• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:47
Even voor mijn beeld. Je moet dit eerst een software update hebben gehad alvorens de mogelijkheid om FSD aan te schaffen in de app beschikbaar wordt?

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb nu ook de update binnen! Abonnement afgesloten op zaterdagochtend. MYP24.

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ikzelf niet, maar mijn broer heeft nu ook de update. Hij heeft een model Y performance uit dec 2025, alleen abbo en ook geen eap.

• Jelle K
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
Hier ook aan het downloaden! Zondag abbo afgesloten, M3 highland uit 2024, zakelijke lease

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDeBGqP0bT3EGg7Cp4KeX8OqQv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGIjYrMO6NgnlhNoMiSqM7dz.jpg?f=fotoalbum_large

Whoop whoop!

[ Voor 36% gewijzigd door Qoon3x op 14-04-2026 07:44 ]

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:28
Ik heb de update binnen! Model Y Juniper Premium Standard Range. Abonnement afgesloten zondag en gisteren rond 17:00 geannuleerd en opnieuw afgesloten. Overigens zit mijn auto nooit op wifi en moet ik altijd via hotspot downloaden maar voor deze update kon hij direct de update installeren. Installatie zou echter 55 minuten duren.

• aaroenz0r
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:58
Opzouten schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:54:
Dit past allemaal
Hoe het altijd gaat voor onze teslas. Altijd weken wachten terwijl de rest wel updates krijgt
Same. Had zaterdagochtend al abbo afgesloten en nog steeds geen update

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:56
aaroenz0r schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:05:
[...]

Ik denk dat mijn Tesla’s gewoon achteraan de rij staan standaard. De vorige update duurde ook een maand.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:37
aaroenz0r schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:05:
[...]

Ook beide toevallig een nieuwere auto?

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hier nu ook! Lease, model y, 2025

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59
Sunri5e schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:58:
Even voor mijn beeld. Je moet dit eerst een software update hebben gehad alvorens de mogelijkheid om FSD aan te schaffen in de app beschikbaar wordt?
Nee aanschaffen in de app kan nu al.

• beavis86
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:56
Hier is de update binnen! Model Y dec 2024, FSD abbo afgesloten op zaterdagochtend

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:53

JoeBlack2k

I Love Hilary

beavis86 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:27:
Hoer is de update binnen! Model Y dec 2024, FSD abbo afgesloten op zaterdagochtend
Rustag! 😂

Hilary Duff 4-Life

• Deesjje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:32
Ik heb op 5:23 de update binnengekregen voor mijn Juniper uit maart 2025. Abbo afgesloten op zaterdagochtend.

• Morpheus-
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:05
Zaterdagochtend abbo afgesloten M3 RWD december 2025. Nog steeds niks binnen... :'(

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:50
Ah tof dat de abbo’s nu plots loskomen al. Ik heb m zondag afgesloten dus helaas zit ik niet in deze batch

• Morpheus-
Het valt me op dat er veel meer MY gepusht worden. Vraag me af wat daar achter zou zitten

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:37
Nog steeds geen mogelijkheid tot aanschaf voor Model S -O-

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:20
Ik heb de update geïnstalleerd, abonnement is afgeschreven, maar de optie FSD zit niet in het menu en kan het niet aanzetten... Wel een extra dashboard. Oftewel ik heb dus nog niks

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:43
rreijnhoudt schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:44:
Ik heb de update geïnstalleerd, abonnement is afgeschreven, maar de optie FSD zit niet in het menu en kan het niet aanzetten... Wel een extra dashboard. Oftewel ik heb dus nog niks
Heb je wel HW4?

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:20
Kekboi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:04:
Ik heb de update binnen! Model Y Juniper Premium Standard Range. Abonnement afgesloten zondag en gisteren rond 17:00 geannuleerd en opnieuw afgesloten. Overigens zit mijn auto nooit op wifi en moet ik altijd via hotspot downloaden maar voor deze update kon hij direct de update installeren. Installatie zou echter 55 minuten duren.
Ja dat viel mij ook op. Ik download de updates altijd op de zaak want daar heeft de auto wifi op de parking. Thuis lukt dat niet (woon aan een autovrij hofje) dus stond al klaar met een wifi hotspot. Maar het is gewoon via de mobiele verbinding gedownload? Nog nooit gezien.

Overigens is die 55 minuten een standaard tekstje volgens mij. Dat zie ik altijd staan

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
*O* Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjnXhotGKTl8JHq2aQM2A2iHy8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/229pCGN38Zo7r6awZEjXrUX1.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:48
Haha, zoveel variabelen waar het vanaf kan hangen. Leeftijd auto, type, locatie, misschien wel voorgaande autopilot strikes 😝

Ik wacht ook nog. RWD M3 24, abbo gistermorgen aangeschaft.

