• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57

unclero

MB EQA ftw \o/

derhenno schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:32:
Bescherming van Israel en haar inwoners. Regime change in Iran is daar van doorslaggevend belang voor omdat die radicalen overal vingers in de terroristische pap hebben daar in het midden-oosten. Een vrij Iran is voor alles en iedereen beter (en naar mijn mening noodzakelijk).
Oh, er is absoluut niemand hier die het daar allemaal niet mee eens is.
Echter, zijn dit haalbare doelen? Nee.
Is een vrij Iran na een succesvolle regime change een doel van Israel? Ook nee.
Is er iets dat er op lijkt dat Israel hier op in zet? Ik zou zelf zeggen, nee.

Israel lijkt momenteel vooral in te zetten op: alles destabiliseren. Tegen elke prijs.
Iran bestoken betekent zelf bestookt worden, hoewel dat een prijs is die de Israeli's voorlopig nog wel willen betalen (mits ze niet door hebben hoe snel ze door hun luchtdoelmunitie heen branden).
In Libanon probeert men Hezbollah vooral niet head-first aan te vallen. Logisch. Ondanks dat Hezbollah verzwakt is, heeft men geen goede ervaringen met militaire confrontaties met Hezbollah.
Dan liever de rest van het land in de fik steken, in de hoop dat de rest boos op Hezbollah gaat worden. In plaats van het Sjiitisch dorp - bevolkt door vaste Hezbollah-stemmers - bombarderen, bombarderen ze het Christelijke dorp ernaast, want dan gaan die boos worden op de Sjiieten en hen de schuld geven dat zij de Israeli's naar ze toe hebben gelokt.
Liever die drukpunten bombarderen die een interne, sektarische strijd zouden kunnen ontketenen. Dan hoeven ze er zelf niet in.

Niet dat Israeli's risicomijdend zijn. Het is eerder zo dat de Israeli's "niet verliezen" tot een kunst hebben verheven. En niet-verliezen betekent óf winnen, óf op tijd de aftocht blazen in de vorm van een backstop waarbij men een afweging maakt of er nog tactische winst te halen valt tegen een bepaalde (materiele én menselijke) prijs.

Het probleem is dat het besef binnen veiligheidskringen in Israel begint in te dalen, dat deze backstop er niet meer is.
En dat de mogelijkheid om te verliezen in de afgelopen paar jaar stilletjes op tafel is komen te liggen.

Want gokken op het ontketenen van een burgeroorlog in je buurland is een gevaarlijke. Het is wel zo dat de Israeli's de lessen van 2006 grondig hebben bestudeerd (niet alleen bleek Hezbollah taaier dan gedacht, er ontstond in het land een rally-around-the-flag effect waarbij de Isrealische backstop inchakelde toen de gezworden erfvijand van Hezbollah, de katholieke Libanese Strijdkrachten, Hezbollah ineens van wapens gingen voorzien). Maar nu heeft Libanon niet eens de primaire focus want ze zijn op veel meer tonelen (het zuiden, het oosten, én Iran) hun schaarse mensen en middelen aan het opslijten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19
Fornoo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Waar zeg ik dat de NATO een aanvallend machtsblok dient te zijn? Dat vul je voor mij in. ;)

Er staat wat er staat;

De NATO is een papieren tijger, een papieren werkelijkheid.
Ik zou je dan adviseren om andere woorden te kiezen omdat je dan iets heel anders probeert te zeggen dan wat je feitelijk opschrijft en daarmee insinueert. Niet handig als je een inhoudelijke discussie wilt aangaan.
*knip* Amerika is de huidige wereldmacht die bepaald wat er wel en niet gebeurd.
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 25-03-2026 19:56 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Fornoo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Je mag altijd vragen stellen, maar ik vind je als dan vraag niet zo oprecht eerlijk gezegd. Impliciet suggereer je hiermee dat ik akkoord zou gaan met een inval van Amerika in Groenland. Want waarom zou je de vraag anders stellen?

[...]
Ik suggereer niets. Trump heeft herhaaldelijk gesteld dat hij Groenland wil inlijven en dat hij bereid is daar eventueel geweld voor wil gebruiken. Ik kan mij juist niet voorstellen dat iemand daar akkoord mee zou gaan (afgezien van een deel van de Amerikaanse bevolking dan). En ook op andere punten hebben Trump en andere figuren in de huidige regering al laten blijken dat zij eerder vijandig tegenover Europa staan dan coöperatief. Denk hierbij aan de tolheffingen, de recente dreigementen geen LNG meer te leveren, het openlijk steunen van autocratische figuren binnen Europa etc.

In dat kader van die toenemende spanningen, afpersing en dreigende taal vanuit de VS richting Europa ben ik benieuwd waarom jij verwacht dat een vertrek van de VS uit de NAVO niet betekend dat de VS meteen onze vijand is. Ik heb daar een pessimistischere mening over maar ik ben benieuwd hoe jij tot jouw conclusie komt.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Fornoo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Je benoemt een paar dingen waarom Amerika en Europa blijkbaar van elkaar verschillen. Natuurlijk, Amerika is al een paar eeuwen een souverein land, dus er zijn verschillen. Maar historisch gezien zijn we nog niet zo lang van elkaar gescheiden en delen we nog een hoop normen en waarden. In de loop der tijd zijn de gewichten die aan die normen en waarden hangen wel veranderd. Maar delen we nog steeds dezelfde historie en begrijpen wel elkaar op fundamenteel niveau.
Hoezo 'blijkbaar'? Is geen nieuws voor je, toch? Het zijn verschillen die afgelopen decennia zijn gegroeid.

En, we 'begrijpen' elkaar op fundamenteel niveau? Je weet helemaal niet met welke bullshit Trump vandaag weer mee gaat komen. Dat is een probleem. Bij China weet je in ieder geval waar je aan toe bent. We zijn het over bepaalde zaken oneens, maar ze zijn wel betrouwbaar op hun woord (als handelspartner). Trump is dat niet, en de inner circle van Trump is dat ook niet. Dat maakt Trump een onbetrouwbare handelspartner. Gelukkig handelen we niet zo enorm veel met hem. Wil je dat veranderen? Het gaat niet veranderen nadat Trump weg is uit GOP. GOP zal op de schop moeten. Kan hoor, maar zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Is dit niet te zwart-wit gesteld?
Ik zie het meer als Rutte die trump even paait, even onze kant op helpt - en tegelijkertijd zijn we hier bezig ons voor te bereiden op een tijd dat we de USA niet aan onze kant hebben.

Ik denk dat het zinnig kan zijn de illusie van een NATO zo lang mogelijk in stand te houden, liever dat (terwijl de hele wereld zo z'n bedenkingen heeft over de NATO) dan dat iedereen (inclusief mogelijke vijanden) WEET dat Europa verzwakt is. Zo lang er op de achtergrond tegelijkertijd maar hard gewerkt wordt aan zelfstandigheid, voorbereiden op een tijd dat de USA de NATO daadwerkelijk uit stapt.
Het is juist niet zwart-wit gesteld. We kunnen niet enkel naar de dynamiek van Trump/Rutte kijken, net zo min als dat we kunnen stellen dat het een dynamiek van binaire aard.

Als je de analyse toepast in samengestelde en derivate dynamiek en gedragseffecten doorberekend, dan is bij substitutie Europa / NATO het "onder de streep" exact hetzelfde.

Vergeet niet dat Europa niet zwak is, maar wel bij de enkels afgesneden wordt van binnen uit (veelal gelieerd met extern, maar ook gewoon oude spelletjes, het VK is weg, maar NL zit er in) bij het doorzetten. Niet besluitvorming en voorbereiding, maar de procedurele and derivate dynamiek. Lidstaten. Iets vergelijkbaars speelt ook bij de NATO.

Pur sang, ik zal het even op scherp stellen, maar:

1. Wie herinnert zich George Bush nog?

"if you are not with us you are against us"

Dat was het einde van de NATO. Want dat was geen uiting van pijn of frustratie. Het was een structuurverschuiving in Amerikaans beleid: do as we say, or else.

De periode Trump voegt daar aan toe: do as we say, or else. and pay me to delay the or else.

