• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:47
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:03:
[...]

Bijzonder, ik ervaar dat absoluut niet, hooguit hier en daar 49 in een 50 en 79 in een 80, maar overwegend gewoon de snelheidslimiet met rustig optrekken. Als iemand anders rijdt hoef ik ook niet in een racewagen te zitten. :)

Zou het geen slak willen noemen. Maar wellicht is dat een belevingsding. :)
Bij sommige mensen rijdt de auto lekker door (35 in 30 zone bijvoorbeeld) maar is het parkeren een regelrechte ramp. (Mijn profiel)

Bij anderen rijdt het heel langzaam (15 in 50 gebied) en parkeert die juist heel goed.(Profiel van mijn vrouw in de auto)

Bij ons in de auto zat er dus alleen al een verschil in rijden (snelheid) bij verschillende profielen met exact dezelfde instellingen voor FSD.

Hier foto van het profiel waar er langzaam wordt gereden in het begin. (Door paar keer wat gas bij te geven gaat het wel goed, maar uit zichzelf gaat die niet van de 15 af..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNjY55WZA6Dxe2SudRUOzfQVtiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nblxUCfUoUHW125dwFAeF2Sx.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens Berkant (wel vaak met korrel zout nemen, maar heeft toch soms gelijk gehad. En hij heeft sinds kort een direct lijntje met Musk ;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDvksq8AhqYoaWjn8rjtnb0bmuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovks9RD0MApN8TIjj4rpB5ON.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 13:13 ]

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:37
Qoon3x schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:10:
[...]

Bij sommige mensen rijdt de auto lekker door (35 in 30 zone bijvoorbeeld) maar is het parkeren een regelrechte ramp. (Mijn profiel)

Bij anderen rijdt het heel langzaam (15 in 50 gebied) en parkeert die juist heel goed.(Profiel van mijn vrouw in de auto)

Bij ons in de auto zat er dus alleen al een verschil in rijden (snelheid) bij verschillende profielen met exact dezelfde instellingen voor FSD.

Hier foto van het profiel waar er langzaam wordt gereden in het begin. (Door paar keer wat gas bij te geven gaat het wel goed, maar uit zichzelf gaat die niet van de 15 af..)

[Afbeelding]
Je hebt ingesteld 15 km per uur ...

Tijdens actief FSD is rechter scrol wiel een maximum in te stellen...

Tja, niet het handigste en kan je overheen kijken ja.

[ Voor 6% gewijzigd door mazzoop80 op 15-04-2026 13:16 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02
[...]

[Afbeelding]
Heb je contextuele snelheid in de instellingen aan/uit staan?

Nog verschil in auto-model? Eentje met/zonder de bumpercamera bijvoorbeeld?

Edit: Het is 1 auto met 2 gebruikersprofielen. Grappig. Dat is wel écht A/B testen :9

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2026 13:14 ]

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:07
FreakGIB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:05:
[...]

ik had al EAP en je moet voor Summon max 6m bij je auto staan niet bruikbaar behalve de auto recht uit een krappe parkeer plek laten rijden dat werkt wel goed.
maar ik had hier een heeeel stuk terug gelezen dat iemand ook Summen probeerde en die kon wel tot 25m afstand de auto summonen maar ging wel heel langzaam.
zal het straks ook proberen of mijn summon die ik al had nu wat geupgrade is omdat ik al EAP had.
Ik ook eerst EAP en ook maar 6 meter nu.

• PixelPusher
  • Laatst online: 17:00
Ik kan er geen touw aan vastknopen wat hij wanneer doe qua snelheid.

Vanochtend nog een rit gehad waarbij hij zich met 20km/h tussen 2 dubbelgeparkeerde vrachtwagens manoeuvreerde met slechts enkele centimeters marge en vervolgens een straat verderop met slechts 3km/h vooruitkroop terwijl er totaal geen andere verkeer en zat ruimte was.

Ook op de snelweg is het de ene keer wel inhalen en snel weer naar recht, de andere keer weer lekker op de middenbaan blijven hangen met 95.

Oké het gaat vast allemaal goedkomen maar voor nu ga ik het abonnement na deze maand nog niet verlengen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:50
mazzoop80 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:10:
[...]

De vraag is hier denk ik waarom FSD 15 kiest en niet 50.

• Mar.tin
PixelPusher schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:18:
Ik kan er geen touw aan vastknopen wat hij wanneer doe qua snelheid.

Vanochtend nog een rit gehad waarbij hij zich met 20km/h tussen 2 dubbelgeparkeerde vrachtwagens manoeuvreerde met slechts enkele centimeters marge en vervolgens een straat verderop met slechts 3km/h vooruitkroop terwijl er totaal geen andere verkeer en zat ruimte was.

Ook op de snelweg is het de ene keer wel inhalen en snel weer naar recht, de andere keer weer lekker op de middenbaan blijven hangen met 95.

Oké het gaat vast allemaal goedkomen maar voor nu ga ik het abonnement na deze maand nog niet verlengen.
Op de snelweg heb ik het gevoel dat hij rekening houdt met invoegstroken. En daarom een baantje opschuift. Maar niet consistent.

• Qoon3x
mazzoop80 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:10:
[...]

Nee staat op contextueel en +10%. Zelfde als op mijn profiel. Op mijn profiel rijdt die op precies dezelfde weg direct naar de 52 met max setting van 55, bij het andere profiel met exact dezelfde instellingen blijft die op max 15 hangen...

Die is dus wel omhoog te scrollen naar 55 en door wat gas bij te geven gaat die er ook wel naar toe, maar de auto vertikt het om dit zelf te doen.
Qoon3x schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:19:
[...]

Nee staat op contextueel en +10%. Zelfde als op mijn profiel. Op mijn profiel rijdt die op precies dezelfde weg direct naar de 52 met max setting van 55, bij het andere profiel met exact dezelfde instellingen blijft die op max 15 hangen...

Die is dus wel omhoog te scrollen naar 55 en door wat gas bij te geven gaat die er ook wel naar toe, maar de auto vertikt het om dit zelf te doen.
Klinkt als een bug. Nieuw profiel aanmaken?

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:01
GarageGoblin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:32:
[...]

Zonnebril maakt het strenger, hoorde ik mensen hier al zeggen. Ik ben ook lang en vermoed dat dat mee telt (je kijkt meer omlaag).

