Ik had eens een tabel gezien van bandenmerken welke onder de ex60 geleverd zouden worden. Heeft iemand die tabel nog?
Zie de tabel hier: Het grote Volvo EX60 topic - Mobiliteit - GoTmarteltor schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:26:
Ik had eens een tabel gezien van bandenmerken welke onder de ex60 geleverd zouden worden. Heeft iemand die tabel nog?
[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 07-08-2026 15:03 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Zojuist een EX60 P10 Ultra besteld, in kleur Heather Bronze, met 20" velgen en all-season banden voor aflevering in Januari.
Mijn vrouw vond Forest Lake niet groen genoeg, en het lijkt afhankelijk van de lichtval meer op grijs. We zijn uiteindelijk op Heather Bronze uitgekomen. Beetje gewaagd maar lijkt ons wel mooi. Wel jammer dat ze Mulberry Red zoals op de EX90 niet hebben, dat was pas echt mooi. Maar goed, de kleur is ondergeschikt.
Mijn vrouw vond Forest Lake niet groen genoeg, en het lijkt afhankelijk van de lichtval meer op grijs. We zijn uiteindelijk op Heather Bronze uitgekomen. Beetje gewaagd maar lijkt ons wel mooi. Wel jammer dat ze Mulberry Red zoals op de EX90 niet hebben, dat was pas echt mooi. Maar goed, de kleur is ondergeschikt.
Op de P8 waren de zomerbanden 20” Pirelli en de winterwielen 19” Michelin , op de C40 waren het 20” Pirelli all-seasonFranciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:00:
@Mga1600 Interessante ervaring.
T.a.v. bovenstaande: welk merk en type zomer-, winter- en all season banden had je op de C40?
Niet om een discussie te starten over goede en/of minder goede banden van elk type, maar door dit soort informatie wordt het vergelijk mogelijk wat zuiverder.
Precieze types weet ik niet meer maar het was allemaal standaard af-fabriek
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60
Ik ben benieuwd naar die kleur. Wat voor bekleding (kleur/tyoe) komt daar bij?vdburg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:28:
Zojuist een EX60 P10 Ultra besteld, in kleur Heather Bronze, met 20" velgen en all-season banden voor aflevering in Januari.
Inderdaad is Forest lake nogal grijs bij weinig licht. Die kleurwisseling door licht vind ik juist mooi. Mijn bestelling staat op Aurora Silver maar die wordt soms bijna roze. Dus ik heb al gevraagd het om te zetten naar Forest Lake met Cardamon nappa en dus een donker interieur
Ik begrijp je vrouw wel. Ik had Forrest lake liever ook iets groener gezien, zoals vw tiguan dat heeft of Kia. Maar van de week zag ik een v60 rijden met wat toch echt Forrest lake moet zijn geweest, en dat zag er wel tof uit. Dus ik houd het bij Forrest lake. Dat bronze leek me ook mooi maar dan werd het levering in nieuwe jaar leek het, en dat wil ik niet. Het roze van Aurora Silver vind ik ook mooi. Als het aan mn dochter lag...vdburg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:28:
[ Voor 4% gewijzigd door marteltor op 07-08-2026 15:41 ]
We hebben voor Cardamom Nordico met ventilatie gekozen in Charcoal interieur. En expres geen Nappa leder genommen omdat dat waarschijnlijk iets minder sterk is.Mga1600 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:59:
[...]
Op de P8 waren de zomerbanden 20” Pirelli en de winterwielen 19” Michelin , op de C40 waren het 20” Pirelli all-season
Precieze types weet ik niet meer maar het was allemaal standaard af-fabriek
Ik begrijp zo'n kleur niet zo goed (ervan uitgaande dat het voornamelijk grijs is met dus een groene tint in genoeg zonlicht), er rijdt al genoeg grijs rond en ook bij de EX60 heb je nog vapour grey of aurora silver als je grijs wilt, niet teveel op wilt vallen of van de werkgever geen uitgesproken kleur mag.marteltor schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:40:
[...]
