzij operation Epic Fury zijn de Epstein Files vergeten.
Het is natuurlijk speculeren, maar ik ben nog steeds benieuwd naar de relatie tussen Epstein, Trump, Maxwell, en de Mossad. Dit zal nu nooit meer onderzocht worden.

Misschien is de Mossad wel de machtigste inlichtingendienst ter wereld. En daarnaast heb je nog in elk Westers land lobbyisten voor Israël zitten. In de VS AIPAC (Operation AIPACEpic Fury :*) ) en hier in NL het CIDI en wat gecompromitteerde politici.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:02:
[...]

Wat zou Rutte denken als ie in de auto terug zit en dit leest.

Ik snap niet waarom NATO hem zou moeten helpen. Niet onze oorlog.
Als je escorte gaat spelen in die zeestraat gaat je glimmende boot naar de bodem, en een goeddeel van je mariniers naar een zeemansgraf. Het Amerikaanse leger heeft daar de maag niet voor, dus daar worden de vazallen bij de haren bij getrokken om kanonnenvlees te spelen.

Net als de Russen de gevangenis leegtrekken om de Oekraïense loopgraven te bestormen, probeert Trump de NAVO er bij te trekken. Alleen als er een offer te maken valt, daarna kun je opzouten, ben je er nooit geweest, heb je eigenlijk niets gedaan, hebben ze je niet nodig etc.

Wellicht dat Rutte eens zou kunnen denken wat hij met zijn tijd doet om deze reusachtige kleuter naar de mond proberen te praten. Laat hem lekker voor de klas gaan staan of zo. Deze strategie werkt niet, het werkt averechts. Hoe meer Rutte zich verlaagt in zijn geslijm en gerol in de modder, hoe grotere prooi hij zich maakt, en hoe meer aandacht je van het roofdier krijgt.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 22:49

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Brazos schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:39:
[...]

Wellicht dat Rutte eens zou kunnen denken wat hij met zijn tijd doet om deze reusachtige kleuter naar de mond proberen te praten. Laat hem lekker voor de klas gaan staan of zo. Deze strategie werkt niet, het werkt averechts. Hoe meer Rutte zich verlaagt in zijn geslijm en gerol in de modder, hoe grotere prooi hij zich maakt, en hoe meer aandacht je van het roofdier krijgt.
Ik begrijp uberhaupt niet waarom dat paaien iedere keer moet, ik irriteer mij er dan ook mateloos aan en ergens vind ik dat je daarmee enkel maar jezelf weg zet als een klein kind. Er mag best een keer geroepen mag worden "En nu is het klaar, jullie zijn de enige die OOIT artikel 5 van de NAVO hebben geactiveerd en toen kwamen we te hulp, daarnaast als jullie de NAVO uit willen daar is het gat van de deur en we sluiten dan ook gelijk al jullie basissen in de NAVO landen" .

Maar ja ik zit niet in de politiek om een reden ;)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ShadowBumble schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:47:
[...]
Ik begrijp uberhaupt niet waarom dat paaien iedere keer moet, ik irriteer mij er dan ook mateloos aan en ergens vind ik dat je daarmee enkel maar jezelf weg zet als een klein kind. Er mag best een keer geroepen mag worden "En nu is het klaar, jullie zijn de enige die OOIT artikel 5 van de NAVO hebben geactiveerd en toen kwamen we te hulp, daarnaast als jullie de NAVO uit willen daar is het gat van de deur en we sluiten dan ook gelijk al jullie basissen in de NAVO landen" .

Maar ja ik zit niet in de politiek om een reden ;)
Jup, want het grootste effect zal dan zijn dat Rusland/China/Iran machtiger worden. En dat het verdeel en heers idee wat hun achternajagen dan effect heeft.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Brazos schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:39:
Ik heb wel het vermoeden dat een rechtlijnige andere persoon die zich meer afspraak is afspraak denkt, al veel eerder in de clinch en bijbehorende escalaties was verstrikt dan Rutte. Ik zie Stoltenberg, Rasmussen of de Hoop Scheffer de heer Trump nou niet in het gareel krijgen. Of daar een andere oplossing dan een NATO2 (ex-US) voor bedenken.

De enige strategie die ik kan bedenken is om Trump zo lang mogelijk aan het lijntje te houden voordat hij de NATO opblaast zodat je met zijn opvolger in januari 2029 de boel kan proberen te fixen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:11
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:53:
[...]
De enige strategie die ik kan bedenken is om Trump zo lang mogelijk aan het lijntje te houden voordat hij de NATO opblaast zodat je met zijn opvolger in januari 2029 de boel kan proberen te fixen.
Of tot hopelijk dat Europa zich wat beter georganiseerd heeft. Al lijkt nog steeds de echte urgentie te ontbreken.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 22:49

ShadowBumble

Professioneel Prutser

YakuzA schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:52:
[...]

Jup, want het grootste effect zal dan zijn dat Rusland/China/Iran machtiger worden. En dat het verdeel en heers idee wat hun achternajagen dan effect heeft.
Ik wil niet heel vervelend doen maar je kan de momenteel rustig de US aan toevoegen aan de rijtje, die is keihard bezig met verdeel en heers, waarom denk je dan ze de olie wilden uit Venezuela, Cuba staat op het lijstje omdat Rubio daarvandaan komt en nu in de positie is om aan te sturen om een soort veredelde revenge actie daar en ook met Iran is het woord Olie al een paar keer gevallen.

Als Europa zit je er gewoon midden tussen in, op een gegeven moment heb je of hier een complete volksopstand omdat men het zat is en de boel niet meer kan betalen of je zit letterlijk tussen alle vuren in met als resultaat, wie van in ieder geval die drie supermachten ( ik weet niet of je Iran ook aan die categorie kan toevoegen ) het eerste landje pik gaat doen in de Europese Unie.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[...]

Ik heb wel het vermoeden dat een rechtlijnige andere persoon die zich meer afspraak is afspraak denkt, al veel eerder in de clinch en bijbehorende escalaties was verstrikt dan Rutte. Ik zie Stoltenberg, Rasmussen of de Hoop Scheffer de heer Trump nou niet in het gareel krijgen. Of daar een andere oplossing dan een NATO2 (ex-US) voor bedenken.

Dat is het denk ik inderdaad. Rutte laat zichzelf generen en blijf Trump paaien, puur om tijd te kopen. Wat hij voor de bühne zegt en wat hij binnenskamers bespreekt met EU leiders zijn denk ik twee heel verschillende dingen.

