Virussen? Scan ze hier!
Tja als 2/3 van senaat trump nu wel zat is …wildhagen schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:58:
[...]
Trump is al 2 keer impeached geweest, in 2019 en 2021. Dat heeft geen gevolgen gehad. Zolang hij die impeachments negeert kan hij gewoon in het zadel blijven.
Wat win je dus bij nog een derde impeachment?
Long shot maar je mag hopen toch.
Trump is echt niet de main actor hier hoor. Je geeft hem veel teveel credit. Hij is een seniele oude man die elke dag een videomontage van 2 minuten als briefing over de oorlog krijgt.boesOne schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Als je Trump zijn gang laat gaan blijft hij escaleren tot aan nukes toe omdat zijn ego hem daar toe drijft. Liever de wereld kapot dan zijn ego beschadigd. Ik denk dat elke vorm van rationaliteit om USA's handelen te veklaren ondergeschikt is aan simpelweg Trumps ego. Hij moet en zal als winnaar hier uit komen en zal desnoods nucleair ingrijpen proberen te verkopen om maar niet te hoeven verliezen.
Deze man is levensgevaarlijk.
Ik denk niet dat Trump de atoombom gaat gebruiken. Dat zou simpelweg een vrijbrief betekenen voor andere kernmachten, uit naam van zelfverdediging. Dat is een scenario waar zelfs de grootste schurk niet aan wil denken vermoed ik.boesOne schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Als je Trump zijn gang laat gaan blijft hij escaleren tot aan nukes toe omdat zijn ego hem daar toe drijft. Liever de wereld kapot dan zijn ego beschadigd. Ik denk dat elke vorm van rationaliteit om USA's handelen te veklaren ondergeschikt is aan simpelweg Trumps ego. Hij moet en zal als winnaar hier uit komen en zal desnoods nucleair ingrijpen proberen te verkopen om maar niet te hoeven verliezen.
Deze man is levensgevaarlijk.
Zodra de bommen over een weer vliegen, zal Trump dat fysiek wel overleven als president. Om vervolgens alsnog door de Amerikanen te worden opgehangen vanwege de massale woede als de wereldeconomie is verwoest. Zoals ome Albert ooit zei:
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones
Enkele duizenden troepen (het aantal uit de geruchten) is niet 'all in', en Iran lijkt helemaal niet onder de indruk te zijn.nafofella schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:12:
[...]
Zou het niet een flinke bluf zijn. Kijk Iran als jullie geen deal maken en de straat niet weer openen dan gaan wij all in met grondtroepen en dan vermoorden wij iedereen die deel uitmaakt van het regime.
https://www.timesofisrael...y-affect-his-second-term/
Er zijn gewoon best wat "adviseurs" van joodse afkomst die er toch wel radicale ideëen op nahouden en hem vanalles influisteren. Wat een shitshow.
De vraag of de VS zo graag door z'n joodse vrienden aan de leiband wil lopen of dat China zijn olieleverende Arabische partners laat bombarderen zijn vragen die men na Netanyahu liever niet als realiteit ziet.
* FrambozenTaart mompelt iets met kerk en staat en gescheiden.De_Bastaard schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:31:
Voor wie zich nog afvraagt waarom Trump er zo in meegaat:
Er zijn gewoon best wat "adviseurs" van joodse afkomst die er toch wel radicale ideëen op nahouden en hem vanalles influisteren. Wat een shitshow.
*onnodige disrespectabele rant*
[ Voor 30% gewijzigd door FrambozenTaart op 30-03-2026 15:17 ]
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Dan liever de Navo laten klappen imo, laat Israël zich maar opofferen met meer inzet als ze het zo graag willen.
Joodse radicalen heb je aan alle kanten. Jon Stewart en Bernie Sanders zijn ook allebei joods, maar een stuk minder problematisch dan een Steven Miller bijvoorbeeld.De_Bastaard schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:31:
Voor wie zich nog afvraagt waarom Trump er zo in meegaat:
Het is het fetisjeren van Israël wat voor deze bizarre situatie zorgt waarbij het lijkt alsof Israël de keuze heeft om de VS op oorlogspad te sturen.
originele signatures zijn top!
Ik hoop toch echt dat Europa zich niet in deze puinhoop laat meesleuren, maar ik ben bang dat je gelijk hebt. Onder het mom van "verantwoordelijkheid nemen" of "mondiale vrede" of welke andere bullshit bingo ook.AMARONE schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:56:
Mijn grootste zorg is dat Europa dan toch gaat buigen en ergens gaat meedoen.
Dan liever de Navo laten klappen imo, laat Israël zich maar opofferen met meer inzet als ze het zo graag willen.
Laat Israel en de VS het zich maar fijn uittzoeken daar. Als Europa gewoon neutraal blijven en rapen straks wel weer de scherven bij elkaar. Amerika wilt toch zo graag de wereldmacht resetten? Nou, laat maar zien dan. Niet zeuren als je straks opeens niet meer die wereldmacht bent die je denkt te zijn omdat je je eigen economie om zeep helpt.
https://www.bnr.nl/nieuws...s-waarschuwen-deskundigen
Dat is niets nieuws maar een factor die al heel lang speelt.
Dat de boel op een dag zal klappen is een zekerheid, dat het dan keihard zal klappen ook.
Alleen de timing is nog onduidelijk. Kan vandaag zijn of binnen enkele jaren.
Ik vraag mij wel al af of de 250ste verjaardag (4 juli) van de VS zo'n leuk feestje zal zijn.
Wat mij betreft is dit de eindstrijd van de dominantie van fossiel. En in die eindstrijd vreten de belangrijkste fossiele spelers elkaar op.
Als de rest van de wereld (Europa, Azië, Zuid-Amerika, Afrika,...) zich hier min of meer goed doorheen spartelt dan is de teerling geworpen.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Helaas word Europa en de rest al keihard geraakt. Of Iran moet landen die Israël/usa niet steunen vrije doorgang gaan geven. En dan moeten ze ophouden de buurlanden aan te vallen.De_Bastaard schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:14:
[...]
Ik hoop toch echt dat Europa zich niet in deze puinhoop laat meesleuren, maar ik ben bang dat je gelijk hebt. Onder het mom van "verantwoordelijkheid nemen" of "mondiale vrede" of welke andere bullshit bingo ook.
Laat Israel en de VS het zich maar fijn uittzoeken daar. Als Europa gewoon neutraal blijven en rapen straks wel weer de scherven bij elkaar. Amerika wilt toch zo graag de wereldmacht resetten? Nou, laat maar zien dan. Niet zeuren als je straks opeens niet meer die wereldmacht bent die je denkt te zijn omdat je je eigen economie om zeep helpt.
Maar dan moet Europa er wel sterk afstand van nemen.nafofella schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:40:
[...]
Helaas word Europa en de rest al keihard geraakt. Of Iran moet landen die Israël/usa niet steunen vrije doorgang gaan geven. En dan moeten ze ophouden de buurlanden aan te vallen.
*knip* ongewenste generalisatie/niet onderbouwd.
Myanmar beperkt zich in ieder geval nog tot het binnen de erkende landsgrenzen uitroeien van de Rohingya, Israël valt ook constant buurlanden aan/binnen...
[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 29-03-2026 15:02 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik vind de satelliet beelden gepubliceerd door Iran nog indrukwekkender. Dat is echt een voltreffer, vraag me af wat voor wapen ze hebben gebruikt voor zo'n CEP.Yakolev schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:39:
Van de AWACS is niet heel meer van over. Indrukwekkende hit van Iran
[X]
[Afbeelding]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Hoezo dat? Hij negeert ze niet, er waren gewoon niet voldoende stemmen.wildhagen schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:58:
Zolang hij die impeachments negeert kan hij gewoon in het zadel blijven.
Als er nu voldoende stemmen zouden zijn, tot de midterms is die kans sowieso klein, dan kan hij gewoon oprotten bij een 3e poging.
Is bekend uit welke bron deze beelden komen?Yakolev schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:46:
[...]
Ik vind de satelliet beelden gepubliceerd door Iran nog indrukwekkender. Dat is echt een voltreffer, vraag me af wat voor wapen ze hebben gebruikt voor zo'n CEP.
[Afbeelding]
Iran's spionage satellieten zouden tot een resolutie van 1m gaan. Dit lijkt hoger?
Toegespeelde beelden zouden ze nooit publiceren.
Rukapul schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:41:
[...]
Is bekend uit welke bron deze beelden komen?
Iran's spionage satellieten zouden tot een resolutie van 1m gaan. Dit lijkt hoger?
Geen idee waar Clash Report het van heeft. Toch vind ik deze beelden niet super scherp vergeleken met een aantal commercieel beschikbare beelden die ik heb gezien mbt de Oekraïne oorlog.Iran shows satellite image of destroyed U.S. Air Force E-3G Sentry AWACS aircraft at Saudi Arabia’s Prince Sultan Air Base before and after Iran’s March 27 strike. https://t.co/ZmYHTAOJvh pic.twitter.com/9rK98rXT6S
— Clash Report (@clashreport) 29 maart 2026
Russische en Chinese satellieten zijn vemoedelijk velen malen scherper, maar het kan dat ze natuurlijk ook bewust onduidelijker zijn gemaakt.
Ik heb absoluut geen verstand van beeldmanipulatie, maar wat mij opvalt:Rukapul schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:41:
[...]
Is bekend uit welke bron deze beelden komen?
Het vliegtuig zelf is exact in dezelfde positie. Stond het stil midden op het vliegveld terwijl het geraakt werd? Als het aan het taxiën was, kan de positie voor en na nooit exact gelijk zijn.
De foto's zijn beide vanuit exact dezelfde hoek genomen, als het vanuit zowel een vliegtuig of satelliet is, dan verplaatst die zich ten opzichte van het doelwit, toch? Dus als de foto's op verschillende momenten genomen zijn, zou de hoek verschillend moeten zijn?
