Ik rij nu nog een XC40 recharge ultimate MY24 die ik nieuw gekocht heb, en ik ben slechts een keer terug geweest naar de dealer voor een 30000 beurt. Ik heb alleen een aantal zeer minor software issues gehad die via OTA zijn opgelost. Geen enkel probleem gehad dus, en het is een zeer comfortable en fijne auto. Begin volgend jaar ruil ik hem in voor een EX60 P10 Ultra, niet omdat de XC40 niet bevalt maar gewoon omdat het kan, en ik in verband met 3 grote honden toch iets groters zocht.MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
Kortom: wat kunnen Volvo rijders die al een EX40/EX30 wellicht gewend zijn hierover zeggen? Klopt het een beetje of is het zwaar overtrokken? En wellicht het vergelijk met Polestar, specifiek de 4?
Ik heb een C40 gereden nu 2x een EX40. Heel soms even het infotainmentsysteem herstarten. Het panoramadak glas is een keer vervangen. Verder geen issues. Stabiele, fijne auto!MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
Even een algemene vraag voor de Volvo rijders onder ons: ik gebruik ook af en toe Claude voor wat vragen en ik weet dat AI niet te vertrouwen is altijd, maar ik zie dat als startpunt om vervolgens zelf verder uit te zoeken.
Zo ook nu: ik ben aan het twijfelen over de EX60 en vind bijv. de Polestar 4 als occasion (€45k voor een 2024 model, 30.000km, gelijk aan een Ultra uitvoering bij Volvo, 2 jaar garantie) erg interessant en hoewel het model me niet aanspreekt heb ik een vriend die onlangs voor de EX40 gegaan is en er net 2000 km op heeft zitten en daar erg tevreden over is tot nu toe met goede dealerervaring enzo.
Maar omdat ik in het Polestar 4 topic veel meldingen over bugs/issues tegenkwam ben ik Claude dus gaan vragen hoe dat in Europa (om geen VS/Azië ervaringen erin te krijgen) zit tov de EX40 of EX90 qua betrouwbaarheid en die zegt dat er relatief veel recalls zijn (geweest) bij zowel de EX40 als de Polestar/Zeekr merken en er ook veiligheidsissues gemeld worden met oa intrekbare deurgrepen en vingers die klem komen te zitten maar ook adaptieve cruise control die traag werkt, slingert en onverwacht remt in sommige gevallen.
En hij benoemt Volvo met de EX40, EX30 en EX90 (dus alle nieuwe EV's behalve de ES90) qua betrouwbaarheid middelmatig tot zwak. En er bij alle modellen veel softwareproblemen zijn geweest die bij sommige modellen nog altijd niet volledig opgelost zouden zijn.
Ik twijfel een beetje aan die stellingen juist omdat Volvo hét merk is als het om veiligheid aankomt. Softwarebugs kan ik nog wel inkomen en kan heel vervelend zijn. En de deurgrepen zou inderdaad rot zijn als dat gebeurt, ik heb zelf ook 2 kinderen dus je wilt niet dat ze ertussen komen. Maar dat geldt voor de EX60 uiteraard weer niet.
Kortom: wat kunnen Volvo rijders die al een EX40/EX30 wellicht gewend zijn hierover zeggen? Klopt het een beetje of is het zwaar overtrokken? En wellicht het vergelijk met Polestar, specifiek de 4?
In 2021 vond ik dat ik toe was aan een elektrische auto. Volvo was mijn standaard maar de XC40 Recharge kon mij niet overtuigen. Het werd de Kia EV6 GT-line AWD. Eén jaar tevreden en probleemloos, hoewel de bouwkwaliteit duidelijk minder was dan Volvo. Toen begonnen de problemen, 12V-accu, can bus storingen diverse ritten met een bergingsvoertuig en een onwillige dealer die nooit tijd had. De ICCU-problemen zijn mij bespaard gebleven, maar hingen als een donkere wolk in de lucht. In 23/24 werden de aandrijving en accu van de XC40 aangepakt, voor mij aanleiding om opnieuw naar de nu EX40 hetende Volvo te kijken. EV6 opgedoekt en sinds 2024 in een EX40. Deze doet het altijd, langzaam ebt het gevoel weg, zou ie vandaag starten? De EX40 is een prettige auto, zonder allerlei gimmicks die je toch bijna nooit gebruikt. Recht toe recht aan, zo als ik van Volvo gewend ben. Alleen de ruimte achter de achterbank vind ik wat te krap, de voornaamste reden om nu naar de EX60 te kijken. Na een proefrit weet ik dat er meer redenen zijn, de EX60 overtroeft de EX40 op veel meer punten. Het Kia-avontuur houdt mij alleen tegen om nu al een EX60 te bestellen, ik wacht nog even tot ik een goed beeld heb van de praktijk.MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
Even een algemene vraag voor de Volvo rijders onder ons:
……..
EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V148-117-112(2x) V147-116-115(1x) - CT003 V122 - HBC 4.15.0
Ik heb vanaf eind 2020 zowel een xc40P8 als een C40 Twin gehad. De P8 was een van de eerste in NL. Problemen heb ik er nooit mee gehad, wel ergernissen want in het begin van de P8 was de software namelijk nog niet compleet en er nog geen telefoon app was. En juist dat laatste is met een EV belangrijk. Ook Google Maps was ‘nog een beetje dom’, er waren geen filters voor laadpunten etc. En er waren bijna geen nuttige apps. Met iedere OTA werd de auto beter en completers. Ik heb ooit mechanische of elektrische defecten gehad in die 4 jaar met beide auto’s. Ik weet dat er mensen zijn geweest die in het begin last hadden met de 12v accu die leegliep. Dat was ook een kwestie van software .MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
Even een algemene vraag voor de Volvo rijders onder ons: ik gebruik ook af en toe Claude voor wat vragen en ik weet dat AI niet te vertrouwen is altijd, maar ik zie dat als startpunt om vervolgens zelf verder uit te zoeken.
Zo ook nu: ik ben aan het twijfelen over de EX60 en vind bijv. de Polestar 4 als occasion (€45k voor een 2024 model, 30.000km, gelijk aan een Ultra uitvoering bij Volvo, 2 jaar garantie) erg interessant en hoewel het model me niet aanspreekt heb ik een vriend die onlangs voor de EX40 gegaan is en er net 2000 km op heeft zitten en daar erg tevreden over is tot nu toe met goede dealerervaring enzo.
Maar omdat ik in het Polestar 4 topic veel meldingen over bugs/issues tegenkwam ben ik Claude dus gaan vragen hoe dat in Europa (om geen VS/Azië ervaringen erin te krijgen) zit tov de EX40 of EX90 qua betrouwbaarheid en die zegt dat er relatief veel recalls zijn (geweest) bij zowel de EX40 als de Polestar/Zeekr merken en er ook veiligheidsissues gemeld worden met oa intrekbare deurgrepen en vingers die klem komen te zitten maar ook adaptieve cruise control die traag werkt, slingert en onverwacht remt in sommige gevallen.
En hij benoemt Volvo met de EX40, EX30 en EX90 (dus alle nieuwe EV's behalve de ES90) qua betrouwbaarheid middelmatig tot zwak. En er bij alle modellen veel softwareproblemen zijn geweest die bij sommige modellen nog altijd niet volledig opgelost zouden zijn.
Ik twijfel een beetje aan die stellingen juist omdat Volvo hét merk is als het om veiligheid aankomt. Softwarebugs kan ik nog wel inkomen en kan heel vervelend zijn. En de deurgrepen zou inderdaad rot zijn als dat gebeurt, ik heb zelf ook 2 kinderen dus je wilt niet dat ze ertussen komen. Maar dat geldt voor de EX60 uiteraard weer niet.
Maar voor bijna iedereen was EV een nieuwe tak van sport en mem worstelde met software. Zpwel onder de nieuwe groep van eerste EV rijders als bij sommige dealers heerste veel onwetendheid. Ik denk dat de reputatie van het eerste uur daar mede op gebaseerd is.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60
Ik begin me terwijl ik jouw verhaal lees toch af te vragen... rijd ik nu in jouw oude EV6?ERN5T schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:03:
[...]
In 2021 vond ik dat ik toe was aan een elektrische auto. Volvo was mijn standaard maar de XC40 Recharge kon mij niet overtuigen. Het werd de Kia EV6 GT-line AWD. Eén jaar tevreden en probleemloos, hoewel de bouwkwaliteit duidelijk minder was dan Volvo. Toen begonnen de problemen, 12V-accu, can bus storingen diverse ritten met een bergingsvoertuig en een onwillige dealer die nooit tijd had. De ICCU-problemen zijn mij bespaard gebleven, maar hingen als een donkere wolk in de lucht. In 23/24 werden de aandrijving en accu van de XC40 aangepakt, voor mij aanleiding om opnieuw naar de nu EX40 hetende Volvo te kijken. EV6 opgedoekt en sinds 2024 in een EX40. Deze doet het altijd, langzaam ebt het gevoel weg, zou ie vandaag starten? De EX40 is een prettige auto, zonder allerlei gimmicks die je toch bijna nooit gebruikt. Recht toe recht aan, zo als ik van Volvo gewend ben. Alleen de ruimte achter de achterbank vind ik wat te krap, de voornaamste reden om nu naar de EX60 te kijken. Na een proefrit weet ik dat er meer redenen zijn, de EX60 overtroeft de EX40 op veel meer punten. Het Kia-avontuur houdt mij alleen tegen om nu al een EX60 te bestellen, ik wacht nog even tot ik een goed beeld heb van de praktijk.
