Natuurlijk kan dat wel, daarvoor kreeg je vroeger een kaperbrief zodat je als legale piraat andere landen mog overvallen. Je blijft een piraat voor andere landen behalve je eigen land.RobertMe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Eerder in dit topic schreef iemand dat het helemaal geen piraterij kan zijn. Iets met dat piraterij niet gepleegd kan worden door overheden / landen.
Daarnaast heb ik ook nog nergens gelezen dat Amerika goederen daadwerkelijk steelt / in beslag neemt. Alleen dat ze gecontroleerd worden. Maar dat ze dus ook weer worden "vrij gegeven" na controle.
Je kunt hier dus veel van vinden (en dat doe ik ook), maar het is geen piraterij en AFAIK ook geen diefstal / ....
Potentieel kun je het wel een gijzeling noemen. Maar hetzelfde geldt min of meer voor wat Iran doet met alle schepen in de golf. Ook die zijn gegijzeld en kunnen geen kant op (behalve die wat de gijzelaar zegt / dwingt). En daarnaast heeft Iran ook al op meerdere schepen geschoten en drones richting hum gelanceerd.
En nee, dat Iran het ook doet maakt het niet gerechtvaardigd dat Amerika het ook doet. Beiden zijn net zo fout.
Trump blaat aan alle kanten over hoe succesvol zijn kapingen zijn en hoeveel triljoenen vaten olie hij op deze manier bevrijd heeft. Beiden zijn fout maar tot nu toe blijf ik de grootste fouten aan de Amerikaanse/Israelische kant zitten. Die mogen van mij allebei opdagen in Het strafbankje van een gerechtshof wat ze toch niet erkennen. Dat gaan ze niet doen, dat weten we ook allemaal.