Dat geeft andere EU leiders in elk geval de mogelijkheid om kritisch te zijn tegenover de US, zoals Sanchez, Macron en zelfs ook Starmer steeds meer. Of dat de juiste tactiek is kunnen we echter pas beoordelen als het zover is.

Een analist als Bob Deen die ik graag hoor praten geeft dat ook aan maar is ook gedeeltelijk kritisch op Rutte dat hij het niet moet overdrijven door Trump daddy te noemen bijvoorbeeld. Je kunt ook doorslaan.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Trishul schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:08:
[...]

Niet alleen het collectieve schuldgevoel.
Dankzij operation Epic Fury zijn de Epstein Files vergeten.
Het is natuurlijk speculeren, maar ik ben nog steeds benieuwd naar de relatie tussen Epstein, Trump, Maxwell, en de Mossad. Dit zal nu nooit meer onderzocht worden.

Misschien is de Mossad wel de machtigste inlichtingendienst ter wereld. En daarnaast heb je nog in elk Westers land lobbyisten voor Israël zitten. In de VS AIPAC (Operation AIPACEpic Fury :*) ) en hier in NL het CIDI en wat gecompromitteerde politici.
*knip* zie topic warning: geen complot/samenzweringstheorieën

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 09-04-2026 13:43 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Je mag dan wel hopen dat Rutte in de resterende schaarse tijd dit hij heeft wel bezig is met de kaders van de NATO ex-VS. Je zou daarin verwachten dat die beide sporen tegelijk belopen worden. Rutte dan wel overige leiders die bezig moeten zijn met de veiligheid van zichzelf en de rest van NATO indien de VS besluit de NATO te verlaten. Dan kan je inderdaad tijd blijven kopen maar ook daar mag elk NATO-lid na blijven denken wat die gekochte tijd daadwerkelijk inhoudt. e.g. gaat de VS een Artikel 5 hulpvraag inwilligen indien nu gedaan zou worden en zo niet, staan we dan nog steeds net zo stevig.

Maar daar moeten ook de NATO leden zich bewust zijn van de rol van NATO en dat gaat tot op heden nog wel goed. Niet in een aanval meegaan vanuit die hoedanigheid omdat daar de NATO niet op gestaafd is. Het standpunt van Spanje is respectabel, beter dan de standpunten van Nederland en Duitsland maar ook tussen Spanje en Nederland zit een nog groot gebied waarin je kan bewegen.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:19
kazuka schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:02:
[...]

Dat is het denk ik inderdaad. Rutte laat zichzelf generen en blijf Trump paaien, puur om tijd te kopen. Wat hij voor de bühne zegt en wat hij binnenskamers bespreekt met EU leiders zijn denk ik twee heel verschillende dingen.

Dat geeft andere EU leiders in elk geval de mogelijkheid om kritisch te zijn tegenover de US, zoals Sanchez, Macron en zelfs ook Starmer steeds meer. Of dat de juiste tactiek is kunnen we echter pas beoordelen als het zover is.

Een analist als Bob Deen die ik graag hoor praten geeft dat ook aan maar is ook gedeeltelijk kritisch op Rutte dat hij het niet moet overdrijven door Trump daddy te noemen bijvoorbeeld. Je kunt ook doorslaan.
Dat is niet wat ik uit de tekst van het nu.nl artikel. De kop is daar gechargeerd, maar als je de inhoud leest staat daar:
Rutte zei Trumps punt wel te snappen. Tegelijkertijd was "een grote meerderheid van Europese landen behulpzaam met militaire bases, met logistiek, met overvliegen, met ervoor zorgen dat ze hun toezeggingen naleven", heeft hij Trump naar eigen zeggen ook voorgehouden.
En een stukje daarboven staat:
De NAVO bestaat om elkaar te hulp te schieten als een van de leden wordt aangevallen, niet om militaire operaties elders in de wereld te steunen. De organisatie komt alleen in actie buiten het verdragsgebied als de veiligheid van een lidstaat in het geding is.
Verder wil ik het echt niet goedpraten hoor, maar het feit is dat een harde exit nu niet wenselijk is. Daar zijn 'we' nog niet ver genoeg voor, zie de aanschaf van een patriot door Nederland deze week maar weer.

Wat mij betreft mag de spiegel weleens voorgehouden worden aan Trump:
"Beste meneer, we hebben in Afghanistan geholpen en werden ook bedankt voor het 'achterop huppelen'. Daarbij was onze hulp niet nodig, want de machtige US military kon het zelf wel af. En nu moeten wij als defensief atlantisch pact meehelpen in een offensieve oorlog op een ander continent, welke gestart is zonder ons daarin mee te nemen."

• P-Rock
Het moet toch zo onderhand wel duidelijk zijn dat Trump altijd een zondebok nodig heeft om zijn eigen falen te maskeren. In dit geval is de NAVO de pineut, net zoals transgenders en migranten overal de schuld van krijgen in het land zelf.

Ik ben i.i.g. blij dat sommige NAVO-partners zich niet de les laten lezen door Rutte's drang naar zelfbehoud.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:37
Ik denk dat er ooit een dag komt dat we Rutte erg dankbaar gaan zijn voor het werk dat hij heden ten dagen heeft geleverd. Je gaat geen ander prominent politicus vinden die bereid is en in staat om zijn hele ego opzij te zetten en zich voor de hele wereld belachelijk te laten maken, in dienst van onze (veiligheids)belangen.
En dat Trump altijd andere probeert te slachtofferen om zijn eigen onaantastbare imago hoog te houden mag toch onderhand geen verrassing meer zijn.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Dat is een probleem met het stellen van onhaalbare doelen. Je krijgt dit geval niet in het gareel, niemand niet. Dus dat proberen is bij voorbaat een mislukte strategie.

De NAVO is al opgeblazen, en wie weet of, en wanneer een opvolger komt. Maar dat zal van hetzelfde laken een pak zijn, bij het wegvallen van de clown blijft de kring van oligarchen om de troon, en wie zij daarin parkeren zal niet een andere koers kunnen of willen nemen dan dit.