De staart ligt bijna alsof hij recht naar beneden gevallen is. Totaal niet weggeblazen door de klap. (Hetzelfde voor de rest van het vliegtuig. Ook lijkt er op het asfalt achter de staart van het vliegtuig geen puin te liggen, alsof dat alleen maar opzij geblazen is. Hoewel er in het zand wel wak brokstukken lijken te liggen, vind ik dat eigenlijk ook maar heel beperkt voor hoeveel er van het vliegtuig ontbreekt.
Ik heb dus ernstig mijn twijfels of dit echte beelden zijn.
Genoeg fotos die identieke schade laten zien als de satelliet beelden. (En al eerder gepost)Wild Chocolate schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Ik heb absoluut geen verstand van beeldmanipulatie, maar wat mij opvalt:
Het vliegtuig zelf is exact in dezelfde positie. Stond het stil midden op het vliegveld terwijl het geraakt werd? Als het aan het taxiën was, kan de positie voor en na nooit exact gelijk zijn.
De foto's zijn beide vanuit exact dezelfde hoek genomen, als het vanuit zowel een vliegtuig of satelliet is, dan verplaatst die zich ten opzichte van het doelwit, toch? Dus als de foto's op verschillende momenten genomen zijn, zou de hoek verschillend moeten zijn?
De staart ligt bijna alsof hij recht naar beneden gevallen is. Totaal niet weggeblazen door de klap. (Hetzelfde voor de rest van het vliegtuig. Ook lijkt er op het asfalt achter de staart van het vliegtuig geen puin te liggen, alsof dat alleen maar opzij geblazen is. Hoewel er in het zand wel wak brokstukken lijken te liggen, vind ik dat eigenlijk ook maar heel beperkt voor hoeveel er van het vliegtuig ontbreekt.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 33% gewijzigd door Yakolev op 29-03-2026 17:36 ]
Terecht dat je twijfelt aan die beelden want wat hier op die beelden wordt getoont komt echt voor geen ene meter overeen. Op de satelliet beelden ligt die staart heel anders dan op de foto van dichtbij. Op die foto van dichtbij is ook schoon en lichtkleurig asfalt te zien terwijl op die satellietfoto al het asfalt om het getroffen vliegtuig helemaal zwartgeblakerd is...Wild Chocolate schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Ik heb absoluut geen verstand van beeldmanipulatie, maar wat mij opvalt:
Beetje vaag allemaal.
Geloof best dat er een vliegtuig van die Yanks om zeep is geholpen, maar deze betreffende foto's zijn op zijn minst twijfelachtig te noemen.
[Edit]: blijkbaar meer dan genoeg beeldmateriaal beschikbaar zoals @Yakolev laat zien en dat maakt het extra vreemd waarom er dan zo'n super nep ogende satelliet foto tussen zit?
[ Voor 5% gewijzigd door FrambozenTaart op 29-03-2026 17:58 ]
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ja, als je het puin op die middelste foto van @Yakolev ziet, is er op zijn minst grondig geveegd voordat die foto van bovenaf is gemaakt. Daar zie je namelijk wel puin voorbij de staart van het vliegtuig liggen, waar van bovenaf niets te zien is. Ik bestrijd ook niet dat het gebeurd is, maar ik vind de beelden van bovenaf gewoon heel typisch. En ik blijf het gek vinden dat het vliegtuig kennelijk dan stilstond op een taxibaan?FrambozenTaart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:46:
[...]
Terecht dat je twijfelt aan die beelden want wat hier op die beelden wordt getoont komt echt voor geen ene meter overeen. Op de satelliet beelden ligt die staart heel anders dan op de foto van dichtbij. Op die foto van dichtbij is ook schoon en lichtkleurig asfalt te zien terwijl op die satellietfoto al het asfalt om het getroffen vliegtuig helemaal zwartgeblakerd is...
Beetje vaag allemaal.
Geloof best dat er een vliegtuig van die Yanks om zeep is geholpen, maar deze betreffende foto's zijn op zijn minst twijfelachtig te noemen.
Wel handig dat ze een rood cirkeltje om het vliegtuig gezet hebben, trouwens, dat wel
Volgens mij doet Oekraïne dat ook op hun foto's als ze doelen in Rusland aanvallen, het trekt snel de aandacht op het doel wat ze aangevallen hebben (voor de gewone A-technische mensen). Die staart lijkt op de satelliet op precies dezelfde locatie te liggen als op de foto's op de grond. Deze lijkt echt, maar het leger moet het natuurlijk bevestigen (als ze dat überhaupt doen)Wild Chocolate schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:59:
[...]
Wel handig dat ze een rood cirkeltje om het vliegtuig gezet hebben, trouwens, dat welMaar on a more serious note voedt dat wel mijn wantrouwen. Want wie zet nou serieus op deze foto's een rood cirkeltje, voor wie waren die foto's bedoeld? Voor iemand die niet snapt waar het over gaat?
Een staal bezemsteel frame, een viertakt grasmaaier motor, een stukje springstof en een goed stel hersens verslaan een vliegtuig van een half miljard dollar. Er is hier vaker over gespeculeerd, maar je zou bijna zeggen dat Amerika niet naar de oorlog in Oekraïne gekeken heeft.... of misschien zijn de generaals die dat wel gedaan hebben niet langer in dienst / ge-purged.
Zelensky heeft zelfs aangeboden om de usa te helpen om goede drone afweersystemen op te bouwen. Heeft de clown geweigerd.Grunwold schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:11:
[...]
Volgens mij doet Oekraïne dat ook op hun foto's als ze doelen in Rusland aanvallen, het trekt snel de aandacht op het doel wat ze aangevallen hebben (voor de gewone A-technische mensen). Die staart lijkt op de satelliet op precies dezelfde locatie te liggen als op de foto's op de grond. Deze lijkt echt, maar het leger moet het natuurlijk bevestigen (als ze dat überhaupt doen)
Een staal bezemsteel frame, een viertakt grasmaaier motor, een stukje springstof en een goed stel hersens verslaan een vliegtuig van een half miljard dollar. Er is hier vaker over gespeculeerd, maar je zou bijna zeggen dat Amerika niet naar de oorlog in Oekraïne gekeken heeft.... of misschien zijn de generaals die dat wel gedaan hebben niet langer in dienst / ge-purged.
Ze hebben miljoenen kostende afweer ingezet om drones van paar duizend tot tienduizenden euro’s uit te schakelen waardoor ze nu met een groot tekort schieten.
En volgensmij is de productie van dergelijke munitie voor die systemen niet gigantisch op geschaald. Dus usa en bondgenoten krijgen het zwaar als Iran bezig kan blijven met hun grasmaaier drones.
Ben benieuwd wanneer er wat komt. Zal die vannacht onze tijd ervoor gaan?
Ik heb iig mijn auto weer ff vol getankt 🤡
[ Voor 4% gewijzigd door nafofella op 29-03-2026 18:32 ]
Trump heeft dat misschien geweigerd maar zijn bondgenoten niet. Oekraïne is volop in gesprek met UAE en Saudi Arabië om ze hierbij te ondersteunen. Dat zal ongetwijfeld niet zonder een tegenprestatie zijn.nafofella schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:31:
[...]
Zelensky heeft zelfs aangeboden om de usa te helpen om goede drone afweersystemen op te bouwen. Heeft de clown geweigerd.
Ze hebben miljoenen kostende afweer ingezet om drones van paar duizend tot tienduizenden euro’s uit te schakelen waardoor ze nu met een groot tekort schieten.
En volgensmij is de productie van dergelijke munitie voor die systemen niet gigantisch op geschaald. Dus usa en bondgenoten krijgen het zwaar als Iran bezig kan blijven met hun grasmaaier drones.
Drie keer raden wie dat aanbod wel geaccepteerd hebbennafofella schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:31:
[...]
Zelensky heeft zelfs aangeboden om de usa te helpen om goede drone afweersystemen op te bouwen. Heeft de clown geweigerd.
Geen idee, eerder in dit topic is aangedragen dat dit inderdaad het plan was, maar dat enkeling binnen het Pentagon, Trump uit deze actie probeert te praten. Wat echt gaat raken is het gas, wat gebruikt wordt om kunstmest mee te maken wat de halve wereld voert. Dan niet te vergeten dat gas als transitie brandstof wereldwijd gebruikt wordt om van de kolen af te komen. 3x raden wat ze in Azië gaan doen.nafofella schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:31:
[...]
[ Voor 43% gewijzigd door Grunwold op 29-03-2026 19:03 ]
Bij de NOS zeggen ze "zwaar beschadigd"Yakolev schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:46:
[...]
Ik vind de satelliet beelden gepubliceerd door Iran nog indrukwekkender. Dat is echt een voltreffer, vraag me af wat voor wapen ze hebben gebruikt voor zo'n CEP.
[Afbeelding]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als het midden oosten Oekraïnse anti-drones koopt ipv Patriots blijven er Patriots beschikbaar voor Oekraïne. Ipv dat die oliesjeiks ze wegkapen met domweg een grotere geldzak.Grunwold schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:46:
[...]
Drie keer raden wie dat aanbod wel geaccepteerd hebben. Voor ons als EU misschien ook heel goed want wij steunen weer Oekraïne (te weinig...
) en hebben gasdeals met Qatar.
BThGvNeOA
Ze vinden het geweldig om massaal PAC luchtafweer af te vuren op raketten en drones die maar een fractie van zo'n Patriot raket kosten. Maakt die dingen nog schaarser en drijft de prijs nog verder op, precies wat ze willen.
Maar ondertussen hebben we in Europa SAMP/T en IRIS T SL dat niet onderdoet voor Patriots. Laten zij maar Patriots blijven kopen incl. raketten van $4 miljoen per stuk, blijft er meer Europese capaciteit over.
Ik vrees dat ze niet zoveel nadenken aan die kant van de plas.Trishul schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:17:
Ik denk dat CENTCOM en Trump graag duur materieel inzetten omdat dat de wens is van belanghebbenden zoals het Militair-Industrieel-Complex (MIC) van de VS.
