Ik rij nu nog een XC40 recharge ultimate MY24 die ik nieuw gekocht heb, en ik ben slechts een keer terug geweest naar de dealer voor een 30000 beurt. Ik heb alleen een aantal zeer minor software issues gehad die via OTA zijn opgelost. Geen enkel probleem gehad dus, en het is een zeer comfortable en fijne auto. Begin volgend jaar ruil ik hem in voor een EX60 P10 Ultra, niet omdat de XC40 niet bevalt maar gewoon omdat het kan, en ik in verband met 3 grote honden toch iets groters zocht.MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
Kortom: wat kunnen Volvo rijders die al een EX40/EX30 wellicht gewend zijn hierover zeggen? Klopt het een beetje of is het zwaar overtrokken? En wellicht het vergelijk met Polestar, specifiek de 4?
Ik heb een C40 gereden nu 2x een EX40. Heel soms even het infotainmentsysteem herstarten. Het panoramadak glas is een keer vervangen. Verder geen issues. Stabiele, fijne auto!MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
Even een algemene vraag voor de Volvo rijders onder ons: ik gebruik ook af en toe Claude voor wat vragen en ik weet dat AI niet te vertrouwen is altijd, maar ik zie dat als startpunt om vervolgens zelf verder uit te zoeken.
Zo ook nu: ik ben aan het twijfelen over de EX60 en vind bijv. de Polestar 4 als occasion (€45k voor een 2024 model, 30.000km, gelijk aan een Ultra uitvoering bij Volvo, 2 jaar garantie) erg interessant en hoewel het model me niet aanspreekt heb ik een vriend die onlangs voor de EX40 gegaan is en er net 2000 km op heeft zitten en daar erg tevreden over is tot nu toe met goede dealerervaring enzo.
Maar omdat ik in het Polestar 4 topic veel meldingen over bugs/issues tegenkwam ben ik Claude dus gaan vragen hoe dat in Europa (om geen VS/Azië ervaringen erin te krijgen) zit tov de EX40 of EX90 qua betrouwbaarheid en die zegt dat er relatief veel recalls zijn (geweest) bij zowel de EX40 als de Polestar/Zeekr merken en er ook veiligheidsissues gemeld worden met oa intrekbare deurgrepen en vingers die klem komen te zitten maar ook adaptieve cruise control die traag werkt, slingert en onverwacht remt in sommige gevallen.
En hij benoemt Volvo met de EX40, EX30 en EX90 (dus alle nieuwe EV's behalve de ES90) qua betrouwbaarheid middelmatig tot zwak. En er bij alle modellen veel softwareproblemen zijn geweest die bij sommige modellen nog altijd niet volledig opgelost zouden zijn.
Ik twijfel een beetje aan die stellingen juist omdat Volvo hét merk is als het om veiligheid aankomt. Softwarebugs kan ik nog wel inkomen en kan heel vervelend zijn. En de deurgrepen zou inderdaad rot zijn als dat gebeurt, ik heb zelf ook 2 kinderen dus je wilt niet dat ze ertussen komen. Maar dat geldt voor de EX60 uiteraard weer niet.
Kortom: wat kunnen Volvo rijders die al een EX40/EX30 wellicht gewend zijn hierover zeggen? Klopt het een beetje of is het zwaar overtrokken? En wellicht het vergelijk met Polestar, specifiek de 4?