• P-Rock
Morales79 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:28:
Ik denk dat er ooit een dag komt dat we Rutte erg dankbaar gaan zijn voor het werk dat hij heden ten dagen heeft geleverd. Je gaat geen ander prominent politicus vinden die bereid is en in staat om zijn hele ego opzij te zetten en zich voor de hele wereld belachelijk te laten maken, in dienst van onze (veiligheids)belangen.
En dat Trump altijd andere probeert te slachtofferen om zijn eigen onaantastbare imago hoog te houden mag toch onderhand geen verrassing meer zijn.
Waarom? Al dat geslijm heeft tot helemaal niets geleid. Hij heeft het na jaren geslijm nog steeds over Groenland, uit de NAVO stappen en stuurt Vance naar Hongarije om zich te mengen in de verkiezingen. Trump is zeker gevoelig voor vleierij, maar waar hij echt respect voor heeft zijn sterke leiders die nee durven te zeggen, en dat is iets wat Rutte zeker niet is.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 15:24

Yucon

*broem*

kazuka schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:02:
[...]

Ergens heb ik het idee dat hij een beetje in dezelfde modus gaat als ' Vader' van Vrienden voor het leven. Of Richard van Keeping up Appearences.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:41:
[...]

Waarom? Al dat geslijm heeft tot helemaal niets geleid. Hij heeft het na jaren geslijm nog steeds over Groenland, uit de NAVO stappen en stuurt Vance naar Hongarije om zich te mengen in de verkiezingen. Trump is zeker gevoelig voor vleierij, maar waar hij echt respect voor heeft zijn sterke leiders die nee durven te zeggen, en dat is iets wat Rutte zeker niet is.
Dat weet je niet. Wie weet had 'nee' zeggen al geleid tot de inname van Groenland en was Trump al uit de NAVO gestapt.
Daarnaast kan Rutte helemaal geen 'nee' zeggen. Dat is zijn rol niet binnen de NAVO. De baas binnen de NAVO zijn de gezamenlijke landen. Zijn belangrijkste rol is de smeerolie zijn tussen de landen. En dat doet hij met verve.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

MazeWing

The plot thickens...

jeroenkb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:04:
[...]

Dat weet je niet. Wie weet had 'nee' zeggen al geleid tot de inname van Groenland en was Trump al uit de NAVO gestapt.
Daarnaast kan Rutte helemaal geen 'nee' zeggen. Dat is zijn rol niet binnen de NAVO. De baas binnen de NAVO zijn de gezamenlijke landen. Zijn belangrijkste rol is de smeerolie zijn tussen de landen. En dat doet hij met verve.
Teflon 8)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• bloody
  • Laatst online: 20:58

bloody

0.000 KB!!

De NAVO (bij monde van Rutte) legt nu druk op de Europese landen om Militair mee te helpen?
Dat lijkt mij een forse en onwenselijke escalatie.
President Trump has set a deadline for European allies to provide concrete military support in the Strait of Hormuz, including the deployment of warships, Der Spiegel reports. NATO Secretary-General Mark Rutte informed European countries that political pledges made since the start of the conflict are no longer sufficient.
https://x.com/FaytuksNetwork/status/2042192284695908680

[ Voor 45% gewijzigd door bloody op 09-04-2026 14:47 ]

nope

• wildhagen
  • Niet online
Wellicht hoog tijd om maar uit de NAVO te stappen als EU zijnde...

Virussen? Scan ze hier!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:38

Auredium

Informaticus Chaoticus

bloody schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:46:
De NAVO (bij monde van Rutte) legt nu druk op de Europese landen om Militair mee te helpen?

[...]

Ik denk dat de Europese houding wordt dat Europese inzet gaat in overleg met beide partijen (de VS en Iran).
Zal Donald wel niet geweldig vinden maar ik vermoed dat als puntje bij paaltje komt de VS niet in een positie is om unilateraal uit de NATO te stappen. Dat kan Trump sowieso niet en hij kan momenteel ook niet een ander conflict veroorloven.

Dus Trump mag veel willen maar zal uiteindelijk moeten luisteren, al zal hij de laatste zijn die dat toe zal geven.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Napo
  • Niet online
bloody schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:46:

[...]

Allemaal leuk dat de NATO secretaris Generaal dit zegt maar het verzoek van militaire steun lijkt mij nou niet echt in lijn met de beginselen / uitgangspunten van de NATO te horen.

Daarnaast is het prima dat de VS bondgenoten - en dat is een andere as dan de NATO - om hulp vraagt maar dat staat los van de NATO. Zo ook de oorlog met Irak geen NATO-actie was

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 16:57
Napo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:59:
[...]

Allemaal leuk dat de NATO secretaris Generaal dit zegt maar het verzoek van militaire steun lijkt mij nou niet echt in lijn met de beginselen / uitgangspunten van de NATO te horen.

Daarnaast is het prima dat de VS bondgenoten - en dat is een andere as dan de NATO - om hulp vraagt maar dat staat los van de NATO. Zo ook de oorlog met Irak geen NATO-actie was
Precies dit dus. Het beginsel van de NAVO is dat een aanval op één een aanval op allen is, niet dat een aanval ván een een aanval van allen is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• duvekot
Oooo het was gewoon "druk uitoefenen" ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1n6YhOx3_mnND3IAOrAPBPHSJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7yUqOKNa0TQA0cNBtm5hjldV.png?f=fotoalbum_large
https://trumpstruth.org/statuses/37673

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59
jeroenkb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:04:
[...]

Daarnaast had Trump ook uit "boosheid" de volledige steun aan Oekraïne kunnen stoppen en alle Amerikaanse inmenging daar kunnen verbieden, inclusief Starlink.

Oekraïne staat ondertussen steeds meer op eigen en EU-benen, omdat het type oorlog is veranderd. Ik had er echter niet aan willen denken dat Trump een jaar geleden uit de NAVO was gestapt. Dan had Rusland mogelijk nu al aan de grens met Polen gestaan: een groot land in verval, nog meer vluchtelingen en het verlies van een groot deel van alle (drone) en asymmetrische oorlogsvoering.

Oekraïne hangt/hing dus aan het infuus van de VS, maar staat inmiddels al een beetje op eigen benen. Daardoor moeten Trump/VS/UAE nu zelfs naar Oekraïne toe om te kijken hoe ze die goedkope drones het beste tegen Iran kunnen bestrijden. Daarom denk ik dat het geslijm en het ego opzij zetten van Rutte, achteraf nog wel heel positief zou kunnen uitpakken.

Als Oekraïne echt een powerhouse wordt tegenover Rusland en de oorlog in een soort Noord-Zuid-Korea-situatie belandt waarbij Oekraïne zich verder kan ontwikkelen, dan hebben we naast Polen nóg een gigantische powerhouse in Europa! /-\o

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 23:13
wildhagen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:48:
Wellicht hoog tijd om maar uit de NAVO te stappen als EU zijnde...
Of we willen of niet, we hebben de Amerikanen nodig op militair gebied. Zonder Amerika zijn we een stuk kwetsbaarder, en dat geeft mijns inziens een veel grote gevoel van onzekerheid. Het is momenteel kiezen tussen twee kwaden, en dan moet je gewoon rationeel zijn. Wie levert ons de meeste zekerheid op, dat zijn nog steeds de Amerikanen. Niet de Chinezen.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05 17:31
Fornoo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:46:
[...]

