• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:39
Aeonis schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:43:
[...]
Zelfde hier.. vind €99 p.m. ook te duur, en geen autopilot (lane assist, autosteer) hoe je het ook wil noemen om binnen de lijntjes te blijven op de snelweg, zou voor mij de reden zijn geen Tesla meer te kopen.
In deze prijsklasse, of je nou een Kia, Hyundai, Ford whatever koopt, is zoiets inbegrepen en werkt het prima op snelwegen i.c.m. adaptive cruise.

Ga uiteraard FSD wel uitproberen :) het blijft erg gaaf, maar de prijs lijkt me voor nu te hoog om het meerendeel Tesla rijders over de streep te halen.
Ik had hier voor een Kia Niro Hybride en die reed beter binnen de lijntjes dan mijn Tesla, als je van rijstrook wisselde nam de Kia het weer over als je weer tussen de lijnen reed, heerlijk. Die moest je dan wel weer na elke rotonde opnieuw op 85 zetten waar Tesla dat zelf doet dus op andere vlakken is de Tesla weer veel beter. Ik gebruik AP op 80 wegen en harder, zou niet meer zonder willen. Ik zou FSD ook graag proberen maar gaat voorlopig niet gebeuren, als al, dat is afwachten voor HW3 bezitters

PSN ID: Svennie-NL

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:14
ZeRoC00L schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:46:
[...]

@Devian Zou je deze ook in de TS willen opnemen, komt ook om de x aantal pagina's terug.
Antwoord:
Dan krijg je een melding en stopt de FSD werking.
We zouden eigenlijk een soort taalmodel moeten trainen op dit topic en dan een automatisch antwoord als iemand een repeterende vraag stelt.

Dat zou best nog wel een nuttig gebruik zijn van zo'n ding.

• Mar.tin
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:54:
[...]

Ik had hier voor een Kia Niro Hybride en die reed beter binnen de lijntjes dan mijn Tesla, als je van rijstrook wisselde nam de Kia het weer over als je weer tussen de lijnen reed, heerlijk. Die moest je dan wel weer na elke rotonde opnieuw op 85 zetten waar Tesla dat zelf doet dus op andere vlakken is de Tesla weer veel beter. Ik gebruik AP op 80 wegen en harder, zou niet meer zonder willen. Ik zou FSD ook graag proberen maar gaat voorlopig niet gebeuren, als al, dat is afwachten voor HW3 bezitters
Niemand waarmee je een ritje mag maken in de omgeving?

Ik merk dat het in mijn omgeving nog veel "angst" heeft. Gister bij een goede zakelijke relatie, en die kennen mij ook wel een beetje dus: "Heb jij dat zelfrijdende al". Maar geen van de misschien wel 10 mensen die ik het heb aangeboden wilden / durfden mee te rijden. Met meermaals als antwoord: ik vind het nog eng / spannend.

Strakjes eerste ritje aan mijn moedertje (63) demonstreren, die met smart op haar abonnement zit te wachten voor haar Model 3 (van juni 2025) :D

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heeft iemand al FSD geprobeerd met een aanhanger? Ben benieuwd naar de resultaten

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:30:
Vanmorgen heenrit werk. één grote klerebende op de weg, drukte. 1:45 min gedaan over 90km.

Vergeleken met gister lijkt er wel of er achter de schermen aan knoppen gedraaid is.

Oranje licht, hoe nabij ook, is acuut in de ankers tot 4x toe, ook op plekken waar doorrijden prima had gekund en veiliger was geweest. Dat is écht anders dan gister. En ook irritant.
Bij binnenrijden Ede over de N224 vanaf otterlo had hij grote keuzestress tussen 2 banen met een soort oscillatie tot gevolg. Nogmaals na een twijfel over een verkeerslicht vlak na werk.
Op de snelweg blijft het pertinent links willen rijden en inhaalcomplex aanwezig.

Daarnaast 1x overgepakt omdat ik geen zin had om (mensen op me te laten) te wachten (lange rij mensen achter me). linksaf slaan over een drukke 80 weg heen,

Bijzonder want ik heb gister ruim 400km eigenlijk zonder zorgen gereden, bij licht en donker en regen. En vanmorgen bij goed licht moet ik ineens 4x "ingrijpen" op 90km rijden.

Filmpje zit in de render :)
Ben je misschien ook iets minder vergevingsgezind omdat het nieuwtje er al een beetje af is?

Als er nu al wordt getweakt zou dat potentieel goed nieuws zijn voor de parkeeracties. Dit gaat geheid voor hilariteit zorgen bij haters als dit op de autosites wordt benoemd. "Als een zelfrijdende auto al geen parkeervak in kan rijden...."

• Mar.tin
Maurice- schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:04:
[...]

Ben je misschien ook iets minder vergevingsgezind omdat het nieuwtje er al een beetje af is?

Als er nu al wordt getweekt zou dat potentieel goed nieuws zijn voor de parkeeracties. Dit gaat geheid voor hilariteit zorgen bij haters als dit op de autosites wordt benoemd. "Als een zelfrijdende auto al geen parkeervak in kan rijden...."
Misschien, maar de disengagements die ik vandaag had had ik absoluut gister ook gehad. En over de oscillaties had ik absoluut ook gemopperd :).

En het linksrijden lijkt iedereen irritant te vinden dus gaat vast weggepatched worden :+

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:05

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

R2-D2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:03:
Heeft iemand al FSD geprobeerd met een aanhanger? Ben benieuwd naar de resultaten
Of fietsendrager

Legion 7i i9 3080 32gb

• ludolphus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:51
Afgelopen zaterdagochtend abonnement afgesloten, gewacht (refresh, refresh, refresh... 🤣) vanochtend stond de update klaar. Model Y Juniper, september 2025.
Succes allemaal en veel rijplezier!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:57
Hype schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:34:
YouTube: Zo doet de zelfrijdende Tesla (FSD) het in Nederland: Rijd met ons m...
Ook interessant filmpje. Vanaf 49 min rijdt hij een fietspad op -> boete.
En het stilstaan waar hij de snelweg op gaat is ook bijzonder.
Toch nog best wat foutjes. Ben benieuwd of er snel bugfixes komen of dat een volgende versie maanden gaat duren.
Als niet Amsterdammer zag ik het niet
De bestuurder ook niet.
Er staat geen bord met verboden voor autos tenzij...

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:48
Update hier ook binnen. Vanochtend nog niet maar annuleerde het abbo en nam gelijk een nieuwe en toen kwam die binnen het uur binnen👍

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:56
lighting_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:09:
[...]

De bestuurder ook niet.
Het is inderdaad wat onduidelijk maar er hangt toch echt een (brom)fietspad bord en dan mag je er met de auto niet rijden. De navigatie lijkt het ook niet te weten. Wellicht dat het vroeger een fietsstraat was waar de auto te gast is en dat recentelijk misschien is gewijzigd?

• lighting_
Myrdhin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:14:
[...]