2. Dit conflict van VS/Israël/Iran is de bevestiging daarvan. En het is heel serious enkel afwachten totdat het zetbaasje de hints krijgt om bij Europa te gaan dwingen om een Straat van Ormuz als lokvogel en schild te gaan functioneren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
Jerie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:07:
[...]
maar ze zijn wel betrouwbaar op hun woord (als handelspartner)
offtopic:
*Kuch* Totaal niet :) Je kan niet eens hun data vertrouwen. Sterker nog, met gescheiden militaire en civiele economie maar intrinsieke interne overlap heb je nooit vermogen tot controle. Vergeet niet hoe dat drama met hun vastgoedeconomie begonnen is, en dat is slechts symptoom van onderliggende perikelen - en van beleid. En dat laatste is van kritiek belang. Vraag het eens aan de landen die in de klauwen beland zijn van het structureel zaken doen :)

Maar goed, dat gaat wat ver voor hier.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Israël valt Teheran aan, volgens Iran is woonwijk geraakt
Volgens zowel Israëlische als Iraanse media heeft het Israëlische leger vanochtend een nieuwe reeks aanvallen op Teheran uitgevoerd. Een Iraans persbureau meldt dat daarbij een woonwijk is geraakt. Reddingswerkers zoeken naar overlevenden onder het puin.

Iran heeft op zijn beurt vergeldingsaanvallen uitgevoerd. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde werden daarbij doelen in Israël en Amerikaanse bases in Koeweit, Jordanië en Bahrein onder vuur genomen.
Hoe kan je in hemelsnaam "in onderhandeling zijn" als een van de partijen nog steeds wordt aangevallen door een bondgenoot van de andere partij? :')

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:47

Garyu

WW

Mawlana schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Hoe kan je in hemelsnaam "in onderhandeling zijn" als een van de partijen nog steeds wordt aangevallen door een bondgenoot van de andere partij? :')
Je hebt geen wapenstilstand nodig om te onderhandelen. Over Oekraine wordt ook al jaren onderhandeld. De gevechten ggaan gewoon door.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:48
Iran: Amerikanen onderhandelen met zichzelf
Een woordvoerder van het Iraanse leger drijft de spot met het bericht dat de Amerikaanse regering een 15-puntenplan naar Iran heeft gestuurd. Dat plan zou een eind aan de oorlog in het Midden-Oosten moeten maken.

"Is bij jullie de interne strijd zo hoog opgelopen dat jullie onderhandelen met jezelf?" zei de woordvoerder van de Iraanse strijdkrachten. "Mensen als wij zullen nooit kunnen opschieten met mensen als jullie. Mensen als wij sluiten geen deal met jullie. Nu niet. Nooit."
Van https://nos.nl/collectie/...oor-vrede#UPDATE-93254355

Leuk dat Iran nog even de MAGA cult belachelijk maakt.
Ze hebben gisteren herhaald dat landen gebruik mogen maken van Hormuz als ze niet meewerken aan het aanvallen van Iran en de oorlog niet steunen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Mij bekruipt het gevoel dat de VS daadwerkelijk niet in gesprek is met Iran.

Het lijkt erop dat Trump de financiële markten wil kalmeren omdat de VS meer tijd nodig hebben voor een (beperkte?) land-invasie.

Laat ook zien hoe ongelofelijk slecht dut gepland is met nul contingency planning.

Mijn voorspelling: volgende week horen we ‘opeens’ dat Iran toch niet wil meewerken in de onderhandeling en ‘dat de VS geen andere keuze heeft om troepen in te zetten op Kharg en evt stukken van de kustlijn’.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:27
Requiem19 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:10:

Het lijkt erop dat Trump de financiële markten wil kalmeren omdat de VS meer tijd nodig hebben voor een (beperkte?) land-invasie.

Laat ook zien hoe ongelofelijk slecht dut gepland is met nul contingency planning.

Mijn voorspelling: volgende week horen we ‘opeens’ dat Iran toch niet wil meewerken in de onderhandeling en ‘dat de VS geen andere keuze heeft om troepen in te zetten op Kharg en evt stukken van de kustlijn’.
Nu zijn er berichten dat Iran niet met de auteur van "The Art of The Deal" een deal willen maken maar met J.D. Vance.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

De VS doet een Rusland.
Amerikaanse HH-60M CASEVAC helicopter op de grond vernietigd door een FPV drone.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online

Vrijdag na het sluiten van de beurzen weer, gok ik. Je kan er de klok bijna op gelijk zetten.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:59

Maar hoe moet dat dan met dat super dure mooie cadeau voor Trump wat gisteren gearriveerd is?
WATCH: Trump says Iran's new leaders 'gave us a present' related to oil and Strait of Hormuz rond 00:45

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mawlana schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Een les die de Amerikanen van Vietnam leerden was dat stoppen met bombarderen tijdens onderhandelingen er alleen maar toe leidt dat de tegenstander de onderhandelingen eindeloos rekt om op het slagveld te profiteren van die onderbreking van het bombarderen, maar dat de onderhandelingen er geen stap verder mee komen.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:21
Wat me opvalt in het stukje video is dat hij nadrukkelijk noemt dat ze niet met Khamenei praten, ook niet met zijn aanhang. Maar met een andere 'groep mensen'.

Krijg de indruk dat de VS straks een deal sluit met de personen die niet aan het roer staan in Iran, maar wel hard gaat roepen dat er een deal is gemaakt. In de praktijk veranderd er dan helemaal niks.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57
Rene schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:15:
Wat me opvalt in het stukje video is dat hij nadrukkelijk noemt dat ze niet met Khamenei praten, ook niet met zijn aanhang. Maar met een andere 'groep mensen'.

Krijg de indruk dat de VS straks een deal sluit met de personen die niet aan het roer staan in Iran, maar wel hard gaat roepen dat er een deal is gemaakt. In de praktijk veranderd er dan helemaal niks.
Of dat het om een groep gaat die ze klaar aan het stomen zijn om straks de macht over te nemen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:13
Hoe doet de VS hier een Rusland? Medische middelen die niet mogen worden aangevallen, maar toch opgeblazen worden?

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:12
*knip* offtopic

[ Voor 117% gewijzigd door polthemol op 25-03-2026 13:12 ]

• Alpine
  • Laatst online: 09:32

Alpine

Twisted animator

Rene schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:15:

Waarschijnlijk dus met Reza Pahlavi, de nakomeling van de laatste Shah van Iran en nu woonachtig in de VS. Hij probeert al geruime tijd zichzelf te verkopen als opvolger van de Shah met een nieuw regime in Iran.

• Rene
Stoney3K schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Of dat het om een groep gaat die ze klaar aan het stomen zijn om straks de macht over te nemen.
Inderdaad dit, maar hoe gaan ze in vredesnaam de macht overnemen?

Ik voorzie grote problemen. Het enige logische scenario is dat de deal betekent dat de VS invloed op de olie van Iran krijgt (zullen China, India en Rusland erg blij mee zijn ;)) in ruil voor militaire hulp om het huidige regime definitief naar en in de afgrond te helpen. Dit kunnen ze doen door A: Oppositie (in welke vorm dan ook) te bewapenen of B: Boots on the ground.

Optie A is historisch gezien zelden een goede aanpak... Optie B al niet veel beter :+. Dit lijkt me gedoemd te mislukken waarbij het eindigt met alsnog de hele boel platgooien onder het mom van ze willen niet!

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

TheBrut3 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Hoe doet de VS hier een Rusland? Medische middelen die niet mogen worden aangevallen, maar toch opgeblazen worden?
Sinds wanneer mogen CASEVAC helicopters niet worden aangevallen? Ook zijn ze dual-use en kunnen ze ingezet worden voor offensieve doeleinden. Overigens is het gewoon een militie die het doet, die hebben lak aan internationale regels. De Amerikanen hadden beter moeten weten dan het parkeren van kostbare heli's op plekken waar ze aangevallen kunnen worden door FPV drones.
*knip*offtopic

[ Voor 50% gewijzigd door polthemol op 25-03-2026 13:13 ]

• Stoney3K
Rene schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Inderdaad dit, maar hoe gaan ze in vredesnaam de macht overnemen?
De groep die Trump op het oog heeft trekt Teheran in ondersteund door een grootschalig grondoffensief van de VS? Zal niet de eerst keer zijn dat de VS dat op die manier doet.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-05 20:50
Waarom kan Europa Israël niet ook een grens geven. Onze economie krijgt klappen door een idioot land, aanpakken dus.

