Dat doe ik volgens mij helemaal niet?
Feit blijft dat een double of zelf triple tap aanval hebben uitgevoerd op de school. En dat ze het nog in 'onderzoek' hebben.
Of het een double of triple tap aanval is is IMO niet relevant. Het is één aanval op één doel. Als je die beslissing tot die ene aanval maakt op basis van foute informatie is het allemaal net zo slecht. Maar tussendoor heb je ook geen mogelijkheid om het recht te zetten of wél te weten. Als er nu uren of dagen tussen losse aanvallen zaten is het uiteraard een heel ander verhaal. Aangezien er vrij snel "geruchten" circuleerden over een aanval op een basisschool "daar". Zeker dat had dan snel genoeg door de keten moeten gaan om een latere aanval af te breken. Maar bij mijn weten is dat hier niet aan de orde geweest en was het één aanval, een of meerdere tomahawks in seconden / minuten tijd.
Zoals in elke oorlog. En zelfs buiten oorlog (7 oktober '23 bv).
En in dit geval zijn er natuurlijk ook onschuldige slachtoffers gevallen door de gerichte burgerdoelen van Iran (drones in omriggende landen in hotels boren), en het gebruik van clustermunitie door Iran (bv in Tel Aviv). Daarvan weten we in ieder geval wel zeer zeker dat dat hun modus operandi was.
En dan heeft Israël nog de Iron Dome, Davids Sling, Arrow 1 en 2, Iron Beam, ... om een en ander tegen te houden. Anders waren die aantallen aan Israëlische kant ook wel hoger. En waarom heeft Israël die systeme allemaal? Owja, omdat het "dagelijkse kost" is dat Iran en hun proxies hun aanvallen gericht op burgerdoelen.Dus ja, alles bij elkaar opgeteld is dit de zoveelste fout van CENTCOM. Of... Misschien is het geen fout maar gewoon modus operandi aangezien er na 10 jaar niks verbeterd is.
Met 13.000 aanvallen waarvan 1 voor zover bekend grandioos fout is gegaan denk
ik dat je niet van een modus operandi kunt spreken. Dat maakt het niet minder kwalijk, en al helemaal niet omdat ze naar "gebruik" van 10 jaar terug handelde, maar het blijft, IMO, een incident.
Doet er niks vanaf dat ze het niet konden weten vooraf, de aanvaller met de Tomahawk zou verantwoordelijkheid moeten dragen.
En wie is dat volgens jou? Diegene die in de (duik?)boot op de knop duwt? Diegene die de tomahawk in de lanceerbuis doet? De commandant(?) die de opdracht geeft op de knop te duwen?