Of we willen of niet, we hebben de Amerikanen nodig op militair gebied. Zonder Amerika zijn we een stuk kwetsbaarder, en dat geeft mijns inziens een veel grote gevoel van onzekerheid. Het is momenteel kiezen tussen twee kwaden, en dan moet je gewoon rationeel zijn. Wie levert ons de meeste zekerheid op, dat zijn nog steeds de Amerikanen. Niet de Chinezen.
Dan is uitstappen het wijst. Waarom zouden we meedoen met een oorlog die niet van ons is? Het geeft ook een signaal af aan de rest van de wereld dat wij wel betrouwbaar zijn en niet zomaar onschuldige burgers gaan bombarderen.

Onze normen en waarden zijn wel degelijk iets waard.

• Napo
  • Niet online
[...]

De laatste zin is wel frappant. Want er zijn meer smaken dan het bevinden onder een paraplu van een grootmacht. Europa - en in specifieke verband de EU - kan wellicht op zichzelf in staat zijn om - op termijn - de zekerheid zelf te creeeren. Dat we daar nog niet zijn is een feit, de vraag is wel hoe ver we zouden moeten gaan en wanneer we genoeg zekerheid heb op het gewenste speelveld.

De ene paraplu omwisselen met de andere, VS naar China/Rusland/of welke dan ook, is het probleem verplaatsen zoals ook met LNG-import gedaan is. De EU zou in dat samenwerkingsverband genoeg slagkracht moeten kunnen creeeren om die afhankelijkheid af te bouwen.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-05 18:28
[...]
Wie levert ons de meeste zekerheid op, dat zijn nog steeds de Amerikanen. Niet de Chinezen.
Welke zekerheid levert Amerika dan? Hulp ben je niet van verzekerd, ze dreigen zelfs met Groenland innemen. Handelstarieven werden willekeurig toebedeeld. Continue geschoffeerd worden.

Ja, 1,5 jaar geleden hadden we redelijke zekerheid. Nu echt niet meer.

• Fornoo
Grunwold schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:51:
[...]

Dan is uitstappen het wijst. Waarom zouden we meedoen met een oorlog die niet van ons is? Het geeft ook een signaal af aan de rest van de wereld dat wij wel betrouwbaar zijn en niet zomaar onschuldige burgers gaan bombarderen.

Normen en waarden zijn belangrijk, maar overleven is hoofdzaak nummer 1.

We hoeven niet mee te doen met deze oorlog, en we doen ook niet mee. Dus we geven als Europa een duidelijk signaal af. Over het geslijm van Rutte valt een hoop te zeggen, maar zo werkt het nou eenmaal. Je komt verder met diplomatie dan meteen de rug toe te keren.

Amerika is meer dan Trump alleen. Er leven ook een hoop mensen die net zo'n hekel aan hem hebben als wij hier. In Nederland is de PVV ook even de grootste geweest. Het is maar goed dat niet ieder land dat zaken met ons doet of politiek met ons bedrijft, een geboycot (want Wilders) heeft ingesteld. De wereld is veel complexer.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 15:51
Russel88 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:23:
[...]

MIsschien moet Trump even bellen met "Bibi" dat z'n minimaal 3 miljard dollar wapensteun (per jaar) in gevaar komt. Het is niet dat ik een hekel aan Israel heb, maar nu is het even klaar.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Fornoo
Napo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:57:
[...]

De laatste zin is wel frappant. Want er zijn meer smaken dan het bevinden onder een paraplu van een grootmacht. Europa - en in specifieke verband de EU - kan wellicht op zichzelf in staat zijn om - op termijn - de zekerheid zelf te creeeren. Dat we daar nog niet zijn is een feit, de vraag is wel hoe ver we zouden moeten gaan en wanneer we genoeg zekerheid heb op het gewenste speelveld.

De ene paraplu omwisselen met de andere, VS naar China/Rusland/of welke dan ook, is het probleem verplaatsen zoals ook met LNG-import gedaan is. De EU zou in dat samenwerkingsverband genoeg slagkracht moeten kunnen creeeren om die afhankelijkheid af te bouwen.
Je zegt het zelf al 'op termijn'. Op dit moment zijn we nog niet zo ver en zullen we dus een compromis moeten vinden tussen overleven en onze normen en waarden.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Fornoo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:02:
[...]

Amerika is meer dan Trump alleen. Er leven ook een hoop mensen die net zo'n hekel aan hem hebben als wij hier.
En omdat zij nu niet aan de knoppen mogen komen heeft Iran nu een tolweg van de straat van Hormuz kunnen maken na het cadeau van Donald.

Je hebt weinig aan een hoop mensen die niet gestoord zijn als ze niet aan het roer staan.

Dat zit wel Schnorr.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Fornoo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:04:
[...]

Je zegt het zelf al 'op termijn'. Op dit moment zijn we nog niet zo ver en zullen we dus een compromis moeten vinden tussen overleven en onze normen en waarden.
Hoezo overleven?

Door welke landen worden we als EU op dit moment actief aangevallen?

Er is maar 1 theoretische dreiging en dat is Rusland. Dat land tegenhouden hebben we echt de Amerikanen niet voor nodig. Het lukt ze al niet om van Oekraïne te winnen.

• wildhagen
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:12:
[...]

Hoezo overleven?

Er is maar 1 theoretische dreiging en dat is Rusland. Dat land tegenhouden hebben we echt de Amerikanen niet voor nodig. Het lukt ze al niet om van Oekraïne te winnen.
Nou de VS valt de EU aan. Weliswaar niet militair maar ze proberen ons wel te verzwakken door samen te werken met Pro-Russisch leiders als Orban, Fico etc. Zie het bezoek van deze week van Vance aan Orban en zijn uitspraken om de verkiezingen te beinvloeden.

Daarnaast is Trump een groot bewonderaar van Putin, met wie hij veel overeenkomsten heeft qua ideeën, standpunten en methoden.

En hij probeert samen met Rusland ook delen van Europa onderling te verdelen. Zie de zogenaamde "grondstoffendeal" waar Putin en Trump Oekraïne even onderling aan het verdelen waren.

