• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:16
Herman schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Die lat ligt erg hoog. Zelfs voor Trump.
Martin van Buren kwam aardig in de buurt met het Amistad schandaal. Thomas Jefferson was zo enthousiast over de Franse Revolutie dat hij zijn eigen marine afschafte. Grover Cleveland liet zich omkopen door de eerste grote kapitalisten en Bush Junior liet Dick Cheney de "oninteressante" departementen runnen (bijna de hele regering eigenlijk).

Maar in al die gevallen was de president niet helemaal omringd door ja knikkers, er was ook ruimte voor redelijkheid of kritiek. Dat is er nu helemaal niet meer.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
Bvanham schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:46:
Israel geeft aan dat IDF aan de grenzen van de mogelijkheden zitten met de aanvallen in Libanon en dat ze meer kanonnenvlees nodig hebben, twijfelt om ortodoxe joden op te roepen daarvoor (die dit natuurlijk niet willen).

Amerika praat over vrede maar versterkt zijn aanwezigheid op alle fronten met meer manschappen en prutst wat aan. (er worden steeds meer fouten gemaakt op het slagveld, geen duidelijkheid gegeven over de echte impact die Iran weet te maken bv.). Waarom zijn alle US basissen inmiddels al aangevallen, waarom zijn twee van de carriers al uit beeld. Waarom valt een amerikaanse A10 bevriende Irakese basissen aan of wordt nieuws verzwegen rondom de F35, de F18, de tankers etc. Amerika doet er alles aan om sterk over te komen maar ziet er steeds meer uit als een stelletje prutsers met veel te veel gevaarlijk speelgoed.

Ik ga geen populaire mening verkondigen maar hoop stiekem dat beide bullebakken het deksel keihard op de neus krijgen in dit conflict. Beide zijn de agressors in dit conflict. Iran lijkt nog de meest betrouwbare bron van info te zijn in deze omgekeerde wereld.
Om heel eerlijk te zijn betrapte ik mijzelf ook op dit tribale denken. Mijn afgunst richting Trump zit zo hoog dat ik op een gegeven moment ook vrolijk werd van de berichten van Iran "dat Trump met zichzelf onderhandelt".

Toen heb ik toch even heel hard op m'n achterhoofd zitten krabben.

Het tribale wij/zij denken is precies de reden dat we in deze shit zitten. De VS is een van de meest gepolariseerde landen ter wereld waardoor dus zelfs Trump een redelijk alternatief is voor het democratische gevaar.

Het Iraanse regime is echter nog veel wreder. Dat moeten we niet vergeten. Val niet in die tribale val pls. Als morgen dat regime valt is de wereld een stukje hoopvoller. Net zoals die twee in Israël en de VS.

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:05
Emgeebee schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:15:
[...]
Het Iraanse regime is echter nog veel wreder. Dat moeten we niet vergeten. Val niet in die tribale val pls. Als morgen dat regime valt is de wereld een stukje hoopvoller. Net zoals die twee in Israël en de VS.
Dat hangt er heel erg vanaf wat er voor in de plaats komt. Er kan zomaar een nog wreder regime voor in de plaats komen of misschien nog wel erger, niets...
Na de val van Irak en Afghanistan heerste er ook optimisme. In Irak kwam IS en in Afghanistan is men weer terug bij af.
Stel dat er weer een IS in Iran opstaat. Er is nu geen controle op het nucleaire materiaal van Iran. Kunnen we dan echt uitsluiten dat er niet ergens een vuile bom ontploft?

Er is een kans dat er een demokratische rechtstaat ontstaat, maar ik schat dat niet in als de meest waarschijnlijke toekomst.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:21
Nog 1 maand te gaan voordat Trump toestemming moet vragen aan het congres onder de War Powers Resolution van 1973. Hij zal die toestemming combineren met de vraag voor 200 miljard extra. Maar ja, wat vindt het congres er van? Lijkt me geen gelopen race.

Wikipedia: War Powers Resolution

https://edition.cnn.com/2...nal-approval-for-iran-war

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

Qwerty-273

Meukposter

Grunwold schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:28:
Inmiddels zijn er in Libanon 1116 mensen omgekomen door de Isrealische aanvallen, waarvan 42 hulpverleners. :N. De vicepremier van Libanon beschuldigd Israel van oorlogsmisdrijven. Van Al Jazeera:
Tja, het Israelische regime werkt gewoon weer aan Operation Litani (uit 1978 en het vervolg daarop in 1982). En lapt daarmee Security Council Resolution 1701 aan zijn laars (waar in 2024/25 juist weer behoorlijk aan gewerkt werd om vrede te krijgen in de regio). En je ziet dat het regime nu ook een stuk verder wilt "doorstoten" tot minstens de Zahrani rivier, voor hun "buffer-zone". En kijken we historisch naar "buffer-zones" die Israel heeft gecreëerd, dan volgen de radicale settlers al behoorlijk snel om hun beloofde heilige land op te eisen.

