duderuud schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:25:
Vandaag de eerste ritjes met FSD gedaan. Zit er nog eens over na te denken maar een serieuze vraag: Wat heb je aan dit systeem als je constant op moet letten? Dan kan je het toch net zo makkelijk zelf doen?

Nu heeft het een hoog gadget gehalte, bijzondere en knappe techniek. Maar als de nieuwigheid er af is, wat is nou echt het voordeel?

Nog los van de kinderziektes (ik heb ook voor lul gestaan bij een supermarkt waar inparkeren 60 seconde duurde en alsnog als een debiel geparkeerd stond :X ), de enige potentie die ik nu zie, is ingrijpen in een (nood)situatie voor je het zelf doet.

Unsupervised, dat snap ik helemaal. Maar dit systeem lost een probleem op wat imo niet (echt) bestaat.

Of zie ik iets over het hoofd?
Eindelijk overal Autosteer kunnen gebruiken zonder bang te zijn dat ie abrupt stopt. Ik rij nu al 90% Autosteer op snelwegen, daar komen nu eindelijk n-wegen en 60 wegen bij. En dan haalt ie ook nog eens zelf in en neemt ie afslagen. Alleen jammer dat het 99 euro kost

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:29

Felyrion

goodgoan!

Yaksa schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:45:
[...]

Waymo werkt iets anders; namelijk met behulp van camera's én LIDAR én radar én een server graded PC. Er hangt een bult electronica aan/in die auto's, dat wil je niet weten. O ja, en een bult op het dak.
Technisch kunnen we ook met eenpersoons drones door de lucht vliegen, scheelt heel wat files, maar ja, zo'n drone kost waarschijnlijk iets meer dan de gemiddelde Tesla.
En ook alleen in vooraf in kaart gebrachte gebieden. Het idee van FSD is dat een Tesla zich altijd kan redden, ongeacht de bekendheid van de omgeving.
En dit is natuurlijk de eerste stap. Dat er nog vele mogen volgen :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:12
two schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:47:
Gisteren was ik wat negatief. In het stadse verkeer vond ik FSD nog te veel fouten maken.

Vandaag daarentegen, naar werk gereden, ong 90km. Nog even wat gegeten in de stad, en toen terug naar huis. Totaal ong 185km.

Ik heb geen enkele keer mijn stuur aangeraakt. Wel veel gas bijgegeven, maar ik was echt onder de indruk. Snelweg rijden gaat ook goed. Ik vind alleen FSD te voorzichtig soms, maar voor de rest is het echt goed bevallen vandaag!
Kwestie van eraan overgeven. Offset op 10% zetten, soms iets naar beneden draaien doe ik steeds. En die andere optie over aanpassen aan verkeer ook aan zetten doet hij het eigelijk prima. Sloom = gewoon vloeiend niet schokkerig en vind ik prima, zie je ook terug in verbruik

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:40
Ik heb net wat leuke tests gedaan, geeft ook wat meer duidelijkheid in hoe alles werkt.

Hierbij mijn zeer professionele bevindingen:
- Donker? Alles werkt perfect.
- In het donker worden je oogballen gewoon gezien. Kijk je recht vooruit, en draai je alleen je oogballen naar het scherm, krijg je de waarschuwing om op te letten.
- Zonnebril op savonds? Dat mag (nee, dit doe ik niet), maar alleen als er lantaarnpalen zijn. Anders niet.
- Zonnebril overdag? Dit is ook geen probleem. Als je voor je kijkt, en je pupillen op het scherm richt, dan ziet hij dit niet. Als je je hoofd naar het scherm draait, krijg je de waarschuwing
- Heel lang gas geven met FSD? Dan gaat hij eerst rustig pulseren, daarna snel, dit blijft hij doen. Ik heb het denk ik echt een minuut getest, geen gevolgen. Maar... als je dit doet wanneer er een rood stoplicht aankomt, dan krijg je piepjes en een rood scherm. Maar ook hierbij geen gevolgen (ik rem dan wel af net voor het einde). Dus dit zijn enkel waarschuwingen.
- Contextuele maximale snelheid instelling. Als je deze aan hebt, wil hij op 80 wegen soms 100 rijden. Zet je dit uit, dan doet hij dat niet.
- Savonds 120/130 rijden? Auto blijft standaard de 100 aanhouden, geef je een tikje gas, dan gaat hij naar de max avond speed (120/130)

Fsd rond laten rijden zonder navigatie:
- hij wil altijd rechtdoor
- kan hij niet rechtdoor? Dan pakt hij wat het meest op rechtdoor lijkt. Stel je hebt 2 banen naar links en 1 naar rechts, als je op de middelste baan aankomt, dan gaat hij naar links.
- kan hij alleen kiezen tussen links en rechts? Dan gaan we rechts!
- in praktijk kwam ik niet op 30 wegen uit, dus gewoon lekker relaxed rondrijden.

Edit:
- In het donker je ogen (bijna) dicht doen, zelfs dit ziet FSD! (Veilig getest! Soort van)
- Ik zie vaker mensen klagen over melding met zonnebril/opletten, weet je zeker dat het niet om je handen gaat? Die melding ziet er hetzelfde uit, alleen andere tekst. Heb mij hier ook vaker op verkeken

[ Voor 7% gewijzigd door GarageGoblin op 15-04-2026 23:05 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:30
Om het maar in het Engels te zeggen:

It brings tears to my AI’s

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier ook wel genoten van de FSD vandaag. Af en toe wat gas bijgeven, maar wat anderen ook al zeggen; dat ben ik wel gewend van cc. Wel wat grappige momentjes. Ik stond voor wegwerkzaamheden met een stoplicht achter een klein vrachtwagentje, na een tijdje besloot mijn Tesla om die in te halen. Toch maar even ingegrepen. En er is hier een drempel die echt maar met 15km/u kan in de wijk, die geeft nu wel een mooi achtbaan gevoel.

Wat totaal niet goed gaat is mijn parkeerhof. Er zit een hek voor die via de tesla homelink opener wordt bestuurd. Uitrijden gaat perfect, hij wacht netjes en gaat. Erin gaat helemaal niet. Terwijl het hek opent zet hij de Tesla in zijn achteruit op de weg. Dat is wel echt link, al ziet hij gelukkig ook wel ander verkeer. Op het hof zelf kiest hij gewoon een willekeurige parkeerplaats. Logisch waarschijnlijk, maar ik heb gewoon een vaste plek. Ik heb nog geen modus gevonden waarop hij netjes mijn plek kiest.

Ik heb wel even mijn zoons van 3 en 7 het stuipen op het lijf gejaagd. Die vinden het leuk om Netflix te kijken in mijn auto. Ik heb toen de auto een summon gegeven, en dat was toch wel hilarisch (ja, evil ik weet het, dat mag als je papa bent). Beide schrokken ze zich een hoedje dat de auto ineens ging rijden }) .

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:50

Pogostokje

* twiet *

Oke, vandaag met zonnebril op gereden. Systeem raakte op een random moment compleet in paniek over dat ik niet naar het scherm zou kijken. Wat ik ook deed om super netjes naar buiten te kijken, niks hielp. Ik dacht er te laat aan om FSD gewoon uit te zetten. Nu heb ik mijn 1e waarschuwing geregistreerd staan. Onterecht. Ik ga er vanuit dat Tesla die gewoon kan schrappen, want met de lente in aantocht ga ik wel vaker met een zonnebril op rijden.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Twee korte filmpjes op een echt Hollandse Polderweg met voorbij razende tractor en fietsers. Vooral die Amerikaanse comments zijn leuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXv3fkI9wD8FaTApeSpuzkDf--8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mAX9L79mNwcOMdO3butoSaaG.png?f=fotoalbum_large

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:33
Snap er af en toe niks meer van. Nog een laatste avond ritje moeten doen door de bebouwde kom. Inmiddels een gewaarschuwd mens dus ik rijd de wegwerkzaamheden 30 km/uur in (wordt helemaal niet gewerkt 's avonds, tankstation wordt gerenoveerd en geen idee waarom de doorgaande weg dan 30 km/uur moet zijn) en sta klaar om even het e-pedaal in te trappen zodat mijn achterliggers niet verrast worden door een abrupt remmende Tesla. Tot mijn verbazing blaast ie door de 30 km met 55 (50 + 10% offset). Ondertussen knippert het 30 km/uur bordje op het scherm (dus bord wel degelijk gezien) maar trekt zich er niks van aan (en in dit geval compleet terecht). Vervolgens blijft ie 55 aanhouden op een gedeelte waar ik meestal even wat rustiger aan doe (veel vluchtheuvels met knikken erin om verkeer te dwingen wat rustiger aan te doen). Nou hij had haast en nam de chicanes met zoveel overtuiging dat ik de snelheid handmatig een km of 8 langzamer gezet heb voor wat meer comfort. Achterliggende verkeer was inmiddels nergens meer te bekennen.

