Steker nog, Israël gebruikt vooral bommen uit het Amerikaanse arsenaal. Denk aan de Mark 80 series, waarvan de zwaarste variant een flatgebouw laat instorten. En de bunker busters zijn ook van Amerikaanse makelij.wildhagen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:27:
[...]
Of ze nu uitgeroeid worden door een Amerikaanse of een Israëlische bom maakt immers niet echt een verschil....
Ze hebben wel kernwapens maar geen launch codes. Die heeft usa. Maar of dit nog steeds zo is weet ik niet.wildhagen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:31:
[...]
Geen denk ik. Welk land kan immers iets doen?
Wat Israël ook doet, ook al is het met kernbommen smijten, de VS zal het altijd steunen en in de VN met vetos alles blokkeren.
Dat maakt bij voorbaat elke tegenactie al kansloos.
Overigens heeft Turkije zover ik weet geen kernwapens. Maar al hadden ze die, zelfs een de facto dictator als Erdogan is denk ik niet zo gek om die te gebruiken...
Doorgaan met uitroeien? Ja, er zal vast eens een bom "verkeerd" vallen of "nevenschade" zijn. Maar uitroeien...? Tot nu toe is daar nog geen sprake van. Hoogstens "grootspraak" van Trump, in de enige taal die de ayatollahs / IRGC verstaan.wildhagen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:27:
Als Israël dan vervolgens gewoon doorgaat met het uitroeien van de Iraanse bevolking
*knip*, geen discussie over Gaza alsjeblieft.
En zie ook nu weer de oproep van Iran om massaal naar de energiecentales etc te gaan ("het liefst" vrouwen en kinderen). Ook dat is zwaar verwerpelijk om je eigen bevolking als schild in te zetten, en maakt meteen duidelijk wat zij een mensenleven waard vinden, niks dus. En als zo'n grafietbom wordt ingezet om het net plat te leggen totaal niet effectief van wat ik begrijp.
[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 08-04-2026 12:03 ]
*knip*, reactie op geknipt deel.RobertMe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:47:
[...]
Doorgaan met uitroeien? Ja, er zal vast eens een bom "verkeerd" vallen of "nevenschade" zijn. Maar uitroeien...? Tot nu toe is daar nog geen sprake van. Hoogstens "grootspraak" van Trump, in de enige taal die de ayatollahs / IRGC verstaan.
*knip*
En zie ook nu weer de oproep van Iran om massaal naar de energiecentales etc te gaan ("het liefst" vrouwen en kinderen). Ook dat is zwaar verwerpelijk om je eigen bevolking als schild in te zetten, en maakt meteen duidelijk wat zij een mensenleven waard vinden, niks dus. En als zo'n grafietbom wordt ingezet om het net plat te leggen totaal niet effectief van wat ik begrijp.
VS/Israël gooit bommen op Iran en of die mensen nou wel of niet gedwongen schild zijn... Die bommen en andere zooi waren en zijn voor het overgrote deel niet nodig. Dat Iran/IRGC zich in ziekenhuizen zou verstoppen? Tja eh het is hun eigen land. Mogen ze dat even zelf weten? (Al is het natuurlijk verwerpelijk om dat te doen) Er zijn er 2 die op dit moment de aggressor uithangen. VS en Israël. Die zich ook absoluut niet bekommeren om een mensenleven maar om macht. Een Trump die zich gedraagt als leider van een maffiaclan (of vul maar in wat voor zieke cult...) en een Netanyahu die zich gedraagt als een soort van Nazi (verbazingwekkend toch eigenlijk hoe de boel zich kan draaien in de loop der tijd... Nee nee nooit weer blabla enzo...
[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 08-04-2026 12:03 ]
TACOtje, ben er blij mee. Maar houdt geen stand
https://truthsocial.com/@.../posts/116365796713313030
Probeer deze te gebruiken .. dan sponser je Trump minder .. en geen stomme reclame en cookies:Pukson schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:46:
https://trumpstruth.org/statuses/37658
Ik ben benieuwd of Israël de aandacht verlegt op Gaza en Libanon....Pukson schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:46:
Ik had liever overgave van het regime gezien. Maar goed het blijven fanatici.Pukson schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:46:
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Trump be like: kijk hoe ik vrede heb gecreëerd, voor een oorlog die ik zelf heb gecreëerd. Hij heeft het regime van Iran praktisch geweldig laten blijken vergeleken met de amateuristische fanatici van zijn regering.
Overgave en dan?sdk1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 01:13:
[...]
Ik had liever overgave van het regime gezien. Maar goed het blijven fanatici.
Je hebt het toch over Trump en co.?sdk1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 01:13:
[...]
Breaking: "US and Iran agree to two-week ceasefire"
Geïnitieerd bij Trump?
Geïnitieerd bij Trump?
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Dus eigenlijk is er niks veranderd sinds het begin. Enkel zitten er nu nog hardere leiders dan voor hij er aan begon. Taco Trump weer.
De kans dat de VS zich zou overgeven was natuurlijk sowieso al minder dan 0., Hoe fanatiek Trump ook is, dart zou nooit gaan gebeuren.sdk1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 01:13:
[...]
Trump doet dus weer een TACO. Tast zijn (tioch al geringe) geloofwaardigheid en betrouwbaarheid nóg verder aan, nu hij zijn keutel weer inslikt. Hoe tijdelijk dan ook.
[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 08-04-2026 03:07 ]
Virussen? Scan ze hier!
Volgens nu.nl blog:
Als dat allemaal klopt, dan gaan ze hier toch nooit uitkomen? En als dat allemaal klopt dan heeft het regime in Iran aardig "gewonnen".Iran heeft op de Iraanse staatstelevisie gedeeld wat volgens Iran de inhoud van het tienpuntenplan is. Dat plan heeft Iran dus naar de VS gestuurd en zou de basis vormen voor de onderhandelingen. Of dit ook het plan is dat daadwerkelijk op tafel ligt, is niet volledig zeker.
Een volledig einde van de oorlog tegen Irak, Libanon en Jemen
Volledig en permanent einde van de oorlog tegen Iran
Het beëindigen van alle conflicten in de regio in hun volledigheid
Het heropenen van de Straat van Hormuz
Het maken van een protocol en voorwaarden om de vrijheid en veiligheid van scheepvaart te waarborgen in de straat van Hormuz
Volledige compensatie voor de kosten van de wederopbouw in Iran
Volledige inzet om de sancties tegen Iran op te heffen
Het vrijgeven van Iraanse tegoeden die de VS nu bevriest
Iran zal niet uit zijn op het bezit van kernwapens
Een onmiddellijk staakt-het-vuren op alle fronten, meteen na instemming met bovenstaande voorwaarden
Trump verwijst zelf naar deze punten als basis voor zijn overgave, sorry, de komende onderhandelingen.TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 04:20:
Volgens nu.nl blog:
[...]
Als dat allemaal klopt, dan gaan ze hier toch nooit uitkomen? En als dat allemaal klopt dan heeft het regime in Iran aardig "gewonnen".
Als dit het vredesplan heeft en isa zou daar mee akkoord gaan dan is Iran de grote winnaar.
https://www.theguardian.c...ceasefire-donald-trump-us
En nu twee weken stakend vuren om de deal sluitend te maken. Trump kennende als hij de komende dagen leest dat Iran heeft gewonnen en hij als de grootste loser en slechtste dealmaker van de wereld word gezien dan doet hij wel weer iets.
Dit alles is pas over als trump weg is. Want wie is hierna aan de beurt? Cuba? Spanje?
Nu ook op de nos. De straat zou direct open zijn. Maar goed de schade en de tekorten zijn er al en voordat de installaties weer functioneel zijn ben je ook jaren verder.
Wat een puinzooi heeft die debiel er weer van gemaakt in nog geen 6 weken tijd.
https://nos.nl/l/2609553
https://www.theguardian.c...ceasefire-donald-trump-us
En nu twee weken stakend vuren om de deal sluitend te maken. Trump kennende als hij de komende dagen leest dat Iran heeft gewonnen en hij als de grootste loser en slechtste dealmaker van de wereld word gezien dan doet hij wel weer iets.
Dit alles is pas over als trump weg is. Want wie is hierna aan de beurt? Cuba? Spanje?
Nu ook op de nos. De straat zou direct open zijn. Maar goed de schade en de tekorten zijn er al en voordat de installaties weer functioneel zijn ben je ook jaren verder.
Wat een puinzooi heeft die debiel er weer van gemaakt in nog geen 6 weken tijd.
https://nos.nl/l/2609553
[ Voor 21% gewijzigd door nafofella op 08-04-2026 06:32 ]
Ik vind het eigenlijk nog best reële eisen, en ook begrijpelijk vanuit het standpunt van Iran.TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 04:20:
Volgens nu.nl blog:
[...]
Als dat allemaal klopt, dan gaan ze hier toch nooit uitkomen? En als dat allemaal klopt dan heeft het regime in Iran aardig "gewonnen".
Vergeet niet dat het de VS is geweest die de oorlog/Speciale Militaire Operatie is gestart, niet Iran. Die zijn hier het slachtoffer, niet de dader.
Daarnaast heeft de VS gedreigd de Iraanse bevolking uit te roeien, in letterlijke woorden door de president. Dan kan ik me voorstellen dat je niet zo genegen meer bent en wat scherpere eisen gaat stellen, als dat soort acties gedreigd worden uit te voeren.
Overall denk ik dat we kunnen concluderen dat Iran iig voorlopig als winnaar van deze Speciale Militaire Operatie naar voren komt: ze zijn niet verslagen, ondanks dreigementen van 'totale uitroeing', en hebben in feite alleen gereageerd met acties op wat de VS gedaan heeft.
Zeker als straks Iran de olie af blijft rekenen in Chinese Yuan kan dat nog best wel eens wat gevolgen hebben voor de petro-dollar, die daarmee aan belang inboet. Een goede ontwikkeling op de langetermijn imho.
Virussen? Scan ze hier!
Trump ziet het allemaal wat rooskleuriger in .. en lees ik nou goed dat ze er weer op gespeculeerd hebben?
https://trumpstruth.org/statuses/37663
/f/image/fn6rgsiDOE1xQSTYVFK7xb7S.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl hij ook een statement van Iran heeft gepost wat ze naar Pakistan hadden gestuurd:
/f/image/6eSF4w4Xtrf37aksyyCsY0NM.png?f=fotoalbum_large)
https://trumpstruth.org/statuses/37659
Dat leest toch even anders ..
/f/image/fn6rgsiDOE1xQSTYVFK7xb7S.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl hij ook een statement van Iran heeft gepost wat ze naar Pakistan hadden gestuurd:
/f/image/6eSF4w4Xtrf37aksyyCsY0NM.png?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk heeft het Iraanse regime moreel gewonnen. Ze zullen steviger in het zadel zitten dan ooit en zullen voorwaarden bedingen die ze voor de aanval niet hadden. “The art of the deal” 🤡TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 04:20:
Volgens nu.nl blog:
[...]
Tuurlijk ze hebben moeten incasseren maar dat was ingecalculeerd in hun strategie en het toont aan dat ze zo georganiseerd zijn dat ze niet afhankelijk zijn van individuen.
Uiteindelijk wordt dit een sterker Iran in de toekomst. De grote vraag is hoe Israel hier nu mee om zal gaan. Gaan ze het akkoord saboteren? Of schikken ze zich naar de agenda van Trump? Dat laatste hebben ze nog nooit gedaan, ze zien hem als de ultieme nuttige idioot bij wie ze alles gedaan kunnen krijgen wat in het ‘stoutste dromen’ lijstje van ze staat.
De berichten van Trump lezen niet alsof ze door Trump zelf geschreven zijn.
Kijken wat er werkelijk gaat gebeuren.
En wie er gillend rijk geworden is van deze hele shitzooi.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
De Trump-volgelingen zijn niet allemaal even blij met de beslissing van hun master.
