• GreenDriver
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22-04 23:43
Niccolo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:33:
Ik heb hetzelfde probleem als enkele anderen hier, vanochtend de update gekregen en geïnstalleerd, maar ik kan FSD nog niet activeren (ook al heb ik inmiddels al wel betaald voor het abonnement). Enkel de "proef" wordt getoond, maar ook hier kan ik niks mee. Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Tesla en zij geven aan dat zij een "Third party device" aan mijn auto zien en dat FSD daarom niet geactiveerd kan worden. Ik had een S3XY Commander aan mijn auto zitten en heb deze op advies van Tesla zojuist verwijderd, als het goed is krijg ik vanavond of morgen een update en zou dan FSD beschikbaar moeten zijn.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had vanmorgen na het installeren precies hetzelfde 'PROEF-scherm', maar ondanks dat kon ik FSD toch meteen gebruiken. Daarna heb ik het scherm niet meer gezien. Misschien even een rondje rijden zonder FSD...? Dat heb ik geloof ik ook gedaan... Ik denk ook maar hardop mee! :)

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:26
Oef zou voor het eerst zijn dat Tesla’s met een commander geen update krijgen.

• Niccolo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
GreenDriver schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:45:
[...]

Ik had vanmorgen na het installeren precies hetzelfde 'PROEF-scherm', maar ondanks dat kon ik FSD toch meteen gebruiken. Daarna heb ik het scherm niet meer gezien. Misschien even een rondje rijden zonder FSD...? Dat heb ik geloof ik ook gedaan... Ik denk ook maar hardop mee! :)
Ik ga het eens even proberen, dank voor het meedenken! Een detail waar ik net aan denk is dat ik op mijn Commander de functie "resume autopilot after lane change" aan had staan. Wellicht dat die functie problemen veroorzaakt met de FSD update.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24

GeNiTaLiX

Naapje

patrickt35 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:18:
Ik heb een vraag. Mijn vrouw is angstig om te rijden op de snelweg. Zou FSD haar daarbij kunnen helpen?
Mijn vrouw heeft hetzelfde ... Ik vond het een geweldig argument voor de WAF.

Ook een goede: 99 euro is ook heel subjectief en heb je er zo al door op een avondje uit. Hier heb je een maand profijt van ( buiten dan vind ik 99 piek per maand nog steeds een hoog bedrag ) ;) Dus kom vooral op met die argumenten, zodat ik het ook voor mijzelf kan goedpraten :+

.... Still waiting on the update...

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15
Masterchiev schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:46:
Volgens mij heb ik van de week een filmpje van fsd zitten kijken van iemand met een s3xy knob in Nederland. Kan het filmpje helaas niet vinden, misschien vergis ik me.

Zou wel erg jammer zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door waslijn op 15-04-2026 18:01 ]

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:15
Ik heb hetzelfde probleem als enkele anderen hier, vanochtend de update gekregen en geïnstalleerd, maar ik kan FSD nog niet activeren (ook al heb ik inmiddels al wel betaald voor het abonnement). Enkel de "proef" wordt getoond, maar ook hier kan ik niks mee. Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Tesla en zij geven aan dat zij een "Third party device" aan mijn auto zien en dat FSD daarom niet geactiveerd kan worden. Ik had een S3XY Commander aan mijn auto zitten en heb deze op advies van Tesla zojuist verwijderd, als het goed is krijg ik vanavond of morgen een update en zou dan FSD beschikbaar moeten zijn.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de commander ook en sinds vanochtend FSD geinstalleerd. Werkt zonder problemen. Ik heb wel alle autopilot gerelateerde opties uitgezet op de commander. Voor de zekerheid: dat scherm met die proef heeft niets met het activeren van FSD te maken. Je moet daarvoor naar het Self driving gedeelte in het menu en het daar aanzetten. Je moet dan ook nog even een filmpje kijken en 2 vragen beantwoorden. Ik ga ervan uit dat je dit al lang hebt geprobeerd, maar wilde het voor de zekerheid toch even melden.

No matter the age, never lose the Kramer inside

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-05 12:26
Ik heb ook een commander, knob en heb niets aangepast (continues autopilot staat aan in commander).

Werkt gewoon prima met FSD

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• Niccolo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
Hmtsjmftsch schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:01:
[...]

Ik heb de commander ook en sinds vanochtend FSD geinstalleerd. Werkt zonder problemen. Ik heb wel alle autopilot gerelateerde opties uitgezet op de commander. Voor de zekerheid: dat scherm met die proef heeft niets met het activeren van FSD te maken. Je moet daarvoor naar het Self driving gedeelte in het menu en het daar aanzetten. Je moet dan ook nog even een filmpje kijken en 2 vragen beantwoorden. Ik ga ervan uit dat je dit al lang hebt geprobeerd, maar wilde het voor de zekerheid toch even melden.
Bedankt voor de info maar inderdaad helaas ook al geprobeerd. Bij mij staat daar geen FSD optie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8wEUm-7pacv_xEDyMvxtsAaYvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gqcr45fzZfY6yg0GaFWauYnw.jpg?f=fotoalbum_large
Wellicht dat het echt iets te maken heeft met de Autopilot gerelateerde functies die ik aan had laten staan.
Edit: laat maar, blijkbaar is dat ook geen probleem. Ik zal even een update geven of ik vanavond of morgen een update krijg waardoor het werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Niccolo op 15-04-2026 18:08 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:41
WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:11:
[...]

Toch bizar dat het zo kan wisselen per dag :?
heb het idee dat er al verbeteringen /veranderingeb zijn doorgevoerd , zou dat kunnen zonder update ? Zijn een paar punten op de route van vandaag die hij gisteren niet helemaal lekker deed en vandaag perfect. Ik vind het helemaal super en ook fijn dat je zo makkelijk kunt schakelen of even gas bij als het nodig is.

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

[Afbeelding]
ik heb de S3XY Commander zonder knob en ik had geen problemen om FSD te activeren.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:07
Empie69 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:36:
[...]

Dat geldt zeker niet voor alle leaserijders, deze kosten komen bij mij gewoon voor eigen rekening en kunnen helaas vanwege bedrijfspolicy niet als privé kosten leaseauto worden opgevoerd... dus geen verschil met privé aanschaf auto....
Vandaar "Misschien".

• yamanguy
  • Laatst online: 00:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdB9X2yCgg6-e4Ylx3XLCve6fUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96phtu7lLN2vuoF7KbXM5OSy.jpg?f=fotoalbum_large Weet iemand wat betekent dat Total Kilometers is? Want ik heb sinds vanochtend alleenmaar FSD gereden ongeveer 92km, wat is dat groot km antal voor?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S_a-s-hBm5CqCHonzZXZjoBHm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAWN0HP19fazfApN4kc4McSm.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste 1000 zitten er op!

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:33
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:39:
[...]

Ik zag de post van Kees Roelandschap en die denkt ook dat het bullshit is. Amateurs (hoop ik)
Het klopt inderdaad niet, als de voertuigen eerder met de geschikte HW geproduceerd zijn kan de functionaliteit via het Europese SW update mechanisme voor geregistreerde voertuigen beschikbaar gesteld worden.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
yamanguy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:19:
[Afbeelding] Weet iemand wat betekent dat Total Kilometers is? Want ik heb sinds vanochtend alleenmaar FSD gereden ongeveer 92km, wat is dat groot km antal voor?
FSD v14.2 zat al in de 2026.2.3 (of was het nu 2026.2.9.1?) software en is sinds dan kilometers beginnen tellen, vandaar de 2700km. Maar FSD zal is pas actief vanaf 2026.3.6 dus vandaar slecht de 92km effectief met FSD actief gereden.