Daarnaast heb ik mijzelf er 2x op betrapt dat ik dacht dat de auto klaagde over mijn kijkgedrag, maar dat het mijn handen bleken te zijn. Het was overigens wel terecht.
Nog paar ritjes gemaakt, merkte dat ik zelf ook wel veel naar het scherm zat te kijken, dat viel hem dus al op (door mn zonnebril heen?) als ik gewoon echt oplet krijg ik nouwelijks meldingen..

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:14
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:10:
Volgens Berkant (wel vaak met korrel zout nemen, maar heeft toch soms gelijk gehad. En hij heeft sinds kort een direct lijntje met Musk ;))
[Afbeelding]
Je moet in ieder geval niet op 'm reageren dat het niet klopt, want dan stuurt hij dreigende DM's en blokkeert hij je :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Mar.tin
6pack15 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:22:
[...]

Nog paar ritjes gemaakt, merkte dat ik zelf ook wel veel naar het scherm zat te kijken, dat viel hem dus al op (door mn zonnebril heen?) als ik gewoon echt oplet krijg ik nouwelijks meldingen..
Ik merk dat ik juist omdat er zoveel meuk (tekst) continu op het scherm staat ik continu moet lezen wat er staat :+.

Alles een klein tandje relaxter zou fijn zijn. Dan moppert het minder en word het alleen amar beter.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:30
Even wat anders: is it just me of hebben meer mensen het gevoel van "ik ben benieuwd wanneer de eerste aanrijding met FSD als betrokken mechanisme voorbij komt in Nederland"? Ik wil niet impliceren dat dat dan de schuld van FSD gaat zijn, helemaal niet. Meer dat ik me afvraag hoe Nederkand en de pers etc gaat reageren. Het is namelijk een kwestie van tijd en ik verwacht dat het breeduit in chocoladeletters in True-Telegraaf-Style uitgemeten gaat worden, ook al was het helemaal niet de schuld van FSD (of eigenlijk de bestuurder, want die had moeten ingrijpen) maar was het vanuit het perspectief van de Tesla gewoon onvermijdelijk.

• Mar.tin
Odie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:25:
Even wat anders: is it just me of hebben meer mensen het gevoel van "ik ben benieuwd wanneer de eerste aanrijding met FSD als betrokken mechanisme voorbij komt in Nederland"? Ik wil niet impliceren dat dat dan de schuld van FSD gaat zijn, helemaal niet. Meer dat ik me afvraag hoe Nederkand en de pers etc gaat reageren. Het is namelijk een kwestie van tijd en ik verwacht dat het breeduit in chocoladeletters in True-Telegraaf-Style uitgemeten gaat worden, ook al was het helemaal niet de schuld van FSD (of eigenlijk de bestuurder, want die had moeten ingrijpen) maar was het vanuit het perspectief van de Tesla gewoon onvermijdelijk.
Op basis van de afgelopen 900 km zou de enige manier die ik zie dat FSD een aanrijding maakt zijn dat hij plots stopt. :+

Je ziet het in de VS vaak geclaimed worden, en dan zie je in de dashcambeelden stiekem toch een gas of rempedaaltje voorbij komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2026 13:30 ]

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:01
Ik merk al aan de familie dat er nogal wat weerstand is dat computers het gaan overnemen. Dat zal in de pers niet anders zijn (clickbait), maar na niet zo heel veel kilometers zou ik zeggen - alles overzetten, iets minder controle nog op de bestuurder en gewoon die autos laten gaan. Mensen kunnen eigenlijk ook bizar slecht autorijden. (Alleen achteruit een smal grindpad met autos aan weerzijdes uitparkeren kan ik fsd nog wel een poepie laten ruiken)

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:53
Ik vraag mij af waar de auto de baankeuze op baseert wanneer er een dubbele baan voor links of rechtsaf is.
Vanochtend naar het werk had ik onder aan de afrit dubbele baan rechtsaf, waar ik altijd zelf de linkerbaan pak omdat ik na 200 meter weer linksaf moet. De auto besloot om helemaal naar de rechterbaan te gaan.
Net terug naar huis onder aan de afrit zijn er 2 banen linksaf, daar pak ik altijd de rechter van de twee omdat ik ook daar weer na een metertje of 200-300 naar rechts toe moet, maar daar besloot hij ineens om de linkerbaan te willen hebben?

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:45
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:19:
[...]

Op de snelweg heb ik het gevoel dat hij rekening houdt met invoegstroken. En daarom een baantje opschuift. Maar niet consistent.
Bij mij ook, maar wel consistent.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:55
[...]
maar uit zichzelf gaat die niet van de 15 af..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp0gD9U2CEmjtVQkOtJbjt-AhP8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LC7B2H6XqjpLoTPgGsgSMDQj.png?f=user_large

Wat betekent die Max 15 km?
Dat dat ingesteld is en dat dat de reden is dat je vrouw/profiel niet harder dan 15 kan?
Wat staat daar in jouw profiel?

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

duderuud

Sliden is koel

ouweklimgeit schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:24:
[...]

Mijn Highland Performance had de eerste eigenaar in Duitsland, Tesla heeft hem zelf naar Nederland gehaald en een paar weken geleden in de showroom gezet. Werd geleverd met EAP en vanmorgen de update naar FSD gehad. Geen idee of origineel NL/DE iets met het vermogen doet, maar die van mij staat bij het RDW geregistreerd met 461,00 kW vermogen. Performance van een maat van me heeft bij het RDW een lager vermogen staan.
Mijn M3P is origineel NL geleverd (voor zover ik weet iig) en heeft ook 461kW volgens de RDW.

Motor-Forum.nl

[...]

[Afbeelding]
Misschien is een profile reset al voldoende, en anders op basis van jouw profiel (met FSD configuratie) gebruiken om een nieuw profiel aan te maken. Gebruik je meerdere Tesla accounts of alleen lokale profielen gekoppeld aan 1 Tesla account?

• Qoon3x
MartinPTweak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:30:
[...]

[Afbeelding]

Wat betekent die Max 15 km?
Dat dat ingesteld is en dat dat de reden is dat je vrouw/profiel niet harder dan 15 kan?
Wat staat daar in jouw profiel?
Die max setting wordt in dit geval door de auto bepaald omdat de contextual setting aanstaat.

De auto bepaald dan aan de hand van de omstandigheden hoe hard er gereden kan worden.

Daarnaast kun je ook aangeven wat de procentuele afwijking (naar boven) mag zijn.

In de praktijk gaat dat als volgt:
Bij mijn profiel staat daar dan 55 en gaat de auto direct naar 52.