Wat een epic fail voor hem, precies niets positiefs bereikt - uitgezonderd dat de wereld weer herinnerd is aan wat voor mafklapper hij is EN hij telkens weer TACO-ed als het te lastig wordt.
Wat een epic fail voor hem, precies niets positiefs bereikt - uitgezonderd dat de wereld weer herinnerd is aan wat voor mafklapper hij is EN hij telkens weer TACO-ed als het te lastig wordt.
Truth Social they are fucking losing it on Trump.
— 0HOUR1 (@0hour1) 7 april 2026
Im just posting up so no yelling at me. pic.twitter.com/S6pzDyo6Se
nope
Heeft m.i geen kans van slagen dankzij de psychopaat en oorlogsmisdadiger netanyahu die gewoon lekker doorgaat. Ook weer ongekend hoe de Amerikanen zichzelf weer op de borst kloppen…. Dit moeten we weer de komende weken vaak aanhoren tot de volgende inzet van het Amerikaanse leger. Misschien Cuba ofzo
Inderdaad. Geen rant, geen HOOFDLETTERS en normale zinsopbouw. Lijkt niet door Trump zelf te zijn verstuurd.DropjesLover schreef op woensdag 8 april 2026 @ 06:58:
De berichten van Trump lezen niet alsof ze door Trump zelf geschreven zijn.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
ja natuurlijk want met Amerikaanse steun kunnen ze die landen nog wat verder platgooien. De amerikanen hebben nu twee weken tijd over voor wat side-questsMawlana schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:54:
[...]
Ik ben benieuwd of Israël de aandacht verlegt op Gaza en Libanon....
En als beschaafde wereld gaan we er toch niets tegendoor dat bibi met zijn nazistische neigingen zo huishoud. Wat mij betreft gaan we als Europa de samenwerkingen met Israel volledig boycotten
In beide gevallen is het een TACO waarbij de Verenigde Staten weer eens aangeven een stel brallerige idioten te zijn die het altijd nodig vinden om te kunnen zeggen dat ze gewonnen hebben. Morgen in de krant. Trump wil super Nobelprijs voor het stoppen van de oorlog met het vreselijke IRANduvekot schreef op woensdag 8 april 2026 @ 06:35:
Trump ziet het allemaal wat rooskleuriger in .. en lees ik nou goed dat ze er weer op gespeculeerd hebben?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laten we hopen dat hij vlak voordat hij op de rode knop drukte platgespoten en afgevoerd is...Joris748 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:18:
[...]
Inderdaad. Geen rant, geen HOOFDLETTERS en normale zinsopbouw. Lijkt niet door Trump zelf te zijn verstuurd.
Want dit zal door iedereen gelezen worden als een zeer gefaalde Special Military Operation. Hij is het zelf gestart en dadelijk heeft Iran sanctie verlichting.
Zelfs Rusland/Putin is beter in de doctrine van double down, never admit defeat.
Aan de andere kant, het gaat alleen maar om hoe Trump het in zijn hoofd ziet.
Graag mensen bij de naam noemen.
[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 08-04-2026 08:30 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Moeten we nu hopen dat de media dit als overwinning rapporteert voor Trump zodat t standhoudt, of als wat t echt is, 1 van de grootste militaire afgangen van de VS ooit…
Want herstelbetalingen aan Iran, opheffen van alle sancties en vertrek van de VS uit t Midden-Oosten kan je moeilijk anders lezen (als dit inderdaad punten uit t plan zijn)
Want herstelbetalingen aan Iran, opheffen van alle sancties en vertrek van de VS uit t Midden-Oosten kan je moeilijk anders lezen (als dit inderdaad punten uit t plan zijn)
Ik ben blij dat het een TACO is. Maar lijkt mij toch dat Israël wel wat roet in het eten gaat gooien. Beetje provocatie hier, per ongeluk raketje/drone daar en het is weer hommeles.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit 2 weken goed gaat, laat staan daarna..
Per ongeluk? Netanyahu is er gewoon heel duidelijk in. Dat heeft hij al gezegd. Ze hoeven niets stiekem te doen want de westerse wereld durft er niets van te zeggen. Allemaal bang om door netanyahu en co als anti-semitisch uitgemaakt te worden net als tijdens de aanvallen op Palestijnse burgersMilo85 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:53:
Ik ben blij dat het een TACO is. Maar lijkt mij toch dat Israël wel wat roet in het eten gaat gooien. Beetje provocatie hier, per ongeluk raketje/drone daar en het is weer hommeles.
De manier waarop zijn volgelingen schrijven... Ze begrijpen niet dat Trump het niet leest, en zelfs als hij het zo zien, zal het hem niets uitmaken wat zijn volgelingen vinden.bloody schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:00:
De Trump-volgelingen zijn niet allemaal even blij met de beslissing van hun master.
[X]
Is het niet zo dat netanyahu zeer ws vervolgd gaat worden voor (oorlogs)misdaden als hij president af is.
Dus zolang er oorlog is is er niks aan de hand, is er vrede en er komen nieuwe verkiezingen dat het einde voor hem betekend.
Het zal mij trouwens sterk verbazen als dit met iran nu afgelopen is, twee weken is lang en als trumps ego maar ietsie pietsie word gekrenkt of een scheet zit dwars dan gaat die weer los.
Dus zolang er oorlog is is er niks aan de hand, is er vrede en er komen nieuwe verkiezingen dat het einde voor hem betekend.
Het zal mij trouwens sterk verbazen als dit met iran nu afgelopen is, twee weken is lang en als trumps ego maar ietsie pietsie word gekrenkt of een scheet zit dwars dan gaat die weer los.
Dat kan eigenlijk niet want de rentes moeten omlaag, dat gaat niet als inflatie de hoofdzorg is. Dus de prijs van energie moet (heel snel) naar beneden.nafofella schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:15:
Is het niet zo dat netanyahu zeer ws vervolgd gaat worden voor (oorlogs)misdaden als hij president af is.
Pas als groei het grootste hoofdpijn dossier wordt en er "hell or high water" verlaagd gaat worden dan kan je nog een gok nemen op hernieuwen van het conflict of wat voor dubieuze reden dan ook.
Maar vergeet niet Pakistan heeft zich nu in allerlei bochten gewrongen om dit voor elkaar te krijgen, die zullen niet blij zijn als dit na 2 weken klapt. En Pakistan hebben ze wel nog altijd nodig.
Taco Tuesday... beter dan een beschaving vernietigen.
Ik ben benieuwd of dit stand houdt. De voorwaarden lijken vooral op voorwaarden van Iran te zijn. Er gaan verhalen rond dat het alsnog om slechts 10-15 tankers per dag gaat. Israël mag door gaan met Libanon vernietigen en de VS heeft zijn troepen flink opgebouwd?
Ik ben benieuwd of dit stand houdt. De voorwaarden lijken vooral op voorwaarden van Iran te zijn. Er gaan verhalen rond dat het alsnog om slechts 10-15 tankers per dag gaat. Israël mag door gaan met Libanon vernietigen en de VS heeft zijn troepen flink opgebouwd?
Dit is natuurlijk flink gezichtsverlies voor de US, die ondanks alle vliegdekschepen, B2s, MOABs, F35s ook een reality check heeft gekregen (net als Rusland) wat oorlog voeren in 2026 betekent. Ze hebben zich er door Israel in laten luizen. US was ook blijkbaar door z'n voorraden heen aan het raken.Fuujii schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:30:
Taco Tuesday... beter dan een beschaving vernietigen.
Ik hoop dat dit stand houdt. Oorlog in het midden oosten is echt zinloos. Nog 5 jaar verder en wordt echt alleen maar goedkope drones over en weer sturen.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Iran heeft de oorlog voorlopig gewonnen. Positieve is dat er geen boots on the ground nodig waren voor de V.S. om de zoveelste militaire nederlaag in de regio te nemen.
Negatieve is wel dat Iran de oorlog gewonnen heeft en hun macht binnen de regio spectaculair kan uitbreiden. Israël komt ook in een lastig parket tov Iran. Want Iran kan bij elke dreiging de straat van Hormuz weer sluiten. En dat maakt de wereld economisch erg gevoelig voor de grillen van Israël. Israël verliest dat op lange termijn.
Iran zal wel een paar jaar nodig hebben om te herstellen en dat is een probleem voor de volgende president.
En 90 miljoen mensen volledig in de steek laten na beloftes die je niet waar kan maken. Er zal weer voor decennia een voedingsbodem zijn voor death to America.
Negatieve is wel dat Iran de oorlog gewonnen heeft en hun macht binnen de regio spectaculair kan uitbreiden. Israël komt ook in een lastig parket tov Iran. Want Iran kan bij elke dreiging de straat van Hormuz weer sluiten. En dat maakt de wereld economisch erg gevoelig voor de grillen van Israël. Israël verliest dat op lange termijn.
Iran zal wel een paar jaar nodig hebben om te herstellen en dat is een probleem voor de volgende president.
En 90 miljoen mensen volledig in de steek laten na beloftes die je niet waar kan maken. Er zal weer voor decennia een voedingsbodem zijn voor death to America.
Trump zal ongetwijfeld zeggen dat het hun eigen schuld is. Dat Amerika de Iraanse bevolking de kans heeft gegeven om terug te vechten en dat ze dat niet gedaan hebben, dus helaas pindakaas.HEY_DUDE schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:48:
Ik betwijfel dat men in de militaire rangen vergeten is wat oorlogsvoeren betekent. Er waren meer dan 100,000 amerikaanse troepen gedeployed in Afghanistan in de hoogtijdagen. Voor de invasie in Iraq in 2003, waren bijna een half miljoen troepen op de been.loekf2 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:42:
[...]
die ondanks alle vliegdekschepen, B2s, MOABs, F35s ook een reality check heeft gekregen (net als Rusland) wat oorlog voeren in 2026 betekent.
Anderhalf Carrier Strike Group en wat vliegtuigjes gelegerd op nabij basissen is en was nooit voldoende.
Daarbij wordt steeds vergeten - ook hier op Tweakers - hoe enorm massaal Iran als land is en hoe lastig en onherbergzaam het terrein is.
:strip_exif()/f/image/JK7iuK5jZymqxAAnHH6EpYak.jpg?f=fotoalbum_large)
De enige 'oorlog' die ooit met alleen luchtwapens is gewonnen is Navo vs Servie - en ook daar kan beargumenteerd worden in hoeverre het de bombardementen waren die de toenmalige premier (?) Slobodan Milosevic heeft besloten om op te geven.
Doet niet af dat dit gezichtsverlies is voor de VS, maar dat is eerder door politieke incompetentie dan militaire.
[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 08-04-2026 08:56 ]
Persoonlijk zat ik fout met Iran en vrede. Ik had verwacht dat ze het langer hadden gerekt. Beide zijdes claimen dat het voor hen een overwinning is maar ik denk dat Iran hier beter uit komt dan de VS. Israël claimt dat het niet een akkoord is tussen hen en de Libanon situatie (figures).
Ik ben benieuwd of het twee weken gaat stand houden. Maar als de VS slim is (*kuch) dan herstellen ze de status quo zo veel mogelijk als kan van voor dit akkefietje.
Ik ben benieuwd of het twee weken gaat stand houden. Maar als de VS slim is (*kuch) dan herstellen ze de status quo zo veel mogelijk als kan van voor dit akkefietje.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Heeft denk ik meer te maken met de corruptie rechtszaak tegen hem. Die was eerst gepauzeerd door de oorlog in Gaza en zou weer verder gaan als Isreal niet meer in oorlog wasnafofella schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:15:
Zoiets is alleen mogelijk als het Iraanse volk ook een kans krijgt en dit vooraf goed en in het geheim gecoördineerd word. Dus dan moet je al wapens het land binnensluizen. En dan compleet onverwachts massaal toeslaan, maar hoe doe je dat. Iran zal ook grote bewegingen van materiaal zien en weten dat er wat komt.Skyaero schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:54:
[...]
