• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
DropjesLover schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Maar Israel kan wel zomaar raketten op andere landen af ( blijven ) vuren? Maar goed, dat neigt naar de verboden discussie.

Daarbij heeft geen enkele raket van Iran op Israel doel getroffen, dankzij hun superieure (Amerikaanse) technologie.
Iran heeft ook niet z'n best gedaan om echt iets te raken, want dat is ze eerder door het systeem te overbelasten wel degelijk gelukt. Vanuit Iran was het een "kappen nou" waarschuwingsschot.

Met de reactie van Israel zijn wel degelijk doelen getroffen, mensen gedood, de "deal" tussen Iran en de VS verder uit beeld en Trump in z'n hemd omdat hij geen controle heeft o
Vreemd argument; dus omdat Israels luchtafweer superieur is, mag Iran er maar vrij op schieten? We weten ook niet of dat Iran 'zijn best heeft gedaan' of dat ze nu zo verzwakt zijn dat ze niet meer kunnen. Dat het een waarschuwingsschot was, is dus pure speculatie.

De techniek is naar mijn weten trouwens gewoon Israëlisch, de Amerikanen hebben wel meebetaald en produceren daarom ook onderdelen voor het Arrow systeem. Weet niet wat de relevantie van die opmerking is.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Marrtijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Vreemd argument; dus omdat Israels luchtafweer superieur is, mag Iran er maar vrij op schieten?
Niet vrij schieten, ze hadden er zeker een aanleiding voor, de eerdere aanhoudende provocaties / escalaties in Libanon en herhaaldelijke waarschuwingen.
Sterker nog, Netanyahu is zelfs door Trump in niet mis te verstane bewoording gezegd er mee te stoppen.
We weten ook niet of dat Iran 'zijn best heeft gedaan' of dat ze nu zo verzwakt zijn dat ze niet meer kunnen. Dat het een waarschuwingsschot was, is dus pure speculatie.
Iran zou nog zeker 50% van zijn wapenarsenaal hebben, en zullen dat ook weer rap aan het aanvullen zijn. Daar hebben ze immers al weer zo'n 100 dagen de tijd voor.
Als Iran echt wil, kan het nog zeker genoeg.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:35
DropjesLover schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Iran zou nog zeker 50% van zijn wapenarsenaal hebben, en zullen dat ook weer rap aan het aanvullen zijn. Daar hebben ze immers al weer zo'n 100 dagen de tijd voor.
Als Iran echt wil, kan het nog zeker genoeg.
Dat ze de wapens nog hebben betekent niet dat ze nog bruikbaar zijn. Immers is ook wel aardig bekend dat die ballistische raketten in tunnels liggen. Waarbij Amerika en Israël toch ook wel wat bommen op de tunnel in-/uitgangen hebben gegooid.
En uiteraard moeten ze ook nog lanceerinstallaties hebben. En ook daar zijn er redelijk wat van gesneuveld (en ook die stonden weer opgesteld in tunnels).
Marrtijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:12:
De techniek is naar mijn weten trouwens gewoon Israëlisch, de Amerikanen hebben wel meebetaald en produceren daarom ook onderdelen voor het Arrow systeem. Weet niet wat de relevantie van die opmerking is.
Niet alleen dat. Maar zie ook een F-35. Die kopen ze ean wel van Amerika, maar vervolgens hebben ze later weten te onderhandelen dat ze toegang krijgen tot meer gegevens en mogelijk ook broncode dan andere klanten. Waarna Amerika er op een gegeven moment achter kwam dat er vluchten werden gemaakt die helemaal niet meer teruggekoppeld werden "naar Amerika". Iets dat dan natuurlijk weer niet de bedoeling was. Waarbij er ook weer Amerikanen een bezoekje aan Israël hebben gepleegd om te proberen om de toestellen weer meer in originele staat te krijgen, wat ze mislukte. De Israëlische software zit dusdanig door het hele toestel verweven dat je niet meer terug kunt en als je dat wel doet het als een soort rootkit weer terug komt.
Ook dat geeft wel aan dat Israël een prima kennis heeft op het militaire vlak.

Of dus dat Israël bepaalde luchtafweer ("uit de 'Iron Dome'") aan het midden oosten heeft verkocht / verhuurd (incl personeel). De Amerikaanse Patriots waren dus blijkbaar niet goed genoeg of onvoldoende aanwezig. Ook dat geeft wel aan dat Israël zijn eigen systemen ontwikkeld heeft.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Op z'n Trumps, zou Trump nu kunnen proberen om de macht "terug" te pakken en op media Israel zwart te maken. Of via een discreet alle wapen leveringen stop zetten richting hun. Zou wel een interessante situatie gaan worden.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:55
De technologische en militaire voorsprong van Israël is onbetwist. Een vraag of discussie zou kunnen gaan over hoe Israël die voorsprong heeft opgebouwd en behoudt. De jaarlijkse miljardensteun van de VS een rol maar ook indirecte steun via investeringen in de Israëlische techsector. Denk aan de aankoop door Nederland onder leiding van mevrouw Ysiglos van een politiesysteem bij de Israëlische EBIT. De problemen met dat tapsysteem zijn bekend. Het is opvallend dat dergelijke fiascos politiek nauwelijks gevolgen hebben voor de betrokken politici dus niet voor mevrouw Ysiglos en helemaal niet voor de Amerikaanse politici.

Iran probeert de technologische en militaire voorsprong van Israël en de VS te compenseren door economische druk uit te oefenen. De Houthi’s hebben inmiddels ook aangekondigd om weer actief te worden in de Rode Zee, link .
Houthi's kondigen verbod op Israëlische scheepvaart aan in Rode Zee
De Houthi's in Jemen hebben een verbod op Israëlische scheepvaart aangekondigd in de Rode Zee. Dat is volgens de rebellengroep, die banden heeft met Iran, een reactie op de Israëlische aanvallen op Iran en Libanon. De Houthi's zeggen "escalatie met escalatie" te zullen beantwoorden. Sinds 2023 vallen de Houthi's al actief schepen aan in de Rode Zee die banden hebben met Israël.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07

Lordy79

Fundamentalist

DropjesLover schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Maar Israel kan wel zomaar raketten op andere landen af ( blijven ) vuren?
Volgens mij mist hier een belangrijke context want het was/is Hezbollah die drones (met glasvezelkabels) bleef afvuren op Israël. Israël reageerde daar op en dat accepteert Iran niet die weer op Israël schiet en Israël schiet weer terug op Iran en daar zijn we nu. En ja, daar ging natuurlijk ook weer heleboel aan vooraf en helaas worden er door alle partijen treden omhoog genomen op de escalatieladder.
Daarbij heeft geen enkele raket van Iran op Israel doel getroffen, dankzij hun superieure (Amerikaanse) technologie.
Het arrow 3 systeem dat wordt gebruikt tegen ballistische raketten zoals Iran die afvuurt, is ontwikkeld door de VS en Israël samen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_3
Verder is er ondertussen wel een inslag geweest; ik heb de 'boem' zelf gehoord en dat was geen onderscheppingsboem. En het is natuurlijk een bijzondere redenering dat als een land heel veel resources steekt in het beschermen van haar eigen bevolking, dat land zich maar moet laten beschieten.
Iran heeft ook niet z'n best gedaan om echt iets te raken, want dat is ze eerder door het systeem te overbelasten wel degelijk gelukt. Vanuit Iran was het een "kappen nou" waarschuwingsschot.
Kappen nou met wat? Met Hezbollah bestrijden?
Een (internationaal zo genoemde) terreurorganisatie in Libanon, die niet gewild is door een groot deel van de bevolking van Libanon, en die raketten en drones vuurt op burgers in Israël?
Het is te begrijpen dat Israël daar geen gehoor aan geeft, al moet ze natuurlijk proberen de aanvallen op Hezbollah zo proportioneel mogelijk uit te voeren.

Overigens hoop ik dat er weer wat treden omlaag genomen worden op die escalatieladder, want het zijn vooral de gewone burgers aan alle kanten van alle fronten die de klos zijn.
Mijn gevoel zegt dat geen van de partijen trek heeft in nog een ronde zoals in april en ik hoop dat dat gevoel juist is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Lordy79 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Volgens mij mist hier een belangrijke context want het was/is Hezbollah die drones (met glasvezelkabels) bleef afvuren op Israël. Israël reageerde daar op en dat accepteert Iran niet die weer op Israël schiet en Israël schiet weer terug op Iran en daar zijn we nu. En ja, daar ging natuurlijk ook weer heleboel aan vooraf en helaas worden er door alle partijen treden omhoog genomen op de escalatieladder.

[...]

Het arrow 3 systeem dat wordt gebruikt tegen ballistische raketten zoals Iran die afvuurt, is ontwikkeld door de VS en Israël samen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_3
Verder is er ondertussen wel een inslag geweest; ik heb de 'boem' zelf gehoord en dat was geen onderscheppingsboem. En het is natuurlijk een bijzondere redenering dat als een land heel veel resources steekt in het beschermen van haar eigen bevolking, dat land zich maar moet laten beschieten.

[...]

Kappen nou met wat? Met Hezbollah bestrijden?
Een (internationaal zo genoemde) terreurorganisatie in Libanon, die niet gewild is door een groot deel van de bevolking van Libanon, en die raketten en drones vuurt op burgers in Israël?
Het is te begrijpen dat Israël daar geen gehoor aan geeft, al moet ze natuurlijk proberen de aanvallen op Hezbollah zo proportioneel mogelijk uit te voeren.