Ze vinden het geweldig om massaal PAC luchtafweer af te vuren op raketten en drones die maar een fractie van zo'n Patriot raket kosten. Maakt die dingen nog schaarser en drijft de prijs nog verder op, precies wat ze willen.
Maar ondertussen hebben we in Europa SAMP/T en IRIS T SL dat niet onderdoet voor Patriots. Laten zij maar Patriots blijven kopen incl. raketten van $4 miljoen per stuk, blijft er meer Europese capaciteit over.
Dat is wat er meestal gebeurd.Yakolev schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:47:
Russische en Chinese satellieten zijn vemoedelijk velen malen scherper, maar het kan dat ze natuurlijk ook bewust onduidelijker zijn gemaakt.
In tegenstelling tot sommige leiders, zijn de meeste overheden nogal geheimzinnig over het delen van satellietbeelden. Want uit de beelden kan men ook technische details afleiden zoals het soort lens, de hoogte en de baan van de satelliet.
Ik houd de mogelijkheid ook nog open dat de beelden AI-enhanced zijn, al dan niet met behulp van beelden van private partijen zoals Maxxar/Vantor.
Maar inderdaad zitten er nu aardig wat mensen rechtop in hun stoel, want dit is niet het soort resolutie die we van ze gewend zijn.
Een Amerikaanse oud-collega verwoordde het alsvolgt: "We believe we've trapped the Iranians with us. Instead, we are trapped in with them. Because they have built the arena we are currently fighting in."XWB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:29:
Enkele duizenden troepen (het aantal uit de geruchten) is niet 'all in', en Iran lijkt helemaal niet onder de indruk te zijn.
De Iraniërs zijn bijzonder open over wat ze kunnen, wat ze hebben en wat ze weten. Dat is vrij uniek, want meestal zijn dat soort dingen slechts grootspraak, marketing voor binnenlandse consumptie.
Maar zij gebruiken dit ook als projectie van macht. Verontruste veiligheidsexperts in het Westen en kinderen die niet kunnen slapen in Israel omdat Iran wat beelden van een gloedjenieuwe raket op Tiktok heeft gezet? Dat is macht.
En het laat aan iedereen zien: dit is de arena die wij gebouwd hebben. Wilt u met ons knokken? Prima. Maar wij zijn degenen die de sleutel van de uitgang hebben.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Andere mogelijkheid is dat ze beelden inkopen bij Chinese commerciële partijen. MizarVision is de laatste weken / maanden ontzettend veel beelden van Amerikaanse basissen aan het delen, wellicht dat Iran in ieder geval voor een BDA (en propaganda) extra beelden krijgen.unclero schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:44:
[...]
Dat is wat er meestal gebeurd.
In tegenstelling tot sommige leiders, zijn de meeste overheden nogal geheimzinnig over het delen van satellietbeelden. Want uit de beelden kan men ook technische details afleiden zoals het soort lens, de hoogte en de baan van de satelliet.
Ik houd de mogelijkheid ook nog open dat de beelden AI-enhanced zijn, al dan niet met behulp van beelden van private partijen zoals Maxxar/Vantor.
Maar inderdaad zitten er nu aardig wat mensen rechtop in hun stoel, want dit is niet het soort resolutie die we van ze gewend zijn.
[...]
Ondertussen delen ze nog meer foto's. Het is overigens geen P-8 zoals men in de tweet zegt.
New images released ...
— NEUTRINO (@ETERNALPHYSICS) 29 maart 2026
Confirmed. U.S. P8 SPY aircraft damaged.
Furthermore, P-8 spy aircraft hangars at the U.S. Army airbase in Sheikh Isa, Bahrain, are destroyed. (1/n) https://t.co/cdEr6q6Ply pic.twitter.com/fHUx6yx4Xe
:strip_exif()/f/image/HrbPOxMLRs78WFQELktl7mck.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn er echt ontzettend veel vliegtuigen geraakt in de aanval op de basis. De E-3 en KC-135 zijn maar het begin.
Zie ook:
State Department is firing over 1,300 employees under Trump administration plan
The department is sending layoff notices to 1,107 civil servants and 246 foreign service officers with domestic assignments in the United States
Het state department is het ministerie van buitenlandse zaken van Amerika. Ze waren dus overtuigd dat ze het buitenlandse beleid afkonden met fors minder diplomaten en ambtenaren afkonden.While lauded by President Donald Trump, Secretary of State Marco Rubio and their Republican allies as overdue and necessary to make the department leaner, more nimble and more efficient, the cuts have been roundly criticized by current and former diplomats who say they will weaken U.S. influence and its ability to counter existing and emerging threats abroad.
Hetzelfde zag je bij de CIA:
Former CIA director Burns calls Trump firings of U.S. workers "a war on...expertise" (augustus 2025)
En heel erg profetisch:"That's what autocrats do," Burns said. "They cow public servants into submission, and in doing so, they create a closed system that is free of opposing views and inconvenient concerns."
Zoals gezegd zijn er nu geen volwassenen meer in de zaal en kan kortdurende operatie zomaar maanden of jaren kosten, of een enorm verlies aan geopolitiek kapitaal kosten.Burns cited Russian President Vladimir Putin's "foolish decision" to launch his February 2022 full-scale invasion of Ukraine as an example of how an absence of dissenting policy views led to "catastrophic" results for the Kremlin.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Wat me opvalt is dat Iran nog tenminste personeel en studenten aanmaant te evacueren met een radius van 1 km. terwijl Israël lukraak woonwijken en meisjesscholen platbombardeert. Alle tekenen dat de VS (en Israel) dit aan het verliezen is en nu de prioriteit shift naar "het openen van Hormuz" dat alvorens de oorlog al open was...XWB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:17:
Verdere escalatie, de Amerikanen kunnen maar beter hun universiteiten in de Golfregio evacueren:
[...]
Dit is geen tweede Vietnam, dit is stupide. Er zijn geen duidelijke doelen.
Israel blijft civiele doelen aanvallen en komt er steeds mee weg. Wat moet er nog meer gebeuren voordat het associatieverdrag wordt opgezegd en sancties worden opgelegd?Een medische opslagplaats in Zuid-Libanon is vandaag verwoest bij een Israëlische aanval, zegt de directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). In een verklaring zegt Tedros Adhanom Ghebreyesus dat de aanval heeft geleid tot de dood van "alweer een zorgmedewerker". "Een ambulancebroeder is omgekomen bij een aanval op een ambulance", voegt hij daaraan toe.
EU DNS: 86.54.11.100
Tja... Zolang Trump er zit en types als een Dilan Yeşilgöz vuistdiep erin zitten zal er weinig veranderen. Ik begrijp ook niet zo goed waarom überhaupt dat hele Israel en aanverwante organisaties (zoals een Cidi in NL) steeds maar weer wegkomen met alles maar goed lullen en geen enkel weerwoord krijgen. Macht van dat zooitje zit vrij diep waarschijnlijk. En als je er een mening over hebt zet men je per direct weg als antisemiet etc.c-nan schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:42:
[...]
Israel blijft civiele doelen aanvallen en komt er steeds mee weg. Wat moet er nog meer gebeuren voordat het associatieverdrag wordt opgezegd en sancties worden opgelegd?
Ik ben er al jaren klaar mee met dat 'zielige' volk. Inmiddels gedraagt een deel zich geen haar beter dan een club van ergens tussen begin jaren 30 en 45 van de vorige eeuw...
[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 30-03-2026 00:05 ]
Het is veel makkelijker om westerse politici te negeren. Voor mensen zoals ik die geen westerse achtergrond verwachten we ook niet veel van een dilan yeşilgöz of een Rutte. We hebben al eeuwen geleden geleerd dat het westen niet serieus genomen kan worden over mensenrechten of humanisme gezien het imperialisme en kolonialisme-beladen verleden. Balkende wilde zelfs terug naar de VOC-mentaliteit.ManiacsHouse schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:52:
[...]
Tja... Zolang Trump er zit en types als een Dilan Yeşilgöz vuistdiep erin zitten zal er weinig veranderen. Ik begrijp ook niet zo goed waarom überhaupt dat hele Israel en aanverwante organisaties (zoals een Cidi in NL) steeds maar weer wegkomen met alles maar goed lullen en geen enkel weerwoord krijgen. Macht van dat zooitje zit vrij diep waarschijnlijk. En als je er een mening over hebt zet men je per direct weg als antisemiet etc.Ik ben er al jaren klaar mee met dat 'zielige' volk.
Het zijn praatpoppen en spreekbuizen voor bepaalde financiële belangen (met name amerikaanse). Maar goed dat is misschien offtopic. Wel zie ik een ernstige kentering in het gewone volk die wel de feiten zien voor wat ze zijn.
Weer zo'n gekke foto. Exact een gat door het dak van het doel maar nauwelijks explosieschade. Bij een ligt een stuk voorgevel eruit. En wat kleinere gebouwtjes gesloopt.Yakolev schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:22:
[...]
Andere mogelijkheid is dat ze beelden inkopen bij Chinese commerciële partijen. MizarVision is de laatste weken / maanden ontzettend veel beelden van Amerikaanse basissen aan het delen, wellicht dat Iran in ieder geval voor een BDA (en propaganda) extra beelden krijgen.
Ondertussen delen ze nog meer foto's. Het is overigens geen P-8 zoals men in de tweet zegt.
[X]
[Afbeelding]
Volgens mij zijn er echt ontzettend veel vliegtuigen geraakt in de aanval op de basis. De E-3 en KC-135 zijn maar het begin.
Roept de vraag op wat voor wapen met wat voor lading hier gebruikt is.
Dit soort beelden zie je in Rusland ook wel voorbij komen, flink gat in het dak, maar rest van het gebouw staat nog. Lijkt wel alsof de raket praktisch geen explosieve lading had.Rukapul schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:49:
[...]
Weer zo'n gekke foto. Exact een gat door het dak van het doel maar nauwelijks explosieschade. Bij een ligt een stuk voorgevel eruit. En wat kleinere gebouwtjes gesloopt.