Ik betwijfel dat men in de militaire rangen vergeten is wat oorlogsvoeren betekent. Er waren meer dan 100,000 amerikaanse troepen gedeployed in Afghanistan in de hoogtijdagen. Voor de invasie in Iraq in 2003, waren bijna een half miljoen troepen op de been.
Anderhalf Carrier Strike Group en wat vliegtuigjes gelegerd op nabij basissen is en was nooit voldoende.
Daarbij wordt steeds vergeten - ook hier op Tweakers - hoe enorm massaal Iran als land is en hoe lastig en onherbergzaam het terrein is.
[Afbeelding]
De enige 'oorlog' die ooit met alleen luchtwapens is gewonnen is Navo vs Servie - en ook daar kan beargumenteerd worden in hoeverre het de bombardementen waren die de toenmalige premier (?) Slobodan Milosevic heeft besloten om op te geven.
Doet niet af dat dit gezichtsverlies is voor de VS, maar dat is eerder door politieke incompetentie dan militaire.
En het is ook de USA geweest die het huidige regime daar in het zadel heeft geholpen
Misschien is dat ook allemaal gebeurd? Er komt vrij weinig naar buiten, volledige internet blokkade. Misschien zijn er maar een handjevol mensen (enkele miljoenen t.o.v. 90 miljoen inwoners) die een regime change willen en trappen wij in de propaganda van het westen? Alsof het hele land een regime change wilt, terwijl het in werkelijkheid het om een kleine minderheid gaat.nafofella schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:00:
[...]
Zoiets is alleen mogelijk als het Iraanse volk ook een kans krijgt en dit vooraf goed en in het geheim gecoördineerd word. Dus dan moet je al wapens het land binnensluizen. En dan compleet onverwachts massaal toeslaan, maar hoe doe je dat. Iran zal ook grote bewegingen van materiaal zien en weten dat er wat komt.
En het is ook de USA geweest die het huidige regime daar in het zadel heeft geholpen
EU DNS: 86.54.11.100
Ik had ook verwacht dat ze het langer zouden rekken. Want Iran hoeft zich echt nog niet 'over' te geven.Auredium schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:59:
Persoonlijk zat ik fout met Iran en vrede. Ik had verwacht dat ze het langer hadden gerekt. Beide zijdes claimen dat het voor hen een overwinning is maar ik denk dat Iran hier beter uit komt dan de VS. Israël claimt dat het niet een akkoord is tussen hen en de Libanon situatie (figures).
Ik begrijp niet dat dit soort (in mijn ogen eenzijdige) posts zoveel waardering oogsten. Er lijkt geen enkele ruimte meer te zijn voor nuancering. Wat de VS laat zien neigt naar terreur, wat Israel laat zien durf ik wel terreur te noemen. Maar er is wel degelijk ook veel terreur vanuit door Iran gesponsorde groepen. Laten we daar nou niet de ogen voor sluiten. Er zitten in dit verhaal nergens heilige boontjes aan de knoppen.ManiacsHouse schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:02:
[...]
*knip*
VS/Israël gooit bommen op Iran en of die mensen nou wel of niet gedwongen schild zijn... Die bommen en andere zooi waren en zijn voor het overgrote deel niet nodig. Dat Iran/IRGC zich in ziekenhuizen zou verstoppen? Tja eh het is hun eigen land. Mogen ze dat even zelf weten? (Al is het natuurlijk verwerpelijk om dat te doen) Er zijn er 2 die op dit moment de aggressor uithangen. VS en Israël. Die zich ook absoluut niet bekommeren om een mensenleven maar om macht. Een Trump die zich gedraagt als leider van een maffiaclan (of vul maar in wat voor zieke cult...) en een Netanyahu die zich gedraagt als een soort van Nazi (verbazingwekkend toch eigenlijk hoe de boel zich kan draaien in de loop der tijd... Nee nee nooit weer blabla enzo...)
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 08-04-2026 12:03 ]
Ik zie de kans ook nog aanwezig dat er achter de schermen in de VS nu mensen bezig zijn om het regime van Trump over te nemen. Misschien op een manier waarop hij er hardhandig uit wordt gekieperd en hij moet boeten voor Epstein, of ze hebben achter zijn rug om met zijn artsen gepraat die aangeven dat hij niet veel langer meer heeft en ze dus een back-up plan nodig hebben. Want een Trump die spontaan omvalt heeft geopolitiek denk ik nog veel meer consequenties.c-nan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:10:
[...]
Misschien is dat ook allemaal gebeurd? Er komt vrij weinig naar buiten, volledige internet blokkade. Misschien zijn er maar een handjevol mensen (enkele miljoenen t.o.v. 90 miljoen inwoners) die een regime change willen en trappen wij in de propaganda van het westen? Alsof het hele land een regime change wilt, terwijl het in werkelijkheid het om een kleine minderheid gaat.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Als Iran nu werkelijk dat op tafel heeft liggen wat The Guardian stelt, denk ik dat het geen verkeerd moment is om te cashen.
Ze hebben vooralsnog een sterke morele voorsprong in de ogen van de wereld. Alles wat zij gedaan hebben is een reactie op een agressor. Het is niet alleen een signaal van superioriteit en onafhankelijkheid wat Iran heeft afgegeven, het is tevens een signaal van bereidheid mee te willen doen in de internationale betrekkingen in plaats van de gijzelaar van Hormuz te blijven zijn.
Als men daar bovenop nog eens de sancties kan laten vervallen en het regime juist steviger in het zadel kan komen te zitten, moet je dan werkelijk nog gaan gokken op er meer uit te kunnen slepen terwijl je weet dat de kans hoog is dat de bombardementen doorgaan?
Vernietiging van Israël mag dan wel een van de doelen van Iran zijn, maar het was niet het doel van deze oorlog. En Netanyahu kennende geeft deze hen binnen de kortste keren weer een nieuwe aanleiding.
@PLAE Met (dreiging van) geweld, vooral richting burgerdoelen, je politieke of ideologische wil aan een ander volk, of aan een deel van een bevolking opleggen, dat is zo ongeveer de definitie van terrorisme. De uitspraken van Trump maken van de VS een schurkenstaat.
Ze hebben vooralsnog een sterke morele voorsprong in de ogen van de wereld. Alles wat zij gedaan hebben is een reactie op een agressor. Het is niet alleen een signaal van superioriteit en onafhankelijkheid wat Iran heeft afgegeven, het is tevens een signaal van bereidheid mee te willen doen in de internationale betrekkingen in plaats van de gijzelaar van Hormuz te blijven zijn.
Als men daar bovenop nog eens de sancties kan laten vervallen en het regime juist steviger in het zadel kan komen te zitten, moet je dan werkelijk nog gaan gokken op er meer uit te kunnen slepen terwijl je weet dat de kans hoog is dat de bombardementen doorgaan?
Vernietiging van Israël mag dan wel een van de doelen van Iran zijn, maar het was niet het doel van deze oorlog. En Netanyahu kennende geeft deze hen binnen de kortste keren weer een nieuwe aanleiding.
@PLAE Met (dreiging van) geweld, vooral richting burgerdoelen, je politieke of ideologische wil aan een ander volk, of aan een deel van een bevolking opleggen, dat is zo ongeveer de definitie van terrorisme. De uitspraken van Trump maken van de VS een schurkenstaat.
Ik zou 'gewonnen' wel binnen aanhalingstekens plaatsen. Moreel wellicht wel (a la iets als 'de islam heeft gezegevierd, c.q. Amerika heeft ons niet overwonnen), maar praktisch is een aardig deel van de top daar weg. Punt is dat Amerika met bommen geen vrede maakt (de geschiedenis had ze dat al lang kunnen vertellen), maar ook dat de haat van dee leiders in Iran zo diep zit (en in een onbekend deel van de bevolking) dat hier niets helpt. Iig geen rationeel overleg tot vrede. Die ratio is er niet. En de wil tot vrede is er ook niet vanuit Iran. Maar de vergelijking met de spreekwoordelijke ezel (stoot zich etc) en Amerika gaat waarschijnlijk wel op. Anderszijds: noch de VN, noch de EU, noch enig ander instituut heeft de moeite gedaan c.q. de macht om Iran al veel eerder tot orde te roepen. We stonden erbij en keken ernaar. Trump mag dan wel gek zijn, maar nu als west Europeaan nu keihard 'zie nu wat je gedaan hebt' (en ondertussen zelf niets deed, integendeel, we financieren Iran gewoon met handelsdeals of (al jaren geleden, zie minister Ten Broek die voor een handelsdeal al in Iran zat en daarmee de IRG sponsorde).HEY_DUDE schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:48:
Iran heeft de oorlog voorlopig gewonnen. Positieve is dat er geen boots on the ground nodig waren voor de V.S. om de zoveelste militaire nederlaag in de regio te nemen.
Iran gaat gewoon verder, zolang dit regime er zit, met wat ze al vele jaren doet. Daar maakt dit verhaal weinig verschil. Wel een aardige belemmering en hopelijk een (langere) periode van herstel. Al hoop ik zelf dat het regime valt en het herstel er niet komt, maar dat er een regering komt die voor haar eigen burgers zorgt.Negatieve is wel dat Iran de oorlog gewonnen heeft en hun macht binnen de regio spectaculair kan uitbreiden. Israël komt ook in een lastig parket tov Iran. Want Iran kan bij elke dreiging de straat van Hormuz weer sluiten. En dat maakt de wereld economisch erg gevoelig voor de grillen van Israël. Israël verliest dat op lange termijn.
Het Iraanse regime heeft haar eigen burgers al jaren in de steek gelaten. Dat is niet de VS. Je moet zaken nu niet omdraaien. Hopelijk bedoel je dat ook niet zo. De ellende in Iran is niet vorige maand begonnen, nietwaar?En 90 miljoen mensen volledig in de steek laten na beloftes die je niet waar kan maken. Er zal weer voor decennia een voedingsbodem zijn voor death to America.
Wel zal ze door de burgerslachtoffers die ze veroorzaakt ook weer 'niet geliefd' maken (dat is een eufemisme). Het is de vraag wat de gemiddelde Iraanse burger van het grote plaatje ziet en welk nieuws er binnenkomt. Ik verbaasde met gisteren over een NOS verhaal over de verkiezingen in Hongarije (een vrij land, met vrij nieuws, dus geen Iran of Rusland) dat ze daar het Orban verhaal geloven dat Zelenski op het punt staat aan te vallen. Als er al in een westers land mogelijk is dat - waar burgers in principe goed geinformeerd zouden kunnen zijn, als ze er de moeite voor nemen - zodanig geframed wordt, dan vraag ik me af wat er in een onvrij land als Iran bij de burger bekend is.
Ik zie nog steeds geen verkeer op gang komen in de Straat van Hormuz. Hopelijk proberen ze er zoveel mogelijk schepen doorheen te pompen, voordat één van de betrokken partijen weer een stuiptrekking krijgt.
Noem een oorlog waar dit niet gebeurde. In onze eigen geschiedenis (WO-I, WO-II) zijn er allerlei regels over oorlogsvoering gekomen (bijv. geen gifgas gebruiken, geen burgerdoelen raken) en uitgemond in allerlei (VN) regels. In geen enkele oorlog werden die regels gehouden.Cid Highwind schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:27:
Als Iran nu werkelijk dat op tafel heeft liggen wat The Guardian stelt, denk ik dat het geen verkeerd moment is om te cashen.
Als je een lange periode van vrede leeft, denk je dat vrede normaal is (wat ik ook uiteraard graag zou willen zien). Als je bedenkt dat kennelijk - we kunnen het niet laten - oorlog normaal is en vrede een uitzondering, dan ga je die regels uitgaan van dat een vrede normaal is toch iets anders bekijken. Uiteraard is het veel fijner als 'vrede' normaal zou zijn.