Zonder gekheid: ik heb nu 2x ICCU problemen gehad, 1x snellaadprobleem op vakantie waardoor de hele kabelboom vervangen moest worden, airbagstoring op vakantie en nog een handvol aan andere kleinere en grotere storingen. Dus ja, hij gaat er inderdaad gewoon uit. Voor eigen land vind ik het los van al het gedoe en de tijdrovende afspraken nog op het randje van acceptabel, maar ik durf er niet meer mee naar het buitenland, dat wil ik mijn gezin geen 3e keer aandoen.
De XC40/EX40 moet ik toegeven dat ik die altijd weggezet heb als "outdated" en omdat het ook geen 800V architectuur heeft vind ik het lastig om die stap terug te doen. Niet dat 800V een must is, maar wel erg fijn, dat deel is iets wat weinig gewenning nodig heeft. En het interieur spreekt me niet heel erg aan, ik vind die periode van Volvo's met luchtroosters en verticale navigatieschermen niet het mooiste. Zeker niet lelijk overigens, maar het doet me zogezegd weinig.
Goed punt ook van de EX60 icm je Kia avontuur, het liefst doe ik dat ook, zeg maar zoals de iX3 die nu net een half jaartje rondrijdt. Vandaar ook dat ik naar de Polestar 4 (want toch veel gedeeld met Volvo) ben gaan kijken ook en ben erg gecharmeerd van het interieur, maar gevoelsmatig voelt dat wel als een risicomerk. Kan goed gaan, maar ook misgaan, want hoeveel is Volvo en hoeveel is "het is toch Polestar, dus we gooien Volvo's naam niet te grabbel, daarom gaan we lekker pionieren" en dus mogelijk iets te cutting-edge?
Dit klinkt net als de verhalen boven je erg hoopvol, thanks! Want echt stil komen te staan of problemen met rode waarschuwingsicoontjes zijn het vervelendst en kunnen je vakantie bijv. verpesten, iets wat ik nu 2 jaar achtereenvolgens met de EV6 gehad heb.Mga1600 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
Ik heb vanaf eind 2020 zowel een xc40P8 als een C40 Twin gehad. De P8 was een van de eerste in NL. Problemen heb ik er nooit mee gehad, wel ergernissen want in het begin van de P8 was de software namelijk nog niet compleet en er nog geen telefoon app was. En juist dat laatste is met een EV belangrijk. Ook Google Maps was ‘nog een beetje dom’, er waren geen filters voor laadpunten etc. En er waren bijna geen nuttige apps. Met iedere OTA werd de auto beter en completers. Ik heb ooit mechanische of elektrische defecten gehad in die 4 jaar met beide auto’s. Ik weet dat er mensen zijn geweest die in het begin last hadden met de 12v accu die leegliep. Dat was ook een kwestie van software .
Maar voor bijna iedereen was EV een nieuwe tak van sport en mem worstelde met software. Zpwel onder de nieuwe groep van eerste EV rijders als bij sommige dealers heerste veel onwetendheid. Ik denk dat de reputatie van het eerste uur daar mede op gebaseerd is.
En ik gok dat je "nooit" bedoelt bij je zin over mechanische of elektrische defecten, toch?
Op zich zou ik het niet erg vinden als er tijdelijke softwareproblemen zijn, afgaande op jullie verhalen zit daar sowieso een goede stijgende lijn in, dus dat is positief.
“Nooit” gaat bij mij niet alleen over het ontbreken van defecten van welke soort dan ook, maar ook over het weggebleven zijn van storingen. Wel af en toe moeten resetten maar daar blijft het dan ook bij..De auto’s hebben het altijd gedaan, me nooit laten staan. Alleen was het in het prille begin wel eens puzzelen omdat er geen app was en weinig informatie. Maar dat is allemaal goed gekomen ook bij de eerste auto’s. Kortgeleden nog heeft iedere volvo AAOS auto - ook die van 2020 een belangrijke update gehad met nieuwe infotainment schermen.MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:41:
[...]
Dit klinkt net als de verhalen boven je erg hoopvol, thanks! Want echt stil komen te staan of problemen met rode waarschuwingsicoontjes zijn het vervelendst en kunnen je vakantie bijv. verpesten, iets wat ik nu 2 jaar achtereenvolgens met de EV6 gehad heb.
En ik gok dat je "nooit" bedoelt bij je zin over mechanische of elektrische defecten, toch?![]()
Op zich zou ik het niet erg vinden als er tijdelijke softwareproblemen zijn, afgaande op jullie verhalen zit daar sowieso een goede stijgende lijn in, dus dat is positief.
Weer mooie nieuwe review:
YouTube: Beats BMW iX3 and Mercedes GLC? Volvo EX60 road trip with Autobahn, ...
YouTube: Beats BMW iX3 and Mercedes GLC? Volvo EX60 road trip with Autobahn, ...
Heb de video net zitten bekijken. Volvo komt er zonder meer heel goed vanaf qua rijden en ook qua laadsnelheid. Nog sneller ‘dan in de folder’. Vind alleen dat ze wel vaak doorzemelen over de noise cancelling.
[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 18-08-2026 18:46 ]
Ik heb vandaag de specificatie van mijn bestelling (P10 Ultra) definitief gemaakt qua kleur etc. Mijn allereerste keus was Aurora met zwarte bekleding en de zwarte 21” wielen (6 spaken). De dealer had een XC90 in de showroom staan in die kleur en een XC60 die buiten stond. En soms leek de auto dan wel roze. De volgende keuze was Forest Green met Cardamon interieur en de 22” wielen ( om dat wat saaie en veilige groen/grijs wat pit te geven. Blijft een mooie kleur maar mijn vrouw vindt die grote wielen niet mooi (ik wel, maar het kost 30 km aan range t.o.v 21” inch). De derde en laatste keus ( dus zoals hij nu in de bestelling staat) is Ony Black met de 21“ wielen, donker glas en en Cardamon Nappa bekleding. Hehe….dat was een hele bevalling. Hijngaat er dus ongeveer zo uit zien
(plaatje)
(plaatje)
Gefeliciteerd! Ook met het dark pack (IPV chroom)?Mga1600 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:13:
Ik heb vandaag de specificatie van mijn bestelling (P10 Ultra) definitief gemaakt qua kleur etc. Mijn allereerste keus was Aurora met zwarte bekleding en de zwarte 21” wielen (6 spaken). De dealer had een XC90 in de showroom staan in die kleur en een XC60 die buiten stond. En soms leek de auto dan wel roze. De volgende keuze was Forest Green met Cardamon interieur en de 22” wielen ( om dat wat saaie en veilige groen/grijs wat pit te geven. Blijft een mooie kleur maar mijn vrouw vindt die grote wielen niet mooi (ik wel, maar het kost 30 km aan range t.o.v 21” inch). De derde en laatste keus ( dus zoals hij nu in de bestelling staat) is Ony Black met de 21“ wielen, donker glas en en Cardamon Nappa bekleding. Hehe….dat was een hele bevalling. Hijngaat er dus ongeveer zo uit zien
(plaatje) [Afbeelding]
Nee, ik vind het juist grappig dat het streepje in de wielen terugkomt in de drempels. Anders wordt hij wel heel erg zwart …haha. Allemaal kwestie van persoonlijke smaak …marteltor schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:17:
[...]
Gefeliciteerd! Ook met het dark pack (IPV chroom)?
Niet op de foto te zien, maar wel in het echt, is dat er een ribbelprofiel in het vlak van de velg zit wat precies overeenkomt met de runnels van het plastic op de drempels. Ribbels zijn wel,lastig schoon te houden natuurlijk….en omdat ik een tweede set van dezelfde wielen als winterwielen heb besteld wordt dat in de winter helemaal een uitdaging. Maar je moet er wat voor over hebben……
[ Voor 38% gewijzigd door Mga1600 op 18-08-2026 18:25 ]
Ja klopt wel, op zwart vind ik het eigenlijk ook wel mooi. Ik heb Forrest lake genomen en daar wel Black pack genomen.Mga1600 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:19:
[...]
Nee, ik vind het juist grappig dat het streepje in de wielen terugkomt in de drempels. Anders wordt hij wel heel erg zwart …haha. Allemaal kwestie van persoonlijke smaak …
weet iemand of je hem zonder type aanduiding geleverd kan krijgen?
Je kunt ‘m (nog) niet zonder type plaatjes bestellen, maar de dealer kan ze er wel voor je afhalen ( heb het ook wel eens gedaan bij een eerdere auto (met een beetje warme fohn de lijm wat zacht maken en daarna met een nylon draadje er onderdoor - dan zijn ze er zo vanaf). De dealer kan de Volvo letter ook vervangen door zwarte letters.marteltor schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:20:
[...]
Ja klopt wel, op zwart vind ik het eigenlijk ook wel mooi. Ik heb Forrest lake genomen en daar wel Black pack genomen.
weet iemand of je hem zonder type aanduiding geleverd kan krijgen?