Overigens hoop ik dat er weer wat treden omlaag genomen worden op die escalatieladder, want het zijn vooral de gewone burgers aan alle kanten van alle fronten die de klos zijn.
Mijn gevoel zegt dat geen van de partijen trek heeft in nog een ronde zoals in april en ik hoop dat dat gevoel juist is.
Terroristische organisatie bestrijden prima, maar het is nu gewoon ordinair land inpikken van een ander soeverein land en gewoon burgers van steden/dorpen dwingen te vertrekken onder de noemer van Hezbollah.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

squashedraven schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Terroristische organisatie bestrijden prima, maar het is nu gewoon ordinair land inpikken van een ander soeverein land en gewoon burgers van steden/dorpen dwingen te vertrekken onder de noemer van Hezbollah.
Ik begrijp dat dit tijdelijk nodig is maar ben het met je eens dat als de dreiging weg is, Israël haar leger moet terugtrekken.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:18
Lordy79 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Ik begrijp dat dit tijdelijk nodig is maar ben het met je eens dat als de dreiging weg is, Israël haar leger moet terugtrekken.
Israël heeft toch al gezegd dat ze een permanente buffer willen bouwen. Op een YouTube filmpje zag ik dat Apple Maps al dorpen niet meer toont op hun kaart. Dorpjes die Israël met de grond gelijk heeft gemaakt. Ik denk niet dat Libanon dat stukje grond ooit nog terugkrijgt.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
[...]

Er zijn altijd andere manieren om het aan te pakken dan een ander land binnenvallen. en eigenlijk te willen annexeren

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
offtopic:
Volgens mij varen we diep het moeras van off-topic onderwerpen in.

Laten we terugkeren naar de vaargeul - de oorlog tussen de VS (; Israël) en Iran.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:04
Op basis waarvan moeten we geloven dat Israël zal terugtrekken als je ziet dat Israël hele Libanese dorpen compleet platlegt?

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:01
[...]

Denk niet dat Israël haar legers terugtrekt. Denk eerder dat 'broeder'landen van de Palestijnen de overige Palestijnen op gaan nemen in hun (eeuwige) Palestijnse vluchtelingenkampen of gaan integreren in hun bevolking. Probleem is heb je slapende Hezbollah cellen onder de bevolking? Om dat te filteren is in mijn opzichte onmogelijk.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:28

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Dat vind ik een te lage maatstaf. Als het aan Israël ligt is die dreiging er permanent dus kun je ook permanent land bezetten.

• DropjesLover
  • Nu online
[...]

Net zoals de Golan van Syrië? _O-
HollovVpo1nt schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Dat vind ik een te lage maatstaf. Als het aan Israël ligt is die dreiging er permanent dus kun je ook permanent land bezetten.
Die permanente "existentiële dreiging" is de helft van hun bestaansrecht en internationale (VS) financiële steun... En daarom ook de enige reden dat ze daar zo ontwikkeld / modern zijn, voor de rest is het een zandbak met nauwelijks natuurlijke hulpbronnen, net zoals de rest van de regio (Libanon, Jordanië).

[ Voor 50% gewijzigd door DropjesLover op 08-06-2026 14:35 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19
Lordy79 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:37:
[...]
zo proportioneel mogelijk
Israël heeft in mijn optiek de afgelopen jaren aangetoond dit niet te kunnen.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Net zoals de Golan van Syrië? _O-
De Golanhoogte kan helaas niet meer terug want dat grenst niet meer aan Syrië. De Golanhoogte heeft inmiddels zijn eigen bufferzone (de UNDOF zone) die Israël ook grotendeels maar heeft ingenomen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Het is helemaal niet nodig. De dreiging - die niet in verhouding is met de bedreiging die Israël zelf is voor zijn buurlanden - is permanent omdat Israël dat klimaat zelf creëert of in stand houdt. Het is een flinterdun excuus om land in te pikken, als het niet om strategische redenen is zoals bij de Golan, dan wel om ideologisch-religieuze redenen, of voor de natuurlijke hulpbronnen (controle over lokale watervoorraden bv.).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Goed artikel op de NOS site van de Israëlische invloed op Amerika's overheid: https://nos.nl/artikel/26...-netanyahu-maar-is-dat-zo

De AIPAC invloed is en blijft enorm, ook na de midterms mochten de democraten het Huis en Senaat terugpakken.

• DropjesLover
  • Nu online
Brazos schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:44:
[...]

De Golanhoogte kan helaas niet meer terug want dat grenst niet meer aan Syrië. De Golanhoogte heeft inmiddels zijn eigen bufferzone (de UNDOF zone) die Israël ook grotendeels maar heeft ingenomen.
Als Israel zich er uit terugtrekt kan dat prima terug naar Syrië. Het grenst nog steeds gewoon aan Syrië, die UNDOF zone is net zoals de UNIFIL zone in Libanees gebied was.
Totdat Israel de piketpaaltjes weer eens oppakte en 30km verschoof.

De tegenstanders van technologisch geavanceerde landen zijn gedwongen tot terreur. Hezbollah, Iran, Taliban, Vietcong
Technologisch geavanceerde landen pakken gewoon wat ze willen, wanneer ze dat willen (Rusland, Israel, VS).

BThGvNeOA

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06 16:44
RobertMe schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Dat ze de wapens nog hebben betekent niet dat ze nog bruikbaar zijn. Immers is ook wel aardig bekend dat die ballistische raketten in tunnels liggen. Waarbij Amerika en Israël toch ook wel wat bommen op de tunnel in-/uitgangen hebben gegooid.
En uiteraard moeten ze ook nog lanceerinstallaties hebben. En ook daar zijn er redelijk wat van gesneuveld (en ook die stonden weer opgesteld in tunnels).
Niet om lullig te doen, maar die tunnel ingangen waren volgens sateliet beelden al vrij snel na de eerste aanvallen alweer opengemaakt met graafmachines.
https://edition.cnn.com/2026/05/31/us/iran-tunnels-reopened-us-strategy-bombing-invs

Computer says no

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17

unclero

MB EQA ftw \o/

Marrtijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:00:
Nou, ik denk om te laten zien dat je niet zomaar raketten op Israel kan afvuren. Niet alles in Jeruzalem draait om de Amerikaanse verkiezingen.
Nee, u vergeet dat er eind dit jaar ook verkiezingen zijn in Israel. En die zien er voor Netanyahu niet zo geod uit, dus hij overweegt zijn opties.
En dan komen we weer bij wat al vaker teruggekomen is in dit topic: Scorched earth, own earth. "Als ik niet meer mag spelen met het speelgoed, moet het speelgoed maar kapot." Als híj het land niet mag leiden, dan zal hij zo'n grote puinzooi achterlaten dat er weinig meer te leiden valt.

En nu kom ik weer terug op wat ik eerder voorspelde. Er is de mogelijkheid dat Netanyahu bezig is om Israel los te weken van de VS en te positioneren als vazal van een regionale opkomende macht. We hadden al dat de hoofd van de Mossad al rond is gaan vliegen en in verschillende Arabische hoofdsteden is geweest. Nu is Netanyahu zelf ook al op bezoek geweest in o.a. de VAE.
Dat zou dus betekenen dat wat hem betreft Trump de pot op kan. Want hij heeft nieuwe vriendjes gevonden (iets wat al sinds de Abrams-akkoorden in werking was gezet).
En het lijkt erop dat men dat in Washington ook langzaam in begint te zien.
mkmi schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:20:
De technologische en militaire voorsprong van Israël is onbetwist. Een vraag of discussie zou kunnen gaan over hoe Israël die voorsprong heeft opgebouwd en behoudt.
Het feit dat ze in het vorige heen-en-weer schieten dusdanig door hun luchtafweer (en dan bedoel ik die voor gebruik boven de dampkring) heen waren gebrand dat ze binnen een paar dagen sitting-duck zouden zijn, en ze er bij Washington op aan drongen toch maar een wapenstilstand te sluiten, zegt genoeg over dat behouden van die voorsprong.

Toen concludeerden we hier ook al dat de kwaliteit van de Iraniërs vooral zat in de kwantiteit van hun artillerie. Immers, wat er in die paar weken door de Amerikanen en hun Arabische partners en de Israeli's is weggeschoten, duurt - ondanks de miljarden die in die business om gaan - jaren, niet maanden, voor die voorraad weer enigszins is aangevuld. Men schoot voor ettelijke miljoenen dollars aan raketten weg om een reentry vehicle kapot te knallen waar er net twintig van uit de springkop zijn gekomen, en waar misschien net zoveel springstof in zit als in een gangbare 81mm mortiergranaat.
Dat soort dingen zijn leuk om te doen, als u niet vantevoren de rekensommen op orde heeft, en daar lijkt alles naar te wijzen.

Dat het er nu op lijkt dat Iran afgemeten zetten doet, lijkt me dan ook eenvoudig verklaarbaar: Zowel Amerika als Israel bevinden zich nu in een patstelling.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• RobertMe
unclero schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:35:
[...]

Het feit dat ze in het vorige heen-en-weer schieten dusdanig door hun luchtafweer (en dan bedoel ik die voor gebruik boven de dampkring) heen waren gebrand dat ze binnen een paar dagen sitting-duck zouden zijn, en ze er bij Washington op aan drongen toch maar een wapenstilstand te sluiten, zegt genoeg over dat behouden van die voorsprong.
Het feit dat Israel wel iets uit de lucht weet te schieten toont toch juist aan dat het werkt? Sure, het is verschrikkelijk duur en complex, maar het werkt wel. Probeer jij met een erwtenschieter maar eens iets te raken dat met mach weet ik hoe veel op je af komt. Dat gaat je niet lukken. Maar Israel lukt het wel.

