• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:05
Herman schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Die lat ligt erg hoog. Zelfs voor Trump.
Martin van Buren kwam aardig in de buurt met het Amistad schandaal. Thomas Jefferson was zo enthousiast over de Franse Revolutie dat hij zijn eigen marine afschafte. Grover Cleveland liet zich omkopen door de eerste grote kapitalisten en Bush Junior liet Dick Cheney de "oninteressante" departementen runnen (bijna de hele regering eigenlijk).

Maar in al die gevallen was de president niet helemaal omringd door ja knikkers, er was ook ruimte voor redelijkheid of kritiek. Dat is er nu helemaal niet meer.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 16:30
Bvanham schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:46:
Israel geeft aan dat IDF aan de grenzen van de mogelijkheden zitten met de aanvallen in Libanon en dat ze meer kanonnenvlees nodig hebben, twijfelt om ortodoxe joden op te roepen daarvoor (die dit natuurlijk niet willen).

Amerika praat over vrede maar versterkt zijn aanwezigheid op alle fronten met meer manschappen en prutst wat aan. (er worden steeds meer fouten gemaakt op het slagveld, geen duidelijkheid gegeven over de echte impact die Iran weet te maken bv.). Waarom zijn alle US basissen inmiddels al aangevallen, waarom zijn twee van de carriers al uit beeld. Waarom valt een amerikaanse A10 bevriende Irakese basissen aan of wordt nieuws verzwegen rondom de F35, de F18, de tankers etc. Amerika doet er alles aan om sterk over te komen maar ziet er steeds meer uit als een stelletje prutsers met veel te veel gevaarlijk speelgoed.

Ik ga geen populaire mening verkondigen maar hoop stiekem dat beide bullebakken het deksel keihard op de neus krijgen in dit conflict. Beide zijn de agressors in dit conflict. Iran lijkt nog de meest betrouwbare bron van info te zijn in deze omgekeerde wereld.
Om heel eerlijk te zijn betrapte ik mijzelf ook op dit tribale denken. Mijn afgunst richting Trump zit zo hoog dat ik op een gegeven moment ook vrolijk werd van de berichten van Iran "dat Trump met zichzelf onderhandelt".

Toen heb ik toch even heel hard op m'n achterhoofd zitten krabben.

Het tribale wij/zij denken is precies de reden dat we in deze shit zitten. De VS is een van de meest gepolariseerde landen ter wereld waardoor dus zelfs Trump een redelijk alternatief is voor het democratische gevaar.

Het Iraanse regime is echter nog veel wreder. Dat moeten we niet vergeten. Val niet in die tribale val pls. Als morgen dat regime valt is de wereld een stukje hoopvoller. Net zoals die twee in Israël en de VS.

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:32
Emgeebee schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:15:
[...]
Het Iraanse regime is echter nog veel wreder. Dat moeten we niet vergeten. Val niet in die tribale val pls. Als morgen dat regime valt is de wereld een stukje hoopvoller. Net zoals die twee in Israël en de VS.
Dat hangt er heel erg vanaf wat er voor in de plaats komt. Er kan zomaar een nog wreder regime voor in de plaats komen of misschien nog wel erger, niets...
Na de val van Irak en Afghanistan heerste er ook optimisme. In Irak kwam IS en in Afghanistan is men weer terug bij af.
Stel dat er weer een IS in Iran opstaat. Er is nu geen controle op het nucleaire materiaal van Iran. Kunnen we dan echt uitsluiten dat er niet ergens een vuile bom ontploft?

Er is een kans dat er een demokratische rechtstaat ontstaat, maar ik schat dat niet in als de meest waarschijnlijke toekomst.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:41
Nog 1 maand te gaan voordat Trump toestemming moet vragen aan het congres onder de War Powers Resolution van 1973. Hij zal die toestemming combineren met de vraag voor 200 miljard extra. Maar ja, wat vindt het congres er van? Lijkt me geen gelopen race.

Wikipedia: War Powers Resolution

https://edition.cnn.com/2...nal-approval-for-iran-war

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11

Qwerty-273

Meukposter

Grunwold schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:28:
Inmiddels zijn er in Libanon 1116 mensen omgekomen door de Isrealische aanvallen, waarvan 42 hulpverleners. :N. De vicepremier van Libanon beschuldigd Israel van oorlogsmisdrijven. Van Al Jazeera:
Tja, het Israelische regime werkt gewoon weer aan Operation Litani (uit 1978 en het vervolg daarop in 1982). En lapt daarmee Security Council Resolution 1701 aan zijn laars (waar in 2024/25 juist weer behoorlijk aan gewerkt werd om vrede te krijgen in de regio). En je ziet dat het regime nu ook een stuk verder wilt "doorstoten" tot minstens de Zahrani rivier, voor hun "buffer-zone". En kijken we historisch naar "buffer-zones" die Israel heeft gecreëerd, dan volgen de radicale settlers al behoorlijk snel om hun beloofde heilige land op te eisen.

More than one million displaced by Israel’s evacuations in Lebanon
Explainer: Israeli plan for Lebanon 'buffer zone' follows long past of invasions, occupation

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
mv_ak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:48:
Nog 1 maand te gaan voordat Trump toestemming moet vragen aan het congres onder de War Powers Resolution van 1973. Hij zal die toestemming combineren met de vraag voor 200 miljard extra. Maar ja, wat vindt het congres er van? Lijkt me geen gelopen race.

En weet iemand of dit nog impact heeft op de Midterms? En dan bedoel ik met name of dit uitgesteld kan worden omwille deze resolutie?

[ Voor 5% gewijzigd door CasterTroy op 27-03-2026 09:58 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:19
mv_ak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:48:

Als ik Donald Trump zo een beetje heb leren kennen, denk ik niet dat hij zich wat gaat aantrekken van die ene maand. Ik bedoel, wat ga je doen als Trump de troepen in het M-O houdt en doorgaat met zijn privé-oorlogje? Wiet gaat hem stoppen?

You and whose army?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57
Er is een reden waarom de Amerikaanse militairen een eed gezworen hebben om het land te beschermen tegen bedreigingen. Foreign and domestic.

Ik verwacht dat wanneer Trump geen toestemming gaat krijgen van het Congres en het dus formeel een onrechtmatige oorlog wordt met zijn eigen privé militie, dat er op een gegeven moment zelfs een hoge pief vanuit het Pentagon gaat zeggen 'Dit gaan we niet doen, mister President'.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59
Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ik verwacht dat wanneer Trump geen toestemming gaat krijgen van het Congres en het dus formeel een onrechtmatige oorlog wordt, dat er op een gegeven moment zelfs een hoge pief vanuit het Pentagon gaat zeggen 'Dit gaan we niet doen, mister President'.
Ik hoop het ook, maar dan zal Ome Donald waarschijnlijk een marrionet op die betreffende plek zetten die wél alles doet wat Ome Donald zegt..

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:38
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Als ik Donald Trump zo een beetje heb leren kennen, denk ik niet dat hij zich wat gaat aantrekken van die ene maand. Ik bedoel, wat ga je doen als Trump de troepen in het M-O houdt en doorgaat met zijn privé-oorlogje? Wiet gaat hem stoppen?

You and whose army?
Je dicht Trump teveel rationaliteit toe.

Hij trekt zich van niemand wat aan. Hij laat continue proefballonnetjes op met als enige taktiek verwarring zaaien, manipuleren. Zodra een proefballonnetje leeg loopt oftewel de mensen geloven er niet meer in, dan hopt hij over naar het andere proefballonnetje.

Die verwarring zorgt ervoor dat anderen aan zichzelf gaan twijfelen. Althans bij mensen die louter kijken naar wat hij zegt. Als je kijkt naar wat hij daadwerkelijk doet, dan is duidelijk dat hij alles doet om zichzelf te verheerlijken.

Als Trump roept dat hij over een maand dit of dat doet, dan heeft dat geen enkele waarde. Talk is cheap.

Hij weet zelf nog niet wat hij dan doet namelijk.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

unclero schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:18:
Ze moeten iets.
Men schiet nu zo'n onvoorstelbare hoeveelheid munitie weg, dat men over een paar weken domweg door alle geavanceerde munitie heen is.
Gaat het op dit tempo door, dan zijn ze (de Amerikanen, de Israeli's én de Arabieren) over een weekje of vier door alle Patriots heen. Alles. Op.

(in een ander topic ben ik enkele maanden geleden nog wat dieper ingegaan over de schaarste van schietkatoen)
Decennia oude Amerikaanse training op basis van Operation Desert Storm en de Amerikaanse denkwijze: Als je genoeg technologie, wapens, geld, munitie,... tegenaan smijt, dan kan je immuniteit op het dood gaan krijgen.

Paul van Combat Veteran News legt het uit.
YouTube: Ukrainian Interceptor Teams SHOCKED by Wasteful US Tactics

De Oekraïners gaan ervan uit de oorlog niet stopt en weten dat ze nog jaren moeten volhouden. Ze gaan anders met munitieverbruik en probability of kill om.

Ze schieten 1 of 2 interceptor missiles per inkomende ballistische raket. Als het niet onderschept wordt, dan zal het met 6 of 8 interceptor missiles voor een inkomende raket ook niet gebeuren. Want er moet iets verkeerds aan een inkomende raket zijn.

Anti-ballistic missile (ABM) werkt op basis van ballistische raketten bewegen in een parabool en wie de wiskundelessen nog kan herinneren, door 3 willekeurige punten gaat 1 parabool. Nu weet je waarvoor dat stukje wiskunde dient, traject van een inkomende ballistische raket uitrekenen zodat je een Patriot PAC-3 missile terug kan sturen voor een kopstoot.

Maar wat als een raket gaat zwabberen, slingeren,... zoals een dweil? Dan werkt je ABM niet meer. De Oekraïners limiteren hun munitieverbruik wegens het besef dat als het niet neer te halen is, dan heeft meer munitieverbruik geen zin.

Als de munitie erdoor gejaagd is, dan weet je waarom Polen zoveel Zuid-Koreaans spul gekocht hebben. Polen bewapent te snel voor de Amerikaanse productiecapaciteit en moest wel met Zuid-Koreaans spul aanvullen.

