• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Pukson schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Vind dat ook al opvallend in de berichtgeving, Israël bestookt Libanon constant met raketten etc. En nu is het onbekend.
Of het is gewoon *tromgeroffel* niet bekend.

Misschien was het een raket van de Israëliërs, misschien een bermbom van Hezbollah. Misschien was het wel zelfmoord of zelfs goddelijke interventie van God, Allah of het Vliegende Spaghetti Monster.

Het is in ieder geval niet omdat mainstream media bang is om Israël als dader aan te wijzen. Dat zie ik bijna dagelijks in de artikelen langskomen. Van hulpverleners die worden afgeslacht tot ziekenhuizen en scholen die worden platgegooid met iedereen er in. Daar wordt Israël (en/of de USA) gewoon genoemd als dader.

Ik wordt wel een beetje moe van dit soort verdachtmakingen en de "alternatieve feiten" die er uit voortvloeien.

[ Voor 14% gewijzigd door Standeman op 30-03-2026 22:21 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:35

ManiacsHouse

Scheisse!

Standeman schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Of het is gewoon *tromgeroffel* niet bekend.

Misschien was het een raket van de Israëliërs, misschien een bermbom van Hezbollah. Misschien was het wel zelfmoord of zelfs goddelijke interventie van Allah of het vliegende spaghetti monster.

Het is in ieder geval niet omdat mainstream media bang is om Israël als dader aan te wijzen. Dat zie ik bijna dagelijks in de artikelen langskomen. Van hulpverleners die worden afgeslacht tot zieken huizen en scholen die worden platgegooid. Daar wordt Israël (en/of de USA) gewoon genoemd als dader.

Ik wordt wel een beetje moe van dit soort verdachtmakingen en de "alternatieve feiten" die er uit voortvloeien.
Kom kom. Dit is wel heel opvallend. Dat hulpverleners, schoolgaande kinderen, überhaupt burgers worden vermoord is blijkbaar inmiddels normaal en Israël/VS trekken zich er geen hol van aan als iemand er iets over zegt. Behalve dan de antisemitisme/jodenhater-kaart trekken... Maar in geval van de VN hangt er ineens een waas omheen. En dat tot 2 keer toe in 2 dagen. Israël heeft waarschijnlijk toch wel wat uit te leggen mochten zij hier wat van weten... En zou me niks verbazen als de VN in deze heel voorzichtig is met een dader/oorzaak aanwijzen.
Verder is het vrij simpel. Israël voert aanvallen en bombardementen uit in die regio (Libanon, soeverein land enzo...) dus wie er hier voor groot deel de veroorzaker van deze shitshow?

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ManiacsHouse schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Kom kom. Dit is wel heel opvallend. Dat hulpverleners, schoolgaande kinderen, überhaupt burgers worden vermoord is blijkbaar inmiddels normaal en Israël/VS trekken zich er geen hol van aan als iemand er iets over zegt. Behalve dan de antisemitisme/jodenhater-kaart trekken... Maar in geval van de VN hangt er ineens een waas omheen. En dat tot 2 keer toe in 2 dagen. Israël heeft waarschijnlijk toch wel wat uit te leggen mochten zij hier wat van weten... En zou me niks verbazen als de VN in deze heel voorzichtig is met een dader/oorzaak aanwijzen.
Verder is het vrij simpel. Israël voert aanvallen en bombardementen uit in die regio (Libanon, soeverein land enzo...) dus wie er hier voor groot deel de veroorzaker van deze shitshow?
Oh, Israël is zeker de veroorzaker van deze shitshow in directe zin. De USA heeft zich er in laten lullen (probeert Israël al jaren, maar toen zaten er nog enigzins competente mensen aan het roer in het Witte huis). En gezien de geschiedenis heeft Iran ook een een hoop bloed aan de handen en zeker niet onschuldig gezien de laatste 50 jaar.

Maar daar had ik het niet over. Ik had over de beschuldiging dat Nederlandse media niet Israël als dader wil beschouwen en dat het typisch zou zijn voor media in Nederland.
Dat is gewoon aantoonbare onzin.

Maar goed, journalistieke waarheidsvinding is blijkbaar niet belangrijk. Je mag als journalist niet meer zeggen dat het onbekend is wie de schuldige is.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Let s.v.p. op onze nieuwe regel omtrent militair jargon, we zijn een topic dat breder deelnemers en lezers trekt dan het Oekraïne forum en sommige mensen zijn totaal niet bekend met militair jargon en afkortingen.

Het vriendelijke verzoek is om militair jargon afkortingen ook voluit te schrijven en eventueel toe te lichten met een url, zie nu ook de topic warning. Bijvoorbeeld, als iemand CEP of PrSM als afkorting noemt bij een raket, dan is dat voor een leek onbekend. Dus bijvoorbeeld CEP (Circular Error Probable), PrSM (Precision Strike Missile)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wildhagen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Zo werkt het meestal niet met een Bully. Want laten we eerlijk zijn: Trump is een bully. Niet meer, niet minder.
Over Bully gesproken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpT4aRyHio5CEtGVE2O_4Z2o7sk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jrkgwp4hE5m1cAP1siwUMh8f.png?f=fotoalbum_large bron

Komt me toch wel erg bekend voor uit sommige films met Marlo Brando en Al Pacino.

