Ik was vandaag nog even bij Tesla maar de demo/proefrit auto's hebben nog niet eens de FSD updates gekregen. Alleen de auto(s) die al in gebruik waren voor de FSD ritten met Tesla medewerker.
Was iets te enthousiastxFeverr schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:53:
[...]
Hoe wist je dat die update er was? Steeds in de app kijken of in de auto?
[ Voor 23% gewijzigd door TheBommer op 13-04-2026 22:07 ]
ik heb het letterlijk 10 minuten geleden gedaan.. geld is van de rekening en alles werkt weer.Odie schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:44:
[...]
Nee ik mis je punt niet. De software hou je wel. Maar de activatie van je abonnement gaat weer in de wachtrij. Je gaat niet naadloos van kopen naar abonnement.
:strip_exif()/f/image/mVfWNTOe4dc36jBd0qBEwRgL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sRMkjg4LJz8j38rEqpHqVFCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hilary Duff 4-Life
En daarvoor geen FSD gekocht? Opmerkelijk snel ja.TheBommer schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:50:
Heb vanavond rond half 8 fsd abonnement besteld en heb zojuist de update ontvangen. Heb een model y performance uit 2024. Was verrast hoe snel het ging
Ben je de eerste met FSD en hw3TheBommer schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:56:
[...]
Ging de auto opladen en dacht ga eens kijken welke hw versie ik heb (hw3). En toen zag ik dat de update werd geïnstalleerd.
Het file rijden ging echt heel soepel hier. Het is veel beter dan het schokkerige of supersnel optrekken van de TACC.mvoit schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:38:
Heeft iemand al het genoegen gehad om file te rijden met FSD? Met name benieuwd naar het optrekken en afremmen en hoe soepel dat gaat. Ik lees ook veel over (onnodig) inhalen op de snelweg, wil de auto dat ook tijdens filerijden?
Ik had niet superveel file, maar hij bleef lekker in z’n eigen baan, in tegenstelling tot normale stukken zonder file waarbij ie inderdaad wel snel iemand wil inhalen.
Wat me ook verbaasde is dat ie opeens meer naar links ging, omdat hij zelfs ruimte ging maken voor een motorrijder die ik nog niet eens had gezien.
nee joh dat is die 8.6.1 hij kijkt niet goed
Hilary Duff 4-Life
Nee, niet eerder gekocht. Wel altijd premium connectivity gehad. Geen idee of dat meehelpt.Odie schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:57:
[...]
En daarvoor geen FSD gekocht? Opmerkelijk snel ja.
Was bang dat hw3 en fsd samen niet was goedgekeurd door de rdw. Maar werkt dus ook met hw3
Weet ik haha.JoeBlack2k schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:58:
[...]
nee joh dat is die 8.6.1 hij kijkt niet goed
🤣🤣 suc6 met de eerste rit💪TheBommer schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:59:
[...]
Nee, niet eerder gekocht. Wel altijd premium connectivity gehad. Geen idee of dat meehelpt.
Was bang dat hw3 en fsd samen niet was goedgekeurd door de rdw. Maar werkt dus ook met hw3
HW3 heeft geen V14 FSD maar V11 FSD uit 2019 ofzo dus ja je hebt het maar nee het is niet waar we het hier over hebben.TheBommer schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:59:
[...]
Nee, niet eerder gekocht. Wel altijd premium connectivity gehad. Geen idee of dat meehelpt.
Hilary Duff 4-Life
Geen misinformatie, fsd supervised en hw3 bestaat op het moment niet in NL. geen discussieTheBommer schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:59:
[...]
Ah je hebt hw3. Dan heb je geen FSD, maar feitelijk EAP.TheBommer schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:59:
[...]
Hier moet je zijn Tesla FSD op HW3TheBommer schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:59:
[...]
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Is nog aardig rustig met updates vandaag. Gisteren waren het er een stuk meer rond dit tijdstip.
Super gaaf!JayJavier schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:50:Tesla FSD Nederland — live uitrol dashboard
On overleg met LtMarx heb ik het idee van zijn Google Forms/Sheets omgebouwd naar een FSD-uitrol dashboard om live de FSD uitrol te volgen.
Alle data is anoniem en geaggregeerd — geen accounts, geen e-mailadressen.Wat het dashboard toont:
- Live percentage rijders dat FSD heeft ontvangen
- Uitsplitsing per Tesla-model, hardwareversie (HW3/HW4), bezitvorm en aanschafwijze
- Registraties per dag (laatste 30 dagen)
Hoe het werkt:
Hoe meer mensen invullen, hoe betrouwbaarder het beeld. Zou iedereen zijn gegevens willen toevoegen?
- Vul het formulier in (±1 minuut)
- Je ontvangt een persoonlijke link waarmee je later je status kunt bijwerken — handig als je FSD nog niet hebt maar het later alsnog ontvangt
- Volledig anoniem, geen account, geen e-mail
Links:
📊 Dashboard: https://tesla-fsd.nl/
📝 Formulier: https://tesla-fsd.nl/formulierFeedback:
Heb je tips, wensen of verbeteringen? Laat dit zeker weten zodat ik functionaliteiten kan toevoegen of wijzigen.