• Calibra 4 life
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:56
Sunri5e schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:58:
Nope. Juist andersom, anders krijg je niet de versie gepushed met FSD.. Ik kon in de nacht van zaterdag op zondag all kiezen tussen fsd kopen of het abonnement

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:32
Iemand enig idee hoe groot die update is?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:54
Ctrl-J schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:57:
Iemand enig idee hoe groot die update is?
Als je de zoekfunctie gebruikt zie je tal van antwoorden hierop! Tussen de 8-10GB volgens mij.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:53
Zullen we dit topic gefocust houden op ervaringen met FSD zelf?

Hoe, wanneer, hoe snel, welk model, etc FSD krijgt weten wij niet. Vragen hierover heeft geen zin en doet het echte doel van dit topic, daadwerkelijke ervaringen met het FSD systeem, ondersneeuwen.

Ik heb de TS ook uitgebreid met:
Waar dit topic NIET voor is:
Vragen mbt wanneer je FSD krijgt, of het wel op jou 3, Y,S of X beschikbaar komt. Wanneer het naar HW3 komt, etc etc.

https://wren.co/join/Devian

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Ik was gisteren erg benieuwd hoe het eruit ziet als je naast autopilot ook FSD neemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSvTnewwSWYneGotwpXDfV_CID4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6Qn4PgWF5jQe8Fwo2H7dtLe.jpg?f=fotoalbum_large

Via het menu zijn beide te kiezen

Legion 7i i9 3080 32gb

• Tweakx
  • Nu online
Devian schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:01:
Zullen we dit topic gefocust houden op ervaringen met FSD zelf?

Hoe, wanneer, hoe snel, welk model, etc FSD krijgt weten wij niet. Vragen hierover heeft geen zin en doet het echte doel van dit topic, daadwerkelijke ervaringen met het FSD systeem, ondersneeuwen.

Ik heb de TS ook uitgebreid met:

[...]
Beetje speculeren is toch ook onderdeel van de voorpret met z'n alle?

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:18
Net snel een rondje naar de supermarkt een dorp verderop gereden voordat vriendin 'm weer mee moest nemen naar werk.

Wat een gewaarwording zeg. Smalle 60 wegen met vrachtwagens als tegenliggers gaan helemaal goed, snelheid gaat er dan uit en wijkt een klein beetje uit de berm in. Auto's van links die je geen voorrang verlenen? Wacht 'ie gewoon netjes op. In dit korte ritje waren er wel 2 dingen die wat minder lekker gingen; het dorp inrijden waarbij je van 60 naar 30 moet gaan lukt niet. FSD was er van overtuigd dat hij 50 mocht rijden in het dorp, terwijl hij toch echt langs 30 borden kwam gereden. Voorheen gaf hij deze snelheid wel altijd goed aan.

Inparkeren bij een lege parkeerplaats van een supermarkt blijkt ook erg lastig, half in het vak vond de auto het welletjes en stopte hij er maar gewoon mee.

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 10:19
markklok schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:02:
Ik was gisteren erg benieuwd hoe het eruit ziet als je naast autopilot ook FSD neemt.
[Afbeelding]

Via het menu zijn beide te kiezen
Iemand met EAP die dit ook kan checken? Wel benieuwd of the automatische baanwissel bijv hetzelfde blijft (met bevestiging van richting).

• Kekboi
Heb zojuist even een ritje gemaakt met FSD. Echt wow! Een kruispunt dat heel onoverzichtelijk is door geparkeerde auto's deed hij feilloos, hij zag zelfs eerder een auto aankomen dan ikzelf. Ook een meisje dat van links kwam fietsen en op haar telefoon zat zag hij ruim van tevoren aankomen en stopte (ondanks dat ik voorrang had). Dubbele rotonde deed hij ook netjes, en assertiever dan ik had gedacht. Mensen bij de rotonde hier zijn geneigd om met 50 over de rotonde te rammen maar hij was niet heel angstig aan het wachten en reed netjes mee. Parkeren is echt abominabel echter. Na aankomst op bestemming ging hij zoeken naar een plekje en hij zette hem gewoon half op de weg neer. Ook bij terugkomst bij het achteruit parkeren parkeert hij gewoon dubbel.

• SmartieMan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:38
De update is bij mij vanmorgen vroeg automatisch gedownload zonder wifi. Model 3 RWD 2024 (Highland). Gisterenavond abonnement afgesloten. Ik heb geen FSD aangeschaft en ook geen EAP. Momenteel aan het installeren!

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:47
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Voor wie geen EAP had, en nu wel FSD heeft. Kun je dan parkeerplaatsen uitkiezen om te parkeren? Die software werkt namelijk veel beter met parkeren dan FSD.

Ik had EAP met FSD nu en heb die optie wel.