Ik begrijp je vrouw wel. Ik had Forrest lake liever ook iets groener gezien, zoals vw tiguan dat heeft of Kia. Maar van de week zag ik een v60 rijden met wat toch echt Forrest lake moet zijn geweest, en dat zag er wel tof uit. Dus ik houd het bij Forrest lake. Dat bronze leek me ook mooi maar dan werd het levering in nieuwe jaar leek het, en dat wil ik niet. Het roze van Aurora Silver vind ik ook mooi. Als het aan mn dochter lag...
Maar ook bij de iX3 (wat mijn 2 keuzes zijn waar binnenkort een besluit over moet vallen) heb je eucalyptus groen die eigenlijk gewoon middengrijs is en alleen onder zeer veel zonlicht of studiolicht een subtiele groene tint heeft.
Forest Green heb ik nog niet in het echt kunnen zien, maar als het hetzelfde verhaal is als de iX3 dan vind ik dat toch wel zwaar teleurstellend. Alsof Volvo/BMW te bang zijn een écht groene kleur neer te zetten, en nee ik heb het echt niet over Lamborghini Sian groen natuurlijk.
In de configurator vond ik Sand Dune een mooie 2e keuze maar die heb ik op menig EX30 inmiddels goed bekeken en die doet het hem niet voor mij en mijn vrouw denkt er ook zo over. Dus als we een beetje een kleurtje willen zal het (indien Forest Green tegenvalt) ook wellicht Heather Bronze kunnen worden of Denim Blue, maar die vind ik eigenlijk te saai en veilig.
Of de gratis kleur kiezen en dan groen laten wrappen, maar wel smaakvol uiteraard. Zoals dit bijvoorbeeld:

En zeker niet dit
[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-08-2026 17:26 ]
Ik heb de forest lake proefgereden. Het is echt wel groen. Toen ik bestelde stond er een XC60 in forest lake in de showroom. Ik vond het onmiddellijk een prachtige kleur. Mais les goûts et les couleurs en se discutent pas!
Doet Volvo niet aan ‘individual’ kleuren waardoor er meer kleurkeuze en b.v. een echt groene kleur ook mogelijk is?
Met een meerprijs van €5k voor de iX3 alles behalve gratis, maar dan heb je wel meer keuze.
Met een meerprijs van €5k voor de iX3 alles behalve gratis, maar dan heb je wel meer keuze.
Zo kan je ook zeggen dat je Aurora Silver niet begrijpt want het is gewoon standaard zilver met alleen soms een roze gloed. Of vapor grey, da's gewoon Audi RS grijs.MooDyBLueS schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:25:
[...]
Ik begrijp zo'n kleur niet zo goed (ervan uitgaande dat het voornamelijk grijs is met dus een groene tint in genoeg zonlicht), er rijdt al genoeg grijs rond en ook bij de EX60 heb je nog vapour grey of aurora silver als je grijs wilt, niet teveel op wilt vallen of van de werkgever geen uitgesproken kleur mag.
Ik heb geen limitatie op kleur vanuit werkgever. Collega rijdt een oranje auto. Maar Volvo EX60 heeft weinig felle/uitgesproken kleuren.
Die XC90 ziet er ook stom uit door de kleine en zilveren velgen, en de oranje knipper in de koplamp.MooDyBLueS schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:25:
[...]. Zoals dit bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
En zeker niet dit, grappig hoe een net wat andere kleur gelijk zo lelijk uit kan pakken:
[Afbeelding]
Ja……en het ergste is……het is niet eens een XC90….haha.marteltor schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:48:
[...]
Die XC90 ziet er ook stom uit door de kleine en zilveren velgen, en de oranje knipper in de koplamp.
Die keuze snap ik nooit, want het is wel heel veel extra geld tov de pakweg €1000-1200 voor elke normale kleur. Voor het prijsverschil kan je je auto ook laten wrappen en écht individueel worden, ook bescherm je de originele lak ermee en zal je nog een beetje wisselgeld overhouden. Had al even een vraag gesteld bij een lokale wrapper en die rekent ±3k voor een formaat EX60.Franciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:00:
Doet Volvo niet aan ‘individual’ kleuren waardoor er meer kleurkeuze en b.v. een echt groene kleur ook mogelijk is?