Ik zou wel heel graag terug willen zien wat het FSD % is per categorie, bijv koop vs huur, ap pakket etc. Op die manier krijg je ook meer gevoel hoever je in de queue staat.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Waarschijnlijk de abo's die met een druk op de knop geactiveerd moeten gaan worden. En daarmee wachten ze nog even lijkt..LaurensM99 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:13:
Is nog aardig rustig met updates vandaag. Gisteren waren het er een stuk meer rond dit tijdstip.
U vraagt, wij draaien. Zojuist doorgevoerd als update!revolution-nl schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:18:
[...]
Super gaaf!
Ik zou wel heel graag terug willen zien wat het FSD % is per categorie, bijv koop vs huur, ap pakket etc. Op die manier krijg je ook meer gevoel hoever je in de queue staat.
Ga zelf een proefrit doen. Vanaf Vrijdag met FSD te doen. Is niet sloom, is vloeiend en dat ziet men als sloom. Maar test het zelf. Ik vond het geweldigYaksa schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:50:
Ik rij geen Tesla maar lees hier wel graag mee. Wat mij opvalt is dat velen zeggen dat de auto te 'traag' rijdt. Als in, opa, oma, beginnend bestuurder enz.
Ik denk eigenlijk dat wat langzamer rijden in drukke situaties in de stad helemaal niet zo erg is, net zoals gewoon de maximale snelheid (en aanbevolen afstand) op snelwegen aanhouden (ondanks dat 'anderen' wel harder rijden of de minimale stopafstand niet hanteren).
Qua tijdsverlies is dat (zeker in een minilandje als Nederland) ook verwaarloosbaar.
Ik heb dat een keer voor mijn werk getest, van Arnhem naar Moorwinkelsdam (Noord Duitsland). De ene keer zo hard mogelijk gereden en de andere keer heel rustig aan. Dat leverde een verschil van nog geen 15 minuten op. Maar ik kwam door het rustige rijden wel een stuk minder gestresst op de plek van bestemming aan.
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
JayJavier schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:26:
[...]
U vraagt, wij draaien. Zojuist doorgevoerd als update!
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik denk dat het voor een deel ermee te maken heeft dat het zo traag gaat is dat tesla overvallen zegt te zijn door de goedkeuring. Denk dat ze een week of twee weken de Tesla’s die het draaien in de gaten houden. Ik hoop alleen niet dat het zoals in Australië gaat. Daar krijgen ze al maanden geen updates meer omdat elke update langs de toezichthouder moet.
Ik heb nergens nog kunnen lezen hoe het hier gaat uiteindelijk gaat zijn want Nederland zit qua software nu op een zijspoor maar ging wel met de meute mee alleen zonder FSD voordat FSD werd toegelaten.
Ik heb nergens nog kunnen lezen hoe het hier gaat uiteindelijk gaat zijn want Nederland zit qua software nu op een zijspoor maar ging wel met de meute mee alleen zonder FSD voordat FSD werd toegelaten.
Bij mij werkte dit ook! Geen problemen ervaren.xares schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:47:
[...]
Bij mij wel hoor (volgens mij bij iemand anders in dit topic ook)
Koop ongedaan gemaakt -> abonnement aangevraagd. Had direct weer FSD in de auto.
Ook een melding in de auto in de trant van: "FSD weer actief, oude instellingen hersteld"
Nou, aan de auto’s in mn spiegels te zien, en de keren dat ik werd ingehaald, is FSD zowel sloom als soepel.wouter1971 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:26:
[...]
Ga zelf een proefrit doen. Vanaf Vrijdag met FSD te doen. Is niet sloom, is vloeiend en dat ziet men als sloom. Maar test het zelf. Ik vond het geweldig
https://x.com/Tesla/status/2043782316850573312
De nieuwe FSD app (met de statistieken) zit in de Spring Update die binnenkort beschikbaar komt.
Dus jullie Nederlanders hadden hiermee een wereldprimeur
De nieuwe FSD app (met de statistieken) zit in de Spring Update die binnenkort beschikbaar komt.
Qua snelheid is het wel echt anders dan in de USA.Gyrolion schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:34:
[...]
Nou, aan de auto’s in mn spiegels te zien, en de keren dat ik werd ingehaald, is FSD zowel sloom als soepel.
zouden ze niet al meelezen hier dan ?Ecological schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:50:
[...]
Leuk verhaal! Ik heb nog geen FSD maar ergens zou het wel goed zijn om een brief op te stellen als Tweakers en naar de RDW te sturen met onze ervaringen?
Een mensenleven is hier dan ook wel meer waard dan in de USA.Masterchiev schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:35:
[...]
Qua snelheid is het wel echt anders dan in de USA.
Aan de ene kant is rustig rijden goed voor de veiligheid en voor je energieverbruik.
Aan de andere kant kan ik me nog herinneren wat mijn rijinstructeur tegen me zei: "Beetje doorrijden...met het verkeer mee".
Te traag rijden kan ook gevaarlijk rijgedrag uitlokken...