• Davidas
SmartieMan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:11:
De update is bij mij vanmorgen vroeg automatisch gedownload zonder wifi. Model 3 RWD 2024 (Highland). Gisterenavond abonnement afgesloten. Ik heb geen FSD aangeschaft en ook geen EAP. Momenteel aan het installeren!
Same here. Heb alleen het abonnement afgelopen zaterdag aangeschaft, verder zelfde situatie.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:33
Kekboi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:07:
Heb zojuist even een ritje gemaakt met FSD. Echt wow! Een kruispunt dat heel onoverzichtelijk is door geparkeerde auto's deed hij feilloos, hij zag zelfs eerder een auto aankomen dan ikzelf. Ook een meisje dat van links kwam fietsen en op haar telefoon zat zag hij ruim van tevoren aankomen en stopte (ondanks dat ik voorrang had). Dubbele rotonde deed hij ook netjes, en assertiever dan ik had gedacht. Mensen bij de rotonde hier zijn geneigd om met 50 over de rotonde te rammen maar hij was niet heel angstig aan het wachten en reed netjes mee. Parkeren is echt abominabel echter. Na aankomst op bestemming ging hij zoeken naar een plekje en hij zette hem gewoon half op de weg neer. Ook bij terugkomst bij het achteruit parkeren parkeert hij gewoon dubbel.
Parkeerhulp gebruiken ipv zelf een plekje laten zoeken schijnt beter te werken

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:56
De Y en 3 hebben net gechexkt op updates en zeggen helaas dat 2.3 de meest recente versie is. Helaas. Morgen weer en kans

• markklok

markklok

Gisteren 2 ritten gedaan.
Mijn bevindingen samengevat:
FSD rijdt in mijn ogen prima. Nee het is geen snelheidsmaniak, maar bij stoplichten en kruispunten geeft hij genoeg *gas* om voorruit te komen.

Op 1 moment reden we op een tweebaansweg die onder een viaduct ging. Precies onder het viaduct (hoe krijg je het voor elkaar) stond een auto met stukken. Tussen de rijstroken in zat een kleine verhoging (doorgestrokken streek) en in de tegenovergestelde richting kwam uiteraard een auto aanrijden.
Op dat moment hielde we onze adem wel even in. Maar hij wachtte netjes tot de andere auto voorbij was om vervolgens de auto te passeren. Erg netjes gedaan

Momentje waar hij niet zo lekker ging was in een woonwijk waar op een kruispunt een grote ronde bult lag. Toen dacht de auto dat dit een rotonde was en probeer hij er heel scherp omheen te gaan. Toen de struiken aan de andere kant (zijkant weg) wel erg dichtbij kwamen hadden we ingegrepen. Misschien was het goed gegaan maar wilde het niet riskeren met een auto van x weken oud.

Snelweg
Vertikt het om 130 te rijden na de toegestane tijd. Misschien is dit een setting die we over het hoofd hebben gezien.

Vlak voor de afslag reden we op de linker rijstrook met een vrachtenwagen rechts van ons. De afslag naderde en hij wist hem precies op tijd in te halen om vervolgens direct de afslag te namen. Uitstekende timing

Legion 7i i9 3080 32gb

• aataias
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:18
Vanmorgen 05.23 mail gehad dat FSD update gedownload kan worden. M3 2026, EAP gekocht. Abo Zaterdagochtend 49p/m genomen. Is nu aan het dl-en (zonder wifi).

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:16
Sinds 5:23 aan het downloaden, zondag 12 april 12:00 abonnement aangeschaft.
Email en melding in de app. Model 3 standard uit februari 2025.
Installeren om Full Self-Driving (Supervised) te gebruiken
De software-update met Full Self-Driving (Supervised) is nu beschikbaar voor installatie in uw Model 3 met het VIN

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Mocht er iemand vandaag de weg op gaan met FSD, ik ben heel benieuwd wat de nederlandse snelweg file ervaring is.

Vragen die ik heb:
Wat als je op langzaamrijdend verkeer inrijdt?
Wat als iemand haastig is en z'n auto tussen jou en je voorganger probeert te proppen?
Wat als je op een drukke 4baans of meer snelweg van de linkerbaan de afslag moet hebben, weet hij zich daardoorheen te manoeuvreren in langzaam verkeer?

alvast bedankt!

• Daan1510
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:52
Heb m nu ook! Abbo geen aanschaf 2024 model 3.

• Kekboi
wouter1971 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:11:
[...]

Parkeerhulp gebruiken ipv zelf een plekje laten zoeken schijnt beter te werken
Met zelf een plek uitzoeken ging hij fileparkeren en zette hem half op de weg. Met de parkeerhulp op een andere plek ging hij achteruit parkeren en parkeerde dubbel haha. Ik ben niet bepaald onder de indruk van het parkeren. Hij stuurt veel te laat en registreert ook niet correct de parkeerplaats volgens mij. De parkeerplaatsen hier zijn veel smaller (en niet altijd uitgelijnd) vergeleken met die in Amerika dus ik vermoed dat ze daar niet erg op hebben gefocust voor de release in Nederland.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:49
Daan1510 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:21:
Heb m nu ook! Abbo geen aanschaf 2024 model 3.
Wanneer had jij de abbo aangeschaft?
LigeTRy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:20:
Mocht er iemand vandaag de weg op gaan met FSD, ik ben heel benieuwd wat de nederlandse snelweg file ervaring is.