• Masterchiev
Korvaag schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:44:
De EAP-auto's lijken wat achter te blijven bij de rest gezien de stats. Jammer, want daar heb ik er net 1 van :P Helaas vandaag op en neer naar de klant zonder FSD. Volgende flinke rit is zaterdag. Ik hoop toch wel dat ik het dan heb. Jammer dat ze niet sneller uitrollen.
Volgens mij is er afgelopen dagen in de avond ook een uitrol geweest.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 10:20

spartacusNLD

This is Sparta!!

Niet waar.. heb je bewijs dan?

Mensen in het Early Access programma hebben het gewoon gehad met commander aangesloten

[ Voor 16% gewijzigd door spartacusNLD op 15-04-2026 18:34 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-05 12:04

duderuud

Sliden is koel

Ik heb een Commander met Knob en FSD werkt prima.

Motor-Forum.nl

• Mar.tin
  • Laatst online: 00:18
yamanguy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:19:
[Afbeelding] Weet iemand wat betekent dat Total Kilometers is? Want ik heb sinds vanochtend alleenmaar FSD gereden ongeveer 92km, wat is dat groot km antal voor?
Heb je misschien 2026.2.9.1 gehad?

• Masterchiev
spartacusNLD schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:31:
[...]

Niet waar.. heb je bewijs dan?

Mensen in het Early Access programma hebben het gewoon gehad met commander aangesloten
Stukje daarboven schreef een tweaker dat. Contact met tesla gehad en tesla zag het device. Stukje omhoog scrollen.

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:28
Vandaag ook de eerste 65 km gereden en echt onder de indruk. Het lijkt of je weer net je rijbewijs hebt gehaald en de braafste weggebruiker bent (op de lesauto's na dan:-))

- Snelheid wordt goed opgepakt met de +5%, mits de situatie het toelaat, anders blijft hij er net onder
- In de rit wel 5+ keer melding gekregen dat "slaperigheid" werd geconstateerd, terwijl dit echt niet het geval was (misschien ogen knijpen ivm lagere zon) --> erg vervelend die meldingen
- je moet wel heel goed op de weg blijven letten, direct een melding (iets te snel heb ik het idee)
- bij een afslag op de A58, was het 1 lange met afslaande auto's en kon er moeilijk tussen. Het leek of hij de afslag ging missen, niet afgewacht maar ingegrepen (geen melding waarom ik dit deed) Vermoedelijk was hij gewoon recht door gereden.
- parkeren op binnenterrein (VvE) kent hij niet, stopt voor het hek. (hek wel vooraf open gedaan). Misschien nog een tip voor Elon om dit bv ook zo te maken als BMW dat je hem dit eenmalig kunt ingeven waar zijn eigen parkeerplek is.

Verder, echt onder de indruk, er moet nog gesleuteld worden voor EU maar dat gaat vast goed komen.

Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD

• JP1310
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 13:31
Tijd voor een nieuwe uitrol wave.... Ik zit nog te wachten 😥

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:58
GeNiTaLiX schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:52:
[...]

Mijn vrouw heeft hetzelfde ... Ik vond het een geweldig argument voor de WAF.

Ook een goede: 99 euro is ook heel subjectief en heb je er zo al door op een avondje uit. Hier heb je een maand profijt van ( buiten dan vind ik 99 piek per maand nog steeds een hoog bedrag ) ;) Dus kom vooral op met die argumenten, zodat ik het ook voor mijzelf kan goedpraten :+

.... Still waiting on the update...
Ik heb een HW3, dus er hangt ook een andere auto aan vast😂. Het mes snijdt in dit geval aan twee kanten.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:10
Masterchiev schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:37:
[...]

Stukje daarboven schreef een tweaker dat. Contact met tesla gehad en tesla zag het device. Stukje omhoog scrollen.
Zo’n klantenservice miep heeft echt geen kennis van de technische uitrol hoor.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-05 19:58
Ik heb de Commander erin zitten en vandaag de update gekregen.

• Masterchiev
Rivanov schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:39:
[...]

Zo’n klantenservice miep heeft echt geen kennis van de technische uitrol hoor.
Denk ook niet dat die miep een tesla op afstand uitleest want dat is het geval geweest.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:10
Masterchiev schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:41:
[...]

Denk ook niet dat die miep een tesla op afstand uitleest want dat is het geval geweest.
Ik hecht meer waarde aan de reacties van mede-Tweakers met Commander en FSD update. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-05 21:52
Ik heb hetzelfde probleem als enkele anderen hier, vanochtend de update gekregen en geïnstalleerd, maar ik kan FSD nog niet activeren (ook al heb ik inmiddels al wel betaald voor het abonnement). Enkel de "proef" wordt getoond, maar ook hier kan ik niks mee. Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Tesla en zij geven aan dat zij een "Third party device" aan mijn auto zien en dat FSD daarom niet geactiveerd kan worden. Ik had een S3XY Commander aan mijn auto zitten en heb deze op advies van Tesla zojuist verwijderd, als het goed is krijg ik vanavond of morgen een update en zou dan FSD beschikbaar moeten zijn.
Hier ook een commander, maar wel sFSD via abo.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:00
Ik kreeg vanmiddag ineens de melding dat FSD beschikbaar was (Model 3 Highland lease).
Meteen de update gedraaid. Vervolgens een stukje naar de lokale albert heijn. Mooie dag veel fietsers, rol schaatsende kinderen op de weg etc. Allemaal geen probleem.
Maar op het parkeer terrein had ie geen idee meer. Er waren meer dan genoeg plekken vrij maar de Tesla had geen idee wat te doen en uiteindelijk nam ik het maar weer over. De parkeer plekken zijn gemarkeerd met anders gekleurde stenen en niet met duidelijke lijnen. Misschien is dat de reden? Ik had geen autopark voordat ik FSD installeerde (pool auto dus geen keuze in gehad)
Andere grotere albert heijn, deze keer naar het parkeer terrein genavigeert. Ik dacht misschien helpt dit. Maar nee. Hij deed volgens mij wel een poging maar kwam er niet uit. Parkeer plek in en weer uit… ook hier maar weer overgenomen.

Ik had het juist genomen in de hoop dat het ook zou parkeren op de bestemming. Bijvoorbeeld in een nauwe parkeer plek in een overvolle parkeer garage. Maar dat lijkt er dus nog niet in te zitten.

Over het kleine stukje in de stad best onder de indruk. Drukke rotondes met fietspaden en zebrapaden zijn geen probleem.
Ik heb anderhalve maand m’n rijbewijs en de auto rijdt precies zoals het CBR het wil zien. Dat is dan wel weer grappig.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:29
Vanmiddag had ik FSD aanstaan op een éénrichtingsweg, komt er vanaf de bocht een auto hard de straat ingereden (de verkeerde kant op dus). Als bonus stond er ook nog een busje op de stoep geparkeerd (slecht zicht).

Maar FSD had het al gezien voordat ik überhaupt zag dat dit ging gebeuren. Dan denk je toch wel van wow dit zou ik zelf pas een paar seconden later hebben gezien.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:34
Ik heb ook sinds vandaag de FSD beschikbaar. En wat wordt je er een braaf jongetje van op de weg! De richtingaanwijzer maakt overuren! Verbazingwekkend hoe soepel de auto zich door het verkeer begeeft.

Zojuist even een rondje hier in de plaats gemaakt met mijn dochter. Drempels, dat is nog wel een dingetje. Hij ziet ze niet of kan het niet inschatten hoe hoog ze zijn. Bij één drempel heb ik ingegrepen, daar moet je met max 20km/u over heen. Tesla dacht dat 45 ook wel kon.

Dan bij mij in de wijk is de rondweg dusdanig smal dat twee auto's elkaar daar net kunnen passeren. Tesla wil gewoon in het midden van de weg rijden. Daar heb ik al meerdere keren moeten ingrijpen (vond ik zelf).