Ik heb je beschermd .. wil je ff betalen.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

unclero

MB EQA ftw \o/

wildhagen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:23:
Hopelijk kan Iran zich goed voorbereiden met die plannen tegen de door de VS kennelijk geplande agressieve acties en poging tot diefstal van dat uranium.
Ik hoop van niet. Want ik wil dat Iraanse regime weg hebben.

Maar ja, hoop is nu eenmaal uitgestelde teleurstelling.
De vraag is niet of ze zich goed voor hebben kunnen bereiden. Want daar zijn ze al decennia mee bezig. Dat moesten ze ook wel, gezien de ervaringen.

Natuurlijk is het zo dat in ieder leger, op ieder ministerie van defensie en op iedere militaire academie allerhande strategiën worden geschreven en war games worden gespeeld. De focus bij de Iraniërs lag de afgelopen 46 jaar vooral op scenario's en strategiën getiteld "De Amerikanen Gaan Nog Een Keer Langskomen".

Natuurlijk hebben de Amerikanen ook allerhande strategiën geschreven en war games gespeeld, maar naar wat ik verneem is dat geen van die ooit echt verder uitgewerkt is omdat het nooit mogelijk was een voor de Amerikanen gunstige uitkomst te verkrijgen. Dit zegt al genoeg.

Dan moeten we ons afvragen: wat is de prijs die we voor boots-on-the-ground en uitzicht op een mogelijke kans op regime-change over hebben?
Aan het begin van deze oorlog heb ik gezegd dat ik best 20 euro per liter benzine wil betalen als dat regime change oplevert. Maar ja, ik heb makkelijk praten. Mijn huis is vanaf de bouw al gasloos, ik rijd elektrisch, uit zelf opgewekte elektriciteit.

Hoever bent u bereid te gaan? We moeten er immers ernstig rekening mee houden dat de huidige hoge prijzen nog wel het begin zijn, en het wellicht een paar jaar kan duren voor we pre-aanval prijzen bij de pomp zien.
In de rest van de wereld heeft men de luxe niet om even lekker achterover te leunen en te wachten tot de overheid een of ander toeslagje of subsidietje verzint.
We kennen de voorbeelden uit India waar men gas voor horeca heeft afgeknepen. We kennen de voorbeelden van rantsoenering uit Zuid-Oost-Azië. En iedereen staat nu in de rij voor Chinese elektrische voertuigen.

Maar we moeten ons ook voorbereiden dat we in Europa ook maatregelen moeten nemen. Ik voorzie dat tegen de tijd dat de diesel de drie euro aan tikt er al wat zaken uit de kast zijn getrokken, zoals maar niet gelimiteerd tot:
  • Bevorderen/verplichten thuiswerken (met wellicht ipv een autoloze zondag, een verplichte thuiswerkdag).
  • Beperken verkoop diesel aan eenieder die niet een logistiek of agrarisch bedrijf is.
  • Korting op accijnzen voor logistieke en agrarische bedrijven.
  • Maximale te tanken hoeveelheden.
En dan zal het sentiment "ik gun de Iraniërs vrijheid en democratie" heel snel omslaan in "ik gun mezelf een volle tank zonder bankroet te gaan".

Natuurlijk is het zo dat zodra de eerste 'boots' de Iraanse 'ground' aanraken, het ook de dag is dat de Amerikanen wakker worden met sociale media die bolstaat met full hd filmpjes van fpv drones die Amerikaanse GI's achterna zitten met een catchy nummertje op de achtergrond. Dit zal ongetwijfeld onderdeel zijn van de Iraanse strategie.
Maar de hoeveelheid Amerikanen die vinden dat 6 dollar per gallon een psychische grens is waar boven Amerikaans bloed vergoten mag worden zal u verbazen. Maar bij 7 á 8 dollar per gallon kan dat omslaan in "geef die Iraniërs maar wat ze willen".

Mij bekruipt dan ook het gevoel dat Trump er niet in staat met "een mooie grote deal sluiten" pas als de Iraniërs het zat zijn. Nee, de "mooie grote deal sluiten" doet hij pas als de Amerikanen het zat zijn. Want dat is de enige manier om een verslechtering van de situatie (het regime is alleen maar sterker geworden, Amerika zwakker en bijna bankroet) thuis te kunnen verkopen als een win.
Skyaero schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:35:
En wat gaat zo'n brigade doen? Met roeibootjes de stranden van Eilat bestormen?
Allemaal mooie praat, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Nee. Gewoon opereren binnen het UNIFIL mandaat.
De Israeli's waren niet erg blij met de gedachte dat er méér internationale oren en ogen in Zuid-Libanon zouden komen. Ook zou meer geweren simpelweg betekenen dat als ze blauwhelmen onder vuur zouden nemen, er ook sneller teruggeschoten zou worden (en teruggeschoten zou niet alleen kunnen zijn met de lichte wapens van de UNIFIL-ers, maar er lag ook al een korvette voor de kust en een fregat was net onderweg vanuit Nederland waar ze was voor onderhoud).
Standeman schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:36:
Maar goed, journalistieke waarheidsvinding is blijkbaar niet belangrijk. Je mag als journalist niet meer zeggen dat het onbekend is wie de schuldige is.
Het is niet de journalist die zegt dat het onbekend is wie er geschoten heeft. Het is de VN zelf die dat zegt. En dat snap ik heel goed van ze, want die willen iets degelijker onderzoek verrichten daar aan de conclusies ook gevolgen verbonden zijn.
duvekot schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:48:
[Afbeelding] bron

Komt me toch wel erg bekend voor uit sommige films met Marlo Brando en Al Pacino.