Vragen die ik heb:
Dan remt hij af.
Wat als iemand haastig is en z'n auto tussen jou en je voorganger probeert te proppen?
Dan zal hij plek maken.
Wat als je op een drukke 4baans of meer snelweg van de linkerbaan de afslag moet hebben, weet hij zich daardoorheen te manoeuvreren in langzaam verkeer?
Ja, in principe wel.
alvast bedankt!
Graag gedaan :>

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:39
Aeonis schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:09:
[...]
Poeh, dus als je geen 99 euro per maand wil betalen heb je dan een nieuwe 40-50k auto zonder lane assist?

Ben ergens bang dat de 'autopilot' zoals we die kennen gaat verdwijnen bij software merges.. of als je FSD probeert en later annuleert, dat je dan op een andere software zonder lane assist blijft hangen? Ik rij bijna alleen maar lange afstanden snelweg, dus een auto zonder lane assist is voor mij ondenkbaar.
Als ik het hier zo lees dan krijg je bij nieuwe Tesla's geen AP meer, zou voor mij een reden zijn om voor een ander merk te gaan. FSD vind ik te duur, ik rijd zo'n 12k per jaar op het moment en dan vind ik 100E p/m te veel. Als ik dan geen AP heb dan is een Tesla geen keus meer. Dan zou ik voor een merk gaan dat wel AP (of hoe ze het daar ook noemen) heeft. Is voorlopig nog niet aan de orde, ben nog niet van plan om een andere te kopen en krijg (voorlopig?) FSD sowieso niet (HW3). Daarnaast zijn er ook nog genoeg 2e hands autos de komende jaren die AP nog wel hebben.

Vraagje aan wie FSD en AP heeft: hoe gaat dat: FSD kan je niet tijdens het rijden aanzetten toch? Daarvoor moet je stil staan als ik het goed begrijp. Kan je dan wel AP aanzetten tijdens het rijden?

PSN ID: Svennie-NL

• Morpheus-
JayJavier schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:30:
Gaaf om te zien dat het dashboard wat ik letterlijk 1,5 uur geleden hier geplaatst heb al bijna 200 keer ingevuld is!
Links:
📊 Dashboard: https://tesla-fsd.nl/
📝 Formulier: https://tesla-fsd.nl/formulier

We krijgen zo een mooi beeld van de situatie en uitrol. Heb je feedback, toevoegingen of vragen? Laat het me weten!
Is het misschien een idee om de provincie erbij te zette. ik denk dat het uitrollen namelijk ook met regio te maken heeft. Is maar een idee.. :P

• Kekboi
LigeTRy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:20:

Vragen die ik heb:

alvast bedankt!
Als antwoord op je eerste vraag: hij matigt zijn snelheid op tijd. Niet zoals AP die redelijk laat redelijk hard gaat remmen. De situaties uit de andere twee vragen heb ik helaas nog niet meegemaakt dus kan geen ervaringen delen nog, maar morgen naar kantoor zal dat wel komen.

• Daan1510
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:52
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:25:
[...]

Wanneer had jij de abbo aangeschaft?
Zaterdag ochtend. Rollout lijkt begonnen voor iedereen maar nog wel in waves dus kan nog even duren maar de start is er voor abbo’s!

Vriend van mij die ook zaterdag ochtend abbo heeft genomen heeft m bijvoorbeel nog niet.

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Iemand met FSD al een situatie gehad met een zgn punaise drempel? Bij mij in de woonwijk zitten er een paar best hoog, ik pak die vaak als een soort mini-rotonde maar je kan er in principe ook overheen rijden. Mits je langzaam genoeg rijd.

Benieuwd hoe die hiermee omgaat

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:47
Odie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:22:
[...]

Nee aanschaffen in de app kan nu al.
Waar dan? Ik heb twee Tesla’s op de oprit staan (Y performance 2024 en een 3 uit 2025). Bij beide niets beschikbaar te vinden in de app. Of ik kijk verkeerd?

Beide zitten op 2026.2.3

[ Voor 4% gewijzigd door Sunri5e op 14-04-2026 08:32 ]

• GarageGoblin
kaka schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:29:
Iemand met FSD al een situatie gehad met een zgn punaise drempel? Bij mij in de woonwijk zitten er een paar best hoog, ik pak die vaak als een soort mini-rotonde maar je kan er in principe ook overheen rijden. Mits je langzaam genoeg rijd.

Ik niet, maar zat gisteren wel op een 30 weg, waarbij je gelanceerd wordt door paar hoge drempels achter elkaar. Heb na de 1e drempel die andere 2 toch maar even zelf gedaan

Edit: normale drempels gaan wel lekker!

[ Voor 3% gewijzigd door GarageGoblin op 14-04-2026 08:32 ]

• markklok

markklok

kaka schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:29:

Die had ik gisteren veelvoudig. Bij het naderen remt hij netjes af. Zou ik er langzamer overheen rijden, misschien.... Hij deed het netjes zonder er full speed overheen te raggen

Legion 7i i9 3080 32gb

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:51
ABBO wordt nu op dit moment geïnstalleerd, ;)

• titushenk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:09
apvanderwaal schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:25:
[...]

