• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:38:
[...]

Oorlogsrecht geldt niet alleen voor de verdediger, maar ook voor de aanvaller. Dus ook als je - niet legitiem - aanvalt, ben je gehouden aan het oorlogsrecht - waaronder bijvoorbeeld dat je geen civiele doelen mag aanvallen.

Dit volgt uit de ondertekening van het verdrag van Genève en aanverwante protocollen. Dit verdrag is getekend door alle landen op de wereld, inclusief Rusland overigens.
Ik heb bewust "oorlogsrecht" tussen aanhalingstekens gezet omdat oorlogsrecht meerdere van elkaar te onderscheiden gebieden omvat.

Heel kort: er is onderscheid te maken tussen het "jus ad bellum", het recht om tot oorlog over te gaan (waar ik over sprak), het "jus in bello", hoe je te gedragen tijdens een oorlog waar bijvoorbeeld de door jou genoemde conventie van Geneve onder valt, en ten slotte de "jus post bellum" die bepaald hoe de naoorlogse periode moet worden afgesloten (met ondermeer herstelbetalingen etc).

Een interessante discussie maar die wordt verder denk ik te off topic hier.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:28
bloody schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Het lijkt veel op pure marktmanipulatie van Trump om tijd of geld te winnen - Iran ontkent gesprekken vooralsnog.
[X]

Maar goed, met fog-of-war weet je het nooit. Het kan ook zijn dat Iran het ontkent om gezichtsverlies te voorkomen.

edit; dit is wel een interessante observatie: Israel voert as we speak de aanvallen op Iran juist op.
Ze hebben er geen belang bij dat de VS het kalmpjes aan gaat doen.
Mocht dit zo zijn, zal de telefoonlijn tussen Trump en Netanyahu roodgloeiend staan vandaag.

[X]
Kan me goed voorstellen dat het indirect contact is via de golf staten.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:32
... Maar er zijn drie partijen in deze oorlog. Uit de woorden van Trump maak ik niet op dat deze ontwikkeling is afgestemd met Tel Aviv. En als Israël niet kan worden overtuigd de VS te volgen, dan lijkt mij dat het bespreken van het einde aan openlijke vijandigheden niet echt zin heeft.

Ik heb nog geen reactie gezien vanuit Israël. Met snik iets?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Helixes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:57:
... Maar er zijn drie partijen in deze oorlog. Uit de woorden van Trump maak ik niet op dat deze ontwikkeling is afgestemd met Tel Aviv. En als Israël niet kan worden overtuigd de VS te volgen, dan lijkt mij dat het bespreken van het einde aan openlijke vijandigheden niet echt zin heeft.

Ik heb nog geen reactie gezien vanuit Israël. Met snik iets?
Deze ontwikkeling is volgens Iran ook niet afgestemd met Iran :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:48
Met Tel Aviv is waarschijnlijk afgestemd wanneer de volgende fase van de oorlog kan beginnen. We zien namelijk een aantal voorbereidende acties:
- de VS mobiliseert steeds meer militairen en wapens voor het M-O, duurt even voordat alles in de regio is
- Israël is aardig infrastructuur en huizen aan het slopen in Libanon, waaronder die belangrijke brug

In de volgende fase dan bezetting van een belangrijk deel van Iran of zware bombardementen. Israël kan dan Zuid-Libanon bezetten en later koloniseren onder het mom 'bufferzone'.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

bloody

0.000 KB!!

Trump, wat is het nu, make up your mind :D
Wat een soap manman

nope

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:02
Stoney3K schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:31:
[...]

Artikel 5 betekent wel dat een land er om moet vragen, niet dat landen ongevraagd actief moeten ingrijpen. En tot nog toe is het inroepen van artikel 5 nog niet gebeurd afgezien van 9/11.
Trump heeft al weken gevraagd om hulp en ondersteuning toch.. Maar geen geldige reden om een Art. 5 te starten. als we er al een starten zou het moeten zijn om de wereld te beschermen tegen Donald Trump en zijn matties.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:02
XWB schreef op zondag 22 maart 2026 @ 00:12:
[...]

Het schip hoeft niet door de Straat van Hormuz, de mariniers kunnen vanuit de Noord-Arabische Zee met Osprey toestellen naar het eiland gevlogen worden.

Zie YouTube: Deep Intel on Marines Seizing Kharg Island voor een mogelijk scenario.
22 man per keer per Osprey. Max. bereik 800 km van die dingen. MAx. 20 Ospreys aan boord. Dat is 440 man per sortie als iedereen het redt. daar winnen ze het echt niet mee.

[ Voor 26% gewijzigd door Bvanham op 23-03-2026 15:42 ]

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 21:07
"Me and the Ayatollah." Wat een duo ook -- de een is een autocraat die door een extremistische religieuze kliek aan de macht is geholpen en die door het demoniseren en marginaliseren van alle tegenstand, alsmede het inzetten van private ordetroepen, probeert een permanente machtsbasis te behouden... en de andere is de leider van Iran.

[ Voor 7% gewijzigd door MneoreJ op 23-03-2026 15:45 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:45
Tot twee keer toe laat je een dikke ruft in het gezicht van de tegenpartij tijdens je zogenaamde onderhandelingen. Je bent enorm zwakbegaafd als je denkt dat die tegenpartij voor een 3e keer buigt voor je leugens en bedrog. Nee, die ayatollah’s weten wel beter.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:48
Bvanham schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Trump heeft al weken gevraagd om hulp en ondersteuning toch.. Maar geen geldige reden om een Art. 5 te starten. als we er al een starten zou het moeten zijn om de wereld te beschermen tegen Donald Trump en zijn matties.
Nee logisch ook niet, want de VS wordt niet aangevallen op NAVO grondgebied.

Maar een goed voorbeeld is Turkije, waar de afgelopen periode een aantal raketten uit Iran zijn neergekomen. Dat zorgt er niet voor dat alle NAVO legers automatisch in actie komen, want de Turken hebben niet om extra hulp gevraagd en kunnen het zelf afhandelen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K
MneoreJ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:44:
"Me and the Ayatollah." Wat een duo ook -- de een is een autocraat die door een extremistische religieuze kliek aan de macht is geholpen en die door het demoniseren en marginaliseren van alle tegenstand, alsmede het inzetten van private ordetroepen, probeert een permanente machtsbasis te behouden... en de andere is de leider van Iran.
Vanaf komende zondag, half acht, op SBS zes! :+

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:29
Van nos.nl liveblog
Het Iraanse regime heeft eerder op de dag juist ontkend dat er onderhandelingen zijn geweest. Trump houdt vol van wel, maar weigert te zeggen met wie de VS heeft gesproken. "We doen zaken met de man van wie ik denk dat hij de meest gerespecteerde leider is", zei Trump.
Mhmm.. net zoals die US president waar hij mee zou hebben gesproken over de Iran oorlog..

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:21
Milo85 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:30:
Van nos.nl liveblog

[...]

Mhmm.. net zoals die US president waar hij mee zou hebben gesproken over de Iran oorlog..
Gewoon weer markt manipulatie, blijf bijzonder hoe de markten erop reageren. Eigenlijk zou het gewoon keihard afgestraft moeten worden.

Dat we ooit nog de tijdlijn zouden hebben waarbij Iran eerder wordt geloofd dan de US.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
tiswat schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Gewoon weer markt manipulatie, blijf bijzonder hoe de markten erop reageren. Eigenlijk zou het gewoon keihard afgestraft moeten worden.

Dat we ooit nog de tijdlijn zouden hebben waarbij Iran eerder wordt geloofd dan de US.
Het is mij ook een raadsel dat een man als trump met zoveel financiele belangen president kan worden. 1 tweet en je zet de markt naar je hand. Je kan dan niet direct handelen maar gasten zoals trump en zijn matties hebben tig complexe constructies die je never nooit kunt traceren of herleiden en dan toch flink cashen. Maarja, het kan allemaal in the land of the free :')

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:10:
[...]

Het is mij ook een raadsel dat een man als trump met zoveel financiele belangen president kan worden. 1 tweet en je zet de markt naar je hand. Je kan dan niet direct handelen maar gasten zoals trump en zijn matties hebben tig complexe constructies die je never nooit kunt traceren of herleiden en dan toch flink cashen. Maarja, het kan allemaal in the land of the free :')
Yup, en aandelen zijn zero-sum. Als jij winst maakt met de koers, maakt iemand anders verlies. Wie speelt het spelletje? Iedereen met aandelen. Dus ook wij Nederlanders zijn indirect betrokken. Want bijvoorbeeld onze pensioenpotjes staan ook geinvesteerd in VS. Eigenlijk is het gelegaliseerde diefstal, en daarom mag handelen met voorkennis in Nederland niet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Trump zou vermoedelijk (eerder vandaag) met Ghalibaf, voorzitter van het Iraanse parlement, hebben gesproken over overhandelingen.
Niets van dat alles is de echte waarheid....

https://x.com/mb_ghalibaf/status/2036108959417827447?s=20

vertaling:

'''Ons volk eist een volledige en gruwelijke straf voor de agressors.
Alle functionarissen staan ​​pal achter hun leider en volk totdat dit doel is bereikt.
Er hebben geen onderhandelingen plaatsgevonden met de VS. Nepnieuws wordt gebruikt om de financiële en oliemarkten te manipuleren en te ontsnappen aan het moeras waarin de VS en Israël gevangen zitten.''

ook de minister van Buitenlandse Zaken (via zijn woordvoerder) in Iran ontkent mogelijke onderhandelingen met de VS:

''Iranian Foreign Ministry spokesperson Esmaeil Baghaei said Iran has held no negotiations with the United States, rejecting claims by President Donald Trump that Washington and Tehran have made significant progress in talks, according to Iran’s state-run Islamic Republic News Agency (IRNA).''

bron: https://edition.cnn.com/w...-us-israel-trump-03-23-26

[ Voor 28% gewijzigd door _Bailey_ op 23-03-2026 17:39 ]

• magnifor
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Yup, en aandelen zijn zero-sum. Als jij winst maakt met de koers, maakt iemand anders verlies. Wie speelt het spelletje? Iedereen met aandelen. Dus ook wij Nederlanders zijn indirect betrokken. Want bijvoorbeeld onze pensioenpotjes staan ook geinvesteerd in VS. Eigenlijk is het gelegaliseerde diefstal, en daarom mag handelen met voorkennis in Nederland niet.
Handelen met voorkennis mag nergens voor zover ik weet, ook niet in de VS. Maarja bewijs het maar.