More than one million displaced by Israel’s evacuations in Lebanon
Explainer: Israeli plan for Lebanon 'buffer zone' follows long past of invasions, occupation

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20
mv_ak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:48:
Nog 1 maand te gaan voordat Trump toestemming moet vragen aan het congres onder de War Powers Resolution van 1973. Hij zal die toestemming combineren met de vraag voor 200 miljard extra. Maar ja, wat vindt het congres er van? Lijkt me geen gelopen race.

En weet iemand of dit nog impact heeft op de Midterms? En dan bedoel ik met name of dit uitgesteld kan worden omwille deze resolutie?

[ Voor 5% gewijzigd door CasterTroy op 27-03-2026 09:58 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:07
mv_ak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:48:

Als ik Donald Trump zo een beetje heb leren kennen, denk ik niet dat hij zich wat gaat aantrekken van die ene maand. Ik bedoel, wat ga je doen als Trump de troepen in het M-O houdt en doorgaat met zijn privé-oorlogje? Wiet gaat hem stoppen?

You and whose army?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:13
Er is een reden waarom de Amerikaanse militairen een eed gezworen hebben om het land te beschermen tegen bedreigingen. Foreign and domestic.

Ik verwacht dat wanneer Trump geen toestemming gaat krijgen van het Congres en het dus formeel een onrechtmatige oorlog wordt met zijn eigen privé militie, dat er op een gegeven moment zelfs een hoge pief vanuit het Pentagon gaat zeggen 'Dit gaan we niet doen, mister President'.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:43
Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ik verwacht dat wanneer Trump geen toestemming gaat krijgen van het Congres en het dus formeel een onrechtmatige oorlog wordt, dat er op een gegeven moment zelfs een hoge pief vanuit het Pentagon gaat zeggen 'Dit gaan we niet doen, mister President'.
Ik hoop het ook, maar dan zal Ome Donald waarschijnlijk een marrionet op die betreffende plek zetten die wél alles doet wat Ome Donald zegt..

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:38
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Als ik Donald Trump zo een beetje heb leren kennen, denk ik niet dat hij zich wat gaat aantrekken van die ene maand. Ik bedoel, wat ga je doen als Trump de troepen in het M-O houdt en doorgaat met zijn privé-oorlogje? Wiet gaat hem stoppen?

You and whose army?
Je dicht Trump teveel rationaliteit toe.

Hij trekt zich van niemand wat aan. Hij laat continue proefballonnetjes op met als enige taktiek verwarring zaaien, manipuleren. Zodra een proefballonnetje leeg loopt oftewel de mensen geloven er niet meer in, dan hopt hij over naar het andere proefballonnetje.

Die verwarring zorgt ervoor dat anderen aan zichzelf gaan twijfelen. Althans bij mensen die louter kijken naar wat hij zegt. Als je kijkt naar wat hij daadwerkelijk doet, dan is duidelijk dat hij alles doet om zichzelf te verheerlijken.

Als Trump roept dat hij over een maand dit of dat doet, dan heeft dat geen enkele waarde. Talk is cheap.

Hij weet zelf nog niet wat hij dan doet namelijk.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

unclero schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:18:
Ze moeten iets.
Men schiet nu zo'n onvoorstelbare hoeveelheid munitie weg, dat men over een paar weken domweg door alle geavanceerde munitie heen is.
Gaat het op dit tempo door, dan zijn ze (de Amerikanen, de Israeli's én de Arabieren) over een weekje of vier door alle Patriots heen. Alles. Op.

(in een ander topic ben ik enkele maanden geleden nog wat dieper ingegaan over de schaarste van schietkatoen)
Decennia oude Amerikaanse training op basis van Operation Desert Storm en de Amerikaanse denkwijze: Als je genoeg technologie, wapens, geld, munitie,... tegenaan smijt, dan kan je immuniteit op het dood gaan krijgen.

Paul van Combat Veteran News legt het uit.
YouTube: Ukrainian Interceptor Teams SHOCKED by Wasteful US Tactics

De Oekraïners gaan ervan uit de oorlog niet stopt en weten dat ze nog jaren moeten volhouden. Ze gaan anders met munitieverbruik en probability of kill om.

Ze schieten 1 of 2 interceptor missiles per inkomende ballistische raket. Als het niet onderschept wordt, dan zal het met 6 of 8 interceptor missiles voor een inkomende raket ook niet gebeuren. Want er moet iets verkeerds aan een inkomende raket zijn.