En dan hebben we het nog nuet over zijn economische chantage en afpersing mbt tariffs, boetes, verplichte bijdrage etc.

Eigenlijk kan je de VS tegenwoordig best wel als vijand van Europa beschouwen. Een vriend zijn ze absoluut niet meer, en een bondgenoot enkel nog in naam, niet in praktijk.

Virussen? Scan ze hier!

• Fornoo
jeroenkb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:12:
[...]

Hoezo overleven?

Op dit moment niet inderdaad, omdat we in de NATO zitten. ;)

Rusland heeft genoeg kanonvoer om Europa pijn te doen. We houden ze wellicht tegen, zoals Oekraine dat doet, maar met enorm verlies van mensenlevens. Ik geloof niet dat Rusland heel Europa wil controleren, maar voormalige Oostblok landen zijn binnen no-time weer in handen van de Russen vrees ik. Zonder steun van de Amerikanen is dat een kwestie van tijd is mijn mening.

• PASware
YakuzA schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:52:
[...]

En dat zal vooral tegen zere been zijn van de VS en Israel, Europa zal naar mijn mening minder nadeel van onder vinden. Wellicht enigszins een troef voor ons?

De VS is met Europa een sterk blok tegen China dan zonder Europa.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:59
Grunwold schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:51:
[...]

Ze zijn belangrijk, maar in onze drang om alles op internationaal recht te gooïen zijn we 1 belangrijk ding uit het oog verloren.

Recht valt en staat bij de macht om een beslissing aftedwingen.
Als iemand of een land zich niet daaraan wil houden dan is ons eerste instinct sancties of berisping.
Leveren de sancties niets op wat dan?

Trekt Rusland zich iets aan van de sancties wegens de oorlog in Oekraïne
Heeft Noord Korea ooit geluisterd.
Iran, op papier geluisterd en zich aan afspraken gehouden.
Hoever wil je doorgaan?

Ergens zul je tot de conslusie moeten komen dat als sancties niet werken wat dan?
Al je waarden en je normen gaan het niet oplossen.

De oudste wet is nog steeds dat je de macht moet hebben om indien nodig met kracht een beslissing aftedwingen. En dat is een gegeven welke we in Europa uit het oog verloren zijn.

We zitten in de periode van de opkomst van de machtsblokken.
En willen we als Europa tot een machtsblok behoren welke relevant is dan zullen we keuzes moeten maken.
Die zijn niet fijn maar wel noodzakelijk.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fornoo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:17:
[...]

Rusland heeft genoeg kanonvoer om Europa pijn te doen. We houden ze wellicht tegen, zoals Oekraine dat doet, maar met enorm verlies van mensenlevens. Ik geloof niet dat Rusland heel Europa wil controleren, maar voormalige Oostblok landen zijn binnen no-time weer in handen van de Russen vrees ik. Zonder steun van de Amerikanen is dat een kwestie van tijd is mijn mening.
Welke steun van de Amerikanen?

Europa heeft miljarden overgemaakt naar de Amerikanen voor wapenleveranties voor Oekraïne, alle "steun" die de US de laatste jaren "geeft" is betaald door de EU.

Ik verwacht dat Oekraïne dit niet gaat verliezen, ze kunnen de frontlinie nu zo goed verdedigden met minimale verliezen terwijl Rusland zware verliezen blijft lopen en dat systeem hebben ze toch echt zelf ontwikkelt (samen met hulp van de EU landen):
https://www.cbsnews.com/n...aine-new-concept-warfare/

Rusland kan nog enkel "winnen" met de inzet van nucleaire wapens en gelukkig is Putin nog niet zo gek om die in te zetten.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ArcticWolf
  • Niet online
PASware schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:24:
[...]

En dat zal vooral tegen zere been zijn van de VS en Israel, Europa zal naar mijn mening minder nadeel van onder vinden. Wellicht enigszins een troef voor ons?

De VS is met Europa een sterk blok tegen China dan zonder Europa.
Ik verwacht dat de EU langzamerhand een "blok" gaat vormen met India en China (en mogelijk uiteindelijk ook Rusland) als "Eurasia".

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Grunwold
D-dark schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:28:
[...]

Ze zijn belangrijk, maar in onze drang om alles op internationaal recht te gooïen zijn we 1 belangrijk ding uit het oog verloren.

Als iemand of een land zich niet daaraan wil houden dan is ons eerste instinct sancties of berisping.

Hoever wil je doorgaan?

Ergens zul je tot de conslusie moeten komen dat als sancties niet werken wat dan?

De oudste wet is nog steeds dat je de macht moet hebben om indien nodig met kracht een beslissing aftedwingen. En dat is een gegeven welke we in Europa uit het oog verloren zijn.

En willen we als Europa tot een machtsblok behoren welke relevant is dan zullen we keuzes moeten maken.
Het gaat niet per se om internationaal recht. We zitten in een periode van veranderd machtsblokken. Laten we een machtsblok worden wat niet zomaar burgers bombardeert en genocide steunt. Dan worden we namelijk op het wereldtoneel van nu en in de toekomst ook serieus genomen, want wij Europeanen zijn zwaar in de minderheid. Wereldwijd is er al veel ophef over het handelen van Amerika en Israël, die twee zijn in de toekomst al de Sjaak. Amerika is ons vriendje niet meer dus we hoeven ook niet meer te pretenderen dat het wel zo is.

Onze normen en waarden zijn juist nodig om te overleven in deze en de komende wereld.

• redwing
[...]

Rusland komt al niet door Oekraïne heen en de voormalig Oostblok landen zijn in de tussentijd minstens net zo lastig om in te nemen. Daarbij komt daar dan de rest van Europa bij meehelpen en we hebben nog eerder Rusland in handen dan andersom. Momenteel is Oekraïne Rusland aardig aan het slopen wat wel aangeeft dat de anti-air het intussen toch aardig lastig begint te krijgen. Pak daarbij dat de aanwas van nieuwe rekruten intussen lager is dan wat er verloren wordt en Rusland kan er echt geen andere oorlog bijj hebben.

[removed]

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:06
[...]

Het voorstel dat ze deden voor de invasie is dat we terug zouden gaan naar 1989.... dat zegt wel iets over hun intenties. Bij de Baltische staten hebben ze decennialang getracht om de cultuur en taal uit te roeien toen ze die nog onder controle hadden, gecombineerd met deportaties en immigratie om de eigen identiteit weg te drukken. En Finland heeft natuurlijk altijd appeasement politiek moeten uitoefenen om Rusland tevreden te houden.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:59
Grunwold schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:43:
[...]