Bij het andere profiel blijft die op 15 hangen.

Zelfde weg, zelfde instellingen. Dus lijkt een bug oid te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9TkJSwO0lhXMBlUxSuZU3geU5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OszrXjuTCYwcxgdjdxxqX7pN.jpg?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:54
Had voor deze avond een proefrit bij Tesla gepland om FSD eens uit te proberen. Is zojuist gecancelled omdat FSD nog niet is enabled op hun "proefrit" auto. Dus zelfs Tesla zelf moet wachten tot ze aan de beurt zijn voor de uitrol.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:48
Zijn er hier eigenlijk al mensen die de update op hun model x of s binnen hebben?

• Qoon3x
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:36:
[...]

Misschien is een profile reset al voldoende, en anders op basis van jouw profiel (met FSD configuratie) gebruiken om een nieuw profiel aan te maken. Gebruik je meerdere Tesla accounts of alleen lokale profielen gekoppeld aan 1 Tesla account?
Vanavond maar eens een reset proberen.
Zijn 2 aparte accounts

Moesten ook beide het filmpje bekijken en de vragen beantwoorden 🤓

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:57
symen89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:39:
Zijn er hier eigenlijk al mensen die de update op hun model x of s binnen hebben?
Nog steeds geen update. Geen reactie op mijn vraag aan service. Geen mogelijkheid tot aanschaf/abonneren. Je zou verwachten dat ze 1.5 jaar over een communcatiestrategie hebben na kunnen denken 8)7.

• JanDe
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:57
HansRemmerswaal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:39:
Had voor deze avond een proefrit bij Tesla gepland om FSD eens uit te proberen. Is zojuist gecancelled omdat FSD nog niet is enabled op hun "proefrit" auto. Dus zelfs Tesla zelf moet wachten tot ze aan de beurt zijn voor de uitrol.
Ik geloof dat ze hebben gezegd dat er vanaf vrijdag 17 proefritten met FSD beschikbaar zullen zijn.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:57
JanDe schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:41:
[...]

Ik geloof dat ze hebben gezegd dat er vanaf vrijdag 17 proefritten met FSD beschikbaar zullen zijn.
Dat stond inderdaad in de e-mail die ik gisteren ontving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL1ETFB7naBxpZb3bcrsrIUvPXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNHQ41Pxf5jcFV6OIkmgNTLq.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dF70ie4PKx-KowcYNB8XllkDm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDqk5fkAxVLPpANXUW5SxS7E.jpg?f=fotoalbum_large

Betekend dit scherm dat ik nog 32 dagen heb om een proefperiode te kunnen starten (cirkel 1en2) maar cirkel 3 is niet aan te klikken, omdat ik al meteen een abbo had genomen toen het beschikbaar was zaterdag??

Anders huidige abbo annuleren.
Gratis proefperiode alsnog starten en dan weer verder gaan met betaalde versie?

Iemand een idee?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:59
Voor iedereen die de update nog niet binnen heeft en erg ongeduldig is: Het schijnt te helpen om de bovenkant van de auto met alu folie in te wikkelen en dan om middernacht 17 april (nieuwe maan) te verwijderen, de update komt dan bij zonsopkomst (06.37 uur) binnen. 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:19
hm tijdens deze testrit kreeg ik iets raars. De 'niet opletten' melding bleef maar terugkomen. Dit terwijl ik constant gewoon op de weg keek, en zelfs het stuur aanraakte terwijl ik de meldingen kreeg. Gevolg: strafpunt. Enig idee hoe dit zo maar kan?....

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
pe-el2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:48:
[Afbeelding]

Betekend dit scherm dat ik nog 32 dagen heb om een proefperiode te kunnen starten (cirkel 1en2) maar cirkel 3 is niet aan te klikken, omdat ik al meteen een abbo had genomen toen het beschikbaar was zaterdag??

Iemand een idee?
Geld al afgeschreven?

• Mar.tin
WouterL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:50:
hm tijdens deze testrit kreeg ik iets raars. De 'niet opletten' melding bleef maar terugkomen. Dit terwijl ik constant gewoon op de weg keek, en zelfs het stuur aanraakte terwijl ik de meldingen kreeg. Gevolg: strafpunt. Enig idee hoe dit zo maar kan?....
Zonnebril op? Daar lijkt ie soms een beetje kriegel van te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2026 13:52 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:19
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:52:
[...]

Zonnebril op? Daar lijkt ie soms een beetje kriegel van te worden.
ja, ik had inderdaad een zonnebril op.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:54

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Plenkske schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:18:
[...]

Die vraag is vrij makkelijk te beantwoorden, want ik heb dit met de normale autopilot ook al meermaals meegemaakt.

Ik heb hierover eens contact gehad met Tesla. Die geven aan dat wanneer de auto het idee heeft dat jij niet oplet, het zich niet meer houd aan de snelheid, en dus terug schiet naar ongeveer 15km/m met het idee dat je dus zelf je aanwezigheid gaat tonen door het gaspedaal een tikje te geven.

Ikzelf heb nooit begrepen waarom Tesla dit niet opgelost heeft met een waarschuwing in het scherm.

• FreakGIB
  • Laatst online: 15:22
[Afbeelding]

Iemand een idee?
Had ik ook vanmorgen
even Grok en die zij probeer even reseten met de 2 scroll knoppen op je stuur dat hielp ook niet toen ben ik even booschappen gaan doen en toen ik terug was werkte het ineens wel en moest ik eerst de tutorial doorlopen.

Edit : sorry las het verkeerd dacht dat je er niet in kwam ik denk dat je zowiezo 1 maand kwijt bent dus nu gewoon annuleren in je app en deze maand heb je dan nog FSD.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakGIB op 15-04-2026 14:08 ]

PSN: FreakGIB

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Als je abonnement eenmaal is gestart kun je niet meer annuleren, alleen nog maar opzeggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_srudkWYJrcJMFyvCh412H8gII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3CUmaKVWkbx8CT8m0Zl1EbU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 14:09 ]

• hermanbrood
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:50
Ik zie overal foto's van mensen die een Juniper versie rijden. Zijn er ook al mensen met een non-juniper Tesla met HW4 die de FSD update hebben ontvangen?

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:03
hermanbrood schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:17:
Ik zie overal foto's van mensen die een Juniper versie rijden. Zijn er ook al mensen met een non-juniper Tesla met HW4 die de FSD update hebben ontvangen?
Ja

(ps. je kan de search gebruiken)

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:05
Qoon3x schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:37:
[...]

