FSD rijdt heel soepel en veilig, nog maar een uurtje in de auto gezeten vanochtend maar nu eigenlijk al helemaal verkocht, dit is de toekomst! Maaar..... om het echt goed te maken zijn er nog wel wat veranderingen nodig
Het is allemaal nog niet perfect en het is heel erg wennen. De auto rijdt voor mij te passief en traag. Waar ik zelf even iemand zou inhalen, linkerbaan zou pakken of net iets boven de maximale snelheid zou rijden, daar rijdt FSD flink onder de maximale snelheid. Allemaal wettelijk correct, maar voor de doorstroming niet fijn, ook hinder voor andere weggebruikers op sommige plekken. Ik merk nu ook hoe traag de wettelijke snelheid eigenlijk voelt als je zelf altijd daar wat boven rijdt. Daarvan wordt je je pas echt bewust als een systeem zich de hele tijd aan de regels houdt en mensen om je heen ongeduldig lopen te drukken. Maar goed, ik laat het systeem lekker z'n ding doen, laat mensen maar lekker ongeduldig doen
Paar plekken waar FSD onder andere problemen ondervindt:
- Op N-wegen (met groene streep, mag 100 km/h) pakt de auto een snelheid flink onder de maximum. FSD voelt zich comfortabel bij een snelheid van ~ 90 km/h en vertraagt daar ook automatisch weer naartoe nadat je wat gas bijgeeft.
- Binnen de bebouwde kom (50 km/h) zijn er plekken waar de auto zich comfortabel voelt bij 40-45 km/h. Dat mag echt wel naar de 50. Ben daar vanochtend een paar keer ingehaald door ongeduldige kwallen in bestelbusjes

- Bij 30 km/h voelt de auto zich pas comfortabel rond de 20-25, zelfs als er geen wegen van rechts komen of als alles overzichtelijk is. Hier heb je vrijwel altijd een ongeduldig bumperklevertje achter je zitten.
- Bij wegwerkzaamheden remt FSD best agressief af. Andere wegmisbruikers houden zich niet zo graag aan de 30 km/h die op die borden staat. Dat zorgt weer voor agressie in het verkeer en mensen die je onveilig gaan inhalen.
- Bij verkeerslichten moet je soms nog wel zelf het pedaal indrukken, anders blijft ie lekker staan.
- Parkeren is echt drama. De "poging" die het deed was letterlijk 10x heen en weer rijden, niet eens richting een parkeervak...
Meeste van de feedback komt wel gewoon neer op snelheid. Het rijdt echt wel een beetje als een onzekere bestuurder die niet hard durft te gaan. Op zich veilig en prima, maar het mag allemaal wel wat vlotter mee met het andere verkeer. Ik hoop binnenkort op mooie updates met parkeren en speed profiles, want in de basis is dit wel echt een mooi systeem.
[
Voor 9% gewijzigd door
Robberino op 14-04-2026 10:45
]