Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1
Acties:

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13
Op 21 januari 2026 is de Volvo EX60 onthuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW2q9GYt5FqGfwvoOudxIl8JpNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y24tzsLC3oaYCSyf1O9OmWNw.jpg?f=fotoalbum_large

Autoblog kennismaking:
YouTube: 810 km range en 370 kW laden: de Volvo EX60 meent het
AutoWeek kennismaking:
YouTube: Volvo EX60 - Komt meer dan 800 km ver op één acculading! - Eerste ke...
Autogefuhl kennismaking:
YouTube: First-ever Volvo EX60 REVEAL - can this convince XC60 fans?

Op dit moment is de plus uitvoering de voordeligste, en die is behoorlijk compleet. Later volgt een Core versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jMN_-MEO5n4yi9qpnaa6FeBWow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gxFkxesXlNxyqJMyjLYp2c9.jpg?f=fotoalbum_large

Motoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsXizcn15uZE9kUZtyaddtL_5KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vy1p5EWP7HgC6UyyweHWSXyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CUx_0iPjT0QGNsz8TwkfmMXPdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6YkZShxzB0gVypju9y2Fvqr.jpg?f=fotoalbum_large

Volledige brochure:
https://eu-central-1-shar...cmkoaj38z0wjz07ustonu2l50

Productiestart meen ik in juni/juli.

Ik vind dit een interessante concurrent voor de BMW IX3, Mercedes GLC EQ, Mercedes GLB EQ en Audi Q6 etron. Stukje voordeliger en zeer rijk uitgerust in de standaard uitvoering.

[ Voor 11% gewijzigd door marteltor op 23-01-2026 15:46 ]

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:55
Mooie auto, en prima uitrusting!

Ik ben tegelijkertijd aan het wachten op de prijsstelling van de 40 versie (xdrive en sdrive) van de BMW iX3, en zou wanneer ik NU moet bestellen waarschijnlijk voor de P10 AWD gaan, in de PLUS uitvoering, in de groene kleur met licht interieur, en donkergetinte ramen achter, en de 22" velgen die je overal ziet. Ik kom dan op 70k euro, hetzelfde als de vanafprijs bij BMW, en dan zit deze Volvo wel al wat flinker in zijn spullen, doet ie het qua range een stuk minder, maar qua vermogen weer niet onder.

Vind wel alleen de 22" velgen mooi op deze auto, hopelijk komt daar in 20" en 21" nog wat meer keuze in. Qua range maar ook qua meerprijs zijn de 22" velgen waarmee de auto nu in alle reviews is uitgerust niet heel gunstig, overigens wel erg mooi, maar 20" vind ik ook meer dan genoeg.

Qua interieur mooi rustig, ziet er prima uit allemaal, vooral in de lichte uitvoering, ben wel benieuwd hoe dat er na 4 jaar uitziet.

Heeft iemand al terug kunnen vinden wat de 22" velgen met de range doet? Ik neem aan dat de opgegeven range uitgaat van 20".

Daarnaast is de opgegeven kofferbakruimte op de Volvo website in feite misleiding, diverse reviews geven aan dat deze 520 liter is, en tot het dak 634 liter, (bijvoorbeeld autogefuhl) maar het lijkt nu alsof deze flink groter is dan die van de concurrentie bij BMW en Mercedes.

Iemand al vernomen wanneer deze ergens te bezichtigen is? Wellicht eerst op tour langs de dealers en later in de showroom?

[ Voor 10% gewijzigd door JustTrying op 23-01-2026 20:39 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13
Ik zit met zelfde 'dilemma'.
Lijkt me dat BMW het niet heel lang kan droog houden alleen de 50 aan te bieden nu deze Volvo er is en de Mercedes GLB.

Mijn keus zou een P6 of P10 zijn, afhankelijk van leasetarief, en ook in de plus uitvoering. In principe is de P6 natuurlijk ruim meer dan voldoende power.

Die groene kleur en lichte interieur leek me ook wel wat. Hoe het er na x jaar uit ziet boeit me minder aangezien het een leaseauto is. Bruin is misschien een mooie tussenvariant.

Qua velgen zou ik het hij de 20 inch laten. Ik vind ze een stuk fraaier dan de standaard velgen hij Mercedes, bmw of vw id7, en hoewel 20 inch alsnog best groot is komt de kleinere velgmaat het comfort en range ten goede.

Ik heb dealer in Haarlem gemaild over bezichtiging. Was denk ik nog niks over bekend, want ik kreeg een vrij generiek antwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door marteltor op 23-01-2026 20:12 ]

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:58
JustTrying schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:29:
Ik ben aan het wachten op de prijsstelling van de 40 versie (xdrive en sdrive) van de BMW iX3, en zou wanneeer ik NU moet bestellen waarschijnlijk voor de P10 AWD gaan, in de PLUS uitvoering, in de groene kleur met licht interieur, en donkergetinte ramen achter, en de 22" velgen die overal ziet. Ik kom dan op 70k euro, hetzelfde als de vanafprijs bij BMW, en dan zit deze Volvo wel al wat flinker in zijn spullen, doet ie het qua range een stuk minder, maar qua vermogen weer niet onder.

Vind wel alleen de 22" velgen mooi op deze auto, hopelijk komt daar in 20" en 21" nog wat meer keuze in. Qua range maar ook qua meerprijs zijn de 22" velgen waarmee de auto nu in alle reviews is uitgerust niet heel gunstig, overigens wel erg mooi, maar 20" vind ik ook meer dan genoeg.

Qua interieur mooi rustig, ziet er prima uit allemaal, vooral in de lichte uitvoering, ben wel benieuwd hoe dat er na 4 jaar uitziet.