Roept de vraag op wat voor wapen met wat voor lading hier gebruikt is.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Video shows US missile likely used in deadly strike on Iranian town, experts say
https://www.bbc.com/news/articles/cx29mzmwdw2o
State-of-the-art US missiles were likely used in a deadly strike on a residential area of Iran last month, according to an analysis of footage by weapons experts.
The analysts said a projectile visible in footage of the strike on residential buildings in the southern town of Lamerd was likely a Precision Strike Missile (PrSM). The munition is a new long-range weapon operated by the US military.
According to Iranian state media at least 21 people were killed in at least two strikes on the town that day that hit residential buildings and a sports hall about 300 metres apart.
Centcom - which oversees US military operations in the Middle East - declined to comment.
/f/image/VydEwxegPZAUqn52nd1XqJVU.webp?f=fotoalbum_large)
De naastgelegen IRGC basis bleef onbeschadigd.
The intended target of the strike may have been an Iranian Revolutionary Guards Corps (IRGC) base located adjacent to the sports hall. While no on-the-ground footage has emerged of the base to show the impact, the building appeared to be undamaged on high-resolution satellite imagery on 9 March.
In dit geval wil de aanvaller de vliegtuigen die in de hangar staan vernietigen. De raket ontploft daarom niet op impact met het dak, maar met een kleine vertraging. Als de hangar deuren open staan kan de druk van de explosie makkelijk weg en ligt niet de hele gevel eruit. Dit kan inderdaad ook met een relatief kleine explosieve lading. De shrapnel beschadigd een vliegtuig wat binnen staat dan toch wel voldoende.PASware schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:01:
[...]
Dit soort beelden zie je in Rusland ook wel voorbij komen, flink gat in het dak, maar rest van het gebouw staat nog. Lijkt wel alsof de raket praktisch geen explosieve lading had.
“To be honest with you, my favourite thing is to take the oil in Iran but some stupid people back in the US say: ‘why are you doing that?’ But they’re stupid people,” Trump told the Financial Times.
Goeie! Je hebt niet perse een grote boem nodig om iets uit te schakelen, schrapnel werkt minstens net zo goed waarschijnlijk.Spookelo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:27:
[...]
In dit geval wil de aanvaller de vliegtuigen die in de hangar staan vernietigen. De raket ontploft daarom niet op impact met het dak, maar met een kleine vertraging. Als de hangar deuren open staan kan de druk van de explosie makkelijk weg en ligt niet de hele gevel eruit. Dit kan inderdaad ook met een relatief kleine explosieve lading. De shrapnel beschadigd een vliegtuig wat binnen staat dan toch wel voldoende.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Tot zover het succes van de geweldige nieuwe PRsM van de VS. Maar wellicht was die school wederom het doel van de aanval, in dat geval kun je het wel een succes noemen.Yakolev schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:26:
De Amerikanen hebben eerder deze maand een sportschool geraakt waar er volgens Iraanse staatsmedia kinderen op dat moment waren.
Video shows US missile likely used in deadly strike on Iranian town, experts say
https://www.bbc.com/news/articles/cx29mzmwdw2o
[...]
[Afbeelding]
De naastgelegen IRGC basis bleef onbeschadigd.
[...]
CENTCOM houdt zo zijn dubieuze reputatie in stand; Mosul, Minab, Lamerd. De lijst is nog veel langer. Ook deze zal wel weer in de doofpot verdwijnen. Het is inmiddels hun modus operandi; eerst ontkennen, dan zeggen dat je het in onderzoek hebt en na een jaar definitieve ontkenning / de doofpot in. Zo is het gegaan in het geval Mosul, en zo gaat het nu ook bij Minab en Lamerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Trishul op 30-03-2026 10:47 ]
Oftewel, precies wat Rusland ook doet. De gelijkenissen worden alleen maar groter. Is dit niet gewoon een war crime? Of nee, wacht ... het is geen oorlog natuurlijk.Trishul schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Tot zover het succes van de geweldige nieuwe PRsM van de VS. Maar wellicht was die school wederom het doel van de aanval, in dat geval kun je het wel een succes noemen.
CENTCOM houdt zo zijn dubieuze reputatie in stand; Mosul, Minab, Lamerd. De lijst is nog veel langer. Ook deze zal wel weer in de doofpot verdwijnen. Het is inmiddels hun modus operandi; eerst ontkennen, dan zeggen dat je het in onderzoek hebt en na een jaar definitieve ontkenning / de doofpot in. Zo is het gegaan in het geval Mosul, en zo gaat het nu ook bij Minab en Lamerd.
Trump noemt het gewoon een "Speciale Militaire Operatie". Dan kan hij doen wat hij wil, en geld het oorlogsrecht kennelijk niet. Bombarderen van scholen waarbij je kinderen vermoord is dan kennelijk volkomen legitiem.tiswat schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Oftewel, precies wat Rusland ook doet. De gelijkenissen worden alleen maar groter. Is dit niet gewoon een war crime? Of nee, wacht ... het is geen oorlog natuurlijk.
Hij lijkt flink afgekeken te hebben qua methodes bij hoe zijn grote vriend Putin het doet, hij bootst het behoorlijk goed na allemaal.
Virussen? Scan ze hier!
Over Rusland hebben we altijd de mond vol. Maar de VS is geen haar beter als je kijkt naar Vietnam, Irak 2x, Afghanistan, Syrië, Libië, Iran. En dan vergeet ik nog de CIA operaties in Zuid-Amerika, tot aan regime changes voor goedkoper fruit (United Foods) en hinderen van ontwikkelingen in Azië.tiswat schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Oftewel, precies wat Rusland ook doet. De gelijkenissen worden alleen maar groter. Is dit niet gewoon een war crime? Of nee, wacht ... het is geen oorlog natuurlijk.
Oorlogsmisdaden uitgevoerd door de VS, Israël en ook EU (Mosul bv) hebben geen gevolgen, hoogstens een verdere afbraak van het vertrouwen van o.a. BRICS, ASEAN, MERCOSUR en Afrika in 'het Westen'.
Een oorlogsmisdaad van Rusland, Syrië of Iran heeft als gevolg slopende sancties.
Resultaat is dat de eerste er niks van leert en gewoon door kan gaan, immers, er zijn nauwelijks tot geen gevolgen.
Resultaat voor de tweede groep is een economie dat heel hard achteruit holt of zijn potentie niet bereikt, zie Rusland sinds 2022 en Iran sinds de jaren 80.
De gelijkenissen met Rusland <> Oekraïne begint toch echt wel heel tekenend te worden zo langzamerhand.. Inmiddels wordt gewoon pijnlijk duidelijk dat de VS helemaal niet zo'n technische voorsprong hebben op Rusland.wildhagen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Trump noemt het gewoon een "Speciale Militaire Operatie". Dan kan hij doen wat hij wil, en geld het oorlogsrecht kennelijk niet. Bombarderen van scholen waarbij je kinderen vermoord is dan kennelijk volkomen legitiem.
Hij lijkt flink afgekeken te hebben qua methodes bij hoe zijn grote vriend Putin het doet, hij bootst het behoorlijk goed na allemaal.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat is prsm?Trishul schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Tot zover het succes van de geweldige nieuwe PRsM van de VS. Maar wellicht was die school wederom het doel van de aanval, in dat geval kun je het wel een succes noemen.
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Het is in ieder geval een corrupte bende, want de fabrikanten (Boeing, Lockheed, etc) schrijven met de vork. Er blijft heel veel aan de strijkstok hangen in het militair industriele complex.Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:36:
[...]
De gelijkenissen met Rusland <> Oekraïne begint toch echt wel heel tekenend te worden zo langzamerhand.. Inmiddels wordt gewoon pijnlijk duidelijk dat de VS helemaal niet zo'n technische voorsprong hebben op Rusland.
En de gelijkenissen met Rusland worden steeds groter, want Trump heeft ook maar even bepaald dat een Russische olie tanker mag aanmeren bij Cuba. Dit terwijl Rusland actief Iran ondersteund tegen Israel en de VS.
Trump is in z'n eentje bezig. Een beleid vol met tegenstrijdigheden. De enige constante die ik kan ontdekken is dat hij een zwak heeft voor dictators (Poetin) en dat ie zichzelf bij iedere ontwikkeling probeert te verrijken.
Kia Niro-EV 2024
PRecision Strike Missile. Nieuw raketje van de amerikanen
Dit vooral, ze spreken zich daar continue tegen en vol onwaarheden.Trump is in z'n eentje bezig. Een beleid vol met tegenstrijdigheden. De enige constante die ik kan ontdekken is dat hij een zwak heeft voor dictators (Poetin) en dat ie zichzelf bij iedere ontwikkeling probeert te verrijken.
Ik snap wel dat ze graag de media daar willen beperken dat ze alleen nog hun eigen narratief kunnen verkondigen zonder tegenwoord net zoals bij andere dictaturen.
Alles wijst er op dat er in deze oorlog af en toe sprake is van intel failure. De snelheid waarmee deze oorlog is aangevat, en de tijdsdruk op de intel community om doelen te leveren levert ongelukken op. Gezien het type wapen gaat het dan snel en vaak om tientallen - of honderden - doden.Trishul schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:45:
Dit is gewoon ernstige nalatigheid die grenst aan oorlogsmisdaden. Helaas leven we in 2026 - het jaar waarop het oorlogsrecht te grave is gedragen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Uit de Tweede Wereldoorlog weten we dat er toch aardig wat gaatjes nodig zijn voor een vliegtuig niet meer in staat is om op eigen kracht te kunnen landen.PASware schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:58:
Goeie! Je hebt niet perse een grote boem nodig om iets uit te schakelen, schrapnel werkt minstens net zo goed waarschijnlijk.
Het zal me ook niet verbazen als ze in kleine groepjes opereren: de eerste twee drones als 'deuropeners' gebruiken, waarop de volgende drones op hun dooie gemakje naar binnen vliegt om een leuk doel uit te kiezen. Een vliegtuigstaart of onder een vleugel tussen de motorophanging en de romp. Een turbine van een helicopter. Dat soort dingen.