In 2021 vond ik dat ik toe was aan een elektrische auto. Volvo was mijn standaard maar de XC40 Recharge kon mij niet overtuigen. Het werd de Kia EV6 GT-line AWD. Eén jaar tevreden en probleemloos, hoewel de bouwkwaliteit duidelijk minder was dan Volvo. Toen begonnen de problemen, 12V-accu, can bus storingen diverse ritten met een bergingsvoertuig en een onwillige dealer die nooit tijd had. De ICCU-problemen zijn mij bespaard gebleven, maar hingen als een donkere wolk in de lucht. In 23/24 werden de aandrijving en accu van de XC40 aangepakt, voor mij aanleiding om opnieuw naar de nu EX40 hetende Volvo te kijken. EV6 opgedoekt en sinds 2024 in een EX40. Deze doet het altijd, langzaam ebt het gevoel weg, zou ie vandaag starten? De EX40 is een prettige auto, zonder allerlei gimmicks die je toch bijna nooit gebruikt. Recht toe recht aan, zo als ik van Volvo gewend ben. Alleen de ruimte achter de achterbank vind ik wat te krap, de voornaamste reden om nu naar de EX60 te kijken. Na een proefrit weet ik dat er meer redenen zijn, de EX60 overtroeft de EX40 op veel meer punten. Het Kia-avontuur houdt mij alleen tegen om nu al een EX60 te bestellen, ik wacht nog even tot ik een goed beeld heb van de praktijk.MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
Even een algemene vraag voor de Volvo rijders onder ons:
……..
EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V148-117-112(2x) V147-116-115(1x) - CT003 V122 - HBC 4.15.0
Ik heb vanaf eind 2020 zowel een xc40P8 als een C40 Twin gehad. De P8 was een van de eerste in NL. Problemen heb ik er nooit mee gehad, wel ergernissen want in het begin van de P8 was de software namelijk nog niet compleet en er nog geen telefoon app was. En juist dat laatste is met een EV belangrijk. Ook Google Maps was ‘nog een beetje dom’, er waren geen filters voor laadpunten etc. En er waren bijna geen nuttige apps. Met iedere OTA werd de auto beter en completers. Ik heb ooit mechanische of elektrische defecten gehad in die 4 jaar met beide auto’s. Ik weet dat er mensen zijn geweest die in het begin last hadden met de 12v accu die leegliep. Dat was ook een kwestie van software .MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
Even een algemene vraag voor de Volvo rijders onder ons: ik gebruik ook af en toe Claude voor wat vragen en ik weet dat AI niet te vertrouwen is altijd, maar ik zie dat als startpunt om vervolgens zelf verder uit te zoeken.
Zo ook nu: ik ben aan het twijfelen over de EX60 en vind bijv. de Polestar 4 als occasion (€45k voor een 2024 model, 30.000km, gelijk aan een Ultra uitvoering bij Volvo, 2 jaar garantie) erg interessant en hoewel het model me niet aanspreekt heb ik een vriend die onlangs voor de EX40 gegaan is en er net 2000 km op heeft zitten en daar erg tevreden over is tot nu toe met goede dealerervaring enzo.
Maar omdat ik in het Polestar 4 topic veel meldingen over bugs/issues tegenkwam ben ik Claude dus gaan vragen hoe dat in Europa (om geen VS/Azië ervaringen erin te krijgen) zit tov de EX40 of EX90 qua betrouwbaarheid en die zegt dat er relatief veel recalls zijn (geweest) bij zowel de EX40 als de Polestar/Zeekr merken en er ook veiligheidsissues gemeld worden met oa intrekbare deurgrepen en vingers die klem komen te zitten maar ook adaptieve cruise control die traag werkt, slingert en onverwacht remt in sommige gevallen.
En hij benoemt Volvo met de EX40, EX30 en EX90 (dus alle nieuwe EV's behalve de ES90) qua betrouwbaarheid middelmatig tot zwak. En er bij alle modellen veel softwareproblemen zijn geweest die bij sommige modellen nog altijd niet volledig opgelost zouden zijn.
Ik twijfel een beetje aan die stellingen juist omdat Volvo hét merk is als het om veiligheid aankomt. Softwarebugs kan ik nog wel inkomen en kan heel vervelend zijn. En de deurgrepen zou inderdaad rot zijn als dat gebeurt, ik heb zelf ook 2 kinderen dus je wilt niet dat ze ertussen komen. Maar dat geldt voor de EX60 uiteraard weer niet.
Maar voor bijna iedereen was EV een nieuwe tak van sport en mem worstelde met software. Zpwel onder de nieuwe groep van eerste EV rijders als bij sommige dealers heerste veel onwetendheid. Ik denk dat de reputatie van het eerste uur daar mede op gebaseerd is.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60