• Jerie
  • Niet online
magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:42:
[...]

Handelen met voorkennis mag nergens voor zover ik weet, ook niet in de VS. Maarja bewijs het maar.
Jawel, in VS mag de president het wel. Dat opent de flood gates voor dit soort shit. Je hebt maar een rotte appel nodig, en ook een keer een rotte appel die dan ook nog eens de lowest common denominator grens naar beneden trekt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• magnifor
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:33:
Trump zou vermoedelijk (eerder vandaag) met Ghalibaf, voorzitter van het Iraanse parlement, hebben gesproken over overhandelingen.
Niets van dat alles is de echte waarheid....

https://x.com/mb_ghalibaf/status/2036108959417827447?s=20

vertaling:

'''Ons volk eist een volledige en gruwelijke straf voor de agressors.
Alle functionarissen staan ​​pal achter hun leider en volk totdat dit doel is bereikt.
Er hebben geen onderhandelingen plaatsgevonden met de VS. Nepnieuws wordt gebruikt om de financiële en oliemarkten te manipuleren en te ontsnappen aan het moeras waarin de VS en Israël gevangen zitten.''

ook de minister van Buitenlandse Zaken (via zijn woordvoerder) in Iran ontkent mogelijke onderhandelingen met de VS:

''Iranian Foreign Ministry spokesperson Esmaeil Baghaei said Iran has held no negotiations with the United States, rejecting claims by President Donald Trump that Washington and Tehran have made significant progress in talks, according to Iran’s state-run Islamic Republic News Agency (IRNA).''

bron: https://edition.cnn.com/w...-us-israel-trump-03-23-26
Nu neem ik alles wat vanuit Iran komt met een korrelzout (de VS ook trouwens, elke dag anders geen touw aan te knopen) maar in deze ben ik eerder geneigd om Iran te geloven dan de VS. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat het Iraanse regime nu zou praten met de VS nadat de VS al twee keer tijdens de onderhandelingen het dolkje in de rug hebben gestoken. Mocht Iran toch praten dan kan ik mij niet anders voorstellen dat ze een Trumpje doen. Tijdens het onderhandelen Hormuz gewoon 100% dicht voor het westen, mijnen in en om Hormuz en Yolo. Kijk maar wat jullie doen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:24
magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:42:
[...]

Think again .....
Er is zelfs een grote discussie binnen het Amerikaanse Congres om het te gaan verbieden voor de Representatives en Senatoren .. maar nu dus nog steeds toegestaan ondanks dat ze toegang hebben tot niet publieke data.

Meer data:

https://www.brennancenter...l-stock-trading-explained

• magnifor
  • Niet online
duvekot schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:48:
[...]

Think again .....
Er is zelfs een grote discussie binnen het Amerikaanse Congres om het te gaan verbieden voor de Representatives en Senatoren .. maar nu dus nog steeds toegestaan ondanks dat ze toegang hebben tot niet publieke data.

Meer data:

https://www.brennancenter...l-stock-trading-explained
Maar het verbied toch steeds actief handelen met voorkennis? Dat iemand 100 euro winst pakt boeit niemand maar als iemand vlak voor een aankondiging even miljoenen pakt en het is bewijsbaar te linken aan een senator bijvoorbeeld die wordt dan opgepakt? Toch? (mag echt hopen van wel)

• tiswat
magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Maar het verbied toch steeds actief handelen met voorkennis? Dat iemand 100 euro winst pakt boeit niemand maar als iemand vlak voor een aankondiging even miljoenen pakt en het is bewijsbaar te linken aan een senator bijvoorbeeld die wordt dan opgepakt? Toch? (mag echt hopen van wel)
Wat ik begreep is dat het gewoon mag.

• magnifor
  • Niet online
tiswat schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Wat ik begreep is dat het gewoon mag.
Mocht het echt zo zijn laat weer eens zien wat een verziekt land de VS is. Maar goed, de VS heeft ook een kleuter aan de macht gebracht dus zegt genoeg over het land zelf.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:59
Jerie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Als jij je niet laat beïnvloeden door die hele shitshow, sta je niet aan de andere kant van de transactie en heb je er weinig last van.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• magnifor
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Als jij je niet laat beïnvloeden door die hele shitshow, sta je niet aan de andere kant van de transactie en heb je er weinig last van.
Voor mij is beleggen een ETF of indexfund. Maandelijks bedrag, niet aan komen en een x jaren plan. Maarja, daytraders hebben het nu wel zwaar ja.

• Milo85
  • Laatst online: 12:29
Iran: geen dialoog met VS, wel berichten doorgegeven

Hoewel Trump beweert dat een deal met Iran nabij is, blijft Iran weerspreken dat er gesprekken lopen met de VS. De woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken herhaalt nu dat er geen onderhandelingen zijn geweest met Amerika. Hij erkent wel dat er berichten zijn doorgegeven via "bevriende landen".

De strekking van deze berichten zou zijn dat de VS interesse heeft om te onderhandelen over een einde aan de oorlog. "Daar hebben we op gepast wijze op gereageerd", zegt de woordvoerder tegen Iraanse staatmedia. Hij stelt dat Iran heeft vastgehouden aan zijn eerdere eisen. Ook zou er opnieuw richting de VS gedreigd zijn om niet Irans kritieke energie-infrastructuur aan te vallen.

De woordvoerder lijkt hiermee te bevestigen dat er in ieder geval indirect communicatie is geweest tussen Iran en de VS. Maar waar Trump beweert dat een deal over een wapenstilstand nabij is, blijft Teheran de boodschap uitstralen dat het land strijdvaardig blijft.
Van nos.nl liveblog

De waarheid ligt dus ergens in het midden en Trump overdrijft weer behoorlijk. Geen directe gesprekken maar wel zoals vroeger in de klas 'briefjes doorgeven'.

• magnifor
  • Niet online
Milo85 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Van nos.nl liveblog

De waarheid ligt dus ergens in het midden en Trump overdrijft weer behoorlijk. Geen directe gesprekken maar wel zoals vroeger in de klas 'briefjes doorgeven'.
Het meest leuke aan dit bericht is dat (mocht het waar zijn) dat de VS dus zelf met het voorstel is gekomen om te onderhandelen. Dus voor zover ik het kan inschatten is de VS nu Iran aan het "smeken" om de oorlog zsm te beëindigen. Iran bepaald nu, niet de oppermachtige VS.

• tiswat
magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Mocht het echt zo zijn laat weer eens zien wat een verziekt land de VS is. Maar goed, de VS heeft ook een kleuter aan de macht gebracht dus zegt genoeg over het land zelf.
Zie bijvoorbeeld: https://www.brennancenter...l-stock-trading-explained

• Jerie
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Je hebt so die dat overduidelijk zijn, en je hebt er waarvan het (voor henzelf) onduidelijk is [1]. We gaan bij so ervan uit dat iemand die beweert dat te zijn als zodanig aan wordt geduid, maar of het ook juridisch bewezen is, dan moet je eerst een vd hebben (en dan krijg je gerechtelijke uitspraak, dader, genoegdoening, enz).

Zaken als aandelen (en cryptocurrency idem) hebben nadeel dat het onduidelijk is wie verlies maakt. Want gebrek transparantie, plus gigantische hoeveelheden data. Bovendien is de VS gericht op successen (the American Dream is een survivorship bias).

Daarnaast nog de volgende drie factoren:

* Het blijft onbekend (want gigantische hoeveelheden data).

* Flooding the zone. Iedere dag weer iets anders in de Trump-soap.

* Immuniteit plus mogelijkheid kwijtschelding straf want POTUS.

Dat is hier het probleem.

Zo heb je ook mensen die bij shitcoins (inclusief die van Trump) aan het kortste eind trekken. Voor dergelijke so heeft men geen oog.

[1] mijn hypothese is dat er gigantische hoeveelheden en aantallen so zijn op aandelenbeurs dankzij de voorkennis van Trump & Co.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:03:
[...]