En v.w..b die wapenstilstand. Het enige wat ik daarvan gelezen heb is dat Trump die wilde. Ook omwille van voorraden / kosten, daar niet van. Maar niet omdat Israel door de raketten heen zou zijn (wat dan weer niet zegt dat het niet ook het geval kan zijn).

Het enige waarvan je kunt stellen dat Amerika en Israel hun zaken niet op orde hebben zijn drones. Want met standaard air-to-air of surface-to-air een drone uit de lucht schieten is wel veel te duur en kan veel goedkoper. En daarvoor hebben ze uiteindelijk (met tegenzin?) spul van Oekraine geregeld. Die daar dan weer genoeg ervaring mee hebben, incl. het "stoppen" van Shahed drones (aangezien Iran het ontwerp aan de Russen heeft verkocht).

• Brazos
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Als Israel zich er uit terugtrekt kan dat prima terug naar Syrië. Het grenst nog steeds gewoon aan Syrië, die UNDOF zone is net zoals de UNIFIL zone in Libanees gebied was.

De tegenstanders van technologisch geavanceerde landen zijn gedwongen tot terreur. Hezbollah, Iran, Taliban, Vietcong
Technologisch geavanceerde landen pakken gewoon wat ze willen, wanneer ze dat willen (Rusland, Israel, VS).
Gedwongen of niet, de technologisch geavanceerde landen zijn zelf terreurstaten in dit geval. Dagelijks zie ik beelden van illegaal geweld gericht tegen de (gehele) burger bevolking voor politieke doeleinden (verovering van land en zuivering van de bewoners).

De tijden van naïviteit zijn wel voorbij, er is geen goed en kwaad in dit conflict. Het zijn allemaal terroristen en criminelen van Tel Aviv tot in Tehran.

• Russel88
unclero schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:35:
[...]

En nu kom ik weer terug op wat ik eerder voorspelde. Er is de mogelijkheid dat Netanyahu bezig is om Israel los te weken van de VS en te positioneren als vazal van een regionale opkomende macht. We hadden al dat de hoofd van de Mossad al rond is gaan vliegen en in verschillende Arabische hoofdsteden is geweest. Nu is Netanyahu zelf ook al op bezoek geweest in o.a. de VAE.
Dat zou dus betekenen dat wat hem betreft Trump de pot op kan. Want hij heeft nieuwe vriendjes gevonden (iets wat al sinds de Abrams-akkoorden in werking was gezet).
En het lijkt erop dat men dat in Washington ook langzaam in begint te zien.
Maar de golfstaten kunnen de VS toch niet vervangen als beschermheer. Er gaat niet alleen veel geld en wapens richting Israël, maar op dit moment durven landen Israël ook niet echt sancties op te leggen. Ze zijn bang voor grote broer VS die dit niet zal pikken.

Als je de VS weghaalt wordt Israël een soort Zuid Afrika, een apartheid staat die op den duur alleen komt te staan.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:59
Israëli sources:
Israël wilde Iraanse? Koerden bewapenen en inzetten in de strijd tegen Iran.
Vance (of één van zijn minions, maar Vance wordt verantwoordelijk gehouden) lekte dit verhaal naar Turkye zodat Turkye kon protesteren bij Trump.
(Trump noemde eerder wapenleverancies aan Koerden die 'verdwenen' waren)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
How many times has Trump claimed an Iran deal is around the corner?
Including the period before the ceasefire, he’s done it at least 37 times. That’s the number of times he’s said directly — in social media posts, public appearances and phone calls with the media — that a deal was nigh or claimed Iran was desperate to cut one.
En niemand gelooft hem meer - behalve, misschien, Wall Street....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• RobertMe
Tens schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:01:
Israëli sources:
Israël wilde Iraanse? Koerden bewapenen en inzetten in de strijd tegen Iran.
Vance (of één van zijn minions, maar Vance wordt verantwoordelijk gehouden) lekte dit verhaal naar Turkye zodat Turkye kon protesteren bij Trump.
(Trump noemde eerder wapenleverancies aan Koerden die 'verdwenen' waren)
[X]
Is dit verhaal eerst niet andersom rond gegaan? Dat Amerika de Koerden wilde bewapenen, en iemand dit gelekt heeft naar Turkije / Erdogan. Terwijl het nu dan weer Israël is die ze wilde bewapenen.

Uiteraard zou ook beiden waar kunnen zijn. En dat zowel Amerika als Israël de Koerden wilde bewapenen, dit gelekt is naar Turkije / Erdogan en het vervolgens niet meer door ging.

• RobertMe
Trump die zegt dat Iran wanhopig is om een deal te sluiten is natuurlijk wel iets heel anders dan Trump die zegt dat een deal ophanden is. Iran kan heel wanhopig zijn terwijl Trump / Amerika helemaal geen deal wilt sluiten en er dus ook geen deal ophanden is. Die twee horen dus los van elkaar te staan (tenzij expliciet beiden benoemd zijn, "deal nabij en/want Iran is wanhopig").

Blijft uiteraard wel zo dat Trump al heel vaak geroepen heeft dat een deal nabij is maar dat nog steeds niet gebeurt is. En kans dat het nu wel gebeurt daarmee nu ook klein is/lijkt, doordat die dus niet meer geloofwaardig is.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Trump die zegt dat Iran wanhopig is om een deal te sluiten is natuurlijk wel iets heel anders dan Trump die zegt dat een deal ophanden is. Iran kan heel wanhopig zijn terwijl Trump / Amerika helemaal geen deal wilt sluiten en er dus ook geen deal ophanden is. Die twee horen dus los van elkaar te staan (tenzij expliciet beiden benoemd zijn, "deal nabij en/want Iran is wanhopig").

Blijft uiteraard wel zo dat Trump al heel vaak geroepen heeft dat een deal nabij is maar dat nog steeds niet gebeurt is. En kans dat het nu wel gebeurt daarmee nu ook klein is/lijkt, doordat die dus niet meer geloofwaardig is.
37 maal sinds de start van de oorlog:
37 – that’s how many times Trump has claimed to be close to Iran deal
https://edition.cnn.com/2...mes-trump-iran-deal-close

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Tens
RobertMe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Is dit verhaal eerst niet andersom rond gegaan? Dat Amerika de Koerden wilde bewapenen, en iemand dit gelekt heeft naar Turkije / Erdogan. Terwijl het nu dan weer Israël is die ze wilde bewapenen.

Uiteraard zou ook beiden waar kunnen zijn. En dat zowel Amerika als Israël de Koerden wilde bewapenen, dit gelekt is naar Turkije / Erdogan en het vervolgens niet meer door ging.
Beetje fog of war; Twee verhalen die naast elkaar bestaan:
Trump die claimt dat de VS geleverd heeft, aan Koerden voor Iraanse anti regering groepen (voor zover die georganiseerd zijn)
en een Mossad/CIA gecanceld plan om geconfisqueerde Hamas/Hezbollah wapens te leveren aan Koerden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DropjesLover
  • Nu online
Wall Street en de energiemarkten geloven het ook al niet meer. De eerste 5x was er nog wel effect, maar dat is er nu echt niet meer.
Ik had ook niet gedacht dat het zo lang ging duren, ik had verwacht dat de markten (grootkapitaal) Trump ondertussen wel meer onder druk gezet zouden hebben.
Maar het grootkapitaal heeft Trump voorgebracht en kunnen hem niet te hard onder druk zetten want dan gaat Trump tegen ze tekeer, waarmee ze weer invloed verliezen en in het MAGA verdomhoekje zitten. De taktiek van de idioot niet helpen of stoppen zijn eigen graf te graven lijkt het makkelijkste.

BThGvNeOA

• RobertMe
"That’s the number of times he’s said directly — [...] — that a deal was nigh or claimed Iran was desperate to cut one."

Direct uit de quote in de post waar ik op reageer. Daar staat dus dat ze óók claims over een wanhopig Iran om een deal te sluiten hebben meegeteld, en niet alleen de daadwerkelijke claims over dat een deal nabij is.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:35
RobertMe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:41:
[...]

"That’s the number of times he’s said directly — [...] — that a deal was nigh or claimed Iran was desperate to cut one."

Direct uit de quote in de post waar ik op reageer. Daar staat dus dat ze óók claims over een wanhopig Iran om een deal te sluiten hebben meegeteld, en niet alleen de daadwerkelijke claims over dat een deal nabij is.
Ze gaan er dus van uit dat Amerika een deal wil en dat het Iran is die nog overgehaald moet worden. De waarheid is dat Iran best wel een deal wil, maar dan wel met goede voorwaarden. Die zijn voorlopig iig nog helemaal niet desperate.

[removed]

• Trishul
Trump heeft nog steeds niet door dat Iran geen Cuba is. Cuba kan je sancties opleggen en compleet isoleren als eiland, zelfs brandstof afsnijden. Iran daarentegen, is omringd door landen en water (in het Noorden) waarover gewoon alles geleverd kan worden. Of het nou om voedsel, drone onderdelen, wat dan ook gaat.

Iran kan het dus heel lang volhouden en wil de VS en Israël laten boeten.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Trishul schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:45:
Trump heeft nog steeds niet door dat Iran geen Cuba is. Cuba kan je sancties opleggen en compleet isoleren als eiland, zelfs brandstof afsnijden. Iran daarentegen, is omringd door landen en water (in het Noorden) waarover gewoon alles geleverd kan worden. Of het nou om voedsel, drone onderdelen, wat dan ook gaat.