• Trishul
Alpine schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:53:
[...]

Waarschijnlijk dus met Reza Pahlavi, de nakomeling van de laatste Shah van Iran en nu woonachtig in de VS. Hij probeert al geruime tijd zichzelf te verkopen als opvolger van de Shah met een nieuw regime in Iran.
Dat hoeft niet per se. Machado van Venezuela was ook een dissident, oppositie en woonachtig in het buitenland. Die was net als Pahlavi ook aan het slijmen/lobbyen in de VS om actie te ondernemen tegen de huidige regering.
Ondanks al haar geslijm incl de trieste overhandiging van de Nobel prijs aan Trump, speelt ze nog steeds een rol in de marge.

Pahlavi is al iets van 40 jaar niet meer in Iran geweest, ik betwijfel ook of het Iraanse volk wel weer op een dictator zit te wachten. Ondanks de (social) media campagne die zelfs hier op de publieke omroep werd gevoerd. Een paar weken terug hoorde ik bijvoorbeeld op Radio 1 een Iraanse 'dissident' vertellen dat het volk zo graag Pahlavi aan de macht wil hebben in Iran. De ongeloofwaardigheid spatte ervanaf, de interviewster geloofde er ook geen snars van.

• VindiGoosh
*knip* offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 25-03-2026 13:14 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:De hele discussies over WO2 laten we daar waar het zich ook afspeelde: in het verleden en niet in dit topic. De focus op het onderwerp: de Amerikaans/Israelische aanval op Iran en de gevolgen voor de regio.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• VindiGoosh
*knip* zie modbreak. Commentaar op moderatie kan per DM

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 25-03-2026 13:35 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
AMARONE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:01:
Waarom kan Europa Israël niet ook een grens geven. Onze economie krijgt klappen door een idioot land, aanpakken dus.
Dit blijft de grote vraag, zeker omdat de EU wel de stok heeft om de conversatie over te voeren, het associatieverdrag dat er is.

En daar is al geruime tijd op geattendeerd door partijen zoals D66, Groenlinks ( en ik vergeet er zeker een paar maar niet de tijd om ze allemaal af te lopen ) maar ook zoals Amnesty om dat verdrag op te schorten. Maar heel snel verloopt dat niet.

• VindiGoosh
*knip*

[ Voor 113% gewijzigd door polthemol op 25-03-2026 13:44 ]

• Alpine
  • Laatst online: 09:32

Alpine

Twisted animator

Trishul schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:03:
[...]

Dat hoeft niet per se. Machado van Venezuela was ook een dissident, oppositie en woonachtig in het buitenland. Die was net als Pahlavi ook aan het slijmen/lobbyen in de VS om actie te ondernemen tegen de huidige regering.
Ondanks al haar geslijm incl de trieste overhandiging van de Nobel prijs aan Trump, speelt ze nog steeds een rol in de marge.

Pahlavi is al iets van 40 jaar niet meer in Iran geweest, ik betwijfel ook of het Iraanse volk wel weer op een dictator zit te wachten. Ondanks de (social) media campagne die zelfs hier op de publieke omroep werd gevoerd. Een paar weken terug hoorde ik bijvoorbeeld op Radio 1 een Iraanse 'dissident' vertellen dat het volk zo graag Pahlavi aan de macht wil hebben in Iran. De ongeloofwaardigheid spatte ervanaf, de interviewster geloofde er ook geen snars van.
Het gaat bij Trump en co toch enkel om de beeldvorming, niet om de realiteit. Die gaan gewoon doen alsof ze een deal hebben met een "nieuw regime", wie dat dan ook is. Pahlavi daarvoor gebruiken is dan denk ik de makkelijkste manier en hij is een herkenbaar gezicht voor de rest van de wereld.

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-03 14:26
110 Pagina's en bijna niemand weet hoe de situatie echt is.
Ze hebben geen iraanse leider
Ze hebben wel een iraanse leider
+
Trump roept Deal.
Iran roept geen Deal.
+
Social media wordt echt plat gegooid met Anti Trump en Pro Iran zooi en de media (gevaarlijk) neemt dit over.
Aangezien het intenet daar niet werkt is er weinig bekend. Slechts de inlichtingen diensten weten het.
=

men gaat toch maar niet varen met de Tanker want tja geen idee.

IMO is Iran nu een land met helemaal geen echte leider meer. De zogenaamde oppermachtige is dood en de rest is als een kip zonder kop propagande aan het spuien op de straat, op TV en social media.

Ondertussen worden ze door de VS en Israel naar Kindom Kong plat gebombareerd, net zolang tot al die kleine groepjes er niet meer zijn en dat ook afneemt. De koersen van aandelen gaan 50% omhoog en weer 50% omlaag in enkele weken. iedereen op TV of via Media weet het ondertussen ook niet meer.
Slim al die chaos op informatie.

Op de lange duur kan het Iraanse volk het mogelijk zelf overnemen OF ze krijgen weer een soort van
Bruce God almighty want tja dat is dan de meest belanrijke waar je naar luistert. De VS is dit mogelijk aan het proberen achter de schermen.

Ik heb in iedere geval een hele grote korrel zout voor al die media bedrijven die enorm gevoelig zijn.
Koersten vliegen alle kanten op maar men weet uiteindelijk niet hoe het er echt voor staat.
Verder zie je hordes commentaar en nieuwe arikelen die denken het te weten. Nou vergeet het maar.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:25
_Bailey_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Marktmanipulatie. Waar vooral hij, zijn gezin en miljardairsvriendjes stinkend rijk van worden
Achter een paywall, maar het is duidelijk wat meer mensen opgevallen.
https://fd.nl/financiele-...mln-in-op-ommezwaai-trump

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:38
*knip* ook deze doorkabbelende EU/VS relatiediscussie hoort hier niet thuis, graag bij het onderwerp blijven van dit topic. Voor EU/VS relaties is er oa. het topic [ZT] Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek waar het beter past

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 25-03-2026 14:31 ]

• Requiem19
  • Nu online
Of Iran bluft, of Iran lijkt de rollen te hebben omgedraaid.
Een vertegenwoordiger van het Iraanse regime heeft via het staatsmedium Press TV negatief gereageerd op Trumps 15 puntenplan. Volgens hem zal Iran het niet toestaan dat Trump bepaalt wanneer de oorlog tot een einde komt. Het voorstel van Trump zou "buitensporig" zijn.

Het land stelt dat de eerste voorwaarde voor het beëindigen van de oorlog "een einde aan aanvallen en moorden" is. Ook moeten de Verenigde Staten en Israël volgens hen financieel opdraaien voor alle "oorlogsschade" die ze hebben aangericht. Verder moet er een garantie komen dat het land nooit meer wordt aangevallen en moet Irans soevereiniteit over de Straat van Hormuz worden erkend.
(nu.nl liveblog).

Moeilijk in te schatten nog steeds. Maar Iran lijkt de regie naar zich toe te trekken. Het is natuurlijk desastreus, ook voor Trump, als Iran gewoon nog heel lang (denk 8 maanden, tot mid terms iig) zorgt dat er geen vrachtschip meer door de straat van Hormuz kan varen.

Ipv Amerika dat de eisen oplegt aan Iran, lijkt Iran nu sterker uit de oorlog te willen komen dan het stond vóór de oorlog. Wellicht omdat ze nu pas echt inzien hoe groot hun leverage is met de straat van Hormuz.

Dit begint wel echt een probleem te worden voor de VS met name. Volledig de regie kwijt (tenzij achter de schermen het Iraans regime op omvallen staat, maar die indruk krijg ik persoonlijk niet).

Alles begint er op te wijzen dat de VS genoodzaakt zal zijn om troepen Iran in te sturen en het is maar de vraag of ze daarmee het regime kunnen afzetten...