Het meest leuke aan dit bericht is dat (mocht het waar zijn) dat de VS dus zelf met het voorstel is gekomen om te onderhandelen. Dus voor zover ik het kan inschatten is de VS nu Iran aan het "smeken" om de oorlog zsm te beëindigen. Iran bepaald nu, niet de oppermachtige VS.
Precies. Iran zegt nu tegen de VS:
“You don’t have the cards”, en daar hebben ze nog gelijk in ook.

Dat betekent, stam + t .

• Trishul
*knip*, waarvan akte. De volgende keer feedback over moderatie graag via DM; alvast bedankt.

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 23-03-2026 20:09 ]

• magnifor
  • Niet online
Zag deze nog net langskomen op Aljazeera:
Speaking to CBS News on Sunday, Rutte backed US President Donald Trump’s war on Iran, framing it as necessary and urging public support. “I’ve seen the polling, but I really hope the American people will be with him because he’s doing this to make the whole world safe,” he said.
:')

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Er is geen oorlog, hooguit een speciale militaire operatie :')

❗️A military operation is underway in Iran, although Democrats are calling it a “war” – Trump.

🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@militarynewsua.bsky.social) 23 maart 2026

March of the Eagles

• rapture
  • Laatst online: 01:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:54:

[...]

Het blijft wel een aparte job dat aan bepaalde doelstellingen moet voldoen.
Ismay accepted the position, but resigned after only six months to become the first secretary general of NATO in 1952. While Secretary General, Ismay is also credited as having been the first person to say that the purpose of NATO was "to keep the Soviet Union out, the Americans in, and the Germans down,"[2] a saying that has since become a common way to describe the dynamics of NATO.[3][4]
Wikipedia: Hastings Ismay, 1st Baron Ismay
2/3 van de doelstellingen is obsolete. Het russische leger buitenhouden moeten we nog altijd doen. De Amerikanen binnenhouden en de Duitsers zwak/gecastreerd houden zijn niet meer van deze tijd.

Rutte is druk bezig met "Hoe hou je Trump aan boord?".

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-05 07:15
magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:10:
[...]

*knip* dergelijke beschuldigingen behoeven onderbouwing

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 24-03-2026 07:27 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:28
*knip* originele post is verwijderd
Edit: Voor Trump is het veel meer twijfelachtig (of niet en het is illegaal) of hij handelt binnen de kaders van de wet. Maar door zo'n frame wordt dat weer geprobeerd goed te praten.

[ Voor 61% gewijzigd door polthemol op 24-03-2026 07:28 ]

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-05 20:08

[...]

Huilen met de pet op met die vent. Rutte is een marionet van Trump en Netanyahu. Zonder zijn steun aan beide was hij nooit baas van de NAVO geworden. Gezonde kritiek is niet gewenst of zelfs toegestaan.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

[...]

Begint nu wel een beetje bizarre vormen aan te nemen wat Rutte doet.. Ook het koningspaar dat van plan is in het Witte Huis te logeren komt niet echt handig over wat mij betreft. Toevallig net een vlag gekocht voor aan de muur voor als m’n dochter geslaagd is maar met Koningsdag laat ik die nog maar even binnen liggen als stil protest ;)

• bloody

bloody

0.000 KB!!

HEY_DUDE schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:24:
[...]

*knip*

Edit: Voor Trump is het veel meer twijfelachtig (of niet en het is illegaal) of hij handelt binnen de kaders van de wet. Maar door zo'n frame wordt dat weer geprobeerd goed te praten.
Handel met voorkennis is idd toegestaan, mits de transacties aan de SEC zijn doorgegeven zodat ze publiekelijk toegankelijk zijn. Voor Pelosi en anderen is dat zichtbaar op bijvoorbeeld https://www.quiverquant.com/congresstrading/
Weet niet goed hoe het zit met de President... maar goed, de zoon-van is geen politicus (please, hopelijk heeft ie ook geen ambities) en er zijn genoeg rumors dat hij inside trading doet op bv polymarket :X

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 24-03-2026 07:29 ]

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zo, en nu is Pete Hegseth onder de bus beland.
Tja als het niet gaat zoals je wilt, kun je dat het best afschuiven op een lakei. Zolang je zelf maar schone handen hebt.

nope

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 16:04
Charles Hill schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Huilen met de pet op met die vent. Rutte is een marionet van Trump en Netanyahu. Zonder zijn steun aan beide was hij nooit baas van de NAVO geworden. Gezonde kritiek is niet gewenst of zelfs toegestaan.
Rutte doet er echt alles aan om zijn riante luizenbaantje te behouden. Bij 'Eva' lieten ze een stukje zien waar hij zei dat de NAVO-landen nu echt paraat staan om bij te springen in de Iran-oorlog. :N

Zelfs de (linkse) Amerikanen vinden hem een slijmbal eerste klas.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

magnifor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:48:
[...]

Nu neem ik alles wat vanuit Iran komt met een korrelzout (de VS ook trouwens, elke dag anders geen touw aan te knopen) maar in deze ben ik eerder geneigd om Iran te geloven dan de VS. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat het Iraanse regime nu zou praten met de VS nadat de VS al twee keer tijdens de onderhandelingen het dolkje in de rug hebben gestoken. Mocht Iran toch praten dan kan ik mij niet anders voorstellen dat ze een Trumpje doen. Tijdens het onderhandelen Hormuz gewoon 100% dicht voor het westen, mijnen in en om Hormuz en Yolo. Kijk maar wat jullie doen.
Wat je daar ziet is 's werelds meest incompetente onderhandelaar die niet snapt dat je in zo'n gevoelige situatie gewoon je bek moet houden terwijl de back channels hun werk doen en erachter proberen te komen hoeveel concessies de andere kant wil doen. En Iran reageert zoals elk land in die situatie zou reageren. De zwakste in het conflict moet kracht uitstralen en kan nooit toegeven dat ze onderhandelen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

P-Rock schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Rutte doet er echt alles aan om zijn riante luizenbaantje te behouden.
Rutte kan op elk moment een dozijn goed betaalde commissariaten krijgen als ie even rond belt. Zijn netwerk en aanzien is daar groot genoeg voor. Die zit daar niet in Brussel voor het salaris.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 16:04
downtime schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Rutte kan op elk moment een dozijn goed betaalde commissariaten krijgen als ie even rond belt. Zijn netwerk en aanzien is daar groot genoeg voor. Die zit daar niet in Brussel voor het salaris.
Rutte is zoete broodjes aan het verkopen. Eerst roepen dat Europa vierkant achter Amerika staat (niet waar) en nu zeggen dat de NAVO-partners klaar staan om in te grijpen in het confict (niet waar).

Het is overduidelijk dat de man er alles aan doet om zijn machtspositie binnen de NAVO te behouden, want wat is hij nog waard als Amerika besluit om eruit te stappen?

Mensen hier doen het voorkomen alsof Rutte zo'n meesterstrateeg is, maar wat mij betreft is hij eerder een meesteroplichter. Dat hebben we allemaal aan den lijve mogen ondervinden met 13,5 jaar 'Teflon Mark' als premier, of hebben de Tweakers daar 'geen actieve herinnering aan'?.

• redwing
  • Nu online
P-Rock schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Rutte is zoete broodjes aan het verkopen. Eerst roepen dat Europa vierkant achter Amerika staat (niet waar) en nu zeggen dat de NAVO-partners klaar staan om in te grijpen in het confict (niet waar).

Het is overduidelijk dat de man er alles aan doet om zijn machtspositie binnen de NAVO te behouden, want wat is hij nog waard als Amerika besluit om eruit te stappen?

Mensen hier doen het voorkomen alsof Rutte zo'n meesterstrateeg is, maar wat mij betreft is hij eerder een meesteroplichter. Dat hebben we allemaal aan den lijve mogen ondervinden met 13,5 jaar 'Teflon Mark' als premier, of hebben de Tweakers daar 'geen actieve herinnering aan'?.
Rutte is een hele goede regelaar die de neuzen dezelfde kant op kan krijgen. Naar mijn idee is dat in de Nederlandse politiek juist niet goed, maar voor de NAVO wel. Het zijn toch 2 volledig andere taken.
Daarbij vraag ik me ook af wat je anders kunt doen in de huidige situatie. Het is niet alsof die beter gaat worden door overal tegenaan te trappen. Je kunt dan beter er uit halen wat er nog in zit Zoals je zelf al zegt, wat heb je nog aan de NAVO als Amerika er echt uitstapt? Dat heeft weinig te maken met zijn eigen machtspositie (Rutte heeft zo weer een ander baantje), maar wel dat je anders de NAVO kwijt bent en de wereld er dan niet beter op zal worden.

[removed]

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57

unclero

MB EQA ftw \o/

D-Ed schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:07:
Begint nu wel een beetje bizarre vormen aan te nemen wat Rutte doet..
Rutte heeft maar één taak, één opdracht, één missie: Amerika zo lang mogelijk in de NAVO houden. By all means necessary.
En dan is de man die zelf geen ego heeft, en voorzien is van een laagje teflon, de enige in Europa die dat kan doen.