Het is inderdaad wat onduidelijk maar er hangt toch echt een (brom)fietspad bord en dan mag je er met de auto niet rijden. De navigatie lijkt het ook niet te weten. Wellicht dat het vroeger een fietsstraat was waar de auto te gast is en dat recentelijk misschien is gewijzigd?
op moment van inrijden komt een tegenligger.
Het is geen standaard fietspad (niet rood en breed) .
Duidelijker is om een bord te zetten met verboden voor autos.
Slecht design

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:31
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:26:
[...]

Als ik het hier zo lees dan krijg je bij nieuwe Tesla's geen AP meer, zou voor mij een reden zijn om voor een ander merk te gaan. FSD vind ik te duur, ik rijd zo'n 12k per jaar op het moment en dan vind ik 100E p/m te veel. Als ik dan geen AP heb dan is een Tesla geen keus meer. Dan zou ik voor een merk gaan dat wel AP (of hoe ze het daar ook noemen) heeft. Is voorlopig nog niet aan de orde, ben nog niet van plan om een andere te kopen en krijg (voorlopig?) FSD sowieso niet (HW3). Daarnaast zijn er ook nog genoeg 2e hands autos de komende jaren die AP nog wel hebben.

Vraagje aan wie FSD en AP heeft: hoe gaat dat: FSD kan je niet tijdens het rijden aanzetten toch? Daarvoor moet je stil staan als ik het goed begrijp. Kan je dan wel AP aanzetten tijdens het rijden?
Lane Assist is gewoon al ruim 2 jaar verplicht bij nieuwe auto's, dus zal er altijd op moeten zitten bij nieuwe auto's. Een Autopilot-achtig systeem zal altijd een basis-feature blijven om die reden

• Myrdhin
Blik1984 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:19:
[...]

Lane Assist is gewoon al ruim 2 jaar verplicht bij nieuwe auto's, dus zal er altijd op moeten zitten bij nieuwe auto's. Een Autopilot-achtig systeem zal altijd een basis-feature blijven om die reden
Lane Assist is niet gelijk aan Autosteer. Lane Assist zal inderdaad blijven maar automatisch sturen blijkbaar niet.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:01
lighting_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:09:
[...]

De bestuurder ook niet.
Dat hoeft ook niet. Voor de kruising is er een bord 'verplichte rijrichting links' wat de auto negeert en waar ie inrijdt staat een bord verplicht fiets/bromfietspad. Dat impliceert dat er geen auto's in mogen rijden. Dat is per definitie verboden voor auto's. De auto negeert dus 2 verkeersborden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsEzyOtkYHZWVYQpkZ4TxoqBHMk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qfHBtJzHfauFsP0akjSKC56s.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iI02V3nxFvrTv3soMv7yAz0CrwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LXTRbhE5cOCgzwJTlnU0CJUJ.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 10:25 ]

UNOX: The worst operating system

• Myrdhin
Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:21:
[...]

Dat hoeft ook niet. Voor de kruising is er een bord 'verplichte rijrichting links' wat de auto negeert en waar ie inrijdt staat een bord fiets/bromfietspad. Dat impliceert dat er geen auto's in mogen rijden. Dat is per definitie verboden voor auto's. De auto negeert dus 2 verkeersborden.
Niet alleen de auto die dat negeert ;)

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:44
Dat mag niet. Zodra je stekker in drukt zal hij in aanhangwagen mudus gaan en rijhulp systemen uitschakelen

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Vanmorgen heenrit werk. één grote klerebende op de weg, drukte. 1:45 min gedaan over 90km.

Vergeleken met gister lijkt er wel of er achter de schermen aan knoppen gedraaid is.

Oranje licht, hoe nabij ook, is acuut in de ankers tot 4x toe, ook op plekken waar doorrijden prima had gekund en veiliger was geweest. Dat is écht anders dan gister. En ook irritant.
Bij binnenrijden Ede over de N224 vanaf otterlo had hij grote keuzestress tussen 2 banen met een soort oscillatie tot gevolg. Nogmaals na een twijfel over een verkeerslicht vlak na werk.
Op de snelweg blijft het pertinent links willen rijden en inhaalcomplex aanwezig.

Daarnaast 1x overgepakt omdat ik geen zin had om (mensen op me te laten) te wachten (lange rij mensen achter me). linksaf slaan over een drukke 80 weg heen,

Bijzonder want ik heb gister ruim 400km eigenlijk zonder zorgen gereden, bij licht en donker en regen. En vanmorgen bij goed licht moet ik ineens 4x "ingrijpen" op 90km rijden.

Zelfde reacties komen uit de VS. Ene moment lijkt het allemaal perfect en vervolgens is het een "drama". Vooral continu links willen rijden en (in de VS als enige optie is met speedprofiles rijden) continu te snel rijden (+20 (mph!) in een bebouwde kom is geen uitzondering). Daar zitten ze continu te wisselen bij de profiles. We hebben geen idee welke rijmodus de auto kiest en of het überhaupt daar op gebaseerd is of dat er een hele unieke stack voor Nederland/Europa is. De klacht dat de auto de ene dag heel anders rijdt dan de andere dag is dus zeker bekend. Mensen dachten dat ze zelf gek waren maar nu zoveel mensen dat ervaren kan dat wel aangenomen worden. In de VS opperen ze dat er AB testing binnen een release zit.

• lighting_
[...]

Dat hoeft ook niet. Voor de kruising is er een bord 'verplichte rijrichting links' wat de auto negeert en waar ie inrijdt staat een bord verplicht fiets/bromfietspad. Dat impliceert dat er geen auto's in mogen rijden. Dat is per definitie verboden voor auto's. De auto negeert dus 2 verkeersborden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is te theoretisch.
Er zijn in NL zat voorbeelden waar je als rijder niet in mag maar iedereen over heen kijkt.
Zelfs met cameras.
Dan moet je als gemeente zelf in de spiegel kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door lighting_ op 14-04-2026 10:27 ]

• WvB22
  • Nu online
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:12:
Update hier ook binnen. Vanochtend nog niet maar annuleerde het abbo en nam gelijk een nieuwe en toen kwam die binnen het uur binnen👍
Lijkt dus toch te werken dan annuleren en meteen abonneren.

• Korvaag
lighting_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:25:
[quote]Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:21:
[...]

Dat hoeft ook niet. Voor de kruising is er een bord 'verplichte rijrichting links' wat de auto negeert en waar ie inrijdt staat een bord fiets/bromfietspad. Dat impliceert dat er geen auto's in mogen rijden. Dat is per definitie verboden voor auto's. De auto negeert dus 2 verkeersborden.