Wat ik gelezen heb, heb er geen ervaring mee, gaat een carwrap 5-7 jaar mee. Als dan de meerprijs voor een individual af fabriek gespoten kleur ca €2k is tov een wrap, dan zou ik zelf toch liever gaan voor een indiviual kleur, mits er eentje is die naar mijn smaak is.
En wat zou de invloed van een carwrap op de restwaarde van een auto zijn? Positief of negatief? Het verwijderen van een carwrap is ook niet gratis.
En wat zou de invloed van een carwrap op de restwaarde van een auto zijn? Positief of negatief? Het verwijderen van een carwrap is ook niet gratis.
Het nadeel van een wrap is de eerste kras… ik heb regelmatig met een polijstmachine een oppervlakkige kras op een metallic lak volledig kunnen wegkrijgen. Ik heb een auto met een goede wrap gehad, maar daar kun je bij een beschadiging helemaal niets meer mee doen. Hooguit het betreffende paneel opnieuw laten wrappen met kans op kleurverschil en natuurlijk de bijkomende kosten…
Nee ……….. Volvo doet niet aan individuele kleuren of interieurs. Net als de meeste fabrikanten vandaag-de-dag proberen ze de variatie juist te beperken door opties te bundelen in pakketten. Standaardisatie! Ook de extra optielijst is tegenwoordig beperkt.Franciesco schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:56:
Wat ik gelezen heb, heb er geen ervaring mee, gaat een carwrap 5-7 jaar mee. Als dan de meerprijs voor een individual af fabriek gespoten kleur ca €2k is tov een wrap, dan zou ik zelf toch liever gaan voor een indiviual kleur, mits er eentje is die naar mijn smaak is.
Als je wat anders wilt moet je denk ik even in gesprek moet met je dealer., want die heeft vast wel contacten met bedrijven idie actief zijn in het personaliseren in zijn netwerk. Sommige dealers zijn ook agent van bijvoorbeeld Heico als een modificatie ‘heftig’ moet zijn. Maar de EX60 is nog zo kakelvers dat het waarschijnlijk nog wel even duurt voordat die met iets in de lucht komen.
Ik zag een keer in Volvodrive Magazine een klant die per se een rode XC90 wilde. Dus die bestelde een zwarte en liet hem bij de dealer compleet overspuiten. Wel uniek :-)
Toen de XC90 II net geintrodeeerd was kon je de R-design in Bursting Blue bestellen met een matte wrap er overheen.lmvoo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:15:
Ik zag een keer in Volvodrive Magazine een klant die per se een rode XC90 wilde. Dus die bestelde een zwarte en liet hem bij de dealer compleet overspuiten. Wel uniek :-)
Of werkte hij bij de brandweer…?.,. Moest misschien wel van zijn baas dan……Hahalmvoo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:15:
[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 08-08-2026 17:23 ]
Net echt een abominabele ervaring bij de dealer gehad. Van de week al gebeld voor een proefrit omdat mijn vrouw er ook nog goed mee wou rijden (de eerste keer konden we de juiste instellingen niet vinden en zat ze vanwege de extreme zithoek van de zitting niet lekker bij de pedalen).
Dus afspraak gemaakt, ook aangegeven dat we niet van om de hoek komen en dat we even goed wilden rijden, was allemaal prima, tijdstip afgesproken en we komen aan: auto staat netjes in de showroom, gepoetst en 100% geladen en wordt naar buiten gereden voor ons. Tot zover goed. Krijgen ook netjes uitleg over de auto.
Maar dan begint het: ineens zegt de verkoper dat de cruise control nog niet werkt, dus ik vraag nog: werken de overige hulpsystemen zoals lane centering enzo wel? Ja dat werkte wel volgens hem. Nou goed, wij rijden weg en ineens trekt hij de deur open terwijl ik al rijd en zegt uit het niets "had ik jullie al verteld dat we om 12:00 uur de volgende afspraak hebben staan en jullie dus een half uurtje hebben?". Euhm, nee daar kom je nu mee... om 11:37 uur. Dus nou ja, toch maar even gereden en wij netjes aan de afspraak gehouden en stipt 12:00 uur terug, nog even gezeten om wat vragen te stellen, maar er kon niet naar onze inruil gekeken worden ook en uiteindelijk stonden we 12:25 uur buiten. Met de EX60 nog altijd geparkeerd...