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25
Stoney3K schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Taliban/IS 2.0

• Virtuozzo
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:29:

[...]

(nu.nl liveblog).

Moeilijk in te schatten nog steeds. Maar Iran lijkt de regie naar zich toe te trekken. Het is natuurlijk desastreus, ook voor Trump, als Iran gewoon nog heel lang (denk 8 maanden, tot mid terms iig) zorgt dat er geen vrachtschip meer door de straat van Hormuz kan varen.

Ipv Amerika dat de eisen oplegt aan Iran, lijkt Iran nu sterker uit de oorlog te willen komen dan het stond vóór de oorlog. Wellicht omdat ze nu pas echt inzien hoe groot hun leverage is met de straat van Hormuz.

Dit begint wel echt een probleem te worden voor de VS met name. Volledig de regie kwijt (tenzij achter de schermen het Iraans regime op omvallen staat, maar die indruk krijg ik persoonlijk niet).

Alles begint er op te wijzen dat de VS genoodzaakt zal zijn om troepen Iran in te sturen en het is maar de vraag of ze daarmee het regime kunnen afzetten...
Laat dat nu elke keer zo gaan wanneer het zetbaasje Trump iets lijkt te doen "tegen" "vijandsbeelden".

Het is vrij logisch dat Iran in ieder geval de regie in theorie kan nemen, want er is geen regie aan Amerikaanse zijde.

Er zou nu eigenlijk een historicus voorbij moeten komen, want dit is hetzelfde drama wat de VS hadden in de periode van de zogenaamde "golden era" van oligarchie, met avonturen als het incident "Sinking of the Maine", the Spaanse oorlog, het avonturieren met kapen van overheid, misbruik van strijdkrachten ingezet tegen eigen bevolking bij stakingen e.d., ga zo door.

It's a failed state. Er is geen centrale regie want het is verworden tot een cluster van machtsdynamica die in hoge mate transnationaal zijn. Beetje à la post-Soviet Unie -> diaspora Sovereign Wealth -> transnationaal georganiseerde misdaad.

Iran daarentegen functioneert nog steeds als staat. Beschadigd, zeker. Gecompromitteerd, zeker. Onthoofd? Nee, want de centrale pijlers van machtsdynamiek staan er nog steeds. Dus zelfs wanneer er een ogenschijnlijk ander poppetje komt, dan zijn het nog steeds dezelfde pijlers.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:29:

[...]

(nu.nl liveblog).

Het is (ook) bluf. Vergeet niet dat de Iraanse olie ook via die Straat van Hormuz gaat en dat Iran volledig op de export van olie draait. Dit is alsof je een pistool tegen je eigen hoofd zet en dreigt om de trekker over te halen als jij je zin niet krijgt. De beste Iraanse kaart is de hoop dat de wereld helemaal geen zin heeft in die puinhoop.

• Requiem19
  • Nu online
downtime schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Het is (ook) bluf. Vergeet niet dat de Iraanse olie ook via die Straat van Hormuz gaat en dat Iran volledig op de export van olie draait. Dit is alsof je een pistool tegen je eigen hoofd zet en dreigt om de trekker over te halen als jij je zin niet krijgt. De beste Iraanse kaart is de hoop dat de wereld helemaal geen zin heeft in die puinhoop.
En wederom: zodra het existentieel is, zijn mensen doorgaans veel langer bereid door te gaan met pijn lijden dan voor de tegenpartijen.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:31
Requiem19 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:41:
[...]

En wederom: zodra het existentieel is, zijn mensen doorgaans veel langer bereid door te gaan met pijn lijden dan voor de tegenpartijen.
Eens, en tevens hebben Iraniërs en hun regering ervaring met sancties, hoge prijzen en de onbeschikbaarheid van producten. De gemiddelde Amerikaan daarentegen.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:58
Wat gaan de leiders van Iranie krijgen voor wapenstilstand / vrede? De vorige vredes akkoord is niet goed uitgepakt voor de Palestijnen. Israël bombardeert nog steeds wanneer ze willen. Het komt alleen niet meer dagelijks in het nieuws.

Trump heeft er echt wel een potje van gemaakt.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 12:10
Was https://x.com/locuta/status/2036384544098508808 al bekend:
De Financial Times meldt dat er voor een half miljard werd ingezet op olieposities een kwartier voor het bericht van Trump dat de VS in gesprek zou zijn met Iran, wat wijst op mogelijke handel met voorkennis.
Bron: Kirsten Verdel. Ik kon niet zo snel een posting hierover vinden.

• gustaveau
martwoutnl schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:59:

[...]

Mijn eerdere post gemist? ;-) het FD kwam er ook al mee.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
martwoutnl schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:59:

[...]

Was al eerder gemeld in een ander topic: Herman in "[ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3"

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Er zijn beelden verschenen van een F-18 die geraakt lijkt te worden door iets. Iran claimt het vliegtuig neergehaald te hebben, de Amerikanen ontkennen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Steeds meer hints dat de VS grondtroepen overwegen: Iran anticipeert alvast door Kharg te versterken:
Iran has been laying traps and moving additional military personnel and air defenses to Kharg Island in recent weeks in preparation for a possible US operation to take control of the island, according to multiple people familiar with US intelligence reporting on the issue.

Iran has also been laying traps including anti-personnel and anti-armor mines around the island, the sources said, including on the shoreline where US troops could possibly stage an amphibious landing if President Donald Trump moved forward with a ground operation.

Some allies of the president are raising serious questions about whether there is a need to attempt such an operation, since successfully taking the island would not, on its own, resolve problems related to the Strait of Hormuz and Iran’s stranglehold on the global energy market, the source added.

March of the Eagles

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:52
XWB schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:23:
Steeds meer hints dat de VS grondtroepen overwegen:

[X]
Iran anticipeert alvast door Kharg te versterken:

[...]
Ik had ergens gelezen dat de 82ste luchtlandingsdivisie onderweg was naar het Midden-Oosten, en dat er een bijkomend schip van de marines onderweg was vanuit Californië. Natuurlijk vind ik die berichten niet meer terug.
Gevonden : https://www.nieuwsblad.be...nd-in-iran/144448314.html
Welke grondtroepen zijn onderweg?
2.300 mariniers van de 31ste Marine Expeditionary Unit
De mariniers aan boord van USS Tripoli komen eind deze week aan in de regio. De eenheid onder leiding van kolonel Chris P. Niedziocha is getraind in landingsoperaties. Vanaf de Tripoli opereren zo’n dertig gevechtsvliegtuigen, waaronder de F-35, en Viper-aanvalshelikopters die luchtsteun kunnen bieden. De mariniers hebben landingsvaartuigen mee, maar kunnen ook met de Osprey, een soort kruising tussen helikopter en vliegtuig, aan land worden gezet.

2.000 soldaten van de 82ste Airborne Division
De para’s staan onder leiding van majoor-generaal Brandon R. Tegtmeier en maken deel uit de Immediate Response Force. Die brigade is in staat om waar ook ter wereld te worden ingezet binnen de 18 uur. Die snelheid komt met een prijs. De para’s, twee bataljons van telkens 800 soldaten en tientallen stafleden, zijn slecht beschermd tegen tegenaanvallen. Ze hebben geen zwaar materiaal mee, zoals pantservoertuigen.

2.300 mariniers van de 11de Marine Expeditionary Unit
Ook de USS Boxer van de ‘11th MEU’ is vanuit Californië onderweg naar de regio. Het Pentagon verwacht dat ze medio april in de regio arriveren. In totaal tellen de marinierskorpsen zeven MEU’s of snel inzetbare aanvalseenheden.

[ Voor 59% gewijzigd door Arator op 26-03-2026 00:03 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:05
XWB schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:23:
Steeds meer hints dat de VS grondtroepen overwegen:

[X]
Iran anticipeert alvast door Kharg te versterken:

[...]
Advies aan de VS, lees een aantal boeken over Iwo Jima terug, misschien hebben ze er wat aan (zoals een user mij eerder aanraadde)

[ Voor 3% gewijzigd door Alex_79 op 25-03-2026 23:58 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Arator schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:56:
[...]