Hoewel de meeste mensen 'vrede' als normaal willen zien (ik ook, even om misverstanden te voorkomen), zie je dat hard roepen over 'schurkenstaat' niet zo nuttig is (hopelijk na een oorlog, voor een tribunaal) en selectief is. In het Iran conflict zijn vele andere meer of minder schurkenstaat en achter de schermen Iran sponsoren of indirect mede sponsor/faclitator zijn voor deze oorlog. Concreet: Rusland met inlichtingen, andere met leveren van wapens, Turkije met aanvallen in Noord-Irak nu Iran even wat minder kan. Het is allemaal een stuk minder zwart-wit dan je nu roept. En het aandeel van de (westerse) wapenindustrie (en daarmee de politiek die deze deals ondesteunt/de) waarschijnlijk onderbelicht.
Het “EU Bad” argument wordt weer van stal gehaald. Maar wij zijn niet degene die weg liepen van het atoom akkoord om economische sancties op te heffen voor Iran en haar burgers. Dat was Amerika. Alleen nu hebben we straks een tolheffing op de straat van Hormuz erbij, het westen wordt weer gezien als onbetrouwbaar en als bonus, een stapel lijken in Iran en Libanon. Trump blijft maar winnen. Ben wel benieuwd hoe Netanyahu tot orde geroepen gaat worden, want een van de voorwaarde is ook dat de gekkigheid in Libanon stopt.kdekker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:31:
[...]
Anderszijds: noch de VN, noch de EU, noch enig ander instituut heeft de moeite gedaan c.q. de macht om Iran al veel eerder tot orde te roepen. We stonden erbij en keken ernaar. Trump mag dan wel gek zijn, maar nu als west Europeaan nu keihard 'zie nu wat je gedaan hebt’
TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:39:
Ik zie nog steeds geen verkeer op gang komen in de Straat van Hormuz. Hopelijk proberen ze er zoveel mogelijk schepen doorheen te pompen, voordat één van de betrokken partijen weer een stuiptrekking krijgt.
uit het nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...k-open-is-na-akkoord.html)De afgelopen 38 dagen hebben slechts 124 tankers de Golfregio verlaten via de Straat van Hormuz, meldt TankerTrackers. Dat komt neer op zo'n 3 schepen per dag. Voor de oorlog maakten gemiddeld zo'n 80 tot 130 tankers per dag gebruik van de zeestraat.
Iran laat weten dat een vrije doortocht de komende twee weken weer mogelijk wordt "in coördinatie met de Iraanse krijgsmacht". Maar minister van Buitenlandse Zaken Araghchi wijst er ook op dat landen en rederijen rekening moeten houden met "technische beperkingen" voor de scheepvaart. Wat die precies zijn, zegt hij niet.
Tsja. De VS (en Israël) heeft natuurlijk wel een hoop infra gesloopt. Als dat nu een (snelle) heropening in de weg staat omdat er geen/nauwelijks faciliteiten meer zijn om schepen af te handelen houdt het snel op natuurlijk.
Daar moeten Washington en Tel Aviv toch echt voor naar zichzelf kijken. Wellicht had men toch iets minder agressief moeten zijn met alles slopen....
Virussen? Scan ze hier!
Dat klopt. Maar ondertussen sloot de EU wel de ogen voor het feit dat Iran zich er niet aan hield, tot een veel hoger niveau uranium verrijkte dan nodig was (voor vreedzame doeleinden), en-passant eigenlijk zelf (NL) de aanlevering van de benodigde kennis was (via Abdul Qadeer Khan, een Pakistaan die nooit vervolgd voor kennis delen, maar later nog Nederland vrij in/uit reisde). Dus we kunnen zeker niet in onze handen wrijven met een vergenoegde houding 'het waren wij niet die schuldig zijn'.Grunwold schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:43:
[...]
Het “EU Bad” argument wordt weer van stal gehaald. Maar wij zijn niet degene die weg liepen van het atoom akkoord om economische sancties op te heffen voor Iran en haar burgers. Dat was Amerika. Alleen nu hebben we straks een tolheffing op de straat van Hormuz erbij, het westen wordt weer gezien als onbetrouwbaar en als bonus, een stapel lijken in Iran en Libanon. Trump blijft maar winnen. Ben wel benieuwd hoe Netanyahu tot orde geroepen gaat worden, want een van de voorwaarde is ook dat de gekkigheid in Libanon stopt.
In EU verband hebben we ook heel lang Hezbollah, Hamas, PLO etc gesteund. Wat Natanyahu doet, keur ik zeker niet goed. Maar om ook hier weer te roepen dat hij tot orde geroepen moet worden (terecht), maar zonder de Hezbollah/Iran aan te maken, is ook weer krom. We zijn toch net iets te vaak de morele gelijkhebber, en zien te weinig ons eigen aandeel. En het is uiteraar uiterst relaxed praten vanuit een stoel over hoe het dan wel zou moeten. M.i. maken we hier in NL en ook op dit forum toch ook schuldig aan. Vingerwijzen is dan wel de makkelijkste (een te gemakkelijke) weg.
Ik ben blij dat men toch over is gegaan op een wapenstilstand. Ergens had Iran van mij nog veel langer mogen doorgaan, maar dat zou meer dood en verderf betekenen en nog langere termijn gevolgen voor de Iraanse infrastructuur en sociale voorzieningen.
Wellicht is dit het moment waarop de Iraanse overheid zichzelf ook achter de oren krabt en denkt, zo kan het ook niet meer verder. Je kunt best prima je machtsstructuren overeind houden maar je toch openstellen richting andere landen; kijk wat Vietnam en China hebben weten te bereiken in de jaren 90. Dezelfde elite is nog altijd de baas, maar wel met een goedlopende economie waar de hele bevolking van profiteert.
Ergens hoop ik dat dit ook een mooi signaal is richting Zelensky en Poetin om toch iets meer richting de onderhandelingstafel te kunnen. Af van de maximale eisen en praten over een slot van die verschrikkelijke oorlog.
Wellicht is dit het moment waarop de Iraanse overheid zichzelf ook achter de oren krabt en denkt, zo kan het ook niet meer verder. Je kunt best prima je machtsstructuren overeind houden maar je toch openstellen richting andere landen; kijk wat Vietnam en China hebben weten te bereiken in de jaren 90. Dezelfde elite is nog altijd de baas, maar wel met een goedlopende economie waar de hele bevolking van profiteert.
Ergens hoop ik dat dit ook een mooi signaal is richting Zelensky en Poetin om toch iets meer richting de onderhandelingstafel te kunnen. Af van de maximale eisen en praten over een slot van die verschrikkelijke oorlog.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
*knip* Gaza is offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 08-04-2026 15:22 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
De boten lagen toch al weken gewoon in het water te wachten (geladen en al)? En welke faciliteiten zijn er verder nodig? Het is geen sluis of zo. Het is (open) water waar je zo doorheen vaart. En vorige week zijn er ook nog schepen gevaren, o.a. een Frans schip.wildhagen schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:56:
[...]
[...]
uit het nu.nl liveblog (https://www.nu.nl/midden-...k-open-is-na-akkoord.html)
Tsja. De VS (en Israël) heeft natuurlijk wel een hoop infra gesloopt. Als dat nu een (snelle) heropening in de weg staat omdat er geen/nauwelijks faciliteiten meer zijn om schepen af te handelen houdt het snel op natuurlijk.
Daarnaast roept Iran al de hele oorlog dat de straat gewoon open is/zou zijn.
Alleen hebben de verzekeraars geen zin om de boel te verzekeren. En of die nu na een (tijdelijk) akkoortje wel zin hebben om te verzekeren? / De reders op eigen houtje zonder verzekering door de straat gaan? Dat lijkt mij een veel groter issue.
Ik hoop dat dit ervoor zorgt dat mensen Trump nu eindelijk met die impeachment om de oren slaan, want over een paar dagen is hij dit weer vergeten en hebben we de volgende rel. Nu hij 2 weken Iran niet kan bedreigen, zal hij zijn pijlen wel weer op de EU en Groenland richten?
Je suggereert dat ik me er de ogen voor sluit. Dat is een valse suggestie. Het wezenlijke verschil is dat Amerika hier letterlijk en in het openbaar zichzelf in deze positie stelt. Dat Duitsland Rotterdam heeft platgegooid, om maar een zijstraat te pakken, doet daar niks aan af.kdekker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:40:
[...]
Noem een oorlog waar dit niet gebeurde. In onze eigen geschiedenis (WO-I, WO-II) zijn er allerlei regels over oorlogsvoering gekomen (bijv. geen gifgas gebruiken, geen burgerdoelen raken) en uitgemond in allerlei (VN) regels. In geen enkele oorlog werden die regels gehouden.
Als je een lange periode van vrede leeft, denk je dat vrede normaal is (wat ik ook uiteraard graag zou willen zien). Als je bedenkt dat kennelijk - we kunnen het niet laten - oorlog normaal is en vrede een uitzondering, dan ga je die regels uitgaan van dat een vrede normaal is toch iets anders bekijken. Uiteraard is het veel fijner als 'vrede' normaal zou zijn.
Hoewel de meeste mensen 'vrede' als normaal willen zien (ik ook, even om misverstanden te voorkomen), zie je dat hard roepen over 'schurkenstaat' niet zo nuttig is (hopelijk na een oorlog, voor een tribunaal) en selectief is. In het Iran conflict zijn vele andere meer of minder schurkenstaat en achter de schermen Iran sponsoren of indirect mede sponsor/faclitator zijn voor deze oorlog. Concreet: Rusland met inlichtingen, andere met leveren van wapens, Turkije met aanvallen in Noord-Irak nu Iran even wat minder kan. Het is allemaal een stuk minder zwart-wit dan je nu roept. En het aandeel van de (westerse) wapenindustrie (en daarmee de politiek die deze deals ondesteunt/de) waarschijnlijk onderbelicht.
Daarnaast is Trump het niet om vrede te doen, maar om knaken. Als vrede zijn hoogste doel was, hadden we dat in Oekraïne reeds gehad. Dus laten we alsjeblieft niet doen alsof Trump hier slachtoffer is van het betrokken raken bij een oorlog waar hij om gevraagd heeft, noch invloed op heeft gehad in de aanloop er naartoe.
En dat alles doet natuurlijk niks af aan hoe Iran in de wedstrijd zit, dat zijn nu ook niet bepaald de meest nobele verzetsstrijders.
De vraag is vooral in hoeverre dit relevant is. Want in dit conflict speelt dat eigenlijk allemaal geen rol. Het is hooguit relevant voor de beeldvorming, maar het blijft technisch gezien een simpele poging het met agressie en dus ook met terrorisme afdwingen van een wisseling van het regime van een onafhankelijke entiteit.
Volgens mij heeft de VS geen basisschool aangevallen? Ze hebben een gruwelijke fout gemaakt door een gebouw dat al 10 jaar niet meer door het regime gebruikt werd aangevallen. Maar ze hebben niet gedacht "daar is een basisschool en gooien we eens een tomahawk op".
Dit "i.t.t." Iran en hun proxies die in het wilde weg schieten, incl met clusterbommen. En daarbij wel bewust burgerdoelen raken/richten (niet alleen de ballistische raketten die lukraak in Tel Aviv etc neer komen. Maar ook de drones in de hotels en flatgebouwen in omliggende landen).
Edit:
En v.w.b. die bruggen wordt er ook gesproken over dat dat bruggen zijn die exclusief door de IRGC gebruikt worden (mijn interpretatie: bv dus bruggen richting de tunnels met wapenarsenaal etc). En hetzelfde met spoorlijnen die gisteren door Israël zijn aangevallen, dat dat belangrijke infrastructuur voor de IRGC was. Dat maakt het legitimer dan puur een brug met voormalijk civiel gebruik bombarderen.