Ik weet dus nu al dat deze dealer hem sowieso niet gaat worden als je zo met je klanten omgaat. Heb een uur erheen gereden om precies 23 minuten te rijden, ik kan je vertellen: dat voelt aan als precies niks want je rijdt net van het bedrijventerrein af, de snelweg op en je moet zonder overdrijven alweer na een minuut of 5-7 omkeren. Al die tijd verspilt terwijl ik het telefonisch nog aangegeven had. "Ja we kunnen nog wel een andere afspraak maken" Ja leuk, nog een keer zo ver rijden alleen maar omdat jij me nu in de stront laat zakken, zo bind je geen klanten.
Het is dat ik zelf te netjes ben en niet zomaar namen noem, maar wat een rotervaring was dit zeg.
Dus afspraak gemaakt, ook aangegeven dat we niet van om de hoek komen en dat we even goed wilden rijden, was allemaal prima, tijdstip afgesproken en we komen aan: auto staat netjes in de showroom, gepoetst en 100% geladen en wordt naar buiten gereden voor ons. Tot zover goed. Krijgen ook netjes uitleg over de auto.
Maar dan begint het: ineens zegt de verkoper dat de cruise control nog niet werkt, dus ik vraag nog: werken de overige hulpsystemen zoals lane centering enzo wel? Ja dat werkte wel volgens hem. Nou goed, wij rijden weg en ineens trekt hij de deur open terwijl ik al rijd en zegt uit het niets "had ik jullie al verteld dat we om 12:00 uur de volgende afspraak hebben staan en jullie dus een half uurtje hebben?". Euhm, nee daar kom je nu mee... om 11:37 uur. Dus nou ja, toch maar even gereden en wij netjes aan de afspraak gehouden en stipt 12:00 uur terug, nog even gezeten om wat vragen te stellen, maar er kon niet naar onze inruil gekeken worden ook en uiteindelijk stonden we 12:25 uur buiten. Met de EX60 nog altijd geparkeerd...
Ik weet dus nu al dat deze dealer hem sowieso niet gaat worden als je zo met je klanten omgaat. Heb een uur erheen gereden om precies 23 minuten te rijden, ik kan je vertellen: dat voelt aan als precies niks want je rijdt net van het bedrijventerrein af, de snelweg op en je moet zonder overdrijven alweer na een minuut of 5-7 omkeren. Al die tijd verspilt terwijl ik het telefonisch nog aangegeven had. "Ja we kunnen nog wel een andere afspraak maken" Ja leuk, nog een keer zo ver rijden alleen maar omdat jij me nu in de stront laat zakken, zo bind je geen klanten.
Het is dat ik zelf te netjes ben en niet zomaar namen noem, maar wat een rotervaring was dit zeg.
Dat klinkt niet goed nee! Ik weet dat iedere dealer vestiging maar 1 auto gekregen heeft voor showroom plus proefritten en dat er dus een strak schema is gemaakt waarbij de proefritten kort zijn en de auto tussendoor beschikbaar is voor ‘bezichtigingen’ inde showroom of buiten. Maar dit is wel erg ‘bruut’ zou ik ook niet blij van worden ( om het zachtjes te zeggen).
Ik heb twee weken geleden ook maar 45 minuten mogen rijden, had wel door Gemini op de telefoon tevoren een passend traject laten samenstellen met van alles er in aan situaties. Ik was enthousiast maar wilde wel langer rijden voordat ik zou beslissen. Dat paste niet in het standaardschema, maar ik kon ‘m ‘s avonds wel een keer meenemen en de volgende ochtend om 9.00 weer terugbrengen. Bijkomend voordeel was dat ik dan ook de verlichting kon checken…..(die pixellampen van de Ultra zijn super en de achreruitrijlampen geven ook behoorlijk licht ( da’s een tekortkoming bij de XC60) zodat de camerabeelden in de EX60 ook in het donker heel goed waren.