Op de terugweg weer die 30 km zone in maar wederom trok ie zich er helemaal niets van aan, hoe driftig het bordje op het scherm ook stond te knipperen. Bizar hoe de rijervaring nu weer totaal anders was dan in de middag (heel erg goed) en begin van de avond (erg slecht met vijf cruciale ingrepen).

Wel weer grappig: aan mijn schoonmoeder gevraagd of ze ook even wilde proberen maar net drie ingrepen achter de rug en zelfs dat ie wilde stoppen op de snelweg. Eeeeuuhhh nee hoor ik kijk liever (met een benauwd gezicht). Op een parkeerplaats toch even geprobeerd maar ze leek niet heel erg op haar gemak (is ook al dik de 70 gepasseerd).

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:12
WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:13:
Snap er af en toe niks meer van. Nog een laatste avond ritje moeten doen door de bebouwde kom. Inmiddels een gewaarschuwd mens dus ik rijd de wegwerkzaamheden 30 km/uur in (wordt helemaal niet gewerkt 's avonds, tankstation wordt gerenoveerd en geen idee waarom de doorgaande weg dan 30 km/uur moet zijn) en sta klaar om even het e-pedaal in te trappen zodat mijn achterliggers niet verrast worden door een abrupt remmende Tesla. Tot mijn verbazing blaast ie door de 30 km met 55 (50 + 10% offset). Ondertussen knippert het 30 km/uur bordje op het scherm (dus bord wel degelijk gezien) maar trekt zich er niks van aan (en in dit geval compleet terecht). Vervolgens blijft ie 55 aanhouden op een gedeelte waar ik meestal even wat rustiger aan doe (veel vluchtheuvels met knikken erin om verkeer te dwingen wat rustiger aan te doen). Nou hij had haast en nam de chicanes met zoveel overtuiging dat ik de snelheid handmatig een km of 8 langzamer gezet heb voor wat meer comfort. Achterliggende verkeer was inmiddels nergens meer te bekennen.

Op de terugweg weer die 30 km zone in maar wederom trok ie zich er helemaal niets van aan, hoe driftig het bordje op het scherm ook stond te knipperen. Bizar hoe de rijervaring nu weer totaal anders was dan in de middag (heel erg goed) en begin van de avond (erg slecht met vijf cruciale ingrepen).

Wel weer grappig: aan mijn schoonmoeder gevraagd of ze ook even wilde proberen maar net drie ingrepen achter de rug en zelfs dat ie wilde stoppen op de snelweg. Eeeeuuhhh nee hoor ik kijk liever (met een benauwd gezicht). Op een parkeerplaats toch even geprobeerd maar ze leek niet heel erg op haar gemak (is ook al dik de 70 gepasseerd).
Reed er iemand voor je die harder reed? Als die optie aanstaat van aanpassen aan verkeer heeft dat er wellicht mee te maken?

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Mar.tin
Sandyman538 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:53:
[...]

Nee, die staat uit bij mij. Ik dacht, ik lees hier vanzelf wel óf het wat doet en wat het dan doet.

Iemand had het hier ook al over een late reactie voor een oranje verkeerslicht. Dat gebeurt hier ook. Je ziet hem niet eens meer op oranje springen op de video. Op zich natuurlijk kloppend qua regels, maar ik vond het naar mijn idee net een iets te harde rem reactie.
https://streamable.com/dmbzfw

Niet zo'n mooie video als met een go pro overigens :P
Ik gebruik dan ook geen GoPro :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmnmDOTHZr2EUxNR40B2TXTLifM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJYaHJzSleUiNKm2yWggM9N3.jpg?f=fotoalbum_large

• SmartieMan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:00
De afgelopen twee dagen wat verschillende ritjes kunnen maken met FSD. Ik moet zeggen dat ik het allemaal erg indrukwekkend vind. Kruisingen, rotondes, stoplichten, voorrang verlenen en nemen, het gaat allemaal erg soepel.

Wat me helaas erg tegenvalt is de snelheid. Ik snap dat 'ie op rotondes enzo wat voorzichtich is, maar op een doorgaande voorrangsweg zonder verkeer in het zicht mag je toch op z'n minst verwachten dat de maximumsnelheid (en het liefst een paar kilometers erboven) wordt gereden. Ik heb de marge op +15% staan en nog rij ik 25 op 30 wegen en vaak nog geen 70 op 80 wegen? Daarbij mag het optrekken van mij ook allemaal wel net wat vlotter.

Als ik een beetje gas bijgeef gaat 'ie wel net aan de maximum snelheid rijden maar ook geen kilometer meer. Bij de eerste beste flauwe bocht is de snelheid er dan ook meteen weer uit. Ik merk gewoon dat ik hinderlijk ben voor het verkeer achter mij. Contextuele maximumsnelheid aan of uit maakt geen verschil. Ik las wel iets over mensen die verschillend gedrag ervaren met verschillende gebruikersprofielen, dus dat morgen maar eens proberen. Maar als dat niet werkt is FSD voorlopig de €99/m niet waard in mijn ogen.

• Mar.tin
SmartieMan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:51:
De afgelopen twee dagen wat verschillende ritjes kunnen maken met FSD. Ik moet zeggen dat ik het allemaal erg indrukwekkend vind. Kruisingen, rotondes, stoplichten, voorrang verlenen en nemen, het gaat allemaal erg soepel.

Wat me helaas erg tegenvalt is de snelheid. Ik snap dat 'ie op rotondes enzo wat voorzichtich is, maar op een doorgaande voorrangsweg zonder verkeer in het zicht mag je toch op z'n minst verwachten dat de maximumsnelheid (en het liefst een paar kilometers erboven) wordt gereden. Ik heb de marge op +15% staan en nog rij ik 25 op 30 wegen en vaak nog geen 70 op 80 wegen? Daarbij mag het optrekken van mij ook allemaal wel net wat vlotter.

Als ik een beetje gas bijgeef gaat 'ie wel net aan de maximum snelheid rijden maar ook geen kilometer meer. Bij de eerste beste flauwe bocht is de snelheid er dan ook meteen weer uit. Ik merk gewoon dat ik hinderlijk ben voor het verkeer achter mij. Contextuele maximumsnelheid aan of uit maakt geen verschil. Ik las wel iets over mensen die verschillend gedrag ervaren met verschillende gebruikersprofielen, dus dat morgen maar eens proberen. Maar als dat niet werkt is FSD voorlopig de €99/m niet waard in mijn ogen.
Er moet echt iets van een A/B test gaande zijn hoor. Want hoewel hij regelmatig 49 in een 50 rijdt bij mij, is het altijd wel binnen 1-2 km van vMax (offset op 0%) trekt prima op als het moet etc. Zie ook de uren video :)

Morgen heb ik een boeiende rit met veel complexiteit door Deventer, Zwolle, Epe, Apeldoorn heen midden spits, heel keurig.

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:58
Ik vraag me af.. Lees al een aantal keer dat mensen zich verbazen dat hij niet stelselmatig hard rijdt.
Is het niet gek om van een "self driving" systeem te verwachten dat deze de snelheid structureel overtreedt? Dat vindt de toezichthouder vast niet grappig als dit zo ontworpen wordt.

