Proefrit gedaan. Ben nog niet geheel onder de indruk. Ik kom vanuit een Model Y. Het comfort en de stilte zijn top. En dat op een demo met 22 inch, erg knap. Het interieur is op het eerste oog mooi. Het verbruik leek ook heel netjes. Het vermogen is super, hij blijft heerlijk trekken op elke snelheid. Het design van buiten is echt des Volvo's, kan het zeer waarderen. De pluspunten zijn er zeker.
Maar ik ben ook kritisch, let erg op details en dat zie ik weinig terugkomen in reviews:
De auto kan best wat deinen op sommige wegen in standaard en zacht. Het gaf mijn vrouw snel gevoel van wagenziekte, hard was de enige acceptabele stand voor haar maar dan doe je een deel van het comfort weer teniet. Zelf vond ik standaard en zacht fijn, maar dat geeft de auto wel een gevoel erg zwaar te zijn (is ie natuurlijk ook wel). Maar standaard gaf op een nagenoeg vlakke weg in ons dorp flinke deining, leek precies wat 'slag' in te zitten die een soort versterking van de deining gaf, apart om te ervaren.
Je kunt je armen minder fijn laten rusten vinden als bestuurder en bijrijder. Er is alleen nu de standaard armleuning in de deur, niet bovenop bij de ruit. Maar die standaard plek is (te) kort, waardoor alleen de voorkant van je arm er kan rusten (beide lange benen dus zitten misschien wat ver naar achter, maar dit issue ervaren we niet in de Tesla. Die heeft duidelijk langere armsteunen). Daarnaast voelt deze en de middenarmsteun nogal hard aan.
Ook het stuur is vrij hard, dun en natuurlijk klein. Het maakt een vrij luid geluid als je 'doorgeeft', geeft me beetje gevoel wat ik ook krijg als je met je nagels op een krijtbord krast. Dit voelt niet echt als een Volvo-stuur zoals we eerder gewend waren. De knoppen maken relatief veel geluid (maar ja, tis een heel stille auto, dus ook niet gek). We missen een 'Joe mode' voor de richtingaanwijzer: deze maakt een relatief hard geluid. Ook niet zo'n fijn geluid vonden we, maar prima ana te wennen. De hendels achter het stuur geven niet echt een stevige indruk, doen wat goedkoop aan. En het sturen in zelfs de zwaarste stand is erg licht. Het is best gevoelig en afstandelijk, maar dat is wellicht een compromis met het comfort en een gevolg van dat ie kleiner is. Dat ie niet rond is vond ik totaal niet storend.
De Autopilot haalt het niet bij de standaard Autopilot uit de Tesla. Voordeel is dat ie banen voor je kan wisselen en dat werkt op zich soepel, maar hij heeft ook de neiging tot wat overshoot en moet zichzelf dan corrigeren. Het voelt wat nerveuzer, de Tesla houdt de auto wat strakker.
Ik zat goed in de stoelen, maar de zittingverlenging is weer niet zo prettig. Wil enerzijds de verlenging gebruiken want heb vrij lange benen. Maar je voelt dan al vanaf de 2e stand duidelijk een kuil, wat niet prettig zit. Heb niet eerder zittingverlenging gehad, is dat gebruikelijk?
De stoelventilatie merk je bijna niets van, ook niet in hoogste stand. Ja dan merk je hem wel, maar dan alleen het irritante geluid, geen luchtverplaatsing.
Dus mixed feelings. De auto is zonder meer mooier en meer auto dan de Tesla. De specs zijn waanzinnig. Maar het interieur toch vrij harde materialen, deurpanelen die hard zijn en ook al wat leken te kraken/in te drukken waren. De uitschuiflade en bak aan voorzijde voelen en doen goedkoop aan, schuiven niet erg netjes en geven niet bepaald een luxegevoel. Maar goed, demo's hebben best wat te verduren.
Verder 2 software issues gehad:
Deur die half dicht zit en niet meer te openen of sluit valt (eenvoudig te verhelpen door even in drive, dan weer P en dan weer te proberen. Maar anders reageert de knop niet).
Radio die vrijwel geen ontvangst heeft. Heel af en toe pakt ie iets op, maar zowel FM als DAB verder te zwak signaal.
[
Voor 14% gewijzigd door
The__Virus op 12-08-2026 15:45
]