Feit is wel: De Amerikanen gaan echt niet aan de grote klok hangen hoeveel materieel de Iraniërs nu is 'kwijtgemaakt'. En de Iraniërs gaan ook niet aan de grote klok hangen hóe ze Amerikaans materieel hebben 'kwijtgemaakt'.
Even iets anders, de Israelische politie heeft Kardinaal Pizzaballa de toegang ontzegt tot de Heilige Grafkerk. Naar eigen zeggen om veiligheidsredenen, maar niemand trapt daar meer in. Dit is iets wat sinds de tijd van Saladin niet meer is voorgekomen.
Men volgt dit nu met argusogen, want binnenkort is het Pasen, het grootste feest van de Katholieken.
Even een kleine noot, maar het aantal landen dat onvoorwaardelijk pro-Israel is, is de afgelopen jaren om begrijpelijke redenen flink afgenomen. Was het vroeger nog gewoon de scheidslijn "woont u in de Global South of niet?", daar is sinds een paar jaar ook bij gekomen: "is uw land overwegend Katholiek of niet?". Grofweg gezegd kan men zeggen dat de enige landen die nu nog onvoorwaardelijk pro-Israel zijn, overwegend protestantse landen zijn die een vorm van protestantisme aanhangen dat blootstelling kent aan beïnvloeding door Amerikaanse evangelisten met een apocalyps-fetisj, dubieuze regimes en Duitsland.
U moet zich ook bedenken dat het Christendom nu eenmaal een 2000 jaar lange traditie van walgelijk antisemitisme kent, en de Joden pas ná de Tweede Wereldoorlog onder invloed van eerdergenoemde Amerikaanse evangelisten van "Godsmoordenaars" naar "God's Volk" bij veel christenen bekend zijn komen staan.
Het begint er aardig naar uit te zien dat Netanyahu niet alleen bezig is met het verbranden van bruggen in Libanon, maar ook druk doende is spreekwoordelijke bruggen te verbranden. Nu rijst er ook de vraag: als hij zo om kan gaan met een Christelijk heiligdom als de Heilige Grafkerk (wat al vaker dan niet een lont is geweest bij een kruitvat), hoe zou hij om gaan met andere heilige plaatsen? Het geëtter op de Westoever begint inmiddels aardig dicht bij Bethlehem te komen, en kwamen de Israeli's na het vorige beleg van Bethlehem nog aardig weg. Nu is er geen voordeel van de twijfel meer in de rest van de wereld.
Degene die Netanyahu moet opvolgen, zal een geruïneerde paria-staat erven.
En om het nog complexer te maken, er is zondag een UNIFIL soldaat om het leven gekomen bij een bombardement. Onderzoek loopt nog.
Maar het gaat hier om Indonesische soldaten. Het saillante is dat een paar jaar geleden de Israeli's een VN post hadden beschoten waarbij een paar Indonesische blauwhelmen gewond raakten. Dit liep voor de Israeli's met een sisser af omdat ze heel plechtig excuses hadden aangeboden. Niet in de laatste plaats omdat er geluiden waren dat er in Indonesië een complete brigade gemobiliseerd was, klaar om ingescheept te worden.
Echter, dat was onder de toenmalige Indonesische president Widodo, die toch een beetje bekend stond als een zacht ei als het ging om buitenlandpolitiek. Er zit nu een andere president, een zekere Prabowo die zichzelf presenteert als sterke man, en fascistische trekjes heeft (zeg ik niet, dat zegt hij zelf), gecombineerd met een ambitieuze buitenlandpolitiek (hij is in Europa opgegroeid en Europees geschoold). Dat is dezelfde man die zichzelf een zeteltje in Trump's Board of Peace heeft gegeven, en troepen heeft toegezegd voor de geplande Gaza Stablisatiemacht.
Dit even ter achtergrondcontext.
Aan onze kant van de wereld is dat misschien een klein blobje op de nieuwssites, maar aan de andere kant van de wereld niet.
Als blijkt dat de blauwhelmen door Israelisch vuur om het leven zijn gekomen, moet Tel Aviv heel snel met meer over de brug komen dan alleen maar plechtige excuses. Want Prabowo is op zoek iets groots waarmee hij de aandacht af kan leiden van binnenlandse problemen. Ook niet onbelangrijk is het feit dat de Indonesische belastingbetaler er inmiddels achter is gekomen dat er wel degelijk 1 miljard is betaald voor dat zeteltje in Trump's clubje, en Prabowo moet laten zien dat ze waar voor hun geld krijgen.
Het helpt ook niet dat men teveel leunt op AI-systemen.Helixes schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:50:
Alles wijst er op dat er in deze oorlog af en toe sprake is van intel failure. De snelheid waarmee deze oorlog is aangevat, en de tijdsdruk op de intel community om doelen te leveren levert ongelukken op. Gezien het type wapen gaat het dan snel en vaak om tientallen - of honderden - doden.
Ik kan natuurlijk de paralellen trekken in de aanloop naar 11 september waarin de VS jarenlang bezig is geweest met bezuinigen op fysiek-voeten-in-de-klei inlichtingenwerk ten faveure van computers.
Maar we weten allemaal wel dat in beide gevallen de tech-ondernemingen hier belangrijke drivers van zijn.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
'Spanje verbiedt de VS om gebruik te maken van zijn luchtruim'
Navo-lidstaat Spanje staat Amerikaanse militaire vliegtuigen niet toe om het Spaanse luchtruim te gebruiken voor de oorlog tegen Iran, schrijft de krant El País op basis van militaire bronnen. Kort na het uitbreken van de oorlog zei premier Sánchez al de Amerikaanse luchtmacht niet vanaf Spaanse bases mag opereren. Gebruik voor andere doeleinden dan de oorlog in het Midden-Oosten, zoals de bevoorrading van Amerikaanse troepen in Europa, is wel toegestaan. Alleen voor toestellen in nood wordt een uitzondering gemaakt.
De linkse Spaanse regering keerde zich vanaf het begin van de oorlog openlijk tegen de oorlog tegen Iran. "Wij zullen niet medeplichtig zijn aan iets wat slecht is voor de wereld en wat indruist tegen onze normen en waarden", zei premier Sánchez.
In een reconstructie van de weken voorafgaand aan de oorlog schrijft El País dat de VS vijftien tankvliegtuigen op de bases Rota en Morón stationeerde. De VS informeerde toen ook of daar plaats was voor bommenwerpers om een eventuele aanval op NAVO-landen of andere Amerikaanse bondgenoten te vergelden. De B-1's en B-52's zouden alleen gebruikt worden om Iraanse opslagplaatsen of lanceerinstallaties te bombarderen.
Het plan ging van tafel omdat Spanje niet mee wilde werken aan een operatie waarvoor geen steun is in het internationaal recht of die niet gesteund wordt door de VN, de NAVO of de EU, aldus El País. De bommenwerpers opereren nu vanuit het VK, de tankvliegtuigen vanuit andere landen in Europa, waaronder Roemenië.
Spanje helpt wel mee bij de verdediging van Cyprus tegen raketaanvallen. Het fregat Cristóbal Colón vaart mee in het vlootverband waar ook het Nederlandse luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. Evertsen deel van uitmaakt.
Hij zegt dat ze zich hoe dan ook gaan terugtrekken, dit kan op twee manieren gebeuren volgens hem:
- OF op korte termijn wordt een deal bereikt EN de Straat gaat weer open
- OF hij vertrekt onder het genot van vernietiging van alle energie gerelateerde infra (soort wraak-aftocht)
Right before the market opens Monday, U.S. President Donald J. Trump makes a post on TruthSocial stating that the United States is in “serious discussions with A NEW, AND MORE REASONABLE, REGIME to end our Military Operations in Iran.” President Trump then adds, expanding on… pic.twitter.com/qXdQivPerw
— OSINTdefender (@sentdefender) 30 maart 2026
nope
Spanje is volgens mij niet de enige ...er waren al berichten van Amerikaanse gevechtsvliegtuigen die helemaal over de Middelandse Zee heen vliegen, tussen Spanje en Marokko langs Gibraltar ...en dan buiten de territoriale wateren van Portugal naar boven naar de luchtmachtbasis in de UK.
US bombers avoid European airspace on Iran bombing runs
Als hij het laatste doet gaat iran zich vergelden op USA en bondgenoten.bloody schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:18:
Dit is een interessante post van Trump.
Hij zegt dat ze zich hoe dan ook gaan terugtrekken, dit kan op twee manieren gebeuren volgens hem:
- OF hij vertrekt onder het genot van vernietiging van alle energie gerelateerde infra (soort wraak-aftocht)
[X]
Dan flikkert hij dus iedereen onder de bus omdat zijn egootje is gekrenkt.
Als de klant in paniek raakt een geen tijd heeft om goed te onderhandelen is dat toch heel slim om te doen? Je kunt het geld maar binnen hebben. Het blijven gewoon particuliere bedrijven die geld willen/moeten verdienen. Het land helpen is geen hoofdtaak voor hun.Freak187 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Het is in ieder geval een corrupte bende, want de fabrikanten (Boeing, Lockheed, etc) schrijven met de vork. Er blijft heel veel aan de strijkstok hangen in het militair industriele complex.
Hier de link naar TrumpsTruth.org:bloody schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:18:
[X]
https://trumpstruth.org/statuses/37526
En als dit zo zou zijn, des te belangrijker het is om ondubbelzinnig afstand te nemen van het huidige regime in de VS. Een partij die openlijk uitspreekt om in strijd met het internationale humanitaire recht te handelen en kijkende naar de verwording oorlogsmisdaden is niet iets die je met begrip moet willen bedekken.nafofella schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Als hij het laatste doet gaat iran zich vergelden op USA en bondgenoten.