Inderdaad het langzamer rijden is ergerlijk. Maar het lijkt erop dat dit een bewuste keuze is in de introductieweken? Zeker als ik de USA zie waar dit eigenlijk niet aan de orde is in deze mate.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53
Odie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:25:
Even wat anders: is it just me of hebben meer mensen het gevoel van "ik ben benieuwd wanneer de eerste aanrijding met FSD als betrokken mechanisme voorbij komt in Nederland"? Ik wil niet impliceren dat dat dan de schuld van FSD gaat zijn, helemaal niet. Meer dat ik me afvraag hoe Nederkand en de pers etc gaat reageren. Het is namelijk een kwestie van tijd en ik verwacht dat het breeduit in chocoladeletters in True-Telegraaf-Style uitgemeten gaat worden, ook al was het helemaal niet de schuld van FSD (of eigenlijk de bestuurder, want die had moeten ingrijpen) maar was het vanuit het perspectief van de Tesla gewoon onvermijdelijk.
En de Telegraaf wordt helemaal gek als de Tesla dan ook nog eens van links komt! ;)

• SmartieMan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:00
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:55:
[...]

Er moet echt iets van een A/B test gaande zijn hoor. Want hoewel hij regelmatig 49 in een 50 rijdt bij mij, is het altijd wel binnen 1-2 km van vMax (offset op 0%) trekt prima op als het moet etc. Zie ook de uren video :)

Morgen heb ik een boeiende rit met veel complexiteit door Deventer, Zwolle, Epe, Apeldoorn heen midden spits, heel keurig.
Zojuist jouw meest recente video even doorgeklikt en dit is echt een wereld van verschil. Bij het verlaten van een rotonde of wegrijden bij een stoplicht trekt jouw auto vlotjes op naar de maximumsnelheid en blijft deze ook gewoon rijden. Jij hoeft dus ook niet vaak gas bij te geven als ik het goed zie?

• Mar.tin
SmartieMan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:09:
[...]

Zojuist jouw meest recente video even doorgeklikt en dit is echt een wereld van verschil. Bij het verlaten van een rotonde of wegrijden bij een stoplicht trekt jouw auto vlotjes op naar de maximumsnelheid en blijft deze ook gewoon rijden. Jij hoeft dus ook niet vaak gas bij te geven als ik het goed zie?
Vandaag op ruim 250km denk ik misschien op 1 Max 2 handen te tellen en dan eigenlijk alleen om de assertiviteitsmultiplier toe te passen voor een snelweg-baanwissel.

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:40
Mar.tin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:15:
[...]

Vandaag op ruim 250km denk ik misschien op 1 Max 2 handen te tellen en dan eigenlijk alleen om de assertiviteitsmultiplier toe te passen voor een snelweg-baanwissel.
Ik heb er vandaag denk ik 150km gereden. Heb niets hoeven doen.. alleen parkeren en wegrijden ging niet lekker.

Hij haalt ook niet meer telkens in. Pas met +5 km verschil ofzo. Heel fijn. Knipperlicht gaat ook pas aan wanneer de linkerbaan vrij is. Dit was de 1e dag heel anders...

Hiervan is overigens maar 25% autobaan ofzo. Dat speelt ook mee, maar toch..

Edit: ik heb 1x knipperlicht naar rechts aangezet! Als er een baan rechts bij komt, wil hij vaak pas laat/niet opschuiven.

[ Voor 30% gewijzigd door GarageGoblin op 16-04-2026 00:36 ]

• kolibrie23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:50
Laat de ochtendwave maar komen!

• aaroenz0r
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:37
Pogostokje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:01:
Oke, vandaag met zonnebril op gereden. Systeem raakte op een random moment compleet in paniek over dat ik niet naar het scherm zou kijken. Wat ik ook deed om super netjes naar buiten te kijken, niks hielp. Ik dacht er te laat aan om FSD gewoon uit te zetten. Nu heb ik mijn 1e waarschuwing geregistreerd staan. Onterecht. Ik ga er vanuit dat Tesla die gewoon kan schrappen, want met de lente in aantocht ga ik wel vaker met een zonnebril op rijden.
Had precies hetzelfde gehad. Zonnebril, naar voren kijken. Stapvoets in de file en toen dezelfde warning en uitgeschakeld met de melding 'oneigenlijk gebruik '

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
duderuud schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:25:
Vandaag de eerste ritjes met FSD gedaan. Zit er nog eens over na te denken maar een serieuze vraag: Wat heb je aan dit systeem als je constant op moet letten? Dan kan je het toch net zo makkelijk zelf doen?
Uiteindelijk is dit de opstap naar FSD (unsupervised). Dat zal nog wel een behoorlijke tijd duren, maar hiermee kan tesla het wel aantonen bij de toezichthouders.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:46
pe-el2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:05:
[...]

Ik heb de trekhaak er nu op en het werkt prima.

Zodra je daarwerkelijk wat in de stekker steekt en "aanhanger modus" aan staat dan is FSD of AUTOPILOT niet beschikbaar
Hmm, eigenlijk wel te verwachten natuurlijk maar had er stiekem op gehoopt dat het wel zit werken. Rij in het weekend en in de vakantie veel met de fietsendrager achterop.

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
Hoe laat start die doorgaans? Nog niks binnen…

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54
Mday schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:12:
[...]

Hoe laat start die doorgaans? Nog niks binnen…
Gisteren rond 8:00-9:00 geloof ik.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 09:55
Weet iemand of hij rekening houdt met flitsers? Of ga ik met een 5% of 10% toch nog een boete krijgen?

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:19
Rivanov schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:23:
[...]

Gisteren rond 8:00-9:00 geloof ik.
Gisteren was het inderdaad rond dat tijdstip. De dag ervoor zagen veel mensen een update rond 05:00uur. Dus het is een beetje willekeurig.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:10
[...]

Echt zo vaag, ik moet op een ritje van 25 km echt 10x het gaspedaal indrukken omdat hij anders 78 km/u op een 80 weg rijd, of 47 op een 50, ter irritaties van de gene achter mij.
En hij zakt na het indrukken vaak snel weer af, ondanks dat ik de vmax op 90 of 100 heb staan.

Ik rij zelf rond in Zeeland, zouden de rijkswegen hier wat smaller zijn, of gewoon nog niet gemapped door FSD?

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Poe, alweer donderdag voor mijn M3 RWD 2025 en nog geen update helaas, zoals velen lees ik. Ik zet hem netjes elke dag bij de WiFi in de hoop dat de digitale goden mij goedgezind zijn in hun update bitje hoog zetten, maar helaas.

If it aint broke, fix it till it is!

• ewee
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:00
Ik vroeg Grok naar de logica achter de roll out waves. Voor de jarenlange Tesla fans waarschijnlijk gesneden koek, maar ik rij pas sinds heel kort Tesla, dus ik vroeg het me af. Het blijkt niet puur random te zijn.

What is the logic behind the rollout of FSD supervised in the netherlands? I see people who subscribed days after me, already having the software update. Is this pure random? And if so, why?

https://grok.com/share/c2...e2-4572-a82e-39d09bcc0c3e

(Tweede vraag en antwoord in deze link dus een beetje naar onderen scrollen)

[ Voor 3% gewijzigd door ewee op 16-04-2026 08:06 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:54
Niccolo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:33:
Ik heb hetzelfde probleem als enkele anderen hier, vanochtend de update gekregen en geïnstalleerd, maar ik kan FSD nog niet activeren (ook al heb ik inmiddels al wel betaald voor het abonnement). Enkel de "proef" wordt getoond, maar ook hier kan ik niks mee. Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Tesla en zij geven aan dat zij een "Third party device" aan mijn auto zien en dat FSD daarom niet geactiveerd kan worden. Ik had een S3XY Commander aan mijn auto zitten en heb deze op advies van Tesla zojuist verwijderd, als het goed is krijg ik vanavond of morgen een update en zou dan FSD beschikbaar moeten zijn.[Afbeelding]
Zonder abonnement gisteren de update 2026.2.3 > 2026.3.6 uitgevoerd. Wel het nieuwe self-driving menu onderdeel. Maar zie helaas niet de proef button op het scherm. En ook niet in de app, kan alleen FSD aanschaffen voor 49,- (EAP).