Aan de andere kant kan ik me nog herinneren wat mijn rijinstructeur tegen me zei: "Beetje doorrijden...met het verkeer mee".
Te traag rijden kan ook gevaarlijk rijgedrag uitlokken...
Het https://tesla-fsd.nl/ dashboard van @JayJavier laat overigens wel zien dat de uitrol eigenlijk primair gericht is op kopers en eigenaren van FSD.
Als @Hype morgen een uitrol heeft ga ik denk ik ook maar over tot koop.
[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 13-04-2026 22:39 ]
Ja maar de info is vervuild door de Koop->restitutie-> abbo methode.revolution-nl schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:38:
Het https://tesla-fsd.nl/ dashboard van @JayJavier laat overigens wel zien dat de uitrol eigenlijk primair gericht is op kopers en eigenaren van FSD.
> Blind Spot Warning Accent LightsFire69 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:35:
https://x.com/Tesla/status/2043782316850573312
Kunnen we dan eindelijk de Commander gedagzeggen? Nu met FSD abonnement heb ik al AP + lane changes en nu dit komt het toch aardig in de buurt. Niet dat ik een commander heb, overigens
Dat rustig rijden klinkt juist heel positief. Het is een nieuw iets op onze wegen en daarmee begint Tesla gewoon opnieuw in een nieuwe categorie voertuigen eigenlijk. Die moeten niet vanaf dag 1 als een aso rondrijden, maar juist wel aan de snelheidsregels etc houden. Daar zijn ze voor, want het is voor een overheidsorgaan toch de wereld op zijn kop als ze systemen gaan goedkeuren die steeds overal veel te snel rijden?
Onze wegen kunnen veel meer rustige en goede bestuurders gebruiken. Automatisch rijdende opgefokte bestuurders zou echt heel dom zijn om dat te introduceren. Dan maar 30 seconden later op je bestemming
Onze wegen kunnen veel meer rustige en goede bestuurders gebruiken. Automatisch rijdende opgefokte bestuurders zou echt heel dom zijn om dat te introduceren. Dan maar 30 seconden later op je bestemming
[ Voor 3% gewijzigd door xFeverr op 13-04-2026 22:46 ]
De nieuwe spring update geeft ook een one-click view om te FSD activeren of deactiveren. Zouden ze met grotere roll-out - specifiek voor nieuwe abonnees - hebben gewacht tot na deze aankondiging?
Commander wordt met FSD sowieso al overbodig. Ben blij dat ik het niet heb aangeschaftjustanotherone schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:44:
[...]
> Blind Spot Warning Accent Lights
Kunnen we dan eindelijk de Commander gedagzeggen? Nu met FSD abonnement heb ik al AP + lane changes en nu dit komt het toch aardig in de buurt. Niet dat ik een commander heb, overigens
Kun je dan op basis van het maandbedrag opmaken wat je krijgt?
: €49,- voor EAP, €99 voor FSD? Reason for asking: ik heb een model y maart 2024, cash gekocht HW3, en mijn monthly fee is €99,-
: €49,- voor EAP, €99 voor FSD? Reason for asking: ik heb een model y maart 2024, cash gekocht HW3, en mijn monthly fee is €99,-
Met HW3 heb je voorlopig pech ten aanzien van FSD Supervised, deze was geen onderdeel van de goedkeuring.davidoffm schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:53:
Als je abboneert krijg je de oldskool FSD functionaliteit op basis van de autopilot stack
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 13-04-2026 22:55 ]
Net een dik uur zonder bestemming rondgereden. Dat is geinig. Auto in drive zetten, FSD aan. En dan gaat ie gewoon wat doen.
Grappig. Heb stukken rondom de omgeving gezien waar ik nog nooit geweest was.
Nee die 49 euro lijkt voor mensen die EAP hebben.davidoffm schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:53:
Het is simpel: hw3 is geen fsd nu, hw4 wel.
Thx voor je reply! Ja dat dacht ik idd ook, maar ik raak aan het twijfelen omdat ik hier ook bedragen zie van €49,-/ mnd ipv 99 wat ik zit in mijn menutjerevolution-nl schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:55:
[...]
Met HW3 heb je voorlopig pech ten aanzien van FSD Supervised, deze was geen onderdeel van de goedkeuring.
Als je abboneert krijg je de oldskool FSD functionaliteit op basis van de autopilot stack
Edit eerst lezen dan pas reageren, sorry
Thx voor alle antwoorden.
[ Voor 6% gewijzigd door davidoffm op 13-04-2026 23:00 ]
Uiteindelijk zal ie naar een SuC toe rijdenMar.tin schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:57:
Net een dik uur zonder bestemming rondgereden. Dat is geinig. Auto in drive zetten, FSD aan. En dan gaat ie gewoon wat doen.
Top Dashboard, dnak je wel daarvoor. Ik mis de optie: Ik heb EAP aangeschaft bij aankoop, en na aankondiging van de RDW, FSD erbij aangeschaft. Ik heb nu de optie aangevinkt FSD aangeschaft voor de goedkeuring, maar dat is dan feitelijk onjuist.JayJavier schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:50:Tesla FSD Nederland — live uitrol dashboard
On overleg met LtMarx heb ik het idee van zijn Google Forms/Sheets omgebouwd naar een FSD-uitrol dashboard om live de FSD uitrol te volgen.