Anti-ballistic missile (ABM) werkt op basis van ballistische raketten bewegen in een parabool en wie de wiskundelessen nog kan herinneren, door 3 willekeurige punten gaat 1 parabool. Nu weet je waarvoor dat stukje wiskunde dient, traject van een inkomende ballistische raket uitrekenen zodat je een Patriot PAC-3 missile terug kan sturen voor een kopstoot.

Maar wat als een raket gaat zwabberen, slingeren,... zoals een dweil? Dan werkt je ABM niet meer. De Oekraïners limiteren hun munitieverbruik wegens het besef dat als het niet neer te halen is, dan heeft meer munitieverbruik geen zin.

Als de munitie erdoor gejaagd is, dan weet je waarom Polen zoveel Zuid-Koreaans spul gekocht hebben. Polen bewapent te snel voor de Amerikaanse productiecapaciteit en moest wel met Zuid-Koreaans spul aanvullen.

Zuid-Korea is een nieuwe speler die speciale voorwaarden kan aanbieden:
  • Noodlevering (eigen legereenheden uitkleden).
  • Fabrieken in Polen bouwen
  • Poolse inspraak in productontwikkeling voor het Ostfront en de Europese markt.
Bij Erdogan kan iedereen aankloppen. De Turken hadden last van allerlei Westerse restricties totdat ze hun eigen wapens, munitie,... maken met zelfgemaakte productiemachines en productielijnen. Ze exporteren hele fabrieken naar de VS en Duitsland.

Uiteindelijk gaan ze zelfs bij de Europeanen aankloppen. De Frans-Italiaanse SAMP/T kan ballistische raketten onderscheppen op basis van externe data sources en dit nadeel zijn ze aan het wegwerken met een nieuwe radar die wel de ballistische raketten ziet aankomen. SAMP/T NG wordt dit jaar in Oekraïne getest.

In Europa beginnen we door te hebben dat we niet meer op Amerikaanse munitieproductie kunnen rekenen:
Ukraine needs around 2,000 missiles a year for the Patriot air-defense system, while the U.S. and the Gulf countries reportedly spent around 800 Patriot missiles in the first five days of the American-Israeli war on Iran, according to Kubilius. U.S. production of the interceptors for the time being stands at 750 Patriot missiles per year, according to the commissioner.
https://www.defensenews.c...les-top-eu-official-says/
“You very quickly understand that you cannot rely for all your defense capabilities only on American production,” Kubilius said in a roundtable discussion on Europe’s security architecture. “Americans are not able to produce enough of them. So we need to develop our production.”

European countries should start a crash program to rapidly expand output of European-made air defense systems and interceptors, modeled on the European Union’s 2023 program to boost ammunition production, analysts at the Washington-based Center for Strategic and International Studies wrote in a brief on Monday.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:52
[...]

Het Iraanse regime is echter nog veel wreder. Dat moeten we niet vergeten.
Wat dat betreft zet ik het huidige Israëlische regime toch nog een trapje of twee hoger. En gezien de strapatsen van ICE gaat de VS Iran ook hard achterna. Het Iraanse regime mag van mij vandaag nog vallen, maar dat is een interne kwestie waar de VS en Israël niets mee te maken hebben.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
CasterTroy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:55:
[...]

En weet iemand of dit nog impact heeft op de Midterms? En dan bedoel ik met name of dit uitgesteld kan worden omwille deze resolutie?
Je ziet op dit moment Special Elections voor staats congres en staats senaat gewoon doorgaan. Zolang de GOP nog een winnend pad ziet voor de midterms gaan ze die niet proberen uit te stellen. Probleem is alleen dat het Witte Huis wél een winnend pad ziet maar dat op staatsniveau alle alarmbellen afgaan. Democraten winnen vaker onverwachts in dieprode districten en men wordt zelfs bang dat de push door redistricting averechts kan gaan werken, zoals in Florida na de onverwachte nederlaag in Trumps achtertuin

https://www.politico.com/...m=website&utm_source=fark

• Stoney3K
nextware schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Ik hoop het ook, maar dan zal Ome Donald waarschijnlijk een marrionet op die betreffende plek zetten die wél alles doet wat Ome Donald zegt..
Of heb ik er te veel vertrouwen in dat de US Army uiteindelijk zijn plicht uitvoert om Trump desnoods met geweld het Witte Huis uit te werken?

Als hij zelf bewust doorgaat met de oorlog in Iran zonder toestemming van het Congres, dan is hij te beschouwen als een domestic threat. En dan is het leger dus in principe zelfs wettelijk verplicht om alles te doen om het volk van de VS te beschermen tegen Trump. En onder die "domestic threats" vallen ook alle ja-knikkers die Trump heeft neergezet om die situatie te voorkomen.