Zou Tesla de eerste golf even afwachten, en daarna FSD proef / trial aanbieden? Zeg maar nadat bijna iedereen na zijn eerste maandje FSD heeft opgezegd.

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37
Gister rond deze tijd was het drukker hier, nu in afwachting van de nieuwe "wave"

PVoutput

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:37
djeck schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:28:
Gister rond deze tijd was het drukker hier, nu in afwachting van de nieuwe "wave"
New Wave Wachtmuziek ;) : New Wave, Synth Pop, Electronica [Vinyl Studio Session] with Gold Chisme

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:06
Kijkend naar het dashboard zie ik dat er vandaag nog maar 1 is bijgekomen. De wave van vandaag zal inderdaad nog moeten komen.

Ergens begrijp ik dat je een gecontroleerde uitrol wil doen, maar binnen een week kan je toch wel iedereen voorzien van de software?

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

hansvanhengel schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:31:
[...]

Kijkend naar het dashboard zie ik dat er vandaag nog maar 1 is bijgekomen. De wave van vandaag zal inderdaad nog moeten komen.

Ergens begrijp ik dat je een gecontroleerde uitrol wil doen, maar binnen een week kan je toch wel iedereen voorzien van de software?
Als ik zie hoeveel mensen er gezeur hebben met brillen, een voertuig dat stil gaat staan op de invoegstrook van een snelweg, niet uit zichzelf gaat inparkeren op bestemming, 5G internet abonnement dat niet meer werkt, en dat soort rare fratsen denk ik dat het niet onverstandig is als Tesla eerst deze kinderziektes eens gaat oplossen voordat ze verder gaan uitrollen. Zeker al die onterechte strikes is echt wel een serieus probleem. Als je aan je max zit, kan je nooit meer FSD of normale Autopilot autosteering gebruiken. Dan moet Tesla het voor je deblokkeren en dat lijkt niet zomaar te gebeuren.

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:42
In de VS wachten er ook nog veel mensen op 14.3, en die is daar al enige tijd uit. Het kan dus nog wel even duren.. Ze hebben daar ook net 14.3.1, die ook uitgerold moet worden.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Hype schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:35:
In de VS wachten er ook nog veel mensen op 14.3, en die is daar al enige tijd uit. Het kan dus nog wel even duren.. Ze hebben daar ook net 14.3.1, die ook uitgerold moet worden.
De VS heeft hele andere maps / firmware dan wij, dus het heeft geen enkel zin ons met hun updatebeleid te gaan vergelijken.

• Hype
Luchtbakker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:36:
[...]

De VS heeft hele andere maps / firmware dan wij, dus het heeft geen enkel zin ons met hun updatebeleid te gaan vergelijken.
Bedoel meer dat de uitrol van een major release daar ook niet in enkele dagen klaar is.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59

spartacusNLD

This is Sparta!!

Aan claude de tijdens van de vorige 4 waves gegeven, en met de gemiddelde interval kwam hij op 11:20 vandaag uit :+

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:54
Luchtbakker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:35:
[...]

Als ik zie hoeveel mensen er gezeur hebben met brillen, een voertuig dat stil gaat staan op de invoegstrook van een snelweg, niet uit zichzelf gaat inparkeren op bestemming, 5G internet abonnement dat niet meer werkt, en dat soort rare fratsen denk ik dat het niet onverstandig is als Tesla eerst deze kinderziektes eens gaat oplossen voordat ze verder gaan uitrollen. Zeker al die onterechte strikes is echt wel een serieus probleem. Als je aan je max zit, kan je nooit meer FSD of normale Autopilot autosteering gebruiken. Dan moet Tesla het voor je deblokkeren en dat lijkt niet zomaar te gebeuren.
Wat betreft die strikes, bij de specifieke FSD gebruikersvoorwaarden staat dat je bij teveel strikes automatisch 1 week op zwart gezet wordt. Maar blijf je dan wel het abonnement betalen en mag dat zo maar?

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:21

Cordon

Lievelings jankert

Ja nee sorry, heb gister gemeld dat die sommige laadpalen als 'mens' ziet, dus dat vonden ze killing dus de rest moet wachten tot 31 oktember. :P

• Hype
Mbt de brildragers; check eens via het service menu de interieur camera. Misschien dat je ogen net achter de rand van je bril frame vallen. Zou niet moeten uitmaken natuurlijk, maar misschien veroorzaakt dat het probleem.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9yRgCRBT2btrEs-3LxNCG6GiDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wT0geqQpR7wCHmK9k27MkAYx.png?f=fotoalbum_large

De courant pakt gelukkig ook het meest positieve stukje over FSD mee.

• hansvanhengel
[...]

Heel fijn als ze dat oplossen, maar daarom staat mijn voorkeur op geavanceerd. Ik wil prima in de testgroep zitten. Ik kan met die problemen wel leven.

En na 5 strikes ben je toch niet volledig geblokt? Dan mag je een week niet meer begreep ik.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:27
[...]

Stond dat op Facebook?
[...]

Ik kan maar 1 ding verzinnen: jij hebt jouw voorruit bij de camera's extreem goed schoongemaakt

• Luchtbakker

Luchtbakker

hansvanhengel schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:51:
[...]

Heel fijn als ze dat oplossen, maar daarom staat mijn voorkeur op geavanceerd. Ik wil prima in de testgroep zitten. Ik kan met die problemen wel leven.

En na 5 strikes ben je toch niet volledig geblokt? Dan mag je een week niet meer begreep ik.
Oh, misschien is het bij FSD een week. Bij Autosteering is / was dat permanent voor zover ik weet.

De vraag is dan: Betaal je dan in de week dat je geblokkeerd bent?

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:37
Gyrolion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:48:
[Afbeelding]

Ik heb de beste man (en een heleboel van dit teslafluencers) inmiddels gemute op X. Hoewel soms terechte punten worden benoemd, is de manier van communiceren echt ellendig, en dat komt dan altijd bovenaan je feed.

Om het laatste beetje azijn ook meteen maar uit te pissen: Kunnen we stoppen met X/Claude/ChatGPT zegt X of Y over de uitrol, ze weten het niet :)

[ Voor 0% gewijzigd door LigeTRy op 16-04-2026 09:37 . Reden: door de frustratie wat typfouten gemaakt ;) ]

• hansvanhengel
Gyrolion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:48:
[Afbeelding]

Als ik eerlijk ben vind ik het wel volledig terecht. Als HW3 bezitter zou ik me ook echt heel zuur voelen nu.

• hansvanhengel
Luchtbakker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:54:
[...]

Oh, misschien is het bij FSD een week. Bij Autosteering is / was dat permanent voor zover ik weet.

De vraag is dan: Betaal je dan in de week dat je geblokkeerd bent?
Dat is een goede vraag, daar weet ik het antwoord ook niet op. Als ik even snel Google lijkt de uitleg bij de abonnementsvorm te zijn dat je inderdaad WEL gewoon nog betaald. Je abonnement wordt niet gepauzeerd of gestopt. Dat vind ik dan wel kwalijk.

• GardenSnakes
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:54
hansvanhengel schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:06:
[...]

Dat is een goede vraag, daar weet ik het antwoord ook niet op. Als ik even snel Google lijkt de uitleg bij de abonnementsvorm te zijn dat je inderdaad WEL gewoon nog betaald. Je abonnement wordt niet gepauzeerd of gestopt. Dat vind ik dan wel kwalijk.
Vind dat niet kwalijk, je hebt zelf de regels overtreden van het systeem, als je dan de betaling zou pauzeren dan beloon je het bedrag

Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26
Gisteren na het werk was mijn Tesla Model 3 van 2024 ook geupdate dus de nieuwe versie stond klaar om er mee te gaan rijden.

Hieronder de route die ik gisteren eind van de dag en deze ochtend heb gereden, laat zeggen 95% op FSD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zePDcKsEnaSlo7FzG2pFL01v7bc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iI71GPj4TPKuxguO3gt7M25B.png?f=user_large

Als ik kijk naar het totaal vind ik het een heel bijzonder systeem met wat de auto allemaal als keuzes maakt in het verkeer. Deze keuzes worden ook assertief genomen in nagenoeg alle gevallen. Er straalt vertrouwen uit tijdens het rijden hoe de auto zich in het verkeer beweegt.