Zuid-Korea is een nieuwe speler die speciale voorwaarden kan aanbieden:
  • Noodlevering (eigen legereenheden uitkleden).
  • Fabrieken in Polen bouwen
  • Poolse inspraak in productontwikkeling voor het Ostfront en de Europese markt.
Bij Erdogan kan iedereen aankloppen. De Turken hadden last van allerlei Westerse restricties totdat ze hun eigen wapens, munitie,... maken met zelfgemaakte productiemachines en productielijnen. Ze exporteren hele fabrieken naar de VS en Duitsland.

Uiteindelijk gaan ze zelfs bij de Europeanen aankloppen. De Frans-Italiaanse SAMP/T kan ballistische raketten onderscheppen op basis van externe data sources en dit nadeel zijn ze aan het wegwerken met een nieuwe radar die wel de ballistische raketten ziet aankomen. SAMP/T NG wordt dit jaar in Oekraïne getest.

In Europa beginnen we door te hebben dat we niet meer op Amerikaanse munitieproductie kunnen rekenen:
Ukraine needs around 2,000 missiles a year for the Patriot air-defense system, while the U.S. and the Gulf countries reportedly spent around 800 Patriot missiles in the first five days of the American-Israeli war on Iran, according to Kubilius. U.S. production of the interceptors for the time being stands at 750 Patriot missiles per year, according to the commissioner.
https://www.defensenews.c...les-top-eu-official-says/
“You very quickly understand that you cannot rely for all your defense capabilities only on American production,” Kubilius said in a roundtable discussion on Europe’s security architecture. “Americans are not able to produce enough of them. So we need to develop our production.”

European countries should start a crash program to rapidly expand output of European-made air defense systems and interceptors, modeled on the European Union’s 2023 program to boost ammunition production, analysts at the Washington-based Center for Strategic and International Studies wrote in a brief on Monday.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:31
[...]

Het Iraanse regime is echter nog veel wreder. Dat moeten we niet vergeten.
Wat dat betreft zet ik het huidige Israëlische regime toch nog een trapje of twee hoger. En gezien de strapatsen van ICE gaat de VS Iran ook hard achterna. Het Iraanse regime mag van mij vandaag nog vallen, maar dat is een interne kwestie waar de VS en Israël niets mee te maken hebben.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:05
CasterTroy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:55:
[...]

En weet iemand of dit nog impact heeft op de Midterms? En dan bedoel ik met name of dit uitgesteld kan worden omwille deze resolutie?
Je ziet op dit moment Special Elections voor staats congres en staats senaat gewoon doorgaan. Zolang de GOP nog een winnend pad ziet voor de midterms gaan ze die niet proberen uit te stellen. Probleem is alleen dat het Witte Huis wél een winnend pad ziet maar dat op staatsniveau alle alarmbellen afgaan. Democraten winnen vaker onverwachts in dieprode districten en men wordt zelfs bang dat de push door redistricting averechts kan gaan werken, zoals in Florida na de onverwachte nederlaag in Trumps achtertuin

https://www.politico.com/...m=website&utm_source=fark

• Stoney3K
nextware schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Ik hoop het ook, maar dan zal Ome Donald waarschijnlijk een marrionet op die betreffende plek zetten die wél alles doet wat Ome Donald zegt..
Of heb ik er te veel vertrouwen in dat de US Army uiteindelijk zijn plicht uitvoert om Trump desnoods met geweld het Witte Huis uit te werken?

Als hij zelf bewust doorgaat met de oorlog in Iran zonder toestemming van het Congres, dan is hij te beschouwen als een domestic threat. En dan is het leger dus in principe zelfs wettelijk verplicht om alles te doen om het volk van de VS te beschermen tegen Trump. En onder die "domestic threats" vallen ook alle ja-knikkers die Trump heeft neergezet om die situatie te voorkomen.

Dat kan nog best wel eens op een heel erg smerige shitshow uitdraaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 27-03-2026 10:44 ]

• Helixes
Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:08:
Er is een reden waarom de Amerikaanse militairen een eed gezworen hebben om het land te beschermen tegen bedreigingen. Foreign and domestic.

Ik verwacht dat wanneer Trump geen toestemming gaat krijgen van het Congres en het dus formeel een onrechtmatige oorlog wordt met zijn eigen privé militie, dat er op een gegeven moment zelfs een hoge pief vanuit het Pentagon gaat zeggen 'Dit gaan we niet doen, mister President'.
Een eed aan de grondwet, en niet aan de President.

En toch... Kijk, formeel zou het Pentagon gelijk hebben wanneer ze de President terecht wijzen wanneer hij na die maand, zonder toestemming van het Congres, doorgaat. Maar hij is ook de commander-in-chief. Het weigeren van zijn bevelen kan - en zal - worden opgevat als insubordinatie en muiterij. Misschien is dit wel precies de President tegen welke je uiteindelijk zal moeten muiten. Maar dit gaat - vermoed ik - niet de gelegenheid zijn.

Ik denk oprecht dat die kaart pas getrokken wordt wanneer het leger wordt ingezet tegen de eigen bevolking ten bevordering van het einde van de democratie. Als die als wordt getrokken - want ik ben er niet zeker van.

Het Pentagon zal kijken naar het Congres, en naar het Hooggerechtshof. Een expliciet bevel uit het Congres te stoppen met de oorlog, of een bevestiging van de impliciete stop (bij afwezigheid van toestemming) door de SCOTUS zal wellicht door het Pentagon wél worden gebruikt om terug te trekken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:07
Goed idee, misschien dat trump daardoor een beetje kalmeert en in de tuin een beetje gaat zitten chillen. Op zijn oude dag.
:+

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Helixes
mekkieboek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:56:
Goed idee, misschien dat trump daardoor een beetje kalmeert en in de tuin een beetje gaat zitten chillen. Op zijn oude dag.
:+
Sorry - door de politieke ontwikkelingen in de VS komt Afroman iets te vaak voorbij in de algoritmes 8)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Een eed aan de grondwet, en niet aan de President.
Er zijn twee verschillende eden:
Wikipedia: United States Armed Forces oath of enlistment

En de

Wikipedia: United States Uniformed Services Oath of Office

De eerste is voor alle gewone soldaten of onderofficier. Je zweert daarin dat je de Grondwet zult verdedigen én dat je de bevelen opvolgt van de President en je meerderen.

De tweede is voor de officieren. Die zweren alleen op de grondwet, NIET naar de president.

Zie ook:
https://history.army.mil/Research/Reference-Topics/Oaths/

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02
Israel geeft aan dat IDF aan de grenzen van de mogelijkheden zitten met de aanvallen in Libanon en dat ze meer kanonnenvlees nodig hebben, twijfelt om ortodoxe joden op te roepen daarvoor (die dit natuurlijk niet willen).

Amerika praat over vrede maar versterkt zijn aanwezigheid op alle fronten met meer manschappen en prutst wat aan. (er worden steeds meer fouten gemaakt op het slagveld, geen duidelijkheid gegeven over de echte impact die Iran weet te maken bv.). Waarom zijn alle US basissen inmiddels al aangevallen, waarom zijn twee van de carriers al uit beeld. Waarom valt een amerikaanse A10 bevriende Irakese basissen aan of wordt nieuws verzwegen rondom de F35, de F18, de tankers etc. Amerika doet er alles aan om sterk over te komen maar ziet er steeds meer uit als een stelletje prutsers met veel te veel gevaarlijk speelgoed.

Ik ga geen populaire mening verkondigen maar hoop stiekem dat beide bullebakken het deksel keihard op de neus krijgen in dit conflict. Beide zijn de agressors in dit conflict. Iran lijkt nog de meest betrouwbare bron van info te zijn in deze omgekeerde wereld.
Zo denk ik er inmiddels ook wel over. 3 weken geleden zat ik er anders in en was ik wel positief gestemd over het aanvallen van Iran, maar ik was (wederom) naief. Iran is extreem goed voorbereid en is naar mijn idee heel slim bezig.

Trump is er door Nethanyahu ingeluisd en komt steeds verder in de problemen, wat mij betreft mag er wel een vliegdekschip geraakt worden door een Iraanse raket. Ik hoop niet dat het zinkt en/of veel slachtoffers maakt, maar het raakt wel het ego van Trump.

En Kharg Island aanvallen? Ik voorzie Black Hawk Down 2.0

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Helixes
@duvekot Ik ben bekend met de verschillende eden. Maar, dat speelt niet echt een rol wanneer je het hebt over de beslissing van generaals.

Uiteraard kan er wel een interessante situatie ontstaan waarbij een soldaat de orders van de President volgt die tegen de grondwet ingaan, en tegen de orders van diens directe superieuren. Ik heb altijd gedacht dat men daar niet goed (genoeg) over heeft nagedacht.

Laten we hopen dat die situatie zich nooit voor zal doen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:10
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Veel enger is... Wiet gaat hem opvolgen....

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Of heb ik er te veel vertrouwen in dat de US Army uiteindelijk zijn plicht uitvoert om Trump desnoods met geweld het Witte Huis uit te werken?
Ja, en nee.

De zuiveringen gaan nog steeds gewoon door, over de volledige linie. De crux is dat de "plicht" van die strijdkrachten niet uniform eenvoudig is zoals wij dat zien. Er is bijvoorbeeld al verschil in eed tussen rangen. En dan is er het probleem van de heilige grondwet, wat we nu zien is dat het geheugen aan Neurenberg volledig weg is al sinds de periode Bush Senior want er is geen trainingskader meer wat die oude lessen integreerde in vereisten en kaders. Dus het is al zeer geruime tijd gewoon "following orders" -> "oath" -> if moral conflict -> leave -> get replaced -> shit escalates because the person who said "no" is gone.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• duvekot
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:51:
@duvekot Ik ben bekend met de verschillende eden. Maar, dat speelt niet echt een rol wanneer je het hebt over de beslissing van generaals.

Uiteraard kan er wel een interessante situatie ontstaan waarbij een soldaat de orders van de President volgt die tegen de grondwet ingaan, en tegen de orders van diens directe superieuren. Ik heb altijd gedacht dat men daar niet goed (genoeg) over heeft nagedacht.