[Afbeelding]

Dat is te theoretisch.
Er zijn in NL zat voorbeelden waar je als rijder niet in mag maar iedereen over heen kijkt.
Zelfs met cameras.
Dan moet je als gemeente zelf in de spiegel kijken.
Niets theoretisch aan. Het bord verplichte rijrichting wordt overal in NL gebruikt. Sterker nog, je komt het bij veel verkeerslichten ook tegen (als vervanging van het oude bord "verboden te keren"). Het is een veelgebruikt bord wat je gewoon moet zien als automobilist. Helaas kijkt niemand meer naar borden maar dat is een meta-probleem en heeft weinig te maken met deze situatie. Denk aan de horror-poller in Den Haag trouwens. Zelfs een blinde zou daar niet doorrijden maar mensen krijgen het voor elkaar.

Wel wat off topic voor hier trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 10:29 ]

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
MRT38! schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:50:
[...]

Hmm hoe bedoel je weg geswiped? Ik heb van alles geprobeerd maar kreeg het niet weg :D
ik zie FSD ook niet in mijn instellingen onder SELF-DRIVING :?
Gewoon naar beneden trekken. En toen was ie weg. Ik heb wel gewoon abonnement van EUR 49,-
Is je abonnement actief? Heb je emailtje gehad van Tesla?
"U hebt een abonnement genomen op Full Self-Driving (Supervised) voor uw Model Y met het VIN ....."
Gisteren had ik mijn abonnement gestopt, en ik dacht, doe ik morgen (na 24 uur) wel opnieuw. Maar vanochtend had ik dus ook opeens die update, en toen die klaar was, heb ik abonnement opnieuw afgesloten. En ik kreeg ook dat scherm zoals jij, maar ik kon hem gewoon naar beneden trekken....

• JayJavier
  • Nu online
Even een kleine update. Ik ben nog wat zaken aan het finetunen in het dashboard maar het lijkt erop dat FSD vandaag een mooie inhaalslag aan het maken is.
Statistieken:
  • Aantal inzendingen: 330
  • FSD Supervised: 55
  • Wachten: 275
Voorkeur voor aanschaf is grotendeels abonnement. Degene die nu reeds FSD Supervised hebben gekregen zijn diegene die FSD aangeschaft hebben (HW4).
Links:
Dashboard: https://tesla-fsd.nl/
Formulier: https://tesla-fsd.nl/formulier
Let op:
Je ontvangt na invullen een unieke link. Hiermee kun je je reactie wijzigen. Heb je FSD update ontvangen? Pas dan even je inzending aan en veel plezier met FSD Supervised!

• lighting_
Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:28:
[...]

Niets theoretisch aan. Het bord verplichte rijrichting wordt overal in NL gebruikt. Sterker nog, je komt het bij veel verkeerslichten ook tegen (als vervanging van het oude bord "verboden te keren"). Het is een veelgebruikt bord wat je gewoon moet zien als automobilist. Helaas kijkt niemand meer naar borden maar dat is een meta-probleem en heeft weinig te maken met deze situatie.

Wel wat off topic voor hier trouwens.
zeker wel. Zat voorbeelden in NL
Maar goed. Zolang je zelf daar niet ooit een keer "slachtoffer" van bent kan je dat moeilijk begrijpen.

• GardenSnakes
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
WvB22 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:27:
[...]

Lijkt dus toch te werken dan annuleren en meteen abonneren.
Werkte dit voor jou ook?

Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/

• jaadava
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik heb bovengenoemde ook geprobeerd, maar dat heeft voor mij tot heden geen verschil mogen maken. M3 LR 2026

• Korvaag
lighting_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:30:
[...]

zeker wel. Zat voorbeelden in NL
Maar goed. Zolang je zelf daar niet ooit een keer "slachtoffer" van bent kan je dat moeilijk begrijpen.
Klopt, want ik let op borden :P

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:22
[...] waar ie inrijdt staat een bord verplicht fiets/bromfietspad. Dat impliceert dat er geen auto's in mogen rijden. Dat is per definitie verboden voor auto's. De auto negeert dus 2 verkeersborden.
Helaas zijn die verkeersborden ook niet altijd correct. Hier bijvoorbeeld in Rozendaal: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdkoSj88QlZlqYRpKD1Y4HFEuOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZ9T3GeoYu3ZS26Bg1QNJtjE.png?f=fotoalbum_large
(Afbeelding linkt naar Google Maps)

Ja je mag als auto daar niet in door het verkeersbord, maar de weg is juist ingericht voor auto's om daar wel in te gaan.

• Robberino
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:34
FSD rijdt heel soepel en veilig, nog maar een uurtje in de auto gezeten vanochtend maar nu eigenlijk al helemaal verkocht, dit is de toekomst! Maaar..... om het echt goed te maken zijn er nog wel wat veranderingen nodig ;)

Het is allemaal nog niet perfect en het is heel erg wennen. De auto rijdt voor mij te passief en traag. Waar ik zelf even iemand zou inhalen, linkerbaan zou pakken of net iets boven de maximale snelheid zou rijden, daar rijdt FSD flink onder de maximale snelheid. Allemaal wettelijk correct, maar voor de doorstroming niet fijn, ook hinder voor andere weggebruikers op sommige plekken. Ik merk nu ook hoe traag de wettelijke snelheid eigenlijk voelt als je zelf altijd daar wat boven rijdt. Daarvan wordt je je pas echt bewust als een systeem zich de hele tijd aan de regels houdt en mensen om je heen ongeduldig lopen te drukken. Maar goed, ik laat het systeem lekker z'n ding doen, laat mensen maar lekker ongeduldig doen 8)7

Paar plekken waar FSD onder andere problemen ondervindt:
- Op N-wegen (met groene streep, mag 100 km/h) pakt de auto een snelheid flink onder de maximum. FSD voelt zich comfortabel bij een snelheid van ~ 90 km/h en vertraagt daar ook automatisch weer naartoe nadat je wat gas bijgeeft.
- Binnen de bebouwde kom (50 km/h) zijn er plekken waar de auto zich comfortabel voelt bij 40-45 km/h. Dat mag echt wel naar de 50. Ben daar vanochtend een paar keer ingehaald door ongeduldige kwallen in bestelbusjes ;)
- Bij 30 km/h voelt de auto zich pas comfortabel rond de 20-25, zelfs als er geen wegen van rechts komen of als alles overzichtelijk is. Hier heb je vrijwel altijd een ongeduldig bumperklevertje achter je zitten.
- Bij wegwerkzaamheden remt FSD best agressief af. Andere wegmisbruikers houden zich niet zo graag aan de 30 km/h die op die borden staat. Dat zorgt weer voor agressie in het verkeer en mensen die je onveilig gaan inhalen.
- Bij verkeerslichten moet je soms nog wel zelf het pedaal indrukken, anders blijft ie lekker staan.
- Parkeren is echt drama. De "poging" die het deed was letterlijk 10x heen en weer rijden, niet eens richting een parkeervak...

Meeste van de feedback komt wel gewoon neer op snelheid. Het rijdt echt wel een beetje als een onzekere bestuurder die niet hard durft te gaan. Op zich veilig en prima, maar het mag allemaal wel wat vlotter mee met het andere verkeer. Ik hoop binnenkort op mooie updates met parkeren en speed profiles, want in de basis is dit wel echt een mooi systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Robberino op 14-04-2026 10:45 ]

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
DeJurist schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:12:
[...]