Ik leg het maar even op tafel. Maar de dag nadat Trump besloten heeft om zijn handen van Europa af te trekken is de dag dat er 'groene mannetjes' (al dan niet Russisch sprekend met een Noord-Koreaans accent) de grenzen met de Baltische staten over steken.
En dat is een reëele mogelijkheid zolang Rusland nog niet in elkaar is geklapt. En als die dag aanbreekt, moeten wij in Europa zorgen dat we voldoende kogels, tournicets en drones hebben. En dat hebben we nog lang niet.
Dus als we iemand naar Trump kunnen sturen die op gezette tijden lieve, zoete woordjes in diens oor fluisterd, om ons tijd te kopen, dan moet dat maar.

Helaas heeft Rutte te weinig ego om zijn memoires neer te pennen (sowieso geen traditie bij Nederlandse premiers, ik heb hem ooit boven een glas vermouth een keer horen zeggen "Autobiografie? Dat is toch iets waar mensen hun eigen ego mee trachten te strelen in het deconfiture van hun leven?"), anders had ik die over twintig jaar graag gelezen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• D-Ed
  • Niet online
unclero schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Rutte heeft maar één taak, één opdracht, één missie: Amerika zo lang mogelijk in de NAVO houden. By all means necessary.
En dan is de man die zelf geen ego heeft, en voorzien is van een laagje teflon, de enige in Europa die dat kan doen.

Ik leg het maar even op tafel. Maar de dag nadat Trump besloten heeft om zijn handen van Europa af te trekken is de dag dat er 'groene mannetjes' (al dan niet Russisch sprekend met een Noord-Koreaans accent) de grenzen met de Baltische staten over steken.
En dat is een reëele mogelijkheid zolang Rusland nog niet in elkaar is geklapt. En als die dag aanbreekt, moeten wij in Europa zorgen dat we voldoende kogels, tournicets en drones hebben. En dat hebben we nog lang niet.
Dus als we iemand naar Trump kunnen sturen die op gezette tijden lieve, zoete woordjes in diens oor fluisterd, om ons tijd te kopen, dan moet dat maar.

Helaas heeft Rutte te weinig ego om zijn memoires neer te pennen (sowieso geen traditie bij Nederlandse premiers, ik heb hem ooit boven een glas vermouth een keer horen zeggen "Autobiografie? Dat is toch iets waar mensen hun eigen ego mee trachten te strelen in het deconfiture van hun leven?"), anders had ik die over twintig jaar graag gelezen.
Ik begrijp je volkomen en ben het er ook grotendeels mee eens maar de laatste weken zijn we wat mij betreft echt in een andere situatie gekomen.. Maar goed, dit is politiek bedrijven op het hoogste (of eigenlijk; laagste :+ ) niveau.

Maar die vlag hang ik de 27e niet uit volgende maand ;)

• Waaj
  • Niet online
P-Rock schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:06:
[...]

De vraag is wie hij aan het oplichten is, de Europese en Canadese partners of Trump? Naar mijn mening is het de laatste persoon. Als het Rutte puur te doen is om Trump tevreden te stellen dan is het veel eenvoudiger om de overige NAVO-partners keihard aan te vallen zoals Hegseth en Rubio onder anderen gedaan hebben. In plaats daarvan is hij continu bezig Trump te paaien en kleine "fooitjes" toe te gooien zonder daadwerkelijk iets toe te geven. Inderdaad, heel herkenbaar gedrag uit zijn premierschap. En tot nu toe werkt dat gedrag, Trump is nog steeds niet uit de NAVO gestapt.

Het is duidelijk dat de NAVO in de huidige vorm niet veel langer levensvatbaar is. En er wordt hard gewerkt aan een Europa dat zichzelf kan verdedigen. Maar de keiharde werkelijkheid is dat wij de (militaire macht van) de VS de komende jaren nog nodig hebben om onze veiligheid te garanderen, al is het alleen maar als leverancier van wapens en inlichtingen voor Oekraïne.

In het oorlogsmeme-topic kwam een meme voorbij over Schrödingers strait, hetzelfde kan gezegd worden van de NAVO. De VS maakt wel en geen deel uit van de NAVO totdat de NAVO wordt aangevallen. Trumps grilligheid en beïnvloedbaarheid maakt het onvoorspelbaar hoe de VS op dat moment zal reageren. Maar als Rutte op dat moment belt met de mededeling dat de Europese landen "daddy" nodig hebben om hen te komen helpen kan dat net het zetje zijn om de munt onze kant op te laten vallen. Putin is intelligent genoeg om met die mogelijkheid rekening te houden. Ik heb ook mijn bedenkingen over het geslijm van Rutte, maar verrassend genoeg blijkt het tot nu toe effectief bij een figuur als Trump. It's a dirty job but someone's gotta do it.

• Waaj
  • Niet online
[...]

De memoires van iemand die een gebrek aan actieve herinnering heeft en die ook de sms'jes heeft gewist zullen een uiterst dun boekwerkje opleveren :+

• Trishul
Bij Rutte heb ik ook het idee dat hij erop gebrand is het de Russen betaald te zetten. Sinds MH17 lijkt dat wel een sterke drijfveer bij hem.
NATO topman is dan een goeie positie.

Maar in de huidige kwestie M-O hoeft hij niks te doen natuurlijk.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:13
[...]

Volgens mij is Rutte zo glad dat hij je heeft weten te overtuigen dat hij geen ego heeft. ;)

De man is extreem gedreven en ambitieus en schroomt er niet voor om glashard te liegen. Of zoals hij dat zelf 'geen actieve herinnering' noemt.

Ik heb hem ook ooit in het eggie gezien en hij komt bijna knullig over. Vrolijk en joviaal jochie. Op de een of andere manier moeilijk te verenigen: glashard kunnen liegen en vrolijk/joviaal zijn. Ik vermoed dat hij over een flinke dosis cognitieve empathie beschikt, wat hem in staat stelt de ander te lezen als een boek. Maar in tegenstelling tot emotionele empathie, voelt hij de emoties en gevoelens van de ander niet. Die gave zet hij in om zijn eigen belang voort te stuwen. De dark empath.

Wikipedia: Dark empath

Maar dat is louter mijn perceptie van Rutte.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:17
[...]
Is wellicht ego, maar hij maakt nu dingen mee die hij ook over 15 of 20 jaar nog niet zal kunnen openbaren. Voor wat hij in het verleden ook fout zou hebben gedaan, ben het met je eens dat hij momenteel zo'n beetje eigenhandig Europa aan het redden is door de Amerikanen zo lang mogelijk binnenboord te houden niet uit te laten spreken dat ze uit de Navo stappen.

Ondertussen heeft hij bijna elke Europese leider (behalve Spanje, die is zich lekker aan het isoleren) er gelukkig van weten te overtuigen dat ze in heel korte tijd hun defensie weer enigszins in de been moeten krijgen.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Jerie
  • Niet online
[...]

Daar maak ik mij bij Rutte niet zo'n zorgen over, gezien zijn hechte vriendschap met Tjardus van Citters, die eigenlijk ook zijn adviseur was en daar een boek over schreef: Bol.com: De kapitein en de buitenboordmotor (ook elders te koop).

De kwaliteit van Rutte is m.i. niet dat hij weinig ego heeft, maar dat hij zijn ego weg kan cijferen (de pool van gegadigden wordt dan ook wat groter :P). Hij is diplomatiek vaardig en goed in het rollenspel. Momenteel is dat als een soort van nar die naar de pijpen danst van the hand that feeds (niet hem, maar degenen die NAVO financieren). Of we hem in de geschiedenis kunnen waarderen, zal de toekomst uit moeten wijzen hoe het e.e.a. gaat lopen in dit grootschalige conflict.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Terug naar het onderwerp: de Amerikaans/Israelische aanval op Iran en de gevolgen voor de regio. Het handelen met voorkennis en al dan niet corruptie binnen het Amerikaanse congress is offtopic hier

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:00
*knip* zie modbreak

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 24-03-2026 07:58 ]

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

https://www.nu.nl/midden-...-bruggen-over-rivier.html
Israël houdt zuiden van Libanon bezet
Het Israëlische leger blijft voor onbepaalde tijd actief in het zuiden van Libanon, zegt minister van Defensie Israel Katz. Het leger zal volgens hem net zo lang in het gebied vanaf de grens tot aan de rivier de Litani opereren totdat er geen dreiging meer uitgaat van Hezbollah voor de inwoners van het noorden van Israël. Het grensgebied is volgens de bewindsman nu een "veiligheidszone" waar het Israëlische leger de dienst uitmaakt.

Katz zegt verder dat de meeste bruggen over de rivier inmiddels zijn verwoest in de strijd tegen Hezbollah. De overgebleven oversteekplaatsen zal Israël controleren. Dorpen in het grensgebied zullen met de grond gelijk worden gemaakt, net zoals eerder met Rafah in de Gazastrook is gebeurd, waarschuwde de minister.
Ik heb echt geen enkel begrip om het begrip dat de bv. de Nederlandse overheid hiervoor heeft. Dorpen met de grond gelijkmaken, met een verwijzing naar Rafah. Dit zijn toch gewoon oorlogsmisdaden. Maar blijkbaar kunnen ze gewoon transparant hun gang gaan met het openlijk vernietigen van burgerinfra in buurlanden. Hoe moet dat ooit nog goedkomen?

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
Ozzy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:45:

[...]