Ik denk dat niet iedereen zich realiseert dat er twee zijn .. dus vandaar even de extra duidelijkheid.

En ja .. rare tijden .. zeker met Hegseth in het Pentagon.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 06:36

Raphaelo

boeiend!!

Uit het nu.nl liveblog:

https://www.nu.nl/midden-...ls-met-militairen-vs.html

"Iran bedreigt hotels waar Amerikaanse militairen verblijven
Iran heeft weer hotels in de Golfstaten bedreigd waar Amerikaanse militairen verblijven. "Als alle Amerikanen in een hotel gaan zitten, dan wordt dat hotel Amerikaans en doelwit", aldus legerwoordvoerder Abolfazl Shekarchi. We kunnen niet enkel toekijken, "we moeten overal toeslaan waar ze zich bevinden", zegt hij."

Zou de VS echt hotels en burgers in gevaar brengen door ze als menselijk schild te gebruiken? Want als een zekere andere mogendheid die niet benoemt mag worden dat doet schijnt het een oorlogsmisdaad te zijn. De ironie...

originele signatures zijn top!

• Stoney3K
Helixes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:51:
Ik ben inderdaad bang voor die situatie en dat zou best wel eens de vlam in de pan kunnen zijn voor een tweede burgeroorlog.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:50

-tom-562

Oliesjeik

Raphaelo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:23:
Uit het nu.nl liveblog:

https://www.nu.nl/midden-...ls-met-militairen-vs.html

"Iran bedreigt hotels waar Amerikaanse militairen verblijven
Iran heeft weer hotels in de Golfstaten bedreigd waar Amerikaanse militairen verblijven. "Als alle Amerikanen in een hotel gaan zitten, dan wordt dat hotel Amerikaans en doelwit", aldus legerwoordvoerder Abolfazl Shekarchi. We kunnen niet enkel toekijken, "we moeten overal toeslaan waar ze zich bevinden", zegt hij."

Zou de VS echt hotels en burgers in gevaar brengen door ze als menselijk schild te gebruiken? Want als een zekere andere mogendheid die niet benoemt mag worden dat doet schijnt het een oorlogsmisdaad te zijn. De ironie...
Waar haal je uit dat er de VS hotels en burgers in gevaar brengt door ze als menselijk schild te gebruiken? Volgens mij zijn dat gewoon reguliere beroepsmilitairen die werken in de desbetreffende landen en in hotels verblijven. Daar is niks raars aan, dat doen we in Nederland ook

Vaak bu'j te bang!

• Stoney3K
-tom-562 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Waar haal je uit dat er de VS hotels en burgers in gevaar brengt door ze als menselijk schild te gebruiken? Volgens mij zijn dat gewoon reguliere beroepsmilitairen die werken in de desbetreffende landen en in hotels verblijven. Daar is niks raars aan, dat doen we in Nederland ook
En als er militairen in verblijven dan worden die hotels direct een militair doelwit? Er verblijven geen burgers in die hotels?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hoe zit dat eigenlijk met de straat van Hormuz, Iran heeft deze gesloten voor scheepvaart met alle gevolgen vandien. Maar deze straat grenst ook aan de VAE, wat hebben die hierover te zeggen?

How bad is it on a scale from one to Spurs

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 12:50

boesOne

meuh

Slasher schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:35:
Hoe zit dat eigenlijk met de straat van Hormuz, Iran heeft deze gesloten voor scheepvaart met alle gevolgen vandien. Maar deze straat grenst ook aan de VAE, wat hebben die hierover te zeggen?
Die kunnen zeggen wat ze willen, maar als de andere kant hem sluit, en laat zien dat ze het menen, dan is het minder relevant wat VAE zegt. Dicht is dicht.

Gaat USA net zo leeglopen op Iran als Rusland op UA omdat de geschifte baas niet kan toegeven wat voor blunder er is begaan? Ik zie parallellen...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
-tom-562 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Militairen horen in kazernes te verblijven. Het is niet normaal dat ze in hotels verblijven.

EU DNS: 86.54.11.100

• saikol
  • Registratie: November 2011
boesOne schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Die kunnen zeggen wat ze willen, maar als de andere kant hem sluit, en laat zien dat ze het menen, dan is het minder relevant wat VAE zegt. Dicht is dicht.

Gaat USA net zo leeglopen op Iran als Rusland op UA omdat de geschifte baas niet kan toegeven wat voor blunder er is begaan? Ik zie parallellen...
Verschil is dat er hier 1 geschifte baas er in gepiepeld is door de andere geschifte baas en ze momenteel allebei leeglopen :+

• duvekot
Door de historische emiraten die daar waren en wat verschillende keuzes etc .. is het puntje van wat je denkt dat VAE is ... eigenlijk van Oman.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Strait_of_hormuz_full.jpg
Wikipedia: Strait of Hormuz

En zoals je op dat kaartje kan zien .. liggen de meeste "shipping lanes" formeel in de territoriale wateren van Oman.

Maar dat maakt weinig uit .. een Iraanse raket stopt niet in eens bij die grens.

En Oman heeft geen zin in een volledige oorlog met Iran.

En aan de Perzische Golf kant is er ook wat onduidelijkheden rondom waar de grens precies is ..en wie het over welke eilandjes het voor het zeggen heeft. Dat is dan wel weer voornamelijk tussen Iran en VAE. Maar daar liggen de belangrijkste vaarroutes dus wel in de territoriale wateren van Iran. Maar ook daar zal zich nu vrijwel niemand aan gaan wagen om te gaan varen.

• Arjantje72
  • Laatst online: 16:46
saikol schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Verschil is dat er hier 1 geschifte baas er in gepiepeld is door de andere geschifte baas en ze momenteel allebei leeglopen :+
"Gewone" soldaten inderdaad, hoge piefen in een hotel. In de eerste Golfoorlog moesten sommige die ik kende naar Turkije om hotels te bewaken.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Recht van de sterkste en de VAE is niet de sterkste in het gebied. Ergo vrij weinig te vertellen.

• HEY_DUDE
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:19:
[...]

En als er militairen in verblijven dan worden die hotels direct een militair doelwit? Er verblijven geen burgers in die hotels?
Dit is natuurlijk een directe verwijzing naar het handelen van Israel die bv ziekenhuizen in puin schoot als als er (beschuldigingen van) een hamas aanwezigheid was. Iran ziet dat hetzelfde met eventuele burgers in een hotel. De burgers worden dan als schild gebruikt door de militairen. Lijkt mij de mainstream intepretatie van legitieme doelen in het midden oosten onder het huidige politieke klimaat. Ik vind niet dat Iran hier iets geks roept in het huidig tijdsgewricht.

• Raphaelo
  • Laatst online: 17-05 06:36

Raphaelo

boeiend!!

Stoney3K schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:19:
[...]
Dat lijkt mij wel, anders zouden alle topmilitairen ergens in een Riu Hotel kunnen gaan bivakkeren, en daar volledig onschendbaar zijn.

Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat de militairen die bivakkeren in een civiel hotel de andere hotelgasten als menselijk schild gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Raphaelo op 27-03-2026 16:13 ]

originele signatures zijn top!

• Stoney3K
Raphaelo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Dat lijkt mij wel, anders zouden alle topmilitairen ergens in een Riu Hotel kunnen gaan bivakkeren, en daar volledig onschendbaar zijn. En ja, daar zullen de burgers daar dan de dupe van worden.

Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat de militairen die bivakkeren in een civiel hotel de andere hotelgasten als menselijk schild gebruiken.
Ja, ik verwijt Iran hier ook vrij weinig in, het zijn de Amerikanen die fout zitten, tenzij ze eerst het hele hotel leeg ruimen. Ik ben ook heel benieuwd wat het internationaal (oorlogs)recht hier van zou zeggen.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57

unclero

MB EQA ftw \o/

Wederom, slijtage van de slijtage.
Wat ik zo vanuit Israel hoor is dat er steeds meer moeite is om uberhaupt nog effectieve eenheden ten velde te brengen. Reservisten die niet meer op komen dagen (bedenk dat velen van hen al meer dan een jaar niet meer zijn uitgeroteerd) na een kort verlof.
Militairen die gewoon verwond zijn (al dan niet mentaal).

En het onder de wapenen roepen van de Haredim (orthodoxen) is al een oud zeer, en daar zal ook zeker meer naar gekeken moeten (zeg ik niet, zegt het Hooggerechtshof) worden. Het vat is immers al leeggeschraapt, de diaspora-reservisten al opgeroepen, migrantendetentiecentra leeggeveegd ("U mag kiezen, of u blijft onder erbarmelijke omstandigheden in dit kamp in de Negev tot we het een keer tijd vinden u uit te zetten terug naar Sudan, of u heet voortaan Yitshak Omer, en u trekt voor de komende 18 maanden dit groene kloffie aan.").
Maar die mensen hebben ook weer training en spullen nodig.
Een zakenrelatie wist mij te vertellen dat zijn dochter in het noorden gestationeerd is, en zij had zich al tegen hem beklaagd dat er te weinig APC's zijn om te schuilen als het luchtalarm af gaat. Om maar even aan te geven hoe hard men door de voorraad materieel heen slijt.

Daarnaast brengen de huidige omstandigheden ook weer oude etnische spanningen naar boven. En voor de kliek Netanyahu betekenen de Haredim niet alleen stemvee, maar ze weten drommelsgoed dat Haredim relatief weinig liefde voelen voor het land, en als ze daadwerkelijk eens werk gaan maken van de dienstplicht, de ene helft in opstand zal komen, en de andere helft zich ineens herinnert dat ze ook nog een Pools/Hongaars/Marokkaans/Wit-Russisch/enz. paspoort hebben en naar de uitgang rennen.

Maar bij Israeli's zoals die zakenrelatie kookt inmiddels het bloed omdat zij wél hun kinderen naar de oorlog moeten sturen.