Achteruit in parkeren moet hij nog wel leren. Is er volop ruimte met duidelijke strepen dan krijgt hij het niet voor elkaar, zelfs niet met vier keer steken! Het lijkt beter te gaan als hij tussen twee auto's in moet parkeren. Maar waar mij dat in één keer lukt doet de FSD daar twee tot drie keer steken over.

Vooralsnog diep onder de indruk hoe goed het werkt. Die € 99,- per maand vind ik nog wel prijzig en ik weet nu nog niet of ik dat abonnement ga voort zetten. Waarschijnlijk, als ik het stop zet, ga ik het heel snel missen ;)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 11:32
Eddie_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:22:
Ik heb ook sinds vandaag de FSD beschikbaar. En wat wordt je er een braaf jongetje van op de weg! De richtingaanwijzer maakt overuren! Verbazingwekkend hoe soepel de auto zich door het verkeer begeeft.

Zojuist even een rondje hier in de plaats gemaakt met mijn dochter. Drempels, dat is nog wel een dingetje. Hij ziet ze niet of kan het niet inschatten hoe hoog ze zijn. Bij één drempel heb ik ingegrepen, daar moet je met max 20km/u over heen. Tesla dacht dat 45 ook wel kon.

Dan bij mij in de wijk is de rondweg dusdanig smal dat twee auto's elkaar daar net kunnen passeren. Tesla wil gewoon in het midden van de weg rijden. Daar heb ik al meerdere keren moeten ingrijpen (vond ik zelf).

Achteruit in parkeren moet hij nog wel leren. Is er volop ruimte met duidelijke strepen dan krijgt hij het niet voor elkaar, zelfs niet met vier keer steken! Het lijkt beter te gaan als hij tussen twee auto's in moet parkeren. Maar waar mij dat in één keer lukt doet de FSD daar twee tot drie keer steken over.

Vooralsnog diep onder de indruk hoe goed het werkt. Die € 99,- per maand vind ik nog wel prijzig en ik weet nu nog niet of ik dat abonnement ga voort zetten. Waarschijnlijk, als ik het stop zet, ga ik het heel snel missen ;)
Parkeren is huilen. Lijkt dan net alsof ik niet kan parkeren ofzo. Beetje genant. Vierhonderd meer steken voor file parkeren. Nee laat maar dan doe ik het liever zelf :p
WouterL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:28:
[...]

Parkeren is huilen. Lijkt dan net alsof ik niet kan parkeren ofzo. Beetje genant. Vierhonderd meer steken voor file parkeren. Nee laat maar dan doe ik het liever zelf :p
Het zal met prioriteiten te maken hebben gehad. Goed parkeren was hoogst wschl niet interessant voor RDW. Sterker nog: tijdens de ride alongs was het heel lang uitgezet. In v14.3 is het parkeer drama opgelost

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 19:36 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:09
Hier ook nog de 2026.2.3 en ga straks installeren de 2.9 en 3.6 tegelijk. Abonnement geannulleerd. Benieuwd of de maand proef naar voren komt.
mv_ak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:35:
Hier ook nog de 2026.2.3 en ga straks installeren de 2.9 en 3.6 tegelijk. Abonnement geannulleerd. Benieuwd of de maand proef naar voren komt.
Heel benieuwd. Je gaat overigens van 2026.2.3 meteen naar 2026.3.6. Ik zou niet te lang wachten, want zou kunnen dat de abo annulering de installatie mogelijkheid verwijderd

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 19:39 ]

• ewee
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-05 07:31
Hoe zit het met FSD supervised in combinatie met een aanhanger?
Zijn er eigenlijk ook mensen die FSD supervised werkend hebben op een auto met trekhaak?

Ik heb FSD supervised zaterdagochtend vroeg (03:45) besteld als abonnement voor mn model Y standard RWD uit november 2025. Tot nu toe nog niks. Mn auto staat het grootste deel van de dag netjes met Wifi verbonden op mijn erf, software updates staat op Advanced. Het fijn zijn als Tesla op zn minst een indicatie zou geven wanneer de update gepushed gaat worden. De eerste dagen keek ik meerdere keren per dag, inmiddels doe ik net alsof ik het een beetje losgelaten heb.

Ik heb een trekhaak besteld die eind van de maand door Tesla gemonteerd gaat worden. Ik vroeg me af of zo'n trekhaak een complicerende factor is voor FSD. Bijvoorbeeld bij achteruit manoevres ofzo.

• Morpheus-
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-04 15:41
ewee schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:39:
Zijn er eigenlijk ook mensen die FSD supervised werkend hebben op een auto met trekhaak?

Ik heb FSD supervised zaterdagochtend vroeg (03:45) besteld als abonnement voor mn model Y standard RWD uit november 2025. Tot nu toe nog niks. Mn auto staat het grootste deel van de dag netjes met Wifi verbonden op mijn erf, software updates staat op Advanced. Het fijn zijn als Tesla op zn minst een indicatie zou geven wanneer de update gepushed gaat worden. De eerste dagen keek ik meerdere keren per dag, inmiddels doe ik net alsof ik het een beetje losgelaten heb.

Ik heb een trekhaak besteld die eind van de maand door Tesla gemonteerd gaat worden. Ik vroeg me af of zo'n trekhaak een complicerende factor is voor FSD. Bijvoorbeeld bij achteruit manoevres ofzo.
Fsd werkt niet met aanhangers of fietsendragers

• Hype
  • Laatst online: 22:54

Die trekhaak kun je er ook afhalen. En denk dat als je m laat zitten dat dat helemaal prima gaat. Achteruit inparkeren lukt nu ook al niet zonder trekhaak ;)

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
JP1310 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:39:
Ik zit ook te wachten…. Maar moet nog een jaar met mijn HW3 M3….

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:30
JP1310 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:39:
Een aantal hier hadden de logica dat de uitrol waarschijnlijk klaar zou zijn voordat vrijdag de proefritten gingen starten. Op zich geen onlogische redenering.

Dan wordt het flink doorwerken voor de tesla servers komende anderhalve dag. Die FSD tracker staat nu op 31% (vanochtend volgens mij onder 20, dus mooie voortgang). En na vanochtend lijkt het vrij rustig te zijn geworden weer.

De “ergens komende weken” klinkt dan, helaas want ik wacht ook nog, realistischer.

Enjoying life

• GardenSnakes
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-05 09:53
Moest een afspraak maken voor het reinigen van de cameras bij het Tesla service center, kon natuurlijk niet ontbreken om gelijk even via de chat te vragen of ze de FSD update ook kunnen meenemen :D Helaas niet mogelijk, maar werd mij wel verteld dat ik deze spoedig zal ontvangen. Neem het met een korreltje zout, maar spoedig klinkt als een kwestie van dagen ipv weken

Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:00
Vanmiddag weer 2 aparte situaties; De eerste was een situatie waarbij de navigatie aangaf dat ik rechtsaf moest slaan op een 80km/u weg langs het kanaal, ik anticipeerde er dus op dat hij richting aan ging geven en af zou remmen. Maar in plaats daarvan reed hij vrolijk de zijstraat die de navigatie op het scherm aangaf voorbij en vervolgde de weg rechtdoor. De navigatie werd aangepast en heeft daarna wel correct de rest van de weg vervolgt.
Tweede was een zebrapad. Daarbij stond een man op een fiets al geruime tijd aan de zijkant van het zebrapad stil zag ik vanaf een flinke afstand. Ook toen er geen auto's aankwamen bleef de man daar nog stil staan (weet niet of hij nog steeds aan het wachten was tot ik ook voorbij was maar hij had al ruim veilig over kunnen steken of een begin kunnen maken waarbij ik af zou remmen). Een meter of 10 voor het zebrapad begon de MY te twijfelen en haalde hij wat rare schokkerige remacties uit waarna hij zijn weg gewoon verder vervolgde en geen voorrang meer gaf aan het zebrapad (waar de man nog steeds stond te wachten op de stoep.