Bin Salman: "Geen probleem goede vriend. Accepteert u ook yuan? Want vanaf maandag gaan we olie louter nog verhandelen in yuan."

[ Voor 6% gewijzigd door unclero op 31-03-2026 00:00 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

@unclero Het is de journalist die probeert goede bronnen te gebruiken. De VN is zeker een redelijke bron.

Mij ging er om het feit dat journalisten afgezeken werden omdat ze niet direct Israël als schuldige wilden aanwijzen.
En dat wordt er ook nog de het-zal-wel-bestempeld-worden-als-antisemathisme kaart. Ik vind het ziek.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
unclero schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:53:
[...]

Ik denk dat iedereen dat Iraanse regime weg wil hebben. Maar ik vermoed dat men liever heeft dat de Israëlische en Amerikaanse regimes even opdonderen. Dus first things first.

Zolang Trump en Netanyahu, inclusief hun aanhang en sponsors, aan de macht zijn zie ik geen enkele vorm van vrede in het middenoosten. Dat zijn momenteel de grootste instabiele factoren, hoe pijnlijk dat ook is vanuit "westers" perspectief.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:35

ManiacsHouse

Scheisse!

Standeman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 00:20:
@unclero Het is de journalist die probeert goede bronnen te gebruiken. De VN is zeker een redelijke bron.

Mij ging er om het feit dat journalisten afgezeken werden omdat ze niet direct Israël als schuldige wilden aanwijzen.
En dat wordt er ook nog de het-zal-wel-bestempeld-worden-als-antisemathisme kaart. Ik vind het ziek.
Ik zeik nergens journalisten af. :)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ManiacsHouse schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 00:37:
[...]

Ik zeik nergens journalisten af. :)
Het ging mij om de reactie van @Pukson

Wat jouw reactie betreft. Je moet je realiseren waarvoor de VN er is.. het is er zodat diplomaten blijven praten met elkaar.
De manier dat alles weg-gevetoed kan worden maakt het per definitie al een papieren tijger. Maar dat landen met elkaar praten is al iets..

De VN heeft geen macht.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11:44
Dus nu wil die de oorlog beëindigen zonder heropening. Met andere woorden Iran heeft gewonnen en heeft dankzij trumpie een nieuwe troefkaart waar ze 4 weken nog niet echt het bestaan van wisten.

Weer super gedaan donnie.

https://www.wsj.com/world...f-hormuz-ee950ad4?mod=mhp

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
duvekot schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:48:
[...]

Over Bully gesproken:

[Afbeelding] bron

Die landen hebben dankzij Trump nu ook miljarden aan schade aan hun installaties. Plus imago-schade van een mooie en stabiele omgeving, gekocht met _veul_ greenwashing oliegeld.

Het zou mooi zijn als ze de VS om miljarden herstelbetalingen vragen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:38
Tja, de acties van Trump zijn altijd gericht op direct succes, langdurige oplossingen werkt niet voor zijn kleine brein. Hij voelt ook wel dat hij dit niet kan winnen zonder heel veel bloedvergieten van amerikanen en dat valt niet goed in zijn land. Het gaat dus een klassieke TACO worden waar iedereen behalve Trump slechter van wordt.

Natuurlijk is Iran geen lieverdje, zijn ze ook al heel lang niet maar actieve agressie komt toch vooral uit de Verenigde Staten en Israel in dit conflict. De olieboeren in de omgeving zijn hier echt niet blij mee omdat hun toekomst afhangt van de olieverkopen en rust in die regio. Op dit moment gun ik Iran elk succes wat ze hebben tegen de dwingeland Trump en terrorist Netanyahu en het beleid wat zij verkondigden.

Voor de wereld is inmiddels duidelijk dat de Verenigde Staten net zo'n bananenrepubliek geworden is als Rusland en dat je er geen afspraken mee kunt maken of iets van kunt verwachtten behalve ellende. Israel staat bij mij al jaren bekend als die valse kleine Pitbull die je in je kuiten bijt zodra je hem niet kunt zien. Inslapen is de beste oplossing.

Als Europa en Azie zijn we momenteel de minst agressieve factoren in het wereldtoneel maar lijden we ook onder de agressie, wij kunnen het enigzins betalen, Azie heeft het al moeilijker. Hopelijk zien we met dit soort conflicten in dat welke wereldbrede organisaties we ook hebben, die organisaties gedoemd zijn te mislukken toen iemand besloot om Veto-rechten in te stellen daarin. Hiermee zijn ze machteloos en papieren tijgers, gedoemd om alleen maar geld te verslinden. Tijd om die hele samenwerkingen eens goed te overzien een aan te passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bvanham op 31-03-2026 07:29 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:33
unclero schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:53:
[...]

Maar ja, hoop is nu eenmaal uitgestelde teleurstelling.
De vraag is niet of ze zich goed voor hebben kunnen bereiden. Want daar zijn ze al decennia mee bezig. Dat moesten ze ook wel, gezien de ervaringen.

Natuurlijk is het zo dat in ieder leger, op ieder ministerie van defensie en op iedere militaire academie allerhande strategiën worden geschreven en war games worden gespeeld. De focus bij de Iraniërs lag de afgelopen 46 jaar vooral op scenario's en strategiën getiteld "De Amerikanen Gaan Nog Een Keer Langskomen".