Een paar keer ingegrepen:
- De auto wilde na het vertrekken bij een verkeerslicht de busbaan opsturen.
- Bij het station in Best wilde de auto een 1-richtingsweg indraaien.
- Bij parkeren stuurt hij panisch en duurt het vooral erg lang voordat je netjes in het vak staat.

Het grootste opvallende is voor mij nu dat ik hem vaak traag vind rijden. Stukken in de bebouwde kom kwam ik maar tot max 45 km/u bij een wat bochtigere weg, wat resulteerde in geirriteerde achterliggers :9

Buiten de bebouwde kom in een 60-zone bleef hij rond de 55 km/u hangen en bij bochten werd er best wel afgeremd naar rond de 40 km/u. Ook hier weer achterliggers die hier niet zo blij van werden.

Op de snelweg (A50) reed ik na 19:00 weer terug richting huis, en het invoegen ging erg soepel en vlot. Wel bleef de snelheid rond de 100 km/u hangen. Door middel van gas te geven gaat hij natuurlijk wel harder maar dat houd hij niet altijd ook vast.

Ik denk dat het snelheidsprofiel wat we hier hebben de "Sloth" versie is van de US. Hopelijk komt daar de komende tijd nog verandering in, dat we in NL in ieder geval naar het normale snelheidsprofiel kunnen schakelen.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52
vandaag vlak bij mijn werk reed ik richtening kruis op de weg en hij begon af te remmen en ik dacht komop rij een beetje door dus gaf wat gas bij maar daarna ging hij toch wat harder in de ankers omdat van links er voetgangers aan kwamen die ik niet had opgemerkt en ik keek recht in de zon op dat moment dus Tesla goed opgelet ze hadden wel gestopt maar nu zwaaiden ze met bedankt voor het stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMLrA4q8k3x87IHYfzZCY-VjhuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2rUf7ADcUlfCyRWz8RP7TnSk.png?f=fotoalbum_large

PSN: FreakGIB

• hansvanhengel
GardenSnakes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:07:
[...]

Vind dat niet kwalijk, je hebt zelf de regels overtreden van het systeem, als je dan de betaling zou pauzeren dan beloon je het bedrag
Eens, onder normale omstandigheden!

Maar het systeem zit nu nog duidelijk in een soort van testfase waarin toch wel vrij veel false positives naar voren lijken te komen. Dit is natuurlijk puur gebaseerd op basis van anekdotische verhalen die ik hier lees, dus neem het met een korrel zout.

Wanneer het echt te wijten is aan de bestuurder ben ik ook van mening dat het eigen schuld is.

• FreakGIB
[...]

ik draag ook een brill ben 1.86m geen problemen zit wel vrij laag en misschien wat meer achterover maar tot nu toe geen gezeur met de camera gisteren avond viel me wel op toen het donker was dat hij wat strenger is waar je je handen houd.
maar nog steeds geen gezeur met de bril en als ik lang tegen de zon in rijd word de brill ook donkerder maar geen probleem tot nu toe.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:23:
[...]

Is al meerdere keren hier op Tweakers voorbij gekomen. Mensen die hun auto bewust niet updaten i.v.m. functies die ze niet willen hebben, na een lange tijd bleek de update toch geïnstalleerd te zijn, terwijl ze dat bewust tegenhielden. En dan hoor ik jou al zeggen, iemand zal per ongeluk op installeren hebben gedrukt, ik acht die kans klein, daar ze juist zo bewust waren met het niet installeren.
@Odie met de nieuwe update 2026.14 heb je nu ook de mogelijkheid om zelf te kiezen voor automatische software updates :-)

To enable, go to Controls > Software > Automatically Install Updates.

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:33
hansvanhengel schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:00:
[...]

Als ik eerlijk ben vind ik het wel volledig terecht. Als HW3 bezitter zou ik me ook echt heel zuur voelen nu.
In de VS waarschijnlijk redelijk kansloos (behalve misschien in Californië, wat que regelgeving veel lijkt op de EU) maar in Nederland / EU waarschijnlijk een haalbare kaart. Probleem is dat de advocaten van Tesla waarschijnlijk al vijf jaar achter de schermen werken aan een strategie want deze zagen ze van mijlenver aankomen.

Ben heel benieuwd wat hier uit gaat rollen. Ik denk dat hij een hele redelijke kans maakt. Voorwaarden opgesteld door fabrikant/leverancier die de consument overduidelijk benadelen worden regelmatig aan de kant geschoven. Je kan er vanuit gaan dat Tesla tot aan de Hoge Raad toe gaat procederen en dit gaat heel lang duren. Ze gaan mensen links en rechts afkopen zonder schuld te bekennen maar eigenlijk heb je iemand nodig die uit principe tot het gaatje gaat.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003

Sandyman538

SandstorM [148839]

Gyrolion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:47:
[...]

Echt zo vaag, ik moet op een ritje van 25 km echt 10x het gaspedaal indrukken omdat hij anders 78 km/u op een 80 weg rijd, of 47 op een 50, ter irritaties van de gene achter mij.
En hij zakt na het indrukken vaak snel weer af, ondanks dat ik de vmax op 90 of 100 heb staan.

Ik rij zelf rond in Zeeland, zouden de rijkswegen hier wat smaller zijn, of gewoon nog niet gemapped door FSD?
Misschien moet je gewoon de auto laten rijden en wat minder naar de snelheid kijken. Ik heb steeds het idee dat mensen het hebben over het feit dat hij zo traag rijdt, dat hij 62 op een 80 weg rijdt. Of 37 km/u in de bebouwde kom waar het 50 is. Maar als het om deze paar kilometers gaat denk ik dat je je niet zo druk moet mensen die achter je rijden. 80 is de max snelheid, niet de minimale snelheid op een 80 weg. Interesseert mij echt geen reet dat mensen meer haast hebben en gaan bumperkleven, hun probleem, moet je maar eerder van huis gaan.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

FreakGIB schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:12:
vandaag vlak bij mijn werk reed ik richtening kruis op de weg en hij begon af te remmen en ik dacht komop rij een beetje door dus gaf wat gas bij maar daarna ging hij toch wat harder in de ankers omdat van links er voetgangers aan kwamen die ik niet had opgemerkt en ik keek recht in de zon op dat moment dus Tesla goed opgelet ze hadden wel gestopt maar nu zwaaiden ze met bedankt voor het stoppen.

[Afbeelding]
Is idd ook tijdens de ride alongs al vaak gemeld dat Tesla meestal stopt voor fietsers en voetgangers bij zgn kanalisatiestrepen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlZMQ4Sh0l0FCmS01NUxlGE_QN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F4ldJG64Dz3sqLnQY3ai3C0k.jpg?f=user_large

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:12
Net wel even een momentje onderweg naar werk, op een N weg lag er een plastic zak op de weg, auto ging logischerwijs vol in de ankers, lijkt me lastig om dit te optimaliseren dat hij onderscheid kan maken tussen een zacht of hard voorwerp.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28
Mail van Tesla: autovakantie must haves...

WEET JE WAT EEN MUST HAVE IS TESLA? FSD!

;)

En we wachten vrolijk verder :P

UNOX: The worst operating system

WvB22 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:25:
[...]

In de VS waarschijnlijk redelijk kansloos (behalve misschien in Californië, wat que regelgeving veel lijkt op de EU) maar in Nederland / EU waarschijnlijk een haalbare kaart. Probleem is dat de advocaten van Tesla waarschijnlijk al vijf jaar achter de schermen werken aan een strategie want deze zagen ze van mijlenver aankomen.

Ben heel benieuwd wat hier uit gaat rollen. Ik denk dat hij een hele redelijke kans maakt. Voorwaarden opgesteld door fabrikant/leverancier die de consument overduidelijk benadelen worden regelmatig aan de kant geschoven. Je kan er vanuit gaan dat Tesla tot aan de Hoge Raad toe gaat procederen en dit gaat heel lang duren. Ze gaan mensen links en rechts afkopen zonder schuld te bekennen maar eigenlijk heb je iemand nodig die uit principe tot het gaatje gaat.
Hiervoor is een dedicated topic aangemaakt. Tesla FSD op HW3 waarin ook de initiatiefnemer van de HW3 claim deelneemt

• olafmol
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:55:
[...]