Die max setting wordt in dit geval door de auto bepaald omdat de contextual setting aanstaat.

De auto bepaald dan aan de hand van de omstandigheden hoe hard er gereden kan worden.

Daarnaast kun je ook aangeven wat de procentuele afwijking (naar boven) mag zijn.

In de praktijk gaat dat als volgt:
Bij mijn profiel staat daar dan 55 en gaat de auto direct naar 52.

Bij het andere profiel blijft die op 15 hangen.

Zelfde weg, zelfde instellingen. Dus lijkt een bug oid te zijn.

[Afbeelding]
Bij mij gaat deze op de 80 wegen dus richting de 90/105. Misschien moet ik hem proberen uit te zetten

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:56

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Software update kwam vanmorgen binnen met melding en al. Abonnement is gestart maar softwareversie is weer terug op 2026.2.3.

In de auto wel eap features nu beschikbaar zoals autopark, lane change en summon.

Tesla gebeld en die gaf aan dat er een fout was opgetreden tijdens de update en dat het intern wordt geëscaleerd.

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:03:
[...]

Als je abonnement eenmaal is gestart kun je niet meer annuleren, alleen nog maar opzeggen
[Afbeelding]
Dat FSD is financieel gezien echt een geniale move voor Tesla. Hoeveel automakers kunnen legitiem €99 per maand voor een service die geen recurring costs heeft (Natuurlijk wel ontwikkeling, maar bijvoorbeeld geen terugkerende infrastructuur als een mobiel netwerk) vragen die mensen nog met een blij gevoel betalen ook. :+

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:28:
[...]

Dat FSD is financieel gezien echt een geniale move voor Tesla. Hoeveel automakers kunnen legitiem €99 per maand voor een service die geen recurring costs heeft (Natuurlijk wel ontwikkeling, maar bijvoorbeeld geen terugkerende infrastructuur als een mobiel netwerk) vragen die mensen nog met een blij gevoel betalen ook. :+
Nee, kost Tesla inderdaad niets om de software te verbeteren, die Nvidia chips zijn komen aanwaaien en de stroom is ook gratis!

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:37
Plenkske schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:18:
[...]

15 is ingesteld als maximum

• Mar.tin
ZeRoC00L schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:29:
[...]

Nee, kost Tesla inderdaad niets om de software te verbeteren, die Nvidia chips zijn komen aanwaaien en de stroom is ook gratis!
Dat zeg ik, er is natuurlijk wel ontwikkeling nodig. Maar in principe hebben ze na een release geen echte kosten. Zodra eea draait op een auto draait het.

Premium connectivity kost ook Tesla inkoop van data bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2026 14:32 ]

LtMarx schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:28:
Software update kwam vanmorgen binnen met melding en al. Abonnement is gestart maar softwareversie is weer terug op 2026.2.3.

In de auto wel eap features nu beschikbaar zoals autopark, lane change en summon.

Tesla gebeld en die gaf aan dat er een fout was opgetreden tijdens de update en dat het intern wordt geëscaleerd.
Wow. Was er iets bijzonders tijdens install (connectie issue of zo)?

• Kingfisher1978
  • Registratie: Oktober 2019
hermanbrood schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:17:
Yep, hier M3 2024. Abbo

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:25
Argh ik denk dat ik spijt heb dat ik m’n abo heb geannuleerd en weer geactiveerd … waar blijft ie nou

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Vanochtend ook de FSD update ontvangen, batterij was bijna leeg, geen wifi, toch kreeg ik de update gepushed (abbo).

Net de eerste rit gereden en een paar bevindingen:
  • Oranje stoplicht: hier remde hij inderdaad hard af, zelf had ik doorgereden voor een veiligere situatie
  • Op een 50km weg ging hij 55km, maar bij een flitspaal ging hij netjes terug naar de 50km, perfect
  • Twee keer hetzelfde meegemaakt: tweebaans weg, linkerbaan is rechterdoor, rechterbaan is rechtsaf, ik rij op de linkerbaan want ik moet rechtdoor, toch besluit de tesla naar de rechterbaan te gaan, om vervolgens weer tot de conclusie te komen dat hij toch echt op de linkerbaan moet zitten, dit moet echt beter.
  • Een keer bij groen licht even op het gas moeten trappen om hem te laten rijden, daarna ging hij vlot
  • Bij thuiskomst totale ellende, twee afslagen naast elkaar, hij nam de eerste en verkeerde en moest daardoor omrijden, daarna het parkeren zelf was totale paniek en dit werkt totaal niet
Het rijden zelf voelde veilig en ik vond de snelheid alles meevallen, zelf rij ik iets sneller, maarja dat is al snel met de snelheid van de tesla. Al met al een 7 uit de 10 en er zijn zeker nog veel verbeteringen mogelijk, het is echt noodzakelijk dat het voorlopig supervised blijft.

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• Odie
[...]

Pardon? Hoeveel data denk jij dat elk voertuig genereert en dagelijks upload naar Tesla? En dat gaat ook over de 4G verbinding, die dus geld kost. En moet allemaal verwerkt worden door het platform van Tesla die de basis vormt van het AI model, er zitten mensen achter die labelen, de ontwikkeling van het platform wat jaren bezig is, de ontwikkeling van de AI chips, etc etc.

De development kosten zijn gigantisch denk ik, en vergis je niet in de opex kant die het kost om dit platform in de lucht te houden. Of dat 99 euro moet/mag kosten is een terechte vraag, maar het is zeker geen gratis geld.

• Odie
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:31:
[...]

Dat zeg ik, er is natuurlijk wel ontwikkeling nodig. Maar in principe hebben ze na een release geen echte kosten. Zodra eea draait op een auto draait het.

Premium connectivity kost ook Tesla inkoop van data bijvoorbeeld.
Dat is echt quatsch. De auto kan wel zelf rijden, maar er zit een gigantisch platform achter. Dat dat platform niet nodig is om jouw auto te laten remmen is waar, maar zonder dat platform was er geen software, geen training, geen verwerking van feedback data, die weer de nieuwe software trained, geen onderzoek van incidenten (zoals mijn auto die vandaag de vluchtstrook op reed ipv de rijstrook), etc.

• Mar.tin
Odie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:40:
[...]