Dat kan nog best wel eens op een heel erg smerige shitshow uitdraaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 27-03-2026 10:44 ]

• Helixes
Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:08:
Er is een reden waarom de Amerikaanse militairen een eed gezworen hebben om het land te beschermen tegen bedreigingen. Foreign and domestic.

Ik verwacht dat wanneer Trump geen toestemming gaat krijgen van het Congres en het dus formeel een onrechtmatige oorlog wordt met zijn eigen privé militie, dat er op een gegeven moment zelfs een hoge pief vanuit het Pentagon gaat zeggen 'Dit gaan we niet doen, mister President'.
Een eed aan de grondwet, en niet aan de President.

En toch... Kijk, formeel zou het Pentagon gelijk hebben wanneer ze de President terecht wijzen wanneer hij na die maand, zonder toestemming van het Congres, doorgaat. Maar hij is ook de commander-in-chief. Het weigeren van zijn bevelen kan - en zal - worden opgevat als insubordinatie en muiterij. Misschien is dit wel precies de President tegen welke je uiteindelijk zal moeten muiten. Maar dit gaat - vermoed ik - niet de gelegenheid zijn.

Ik denk oprecht dat die kaart pas getrokken wordt wanneer het leger wordt ingezet tegen de eigen bevolking ten bevordering van het einde van de democratie. Als die als wordt getrokken - want ik ben er niet zeker van.

Het Pentagon zal kijken naar het Congres, en naar het Hooggerechtshof. Een expliciet bevel uit het Congres te stoppen met de oorlog, of een bevestiging van de impliciete stop (bij afwezigheid van toestemming) door de SCOTUS zal wellicht door het Pentagon wél worden gebruikt om terug te trekken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:45
Goed idee, misschien dat trump daardoor een beetje kalmeert en in de tuin een beetje gaat zitten chillen. Op zijn oude dag.
:+

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Helixes
mekkieboek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:56:
Goed idee, misschien dat trump daardoor een beetje kalmeert en in de tuin een beetje gaat zitten chillen. Op zijn oude dag.
:+
Sorry - door de politieke ontwikkelingen in de VS komt Afroman iets te vaak voorbij in de algoritmes 8)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Een eed aan de grondwet, en niet aan de President.
Er zijn twee verschillende eden:
Wikipedia: United States Armed Forces oath of enlistment

En de

Wikipedia: United States Uniformed Services Oath of Office

De eerste is voor alle gewone soldaten of onderofficier. Je zweert daarin dat je de Grondwet zult verdedigen én dat je de bevelen opvolgt van de President en je meerderen.

De tweede is voor de officieren. Die zweren alleen op de grondwet, NIET naar de president.

Zie ook:
https://history.army.mil/Research/Reference-Topics/Oaths/

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
Israel geeft aan dat IDF aan de grenzen van de mogelijkheden zitten met de aanvallen in Libanon en dat ze meer kanonnenvlees nodig hebben, twijfelt om ortodoxe joden op te roepen daarvoor (die dit natuurlijk niet willen).

Amerika praat over vrede maar versterkt zijn aanwezigheid op alle fronten met meer manschappen en prutst wat aan. (er worden steeds meer fouten gemaakt op het slagveld, geen duidelijkheid gegeven over de echte impact die Iran weet te maken bv.). Waarom zijn alle US basissen inmiddels al aangevallen, waarom zijn twee van de carriers al uit beeld. Waarom valt een amerikaanse A10 bevriende Irakese basissen aan of wordt nieuws verzwegen rondom de F35, de F18, de tankers etc. Amerika doet er alles aan om sterk over te komen maar ziet er steeds meer uit als een stelletje prutsers met veel te veel gevaarlijk speelgoed.

Ik ga geen populaire mening verkondigen maar hoop stiekem dat beide bullebakken het deksel keihard op de neus krijgen in dit conflict. Beide zijn de agressors in dit conflict. Iran lijkt nog de meest betrouwbare bron van info te zijn in deze omgekeerde wereld.
Zo denk ik er inmiddels ook wel over. 3 weken geleden zat ik er anders in en was ik wel positief gestemd over het aanvallen van Iran, maar ik was (wederom) naief. Iran is extreem goed voorbereid en is naar mijn idee heel slim bezig.

Trump is er door Nethanyahu ingeluisd en komt steeds verder in de problemen, wat mij betreft mag er wel een vliegdekschip geraakt worden door een Iraanse raket. Ik hoop niet dat het zinkt en/of veel slachtoffers maakt, maar het raakt wel het ego van Trump.