Ik heb echt geen enkel begrip om het begrip dat de bv. de Nederlandse overheid hiervoor heeft. Dorpen met de grond gelijkmaken, met een verwijzing naar Rafah. Dit zijn toch gewoon oorlogsmisdaden. Maar blijkbaar kunnen ze gewoon transparant hun gang gaan met het openlijk vernietigen van burgerinfra in buurlanden. Hoe moet dat ooit nog goedkomen?
Stel jij woont in Breda.
En al 20 jaar schieten terroristen vanuit dorpjes net over de grens in Belgie raketten op je af, en met enige regelmaat vallen er gewonden en soms doden.
Er is geen functionerende overheid in Belgie om mee te onderhandelen, de terroristen hebben het stuk van België tot hun eigen territorium gemaakt.
Wat zou jij dan verwachten dat jouw overheid hieraan doet?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:42
Morales79 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Stel jij woont in Breda.
En al 20 jaar schieten terroristen vanuit dorpjes net over de grens in Belgie raketten op je af, en met enige regelmaat vallen er gewonden en soms doden.
Er is geen functionerende overheid in Belgie om mee te onderhandelen, de terroristen hebben het stuk van België tot hun eigen territorium gemaakt.
Slechte vergelijking. Israël is geen onschuldig slachtoffer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Waaj
  • Niet online
[...]

Stel jij woont in Breda.
Je vergeet te vermelden dat je eigen overheid al 40 jaar systematisch België platbombardeert, infrastructuur en woningen in België vernietigd, Nederlandse inwoners die hen niet bevallen de Belgische grens overjaagt en daardoor een vluchtelingencrisis veroorzaakt in België , en het door al die problemen onmogelijk maakt een functionerende overheid in België op te bouwen .

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:44
[...]

Stel jij woont in Breda.
Je beschrijft vrij treffend de daden van Israël wat mij betreft.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:13
[...]

Stel jij woont in Breda.
Wat ik zou verwachten is dat de overheid in Libanon ondersteund en versterkt wordt. Met twee overheden sta je sterker en met een groter mandaat om het terrorisme aan te pakken. Economische vooruitgang en samenwerking is een sterke drijfveer tegen terrorisme.

Civiele infrastructuur aanvallen en bezetten zorgt alleen voor meer wrok, meer haat en hardere tegenreacties. Dus daarmee stop je het terrorisme niet mee. Als Bredanaar ben ik geen voorstander om de Belgische dorpen te bezetten, kost ons alleen maar geld 🙂.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 06:36

Raphaelo

boeiend!!

[...]

Stel jij woont in Breda.
Vinden de inwoners van Breda dat God hen Breda, stukken van Belgie en stukken van Duitsland heeft beloofd 3000 jaar geleden? En willen ze enkel en alleen om dat feit al oorlog voeren? Zo nee, geen goede vergelijking...

[ Voor 4% gewijzigd door Raphaelo op 24-03-2026 13:32 ]

originele signatures zijn top!

• Stoney3K
Raphaelo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Vinden de inwoners van Breda dat God hen Breda, stukken van Belgie en stukken van Duitsland heeft beloofd 3000 jaar geleden? En willen ze enkel en alleen om dat feit al oorlog voeren? Zo nee, geen goede vergelijking...
En als ze aangesproken worden op hun inpik-gedrag dan klimmen ze gelijk in de slachtofferrol en roepen ze Brabanderhaat. ;)

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Katz zegt verder dat de meeste bruggen over de rivier inmiddels zijn verwoest in de strijd tegen Hezbollah. De overgebleven oversteekplaatsen zal Israël controleren. Dorpen in het grensgebied zullen met de grond gelijk worden gemaakt, net zoals eerder met Rafah in de Gazastrook is gebeurd, waarschuwde de minister.

Hoe is het mogelijk dat de EU dit prima vind? Ieder land mag zich uiteraard verdedigen, ook Israel, maar om dorpen met de grond gelijk te maken en infrastructuur te vernietigen is geen verdedigen meer. Waarom is het vanuit de EU zo stil?

EU DNS: 86.54.11.100

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Hoe is het mogelijk dat de EU dit prima vind? Ieder land mag zich uiteraard verdedigen, ook Israel, maar om dorpen met de grond gelijk te maken en infrastructuur te vernietigen is geen verdedigen meer. Waarom is het vanuit de EU zo stil?
Je zou toch denken dat Israel inmiddels al lang en breed niet meer voldoet aan de randvoorwaarden van het associatieverdrag.

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Stel jij woont in Breda.
Als je Breda vervangt door "Palestijns gebieden" en "België" door "Israël" klopt de tekst nog altijd letterlijk precies.

Zie je wat het het probleem van je stelling is? Juist, dat het precies aan beide kanten hetzelfde gebeurt. De ene kant is niet beter of slechter dan de ander, Letterlijk op geen enkel punt.

En dát is precies het probleem. Toch wordt Israël als "goed" en "het slachtoffer" gezien, terwijl de Palestijnen "slecht" en "de daders" gezien worden.

Terwijl ze beiden zowel slachtoffer als dader zijn. Waar twee vechten, hebben twee schuld, niet slechts één.

Virussen? Scan ze hier!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44
wildhagen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:49:
[...]

Terwijl ze beiden zowel slachtoffer als dader zijn. Waar twee vechten, hebben twee schuld, niet slechts één.
Ik hoop dat je dit gezegde enkel doelt op het Israël conflict. Want in andere gevallen is het natuurlijk wel compleet onzin. Welke schuld had Nederland in haar korte gevecht tegen de Duitse overmacht in 1940? Of het Nederlandse verzet in de 5 jaar erna? Als je handelt uit zelfverdediging na een daad van agressie ben je geen dader en hebben er zeker niet twee schuld.

Verder eens met je observatie dat het in het geval van Israël door de enorme wirwar aan historisch conflict het echt niet meer duidelijk is wie de agressor en wie de verdediger is.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Links- of rechtsom, het maakt niets uit of je het zetbaasje - Trump - weet te paaien wanneer dat a) op een hellend vlak gedaan wordt en b) het zetbaasje wederom - zoals bij dit conflict - bruut eenvoudig te tillen is.

Daarmee ligt er een ongemakkelijk vraag op tafel: functioneert Rutte nuttig, in de zin van het kopen van tijd voor Europa? Nee. Want mensen grijpen naar elk excuus van normaliteit. Dan de vraag of Rutten effectief is in het paaien van het zetbaasje? Nee, want het verandert niets aan a) het hellend vlak en b) het ongemakkelijk gegeven dat het zetbaasje onzelfstandig én bruut eenvoudig te richten is door anderen - en Rutte slaagt er niet in om het zetbaasje zelf te richten.

Onder de streep heeft het geen effect, het lieve woordjes fluisteren. En het is niet vanzelfsprekend om er over na te denken, maar er moet ook gekeken worden naar gedragseffecten. Goh, Mark heeft even gebabbeld, het is weer goed op het toneel, dan -> hoeven we hier thuis niks te doen. Ondertussen trekt er iemand aan het oor van het zetbaasje en patsboem het is weer eens oorlog.

De crux is dat in een normale dynamiek het toevoegen van een actor als Rutte prima kan functioneren zolang als de arena waar hij aan toegevoegd wordt a) conform en b) beslissend is. En da a) gaat niet op en de b) is uiterst situationeel. Die inzet is aldus stringenst beperkt effectief en uiterst conditioneel aan short range / short cycle omstandigheden bij onvermogen tot invloed op de grotere actoren die in een totaal andere arena het zetbaasje richten.

Daarmee is achter die streep de inzet van Rutte veel meer een berekening van effecten hier, dan van daar. En dan moet ik opmerken dat er reflexief vastgehouden wordt aan geloofsgedrag wat zich doet vertalen in passiviteit.

Dan kunnen we drie dingen opmerken:
1. Rutte als actor is fragiel.
2. Rutte als enige actor is ineffectief.
3. Rutte als actor/enige actor heeft meer nadelig gedragseffect hier dan daar positief gedragseffect.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:47
Virtuozzo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:37:
Goh, Mark heeft even gebabbeld, het is weer goed op het toneel, dan -> hoeven we hier thuis niks te doen.
Is dit niet te zwart-wit gesteld?
Ik zie het meer als Rutte die trump even paait, even onze kant op helpt - en tegelijkertijd zijn we hier bezig ons voor te bereiden op een tijd dat we de USA niet aan onze kant hebben.

Ik denk dat het zinnig kan zijn de illusie van een NATO zo lang mogelijk in stand te houden, liever dat (terwijl de hele wereld zo z'n bedenkingen heeft over de NATO) dan dat iedereen (inclusief mogelijke vijanden) WEET dat Europa verzwakt is. Zo lang er op de achtergrond tegelijkertijd maar hard gewerkt wordt aan zelfstandigheid, voorbereiden op een tijd dat de USA de NATO daadwerkelijk uit stapt.

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
[...]

Stel jij woont in Breda.
*knip*, graag niet het topic aanspreken en inhoudelijk discussiëren.

[ Voor 43% gewijzigd door NMH op 24-03-2026 19:40 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:42
Gezien de staat van dienst van de huidige Israëlische regering is er ook voldoende reden om anti-Israël* te zijn.

*niet te verwarren met anti-semitisme

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 24-03-2026 19:40 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• derhenno
Joris748 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Gezien de staat van dienst van de huidige Israëlische regering is er ook voldoende reden om anti-Israël* te zijn.