Pardon? Hoeveel data denk jij dat elk voertuig genereert en dagelijks upload naar Tesla? En dat gaat ook over de 4G verbinding, die dus geld kost. En moet allemaal verwerkt worden door het platform van Tesla die de basis vormt van het AI model, er zitten mensen achter die labelen, de ontwikkeling van het platform wat jaren bezig is, de ontwikkeling van de AI chips, etc etc.

De development kosten zijn gigantisch denk ik, en vergis je niet in de opex kant die het kost om dit platform in de lucht te houden. Of dat 99 euro moet/mag kosten is een terechte vraag, maar het is zeker geen gratis geld.
Ik bekijk het even vanuit het (opzettelijk) beperkte perspectief: Doorontwikkelen is een keuze.

Een gedeployed product op een auto heeft geen directe kosten in principe. Het werkt ook zonder verdere ontwikkeling zeg maar.

Doorontwikkeling is overigens absoluut noodzakelijk. En fijn, en dus ook de gerelateerde data is wel nodig. ;). Dus het is een beetje een abstracte manier van bekijken, eens.

Maar puur voor het kale ding, na een gepushte update, voor functionaliteit is er geen werk of arbeid van Tesla nodig :).

De investeringen die gedaan zijn, en de benodigde toekomstvisie jaren terug hebben natuurlijk enorme bergen geld gekost. En gaan nu hun rendement opleveren :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2026 14:47 ]

• LtMarx
  • Registratie: December 2003

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:33:
[...]

Wow. Was er iets bijzonders tijdens install (connectie issue of zo)?
Ja denk het. Update komt nu opnieuw binnen dus blijkbaar iets gefixt aan de achterkant bij tesla?

• EddyW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:53
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:46:
[...]

Ik bekijk het even vanuit het (opzettelijk) beperkte perspectief: Doorontwikkelen is een keuze.

Een gedeployed product op een auto heeft geen directe kosten in principe. Het werkt ook zonder verdere ontwikkeling zeg maar.

Doorontwikkeling is overigens absoluut noodzakelijk. En fijn, en dus ook de gerelateerde data is wel nodig. ;). Dus het is een beetje een abstracte manier van bekijken, eens.

Maar puur voor het kale ding, na een gepushte update, voor functionaliteit is er geen werk of arbeid van Tesla nodig :).

De investeringen die gedaan zijn, en de benodigde toekomstvisie jaren terug hebben natuurlijk enorme bergen geld gekost. En gaan nu hun rendement opleveren :)
Vergeet ook niet de kosten van een legertje advocaten die klaar staan voor elke keer dat ze aangeklaagd worden bij een ongeval ;)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De 1e dode zal wat ophef geven, maar alles daarna zal wel meevallen, net zoals in de VS:
https://www.cnbc.com/2021...-spring-texas-report.html
;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
spartacusNLD schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:43:
Meer mensen die dit krijgen? Komt er dan toch nog een ''free trail''? (niet mijn foto)

[Afbeelding]
Dit splash screen kwam bij mij ook voorbij. Is een beetje krom. Zonder abonnement kom je niet bij dit scherm en dan heb je hem al afgesloten.

Eerste bevindingen zijn echt wel positief. Ik vind de auto eigenlijk helemaal niet sloom, op de juiste momenten best wel assertief en op andere momenten terecht voorzichtig. Scholen net uit en dus een hoop mensen en kinderen op straat. Bleef achter een vader met een kind rijden. Vond het wel heel erg voorzichtig en dacht nou ik had nu wel een beetje gas gegeven toen ik (eigenlijk door de volledige focus op een heel klein kind op de fiets) er nog een ander fietser van rechts kwam. Dan had ik dus weer moeten remmen en had ik beetje onhandig naast de fietsers gestaan ipv erachter. Ben er van overtuigd dat ie dit letterlijk zo inschatte want bij de school zelf (normaal ook lekker op het fietsje) dacht ik eens kijken hoe die met alle fietsers en voetgangers omgaat. Daar vond ik hem juist erg doortastend op het vlotte af en dan zie je dat hij eigenlijk alles ziet. Zelf ben je nog heel goed aan het rond kijken maar FSD heeft de situatie dan al helemaal ingeschat. Erg goed. Alleen heel eerlijk: soms kan je het dan zelf niet bijhouden (dus in heel extreme situaties met echt heel veel mensen op een trottoir waarvan je niet zeker weet blijven ze allemaal staan).

Verder een bus met aanhanger die de straat blokkeerde. FSD bleef doorgaan (kruipend vooruit) en schatte het mijn inziens net te krap in (we hebben het hier over centimeter werk. Ben echt wel gewend. Toch omgereden omdat ik vermoedde dat takken van een bosschage krassen zouden gaan geven. Zelfde straatje terug en de bus aanhanger stond daar nog steeds. Grootste probleem waren de uitstekende wielkasten (dubbelasser) nu schatte ik in dat het net wel zou gaan dus de eerste schatting van FSD was waarschijnlijk juist. Net zo lang door laten kruipen om te zien wat er zou gebeuren. Echt cm'ers over maar FSD bleef voorruit kruipen. Daarna vond ie het welletjes en gaf ie hem over. Uiteindelijk ging mijn spiegel net onder de spiegel van de bus door en had ik aan de andere kant een paar cm over. Maar het paste dus wel!

Rotonde Zaandam ging net niet helemaal vlekkeloos met twee in principe onnodige baan wissels. Maar wel veilig. Verder erg onder de indruk van wat FSD aan details ziet. Mensen lopen dicht bij een zebrapad (rug naar mij toe) en hij rijdt vlot door. Mensen gingen ook niet oversteken maar voetje boven de rem. Tien minuten later eenzelfde situatie. Ben al bijna bij het zebrapad en een van de personen kijkt over zijn schouder. FSD herkent dit direct en stopt keurig.

Echt wel onder de indruk. Paar momenten dat hij naar mijn mening net te lang links blijft hangen omdat ie gaat voorsorteren bij het einde van een weg maar goed, aan de andere kant kan je dat ook niet in de problemen komen maar mensen vinden het bloed irritant.