En Kharg Island aanvallen? Ik voorzie Black Hawk Down 2.0

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Helixes
@duvekot Ik ben bekend met de verschillende eden. Maar, dat speelt niet echt een rol wanneer je het hebt over de beslissing van generaals.

Uiteraard kan er wel een interessante situatie ontstaan waarbij een soldaat de orders van de President volgt die tegen de grondwet ingaan, en tegen de orders van diens directe superieuren. Ik heb altijd gedacht dat men daar niet goed (genoeg) over heeft nagedacht.

Laten we hopen dat die situatie zich nooit voor zal doen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:03
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Veel enger is... Wiet gaat hem opvolgen....

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Of heb ik er te veel vertrouwen in dat de US Army uiteindelijk zijn plicht uitvoert om Trump desnoods met geweld het Witte Huis uit te werken?
Ja, en nee.

De zuiveringen gaan nog steeds gewoon door, over de volledige linie. De crux is dat de "plicht" van die strijdkrachten niet uniform eenvoudig is zoals wij dat zien. Er is bijvoorbeeld al verschil in eed tussen rangen. En dan is er het probleem van de heilige grondwet, wat we nu zien is dat het geheugen aan Neurenberg volledig weg is al sinds de periode Bush Senior want er is geen trainingskader meer wat die oude lessen integreerde in vereisten en kaders. Dus het is al zeer geruime tijd gewoon "following orders" -> "oath" -> if moral conflict -> leave -> get replaced -> shit escalates because the person who said "no" is gone.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• duvekot
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:51:
@duvekot Ik ben bekend met de verschillende eden. Maar, dat speelt niet echt een rol wanneer je het hebt over de beslissing van generaals.

Uiteraard kan er wel een interessante situatie ontstaan waarbij een soldaat de orders van de President volgt die tegen de grondwet ingaan, en tegen de orders van diens directe superieuren. Ik heb altijd gedacht dat men daar niet goed (genoeg) over heeft nagedacht.

Ik denk dat niet iedereen zich realiseert dat er twee zijn .. dus vandaar even de extra duidelijkheid.

En ja .. rare tijden .. zeker met Hegseth in het Pentagon.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:51

Raphaelo

boeiend!!

Uit het nu.nl liveblog:

https://www.nu.nl/midden-...ls-met-militairen-vs.html

"Iran bedreigt hotels waar Amerikaanse militairen verblijven
Iran heeft weer hotels in de Golfstaten bedreigd waar Amerikaanse militairen verblijven. "Als alle Amerikanen in een hotel gaan zitten, dan wordt dat hotel Amerikaans en doelwit", aldus legerwoordvoerder Abolfazl Shekarchi. We kunnen niet enkel toekijken, "we moeten overal toeslaan waar ze zich bevinden", zegt hij."

Zou de VS echt hotels en burgers in gevaar brengen door ze als menselijk schild te gebruiken? Want als een zekere andere mogendheid die niet benoemt mag worden dat doet schijnt het een oorlogsmisdaad te zijn. De ironie...

originele signatures zijn top!

• Stoney3K
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:51:
Ik ben inderdaad bang voor die situatie en dat zou best wel eens de vlam in de pan kunnen zijn voor een tweede burgeroorlog.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Raphaelo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:23:
Uit het nu.nl liveblog:

https://www.nu.nl/midden-...ls-met-militairen-vs.html

"Iran bedreigt hotels waar Amerikaanse militairen verblijven
Iran heeft weer hotels in de Golfstaten bedreigd waar Amerikaanse militairen verblijven. "Als alle Amerikanen in een hotel gaan zitten, dan wordt dat hotel Amerikaans en doelwit", aldus legerwoordvoerder Abolfazl Shekarchi. We kunnen niet enkel toekijken, "we moeten overal toeslaan waar ze zich bevinden", zegt hij."

Zou de VS echt hotels en burgers in gevaar brengen door ze als menselijk schild te gebruiken? Want als een zekere andere mogendheid die niet benoemt mag worden dat doet schijnt het een oorlogsmisdaad te zijn. De ironie...
Waar haal je uit dat er de VS hotels en burgers in gevaar brengt door ze als menselijk schild te gebruiken? Volgens mij zijn dat gewoon reguliere beroepsmilitairen die werken in de desbetreffende landen en in hotels verblijven. Daar is niks raars aan, dat doen we in Nederland ook

Vaak bu'j te bang!

• Stoney3K
-tom-562 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Waar haal je uit dat er de VS hotels en burgers in gevaar brengt door ze als menselijk schild te gebruiken? Volgens mij zijn dat gewoon reguliere beroepsmilitairen die werken in de desbetreffende landen en in hotels verblijven. Daar is niks raars aan, dat doen we in Nederland ook
En als er militairen in verblijven dan worden die hotels direct een militair doelwit? Er verblijven geen burgers in die hotels?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hoe zit dat eigenlijk met de straat van Hormuz, Iran heeft deze gesloten voor scheepvaart met alle gevolgen vandien. Maar deze straat grenst ook aan de VAE, wat hebben die hierover te zeggen?