Voor de rest heeft hij zich prima gehouden binnen de bebouwde kom en op de provinciale wegen, moest af en toe alleen wat gas bijgeven om hem te dwingen een fietser assertiever in te halen voordat de volgende tegenligger kwam.

Baal er van dat ik geen video materiaal heb, ga eens kijken of er misschien ook een zuignap telefoonhouder is voor het dak die wat lager hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sypheron op 15-04-2026 20:02 ]

Sypheron schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:01:
Maar in plaats daarvan reed hij vrolijk de zijstraat die de navigatie op het scherm aangaf voorbij en vervolgde de weg rechtdoor.
Ik denk dat je Reasoning het beste kunt vertalen als Ondoorgrondelijk

• yamanguy
  • Laatst online: 00:17
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:35:
[...]

Heb je misschien 2026.2.9.1 gehad?
Ja ik had tot en met vanochtend 9:30 uur 2026.2.9.1 had en daarna fsd update 2026.3.6 gekregen en tot nu toe heb ik 92 km gereden

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:30
yamanguy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:06:
[...]

Ja ik had tot en met vanochtend 9:30 uur 2026.2.9.1 had en daarna fsd update 2026.3.6 gekregen en tot nu toe heb ik 92 km gereden
Die versie zat FSD al in. En dat had je al die km’s niet aanstaan 🫣

Enjoying life

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:22

Cordon

Lievelings jankert

Net een eerste ritje gedaan. Eerst Amersfoort in, daarna richting Soesterberg en weer naar huis. Ging dikke prima, maar 2 momenten gehad dat die het niet helemaal goed deed.
  1. Op een weg waar er een stoplicht zit waarbij rechtsaf afgeplakt is (Energieweg voor de bekende), omdat de weg zelf er nog niet ligt. Hij ging vol op de rem, terwijl rechtdoor gewoon groen had.
  2. Soesterberg de A28 op richting Amersfoort. Er mist wat belijning op de weg, dat is versleten, dus de auto wist niet waar de baan lag. We werden even door elkaar geschud en toen nam ik het maar over.
Maar verder onder de indruk! Werkt goed, heel leuk allemaal. Ook dat op de snelweg iemand hem er net voor gooide en de tesla snel van baan moest wisselen, zonder problemen. Binnenkort effe naar het werk met dat ding, in de ochtendspits, ring van Amsterdam enzo. :p

• Sypheron
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:06:
[...]

Ik denk dat je Reasoning het beste kunt vertalen als Ondoorgrondelijk
Nou ja, het kan natuurlijk bewust zijn. Wellicht heeft hij berekend dat de andere route net zo snel was en in dat geval de verkeersstroom niet zou hoeven te onderbreken door te remmen want er zaten wel diverse auto's vlak achter mij. Geen idee of het denkwerk daadwerkelijk zo ver gaat?
Mocht dat zo zijn dan vind ik dat natuurlijk prima, maar zou het wel fijn vinden als hij dat dan iets eerder al aangeeft :+

[ Voor 11% gewijzigd door Sypheron op 15-04-2026 20:24 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 15:02
Vandaag heb ik mijn route van Gouda‑Bloemendaal naar Waddinxveen binnendoor gereden; hierbij een kort filmpje.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakGIB op 15-04-2026 20:33 ]

PSN: FreakGIB

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-04 19:21
Nou even een demo gegeven aan de familie. Ondanks dat ze natuurlijk onder de indruk waren was dit ronduit belabberd. Omgeving Velsen. Ongeveer 5 echt cruciale ingrepen in een rit van 20 minuten. Rode kruizen die niet gezien worden, stoppen bij een doseerlicht op de snelweg.

• JayJavier
FreakGIB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:27:
Vandaag heb ik mijn route van Gouda‑Bloemendaal naar Waddinxveen binnendoor gereden; hierbij een kort filmpje.

[Afbeelding]
Video doet het niet

• FreakGIB
Gefixed

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:20
Jasper schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:52:
[...]

Hier ook een commander, maar wel sFSD via abo.
Jep hier ook. Geen probleem en de commander verstoord FSD ook niet.

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:19
Abbo gecanceld. MY HW4 2024
Link aangepast. Zaterdag gestart vandaag Nog geen FSD ontvangen, wachten zat altijd de laatste hier ;-) , de towbox gemonteerd dus geen fsd al zou hij er op zitten en na de a.s. vakantie weken zien we wel weer verder. Bereikt de uitrol ook frankrijk binnen twee weken komt hij er weer op. Ik blijf jullie allen volgen met de ervaringen!

PVoutput

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:43
't Zal toch niet hè?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFIbxMFc6EhAaHzLuRqa375Vg7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmyitgtuucDB6gu9iv6nr7OD.png?f=fotoalbum_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sinner2stroke
  • Laatst online: 16-05 21:48
Paar kleine rondjes met fsd gereden. Ik ben onder de indruk van de souplesse. Qua bruikbaarheid zie ik meerwaarde op lange saaie stukken. Even op en neer naar de supermarkt oid gaat wel, maar dan erger ik me wel aan het opa tempo. Beetje gas bij lost al veel op, maar soms dwong mijn ongeduld mij tot een disengagement.

Ik ben wel onder de indruk van het anticipatievermogen van de software. Hij ziet fietsers uit zijstraatjes e.d. echt mooi op tijd. Ik vind het wel jammer dat grok niet in deze update zit. Dat zou een mooie combo zijn denk ik.

Automatisch inparkeren op bestemming is ruk, disengage en daarna manueel autopark aanzetten werkt stukken beter. Summon is nutteloos m.i.

• Odie
Ok ik heb een refund aangevraagd. Laat ik eerlijk zijn, in déze vorm geen 7500 euro waard.

Een seconde weg kijken: TOET TOET. Best veel corner cases die fout gaan, maar ok ook veel goed. Maar zoooooo sloom. Zo sloom, tenenkrommend sloom.

Ja ik weet het, dit moet van het RDW. Als het unsupervised zou zijn en als het wat vlotter zou rijden dan tikte ik het af. Maar nee. Niet nu.

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007

djbarney

XBL: DeejayBarney

Wat? Dat iemand een verschrikkelijk slechte ai render maakt van een tesla? Ik heb geen flauw idee wat je anders zou bedoelen, met fsd heeft dit iig niets te maken volgens mij :D enlighten us!

• talkatoo
  • Laatst online: 22:01
Mijn conclusie is voorlopig ook, heel fijn in files en drukke stukken waar je niet kunt doorrijden. Voor de rest is het te voorzichtig / traag / lief, ik kom overal te laat als ik dit dagelijks aanzet, mijn dag te kort om dit structureel aan te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door talkatoo op 15-04-2026 20:50 ]

• Yaksa
djbarney schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:49:
[...]Wat? Dat iemand een verschrikkelijk slechte ai render maakt van een tesla? Ik heb geen flauw idee wat je anders zou bedoelen, met fsd heeft dit iig niets te maken volgens mij :D enlighten us!
Yaksa in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"
Smile, the world will look better then.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
Odie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:44:
Ok ik heb een refund aangevraagd. Laat ik eerlijk zijn, in déze vorm geen 7500 euro waard.

Een seconde weg kijken: TOET TOET. Best veel corner cases die fout gaan, maar ok ook veel goed. Maar zoooooo sloom. Zo sloom, tenenkrommend sloom.

Ja ik weet het, dit moet van het RDW. Als het unsupervised zou zijn en als het wat vlotter zou rijden dan tikte ik het af. Maar nee. Niet nu.
Dat,zal wel persoonlijk zijn maar ik vind dat over het algemeen best vlot doorrijdt op wat specifieke situaties na met idioot geplaatste 30 Borden en werkzaamheden na. Maargoed je kunt altijd ff gas bij geven. Ik vind het heerlijk rustgevend rijden, en het geld wat mij betreft dubbel en dwars waard.