Waar ik heel erg van onder de indruk was: er is een afrit vanaf een autoweg waar het altijd enorm druk is. Het voorsorteervak aan het einde van de afrit (verkeerslichten) loopt snel vol en er vormt zich een kleine file. Mensen weten dit en gaan vervolgens deels op de vluchtstrook en verdrijvingsvlak staan. Op zich verboden maar als je op de doorgaande weg blijft staan dan blokkeer je het verkeer voor linksaf. Tot mijn stomme verbazing gaat FSD ook gewoon op het verdrijvingsvlak staan terwijl ik gedacht had: dit wordt even ingrijpen want anders sta ik straks echt verkeersgevaarlijk/hinderlijk. Echt bizar dat hij dit soort situaties begrijpt of lijkt te begrijpen (kan ook dat ie het gedrag van de voorgangers kopieert).

Al met al behoorlijk onder de indruk.

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:23
Zo dat w8en duurt lang :-). Heb voor nu het abonnement maar opgezegd en dan ga ik straks bij de software update wel kijken of er eerst een trial is van 30 dagen.

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:42

Update Tesla-FSD.nl

Via Tesla-FSD.nl houden we een dashboard bij om inzichtelijk te krijgen hoe de uitrol van FSD Supervised in Nederland verloopt. Het dashboard is zondag 13 april in de avond live gegaan en inmiddels zijn er al 664 registraties binnen!

Na registratie krijg je een unieke link om je gegevens achteraf te bewerken — bijvoorbeeld als je FSD ontvangt. Op basis van feedback heb ik een aantal verbeteringen doorgevoerd.
Wat is er aangepast?
- Token wordt nu lokaal opgeslagen — na registratie hoef je je link niet meer te onthouden. Je browser onthoudt het voor je.
- Direct bewerken vanuit het dashboard — heb je al geregistreerd? Dan verschijnt er een knop "Bewerk je registratie" waarmee je direct naar je inzending gaat.
- Ander apparaat of browser? — klik op "Al geregistreerd?" onder het dashboard en plak je link of token. Je wordt direct doorgestuurd naar je registratie.
- Link kwijt? — geen probleem. Via diezelfde knop kun je ook zoeken op de naam van je Tesla in combinatie met het model en bouwjaar.
Heb je al geregistreerd? Check even je gegevens!
Het formulier is op een aantal punten verbeterd en verduidelijkt. Zo wordt er nu onderscheid gemaakt tussen FSD Supervised en FSD Capability, en is de vraag over het autopilot-pakket (vóór je FSD-aanvraag) duidelijker gemaakt.

Heb je al eerder geregistreerd? Ga dan even via je link naar je inzending en controleer of alles nog klopt. Vooral het FSD-niveau (Supervised of Capability) en of je FSD via koop of abonnement hebt aangeschaft/gaat aanschaffen is nuttig om in te vullen. Zo houden we het dashboard zo accuraat mogelijk!

tesla-fsd.nl

• WvB22
Odie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:40:
[...]

Sterker nog: het is peperduur. Vandaar dat tesla er alles aan gelegen was om zo veel mogelijk mensen upfront FSD op te laten hoesten want de ontwikkel kosten zijn huge. Aan de andere kant hebben ze jouw data nodig om de modellen te blijven ontwikkelen. Dus het mes snijdt aan twee kanten.

Het model zelf is goud waard. Geen enkele fabrikant heeft zoveel data verzameld en in het trainingsmodel gepropt. Je hebt massa nodig om de data te verzamelen en tegelijkertijd hebben ze het voor elkaar om er nog een flink bedrag voor te krijgen ook. Het helpt als je een trouwe schare fans hebt :*)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
GarageGoblin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:25:
[...]

Bij mij gaat deze op de 80 wegen dus richting de 90/105. Misschien moet ik hem proberen uit te zetten
Ik heb context aan staan en daarnaast maximum snelheden ingevoerd . Werk bij mij prima en hij kiest juiste snelheden om vlot door het verkeer te gaan. Ruim 80 een 80 weg en 105 op een 100 weg, alleen binnen de kom singlet wat sloom. 130 nog niet geprobeerd.

• yamanguy
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 15:18
Er is een factuur aanwezig en datum, maar geld is nog niet afgeschreven van de rekening, misschien in de loop van de dag of morgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjjNL1K2gcrM1pN4XhLKoDnB9BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VsBAvATCAy8n5eH3ZkXgPpP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4Mfg710kKgOfVXgN5McY2H2lxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fWGzw2pQPrF2yqRBo2fQNaZj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOoSMMUn5eiouvYeiQKSOpbYG7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vPYio1QxO0DRhdlMwz5w7rwe.png?f=fotoalbum_large

• LexMeistertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:11
Helaas start de FSD bij mij niet op. Hij weigert aan te gaan. Bij parkeren weigert hij ook zelf iets te doen. Autopilot werkt wel. Iemand ervaring mee? Is er iets van kalibratie nodig van de camera’s eerst ofzo?

• FreakGIB
  • Laatst online: 15:22
Ik heb vanochtend ook FSD gekregen en ben tussen de middag op mijn werk in Nieuwegein even boodschappen gaan doen. Op de terugweg moest ik over de Graaf Florisweg, via de Wiersebrug.

Daar zit een lastige situatie: je moet richting de stoplichten linksaf, maar eigenlijk moet je net ná de brug al links voorsorteren. Dat deed de auto dus niet, omdat daar een doorgetrokken streep ligt vlak na de brug.

Gevolg: hij probeerde pas helemaal aan het einde, vlak bij de stoplichten, naar links te gaan. Als daar al veel auto’s hadden gestaan, was dat dus niet gelukt.

Morgen ga ik eens kijken of ik makkelijk een melding kan maken als hij dit weer doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUOCzuEDXjAj-ds1sKhiqjw9Gc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHpN01SFCk452W1WO28JN1Hx.png?f=fotoalbum_large

PSN: FreakGIB

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45
Vanmorgen ook de eerste korte km's gemaakt:

-3 parkeerpogingen gedaan: 1x via FSD, 2x FSD stoppen en parkeerplek "kiezen". 2x echt mega ruk geparkeerd (waaronder 1x bij een supercharger over 2 vakken lol), 1x acceptabel.

Deze situatie vond ie ook niet echt lekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLLqwoJay1TL3-S2b0FxYDm-tSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SmsECmXD42FMgFl9bVQVELfZ.png?f=fotoalbum_large
Rechtsaf is vrij voor mij, maar de auto stopte bij de twee strepen.