Natuurlijk hebben de Amerikanen ook allerhande strategiën geschreven en war games gespeeld, maar naar wat ik verneem is dat geen van die ooit echt verder uitgewerkt is omdat het nooit mogelijk was een voor de Amerikanen gunstige uitkomst te verkrijgen. Dit zegt al genoeg.

Dan moeten we ons afvragen: wat is de prijs die we voor boots-on-the-ground en uitzicht op een mogelijke kans op regime-change over hebben?
Aan het begin van deze oorlog heb ik gezegd dat ik best 20 euro per liter benzine wil betalen als dat regime change oplevert. Maar ja, ik heb makkelijk praten. Mijn huis is vanaf de bouw al gasloos, ik rijd elektrisch, uit zelf opgewekte elektriciteit.

Hoever bent u bereid te gaan? We moeten er immers ernstig rekening mee houden dat de huidige hoge prijzen nog wel het begin zijn, en het wellicht een paar jaar kan duren voor we pre-aanval prijzen bij de pomp zien.
In de rest van de wereld heeft men de luxe niet om even lekker achterover te leunen en te wachten tot de overheid een of ander toeslagje of subsidietje verzint.
We kennen de voorbeelden uit India waar men gas voor horeca heeft afgeknepen. We kennen de voorbeelden van rantsoenering uit Zuid-Oost-Azië. En iedereen staat nu in de rij voor Chinese elektrische voertuigen.

Maar we moeten ons ook voorbereiden dat we in Europa ook maatregelen moeten nemen. Ik voorzie dat tegen de tijd dat de diesel de drie euro aan tikt er al wat zaken uit de kast zijn getrokken, zoals maar niet gelimiteerd tot:
  • Bevorderen/verplichten thuiswerken (met wellicht ipv een autoloze zondag, een verplichte thuiswerkdag).
  • Beperken verkoop diesel aan eenieder die niet een logistiek of agrarisch bedrijf is.
  • Korting op accijnzen voor logistieke en agrarische bedrijven.
  • Maximale te tanken hoeveelheden.
En dan zal het sentiment "ik gun de Iraniërs vrijheid en democratie" heel snel omslaan in "ik gun mezelf een volle tank zonder bankroet te gaan".

Natuurlijk is het zo dat zodra de eerste 'boots' de Iraanse 'ground' aanraken, het ook de dag is dat de Amerikanen wakker worden met sociale media die bolstaat met full hd filmpjes van fpv drones die Amerikaanse GI's achterna zitten met een catchy nummertje op de achtergrond. Dit zal ongetwijfeld onderdeel zijn van de Iraanse strategie.
Maar de hoeveelheid Amerikanen die vinden dat 6 dollar per gallon een psychische grens is waar boven Amerikaans bloed vergoten mag worden zal u verbazen. Maar bij 7 á 8 dollar per gallon kan dat omslaan in "geef die Iraniërs maar wat ze willen".

Mij bekruipt dan ook het gevoel dat Trump er niet in staat met "een mooie grote deal sluiten" pas als de Iraniërs het zat zijn. Nee, de "mooie grote deal sluiten" doet hij pas als de Amerikanen het zat zijn. Want dat is de enige manier om een verslechtering van de situatie (het regime is alleen maar sterker geworden, Amerika zwakker en bijna bankroet) thuis te kunnen verkopen als een win.

[...]

Nee. Gewoon opereren binnen het UNIFIL mandaat.
De Israeli's waren niet erg blij met de gedachte dat er méér internationale oren en ogen in Zuid-Libanon zouden komen. Ook zou meer geweren simpelweg betekenen dat als ze blauwhelmen onder vuur zouden nemen, er ook sneller teruggeschoten zou worden (en teruggeschoten zou niet alleen kunnen zijn met de lichte wapens van de UNIFIL-ers, maar er lag ook al een korvette voor de kust en een fregat was net onderweg vanuit Nederland waar ze was voor onderhoud).

[...]

Het is niet de journalist die zegt dat het onbekend is wie er geschoten heeft. Het is de VN zelf die dat zegt. En dat snap ik heel goed van ze, want die willen iets degelijker onderzoek verrichten daar aan de conclusies ook gevolgen verbonden zijn.

[...]

Bin Salman: "Geen probleem goede vriend. Accepteert u ook yuan? Want vanaf maandag gaan we olie louter nog verhandelen in yuan."
Ik zeg niet dat het leuk of gemakkelijk zou zijn maar een (tijdelijke) rantsoenring van fossiele brandstoffen zou een interessante levenservaring zijn, een praktische oefening in weerbaarheid zeg maar.

En beter doen in de lente/zomer dan in de winter.

Overheden in Europa zijn daar nog heel erg stil over vind ik.

Ik hoop maar dat het dan niet plots zal zijn van aan de ene kant de accijnzen op brandstoffen verlagen en aan de andere kant de algemene belastingen verhogen. Dat is een straatje zonder einde.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:57
Nou, als dit klopt en ook zo gaat gebeuren, zou toch wel een afgang zijn. Een conflict op wereldschaal beginnen zonder plan en vervolgens "terugtrekken" met een gesloten levensaders voor de energiemarkt en geen of deels gehaalde doelen op het land.

Zou Trump merken dat de support ook in zijn eigen achterban afneemt?

NOS - 'Trump wil einde aan de oorlog, ook zonder opening Straat van Hormuz'

---
Wozmro schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:30:
[...]