Toevallig ook eerst bij Mistergreen en nu bij Rebel Lease? Blijkbaar is daar in de overdracht wat mis gegaan. Ze hebben mij verteld dat ze in overleg zijn met Tesla om het voor alle ex mistergreen rijders te fixen... Dat was vanochtend. Hier nog steeds geen Premium Connectiviteit. Wel FSD en dat is leuk!
Ja ik zit ook in dat schuitje! Helaas nog geen FSD maar heb HW3 dus dit blijft een onduidelijk punt.

• markklok

markklok

Moet eerlijk bekennen. Nu ik ervan heb geproefd vraag ik mezelf echt af: Ga ik hem ooit nog uitzetten.
Nu eenmalige een hoop geld betaald en kan nog restitutie aanvragen.

FSD maakt mijn auto een premium auto (ik rij een standaard zonder die extra toetsers en bellen)

Legion 7i i9 3080 32gb

• GarageGoblin
markklok schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:35:
Moet eerlijk bekennen. Nu ik ervan heb geproefd vraag ik mezelf echt af: Ga ik hem ooit nog uitzetten.
Nu eenmalige een hoop geld betaald en kan nog restitutie aanvragen.

FSD maakt mijn auto een premium auto (ik rij een standaard zonder die extra toetsers en bellen)
Ik weet het antwoord nu al, ik laat hem altijd aan. Maar ik was altijd al een fanatieke gebruiker van rijhulpsystemen. Enkel de autobaan met inhalen is een twijfelgeval of dat acceptabel blijft/wordt

[ Voor 7% gewijzigd door GarageGoblin op 14-04-2026 08:39 ]

• talkatoo
  • Nu online
Weet iemand (die een lange rit heeft gemaakt) of FSD ook meer van de batterij verbruikt? Ik zou zelf mogelijk een paar procent meer verwachten op een lange rit?

• MRT38!
  • Nu online
Zaterdagochtend heb ik FSD aangeschaft. Vanochtend rond 06:00 kreeg ik de update binnen en heb ik deze uitgevoerd.
Na afronden van de update krijg ik echter het onderste scherm te zien waarin staat: “Prijs niet beschikbaar”, terwijl het FSD‑abonnement wel degelijk is ingegaan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoIFu9Lq9G6IT93Qz85nCrwfjbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERH7UMuJ9lVGJRXD98jLyE8M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QUNc7vroZFjmetDk4nlz6YI7Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kO0TqMJJWEYCOPK8EC5xKqjY.jpg?f=fotoalbum_large

• Sinner2stroke
  • Laatst online: 11:34
Klein beetje ongeduld en jaloezie hier.

Kan ik voorkomen dat hij vannacht geïnstalleerd wordt? Deze nacht moet ik snel de auto kunnen pakken zonder installatie gedoe.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:29
talkatoo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:42:
Weet iemand (die een lange rit heeft gemaakt) of FSD ook meer van de batterij verbruikt? Ik zou zelf mogelijk een paar procent meer verwachten op een lange rit?
Waarom? Het verbruik van een CPU verbleekt totaal in verhouding met het verbruik van voortstuwing van 2000kg

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
MRT38! schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:43:
Zaterdagochtend heb ik FSD aangeschaft. Vanochtend rond 06:00 kreeg ik de update binnen en heb ik deze uitgevoerd.
Na afronden van de update krijg ik echter het onderste scherm te zien waarin staat: “Prijs niet beschikbaar”, terwijl het FSD‑abonnement wel degelijk is ingegaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Proefperiode beëindigd? Die heb ik nog niet eerder gezien

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:00

EDB

Sunri5e schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:31:
[...]

Waar dan? Ik heb twee Tesla’s op de oprit staan (Y performance 2024 en een 3 uit 2025). Bij beide niets beschikbaar te vinden in de app. Of ik kijk verkeerd?

Beide zitten op 2026.2.3
Mijn 2026 Y staat ook op 2.3. In de app onder upgrades kan ik kiezen voor FSD koop of abo. Ben het zelf nog niet van plan, zodra de omliggende landen meedoen stap ik pas in en ja, dat duurt vast nog wel een tijdje.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:36
Vanmorgen ook mijn eerste ritje met FSD in de spits. (Ik had het abbonement afgelopen zaterdag gekocht).
Enorm onder de indruk van het rijgemak en souplesse maar voor mij gaat het hemop dit moment niet worden.

Je bent echt het braafste jongetje van de klas (heb nog nooit zoveel bedankjes ontvangen) en auto's zitten constant op mijn bumper omdat ik me wel aan de snelheid hou. Ik kan me voorstellen dat er minder ongelukken gebeuren met FSD aangezien de hele beleving ook gewoon voor mijn gevoel in slow motion wordt afgespeeld.