1 uur en 19 minuten rijden om bij je werk aan te komen en dan ook weer terug 😆. Is dit elke dag zo? Ik zou al lang wat dichterbij hebben uitgekozen.
Ben reeds verhuisd maar werk maar 1 dag op kantoor. Dus goed te doen, en nu met FSD helemaal. :*)

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:52
Hier inmiddels ook de update ontvangen in de ochtend. Download via 4G want halverwege de update moest er gereden worden en de update is inmiddels binnen. MY HW4 Abo genomen op 12-4

• Korvaag
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:38:
[...]

Helaas zijn die verkeersborden ook niet altijd correct. Hier bijvoorbeeld in Rozendaal: [Afbeelding]

Ja je mag als auto daar niet in door het verkeersbord, maar de weg is juist ingericht voor auto's om daar wel in te gaan.
Niet kloppende borden is een ander verhaal, maar de borden kloppen prima in de situatie van dat FSD-filmpje.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:22
Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:40:
[...]

Niet kloppende borden is een ander verhaal, maar de borden kloppen prima in de situatie van dat FSD-filmpje.
Mee eens, maar hoe weet een auto of borden kloppen of niet? In dit geval reden er ook anderen (niet fietsers) op die weg in dat filmpje. Dus contextueel snap ik het wel (afgezien van de verplichte rij richting, maar dat bord lijkt hij net zoals de pijlen op het wegdek niet te herkennen)

• Korvaag
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:41:
[...]

Mee eens, maar hoe weet een auto of borden kloppen of niet? In dit geval reden er ook anderen (niet fietsers) op die weg in dat filmpje. Dus contextueel snap ik het wel (afgezien van de verplichte rij richting, maar dat bord lijkt hij net zoals de pijlen op het wegdek niet te herkennen)
Een auto moet ervan uitgaan dat de borden kloppen. Daar zijn verkeerstekens voor. Als ze niet kloppen mag jij als burger achter de lokale autoriteiten aan om dat recht te laten trekken. Een auto weet ook niets over ontheffingshouders en kan dus nooit ander verkeer als een referentie nemen om iets in te rijden wat een bord verbiedt. Een auto zal dus ook niet zomaar een busstrook op mogen rijden als daar een auto van een huisarts rijdt (even als voorbeeld: in sommige plaatsen mogen huisartsen tijdens dagdiensten de busbaan gebruiken met hun eigen auto. De auto is verder niet herkenbaar afgezien van aesculaap onder de voorruit).

Overigens twijfel ik over de situatie die jij post. Volgens mij betekent G11 daar dat je verplicht het fietspad moet gebruiken als fietser. Het rode deel is ook voorzien van een fietsteken dus een apart fietspad. Dat verbied je als fietser om de hoofdrijbaan te gebruiken. Iets wat de auto's wel mogen. Onduidelijk is het zeker, maar verkeerd weet ik niet zozeer.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 10:50 ]

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jheerink14 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:40:
Hier inmiddels ook de update ontvangen in de ochtend. Download via 4G want halverwege de update moest er gereden worden en de update is inmiddels binnen. MY HW4 Abo genomen op 12-4
Via Wi-Fi hotspot? Grote updates moeten altijd via Wi-Fi, LTE accepteert bij mij geen OTA-updates.

• Svennie
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:58:
[...]
Niemand waarmee je een ritje mag maken in de omgeving?

Ik merk dat het in mijn omgeving nog veel "angst" heeft. Gister bij een goede zakelijke relatie, en die kennen mij ook wel een beetje dus: "Heb jij dat zelfrijdende al". Maar geen van de misschien wel 10 mensen die ik het heb aangeboden wilden / durfden mee te rijden. Met meermaals als antwoord: ik vind het nog eng / spannend.

Strakjes eerste ritje aan mijn moedertje (63) demonstreren, die met smart op haar abonnement zit te wachten voor haar Model 3 (van juni 2025) :D
van de 4 Tesla's in mijn vriendenclub (waaronder die van mij) is er 1 HW4, ik zal eens vragen of die FSD gaat kopen maar ik verwacht van niet. Dus niet in mijn directe omgeving helaas. Ik heb wel de ride along gedaan dus heb het al wel ervaren _/-\o_

Dat ze niet mee durven rijden verbaast me maar ik kreeg die reactie ook toen ik vertelde over de ride along. Probeer het gewoon, de bestuurder kan altijd weer overnemen als je het niks vind.

Wat vet dat je moeder er ook op zit te wachten, hopelijk kan ze er snel mee aan de slag.
Myrdhin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:20:
[...]
Lane Assist is niet gelijk aan Autosteer. Lane Assist zal inderdaad blijven maar automatisch sturen blijkbaar niet.
Blijkbaar is alleen waarschuwen als je over een lijn dreigt te gaan verplicht maar niet keep-your-lane, dat schijnt het verschil te zijn. En dan is AP niet verplicht

[ Voor 14% gewijzigd door Svennie op 14-04-2026 10:55 ]

• Korvaag
In other news... Met de check van 10:30 geen update. Weer 24 uur wachten. Jammer want morgen moet ik een flink stuk rijden. Had gehoopt dat ik de update voor die tijd had. Helaas...

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:54
Ik weet niet of iemand anders het al had gedeeld, maar ik had de RDW gemaild over AI3 goedkeuring:
U wilt weten of de Tesla FSD Supervised specifiek is goedgekeurd voor hw4/ai4, of dat dit ook geldt voor hw3/ai3 voertuigen.

De RDW kan uw vraag niet inhoudelijk beantwoorden, omdat dit over specifieke modelinformatie gaat. Voor vragen over welke voertuigen gebruik kunnen maken van FSD Supervised kunt u contact opnemen met de fabrikant.
Beetje apart antwoord in mijn mening aangezien ik er vanuit ga dat de RDW een specifieke versie van zowel hardware en software heeft getest en goedgekeurd. Ik neem aan dat niet opeens nu Tesla mag bepalen dat ze ook AI2.5 auto's gaan laten rijden hier met FSD. (zou misschien wel mooi zijn zodat ze gewoon AI3 gereed kunnen maken zonder weer anderhalf jaar testen.

Fanaleds.com

• Davidas
  • Nu online
Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:52:
In other news... Met de check van 10:30 geen update. Weer 24 uur wachten. Jammer want morgen moet ik een flink stuk rijden. Had gehoopt dat ik de update voor die tijd had. Helaas...
Kan nog best dat je de update krijgt hoor, gistermiddag rond 17.00 uur had ik ook geen update en vanochtend werd ik wakker met de melding dat de update klaar stond voor installatie.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Gisteravond abo aangeschaft, sinds dien blijft de laatste update check staan op gistermiddag 13:00, wat ik ook doe, ik krijg geen check, misschien is het een teken ;) M3 highland RWD

• Korvaag
LigeTRy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:57:
[...]