Ik zeg niet dat het leuk of gemakkelijk zou zijn maar een (tijdelijke) rantsoenring van fossiele brandstoffen zou een interessante levenservaring zijn, een praktische oefening in weerbaarheid zeg maar.

En beter doen in de lente/zomer dan in de winter.

Overheden in Europa zijn daar nog heel erg stil over vind ik.

Ik hoop maar dat het dan niet plots zal zijn van aan de ene kant de accijnzen op brandstoffen verlagen en aan de andere kant de algemene belastingen verhogen. Dat is een straatje zonder einde.
Als, dan ga daar maar vanuit. Het huishoudboekje van de staat kun je zien als een grote Excel. Gaat er ergens een inkomst omlaag (Accijns bijvoorbeeld) dan gaat het elders omhoog. Aangevuld met staatsleningen.
En ik denk ook wel plots. Enerzijds omdat we in het verleden hebben gezien dat onze overheid te langzaam is en uiteindelijk uit nood hard moet ingrijpen. Anderzijds zou je met een geleidelijke maatregel ook bunkeren e.d. in de hand werken.

[ Voor 50% gewijzigd door DomiGijzen op 31-03-2026 07:51 ]

Grz D.

• Milo85
  • Nu online
DomiGijzen schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:47:
Nou, als dit klopt en ook zo gaat gebeuren, zou toch wel een afgang zijn. Een conflict op wereldschaal beginnen zonder plan en vervolgens "terugtrekken" met een gesloten levensaders voor de energiemarkt en geen of deels gehaalde doelen op het land.

---

[...]

Als, dan ga daar maar vanuit. Het huishoudboekje van de staat kun je zien als een grote Excel. Gaat er ergens een inkomst omlaag (Accijns bijvoorbeeld) dan gaat het elders omhoog. Aangevuld met staatsleningen.
En ik denk ook wel plots. Enerzijds omdat we in het verleden hebben gezien dat onze overheid te langzaam is en uiteindelijk uit nood hard moet ingrijpen. Anderzijds zou je met een geleidelijke maatregel ook bunkeren e.d. in de hand werken.
Nou voornamelijk dit stukje ...
The Wall Street Journal meldt dat het in een later stadium alsnog heropenen van de Straat van Hormuz "een complexe operatie" zou kunnen worden. De Verenigde Staten zouden daarvoor in eerste instantie inzetten op diplomatieke druk op Teheran en anders Europa en Golfstaten vragen de leiding te nemen.
Even bombarderen.. wordt te heet onder de voeten. Laat andere landen het maar oplossen.. en Israël die natuurlijk lekker doorgaat in zijn eentje..

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
DomiGijzen schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:47:

Colin Powell says: "You break it, you own it". 8)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
Milo85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:53:
[...]

[...]

Even bombarderen.. wordt te heet onder de voeten. Laat andere landen het maar oplossen.. en Israël die natuurlijk lekker doorgaat in zijn eentje..
Waar betaald Israël dit allemaal van joh, die zitten al zoveel jaren in oorlogsmodus. 8)7

• nafofella
[...]

[...]

Vanochtend op bnr een verslaggever uit pakistan die melde dat Pakistan nu bemiddeld tussen USA en iran. Volgende week zouden er al directe gesprekken zijn tussen iran en usa in islamabad.
Iran heeft dus ook al iets van 20 pakistaanse olietankers doorgang gegeven. (pakistan is heel erg afhankelijk van olie).

• DropjesLover
  • Nu online
tiswat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:02:
[...]

Waar betaald Israël dit allemaal van joh, die zitten al zoveel jaren in oorlogsmodus. 8)7
Aangezien het een land is van 10 miljoen inwoners, zonder oliebronnen oid...

Daar is wel een aanzienlijke tech-sector mee opgebouwd, maar een GDP van ~560 miljard.
Ter vergelijking, België heeft 11 miljoen inwoners, maar een GDP van ~715 miljard.

Dus eigenlijk stelt het niet bijzonder veel voor daar.

Puur kunstmatig opgebouwd met een dikke financiele pijplijn vanuit de VS.

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 31-03-2026 08:24 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
tiswat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:02:
[...]

Al zou Israël failliet zijn, met de (gelukkig inmiddels afnemende) onvoorwaardelijke steun uit het westen kunnen ze blijven spelen.

• DropjesLover
  • Nu online
[...]

[...]

Ik hoop dat Iran de Straat opent. Maar enkel voor ladingen die niet betaald zijn in dollars.
Vond ik toch wel een machtig mooi idee eigenlijk. Ze wilden enkel Yuan, maar Euro's zouden ook al enorm helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 31-03-2026 08:31 ]

BThGvNeOA

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:49
[...]

[...]

Ik geloof er niks van dat de VS zich dan echt terugtrekt. Dat zou betekenen dat Israël er dan alleen voor staat en dat gaat absoluut niet gebeuren. Dat houden ze ook niet lang vol, een multifront oorlog tegen Iran, Libanon en Houthi's. Iran heeft ook geen enkele incentive nu om te stoppen tegen Israël, zij zijn zelf aangevallen door Israël en zien dat ze effectief kunnen breken door het Israëlische raketschild.