Het gaat niet per se om internationaal recht. We zitten in een periode van veranderd machtsblokken. Laten we een machtsblok worden wat niet zomaar burgers bombardeert en genocide steunt. Dan worden we namelijk op het wereldtoneel van nu en in de toekomst ook serieus genomen, want wij Europeanen zijn zwaar in de minderheid. Wereldwijd is er al veel ophef over het handelen van Amerika en Israël, die twee zijn in de toekomst al de Sjaak. Amerika is ons vriendje niet meer dus we hoeven ook niet meer te pretenderen dat het wel zo is.

Onze normen en waarden zijn juist nodig om te overleven in deze en de komende wereld.
Prima uitgangspunt
Maar ergens zullen we toch gedwongen worden om onze normen en waarden te verdedigen.
En die wil, dat wordt de lakmoesproef.

• redwing
D-dark schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:28:
[...]

Hoever wil je doorgaan?
Even hier toch op reageren, want die laatste hoort gewoon niet in het rijtje thuis. Want ook al is Iran af en toe aan het klieren hielden (en houden) ze zich nog steeds aan de afspraken over b.v. nucleaire wapens.
Alle landen die je noemt proberen bij de eerste kans die ze krijgen om van de sancties af te komen. Dat geeft toch aan dat ze best pijn doen, en al stoppen ze de landen niet geeft dat wel aan dat ze er wel degelijk last van hebben.

Even heel simpel gezegd hebben we het weliswaar over machtsblokken maar tegelijkertijd zie je dat Amerika al tegen beperkingen oploopt na een paar weken oorlog in Iran. En daar bovenop krijg je nog het afsluiten van de straat wat nog meer problemen geeft. Het laat mij eerder zien dat er een paar landen zijn die willen laten zien dat ze zelfstandig een machtsblok zijn maar tegelijkertijd laat zien dat ze nog heel wat tekort komen.

[removed]

• P-Rock
Trump eist dat NAVO-landen binnen een paar dagen toestemmen met militair ingrijpen bij de Straat van Hormuz, en als ze dat weigeren dan zal hij sancties instellen tegen die landen:
"Trump eist snel toezegging Hormuz"

President Trump eist binnen enkele dagen concrete toezeggingen van NAVO-bondgenoten over het beschermen van de Straat van Hormuz. Dat heeft NAVO-chef Rutte laten weten aan een aantal NAVO-landen,meldt persbureau Reuters op basis van twee anonieme EU-diplomaten.

Rutte had gisteren een ontmoeting met de Amerikaanse president.Na afloop meldde hij dat Trump had laten weten teleurgesteld te zijn in de NAVO-landen en dat hij daar begrip voor had.

Trump zou sancties overwegen tegen bondgenoten die volgens hem te weinig hebben bijgedragen in de oorlog tegen Iran.Nederland wil wel helpen in Hormuz als het staakt-het-vuren standhoudt.

Bron: NOS.nl
We kunnen de VS alvast uitzwaaien, want wat Trump (en Rutte) wil, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

[ Voor 58% gewijzigd door P-Rock op 09-04-2026 18:48 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:43:
Trump eist dat NAVO-landen binnen een paar dagen toestemmen met militair ingrijpen bij de Straat van Hormuz, en als ze dat weigeren dan zal hij sancties instellen tegen die landen:

[...]

We kunnen de VS alvast uitzwaaien, want wat Trump (en Rutte) wil, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Nederland gelijk weer "ja wij willen wel helpen hoor"... heb echt een grafhekel aan deze mentaliteit gekregen.

"Nee wij gaan niet helpen" *punt* had het antwoord moeten zijn.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:21
[...]

Onzin. De Europese luchtmacht is sterk genoeg om de Russen buiten de deur te houden.

• P-Rock
Jake Tapper (CNN): “When Trump threatened to kill the entire Iranian civilization, did that bother you at all as a diplomat?” NATO secretary general Rutte: “You know, what I always say when it comes to what leaders are saying: I'm not commenting on everything. What I want you to know is I support the president!”

Bron: CNN.com.

• Mawlana
  • Laatst online: 03:48
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:10:
Jake Tapper (CNN): “When Trump threatened to kill the entire Iranian civilization, did that bother you at all as a diplomat?” NATO secretary general Rutte: “You know, what I always say when it comes to what leaders are saying: I'm not commenting on everything. What I want you to know is I support the president!”

Bron: CNN.com.
Eigenlijk zou de cameraman op dat moment moeten inzoomen op Rutte z'n handen... Even kijken of er bruine sporen zijn. Mijn god zeg.

• Ample Energy
  • Laatst online: 00:47
ArcticWolf schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:53:
[...]

Nederland gelijk weer "ja wij willen wel helpen hoor"... heb echt een grafhekel aan deze mentaliteit gekregen.

"Nee wij gaan niet helpen" *punt* had het antwoord moeten zijn.
Op zich kunnen we wel helpen. Volgens mij is er in het verleden een oefening geweest waarbij een NL onderzeeër een US vliegdekschip en aanverwanten had kunnen uitschakelen. NL is dus capabel genoeg om de Straat te beschermen tegen dat nare volk dat er nu huist.

:+

All your base are belong to us

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Maxime Prévot, de minister voor Buitenlandse Zaken van België, was blijkbaar in Libanon en op slechts enkele honderden meters van de inslagen gisteren in Beiroet.
Ik ben vandaag naar Beiroet gekomen om onze volledige steun te betuigen aan de Libanese autoriteiten en om onze diepe solidariteit te betuigen met de families die getroffen zijn door het gewelddadige conflict tussen Israël en Hezbollah. Net toen ik president Aoun prees voor zijn aanbod om officiële onderhandelingen met Israël te starten met het oog op een staakt-het-vuren, lanceerde Israël zonder enige voorafgaande waarschuwing een van de zwaarste aanvallen sinds het begin van de vijandelijkheden, waarbij naar verluidt honderden burgerslachtoffers zijn gevallen. We waren met mijn delegatie in de ambassade, op slechts een paar honderd meter van de plek waar de raketten insloegen. Dit moet stoppen. Het staakt-het-vuren tussen de VS, Israël en Iran moet ook Libanon omvatten!

[ Voor 63% gewijzigd door Qwerty-273 op 09-04-2026 19:23 ]

• dierkx36
  • Laatst online: 22:22
Ample Energy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:18:
[...]