De zwakke bewoording van onze regering helpen daarbij ook expliciet niet. Niet dat het woord van Nederland alleen veel zoden aan de dijk zet maar de huidige modus operandi werkt zeker niet mee.
[ Voor 14% gewijzigd door Napo op 30-03-2026 14:27 ]
Yep, onderschat niet hoe bruut en meedogenloos Trump kan zijn als je aan zijn ego komt.nafofella schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Dit in combinatie met zijn fetish voor 'boem, fire, boem, fire' wil ik scenario 2 niet uitsluiten
nope
Voor zo ver ik weet deden ze dit in de eerste en tweede golfoorlog ook al.duvekot schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Spanje is volgens mij niet de enige ...er waren al berichten van Amerikaanse gevechtsvliegtuigen die helemaal over de Middelandse Zee heen vliegen, tussen Spanje en Marokko langs Gibraltar ...en dan buiten de territoriale wateren van Portugal naar boven naar de luchtmachtbasis in de UK.
US bombers avoid European airspace on Iran bombing runs
[Afbeelding]
Het is ook een manier om minder makkelijk gedetecteerd te worden door radar in Europa, al zou dat niet zo snel een probleem moeten opleveren, maar ook door mensen op de grond die die gegevens doorspelen aan Iran of zo.
Man man wat een sneu figuur. Tactiek van verschroeide aarde. Afijn in inmiddels is de VS verworden tot een schurkenstaat.bloody schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:18:
[X]
Wanneer trekt die regering hier zijn bek eens open? En ga simpelweg achter Spanje staan bijvoorbeeld.
En het zou me niet verbazen als dat voor Trump de rechtvaardiging wordt om kernwapens in te zetten. "Tsja, you forced our hand" zoals een typische narcist het betaamt.nafofella schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:20:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 30-03-2026 14:36 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Wat ik probeer te zeggen is dat deze industrie al decennia lang met de vork schrijft. Niet voor niets is het defensie budget van de VS ontzettend groot. Ze houden met belastinggeld een hele industrie levend. En wij als Europeanen hebben daar ook voor moeten betalen. Nederland moest en zou F35's kopen, dat is typisch zo'n project dat volledig boven budget is gekomen en ook veel te laat. En je hoort ook overal dat het vliegtuig maar matig bevalt (veel onderhoud en te log).R_Zwart schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:21:
[...]
Als de klant in paniek raakt een geen tijd heeft om goed te onderhandelen is dat toch heel slim om te doen? Je kunt het geld maar binnen hebben. Het blijven gewoon particuliere bedrijven die geld willen/moeten verdienen. Het land helpen is geen hoofdtaak voor hun.
Dus dat heeft allemaal niks met paniek of korte termijn te maken. De VS heeft haar militaire zekerheid gewoon verkocht, soms zelfs met dwang. Want Nederland had ook een Saab of Eurofighter kunnen kopen, maar dat wat natuurlijk not-done.
Misschien een wat minder betrouwbaar statement, maar in het boek van Edward Snowden valt ook te lezen hoe dat defensie apparaat in de VS te werk gaat en hoeveel bedrijven er van profiteren.
Kia Niro-EV 2024
https://x.com/AntiTrumpCa.../2038577543268229126?s=20
Volgens mij is dat filmpje van een lagere tijd terug:nafofella schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:41:
die lijkt met de dag debieler te worden:
https://x.com/AntiTrumpCa.../2038577543268229126?s=20
Tuesday, 21 Jan 2025 08:03
https://www.rte.ie/video/id/22628/
Check, check en double check everything ... Elke random post ergens kan nep, gemanipuleerd, andere context of gewoon heel oud zijn.
https://www.destentor.nl/...-te-bemachtigen~aa5f0e23/
en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, toen ik de kop las dacht ik "Trump heeft weer wat getweet en een plan perongeluk onthuld"
De VS is echt een gigantische puinhoop van deze hele Speciale Militaire Operatie (naar goed Russisch voorbeeld) te maken. Echt niet normaal weer.
Hopelijk neemt binnen de VS de steun voor de Speciale Militaire Operatie snel af. Niet geheel ondenkbaar als de bodybags van slachtoffers, gevallen door Trump zijn waanzin-acties, beginnen te komen.
Virussen? Scan ze hier!
Binnen OSINT gemeenschap is het gangbaar om POIs te markeren, eventueel met verschillende kleuren. Dat kan zelfs bomen betreffen die je op meerdere foto's gebruikt om het hoofddoel te duiden.Wild Chocolate schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:59:
[...]
Ja, als je het puin op die middelste foto van @Yakolev ziet, is er op zijn minst grondig geveegd voordat die foto van bovenaf is gemaakt. Daar zie je namelijk wel puin voorbij de staart van het vliegtuig liggen, waar van bovenaf niets te zien is. Ik bestrijd ook niet dat het gebeurd is, maar ik vind de beelden van bovenaf gewoon heel typisch. En ik blijf het gek vinden dat het vliegtuig kennelijk dan stilstond op een taxibaan?
Wel handig dat ze een rood cirkeltje om het vliegtuig gezet hebben, trouwens, dat welMaar on a more serious note voedt dat wel mijn wantrouwen. Want wie zet nou serieus op deze foto's een rood cirkeltje, voor wie waren die foto's bedoeld? Voor iemand die niet snapt waar het over gaat?
Wat mij stoort is dat er geen vanilla foto's zijn, maar dat is een detail.
Tip: lees het MH17 onderzoek.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Zoals ik het lees lijkt me dit geen haalbaar plan. 'Laat ons even een weekje onze gang gaan, en daarna vliegen we weer weg met jullie plutonium'.rik86 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:
het is wel fijn dat geplande verrassingsaanvallen ook gewoon uitlekken. Heb het idee dat er een aantal best wel goede bronnen/lekken zijn binnen de top in de VS:
https://www.destentor.nl/...-te-bemachtigen~aa5f0e23/
en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, toen ik de kop las dacht ik "Trump heeft weer wat getweet en een plan perongeluk onthuld"
Nou, het zou me echt niet eens verbazen als Trump écht denkt dat ze het gaan afgeven als hij het heel vriendelijk vraagt. Of als hij ze, als "Best Dealmaker Ever" een deal aanbiedt. Art of the Deal etc.Milo85 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:01:
[...]
Zoals ik het lees lijkt me dit geen haalbaar plan. 'Laat ons even een weekje onze gang gaan, en daarna vliegen we weer weg met jullie plutonium'.
Qua intelligentie (of gebrek eraan....) zie ik het echt nog wel gebeuren dat hij dit werkelijk denkt. En dan boos wordt als Iran (volkomen terecht) zegt, "go play with yourself and the Epstein-files".... en ach, dan kan hij altijd nog tariffs opleggen aan Iran. Dat helpt bij alle problemen, geloof ik.
Virussen? Scan ze hier!
Meh, op zich zou die diefstal wat mij betreft juist moeten lukken. Dan is dat namelijk een reden voor Trump om er mee te stoppen.wildhagen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:23:
Hopelijk kan Iran zich goed voorbereiden met die plannen tegen de door de VS kennelijk geplande agressieve acties en poging tot diefstal van dat uranium.
Dit dus.
Ach ja, ze verzinnen maar net wat ze uitkomt.
Zo werkt het meestal niet met een Bully. Want laten we eerlijk zijn: Trump is een bully. Niet meer, niet minder.FunkyTrip schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:13:
[...]
Meh, op zich zou die diefstal wat mij betreft juist moeten lukken. Dan is dat namelijk een reden voor Trump om er mee te stoppen.
Als je een bully zijn zin geeft, gaat hij iets nieuws eisen, want hij ziet dat bullying effect heeft. Geef een bully een tik op de neus en hij druipt af. Want weerstand had-ie niet verwacht. Dat blijkt ook wel toen de VS net met hun agressie begon, volgens Trump zouden ze Iran "binnen een paar uur" op de knieën hebben.
Nou, we zijn nu ruim 4 weken verder, en de VS is niet de winnende partij hier... hoe mooi "The Dealmaker" het ook spint, het is en blijft een Clusterfuck van epische proporties.
Maargoed, hij zou ook "binnen 24 uur na zijn aantreden" vrede brengen in Oekraïne. Ook dat heeft hij, 14 maanden later, faliekant geweigerd door te voeren. Wat een dealmaker is het toch he....
Virussen? Scan ze hier!
Ik vermoed dat deze reactie komt omdat de Amerikaanse administratie door heeft wat sommige mensen (inclusief ondergetekende) al langer zeggen - Die smakelijke economische olieopslag wat gespraad is gebleven tijdens een eerdere aanval op dat Iraanse eilandje zal nooit in tact vallen van het Amerikaanse leger. Die is waarschijnlijk al gewired om de lucht in te gaan mocht de VS proberen het eiland in te nemen.bloody schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:18:
[X]
Ik vermoed dat 1 van de doelen altijd al was om de Iraanse olieopslag proberen te veroveren wat 1 van de reden is waarom Kharg compleet de grond in wordt geschoten op de opslag van de olie na. Trump wilde waarschijnlijk zijn Truth social praatje kunnen maken over hoe dat de Iraanse olie voor het conflict gaat betalen. - Een onrealistische verwachting aangezien A) Iran het verwacht en
Dus is er een switch tussen 'onderhandel en geef ons wat we willen' of 'we schieten alles aan flarden als we vertrekken'.
De realiteit is dat regime verandering niet gaat gebeuren. (Dit is helaas voor de gemiddelde burger daar, maar realistisch zie ik dat niet snel gebeuren). Dus wat bereikt de VS? Alles wat ze voor het conflict defacto al hadden.