Gisteravond abo aangeschaft, sinds dien blijft de laatste update check staan op gistermiddag 13:00, wat ik ook doe, ik krijg geen check, misschien is het een teken ;) M3 highland RWD
Das logisch. Dat kan pas weer vandaag om 13:00. Checks vanuit het voertuig zijn beperkt tot eens per 24 uur vanwege mafkezen zoals wij die om de minuut een check doen bij elke nieuwe update die elke keer gefaseerd wordt uitgerold :+

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:28
Ik kreeg een mail van het SC, dat ik nu een proefrit kon boeken. Ik heb daarop gevraagd waarom ik nog geen update krijg met abonnement, het antwoord was dat ze het ook niet wisten. Maar de datum van de 17e wordt genoemd als een datum van bredere uitrol, ook naar de demo autos.

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:16
Truukje gedaan met de abo-annulering+activering die ik sinds zondagmiddag had. Maar helaas, pech voor mij. Effe wachten nog.

Edit: zal ik gewoon de tesla dealer binnenrijden en zeggen: zet FSD er es effe op?

[ Voor 25% gewijzigd door Mday op 14-04-2026 11:02 ]

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:44
Je krijgt een push dus die check heeft daar weinig mee te maken

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:59:
[...]

Das logisch. Dat kan pas weer vandaag om 13:00. Checks vanuit het voertuig zijn beperkt tot eens per 24 uur vanwege mafkezen zoals wij die om de minuut een check doen bij elke nieuwe update die elke keer gefaseerd wordt uitgerold :+
Zo he, loop ik even te slapen, klopt ja... iets met enthousiasme...

• MRT38!
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 12:01
MrDirect schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:30:
[...]

Gewoon naar beneden trekken. En toen was ie weg. Ik heb wel gewoon abonnement van EUR 49,-
Is je abonnement actief? Heb je emailtje gehad van Tesla?
"U hebt een abonnement genomen op Full Self-Driving (Supervised) voor uw Model Y met het VIN ....."
Gisteren had ik mijn abonnement gestopt, en ik dacht, doe ik morgen (na 24 uur) wel opnieuw. Maar vanochtend had ik dus ook opeens die update, en toen die klaar was, heb ik abonnement opnieuw afgesloten. En ik kreeg ook dat scherm zoals jij, maar ik kon hem gewoon naar beneden trekken....
Ik zal straks even kijken of ik het ook kan weg swipen. De mail heb ik inderdaad ook ontvangen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DnBHufz7pwVjkojnmXSqLp-Pao=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XrNAe6RNbqkwFKfw1J1Gcx74.jpg?f=user_large

• Davidas
  • Nu online
Vanochtend eerste rit naar werk van meer dan 100km erop zitten met FSD, wat een verademing, heb de auto geen enkele keer hoeven corrigeren, gaat zo smooth door het verkeer heen, totaal niet zenuwachtig. Hier kan ik wel aan wennen. :*)

• Korvaag
wouter1971 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:04:
[...]

Je krijgt een push dus die check heeft daar weinig mee te maken
Is dat al 100% zeker dan? Ja, we zien hier push updates maar is dat bewezen de regel bij deze update en is dat voor elke auto zo?

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 11:10 ]

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:47
Annuleren en opnieuw abonneren trucje werkt hier helaas ook niet. Irritaaannttt. Elon, take my money!!

• WvB22
  • Nu online
Nee ik ben nog wachtende. Zondagavond abonnement genomen. Wacht nog wel even rustig af. Is al fijn als ie er is als ik vakantie heb. Ben benieuwd wat hij precies doet als ik de grens met België over ga.

• Svennie
Bjornson schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:08:
Annuleren en opnieuw abonneren trucje werkt hier helaas ook niet. Irritaaannttt. Elon, take my money!!
stel dat ze op datum uitrollen van activering, dan krijg je de update hierdoor later.
WvB22 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:09:
[...]

Nee ik ben nog wachtende. Zondagavond abonnement genomen. Wacht nog wel even rustig af. Is al fijn als ie er is als ik vakantie heb. Ben benieuwd wat hij precies doet als ik de grens met België over ga.
dan mag je het stuur overnemen, FSD werkt enkel in landen waar het toegestaan is

[ Voor 40% gewijzigd door Svennie op 14-04-2026 11:11 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
Nog een aandachtspuntje ontdekt , bij spoorwegovergangen ook al staan die open heeft hij de neiging tot remmen , (2x gezien nu) even voet bij het gas houden dus. Eerste keer schrok ik en leidde to een disengagement

• Korvaag
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:10:
[...]

stel dat ze op datum uitrollen van activering, dan krijg je de update hierdoor later.
Dat doen ze dus niet want we hebben al meerdere mensen gehad waarbij dit wel werkte. Het lijkt dus gewoon random te zijn waarbij de aangekochte FDS-auto's wel een vorm van voorrang krijgen.

Inmiddels zitten we op 18% van de in dit topic geregistreerde auto's dus het zal nog wel ff duren voordat iedereen het heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 11:12 ]

• Svennie
Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:11:
[...]
Dat doen ze dus niet want we hebben al meerdere mensen gehad waarbij dit wel werkte. Het lijkt dus gewoon random te zijn waarbij de aangekochte FDS-auto's wel een vorm van voorrang krijgen.
ik begon ook met "stel dat". En dat er mensen zijn die de update kregen op dezelfde dag dat ze het truukje geprobeerd hebben wil niet zeggen dat het daar aan lag, zonder hadden ze de update wellicht ook gehad

• Korvaag
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:13:
[...]

ik begon ook met "stel dat".
Ja en daar reageer ik dus op :) Dat kan je wel stellen maar dat is al aangetoond onjuist. Beetje 'stel dat de aarde plat is' }:O :P
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:13:
[...]

... zonder hadden ze de update wellicht ook gehad
Dat is wel waar ja :)

[ Voor 25% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 11:17 ]

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:00
jaadava schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:33:
[...]

Ik heb bovengenoemde ook geprobeerd, maar dat heeft voor mij tot heden geen verschil mogen maken. M3 LR 2026
Hier ook geprobeerd zonder resultaat. MY LR JUNIPER.

• Korvaag
Edit: dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 11:17 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:29
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:38:
[...]

Helaas zijn die verkeersborden ook niet altijd correct. Hier bijvoorbeeld in Rozendaal: [Afbeelding]

Dat is wel een hele verwarrende situatie. De weginrichting klopt totaal niet met het feit dat het een fietspad zou zijn. Denk dat je dit bij een bekeuring zou kunnen aanvechten, met simpelweg een bordje fietspad ophangen komt de gemeente denk ik niet weg.

• Korvaag
RF1000 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:18:
[...]

Dat is wel een hele verwarrende situatie. De weginrichting klopt totaal niet met het feit dat het een fietspad zou zijn. Denk dat je dit bij een bekeuring zou kunnen aanvechten, met simpelweg een bordje fietspad ophangen komt de gemeente denk ik niet weg.
Ja dat was dus mijn later punt. Dat bord heeft zo te zien betrekking op het fietspad en niet op de hoofdrijbaan. Gezien het feit dat er een fiets is ingetekend op het rode deel is dat een fietspad en geen fietssuggestiestrook. Duidelijk is het in ieder geval allerminst.