How bad is it on a scale from one to Spurs

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:12

boesOne

meuh

Slasher schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:35:
Hoe zit dat eigenlijk met de straat van Hormuz, Iran heeft deze gesloten voor scheepvaart met alle gevolgen vandien. Maar deze straat grenst ook aan de VAE, wat hebben die hierover te zeggen?
Die kunnen zeggen wat ze willen, maar als de andere kant hem sluit, en laat zien dat ze het menen, dan is het minder relevant wat VAE zegt. Dicht is dicht.

Gaat USA net zo leeglopen op Iran als Rusland op UA omdat de geschifte baas niet kan toegeven wat voor blunder er is begaan? Ik zie parallellen...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:23
-tom-562 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Militairen horen in kazernes te verblijven. Het is niet normaal dat ze in hotels verblijven.

EU DNS: 86.54.11.100

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:19
boesOne schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Die kunnen zeggen wat ze willen, maar als de andere kant hem sluit, en laat zien dat ze het menen, dan is het minder relevant wat VAE zegt. Dicht is dicht.

Gaat USA net zo leeglopen op Iran als Rusland op UA omdat de geschifte baas niet kan toegeven wat voor blunder er is begaan? Ik zie parallellen...
Verschil is dat er hier 1 geschifte baas er in gepiepeld is door de andere geschifte baas en ze momenteel allebei leeglopen :+

• duvekot
Door de historische emiraten die daar waren en wat verschillende keuzes etc .. is het puntje van wat je denkt dat VAE is ... eigenlijk van Oman.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Strait_of_hormuz_full.jpg
Wikipedia: Strait of Hormuz

En zoals je op dat kaartje kan zien .. liggen de meeste "shipping lanes" formeel in de territoriale wateren van Oman.

Maar dat maakt weinig uit .. een Iraanse raket stopt niet in eens bij die grens.

En Oman heeft geen zin in een volledige oorlog met Iran.

En aan de Perzische Golf kant is er ook wat onduidelijkheden rondom waar de grens precies is ..en wie het over welke eilandjes het voor het zeggen heeft. Dat is dan wel weer voornamelijk tussen Iran en VAE. Maar daar liggen de belangrijkste vaarroutes dus wel in de territoriale wateren van Iran. Maar ook daar zal zich nu vrijwel niemand aan gaan wagen om te gaan varen.

• Arjantje72
  • Laatst online: 21:17
saikol schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Verschil is dat er hier 1 geschifte baas er in gepiepeld is door de andere geschifte baas en ze momenteel allebei leeglopen :+
"Gewone" soldaten inderdaad, hoge piefen in een hotel. In de eerste Golfoorlog moesten sommige die ik kende naar Turkije om hotels te bewaken.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Recht van de sterkste en de VAE is niet de sterkste in het gebied. Ergo vrij weinig te vertellen.

• HEY_DUDE
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:19:
[...]

En als er militairen in verblijven dan worden die hotels direct een militair doelwit? Er verblijven geen burgers in die hotels?
Dit is natuurlijk een directe verwijzing naar het handelen van Israel die bv ziekenhuizen in puin schoot als als er (beschuldigingen van) een hamas aanwezigheid was. Iran ziet dat hetzelfde met eventuele burgers in een hotel. De burgers worden dan als schild gebruikt door de militairen. Lijkt mij de mainstream intepretatie van legitieme doelen in het midden oosten onder het huidige politieke klimaat. Ik vind niet dat Iran hier iets geks roept in het huidig tijdsgewricht.

• Raphaelo
  • Laatst online: 16:51

Raphaelo

boeiend!!

Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:19:
[...]
Dat lijkt mij wel, anders zouden alle topmilitairen ergens in een Riu Hotel kunnen gaan bivakkeren, en daar volledig onschendbaar zijn.

Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat de militairen die bivakkeren in een civiel hotel de andere hotelgasten als menselijk schild gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Raphaelo op 27-03-2026 16:13 ]

originele signatures zijn top!

• Stoney3K
Raphaelo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Dat lijkt mij wel, anders zouden alle topmilitairen ergens in een Riu Hotel kunnen gaan bivakkeren, en daar volledig onschendbaar zijn. En ja, daar zullen de burgers daar dan de dupe van worden.

Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat de militairen die bivakkeren in een civiel hotel de andere hotelgasten als menselijk schild gebruiken.
Ja, ik verwijt Iran hier ook vrij weinig in, het zijn de Amerikanen die fout zitten, tenzij ze eerst het hele hotel leeg ruimen. Ik ben ook heel benieuwd wat het internationaal (oorlogs)recht hier van zou zeggen.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

unclero

MB EQA ftw \o/

Wederom, slijtage van de slijtage.
Wat ik zo vanuit Israel hoor is dat er steeds meer moeite is om uberhaupt nog effectieve eenheden ten velde te brengen. Reservisten die niet meer op komen dagen (bedenk dat velen van hen al meer dan een jaar niet meer zijn uitgeroteerd) na een kort verlof.
Militairen die gewoon verwond zijn (al dan niet mentaal).

En het onder de wapenen roepen van de Haredim (orthodoxen) is al een oud zeer, en daar zal ook zeker meer naar gekeken moeten (zeg ik niet, zegt het Hooggerechtshof) worden. Het vat is immers al leeggeschraapt, de diaspora-reservisten al opgeroepen, migrantendetentiecentra leeggeveegd ("U mag kiezen, of u blijft onder erbarmelijke omstandigheden in dit kamp in de Negev tot we het een keer tijd vinden u uit te zetten terug naar Sudan, of u heet voortaan Yitshak Omer, en u trekt voor de komende 18 maanden dit groene kloffie aan.").
Maar die mensen hebben ook weer training en spullen nodig.
Een zakenrelatie wist mij te vertellen dat zijn dochter in het noorden gestationeerd is, en zij had zich al tegen hem beklaagd dat er te weinig APC's zijn om te schuilen als het luchtalarm af gaat. Om maar even aan te geven hoe hard men door de voorraad materieel heen slijt.

Daarnaast brengen de huidige omstandigheden ook weer oude etnische spanningen naar boven. En voor de kliek Netanyahu betekenen de Haredim niet alleen stemvee, maar ze weten drommelsgoed dat Haredim relatief weinig liefde voelen voor het land, en als ze daadwerkelijk eens werk gaan maken van de dienstplicht, de ene helft in opstand zal komen, en de andere helft zich ineens herinnert dat ze ook nog een Pools/Hongaars/Marokkaans/Wit-Russisch/enz. paspoort hebben en naar de uitgang rennen.

Maar bij Israeli's zoals die zakenrelatie kookt inmiddels het bloed omdat zij wél hun kinderen naar de oorlog moeten sturen.

En nog even over die APC's, die staan natuurlijk gewoon in reparatie. Maar onderdelen worden maar mondjesmaat geleverd. In de afgelopen paar jaar is de goodwill voor Israel in rap tempo afgebrokkeld. Kon men vroeger nog overal bij de besten in de wereld shoppen, en over de factuur werd al niet te moeilijk gedaan (de ene helft nu, de andere helft in tegenfacturen, al dan niet gedekt door Amerikaanse bankgaranties). Dat is nu wel anders. De APC reparateur had prima toeleveranciers in Nederland en Japan. Maar die zeiden vorig jaar toch: "U bent al decennia trouwe klant, maar we hebben het er intern in het team nog even over gehad, en we zijn toch tot de conclusie gekomen dat we er een punt achter moeten zetten..."
De nieuwe leveranciers in Duitsland en China doen daarentegen niet zo moeilijk. Maar die eisen wel dat de factuur in zijn geheel is betaald, vóór de container ook maar het terrein verlaat.

En men kan dan wel dromen over een Groter Israel, maar in het huidige tempo van artritie lijkt die droom vooral een wortel die voorgehouden wordt om te verhullen dat men zichzelf aan het opbranden is. De Eufraat is onhaalbaar, en ik twijfel eraan of de Litani überhaupt gehaald gaat worden.
Wederom, scorched earth, own earth.
En ik houd de mogelijkheid op een militaire coup open, zodra dat besef ingedaald is.
Welk regime? Er zijn in dat land veel machtsblokken. In variërende gradaties van dédain jegens elementaire mensenrechten en onderlinge schatplichtigheid.
De IRGC lijkt momenteel boven te komen drijven. Die hebben dit jaren afgewacht. U moet zich bedenken dat de Ayatollah's inderdaad formele macht hadden. Maar de IRGC een hele grote factie is, van hoogopgeleide (relatief jonge) mensen die meer ambitie hebben dan goed voor ze is. En die zagen de Ayatollah's vooral als een groepje boomers dat vooral omhanden was met mijmeren over Plato en Aristoteles. Voor de IRGC stonden de Ayatollah's eigenlijk in de weg van hun tomeloze ambities. En maakt u zich geen illusies, die ambities gaan vooral over geld. Macht (zowel extern als intern middels repressie) is daar slechts een middel toe.
Het gevaarlijke is dat Trump&co in hen een legitieme leiding ziet waar prima zaken mee gedaan kan worden. En dat terwijl ambities zoals nucleaire, niet tegengehouden kunnen worden door over Plato mijmerende boomers.
PASware schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:51:
En Kharg Island aanvallen? Ik voorzie Black Hawk Down 2.0
Black Hawk Down impliceert dat er een exit mogelijk is.
10.000 mariniers en paratroepers die landen op je rotspuist? Dat zijn geen landingstroepen maar gijzelaars, als de Iraniërs alleen maar de uitweg blokkeren.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• emiel74
  • Registratie: Mei 2006
c-nan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Militairen horen in kazernes te verblijven. Het is niet normaal dat ze in hotels verblijven.
Gezien ervaringen uit het verleden kan ik zeggen dat dit niet abnormaal is.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:10
Het Iraanse regime heeft helaas dit wel gewonnen. Veel mogelijkheden heeft trump niet meer. Alleen een echte invasie.