Ik had ergens gelezen dat de 82ste luchtlandingsdivisie onderweg was naar het Midden-Oosten, en dat er een bijkomend schip van de marines onderweg was vanuit Californië. Natuurlijk vind ik die berichten niet meer terug.
Wellicht dit artikel?
Some 2,200 Marines from the 31st Expeditionary Unit, traveling aboard the USS Tripoli, are due to arrive in the region on Friday, according to the Wall Street Journal, along with an amphibious landing dock, the USS New Orleans.

Around 2,500 more from the 11th Marine Expeditionary Unit, nicknamed the “Pride of the Pacific,” are on their way from California with the USS Boxer.
[edit]

Zo te zien heb je het inmiddels zelf gevonden :p

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 26-03-2026 00:08 ]

March of the Eagles

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Alex_79 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:58:
[...]

Advies aan de VS, lees een aantal boeken over Iwo Jima terug, misschien hebben ze er wat aan (zoals een user mij eerder aanraadde)
Of over de bay of pigs.... ;)
freedzed6 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:21:

IMO is Iran nu een land met helemaal geen echte leider meer. De zogenaamde oppermachtige is dood en de rest is als een kip zonder kop propagande aan het spuien op de straat, op TV en social media.
Als ik kijk naar hoe de oorlog tot nu gevochten is gok ik zo dat Islamitische/Iraanse Revolutionaire Garde de echte macht heeft. De ayatollah is de geestelijke leider, maar lijkt militair weinig te zeggen te hebben. Strategisch zit het allemaal net even te goed in elkaar. Het afsluiten van de Strait of Hormuz, de aanvallen met raketten/drones op de golfstaten en het niet aanvallen van NAVO partners, behalve die gedeelde UK/US basis dan, maar dat is waarschijnlijk door de leiding van de Garde geaccepteerde collateral damage geweest.

Ook als ik kijk naar wat die Garde in het recente verleden allemaal gedaan heeft om de ayatollah, misschien is het beter om daar Islam te schrijven, aan de macht te houden geeft al een idee hoe ver die organisatie zich ook politiek heeft ingegraven in de Iraanse samenleving.

Trump heeft ze ook een gigantisch voordeel gegeven door ze alleen samen met Israel aan te vallen en zijn uitspraken over NAVO partners en het hele Groenland debacle. Israel is hun aartsvijand en die vernietigen is vanuit de Islam (bijna) een heilige missie.
Maar als dit nog lang gaat duren voorzie ik dat veel landen die afhankelijk zijn van grondstoffen als olie en gas toch een coalitie gaan vormen onder de UN vlag om de Strait of Hormuz weer te openen. En daar zal Iran niet blij mee zijn.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik vraag me af of Azië (China) zich uiteindelijk actief zal moeien. Want daar lijkt de situatie toch nog een stuk moeilijker dan hier: rantsoenering, scholen dicht, minder vluchten,...
https://www.vrt.be/vrtnws...n-china-tom-van-de-weghe/

En hebben wij soms af en toe iets nodig uit China?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:09
Tja, om dat eiland aan te vallen zul je in de buurt moeten komen. De ospreys op de tripoli (max. 20 stuks) kunnen per vlucht max. 400 man vervoeren 20 per osprey per keer). De osprey heeft een bereik van va. 700 km. Een paar uit de lucht schieten zal niet zo moeilijk zijn voor Iran. Als die Tripoli zo dichtbij moet komen wordt hij zelf een doel en zo beveiligd zijn die divisies niet. Zodra de bodybags met amerikanen beginnen te stromen zal de publieke opinie in amerika niet echt positief meer worden. Trump heeft zich in een lastig parket laten manoevreren door Bibi. Diplomatie is het enige (met een zak geld) waardoor dit conflict opgelost wordt. Ik ben geen fan van Iran maar ook zeker niet van Israel en de USA op dit moment. Zij zijn duidelijk de agressors en (in paralel) met Oekraine de partij die aangevallen is en zich op eigen gebied kan en mag verdedigen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:33

Nox

Noxiuz

Bvanham schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:23:
Tja, om dat eiland aan te vallen zul je in de buurt moeten komen. De ospreys op de tripoli (max. 20 stuks) kunnen per vlucht max. 400 man vervoeren 20 per osprey per keer). De osprey heeft een bereik van va. 700 km. Een paar uit de lucht schieten zal niet zo moeilijk zijn voor Iran. Als die Tripoli zo dichtbij moet komen wordt hij zelf een doel en zo beveiligd zijn die divisies niet. Zodra de bodybags met amerikanen beginnen te stromen zal de publieke opinie in amerika niet echt positief meer worden. Trump heeft zich in een lastig parket laten manoevreren door Bibi. Diplomatie is het enige (met een zak geld) waardoor dit conflict opgelost wordt. Ik ben geen fan van Iran maar ook zeker niet van Israel en de USA op dit moment. Zij zijn duidelijk de agressors en (in paralel) met Oekraine de partij die aangevallen is en zich op eigen gebied kan en mag verdedigen.
Nou zijn zij de agressors maar ik vind niet dat we het Iraanse regime daarin moeten verdedigen. De ellende die zij hebben veroorzaakt met het neerschieten van protesten en leveren van drones aan de russen is ook zeker niet vredelievend. Kan er niet wakker van liggen dat ze de deksel op hun neus kregen, was alleen by far niet de handigste actie.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alex_79 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:58:
[...]

Niet echt. Er is sindsdien qua technologie zoveel veranderd dat er maar weinig overeenkomsten meer zijn. Er is echt wel wat meer mogelijk dan het bestormen van de stranden.

En het is wel heel selectief om alleen Iwo Jima aan te halen en niet te praten over andere amfibische operaties die veel succesvoller waren. Normandie ofzo.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:52:
[...]

Niet echt. Er is sindsdien qua technologie zoveel veranderd dat er maar weinig overeenkomsten meer zijn. Er is echt wel wat meer mogelijk dan het bestormen van de stranden.

En het is wel heel selectief om alleen Iwo Jima aan te halen en niet te praten over andere amfibische operaties die veel succesvoller waren. Normandie ofzo.
In de huidige tijd en klimaat gaat echt niemand een herhaling van de Normandische landing zien als "succes".

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Marc H schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:27:
[...]

Als ik kijk naar hoe de oorlog tot nu gevochten is gok ik zo dat Islamitische/Iraanse Revolutionaire Garde de echte macht heeft.
Dat is geen geheim. Ik weet niet of Iran op de decapitation van het regime gerekend had maar ze hebben zeker gerekend op een oorlog waarin Amerikaanse technologische superioriteit het noodzakelijk maakt om niet op centrale aansturing te rekenen. Ze zullen ook zeker de Amerikaanse operaties in de twee Golfoorlogen en Afghanistan grondig bestudeerd hebben.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

duvekot schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:54:
[...]

In de huidige tijd en klimaat gaat echt niemand een herhaling van de Normandische landing zien als "succes".
Als je kijkt naar de schaal van die operatie (100.000 man aan wal gezet) en de maatstaven van die tijd was het een enorm succes.

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:34
downtime schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:52:
[...]

Als senator Lindsey Graham Iwo Jima aanhaalt om aan te tonen dat Kharg kan, is het niet per sé selectief om dat hier ook te doen. Laat wel zien wat voor idioot die Lindsey Graham is...

• gustaveau
Wat ik elke keer lees is dat er toch nog schepen de straat van Hormus doorkomen, met Iraanse Olie richting Azie.
Als je als de VS echt druk wil zetten op Iran, dan neem je toch deze schepen over net als ze nu een paar keer bij de Russische schaduwvloot hebben gedaan?

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:31
gustaveau schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:00:
Wat ik elke keer lees is dat er toch nog schepen de straat van Hormus doorkomen, met Iraanse Olie richting Azie.
Als je als de VS echt druk wil zetten op Iran, dan neem je toch deze schepen over net als ze nu een paar keer bij de Russische schaduwvloot hebben gedaan?
Daar maak je de afnemers in Azië (lees: China) niet blij mee, en creëer je een nog groter probleem.