• Svennie
Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:15:
[...]
Ja en daar reageer ik dus op :) Dat kan je wel stellen maar dat is al aangetoond onjuist. Beetje 'stel dat de aarde plat is' }:O :P
tot er iemand van Tesla ons uitlegt hoe het uitrollen in zijn werk gaat blijft het speculeren

En wou je zeggen dat de aarde niet plat is dan :o :o :o /s

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:51
Vanmorgen ook de update ontvangen en zojuist even een ritje gemaakt naar de supermarkt (wel eentje in een paar dorpen verderop ;) ). Heenweg was echt prima! Vind alleen dat hij redelijk tegen de linkerlijn aan plakt en de vrachtwagens die tegenmoet komen ook tegen de lijn aan plakken er dan wel best hard langs razen... Zat af en toe toch even goed met de handen bij het stuur om in te grijpen mocht het nodig zijn, maar het ging gelukkig wel allemaal goed en gecontroleerd.
Toen wegwerkzaamheden ingereden in een dorp van 50km -> 30km, doet hij prima, hoewel hij na de wegwerkzaamheden nog een geruime tijd 30 bleef rijden (fout bij de werkzaamheden want er hoort eigenlijk een einde bord te staan). Toen maar een beetje gas bijgegeven.
Aangekomen bij de supermarkt ging hij parkeren.... Precies midden in 2 vakken recht over de lijn. Dus dat maar even gecorrigeerd en de auto zelf maar even goed gezet ondanks dat er plek zat was.

Op de terugweg in dezelfde werkzaamheden de offset maar even op 5% gezet en ik heb de toggle aan staan dat hij dynamisch bepaald, toen ging hij harder door de 30km zone (42km/u grotendeels), was ook prima wat mij betreft want er was niemand aan het werk op dat moment.

Daarna bij twee rotondes gehad een meter of 75-100 voor de rotonde dat hij FSD er af knalde. Kreeg ook de melding om een spraakbericht in te sturen waarom dat gebeurd zou zijn. Geen idee eigenlijk, zag niets speciaals en heb dezelfde rotondes op de heenweg vanaf de andere kant gewoon genomen. Bij de tweede rotonde maar gemeld dat het enige dat ik kon bedenken was dat er een rotonde aan kwam. Daarna heeft hij de rit naar huis fijn vervolgd.

• WvB22
  • Nu online
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:10:
[...]

[...]

dan mag je het stuur overnemen, FSD werkt enkel in landen waar het toegestaan is
Nee dat was wel duidelijk al maar ben benieuwd hoe dat gaat en hoever van de grens hij dan FSD eruit gooit.

• Korvaag
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:20:
[...]

tot er iemand van Tesla ons uitlegt hoe het uitrollen in zijn werk gaat blijft het speculeren

En wou je zeggen dat de aarde niet plat is dan :o :o :o /s
Herman Finkers: "De aarde is rond. Zo rond als een pannenkoek".

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Heeft er iemand al bij zijn verzekeraar geïnformeerd of de aankoop (dus niet abbo) van FSD onder de "opties" van de auto valt? Als je auto total loss is zul je FSD namelijk weer opnieuw aan moeten schaffen bij een nieuwe...

• Svennie
WvB22 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
[...]
Nee dat was wel duidelijk al maar ben benieuwd hoe dat gaat en hoever van de grens hij dan FSD eruit gooit.
ok, dat was me niet duidelijk, even wachten op iemand met FSD die in de buurt van een grens woont en het wil proberen

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:45
Thodekroo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:22:
Heeft er iemand al bij zijn verzekeraar geïnformeerd of de aankoop (dus niet abbo) van FSD onder de "opties" van de auto valt? Als je auto total loss is zul je FSD namelijk weer opnieuw aan moeten schaffen bij een nieuwe...
Ik heb het als accessoires meeverzekerd.

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:06

Ik heb net ook weer 100km gereden, en wilde aan jou ook vragen of je gemerkt had dat hij minder snel inhaalt op de snelweg. Ik merkte ook echt verschil, maar ik twijfelde gistermiddag al, dat is dan wel weer gek. Eergister was voor mij de autobaan irritant.

Maar tegelijkertijd, als je voor een text aanpassing al een hele nieuwe update moet installeren, dan lijkt het mij niet dat ze dit zo even kunnen aanpassen?

Ik heb net trouwens op mijn meest irritante plek gereden. Smalle, drukke weg, 30km per uur, waar veel dikke auto's rijden. Vond het altijd al spannend, auto doet het perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door GarageGoblin op 14-04-2026 11:27 ]

• GainedLotus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:56
Krijg 'm nu binnen! Fsd abbo, niet gekocht. Wel binnen eerste 10 minuten dat het kon het abbo besteld. Model 3 rwd 2024. Hij download gek genoeg over cellular van auto zelf, daar waar ik normaal altijd eerst mijn hotspot moest verbinden.

• WvB22
  • Nu online
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:22:
[...]

ok, dat was me niet duidelijk, even wachten op iemand met FSD die in de buurt van een grens woont en het wil proberen
Eigenwijs als ik ben ga ik dat toch even proberen natuurlijk om het weer aan te zetten in België/Frankrijk. Zal wel met geolocatie uitgezet worden. Grote vraag is dan: als je dan op het scrollwheel klikt pakt ie dan weer Autopilot. Of pakt ie dan EAP? Lijk me EAP (volgens mij beschikbaar in België en Frankrijk).

• Korvaag
GainedLotus schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:25:
Krijg 'm nu binnen! Fsd abbo, niet gekocht. Wel binnen eerste 10 minuten dat het kon het abbo besteld. Model 3 rwd 2024. Hij download gek genoeg over cellular van auto zelf, daar waar ik normaal altijd eerst mijn hotspot moest verbinden.
[volkomen misplaatst copium] Ik heb ook een 2024 M3 RWD, dan komt ie bij mij vast ook binnen vijf minuten [/volkomen misplaatst copium]

• Sevo92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:07
GainedLotus schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:25:
Oke dus de rollout is nu ook op middag uren? Dat wordt belovend!

• Korvaag
Sevo92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:27:
[...]

Ik zie die Tesla-medewerkers op kantoor al hiklachend zitten: "Wat als we nu eens om 11:30 1 specifieke auto een update pushen. Kijken hoe ze daar weer op reageren in dat topic".

* Korvaag is er van overtuigd dat we in de maling worden genomen

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:05

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Thodekroo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:22:
Bij ZLM nagevraagd. Valt daar onder accessoires

Legion 7i i9 3080 32gb

• Sevo92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:07
Korvaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:29:
[...]