Vandaag ook gesprek met aannemer over een project. De kosten van olie/energie gerelateerde producten rijzen nu ook al de pan uit.

Als trump niet inbind of een deal maakt met Iran dan krijgen wij in europa/wereld echt hele grote problemen.
:(

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:45
unclero schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:20:
En men kan dan wel dromen over een Groter Israel, maar in het huidige tempo van artritie lijkt die droom vooral een wortel die voorgehouden wordt om te verhullen dat men zichzelf aan het opbranden is. De Eufraat is onhaalbaar, en ik twijfel eraan of de Litani überhaupt gehaald gaat worden.
In hoeverre denk je dat de verkiezingen in Israel dit jaar een rol spelen? Mogelijk had men gehoopt als grote held uit de verf te komen voor de kiezers. Met daarnaast trump als handige idioot / partner in crime.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:31
https://bbc.com/news/articles/cn0w1qxzd4xo

IDF schijnt Mark 84 bommen van ruim 900kg per stuk gebruikt te hebben tegen gebouwen van milities en politie in Iran. Dat kan natuurlijk.. alleen zo'n zware bom vernietigd ook 3 woonblokken eromheen. In een enkele bombardement zo ruim 50 burgerdoden.

Komende uren eens kijken wat Trump gaat doet, het is immers vrijdag, de dag voor sluiting beurs en de werkdag in de VS duurt niet lang meer....

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:23

bloody

0.000 KB!!

Het schijnt dat Israel (samen met VS? onduidelijk voor nu) aanvallen heeft uitgevoerd op fabrieken/plants die cruciaal zijn in Iran's nucleaire programma. En uiteraard heeft Iran al tegenaanvallen aangekondigd. Israel zorgt er iig voor dat de VS zo niet zomaar kan vertrekken met een 'deal', ze worden actief bij de oorlog gehouden.

nope

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

unclero schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:20:
[...]
En het onder de wapenen roepen van de Haredim (orthodoxen) is al een oud zeer,
Toen de orthodoxen langs de zijlijn de anderen het vuile werk lieten opknappen was het niet best volk. Maar orthodoxen onder de wapenen zijn een heel niveau erger; vraag maar aan de Palestijnen als hun huis afgepakt wordt, juist dat soort soldaten zijn onbeschrijflijk erg.

Dus ze verplicht in het leger laten dienen is niet perse een goed idee.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Nog een pijnlijk verlies voor de Verenigde Staten. Minimaal 1 KC-135 tanker vernietigd door een Iraanse raket strike.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:23

bloody

0.000 KB!!

Meh, hopelijk gaan de Houthis hun zeestraat niet afsluiten met deze aankondiging.
Ze zien natuurlijk dat hun suikeroom dat succesvol kan doen, dus tja.. ik hou mijn hart vast.

nope

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:52
c-nan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Die kazernes zijn al aangevallen en tot onveilig verklaard.

• HEY_DUDE
  • Nu online
Bvanham schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:24:
[...]

Die kazernes zijn al aangevallen en tot onveilig verklaard.
Als je een land de oorlog verklaar zijn militairen en kazernes een legitiem doelwit. Dat is geen excuus om je tussen de burgers te verstoppen in hotels.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Zoals al gemeld is dit stukje land een exclave van Oman -- maar het is ook gewoon een kwestie van topografie, want als we "land" zeggen bedoelen we een vrij onherbergzame rotsvlakte met wat stukjes strand. Het is geen plek waar je een leuk fortje neerpoot ter verdediging, zogezegd. Noch Oman noch de VAE hebben daarnaast zin in een rechtstreekse confrontatie met Iran, het huidige conflict ten spijt.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.