• gustaveau
autje schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Daar maak je de afnemers in Azië (lees: China) niet blij mee, en creëer je een nog groter probleem.
Dat klopt, maar je zou er simpelweg tussen kunnen gaan zitten door de olie te confisceren en door te verkopen.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:31
gustaveau schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Dat klopt, maar je zou er simpelweg tussen kunnen gaan zitten door de olie te confisceren en door te verkopen.
Aan wie? Nogmaals, China zal hier niet blij mee zijn. Moeten die dan tweemaal betalen? Daarnaast, zoals je het nu stelt is dit eenvoudigweg piraterij.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:35
autje schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:02:
Wat je ziet is dat de het Witte Huis naarstig op zoek is naar iedere laatste drup olie die op de Wereldmarkt kan worden gebracht. Zo hebben we gezien dat Iraanse- en Russische olie die reeds op de wijde oceaan rondvoer gedesanctioneerd is geworden.

Ik denk eerlijk gezegd dat er weinig trek is in het nóg verder afknijpen van de olietoevoeren Wereldwijd. Al komt die olie uit Iran.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• gustaveau
autje schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Aan wie? Nogmaals, China zal hier niet blij mee zijn. Moeten die dan tweemaal betalen? Daarnaast, zoals je het nu stelt is dit eenvoudigweg piraterij.
Natuurlijk is het piraterij, maar dat lijken ze nu ook te doen met de Venezolaanse olie...

Ik bedoelde het vooral vanuit de optiek van de VS, hoe kan je nog meer druk uitoefenen op Iran.
Het staat buiten kijf dat de afnemers hier niet zo blij mee zullen zijn.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
gustaveau schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:11:
[...]

sec gezien ben je dan bezig met diefstal als VS zijnde en dan ga je een hele nare afslag nemen op het wereldtoneel (en compleet onbetrouwbaar worden, gezien je immers gewoon dingen met geweld gaat afpakken als het je uit komt).

Vergeet ook niet dat qua oorlogsrecht hier heel veel grenzen zijn overschreden, maar als men deze stap zet het de facto plunderen is van private/publieke middelen die niet noodzakelijk zijn voor oorlogsvoering. (bron oa: https://www.defensie.nl/s...manitair-oorlogsrecht.pdf)

Trump en de VS zijn zichzelf hier gigantisch vast aan het werken omdat ze weinig tot geen plan hebben of hadden en ze steeds wanhopigere sprongen moeten maken.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
polthemol schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:31:
[...]

sec gezien ben je dan bezig met diefstal als VS zijnde en dan ga je een hele nare afslag nemen op het wereldtoneel (en compleet onbetrouwbaar worden, gezien je immers gewoon dingen met geweld gaat afpakken als het je uit komt).

Vergeet ook niet dat qua oorlogsrecht hier heel veel grenzen zijn overschreden, maar als men deze stap zet het de facto plunderen is van private/publieke middelen die niet noodzakelijk zijn voor oorlogsvoering.
Precies hetgeen de Trump familie/regering al vanaf de eerste dag aan het doen is toch? Handelen met voorkennis, zelfverrijking over de rug van bewoners en andere landen, corruptie trots presenteren aan de media etc. etc..

• Rene
polthemol schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Vergeet ook niet dat qua oorlogsrecht hier heel veel grenzen zijn overschreden, maar als men deze stap zet het de facto plunderen is van private/publieke middelen die niet noodzakelijk zijn voor oorlogsvoering. (bron oa: https://www.defensie.nl/s...manitair-oorlogsrecht.pdf)

Trump en de VS zijn zichzelf hier gigantisch vast aan het werken omdat ze weinig tot geen plan hebben of hadden en ze steeds wanhopigere sprongen moeten maken.
Precies, en waarschijnlijk is de grootste hoevelheid olie op de schaduwvloot CIF. Wat betekent dat bijvoorbeeld Rusland de eigenaar is van de Olie zolang deze op zee dobbert. Dit is dus te sanctioneren.

Als een koper FOB koopt zijn ze dus de eigenaar van de olie in de tanker. Stel dat china een FOB last laat transporteren en deze tanker wordt in beslag genomen door de VS. Dan steel/confisquer je dus de olie van een land wat niet direct betrokken is in het conflict. Dit is inderdaad piraterij.

Het zijn appels en peren vergelijken. De VS kan het zich niet verantwoorden om hiermee te gokken.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@Rene goede aanvulling, zover had ik nog niet doorgedacht erover dat als iemand anders het spul gekocht heeft, je het nog een stap complexer maakt als je het zelf gaat verkopen. Het is in ieder geval een recept om heel erg snel ruzie te krijgen met heel veel landen

• Trishul
https://www.nrc.nl/nieuws...hare&utm_term=share-modal

Ook een Nederlandse Iraniër onder de leden van het overgangscomite onder leiding van Pahlavi. De welbekende Afshin Ellian. Interessant artikel waarin wordt uitgelegd wat ze willen bereiken en ze stellen dat ze een uitgebreid plan hebben voor de overgang.

Alleen jammer dat de VS nog steeds rücksichtslos bombardeert: https://nos.nl/collectie/...an-hormuz#UPDATE-93284802
Nachtelijke bombardementen op ook burger doelen. Nou had CENTCOM natuurlijk al geen beste reputatie na tig oorlogen (Mosul en Minab bijvoorbeeld). Israël lijkt dat wat beschaafder te doen in Iran door alleen militaire doelen aan te vallen, m.u.v. het oliedepot (zwarte regen) in Iran natuurlijk.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:19
gustaveau schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Natuurlijk is het piraterij, maar dat lijken ze nu ook te doen met de Venezolaanse olie...

Ik bedoelde het vooral vanuit de optiek van de VS, hoe kan je nog meer druk uitoefenen op Iran.
Als ik me niet vergis, betrof dat steeds schaduwvloot schepen, die dus niet rechtmatig geregistreerd zijn (of anderszins onder sancties vallen).
Het wordt een heel ander verhaal wanneer je legitieme handelsschepen gaat plunderen.

iRacing Profiel

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 12:10
Trishul schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:49:
[...]

Ze hebben gisteren herhaald dat landen gebruik mogen maken van Hormuz als ze niet meewerken aan het aanvallen van Iran en de oorlog niet steunen.
De grap over "you are fired" en dan afsluiten met de bekende Trump-zin was ook een sterke.

• AMARONE
gustaveau schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Misschien de we bron van alle onrust eens op hun plek zetten genaamd Israël. Een nietszeggend land in de wereld die wel ervoor zorgt dat wij er allemaal last van blijven houden.

Het is niet eenzijdig allemaal..het regime van Iran is verschrikkelijk en tevens dat van Israël.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:33

Nox

Noxiuz

Trishul schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:49:
[...]

Hoe zit dat met Europa dan? Zover ik weet heeft ieder land in de EU aangegeven niet in het conflict te mengen, dus Europese olie kan gewoon door de straat? Of is het feit dat er in de EU wel eens wat onderdelen voor een israelische F35 verzonden worden 'meewerken'?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Trishul
Nox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Hoe zit dat met Europa dan? Zover ik weet heeft ieder land in de EU aangegeven niet in het conflict te mengen, dus Europese olie kan gewoon door de straat? Of is het feit dat er in de EU wel eens wat onderdelen voor een israelische F35 verzonden worden 'meewerken'?
Goede vraag, ik weet niet hoe dat zit.
Ik denk dat het hebben van een Amerikaanse militaire basis en vanaf je grondgebied faciliteren van aanvallen op Iran voor het regime de doorslaggevende factor is.
Voor zover ik weet is er nog geen enkele Europese tanker doorheen gevaren. Waarschijnlijk zullen ze niet moeilijk doen voor een land zoals Spanje.

China en India varen er gewoon doorheen na afstemming, en die laatste heeft zelfs joint-ventures met de Israëlische defensie industrie.

• Stoney3K
Trishul schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Goede vraag, ik weet niet hoe dat zit.
Ik denk dat het hebben van een Amerikaanse militaire basis en vanaf je grondgebied faciliteren van aanvallen op Iran voor het regime de doorslaggevende factor is.
Voor zover ik weet is er nog geen enkele Europese tanker doorheen gevaren. Waarschijnlijk zullen ze niet moeilijk doen voor een land zoals Spanje.