*niet te verwarren met anti-semitisme
Israel pakt resoluut door. Gezien de voorgeschiedenis had ik dat al veel eerder verwacht en de eerlijkheid gebiedt: ik zou hetzelfde hebben gedaan*

*niet te verwarren met onverbiddelijk pro-Israël zijn ;)

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:31
derhenno schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Israel pakt resoluut door. Gezien de voorgeschiedenis had ik dat al veel eerder verwacht en de eerlijkheid gebiedt: ik zou hetzelfde hebben gedaan*

*niet te verwarren met onverbiddelijk pro-Israël zijn ;)
Pakt door waarmee? Landjepik, genocide, regime change of bedoel je destructie?

Is het jou duidelijk wat nu precies het doel is van Israël? *knip*, geen Gaza.

[ Voor 30% gewijzigd door NMH op 24-03-2026 19:57 ]

• derhenno
49euro schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:23:
[...]

Pakt door waarmee? Landjepik, genocide, regime change of gewoon destructie?

Is het jou duidelijk wat Israël nu precies het doel is van Israël?
Bescherming van Israel en haar inwoners. Regime change in Iran is daar van doorslaggevend belang voor omdat die radicalen overal vingers in de terroristische pap hebben daar in het midden-oosten. Een vrij Iran is voor alles en iedereen beter (en naar mijn mening noodzakelijk). *knip*, reactie op geknipt deel.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 24-03-2026 19:57 ]

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:35
Laat dat nou precies de reden zijn waarom Hezbollah is ontstaan begin jaren 80. Als reactie op het binnenvallen van Libanon. Volgens mij proberen ze er al ruim 40 jaar vanaf te komen. Dit is gewoon geschiedenis die zich herhaalt.

[ Voor 34% gewijzigd door NMH op 24-03-2026 19:40 ]

• Wozmro
  • Laatst online: 12:34
Het heeft weinig zin om energie te stoppen in pogingen tot kamp kiezen.

Het gaat hier om een spiraal van conflict en geweld die niemand wil maar toch tegelijk niemand in staat is om er mee te stoppen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:31
derhenno schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Bescherming van Israel en haar inwoners. Regime change in Iran is daar van doorslaggevend belang voor omdat die radicalen overal vingers in de terroristische pap hebben daar in het midden-oosten. Een vrij Iran is voor alles en iedereen beter (en naar mijn mening noodzakelijk). *knip*
Als Israël zo doorgaat moeten ze in veel landen een regime change gaan afdwingen... Ze maken alleen maar vijanden.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 24-03-2026 19:57 ]

• D-Ed
  • Niet online
Hoppa, onderhandelingen gaan goed zo te zien: Pentagon to Order 3,000 82nd Airborne Soldiers to Middle East
https://www.wsj.com/livec...east-3H7VxKvxkaorsOLcRt5g

• Jerie
  • Niet online
D-Ed schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:11:
Hoppa, onderhandelingen gaan goed zo te zien: Pentagon to Order 3,000 82nd Airborne Soldiers to Middle East
https://www.wsj.com/livec...east-3H7VxKvxkaorsOLcRt5g
Die 5 dagen niets doen heeft Trump afgekeken van Rusland die even ging sparen om daarna vol op het orhel te gaan. Vervolgens met de vinger wijzen zij wilden niet onderhandelen. Rusland deed net zoiets, daarna saturaten ze AA van UA. Trump gaat binnenkort weer vol op het orgel.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mawlana schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:52:
[...]

Als Israël zo doorgaat moeten ze in veel landen een regime change gaan afdwingen... Ze maken alleen maar vijanden.
Maar dat is ook wel gewoon min of meer wat de ultra-rechtse haviken willen? Want dat geeft ze de macht/ruimte om min of meer te doen wat ze willen.

Wáárom ze dingen als een Groot Israel willen hebben, tja, Joost mag het weten. Het zijn extremisten, er zit geen logica in hun einddoel.

People as things, that’s where it starts.

• Jerie
  • Niet online
oosterhofjf schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Laat dat nou precies de reden zijn waarom Hezbollah is ontstaan begin jaren 80. Als reactie op het binnenvallen van Libanon. Volgens mij proberen ze er al ruim 40 jaar vanaf te komen. Dit is gewoon geschiedenis die zich herhaalt.
Ik vind het begrijpelijk dat Israël dit doet. Maar onverstandig en onwettig. Een bufferzone is verstandig, maar die maak je dan op jouw eigen grondgebied (of 50/50 als de tegenpartij mee wil werken en verantwoordelijkheid wilt nemen voor hun eigen gebied, zoals Korea). Een bufferzone in het land van een ander lijkt eigenlijk meer op de lebensraum van de jaren 30, en ook dat was ergens begrijpelijk, maar onverstandig en voor andere partijen oneerlijk. Het zuiveren van bevolkingsgroepen zoals Nazi-Duitsland en Sovjetunie deden (inclusief Holodomor, verhuizen van burgers naar andere delen van SU) is volkerenmoord gebleken. Vergis je niet in hoe kundig de Sovjets hierin waren. We zijn er slecht in om daders en gelieerde partijen zoiets op de korte duur in te laten zien (de Russen hebben nog steeds te maken met geschiedvervalsing inzake de volkerenmoorden want ze moeten het fabeltje van de goede overwonnen in WOII in stand houden, logisch gegeven de gigantische geleden verliezen).

Inmiddels zie ik wel in dat je hiermee niet het probleem oplost. Dat doe je om voor een oplossing te gaan waar beide partijen mee kunnen leven. Dat is dit niet; dit is het probleem op de lange baan schuiven; uitstel.

Let wel, iets begrijpelijk vinden is niet hetzelfde als het ermee eens zijn. Het geeft slechts aan dat er sprake is van voldoende rationeel gedrag voor de in-group.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:07
RobinHood schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:49:
Maar dat is ook wel gewoon min of meer wat de ultra-rechtse haviken willen? Want dat geeft ze de macht/ruimte om min of meer te doen wat ze willen.

Wáárom ze dingen als een Groot Israel willen hebben, tja, Joost mag het weten. Het zijn extremisten, er zit geen logica in hun einddoel.
De ultra-rechtse havikken zijn net als Netanyahu in het zadel geholpen door de kiezers. Ik begrijp dat dit jaar weer verkiezingen zijn in Israel en ik ben zeer benieuwd hoe het volk inmiddels denkt over het beleid van de afgelopen vier jaar. Je zou overigens bijna denken dat het huidige strijdgewoel een cynisch politiek doel heeft.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Fornoo
vanaalten schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Is dit niet te zwart-wit gesteld?
Ik zie het meer als Rutte die trump even paait, even onze kant op helpt - en tegelijkertijd zijn we hier bezig ons voor te bereiden op een tijd dat we de USA niet aan onze kant hebben.

Ik denk dat het zinnig kan zijn de illusie van een NATO zo lang mogelijk in stand te houden, liever dat (terwijl de hele wereld zo z'n bedenkingen heeft over de NATO) dan dat iedereen (inclusief mogelijke vijanden) WEET dat Europa verzwakt is. Zo lang er op de achtergrond tegelijkertijd maar hard gewerkt wordt aan zelfstandigheid, voorbereiden op een tijd dat de USA de NATO daadwerkelijk uit stapt.
De NATO bestond nog niet ten tijde van WO2, en toch hebben de Amerikanen de geallieerden geholpen.

De NATO is een papieren tijger, een papieren werkelijkheid.

Mocht Amerika uit de NATO stappen, dan is het niet ineens een vijand van Europa. De wereld zit gelukkig niet zo zwart/wit in elkaar. Feitelijk gebeurd er bijna niets. De band tussen Amerika en Europa is historisch en cultureel innig met elkaar verbonden. Dat is niet zomaar verdwenen. Ook niet door een figuur als Trump.

• Waaj
  • Niet online
Fornoo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:15:
[...]

De NATO bestond nog niet ten tijde van WO2, en toch hebben de Amerikanen de geallieerden geholpen.
Pas nadat Japan Pearl Harbour had aangevallen en de VS daardoor zelf betrokken raakte bij de oorlog.

Mocht Amerika uit de NATO stappen, dan is het niet ineens een vijand van Europa. De wereld zit gelukkig niet zo zwart/wit in elkaar. Feitelijk gebeurd er bijna niets. De band tussen Amerika en Europa is historisch en cultureel innig met elkaar verbonden. Dat is niet zomaar verdwenen. Ook niet door een figuur als Trump.
Oprechte vraag: denk je er nog zo over als de VS Groenland binnenvalt? Naar mijn mening is het huidige regime in de VS in potentie het meest vijandelijke regime dat Europa in de afgelopen 250 jaar heeft meegemaakt in de VS. En zoals al eerder opgemerkt in de diverse topics, dat is niet alleen de invloed van Trump op het buitenlands beleid van de VS maar een trend die breed gedragen wordt binnen de Republikeinen, en (in mindere mate) ook door de Democraten. De verhouding tussen de VS en Europa is voor de komende decennia fundamenteel gewijzigd en wij kunnen niet zondermeer aannemen dat de VS ons niet vijandig gezind is.

• Jerie
  • Niet online
[...]