[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 08-04-2026 15:23 ]
Volgens mij zijn daar de meningen/bronnen nog over verdeeld.RobertMe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:15:
[...]
Volgens mij heeft de VS geen basisschool aangevallen? Ze hebben een gruwelijke fout gemaakt door een gebouw dat al 10 jaar niet meer door het regime gebruikt werd aangevallen. Maar ze hebben niet gedacht "daar is een basisschool en gooien we eens een tomahawk op".
Dit "i.t.t." tot Iran en hun proxies die in het wilde weg schieten, incl met clusterbommen. En daarbij wel bewust burgerdoelen raken/richten (niet alleen de ballistische raketten die lukraak in Tel Aviv etc neer komen. Maar ook de drones in de hotels en flatgebouwen in omliggende landen).
Met mijn vorige post ben ik het gedrag van Iran absoluut niet goed aan het praten, ik zie het regime liever vandaag dan morgen compleet van de aardbodem verdwijnen en dat het volk vrij is, maar dat gaat natuurlijk de komende decenia niet gebeuren. De overheid van Iran is compleet debiel en zorgt voor extreme problemen in de regio, zij zijn echter de underdog nu en krijgen daardoor naar mijn idee weer redelijk wat sympathie. Ik merk dat overigens ook aan mijzelf, ik vind de troef die Iran inzet eigenlijk best een "toffe actie", wat eigenlijk ook weer een gekke gedachte is, want het levert overal problemen op, ook bij ons. Maar die dikke middelvinger richting Israel en de VS vind ik ergens prachtig.
Ik zie niets liever dan Bibi en Trump van sokkel vallen, 2 oorlogszuchtige narcistische mannen die voor veel ellende zorgen (en Iran ook)
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Cuba ging het toch eerst worden?P-Rock schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:10:
Ik hoop dat dit ervoor zorgt dat mensen Trump nu eindelijk met die impeachment om de oren slaan, want over een paar dagen is hij dit weer vergeten en hebben we de volgende rel. Nu hij 2 weken Iran niet kan bedreigen, zal hij zijn pijlen wel weer op de EU en Groenland richten?
Misschien omdat Netanyahu heeft aangegeven dat Israël niet gaat stoppen in Libanon (link) terwijl Libanon wel onderdeel van staak-het-vuren is (link). Wellicht is het effectief nog niet ingegaan.TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:39:
*knip* de Gaza discussie is offtopic
Maar goed, dit is precies de verstorende balans van terrorisme. Terrorisme is een spel van actie en reactie. De reactie is vaak minstens omgekeerd evenredig. Dat maakt de aantrekkingskracht van de terroristen alleen maar groter, waardoor die kunnen groeien. Eigenlijk geldt dat natuurlijk voor alle vormen van extremisme - in de zin dat extremisme altijd polariseert. Maar in het geval van terrorisme vallen er per definitie doden. Israël speelt onder Netanyahu het spel van terrorisme fanatiek mee, helaas. Let wel dat hij óók gebaat is bij escalatie, want hij rekent óók op polarisatie voor zijn electorale succes.
[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 08-04-2026 15:24 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Er beginnen inmiddels ook steeds meer twijfels te rijzen of dat de operatie in Isfahan wel een reddingsoperatie was, of niet een onderdeel was van een poging om de uranium canisters op te halen.
Indien dat eerste, zou het een duurdere operatie zijn geweest dan het ophalen van Bat 21 tijdens de Vietnamoorlog.
Wat wel aardig duidelijk begint te worden is dat door deze operatie, het Pentagon er goed doordrongen van begon te raken (ook onder de yes-men) dat iedere luchtlandingsoperatie desastreus zou eindigen. Niet in de laatste plaats omdat de Iraniërs kennelijk de Amerikanen op stonden te wachten in Isfahan, en pas vuur openden toen de laatste C-130 Hercules de landing inzette, waardoor deze een noodlanding moest maken en daarbij de airstrip van de "afgelegen en verlaten militaire vliegbasis" dusdanig beschadigde dat de reeds gelande vliegtuigen niet meer weg zouden kunnen.
Dat zou een steeds woedender wordende Trump verklaren, omdat het bij hem toch echt begon te dagen dat er geen zetten meer over waren in de oorlog tegen de mensen die de term schaakmat hebben bedacht.
Waren er vóór de Isfahan operatie nog wel een paar mensen om hem heen te vinden die "Going in, guns blazing." wel een aardig idee vonden. Ná het zien van smeulende vliegtuigen en helicopters op een airstrip in de woestijn, waren die geluiden verstomd.
Dáár is verontwaardiging over.
Maar even terug naar Iran. Wij reflecteren ons ook te weinig over waarom wij bijvoorbeeld de Sjah zo leuk vinden. Is dat omdat wij zien dat moderne ontwikkelde, democratieën best monarchiën kunnen zijn (en dan kijken we met name naar West-Europa en Japan)?
Of is dat omdat er nog allerlei oude banden zijn, en oude krachten die ervoor zorgen dat types als Afshin Ellian podium gegeven wordt in de randen van de machtspolitieke arena, waar hij verkondigt dat Iran zo'n welvarend land kan worden als het huidige regime maar opzij stapt en hem en zijn standgenoten met open armen verwelkomt? (bedenkt u hier zelf het applaus bij, en de schouderklopjes in de sociëteitsbar, naderhand)
Natuurlijk zijn die banden er. De huidige kroonprins/troonpretendent is de onofficiële peetoom van Prinses Louise van België.
In St. Moritz heeft men nog warme herinneringen aan diens vader (die aldaar bekend stond als "de gouden Sjah" omdat hij gouden munten als fooi gaf), die een custom Lamborghini had om in de sneeuw mee rond te raggen en voor wiens gevolg alle skiliften 's ochtends vroeg gereserveerd waren omdat die alvast de champagne en kaviaar naar boven moesten brengen, terwijl de Sjah aan het ontbijt door de catalogus bladerde met jongedames die uit Milaan en Parijs ingevlogen moesten worden om hem te entertainen rond de lunch.
Indien dat eerste, zou het een duurdere operatie zijn geweest dan het ophalen van Bat 21 tijdens de Vietnamoorlog.
Wat wel aardig duidelijk begint te worden is dat door deze operatie, het Pentagon er goed doordrongen van begon te raken (ook onder de yes-men) dat iedere luchtlandingsoperatie desastreus zou eindigen. Niet in de laatste plaats omdat de Iraniërs kennelijk de Amerikanen op stonden te wachten in Isfahan, en pas vuur openden toen de laatste C-130 Hercules de landing inzette, waardoor deze een noodlanding moest maken en daarbij de airstrip van de "afgelegen en verlaten militaire vliegbasis" dusdanig beschadigde dat de reeds gelande vliegtuigen niet meer weg zouden kunnen.
Dat zou een steeds woedender wordende Trump verklaren, omdat het bij hem toch echt begon te dagen dat er geen zetten meer over waren in de oorlog tegen de mensen die de term schaakmat hebben bedacht.
Waren er vóór de Isfahan operatie nog wel een paar mensen om hem heen te vinden die "Going in, guns blazing." wel een aardig idee vonden. Ná het zien van smeulende vliegtuigen en helicopters op een airstrip in de woestijn, waren die geluiden verstomd.
Met dien verschil dat Hamas, Hezbollah, uzw op onze opsporingslijsten, sanctielijsten en terrorismelijsten staan. Maar het aantal Israeli's op deze lijsten is te tellen is op de vingers van één hand.kdekker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:57:
In EU verband hebben we ook heel lang Hezbollah, Hamas, PLO etc gesteund. Wat Natanyahu doet, keur ik zeker niet goed. Maar om ook hier weer te roepen dat hij tot orde geroepen moet worden (terecht), maar zonder de Hezbollah/Iran aan te maken, is ook weer krom.
Dáár is verontwaardiging over.
Oh, absoluut, maar dat is in dit topic al vaker ter sprake gekomen.We zijn toch net iets te vaak de morele gelijkhebber, en zien te weinig ons eigen aandeel.
Maar even terug naar Iran. Wij reflecteren ons ook te weinig over waarom wij bijvoorbeeld de Sjah zo leuk vinden. Is dat omdat wij zien dat moderne ontwikkelde, democratieën best monarchiën kunnen zijn (en dan kijken we met name naar West-Europa en Japan)?
Of is dat omdat er nog allerlei oude banden zijn, en oude krachten die ervoor zorgen dat types als Afshin Ellian podium gegeven wordt in de randen van de machtspolitieke arena, waar hij verkondigt dat Iran zo'n welvarend land kan worden als het huidige regime maar opzij stapt en hem en zijn standgenoten met open armen verwelkomt? (bedenkt u hier zelf het applaus bij, en de schouderklopjes in de sociëteitsbar, naderhand)
Natuurlijk zijn die banden er. De huidige kroonprins/troonpretendent is de onofficiële peetoom van Prinses Louise van België.
In St. Moritz heeft men nog warme herinneringen aan diens vader (die aldaar bekend stond als "de gouden Sjah" omdat hij gouden munten als fooi gaf), die een custom Lamborghini had om in de sneeuw mee rond te raggen en voor wiens gevolg alle skiliften 's ochtends vroeg gereserveerd waren omdat die alvast de champagne en kaviaar naar boven moesten brengen, terwijl de Sjah aan het ontbijt door de catalogus bladerde met jongedames die uit Milaan en Parijs ingevlogen moesten worden om hem te entertainen rond de lunch.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Tja, ook de eigen bevolking zal de schuld voor de aanvallen en schades niet bij het iraanse regime willen en kunnen leggen. die zijn niet begonnen hiermee. De schuld ligt bij Israel en de USA. Dit maakt Iran alleen sterker TEGEN die twee partijen. Vijanden verenigd onder een gezamenlijke vijand.kdekker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:31:
[...]
Ik zou 'gewonnen' wel binnen aanhalingstekens plaatsen. Moreel wellicht wel (a la iets als 'de islam heeft gezegevierd, c.q. Amerika heeft ons niet overwonnen), maar praktisch is een aardig deel van de top daar weg. Punt is dat Amerika met bommen geen vrede maakt (de geschiedenis had ze dat al lang kunnen vertellen), maar ook dat de haat van dee leiders in Iran zo diep zit (en in een onbekend deel van de bevolking) dat hier niets helpt. Iig geen rationeel overleg tot vrede. Die ratio is er niet. En de wil tot vrede is er ook niet vanuit Iran. Maar de vergelijking met de spreekwoordelijke ezel (stoot zich etc) en Amerika gaat waarschijnlijk wel op. Anderszijds: noch de VN, noch de EU, noch enig ander instituut heeft de moeite gedaan c.q. de macht om Iran al veel eerder tot orde te roepen. We stonden erbij en keken ernaar. Trump mag dan wel gek zijn, maar nu als west Europeaan nu keihard 'zie nu wat je gedaan hebt' (en ondertussen zelf niets deed, integendeel, we financieren Iran gewoon met handelsdeals of (al jaren geleden, zie minister Ten Broek die voor een handelsdeal al in Iran zat en daarmee de IRG sponsorde).
[...]
Iran gaat gewoon verder, zolang dit regime er zit, met wat ze al vele jaren doet. Daar maakt dit verhaal weinig verschil. Wel een aardige belemmering en hopelijk een (langere) periode van herstel. Al hoop ik zelf dat het regime valt en het herstel er niet komt, maar dat er een regering komt die voor haar eigen burgers zorgt.
[...]
Het Iraanse regime heeft haar eigen burgers al jaren in de steek gelaten. Dat is niet de VS. Je moet zaken nu niet omdraaien. Hopelijk bedoel je dat ook niet zo. De ellende in Iran is niet vorige maand begonnen, nietwaar?