Alle data is anoniem en geaggregeerd — geen accounts, geen e-mailadressen.Wat het dashboard toont:
- Live percentage rijders dat FSD heeft ontvangen
- Uitsplitsing per Tesla-model, hardwareversie (HW3/HW4), bezitvorm en aanschafwijze
- Registraties per dag (laatste 30 dagen)
Hoe het werkt:
Hoe meer mensen invullen, hoe betrouwbaarder het beeld. Zou iedereen zijn gegevens willen toevoegen?
- Vul het formulier in (±1 minuut)
- Je ontvangt een persoonlijke link waarmee je later je status kunt bijwerken — handig als je FSD nog niet hebt maar het later alsnog ontvangt
- Volledig anoniem, geen account, geen e-mail
Links:
📝 Formulier: https://tesla-fsd.nl/formulierFeedback:
Heb je tips, wensen of verbeteringen? Laat dit zeker weten zodat ik functionaliteiten kan toevoegen of wijzigen.
Vloeiend is het woord. Die 16s snelheidswinst is dat het waard? Zal vast wel wat verbeteren nog wellicht in de toekomst, maar ik heb zelf ervaren dat ik het gemak prevaleer boven snelheidGyrolion schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:34:
[...]
Nou, aan de auto’s in mn spiegels te zien, en de keren dat ik werd ingehaald, is FSD zowel sloom als soepel.
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Is het versienummer van de spring update al bekend, mogelijk dat deze wel de abbonement houders van FSD gaat voorzien en dat 2026.3.6 nog niet geschikt is voor NL abbohouders?
Correct. In feite heb je dan FSD gewoon gekocht. Of je vanaf AP of EAP nar FSD koop bent gegaan maakt niet uit in dit overzicht.Axel Moonshine schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:01:
[...]
Top Dashboard, dnak je wel daarvoor. Ik mis de optie: Ik heb EAP aangeschaft bij aankoop, en na aankondiging van de RDW, FSD erbij aangeschaft. Ik heb nu de optie aangevinkt FSD aangeschaft voor de goedkeuring, maar dat is dan feitelijk onjuist.
ja maar ik heb nu toch gewoon een abbo met FSD?revolution-nl schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:06:
Is het versienummer van de spring update al bekend, mogelijk dat deze wel de abbonement houders van FSD gaat voorzien en dat 2026.3.6 nog niet geschikt is voor NL abbohouders?
Hilary Duff 4-Life
Ja maar jij bent via de koop route naar upgrade naar abbo gegaan dat is een wezenlijk andere routering (ook back-end wise)JoeBlack2k schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:13:
[...]
ja maar ik heb nu toch gewoon een abbo met FSD?
ik weet het niet hoor.. in Australie zat er ook 3 weken tussen FSD kopers en abbo’s geen idee waarom maar wellicht hier ook?revolution-nl schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:15:
[...]
Ja maar jij bent via de koop route naar upgrade naar abbo gegaan dat is een wezenlijk andere routering (ook back-end wise)
Hilary Duff 4-Life
Geen idee, tot nu acteert Tesla in alle markten wel volgens een standaard werkwijze. Dus het zou best logisch zijn als ze ook hier weer een standaard playbook van de plank hebben getrokkenJoeBlack2k schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:16:
[...]
ik weet het niet hoor.. in Australie zat er ook 3 weken tussen FSD kopers en abbo’s geen idee waarom maar wellicht hier ook?
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 13-04-2026 23:18 ]
Er is zowel hw3 als hw4 getest en goedgekeurd door de rdw volgens google en zijn bronnen...
NeeArthurosb schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:26:
Er is zowel hw3 als hw4 getest en goedgekeurd door de rdw volgens google en zijn bronnen...
Hilary Duff 4-Life
Onjuist. Maar geloof wat je wilt geloven.Arthurosb schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:26:
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 13-04-2026 23:28 ]
Volgens de rdw niet. En die gaat erover.Arthurosb schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:26:
Altijd handig als jij die bronnen hier dan ook even neerzetArthurosb schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:26:
Heel on-Nederlands, maar bijzonder prettig dat we weer eens ergens voorop mee lopen in Nederland. Veel mensen in Europa kijken met jaloezie mee.
Gaaf om te zien dat het dashboard wat ik letterlijk 1,5 uur geleden hier geplaatst heb al bijna 200 keer ingevuld is!
📝 Formulier: https://tesla-fsd.nl/formulier
We krijgen zo een mooi beeld van de situatie en uitrol. Heb je feedback, toevoegingen of vragen? Laat het me weten!
Links:
📊 Dashboard: https://tesla-fsd.nl/📝 Formulier: https://tesla-fsd.nl/formulier
We krijgen zo een mooi beeld van de situatie en uitrol. Heb je feedback, toevoegingen of vragen? Laat het me weten!
Kun je dit uitleggen of onderbouwen?revolution-nl schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:15:
[...]