Dat denk ik ook. Ik denk dat ze mss nog wel meer varianten aan het "canary releasen" zijn en ondertussen de boel aan het analyseren zijn en mogelijk zelfs in realtime bijwerken. Geen idee of daar een OTA update voor nodig is, of dat ie nog ergens in realtime aangepaste "weights&balances" of config binnentrekt?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:55
Sandyman538 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:26:
[...]

Misschien moet je gewoon de auto laten rijden en wat minder naar de snelheid kijken. Ik heb steeds het idee dat mensen het hebben over het feit dat hij zo traag rijdt, dat hij 62 op een 80 weg rijdt. Of 37 km/u in de bebouwde kom waar het 50 is. Maar als het om deze paar kilometers gaat denk ik dat je je niet zo druk moet mensen die achter je rijden. 80 is de max snelheid, niet de minimale snelheid op een 80 weg. Interesseert mij echt geen reet dat mensen meer haast hebben en gaan bumperkleven, hun probleem, moet je maar eerder van huis gaan.
My man!

Gister zag ik iemand met gierende banden door de woonwijk rijden, echt compleet idioot. niet overal er is ook een stoep dus als iemand zijn erf afloopt - dan kan het echt een groot probleem zijn. Ik ben van plan om vandaag eens een rondje te rijden om te kijken waar die woont en of het misschien de zoon was van mensen. Hou het nieuws maar in de gaten. :+

Ik kan dan ook echt niet wachten op FSD, die paar kilometer verschil maakt ook niet uit, toen ik afgelopen maandag naar de gym reedt, was ik ook wat langzamer aan het rijden vanwege geparkeerde auto's, zat gelijk iemand achter mij te gebaren dat ik harder moest gaan rijden. Brr, geef mij dan maar in 100% van de gevallen FSD, die paar seconden later aankomen weegt niet op tegen het leed van een ongeval.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Maasluip
  • Laatst online: 22:25

Maasluip

Kabbelend watertje

JayJavier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:09:
[...]

Als je HW3 hebt dan zou je dit moeten aangeven:
Autopilot pakket vóór FSD-aanvraag - FSD Capability
En dan kun je daar de verdere gegevens invullen.

Heb ik dat zo goed begrepen? Ik help graag!
Nee nog niet, wat doe je dan in het scherm FSD status — bijwerken? Want ik heb geen FSD, ik heb wel "Ja, FSD Capability".
Of krijg je als je HW4 invult bij je voertuiggegevens daar nog iets anders te zien?

Ik lees dat er vanaf juni een FSD lite zou komen voor HW3.

Signatures zijn voor boomers.

• Calibra 4 life
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:30
[...]

hmm stukje vlotte verkeersdoorstroming laat je maar buiten beschouwing? Aangezien het verkeer meerendeel iets boven de limiet zit, vooral op de snelweg, vind ik dat de max. snelheid de minimum snelheid is.. 37 in de 50 houd je echt het verkeer op.. "eerder van huis weg" is niet echt een argument. Maar ik ga je ongetwijfeld niet kunnen overtuigen, en dan hoeft ook niet, maar ik denk dat de meerderheid denkt als mij.

• olafmol
adjego schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:11:
Gisteren na het werk was mijn Tesla Model 3 van 2024 ook geupdate dus de nieuwe versie stond klaar om er mee te gaan rijden.

Hieronder de route die ik gisteren eind van de dag en deze ochtend heb gereden, laat zeggen 95% op FSD.

[Afbeelding]

Als ik kijk naar het totaal vind ik het een heel bijzonder systeem met wat de auto allemaal als keuzes maakt in het verkeer. Deze keuzes worden ook assertief genomen in nagenoeg alle gevallen. Er straalt vertrouwen uit tijdens het rijden hoe de auto zich in het verkeer beweegt.

Een paar keer ingegrepen:
- De auto wilde na het vertrekken bij een verkeerslicht de busbaan opsturen.
- Bij het station in Best wilde de auto een 1-richtingsweg indraaien.
- Bij parkeren stuurt hij panisch en duurt het vooral erg lang voordat je netjes in het vak staat.

Het grootste opvallende is voor mij nu dat ik hem vaak traag vind rijden. Stukken in de bebouwde kom kwam ik maar tot max 45 km/u bij een wat bochtigere weg, wat resulteerde in geirriteerde achterliggers :9

Buiten de bebouwde kom in een 60-zone bleef hij rond de 55 km/u hangen en bij bochten werd er best wel afgeremd naar rond de 40 km/u. Ook hier weer achterliggers die hier niet zo blij van werden.

Op de snelweg (A50) reed ik na 19:00 weer terug richting huis, en het invoegen ging erg soepel en vlot. Wel bleef de snelheid rond de 100 km/u hangen. Door middel van gas te geven gaat hij natuurlijk wel harder maar dat houd hij niet altijd ook vast.

Ik denk dat het snelheidsprofiel wat we hier hebben de "Sloth" versie is van de US. Hopelijk komt daar de komende tijd nog verandering in, dat we in NL in ieder geval naar het normale snelheidsprofiel kunnen schakelen.
Het zou mooi zijn als FSD een soort lokaal "profiel" kan aanmaken dat het standaard FSD profiel en bijbehorende algoritmes kan "bijsturen" gebaseerd op het rijgedrag icm routes/situaties van de bestuurder. Dat lijkt me een stuk schaalbaarder dan alles generiek proberen te maken en dan weer naar iedereen uit te rollen. Mits natuurlijk de rekenkracht in de auto zelf hiervoor voldoende is.

• MrDirect
  • Laatst online: 23:37
Calibra 4 life schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:43:
[...]
maar ik denk dat de meerderheid denkt als mij.
Weet ik wel zeker ja ! Al die wannabee politieagenten met hun onder limiet rijden. Ik heb het nu 3 dagen, ik gebruik het al niet meer. Zo irritant dat slome gedoe. Hij rijdt alsof ik in een Picnic truck rijdt en denkt dat ik ieder moment kan omvallen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:13
Zal ik morgen een proefrit boeken in exact dezelfde auto die ik al heb? - maar dan met FSD? >:)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:21

Cordon

Lievelings jankert

Richh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:48:
Zal ik morgen een proefrit boeken in exact dezelfde auto die ik al heb? - maar dan met FSD? >:)
Doe eens lekker gek :P

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:16

DarkSide

theres no place like ::1

ik vind 37 waar je 50 mag ook echt te langzaam.
Tenzij er een reden is dat je idd langzamer moet rijden.

Dat ik zelf vaak 55 rijd en dat FSD dit op 50 zou doen vind ik prima.
Die "verloren" tijd is niet erg. Vind ook niet dat een systeem als FSD zou moeten leren dat mensen gemiddeld altijd te hard rijden en dus zelf ook maar standaard 55 gaat rijden zeg maar.

Voor nu nog kan ik nog niets melden want zit nog te wachten op de update.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tweakx schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:30:
Weet iemand of hij rekening houdt met flitsers? Of ga ik met een 5% of 10% toch nog een boete krijgen?
Nee. Vandaag op de trajectcontrole A2: hij dacht gewoon 115 te kunnen gaan rijden bij +15% ;). Ook al staan die flitsers zelfs op de kaart. Het blijft supervised hé.

Mag ik even een relaas doen?
<!
Ik verbaas me over die reviews zoals die van Autotaal waar men de auto bijna helemaal stil laat vallen omdat een doseer stoplicht het niet doet en de auto dat niet herkend. Tot nu toe met de FSD ben ik vooral aan het anticiperen op dat soort situaties en de auto een beetje aan het helpen. We rijden samen, en dat werkt fantastisch. Ik lees en zie veel mensen hier op fora en in reviews die vooral de auto aan hun lot overlaten en zeggen; 'oei' of 'zie je wel' of 'wat traag'. Dat is toch nu net precies dat supervised gedeelte? We zijn nog steeds bestuurders, toch geen beta testers? Waarom gedragen we ons dan wel als beta testers :?
!> relaas modus uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Reteip op 16-04-2026 09:56 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:13
olafmol schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:47:
[...]