Heeft iemand al terug kunnen vinden wat de 22" velgen met de range doet? Ik neem aan dat de opgegeven range uitgaat van 20".

Daarnaast is de opgegeven kofferbakruimte op de Volvo website in feite misleiding, diverse reviews geven aan dat deze 520 liter is, en tot het dak 634 liter, (bijvoorbeeld autogefuhl) maar het lijkt nu alsof deze flink groter is dan die van de concurrentie bij BMW en Mercedes.

Iemand al vernomen wanneer deze ergens te bezichtigen is? Wellicht eerst op tour langs de dealers en later in de showroom?
Wat ik zo uit de specificaties kon halen van de kofferbakruimte is het volgende:
Inhoud bagage ruimte
ISO V211-2 = 523L (Met tweede zitrij opgeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde tweede zitrij)
ISO V211-1 = 998L (Met tweede zitrij neergeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde voorstoelen(excl.hoofdsteunen)
ISO V214-1 = 1647L (Met achterbank neergeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond)
ISO V214-2 = 634L ( Met tweede zitrij opgeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond.

Inhoud bagageruimte onder laadvloer
ISO V209 = 63L
ISO V209-L = 91L

Inhoud bagageruimte onder de motorkap
ISO V216 = 52L
ISO V216-L = 85L

Breedte bagageopening
Minimaal = 81,2cm
Bagagevloer = 105,4cm
Wielkasten = 105,4cm

ISO Vxx-L verwijst naar de 'liquid' meetmethode

Kijkend naar de BMW dan zit deze niet heel ver vandaan met 520–1,750 Liter.

Voor de prijs van EX60 kriig je toch een goed gevulde optie pakket die bij de BMW toch redelijk in de papieren kan lopen naar mijn mening.

Ben zelf ook benieuwd wanneer BMW gaat komen met andere type aandrijving voor de IX3. Ze kunnen denk ik niet lang achter blijven.

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat er op 10-02 tussen 14:00 en 22:00 een preview dag is bij D'Hondt in Aalst

Wat mij ook opviel is dat in België er een launch edition is van de Plus en de Ultra en de de P12 AWD €2000 goedkoper is. En de start prijs al €1000 lager is.

In de Plus Launch edition zit:
Kleur naar keuze (geen extra kosten)
Donkergetinte achterruiten
Cruise Pack
Winter Pack

Schilt in Nederland al gauw €3000 met de P12 + plus pakket in zwart met gelijke opties.

Theflying

• JustTrying
Theflying schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat er op 10-02 tussen 14:00 en 22:00 een preview dag is bij D'Hondt in Aalst
Die ga ik toch vast even noteren, dank!

En goed voor de Belgen dat de auto daar een betere aanbieding is, in NL helaas dus idd wat duurder..

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:49
Mooie auto met verrassend goede specificaties, zeker een interessant alternatief voor de iX3 en GLC electric. Als P10 Plus al heel compleet. Ik vind de Audi Q6 dan toch wat achterblijven.

• JustTrying
[...]
ISO V209 = 63L
ISO V209-L = 91L
Die 523 liter klopt dus, zou wel netjes zijn als Volvo dat nog aanpast op de website.
De ruimte onder de laadvloer is wel fors en best praktisch waarschijnlijk, zou zomaar eens een hele trolley in passen, wel een fijn extraatje!

Even naar de BE configurator gegaan, de 22" met 5 Y-spaken matt black diamond cut velgen zijn in Belgie wel weer iets duurder dan in NL, en het dark pack is in NL gratis en in Belgie 290 euro. Wel bijzonder dat het net allemaal weer wat anders is..

[ Voor 22% gewijzigd door JustTrying op 23-01-2026 20:55 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:05
[...]

Wat ik zo uit de specificaties kon halen van de kofferbakruimte is het volgende:
Inhoud bagage ruimte
ISO V211-2 = 523L (Met tweede zitrij opgeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde tweede zitrij)
ISO V211-1 = 998L (Met tweede zitrij neergeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde voorstoelen(excl.hoofdsteunen)
ISO V214-1 = 1647L (Met achterbank neergeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond)
ISO V214-2 = 634L ( Met tweede zitrij opgeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond.

ISO V209 = 63L
ISO V209-L = 91L

Inhoud bagageruimte onder de motorkap
ISO V216 = 52L
ISO V216-L = 85L

Breedte bagageopening
Minimaal = 81,2cm
Bagagevloer = 105,4cm
Wielkasten = 105,4cm

ISO Vxx-L verwijst naar de 'liquid' meetmethode

Kijkend naar de BMW dan zit deze niet heel ver vandaan met 520–1,750 Liter.

Voor de prijs van EX60 kriig je toch een goed gevulde optie pakket die bij de BMW toch redelijk in de papieren kan lopen naar mijn mening.

Ben zelf ook benieuwd wanneer BMW gaat komen met andere type aandrijving voor de IX3. Ze kunnen denk ik niet lang achter blijven.

Wat mij ook opviel is dat in België er een launch edition is van de Plus en de Ultra en de de P12 AWD €2000 goedkoper is. En de start prijs al €1000 lager is.

In de Plus Launch edition zit:
Kleur naar keuze (geen extra kosten)
Donkergetinte achterruiten
Cruise Pack
Winter Pack

Schilt in Nederland al gauw €3000 met de P12 + plus pakket in zwart met gelijke opties.
5 februari in Wilrijk en nog div. andere mogelijkheden
https://www.volvocars.com...ions/ex60-retailer-event/

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Pagina: 1