Wel zal ze door de burgerslachtoffers die ze veroorzaakt ook weer 'niet geliefd' maken (dat is een eufemisme). Het is de vraag wat de gemiddelde Iraanse burger van het grote plaatje ziet en welk nieuws er binnenkomt. Ik verbaasde met gisteren over een NOS verhaal over de verkiezingen in Hongarije (een vrij land, met vrij nieuws, dus geen Iran of Rusland) dat ze daar het Orban verhaal geloven dat Zelenski op het punt staat aan te vallen. Als er al in een westers land mogelijk is dat - waar burgers in principe goed geinformeerd zouden kunnen zijn, als ze er de moeite voor nemen - zodanig geframed wordt, dan vraag ik me af wat er in een onvrij land als Iran bij de burger bekend is.
Dit geldt trouwens voor de hele arabische wereld op dit moment want die zien ook dat je met de verenigde staten geen afspraken kunt maken of smeergeld geven niets uithaalt (die boeing was niet als cadeau bedoeld). Ik verwacht een terugtrekking vanuit de arabische staten naar het amerikaanse regime en toenadering zoeken naar Europa en China in deze. Wanneer zullen de eerste amerikaanse bases moeten ontruimen ?
Maar dat zou, voor zover ik heb meegekregen, dan ook het enige zijn? Dan zouden ze volgens sommigen bewust een tomahawk op een basisschool hebben laten vallen. Dat is nog steeds zwaar not done. Maar met 13.000 vluchten die ze gemaakt hebben en vast nog veel meer bommen die ze hebben laten vallen (+ tomahawks + ... die daar niet bij zitten) lijkt 1 op 13.000 mij nu niet... bewust. Als je dan toch de grens over gaat met het bewust aanvallen van burgerdoelen kun je het "net zo goed" grootschalig doen (zoals Iran dus deed). Waarbij Iran het dan ook weer bewust deed om de boel te laten escaleren / de buurlanden pogen tegen de oorlog te "richten". Maar wat het doel van de VS of Israël erbij zou zijn geweest? Zeker ook gezien het op de eerste dag was waarbij ze vele kopstukken hebben uitgeschakeld. Vervolgens bewust meteen burgerdoelen aanvallen is... raar? En zou ook meteen de publieke opinie sterk beïnvloeden over de oorlog. En daarnaast geen tot weinig effect hebben. Gezien ze én prima de kopstukken uitschakelde én juist de opinie van de wereld én de inwoners van Iran hun kant op moesten hebben. Met bewuste aanvallen op 100% burgerdoelen maak je je ook niet populair onder de demonstranten die in januari nog om de steun / aanvallen van de VS en Israël smeekte.PASware schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
[...]
Volgens mij zijn daar de meningen/bronnen nog over verdeeld.
Hoe verhoudt deze korte oorlog zich eigenlijk tot Oekraïne in bijvoorbeeld aantallen doelen geraakt?
13000 klinkt als heel veel. Naar wat krijgt oekraine dagelijkse te verduren?
13000 klinkt als heel veel. Naar wat krijgt oekraine dagelijkse te verduren?
Zou mij ook niks verbazen dat het een fout is of collateral damage is. Er is zo extreem veel afgeschoten dat een misser er wel in kan zitten ja. Die basisschool stond volgens mij ook vlak bij een (militair) doel. Een bewuste actie? Ik denk het niet, maar als het wel bewust zou zijn zie ik Israel daar veel eerder voor aan dan de VS.RobertMe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:31:
[...]
Maar dat zou, voor zover ik heb meegekregen, dan ook het enige zijn? Dan zouden ze volgens sommigen bewust een tomahawk op een basisschool hebben laten vallen. Dat is nog steeds zwaar not done. Maar met 13.000 vluchten die ze gemaakt hebben en vast nog veel meer bommen die ze hebben laten vallen (+ tomahawks + ... die daar niet bij zitten) lijkt 1 op 13.000 mij nu niet... bewust. Als je dan toch de grens over gaat met het bewust aanvallen van burgerdoelen kun je het "net zo goed" grootschalig doen (zoals Iran dus deed). Waarbij Iran het dan ook weer bewust deed om de boel te laten escaleren / de buurlanden pogen tegen de oorlog te "richten". Maar wat het doel van de VS of Israël erbij zou zijn geweest? Zeker ook gezien het op de eerste dag was waarbij ze vele kopstukken hebben uitgeschakeld. Vervolgens bewust meteen burgerdoelen aanvallen is... raar? En zou ook meteen de publieke opinie sterk beïnvloeden over de oorlog. En daarnaast geen tot weinig effect hebben. Gezien ze én prima de kopstukken uitschakelde én juist de opinie van de wereld én de inwoners van Iran hun kant op moesten hebben. Met bewuste aanvallen op 100% burgerdoelen maak je je ook niet populair onder de demonstranten die in januari nog om de steun / aanvallen van de VS en Israël smeekte.
Wie weet is de raket uit koers geraakt door AA.
Die boten kunnen er niet allemaal tegelijk doorheen, daarvoor is enige coördinatie nodig, als zo'n tanker eenmaal vaart ligt het niet zo snel meer stil en er ligt een behoorlijk cluster bij elkaar.RobertMe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:09:
[...]
De boten lagen toch al weken gewoon in het water te wachten (geladen en al)? En welke faciliteiten zijn er verder nodig? Het is geen sluis of zo. Het is (open) water waar je zo doorheen vaart. En vorige week zijn er ook nog schepen gevaren, o.a. een Frans schip.
Daarnaast roept Iran al de hele oorlog dat de straat gewoon open is/zou zijn.
Alleen hebben de verzekeraars geen zin om de boel te verzekeren. En of die nu na een (tijdelijk) akkoortje wel zin hebben om te verzekeren? / De reders op eigen houtje zonder verzekering door de straat gaan? Dat lijkt mij een veel groter issue.
Het is wachten tot de eerste durft/mag, ik denk dat er genoeg zijn die het allemaal niet vertrouwen.
Maar dat is wat ik stelde. Ze hebben de basisschool niet aangevallen. Ze hebben een gebouw aangevallen, waarvan ze dachten dat het te maken had met.... Een militair doel dus. Later bleek echter dat het een basisschool was.PASware schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:34:
[...]
Zou mij ook niks verbazen dat het een fout is of collateral damage is. Er is zo extreem veel afgeschoten dat een misser er wel in kan zitten ja. Die basisschool stond volgens mij ook vlak bij een (militair) doel. Een bewuste actie? Ik denk het niet, maar als het wel bewust zou zijn zie ik Israel daar veel eerder voor aan dan de VS.
Wie weet is de raket uit koers geraakt door AA.
Ik geloof dus wel dat ze 100% bewust die tomahawk daar hebben laten neerkomen. Maar absoluut niet dat het een aanval op een basisschool was. Een gigantische fout in de inteligence dus (zeker gezien het blijkbaar al 10 jaar geen militair gebruik meer had) maar geen, bewuste, aanval op burgers dus.
En ja, het was blijkbaar wel in de buurt van een basis. Maar dat zal in de VS mogelijk niet anders zijn? Ook daar zijn basissen volledige dorpen met alles er op en er aan heb ik het idee. Dus daar zullen vast ook scholen bij zijn voor de (militaire) gezinnen die op die basis wonen.
Als ik het goed begreep van B&dW, is de vaargeul zelf ook niet heel breed.FabianGTI schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:34:
[...]
Die boten kunnen er niet allemaal tegelijk doorheen, daarvoor is enige coördinatie nodig, als zo'n tanker eenmaal vaart ligt het niet zo snel meer stil en er ligt een behoorlijk cluster bij elkaar.
Het is wachten tot de eerste durft/mag, ik denk dat er genoeg zijn die het allemaal niet vertrouwen.
CENTCOM maakt wel vaker grove fouten, ondanks hun 'superieure' inlichtingen en technologie:RobertMe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:31:
[...]
Maar dat zou, voor zover ik heb meegekregen, dan ook het enige zijn? Dan zouden ze volgens sommigen bewust een tomahawk op een basisschool hebben laten vallen. Dat is nog steeds zwaar not done. Maar met 13.000 vluchten die ze gemaakt hebben en vast nog veel meer bommen die ze hebben laten vallen (+ tomahawks + ... die daar niet bij zitten) lijkt 1 op 13.000 mij nu niet... bewust. Als je dan toch de grens over gaat met het bewust aanvallen van burgerdoelen kun je het "net zo goed" grootschalig doen (zoals Iran dus deed). Waarbij Iran het dan ook weer bewust deed om de boel te laten escaleren / de buurlanden pogen tegen de oorlog te "richten". Maar wat het doel van de VS of Israël erbij zou zijn geweest? Zeker ook gezien het op de eerste dag was waarbij ze vele kopstukken hebben uitgeschakeld. Vervolgens bewust meteen burgerdoelen aanvallen is... raar? En zou ook meteen de publieke opinie sterk beïnvloeden over de oorlog. En daarnaast geen tot weinig effect hebben. Gezien ze én prima de kopstukken uitschakelde én juist de opinie van de wereld én de inwoners van Iran hun kant op moesten hebben. Met bewuste aanvallen op 100% burgerdoelen maak je je ook niet populair onder de demonstranten die in januari nog om de steun / aanvallen van de VS en Israël smeekte.
- Mosul
- Minab
- Muziekschool Iran
- enz.
Onderschat het trigger-happy Amerikaanse leger niet, hoe meer munitie ze afschieten hoe beter dat is voor het Militair-Industrieel-Complex. Die 170+ kinderen die gedood zijn door de Amerikaanse Tomahawk (waren trouwens meerdere aanvallen) hebben ze nu in 'onderzoek' en het zou me niet verbazen als dit net zoals Mosul door hun in de doofpot gestopt wordt.
Verantwoordelijkheid neemt het Amerikaans leger nooit.
Oh, dat zal zeker. Maar het zijn internationale wateren (tenzij je echt langs de kust gaat). Dus in hoeverre is Iran verantwoordelijk voor die coördinatie? Immers was dat hetgeen waar ik op reageerde "VS heeft alles opgeblazen daar dus wellicht missen de faciliteiten". Maar wat zou Iran hierin faciliteiten?FabianGTI schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:34:
[...]
Die boten kunnen er niet allemaal tegelijk doorheen, daarvoor is enige coördinatie nodig, als zo'n tanker eenmaal vaart ligt het niet zo snel meer stil en er ligt een behoorlijk cluster bij elkaar.
Dit dus. Met alleen maar woorden herstel je het vertrouwen niet. Dus die boten wat daar nu liggen zullen ook afwachten, of op akkoord van hun verzekeraar wachten, maar die verzekeraar die weer afwacht / het niet vertrouwd.Het is wachten tot de eerste durft/mag, ik denk dat er genoeg zijn die het allemaal niet vertrouwen.
Zover ik begrepen heb was de school gevestigd op een terrein wat enkele jaren geleden nog deel uitmaakte van die militaire basis. Dus waarschijnlijk is het de Amerikaanse inlichtingendiensten gewoon nooit opgevallen dat de bestemming van dat gebouw was veranderd.PASware schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:34:
[...]
Die basisschool stond volgens mij ook vlak bij een (militair) doel.
Daar kun je wat van vinden maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit een bewuste actie was. Wellicht valt de VS of Iran toch wat te verwijten, maar zonder nader onderzoek kom je daar niet achter.
Ik twijfel ten zeerste aan de notie dat het om de Uranium van doen zal zijn geweest. Sowieso is Iran er niets bij gebaat om hun gehele voorraad op één plek te bewaren. Het is een gigantisch land, en de Amerikanen hebben laten zijn de meesters te zijn van het soort operatie dat nodig is om één target op chirurgische wijze uit te schakelen of op te halen. Zie Maduro. Om bij de Paas-gedachte te blijven: Don't put all your eggs in one basket.unclero schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:26:
Er beginnen inmiddels ook steeds meer twijfels te rijzen of dat de operatie in Isfahan wel een reddingsoperatie was, of niet een onderdeel was van een poging om de uranium canisters op te halen.