Ik verwacht dat de VS als last resort komen met zware wraak bombardementen op kritische infrastructuur in Iran, energievoorziening en waterhuishouding.
Ik vermoed dat zelfs een laatste aanval met nucleaire wapens tot de opties behoort, zou me echt niet verbazen.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:38
*knip* dergelijke insinuerende claims mag je achterwege laten

[ Voor 83% gewijzigd door polthemol op 31-03-2026 08:39 ]

• DropjesLover
  • Nu online
Ja.

Immers, aan dat effect hebben de VS en Israel al aantoonbaar 70 jaar lak. Hun oplossing is elke 10 jaar een nieuwe oorlog tegen die "haarbaarden" starten.

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 31-03-2026 08:40 ]

BThGvNeOA

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:48
Dat is de hele grap van dit verhaal (aanname er uit gehaald). Er komt waarschijnlijk weer een gigantische vluchtelingenstroom op gang waarmee Europa voor jaren wordt gedestabiliseerd en extreem rechts weer meer kiezers krijgt toegeworpen. Dit past allemaal precies bij het plan wat de VS heeft voor Europa.

Ergens hoop ik dat Europa de betrekkingen met Iran kan normaliseren als/wanneer de VS zich terug trekt (en idealiter ook dat ze daar wat normaler gaan doen tegen de eigen bevolking, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren).

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 31-03-2026 08:43 ]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:41

Auredium

Informaticus Chaoticus

Milo85 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Er ligt voor circa 2 miljard US dollars aan olie op Kharg (naar schatting). Dat is een schijntje van wat er nu al uitgegeven is aangezien de oorlog voor de US nu al een miljard per dag is.
Ik zeg niet dat ze het niet gaan proberen, ik geef aan dat ze zullen falen als ze het gaan proberen. Kharg is zo goed als zeker gewired om de lucht in te gaan. Iran weet net zoals de rest van de wereld dat de huidige administratie van de VS die olie in handen wilt krijgen. Dat is ook de reden waarom de retoriek vanuit de VS is veranderd; de realisatie dat ze nooit die olie intact kunnen krijgen en dus dat ze álles gaan vernietigen'. Mogelijk dat Trump de olie nu via onderhandelingen wilt krijgen aangezien ze die niet via een invasie van het eiland in handen kunnen krijgen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Milo85
  • Nu online
Ik vraag me af of Iran de EU als vijand ziet. We zijn toch een beetje Zwitserland/Neutraal in deze, we veroordelen de US/Israël niet als zodaning, maar we steunen ze ook niet. We zitten dan wel weer met Rusland die Iran helpt dus die zullen ook wel zeggen 'laat ze niet leveren aan de EU'.
Dan zit je nog met de NAVO waarmee we een 'bondgenoot' zijn met de US en van oudsher ook, ook al bemoeit de NAVO zich hier niet mee.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Milo85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:00:
Ik vraag me af of Iran de EU als vijand ziet. We zijn toch een beetje Zwitserland/Neutraal in deze, we veroordelen de US/Israël niet als zodaning, maar we steunen ze ook niet. We zitten dan wel weer met Rusland die Iran helpt dus die zullen ook wel zeggen 'laat ze niet leveren aan de EU'.
Dan zit je nog met de NAVO waarmee we een 'bondgenoot' zijn met de US en van oudsher ook, ook al bemoeit de NAVO zich hier niet mee.
Hangt er vanaf. De EU heeft Iran heel lang onder sancties gehouden (ook nu) en we hebben veel mensen opgevangen (goed overigens) die ze daar zien als dissidenten. In die zin is het huidige regime daar niet blij met de EU.

Aan de andere kant doet de EU zich heel duidelijk positioneren als een machtsblok wat niet militair wilt ingrijpen. In die zin is er voor Iran reden om de EU te ontzien wat betreft raketten en drones. We zien echter wel hier en daar aanslagen in Europa maar die zijn vooral gericht tegen dissidenten tot nu toe. Ik vermoed dat waar het op neer komt de Iran begrijpt dat ze militair hun situatie een stuk erger kunnen maken als ze de EU lastig vallen. Gelijktijdig is de EU niet geïnteresseerd in dit uitzichtloze conflict van de VS/Israël en zitten we al met Oekraine.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Freak187
  • Laatst online: 12:16

Freak187

geen

Milo85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:00:
Dat is het lot van Europa die zich jarenlang aan de VS heeft vastgeklampt. Je kunt nu niet ineens zeggen dat je er niks mee te maken hebt. Dan moet je laten zien dat je losraakt van de VS en dat willen we toch ook niet. Veel handel, militaire afhankelijkheid.. etc.

Het is die idioot Trump die op eigen houtje alle relaties opblaast. Europa laat zich intimideren door Trump. Israel bepaald het buitenlandse beleid van de VS. En Iran zet wel z'n hakken in het zand.

Europa moet zich toch harder tov de VS gaan opstellen. Trump laat nu met Iran zien dat hij geen 4D schaaktactiek doet, het is gewoon luisteren naar degene die hem het meest paait. Inzake Iran is het veel geblaat, weinig wol. Iran is tot nu toe de winnaar. Sancties gelift en de straat van Hormuz onder controle.
En Europa blijft maar draaien en peinzen, hopen dat de Amerikanen straks een ander soort leiderschap krijgen. Maar ik geloof daar niet in. Dat hele land wil eigenlijk dat het meer isolationistisch gaat worden. Dus ook straks met een Democratische president (als er nog verkiezingen plaatsvinden), zal de anti Europa koers niet zomaar bijdraaien.