En nog even over die APC's, die staan natuurlijk gewoon in reparatie. Maar onderdelen worden maar mondjesmaat geleverd. In de afgelopen paar jaar is de goodwill voor Israel in rap tempo afgebrokkeld. Kon men vroeger nog overal bij de besten in de wereld shoppen, en over de factuur werd al niet te moeilijk gedaan (de ene helft nu, de andere helft in tegenfacturen, al dan niet gedekt door Amerikaanse bankgaranties). Dat is nu wel anders. De APC reparateur had prima toeleveranciers in Nederland en Japan. Maar die zeiden vorig jaar toch: "U bent al decennia trouwe klant, maar we hebben het er intern in het team nog even over gehad, en we zijn toch tot de conclusie gekomen dat we er een punt achter moeten zetten..."
De nieuwe leveranciers in Duitsland en China doen daarentegen niet zo moeilijk. Maar die eisen wel dat de factuur in zijn geheel is betaald, vóór de container ook maar het terrein verlaat.

En men kan dan wel dromen over een Groter Israel, maar in het huidige tempo van artritie lijkt die droom vooral een wortel die voorgehouden wordt om te verhullen dat men zichzelf aan het opbranden is. De Eufraat is onhaalbaar, en ik twijfel eraan of de Litani überhaupt gehaald gaat worden.
Wederom, scorched earth, own earth.
En ik houd de mogelijkheid op een militaire coup open, zodra dat besef ingedaald is.
Welk regime? Er zijn in dat land veel machtsblokken. In variërende gradaties van dédain jegens elementaire mensenrechten en onderlinge schatplichtigheid.
De IRGC lijkt momenteel boven te komen drijven. Die hebben dit jaren afgewacht. U moet zich bedenken dat de Ayatollah's inderdaad formele macht hadden. Maar de IRGC een hele grote factie is, van hoogopgeleide (relatief jonge) mensen die meer ambitie hebben dan goed voor ze is. En die zagen de Ayatollah's vooral als een groepje boomers dat vooral omhanden was met mijmeren over Plato en Aristoteles. Voor de IRGC stonden de Ayatollah's eigenlijk in de weg van hun tomeloze ambities. En maakt u zich geen illusies, die ambities gaan vooral over geld. Macht (zowel extern als intern middels repressie) is daar slechts een middel toe.
Het gevaarlijke is dat Trump&co in hen een legitieme leiding ziet waar prima zaken mee gedaan kan worden. En dat terwijl ambities zoals nucleaire, niet tegengehouden kunnen worden door over Plato mijmerende boomers.
PASware schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:51:
En Kharg Island aanvallen? Ik voorzie Black Hawk Down 2.0
Black Hawk Down impliceert dat er een exit mogelijk is.
10.000 mariniers en paratroepers die landen op je rotspuist? Dat zijn geen landingstroepen maar gijzelaars, als de Iraniërs alleen maar de uitweg blokkeren.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• emiel74
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:26
c-nan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Militairen horen in kazernes te verblijven. Het is niet normaal dat ze in hotels verblijven.
Gezien ervaringen uit het verleden kan ik zeggen dat dit niet abnormaal is.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-05 07:15
Het Iraanse regime heeft helaas dit wel gewonnen. Veel mogelijkheden heeft trump niet meer. Alleen een echte invasie.

Vandaag ook gesprek met aannemer over een project. De kosten van olie/energie gerelateerde producten rijzen nu ook al de pan uit.

Als trump niet inbind of een deal maakt met Iran dan krijgen wij in europa/wereld echt hele grote problemen.
:(

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:07
unclero schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:20:
En men kan dan wel dromen over een Groter Israel, maar in het huidige tempo van artritie lijkt die droom vooral een wortel die voorgehouden wordt om te verhullen dat men zichzelf aan het opbranden is. De Eufraat is onhaalbaar, en ik twijfel eraan of de Litani überhaupt gehaald gaat worden.
In hoeverre denk je dat de verkiezingen in Israel dit jaar een rol spelen? Mogelijk had men gehoopt als grote held uit de verf te komen voor de kiezers. Met daarnaast trump als handige idioot / partner in crime.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
https://bbc.com/news/articles/cn0w1qxzd4xo

IDF schijnt Mark 84 bommen van ruim 900kg per stuk gebruikt te hebben tegen gebouwen van milities en politie in Iran. Dat kan natuurlijk.. alleen zo'n zware bom vernietigd ook 3 woonblokken eromheen. In een enkele bombardement zo ruim 50 burgerdoden.

Komende uren eens kijken wat Trump gaat doet, het is immers vrijdag, de dag voor sluiting beurs en de werkdag in de VS duurt niet lang meer....

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

bloody

0.000 KB!!

Het schijnt dat Israel (samen met VS? onduidelijk voor nu) aanvallen heeft uitgevoerd op fabrieken/plants die cruciaal zijn in Iran's nucleaire programma. En uiteraard heeft Iran al tegenaanvallen aangekondigd. Israel zorgt er iig voor dat de VS zo niet zomaar kan vertrekken met een 'deal', ze worden actief bij de oorlog gehouden.

nope

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

unclero schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:20:
[...]
En het onder de wapenen roepen van de Haredim (orthodoxen) is al een oud zeer,
Toen de orthodoxen langs de zijlijn de anderen het vuile werk lieten opknappen was het niet best volk. Maar orthodoxen onder de wapenen zijn een heel niveau erger; vraag maar aan de Palestijnen als hun huis afgepakt wordt, juist dat soort soldaten zijn onbeschrijflijk erg.

Dus ze verplicht in het leger laten dienen is niet perse een goed idee.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Nog een pijnlijk verlies voor de Verenigde Staten. Minimaal 1 KC-135 tanker vernietigd door een Iraanse raket strike.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Meh, hopelijk gaan de Houthis hun zeestraat niet afsluiten met deze aankondiging.
Ze zien natuurlijk dat hun suikeroom dat succesvol kan doen, dus tja.. ik hou mijn hart vast.

nope

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:40
[...]

Die kazernes zijn al aangevallen en tot onveilig verklaard.

• HEY_DUDE
  • Nu online
Bvanham schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:24:
[...]

Die kazernes zijn al aangevallen en tot onveilig verklaard.
Als je een land de oorlog verklaar zijn militairen en kazernes een legitiem doelwit. Dat is geen excuus om je tussen de burgers te verstoppen in hotels.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 21:07
Zoals al gemeld is dit stukje land een exclave van Oman -- maar het is ook gewoon een kwestie van topografie, want als we "land" zeggen bedoelen we een vrij onherbergzame rotsvlakte met wat stukjes strand. Het is geen plek waar je een leuk fortje neerpoot ter verdediging, zogezegd. Noch Oman noch de VAE hebben daarnaast zin in een rechtstreekse confrontatie met Iran, het huidige conflict ten spijt.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Trishul
  • Nu online
Oman heeft juist goede banden met Iran. Een minister van hun leidde de onderhandelingen tussen de VS en Iran. Totdat de VS en Israël weer begonnen met bombarderen van Iran.
Die Omaanse minister is teleurgesteld, hij zei dat de diplomatieke oplossing nabij was gedurende de onderhandelingen. Maar ja, er spelen andere belangen.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Uit ervaring kan ik u vertellen, dat als u een tijdje (ook al is het maar een paar weken) op zee hebt gezeten, het eerste wat u doet als u voet aan wal zet, is een hotelkamer boeken. Ongeacht hoe fijn de gym aan boord was, of hoe full-hd het scherm in de recroom was, of hoe groot de stapel dvd's van de buurman ook was. ;)

En zoals eerder gezegd, hotels dienen ook als "schaalbare kazernes". Daar is niks raars aan, dat kennen we al uit de tijd van de Romeinen.
mekkieboek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:21:
In hoeverre denk je dat de verkiezingen in Israel dit jaar een rol spelen? Mogelijk had men gehoopt als grote held uit de verf te komen voor de kiezers. Met daarnaast trump als handige idioot / partner in crime.
Ja, en nee. Netanyahu zal de verkiezingen verliezen. Daar is gewoon teveel schade voor aangebracht. Het Israelische volk zit met vragen, vragen die ze beantwoord willen hebben in een rechtszaal waar Netanyahu in het beklaagdenbakje zit. Vragen over 7 oktober. Vragen over Qatar. Vragen over zijn banden met de georganiseerde misdaad. Vragen over corruptie. Vragen over de eroderende rechtstaat en persvrijheid. Noem het maar op.

Het probleem voor hem is nog wat nijpender, want volgende week moet de overheidsbegroting in de Knesset goedgekeurd worden, en als dat niet lukt zijn er vervroegde verkiezingen (dan moet er binnen 90 dagen nieuwe verkiezingen georganiseerd worden). Terwijl ik dit schrijf zijn zijn kornuiten bezig zoveel mogelijk Knessetleden achter die begroting te krijgen, op iedere denkbare wijze (terwijl het hele land platligt en er geld gevonden moet worden voor defensie, bleek er toch magisch opeens geld te zijn voor ultra-orthodoxe scholen).

Aanvankelijk was namelijk het plan om het afhameren van de begroting te laten mislukken waarop er in juni of juli verkiezingen gehouden konden worden, die dan gunstig uit zouden kunnen pakken als er in Iran een succesje geboekt kon worden (en vergist u zich niet, het ombonken van de vorige Ayatollah was wel degelijk een feestmoment in Israel). Maar nu werkelijk succes uitblijft, en de kans op falen zelfs toeneemt, staan Netanyahu & co er in de peilingen weer net zo slecht voor als vlak na 7 oktober 2023.

Dan is er nog Plan B.: verkiezingen uitstellen. Als volgende week de begroting toch goedgekeurd word, dan moeten er in oktober - conform de termijnen gesteld in de grondwet - verkiezingen gehouden worden. Die mogen echter uitgesteld worden bij uitzonderlijke omstandigheden (cq. een all-out oorlog) met goedkeuring van tweederde van de Knesset. Dus dan heeft Netanyahu nog een half jaar om te zorgen dat die oorlog er komt.