• JayJavier

Tesla-FSD update na ± 48 uur

Ongeveer 48 uur geleden is het dashboard van Tesla-FSD.nl live gegaan. Tot op heden zijn er 717 registraties geweest.
Vandaag was een dag met veel updates
Uit de statistieken blijkt dat er vandaag veel installaties zijn geweest van de 2026.3.6 update met FSD Supervised. Bijna 50% van alle registraties hebben vandaag de update gehad.
Cijfers
- 31% van de registraties heeft FSD Supervised
- Vandaag grootste toename
- Grootste gedeelte heeft gekozen voor een abonnement. Zowel degene die FSD Supervised hebben ontvangen als nog aan het wachten zijn
- Voor de upgrade naar FSD Supervised hadden de meeste registraties enkel de "standaard" Autopilot
Registreer je Tesla
Heb je FSD Supervised aangeschaft of ben je geabonneerd? Heb je de update al ontvangen óf ben je nog aan het wachten? Registreer je Tesla via https://tesla-fsd.nl/formulier. Volledig anoniem, geen persoonsgegevens.
Persoonlijke link verloren?
Heb je reeds je Tesla geregistreerd maar ben je je persoonlijke link verloren waarmee je wijzigingen kunt doorvoeren? Er is een nieuwe button op het dashboard "Al geregistreerd." Klik daarop en kies voor opzoeken. Met de combinatie "Naam Tesla + Model + Bouwjaar" kom je weer in je eigen registratie.
Geef je update door
Heb je de update gehad of is er iets anders veranderd? Geef dit door! Zo blijft het dashboard zuiver qua resultaten.

• Odie
karel_G_1981 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:55:
[...]

Dat,zal wel persoonlijk zijn maar ik vind dat over het algemeen best vlot doorrijdt op wat specifieke situaties na met idioot geplaatste 30 Borden en werkzaamheden na. Maargoed je kunt altijd ff gas bij geven. Ik vind het heerlijk rustgevend rijden, en het geld wat mij betreft dubbel en dwars waard.
Ik kijk het even aan, neem wel een abbo voor een maand. Dan beslis ik. Maar om nu 7500 euro erin te steken en morgen niet meer te kunnen refunden is nu een te grote beslissing.

Overigens is FSD direct na het refunden weg. Maar het goede nieuws: je kunt vrijwel direct een abbo afsluiten en die is ook instantly actief in de auto. Een korte reboot van het scherm en hij is er weer. Inclusief je gereden kilometers op FSD history.

De mensen die hier eerder beweerden dat deze route niet kan praten dus ook onzin.

• FreakGIB
Vandaag twee keer heen en weer gereden van Gouda naar Nieuwegein vanwege een storing op mijn werk, dus dat kwam qua timing eigenlijk wel goed uit, hehe.

Qua snelheid op de snelweg gaat het goed: ik heb de offset op 50% gezet. Op stukken waar je 130 mag, duw ik één keer door en dan houdt hij die snelheid netjes vast. Bij 100 rijdt hij meestal rond de 105, wat ik prima vind. Normaal rij ik bijna altijd op de tweede baan en ga ik zo redelijk relaxed langs de vrachtwagens. Hij ging één keer helemaal naar links op de A12 en daarna op een gegeven moment één baan naar rechts. Even de knipper naar rechts aan en hij pakt nog een baan verder naar rechts.

Verder reageert het baanwisselen beter dan met EAP. Als hij niet genoeg tijd heeft of er komt iemand te snel dichtbij, probeert hij het later nog een keer. Bij EAP wil hij soms een wissel half inzetten en dan ineens helemaal teruggaan naar de baan waar hij vandaan kwam.

Parkeren is nog steeds matig, maar daar gebruik ik de Autopark van EAP voor. Die doet het een stuk beter, wel minder snel dan ik zelf kan, maar hij zet hem in elk geval netjes recht neer.

Op binnenwegen gaat het ook goed, al mag het tempo van mij iets hoger. Het kan net aan: soms geef ik zelf een beetje extra stroom en dan houdt hij de 50–54 netjes vast. Bij 30‑wegen lukt dat ook prima.

Rotondes pakt hij netjes, maar ik vind dat hij daar veel te langzaam doorheen gaat. De grote rotonde bij Utrecht, vanaf Nieuwegein de A12 op, deed hij trouwens wél heel goed. Het was daar lekker druk, maar hij heeft zich er keurig doorheen gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvijUzXoX7SvQzgK6LdD7_gsLcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yuax5lv8gUuXI8WdsF2VgGHO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door FreakGIB op 15-04-2026 21:04 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:55

Sandyman538

SandstorM [148839]

talkatoo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:50:
Mijn conclusie is voorlopig ook, heel fijn in files en drukke stukken waar je niet kunt doorrijden. Voor de rest is het te voorzichtig / traag / lief, ik kom overal te laat als ik dit dagelijks aanzet, mijn dag te kort om dit structureel aan te zetten.
Het lijkt wel alsof we op andere software rijden. Vandaag 2x een stuk snelweg gereden, totaal bijna 180km, waarbij hij eigenlijk continu opereert tussen de 100 en 110 km/u. Heb de instelling op +10% staan. Wat is er dan zo anders dan als je zelf rijdt? Bij mij doet hij eigenlijk gewoon grotendeels max snelheid, soms had hij net even iets eerder een gat kunnen benutten voor inhalen, maar als ik lees dat je structureel te laat komt, komt dat niet omdat hij 2x een gat laat liggen lijkt mij.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Sypheron
FreakGIB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:00:
Qua snelheid op de snelweg gaat het goed: ik heb de offset op 50% gezet.
Ik denk dat je 5% bedoeld? Anders ben je denk ik snel de eerste die zijn rijbewijs kwijt is na gebruik van FSD :o
Sandyman538 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:03:
[...]

Het lijkt wel alsof we op andere software rijden. Vandaag 2x een stuk snelweg gereden, totaal bijna 180km, waarbij hij eigenlijk continu opereert tussen de 100 en 110 km/u. Heb de instelling op +10% staan. Wat is er dan zo anders dan als je zelf rijdt? Bij mij doet hij eigenlijk gewoon grotendeels max snelheid, soms had hij net even iets eerder een gat kunnen benutten voor inhalen, maar als ik lees dat je structureel te laat komt, komt dat niet omdat hij 2x een gat laat liggen lijkt mij.
Ik begrijp ook sommige sloom reacties niet goed. Hij is conservatief in reageren en acties nemen soms, maar ongelofelijke sloom zou ik hem zeker niet noemen. Doet bijna overal de max toegestane snelheid voor mij (in 30, 50, 60, 80 en 100km/u zones) en zelfs er boven als ik de offset aanzet.

[ Voor 59% gewijzigd door Sypheron op 15-04-2026 21:06 ]

• jvkollenburg
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-04 21:04
Ik heb hem nu ook actief, duurde een dag langer dan de meesten.

• WvB22
Odie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:44:

Dat wegkijken valt mij juist echt mee. Hij loopt niet echt te zeuren bij mij. Op een gegeven moment brandweerauto met aanhanger achter me (als voorrangsvoertuig) die niet veel sneller reed als mij (grote duinbrand in Velsen). Dus ik ben continu aan het peilen wat deze brandweer auto gaat doen in de achteruitkijkspiegel. Daar krijg ik waarschuwingen voor dat ik moet opletten en zelfs een rood scherm. Zucht. 8)7

Toen wat langer blijven hangen en expres de pijl naar links van de matrix genegeerd zodat de brandweerauto er langs kon. Vervolgens is de rechterrijstrook afgekruisd zodat verkeer nog voor de tunnel kan invoegen. FSD negeert het kruis en voor mij voegt een politieauto in. Geweldig. Heb hem overgenomen en naar links gestuurd zodat de invoegers nog ruim baan hadden. Eerder op de avond laat ik FSD wegrijden uit een parkeervak aan de linkerzijde van de weg. Moet de weg dus oversteken en kan ie mooi bij een rotonde 30 meter verder keren. Mooi niet. Ik blokkeer de weg gewoon en ga keren. Mensen geërgerd kijken omdat het ook nog met een slakkengang ging. Bijzonder.