Ook mooi, maar dan moet je inderdaad de ‘dark’ uitvoering nemen zonder die mat chrome lijsten
Mijn dealer had het dan met name over zwarte letters op de achterzijde. Aan de voorzijde konden ze alleen de diagonale streep nog wrappen (want die blijft chroom, ook met dark pack) maar de Volvo letters laten ze ongemoeid, "omdat het anders een soort zwarte dop wordt".Mga1600 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:40:
[...]
De dealer kan de Volvo letter ook vervangen door zwarte letters.
Ook mooi, maar dan moet je inderdaad de ‘dark’ uitvoering nemen zonder die mat chrome lijsten
Kosten: €150 per zijde of €250 voor the whole shabang.
Die lijsten zijn vrij eenvoudig te wrappen. Daarom hebben wij ze maar gewoon zilverkleurig gelaten.Mga1600 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:40:
[...]
Ik heb het niet bekeken, maar wat zeggen ze over de noise cancelling? Dat het werkt of dat het niet werkt?Mga1600 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:02:
[...]
Heb de video net zitten bekijken. Volvo komt er zonder meer heel goed vanaf qua rijden en ook qua laadsnelheid. Nog sneller ‘dan in de folder’. Vind alleen dat ze wel vaak doorzemelen over de noise cancelling.
Ik vraag het want ik rij tegenwoordig op lange ritten graag met oordopjes in tegen het geluid, ja zelfs in een EV en nee, daarmee blokker je niet zoveel dat je geluid van buiten niet meer hoort.
Signatures zijn voor boomers.
Misschien moet je filmpje dan even kijken? Er zijn chapters toegevoegd. Volgens mij zeggen ze dat ze de auto bij 160 nog steeds heel stil vinden.
Klopt, maar ook dat hij het persoonlijk als een beetje vervelend ervaart bij lagere snelheden, zo’n soort opmerking komt meermaals voor in het filmpje. Ook al in zijn eerdere EX60 beschouwing. Zij vindt het fijn. En bij MB en de Ix4 (dat is een totaal andere prijsklasse) kun je noise cancelling uitschakelen wordt ook 2 x genoemd. En de iX3 is de voor de berijder best sturende maar hardst geveerde en lawaaiigste van de 3 auto’s, maar zij vond het als passagier in de iX3 niet heel fijn wegens de harde vering (blink-boink-boink zeggen ze daarvan. En hij heeft geen noise cancellkng en ook geen gelaagd glas standaard. , Hij vindt de BMW comfort stoelen van de iX3 het beste, zij zit heerlijk in de EX60 . Hij zit ook prima achterin de EX60 te werken met zijn laptop terwijl zij rijdt. Comfortabele vering, ruim, stil en verstelbare rugleuning achterin. Hij vindt achterin de lendesteun wel wat te prominent.marteltor schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:44:
Misschien moet je filmpje dan even kijken? Er zijn chapters toegevoegd. Volgens mij zeggen ze dat ze de auto bij 160 nog steeds heel stil vinden.
De EX60 is veruit de minst dure van de 3 en erg compleet en allround gewoon erg goed. Het is ook de snelst ladende van de 3, zelfs wat sneller dan de folder aangeeft.
Hun conclusie. Alle 3 prima auto’s. Allemaal een beetje duur. Ga op je eigen voorkeur af en kijk goed naar je dealer-relatie, da’s ook heel belangrijk. Dat zeiden we hier vorige week ook al tegen elkaar……
Het werkt enorm goed, ook bij heel snel rijden. Maar hij krijgt er bij lage snelheden een beetje raar gevoel op de oren van. Zijn bijrijdster vond het heerlijk stil en had er geen last van.Maasluip schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:27:
[...]
Ik heb het niet bekeken, maar wat zeggen ze over de noise cancelling? Dat het werkt of dat het niet werkt?
Ik vraag het want ik rij tegenwoordig op lange ritten graag met oordopjes in tegen het geluid, ja zelfs in een EV en nee, daarmee blokker je niet zoveel dat je geluid van buiten niet meer hoort.
En mijn eigen ervaring: ik heb in mijn 2 proefritten ook genoten van de stilte, je hoort bizar weinig. En daarmee komt de stereo goed tot zijn recht. Ik heb nu in mijn XC60 ook B en W. Klinkt geweldig als je stilstaat of langzaam rijdt maar bij 120 gaat toch het rijgeluid een rol spelen (geen gelaagde ruiten). Bij de EX60 was het ook op die snelheid mooi dankzij de passieve ( dubbel glas) en actieve ( Noice cancelling) maatregelen. Persoonlijk heb ik nog nooit in een zo stille auto gereden.
Voor de mensen die een vergelijk willen zien tussen de BMW IX3 vs Mercedes GLC en Volvo EX60
(Helaas alleen pas deel 1) maar wel erg uitgebreide review.
Volvo EX60 vs BMW iX3 vs Mercedes GLC — Electric SUV Group Test (Part 1)
Theflying
Ik ben me aan het oriënteren voor een verzekering voor mijn EX60. Volvo Insurance komt er qua premie goed uit. Zijn er hier mensen die al Volvo rijden en verzekerd zijn bij Volvo? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen ivm de service?
Ik had ook goede premie. Ook minder strenge eisen voor beveiliging van de auto. En met schadeherstel wordt de auto altijd via de Volvo-dealer gerepareerd. Vind ik zelf wel prettig.Rudi L schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:00:
Ik ben me aan het oriënteren voor een verzekering voor mijn EX60. Volvo Insurance komt er qua premie goed uit. Zijn er hier mensen die al Volvo rijden en verzekerd zijn bij Volvo? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen ivm de service?
Ja, ik heb mijn Volvo ( en de vorige trouwens ook) daar verzekerd. Het fijne is dat afhandeling van een eventuele schade via je eigen Volvo dealer loopt. Voor een kapotte ruit bijvoorbeeld wordt je niet naar Carglass gestuurd, maar zorgt decdesjr voor reparatie met een originele ruit en wordt de kalibratie van de camera ook meteen gedaan.Rudi L schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:00:
Bovendien stellen ze - zoals al gezegd- minder eisen aan Alarm- certificaten etc.
Ik ben dus tevreden maar heb geen ervaring met serieuze schade (behalve die ruit dan)
En o ja….Bij afleveren van de auto schiet de dealer ook meteen alle informatie door naar de verzekering, je hoeft dus niets van te voren te regelen met een meldcode etc.
[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 20-08-2026 15:27 ]
Mijn EX60 wordt mijn 14e Volvo en heb de auto’s altijd via mijn eigen kantoor verzekerd bij ASR. De premies zijn zeker niet duurder dan via Volvo. ASR neemt als alarm/voertuigvolgsysteem genoegen met het ingebouwde Volvo on call. Deze week nog een EX 90 daar verzekerd zonder verdere eisen. Informeer eens bij een onafhankelijk tussenpersoon naar de mogelijkhedenRudi L schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:00:
Wat kost een beetje all risk dan voor een ex60 (ultra)?lmvoo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Ik had ook goede premie. Ook minder strenge eisen voor beveiliging van de auto. En met schadeherstel wordt de auto altijd via de Volvo-dealer gerepareerd. Vind ik zelf wel prettig.
Dat hangt af van je persoonlijke no-claim korting, vaak je leeftijd en je woonadres, wel/geen inzittenden verzekering, wel of geen nieuwwaarde etc etc. dus die vraag is niet met een enkel bedrag te beantwoorden.Worsteneter schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:29:
[...]
Wat kost een beetje all risk dan voor een ex60 (ultra)?
Je kunt bij veel verzekeraars online een premie-calculator invullen
Ik heb zelf nu 18 schade vrije jaren en heb de ex60 plus besteld. Ik heb de all-risk, bonus-malus beschermer, 250 eigen risico, Waarde accessoires 1500 (trekhaak achteraf), 3 jaar niewwaarde regeling, Schadeverzekering Inzittenden. 25000 kmWorsteneter schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:29:
[...]
Wat kost een beetje all risk dan voor een ex60 (ultra)?
Bij Volvo is dit 136,22 euro. (zakelijk)
Grootste reden, auto gaat naar Volvo garage bij schade (reparatie wordt alsnog wel uitgevoerd bij schade hersteller, maar onderdelen zullen van Volvo zijn) en geen gedoe met het alarm en dergelijke. Leen auto is een Volvo, service van Volvo. Die paar euro mij wel waard.
Je kan het ook zelf bij Volvo berekenen. Volvo Verzekering Berekenen
Theflying
Ik kwam in de berekening uit op € 120,74 voor een P10 Ultra
[ Voor 16% gewijzigd door Rudi L op 21-08-2026 11:12 ]
Heeft er iemand al ervaring met het verschil tussen fake-Nordico en Nappa-leder bij Volvo's?
De verkoper deed niet echt moeite om ons te overtuigen om voor echt leder te kiezen.
De verkoper deed niet echt moeite om ons te overtuigen om voor echt leder te kiezen.
Kunstleer wordt er meestal niet mooier op ( rekt een beetje , gaat een beetje lubberen op lange op termijn)) en leer wordt juist steeds mooier (op een doorleefde manier).Li1quid schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:48:
Heeft er iemand al ervaring met het verschil tussen fake-Nordico en Nappa-leder bij Volvo's?
Ik heb ook genoeg voorbeelden gezien van echt leer dat gaat lubberen.