En dan is er nog Plan C.: er hoeven geen verkiezingen georganiseerd te worden als de Staat Israel als zodanig er niet meer is.
In de ogen van Netanyahu is dat ook nog een optie. Immers, als hij het land niet mag leiden, dan heeft het land toch geen bestaansrecht meer?
Delerium schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:10:
Toen de orthodoxen langs de zijlijn de anderen het vuile werk lieten opknappen was het niet best volk. Maar orthodoxen onder de wapenen zijn een heel niveau erger; vraag maar aan de Palestijnen als hun huis afgepakt wordt, juist dat soort soldaten zijn onbeschrijflijk erg.

Dus ze verplicht in het leger laten dienen is niet perse een goed idee.
Sinds 7 oktober liggen niet veel mensen in Israel hier van wakker. Het klinkt heel hard, maar men denkt niet: wij moeten beter zijn dan Hamas. Het is veranderd in: wij moeten kwaadaardiger zijn dan Hamas.

Er zitten daar werkelijk mensen aan de talkshowtafels die roepen dat de Palestijnen nooit meer achter een Hamas zouden gaan staan, als ze doordrongen zijn van het besef dat de terreur van Israel erger is dan de terreur van Hamas.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
unclero schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:23:
[...]

Uit ervaring kan ik u vertellen, dat als u een tijdje (ook al is het maar een paar weken) op zee hebt gezeten, het eerste wat u doet als u voet aan wal zet, is een hotelkamer boeken. Ongeacht hoe fijn de gym aan boord was, of hoe full-hd het scherm in de recroom was, of hoe groot de stapel dvd's van de buurman ook was. ;)

En zoals eerder gezegd, hotels dienen ook als "schaalbare kazernes". Daar is niks raars aan, dat kennen we al uit de tijd van de Romeinen.

[...]

Ja, en nee. Netanyahu zal de verkiezingen verliezen. Daar is gewoon teveel schade voor aangebracht. Het Israelische volk zit met vragen, vragen die ze beantwoord willen hebben in een rechtszaal waar Netanyahu in het beklaagdenbakje zit. Vragen over 7 oktober. Vragen over Qatar. Vragen over zijn banden met de georganiseerde misdaad. Vragen over corruptie. Vragen over de eroderende rechtstaat en persvrijheid. Noem het maar op.

Het probleem voor hem is nog wat nijpender, want volgende week moet de overheidsbegroting in de Knesset goedgekeurd worden, en als dat niet lukt zijn er vervroegde verkiezingen (dan moet er binnen 90 dagen nieuwe verkiezingen georganiseerd worden). Terwijl ik dit schrijf zijn zijn kornuiten bezig zoveel mogelijk Knessetleden achter die begroting te krijgen, op iedere denkbare wijze (terwijl het hele land platligt en er geld gevonden moet worden voor defensie, bleek er toch magisch opeens geld te zijn voor ultra-orthodoxe scholen).

Aanvankelijk was namelijk het plan om het afhameren van de begroting te laten mislukken waarop er in juni of juli verkiezingen gehouden konden worden, die dan gunstig uit zouden kunnen pakken als er in Iran een succesje geboekt kon worden (en vergist u zich niet, het ombonken van de vorige Ayatollah was wel degelijk een feestmoment in Israel). Maar nu werkelijk succes uitblijft, en de kans op falen zelfs toeneemt, staan Netanyahu & co er in de peilingen weer net zo slecht voor als vlak na 7 oktober 2023.

Dan is er nog Plan B.: verkiezingen uitstellen. Als volgende week de begroting toch goedgekeurd word, dan moeten er in oktober - conform de termijnen gesteld in de grondwet - verkiezingen gehouden worden. Die mogen echter uitgesteld worden bij uitzonderlijke omstandigheden (cq. een all-out oorlog) met goedkeuring van tweederde van de Knesset. Dus dan heeft Netanyahu nog een half jaar om te zorgen dat die oorlog er komt.

En dan is er nog Plan C.: er hoeven geen verkiezingen georganiseerd te worden als de Staat Israel als zodanig er niet meer is.
In de ogen van Netanyahu is dat ook nog een optie. Immers, als hij het land niet mag leiden, dan heeft het land toch geen bestaansrecht meer?

[...]

Sinds 7 oktober liggen niet veel mensen in Israel hier van wakker. Het klinkt heel hard, maar men denkt niet: wij moeten beter zijn dan Hamas. Het is veranderd in: wij moeten kwaadaardiger zijn dan Hamas.

Er zitten daar werkelijk mensen aan de talkshowtafels die roepen dat de Palestijnen nooit meer achter een Hamas zouden gaan staan, als ze doordrongen zijn van het besef dat de terreur van Israel erger is dan de terreur van Hamas.
In tijd van vrede of in een bevriend land boek je maar een hotel. Niet in oorlogsgebied nadat je honderden raketten hebt afgevuurd een hotelkamer opzoeken omdat je zo lekker wilt liggen.

EU DNS: 86.54.11.100

• Bvanham
HEY_DUDE schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Als je een land de oorlog verklaar zijn militairen en kazernes een legitiem doelwit. Dat is geen excuus om je tussen de burgers te verstoppen in hotels.
Het blijven amerikanen, zodra ze niet vanaf een afstandje met overmacht kunt winnen ga je anderen de schuld geven en terugtrekken.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

bloody schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:20:
Meh, hopelijk gaan de Houthis hun zeestraat niet afsluiten met deze aankondiging.
Ze zien natuurlijk dat hun suikeroom dat succesvol kan doen, dus tja.. ik hou mijn hart vast.

[X]
Er is al een ballistische raket afgeschoten richting Israel.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Yakolev schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Er is al een ballistische raket afgeschoten richting Israel.

[X]
Het gaat niet bij 1 raket blijven, ze hebben net een statement afgegeven met o.a.
Our operations, with Allah's help, will continue until the declared objectives are achieved, as stated in the previous statement by the Armed Forces, and until the aggression against all fronts of the resistance ceases.

nope

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:12
bloody schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Het gaat niet bij 1 raket blijven, ze hebben net een statement afgegeven met o.a.

[...]

[X]
Hmm hoop niet dat de EU zich hierin gaat mengen nu de Houthi's ook meedoen..

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:00
Milo85 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:32:
[...]

We worden hier vanzelf ingezogen en dat is ook precies de bedoeling.

• saikol
  • Registratie: November 2011
Milo85 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:32:
[...]

Als EU zullen we wel in gaan grijpen om ‘antisemitisme te bestrijden’

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
*knip* niet onderbouwd, s.v.p. alleen realistische oplossingen.

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 29-03-2026 13:24 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 12:04
Ik weet niet of dit nu in dit topic thuishoort of in een van de andere topics, maar gezien het om de regio gaat:

https://nos.nl/artikel/26...toepasbaar-op-palestijnen

Dit verzin je toch niet? Hoe kan Europa / Nederland nog gewoon met droge ogen alles door de vingers zien wat Israel hier uitvoert? Echt compleet belachelijk dit. Man man man, ik schaam me zo onderhand wel om Nederlander te zijn waarvan de regering geen afwijzend standpunt aanneemt van hoe Israel zich gedraagt.

Waarschijnlijk wordt over 40 jaar, zo als Schoof, Jetten en co hun memoires opstellen een verhaal van "Ja nee met de kennis van nu hadden we toen inderdaad een ander standpunt moeten innemen rondom het midden oosten".

"Daarnaast moet de wet in de militaire rechtbanken op de Westelijke Jordaanoever verplicht toegepast worden, zonder dat een rechter mag bekijken of het wel een gepaste straf is. En de straf moet binnen 90 dagen uitgevoerd worden, zonder de optie van een hoger beroep. Dat maakt het een van de moeilijkste doodstraf-regimes wereldwijd."

Hey - zoiets moet je eens omgedraaid doen. Eens zien hoe snel de halve wereld zich dan tegen je keert _O-

[ Voor 22% gewijzigd door De_Bastaard op 28-03-2026 14:49 ]

• Trishul
  • Nu online
De opstelling van 'het Westen' in dit conflict is weer de zoveelste bevestiging van de hypocrisie van het Westen. En ook weer de zoveelste bevestiging voor het 'Globale Zuiden' waarom ze het Westen nooit kunnen vertrouwen.

Ik kan daarom goed begrijpen waarom BRICS, Afrika en Zuid-Amerika steeds vaker op elkaar leunen.

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
De_Bastaard schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:34:
Ik weet niet of dit nu in dit topic thuishoort of in een van de andere topics, maar gezien het om de regio gaat:

Dit verzin je toch niet? Hoe kan Europa / Nederland nog gewoon met droge ogen alles door de vingers zien wat Israel hier uitvoert? Echt compleet belachelijk dit. Man man man, ik schaam me zo onderhand wel om Nederlander te zijn waarvan de regering geen afwijzend standpunt aanneemt van hoe Israel zich gedraagt.

Waarschijnlijk wordt over 40 jaar, zo als Schoof, Jetten en co hun memoires opstellen een verhaal van "Ja nee met de kennis van nu hadden we toen inderdaad een ander standpunt moeten innemen rondom het midden oosten".

"Daarnaast moet de wet in de militaire rechtbanken op de Westelijke Jordaanoever verplicht toegepast worden, zonder dat een rechter mag bekijken of het wel een gepaste straf is. En de straf moet binnen 90 dagen uitgevoerd worden, zonder de optie van een hoger beroep. Dat maakt het een van de moeilijkste doodstraf-regimes wereldwijd."

Hey - zoiets moet je eens omgedraaid doen. Eens zien hoe snel de halve wereld zich dan tegen je keert _O-
Het is misselijkmakend.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waar je in Nederland vragen kan stellen over Wet Mulder feiten gaat het daar om kleine zaken. Waar je expliciet niet wil dat juist niet zou moeten willen doen is het waar het om mensenlevens gaat. Schrikbarend dat zoiets voorgesteld wordt.

Nja, met dit soort wetgeving moet je haast wel direct het associatieverdrag opzeggen. Had al geruime tijd opgeschort moeten zijn overigens maar dat terzijden. Mensenrechten als randvoorwaarden in associatieverdragen wordt hiermee ook vooral een farce.