Wegwerkzaamheden zonder einde bord zijn behoorlijk irritant. Hij blijft stoïcijns 30 rijden. Geen fout van FSD maar de wegbeheerder. Vervolgens weer de snelweg op Velsertunnel in. Mist wéér het kruis in eerste instantie. Wil dan naar links maar komt een auto met een behoorlijke snelheid aangereden. Wacht toch nog langer om links te gaan (goede keuze) draait de bocht en en dan staan er twee rode kruizen achter elkaar om te zorgen dat je in 1 x de juiste baan pakt er niet van rijstrook gewisseld hoeft te worden (dus 2 banen schuin oversteken). FSD in de error en wil gaan stoppen op de snelweg. Gecorrigeerd en meteen FSD weer aangezet waarna die denkt dat snelheid in de tunnel 70 is en gaat ongeveer 67 rijden. Niet veilig in een tunnel. FSD uitgezet en geeft nog 2 km lang aan dat de maximum snelheid 70 is. Daarna ging het weer soepel.

Heel gek. Je denkt dat de snelweg het makkelijkste moet zijn maar juist binnen de bebouwde kom met fietsers en onverwacht verkeersgedrag van anderen is FSD op zijn sterkst. Tesla moet heel snel aan de bak met twee dingen: doseerlichten op toeritten snelweg die uitgeschakeld staan (gaat ie doodleuk voor stoppen) terwijl iedereen snelheid aan het maken is en de kuizen op snelweg als er meerdere staan. Wil FSD ook gaan stoppen op de snelweg. Heel vreemd gedrag. Morgen nieuwe dag nieuwe kansen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door WvB22 op 15-04-2026 21:13 ]

• talkatoo
  • Laatst online: 22:01
[...]

De situatie die jij beschrijft zou voor mij ook prima werken. Ik rij dagelijks meermaals over landweggetjes naar dorpen / steden. Daar rijdt het soms echt te langzaam, lang achter traag verkeer blijven hangen etc. Ik rij relatief weinig snelweg.
Odie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:58:
[...]

Ik kijk het even aan, neem wel een abbo voor een maand. Dan beslis ik. Maar om nu 7500 euro erin te steken en morgen niet meer te kunnen refunden is nu een te grote beslissing.

Overigens is FSD direct na het refunden weg. Maar het goede nieuws: je kunt vrijwel direct een abbo afsluiten en die is ook instantly actief in de auto. Een korte reboot van het scherm en hij is er weer. Inclusief je gereden kilometers op FSD history.

De mensen die hier eerder beweerden dat deze route niet kan praten dus ook onzin.
En nadat FSD was verwijderd had je nog gewoon TACC en Autosteer?

• n0hh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 15:06
Dit is een mooi startpunt als je het mij vraagt. Vandaag ~150 kilometer gereden en geen noemenswaardige fouten. Soms wat aarzeling bij het kiezen van een rijbaan of bij het inhalen op de snelweg. Het rijdt in ieder geval een stuk rustiger dan hoe ik zelf zou rijden met als voordeel een verbruik van 130wh/km ipv ~160 *O* Niet gek voor snelweg met wat files. Compenseert weer iets van die 99 euro :+

Wel heel irritant dat (in geval van file) het de maximumsnelheid van matrixborden blijft aanhouden. Vandaag meermaals gehad dat die borden 50 aangaven maar het verkeer met bijna het dubbele links en rechts voorbij vloog. Als je de maximum snelheid vervolgens aanpast naar 105 dan overschrijft het dat in no time weer naar 50.

• WvB22
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:12:
Ik mag hopen dat de Zweedse "RDW" het bij het verkeerde eind heeft. Dat de EU goedkeuring alleen voor nieuwe Tesla's zou gaan gelden. Ongelooflijk dat er zoveel verwarring kan zijn
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bron
Dit is heel duidelijk indekken van het Zweedse RDW dat zij het laatste woord willen hebben over invoering van FSD bij "gebruikte" auto's. Dus dat ze zeggen: ja leuk en aardig allemaal maar dat geldt alleen voor typegoedkeuring van nieuwe auto's. Als één EU land een auto goedgekeurd heeft voor zijn markt dan geldt dat feitelijk voor elk EU land. Zweden zegt: dat geldt alleen voor nieuwe auto's. Je kan niet een aanpassing aan een bestaande auto doorduwen naar de EU. De advocaten van Tesla zitten inmiddels vast te broeden.

Interessant was natuurlijk ook dat tesla vorige keer ook Nederland koos als land om een en ander goedgekeurd te krijgen. Dat kwam ze op een kritische documentaire van Zembla te staan dat feitelijk niet altijd leek te kloppen (autopilot werd toen al als een zelfrijdende auto gepresenteerd).

Hoop wel dat RDW zijn huiswerk dit keer heel goed gedaan heeft anders slaan ze Europees een flater.

[ Voor 5% gewijzigd door WvB22 op 15-04-2026 21:29 ]

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

n0hh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:25:
Dit is een mooi startpunt als je het mij vraagt. Vandaag ~150 kilometer gereden en geen noemenswaardige fouten. Soms wat aarzeling bij het kiezen van een rijbaan of bij het inhalen op de snelweg. Het rijdt in ieder geval een stuk rustiger dan hoe ik zelf zou rijden met als voordeel een verbruik van 130wh/km ipv ~160 *O* Niet gek voor snelweg met wat files. Compenseert weer iets van die 99 euro :+

Wel heel irritant dat (in geval van file) het de maximumsnelheid van matrixborden blijft aanhouden. Vandaag meermaals gehad dat die borden 50 aangaven maar het verkeer met bijna het dubbele links en rechts voorbij vloog. Als je de maximum snelheid vervolgens aanpast naar 105 dan overschrijft het dat in no time weer naar 50.
Je weet dat de matrixborden niet geadviseerde snelheid is, maar maximum. Dus de auto volgt netjes de regels. :p

Als het 50 is en politie flitst je met 110 omdat het ‘wel kan’ ben je gewoon je rijbewijs kwijt. :P

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:34
Wellicht is het toeval als ik sommige berichten hier lees maar FSD werkt hier zeer goed. Ca. 200km mee gereden. Rijdt ook gewoon vlot door, ik zet 'm op 10÷ marge. Uiteraard niet helemaal foutloos maar wat verwacht je. En ik geef af en toe wat gas bij maar dat ben ik wel gewend door het rijden met CC.

• WvB22
Cordon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:27:
[...]

Je weet dat de matrixborden niet geadviseerde snelheid is, maar maximum. Dus de auto volgt netjes de regels. :p

Als het 50 is en politie flitst je met 110 omdat het ‘wel kan’ ben je gewoon je rijbewijs kwijt. :P
Klopt maar iedereen weet ook dat deze maximumsnelheid soms pas 500 meter verderop pas gereden gaat worden en mensen zien het meer als een "let op, file" bord dan een maximum snelheid. En inderdaad het is gewoon een maximum snelheid maar als je net de file inrijdt dan is het zeer onverstandig om meteen deze snelheid aan te houden. Flow van het verkeer zou dan leidend moeten zijn. Behalve dan weer bij wegwerkzaamheden/ongeval. Daar zou je dan wel de maximum snelheid aangehouden willen zien. De context van de matrix borden begrijpen we als mensen vaak erg goed (zo'n bord doet inmiddels veel meer dan alleen snelheid aangeven) maar is ontzettend moeilijk voor een AI systeem om goed te interpreteren.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:29
Ik heb 'm zonet nog maar eens gewassen en stofgezogen, misschien dat dat helpt :P
Anders morgenavond maar het dak inpakken met aluminiumfolie, een dansje doen voor de bumpercam en 3x blazen in de laadpoort.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05 12:01
mvoit schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:34:
Wellicht is het toeval als ik sommige berichten hier lees maar FSD werkt hier zeer goed. Ca. 200km mee gereden. Rijdt ook gewoon vlot door, ik zet 'm op 10÷ marge. Uiteraard niet helemaal foutloos maar wat verwacht je. En ik geef af en toe wat gas bij maar dat ben ik wel gewend door het rijden met CC.
Same. Positief verrast hier!