@Martin123t met zo’n aankondiging verwachten we natuurlijk na het weekend een uitgebreide impressie in dit topic
Ik niet, ik heb 35 jaar leren stoelen in auto’s,. Gewoon eens in de paar maanden een beetje aandacht geven met een setje cleaner en protector.marteltor schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:28:
Ik heb ook genoeg voorbeelden gezien van echt leer dat gaat lubberen.
[ Voor 17% gewijzigd door Mga1600 op 21-08-2026 21:06 ]
Ik kreeg na een eerdere korte rit later ook de gelegenheid om de auto een avond en nacht mee te nemen voor een lange test. Ik heb Gemini (vooraf op mijn telefoon) een testrit laten uitzetten waarin snel rijden, alle soorten wegdek, korte en snelle bochten, krappe dorpsstraatjes etc.etc in voorkwamen. Grappig dat Gemini ook nog met suggesties kwam over een lokatie voor noodstops, krappe parkeersitituaties, een plek om de werking van de camera’s te beoordelen.Martin123t schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:49:
Dit weekeinde ben ik in de gelukkige omstandigheid om de P10 Ultra flink uit te proberen. Dus dat moeten we dan ook maar gaan doen.[Afbeelding]
Vergeet niet de verlichting in het donker te testen!
Geniet er van….. ik was na die testrit verkocht …. De auto ook trouwens ….
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 22-08-2026 08:54 ]
Men vindt de ix3 strakker sturen en prijst vervolgens de FSD van BMW waarbij je het stuur dus volledig uit handen geeft …. Is dat niet gek…?Theflying schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:21:
Voor de mensen die een vergelijk willen zien tussen de BMW IX3 vs Mercedes GLC en Volvo EX60
Opmerking: Wel belangrijk is om ter vermelden dat het om level 2 gaat, d.w.z. :De bestuurder blijft juridisch en praktisch 100% verantwoordelijk en moet continu de handen aan het stuur / aandacht op de weg houden.
De meerwaarde van level 2 is dus beperkt. Het wachten is wat mij betreft op level 4 waarbij je met een krantje en een kopje koffie achterin kunt gaan zitten …….
[ Voor 26% gewijzigd door Mga1600 op 22-08-2026 09:29 ]
Is niet gek naar mijn mening. Op lange saaie snelwegritten vind ik het prima als de auto (grotendeels) zelf zou sturen. Maar op binnenwegen stuur ik liever zelf.
Het een hoeft het ander dus wat mij betreft niet uit te sluiten.
Het een hoeft het ander dus wat mij betreft niet uit te sluiten.
Ook level 2 is al fijn voor een lange rit. 2 weken geleden 1800 km in 16 uur in mijn XC60 naar huis gereden, dankzij pilot assist goed te doen.
Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl
Met twee chauffeurs zou dat misschien nog kunnen. Met één chauffeur is het zwaar onverantwoord. 16 uur lang achter het stuur zitten is zelfs voor beroepschauffeurs niet voor niets verboden.peeweeherman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:55:
1800 km in 16 uur
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zeker! Ik heb er nog geen in het wild gespot.
Ik ook niet, maar zijn er naast die ‘paar’ exemplaren voor de dealers al auto’s aan klanten in NL afgeleverd?,Anand schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:37:
[...]
Zeker! Ik heb er nog geen in het wild gespot.
Ik denk dat ze een levering sessie hebben gedaan voor klanten in Zweden voor de social media, en dat ze nu vooral heel veel bezig zijn met het voorzien van dealers. Zie namelijk op de facebook groepen en Reddit niet heel veel berichten van personen die de Volvo hebben ontvangen. Soms post iemand iets over zijn ervaring met de Volvo maar hij zat bij de Social media levering.Mga1600 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:23:
[...]
Ik ook niet, maar zijn er naast die ‘paar’ exemplaren voor de dealers al auto’s aan klanten in NL afgeleverd?,
Theflying
De foto die ik plaatste is gemaakt in Oostenrijk, met Oostenrijks kenteken. Misschien zijn daar al leveringen gedaan.
[ Voor 21% gewijzigd door marteltor op 23-08-2026 22:55 ]
In NL stonden er eerder deze maand nog maar 75 op kenteken. Dat zullen de dealerautos zijn en een paar van VCNLin BeesdTheflying schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:36:
[...]
Ik denk dat ze een levering sessie hebben gedaan voor klanten in Zweden voor de social media, en dat ze nu vooral heel veel bezig zijn met het voorzien van dealers. Zie namelijk op de facebook groepen en Reddit niet heel veel berichten van personen die de Volvo hebben ontvangen. Soms post iemand iets over zijn ervaring met de Volvo maar hij zat bij de Social media levering.
Ik heb vandaag met mijn XC60 een rit van 470 km gemaakt allemaal snelweg overdag en heb onderweg dan ook inderdaad geen enkele EX 60 gezien
Leuk om hem eens te vergelijken tussen andere auto’s. Is dat een VW Passat links van?marteltor schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:55:
De foto die ik plaatste is gemaakt in Oostenrijk, met Oostenrijks kenteken. Misschien zijn daar al leveringen gedaan.
Dat lijkt me een vw golf stationsubutux schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 06:35:
[...]
Leuk om hem eens te vergelijken tussen andere auto’s. Is dat een VW Passat links van?
Hoogst waarschijnlijk een demo wagen. Leveringen aan particulieren zijn voorlopig enkel in Zweden gebeurd, en dan nog op hėėl kleine schaal.marteltor schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:55:
Dat lijkt mij ook, soms neemt een verkoper/medewerker die natuurlijk ook mee. Die moeten ook de auto leren kennen en er zo goed mogelijk over kunnen vertellen.Rudi L schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:03:
[...]
Hoogst waarschijnlijk een demo wagen. Leveringen aan particulieren zijn voorlopig enkel in Zweden gebeurd, en dan nog op hėėl kleine schaal.
Daarnaast zou Oostenrijk wel een heel aparte keuze zijn om daar leveringen te starten terwijl ze in de voor Volvo en EV's typische landen nog niet eens begonnen zijn, dan gaat het om Zweden zelf uiteraard, maar ook Noorwegen en Nederland als EV landen. Vanuit Zweden worden de Volvo's naar Noorwegen verscheept per vrachtwagen, maar alles vanaf Nederland en meer ten oosten/zuiden van ons komt via Rotterdam per boot en gaat dan verder.
Nog niet gezien. Had eind januari besteld. Denk dat ik dan bij de eerste batch zou moeten zitten. Voor nu is de "verwachte" leverdatum medio oktober.Mga1600 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:23:
[...]
Ik ook niet, maar zijn er naast die ‘paar’ exemplaren voor de dealers al auto’s aan klanten in NL afgeleverd?,
EX60 P10 is besteld.
Forest zonder dark pack en 22 inch zilver. Verkoper zei me dat 90% wel het dark pack kiest. Vond beide mooi dus ging er niet voor bijbetalen.
Heb m'n vrouw proberen te overtuigen om niet de 22inch te kiezen, maar de looks primeerde voor haar
(toegegeven zijn het wel de mooiste)
Levering zou eind november zijn, maar ik geloof er weinig van.
Forest zonder dark pack en 22 inch zilver. Verkoper zei me dat 90% wel het dark pack kiest. Vond beide mooi dus ging er niet voor bijbetalen.
Heb m'n vrouw proberen te overtuigen om niet de 22inch te kiezen, maar de looks primeerde voor haar
[ Voor 9% gewijzigd door Li1quid op 24-08-2026 11:13 ]
Dark of Bright is toch een keuze, zonder meeprijs? In ieder geval in NL...Li1quid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:13:
EX60 P10 is besteld.
Heb m'n vrouw proberen te overtuigen om niet de 22inch te kiezen, maar de looks primeerde voor haar(toegegeven zijn het wel de mooiste)
Dit is voor mij al reden genoeg om niet voor het dark pack te gaan.Li1quid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:13:
Verkoper zei me dat 90% wel het dark pack kiest.
Heb een tijdje naar een iX3 2022 model gekeken, daar was 90% (gevoelsmatig) ook met dark pack of hoe het ook precies heet en dan zwart interieur en een zwarte, donkergrijze of donkerblauwe lak. Je weet wel: de uitvoering die je buurman van 2, 5 én 8 deuren verder ook heeft. Toen ik daar een bijna champagnekleurige zilveren met chroom en sjiek bruin lederen interieur zag viel dat gelijk op als een mooie klassieke combinatie. Uiteindelijk niet voor die auto gegaan omdat ze behoorlijk rumoerig bleken te zijn qua wind+bandengeluid. Maar net als de Nardo Grey die door ieder merk overgenomen lijkt te worden (ja, ook Volvo: Vapour Grey) vind ik het maar een trend van niks. Maar stiekem ben ik ook blij met deze 'hype', want dan springt de combinatie die ik kies er tenminste een beetje uit.
Je hebt helemaal gelijk! Ik had een gele EX30 :-). Vapour Grey was zelfs een aantal jaar standaard/gratis.... meh.MooDyBLueS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
Dit is voor mij al reden genoeg om niet voor het dark pack te gaan.Er is al genoeg kuddegedrag en ik word persoonlijk een beetje moe van alle black-on-black auto's die er rondrijden van met name Audi, BMW enzo. Alles zo zwart mogelijk, volledig debadged met donkere logo's. Het is het leaserijders equivalent van een Golf met smokey achterlichten en foute bumpers als je het mij vraagt. Oftewel: ik snap de hype niet, want onderscheidend ben je al helemaal niet.