China en India varen er gewoon doorheen na afstemming, en die laatste heeft zelfs joint-ventures met de Israëlische defensie industrie.
De vraag is vooral of dat overtuiging genoeg is voor de verzekeraars die het risico voor de lading moeten dekken.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:24
Nox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Ze moeten ook nog een 'tol' betalen van 2 miljoen dollar per schip, zit ook niemand op te wachten natuurlijk.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws...hepen-straat-hormuz-iran/

• gustaveau
FabianGTI schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Ze moeten ook nog een 'tol' betalen van 2 miljoen dollar per schip, zit ook niemand op te wachten natuurlijk.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws...hepen-straat-hormuz-iran/
Als je daarmee het equivalent van een miljoen vaten olie weer op weg helpt, dan is dat slechts 2 dollar per vat. Een betere deal dan de huidige prijzen!

(Maar de VS zal hier vast niet zo blij mee zijn)

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
gustaveau schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:05:
[...]

Als je daarmee het equivalent van een miljoen vaten olie weer op weg helpt, dan is dat slechts 2 dollar per vat. Een betere deal dan de huidige prijzen!

(Maar de VS zal hier vast niet zo blij mee zijn)
En nog steeds goedkoper dan Trump z'n tarrifs... :+

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:17
Volgens Trump is dit het 'waardevolle cadeau' dat hij heeft gekregen van Iran.
Trump: Iran heeft tien tankers door Straat van Hormuz laten varen
Trump beweert dat Iran acht tankers met olie door de straat van Hormuz heeft laten varen. Een aantal daarvan voeren onder de Pakistaanse vlag. Eerder kondigde de Amerikaanse president al aan dat hij een "waardevol cadeau" van Iran heeft gekregen.

Er werden nog twee boten doorgelaten, voegt hij eraan toe. Daardoor passeerden er in totaal tien boten.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-05 07:15
In 1,5 dag is het weekend en de Amerikaanse beurzen gesloten. Ben benieuwd wat trump gaat doen want dan word hij actief.

Word het boots on the ground of toch weer een taco.

• bloody
  • Laatst online: 09:53

bloody

0.000 KB!!

nafofella schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:23:
In 1,5 dag is het weekend en de Amerikaanse beurzen gesloten. Ben benieuwd wat trump gaat doen want dan word hij actief.

Ik neig nu toch naar de boots, ook vanwege het troepentransport de afgelopen dagen.
Misschien een eiland bezetten oid (niet vaste land), maar zal dan wel erg bloederig worden aangezien Iran zich daar echt wel op voorbereid heeft.

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Trump in a nutshell, narcist op en top

nope

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

nafofella schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:23:

Ik snap dat bezetten van dat eiland niet. Dat winnen ze binnen 24 uur, maar daarna zijn ze schietschijf. het is niet dat het luchtruim compleet veilig is en qua boten komen ze ook niet zover.

Deze oorlog beginnen was eigenlijk vanaf het begin al een Vietnam-scenario; winnen en toch met de staart tussen de benen afdruipen.

• mir4dor
  • Laatst online: 15:47
Delerium schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:50:
[...]
Deze oorlog beginnen was eigenlijk vanaf het begin al een Vietnam-scenario; winnen en toch met de staart tussen de benen afdruipen.
En over twintig jaar komen weer de films waarin ze heldhaftig winnen :+
De geschiedenis herhaalt zich.

Daily driver; MB R171 SLK280

• nafofella
mir4dor schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:55:
[...]

En over twintig jaar komen weer de films waarin ze heldhaftig winnen :+
De geschiedenis herhaalt zich.
Ik denk eerder docu’s hoe het kon dat de VS ooit zo’n randdebiel als president koos inclusief alle schandalen en fraude.

Ik ben ook benieuwd hoeveel van de Maga sekte nu nog zo dol is op trump. Als ik op x een beetje kijk is de verering van trump een stuk minder.

• magnifor
  • Niet online
nafofella schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:03:
[...]

Ik denk eerder docu’s hoe het kon dat de VS ooit zo’n randdebiel als president koos inclusief alle schandalen en fraude.

Ik ben ook benieuwd hoeveel van de Maga sekte nu nog zo dol is op trump. Als ik op x een beetje kijk is de verering van trump een stuk minder.
Die komen er ook maar Hollywood kennende ook films hoe het moedige leger van de VS vrijheid en democratie kwam brengen in Iran. Hollywood is een al propaganda. Je merkt het niet maar de badguy is altijd een chinees, rus of een arabier. Wordt met de paplepel ingegoten, niet alleen films of series maar ook bij games bijvoorbeeld. Vanaf het moment dat je zelf doelbewust kunt consumeren kom je hiermee in aanraking. Er wordt een zaadje geplant in de hoofden dat VS is altijd de good guy is en de bad guy altijd een Rus is. Kijk maar naar de ouwe films zoals Rocky. Een en al propaganda. Zelfs een relatief onschuldige serie als The Queens Gambit doet hier aan mee want wie is de grote meneer die verslagen moet worden? Een Rus.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

bloody schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:45:
[...]

Ik neig nu toch naar de boots, ook vanwege het troepentransport de afgelopen dagen.
Misschien een eiland bezetten oid (niet vaste land), maar zal dan wel erg bloederig worden aangezien Iran zich daar echt wel op voorbereid heeft.
De Boots worden weer iets waarschijnlijker... echt niet te hopen, gaat een hoop ellende opleveren.

nope

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:33
Raphaelo schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Netanyahu deelt die mening:

https://www.middleeasteye...ng-parts-jordan-and-egypt

"Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has said he feels “very” connected to the vision of a “Greater Israel”, which includes occupied Palestinian territory as well as parts of Egypt, Jordan, Syria and Lebanon. "

En een paar minuten geleden op het live blog van nu.nl:

"Israël versnelt sloop van Libanese huizen in frontliniedorpen
De Israëlische minister van Defensie Israel Katz heeft samen met premier Benjamin Netanyahu de Israëlische krijgsmacht (IDF) opgedragen om "sneller Libanese huizen te slopen in frontliniedorpen" in het zuiden van Libanon. Dat is naar eigen zeggen nodig om een eind te maken aan de "bedreigingen voor Israëlische gemeenschappen".

Hoe doorzichtig wil je het hebben?
Inmiddels zijn er in Libanon 1116 mensen omgekomen door de Isrealische aanvallen, waarvan 42 hulpverleners. :N. De vicepremier van Libanon beschuldigd Israel van oorlogsmisdrijven. Van Al Jazeera:

Lebanon’s deputy prime minister, Tarek Mitri, has accused Israel of committing war crimes during its ongoing bombardment, warning parts of the country risk being devastated in the same way as Gaza. [Bezalel] Smotrich, the finance minister, has said we will turn southern Lebanon into Khan Younis, which is the southern part of Gaza. We have real fears that this is the case,” he told Sky News UK.

Mitri said authorities are documenting systematic violations of international humanitarian law, including the targeting of emergency workers. “There is no doubt that Israel is committing war crimes. It’s violating the Geneva Accord,” he said. At least 42 paramedics have been killed since Israel escalated its war on Lebanon on March 2.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

bloody schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:40:
[...]

De Boots worden weer iets waarschijnlijker... echt niet te hopen, gaat een hoop ellende opleveren.
[X]
Dan heeft hij in ieder geval extra tijd daarvoor gegeven om voor te bereiden:
As per Iranian Government request, please let this statement serve to represent that I am pausing the period of Energy Plant destruction by 10 Days to Monday, April 6, 2026, at 8 P.M., Eastern Time. Talks are ongoing and, despite erroneous statements to the contrary by the Fake News Media, and others, they are going very well. Thank you for your attention to this matter! President DONALD J. TRUMP
Bron NU.nl-> truth social

Wear Sunscreen!

• Rene
Humma Kavula schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:58:
[...]

[...]

Het lijkt erop dat men genoeg van Trump zijn gebrabbel krijgt. Waar de vorige keer de olieprijs hard naar beneden ging gebeurt er nu niks, over de dag genomen is de prijs zelfs gestegen.