Deze maand nog even goed genieten en meer ervaring opdoen.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08
MRT38! schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit had ik ook vanochtend, heb gewoon weg geswiped en verder geen issue.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Beide zitten op 2026.2.3
Upgrades, Software-upgrades.
Dan links de mogelijkheid voor Abbo, rechts kopen

Maar wellicht lease, dat koop niet mogelijk is ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MRT38!
  • Nu online
MrDirect schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:47:
[...]

Dit had ik ook vanochtend, heb gewoon weg geswiped en verder geen issue.
Hmm hoe bedoel je weg geswiped? Ik heb van alles geprobeerd maar kreeg het niet weg :D
ik zie FSD ook niet in mijn instellingen onder SELF-DRIVING :?

[ Voor 10% gewijzigd door MRT38! op 14-04-2026 08:58 ]

Hooguit omdat ik gewoonlijk rechts achter een vrachtwagen rijd, en FSD nogal inhaal-geil is en te pas en te onpas links wil gaan rijden. Dat hoop ik écht dat ze dat eruit poetsen. Bij <5km/h snelheidsverschil tussen mij en voorganger en ingestelde snelheid hoef ik er echt echt echt niet voorbij te kruipen.

Die computer die doet ook FSD doen als je het niet gebruikt (maar dan om te simuleren) dus het zal geen verschil maken.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:55
Ik heb via de Tesla app overigens enkel de mogelijkheid voor het FSD abonnement en heb geen koop optie.
Komt dat omdat ik zakelijke lease heb?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Tasteless schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:47:
Vanmorgen ook mijn eerste ritje met FSD in de spits. (Ik had het abbonement afgelopen zaterdag gekocht).
Enorm onder de indruk van het rijgemak en souplesse maar voor mij gaat het hemop dit moment niet worden.

Je bent echt het braafste jongetje van de klas (heb nog nooit zoveel bedankjes ontvangen) en auto's zitten constant op mijn bumper omdat ik me wel aan de snelheid hou. Ik kan me voorstellen dat er minder ongelukken gebeuren met FSD aangezien de hele beleving ook gewoon voor mijn gevoel in slow motion wordt afgespeeld.

Deze maand nog even goed genieten en meer ervaring opdoen.
Het is grappig, wat dat betreft voel ik @Hayte met zijn artikel heel erg, het is FSD die langzaam rijdt, niet ik. Dus kleven, lekker boeiend. :+
Vind het wel vervelend als ie links in de weg gaat rijden, maar verder, als ik 50 op 50, 60 op 60 en 80 op 80 rijd, zoekt iedereen die de openbare weg als racebaan wil gebruiken het maar uit, of haalt in. #JouwHaastIsNietMijnProbleem
Rivanov schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:51:
Ik heb via de Tesla app overigens enkel de mogelijkheid voor het FSD abonnement en heb geen koop optie.
Kan goed, omdat je geen eigenaar bent. Kun je bijvoorbeeld wel extra drivers toevoegen?

• aaroenz0r
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:58
Rivanov schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:51:
Ja, heb hetzelfde.
Van mossel lease zakelijk

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:55
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:53:
[...]

Kan goed, omdat je geen eigenaar bent. Kun je bijvoorbeeld wel extra drivers toevoegen?
Nee, kan ik zelf ook niet. Heeft de LM destijds ook gedaan om mijn vrouw toe te voegen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17
MY H4 2024. Maandelijks abonnement en vanochtend de update gekregen. Eerste rit naar het werk en onder de indruk. Paar kleine "foutjes (verkeerde rijstrook kiezen)", maar verder foutloos. Wel heel conservatief, met name op de op- en afritten, erg langzaam, maar je kan een beetje gas bijgeven...

• talkatoo
  • Nu online
XelaRetak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:45:
[...]

Waarom? Het verbruik van een CPU verbleekt totaal in verhouding met het verbruik van voortstuwing van 2000kg
Ik dacht aan een combinatie van rijgedrag qua anticiperen (minder vooruit kunnen kijken op bijvoorbeeld de snelweg), en een 'stappenmotor' die over de gehele rit aanstaat en de hele tijd micro correcties doet?

• this
  • Registratie: Maart 2020
[...]

In CPU zal er denk ik zelfs helemaal geen verschil zijn, FSD is toch altijd actief in de software?
Als je zelf aan het rijden bent, rijdt de FSD virtueel met je mee AFAIK. Anders zou de visualisatie op je scherm ook niet werken.

[ Voor 6% gewijzigd door this op 14-04-2026 09:05 ]

• Davidas
Daar gaan we dan…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dpAe6BQt2isdhs6-4e3R1SvdDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywGLX2fApy9ofXb8W8pSKOqK.jpg?f=fotoalbum_large

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59
[...]

Beide zitten op 2026.2.3
In je app onder Upgrades, Software Upgrades?

• FreakGIB
Ik denk misschien de computer wel een beetje maar dat krijg je denk ik weer terug doordat hij veel beter en rustiger afremt bij stoplichten en over het algemeen relaxer optrekt.