Verder nog niet veel mee gereden, vanavond maar eens verder spelen. Ben er wel positief over tot dusver, hopelijk fixen ze het parkeren snel want dat is ronduit dramatisch

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45
LexMeistertje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:21:
Helaas start de FSD bij mij niet op. Hij weigert aan te gaan. Bij parkeren weigert hij ook zelf iets te doen. Autopilot werkt wel. Iemand ervaring mee? Is er iets van kalibratie nodig van de camera’s eerst ofzo?
Je hebt wel FSD geselecteerd via Menu -> Self Driving -> FSD ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tB5xeGJ2lW2liu_W14MuD2LprY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnrSzi5gchMvLTzlUfU76R03.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door kaka op 15-04-2026 15:29 ]

• Gyrolion
LexMeistertje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:21:
Heb je het introductie filmpje gekeken in het FSD menu?

• LexMeistertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:11
Gyrolion schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:42:
[...]

Heb je het introductie filmpje gekeken in het FSD menu?
Dank voor de reactie. Ja, filmpje + quiz gedaan. Aangezet in self driving menu. Hij heeft het 2 seconden gedaan. Daarna besturing teruggegeven, gaf een foutmelding: autosteering temporary unavailable, en ging nooit meer aan.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:17
LexMeistertje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:50:
[...]

Dank voor de reactie. Ja, filmpje + quiz gedaan. Aangezet in self driving menu. Hij heeft het 2 seconden gedaan. Daarna besturing teruggegeven, gaf een foutmelding: autosteering temporary unavailable, en ging nooit meer aan.
Staat er in het overzicht van de foutmeldingen niet iets van een type foutmelding die mogelijk meer informatie kan geven?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:03

Maasluip

Kabbelend watertje

Wat mij niet helemaal duidelijk is: Ik heb een 2019 M3 HW3 met aangeschafte FSD. Uiteraard heb ik nu geen FSD, maar mijn optie in de specificaties is wel hernoemd naar "Full Self-Driving (Supervised)" waar dat eerder "Full Self-Driving Capability" was.

Wat moet ik nu invullen bij "Heb je FSD Capability ontvangen?"
IMHO, ja, ik heb FSD capability, maar ik denk dat de bedoeling is dat ik nee ingeef.

Signatures zijn voor boomers.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:56
[...]

En al jaren miljoenen euros voor gevangen zonder dat er iets werkte

Mixed Reality dev

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:49
Maasluip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:55:
[...]

Wat mij niet helemaal duidelijk is: Ik heb een 2019 M3 HW3 met aangeschafte FSD. Uiteraard heb ik nu geen FSD, maar mijn optie in de specificaties is wel hernoemd naar "Full Self-Driving (Supervised)" waar dat eerder "Full Self-Driving Capability" was.

IMHO, ja, ik heb FSD capability, maar ik denk dat de bedoeling is dat ik nee ingeef.
Off-topic vraagje; ben je geen moderator meer?

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:42
Maasluip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:55:
[...]

Als je HW3 hebt dan zou je dit moeten aangeven:
Autopilot pakket vóór FSD-aanvraag - FSD Capability
En dan kun je daar de verdere gegevens invullen.

Heb ik dat zo goed begrepen? Ik help graag!
WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:02:
[...]

Tot mijn stomme verbazing gaat FSD ook gewoon op het verdrijvingsvlak staan
Dat is idd een primeur. Cool

• Mar.tin
Terugrit werk was prima vandaag. Laatste stukje touristische route gepakt. 0 interventies, zelfs niet geholpen met baanwissels op bijna 80km *O*
Rit naar huis van gisteren :)
WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:12:
[...]

Sterker nog: het is peperduur. Vandaar dat tesla er alles aan gelegen was om zo veel mogelijk mensen upfront FSD op te laten hoesten want de ontwikkel kosten zijn huge. Aan de andere kant hebben ze jouw data nodig om de modellen te blijven ontwikkelen. Dus het mes snijdt aan twee kanten.

Het model zelf is goud waard. Geen enkele fabrikant heeft zoveel data verzameld en in het trainingsmodel gepropt. Je hebt massa nodig om de data te verzamelen en tegelijkertijd hebben ze het voor elkaar om er nog een flink bedrag voor te krijgen ook. Het helpt als je een trouwe schare fans hebt :*)
Het wordt straks nog veel duurder voor Tesla als ze Musk z'n bonus moeten gaan betalen
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:34:
Terugrit werk was prima vandaag. Laatste stukje touristische route gepakt. 0 interventies, zelfs niet geholpen met baanwissels op bijna 80km *O*

[Video: Tesla FSD Full Drive - Commute Home - V14.2.2.5 - Netherlands]

Ik ga em vanavond helemaal kijken. Om rustig in slaap te kunnen komen

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:21
57:20 is toch een interventie?

Ik denk dat ik hem op 1:12:10 ook wel had overgenomen. O+

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:44

Leuk filmpje, niet helemaal gezien, maar wel groot gedeelte. Ziet er bijzonder relaxt uit.

Iemand al ervaring met de auto op de oprit van een woning laten parkeren? Toch wel heel benieuwd hoe hij dat aanpakt. Onze oprit is namelijk best krap.

• hermanbrood
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:50
Gyrolion schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:21:
[...]

Ja

(ps. je kan de search gebruiken)
Mja die had ik gebruikt (search non-juniper, search hw4, etc.), maar ik kreeg weinig terug. Toen AI erop losgelaten maar Tweakers.net werkt niet voor AI-scrapers helaas. Dus moest de vraag hier even stellen.

• Mar.tin
I_IBlackI_I schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:42:
[...]

57:20 is toch een interventie?

Ik denk dat ik hem op 1:12:10 ook wel had overgenomen. O+
Rit van gister (video) niet te verwarren met de rit van vandaag (tekst) :)

• Gyrolion
LexMeistertje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:50:
[...]

Misschien even een dubbel scroll wiel reset uitvoeren om de boel te herstarten.

Je hebt het filmpje gezien en hij staat aan in je full self drive menu, dan misschien een camera kalibratie, en anders een service verzoek.

Ohja om fsd te starten is het enkel op het scroll wiel drukken, niet dubbel zoals vroeger want dan weigert het systeem ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Gyrolion op 15-04-2026 16:52 ]

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:04
Ja vanmiddag meteen afgeschreven van de creditcard.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

duderuud

Sliden is koel

[...]

Ik gok dat 75% van alle Tesla rijders die een abonnement afsluiten dat na een maand weer opzeggen omdat het 1) nog niet helemaal top werkt en 2) het veel te duur is.

Ik test het nu ook een maandje maar ik ga echt geen €1200 per jaar betalen voor deze optie...

Motor-Forum.nl

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:07
duderuud schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:04:
[...]