Ben benieuwd of we een wanhoopspoging gaan zien de komende dagen. Die onderhandeling met een overgangsregime lijken vooralsnog een wassen neus.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Rene schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:29:
[...]

Het lijkt erop dat men genoeg van Trump zijn gebrabbel krijgt. Waar de vorige keer de olieprijs hard naar beneden ging gebeurt er nu niks, over de dag genomen is de prijs zelfs gestegen.

Ben benieuwd of we een wanhoopspoging gaan zien de komende dagen. Die onderhandeling met een overgangsregime lijken vooralsnog een wassen neus.
Of gewoon weer een cash grab gezien de datum...

En daarna, tja dat zien "ze" dan wel weer, alles blijft nog open voor een deal of invasie.

Maar wat @Grunwold en anderen al aanhaalden, Israel blijft gewoon doorgaan met landje pik, en de rest wat niet genoemd mag worden:
Israël heeft meer militairen nodig voor inzet in Zuid-Libanon
De Israëlische krijgsmacht heeft meer militairen nodig voor in Zuid-Libanon, meldt legerwoordvoerder Effie Defrin in een televisietoespraak. Die zijn volgens hem hard nodig voor de bufferzone die Israël aan het creëren is. De IDF levert strijd op meerdere fronten, waaronder de Westelijke Jordaanoever, Gaza en Libanon. "Daarvoor zijn er meer soldaten nodig in de IDF", zegt Defrin.

Oppositieleider Yair Lapid waarschuwde voor een dreigende "veiligheidsramp" vanwege het tekort aan militairen. "De regering stuurt het leger een oorlog op meerdere fronten in, zonder strategie, zonder de nodige middelen en met veel te weinig soldaten."

Volgens Lapid staat de IDF "op instorten". Hij vindt dat ultraorthodoxe joden, die tot nu toe de facto waren uitgezonderd, opgeroepen moeten worden voor de krijgsmacht.
Nu.nl

Wear Sunscreen!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

En van die tijd gebruik maken om de beurs nog een paar keer flink te manipuleren :P

March of the Eagles

• AMARONE
[...]

[X]
Je hoopt bijna dat Iran de VS gewoon harde klappen geeft. Liever nog Israël trouwens.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
[...]

[...]

Een taco, zijn vorige deadline/pauze was al afgelopen...
Humma Kavula schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:38:
[...]

Of gewoon weer een cash grab gezien de datum...

En daarna, tja dat zien "ze" dan wel weer, alles blijft nog open voor een deal of invasie.

Maar wat @Grunwold en anderen al aanhaalden, Israel blijft gewoon doorgaan met landje pik, en de rest wat niet genoemd mag worden:

[...]

Nu.nl
Als er iets is wat autoritaire regimes nooit genoeg aan hebben, dan is het kanonnenvlees.
Je ziet het bij Rusland, Iran, de VS, Israël...

Eens kijken of de IDF ook de orthodoxen oproept, na de recente uitspraak/vonnissen. Die willen immers dat Groot Israël.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:20
Iran suggereert vrije doorgang in Straat van Hormuz voor Spanje
Iran zegt open te staan voor ieder verzoek van Spanje, omdat het land zich volgens Teheran houdt aan het internationaal recht. Dat meldt de Iraanse ambassade in Madrid op X. Bij het bericht is deze afbeelding toegevoegd met daarop de Straat van Hormuz.

De Spaanse premier Pedro Sánchez sprak zich al kort na het uitbreken van de oorlog uit tegen de aanvallen op Iran. Bij dat woord voegt Spanje ook daad. Zo weigerde Sánchez een Amerikaans verzoek om bases die de VS in Spanje hebben te gebruiken in de strijd tegen Iran. Ook wil Spanje niet bijdragen aan een militaire missie om de Straat van Hormuz te heropenen, iets waartoe de VS heeft opgeroepen.
Ben benieuwd of Spanje op dit zou ingaan, en hoe dan Trump zou reageren. Mij apart laten we de US echt liggen en gewoon afspraken maken met Iran om zo doorgang te vinden

• unclero
  • Laatst online: 08:57

unclero

MB EQA ftw \o/

Trishul schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:03:
https://www.nrc.nl/nieuws...hare&utm_term=share-modal

Ook een Nederlandse Iraniër onder de leden van het overgangscomite onder leiding van Pahlavi. De welbekende Afshin Ellian. Interessant artikel waarin wordt uitgelegd wat ze willen bereiken en ze stellen dat ze een uitgebreid plan hebben voor de overgang.
Nu heb ik persoonlijk ook nog een mening over Dhr. Ellian (iets met rondscharrelen in de coulissen van een bekende oude Haagse sociëteit), maar ik begin dat overgangscomite een beetje te beschouwen als de Targaryens: een vleug koloniale nostalgie op een bedje van ongehinderd wensdenken dat begint met "..we kunnen er zo iets moois van maken, als ze ons maar met open armen verwelkomen".
[X]
Ze moeten iets.
Men schiet nu zo'n onvoorstelbare hoeveelheid munitie weg, dat men over een paar weken domweg door alle geavanceerde munitie heen is.
Gaat het op dit tempo door, dan zijn ze (de Amerikanen, de Israeli's én de Arabieren) over een weekje of vier door alle Patriots heen. Alles. Op.

(in een ander topic ben ik enkele maanden geleden nog wat dieper ingegaan over de schaarste van schietkatoen)

De USS Tripoli is inmiddels ter plaatse. Na morgen zijn de beurzen weer een paar dagen dicht, dus óf er gaan de komende dagen een poging gewaagd worden om Hormuz en/of Kharg in te nemen. Of volgende week zullen we de ultieme Taco gaan zien: verlichting van een groot deel van de sancties in ruil voor vrije doorvoer en vage beloftes over het nucleaire programma. Shart of the deal.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• nafofella
Geen aanvallen op energie voorzieningen tot 6 april. NASDAQ bijna 2,5% eraf en eigenlijk al weken malaise op de beurs en energiemarkt.

Dit weekend gaat *knip* Trump wel weer iets doen. Is er ooit zo’n beroerde president geweest in de VS?

https://nos.nl/liveblog/2...energievoorzieningen-iran

Noem mensen bij hun naam, ongeacht je mening over die persoon

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 27-03-2026 08:15 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:09
Israel geeft aan dat IDF aan de grenzen van de mogelijkheden zitten met de aanvallen in Libanon en dat ze meer kanonnenvlees nodig hebben, twijfelt om ortodoxe joden op te roepen daarvoor (die dit natuurlijk niet willen).

Amerika praat over vrede maar versterkt zijn aanwezigheid op alle fronten met meer manschappen en prutst wat aan. (er worden steeds meer fouten gemaakt op het slagveld, geen duidelijkheid gegeven over de echte impact die Iran weet te maken bv.). Waarom zijn alle US basissen inmiddels al aangevallen, waarom zijn twee van de carriers al uit beeld. Waarom valt een amerikaanse A10 bevriende Irakese basissen aan of wordt nieuws verzwegen rondom de F35, de F18, de tankers etc. Amerika doet er alles aan om sterk over te komen maar ziet er steeds meer uit als een stelletje prutsers met veel te veel gevaarlijk speelgoed.

Ik ga geen populaire mening verkondigen maar hoop stiekem dat beide bullebakken het deksel keihard op de neus krijgen in dit conflict. Beide zijn de agressors in dit conflict. Iran lijkt nog de meest betrouwbare bron van info te zijn in deze omgekeerde wereld.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
nafofella schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:43:
(...)Is er ooit zo’n beroerde president geweest in de VS?

(...)
Die lat ligt erg hoog. Zelfs voor Trump.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• gustaveau
Het nieuws over het verplaatsen van nieuwe wapens voor Oekraïne richting het MO, samen met berichten over de snelheid waarmee men door alle munitie heen gaat, moet toch als muziek in de oren klinken voor China t.o.v. Taiwan.

De VS laten nu precies zien wat ze kunnen, hoe lang ze dat kunnen en waar de bottlenecks zitten.
Pagina: 1 ... 28 ... 54 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.