Trouwens wel een heel gekverhaal over die cruise control. Want pikot assist werkt wel ( heel goed zelfs, beter - rustiger dan in mijn XC60 en die was al weer een stuk beter dan in de 40). de ACC is daar onderdeel van en die werkt dus prima! Maar een gewone ouderwetse cruise control ACC mag niet eens meer in Europa op nieuwe auto’s ( alleen ACC en pilot assist) ….en zal dus ook nooit gaan werken….
Ik heb twee weken geleden ook maar 45 minuten mogen rijden, had wel door Gemini op de telefoon tevoren een passend traject laten samenstellen met van alles er in aan situaties. Ik was enthousiast maar wilde wel langer rijden voordat ik zou beslissen. Dat paste niet in het standaardschema, maar ik kon ‘m ‘s avonds wel een keer meenemen en de volgende ochtend om 9.00 weer terugbrengen. Bijkomend voordeel was dat ik dan ook de verlichting kon checken…..(die pixellampen van de Ultra zijn super en de achreruitrijlampen geven ook behoorlijk licht ( da’s een tekortkoming bij de XC60) zodat de camerabeelden in de EX60 ook in het donker heel goed waren.
Trouwens wel een heel gekverhaal over die cruise control. Want pikot assist werkt wel ( heel goed zelfs, beter - rustiger dan in mijn XC60 en die was al weer een stuk beter dan in de 40). de ACC is daar onderdeel van en die werkt dus prima! Maar een gewone ouderwetse cruise control ACC mag niet eens meer in Europa op nieuwe auto’s ( alleen ACC en pilot assist) ….en zal dus ook nooit gaan werken….
Ik snap ook wel dat ze niet hele lange proefritten doen, maar we hadden dus wel al eerder gereden (andere dealer) en daar was 1 uur zonder zelfs vragen vanuit onze kant de tijd die we kregen. En juist omdat ik het nu telefonisch aangaf ging ik er vanuit dat het weer een uurtje zou zijn. Niks ten nadele van jou, maar 45 min is dus al het dubbele van wij deze keer hadden.Mga1600 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:56:
Dat klinkt niet goed nee! Ik weet dat iedere dealer vestiging maar 1 auto gekregen heeft voor showroom plus proefritten en dat er dus een strak schema is gemaakt waarbij de proefritten kort zijn en de auto tussendoor beschikbaar is voor ‘bezichtigingen’ inde showroom of buiten. Maar dit is wel erg ‘bruut’ zou ik ook niet blij van worden ( om het zachtjes te zeggen).
En juist omdat het onze 2e proefrit was, is het ook gek dat deze auto inderdaad een niet werkende pilot assist, ACC en eigenlijk alles op dat gebied had. Maar het klopte wel, het display achter het stuur stond vol met oranje waarschuwingslampjes. En de Pilot Assist knop indrukken gaf ook de melding "niet beschikbaar". De verkoper vertelde het achteraf ook alsof het om een software update ging die nog moest uitkomen, maar ik vermoed een probleem met die auto simpelweg, wees er gewoon eerlijk over denk ik dan...
De EX60 zelf ben ik nog erg gecharmeerd van, dus ik denk dat we maar teruggaan naar de eerste dealer en inderdaad een keer zo'n avond proefrit probeer te plannen: 17/18u ophalen en 's ochtends 8/9u (wat de dealer ook wil) gelijk weer opgeladen terug. Zo'n afspraak heb ik ook met de iX3 40 nu staan en daarna gaan we de knoop doorhakken.