Heb een tijdje naar een iX3 2022 model gekeken, daar was 90% (gevoelsmatig) ook met dark pack of hoe het ook precies heet en dan zwart interieur en een zwarte, donkergrijze of donkerblauwe lak. Je weet wel: de uitvoering die je buurman van 2, 5 én 8 deuren verder ook heeft. Toen ik daar een bijna champagnekleurige zilveren met chroom en sjiek bruin lederen interieur zag viel dat gelijk op als een mooie klassieke combinatie. Uiteindelijk niet voor die auto gegaan omdat ze behoorlijk rumoerig bleken te zijn qua wind+bandengeluid. Maar net als de Nardo Grey die door ieder merk overgenomen lijkt te worden (ja, ook Volvo: Vapour Grey) vind ik het maar een trend van niks. Maar stiekem ben ik ook blij met deze 'hype', want dan springt de combinatie die ik kies er tenminste een beetje uit.
In België moeten we geld betalen om de aluminium inserts te vervangen met glossy dark plastiek.lmvoo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:22:
[...]
Dark of Bright is toch een keuze, zonder meeprijs? In ieder geval in NL...
In NL hebben we geen first edition…..Li1quid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:52:
[...]
In België moeten we geld betalen om de aluminium inserts te vervangen met glossy dark plastiek.![]()
[Afbeelding]
22” is mooi, maar kost wel range. Volgens de configurator is de range van een P10 met 22” 619 km, die met 21” 648km.Li1quid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:13:
EX60 P10 is besteld.
Heb m'n vrouw proberen te overtuigen om niet de 22inch te kiezen, maar de looks primeerde voor haar(toegegeven zijn het wel de mooiste)
Let wel, dat zijn WLTP-cijfers gemeten in Range-mode (dat is met verminderd vermogen en een ecostand van de airco). In normale modus gaat er op de display meteen 50km vanaf. Standaard modus lijkt me meestal een reëlere keuze.
Maar dan blijft dus nog maar 598 resp. 569 km over. Het reële verbuik ligt meestal ook nog eens 10-15% hoger dan WLTP verbruik., Dus is de effectieve range van 100% naar 0% dan ‘ineens’ nog maar rond 510 (21”) resp.480 km. (22”).,
Maar op een lange rit met een (paar) keer snelladen onderweg rij je niet van 100% vol naar 0% leeg maar van 80 of 90% naar 10% zodat er van die eerdere getallen tussen laadbeurten maar effectief 70% of 80% moet rekenen.
Gelukkig laadt de auto heel snel en maak je niet dagelijks dat soort ritten.. Maar dan toch maalt 30 km meer of minder best een verschil! Daarom heb ik (met pijn) voor 21” gekozen (6-spaaks zwarte) en niet voor 22”
Maar op een lange rit met een (paar) keer snelladen onderweg rij je niet van 100% vol naar 0% leeg maar van 80 of 90% naar 10% zodat er van die eerdere getallen tussen laadbeurten maar effectief 70% of 80% moet rekenen.
:strip_exif()/f/image/1S62w2quYirrC2yzfEK5ve3P.jpg?f=fotoalbum_large)
mwah...op lange ritten mik ik tegenwoordig op 5% bij aankomst...met soms enige afwijking naar beneden Overigens denk ik dat je range nog wel een stuk minder is tijdens een lange rit, want wltp is grotendeels 30/50/80 km/u weten, en 120-130 km/u is maar klein deel. Door de luchtweerstand gaat verbruik dan hard omhoog. Dat is ook waarom ik met een standard Range model y met 450km wltp op snelweg nagenoeg even ver kom als met Ford Mustang met 600km wltp.
[ Voor 15% gewijzigd door marteltor op 24-08-2026 15:41 ]
5% vind ik tegenwoordig krap! Ik ga voor de P12 Ultra die ik besteld heb uit van 500km realistisch onder alle omstandigheden.marteltor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:35:
[...]
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]mwah...op lange ritten mik ik tegenwoordig op 5% bij aankomst...met soms enige afwijking naar benedendit is overigens wel met Tesla Superchargers, die het gewoon altijd doen.
Overigens denk ik dat je range nog wel een stuk minder is tijdens een lange rit, want wltp is grotendeels 30/50/80 km/u weten, en 120-130 km/u is maar klein deel. Door de luchtweerstand gaat verbruik dan hard omhoog. Dat is ook waarom ik met een standard Range model y met 450km wltp op snelweg nagenoeg even ver kom als met Ford Mustang met 600km wltp.
800km * 70% = 560km
Om die reden wil ik de 117kWh van de P12, in alle omstandigheden voldoende bereik hebben. Waar nodig even aan de snellader en weer door!
Rij je momenteel al elektrisch?Snow_King schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
5% vind ik tegenwoordig krap! Ik ga voor de P12 Ultra die ik besteld heb uit van 500km realistisch onder alle omstandigheden.
800km * 70% = 560km
Om die reden wil ik de 117kWh van de P12, in alle omstandigheden voldoende bereik hebben. Waar nodig even aan de snellader en weer door!
Want ook de p12 gaat geen 500km range hebben bij -5 C, 140 km/u, met 4 man en skikoffer, licht omhoog naar Oostenrijk
[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 24-08-2026 16:17 ]
Sinds 2013 in Model S, inmiddels >500.000km elektrisch gereden.marteltor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:15:
[...]
Rij je momenteel al elektrisch?
Want ook de p12 gaat geen 500km range hebben bij -5 C, 140 km/u, met 4 man en skikoffer, licht omhoog naar Oostenrijkik vind dat vanaf 600km wltp bereik het vooral nog gaat om laadsnelheid. Dat is op zich bij alle ex60's prima voor elkaar.
Ok, de situatie die jij schetst gaat inderdaad niet gebeuren, dat vind ik persoonlijk een ‘extreme’, iets wat ik nooit rijd (skikoffer).
Er zal altijd een situatie te verzinnen zijn waar de 500km niet te halen is
Ik laadde ook vaak bij Tesla met de (X)C40 maar je gaat daar niet profiteren van de hoge laadsnelheid van de EX60marteltor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:35:
[...]
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]mwah...op lange ritten mik ik tegenwoordig op 5% bij aankomst...met soms enige afwijking naar benedendit is overigens wel met Tesla Superchargers, die het gewoon altijd doen.
Overigens denk ik dat je range nog wel een stuk minder is tijdens een lange rit, want wltp is grotendeels 30/50/80 km/u weten, en 120-130 km/u is maar klein deel. Door de luchtweerstand gaat verbruik dan hard omhoog. Dat is ook waarom ik met een standard Range model y met 450km wltp op snelweg nagenoeg even ver kom als met Ford Mustang met 600km wltp.
Wellicht kan ik je troosten met het feit dat de BMW iX3 Neue Klasse een M-Sport pakket heeft die enkel en alleen uiterlijke veranderingen met zich meebrengt zoals andere bumpers, andere velgen en design van de stoelen, daar doodleuk € 3.995 voor vraagt en men dat er ook gewoon veelal voor betaalt. Je, die bijna 4k is geen typo.Li1quid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:52:
[...]
In België moeten we geld betalen om de aluminium inserts te vervangen met glossy dark plastiek.![]()
[Afbeelding]
P12 zou ik ook liever willen maar die kost 6000 E meer en ik krijg ook nog eens wat minder voor mijn huidige auto terug omdat de levertijd van de p12 een stuk langer is. Voor de paar keer per jaar dat de range echt spannend wordt heb ik dat prijsverschil niet over.Snow_King schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
5% vind ik tegenwoordig krap! Ik ga voor de P12 Ultra die ik besteld heb uit van 500km realistisch onder alle omstandigheden.
800km * 70% = 560km
Met de (X)C40 ( allebei Twin was de wltp 418 km, en daar redde ik het ook mee. De P10 met 21” heeft een range die 1,5 jeer groter is komt dus wel goed, zeker ook omdat hij zo veel sneller kan laden (bij het juiste station).
Er staan op YouTube een paar verbruikstesten bij verschillende snelheden. Heb even de linkjes niet paraat maar het verbruik wat me bijstaat is 21 a 22 kWh/100 km bij 120-130 constant op de snelweg in de zomer. Bij een bruikbaar capaciteit van 91 kw (P10) zou dat dan een range geven (100% tot 10%) van 350 km iof zoiets. Zou ik netjes vinden. In de winter natuurlijk een stuk minder, zeker op winterbanden.marteltor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:35:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Allemaal prima: ik moet toch iedere 2 a 2,5 uur wel even de benen strekken en/of plassen. Kunnen we meteen even bijladen…..
Nu besteld en levering eind november? Dat lijkt me inderdaad sterk!Li1quid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:13:
EX60 P10 is besteld.
Ik wil niet voor anderen bepalen hoe ze auto moeten rijden, maar de P12 heeft een WLTP van 810 km en volgens de voorlopige EVDB waardes (die vooraf conservatief ingeschat zijn) een real world range van 610 km. Zelfs als je van 80-10% rijdt zijn dat 427 werkelijke km's. Uitgaande van vakantie en dus snelweg km's zit je minstens aan 4,5 uur rijden eer dat de auto op 10% zit.Mga1600 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:09:
[...]