Iran kan het dus heel lang volhouden en wil de VS en Israël laten boeten.
Iran is bovendien véél groter én heeft met de straat van Hormuz een zeer krachtig 'wapen'. Ik denk overigens wel dat op strategisch niveau de anders golfstaten een alternatief voor de straat van Hormuz gaan bedenken. Dat kost jaren, maar als dit conflict over ca 10 jaar weer oplaait wil je natuurlijk niet hetzelfde probleem hebben. En dát het zal oplaaien daar ben ik vrij zeker van.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:59

ManiacsHouse

Scheisse!

Ze hebben weer wat gevonden om te treiteren...
Iraanse voetbalfans niet welkom op WK: VS trekt toewijzing kaartjes in
https://www.gelderlander....ing-kaartjes-in~a111c694/
De bond wijst op de richtlijn van wereldvoetbalbond FIFA dat elk land 8 procent van de kaartjes krijgt voor de eigen fans bij de wedstrijden van het nationale elftal.
Tot zover het WK en de elkaar verbindende factor... Ofzoiets. En Infantino met zijn vredes prijs :r ;w
Ik lees nergens een reden. Ook vreemde titel eigenlijk. VS trekt toewijzing kaartjes is. Volgens mij is het toch de FIFA die over de kaarten gaat? Dat we überhaupt nog meedoen aan dit inmiddels politieke evenement...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:01
ManiacsHouse schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:58:

[...]

Tot zover het WK en de elkaar verbindende factor... Ofzoiets. En Infantino met zijn vredes prijs :r ;w
Ik lees nergens een reden. Ook vreemde titel eigenlijk. VS trekt toewijzing kaartjes is. Volgens mij is het toch de FIFA die over de kaarten gaat? Dat we überhaupt nog meedoen aan dit inmiddels politieke evenement...
Als elftal gewoon lekker in Mexico blijven op de eerste wedstrijddag, gewoon zonder bericht niet op komen dagen. Kijken hoeveel onvrede dat oplevert bij de toeschouwers die fors hebben betaald voor een ticket maar geen wedstrijd krijgen.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:08

Vrijdag

De Goede

ManiacsHouse schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:58:

[...]

*knip* deze wijze van reageren voegt niets toe aan een discussie. Het is hier geen FOK!

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 09-06-2026 13:54 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Trishul
Al die zaken zijn gewoon hypocriet: of het nou gaat om grote evenementen, mensenrechten, 'terrorisme', enz.

Wanneer het uitkomt wordt het gebruikt als wapen door het Westen. Wanneer het Oosten of Globale Zuiden ze wijst op de hypocrisie vanwege de willekeurige toepassing ervan, begint het spinnen.

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 09-06-2026 13:54 ]

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:51:
[...]

We hebben toch gezien hoe het ging in Vietnam. Ondanks de superieure technologische voorsprong kwamen de lijkenzakken op de lopende band binnen in de VS. Een stuk of 60 duizend. Nu ben ik geen oorlogsexpert maar als ik met mijn boerenstand hierover denk is onder de streep een bom een bom, kogel een kogel en een raket een raket. Een bom van de VS/Israel brengt schade bij inslag, idem voor een bom uit Iran. Het is niet dat een Iran terugvecht met pijl en boog. Waarom denk je dat niemand boots on the ground aandurft in Iran? Omdat men dondersgoed weet dat dat je niet zomaar de IRGC van Iran aan de kant schuift. En in dit geval heb je ook niet dat *knip* Iron Dome om je troepen te beschermen. Wordt een lange en bloedige oorlog aan alle kanten. *knip*

Deze rants mag je achterwege laten, als je een discussie wil voeren, hou het feitelijk

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 09-06-2026 14:04 ]

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Ik vind het eerlijk gezegd niet van lafheid getuigen als de regering van een land geld en middelen steekt in een goede luchtverdediging en om schuilkelders te bouwen voor haar burgers en die burgers verplicht stelt om een safe room te bouwen als er een huis/appartementcomplex wordt gebouwd.

• magnifor
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:16:
Ik vind het eerlijk gezegd niet van lafheid getuigen als de regering van een land geld en middelen steekt in een goede luchtverdediging en om schuilkelders te bouwen voor haar burgers en die burgers verplicht stelt om een safe room te bouwen als er een huis/appartementcomplex wordt gebouwd.
*knip* onnodig

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 09-06-2026 14:04 ]

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Nou er zijn toch aardig wat rake klappen uitgedeeld door Iran. Verder zou het militair strategisch een ramp zijn als de proxies van Iran vrij spel zouden hebben als je bedenkt hoeveel raketten er de afgelopen decennia zijn gelanceerd richting israel. Het zou een existentiele dreiging worden voor de staat Israel die zich dan met alle beschikbare middelen zou verdedigen. Dat lijkt me een vreselijk alternatief.

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 09-06-2026 14:04 ]

• magnifor
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Nou er zijn toch aardig wat rake klappen uitgedeeld door Iran. Verder zou het militair strategisch een ramp zijn als de proxies van Iran vrij spel zouden hebben als je bedenkt hoeveel raketten er de afgelopen decennia zijn gelanceerd richting israel. Het zou een existentiele dreiging worden voor de staat Israel die zich dan met alle beschikbare middelen zou verdedigen. Dat lijkt me een vreselijk alternatief.
Het is een dreiging dat gecreëerd wordt door Israel zelf. Als ze normaal doen is er ook geen dreiging. Gaat heel ver terug. Ik zie Israel absoluut niet als slachtoffer in deze.

• polthemol
  • Laatst online: 13:44

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Vermeende punten over laf gedrag mogen achterwege blijven, dit voegt niets toe aan de discussie, ongeacht persoonlijke meningen

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:06
Lordy79 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:24:
[...]
Dat lijkt me een vreselijk alternatief.
Het andere alternatief, dat ambulance broeders die mensen onder de puin proberen te redden, neergeschoten / kapot gebombardeerd worden als straathonden, is ook niet bepaald aantrekkelijk. Laat die werkelijkheid zich juist voltrekken voor onze ogen, zonder het benoemen van nog meer walgelijkheden. Het is niet een duurzaam alternatief, blijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Grunwold op 09-06-2026 14:06 ]

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17

unclero

MB EQA ftw \o/

Russel88 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:44:
Maar de golfstaten kunnen de VS toch niet vervangen als beschermheer. Er gaat niet alleen veel geld en wapens richting Israël, maar op dit moment durven landen Israël ook niet echt sancties op te leggen. Ze zijn bang voor grote broer VS die dit niet zal pikken.
Nee. Men gaat ervanuit dat Amerika binnen afzienbare tijd niet meer de primus inter pares in de wereld zal zijn.
Daar moet men op anticiperen. De Israeli's hebben al eerder de overstap gemaakt van de Sovjet-Unie naar Amerika als belangrijkste benefactor, toen men aan begon te voelen dat Stalin sterfelijk was.
Nu ziet men een afbrokkelende Pax Americana, en moet men - voor de eigen overleving - naarstig op zoek naar een volgende benefactor. Het liefste een met diepe zakken en die niet al te veel lastige vragen stelt.
Als je de VS weghaalt wordt Israël een soort Zuid Afrika, een apartheid staat die op den duur alleen komt te staan.
Een pariastaat in de woestijn? Daar hebben we er al meer van. Als het continuïteit verschaft denk ik dat ze er wel mee kunnen leven.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• mkmi
_JGC_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Als elftal gewoon lekker in Mexico blijven op de eerste wedstrijddag, gewoon zonder bericht niet op komen dagen. Kijken hoeveel onvrede dat oplevert bij de toeschouwers die fors hebben betaald voor een ticket maar geen wedstrijd krijgen.
De spelers kunnen in Mexico blijven uit eigen overweging of door Iraanse voetbalbond als vorm van protest. Ze moeten bij elke wedstrijd ook langs de Amerikaanse grenspolitie wat als niet prettig kan worden ervaren omdat de grenspolitie onderdeel is van Amerikaanse overheid waarmee hun land in oorlog is of recentelijk was.

Wij kunnen relatief makkelijk oproepen om wedstrijden of het toernooi te boycotten. Maar een groot toernooi is voor veel spelers een unieke kans om gescout te worden en meer te verdienen. Het lijkt me geen eenvoudig beslissing voor spelers om ‘in het hotel te blijven’ op wedstrijddag.

Het toernooi biedt eigenlijk een unique kans voor beide landen dus VS en Iran om te laten zien dat de vijandigheid gericht is tegen de andere regering en niet tegen de mensen. Helaas is dat momenteel wishful thinking.

• RobertMe
magnifor schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:10:
Nu ben ik geen oorlogsexpert maar als ik met mijn boerenstand hierover denk is onder de streep een bom een bom, kogel een kogel en een raket een raket. Een bom van de VS/Israel brengt schade bij inslag, idem voor een bom uit Iran. Het is niet dat een Iran terugvecht met pijl en boog.
Sorry, maar wat een onzin.

Begin maar bij het idee dat landen met een kernbom redelijk onschendbaar (menen te) zijn. Da's ook maar een bom toch?

En een kogel is wel een kogel. Maar niet elke kogel gaat door elk soort kogelwerend vest heen bv. Een hand-pistool is op 100m niet zo effectief als een scherpschut-pistool. Maar uit beiden komt "een kogel". Etc etc.

En die raketten van Iran hebben ook nog wel eens problemen om doel te treffen (omdat ze dus defect zijn, niet omdat ze onderschept worden). Nu raken die raketten van Amerika en Israël ook wel eens verkeerde doelen, maar dat komt dan door de onjuiste coördinaten, niet door een self-destruct door een slechte kwaliteit.