Ja maar jij bent via de koop route naar upgrade naar abbo gegaan dat is een wezenlijk andere routering (ook back-end wise)
De RDW-goedkeuring voor Tesla’s FSD Supervised (gepubliceerd op 10 april 2026) is gebaseerd op een technische typegoedkeuring die specifiek gekoppeld is aan de softwareversie en de onderliggende veiligheidssystemen.
Hoewel de RDW in publieke persberichten vaak spreekt over "het systeem van Tesla", blijkt de ondersteuning voor Hardware 3 (HW3) uit de volgende specifieke broninformatie:
1. De Typegoedkeuring onder UN Regulation 171
De RDW heeft de goedkeuring verleend op basis van de nieuwe Europese UN Regulation 171 (voor Driver Control Assistance Systems).
Technische documentatie: In het bijbehorende informatiedossier van de typegoedkeuring wordt verwezen naar de software-architectuur vanaf versie 2026.3.6.
HW3-ondersteuning: Tesla heeft bij de RDW data aangeleverd van 1,6 miljoen testkilometers op Europese wegen. In deze vlootdata zijn zowel voertuigen met de Full Self-Driving Computer (HW3) als de AI Pilot Computer (HW4) opgenomen. De goedkeuring is afgegeven voor de functie FSD Supervised, die op beide hardware-platformen draait, mits deze zijn uitgerust met de benodigde camera-configuratie.
2. Officiële RDW-toelichting (bronlink)
In de officiële toelichting van de RDW wordt bevestigd dat het systeem "uitvoerig is onderzocht en getest op onze testbaan en op de openbare weg".
Bron: RDW.nl - Toelichting op Europese typegoedkeuring Tesla
Interpretatie: Hoewel het persbericht geen hardwarecodes noemt, bevestigt de RDW dat de goedkeuring geldt voor de vloot die Tesla momenteel in Nederland voert. Aangezien het overgrote deel van de huidige vloot (Model 3 en Model Y van vóór medio 2023) op HW3 draait, is de typegoedkeuring direct op deze hardware van toepassing.
3. Tesla Release Notes & Versie 2026.3.6
De meest directe "bron" voor HW3-gebruikers zijn de officiële Release Notes die bij de uitrol in Nederland (vanaf 13 april 2026) horen.
In deze notes staat expliciet vermeld dat de update beschikbaar is voor voertuigen met de "Full Self-Driving Computer".
Hardware-check: Je kunt in je eigen auto via Software > Aanvullende voertuiginformatie zien of je "Full Self-Driving Computer" (dit is HW3) of "AI Pilot Computer" (dit is HW4) hebt. Beiden vallen onder de nieuwe RDW-goedkeuring.
Samenvattend
Er is geen apart document voor HW3 en HW4; de RDW keurt het gehele systeem (software + hardware-interactie) goed. Omdat de testvloot van Tesla in Europa voor de RDW-audit bestond uit beide hardwareversies, dekt de afgegeven licentie (onder Artikel 39 van EU 2018/858) beide configuraties.
Let op: Er is online (o.a. op Reddit en Tweakers) soms verwarring omdat HW4 vaker wordt genoemd als de "toekomst", maar de juridische toelating van de RDW van 10 april 2026 maakt geen beperkend onderscheid dat HW3 zou uitsluiten.
Hoewel de RDW in publieke persberichten vaak spreekt over "het systeem van Tesla", blijkt de ondersteuning voor Hardware 3 (HW3) uit de volgende specifieke broninformatie:
De RDW heeft de goedkeuring verleend op basis van de nieuwe Europese UN Regulation 171 (voor Driver Control Assistance Systems).
Technische documentatie: In het bijbehorende informatiedossier van de typegoedkeuring wordt verwezen naar de software-architectuur vanaf versie 2026.3.6.
HW3-ondersteuning: Tesla heeft bij de RDW data aangeleverd van 1,6 miljoen testkilometers op Europese wegen. In deze vlootdata zijn zowel voertuigen met de Full Self-Driving Computer (HW3) als de AI Pilot Computer (HW4) opgenomen. De goedkeuring is afgegeven voor de functie FSD Supervised, die op beide hardware-platformen draait, mits deze zijn uitgerust met de benodigde camera-configuratie.
In de officiële toelichting van de RDW wordt bevestigd dat het systeem "uitvoerig is onderzocht en getest op onze testbaan en op de openbare weg".
Interpretatie: Hoewel het persbericht geen hardwarecodes noemt, bevestigt de RDW dat de goedkeuring geldt voor de vloot die Tesla momenteel in Nederland voert. Aangezien het overgrote deel van de huidige vloot (Model 3 en Model Y van vóór medio 2023) op HW3 draait, is de typegoedkeuring direct op deze hardware van toepassing.
De meest directe "bron" voor HW3-gebruikers zijn de officiële Release Notes die bij de uitrol in Nederland (vanaf 13 april 2026) horen.
In deze notes staat expliciet vermeld dat de update beschikbaar is voor voertuigen met de "Full Self-Driving Computer".
Hardware-check: Je kunt in je eigen auto via Software > Aanvullende voertuiginformatie zien of je "Full Self-Driving Computer" (dit is HW3) of "AI Pilot Computer" (dit is HW4) hebt. Beiden vallen onder de nieuwe RDW-goedkeuring.