P12 zou ik ook liever willen maar die kost 6000 E meer en ik krijg ook nog eens wat minder voor mijn huidige auto terug omdat de levertijd van de p12 een stuk langer is. Voor de paar keer per jaar dat de range echt spannend wordt heb ik dat prijsverschil niet over.
Met de (X)C40 ( allebei Twin was de wltp 418 km, en daar redde ik het ook mee. De P10 met 21” heeft een range die 1,5 jeer groter is komt dus wel goed, zeker ook omdat hij zo veel sneller kan laden (bij het juiste station).
Dat kan een keer nuttig zijn, maar steevast is dat alles behalve bevorderlijk voor de gezondheid en mijn ervaring is dat er na ±2,5 tot 3 uur altijd wel weer iemand van het gezin (meestal meerderen) toe is aan een pauze. Dus wat heb je dan nog aan die extra km's die dan overblijven? Ga je dan niet laden, nog 1-1,5 uur doorrijden en dan wel laden? Lijkt mij niet, iedere EV rijder die ik ken zegt uiteindelijk "ik laad wanneer ik pauze neem" en daarna ga je weer zo ver als de mens het prettig vindt.
Mijn EV6 met 77 kWh accu kan ik op vakantieroutes zo'n 280-320 km mee komen wat van 80 naar 10% is, dat is ook ongeveer de max van wat wij persoonlijk als prettig ervaren. Het valt nu goed samen en soms ben je (zeker richting einde dag) al wat eerder toe aan pauze en laad je met 20/30/40% alweer op. Sterker nog: in Noorwegen rijd je veelal 60-70 km/u en met dat soort snelheden haal ik 400+ km van 80-10% en dat ervaarden wij allen als véél te lang. Weleens gedaan om het eens te testen, maar dat laatste uur zit je echt onrustig in de auto te wachten op eindelijk weer je benen strekken. En dan voelt de ±20-25 min laden bij de EV6 zelfs nog als te kort.
Kijk je naar de P6 en P10, die zijn 80-10% volgens EVDB resp. 320 km en 350 km. Beide gewoon heel goed, zeker als je meerekent dat ze allebei in 16 min op te laden zijn tot 80%.
Dit soort auto's hebben nu het punt bereikt dat de auto nooit meer de beperkende factor is, maar juist wij als mens. Want: groot bereik en zeer snel laden. Tuurlijk, neem vooral de P12 als dat vermogen graag wilt en geld geen rol speelt, maar ik kan me realistisch gezien maar heel weinig scenario's bedenken waarop puur op bereik de P12 nodig gaat zijn.
Dat klopt. Tesla is wel bezig nieuwe 800v palen neer te zetten, al is dat nog beperkt. Ook hebben we soms de tijd. Het mooie van de Volvo is de flexibiliteitMga1600 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:54:
[...]
Ik laadde ook vaak bij Tesla met de (X)C40 maar je gaat daar niet profiteren van de hoge laadsnelheid van de EX60
Hoewel deze situaties minder worden, maar zeker blijven bestaan: De stukken rijden over meerdere dagen op plekken waar je even niet kan laden. Denk aan Noorwegen, Zweden, Finland, dan ver bovenin. Zeker, daar heb je ook (snel)laders, maar minder.MooDyBLueS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:26:
[...]
Dit soort auto's hebben nu het punt bereikt dat de auto nooit meer de beperkende factor is, maar juist wij als mens. Want: groot bereik en zeer snel laden. Tuurlijk, neem vooral de P12 als dat vermogen graag wilt en geld geen rol speelt, maar ik kan me realistisch gezien maar heel weinig scenario's bedenken waarop puur op bereik de P12 nodig gaat zijn.
Ik vind ~100kWh bruikbaar fijn aan accu. Zo kan je ergens heen rijden en na 300km rijden de auto kunnen parkeren en nog steeds voldoende range hebben om een paar dagen later wat verder te rijden. Ik kom nog wel eens in the middle of nowhere met mijn auto's.
Zo is er een plek in Frankrijk waar ik 1x per jaar kom, tot voor kort kwam je daar de laatste snellader 100km voor die plek tegen, nu is dat nog 10km. Dat maakt een flink verschil.
Het geld maakt voor mij niet direct uit en voor mijn vrijheid en gemoedsrust vind ik die 100kWh fijn. Ook met V2L om dan daar enkele dagen goed gebruik van te kunnen maken.
Daar ben ik het niet mee eens, sterker nog: dat is pertinent niet waar. Niet alleen heeft Bjorn Nyland meerdere malen met oude Leaf's, Zoe's en recentere auto's bewezen dat het helemaal niet zo slecht is bovenin Scandinavië. Ja ze zijn dunner bezaaid, maar zeker geen géén 300+ km uit elkaar wat jij lijkt te suggereren met je argument omtrent "rijden over meerdere dagen".Snow_King schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:21:
[...]
Hoewel deze situaties minder worden, maar zeker blijven bestaan: De stukken rijden over meerdere dagen op plekken waar je even niet kan laden. Denk aan Noorwegen, Zweden, Finland, dan ver bovenin. Zeker, daar heb je ook (snel)laders, maar minder.
Ik vind ~100kWh bruikbaar fijn aan accu. Zo kan je ergens heen rijden en na 300km rijden de auto kunnen parkeren en nog steeds voldoende range hebben om een paar dagen later wat verder te rijden. Ik kom nog wel eens in the middle of nowhere met mijn auto's.
Zo is er een plek in Frankrijk waar ik 1x per jaar kom, tot voor kort kwam je daar de laatste snellader 100km voor die plek tegen, nu is dat nog 10km. Dat maakt een flink verschil.
Het geld maakt voor mij niet direct uit en voor mijn vrijheid en gemoedsrust vind ik die 100kWh fijn. Ook met V2L om dan daar enkele dagen goed gebruik van te kunnen maken.
Dan de feiten: hieronder een kaart vanuit ABRP met alle snelladers in Noord Scandinavië, waarbij sommige die dicht bij elkaar liggen op dit zoomniveau als 1 bolletje weergegeven worden, maar dat terzijde.
De pin die ik geselecteerd heb, is Ionity Saariselkä (Finland) met 6 400 kW laders, een van de meest afgelegen plekken qua afstand naar andere laders. De plekken eromheen zijn routetechnisch:
- onder: Ionity Sodankylä, 128 km rijden (niet hemelsbreed, echt rijden) 6x 350 kW
- boven: Recharge Utsjoki Ohcejohka, 195 km rijden, 4x 200 kW
- links: Ionity Levi, 234 km rijden, 6x 350 kW
En dan is dit een van de allerslechtste plekken die je kan hebben, Noord Finland. En ja, als je gaat zoeken zal er vast ergens een specifieke route te vinden zijn waar het misschien wel tegen de 300 km aan gaat schuren tussen 2 specifieke stops, maar ik heb deze ook semi-willekeurig eruit gepakt. Semi want ik heb wel gekeken naar waar de minste laadplekken (qua locaties, niet aantal laders) beschikbaar zijn en het verst uit elkaar liggen. Zoals je ziet is Noorwegen een stuk dichter bevolkt met snelladers. En wat ook goed te zien is, is hoe de 2 hoofdroutes in Zweden lopen: dwars door Zweden van Noord naar Zuid en langs de kust. Daar concentreren de snelladers zich ook.
Verder moet je uiteraard vooral doen wat je zelf fijn vindt qua P10/P12, daar ligt het niet aan, maar we moeten geen onwaarheden gaan rondslingeren want meerdere dagen rondrijden en niet kunnen (snel)laden is met alle respect de grootst mogelijke onzin in Scandinavië. Ik kom al jaren in Scandinavië en ook al ben je in the middle of nowhere, ik heb het met mijn 77 kWh EV6, 60 kWh Model 3 en 64 kWh e-Soul altijd prima gered, publieke laders (11 kW of soms trager) zijn er ook op veel plekken en anders is je granny charger ook nog altijd een optie, juist in Scandinavië op afgelegen plekken.
Ik snap niet echt wat je met je laatste opmerking bedoelt. Wat heeft Volvo dan wat andere merken niet hebben en het flexibeler maakt?marteltor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:42:
[...]
Dat klopt. Tesla is wel bezig nieuwe 800v palen neer te zetten, al is dat nog beperkt. Ook hebben we soms de tijd. Het mooie van de Volvo is de flexibiliteit
Dat je heel snel kan laden je wil, of goedkoop bij tesla als je meer tijd hebt.
Ik snap dan weer niet waarom je zoveel tijd steekt in bewijzen dat die 300km van snow king niet klopt. Het laden in Italië is ook ruk. Deze vakantie laders gehad die het niet doen, en snelladers die max 47kw leveren. Grotere accu van de p12 = meer range = minder vaak laden = minder gedoe. Of iemand dat het waard vindt is een persoonlijke keuze.
Ik snap dan weer niet waarom je zoveel tijd steekt in bewijzen dat die 300km van snow king niet klopt. Het laden in Italië is ook ruk. Deze vakantie laders gehad die het niet doen, en snelladers die max 47kw leveren. Grotere accu van de p12 = meer range = minder vaak laden = minder gedoe. Of iemand dat het waard vindt is een persoonlijke keuze.
