In die zin geef ik je gelijk ja. Zeker als inderdaad de bevolking achter de regime change zou staan. Maar ook nu veel gebombardeerd is, voor niks. (Los van onschuldige dode).
Het ging Trump en Netanyahu namelijk helemaal niet om het bevrijden van de bevolking.
Het is in ieder geval een weinig besproken onderwerp geweest. Het enige waar het nu nog over ging was het openen van de SvH, maar die was 6 weken terug ook al open?! En het uranium ligt nu begraven, maar dat zeiden ze in juni ook al.
Er ligt geen plan voor wat na de initiele bombardementen, geen plan voor een machtsoverdracht naar... wie eigenlijk?
Moet dat plan bekend zijn? Lijkt mij niet perse verstandig. Met het oog oo bv potentiële aanslagen op de beoogt kandidaat (als Iran hier al een politie-medewerker laat omleggen...).
En wie: enerzijds laat die kroonprins van de Shah zich veelvuldig horen, incl vanavond weer een tweetje dat ze hoop moeten houden. En Trump heeft eerder al gezegd van "he seems to be a nice guy", whatever that's worth.
Daarnaast kwam er nu tijdens de oorlog op een gegeven moment een gerucht dat ze eerder iemand, van de IRGC?, op het oog hadden. Maar latere intel was dat die in januari persoonlijk opdracht gegeven had voor het oppakken en vermoordde van de demonstranten. "Dus die doet niet meer mee" (is omgelegd bij een bombardement).
Waarbij ik meen die kroonprins ook heeft uitgesproken dat hij maar interim wil zijn om de boel opnieuw in te richten, naar de wil van het volk dan. Het is dus niet zijn doel om als shah terug te keren.
En daarnaast was bij de eerdere demonstraties er dan ook een roep naar hem. Het volk wil hem dus ook terug (al dan niet omdat hij de enige / "beste" / "bekendste" optie is?).
En ja. Van wat ik begrepen heb was de oude shah ook niet geliefd. Dus in hoeverre ze hem terug willen "uit armoede" weet ik ook niet.En onder wiens bescherming dan?
Het oude leger van onder de Shah bestaat nog maar heeft vrijwel geen invloed meer (als ik het goed begrepen heb, in ieder geval nog een militaire tak naast de IRGC). En letterlijk alle kopstukken daarvan zijn nog in leven. Alleen kopstukken van het IRGC en andere takken zijn omgelegd, maar niet van dat leger.
Edit/aanvulling:
Infograph met "wie wel en niet mee doet nog mee doet" aan de top:

Helemaal links dus het leger, en allemaal nog in leven.
/edit
Als regime change het einddoel zou zijn geweest, hadden deze vragen vooraf een duidelijk antwoord.
Maar mogelijk dus bewust niet gecommuniceerd? Zeker als die "ene keuze" het zou zijn geweest ga he niet zeggen "we willen <Pietje> de nieuwe leider maken" terwijl "<Pietje>" momenteel in de top van het regime zit. Dan weet je van tevoren dat die is omgelegd door zijn "collega's" voordat het moment daar is en er een regime change plaatsvindt.
Zodra een ayatollah Trump een uitweg biedt, is hij pleite en kunnen ze lekker door met hun schrikbewind.
Niet alleen bij een ayatollah. Die ayatollah heeft nog niemand wat van gehoord of gezien (alleen wat teksten die van hem zouden zijn). Iran zegt dat die is ondergedoken uit veiligheid en ook weinig contact heeft met de buitenwereld. De geruchten vanuit de CIA en Mossad zijn dat die in coma ergens in Qom ligt. In beide gevallen lijkt die dus niks te maken te hebben met het 10 punten plan van gisteren.
[
Voor 4% gewijzigd door
RobertMe op 08-04-2026 23:22
]