• n0hh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 15:06
Cordon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:27:
[...]

Tuurlijk, maar het zorgt wel voor potentieel gevaarlijke situaties als je in de ankers gaat terwijl de rest zich laat uitrollen tot de file daadwerkelijk begint. En met het harmonicaeffect in files blijft deze situatie zich herhalen.

• Odie
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:24:
[...]

En nadat FSD was verwijderd had je nog gewoon TACC en Autosteer?
Jep. Althans het was zichtbaar in het scherm. Ik heb niet gereden. Maar alles was hetzelfde, alleen summon was uit de app en fsd uit de auto.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24

GeNiTaLiX

Naapje

Richh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:37:
Ik heb 'm zonet nog maar eens gewassen en stofgezogen, misschien dat dat helpt :P
Anders morgenavond maar het dak inpakken met aluminiumfolie, een dansje doen voor de bumpercam en 3x blazen in de laadpoort.
Ik hoop nog op een avondbatch _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door GeNiTaLiX op 15-04-2026 21:43 ]

• hansvanhengel
  • Laatst online: 18-05 13:09
Richh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:37:
Ik zit er ook beetje mee haha. Heel leuk om alles hier te lezen, maar ook ergens wel bijzonder jaloersmakend.

Probeer de kleine dingen al elke keer. Zorgen dat hij opgeladen is, aan de wifi en elke dag even update check in de auto.

Geduld is een schone zaak zeggen ze…

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27

two

Gisteren was ik wat negatief. In het stadse verkeer vond ik FSD nog te veel fouten maken.

Vandaag daarentegen, naar werk gereden, ong 90km. Nog even wat gegeten in de stad, en toen terug naar huis. Totaal ong 185km.

Ik heb geen enkele keer mijn stuur aangeraakt. Wel veel gas bijgegeven, maar ik was echt onder de indruk. Snelweg rijden gaat ook goed. Ik vind alleen FSD te voorzichtig soms, maar voor de rest is het echt goed bevallen vandaag!

Signature

• DiGiDoG
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:29:
Heeft iemand met FSDs al eens geprobeerd of TACC danwel Autosteer anders (lees: beter) is geworden?
Ja, vandaag (update was vandaag ook geïnstalleerd). Er is niets veranderd aan zowel ACC als AP. Ik gebruik voornamelijk AP. Na uurtje FSD wilde ik het ook weten dus even kort paar bekende stukjes gereden; exact dezelfde schokkerige stuurbewegingen, jammer. Duidelijk twee gescheiden systemen.

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

n0hh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:41:
[...]

Tuurlijk, maar het zorgt wel voor potentieel gevaarlijke situaties als je in de ankers gaat terwijl de rest zich laat uitrollen tot de file daadwerkelijk begint. En met het harmonicaeffect in files blijft deze situatie zich herhalen.
Gevaarlijk wel ja. Maar ja, anders kreeg Tesla nooit goedkeuring als Tesla’s doorrijden op vol gas :D

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Heb je contextual speed limit aan staan?

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:55

Sandyman538

SandstorM [148839]

Dennischo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:50:
[...]

Heb je contextual speed limit aan staan?
Nee, die staat uit bij mij. Ik dacht, ik lees hier vanzelf wel óf het wat doet en wat het dan doet.

Iemand had het hier ook al over een late reactie voor een oranje verkeerslicht. Dat gebeurt hier ook. Je ziet hem niet eens meer op oranje springen op de video. Op zich natuurlijk kloppend qua regels, maar ik vond het naar mijn idee net een iets te harde rem reactie.
https://streamable.com/dmbzfw

Niet zo'n mooie video als met een go pro overigens :P

[ Voor 41% gewijzigd door Sandyman538 op 15-04-2026 22:03 ]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:26:
[...]

Dit is heel duidelijk indekken van het Zweedse RDW dat zij het laatste woord willen hebben over invoering van FSD bij "gebruikte" auto's. Dus dat ze zeggen: ja leuk en aardig allemaal maar dat geldt alleen voor typegoedkeuring van nieuwe auto's. Als één EU land een auto goedgekeurd heeft voor zijn markt dan geldt dat feitelijk voor elk EU land. Zweden zegt: dat geldt alleen voor nieuwe auto's. Je kan niet een aanpassing aan een bestaande auto doorduwen naar de EU. De advocaten van Tesla zitten inmiddels vast te broeden.

Interessant was natuurlijk ook dat tesla vorige keer ook Nederland koos als land om een en ander goedgekeurd te krijgen. Dat kwam ze op een kritische documentaire van Zembla te staan dat feitelijk niet altijd leek te kloppen (autopilot werd toen al als een zelfrijdende auto gepresenteerd).

Hoop wel dat RDW zijn huiswerk dit keer heel goed gedaan heeft anders slaan ze Europees een flater.
Tesla heeft in 2009 voor Nederland gekozen voor EU homologatie van Tesla Roadster. Je kunt als niet-EU fabrikant maar 1 EU lidstaat vragen dit te doen. Dat is de enige reden waarom RDW ook Autopilot en FSD heeft moeten goedkeuren.
En Zweden kan niet zelf de regels bepalen, dat is allemaal vastgelegd in EU 2018/858 waarin Artikel 39 is vastgelegd. Ik vermoed dat Zweden niet weet dat de RDW geen auto goedkeuring maar een systeem goedkeuring heeft uitgevoerd

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 22:08 ]

DiGiDoG schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:50:
[...]

Ja, vandaag (update was vandaag ook geïnstalleerd). Er is niets veranderd aan zowel ACC als AP. Ik gebruik voornamelijk AP. Na uurtje FSD wilde ik het ook weten dus even kort paar bekende stukjes gereden; exact dezelfde schokkerige stuurbewegingen, jammer. Duidelijk twee gescheiden systemen.
Ja dat was helaas ook wel de verwachting, op basis van US gegevens