Zie net op LinkedIn dat de EX60 Cross Country binnenkort in Nederland live te zien is. Ook leuk! Op Wheels Marienwaerdt in Beesd.
https://www.linkedin.com/posts/volvo-car-nederland_volvo-wheels-activity-7496477478220120064-TnDe
https://www.linkedin.com/posts/volvo-car-nederland_volvo-wheels-activity-7496477478220120064-TnDe
Laat iedereen voor zichzelf beslissen om te gaan voor P6, P10 of P12. Niemand hoeft zich te verantwoorden.
Voor wie nog aarzelt tussen de iX3 en de EX60: hier is een hele aardige en relaxte vergelijking : YouTube: BMW iX3 vs Volvo EX60: Which Electric SUV Wins?
Ik vind die video's altijd idioot. Alsof iedereen dezelfde criteria heeft. Dus wat betekent 'winnen'.Mga1600 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:29:
Voor wie nog aarzelt tussen de iX3 en de EX60: hier is een hele aardige en relaxte vergelijking : YouTube: BMW iX3 vs Volvo EX60: Which Electric SUV Wins?
Bij mij valt de iX3 af zonder er in gezeten te hebben. Interieur is lelijk, en optielijst te lang en hij maakt te veel lawaai. GLC heeft een configurator waarvoor je een Phd nodig hebt, dus nee bedankt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ze benoemen ook niet 1 winnaar, maar ze kiezen elk een ander, om bekende redenen.
Het concept om 'een winnaar' aan te duiden is dus zinloos... dat bewijzen ze daarmee.marteltor schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:40:
Ze benoemen ook niet 1 winnaar, maar ze kiezen elk een ander, om bekende redenen.
Eens! Er is maar een persoon die beslist welke auto het best bij je past … dat ben jezelf.Tommie12 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:05:
[...]
Ik vind die video's altijd idioot. Alsof iedereen dezelfde criteria heeft. Dus wat betekent 'winnen'.
Bij mij valt de iX3 af zonder er in gezeten te hebben. Interieur is lelijk, en optielijst te lang en hij maakt te veel lawaai. GLC heeft een configurator waarvoor je een Phd nodig hebt, dus nee bedankt.
Maar binnen het aanbod van dit soort video’s vind ik deze objectief en nog grappig ook.en ze beginnen de video al met te zeggen dat het allebei enorm goede auto’s zijn. En dat geloof ik, maar persoonlijk zou ik die ix3 niet willen
Voor de caravanners: YouTube: Das Ladeproblem! E-Auto + Anhänger auf Langstrecke | Volvo EX60 Härt...
250km range voor de p10, 100-0%
[ Voor 6% gewijzigd door marteltor op 25-08-2026 17:54 ]
Dus dik en vet over de 30kWh/100 km. Was wel een flinke caravan. In de praktijk zal het dus stoppen zijn om de 180km.marteltor schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:48:
Voor de caravanners: YouTube: Das Ladeproblem! E-Auto + Anhänger auf Langstrecke | Volvo EX60 Härt...
Overlaatst reed ik een korte afstand met een kleine box aanhanger achter mijn Y, en ik ging ook over de 33 kWh/100km. Dat was het dubbele van mijn normaal verbruik.
Inderdaad een grote lompe caravan van 1500 kg. Oud model geen stroomlijn. Test was met 100 en 90 kmh.Tommie12 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:08:
[...]
Dus dik en vet over de 30kWh/100 km. Was wel een flinke caravan. In de praktijk zal het dus stoppen zijn om de 180km.
Overlaatst reed ik een korte afstand met een kleine box aanhanger achter mijn Y, en ik ging ook over de 33 kWh/100km. Dat was het dubbele van mijn normaal verbruik.
Wederom een use case waarom sommige mensen de accu van de p12 willen
Of een reden waarom je gewoon geen caravan wil….marteltor schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:34:
Wederom een use case waarom sommige mensen de accu van de p12 willen
De extra kost van de P12 tov de P10 is al makkelijk 1000€ per jaar, doe daar de afschrijving en stalling van een caravan bij, en de business case is busted.
Ik hoop dat we snel te weten komen wat het verschil in verbruik is tussen een P6 en P10. Ik heb jaren zonder AWD gereden en vind de voordelen behoorlijk beperkt, maar ik zou wel graag die iets grotere batterij willen. P8 RWD met 100kWh… waar blijven ze er mee.
Maar @marteltor schreef niet dat mensen de P12 willen maar dat ze accu van de P12 willen.Tommie12 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:08:
Of een reden waarom je gewoon geen caravan wil….
De extra kost van de P12 tov de P10 is al makkelijk 1000€ per jaar, doe daar de afschrijving en stalling van een caravan bij, en de business case is busted.
Ik hoop dat we snel te weten komen wat het verschil in verbruik is tussen een P6 en P10. Ik heb jaren zonder AWD gereden en vind de voordelen behoorlijk beperkt, maar ik zou wel graag die iets grotere batterij willen. P8 RWD met 100kWh… waar blijven ze er mee.
En die dan gewoon met enkel RWD. Dan mag die P8 heten, en dan sta ik binnen een paar weken bij de dealer voor een offerte.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een “P8” lijkt me voorlopig niet aan de orde.
Er is wel wat vreemds aan de hand met de pricing en die lijkt er op gericht om te standaardiseren. Het verschil in prijs tussen de P6 en de P10 is ‘maar’ 3000 euro en voor dat geld krijg je een hoop, namelijk een tweede elektromotor, een grotere accu, actieve vering en nog meer. Kortom veel mensen zullen de P10 verkiezen. De stap van P10 naar P12 is 6000 E en voor dat geld krijg je ‘alleen’ een grotere accu en een andere tuning van precies dezelfde elektromotoren als de P10. Die financiële stap Is voor veel mensen te groot omdat de P10 al zoveel biedt. Dus wordt de P10 de voorlopige ‘standaard‘ denk ik.
Die scheve pricing doet mij wel vermoeden dat de P10 tijdelijk kunstmatig gunstiger geprijsd is om maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk marktaandeel van de bmw ix3 af te snoepen en ik kan me voorstellen dat als er eenmaal een mooie positie bereikt is dat de prijs van de P10 flink omhoog gaat en dichter bij P12 komt.
Het feit dat vroege bestellers van de P6 een gratis update kregen naar P10 past in het beeld van standaardiseren en doorpakken. Daarom lijkt me niet dat er op afzienbare termijn nog andere varianten zullen komen met andere aandrijf/accu combinaties.
Er is wel wat vreemds aan de hand met de pricing en die lijkt er op gericht om te standaardiseren. Het verschil in prijs tussen de P6 en de P10 is ‘maar’ 3000 euro en voor dat geld krijg je een hoop, namelijk een tweede elektromotor, een grotere accu, actieve vering en nog meer. Kortom veel mensen zullen de P10 verkiezen. De stap van P10 naar P12 is 6000 E en voor dat geld krijg je ‘alleen’ een grotere accu en een andere tuning van precies dezelfde elektromotoren als de P10. Die financiële stap Is voor veel mensen te groot omdat de P10 al zoveel biedt. Dus wordt de P10 de voorlopige ‘standaard‘ denk ik.
Die scheve pricing doet mij wel vermoeden dat de P10 tijdelijk kunstmatig gunstiger geprijsd is om maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk marktaandeel van de bmw ix3 af te snoepen en ik kan me voorstellen dat als er eenmaal een mooie positie bereikt is dat de prijs van de P10 flink omhoog gaat en dichter bij P12 komt.
Het feit dat vroege bestellers van de P6 een gratis update kregen naar P10 past in het beeld van standaardiseren en doorpakken. Daarom lijkt me niet dat er op afzienbare termijn nog andere varianten zullen komen met andere aandrijf/accu combinaties.
Het zou me ook niet verbazen als men al wist dat de p6 niet/slecht leverbaar zou zijn. Daarom kijken wie (slechts 3k) extra wil betalen, en degenen die toch een p6 bestellen de gratis upgrade geven...
Alle NL dealers hebben bij de introducties in Zweden een aantal weken geleden met zowel een P6 als een P10 kunnen rijden vertelde hij. Vsn beide types stonden er dan ook best flink wat. Mijn dealer heeft me foto’s laten zien : echt rijen in alle kleuren. Hij vond de P6 overigens snel genoeg.
Het lijkt dan ook eenmarketing keus om de P6 verder achteraan in de rij te zetten bij de productie - er is naar ik begrepen heb geen technische reden voor
Het lijkt dan ook eenmarketing keus om de P6 verder achteraan in de rij te zetten bij de productie - er is naar ik begrepen heb geen technische reden voor
Ik zie dit soort redenaties vaak, maar ik vind ze altijd scheef gaan (voor mijn use case).MooDyBLueS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:26:
[...]
Ik rij veel lange afstand ook in de winter en in duitsland, en dan heb je de combinatie vrieskou, soms dakkoffer, winterbanden, beladen noem maar op. En laten we ook realistisch zijn dat wanneer je normale snelweg snelheden rijdt van 130kmh (duitsland) de werkelijke range naar ruim sub 300km daalt, en dat is een volle accu, oftewel, opladen duurt dan ook niet meer 'even kort 10min opladen'.
En los van de winter, de rij snelheid is in het algemeen iets dat ik te weinig benoemd zie worden. Alle 'mooie' range cijfers zijn bijna altijd o.b.v. 100kmh snelheid. Heel misleidend.