Er is overigens een subgroepje in het westen wat dit weer ziet als een agenda van de deepstate. Dat er geen olie en gascrisis iis omdat de EU helemaal niet veel van dat gebied krijgt. Die wappies snappen niet hoe globale economie werkt en dat de straat meer dan alleen olie en gas doorvoert. Of hoe een Azië wat wel ervan afhankelijk is nu probeert in te kopen op andere markten...zoals die waar wij ook van inkopen. Echt triest en dat volk stemt waarschijnlijk allemaal op...bepaalde politieke partijen. Maar goed, genoeg van mij op mijn zeepkist.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ook hier in Europa kunnen we dat. Het neerkijken op de goedkope oplossingen door burgers, vrouwen, gewone mensen,... gemaakt. Huisvrouwen die met 3D-printers in de keuken drone-onderdelen maken zou geen innovatie zijn. Alsof dat alleen peperdure gold plated ingewikkelde rocket science oplossingen tellen.Freak187 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Het is in ieder geval een corrupte bende, want de fabrikanten (Boeing, Lockheed, etc) schrijven met de vork. Er blijft heel veel aan de strijkstok hangen in het militair industriele complex.
When I brought up the drones that Ukraine has used so effectively against Russian tanks, the company’s chairman and CEO, Armin Papperger, was withering in his dismissal. “This is how to play with Legos,” he told me.
He did not expect them to disrupt his industry. “What is the innovation of Ukraine?” Papperger asked. “They don’t have some technological breakthrough. They make innovations with their small drones, and they say, ‘Wow!’ And that’s great. Whatever. But this is not the technology of Lockheed Martin, General Dynamics, or Rheinmetall.”
https://www.theatlantic.c...-tanks-age-drones/686540/
De Oekraïners reageren daarop.Ukraine now makes more drones than any democracy in the world, and wealthy nations in Europe, Asia, and the Middle East are lining up to buy them. But when I asked the CEO of Rheinmetall what that could mean for his business model, he bristled. “Who is the biggest drone producer in Ukraine?” Papperger demanded. I listed the ones that I had visited in Kyiv two weeks earlier, Fire Point and Skyfall, which make hundreds of thousands of drones a month for the Ukrainian armed forces. “It’s Ukrainian housewives,” Papperger said of their factories. “They have 3-D printers in the kitchen, and they produce parts for drones,” he said. “This is not innovation.”
"If every housewife in Ukraine can really make drones, then every housewife in Ukraine can be the CEO of Rheinmetall," Zelenskiy told reporters in a WhatsApp chat.
Online, under the hashtag #MadeByHousewives, other Ukrainians and supporters of Kyiv threw their support behind Ukrainian women and celebrated the country's upstart spirit.
Some users posted animated images of Ukrainian women in traditional attire holding or building drones in a village setting.
https://www.reuters.com/w...ones-comments-2026-03-30/
Er ligt voor circa 2 miljard US dollars aan olie op Kharg (naar schatting). Dat is een schijntje van wat er nu al uitgegeven is aangezien de oorlog voor de US nu al een miljard per dag is.Auredium schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:42:
[...]
Ik vermoed dat 1 van de doelen altijd al was om de Iraanse olieopslag proberen te veroveren wat 1 van de reden is waarom Kharg compleet de grond in wordt geschoten op de opslag van de olie na. Trump wilde waarschijnlijk zijn Truth social praatje kunnen maken over hoe dat de Iraanse olie voor het conflict gaat betalen. - Een onrealistische verwachting aangezien A) Iran het verwacht en je het ook nog intact van het eiland af moet krijgen.
Is dat niet veel te laag ingeschat? Op https://www.csis.org/anal...-day-6-165-billion-day-12 zie ik dit staatje:Milo85 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:00:
[...]
Er ligt voor circa 2 miljard US dollars aan olie op Kharg (naar schatting). Dat is een schijntje van wat er nu al uitgegeven is aangezien de oorlog voor de US nu al een miljard per dag is.

En dat is dus de Reported costs. Wat daar nog aan unreported bij komt, geen idee...
Dit is dus van nadat de AMerikaanse agressie tegen Iran 6 dagen gaande was. 12.7 miljard in 6 dagen tijd is dus ruim 2 miljard per dag.
Kan me niet voorstellen dat het sindsdien (veel) goedkoper geworden zal zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 30-03-2026 17:06 ]
Virussen? Scan ze hier!
Niet dat de kosten voor de VS 2 miljard zijn.
Dat zou goed kunnen. In ieder geval helpt een beetje olie niet voor de gigantische bedragen die deze oorlog de US kost.wildhagen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:05:
[...]
Is dat niet veel te laag ingeschat? Op https://www.csis.org/anal...-day-6-165-billion-day-12 zie ik dit staatje:
[Afbeelding]
En dat is dus de Reported costs. Wat daar nog aan unreported bij komt, geen idee...
Dit is dus van nadat de AMerikaanse agressie tegen Iran 6 dagen gaande was. 12.7 miljard in 6 dagen tijd is dus ruim 2 miljard per dag.
Kan me niet voorstellen dat het sindsdien (veel) goedkoper geworden zal zijn?
Iraqi air force An-26 transport aircraft gone after strikes occured on Baghdad international airport which also houses the American Victoria base.
— kim høvik (@kimhvik2) 30 maart 2026
The Iraqi air force only has 5 of these aircraft.
Popular Mobilization Forces said they used Shaheb-12 missiles to attack the… pic.twitter.com/cYkRkbNZPf
Schuif maar in het mapje bewijs in de map 'aanklacht oorlogsmisdaden'. Dit gaat verschrikkelijk aflopen voor normale mensen. Wat een afgrijselijke wereld leven we in.duvekot schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:25:
[...]
Hier de link naar TrumpsTruth.org:
https://trumpstruth.org/statuses/37526
[Afbeelding]
Caspian Report had een filmpje over het belang van desalination plants voor de (hele) regio.
YouTube: Iran has a secret doomsday plan
https://nos.nl/collectie/...luchtruim#UPDATE-93369483unclero schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:00:
[...]
Uit de Tweede Wereldoorlog weten we dat er toch aardig wat gaatjes nodig zijn voor een vliegtuig niet meer in staat is om op eigen kracht te kunnen landen.
Het zal me ook niet verbazen als ze in kleine groepjes opereren: de eerste twee drones als 'deuropeners' gebruiken, waarop de volgende drones op hun dooie gemakje naar binnen vliegt om een leuk doel uit te kiezen. Een vliegtuigstaart of onder een vleugel tussen de motorophanging en de romp. Een turbine van een helicopter. Dat soort dingen.
Feit is wel: De Amerikanen gaan echt niet aan de grote klok hangen hoeveel materieel de Iraniërs nu is 'kwijtgemaakt'. En de Iraniërs gaan ook niet aan de grote klok hangen hóe ze Amerikaans materieel hebben 'kwijtgemaakt'.
Even iets anders, de Israelische politie heeft Kardinaal Pizzaballa de toegang ontzegt tot de Heilige Grafkerk. Naar eigen zeggen om veiligheidsredenen, maar niemand trapt daar meer in. Dit is iets wat sinds de tijd van Saladin niet meer is voorgekomen.
Men volgt dit nu met argusogen, want binnenkort is het Pasen, het grootste feest van de Katholieken.
Even een kleine noot, maar het aantal landen dat onvoorwaardelijk pro-Israel is, is de afgelopen jaren om begrijpelijke redenen flink afgenomen. Was het vroeger nog gewoon de scheidslijn "woont u in de Global South of niet?", daar is sinds een paar jaar ook bij gekomen: "is uw land overwegend Katholiek of niet?". Grofweg gezegd kan men zeggen dat de enige landen die nu nog onvoorwaardelijk pro-Israel zijn, overwegend protestantse landen zijn die een vorm van protestantisme aanhangen dat blootstelling kent aan beïnvloeding door Amerikaanse evangelisten met een apocalyps-fetisj, dubieuze regimes en Duitsland.
U moet zich ook bedenken dat het Christendom nu eenmaal een 2000 jaar lange traditie van walgelijk antisemitisme kent, en de Joden pas ná de Tweede Wereldoorlog onder invloed van eerdergenoemde Amerikaanse evangelisten van "Godsmoordenaars" naar "God's Volk" bij veel christenen bekend zijn komen staan.
Het begint er aardig naar uit te zien dat Netanyahu niet alleen bezig is met het verbranden van bruggen in Libanon, maar ook druk doende is spreekwoordelijke bruggen te verbranden. Nu rijst er ook de vraag: als hij zo om kan gaan met een Christelijk heiligdom als de Heilige Grafkerk (wat al vaker dan niet een lont is geweest bij een kruitvat), hoe zou hij om gaan met andere heilige plaatsen? Het geëtter op de Westoever begint inmiddels aardig dicht bij Bethlehem te komen, en kwamen de Israeli's na het vorige beleg van Bethlehem nog aardig weg. Nu is er geen voordeel van de twijfel meer in de rest van de wereld.
Degene die Netanyahu moet opvolgen, zal een geruïneerde paria-staat erven.
En om het nog complexer te maken, er is zondag een UNIFIL soldaat om het leven gekomen bij een bombardement. Onderzoek loopt nog.
Maar het gaat hier om Indonesische soldaten. Het saillante is dat een paar jaar geleden de Israeli's een VN post hadden beschoten waarbij een paar Indonesische blauwhelmen gewond raakten. Dit liep voor de Israeli's met een sisser af omdat ze heel plechtig excuses hadden aangeboden. Niet in de laatste plaats omdat er geluiden waren dat er in Indonesië een complete brigade gemobiliseerd was, klaar om ingescheept te worden.
Echter, dat was onder de toenmalige Indonesische president Widodo, die toch een beetje bekend stond als een zacht ei als het ging om buitenlandpolitiek. Er zit nu een andere president, een zekere Prabowo die zichzelf presenteert als sterke man, en fascistische trekjes heeft (zeg ik niet, dat zegt hij zelf), gecombineerd met een ambitieuze buitenlandpolitiek (hij is in Europa opgegroeid en Europees geschoold). Dat is dezelfde man die zichzelf een zeteltje in Trump's Board of Peace heeft gegeven, en troepen heeft toegezegd voor de geplande Gaza Stablisatiemacht.
Dit even ter achtergrondcontext.
Aan onze kant van de wereld is dat misschien een klein blobje op de nieuwssites, maar aan de andere kant van de wereld niet.
