Ik hoop van niet. Want ik wil dat Iraanse regime weg hebben.
Maar ja, hoop is nu eenmaal uitgestelde teleurstelling.
De vraag is niet of ze zich goed voor hebben kunnen bereiden. Want daar zijn ze al decennia mee bezig. Dat moesten ze ook wel, gezien
de ervaringen.
Natuurlijk is het zo dat in ieder leger, op ieder ministerie van defensie en op iedere militaire academie allerhande strategiën worden geschreven en war games worden gespeeld. De focus bij de Iraniërs lag de afgelopen 46 jaar vooral op scenario's en strategiën getiteld "De Amerikanen Gaan Nog Een Keer Langskomen".
Natuurlijk hebben de Amerikanen ook allerhande strategiën geschreven en war games gespeeld, maar naar wat ik verneem is dat geen van die ooit echt verder uitgewerkt is omdat het nooit mogelijk was een voor de Amerikanen gunstige uitkomst te verkrijgen. Dit zegt al genoeg.
Dan moeten we ons afvragen: wat is de prijs die we voor boots-on-the-ground en uitzicht op een mogelijke kans op regime-change over hebben?
Aan het begin van deze oorlog heb ik gezegd dat ik best 20 euro per liter benzine wil betalen als dat regime change oplevert. Maar ja, ik heb makkelijk praten. Mijn huis is vanaf de bouw al gasloos, ik rijd elektrisch, uit zelf opgewekte elektriciteit.
Hoever bent u bereid te gaan? We moeten er immers ernstig rekening mee houden dat de huidige hoge prijzen nog wel het begin zijn, en het wellicht een paar jaar kan duren voor we pre-aanval prijzen bij de pomp zien.
In de rest van de wereld heeft men de luxe niet om even lekker achterover te leunen en te wachten tot de overheid een of ander toeslagje of subsidietje verzint.
We kennen de voorbeelden uit India waar men gas voor horeca heeft afgeknepen. We kennen de voorbeelden van rantsoenering uit Zuid-Oost-Azië. En iedereen staat nu
in de rij voor Chinese elektrische voertuigen.
Maar we moeten ons ook voorbereiden dat we in Europa ook maatregelen moeten nemen. Ik voorzie dat tegen de tijd dat de diesel de drie euro aan tikt er al wat zaken uit de kast zijn getrokken, zoals maar niet gelimiteerd tot:
- Bevorderen/verplichten thuiswerken (met wellicht ipv een autoloze zondag, een verplichte thuiswerkdag).
- Beperken verkoop diesel aan eenieder die niet een logistiek of agrarisch bedrijf is.
- Korting op accijnzen voor logistieke en agrarische bedrijven.
- Maximale te tanken hoeveelheden.
En dan zal het sentiment "ik gun de Iraniërs vrijheid en democratie" heel snel omslaan in "ik gun mezelf een volle tank zonder bankroet te gaan".
Natuurlijk is het zo dat zodra de eerste 'boots' de Iraanse 'ground' aanraken, het ook de dag is dat de Amerikanen wakker worden met sociale media die bolstaat met full hd filmpjes van fpv drones die Amerikaanse GI's achterna zitten met een catchy nummertje op de achtergrond. Dit zal ongetwijfeld onderdeel zijn van de Iraanse strategie.
Maar de hoeveelheid Amerikanen die vinden dat 6 dollar per gallon een psychische grens is waar boven Amerikaans bloed vergoten mag worden zal u verbazen. Maar bij 7 á 8 dollar per gallon kan dat omslaan in "geef die Iraniërs maar wat ze willen".
Mij bekruipt dan ook het gevoel dat Trump er niet in staat met "een mooie grote deal sluiten" pas als de Iraniërs het zat zijn. Nee, de "mooie grote deal sluiten" doet hij pas als de Amerikanen het zat zijn. Want dat is de enige manier om een verslechtering van de situatie (het regime is alleen maar sterker geworden, Amerika zwakker en bijna bankroet) thuis te kunnen verkopen als een win.
Nee. Gewoon opereren binnen het UNIFIL mandaat.
De Israeli's waren niet erg blij met de gedachte dat er méér internationale oren en ogen in Zuid-Libanon zouden komen. Ook zou meer geweren simpelweg betekenen dat als ze blauwhelmen onder vuur zouden nemen, er ook sneller teruggeschoten zou worden (en teruggeschoten zou niet alleen kunnen zijn met de lichte wapens van de UNIFIL-ers, maar er lag ook al een korvette voor de kust en een fregat was net onderweg vanuit Nederland waar ze was voor onderhoud).
Het is niet de journalist die zegt dat het onbekend is wie er geschoten heeft. Het is de
VN zelf die dat zegt. En dat snap ik heel goed van ze, want die willen iets degelijker onderzoek verrichten daar aan de conclusies ook gevolgen verbonden zijn.
Bin Salman: "Geen probleem goede vriend. Accepteert u ook yuan? Want vanaf maandag gaan we olie louter nog verhandelen in yuan."
[
Voor 6% gewijzigd door
unclero op 31-03-2026 00:00
]
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!