Bovendien - als het wél om de Uranium van doen zou zijn geweest, dan denk ik dat Trump daar inmiddels wel over zou hebben opgeschept.
We hebben geen Uranium-plot nodig om deze bijzonder kostbare operatie te verklaren. De tweede piloot zou van onschatbare waarde voor Iran zijn geweest. De druk op Trump om zijn voet van het gaspedaal te halen met een (hoog opgeleide, witte) Amerikaan als gijzelaar zou gigantisch zijn geweest. Interviews met de familie, die zich smekend tot Trump zou richten. Dagelijks soundbites op de TV van de piloot met een strop om zijn nek, of een AK tegen zijn hoofd gedrukt.... Trump zou worden weggezet als monster, zou hij ongevoelig zijn voor die druk anno 2026. Veel, veel meer dan een bom op een meisjesschool. Dat is nu eenmaal hoe de publieke perceptie werkt.
En ja - je kunt zeggen dat andere regimes in oorlogen met de VS het zelfde hebben gedaan. Maar, dit is verreweg en met afstand de minst populaire oorlog die de VS ooit is aangegaan. Het volk is bepaald niet meegenomen in de rationale deze strijd aan te gaan. Met een piloot in Iraanse handen zou dat nog wel eens een bijzonder zwakke plek kunnen blijken te zijn geweest.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Maar daarmee stel je dus ook dat het geen (bewuste) aanval op een basisschool was. Waardoor IMO "VS valt basisschool aan" niet correct is. Ja, die basisschool is zeker getroffen en dat had nooit mogen gebeuren. Maar het is, naar mijn idee, geen "aanval op een basisschool" geweest omdat ze niet bewust een gebouw dat in gebruik was als basisschool getarget hebben, maar ze dachten dat het een gebouw met een militaire functie was.
En ja, uiteraard zou de VS daarvoor ook het boetekleed moeten aantrekken. En dat ze dat niet doen is ook kwalijk. Waarbij ik even twijfel of ze uberhaupt erkend hebben dat het idd hun bommen / tomahawks waren. Vs puur "we onderzoeken of het uberhaupt onze bommen waren".
Iran betaalt echter best een hoge tol. Geregeld wordt er gerapporteerd dat er weer een militaire kopstuk dood is. En ook over het welzijn van de huidige Ayatolla zijn twijfels. Daarnaast is er flink wat materiaal en resource verlies voor de IRGC. Ook zij moeten rekening houden dat zij de controle over eigen land niet verliezen - we hebben vorig jaar gezien wat voor opstanden er kunnen ontstaan. Beetje zelfde verhaal als Belarus en destijds Servië.tiswat schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:13:
[...]
Ik had ook verwacht dat ze het langer zouden rekken. Want Iran hoeft zich echt nog niet 'over' te geven.
Iran weet nu hoe de kaarten geschud en gedeeld zijn. Ze weten waarschijnlijk ook wat er diplomatiek te halen valt. Europa en China hebben zich duidelijk (geprobeerd) neutraal op te stellen en een diplomatieke koers te varen. Daar is -- ook voor Iran -- best het een en ander te halen. Versoepeling van het handelsembargo op olieverkoop kan goed zijn voor Europa, China en Iran.
Ook voor Iran is een staakt-het-vuren een win. Ongeacht hoe de partijen dit uiteindelijk voor eigen gewin spinnen.
[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 08-04-2026 10:52 ]
Vandaag is Rutte ook op bezoek bij Trump en daarna bij Hegseth en Rubio. Benieuwd wat daar weer uitkomt, gaat Rutte weer diplomatisch (lees: slijmen/Trump fluisteren) zijn? Gaat Trump weer los tegen de NAVO (waarschijnlijk)?
Ook vreemd dat voor het moment supreme vice-president Vance naar Hongerije is gestuurd. Die moest via de media vernemen wat Trump van plan was met Iran.Stoney3K schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:21:
[...]
Ik zie de kans ook nog aanwezig dat er achter de schermen in de VS nu mensen bezig zijn om het regime van Trump over te nemen. Misschien op een manier waarop hij er hardhandig uit wordt gekieperd en hij moet boeten voor Epstein, of ze hebben achter zijn rug om met zijn artsen gepraat die aangeven dat hij niet veel langer meer heeft en ze dus een back-up plan nodig hebben. Want een Trump die spontaan omvalt heeft geopolitiek denk ik nog veel meer consequenties.
Genoeg landen - zeker in Azie - die in een best penibele situatie zitten qua brandstofvoorraad. Op een gegeven moment wordt is de nood hoger dan de risico's.RobertMe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:44:
[...]
Dit dus. Met alleen maar woorden herstel je het vertrouwen niet. Dus die boten wat daar nu liggen zullen ook afwachten, of op akkoord van hun verzekeraar wachten, maar die verzekeraar die weer afwacht / het niet vertrouwd.
Dat wordt weer likken!Milo85 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:52:
Vandaag is Rutte ook op bezoek bij Trump en daarna bij Hegseth en Rubio. Benieuwd wat daar weer uitkomt, gaat Rutte weer diplomatisch (lees: slijmen/Trump fluisteren) zijn? Gaat Trump weer los tegen de NAVO (waarschijnlijk)?
Ik heb een hekel aan Sander Schimmelpenninck, maar hij dacht gisteren precies hetzelfde als ik bij Pauw en de Wit: Dat het geslijm van Rutte bij Trump te beschamend voor woorden is.
Lees het feitenonderzoek van het OM over het Mosul bombardement van 2016: https://www.om.nl/actueel...ederlandse-inzet-in-mosulRobertMe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:49:
[...]
Maar daarmee stel je dus ook dat het geen (bewuste) aanval op een basisschool was. Waardoor IMO "VS valt basisschool aan" niet correct is. Ja, die basisschool is zeker getroffen en dat had nooit mogen gebeuren. Maar het is, naar mijn idee, geen "aanval op een basisschool" geweest omdat ze niet bewust een gebouw dat in gebruik was als basisschool getarget hebben, maar ze dachten dat het een gebouw met een militaire functie was.
En ja, uiteraard zou de VS daarvoor ook het boetekleed moeten aantrekken. En dat ze dat niet doen is ook kwalijk. Waarbij ik even twijfel of ze uberhaupt erkend hebben dat het idd hun bommen / tomahawks waren. Vs puur "we onderzoeken of het uberhaupt onze bommen waren".
Toen al had CENTCOM blijkbaar als procedure om inlichtingen niet goed te verifiëren en niet goed te actualiseren voor de aanval...
Anno 2026 is er dus niks veranderd. Geen enkele reden om nu aan te nemen dat ze voor Minab ineens 180 graden zullen draaien.
Edit @migchiell tnx voor je correctie
Er zijn volgens mij nog geen details van de "deal" naar buiten gekomen maar ik heb her en der vernomen dat Iran onder die deal tol mag gaan heffen? Dat bedrag zou 2 miljoen $ zijn per schip en zou verdeeld moeten worden tussen Oman en Iran. Dat houdt in dat Iran, mocht het verkeer door de straat weer op normaal niveau geraken, per jaar 365x 110 miljoen $ / dag , 40 miljard gaat pakken aan tol. Dat is meer dan 10% van hun BBP. Als ze daarnaast ook sanctieverlichtingen hebben kunnen uitonderhandelen is mij wel duidelijk wie hier de winnaar is.
Dat betekent, stam + t .
Niet vreemd, die probeert zich afzijdig van deze crisis te houden, schone handen, voor als straks het bijltje valt voor Hegseth en Trump. de republikeinen moeten iemand over houden om extreemrechts te stimuleren en Europa dwars te zitten.P-Rock schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:53:
[...]
Ook vreemd dat voor het moment supreme vice-president Vance naar Hongerije is gestuurd. Die moest via de media vernemen wat Trump van plan was met Iran.
Dat maakt het kwalijker (en wellicht "strafbaar", voor nalatigheid). Maar doet, IMO, niks af aan het feit dat het een bewuste aanval op een basisschool zou zijn. Met de informatie die ze hadden zal het dat, naar alle waarschijnlijkheid, niet zijn geweest. Hadden ze voor betere informatie kunnen / moeten zorgen? Achteraf gezien zeer zeker. En als dit al de zoveelste keer fout gaat hadden ze dit wellicht vooraf beter moeten verifiëren. Anderzijds, als je 13.000 aanvallen doet en een gaat fout.... Dan is 1 op 13.000 nog steeds 1 te veel. Maar als 1 op de 1.000 fout gaat natuurlijk vele malen kwalijker. Het gaat, hoe cru het ook is, wel om oorlog en daar worden zo nu en dan zeer kostbare fouten gemaakt die achteraf gezien niemand had willen maken.Trishul schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:56:
[...]
Lees het feitenonderzoek van het OM over het Mosul bombardement van 2017: https://www.om.nl/actueel...ederlandse-inzet-in-mosul
Toen al had CENTCOM blijkbaar als procedure om inlichtingen niet goed te verifiëren en niet goed te actualiseren voor de aanval...
Anno 2026 is er dus niks veranderd. Geen enkele reden om nu aan te nemen dat ze voor Minab ineens 360 graden zullen draaien.
Maar is het slijmen of hem slim bespelen?P-Rock schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:55:
[...]
Dat wordt weer likken!
Ik heb een hekel aan Sander Schimmelpenninck, maar hij dacht gisteren precies hetzelfde als ik bij Pauw en de Wit: Dat het geslijm van Rutte bij Trump te beschamend voor woorden is.
Trump is extreem gevoelig voor geslijm en als je daar goed gebruik van weet te maken krijg je exact van hem wat je wilt.
Met die gedachte heb ik dan ook liever dat Rutte zichzelf te kijk zet met zn geslijm maar er ondertussen wel uit sleept wat voor de rest van de wereld het beste is dan dat hij Trump de waarheid verteld en die kleuter maar direct weer bommen op Iran gaat gooien.
Volgens mij is wat Rutte doet een "Taking one for the team" in het extreme
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Zou pete de volgende zijn die door trump onder de bus word gegooid?
geen linkdrops: voorzie je posts van context en embed social media postsPentagon chief Pete Hegseth provided Donald Trump with false information about the progress of the operation against Iran, The Washington Post reports.
— NEXTA (@nexta_tv) 8 april 2026
According to WP, officials within the U.S. administration fear that the defense secretary’s reports are “overly optimistic” and… pic.twitter.com/LEbN4YmAaC
[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 08-04-2026 15:20 ]
Mooie incentive om een kanaal te gaan graven in S-A.Apache4u schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:01:
Er zijn volgens mij nog geen details van de "deal" naar buiten gekomen maar ik heb her en der vernomen dat Iran onder die deal tol mag gaan heffen? Dat bedrag zou 2 miljoen $ zijn per schip en zou verdeeld moeten worden tussen Oman en Iran. Dat houdt in dat Iran, mocht het verkeer door de straat weer op normaal niveau geraken, per jaar 365x 110 miljoen $ / dag , 40 miljard gaat pakken aan tol. Dat is meer dan 10% van hun BBP. Als ze daarnaast ook sanctieverlichtingen hebben kunnen uitonderhandelen is mij wel duidelijk wie hier de winnaar is.
Wellicht kunnen we daar als NL nog iets aan verdienen ook.
Om even te quoten:Player1S schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:02:
[...]
Maar is het slijmen of hem slim bespelen?
Trump is extreem gevoelig voor geslijm en als je daar goed gebruik van weet te maken krijg je exact van hem wat je wilt.
Met die gedachte heb ik dan ook liever dat Rutte zichzelf te kijk zet met zn geslijm maar er ondertussen wel uit sleept wat voor de rest van de wereld het beste is dan dat hij Trump de waarheid verteld en die kleuter maar direct weer bommen op Iran gaat gooien.