Het zou mooi zijn als FSD een soort lokaal "profiel" kan aanmaken dat het standaard FSD profiel en bijbehorende algoritmes kan "bijsturen" gebaseerd op het rijgedrag icm routes/situaties van de bestuurder. Dat lijkt me een stuk schaalbaarder dan alles generiek proberen te maken en dan weer naar iedereen uit te rollen. Mits natuurlijk de rekenkracht in de auto zelf hiervoor voldoende is.
In de US of A zijn er driver profiles die een bepaalde assertiviteit nemen :) maar dat is dus door de wetgever niet goedgekeurd hier.
Overigens zijn er daar juist mensen die het systeem van NL willen omdat de profiles aan de kant van Mad Max iets te vlot door het verkeer willen :P

Het is overigens bij wet verboden om een lokaal model obv AI besluiten te doen nemen / machine learning binnen het voertuig zelf, dus dat zal er niet komen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• olafmol
MrDirect schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:48:
[...]

Weet ik wel zeker ja ! Al die wannabee politieagenten met hun onder limiet rijden. Ik heb het nu 3 dagen, ik gebruik het al niet meer. Zo irritant dat slome gedoe. Hij rijdt alsof ik in een Picnic truck rijdt en denkt dat ik ieder moment kan omvallen.
Ok, er is natuurlijk een verschil tussen "30 rijden op een weg waar je 50 mag" maar als mensen gaan klagen over 78 rijden op een 80 weg, tja....dat is waarom het autorijden in NL ook vaak zo gestressed en overspannen en irritant is, iedereen moet op of over de limiet lijkt het wel, en als je daar niet aan meedoet moet je vooral uit de buurt blijven ofzo. Juist daar zou FSD toch kunnen helpen denk ik, een stuk minder gestress en geduw in het verkeer.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
[...]

hmm stukje vlotte verkeersdoorstroming laat je maar buiten beschouwing? Aangezien het verkeer meerendeel iets boven de limiet zit, vooral op de snelweg, vind ik dat de max. snelheid de minimum snelheid is.. 37 in de 50 houd je echt het verkeer op.. "eerder van huis weg" is niet echt een argument. Maar ik ga je ongetwijfeld niet kunnen overtuigen, en dan hoeft ook niet, maar ik denk dat de meerderheid denkt als mij.
Eens, 37 waar je 50 mag vind ik echt niet kunnen. Levert ook een hoop irritaties op bij andere weggebruikers en uiteindelijk gaat dit leiden tot meer gevaar op de weg. 5% afwijking naar beneden op de max snelheid is prima, maar meer niet
Richh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:48:
En dan per ongeluk omwisselen. Hebben ze toch niet in de gaten ;)

• olafmol
Richh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:51:
[...]

Het is overigens bij wet verboden om een lokaal model obv AI besluiten te doen nemen / machine learning binnen het voertuig zelf, dus dat zal er niet komen.
Interessant, heb je daar een link van? Want nu draait er toch ook echt een lokaal model in de auto die beslissingen neemt...ja het is "inference" en niet learning, maar de modellen trainen daar praten we ook niet over, het is meer het dynamisch aanpassen van de "weights & balances", het fine-tunen zeg maar zoals Unsloth ed dat doen.
MrDirect schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:48:
[...]

Als je nog een Clean Windows request open hebt staan misschien worth a try

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54
Geen update wave geweest deze ochtend onder ons Tweakers?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• GardenSnakes
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:54
Lijkt er niet op :(

Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:53

GeNiTaLiX

Naapje

Zoals iedere dag ben ik om de 15 minuten de boel aan het refreshen, maar ik heb nog niets gezien. Aan de andere kant nog steeds hoopvol dat ik dan nog kans heb dat ik er vandaag wel bij zit..
Reteip schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:51:
[...]

We rijden samen, en dat werkt fantastisch
Deze vind ik heel scherp. Het nieuwe BMW systeem wordt geroemd omdat de bestuurder samen met het systeem kan (moet) rijden

• hansvanhengel
Rivanov schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:58:
Geen update wave geweest deze ochtend onder ons Tweakers?
Als ik het dashboard bekijk lijkt er vandaag nog niemand de update gekregen te hebben.

• Calibra 4 life
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:30
hansvanhengel schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:11:
[...]

Als ik het dashboard bekijk lijkt er vandaag nog niemand de update gekregen te hebben.
En ook geen reacties hier op het forum, zoals die er gisteren wel waren met allemaal download screenshots... dus wij kunnen stellen dat dat ze er niet zijn.. Hier begint het wel een beetje in frustratie om te slaan. Morgen service staan, ook maar een berichtje gestuurd of ze aub software update willen doen ook.. ondanks ik al gelezen had dat ze het incidenteel doen... ik hoop op geluk met een vriendelijke monteur die hem ff update terwijl die mijn airco filtertje vervangt en camera reinigt.

• MrDirect
  • Laatst online: 23:37
pdidi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:57:
[...]

Als je nog een Clean Windows request open hebt staan misschien worth a try
Ja maar eind mei pas, als ook de rotors worden vervangen. Zou het iets uitmaken? Auto is nu 1 jaar oud, van maart 2025. Juniper dus.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:16

DarkSide

theres no place like ::1

op zich wel mooi om te lezen hoe een stel volwassenen zich voelen als klein kind met kerst ;-)
Enige voordeel vroeger wisten we wanneer eerste kerstdag was en je de cadeautjes mocht uitpakken

Nu is het maar afwachten tot wanneer het kerst voor jou is.

Ik wacht geduldig af
Zou mooi zijn als hij voor het weekend komt. Gezien ik zondag een lange snelwegrit voor de boeg heb.
Is dat mooi meteen een test case.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• hansvanhengel
Wellicht zijn we inderdaad allemaal bijzonder ongeduldig en gedragen we ons als kleine kinderen. Tegelijk begint bij mij ook wel een beetje de frustratie toe te slaan. Er is namelijk ook geen pijl op te trekken. Als je in ieder geval weet dat er elke dag tussen 7 en 8 een wave is, is het al een stuk relaxter wachten. Nu doen ze te pas en te onpas een aantal updates doorvoeren.

Ik denk dat voor mij vooral die onduidelijkheid frustratie opwekt. Ik vind het niet erg om de laatste te zijn, als ik maar weet wanneer de laatste ongeveer is. Dan kan ik me daar op voorbereiden. Nu weet ik niks, zou zomaar nog een maand kunnen duren.

[ Voor 17% gewijzigd door hansvanhengel op 16-04-2026 10:23 ]

• Korvaag
hansvanhengel schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:22:
Wellicht zijn we inderdaad allemaal bijzonder ongeduldig en gedragen we ons als kleine kinderen. Tegelijk begint bij mij ook wel een beetje de frustratie toe te slaan. Er is namelijk ook geen pijl op te trekken. Als je in ieder geval weet dat er elke dag tussen 7 en 8 een wave is, is het al een stuk relaxter wachten. Nu doen ze te pas en te onpas een aantal updates doorvoeren.

Ik denk dat voor mij vooral die onduidelijkheid frustratie opwekt. Ik vind het niet erg om de laatste te zijn, als ik maar weet wanneer de laatste ongeveer is. Dan kan ik me daar op voorbereiden. Nu weet ik niks, zou zomaar nog een maand kunnen duren.
Ja het is mij al duidelijk dat Tesla hier de bal ontzettend laat vallen. Ze hadden dit op kunnen pakken als een geweldige nieuwe uitrol met alle fanfare die erbij hoort. De realiteit is dat ze dit doorvoeren als een normale firmware upgrade. Kleine batches en het duurt weken voordat alles klaar is waarbij er maar zeer beperkt rekening wordt gehouden met mensen die juist FSD besteld hebben (met name abo). Er zijn Tesla's die geen FSD afnemen en de upgrade eerder krijgen dan mensen die het wel besteld hebben (de vorm even daagelaten). Dat geeft gewoon aan dat het totaal geen factor is. Het feit dat zelfs demo-auto's bij dealers moeten wachten ondersteunt dit.