Het gaat dus niet alleen om wat je hebt (kogels, bommen, ...) maar ook de effectiviteit (werkt het tegen de tegenstander), kwaliteit (tref je doel, of gaat het onderweg spontaan stuk), kwantiteit (hoeveel voorraad heb je / kun je inzetten) en hoe "slim" je het in zet (zie VS / Israël die dure bommen gooit op geschilderde vliegtuigen bv :+, maar dus ook strategie an zich, 10 bommen gooien waar één effectief genoeg is. Val je met 100 man "vooruit" aan of doe je een succesvolle pincer movement met 50 man, ...)

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:13
RobertMe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Sorry, maar wat een onzin.

Begin maar bij het idee dat landen met een kernbom redelijk onschendbaar (menen te) zijn. Da's ook maar een bom toch?

En een kogel is wel een kogel. Maar niet elke kogel gaat door elk soort kogelwerend vest heen bv. Een hand-pistool is op 100m niet zo effectief als een scherpschut-pistool. Maar uit beiden komt "een kogel". Etc etc.

En die raketten van Iran hebben ook nog wel eens problemen om doel te treffen (omdat ze dus defect zijn, niet omdat ze onderschept worden). Nu raken die raketten van Amerika en Israël ook wel eens verkeerde doelen, maar dat komt dan door de onjuiste coördinaten, niet door een self-destruct door een slechte kwaliteit.

Het gaat dus niet alleen om wat je hebt (kogels, bommen, ...) maar ook de effectiviteit (werkt het tegen de tegenstander), kwaliteit (tref je doel, of gaat het onderweg spontaan stuk), kwantiteit (hoeveel voorraad heb je / kun je inzetten) en hoe "slim" je het in zet (zie VS / Israël die dure bommen gooit op geschilderde vliegtuigen bv :+, maar dus ook strategie an zich, 10 bommen gooien waar één effectief genoeg is. Val je met 100 man "vooruit" aan of doe je een succesvolle pincer movement met 50 man, ...)
Tja, zolang Israel en amerika met dure raketten en wapens moeten reageren op veredelde vuurpijlen volgens jouw woorden kan Iran het goede spul achterhouden tot de dure shit op is. daarna is het spelletje veranderd, nog meer in het nadeel van Israel en Amerika. Dat lijkt de enige manier om een bully te leren luisteren, hem terugpakken met zijn eigen middelen tot die op zijn en hem dan in elkaar slaan. Tot die tijd blijven israel en USA rooskleurige verhalen ophangen dat het helemaal niet zo slecht gaat.

Die apache is straks ws. niet neergehaald maar had een onderhoudsprobleempje. De aanvallen die Israel blijft doen op terrein wat niet van Israel is geeft voor mij aan dat ze helemaal niet van plan zijn zich aan enig akkoord te gaan houden. Waarom zou Iran dit dan wel moeten. Amerika blijft tankers aanvallen in de golf en komt daar ook mee weg. wederom, waarom zou Iran zich dan inhouden ?

• mkmi
De Apache helikopter is toch neergehaald door Iran, link van cnn. Trump zegt dat VS gaat reageren daarop.

• RobertMe
Bvanham schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Tja, zolang Israel en amerika met dure raketten en wapens moeten reageren op veredelde vuurpijlen volgens jouw woorden kan Iran het goede spul achterhouden tot de dure shit op is. daarna is het spelletje veranderd, nog meer in het nadeel van Israel en Amerika. Dat lijkt de enige manier om een bully te leren luisteren, hem terugpakken met zijn eigen middelen tot die op zijn en hem dan in elkaar slaan. Tot die tijd blijven israel en USA rooskleurige verhalen ophangen dat het helemaal niet zo slecht gaat.
Mooi. Je bevestigd dus gewoon mijn punt.

En een van de dingen daarvan is dat kwantiteit een beter resultaat kan geven dan kwaliteit. Iets waar Duitsland in WO2 volgens mij ook aan ten onder is gegaan bv. Leuk die bijna niet verwoestbare Tigers. Maar Rusland had wel veeeel meer T-34s (en de Britten en Amerikanen meer Shermans). En Rusland ook veel meer vlees om in de molen te gooien. Een strategie die nu dus weer niet voor hun werkt in Oekraïne.

En net zoals de al aangehaalde Vietnamoorlog, en Japan in WO2, zie ik Iran er ook voor aan dat die zichzelf door de vleesmolen halen bij een grondoorlog. Immers is sterven voor hun hogere doel, het vermoorden van Israëliërs / Amerikanen, het hoogste "haalbare" in hun leven. Waarna de 72 maagden ze opwachten.

Waarbij Amerika, en Israël, dan weer een wapen kan inzetten waar Iran niet van terug heeft. Maar dat wapen is dan maar weer in één oorlog ingezet. En dat was tegen de Japanners die zich niet over gaven. Waarna het dus niet meer is ingezet, incl. in Vietnam niet, waar Amerika dan weer met de staart tussen de benen vertrok.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:59
mkmi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:45:
[...]

De spelers kunnen in Mexico blijven uit eigen overweging of door Iraanse voetbalbond als vorm van protest. Ze moeten bij elke wedstrijd ook langs de Amerikaanse grenspolitie wat als niet prettig kan worden ervaren omdat de grenspolitie onderdeel is van Amerikaanse overheid waarmee hun land in oorlog is of recentelijk was.

Wij kunnen relatief makkelijk oproepen om wedstrijden of het toernooi te boycotten. Maar een groot toernooi is voor veel spelers een unieke kans om gescout te worden en meer te verdienen. Het lijkt me geen eenvoudig beslissing voor spelers om ‘in het hotel te blijven’ op wedstrijddag.

Het toernooi biedt eigenlijk een unique kans voor beide landen dus VS en Iran om te laten zien dat de vijandigheid gericht is tegen de andere regering en niet tegen de mensen. Helaas is dat momenteel wishful thinking.
Reizen, en zeker op een zo idiote manier zoals de Iraanse spelers nu moeten gaan doen, is een hele zware belasting voor sporter. De kans dat ze zich echt in de kijker kunnen spelen is door het VS regime als aanzienlijk verminderd.

Daarnaast is dit groter dan de toekomst van individuele spelers. Er een succesvol toernooi er van maken is in het voordeel van het VS regime. Een beetje zoals wat in 1936 gebeurde. Hoe meer boycots en sabotage, hoe beter zou ik bijna zeggen. En dan zodanig dat alles in Mexico en Canada beter dan ooit verloopt.

• Brazos
  • Niet online
mkmi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:09:
De Apache helikopter is toch neergehaald door Iran, link van cnn. Trump zegt dat VS gaat reageren daarop.
Bijzonder om een Apache helikopter neer te halen met een shahed drone. Wel erg vervelend net nu voor de 39e keer een deal zo dichtbij was volgens Trump.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-07 10:54

Raphaelo

boeiend!!

Brazos schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Bijzonder om een Apache helikopter neer te halen met een shahed drone. Wel erg vervelend net nu voor de 39e keer een deal zo dichtbij was volgens Trump.
*knip*, geen doodsverwensingen. De troepen die daadwerkelijk de bommen droppen zouden ook wel eens consequenties mogen ervaren. Daarnaast zal het nodig zijn dat er een boel Amerikanen sneuvelen voordat dat land zich terugtrekt. Anders komt er nooit een einde aan. Waarom oorlog zo populair is in de VS snap ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 10-06-2026 06:49 ]

originele signatures zijn top!

• Brazos
  • Niet online
Raphaelo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:11:
[...]

[mbr]*knip*, geen doodsverwensingen.[/mbr] De troepen die daadwerkelijk de bommen droppen zouden ook wel eens consequenties mogen ervaren. Daarnaast zal het nodig zijn dat er een boel Amerikanen sneuvelen voordat dat land zich terugtrekt. Anders komt er nooit een einde aan. Waarom oorlog zo populair is in de VS snap ik niet.
Oorlog is alleen populair als deze kort is en de vijand niet terugschiet. Iets wat ze niet helemaal goed hebben ingeschat in deze situatie, deze oorlog lijkt ook niet zo populair te zijn in de VS.

De terugtrekking kan overigens ook onder druk van de landen die de troepen huisvesten. Zij maken zich toch steeds weer een doelwit (zoals vannacht). En daar betalen ze de VS niet voor.

• Bvanham
mkmi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:09:
tot mijn verbazing las ik dat ook, wordt dit gewoon de volgende reden om te escaleren ?

• Brazos
  • Niet online
Bvanham schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:29:
[...]

tot mijn verbazing las ik dat ook, wordt dit gewoon de volgende reden om te escaleren ?
Inmiddels al een beetje achter de rug met operatie 'defensieve aanvallen', vannacht heeft de VS Iran aangevallen en o.a. een drinkwatervoorziening en communicatietoren gebombardeerd, Iran heeft gereageerd met aanvallen op een luchtmachtbasis en marinebasis in Jordanië, Kuwait en Bahrein. We zijn nu minimaal 4 dagen verwijderd van een verdrag i.p.v. de gebruikelijke 2-3. Maar het feit dat het defensieve aanvallen zijn laat wel zien dat het staakt het vuren nog niet voorbij is.

[ Voor 19% gewijzigd door Brazos op 10-06-2026 07:35 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Brazos schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:33:
[...]

Inmiddels al een beetje achter de rug met operatie 'defensieve aanvallen', vannacht heeft de VS Iran aangevallen en o.a. een drinkwatervoorziening en communicatietoren gebombardeerd, Iran heeft gereageerd met aanvallen op een luchtmachtbasis en marinebasis in Jordanië, Kuwait en Bahrein. We zijn nu minimaal 4 dagen verwijderd van een verdrag i.p.v. de gebruikelijke 2-3. Maar het feit dat het defensieve aanvallen zijn laat wel zien dat het staakt het vuren nog niet voorbij is.
Russische praktijken.. Drinkwatervoorzieiningen bombarderen in een land dat sowieso al in een drinkwatercrisis zit.. :X

Wat een land begint het toch te worden..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Bvanham
Tja, je verwacht niet anders van deze president(en) en hun beleid. Agressie heerst daar bovenal.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:38:
[...]