[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-08-2026 20:33 ]
Voor diegenen die met als ik nog twijfelen over de kleur, wellicht dat je hier inspiratie op kunt doen. 35 dealer modellen inclusief fotos in denim, aurora en vapour grey: https://www.autoscout24.ch/en/s/mo-ex-60/mk-volvo?pagination%5Bpage%5D=1
Ik heb eergisteren een proefrit gemaakt van een uur. Zelfs dat is aan de korte kant, want was even langs huis gereden, en voor je het weet zit de buurman er ook al in 😁. Wat me positief opviel was de rust, heerlijk! Had de auto bij de importeur al gezien, dus het interieur kende ik al. Merkte wel dat de meesten die dit voor het eerst zagen onder de indruk waren. Wat wennen is, is one pedal drive, maar denk dat dat vanzelf wel komt. Rijgedrag en alles was prima, het rijdt allemaal wel erg soepel. Had van de acceleratie misschien stiekem nog wat meer verwacht, gelukkig krijg ik een P12. Wat me nu erg tegenviel was het gebruik van het kleine en vierkante stuurtje, maar ook dat zal uiteindelijk hopelijk wel wennen. Heb de pilot assist geprobeerd, ik meende dat dit systeem zonder handen zou werken maar helaas. Hopelijk kan dat nog worden aangepast.
Oh ja, de auto was Lake Forest, iedereen was er erg positief over, incl. ikzelf. Alleen waren de strippen rondom zilver, ik zou kiezen voor zwart.
Oh ja, de auto was Lake Forest, iedereen was er erg positief over, incl. ikzelf. Alleen waren de strippen rondom zilver, ik zou kiezen voor zwart.
Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl
Gefeliciteerd met je verjaardag
. Ben benieuwd naar waarom zou je zwarte strips over zilver kiezen. Vind het er op de foto's wel mooi uitzien eigenlijk maar niet in het echt gezien.
DankjewelThe__Virus schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:07:
Gefeliciteerd met je verjaardag. Ben benieuwd naar waarom zou je zwarte strips over zilver kiezen. Vind het er op de foto's wel mooi uitzien eigenlijk maar niet in het echt gezien.
Omdat er al meer glimmend zwarte accenten zijn, zoals de spiegels. Dat grijze kwam ik verder niet tegen en vind ik er ook minder chic uitzien.
Ik had juist tijdens het rijden niet eens in de gaten dat het stuur klein is. Heb wel geëxperimenteerd met de stuurkracht settings. One pedal drive is iets waar ik persoonlijk nooit aan zal wennen. Ik heb heb onmiddellijk uitgezet bij de proefrit, net zoals ik dat altijd deed bij mijn eerdere EV’s,peeweeherman schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:50:
Ik heb eergisteren een proefrit gemaakt van een uur. Zelfs dat is aan de korte kant, want was even langs huis gereden, en voor je het weet zit de buurman er ook al in 😁. Wat me positief opviel was de rust, heerlijk! Had de auto bij de importeur al gezien, dus het interieur kende ik al. Merkte wel dat de meesten die dit voor het eerst zagen onder de indruk waren. Wat wennen is, is one pedal drive, maar denk dat dat vanzelf wel komt. Rijgedrag en alles was prima, het rijdt allemaal wel erg soepel. Had van de acceleratie misschien stiekem nog wat meer verwacht, gelukkig krijg ik een P12. Wat me nu erg tegenviel was het gebruik van het kleine en vierkante stuurtje, maar ook dat zal uiteindelijk hopelijk wel wennen. Heb de pilot assist geprobeerd, ik meende dat dit systeem zonder handen zou werken maar helaas. Hopelijk kan dat nog worden aangepast.
Wat voor exterieur kleur en interieur kleur/ materiaal heb je zelf besteld?
Ik heb een P12 plus in Forest lake met zwarte trim buiten, donker glas achter en standaard donker interieur. Nog wel trekhaakje en pilot assist/ 360. Standaard velgjes, budget was opMga1600 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Wat voor exterieur kleur en interieur kleur/ materiaal heb je zelf besteld?
Over de kleur: ik heb de Forest Lake bij de dealer nog wel kunnen bekijken op een EX40 en een XC90, in zeer fel studiolicht is het mooi groen, maar in de wat minder belichte kant is het eigenlijk gewoon donkergrijs.Louisinho schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:30:
Voor diegenen die met als ik nog twijfelen over de kleur, wellicht dat je hier inspiratie op kunt doen. 35 dealer modellen inclusief fotos in denim, aurora en vapour grey: https://www.autoscout24.ch/en/s/mo-ex-60/mk-volvo?pagination%5Bpage%5D=1
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, want op zomerse dagen lijkt het me erg mooi, maar om de hele herfst/winter met een praktisch compleet grijze buitenkant rond te rijden is toch wel saai. Lastige is dat het onmogelijk is dit voorlopig te ervaren.