Ik gok dat 75% van alle Tesla rijders die een abonnement afsluiten dat na een maand weer opzeggen omdat het 1) nog niet helemaal top werkt en 2) het veel te duur is.

Ik test het nu ook een maandje maar ik ga echt geen €1200 per jaar betalen voor deze optie...
Misschien minder boeiend voor de leaserijders als ze nog ruimte in het budget hebben. En het kan buiten de bijtelling worden gehouden door het achteraf te doen.

• WvB22

Toch bizar dat het zo kan wisselen per dag :?
Ik mag hopen dat de Zweedse "RDW" het bij het verkeerde eind heeft. Dat de EU goedkeuring alleen voor nieuwe Tesla's zou gaan gelden. Ongelooflijk dat er zoveel verwarring kan zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFWVIi_5YicquaeajbJ1KUIIoTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htmezl7vOetXZckkwG3zNyKM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KI_iiD2WAkCqWSvMFnAJOJu0uQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyX1fhc3X64sVCfZ2hwSJJ9W.jpg?f=fotoalbum_large
Bron

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:39
Ik heb een vraag. Mijn vrouw is angstig om te rijden op de snelweg. Zou FSD haar daarbij kunnen helpen?

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Een rij cursus helpt daar beter bij.

• Odie
patrickt35 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:18:
Ik heb een vraag. Mijn vrouw is angstig om te rijden op de snelweg. Zou FSD haar daarbij kunnen helpen?
Waarom vraag je dat aan ons hier en niet aan je vrouw?

Maar in general wordt angst vaak veroorzaakt door een gebrek aan controle. Het kan het dus ook erger maken. Who knows. Ik zou zeggen: probeer het uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Odie op 15-04-2026 17:30 ]

• Morpheus-
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:44
Ben jaloers. Heb zaterdag de 11e meteen het abbonement geactiveerd. M3 eind 2025 met frontcamera. Nog steeds geen update helaas.
Heeft iemand met FSDs al eens geprobeerd of TACC danwel Autosteer anders (lees: beter) is geworden?

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 17:30 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:12:
Ik mag hopen dat de Zweedse "RDW" het bij het verkeerde eind heeft. Dat de EU goedkeuring alleen voor nieuwe Tesla's zou gaan gelden. Ongelooflijk dat er zoveel verwarring kan zijn
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bron
Dat zou wel helemaal idioot zijn.
Stel dat het morgen in de ganse EU goedgekeurd wordt. Een auto die verleden week geproduceerd is zou dan geen FSD krijgen, terwijl een identieke auto die volgende week geproduceerd wordt het wel kan gebruiken?

• Niccolo
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik heb hetzelfde probleem als enkele anderen hier, vanochtend de update gekregen en geïnstalleerd, maar ik kan FSD nog niet activeren (ook al heb ik inmiddels al wel betaald voor het abonnement). Enkel de "proef" wordt getoond, maar ook hier kan ik niks mee. Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Tesla en zij geven aan dat zij een "Third party device" aan mijn auto zien en dat FSD daarom niet geactiveerd kan worden. Ik had een S3XY Commander aan mijn auto zitten en heb deze op advies van Tesla zojuist verwijderd, als het goed is krijg ik vanavond of morgen een update en zou dan FSD beschikbaar moeten zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92t5-zIWu7k7cuX9vxVDzWbGoGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIOzSlLomlvbHtXYFAWkBfLa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsMvICfnzhEoWxsOxvOB_FQUzX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzVpLcKYQSLsPiULR8RR2eZX.jpg?f=fotoalbum_large

• JP1310
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:34
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:35:
[...]

Het wordt straks nog veel duurder voor Tesla als ze Musk z'n bonus moeten gaan betalen
Met ergens tussen de 1,1 en 1,2 miljoen van de 10 heeft ie nog wel ff te gaan denk ik.

Maar als het "hem" lukt en dan Tesla, (Optimus) Xai, SpaceX allemaal succesvol te maken/houden. Kuddos voor hem toch?

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:39
gjcvro schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:07:
[...]

Misschien minder boeiend voor de leaserijders als ze nog ruimte in het budget hebben. En het kan buiten de bijtelling worden gehouden door het achteraf te doen.
Dat geldt zeker niet voor alle leaserijders, deze kosten komen bij mij gewoon voor eigen rekening en kunnen helaas vanwege bedrijfspolicy niet als privé kosten leaseauto worden opgevoerd... dus geen verschil met privé aanschaf auto....
Niccolo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:33:
Ik heb hetzelfde probleem als enkele anderen hier, vanochtend de update gekregen en geïnstalleerd, maar ik kan FSD nog niet activeren (ook al heb ik inmiddels al wel betaald voor het abonnement). Enkel de "proef" wordt getoond, maar ook hier kan ik niks mee. Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Tesla en zij geven aan dat zij een "Third party device" aan mijn auto zien en dat FSD daarom niet geactiveerd kan worden. Ik had een S3XY Commander aan mijn auto zitten en heb deze op advies van Tesla zojuist verwijderd, als het goed is krijg ik vanavond of morgen een update en zou dan FSD beschikbaar moeten zijn.[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Mar.tin heeft die ook, maar hij heeft dan geen abonnement maar koop
Fire69 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:33:
[...]

Dat zou wel helemaal idioot zijn.
Stel dat het morgen in de ganse EU goedgekeurd wordt. Een auto die verleden week geproduceerd is zou dan geen FSD krijgen, terwijl een identieke auto die volgende week geproduceerd wordt het wel kan gebruiken?
Ik zag de post van Kees Roelandschap en die denkt ook dat het bullshit is. Amateurs (hoop ik)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:59
patrickt35 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:18:
Heeft ze wel een in Nederland behaald rijbewijs?
Anders zou ik haar een paar rijlessen op de snelweg met een goede instructeur aanraden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
FreakGIB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:21:
Morgen ga ik eens kijken of ik makkelijk een melding kan maken als hij dit weer doet.
Als je FSD uitschakelt (via sturen of remmen) krijg je normaal een melding op het scherm en kan je een voice boodschap inspreken. Dat lijkt me het beste.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De EAP-auto's lijken wat achter te blijven bij de rest gezien de stats. Jammer, want daar heb ik er net 1 van :P Helaas vandaag op en neer naar de klant zonder FSD. Volgende flinke rit is zaterdag. Ik hoop toch wel dat ik het dan heb. Jammer dat ze niet sneller uitrollen.

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.