VS hielp eerst indirect middels wat materieel en piloten. Belangrijk, maar niet full-scale. Zonder de Amerikaanse en Poolse piloten was Engeland (niet volledig VK, wellicht wel GB) net zoals Frankrijk gevallen. Gevolgen voor verloop WOII weet ik niet.

De VS hielp ons ook omdat we een gemeenschappelijke vijand hadden, en gedeelde normen en waarden hadden.

Dat is nu niet meer het geval. Voorheen hadden we natuurlijk communisme als gezamenlijke tegenstander. Na eind 80/begin 90 groeiden we uit elkaar. Het was even zo i.v.m. 9/11 en diverse aanslagen in EU (moslimfundamentalisme) maar dat is niet meer zo want moslimfundamentalisme is nagenoeg geen factor meer en de balans is zoek (doorgeschoven richting moslimhaat). Je ziet het ook terug in de falende aanslagen in Nederland, die tot nog toe enkel voor een beetje angst en vernieling zorgen (nul doden, nauwelijks gewonden). Het schijnt wel dat oorlogstrauma nog generaties voortduurt, en helaas denk ik dat dat ook dit gehele conflict kan verklaren.

Terug over die gedeelde normen en waarden. Wij zijn in Nederland geen christenfundamentalisten. Ja, die hebben we wel, maar dat betreft een kleine groep.

We zijn geen onvoorwaardelijke steun voor Israël. Duitsland wel, logisch gezien hun verleden. In VS zal dat percentage hoger liggen.

De VS is geen onvoorwaardelijke steun voor Oekraïne. Zeker niet onder MAGA.

De VS ziet Rusland niet als gemeenschappelijke vijand (althans, de regering Trump niet).

De VS en Israël lappen alle internationale regels aan de laars. Netanyahu wordt net zoals Poetin gezocht vanwege oorlogsmisdaden.

Welke gemeenschappelijke normen en waarden deel je dan nog?

De VS verkoopt ons peperdure LNG, en wij moeten voor de afgeschreven wapens betalen. Een bondgenoot met wie je gemeenschappelijke waarden deelt die chanteert jou niet! Het feit dat Trump dat wel doet, geeft klip en klaar weer dat de gemeenschappelijke normen en waarden passé zijn.

Over gebrek aan gedeeelde normen en waarden schreef ik eerder al Jerie in "[ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3" dit betreft een wetenschappelijk onderzoek door Pew Research.

• MneoreJ
Dat is een wel zeer gekleurde voorstelling van WO2 en hoe de Amerikanen er uiteindelijk in gestapt zijn. Hint: daarvoor moesten ze eerst zelf aangevallen worden, verder vonden ze het vooral heel verstandig om niet een oorlog aan de andere kant van de wereld in getrokken te worden.
De NAVO is, net als de VN, een statement, een ideologie. Ze zijn niet van papier maar van hoop en dromen, ze vertegenwoordigen het wellicht ijdele verlangen dat we dingen op kunnen lossen zonder elkaar eerst massaal uit te moeten moorden. In die zin zijn zo zowel niets waard, als van onschatbare waarde.
Ha. Als je bedoelt dat we na WO2 de Amerikanen achterna gesjokt zijn omdat ze zich achteraf toch wel zorgen gingen maken over hoe erg het allemaal in Europa toe gegaan was en dat ze eigenlijk liever een stabielere (lees: niet-communistische) wereld hadden, dan ja, we hebben (vooral in Nederland) onze bewondering danwel imitatie en import van alles wat Amerikaans was niet onder stoelen of banken gestoken. Maar net zoals Amerika niet opeens een vijand is als ze de NAVO laten vallen betekent dat nog niet ze automatisch vrienden zijn.

Vanaf het moment dat het bestaan heeft is Amerika er eerst en vooral voor Amerika geweest. Het buitenlandbeleid bestond heel lang uit niks anders dan "wij bemoeien ons niet met jullie, bemoeien jullie je niet met ons". Na WO2 zag Amerika zich feitelijk gedwongen een wereldmacht te worden en hebben ze grotere laarzen aangetrokken om over het wereldtoneel te walsen, maar ze zijn nooit ver van het idee afgeweken dat als het erop aan komt Amerika het allemaal alleen kan, en dat de rest van de wereld eigenlijk bijzaak is.

Als je echt denk dat Trump een voorbijgaande losse flodder is en dat Amerika eigenlijk in het diepst van het hart nog altijd een of andere goedzak is die eigenlijk stiekem gewoon best buddies met Europa wil zijn omdat we hun hamburgers eten dan ga je de komende jaren van een nog koudere kermis dan nu thuiskomen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:18
[...]

Je bent hier letterlijk de geschiedenis aan het verdraaien. Het is goed gedocumenteerd waarom Amerika in de oorlog werd getrokken.
Als je je voedt populistische propaganda dan snap ik dat je hier op uitkomt.

Het is een militaire alliantie ooit bedoelt om een evenwichtsblok te vormen tov communistische Sovjet staten. Alleen de overeengekomen intentie dat als je 1 van de landen aanvalt met de gehele alliantie van doen hebt moet toch wel voldoende inzicht bieden.
Het is nooit bedoeld om een aanvallend machtsblok te zijn, dat is het beeld wat Trump je probeert te verkopen en je zonder kritische blik voor zoete koek aanneemt.
Dat is het wel degelijk, de samenwerking was en is allesomvattend op militair gebied met ook een centrale aansturing en militair materieel wat op elkaar was afgestemd. Maar ook hele praktische zaken, de Amerikanen hadden ook in Europa allerlei militaire bases van waaruit zij een verlengstuk hadden naar de rest van de wereld. Met een eventueel uitstappen van de Amerikanen is er geen evenwichtig blok en daarmee verzwakt het ook de Amerikanen zelf. Het isoleert zichzelf maar daarbij zie je ook dat de honger naar Amerikaans militair materieel al heel snel aan het keren is.
Daarbij doet Trump en zijn regering er alles aan om Europese relatie en de samenwerking te beschadigen. De importheffingen, politieke inmengingen in Europese lidstaten, het opnemen voor Rusland terwijl ze letterlijk ons bedreigen en bespioneren, etc. etc. Nee eerlijk gezegd hebben we helemaal niets aan de Amerikanen op dit moment en hebben we mazzel dat Rutte nog instaat is om hier en daar een konijn uit de hoed te toveren dat het niet verder escaleert.

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 24-03-2026 21:59 ]

• Jerie
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:53:
[...] Nee eerlijk gezegd hebben we helemaal niets aan de Amerikanen op dit moment en hebben we mazzel dat Rutte nog instaat is om hier en daar een konijn uit de hoed te toveren dat het niet verder escaleert.
Weinig, niet niets. Als wij nul aan VS hadden nu, dan waren we nu niet chantabel. Vier voorbeelden: Frankrijk neemt 2/3 van de intel UA voor hun rekening. Patriots maken we (nog) niet zelf. Starlink hebben we nog geen goede vervanger voor. Energie in de vorm van LNG.

Het komt er allemaal aan (nou ja, de LNG redundantie zou uit Qatar moeten komen...), dat heeft tijd nodig. Zijn we snel genoeg? Dat zal de toekomst uitwijzen (of hopelijk niet: dan is het niet nodig :) (een mens mag dromen :z)

Rutte koopt ons die tijd. Ik denk dat Rutte een grotere band heeft met Nederland, dan met de VS, al kan hij dat natuurlijk niet zo spelen. Dat hij zich hierbij moet gedragen als een nar, logisch. Waarschijnlijk kan hij na zijn functie als SG met pensioen. Zo niet, diplomatieke functie elders.

• Fornoo
Waaj schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Pas nadat Japan Pearl Harbour had aangevallen en de VS daardoor zelf betrokken raakte bij de oorlog.

[...]

Oprechte vraag: denk je er nog zo over als de VS Groenland binnenvalt? Naar mijn mening is het huidige regime in de VS in potentie het meest vijandelijke regime dat Europa in de afgelopen 250 jaar heeft meegemaakt in de VS. En zoals al eerder opgemerkt in de diverse topics, dat is niet alleen de invloed van Trump op het buitenlands beleid van de VS maar een trend die breed gedragen wordt binnen de Republikeinen, en (in mindere mate) ook door de Democraten. De verhouding tussen de VS en Europa is voor de komende decennia fundamenteel gewijzigd en wij kunnen niet zondermeer aannemen dat de VS ons niet vijandig gezind is.
Je mag altijd vragen stellen, maar ik vind je als dan vraag niet zo oprecht eerlijk gezegd. Impliciet suggereer je hiermee dat ik akkoord zou gaan met een inval van Amerika in Groenland. Want waarom zou je de vraag anders stellen?

Amerika is niet Trump en vice versa. Meer dan de helft van de Amerikanen is niet tevreden met Trump. Dus ik vind je erg zwart wit door te stellen dat Amerika vijandig is jegens Europa. Zelfs Trump is in mijn ogen niet vijandig jegens Europa, daar heeft hij helemaal geen rationele redenen voor. Het is gewoon een kleuter, een pestkop.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

bloody schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:17:
Zo, en nu is Pete Hegseth onder de bus beland.
Tja als het niet gaat zoals je wilt, kun je dat het best afschuiven op een lakei. Zolang je zelf maar schone handen hebt.
[X]
En nog een keertje dan maar.
Denk dat Pete snel op straat staat - als Trump eenmaal je in het vizier heeft, ben je zo goed als af.