Samenvattend
Er is geen apart document voor HW3 en HW4; de RDW keurt het gehele systeem (software + hardware-interactie) goed. Omdat de testvloot van Tesla in Europa voor de RDW-audit bestond uit beide hardwareversies, dekt de afgegeven licentie (onder Artikel 39 van EU 2018/858) beide configuraties.
Let op: Er is online (o.a. op Reddit en Tweakers) soms verwarring omdat HW4 vaker wordt genoemd als de "toekomst", maar de juridische toelating van de RDW van 10 april 2026 maakt geen beperkend onderscheid dat HW3 zou uitsluiten.
Dag @JayJavier , dankjewel voor het mooie dashboard!JayJavier schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:30:
Gaaf om te zien dat het dashboard wat ik letterlijk 1,5 uur geleden hier geplaatst heb al bijna 200 keer ingevuld is!Links:
📝 Formulier: https://tesla-fsd.nl/formulier
Misschien kijk ik niet goed, maar kan ik ook statistieken ontdekken van de 166 wachtenden? Ik ben namelijk benieuwd hoeveel mensen met een abo wachten en hoeveel kopers?
Klinkt als een hallicunerende Ai, voorlopig komt HW3 niet aan beurt er is niets wat daar op wijst, in tegendeel zelfs.Arthurosb schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:34:
De RDW-goedkeuring voor Tesla’s FSD Supervised (gepubliceerd op 10 april 2026) is gebaseerd op een technische typegoedkeuring die specifiek gekoppeld is aan de softwareversie en de onderliggende veiligheidssystemen.
Samenvattend
Leest als.... Heb niks ingesproken😀revolution-nl schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:36:
[...]
Klinkt als een hallicunerende Ai, voorlopig komt HW3 niet aan beurt er is niets wat daar op wijst, in tegendeel zelfs.
Ben trouwens wel benieuwd of EAP (aangekocht bij aanschaf Tesla dus dat kunnen ze niet zomaar afnemen) ook soepeler wordt als ik FSD weer opzeg als ik er een maand of twee mee gespeeld heb. Feitelijk vind ik EAP eigenlijk wel goed genoeg (daarom heb ik het ook gekocht) maar het is met de huidige stack gewoon houterig in files. Veel te bruusk.
UNOX: The worst operating system
Nee, FSD en EAP hebben net zo veel met elkaar te maken als windows en osxKorvaag schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:40:
Ben trouwens wel benieuwd of EAP (aangekocht bij aanschaf Tesla dus dat kunnen ze niet zomaar afnemen) ook soepeler wordt als ik FSD weer opzeg als ik er een maand of twee mee gespeeld heb. Feitelijk vind ik EAP eigenlijk wel goed genoeg (daarom heb ik het ook gekocht) maar het is met de huidige stack gewoon houterig in files. Veel te bruusk.
Het is niet dat EAP stukjes code van FSD leent.
Heb je geen risico om EAP kwijt te raken als je nu FSD aankoopt en weer opzegt? Dat zou niet zo'n fijn verhaal zijn.Mar.tin schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:42:
[...]
Nee, FSD en EAP hebben net zo veel met elkaar te maken als windows en osx
EAP is uitgefaseerd net zoals autopilot vanaf de goedkeuring in andere landen. Je houdt je EAP zolang je de auto hebt en ook de korting van 50€ per maand op FSD.Korvaag schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:40:
Dat weet ik maar de vraag was of EAP ook soepeler zou worden met de FSD code base.Masterchiev schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:44:
[...]
EAP is uitgefaseerd net zoals autopilot vanaf de goedkeuring in andere landen. Je houdt je EAP zolang je de auto hebt en ook de korting van 50€ per maand op FSD.
Beide systemen krijgen geen updates, was afgelopen jaren ook niet het geval. Is al vanaf 2014 hetzelfde.Korvaag schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:45:
[...]
Dat weet ik maar de vraag was of EAP ook soepeler zou worden met de FSD code base.
Ik wil je graag geloven maar volgens mij heeft Tesla de oude highway EAP stack juist gemerged met FSD in 14 dus vandaar ook mijn hoop. Wij kennen dat alleen hier niet want geen enkele wagen had 14.Masterchiev schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:46:
[...]
Beide systemen krijgen geen updates, was afgelopen jaren ook niet het geval. Is al vanaf 2014 hetzelfde.
Dat was inderdaad nog niet beschikbaar en ook niet goed opgeslagen in de database. Dus voor alle nieuwe aanmeldingen komt die data wel door.GreenDriver schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:34:
[...]
Dag @JayJavier , dankjewel voor het mooie dashboard!
Misschien kijk ik niet goed, maar kan ik ook statistieken ontdekken van de 166 wachtenden? Ik ben namelijk benieuwd hoeveel mensen met een abo wachten en hoeveel kopers?
Ik dacht dus dat dat met 14 was gemerged.Mar.tin schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:42:
[...]
Nee, FSD en EAP hebben net zo veel met elkaar te maken als windows en osx
Dat zou mooi zijn voor de EAP bezitters maar die info had ik niet. Hopelijk voel je dan nu verschil?Korvaag schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:51:
[...]