Russische praktijken.. Drinkwatervoorzieiningen bombarderen in een land dat sowieso al in een drinkwatercrisis zit.. :X

Wat een land begint het toch te worden..
En dat dan classificeren als 'defensieve aanvallen'. Er zijn toch wel een flink aantal definities die aan inflatie onderhevig zijn.

• wildhagen
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:30:
[...]

En dat dan classificeren als 'defensieve aanvallen'.
Het is idd een gotspe. Het is namelijk geen 'defensieve aanval' maar een 'war crime' en 'crime against humanity'....
Depriving civilian populations of access to food and fresh water in a conflict situation is a crime under international humanitarian law. In the case of the war in Gaza, the International Court of Justice is now also debating the question of whether the intentional starvation and dehydration of civilians is a violation of the Genocide Convention.

[...]

Although international humanitarian law and international criminal law protect access to fresh water for the population and although intentional deprivation of water may constitute a war crime, a crime against humanity or an element of the crime of genocide, the weaponisation of water is still a neglected topic of international law, especially in the case law of international jurisdictions.
Zie voor meer info: https://globalchallenges....-need-for-accountability/

Virussen? Scan ze hier!

• Russel88
Bvanham schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:03:
Tja, je verwacht niet anders van deze president(en) en hun beleid. Agressie heerst daar bovenal.
Alles kun je kwalificeren als defensieve aanval. Zo wordt landje pik in Libanon ook gekwalificeerd.

• Tens
de deal is bijna rond...

F-35 base geraakt blijkbaar door dubbel obliterated raketten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLTDgZHnYJS3Oq1hFF6lH1pJ1z8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SA2zFt66gZ1xaNPFHqxzvwyZ.png?f=user_large

als dit waar is komen er meer defensieve aanvallen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als dat waar is dan zijn dat nog meer Russische praktijken.. alle projectielen zijn neergehaald! Ow nee toch niet |:(

Vind dat trouwens ook zo raar dat als Hezbollah of Iran raketten afschieten dat dat steevast 'projectielen' worden genoemd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Brazos
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:41:
Als dat waar is dan zijn dat nog meer Russische praktijken.. alle projectielen zijn neergehaald! Ow nee toch niet |:(

Vind dat trouwens ook zo raar dat als Hezbollah of Iran raketten afschieten dat dat steevast 'projectielen' worden genoemd.
De Amerikanen zijn net als de Russen, ze schieten alles neer en niets raakt doel. Dat is al een gebruik wat terug gaat naar de 2e Wereldoorlog. Je wilt je vijand aan de ene kant zo min mogelijk informatie geven over een succesvolle aanval en wat geraakt is, aan de andere kant wil je een beeld uitstralen van 'it is but a scratch'.

Inmiddels moge duidelijk zijn dan Iran rake klappen uitdeelt, en de luchtafweer verre van waterdicht is.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 10:47

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk wat hier belangrijk in is is vooral dat we zien hoe onvoorbereid sommige van de beste legers van de wereld zijn wat betreft drones. Ook niet helemaal een verassing overigens; aanpassing aan een doorbraak in techniek of tactiek kost tijd. De VS doet inmiddels heel veel samenwerken met Oekraïne en daar heeft Oekraïne dan ook weer voordeel mee. Het probleem is echter dat effectieve verdediging uitrollen lastig is en zeker op globale schaal.

Maar het is natuurlijk wel pijnlijk als je een F35 in hangaar kwijt raakt omdat de hangaars niet drone proof waren (dus verhard).

Verder natuurlijk weer treurig allemaal. We mogen van geluk spreken dat het zich nu doet afspelen maar het wordt een pijnlijk iets als het noordelijk halfrond weer de winter in gaat en de straat nog dicht is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Bvanham
Auredium schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:40:
Ik denk wat hier belangrijk in is is vooral dat we zien hoe onvoorbereid sommige van de beste legers van de wereld zijn wat betreft drones. Ook niet helemaal een verassing overigens; aanpassing aan een doorbraak in techniek of tactiek kost tijd. De VS doet inmiddels heel veel samenwerken met Oekraïne en daar heeft Oekraïne dan ook weer voordeel mee. Het probleem is echter dat effectieve verdediging uitrollen lastig is en zeker op globale schaal.

Maar het is natuurlijk wel pijnlijk als je een F35 in hangaar kwijt raakt omdat de hangaars niet drone proof waren (dus verhard).

Verder natuurlijk weer treurig allemaal. We mogen van geluk spreken dat het zich nu doet afspelen maar het wordt een pijnlijk iets als het noordelijk halfrond weer de winter in gaat en de straat nog dicht is.
volgens mij is er niet heel veel samenwerking tussen Oekraine en de VS, dat wilde Oekraine wel maar Trump wilde niet. De Arabische staten daareentegen hebben er wel oren naar en hopelijk het Europees deel van de Nato ook. Dat is de toekomst, de VS zijn aan het afzakken naar een derde wereldland

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 10:47

Auredium

Informaticus Chaoticus

Bvanham schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:02:
[...]

volgens mij is er niet heel veel samenwerking tussen Oekraine en de VS, dat wilde Oekraine wel maar Trump wilde niet. De Arabische staten daareentegen hebben er wel oren naar en hopelijk het Europees deel van de Nato ook. Dat is de toekomst, de VS zijn aan het afzakken naar een derde wereldland
Een deel van de drones die Oekraïne gebruikt voor midrange strikes zijn experimentele Amerikaanse drones. Oekraïne levert ook advies en drones aan de VS in het Iran conflict. Helemaal koek en ei is het echter niet. Oekraïne is niet te spreken over het Iran conflict wat de VS heeft en hoe het door hen wordt aangepakt. ook is Oekraïne (terecht) niet blij met de povere steun vanuit de VS.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:36
Van het grote propagdanetwerk:
Iran’s Military is a complete and total mess. Much of it, like their Navy and Air Force, doesn’t even exist anymore - They have been completely defeated. Iran is all talk and no action. The Bully of the Middle East is DEAD!!! They’ve taken too long to negotiate a deal that would have been great for them, now they will have to pay the price!!! President DONALD J. TRUMP
Van 1-2 dagen naar nu moeten ze het voelen... Waar voorheen de olieprijs gelijk tussen de 5 en 10% omhoog ging is er nu nauwelijks beweging. Iemand hier zei dat dit de 39e keer was, nou we gaan de 40 (en waarschijnlijk 50ste) keer ook nog wel halen als het zo doorgaat.

Ook frappant dat Iran nog steeds een Apache kan neerhalen en (niet geverifeerd) een luchtmachtbasis kan raken met mogelijke aardige schade. Dit terwijl ze geen marine, geen luchtmacht een geen leger meer hebben. Het grootste leger ter wereld daarentegen is hard aan het opscheppen dat ze defensief reageren door drinkwaterinstallaties te beschieten. Wat en afgang van deze banenenrepubliek in opbouw (of beter afbraak)...

[ Voor 3% gewijzigd door Rene op 10-06-2026 13:34 ]

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• RobertMe
Rene schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:31:
Ook frappant dat Iran nog steeds een Apache kan neerhalen en (niet geverifeerd) een luchtmachtbasis kan raken met mogelijke aardige schade. Dit terwijl ze geen marine, geen luchtmacht een geen leger meer hebben.
Hoeveel serieuze marine boten of militaire vliegtuigen van Iran heb jij dan nog gezien?
Het voornaamste dat Iran al sinds dag één inzet zijn raketten en drones. En of dat nu onder marine of luchtmacht valt? Mijn gevoel zegt van niet.

Voor zover je dan uberhaupt van een luchtmacht kunt spreken. Volgens mij ging dat bij Iran voornamelijk om F-4s die ze in de tijd van de Sjah hebben gekocht van Amerika. En onder de ayatollah toch al hel wat decennia geen onderdelen meer voor zijn geleverd.
Waardoor de Israëliërs meen ik, of Amerikanen, ze nog zijn tegen gekomen met een bepaald trainingstoestel. Maar dus geen serieuze straaljagers.

Een echte marine hadden ze wel, incl duikboten. Maar daar horen we niks meer van sinds de claims van Amerika dat (vrijwel) alles gezonken is (een? Schip ligt nog ergens aangemeerd bij een Aziatisch land).

Wat we dus voornamelijk zien is dat de oorlog asymmetrisch is. En Iran tot nu toe niet verder komt dan raketten, drones, en wat speedboten. Waarmee de claim dat ze geen marine en luchtmacht hebben IMO terecht is. Maar het dus ook klopt dat ze zonder marine en luchtmacht nog aardig wat slagkracht hebben.

• DropjesLover
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Hoeveel serieuze marine boten of militaire vliegtuigen van Iran heb jij dan nog gezien?
Het voornaamste dat Iran al sinds dag één inzet zijn raketten en drones. En of dat nu onder marine of luchtmacht valt? Mijn gevoel zegt van niet.

Voor zover je dan uberhaupt van een luchtmacht kunt spreken. Volgens mij ging dat bij Iran voornamelijk om F-4s die ze in de tijd van de Sjah hebben gekocht van Amerika. En onder de ayatollah toch al hel wat decennia geen onderdelen meer voor zijn geleverd.
Waardoor de Israëliërs meen ik, of Amerikanen, ze nog zijn tegen gekomen met een bepaald trainingstoestel. Maar dus geen serieuze straaljagers.