Op zich kunnen we wel helpen. Volgens mij is er in het verleden een oefening geweest waarbij een NL onderzeeër een US vliegdekschip en aanverwanten had kunnen uitschakelen. NL is dus capabel genoeg om de Straat te beschermen tegen dat nare volk dat er nu huist.

Niet alleen Nederland naar mijn weten, ook Duitsland en Zweden is het gelukt een carrier vloot de theoretische vernieling in te jagen zonder gesnapt te worden
Als je dan nagaat dat de landen waar deze onderzeeboten vandaan komen X generatie achterlopen op het amerikaanse spul ... zegt dat behoorlijk wat over de kwaliteit van voorgenoemd amerikaans spul en de (in)competentie van het personeel.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 10:06

nwagenaar

God, root. What's the differen

Kan iemand mij uitleggen hoe de NAVO traag reageert terwijl de NAVO-leden niet zijn geïnformeerd en-of betrokken zijn geweest bij de keuze als het gaat om de aanvallen op Iran?
Rutte: 'bondgenoten reageerden traag, maar geven gehoor aan VS'

In zijn toespraak erkent NAVO-chef Rutte dat de lidstaten "op zijn zachts gezegd een beetje traag hebben gereageerd" op de Iranoorlog. De bondgenoten waren verrast, zegt hij, omdat president Trump hen niet op de hoogte had gebracht van de aanvallen "om het verrassingselement te behouden".
Persoonlijk vind ik dat dit de consequenties zijn van de genomen acties door de US en Israël. Om maar niet te zwijgen dat de NAVO een heel ander doel heeft, het is geen plicht of verantwoordelijkheid van de NAVO om te assisteren in een (naar mijn mening) illegale actie vanuit de US en Israël.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nog een duit in het zakje door Khawaja Asif, minister van Defensie van Pakistan.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 16:57
[...]

"Great to see those damn Europeans chip in on protecting the Strait, eh son?"

Een Nederlands polderaccent schalt over de speakers.
"Goot afternoen to all neetions. This is the Zijne Majestijt Ingenieur Lely of the NATO Third Fleet and we are here to protect you from the hostile forces in the area."

Een korte sirene klonk op de brug. "Torpedo in the water, Sir!"
"THAT's what I'm talking about!" bulderde de kapitein, kauwend op een dikke sigaar.

"Sir, you... may want to take a look at this... Torpedo is going active! NATO ships are switching off transponders! SHIT!"

Het luide gegalm van de sonar op de torpedo komt steeds dichter en dichterbij.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Erg leuk en interessant om te lezen hoe dat is gegaan: https://marineschepen.nl/...ip-tot-zinken-bracht.html

Deels mazzel en deels incompetentie.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Trishul
dierkx36 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:22:
[...]

Niet alleen Nederland naar mijn weten, ook Duitsland en Zweden is het gelukt een carrier vloot de theoretische vernieling in te jagen zonder gesnapt te worden
Als je dan nagaat dat de landen waar deze onderzeeboten vandaan komen X generatie achterlopen op het amerikaanse spul ... zegt dat behoorlijk wat over de kwaliteit van voorgenoemd amerikaans spul en de (in)competentie van het personeel.
Hm ik dacht dat de Duitse Type-21x onderzeeërs de meest stille attack submarines ter wereld zijn?
Ik denk dat we in Europa sowieso beter en sneller marineschepen kunnen bouwen dan de VS. Enige wat de VS (goed) kan opleveren zijn aircraft carriers, maar daar hebben we simpelweg minder behoefte aan hier in Europa.

• RobertMe
[...]

Op zich kunnen we wel helpen. Volgens mij is er in het verleden een oefening geweest waarbij een NL onderzeeër een US vliegdekschip en aanverwanten had kunnen uitschakelen.
Daarvan zijn wel meer voorbeelden. Ook eens een oefening met F22 (volgens de VS uiteraard de beste voor dogfights en alleen door hun in gebruik / "niet voor verkoop") tegen een... Gripen denk ik (meen ook dat het een Scandinavisch land was, anders een Eurofigher Tyfoon of zo). Amerikanen dachten uiteraard dat ze wel even zouden winnen met hun 5th gen stealth speeltje met alle toeters en bellen. Uiteraard deden ze dat dus niet.

• dierkx36
  • Laatst online: 22:22
Trishul schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:20:
[...]

Hm ik dacht dat de Duitse Type-21x onderzeeërs de meest stille attack submarines ter wereld zijn?
Ik denk dat we in Europa sowieso beter en sneller marineschepen kunnen bouwen dan de VS. Enige wat de VS (goed) kan opleveren zijn aircraft carriers, maar daar hebben we simpelweg minder behoefte aan hier in Europa.
Stiller ja, alleen kijk je naar de techniek erachter is dit ouder dan wat amerikanen op de plank hebben liggen.
Zelfde verhaal met sonar, radar etc.
RobertMe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:42:
[...]

Daarvan zijn wel meer voorbeelden. Ook eens een oefening met F22 (volgens de VS uiteraard de beste voor dogfights en alleen door hun in gebruik / "niet voor verkoop") tegen een... Gripen denk ik (meen ook dat het een Scandinavisch land was, anders een Eurofigher Tyfoon of zo). Amerikanen dachten uiteraard dat ze wel even zouden winnen met hun 5th gen stealth speeltje met alle toeters en bellen. Uiteraard deden ze dat dus niet.
F-35 idem, afgedroogd door 4de generatie min toestellen

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:53
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:44:
Nog een duit in het zakje door Khawaja Asif, minister van Defensie van Pakistan.
[Embed]
Mijn mening over Israël neigt inmiddels ook in die richting. Misschien moeten we in Europa de staat Israël op dezelfde manier gaan beoordelen en daar ook naar handelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:43
Ik begin me nu meer en meer af te vragen of men vroeger de karikatuur propaganda posters ook 'bangers' vonden.

YouTube: Iran Releases Another LEGO Animation Mocking Trump as Information War Continues | APT

Tussen een fervent Twitteraar/Truther welke de vreemste waanzin uitkraamt en dit, waar alles toch uiteindelijk effect heeft op vele echte mensenlevens, het voelt compleet onwerkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door ZpAz op 09-04-2026 23:01 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• P-Rock
ZpAz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:49:
Ik begin me nu meer en meer af te vragen of men vroeger de karikatuur propaganda posters ook 'bangers' vonden.

YouTube: Iran Releases Another LEGO Animation Mocking Trump as Information War Continues | APT

Tussen een fervent Twitteraar/Truther welke de vreemste waanzin uitkraamt en dit, waar alles toch uiteindelijk effect heeft op vele echte mensenlevens, het voelt compleet surreal.
Catchy. AI Eminem.