Ik wil je graag geloven maar volgens mij heeft Tesla de oude highway EAP stack juist gemerged met FSD in 14 dus vandaar ook mijn hoop. Wij kennen dat alleen hier niet want geen enkele wagen had 14.
Nee, dat klopt niet.Korvaag schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:51:
[...]
Ik wil je graag geloven maar volgens mij heeft Tesla de oude highway EAP stack juist gemerged met FSD in 14 dus vandaar ook mijn hoop. Wij kennen dat alleen hier niet want geen enkele wagen had 14.
FSD heeft al sinds V12 de stacks voor stad- en snelwegen samengevoegd.
AP en EAP gebruiken gewoon nog steeds oude legacy software, daar is niks aan veranderd (buiten af en toe een kleine update/aanpassing)
[edit]
Aangezien ik zelf ook achter bronnen vraag:
https://www.notateslaapp....et-communication-and-more
[edit2]
Niet specifiek op jou gericht maar er wordt in dit topic zo'n gigantische hoop misinformatie geplaatst (vaak dankzij een AI die maar wat uit zijn nek lult...)
[ Voor 25% gewijzigd door Fire69 op 13-04-2026 23:57 ]
Dat is dus mijn vraag/hoop wat ik heb de update nog nietMasterchiev schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:52:
[...]
Dat zou mooi zijn voor de EAP bezitters maar die info had ik niet. Hopelijk voel je dan nu verschil?
Kan trouwens niet meer vinden waar ik het gelezen had. AI bevestigt het wel maarja die zegt alles wat hem uitkomt
@Fire69 denk dat ik het hier gezien heb:
YouTube: Tesla Begins Autopilot and FSD V14.1 Merged Single Unified Stack | O...
[ Voor 26% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 00:04 ]
Ik kon dit weekend op een Model Y (eind 2025) HW4 van m’n vriendin nog FSD als upgrade aanschaffen maar dat staat er nu inmiddels niet meer tussen. Heb je eerst 2026.8.6.1 nodig? Dit weekend iig nog niet
In de afgelopen 2 dagen heb ik nu 2 keer gehad dat hij parkeren op FSD bij de eindbestemming niet goed voor elkaar krijgt, beide gevallen bij achteruit parkeren. Veel te veel heen en weer, stuur schud raar, en gaat niet helemaal naar achter in het vak.
En ik denk dat er een verschil is tussen parkeren op FSD waarbij die zelf een plekje uitzoekt en de autopark die start als je zelf op het scherm een plek aan tikt, want die laatste doet hij wel gewoon in 1x goed parkeren zonder moeite en snel.
En ik denk dat er een verschil is tussen parkeren op FSD waarbij die zelf een plekje uitzoekt en de autopark die start als je zelf op het scherm een plek aan tikt, want die laatste doet hij wel gewoon in 1x goed parkeren zonder moeite en snel.
Poeh, dus als je geen 99 euro per maand wil betalen heb je dan een nieuwe 40-50k auto zonder lane assist?Destynx schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:02:
Zoals een aantal al hebben aangegeven heeft de FSD goedkeuring ook een aantal andere gevolgen gehad.
- Op nieuwe Tesla’s krijg je geen autopilot meer. Deze beschikken alleen nog over Traffic Aware Cruise Control. Tesla’s hebben standaard al lane departure assist (dat is los van autopilot) waardoor ze nog steeds aan de EU regelgeving voldoen.
- Alle demo auto’s die Tesla aanbood (snel leverbare auto’s) zijn van de website af. Er staan nog maar 2 Performance model 3’s, deze beschikken wel over autopilot.
- Occasions van Tesla hadden voorheen altijd Enhanced Autopilot om ze aantrekkelijk te maken. Sinds vandaag leveren ze dat alleen nog op HW3 auto’s. Alle nieuwere occasions (voor zover ik kan zien 2022) beschikken alleen nog over autopilot.
Ben ergens bang dat de 'autopilot' zoals we die kennen gaat verdwijnen bij software merges.. of als je FSD probeert en later annuleert, dat je dan op een andere software zonder lane assist blijft hangen? Ik rij bijna alleen maar lange afstanden snelweg, dus een auto zonder lane assist is voor mij ondenkbaar.
Dat laatste lijkt me bijna onmogelijk. Je hebt betaald voor Autopilot. Staat zelfs op de factuur. Dus ook al annuleer je FSD dan zou je gewoon terug moeten kunnen naar AP. Voor reeds geleverde auto’s dan. Nieuwe bestellingen hebben pech.Aeonis schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:09:
[...]
Poeh, dus als je geen 99 euro per maand wil betalen heb je dan een nieuwe 40-50k auto zonder lane assist?
Ben ergens bang dat de 'autopilot' zoals we die kennen gaat verdwijnen bij software merges.. of als je FSD probeert en later annuleert, dat je dan op een andere software zonder lane assist blijft hangen? Ik rij bijna alleen maar lange afstanden snelweg, dus een auto zonder lane assist is voor mij ondenkbaar.
