Nee, u vergeet dat er eind dit jaar ook verkiezingen zijn in Israel. En die zien er voor Netanyahu niet zo geod uit, dus hij
overweegt zijn opties.
En dan komen we weer bij wat al vaker teruggekomen is in dit topic: Scorched earth, own earth. "Als ik niet meer mag spelen met het speelgoed, moet het speelgoed maar kapot." Als híj het land niet mag leiden, dan zal hij zo'n grote puinzooi achterlaten dat er weinig meer te leiden valt.
En nu kom ik weer terug op
wat ik eerder voorspelde. Er is de mogelijkheid dat Netanyahu bezig is om Israel los te weken van de VS en te positioneren als vazal van een regionale opkomende macht. We hadden al dat de hoofd van de Mossad al rond is gaan vliegen en in verschillende Arabische hoofdsteden is geweest. Nu is Netanyahu zelf ook al op bezoek geweest
in o.a. de VAE.
Dat zou dus betekenen dat wat hem betreft Trump de pot op kan. Want hij heeft nieuwe vriendjes gevonden (iets wat al sinds de Abrams-akkoorden in werking was gezet).
En het lijkt erop dat men dat in Washington ook langzaam in begint te zien.
Het feit dat ze in het vorige heen-en-weer schieten dusdanig door hun luchtafweer (en dan bedoel ik die voor gebruik boven de dampkring) heen waren gebrand dat ze binnen een paar dagen sitting-duck zouden zijn, en ze er bij Washington op aan drongen toch maar een wapenstilstand te sluiten, zegt genoeg over dat behouden van die voorsprong.
Toen concludeerden we hier ook al dat de kwaliteit van de Iraniërs vooral zat in de kwantiteit van hun artillerie. Immers, wat er in die paar weken door de Amerikanen en hun Arabische partners en de Israeli's is weggeschoten, duurt - ondanks de miljarden die in die business om gaan - jaren, niet maanden, voor die voorraad weer enigszins is aangevuld. Men schoot voor ettelijke miljoenen dollars aan raketten weg om een
reentry vehicle kapot te knallen waar er net twintig van uit de springkop zijn gekomen, en waar misschien net zoveel springstof in zit als in een gangbare 81mm mortiergranaat.
Dat soort dingen zijn leuk om te doen, als u niet vantevoren de rekensommen op orde heeft, en daar lijkt alles naar te wijzen.
Dat het er nu op lijkt dat Iran afgemeten zetten doet, lijkt me dan ook eenvoudig verklaarbaar: Zowel Amerika als Israel bevinden zich nu in een patstelling.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!