Kia Niro-EV 2024

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:22
Auredium schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Hangt er vanaf. De EU heeft Iran heel lang onder sancties gehouden (ook nu) en we hebben veel mensen opgevangen (goed overigens) die ze daar zien als dissidenten. In die zin is het huidige regime daar niet blij met de EU.

Aan de andere kant doet de EU zich heel duidelijk positioneren als een machtsblok wat niet militair wilt ingrijpen. In die zin is er voor Iran reden om de EU te ontzien wat betreft raketten en drones. We zien echter wel hier en daar aanslagen in Europa maar die zijn vooral gericht tegen dissidenten tot nu toe. Ik vermoed dat waar het op neer komt de Iran begrijpt dat ze militair hun situatie een stuk erger kunnen maken als ze de EU lastig vallen. Gelijktijdig is de EU niet geïnteresseerd in dit uitzichtloze conflict van de VS/Israël en zitten we al met Oekraine.
Daarbij liepen we integenstelling tot USA (of beter gezegd, Trump) niet weg van het JCPOA akkoord, wat veel economische sancties tegen Iran zou opheffen. Maar hebben we wel bijgedragen aan de genocide in Gaza, door de staat Israël en kolonisten in de west-bank economisch te steunen. De staat Israël is hetzelfde van plan in Libanon. Wie weet hoe de wereld eruit zag als USA niet was weggelopen van dit akkoord. De wereld wordt op dit moment in de brandt gezet, voor een zeer klein groepje protestanten die niet in de toekomst geloven.

Je zou bijna hopen dat het Europese vlootje bij Cyprus op het moment rustig een wijntje/theetje aan het doen is en een geschikt moment afwacht om Netanyahu daar weg te plukken. Niet om de misdaden van het Iraanse goed te praten uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door Grunwold op 31-03-2026 10:02 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
Freak187 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Dat is het lot van Europa die zich jarenlang aan de VS heeft vastgeklampt. Je kunt nu niet ineens zeggen dat je er niks mee te maken hebt. Dan moet je laten zien dat je losraakt van de VS en dat willen we toch ook niet. Veel handel, militaire afhankelijkheid.. etc.

Het is die idioot Trump die op eigen houtje alle relaties opblaast. Europa laat zich intimideren door Trump. Israel bepaald het buitenlandse beleid van de VS. En Iran zet wel z'n hakken in het zand.

Europa moet zich toch harder tov de VS gaan opstellen. Trump laat nu met Iran zien dat hij geen 4D schaaktactiek doet, het is gewoon luisteren naar degene die hem het meest paait. Inzake Iran is het veel geblaat, weinig wol. Iran is tot nu toe de winnaar. Sancties gelift en de straat van Hormuz onder controle.
En Europa blijft maar draaien en peinzen, hopen dat de Amerikanen straks een ander soort leiderschap krijgen. Maar ik geloof daar niet in. Dat hele land wil eigenlijk dat het meer isolationistisch gaat worden. Dus ook straks met een Democratische president (als er nog verkiezingen plaatsvinden), zal de anti Europa koers niet zomaar bijdraaien.
Het Anti Europa sentiment werkt voornamelijk in het voordeel van Europa zelf. Die mogen zelf hun boontjes doppen en minder afhankelijk worden. Dat is de grootste winst.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Grunwold schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Daarbij liepen we integenstelling tot USA (of beter gezegd, Trump) niet weg van het JCPOA akkoord, wat veel economische sancties tegen Iran zou opheffen. Maar hebben we wel bijgedragen aan de genocide in Gaza, door de staat Israël en kolonisten in de west-bank economisch te steunen. Wie weet hoe de wereld eruit zag als USA niet was weggelopen van dit akkoord. De wereld wordt op dit moment in de brandt gezet, voor een zeer klein groepje protestanten die niet in de toekomst geloven.

Je zou bijna hopen dat het Europese vlootje bij Cyprus op het moment rustig een wijntje/theetje aan het doen is en een geschikt moment afwacht om Netanyahu daar weg te plukken. Niet om de misdaden van het Iraanse goed te praten uiteraard.
JCPOA is inderdaad het dingetje. Er was letterlijk geen reden om dat te laten vallen; nul, nada, noppes. De reden om hiervan weg te lopen was ook puur een VS/Israël only reden wat feitelijk een voorzet was voor de chaos die ze nu hebben veroorzaakt.
Onder de juiste omstandigheden is JCPOA nog mogelijk. Maar hierin is belangrijk dat de VS dat ook wilt en dat is heel erg afhankelijk van wat Israël wilt. De huidige leiding in Israël wilt een 'groter Israël'. Effectief zijn hun doelen vergelijkbaar als de droom van Poetin om weer een groot Rusland te maken. Maar goed, we gaan daarmee wellicht wat te diep in op onderwerpen die soms wat gevoelig liggen.

@nafofella Hieronder. Dat is meer wat voor het Europa topic maar de EU is definitief goede stappen aan het maken door de omhelzing van het Deense principe. Dus er is wel verbetering.

(ingekort om ontopic te blijven)

[ Voor 38% gewijzigd door Auredium op 31-03-2026 10:13 ]

• nafofella
ErikT738 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:41:
[...]

Dat is de hele grap van dit verhaal (aanname er uit gehaald). Er komt waarschijnlijk weer een gigantische vluchtelingenstroom op gang waarmee Europa voor jaren wordt gedestabiliseerd en extreem rechts weer meer kiezers krijgt toegeworpen. Dit past allemaal precies bij het plan wat de VS heeft voor Europa.