Wel de warning bij het verlaten van de rijbaan (wat lane assist is). Maar zonder autosteer die je in het midden van de rijbaan locked, inderdaad, dat is nu de situatie in de VS.Aeonis schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:09:
Poeh, dus als je geen 99 euro per maand wil betalen heb je dan een nieuwe 40-50k auto zonder lane assist?
In vergelijking met andere merken is dat niet uitzonderlijk in de prijsklasse van een 3 of Y standard
Dat mag Tesla wettelijk gezien niet doen. Ook staat onder "specificaties" op mijn aankoopfactuur en in de app ook gewoon "autopilot", dus dat kunnen ze echt niet zomaar weghalen, ook niet na FSD aankopen en daarna cancellen. Dat is legal-wise niet toegestaan.Ben ergens bang dat de 'autopilot' zoals we die kennen gaat verdwijnen bij software merges..
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Goed om te weten, dan kan ik in elk geval autopark gebruiken, wil toch liefst zelf mijn parkeerplek uitzoeken.HENNESSY schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:01:
In de afgelopen 2 dagen heb ik nu 2 keer gehad dat hij parkeren op FSD bij de eindbestemming niet goed voor elkaar krijgt, beide gevallen bij achteruit parkeren. Veel te veel heen en weer, stuur schud raar, en gaat niet helemaal naar achter in het vak.
Jazeker wel. 2 handen in je nek - niet acceptabel. 1 hand wel. Telefoon in hand, niet acceptabel.GarageGoblin schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:31:
Handen maken niets uit wat je daarmee doet.
Nice, dat is bemoedigend dat er wat uitgerold wordt naar abonnementen. Zelfde situatie maar nog niets en ik was één van de eersten toen om 02.00 uurCtrl-J schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 05:33:
Zojuist begonnen met downloaden. Van het weekend een abonnement aangeschaft voor een Model Y Juniper. [Afbeelding]
Alleen een abbo afgesloten en ik heb de update nu ook!
Abbo afgesloten op zaterdag avond. Met een mobiele data abbo erbij. Het is een lease bak. Kan niet wachten om zo naar kantoor te gaan 😇
Abbo afgesloten op zaterdag avond. Met een mobiele data abbo erbij. Het is een lease bak. Kan niet wachten om zo naar kantoor te gaan 😇
[ Voor 14% gewijzigd door I5413 op 14-04-2026 06:04 ]
Bij mij ook!
Abbo zaterdag aangemeld op model y van maart.
Abbo zaterdag aangemeld op model y van maart.
Congrats! Geniet. Toch jammer dat het bijvoorbeeld niet op volgorde van aanmelding van subscription gaat. Na alle influencers en mensen die het gekocht hebben. Ik lees meerdere die het zaterdagochtend om 3uur gedaan hebben, zoals ik, en nog niks hebben en ook mensen die het zondag afsloten en zondagavond al konden downloaden.. ik blijf duimen en duimenI5413 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:03:
Alleen een abbo afgesloten en ik heb de update nu ook!
Abbo afgesloten op zaterdag avond. Met een mobiele data abbo erbij. Het is een lease bak. Kan niet wachten om zo naar kantoor te gaan 😇[Afbeelding]
Bij mij is die as we speak aan het downloaden. Lease M3 uit september 24. Zondag ochtend abbo genomen. Met een beetje gelukt kan ik het straks richting werk al gebruiken!
Je moet connected zijn
Update rolt hier met update binnen. Lijkt het toch met de Spring update te maken te hebben :-)!
Hier ook update aan het installeren nu, zaterdagochtend abonnement afgesloten.
Hier ook binnen:) maar de update binnen halen durf ik nog niet. Zul je zien dat die die nog aan het updaten is als mijn vrouw naar werk wil
Gister abbo afgesloten en vanmorgen update binnen. Model 3 2025
Hier nog helemaal niks, juniper eind 2025 en highland mei 2025. Alles afgesloten op vrijdag
[ Voor 18% gewijzigd door Opzouten op 14-04-2026 06:38 ]
Ik zat up 2.9.1 update, zondagochtend abonnement afgesloten, nu bezig met downloaden. Model y AWD van januari '26.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Update binnen. Automatisch gedownload zonder WiFi. M3 Performance 2026. Zaterdagochtend abonnement afgesloten. Gisteren tot twee keer toe geannuleerd en opnieuw afgesloten. Nu installeren!
Dit past allemaal
Hoe het altijd gaat voor onze teslas. Altijd weken wachten terwijl de rest wel updates krijgt
Hoe het altijd gaat voor onze teslas. Altijd weken wachten terwijl de rest wel updates krijgt
Hier ook de update binnen. M3P (HW4), alleen abbo afgesloten (had al EAP).
(Tesla medewerker had dus niet gelijk met ‘eind mei’ de rest).
(Tesla medewerker had dus niet gelijk met ‘eind mei’ de rest).
Zou het na koop, nu op volgorde van vin ouderdom gaan? Abbo zaterdagochtend, auto van feb 2026. Nog geen update.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/JD8XPaOYtXa6t4gr8vJAgsUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2IXTulw7kphSZJfFHYXc4HJ0.jpg?f=fotoalbum_large)