Ik zie die Tesla-medewerkers op kantoor al hiklachend zitten: "Wat als we nu eens om 11:30 1 specifieke auto een update pushen. Kijken hoe ze daar weer op reageren in dat topic".

* Korvaag is er van overtuigd dat we in de maling worden genomen
De gene die hiervoor verantwoordelijk zijn zullen zeker smullen van ons ongeduld in deze chat inderdaad haha :9~

• Korvaag
Sevo92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:30:
[...]

De gene die hiervoor verantwoordelijk zijn zullen zeker smullen van ons ongeduld in deze chat inderdaad haha :9~
Het is een complot! :(

• GainedLotus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:56
Sevo92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:27:
[...]

Ik kreeg de update push eerder, maar net pas gezien. Zo ging het:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX3uHb6Vh4uqlHva1vbuU109eco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0TGKKCNsestU3948y08G0nL.jpg?f=fotoalbum_large

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:00
Gisteravond abo geannuleerd en FSD gekocht, in de hoop sneller de update te krijgen. Vooralsnog geen succes (m3, hw4, 2024).

• Svennie
WvB22 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:27:
[...]
Eigenwijs als ik ben ga ik dat toch even proberen natuurlijk om het weer aan te zetten in België/Frankrijk. Zal wel met geolocatie uitgezet worden. Grote vraag is dan: als je dan op het scrollwheel klikt pakt ie dan weer Autopilot. Of pakt ie dan EAP? Lijk me EAP (volgens mij beschikbaar in België en Frankrijk).
Ik ga uit van AP/EAP maar ben benieuwd. Woon zelf op 10 minuten van de grens, had het graag getest maar HW3 dus helaas.

• Heijmenberg99
Hier ook maar eens de annulering geprobeerd en weer gestart. Geen succes helaas. Ik heb altijd laat updates binnen. Hoe irritant!

M3 RWD 2024 HW4
Lease en abbonement

[ Voor 13% gewijzigd door Heijmenberg99 op 14-04-2026 11:40 ]

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:52
R2-D2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:48:
[...]

Via Wi-Fi hotspot? Grote updates moeten altijd via Wi-Fi, LTE accepteert bij mij geen OTA-updates.
Ja ik reed weg met 50% maar daarna parkeerde ik op locatie zonder wifi en uur later was hij klaar. Ik zie meer mensen hier die de udpdate via LTE hebben gekregen. Kennelijk denken ze hoe eerder abo loopt hoe sneller het geld binnen komt en kan het dan wel .

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Heijmenberg99 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:39:
Hier ook maar eens de annulering geprobeerd en weer gestart. Geen succes helaas. Ik heb altijd laat updates binnen. Hoe irritant!

M3 RWD 2024 HW4
Lease en abbonement
Patience you must have :+

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:47

Sandyman538

SandstorM [148839]

Eerste ritten (binnen bebouwde kom) zitten erop. Na de eerste rit, waarbij ik als een havik aan het opletten was en mijn voet steeds boven de rem hield kreeg ik daarna de waarschuwing dat ik het systeem oneigenlijk had gebruikt en kreeg ik daar een waarschuwing voor. WTF. Nou ja, prima, zal wel loslopen. Na de 2e rit kreeg ik de melding dat mijn aandacht 'hoog' was, dat lijkt er meer op. Ben wel benieuwd wat de eerste waarschuwing getriggered heeft omdat je daar dus verder geen feedback over krijgt.

Twee keer ingegrepen, eerste keer omdat ik hem te sportief (zal ook mijn onbekendheid met het systeem zijn) op een gelijkwaardige kruising af zag rijden met verkeer van rechts. 2e keer pakte hij een bij oprijden rotonde waar hij rechtdoor zou moeten (en dus dubbele baan op de rotonde moest oversteken naar de binnenste baan) meteen de eerste baan wat me de snelweg opgeleid zou hebben. Dat was niet de bedoeling. Het systeem went erg snel en echt ongekend hoe soepel hij door het verkeer beweegt. En heb in het dagelijks leven ook geen haast en vond dat hij prima meekwam met het verkeer.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Maurice-
  • Nu online
Sevo92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:30:
[...]

Was het maar zo dat Tesla medewerkers de topics meelezen, dan waren ze beter op de hoogte. Keer op keer blijkt dat zij, op elke laag, zeer slecht worden geïnformeerd. Zelfs het delivery center wist dus niet dat AP sinds de bestellingen 10 april niet meer bestaat.

• Korvaag
Mijn auto lijkt niet te begrijpen dat nu ik hem net aan de publieke laadpaal heb gehangen dit een geweldig moment is om een upgrade te downloaden :P

• talkatoo
  • Laatst online: 14:04
Ik ook mijn eerste ritje erop. Paar dingen die mij opvielen;

Mijn auto staat op eigen terrein achter een automatische poort; daar afrijden en de openbare weg op gaat goed, alleen ik vond het systeem wel vrij vlot uitrijden helemaal omdat je niet kan zien of er iemand buiten de poort hard komt aanfietsen/lopen. Had ik graag een stuk voorzichtiger gezien. Ook ben ik er nog niet achter of je een specifieke plek op je eigen terrein kan instellen als parkeerplaats (achter de poort), waarschijnlijk kan dat nog niet?

Ook af en toe op een rustige weg net wat te dicht langs de stoeprand wat ik comfortabel vind maar dat heeft wellicht te maken met het leren vertrouwen in het systeem. Wat verder nog opviel: af en toe veel stuurbewegingen bij weinig snelheid. Bij het wegrijden uit een pakeervak hoorde ik mijn voorbanden helemaal schuren omdat het stuur helemaal ging draaien om weg te rijden (was helemaal niet nodig), mijn arme banden.

Verder heel leuk, magisch. :)

• Mar.tin
Svennie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:48:
[...]

van de 4 Tesla's in mijn vriendenclub (waaronder die van mij) is er 1 HW4, ik zal eens vragen of die FSD gaat kopen maar ik verwacht van niet. Dus niet in mijn directe omgeving helaas. Ik heb wel de ride along gedaan dus heb het al wel ervaren _/-\o_

Dat ze niet mee durven rijden verbaast me maar ik kreeg die reactie ook toen ik vertelde over de ride along. Probeer het gewoon, de bestuurder kan altijd weer overnemen als je het niks vind.

Wat vet dat je moeder er ook op zit te wachten, hopelijk kan ze er snel mee aan de slag.

[...]

Blijkbaar is alleen waarschuwen als je over een lijn dreigt te gaan verplicht maar niet keep-your-lane, dat schijnt het verschil te zijn. En dan is AP niet verplicht
Eenieder die eens een half uurtje mee wil rijden en uit omgeving Apeldoorn / Nieuwegein komt mag dat best met mij doen. Maar je kunt wellicht nog gemakkelijker vanaf vrijdag een proefritje boeken bij Tesla met FSD.
Gratis, makkelijk, en zelf achter het stuur!

• Nintendo-Gamer
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:27
Vanmorgen heeft mijn model Y standard, maart 2026, de FSD update gekregen. FSD abbo op 10-04 afgesloten. Overigens geen gekke fratsen gedaan, gewoon geduldig gewacht.