PSN: FreakGIB

• this
  • Registratie: Maart 2020
talkatoo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:59:
[...]

Ik dacht aan een combinatie van rijgedrag qua anticiperen (minder vooruit kunnen kijken op bijvoorbeeld de snelweg), en een 'stappenmotor' die over de gehele rit aanstaat en de hele tijd micro correcties doet?
Ik vermoed dat dit een beetje is zoals CC die zuiniger zou zijn dan een gemiddelde automobilist.
Maar als je zelf als chauffeur al heel anticiperend rijdt, zal je wellicht zuiniger zijn dan het autonoom systeem.

• GardenSnakes
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:30
Rivanov schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:55:
[...]

Nee, kan ik zelf ook niet. Heeft de LM destijds ook gedaan om mijn vrouw toe te voegen.
Als de auto in beheer van de lease maatschappij is, en jij dus de bestuurder ipv eigenaar in de Tesla app dan kun je geen dingen kopen. Je kan aan de LM vragen of je de eigenaar mag worden

Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
1 uur en 19 minuten rijden om bij je werk aan te komen en dan ook weer terug 😆. Is dit elke dag zo? Ik zou al lang wat dichterbij hebben uitgekozen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeJurist op 14-04-2026 09:13 ]

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:50

cue

GardenSnakes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:11:
[...]

Als de auto in beheer van de lease maatschappij is, en jij dus de bestuurder ipv eigenaar in de Tesla app dan kun je geen dingen kopen. Je kan aan de LM vragen of je de eigenaar mag worden
Ik kan wel zaken kopen (zoals ook premium connectivity). FSD abonnement heb ik ook afgelopen zaterdag aangeschaft. Eigenaar is Ayvens bij mij.

• GardenSnakes
DeJurist schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:12:
[...]

1 uur en 19 minuten rijden om bij je werk aan te komen en dan ook weer terug 😆. Is dit elke dag zo? Ik zou al lang wat dichterbij hebben uitgekozen.
Met een tesla valt die reistijd altijd wel mee, weet niet hoe hij zijn kantoor dagen heeft, maar ik moet 2 dagen hooguit op kantoor zijn per week, vind het zelf dan niet erg om langer dan een uur in de auto te zitten per rit. Altijd ff uurtje lekker niks

• FreakGIB
Zijn er hier al Lease rijders die een Abbo hebben genomen liefst met korting dus die al EAP hadden
en de update hebben gehad en nu FSD kunnen gebruiken.
ik zit nog steeds te wachten op de update maar begin nu te twijvelen of het misschien word tegen gehouden door het hoofd account wat bij de Leasemaatschapij ligt ik heb geen koop optie gezien alleen maar Abbo form en die heb ik gekozen voor 49 euro zelfde als die connectivity die ik maandelijks heb die werkte wel gewoon goed zonder dat ik eerst met de leasemaatschapij moest praten.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
GardenSnakes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:15:
[...]

Met een tesla valt die reistijd altijd wel mee, weet niet hoe hij zijn kantoor dagen heeft, maar ik moet 2 dagen hooguit op kantoor zijn per week, vind het zelf dan niet erg om langer dan een uur in de auto te zitten per rit. Altijd ff uurtje lekker niks
Als het maar een dag of twee is, dan zou ik het minder erg vinden. Maar sommige bedrijven staan thuiswerken gewoon niet toe, waardoor vijf of vier dagen per week zulke ritjes maken best irritant is.

• GardenSnakes
DeJurist schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:18:
[...]

Als het maar een dag of twee is, dan zou ik het minder erg vinden. Maar sommige bedrijven staan thuiswerken gewoon niet toe, waardoor vijf of vier dagen per week zulke ritjes maken best irritant is.
Klopt, toen ik 4 dagen in de week naar kantoor moest, en daar om 8 uur zijn, dan werd het wel een taaie/vermoeiende week 8)7

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:59
FreakGIB schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:16:.... en die heb ik gekozen voor 49 euro zelfde als die connectivity die ik maandelijks heb die werkte wel gewoon goed zonder dat ik eerst met de leasemaatschapij moest praten.
Dus gewoon afwachten net zoals 100 anderen.

UNOX: The worst operating system

• BigOrangeFish
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:41
Vanochtend hier ook de update gekregen! Hier in het noorden super mistig. Maar doet het uitmuntend goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lCFUzPttPJnkibGkwv9M05cJPs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NW6JVh7NRRvnstBNpJ7PJf7f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1njlt1FyYXHpUQN_v7U9eg_ZQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7QVjrgt4BtuclOpGoDUJ2Du.jpg?f=fotoalbum_large
Vanmorgen heenrit werk. één grote klerebende op de weg, drukte. 1:45 min gedaan over 90km.

Vergeleken met gister lijkt er wel of er achter de schermen aan knoppen gedraaid is.