Een echte marine hadden ze wel, incl duikboten. Maar daar horen we niks meer van sinds de claims van Amerika dat (vrijwel) alles gezonken is (een? Schip ligt nog ergens aangemeerd bij een Aziatisch land).

Wat we dus voornamelijk zien is dat de oorlog asymmetrisch is. En Iran tot nu toe niet verder komt dan raketten, drones, en wat speedboten. Waarmee de claim dat ze geen marine en luchtmacht hebben IMO terecht is. Maar het dus ook klopt dat ze zonder marine en luchtmacht nog aardig wat slagkracht hebben.
Trump denkt enkel in slagkracht met tanks en grote oorlogsschepen.
Helaas is dat spul al 30 jaar redelijk waardeloos in een conflict, het zijn tegenwoordig raketten, drones en guerilla tactieken.

BThGvNeOA

• RobertMe
DropjesLover schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Trump denkt enkel in slagkracht met tanks en grote oorlogsschepen.
Helaas is dat spul al 30 jaar redelijk waardeloos in een conflict, het zijn tegenwoordig raketten, drones en guerilla tactieken.
Guerilla is natuurlijk niet echt nieuw en hebben de Amerikanen voldoende ervaring mee. Lees: Vietnam en Japan op zijn minst. (En dus ook de ervaring dat ze er zelf niet goed vanaf komen).

En of guerilla nu echt veel voor komt? In Oekraïne zijn ze dan weer wat verder terug naar de loopgraven, en volgens mij weinig guerilla daar. Maar zoals ik al vaker heb geschreven zal de kans bij een grondoorlog in Iran wel heel groot zijn dat het guerilla wordt.

• mkmi
Ik zou de acties van Iran geen guerrilla tactieken noemen maar eerder als hebben of bedenken van plannen en gebruik maken van eigen middelen en geografische ligging. Dit staat in contrast met de shock and awe strategie van de VS en Israël met vanuit lucht zware bommen laten vallen zonder duidelijk plan B nadat duidelijk was dat Iraanse regering niet gaat omvallen.

In februari 2026 oefende Iran openlijk met het afsluiten van de Straat van Hormuz, link. Trump was van tevoren gewaarschuwd dat Iran de Straat van Hormuz zou kunnen afsluiten en dat het land over grote voorraden drones en ballistische raketten beschikt. Toch zijn er geen plannen op deze dreigingen. De VS hebben weliswaar een wederzijdse afsluiting gedaan en dat heeft Iran economisch geraakt maar dit is geen oplossing omdat Iran het kan volhouden en de problemen van VS lang niet zijn opgelost.

• Russel88

[...]
Op dit moment zijn het gewoon 2 blaffende honden. Beide partijen willen niet door vechten. Gewoon paar raketten over en weer en ze gaan weer verder met de pat stelling. Er is maar 1 partij die echt door wilt vechten en dat is Israël.

Trump zoekt een gratieuze manier om de oorlog te beëindigen en Iran wilt zo sterk mogelijk uit deze conflict komen.

• vanaalten
  • Laatst online: 13:44
Russel88 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:16:
Trump zoekt een gratieuze manier om de oorlog te beëindigen en Iran wilt zo sterk mogelijk uit deze conflict komen.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, of Trump daadwerkelijk de oorlog wil beëindigen. In chaos is het goed geld verdienen.

• Brazos
  • Niet online
mkmi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:34:
Ik zou de acties van Iran geen guerrilla tactieken noemen maar eerder als hebben of bedenken van plannen en gebruik maken van eigen middelen en geografische ligging.
Ik denk dat je met 'guerilla tactieken' Iran ook tekort doet inderdaad. Iran vecht eigenlijk op een vergelijkbare wijze als Oekraïne, door slim en berekenend gebruik te maken van de beperkte middelen die ze hebben en bekende zwakheden van je vijand, en deze op lange(re) termijn af te matten.

Ik zag de Vietcong niet Amerikaanse installaties en materieel bombarderen in Japan, Australië of de Filipijnen, noch zie ik Oekraïne vechten met slagschepen of gevechtsvliegtuigen. Alhoewel ze die laatste nog wel hebben, spelen die een beperkte rol in de verdediging van eigen luchtruim.

• RobertMe
mkmi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:34:
Ik zou de acties van Iran geen guerrilla tactieken noemen
Brazos schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:50:
[...]

Ik denk dat je met 'guerilla tactieken' Iran ook tekort doet inderdaad.
Even voor de goede orde: ik schreef niet dat Iran deze (nu) toepast, maar ik zie dat wel gebeuren áls er een grondoorlog zou komen.

• Brazos
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:55:
[...]

[...]

Even voor de goede orde: ik schreef niet dat Iran deze (nu) toepast, maar ik zie dat wel gebeuren áls er een grondoorlog zou komen.
Dat denk ik eigenlijk niet, een grondoorlog zoals in Irak lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Een dergelijke invasiemacht krijgt Amerika niet bij elkaar, zeker niet zonder bondgenoten. Dat zou een vrij vergelijkbaar verloop krijgen als Oekraïne, te weinig militairen met te weinig materiaal op een te groot gebied tegen een goed voorbereide verdediger.

• DropjesLover
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Guerilla is natuurlijk niet echt nieuw en hebben de Amerikanen voldoende ervaring mee. Lees: Vietnam en Japan op zijn minst. (En dus ook de ervaring dat ze er zelf niet goed vanaf komen).

En of guerilla nu echt veel voor komt? In Oekraïne zijn ze dan weer wat verder terug naar de loopgraven, en volgens mij weinig guerilla daar. Maar zoals ik al vaker heb geschreven zal de kans bij een grondoorlog in Iran wel heel groot zijn dat het guerilla wordt.
Dat is ook de reden dat de Amerikanen geen boots on the ground willen doen. Dan wordt het Vietnam 2.0. Nouja, 5.0, na Irak, Irak, Afghanistan... Toen zijn ook veel lijkzakken door bermbommen teruggekomen. En die waren fors minder voorbereid dan de Iraniërs.

Bermbommen werken goed tegen tanks, en met alleen bombardementen gaat men dit niet op de knieën krijgen.
Grote slagschepen zijn nutteloos wanneer de tegenstander geen marine heeft en steden ver van zee liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 10-06-2026 19:07 ]

BThGvNeOA

• ArcticWolf
  • Niet online

[...]

Van 1-2 dagen naar nu moeten ze het voelen... Waar voorheen de olieprijs gelijk tussen de 5 en 10% omhoog ging is er nu nauwelijks beweging. Iemand hier zei dat dit de 39e keer was, nou we gaan de 40 (en waarschijnlijk 50ste) keer ook nog wel halen als het zo doorgaat.

Ook frappant dat Iran nog steeds een Apache kan neerhalen en (niet geverifeerd) een luchtmachtbasis kan raken met mogelijke aardige schade. Dit terwijl ze geen marine, geen luchtmacht een geen leger meer hebben. Het grootste leger ter wereld daarentegen is hard aan het opscheppen dat ze defensief reageren door drinkwaterinstallaties te beschieten. Wat en afgang van deze banenenrepubliek in opbouw (of beter afbraak)...
Kwam die post op de officiële pagina van het Witte Huis op Facebook tegen :F
De reacties waren om te smullen, maar ongelooflijk dat dit zo naar buiten wordt gebracht terwijl er nog actief gevochten wordt en Hormuz nog steeds dicht is 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4vwx0VNj6Di44_M2F-NqHIEDQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEc9A5ozf9QnIzelT0IyJISY.jpg?f=fotoalbum_large

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:07
Ondertussen wordt ook een olietanker van India onklaar gemaakt. Gaat echt weer een zooitje worden komende dagen.

https://www.nu.nl/midden-...en-uit-india-vermist.html

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:03
ArcticWolf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Kwam die post op de officiële pagina van het Witte Huis op Facebook tegen :F
De reacties waren om te smullen, maar ongelooflijk dat dit zo naar buiten wordt gebracht terwijl er nog actief gevochten wordt en Hormuz nog steeds dicht is 8)7

[Afbeelding]
Dat Iran om wat voor redenen dan ook het klaar speelt om een Apache uit de lucht te halen is dan wel weer bijzonder als je geen leger zou hebben.

Kimmel had een pijnlijk fragment hoeveel momenten Amerika bijna tot een deal was gekomen met Iran:
Vanaf minuut 4:41 zie je dat hij praktisch iedere paar weken wel een belofte doet dat hij goede onderhandelingen voert en dat er een akkoord nabij is. Hij liegt letterlijk dat ie barst.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Uit het Liveblog van the guardian :

The Turkish president, Recep Tayyip Erdoğan, said Israel’s attacks on Lebanon and Syria have reached a point where they also pose a threat to Turkey, Reuters reports. Speaking to members of the Turkish parliament, he called for an end to Israel’s “aggression”, which he said is a threat to the entire world.

Opzich kan Erdogan vast wel wat afleiding gebruiken van de binnenlandse problematiek, maar of een (hint naar) oorlog met Israel de handigste optie is?

• Brazos
  • Niet online
Trump schijnt toch niet helemaal tevreden te zijn met operatie 'defensieve aanval'.
Trump said the U.S. will hit Iran “hard again today,” escalating his threats while pressing Tehran to sign a deal. President Donald Trump said Wednesday that the U.S. would hit Iran “very hard” again, escalating his public threats as he pressed Tehran to sign a deal.