Ergens hoop ik dat Europa de betrekkingen met Iran kan normaliseren als/wanneer de VS zich terug trekt (en idealiter ook dat ze daar wat normaler gaan doen tegen de eigen bevolking, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren).
Dat doet europa zichzelf toch echt aan. Je kan ook zeggen: grenzen dicht en remigratie.
Dat is ook de reden dat (extreem) rechtse partijen keihard groeien in europa omdat een paar mensen en partijen dat niet snappen na decennia.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:48
nafofella schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Dat doet europa zichzelf toch echt aan. Je kan ook zeggen: grenzen dicht en remigratie.
Dat is ook de reden dat (extreem) rechtse partijen keihard groeien in europa omdat een paar mensen en partijen dat niet snappen na decennia.
Dit is niet de plaats voor deze discussie, maar zo simpel is het allemaal niet. Vaak genoeg is de enige manier om die mensen aan de EU grens tegen te houden is door ze direct of indirect te doden, en gek genoeg vinden die stomme linkse deugpartijen dat niet oké. Hetzelfde geldt voor remigratie. Het land van oorsprong (wanneer je dat überhaupt kan achterhalen) wil de mensen vaak niet terug, of juist al te graag om ze gevangen te zetten, te martelen en dat soort dingen. Moeten we ze dan met een parachute gaan droppen?

Het feit dat extreem rechts keihard wordt gepusht door allerlei (Amerikaanse!) algoritmes op social media laat je dan nog buiten beschouwing. Uiteindelijk zijn het al decennia de VS en Rusland die veel van de onrust in het Midden Oosten veroorzaken, en een verzwakt Europa komt hen goed uit.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:20
[...]

het zou vooral slim zijn voor de EU om meer toenadering te zoeken tot de middenmachten. je ziet de laatste tijd steeds meer blokjes ontstaan. je had de brics landen al, maar Australië Canada het Verenigd Koninkrijk Japan en Korea hebben onder aansporingen van Mark Carney ook een aantal overeenkomsten gesloten. met Canada Australië en Korea is de EU aan het onderhandelen, dan lijkt het me snugger dat ze dit wat groter trekken en zich bij die "Pacific Union?" aansluiten (al is het Verenigd Koninkrijk wel een beetje de vreemde eend in de bijt)

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Alex_79 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:19:
[...]

het zou vooral slim zijn voor de EU om meer toenadering te zoeken tot de middenmachten. je ziet de laatste tijd steeds meer blokjes ontstaan. je had de brics landen al, maar Australië Canada het Verenigd Koninkrijk Japan en Korea hebben onder aansporingen van Mark Carney ook een aantal overeenkomsten gesloten. met Canada Australië en Korea is de EU aan het onderhandelen, dan lijkt het me snugger dat ze dit wat groter trekken en zich bij die "Pacific Union?" aansluiten (al is het Verenigd Koninkrijk wel een beetje de vreemde eend in de bijt)
De EU is momenteel echt, echt heel goed bezig. De handelsdeals die wij globaal aan het sluiten zijn gaan echt in een fenomenaal tempo. De aanpak van het Europese leger gaat ook in een rap tempo (Iets minder snel maar dat komt omdat de infra daarvoor moet doorontwikkeld worden). Wat dat betreft ben ik aangenaam onder de indruk. Maar goed. Ander topic bestaat daarvoor. Maar je; de EU is goed bezig.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Graag terug naar het onderwerp. De status van de EU hun handelsakkoorden, hoe extreem-rechts draagvlak krijgt bij de niet-rechtstreeks betrokken spelers in dit conflict, hoort allemaal niet hier thuis

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• DropjesLover
  • Nu online
[...]

Naast China hebben we ook domweg heel veel geld en een stabiele munt.
Ik hoop dat Iran ook ziet dat "we" tegen onze wil meegetrokken worden door de VS.

De grootste slag zou zijn om alle petrodollar-schepen tegen te houden en de lading-betalingen in Euro en Yuan (en andere) te vereisen.
Dat verzwakt de dollar enorm en stut de andere munten.

BThGvNeOA

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

DropjesLover schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Naast China hebben we ook domweg heel veel geld en een stabiele munt.
Ik hoop dat Iran ook ziet dat "we" tegen onze wil meegetrokken worden door de VS.

De grootste slag zou zijn om alle petrodollar-schepen tegen te houden en de lading-betalingen in Euro en Yuan (en andere) te vereisen.
Dat verzwakt de dollar enorm en stut de andere munten.
Dit gebeurd nu al voor wat ik begrepen heb. Bepaalde landen kunnen tegen betaling in Yuan doorvoer krijgen met hun schepen. Voor Iran is dit een verdienmodel en tegelijk verzwakt het de petro-dollar.

Dat wil niet zeggen dat de VS niet bondgenoten heeft die vooralsnog in de regio hun omhoog houden. De Arabische emiraten bijvoorbeeld, SA en nog wat anderen.

De duur van dit conflict verzwakt wel de petro-dollar al aardig. Let ook op dat de echte pijn van de blokkade nu pas voelbaar wordt. We zijn pas net in de ellende; het wordt nog veel, veel erger.
Dit wordt Covid achterig puinhoop economisch gesproken. Dus bereid je maar voor.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen/bijnamen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.