"Your government is run by pedophiles, they ordered you to die for Israel..."

• duvekot
Trump reageert ondertussen toch ook maar op de kritische berichtgeving vanuit de rechterkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7fxZMBX_kQBqqyzLPATGN5JFw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ykWJ8qaFA4wcZu9jy2OhB7PE.png?f=fotoalbum_large
https://trumpstruth.org/statuses/37675

Die post was zo lang (door hemzelf geschreven 🤔?) .. dat ik hem maar hieronder quote ipv een volledige screenshot.
I know why Tucker Carlson, Megyn Kelly, Candace Owens, and Alex Jones have all been fighting me for years, especially by the fact that they think it is wonderful for Iran, the Number One State Sponsor of Terror, to have a Nuclear Weapon — Because they have one thing in common, Low IQs. They’re stupid people, they know it, their families know it, and everyone else knows it, too! Look at their past, look at their record. They don’t have what it takes, and they never did! They’ve all been thrown off Television, lost their Shows, and aren’t even invited on TV because nobody cares about them, they’re NUT JOBS, TROUBLEMAKERS, and will say anything necessary for some “free” and cheap publicity. Now they think they get some “clicks” because they have Third Rate Podcasts, but nobody’s talking about them, and their views are the opposite of MAGA — Or I wouldn’t have won the Presidential Election in a LANDSLIDE. MAGA agrees with me, and just gave CNN a 100% Approval Rating of “TRUMP,” not Hand Flailing Fools like Tucker Carlson, who couldn’t even finish College, he was a broken man when he got fired from Fox, and he’s never been the same — Perhaps he should see a good psychiatrist! Or Megyn Kelly, who nastily asked me the now famous, “Only Rosie O’Donnell,” question, or “Crazy” Candace Owens, who accuses the Highly Respected First Lady of France of being a man, when she is not, and will hopefully win lots of money in the ongoing lawsuit. Actually, to me, the First Lady of France is a far more beautiful woman than Candace, in fact, it’s not even close! Or Bankrupt Alex Jones, who says some of the dumbest things, and lost his entire fortune, as he should have, for his horrendous attack on the families of the Sandy Hook shooting victims, ridiculously claiming it was a hoax. These so-called “pundits” are LOSERS, and they always will be! Now Fake News CNN, The Failing New York Times, and all of the other Radical Left “News” Organizations, are “hailing” them, and giving them “positive” press for the first time in their lives. They’re not “MAGA,” they’re losers, just trying to latch on to MAGA. As President, I could get them on my side anytime I want to, but when they call, I don’t return their calls because I’m too busy on World and Country Affairs and, after a few times, they go “nasty,” just like Marjorie “Traitor” Brown, but I no longer care about that stuff, I only care about doing right for our Country. MAGA is about WINNING and STRENGTH in not allowing Iran to have Nuclear Weapons. MAGA is about MAKING AMERICA GREAT AGAIN, and these people have no idea how to do that, BUT I DO, because THE UNITED STATES IS NOW THE “HOTTEST” COUNTRY ANYWHERE IN THE WORLD! President DONALD J. TRUMP
Maar hij voelt dus wel wat druk .. en dus genoodzaakt om er toch op te reageren .. en er op zijn "Trumps" er weer flink tegenin gaan dus.

• Grunwold

Tussen een fervent Twitteraar/Truther welke de vreemste waanzin uitkraamt en dit, waar alles toch uiteindelijk effect heeft op vele echte mensenlevens, het voelt compleet onwerkelijk.
Ze winden er geen doekjes omheen

• P-Rock
Dit heeft hij echt niet zelf geschreven. De man heeft de aandachtsspanne van een pinda.

• RobertMe

Vroeger had met net zo goed propaganda. Zelfs in WW2 al met video meen ik. En daarvoor had je natuurlijk ook al posters met karikaturen etc. Het enige verschil is dat het bereik nu vele malen groter is door internet, social media, etc. (En je het nu ook nog eens door AI kunt laten genereren dus veel minder moeite kost)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:03:
Trump reageert ondertussen toch ook maar op de kritische berichtgeving vanuit de rechterkant

Maar hij voelt dus wel wat druk .. en dus genoodzaakt om er toch op te reageren .. en er op zijn "Trumps" er weer flink tegenin gaan dus.
Wel grappig dat hij schrijft but nobody’s talking about them en er zelf een heel epistel uitgooit over deze mensen. En dat in combinatie met zijn drukke schema deze periode, zoals hij ook zelf aanstipt because I’m too busy on World and Country Affairs . Blijkbaar niet druk genoeg.

• ZpAz
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:05:
Dit heeft hij echt niet zelf geschreven. De man heeft de aandachtsspanne van een pinda.
Ik weet niet of ik het goed lees, maar eerst heeft CNN 100% TRUMP approval, en daarna is het fake news? Dat komt overeen met aandachtspanne van een pinda.
...they have Third Rate Podcasts, but nobody’s talking about them, and their views are the opposite of MAGA — Or I wouldn’t have won the Presidential Election in a LANDSLIDE. MAGA agrees with me, and just gave CNN a 100% Approval Rating of “TRUMP,”...
...These so-called “pundits” are LOSERS, and they always will be! Now Fake News CNN, The Failing New York Times, and all of the other Radical Left “News” Organizations, are “hailing” them, and giving them “positive” press for the first time in their lives....

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

RobertMe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:11:
[...]

Vroeger had met net zo goed propaganda. Zelfs in WW2 al met video meen ik. En daarvoor had je natuurlijk ook al posters met karikaturen etc. Het enige verschil is dat het bereik nu vele malen groter is door internet, social media, etc. (En je het nu ook nog eens door AI kunt laten genereren dus veel minder moeite kost)
*knip*, dit soort opmerkingen draagt niets bij.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 11-04-2026 20:25 ]

Wear Sunscreen!

• ZpAz
[...]

Oh, ja je hebt natuurlijk "de klassiekers" van Disney met Donald Duck & "Spinach for Britain" met Popeye. Toen kon je ze wel niet iedere dag uitpompen.

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

Disney zat zelfs langs de rand van de financiële afgrond aan het begin van WW2 en ging na een bezetting van de studio propagandafilmpjes maken zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/Der_Fuehrer%27s_Face_poster.jpg

Het grote verschil is alleen dat Hitler en de Japanners begonnen ipv de VS zelf.

Dat zit wel Schnorr.

Pagina: 1 ... 45 ... 54 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.