Als blijkt dat de blauwhelmen door Israelisch vuur om het leven zijn gekomen, moet Tel Aviv heel snel met meer over de brug komen dan alleen maar plechtige excuses. Want Prabowo is op zoek iets groots waarmee hij de aandacht af kan leiden van binnenlandse problemen. Ook niet onbelangrijk is het feit dat de Indonesische belastingbetaler er inmiddels achter is gekomen dat er wel degelijk 1 miljard is betaald voor dat zeteltje in Trump's clubje, en Prabowo moet laten zien dat ze waar voor hun geld krijgen.
[...]
Het helpt ook niet dat men teveel leunt op AI-systemen.
Ik kan natuurlijk de paralellen trekken in de aanloop naar 11 september waarin de VS jarenlang bezig is geweest met bezuinigen op fysiek-voeten-in-de-klei inlichtingenwerk ten faveure van computers.
Maar we weten allemaal wel dat in beide gevallen de tech-ondernemingen hier belangrijke drivers van zijn.
Nog twee Indonesische blauwhelmen zijn omgekomen in het Zuiden van Libanon...
Wordt spannend hoe Indonesië zal reageren.
Bully is niet de juiste term. Hij onderhandelt met een pistool op het hoofd van zijn opponent. Als je toegeeft dan blijft hij net zolang doorgaan met nieuwe eisen tot er niks meer te halen valt. Dat is de New Yorkse vastgoed-maffia stijl. Het kan werken bij opponenten die bang zijn en de goede vrede willen bewaren en veel, maar niet alles te verliezen hebben.wildhagen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:27:
[...]
Zo werkt het meestal niet met een Bully. Want laten we eerlijk zijn: Trump is een bully. Niet meer, niet minder.
In New York wilde mid jaren ‘90 ook geen enkele bank meer zaken met hem doen vanwege zijn manier van werken. Toen is hij maar in de Miss Universe en Reality TV business gegaan
Als je volhoudt en tegengas geeft dan heeft ie respect voor je en gaat hij op zoek naar een ander slachtoffer. Beetje lastig alleen dat laatste in de huidige situatie met Iran, die hebben alles te verliezen, zijn intrinsiek gemotiveerd èn weten dat hij de trekker niet overhaalt.
De Chinezen en Russen weten het perfect te spelen en Iran heeft ook goed opgelet.
Zelfs in Europa beginnen we te leren hoe je om moet gaan met Trump. Het zal niet lang meer duren voordat hij uitgespeeld is. De vraag is hoe onomkeerbaar de schade die dan is aangericht zal zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Morales79 op 30-03-2026 18:19 ]
Of korter gezegd, als je het Amerikaanse beleid aanhoudt dan druipt ie vroeg of laat af: Namelijk niet onderhandelen met terroristen.Morales79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:14:
[...]
Bully is niet de juiste term. Hij onderhandelt met een pistool op het hoofd van zijn opponent. Als je toegeeft dan blijft hij net zolang doorgaan met nieuwe eisen tot er niks meer te halen valt. Dat is de New Yorkse vastgoed-maffia stijl. Het kan werken bij opponenten die bang zijn en de goede vrede willen bewaren en veel, maar niet alles te verliezen hebben.
<knip>
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Wat meer beelden. Die kan je afschrijven.Yakolev schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:13:
Een AN-32 van de Iraakse Luchtmacht is bij een militie aanval op het vliegveld van Baghdad gisteren beschadigd geraakt.
[X]
A rocket attack targeting Mohammed Alaa Air Base near Baghdad airport has destroyed an Antonov-132 aircraft belonging to the Iraqi Air Force, according to the country’s defense ministry.#Iraq pic.twitter.com/LPESAp2xMk
— Al Arabiya English (@AlArabiya_Eng) 30 maart 2026
Hij ging nog smeriger te werk. Gewone arbeiders/bedrijven betaalde hij niet (volledig) en begon rechtszaken.Morales79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:14:
[...]
Bully is niet de juiste term. Hij onderhandelt met een pistool op het hoofd van zijn opponent. Als je toegeeft dan blijft hij net zolang doorgaan met nieuwe eisen tot er niks meer te halen valt. Dat is de New Yorkse vastgoed-maffia stijl. Het kan werken bij opponenten die bang zijn en de goede vrede willen bewaren en veel, maar niet alles te verliezen hebben.
In New York wilde mid jaren ‘90 ook geen enkele bank meer zaken met hem doen vanwege zijn manier van werken. Toen is hij maar in de Miss Universe en Reality TV business gegaan
Als je volhoudt en tegengas geeft dan heeft ie respect voor je en gaat hij op zoek naar een ander slachtoffer. Beetje lastig alleen dat laatste in de huidige situatie met Iran, die hebben alles te verliezen, zijn intrinsiek gemotiveerd èn weten dat hij de trekker niet overhaalt.
De Chinezen en Russen weten het perfect te spelen en Iran heeft ook goed opgelet.
Zelfs in Europa beginnen we te leren hoe je om moet gaan met Trump. Het zal niet lang meer duren voordat hij uitgespeeld is. De vraag is hoe onomkeerbaar de schade die dan is aangericht zal zijn.
Zo zag ik een YouTube filmpje (kan hem niet zo snel terugvinden) waarin iemand verteld hoe zijn vriend. Een kleine bouw ondernemer werk ging doen voor trump en trots was over de opdracht.
Vrienden waarschuwden hem dat trump onbetrouwbaar was maar hij zei dat hij het contract juridisch had laten controleren en goed was.
Voor werk schakelde hij weer onderaannemers in.
Zou hem zeg 3 miljoen opleveren maar trump beweerde dat niet goed was. Begin rechtszaken en na x tijd kreeg hij een aanbod voor miljoen. Arm en kapot gestreden accepteerde hij de cheque. Incasseerde die en verdeelde dat geld over zijn inschakelde onderaannemers/werklui.
Daarna stak die een pistool in zijn mond.
En trump maar beweren dat hij het beste voor heeft met de working class.
In dit artikel gaat het daarover
https://eu.usatoday.com/s...sident-laswuits/85297274/
Omdat je dan wordt weggezet als een jodenhater. Dat is de eeuwige joker wat gespeeld wordt. Want het beeld dat joden zielig en slachtoffer zijn moet in stand worden gehouden. Ga je daar tegen in…how dare you!!ManiacsHouse schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:52:
[...]
Tja... Zolang Trump er zit en types als een Dilan Yeşilgöz vuistdiep erin zitten zal er weinig veranderen. Ik begrijp ook niet zo goed waarom überhaupt dat hele Israel en aanverwante organisaties (zoals een Cidi in NL) steeds maar weer wegkomen met alles maar goed lullen en geen enkel weerwoord krijgen. Macht van dat zooitje zit vrij diep waarschijnlijk. En als je er een mening over hebt zet men je per direct weg als antisemiet etc.
Ik ben er al jaren klaar mee met dat 'zielige' volk. Inmiddels gedraagt een deel zich geen haar beter dan een club van ergens tussen begin jaren 30 en 45 van de vorige eeuw...
Dat Israel nu aan de basis staat van alle onrust moeten we negeren. <knip> laat dat maar.
[ Voor 8% gewijzigd door darkrain op 30-03-2026 20:34 ]
Vind het wel weer bijzonder dat er nergens iets valt te lezen over een mogelijke dader (of mis ik ergens iets?). Of is dit gewoon Israël en durft niemand daar over te berichten?Trishul schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:32:
[...]
https://nos.nl/collectie/...luchtruim#UPDATE-93369483
Nog twee Indonesische blauwhelmen zijn omgekomen in het Zuiden van Libanon...
Wordt spannend hoe Indonesië zal reageren.
Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om als burger van NL deze oorlogsmisdadiger aan te klagen? Zoals in België weleens gebeurt dat men een aanklacht indient tegen een bepaald land.HCMarX schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Schuif maar in het mapje bewijs in de map 'aanklacht oorlogsmisdaden'. Dit gaat verschrikkelijk aflopen voor normale mensen. Wat een afgrijselijke wereld leven we in.
Caspian Report had een filmpje over het belang van desalination plants voor de (hele) regio.
YouTube: Iran has a secret doomsday plan
En waar is de VN in deze? Daar is het ook allemaal maar heel stil.
Vind dat ook al opvallend in de berichtgeving, Israël bestookt Libanon constant met raketten etc. En nu is het onbekend.ManiacsHouse schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:08:
[...]
Vind het wel weer bijzonder dat er nergens iets valt te lezen over een mogelijke dader (of mis ik ergens iets?). Of is dit gewoon Israël en durft niemand daar over te berichten?
[...]
Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om als burger van NL deze oorlogsmisdadiger aan te klagen? Zoals in België weleens gebeurt dat men een aanklacht indient tegen een bepaald land.
En wat gaat zo'n brigade doen? Met roeibootjes de stranden van Eilat bestormen?unclero schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:00:
Allemaal mooie praat, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Wat kan de VN doen? In de Veiligheidsraad heeft de VS een vetorecht.ManiacsHouse schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:08:
[...]
.
Als iemand dus een motie tegen de VS of Israël in stemming zou willen brengen, kan de VS zelf een veto uitspreken en is het voorstel dus direct verworpen.
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 99% gewijzigd door Helixes op 30-03-2026 20:39 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Als je verwijst naar de genocidewet, die wetgeving is bij ons ondertussen ook wel veranderd. Nu moet er een link met België of een Belgische burger worden aangetoond. Dit onder druk van.... the US of A.ManiacsHouse schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:08:
Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om als burger van NL deze oorlogsmisdadiger aan te klagen? Zoals in België weleens gebeurt dat men een aanklacht indient tegen een bepaald land.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.
Hou de focus op de oorlog met Iran.
:strip_exif()/f/image/lPbMcmnxgvYWO6ULWLfU4VJo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lNNMwcqkGvwk2e1GO97NfnLg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ceBqVXROi4w3dyMapVQCSXkQ.jpg?f=fotoalbum_tile)