“We hit them hard yesterday, and we’re going to hit them hard again today,” Trump said at a White House signing event for the Secure America Act. “We’re going to be attacking them and attacking them very hard.”
Vandaag (vanavond?) dus een nieuwe ronde aan defensieve aanvallen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:00:
Trump schijnt toch niet helemaal tevreden te zijn met operatie 'defensieve aanval'.

[...]

Fox News meldde bij diezelfde uitspraak ook dit:
https://www.facebook.com/watch/?v=1349563730405855
BREAKING: The U.S. is taking "millions of barrels of oil" out of Iran every night, President Trump announces.
"I'm going to tell you because they just figured it out. So now that they figured it out, I can tell you it was very hard for me. I wanted to say it so badly."
"When it's over, you will see oil drop to where it was before."
Ik vraag me echt af wat die kerel slikt... want zelfs met paddo's hallucineer je niet zoveel.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:23
Brazos schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:00:

[...]

Was te verwachten, de marktmanipulatie heeft nog niet het gewenste effect gehad, dus met harder schreeuwen proberen hij en zijn vriendjes weer meer geld te verdienen… :|

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:59
ArcticWolf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:09:
[...]

[...]

Ik vraag me echt af wat die kerel slikt... want zelfs met paddo's hallucineer je niet zoveel.
Hij doet geeneens meer zijn best om nog enigszins geloofwaardige leugens te verzinnen.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:12
ArcticWolf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:09:
[...]

[...]

Ik begin te vermoeden dat hem dat wordt verteld in de 2 minuten briefings die hij krijgt

• redwing
  • Laatst online: 12:35
Alex_79 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:48:
[...]

Ik begin te vermoeden dat hem dat wordt verteld in de 2 minuten briefings die hij krijgt
Eerder dat ie ter plekke wat verzint omdat het hem wel leuk zou lijken. Ik kan me niet voostellen dat ook maar iemand hem zulke informatie zou geven.

[removed]

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:07
Zojuist ook bevestigd door India dat er helaas 3 bemanningsleden zijn omgekomen door de VS.

https://www.nu.nl/midden-...nse-aanval-op-tanker.html

• wildhagen
  • Niet online
Nadat de VS eerdere al drie Indiers vermoord heeft op dat schip (zie de link van @Pukson hierboven), hebben ze nu ook geprobeerd opvarenden van een andere schip aan te vallen door raketten erop af te vuren:
Voor de derde keer deze week hebben de Amerikaanse strijdkrachten een schip uitgeschakeld met een raketaanval. Net als woensdag, gaat het om een schip dat voer op de Golf van Oman.

De olietanker, die voer onder de vlag van Guinee-Bissau, zou Iraanse olie hebben geprobeerd te vervoeren. Dat, ondanks een Amerikaanse blokkade van de Iraanse havens. De bemanning zou herhaaldelijk hebben geweigerd gehoor te geven aan Amerikaanse bevelen.

De VS heeft twee raketten afgevuurd op de machinekamer van de tanker. Het is nog niet bekend of er slachtoffers zijn gevallen. Eerder deze week kwamen drie Indiase bemanningsleden om, nadat een ander schip onder vuur werd genomen.
AD Liveblog: https://www.ad.nl/buitenl...ire-doelen-iran~ac528ac3/

Met dit soort acties kruipt de VS imho steeds meer richting een terreurstaat op, waar piraterij kennelijk geoorloofd is en ze gewoon naar eigen goeddunken mensen op schepen om het leven mogen brengen.

En dan nog de mond vol hebben dat ze zo goed bezig zijn, als hoeders van democratie en burgerrechten enzo. Sure....

Virussen? Scan ze hier!

• RobertMe
wildhagen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:34:
Met dit soort acties kruipt de VS imho steeds meer richting een terreurstaat op, waar piraterij kennelijk geoorloofd is en ze gewoon naar eigen goeddunken mensen op schepen om het leven mogen brengen.
Eerder in dit topic schreef iemand dat het helemaal geen piraterij kan zijn. Iets met dat piraterij niet gepleegd kan worden door overheden / landen.

Daarnaast heb ik ook nog nergens gelezen dat Amerika goederen daadwerkelijk steelt / in beslag neemt. Alleen dat ze gecontroleerd worden. Maar dat ze dus ook weer worden "vrij gegeven" na controle.

Je kunt hier dus veel van vinden (en dat doe ik ook), maar het is geen piraterij en AFAIK ook geen diefstal / ....
Potentieel kun je het wel een gijzeling noemen. Maar hetzelfde geldt min of meer voor wat Iran doet met alle schepen in de golf. Ook die zijn gegijzeld en kunnen geen kant op (behalve die wat de gijzelaar zegt / dwingt). En daarnaast heeft Iran ook al op meerdere schepen geschoten en drones richting hum gelanceerd.
En nee, dat Iran het ook doet maakt het niet gerechtvaardigd dat Amerika het ook doet. Beiden zijn net zo fout.

• RobertMe
Trump heeft nu weer geroepen getruth dat ze vanavond zware aanvallen gaan doen. En binnenkort Kharg Island zullen innemen (en dat zal dan waarschijnlijk gepaard gaan met boots on the ground? Met alleen bommen kun je niet iets echt innemen).

https://truthsocial.com/@.../posts/116731447139970106

• mkmi
wildhagen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Het is idd een gotspe. Het is namelijk geen 'defensieve aanval' maar een 'war crime' en 'crime against humanity'....

[...]

Zie voor meer info: https://globalchallenges....-need-for-accountability/
Een artikel en analyse van The New York Times suggereert dat de drinkwatervoorziening inderdaad het doelwit was van een precisieaanval door de VS, link . Het is erg dat het hier om een civiel onderdeel van de infrastructuur gaat maar ook in juni met temperaturen van bijna 40 graden.

De Iraniërs hebben het binnen twaalf uur opgelost en die mensen hebben weer water. Mogelijk was de aanval bedoeld als een soort waarschuwing van de VS.

• wildhagen
  • Niet online
mkmi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Een artikel en analyse van The New York Times suggereert dat de drinkwatervoorziening inderdaad het doelwit was van een precisieaanval door de VS, link . Het is erg dat het hier om een civiel onderdeel van de infrastructuur gaat maar ook in juni met temperaturen van bijna 40 graden.

De Iraniërs hebben het binnen twaalf uur opgelost en die mensen hebben weer water. Mogelijk was de aanval bedoeld als een soort waarschuwing van de VS.
Sowieso is het een oorlogsmisdrijf, waar de VS wat mij betreft voor zou moeten worden aangepakt, of op zijn minst zeer zware sancties opgelegd zou moetern krijgen.

Doelbewust de burgerbevolking of de infrastructuur tbv die bevolking (zoals o.a. de drinkwatervoorziening) aanvallen vind ik best wel onder 'terrorisme / misdrijf' vallen, naast war crimes etc.

De VS heeft altijd de mond vol als andere landen oorlogsmisdrijven begaan, maar zelf doen ze het net zo hard tegenwoordig. Ze zijn werkelijk geen ene klap beter als een Rusland, Noord-Korea, China, Sudan, Iran of meer van dat soort landen. Letterlijk geen ene klap.

Virussen? Scan ze hier!

• Trishul
mkmi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Waarschuwing? Net als Minab zeker dat in de doofpot is gestopt door CENTCOM. Ja, officieel is er een 'onderzoek' gaande, maar we weten al dat de uitkomsten geen consequenties zullen hebben.

De VS is zelf al decennia bezig met terreur. Verschil tussen Vietnam/Irak 2x/Afghanistan/Zuid-Amerika enz is dat nu iedereen rondloopt met een smartphone en bewijs kan vastleggen.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Sowieso is het een oorlogsmisdrijf, waar de VS wat mij betreft voor zou moeten worden aangepakt, of op zijn minst zeer zware sancties opgelegd zou moetern krijgen.

Doelbewust de burgerbevolking of de infrastructuur tbv die bevolking (zoals o.a. de drinkwatervoorziening) aanvallen vind ik best wel onder 'terrorisme / misdrijf' vallen, naast war crimes etc.

De VS heeft altijd de mond vol als andere landen oorlogsmisdrijven begaan, maar zelf doen ze het net zo hard tegenwoordig. Ze zijn werkelijk geen ene klap beter als een Rusland, Noord-Korea, China, Sudan, Iran of meer van dat soort landen. Letterlijk geen ene klap.
Tja. We weten dit al lang. En met de onthullingen van Wikileaks, de video van de beruchte beschietingen vanuit een Apache op journalisten van Reuters in Afghanistan, was er daadwerkelijk bewijs. Maar ‘bondgenoot’, afhankelijkheden, lafheid.

It’s the economy, stupid!

• mkmi
Trishul schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Waarschuwing? Net als Minab zeker dat in de doofpot is gestopt door CENTCOM. Ja, officieel is er een 'onderzoek' gaande, maar we weten al dat de uitkomsten geen consequenties zullen hebben.

De VS is zelf al decennia bezig met terreur. Verschil tussen Vietnam/Irak 2x/Afghanistan/Zuid-Amerika enz is dat nu iedereen rondloopt met een smartphone en bewijs kan vastleggen.
Ik ben het met je eens dat Minab in doofpot is gestopt en eigenlijk moeten er meer consequenties zijn.

Met waarschuwing bedoelde ik dat de VS aan Iran wilden duidelijk maken dat zij verder zullen gaan op korte termijn tenzij Iran instemt met de voorwaarden van VS. Iran zal dat waarschijnlijk niet doen. De VS zullen misschien toch verder gaan nu ze Iran hebben gewaarschuwd. Ik vind het verschrikkelijk maar het wordt misschien nog erger.
Pagina: 1 ... 56 ... 61 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.