Lang verhaal kort: het boeit ze blijkbaar niets en het is gewoon een upgrade als elke andere upgrade.

Gemiste kans.

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 16-04-2026 10:34 ]

• aataias
  • Registratie: December 2020
Gyrolion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:47:
[...]

Hier precies hetzelfde. Tergend langzaam over een rotonde, afremmen voor een lange flauwe bocht tot 40-42 km/h op een 50-weg, wel het idee dat de max snelheid iets hoger is dan vlak na de installatie, afgelopen maandag. Druk het stroompedaal nu maar om de paar minuten in, omdat ik vaak een treintje achter me heb. To be continued. ...ook Zeeland btw :)
Korvaag schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:26:
[...]

Ja het is mij al duidelijk dat Tesla hier de bal ontzettend laat vallen. Ze hadden dit op kunnen pakken als een geweldige nieuwe uitrol met alle fanfare die erbij hoort. De realiteit is dat ze dit doorvoeren als een normale firmware upgrade. Kleine batches en het duurt weken voordat alles klaar is waarbij er maar zeer beperkt rekening wordt gehouden met mensen die juist FSD besteld hebben (met name abo). Er zijn Tesla's die geen FSD afnemen en de upgrade eerder krijgen dan mensen die het wel besteld hebben (de vorm even daagelaten). Dat geeft gewoon aan dat het totaal geen factor is.

Lang verhaal kort: het boeit ze blijkbaar niets en het is gewoon een upgrade als elke andere upgrade.

Gemiste kans.
Ze doen dit soort uitrollen altijd op deze manier. Op z'n egeltjes

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]

Dat zeg ik toch ook, ik had de verwachting dat langzaam rijden 37 in een 50 zone was. Maar hier gaat het over 2 of 3 km/u onder de maximum snelheid wat als enorm traag wordt bestempeld. Dan moet je denk ik bij jezelf te rade gaan waarom je daar niet tegen kan. Verkeer stroomt waarschijnlijk vlotter door als iedereen 48 rijdt in een 50 zone. Ik begrijp de drukte niet over de snelheid van FSD als hij rond de maximum snelheid rijdt. En dan continu zelf gas bij willen geven om maar harder te gaan. De enige keren dat ik even gas bijgegeven heb is toen hij in ging halen met 102 op snelweg, waarbij de andere auto denk ik 100 reed. Er kwam verkeer achterop wat sneller was waar ik dan even een beetje gas voor bijgeef richting de 107/108 om de inhaalmanoeuvre iets sneller af te ronden. Maar verder wacht iedereen maar lekker en maak ik me echt totaal niet druk over mensen met wilde gebaren in de auto, ze doen maar lekker.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Korvaag
pdidi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:38:
[...]

Ze doen dit soort uitrollen altijd op deze manier. Op z'n egeltjes
En dat is dus de gemiste kans... Ze weten dat iedereen hier al 10 jaar op wacht. Dan is het goedgekeurd en zijn ze verrast. Communicatie matig en uitrol alsof het een nieuwe versie van spotify is.

• olafmol
Korvaag schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:26:
[...]

Ja het is mij al duidelijk dat Tesla hier de bal ontzettend laat vallen. Ze hadden dit op kunnen pakken als een geweldige nieuwe uitrol met alle fanfare die erbij hoort. De realiteit is dat ze dit doorvoeren als een normale firmware upgrade. Kleine batches en het duurt weken voordat alles klaar is waarbij er maar zeer beperkt rekening wordt gehouden met mensen die juist FSD besteld hebben (met name abo). Er zijn Tesla's die geen FSD afnemen en de upgrade eerder krijgen dan mensen die het wel besteld hebben (de vorm even daagelaten). Dat geeft gewoon aan dat het totaal geen factor is. Het feit dat zelfs demo-auto's bij dealers moeten wachten ondersteunt dit.

Gemiste kans.
Misschien kan het technisch of procesmatig gewoon niet anders?
Korvaag schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:42:
[...]

En dat is dus de gemiste kans... Ze weten dat iedereen hier al 10 jaar op wacht. Dan is het goedgekeurd en zijn ze verrast. Communicatie matig en uitrol alsof het een nieuwe versie van spotify is.
Ik denk niet dat ze verrast zijn en ze technisch precies weten wat ze aan het doen zijn. Wat ze hier zijn vergeten: er zijn geen invloedrijke influencers zoals in US om de communicatie te doen

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:06
Als reactie op mijn vraag over de beschikbaarheid van FSD op mijn Model S (HW4):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKp8T4ORjQwz5jD4bfoIi1m3Bzg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XyYVIHBxMcCRqIS3UyTl8l0R.jpg?f=user_large

-O-
hansvanhengel schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:11:
[...]

Misschien zijn wij niet de enigen die wat glitches hebben bemerkt ;)

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:53:
[...]

Ik denk niet dat ze verrast zijn en ze technisch precies weten wat ze aan het doen zijn. Wat ze hier zijn vergeten: er zijn geen invloedrijke influencers zoals in US om de communicatie te doen
Hoezo niet?! Ik heb al 73! subscribers :9.(Dat is er overigens 72 meer dan ik verwachtte)

• Mar.tin
[...]

Vanuit het perspectief van iemand die 99% van de tijd maximaal vmax op de klok rijdt:

Het is ook belangrijk om mee te rijden met the flow of traffic. Als je 37 gaat rijden op bijvoorbeeld een rechte 50 weg is daar echt geen goede reden voor. Same with 62 in een 80

Als er kronkels en zaken zijn is het natuurlijk dikke prima om een veilige snelheid te pakken :) .

Aan de andere kant, er rijden een boel haastjakkers op de weg. Op 60 wegen word ik spreekwoordelijk links en rechts ingehaald als ik daar 60 ga rijden. Eergister door Epe heen binnendoor naar Apeldoorn, 20km lang iemand achter me geplakt terwijl ik gewoon de snelheidslimiet rijden niet truttig vind.
Ga er dan lekker langs. O+

Maargoed, wat ik met mijn moedertje ook al concludeerde: Mensen die bumperkleven denken daar niet over na. Want als je erover na zou denken zou je het niet doen. O+

• FreakGIB
Net terug gereden van Nieuwegein naar Rotterdam, richting het vliegveld (ik werk in datacenters en moet geregeld heen en weer rijden).

De heenweg over de A12 ging eigenlijk perfect. Mooie constante snelheid. Bij Woerden had ik op een gegeven moment veel ruimte voor me. Ik reed rond de 105 km/u en dacht: laat ik eens wat versnellen naar 125 km/u. Dat pakte hij netjes op en hij bleef die snelheid ook stabiel aanhouden.

Wat me daarna opviel: hij bleef vrij lang links rijden. Op een gegeven moment dacht ik: misschien iets rustiger aan, want straks moet ik richting Gouda rechts aanhouden om over te gaan naar de A2. Ik probeerde met het scrollwiel de snelheid iets terug te draaien, maar daar reageerde hij niet direct op.

Uiteindelijk ging het wel goed: hij ging netjes naar rechts en pakte de A2 zonder problemen.

Wel nog een vraag: kun je heel lichtjes het rempedaal aanraken om snelheid te minderen zonder dat FSD meteen uitschakelt? Ik probeer mijn score namelijk zo hoog mogelijk te houden (zit nu op 98%).

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:07:
[...]

Misschien zijn wij niet de enigen die wat glitches hebben bemerkt ;)
Het zou de 2e dag op rij zijn dat we vermoeden dat er een update komt. Ik hoop het wel, maar er verandert zonder update van dag-tot-dag genoeg in het rijgedrag dat ik twijfel hoe hard die acuut nodig is.
Mar.tin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:09:
[...]

Hoezo niet?! Ik heb al 73! subscribers :9.(Dat is er overigens 72 meer dan ik verwachtte)
Misschien kun je net als Berkant een declaratie indienen bij Musk voor je Go-Pro
Pagina: 1 ... 43 ... 46 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.