• FireBladeX
  • Laatst online: 15:28
Dit conflict, na Gaza, heeft toch echt bewezen dat de morele standaard van t westen gewoon niet deugd. Dat sentiment is alleen maar meer geworden door de jaren en incidenten (oorlogen) heen. Jarenlang vonden wij, het westen, dat wij beter voor elkaar hadden en konden dicteren hoe mensen hun leven moesten leiden.

Dan komt geld toch om t hoekje kijken. Niets voor niets dat NCTV en AIVD waarschuwen voor organisaties als CIDI die enorm invloed blijken te hebben op onze politici. Heel Libanon wordt kapot gebombardeerd maar de eerste Nederlands politici moet zich nog hier tegen uitspreken.

Zolang dat niet gebeurt, blijft Israël vol trots beweren dat het internationaal gemeenschap hun acties accepteren want anders zouden ze wel ingrijpen.

• Trishul
  • Nu online
Lijkt erop alsof Iran vandaag extra veel aanvallen uitvoert? Als ik naar het NOS liveblog kijk dan hebben ze al rond de 100 raketten/drones afgevuurd vandaag?

https://nos.nl/collectie/...in-elf-gewonden-in-israel

Tot zover het geclaimde succes van CENTCOM, Hegseth en Trump inzake de capaciteiten van Iran om aanvallen uit te voeren :')

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik ben het helemaal eens met u. Ik word er onpasselijk van.

Echter. Mijn verklaring hiervoor is de volgende. Radicaal- en extreemrechts zouden maar wat graag het Israelisch model overnemen. Dan doel ik op de apartheid. Het verschil in rechten die Israëliërs en Palestijnen (Arabieren) hebben. En omdat wij rechtse regeringen hebben die de hete adem van radicaal- en extreemrechts in de nek voelen en als de dood zijn dat ze daar gebruik van maken.

Dat en het nog altijd onverwerkte trauma van de Holocaust, dat we te lang hebben gedacht dat de nazi’s geen gevaar zouden vormen (goh, geschiedenis rijmt).

Het is dus in mijn optiek een combinatie van schuldgevoelens en angst. En opportunisme want rechtse partijen hebben in het verleden extremisten macht gegeven of met steun van extremisten hun wil doorgedrukt.

De uitzondering in deze is Spanje. Linkse regering die zich wel uit durft te spreken en niet bang is voor Vox. Of Trump. Of Netanyahu.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 28-03-2026 15:27 ]

It’s the economy, stupid!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:31
dawg schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:20:
[...]

Ik ben het helemaal eens met u. Ik word er onpasselijk van.

Echter. Mijn verklaring hiervoor is de volgende. Radicaal- en extreemrechts zouden maar wat graag het Israelisch model overnemen. Dan doel ik op de apartheid. Het verschil in rechten die Israëliërs en Palestijnen (Arabieren) hebben. En omdat wij rechtse regeringen hebben die de hete adem van radicaal- en extreemrechts in de nek voelen en als de dood zijn dat ze daar gebruik van maken.

Dat en het nog altijd onverwerkte trauma van de Holocaust, dat we te lang hebben gedacht dat de nazi’s geen gevaar zouden vormen (goh, geschiedenis rijmt).

Het is dus in mijn optiek een combinatie van schuldgevoelens en angst. En opportunisme want rechtse partijen hebben in het verleden extremisten macht gegeven of met steun van extremisten hun wil doorgedrukt.

De uitzondering in deze is Spanje. Linkse regering die zich wel uit durft te spreken en niet bang is voor Vox. Of Trump. Of Netanyahu.
In Portugal moeten ze ook helemaal niks hebben van de joodse diaspora. Dat komt dan ironisch genoeg weer uit de tijd dat er een Spaanse koning was ergens in de 16/17e eeuw

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:13
Dan wordt het jodenhaat/antisemitisme genoemd, en/of komt Trump je om je oren slaan met sancties.

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:12

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Mijn oma was joods, met twee joodse ouders en vier joodse grootouders. Door met een niet-joodse man te trouwen en de categorische weigering een ster te dragen, heeft zij de oorlog overleefd. Haar complete familie niet. Doordat één van haar dochters mijn moeder werd, ben ook joods. Tenminste: volgens de joodse wetten: toen ik 13 jaar werd kreeg ik een brief van een synagoge waarin ik werd gefeliciteerd met mijn verjaardag en de mededeling dat ik eventueel Bar-mitzwah kon doen. Maar ik ben opgevoed met een gezonde weerzin tegen elk geloof, dus wat dat betreft ben ik zéker niet joods.
Mijn oma is altijd een fanatiek voorstander van de staat Israël geweest. Vanzelfsprekend. Ze was erg links (socialistisch, neigend naar communistisch) en had erg linkse vrienden, zoals Wim Klinkenberg en Henk Canne-Meijer. maar ook Ben Seijes was een goede kennis. Ze vond het logisch dat Israël een tehuis werd voor de joden. Arabieren vertrouwde ze niet. Golda Meïr was een heldin, in haar ogen.

Ik ben er echter van overtuigd dat ze de huidige regering van Israël had verafschuwd. Als rechtgeaard atheïst had ze de orthodoxen verfoeid. Hopelijk zijn er veel meer Nederlandse joden die er zo over denken.
Wat haar (en mij) wel zou hebben benauwd was dat de huidige acties van de Israëlische regering extreem-rechtse groeperingen een handvat of beter, een stok geven om te gaan slaan en antisemitisme te laten groeien.
Anti-Israël: akkoord, met deze huidige regering en de invloed van kwaadaardigen als Ben-Gvir cum suis. Antisemitisme: fout en verwerpelijk. Hopelijk gaat de Nederlandse regering inderdaad zover om maatregelen tegen Israel te nemen, maar blijft de Nederlander verschil zien tussen Israël en joden. En worden de Nederlandse joden wakker en verwerpen ze ook de Israelische daden (en luisteren ze meer naar mensen als Jaïr Stranders, Lody van der Kamp (die samen met Saïd Bensellam zijn best doet om te laten zien dat Jood en Islamiet samen kunnen werken)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Amerikanen hebben weer een flinke klap moeten incasseren:
Iran’s missile strike on the Prince Sultan air base in Saudi Arabia damaged an American E-3 Sentry, an airborne warning and control aircraft that is critical in managing battlespace and tracking drones, missiles and aircraft from hundreds of miles away. The attack on Friday also wounded a dozen American troops.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Iran heeft brandstoftanks vernietigd op de luchthaven van Koeweit:

Iran struck fuel storage tanks at Kuwait International Airport, causing a fire, with Kuwaiti army units supporting efforts to contain the blaze. The strike targeted critical aviation fuel infrastructure. #Iran

NOELREPORTS (@noelreports.com) 28 maart 2026
Ook een radarsysteem van de luchthaven is flink beschadigd:

Kuwait airport hit by drones, radar system damaged, no casualties reported

[ Voor 50% gewijzigd door XWB op 28-03-2026 20:12 ]

March of the Eagles

• Bvanham
Iran lijkt steeds effectiever te worden itt wat Trump beweert. Ik zou de echte schadecijfers wel eens willen zien want er wordt zoveel verzwegen voor het publiek aan beide kanten.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En Trump blijft o zo aardig voor Putin.
Mij (als leek moet ik er bij vermelden) lijkt het namelijk interessant om te weten hoe Iran aan recente doel-informatie komt. Ik denk dat rusland daar wel eens een belangrijke rol in kan spelen…

Dat betekent, stam + t .

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 13:17

Animal_X

Rodin

Je haalt de woorden uit mijn mond. En maar antisemitisme claimen zodra er iets van kritiek op komt van wie of waar dan ook. Het lijkt ook alsof het een doorzonde is in de politiek om zich uit te spreken tegen dit soort praktijken omdat men doodsbang is ''gecanceled' te worden. Ik snap er echt helemaal niets van waar dat vandaan komt. Het is overduidelijk dat Israel de laatste jaren een grotere bedreiging voor de wereldorde is dan welk land dan ook, Rusland misschien uitgesloten. Heel direct door wat ze momenteel uitspoken in Iran/Libanon, maar ook indirect de afgelopen jaren door de enorme polarisatie en tweedeling die ontstaan is in zo'n beetje de de hele westerse wereld over de genocide in Gaza...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
garathane schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:31:
Anti-Israël: akkoord, met deze huidige regering en de invloed van kwaadaardigen als Ben-Gvir cum suis. Antisemitisme: fout en verwerpelijk. Hopelijk gaat de Nederlandse regering inderdaad zover om maatregelen tegen Israel te nemen, maar blijft de Nederlander verschil zien tussen Israël en joden. En worden de Nederlandse joden wakker en verwerpen ze ook de Israelische daden (en luisteren ze meer naar mensen als Jaïr Stranders, Lody van der Kamp (die samen met Saïd Bensellam zijn best doet om te laten zien dat Jood en Islamiet samen kunnen werken)
Na meerdere documentaires (o.a. die van Louis Theroux) merk ik dat de israelische joden toch anders zijn dan de joden die zich in Europa, Amerika etc. zich bevinden. Die in Nederland/Europa zijn misschien gematigder maar de joden in Israël geloven onafhankelijk van hun stroming in een groter Israël en willen over het algemeen geen twee-staten oplossing. Dat bewijs zit hem in het feit dat er keer op keer pro-oorlog en pro-geweld regeringen zijn verkozen om uiteindelijk Netenyahu en zijn partijgenoten te hebben als regering.

Er zijn wel protesten geweest om Netenyahu af te zetten (waarbij ook geweld tegen betogers is gebruikt) maar het volk heeft ook in eerste instantie deze politici aan de macht gebracht. Het is niet alleen de Israëlische overheid Iran wil vernietigen, dat is ook mede gedaan door het sentiment en steun van het volk. Zie ook de beelden van grootse feesten en vieringen toen Iran werd aangevallen. Een groot gedeelte van het volk wil het gebied leeg krijgen en een grotere zone annexeren als buffers (zo ook een deel van Turkije zoals minister Naftali publieke heeft gezegd dat Turkije next is). Het zou me niet verbazen als heel Libanon geannexeerd wordt ondertussen.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Bvanham schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:46:
Iran lijkt steeds effectiever te worden itt wat Trump beweert. Ik zou de echte schadecijfers wel eens willen zien want er wordt zoveel verzwegen voor het publiek aan beide kanten.
Adaptiviteit. De focus ligt daar vooral op (slimme) software en veel minder op (dure) hardware. En dat is ook waarom er maar zo mondjesmaat weinig over naar buiten komt. Nog meer dan vroeger geldt: "Loose lips, sink ships"

Als de vijand niet weet waar de inslag is, kan hij het vizier niet verstellen.