Oranje licht, hoe nabij ook, is acuut in de ankers tot 4x toe, ook op plekken waar doorrijden prima had gekund en veiliger was geweest. Dat is écht anders dan gister. En ook irritant.
Bij binnenrijden Ede over de N224 vanaf otterlo had hij grote keuzestress tussen 2 banen met een soort oscillatie tot gevolg. Nogmaals na een twijfel over een verkeerslicht vlak na werk.
Op de snelweg blijft het pertinent links willen rijden en inhaalcomplex aanwezig.

Daarnaast 1x overgepakt omdat ik geen zin had om (mensen op me te laten) te wachten (lange rij mensen achter me). linksaf slaan over een drukke 80 weg heen,

Bijzonder want ik heb gister ruim 400km eigenlijk zonder zorgen gereden, bij licht en donker en regen. En vanmorgen bij goed licht moet ik ineens 4x "ingrijpen" op 90km rijden.

Filmpje zit in de render :)

• Hype
  • Laatst online: 10:19
YouTube: Zo doet de zelfrijdende Tesla (FSD) het in Nederland: Rijd met ons m...
Ook interessant filmpje. Vanaf 49 min rijdt hij een fietspad op -> boete.
En het stilstaan waar hij de snelweg op gaat is ook bijzonder.
Toch nog best wat foutjes. Ben benieuwd of er snel bugfixes komen of dat een volgende versie maanden gaat duren.

• Korvaag
[...]

Het is een kwestie van gewoon geen idee hebben van verhoudingen. Feitelijk zit er gewoon een laptop met wat meer webcams in je auto en dan gaan mensen zich soms ook afvragen of ze wel een update kunnen installeren met 40% accu. Bij je windows laptop die een uur aan het updaten is doe je dat nog en maak je je geen zorgen, bij een auto met een accupack ter grootte van je bankstel wat een factor 1000 meer capaciteit heeft dan je laptop is het ineens een ding.

Hype schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:34:
YouTube: Zo doet de zelfrijdende Tesla (FSD) het in Nederland: Rijd met ons m...
Ook interessant filmpje. Vanaf 49 min rijdt hij een fietspad op -> boete.
En het stilstaan waar hij de snelweg op gaat is ook bijzonder.
Toch nog best wat foutjes. Ben benieuwd of er snel bugfixes komen of dat een volgende versie maanden gaat duren.
To be fair, de bestuurder ziet het ook niet :+

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:40
Wat gebeurd er eigenlijk als je de grens over gaat? Ik zou het wel nemen voor de zomer maanden of roadtrips maar niet als het stopt werken zodra je de grens over gaat :)

• Korvaag
SiNisTrAD schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:40:
Wat gebeurd er eigenlijk als je de grens over gaat? Ik zou het wel nemen voor de zomer maanden of roadtrips maar niet als het stopt werken zodra je de grens over gaat :)
Even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op 'grens'. Genoeg over gepost.

• FreakGIB
voor nu stop het als je bij de Grens komt omdat bv Duitseland en Belgie nog geen goedkeuring hebben gegeven.
ze Kunnen het besluit van de RDW overnemen dus het kan wel snel geregeld worden maar is er nog niet.

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:26:
[...]

Als ik het hier zo lees dan krijg je bij nieuwe Tesla's geen AP meer, zou voor mij een reden zijn om voor een ander merk te gaan. FSD vind ik te duur, ik rijd zo'n 12k per jaar op het moment en dan vind ik 100E p/m te veel. Als ik dan geen AP heb dan is een Tesla geen keus meer. Dan zou ik voor een merk gaan dat wel AP (of hoe ze het daar ook noemen) heeft. Is voorlopig nog niet aan de orde, ben nog niet van plan om een andere te kopen en krijg (voorlopig?) FSD sowieso niet (HW3). Daarnaast zijn er ook nog genoeg 2e hands autos de komende jaren die AP nog wel hebben.
Zelfde hier.. vind €99 p.m. ook te duur, en geen autopilot (lane assist, autosteer) hoe je het ook wil noemen om binnen de lijntjes te blijven op de snelweg, zou voor mij de reden zijn geen Tesla meer te kopen.
In deze prijsklasse, of je nou een Kia, Hyundai, Ford whatever koopt, is zoiets inbegrepen en werkt het prima op snelwegen i.c.m. adaptive cruise.

Ga uiteraard FSD wel uitproberen :) het blijft erg gaaf, maar de prijs lijkt me voor nu te hoog om het meerendeel Tesla rijders over de streep te halen.

• Tweakx
  • Nu online
Eerste ritten gehad, geweldig en heel bijzonder vind ik het. Boven verwachting goed. Vind 99,- EUR ook wel erg veel geld. Voor 50,- p/m zou ik het 100% zeker nemen, maar 1200 per jaar is wel al een goede basis voor een leuke vakantie..

[ Voor 47% gewijzigd door Tweakx op 14-04-2026 09:48 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Devian Zou je deze ook in de TS willen opnemen, komt ook om de x aantal pagina's terug.
Antwoord:
Dan krijg je een melding en stopt de FSD werking.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.