De nieuwe BMW iX3 met 800km WLTP heeft bij een snelheid van 130kmh nog maar +-400km range (in de kou, winterbanden etc nog erger) en zelfs maar 200km als het echt tegen zit qua vreiskou en wind en beetje doorrijden (zelfde verhaal voor de P12 ongetwijfeld). En een volle charge van 10-20% naar weer 100% duurt dan al snel 30minuten minimaal (de pieklaad snelheid wordt zelden constant gehaald).
Neemt overigens niet weg dat ik zeer waarschijnlijk alsnog een EV volgend jaar ga bestellen (met enige tegenzin)...maar het utopische plaatje wat door velen wordt geschetst mag wel wat minder
[ Voor 27% gewijzigd door cd2013 op 26-08-2026 07:23 ]
Ben het eens dar de range onder niet-ideale omstandigheden altijd tegenvalt. Wind, snelheid, kou, de extra frictie van winterbanden maar ook die van all-seasons, de.bandenmaat, vochtige lucht, , natte straten…..het zijn allemaal ‘range- verstorende’ elementen. Veel kun je daar niet van beïnvloeden, maar om in ieder geval één van die factoren te optimaliseren’ koos ik er zelf voor om ondanks het mooiere uiterlijk van de 22” wielen toch voor 21” te kiezen. Scheelt 30 km.cd2013 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:06:
[...]
Ik zie dit soort redenaties vaak, maar ik vind ze altijd scheef gaan (voor mijn use case).
Ik rij veel lange afstand ook in de winter en in duitsland, en dan heb je de combinatie vrieskou, soms dakkoffer, winterbanden, beladen noem maar op. En laten we ook realistisch zijn dat wanneer je normale snelweg snelheden rijdt van 130kmh (duitsland) de werkelijke range naar ruim sub 300km daalt, en dat is een volle accu, oftewel, opladen duurt dan ook niet meer 'even kort 10min opladen'.
En los van de winter, de rij snelheid is in het algemeen iets dat ik te weinig benoemd zie worden. Alle 'mooie' range cijfers zijn bijna altijd o.b.v. 100kmh snelheid. Heel misleidend.
De nieuwe BMW iX3 met 800km WLTP heeft bij een snelheid van 130kmh nog maar +-400km range (in de kou, winterbanden etc nog erger) en zelfs maar 200km als het echt tegen zit qua vreiskou en wind en beetje doorrijden (zelfde verhaal voor de P12 ongetwijfeld). En een volle charge van 10-20% naar weer 100% duurt dan al snel 30minuten minimaal (de pieklaad snelheid wordt zelden constant gehaald).
Neemt overigens niet weg dat ik zeer waarschijnlijk alsnog een EV volgend jaar ga bestellen (met enige tegenzin)...maar het utopische plaatje wat door velen wordt geschetst mag wel wat minder
Daarnaast is mijn ervaring dat je de temperatuur in de winter in de auto tamelijk laag moet zetten (19 graden) zodat de stroom-slurpende verwarming niet al te hard hoeft te werken. Mer stuur- en stoelverwarming kun je jezelf toch goed op temperatuur houden. De stuur- en stoelverwarming zijn maar kleine verbruikers, dat helpt echt flink qua range!
Er staan diverse video’s op YouTube waaruit blijkt dat de korte laadtijden die Volvo claimt voor de P10 (10-80% in 16 of 17 minuten) in de praltijk ook echt gehaald worden. De P10 heeft een WLTP range doe 1,5 x die van mijn eerdere EV’s is en hij laadt een stuk sneller.
Die vorige auto’s brachten me waar ik wilde zijn, dat gaat nu weer lukken maar dan meer relaxed.
Keerzijde is wel (want geforceerd moeten stoppen met resultaat relaxter zijn is zeker waar) dat langere ritten (voorbeeld 1100km wintersport rit) niet meer in 1 dag kunnen omdat er gewoon 2 a 3 uur bij komt. En als je dan heen en terug moet, kost het je 2x extra hotel overnachting en 2 extra halve reisdagen. Ik ga regelmatig een lang weekend ergens heen in de winter, ik ben denk ik ook wel een uitzondering met deze ritten, maar toch, het beperkt mij meer dan ik lief heb.Mga1600 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
Die vorige auto’s brachten me naar ik wilde zijn, dat gaat nu weer lukken maar dan meer relaxed.
Dat een rit naar de wintersport een grotere uitdaging is snap ik, maar dat is bij omdat niet (meer) aan de orde. We zijn allebei dik in de 70. We maken wel trips in Europa in voor- of naseizoen. Eerder reden we bijna non-stop naar bijvoorbeeld de Provence of naar de Pyreneeën, maar tegenwoordig beschouwen we de heen- en terugreis ook al als vakantie en nemen het er van. Dus een (paar)tussenstop(s) in een leuke stadje of dorpje, eten dan ergens, lopen nog even dat dorp in (misschien een drankje op een terrasje). Daarna slapen in ons hotel, rustig genieten van het ontbijtje, dan misschien kijken we of er in dat dorp of de omgeving wat leuks te doen is. Bijvoorbeeld een museum, soms een markt, soms wat sightseeing. In dat geval gaan we dus pas na een paar uur rijden. Dan leg je per dag misschien 500 of 600 km af. We hebben als pensionado’s de tijd…….en in het voor-of naseizoen is er ook geen laadfile. We hebben veel geladen bij Tesla stations. Ging niet altijd even snel maar lukte wel altijd.cd2013 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Keerzijde is wel (want geforceerd moeten stoppen met resultaat relaxter zijn is zeker waar) dat langere ritten (voorbeeld 1100km wintersport rit) niet meer in 1 dag kunnen omdat er gewoon 2 a 3 uur bij komt. En als je dan heen en terug moet, kost het je 2x extra hotel overnachting en 2 extra halve reisdagen. Ik ga regelmatig een lang weekend ergens heen in de winter, ik ben denk ik ook wel een uitzondering met deze ritten, maar toch, het beperkt mij meer dan ik lief heb.
Ik ben me er van bewust dat je met een ICE flexibeler bent. Mijn XC60 PIH heeft een gecombineerde range van 1000 km of meer en zit natuurlijk is 5 minuten weer vol benzine. Er komt binnenkort een nieuwe XC60 met een accu range van 180-200 km . Dat is natuurlijk ook interessant en daar heb ik ook best over nagedacht. Maar niet gedaan….
Sja wij doen dat ook (eerst met Kia e Niro en meer recentelijk ford Mustang) en blijft een uitdaging tot op heden. Op heenweg nemen we overnachting, terug niet (dan daal je tenslotte gemiddeld ook 1 meter per kilometercd2013 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Keerzijde is wel (want geforceerd moeten stoppen met resultaat relaxter zijn is zeker waar) dat langere ritten (voorbeeld 1100km wintersport rit) niet meer in 1 dag kunnen omdat er gewoon 2 a 3 uur bij komt. En als je dan heen en terug moet, kost het je 2x extra hotel overnachting en 2 extra halve reisdagen. Ik ga regelmatig een lang weekend ergens heen in de winter, ik ben denk ik ook wel een uitzondering met deze ritten, maar toch, het beperkt mij meer dan ik lief heb.
Da’s vreemd. Was me niet opgevallen bij de demo die ik meegekregen had. Die heb ik achteruit onze garage in gereden voor de nacht en zou het neem ik aan de reflectie moeten hebben gemerkt, maar niet expliciet op gelet.Norb schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:29:
Ik kwam gister een demo EX60 tegen.
Het viel me op dat het bovenste remlicht links veel meer licht uitstraalde dan rechts.
Zoals je dat vroeger ook wel zag bij goedkope, aftermarket aanvullingen.
Ik hoop niet dat dit een structureel iets is.
[Afbeelding]
Is dit in Alkmaar?
(Zo schuin van achteren heeft hij qua model ook wel wat weg van de V70 van weleer)
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 26-08-2026 18:30 ]
Ik denk dat dit de demo van dealer in Dordrecht is. Ik heb mijn dealer/verkoper (Barendrecht) gevraagd hun demo te bekijken.Mga1600 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:20:
[...]
Da’s vreemd. Was me niet opgevallen bij de demo die ik meegekregen had. Die heb ik achteruit onze garage in gereden voor de nacht en zou het neem ik aan de reflectie moeten hebben gemerkt, maar niet expliciet op gelet.
Is dit in Alkmaar?
(Zo schuin van achteren heeft hij qua model ook wel wat weg van de V70 van weleer)
Kan het te maken hebben met de hoek van waaruit je keek, of was het ook wanneer je er recht achter reed?Norb schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:29:
Ik kwam gister een demo EX60 tegen.
Het viel me op dat het bovenste remlicht links veel meer licht uitstraalde dan rechts.
Zoals je dat vroeger ook wel zag bij goedkope, aftermarket aanvullingen.
Ik hoop niet dat dit een structureel iets is.
[Afbeelding]
Er zijn genoeg auto’s die bij de test van Bjorn Nyland de 1000km in 9h30 (inclusief laden) doen, ook inde winter. Dus 1100km zal prima lukken op een dag, ik heb het met de Tesla Y al gedaan. Met elk model van de EX60 gaat dat zeker lukken.cd2013 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Maar Bjorn rijdt geen 140 km/u met 4 man bergop met skikoffer
:strip_exif()/f/image/FhakAuOfsSMV4QP1Y1QE399Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7lTo82pZ30bwczW6DAfNfgtq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/uV234sirhuMNlJDvW3UsdL6S.png?f=fotoalbum_large)