Dat zagen we in de Twaalfdaagse oorlog van vorig jaar heel sterk. De eerste dagen werden de meerderheid van de projectielen door Israel tegengehouden. Maar dat percentage daalde iedere dag, en de laatste dag waren de eerste inslagen er al nog voordat het luchtalarm af ging. En in de laatste week ging ook gewoon het internet even uit, zodra het luchtalarm af ging.
Apache4u schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:52:
Mij (als leek moet ik er bij vermelden) lijkt het namelijk interessant om te weten hoe Iran aan recente doel-informatie komt. Ik denk dat rusland daar wel eens een belangrijke rol in kan spelen…
Ik denk dat ze alle bronnen aanspreken die aan te spreken zijn. De Russen zitten daar natuurlijk tussen (al dan niet via bonafide bedrijven tot aan georganiseerde misdaad). Maar onderschat ook niet de kracht van het slijk der aarde. We kennen uit Nederland natuurlijk al dat geval van die jongens die voor een habbekrats even met een rugzak met apparatuur een wandelingetje gingen maken.
En van de recente aanslagen in Europa weten we ook dat Iran gretig gebruik maakt van Crime-as-a-Service.

Een jonge knul die bereid is om voor geld midden in de nacht containers te beklimmen om daar pakketten uit te halen, is ook bereid om midden in de nacht in een boom te klimmen om een apparaatje met wat antennes op te hangen.

• wildhagen
  • Niet online
De VS is op zoek naar nieuwe middelen om de oorlog verder te escaleren, en alles nog wat verder op te stoken, en bereid nu ook gedeeltelijke grondopersties voor:
Het Amerikaanse ministerie van Defensie, dat zich tegenwoordig het ministerie van Oorlog noemt, bereidt zich voor op wekenlange grondoperaties in Iran. Dat meldt de Amerikaanse krant The Washington Post zaterdag op basis van Amerikaanse bronnen.

Het is nog onzeker of president Donald Trump de plannen van het Pentagon voor de inzet van grondtroepen volledig, gedeeltelijk of niet zal goedkeuren, aldus de krant.

Een eventuele Amerikaanse grondoperatie in Iran zou een nieuwe escalatie betekenen van de oorlog. De plannen gaan volgens de anonieme bronnen niet over een grootschalige invasie, maar over invallen door een combinatie van speciale eenheden en conventionele infanterietroepen. De krant verduidelijkt dat zo'n operatie gepaard gaat met grote risico's voor Amerikaanse militairen, zoals Iraanse drones, beschietingen en geïmproviseerde explosieven.
Wáár een mogelijke grondoperatie zou plaatsvinden is onduidelijk. Het eiland Kharg, van vitaal belang voor de Iraanse olie-industrie, is een mogelijkheid, maar volgens de door The Washington Post geraadpleegde bronnen zou ook worden gedacht aan andere plekken, met name aan de Iraanse kust. Doel zou zijn om de Iraanse militaire slagkracht in de Perzische Golf te te bestrijden.

Het Amerikaanse amfibische marineschip USS Tripoli, normaal gestationeerd in Japan, arriveerde vrijdag in het Midden-Oosten. Het schip fungeert als vlaggenschip van een gecombineerde zeemacht met zo'n 3.500 mariniers. Het omvat ook transport- en gevechtsvliegtuigen, en uitrusting voor amfibische aanvallen.
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio zei vrijdag dat hij ervan overtuigd was dat de VS hun militaire doelstellingen binnen twee weken bereiken, zonder dat daarbij de inzet van grondtroepen nodig zou zijn.

Het Amerikaanse leger heeft al duizenden mariniers naar het Midden-Oosten overgeplaatst. Er zouden zich in totaal meer dan 50.000 militairen in de regio bevinden.
AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...o-aan-te-vallen~ac528ac3/)

Virussen? Scan ze hier!

• Bvanham
elke grondaanval wordt een bloedbad. Als ze airborne troepen inzetten wordt het kleiduiven schieten voor Iran. Als ze de Ospreys inzetten van de Tripoli gaat het heel veel geld kostten aan vernietigde Ospreys en is er gewoon te weinig capaciteit te vervoeren. (20 man per Osprey, max. 20 van die aan boord).

Dit belooft een tweede Vietnam te worden voor de USA. allemaal dankzij een demente, wraakzuchtige president en een crimineel in Israel die perse oorlogje willen spelen.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

wildhagen schreef op zondag 29 maart 2026 @ 07:06:
De VS is op zoek naar nieuwe middelen om de oorlog verder te escaleren, en alles nog wat verder op te stoken, en bereid nu ook gedeeltelijke grondopersties voor:
De publieke (MAGA) opinie wordt klaargestoomd hiervoor, via FoxNews.
Trump roept op om naar Levin's programma te kijken. Die Levin maakt vervolgens de case om manschappen in te gaan zetten.
Typisch Trump, iemand naar voren schuiven die het slechte nieuws brengt.
Maar hier mee lijkt de kans op grond-inzet flink gestegen.

https://x.com/LibertyLockPod/status/2038066636687602011

nope

• HEY_DUDE
  • Nu online
Bvanham schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:51:
elke grondaanval wordt een bloedbad. Als ze airborne troepen inzetten wordt het kleiduiven schieten voor Iran. Als ze de Ospreys inzetten van de Tripoli gaat het heel veel geld kostten aan vernietigde Ospreys en is er gewoon te weinig capaciteit te vervoeren. (20 man per Osprey, max. 20 van die aan boord).

Dit belooft een tweede Vietnam te worden voor de USA. allemaal dankzij een demente, wraakzuchtige president en een crimineel in Israel die perse oorlogje willen spelen.
Ja en wat doe ja dan als Amerika als je beperkte grondoffensief in de pan gehakt wordt door Iran?

Als er geen plan B is is er geen plan. Dat was bij de eerste aanval ook al het geval en ik vermoed nog steeds.

• nafofella
bloody schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Trump roept op om naar Levin's programma te kijken. Die Levin maakt vervolgens de case om manschappen in te gaan zetten.

Zou het niet een flinke bluf zijn. Kijk Iran als jullie geen deal maken en de straat niet weer openen dan gaan wij all in met grondtroepen en dan vermoorden wij iedereen die deel uitmaakt van het regime.

• HEY_DUDE
  • Nu online
bloody schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Ook nog een kansloos argument, om te voorkomen dat Iran een vuile bom maakt. Een vuile bom kun je ook prima met laag verrijkt Uranium maken, Iran heeft best wat kerncentrales waar ze dat voorhanden hebben. Maar goed men heeft iets nodig om de bevolking bang te maken.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

nafofella schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Zou het niet een flinke bluf zijn. Kijk Iran als jullie geen deal maken en de straat niet weer openen dan gaan wij all in met grondtroepen en dan vermoorden wij iedereen die deel uitmaakt van het regime.
Ik denk dat het geen bluf is. Dit omdat Iran simpelweg de bluf kan callen (is er een NL term?) vanwege de Straat, heel moeilijk terrein, Russische backup, groot land, etc. Dan zou de VS in z'n hemd staan.

nope

• HEY_DUDE
  • Nu online
[...]

Zo als ik het lees is het niet all-in, maar beperkte opties, Een all-in voorbereiding zou inderdaad druk op de onderhandelingen zetten. Beperkte inval wordt voorbereid, vraag me af of Iran onder de indruk is.

• nafofella
bloody schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat het geen bluf is. Dit omdat Iran simpelweg de bluf kan callen (is er een NL term?) vanwege de Straat, heel moeilijk terrein, Russische backup, groot land, etc. Dan zou de VS in z'n hemd staan.
Dus dan zitten er troepen op een klein stukje land en dan is het voor Iran “shooting fish in a barrel” vanaf een afstand. USA schijnt nu al bijna door haar luchtafweer munitie te zijn. Dat word wat als Iran duizenden goedkope drones gaat inzetten.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:31
HEY_DUDE schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Ja en wat doe ja dan als Amerika als je beperkte grondoffensief in de pan gehakt wordt door Iran?

Als er geen plan B is is er geen plan. Dat was bij de eerste aanval ook al het geval en ik vermoed nog steeds.
Iran heeft zich natuurlijk goed voorbereid, maar de Amerikanen in de pan hakken is geen realistisch verhaal. Ik denk dat de Amerikanen redelijk snel de regie in handen kunnen krijgen, het is echter vooral interessant wat daarna gaat gebeuren. Ik denk dat we dan al snel in een scenario als Irak of Afghanistan terecht komen. Een langlopend slepend conflict met verschillende bevolkingsgroepen ligt dan in het vizier.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-05 21:31
[...]

Zou een domme bluf zijn. Iedereen behalve het Trump regime weet dat Iran zich hier al decennia op voorbereid en dat de Amerikanen 0,0 kans maken om te winnen.

• HEY_DUDE
  • Nu online
49euro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Iran heeft zich natuurlijk goed voorbereid, maar de Amerikanen in de pan hakken is geen realistisch verhaal. Ik denk dat de Amerikanen redelijk snel de regie in handen kunnen krijgen, het is echter vooral interessant wat daarna gaat gebeuren. Ik denk dat we dan al snel in een scenario als Irak of Afghanistan terecht komen. Een langlopend slepend conflict met verschillende bevolkingsgroepen ligt dan in het vizier.
Welke regie? We hebben het over een beperkte inzet van grondtroepen. Met blijkbaar een beperkt doel, het Uranium ophalen. Iran heeft nog best een groot goed getraind leger. Ik zie niet hoe ze met beperkte opties de regie krijgen.