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ook in Irak krijg de VS nu meer tegengas, ongelofelijk.

nope

• Fornoo
Jerie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:47:
[...]

VS hielp eerst indirect middels wat materieel en piloten. Belangrijk, maar niet full-scale. Zonder de Amerikaanse en Poolse piloten was Engeland (niet volledig VK, wellicht wel GB) net zoals Frankrijk gevallen. Gevolgen voor verloop WOII weet ik niet.

De VS hielp ons ook omdat we een gemeenschappelijke vijand hadden, en gedeelde normen en waarden hadden.

Dat is nu niet meer het geval. Voorheen hadden we natuurlijk communisme als gezamenlijke tegenstander. Na eind 80/begin 90 groeiden we uit elkaar. Het was even zo i.v.m. 9/11 en diverse aanslagen in EU (moslimfundamentalisme) maar dat is niet meer zo want moslimfundamentalisme is nagenoeg geen factor meer en de balans is zoek (doorgeschoven richting moslimhaat). Je ziet het ook terug in de falende aanslagen in Nederland, die tot nog toe enkel voor een beetje angst en vernieling zorgen (nul doden, nauwelijks gewonden). Het schijnt wel dat oorlogstrauma nog generaties voortduurt, en helaas denk ik dat dat ook dit gehele conflict kan verklaren.

Terug over die gedeelde normen en waarden. Wij zijn in Nederland geen christenfundamentalisten. Ja, die hebben we wel, maar dat betreft een kleine groep.

We zijn geen onvoorwaardelijke steun voor Israël. Duitsland wel, logisch gezien hun verleden. In VS zal dat percentage hoger liggen.

De VS ziet Rusland niet als gemeenschappelijke vijand (althans, de regering Trump niet).

De VS en Israël lappen alle internationale regels aan de laars. Netanyahu wordt net zoals Poetin gezocht vanwege oorlogsmisdaden.

De VS verkoopt ons peperdure LNG, en wij moeten voor de afgeschreven wapens betalen. Een bondgenoot met wie je gemeenschappelijke waarden deelt die chanteert jou niet! Het feit dat Trump dat wel doet, geeft klip en klaar weer dat de gemeenschappelijke normen en waarden passé zijn.

Over gebrek aan gedeeelde normen en waarden schreef ik eerder al Jerie in "[ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3" dit betreft een wetenschappelijk onderzoek door Pew Research.
Je benoemt een paar dingen waarom Amerika en Europa blijkbaar van elkaar verschillen. Natuurlijk, Amerika is al een paar eeuwen een souverein land, dus er zijn verschillen. Maar historisch gezien zijn we nog niet zo lang van elkaar gescheiden en delen we nog een hoop normen en waarden. In de loop der tijd zijn de gewichten die aan die normen en waarden hangen wel veranderd. Maar delen we nog steeds dezelfde historie en begrijpen wel elkaar op fundamenteel niveau.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12:28
[...]

Sorry, maar de VS is maar om één reden officieel in die oorlog gestapt. Pearl Harbour. Franklin Roosevelt wilde zeker wel helpen maar moest praten als Brugman om iets gedaan te krijgen. Meeste personeel dat deze kant opkwam of bv naar de Flying Tigers ging om in Azië te vechten moest eerst officieel ontslagen worden en hulp werd tegengewerkt door sympathisanten van Duitsland binnen het ambtenaren apparaat, het congres en de senaat. Men wilde zich er niet mee bemoeien al wilde de president dat wel. Pas toen Amerika Japan geen olie meer wilde verkopen besloot het Keizerrijk dan maar preventief aan te vallen omdat ze wisten dat de VS niet zomaar ging toestaan dat ze Indonesië, Filipijnen en Malaya gingen innemen. Het ging net zoals nu om olie en geld, nergens anders om. Was Japan van die schepen afgebleven hadden we het veel langer alleen moeten doen

• MneoreJ
bloody schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:35:
En nog een keertje dan maar.
Denk dat Pete snel op straat staat - als Trump eenmaal je in het vizier heeft, ben je zo goed als af.
Ik ga iets zeggen wat bizar klinkt, maar ik geloof Trump zowaar nog ook. Nou ja, half. Als in, Trump was waarschijnlijk voorgespiegeld dat Amerika dat klusje wel eventjes ging klaren, boem paf, bewondering voor de doortastendheid van Trump en co. alom. Nu het duidelijk is dat het die kant niet op gaat wil hij even haarfijn duidelijk maken dat hij verder geen ruggengraat of visie heeft en dat de plannen van de rest kwamen. Dat de gesprekken letterlijk zo verlopen zijn als Trump zegt, dat zal dan wel weer niet. :P

Publiek je vuile was buitenhangen getuigt ook niet van groot leiderschap, maar dat is dan weer typisch Trump.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

MneoreJ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:50:
[...]

Ik ga iets zeggen wat bizar klinkt, maar ik geloof Trump zowaar nog ook. Nou ja, half. Als in, Trump was waarschijnlijk voorgespiegeld dat Amerika dat klusje wel eventjes ging klaren, boem paf, bewondering voor de doortastendheid van Trump en co. alom. Nu het duidelijk is dat het die kant niet op gaat wil hij even haarfijn duidelijk maken dat hij verder geen ruggengraat of visie heeft en dat de plannen van de rest kwamen. Dat de gesprekken letterlijk zo verlopen zijn als Trump zegt, dat zal dan wel weer niet. :P

Publiek je vuile was buitenhangen getuigt ook niet van groot leiderschap, maar dat is dan weer typisch Trump.
Trump samengevat:
Gaat het goed, dan strijkt hij zelf de eer op en pronkt er uitbundig mee.
Gaat het slecht, dan krijgt iemand anders de schuld. Een narcist geeft niet eigen falen toe.

Dit is 1 van de kernen van zijn bestaan, nog los van dat hij eindverantwoordelijkheid draagt voor de beslissing (maar nooit ergens die verantwoordelijkheid ook neemt en respecteert)

[ Voor 10% gewijzigd door bloody op 24-03-2026 22:56 ]

nope

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

[...]

*knip* deze sneren mag je achterwege laten

Op geen enkel moment in de gehele oorlog (en ook niet in 1940) was het Verenigd Koninkrijk in gevaar om verslagen te worden door Duitsland, en dat had niks met Poolse of Amerikaanse piloten te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 25-03-2026 10:30 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

bloody schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:53:
[...]

Trump samengevat:
Gaat het goed, dan strijkt hij zelf de eer op en pronkt er uitbundig mee.
Gaat het slecht, dan krijgt iemand anders de schuld.

Dit is 1 van de kernen van zijn bestaan, nog los van dat hij eindverantwoordelijkheid draagt voor de beslissing (maar nooit ergens die verantwoordelijkheid ook neemt en respecteert)
Dat is het voordeel als president, jij wordt ingelicht door anderen dus......

Wear Sunscreen!

• Fornoo
Miki schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:53:
[...]

Je bent hier letterlijk de geschiedenis aan het verdraaien. Het is goed gedocumenteerd waarom Amerika in de oorlog werd getrokken.

[...]

Als je je voedt populistische propaganda dan snap ik dat je hier op uitkomt.

Het is een militaire alliantie ooit bedoelt om een evenwichtsblok te vormen tov communistische Sovjet staten. Alleen de overeengekomen intentie dat als je 1 van de landen aanvalt met de gehele alliantie van doen hebt moet toch wel voldoende inzicht bieden.
Het is nooit bedoeld om een aanvallend machtsblok te zijn, dat is het beeld wat Trump je probeert te verkopen en je zonder kritische blik voor zoete koek aanneemt.

[...]

Dat is het wel degelijk, de samenwerking was en is allesomvattend op militair gebied met ook een centrale aansturing en militair materieel wat op elkaar was afgestemd. Maar ook hele praktische zaken, de Amerikanen hadden ook in Europa allerlei militaire bases van waaruit zij een verlengstuk hadden naar de rest van de wereld. Met een eventueel uitstappen van de Amerikanen is er geen evenwichtig blok en daarmee verzwakt het ook de Amerikanen zelf. Het isoleert zichzelf maar daarbij zie je ook dat de honger naar Amerikaans militair materieel al heel snel aan het keren is.
Daarbij doet Trump en zijn regering er alles aan om Europese relatie en de samenwerking te beschadigen. De importheffingen, politieke inmengingen in Europese lidstaten, het opnemen voor Rusland terwijl ze letterlijk ons bedreigen en bespioneren, etc. etc. Nee eerlijk gezegd hebben we helemaal niets aan de Amerikanen op dit moment en hebben we mazzel dat Rutte nog instaat is om hier en daar een konijn uit de hoed te toveren dat het niet verder escaleert.
Waar zeg ik dat de NATO een aanvallend machtsblok dient te zijn? Dat vul je voor mij in. ;)

Er staat wat er staat;

*knip*, graag dit soort stellingen onderbouwen. Amerika is de huidige wereldmacht die bepaald wat er wel en niet gebeurd.

Ik kan je vertellen wat er gebeurd als China ooit het stokje overneemt. Dan komt er een soortgelijk instituut bestaande uit meerdere landen in de periferie van China. Die wassen de oorlogen schoon.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 25-03-2026 19:56 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 54 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.