Rutte trekt geen lijn. Die kruipt diep in de endeldarm van Trump om hem zoveel mogelijk te behagen, en daarbij vergeet hij dat sommige landen in de NAVO er een andere mening op nahouden. Er klinkt dan ook steeds meer kritiek vanuit diverse NAVO-partners op het geglij van Rutte. Hij presenteert zichzelf als een slapjanus die zich in alle bochten wringt om confrontatie te vermijden.Sander Schimmelpenninck schrijft in de Volkskrant: "Trump is uitsluitend onder de indruk van mensen die krachtig weerwoord geven." Hij ziet de gepubliceerde appjes van Rutte als publieke vernedering. Hij denkt dat Nederland niet klaar is voor deze tijd: "De Franse Emmanuel Macron, wiens minder gênante appjes óók door Trump online werden gegooid, lijkt een van de weinige Europese leiders die wel snapt dat je naast een uitgestoken hand ook een duidelijke lijn moet trekken."
[ Voor 3% gewijzigd door P-Rock op 08-04-2026 11:07 ]
In Pete's defence, hij zag waarschijnlijk dubbelnafofella schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:02:
https://x.com/nexta_tv/status/2041784319652372752?s=20
Er was dus niet 1 doel uitgeschakeld maar 11 bijvoorbeeld
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Trump heeft al best vaak de 'schuld' voor deze oorlog in de schoenen van Hegseth proberen te schuiven. Ik denk niet dat hij hem graag ontslaat - het is een loyale voetsoldaat. Maar goed, er zal een zondebok moeten worden heengezonden.nafofella schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:02:
Ik acht de kans vrij groot dat Hegseth binnenkort de bons krijgt.
Edit: Trump heeft Hegseth ook best een machtige bondgenoot gemaakt. Met zijn achtergrond is het niet mijn verwachting dat hij zich na zijn ontslag stil gaat houden, en zich nog best wel eens tegen zijn oude broodheer zou kunnen keren. Dat hebben we natuurlijk vaker gezien. Wat ze Hugo de Jonge ook alweer over dat tentje?
[ Voor 23% gewijzigd door Helixes op 08-04-2026 11:09 ]
Ja en nee. Ik vind het ook behoorlijk beschamend en zou zelf niet kunnen wat hij doet. Aan de andere kant krijgt hij wel resultaten... voor Oekraïne is het wel van belang en soms moet je daar je eigen trots voor opzij zetten.P-Rock schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:55:
[...]
Dat wordt weer likken!
Dus ja, ik irriteer me mateloos aan het geslijm. Maar hij behaalt wel resultaten.
Denk dat je hem toch tekort doet hiermee.P-Rock schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:05:
[...]
Om even te quoten:
[...]
Rutte trekt geen lijn. Die kruipt diep in de endeldarm van Trump om hem zoveel mogelijk te behagen, en daarbij vergeet hij dat sommige landen in de NAVO er een andere mening op nahouden. Er klinkt dan ook steeds meer kritiek vanuit diverse NAVO-partners op het geglij van Rutte.
Ik vind het ook geen fijne aanblik. Maar hij heeft wel degelijk op meerdere momenten publiekelijk tegengas gegeven. Lijkt me vreemd als dat dan niet onder vier ogen gebeurt.
Je redeneert er weer omheen. CENTCOM is aantoonbaar niet geïnteresseerd in kwaliteit verbetering van hun inlichtingen. Ze vertrouwen blind op hun inlichtingen, ook al zijn die meer dan 10 jaar oud (het gebouw van de school was al 10 jaar geen onderdeel van het militaire complex).RobertMe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:01:
[...]
Dat maakt het kwalijker (en wellicht "strafbaar"). Maar doet, IMO, niks af aan het feit dat het een bewuste aanval op een basisschool zou zijn. Met de informatie die ze hadden zal het dat, naar alle waarschijnlijkheid, niet zijn geweest. Hadden ze voor betere informatie kunnen / moeten zorgen? Achteraf gezien zeer zeker. En als dit al de zoveelste keer fout gaat hadden ze dit wellicht vooraf beter moeten verifiëren. Anderzijds, als je 13.000 aanvallen doet en een gaat fout.... Dan is 1 op 13.000 nog steeds 1 te veel. Maar als 1 op de 1.000 fout gaat natuurlijk vele malen kwalijker. Het gaat, hoe cru het ook is, wel om oorlog en daar worden zo nu en dan zeer kostbare fouten gemaakt die achteraf gezien niemand had willen maken.
Feit blijft dat een double of zelf triple tap aanval hebben uitgevoerd op de school. En dat ze het nog in 'onderzoek' hebben. Ja, dit kennen we wel.
Overigens zijn tijdens de oorlog honderden, zo niet duizenden burgerslachtoffers gevallen: https://iran-cost-ticker.com/
Dus ja, alles bij elkaar opgeteld is dit de zoveelste fout van CENTCOM. Of... Misschien is het geen fout maar gewoon modus operandi aangezien er na 10 jaar niks verbeterd is.
Doet er niks vanaf dat ze het niet konden weten vooraf, de aanvaller met de Tomahawk zou verantwoordelijkheid moeten dragen.
Net zoals het in Rusland gaat dus. De plannen enthousiaster bij de grote leider brengen dan ze werkelijk zijn.nafofella schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:02:
Gelukkig was Biden volgens Trump dement, want dat betekent dat die laatste met zijn volle verstand aangepakt kan worden en wegens misdaden in buiten- en binnenland (je zou ICE bijna vergeten) aan de kant kan worden gezet via #25.
Dat zit wel Schnorr.
Trishul schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:56:
[...]
Lees het feitenonderzoek van het OM over het Mosul bombardement van 2016: https://www.om.nl/actueel...ederlandse-inzet-in-mosul
Anno 2026 is er dus niks veranderd. Geen enkele reden om nu aan te nemen dat ze voor Minab ineens 360 graden zullen draaien.
offtopic:
360 graden draaien = precies dezelfde koers aanhouden
360 graden draaien = precies dezelfde koers aanhouden
Dat gaat wel 2 weken fiks onderhandelen zijn: Een hele klus om nader tot elkaar te komen, maar ik denk wel dat Iran hier de betere kaarten heeft, en dus meer kunnen winnen.
quote: Eisen van VS1. Dismantle all major nuclear facilities
2. End all uranium enrichment on Iranian soil
3. Transfer enriched uranium stockpiles out of Iran
4. Accept intrusive international inspections everywhere
5. Permanently renounce any nuclear weapons pathway
6. Suspend ballistic missile development
7. Stop production of long-range missiles
8. End drone transfers and military exports to proxies
9. Cut support to Hezbollah
10. Cut support to Hamas
11.Cut support to Iraqi Shiite militias/proxy groups
12. End weapons transfers to Houthis
13. Fully reopen and secure the Strait of Hormuz
14. Stop threatening regional shipping and Gulf states
15. Accept a broader regional de-escalation framework, including limits on military escalation with Israel
quote: Eisen van Iran1. A binding guarantee that the U.S. and allies will not strike Iran again
2. A permanent end to hostilities, not just a temporary ceasefire
3. An end to Israeli strikes on Hezbollah in Lebanon
4. Full lifting of U.S. sanctions
5. Protection for Iran’s regional proxies and allied militias
6. Reopening the Strait of Hormuz under Iranian conditions
7. A transit fee reportedly around $2 million per ship, shared with Oman
8. Compensation or reconstruction support for war damage inside Iran
9. Recognition of Iran’s regional security interests.
10. A broader framework for long-term negotiations without immediate surrender of core strategic capabilities.
If these are Trump’s 15-points and Iran’s 10-points, it should be quite an negotiation. The gaps are planetary distances apart. 🪐
— Mark Dubowitz (@mdubowitz) 8 april 2026
Trump 15 demands to Iran
1. Dismantle all major nuclear facilities
2. End all uranium enrichment on Iranian soil
3. Transfer enriched uranium…
[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 08-04-2026 11:18 ]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Ja, dat was voordat hij secretaris-generaal van de NAVO was. Toen heeft hij nog wel eens tegengas durven geven aan daddy Trump, maar nu zie ik hem alleen maar (s)likken.MikeyMan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:07:
[...]
Denk dat je hem toch tekort doet hiermee.
Ik vind het ook geen fijne aanblik. Maar hij heeft wel degelijk op meerdere momenten publiekelijk tegengas gegeven. Lijkt me vreemd als dat dan niet onder vier ogen gebeurt.
De NAVO heeft een sterke leider nodig die de loze dreigementen van zo'n malloot als Trump met uiterste precisie kan terugkaatsen, en geen ruggegraatloze schijterd als Rutte, die zelfs andere NAVO-partners schoffeert om maar een wit voetje te halen bij Trump.
Misschien dat Macron het stokje kan overnemen van Rutte.
Je weet dat de 'baas' van de NAVO geen echte macht heeft? En dat er naast de 'administratieve' baas Rutte er ook nog een militaire NAVO baas is (altijd een Amerikaan)?P-Rock schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:18:
[...]
Ja, dat was voordat hij secretaris-generaal van de NAVO was. Toen heeft hij nog wel eens tegengas durven geven aan daddy Trump, maar nu zie ik hem alleen maar (s)likken.
De NAVO heeft een sterke leider nodig die de loze dreigementen van zo'n malloot als Trump met uiterste precisie kan terugkaatsen, en geen ruggegraatloze schijterd als Rutte, die zelfs andere NAVO-partners schoffeert om maar een wit voetje te halen bij Trump.
P-Rock schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:18:
[...]
Ja, dat was voordat hij secretaris-generaal van de NAVO was. Toen heeft hij nog wel eens tegengas durven geven aan daddy Trump, maar nu zie ik hem alleen maar (s)likken.
P-Rock schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:05:
[...]
Om even te quoten:
[...]
Rutte trekt geen lijn. Die kruipt diep in de endeldarm van Trump om hem zoveel mogelijk te behagen, en daarbij vergeet hij dat sommige landen in de NAVO er een andere mening op nahouden. Er klinkt dan ook steeds meer kritiek vanuit diverse NAVO-partners op het geglij van Rutte. Hij presenteert zichzelf als een slapjanus die zich in alle bochten wringt om confrontatie te vermijden.
Ik denk dat wij heel veel niet weten van wat er wordt gezegd en gedaan. Vergeet niet wáár Rutte en Trump elkaar spreken en wie de macht heeft over de media daar.Player1S schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:02:
[...]
Maar is het slijmen of hem slim bespelen?
Het kan prima zijn dat Trump (die al veel langer 'anti NAVO' is) de boel enorm probeert te frustreren door vooral dit beeld naar buiten te brengen. En Rutte (teflon Mark, weten we nog) is prima in staat om allerlei van dat soort modder van zich af te laten glijden en zou i.m.o. prima in staat zijn om trump op een bepaalde manier te bespelen.
Ja, Trump is vooral onder de indruk lijkt het van een grote bek, maar wel alleen als die precies datgeen doet/ zegt wat Trump wil, iedereen die tegen hem in gaat moet uit de weg worden geruimd.
Wat Rutte i.m.o. heel slim doet is tijd creëren waarin Trump eigenlijk zijn plannen niet goed kan doorzetten. Hij wil uit de NAVO, en probeert met de actie rondom de straat van Hormuz een wig te drijven. Rutte maakt er een verhaal van (wetende dat de NAVO/ Europes landen niet wíllen helpen) dat het allemaal wat tijd kost en dat het géén onwil is. Een goed staaltje spinning wat mij betreft waarmee je Trump eigenlijk zijn kaarten ontneemt om uit de NAVO te stappen, zonder daarmee gezichtsverlies te leiden, want het is géén Onwil van de NAVO.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.