• Jelle K
  • Laatst online: 17-05 19:58
Na 2 dagen en 400km kan ik concluderen dat ik enthousiast ben! Ik vind 'm soepel rijden, hij ziet alles (soms nog sneller dan ikzelf, gaat met complexe situaties (met meerdere voetgangers, fietsers en auto's) om, en heb me nog geen moment onveilig gevoeld. Paar puntjes die hopelijk nog wat verbetering gaan krijgen de komende tijd:
  • Ik heb nog maar weinig hoeven corrigeren, maar wel regelmatig snelheid bij moeten geven met het e-pedaal. Zeker binnen de bebouwde kom is hij af en toe dusdanig behouden dat er een treintje achter me ontstaat. Dit heeft vaak te maken met (flauwe) bochten en andere omgevingen waar FSD de inschatting van lijkt te maken dat het verstandiger is om een stuk onder de max te gaan zitten.
  • Op de snelweg lijkt hij (in mijn ervaring) standaard maar weinig rekening te houden met de +5% die ik heb ingesteld. Hij blijft gewoon 100 rijden. Wat nog irritanter is dat ik tot nu toe heb ervaren dat hij na 19:00 ook gewoon vrolijk 100 blijft rijden waar 130 is toegestaan.
  • Tot twee keer aan toe bewoog FSD zonder te knipperen op de snelweg naar een andere baan, dit leek echt op een fout en ik moest ook ingrijpen
  • Parkeren is misschien wel de grootste teleurstelling, Ik heb 'm nog geen één keer goed zien inparkeren. Geldt voor fileparkeren en gewone (ruime) parkeervakken.
  • Heel af en toe word ik op mijn vingers getikt dat ik niet op de weg let, terwijl ik wel degelijk goed oplet. Het lijkt in die gevallen bijna wel aan bepaalde licht-situaties te liggen. Ik draag een "gewone" bril, en ik vraag me af of eye-tracking werkt als de zon op een bepaalde manier in mijn bril schijnt waardoor hij mijn ogen niet goed kan zien. Wel irritant, op het moment dat het gebeurt zit ik in de auto te roepen: IK KIJK NAAR DE WEG!!! Zelfs ook een keer een echte waarschuwing gehad bij thuiskomst.
Maar goed, dit alles valt in het niet als ik met een big smile comfortabel zit te monitoren terwijl FSD het werk doet. Ook al heel wat familie en vrienden meegenomen voor een demonstratie. Het wow-effect is real, wat een ervaring!

[ Voor 7% gewijzigd door Jelle K op 15-04-2026 22:05 ]

• GreenDriver
  • Laatst online: 22-04 23:43
Nou, vanmorgen was het zover... Vandaag zo'n 130 km gereden met FSD. Ik lees diverse verhalen, maar ik ben persoonlijk zwaar onder de indruk. 130 km en heb geen enkele keer hoeven ingrijpen. Ik ben zelf ook een rustige rijder en kan de rijstijl van FSD daarom érg waarderen.

Ik heb mijn Tesla Model Y in maart gekocht, omdat ik lijd aan de spierziekte ALS en ik FSD zag als dé kans om langer mobiel te blijven. (Ik heb erop gegokt dat de RDW het zou goedkeuren.) De 130 kilometer die ik vandaag zélf heb gereden, was een groot persoonlijk succes. Zonder FSD had ik die 130 kilometer nooit zelf kunnen rijden! Lang leve FSD! :*)

Nu hopen dat het voor de zomer ook in de EU wordt goedgekeurd, dan kan ik tijdens onze zomervakantie ook in het buitenland rijden.

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-05 10:31

Ik heb de trekhaak er nu op en het werkt prima.

Zodra je daarwerkelijk wat in de stekker steekt en "aanhanger modus" aan staat dan is FSD of AUTOPILOT niet beschikbaar

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:29
[b]Jelle K in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"Heel af en toe word ik op mijn vingers getikt dat ik niet op de weg let, terwijl ik wel degelijk goed oplet. Het lijkt in die gevallen bijna wel aan bepaalde licht-situaties te liggen. Ik draag een "gewone" bril, en ik vraag me af of eye-tracking werkt als de zon op een bepaalde manier in mijn bril schijnt waardoor hij mijn ogen niet goed kan zien. Wel irritant, op het moment dat het gebeurt zit ik in de auto te roepen: IK KIJK NAAR DE WEG!!! Zelfs ook een keer een echte waarschuwing gehad bij thuiskomst.
Dit heb ik ook (brildrager). Met een bocht in kijken en/of licht wat op m'n bril schijnt of iets dergelijks.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
Te vroege om echt conclusies te trekken na vandaag wat rondjes te hebben gereden door de meeste uitdagende wijkjes in de omgeving. Toch valt de truttigheid mij ook ontzettend mee (absoluut niet zoals ik zelf rijd en als de uitrol gebaseerd was op safety score was Musk waarschijnlijk nog eerder op Mars dan dat ik was toegelaten) maar als FSD zou optrekken als een vertrouwde Tesla rijder denk ik dat het echt misselijkmakend zou worden. Ik had ook niet het idee dat ander verkeer zich ergerde aan mijn tempo.

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

Ook grappig met parkeren. De auto staat geparkeerd in een parkeergarage met allemaal normale vakken. Bij mijn plek heb ik een eigen laadpaal staan. Die ziet die als mens, dus daar ‘wacht’ hij op voor die wilt parkeren.

Garage uitrijden vind die geen probleem, garage in wel, want hij ziet de deur niet. :p
Jelle K schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:01:
Wel irritant, op het moment dat het gebeurt zit ik in de auto te roepen: IK KIJK NAAR DE WEG!!!
Wel eerst op de microfoonknop drukken

• Giosko777
  • Laatst online: 05-05 17:46
Wating for the new wave…😒

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Vandaag de eerste ritjes met FSD gedaan. Zit er nog eens over na te denken maar een serieuze vraag: Wat heb je aan dit systeem als je constant op moet letten? Dan kan je het toch net zo makkelijk zelf doen?

Nu heeft het een hoog gadget gehalte, bijzondere en knappe techniek. Maar als de nieuwigheid er af is, wat is nou echt het voordeel?

Nog los van de kinderziektes (ik heb ook voor lul gestaan bij een supermarkt waar inparkeren 60 seconde duurde en alsnog als een debiel geparkeerd stond :X ), de enige potentie die ik nu zie, is ingrijpen in een (nood)situatie voor je het zelf doet.

Unsupervised, dat snap ik helemaal. Maar dit systeem lost een probleem op wat imo niet (echt) bestaat.

Of zie ik iets over het hoofd?

Motor-Forum.nl

• FreakGIB
duderuud schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:25:
Vandaag de eerste ritjes met FSD gedaan. Zit er nog eens over na te denken maar een serieuze vraag: Wat heb je aan dit systeem als je constant op moet letten? Dan kan je het toch net zo makkelijk zelf doen?

Nu heeft het een hoog gadget gehalte, bijzondere en knappe techniek. Maar als de nieuwigheid er af is, wat is nou echt het voordeel?

Nog los van de kinderziektes (ik heb ook voor lul gestaan bij een supermarkt waar inparkeren 60 seconde duurde en alsnog als een debiel geparkeerd stond :X ), de enige potentie die ik nu zie, is ingrijpen in een (nood)situatie voor je het zelf doet.

Unsupervised, dat snap ik helemaal. Maar dit systeem lost een probleem op wat imo niet (echt) bestaat.

Of zie ik iets over het hoofd?
Zonder dit komt er nooit Unsupervised.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Als je het zo bekijkt, maak dan het abonnement veel goedkoper of gratis in de hoop dat veel mensen het trainingsmodel voeden met data om er voor te zorgen dat unsupervised ook eerder beschikbaar is...

En toko's als Waymo doen het ook unsupervised dus technisch gezien kan het al wel.

Motor-Forum.nl

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:33
duderuud schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:35:
Als je het zo bekijkt, maak dan het abonnement veel goedkoper of gratis
Ik denk eerder dat unsupervised een heel stuk duurder gaat worden. Als men “kan werken” onderweg is t ineens significant meer waard

• Yaksa
duderuud schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:35:
Als je het zo bekijkt, maak dan het abonnement veel goedkoper of gratis in de hoop dat veel mensen het trainingsmodel voeden met data om er voor te zorgen dat unsupervised ook eerder beschikbaar is...
En toko's als Waymo doen het ook unsupervised dus technisch gezien kan het al wel.
Waymo werkt iets anders; namelijk met behulp van camera's én LIDAR én radar én een server graded PC. Er hangt een bult electronica aan/in die auto's, dat wil je niet weten. O ja, en een bult op het dak.
Technisch kunnen we ook met eenpersoons drones door de lucht vliegen, scheelt heel wat files, maar ja, zo'n drone kost waarschijnlijk iets meer dan de gemiddelde Tesla.

Pagina: 1 ... 42 ... 83 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.