Irak en Afghanistan was een minder groot leger, en een duidelijk doel een volledige invasie met een overmacht. Ze hadden er alleen niet over nagedacht wat ze daarna zouden doen, maar de invasie was wel prima opgezet. Ik zie geheel geen plan nu daar toe. En als de beperkte interventie op verzet stuit en er body bags terugkomen, wat dan?

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-05 21:31
49euro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Irak is ideaal tank gebied en in zowel Afghanistan als Irak was er niet een leger dat echt gemotiveerd was om de boel tegen te houden. De IRGC is goed getraind, idealistisch en gemotiveerd. Het terrein is bergachtig en onherbergzaam en de Iraniërs zijn bij uitstek ervaren in vechten in dat terrein en in assymetrische oorlogsvoering.

Oh ja en ze hebben veel meer ervaring kunnen opdoen met drones en in tegenstelling tot de VS weigeren ze niet te leren van bondgenoten.

Er is een reden waarom de VS in alle wargames scenarios verliest en geen enkele andere president zo dom is geweest om dit te doen.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Van de AWACS is niet heel meer van over. Indrukwekkende hit van Iran Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jtk1VGF01y5t4sI45aIrhQwq-3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3lzQFlCBrAuGd5q1Ejf7qrO.jpg?f=fotoalbum_large

• nafofella
Kist schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Zou een domme bluf zijn. Iedereen behalve het Trump regime weet dat Iran zich hier al decennia op voorbereid en dat de Amerikanen 0,0 kans maken om te winnen.
Ik mis dan even wat trump wil bereiken. Wat schiet hij op met een klein stuk land te bezetten wat hij niet kan verdedigen omdat er dan continu drone aanvallen zullen zijn.

Maar ik snap wel meer niet van trump en verder hou ik mijn bek maar wat ik over hem denk 😬

• Bvanham
[...]

Dreigen heeft geen zin tegen IRan, die interesseert het echt helemaal niets op dit moment, zij zijn aangevallen en blijven in staat om actief te reageren. 40 jaar voorbereiding en een land dat van nature al een fort is. Amerika die ver uitgerekt zijn activiteiten moet ontplooien onder een regie die rammelt. De beste officieren waren al ontslagen omdat ze wel eens nee durfden te zeggen en de TV-cowboys geloven nog steeds dat iedereen siddert en stopt omdat het Amerika is.

Het wordt tijd dat een van die oliebaronnen daar zijn invloed in de strijd gooit en trump terugfluit. Ze hebben per slot smeergeld genoeg betaald aan hem en hij maakt er een potje van.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verdere escalatie, de Amerikanen kunnen maar beter hun universiteiten in de Golfregio evacueren:
De Iraanse Revolutionaire Garde dreigt met vergeldingsacties tegen Amerikaanse universiteiten in het Midden-Oosten. De VS heeft meerdere universiteiten in de Golfregio. Volgens de Revolutionaire Garde hebben Amerikaanse en Israëlische luchtaanvallen twee universiteiten in Iran verwoest. Iraanse media meldden dat de Iran University of Science and Technology was geraakt bij luchtaanvallen in de nacht van vrijdag op zaterdag.

De Revolutionaire Garde roept de VS op om de bombardementen op de universiteiten in Iran voor maandagmiddag 12.00 uur officieel te veroordelen. Als dat niet gebeurt zijn Amerikaanse universiteiten in de regio doelwit. Daarin staat ook dat de Revolutionaire Garde "alle werknemers, professoren en studenten van Amerikaanse universiteiten in de regio en bewoners van de omliggende gebieden" adviseert om 1 kilometer van de campussen verwijderd te blijven.

March of the Eagles

• Bvanham
HEY_DUDE schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Welke regie? We hebben het over een beperkte inzet van grondtroepen. Met blijkbaar een beperkt doel, het Uranium ophalen. Iran heeft nog best een groot goed getraind leger. Ik zie niet hoe ze met beperkte opties de regie krijgen.

Irak en Afghanistan was een minder groot leger, en een duidelijk doel een volledige invasie met een overmacht. Ze hadden er alleen niet over nagedacht wat ze daarna zouden doen, maar de invasie was wel prima opgezet. Ik zie geheel geen plan nu daar toe. En als de beperkte interventie op verzet stuit en er body bags terugkomen, wat dan?
Hoe kun je nu ooit verkopen dat je alleen maar het Uranium gaat ophalen, dat ligt in de lokale Mcdonalds in de etalage of zo met bordjes erbij pak me?? Die bodybags zijn er al veel meer maar daar laat centcom zich niet over uit. Ze willen niet toegeven hoe slecht het eigenlijk gaat. Als je de arabische media af en toe bekijkt, en ja die zitten vol overdrijving, wordt er stiekem veel geraakt aan amerikaanse zijde. Alle basissen in Arabie zijn al bestookt geweest, het aantal geraakte vliegtuigen en tankers gaat over de 10 heen. Meerdere amerikaanse schepen zijn daadwerkelijk geraakt en of uitgeschakeld en amerika heeft met zijn overdreven vuurwerkreacties zijn eigen materiaal veel te snel er doorheen gejast.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Bvanham schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Hoe kun je nu ooit verkopen dat je alleen maar het Uranium gaat ophalen, dat ligt in de lokale Mcdonalds in de etalage of zo met bordjes erbij pak me?? Die bodybags zijn er al veel meer maar daar laat centcom zich niet over uit. Ze willen niet toegeven hoe slecht het eigenlijk gaat. Als je de arabische media af en toe bekijkt, en ja die zitten vol overdrijving, wordt er stiekem veel geraakt aan amerikaanse zijde. Alle basissen in Arabie zijn al bestookt geweest, het aantal geraakte vliegtuigen en tankers gaat over de 10 heen. Meerdere amerikaanse schepen zijn daadwerkelijk geraakt en of uitgeschakeld en amerika heeft met zijn overdreven vuurwerkreacties zijn eigen materiaal veel te snel er doorheen gejast.
Amerika is momenteel slechts nog showmanship en 'fake it till you make it'.

Maar in een situatie van oorlog speciale militaire operatie werkt dat niet.

Je kunt de realiteit slechts buigen tot het breekpunt.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 12:50

boesOne

meuh

FrambozenTaart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Amerika is momenteel slechts nog showmanship en 'fake it till you make it'.

Maar in een situatie van oorlog speciale militaire operatie werkt dat niet.

Je kunt de realiteit slechts buigen tot het breekpunt.
Als je Trump zijn gang laat gaan blijft hij escaleren tot aan nukes toe omdat zijn ego hem daar toe drijft. Liever de wereld kapot dan zijn ego beschadigd. Ik denk dat elke vorm van rationaliteit om USA's handelen te veklaren ondergeschikt is aan simpelweg Trumps ego. Hij moet en zal als winnaar hier uit komen en zal desnoods nucleair ingrijpen proberen te verkopen om maar niet te hoeven verliezen.
Deze man is levensgevaarlijk.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bvanham schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:09:
Het wordt tijd dat een van die oliebaronnen daar zijn invloed in de strijd gooit en trump terugfluit. Ze hebben per slot smeergeld genoeg betaald aan hem en hij maakt er een potje van.
Er is een optimale range in de olieprijs. Ergens tussen 60 en 90 dollar per vat. Het mag niet te laag dalen, want ze willen aan het fracken nog iets verdienen. Het mag niet te hoog stijgen, want ze willen niet dat de vraag vernietigd wordt. Is olie en gas te duur, dan stoken de elektriciteitscentrales op kolen en er kunnen teveel zonnepanelen, windmolens, elektrische auto's,... erbij komen.
It is perfectly normal for oil and gas executives to worry about the impact of the war on the price of the commodities they sell. After all, high prices are a good thing, but only up to a point. That point comes when prices go too high and start killing demand for those commodities. As Billy Bob Thornton’s character in “Landman” put it, “You want oil to live above 60 but below 90. And don’t get me wrong, we’re still printing money at 90, but… gas gets up over $3.50 a gallon, it starts to pinch.”

Indeed, Wall Street Journal’s Ed Ballard argued in a recent report that the jump in LNG prices could be problematic for U.S. exporters. Ballard cited a recent remark by the CEO of Freeport LNG as saying, “It’s a scary thing, it’s not good for our industry,” referring to said price jump, which has already made some importers in Asia switch to coal, because it’s cheaper. Meanwhile, Europe and the rest of Asia are trying to outbid each other for whatever LNG cargoes are coming out of the U.S. Gulf Coast. For now, it seems the Asians are winning, with about a dozen cargoes originally destined for European buyers diverting to Asia over the past month. Yet analysts warn that it is only a matter of time before demand destruction begins.
https://oilprice.com/Ener...e-and-Hit-the-Brakes.html
Dit is waarom ze bij olieprijs boven 100 dollar per vat niet willen boren naar olie. Het kost tijd om de productie te verhogen en tegen dat de projecten opgeleverd worden, kan de olieprijs al gecrasht zijn.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
boesOne schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Als je Trump zijn gang laat gaan blijft hij escaleren tot aan nukes toe omdat zijn ego hem daar toe drijft. Liever de wereld kapot dan zijn ego beschadigd. Ik denk dat elke vorm van rationaliteit om USA's handelen te veklaren ondergeschikt is aan simpelweg Trumps ego. Hij moet en zal als winnaar hier uit komen en zal desnoods nucleair ingrijpen proberen te verkopen om maar niet te hoeven verliezen.
Deze man is levensgevaarlijk.
Ach, als het zo ver komt weet je nooit hoe het loopt. Hij zou dan ook een ongelukkige val kunnen maken om onfortuinlijk met zijn achterhoofd op 3 kogels te landen.

Als er maar genoeg mensen om hem heen moe zijn van het winnen, zegmaar.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• HEY_DUDE
  • Nu online
Bvanham schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Ik acht de kans ook niet groot om het Uranium op te halen. Alhoewel dat natuurlijk makkelijk in scène te zetten is, maar dat terzijde. In het bericht waar Trump naar refereerde werd het Uranium als het doel verklaard.

• nafofella
Ondertussen moeten toch ook veel republikeinen het winnen zat zijn. Waarom word hij niet geinpeached.
Pagina: 1 ... 29 ... 54 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.