[ Voor 22% gewijzigd door Nintendo-Gamer op 14-04-2026 12:11 ]

• Mar.tin
talkatoo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:08:
Ik ook mijn eerste ritje erop. Paar dingen die mij opvielen;

Mijn auto staat op eigen terrein achter een automatische poort; daar afrijden en de openbare weg op gaat goed, alleen ik vond het systeem wel vrij vlot uitrijden helemaal omdat je niet kan zien of er iemand buiten de poort hard komt aanfietsen/lopen. Had ik graag een stuk voorzichtiger gezien. Ook ben ik er nog niet achter of je een specifieke plek op je eigen terrein kan instellen als parkeerplaats (achter de poort), waarschijnlijk kan dat nog niet?

Ook af en toe op een rustige weg net wat te dicht langs de stoeprand wat ik comfortabel vind maar dat heeft wellicht te maken met het leren vertrouwen in het systeem. Wat verder nog opviel: af en toe veel stuurbewegingen bij weinig snelheid. Bij het wegrijden uit een pakeervak hoorde ik mijn voorbanden helemaal schuren omdat het stuur helemaal ging draaien om weg te rijden (was helemaal niet nodig), mijn arme banden.

Verder heel leuk, magisch. :)
Vergeet niet dat die auto meer ziet dan jij. Ik ken de situatie niet. Maar de auto kijkt simultaan 360 graden natuurlijk, en kan wellicht over / langs een heg wel zien of er wat is. Misschien grappig om een plaatje te delen van de situatie?

• Setho23
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:41
Is het zo dat je telkens weer 24 uur moet wachten voordat ie weer op de update checkt, wanneer je in de auto zelf op software hebt gedrukt? Of pusht Tesla zelf ook binnen deze 24 uur updates naar je auto toe? M.a.w. maakt het uit of je hierop drukt of eigenlijk niet?

• Conifeer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:55
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:10:
[...]

Vergeet niet dat die auto meer ziet dan jij. Ik ken de situatie niet. Maar de auto kijkt simultaan 360 graden natuurlijk, en kan wellicht over / langs een heg wel zien of er wat is. Misschien grappig om een plaatje te delen van de situatie?
bij mij rijdt de auto ook niet oprit op, gaat er voor staan, gaat stukje achteruit, en rijd weer stukje vooruit en stopt ergens op de straat, zou eigenlijk 15 meter oprit moeten oprijden en stoppen

• Mar.tin
Setho23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:11:
Is het zo dat je telkens weer 24 uur moet wachten voordat ie weer op de update checkt, wanneer je in de auto zelf op software hebt gedrukt? Of pusht ook binnen deze 24 uur updates naar je auto toe? Maw maakt het uit of je hierop drukt of eigenlijk niet?
De auto checkt zelf tussendoor ook. Zeker bij deze dingen die een betaalde feature activeren :)

• Maurice-
  • Nu online
Is het zo dat je telkens weer 24 uur moet wachten voordat ie weer op de update checkt, wanneer je in de auto zelf op software hebt gedrukt? Of pusht Tesla zelf ook binnen deze 24 uur updates naar je auto toe? M.a.w. maakt het uit of je hierop drukt of eigenlijk niet?
Het is een placebo knopje. Het kan werken, als je precies op het juiste moment vernieuwd. En anders had je 'm op dat moment ook gekregen.

• Mar.tin
Conifeer schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:12:
[...]

bij mij rijdt de auto ook niet oprit op, gaat er voor staan, gaat stukje achteruit, en rijd weer stukje vooruit en stopt ergens op de straat, zou eigenlijk 15 meter oprit moeten oprijden en stoppen
Dat lijkt de parkeermodus, die is hevig beperkt in het maximale koppel dat er geleverd mag worden (Heeft ook moeite met een schuine parkeerplaats met zo'n afwaterings greppeltje ervoor) . Als je hem door-trapt met een beetje acceleratie zal die wellicht zijn handeling wel afmaken :)

• Conifeer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:55
Maurice- schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:13:
[...]

Het is een placebo knopje. Het kan werken, als je precies op het juiste moment vernieuwd. En anders had je 'm op dat moment ook gekregen.
iemand hier zei sentry mode uitzetten, ik denk dat het onzin is, maar deed het toch maar, en ineens update....

• Michiele93
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:15
Tesla pusht zelf de update. Mijn had gisterenavond om 20:32 gecheckt. Ik had vanochtend om 5:32 de update.

• Mar.tin
Conifeer schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:14:
[...]

iemand hier zei sentry mode uitzetten, ik denk dat het onzin is, maar deed het toch maar, en ineens update....
Tesla pusht de afgelopen dagen vaak in de avonden een batch updates.

• Setho23
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:12:
[...]

De auto checkt zelf tussendoor ook. Zeker bij deze dingen die een betaalde feature activeren :)
Oh gelukkig :) Man, man, man, ik ben mijzelf een beetje aan het naaien denk ik doordat ik niet kan wachten. Had heel snel gesubscribed toen het kon. Daarna gecancelled en weer gesubscribed, ook zonder resultaat. En toen gisteravond weer gecancelled en gekocht (om na upgrade weer te restituten), alles tot nu toe zonder resultaat. Ik had overigens wel na aankoop direct melding in de auto Upgrade met de FSD features zoals ze van voor FSD supervised in het pakket zaten.

Maar nog wachtende dus....

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:22
Autoweek heeft FSD ook getest. Was best indrukwekkend zei hij als conclusie
Laatste gedeelte van de video rijd de auto fietspad op en kwam toen een politieauto tegen die aangaf dat hij daar niet mocht rijden. Wel leuk dat de redacteur zei tegen de politie dat de auto (FSD) dit gedaan had en gaf de auto de schuld, en dit terwijl hij verantwoordelijk is. Hij en de auto hebben het blauwe bord met fiets op niet gezien.
Voor de rest was de rit best wel goed
YouTube: Zo doet de zelfrijdende Tesla (FSD) het in Nederland: Rijd met ons m...

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:16
Setho23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:17:
[...]

Oh gelukkig :) Man, man, man, ik ben mijzelf een beetje aan het naaien denk ik doordat ik niet kan wachten. Had heel snel gesubscribed toen het kon. Daarna gecancelled en weer gesubscribed, ook zonder resultaat. En toen gisteravond weer gecancelled en gekocht (om na upgrade weer te restituten), alles tot nu toe zonder resultaat. Ik had overigens wel na aankoop direct melding in de auto Upgrade met de FSD features zoals ze van voor FSD supervised in het pakket zaten.

Maar nog wachtende dus....
Vrees dat je de timing niet mee hebt.

• Setho23
Gisteravond had mijn neef me nog even opgepikt voor een ritje, om de 'pijn' wat te verzachten. Flawless. En vanochtend nog even met mijn collega. Haha, zij wel ;) Maar wat is het supervet.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.