Overigens had ik het bij BMW met de iX3 in Eucalyptus Green nog veel erger, die leek zelfs in de zon bijna niet groen. Enige voordeel daar vond ik persoonlijk dat het in z'n geheel een lichtere kleur is, niet zilver, maar zilvergrijs zogezegd, terwijl de Forest Lake bij de EX60 vrij donker(grijs) is. Dat maakt de Forest Lake wanneer hij niet groen uitstraalt nog somberder.
Ik weet dat andere er anders over denken, dus doe ermee wat je wil. Beide auto's hebben het nadeel dat ze niet in wat minder saaiere kleuren leverbaar zijn (tegen normale prijzen dan).
Ik heb ooit een V90 gehad in Denim, en dat was mooi, maar ik zou wel iets anders willen, maar de keuze is zo beperkt. DenIm zit ook kort bij grijs.
Ik wil geen grijs, wit of zwart, dat zijn geen kleuren.
Blijft over Forest Lake and Heather Bronze. In eerste instantie lijkt Heather Bronze wel iets, maar de foto’s zijn niet echt overtuigend. En Forest lake vind ik meer grijs dan groen.
Ik hoop dat er nog wat meer uitgesproken kleuren er bijkomen… ooit.
Blijft over Forest Lake and Heather Bronze. In eerste instantie lijkt Heather Bronze wel iets, maar de foto’s zijn niet echt overtuigend. En Forest lake vind ik meer grijs dan groen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens mij lopen ACC en Pilot Assist hier misschien een beetje door elkaar. ACC is inderdaad Adaptive Cruise Control, dus cruise control mét afstandsregeling. Pilot Assist bouwt daarop voort en voegt onder andere actieve stuurondersteuning toe.Mga1600 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:56:
[...]
Bij de EX60 is Pilot Assist overigens niet standaard op de Plus én ook niet op de Ultra. Op de Plus kost het € 1.195 en op de Ultra € 695. Bij de Plus is het onderdeel van een pakket met Park Pilot Assist en de 360°-camera.
De ACC werkt dus ook zonder Pilot Assist. Ik denk daarom dat het goed is om die twee systemen even uit elkaar te houden, anders kan de indruk ontstaan dat Pilot Assist standaard op de Plus of Ultra zit.
En waarschijnlijk bedoelt @Mga1600 dat lane assist verplicht is op nieuwe auto’s, en wat elke Volvo EX60 dus ook zal hebben. Pilot assist is inderdaad wat anders, lane assist voorkomt dat je ongewenst de rijbaan verlaat, pilot assist stuurt je netjes van a naar b (binnen de mogelijkheden uiteraard).Martin123t schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:01:
[...]
Volgens mij lopen ACC en Pilot Assist hier misschien een beetje door elkaar. ACC is inderdaad Adaptive Cruise Control, dus cruise control mét afstandsregeling. Pilot Assist bouwt daarop voort en voegt onder andere actieve stuurondersteuning toe.
Bij de EX60 is Pilot Assist overigens niet standaard op de Plus én ook niet op de Ultra. Op de Plus kost het € 1.195 en op de Ultra € 695. Bij de Plus is het onderdeel van een pakket met Park Pilot Assist en de 360°-camera.
De ACC werkt dus ook zonder Pilot Assist. Ik denk daarom dat het goed is om die twee systemen even uit elkaar te houden, anders kan de indruk ontstaan dat Pilot Assist standaard op de Plus of Ultra zit.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ik ben benieuwd hoe lane assist op de ex60 zal zijn omdat ik het op de xc40 echt beroerd vindt werken. Gelukkig is het uit te zetten, het heeft mij meermaals onverwachte bewegingen opgeleverd die op zijn zachts gezegd onaangenaam waren. Ik woon in het brabantse buitengebied met nogal wat kronkelige wegen. Ook pilot assist wil je daar echt niet gebruiken.michaelvo schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:21:
[...]
En waarschijnlijk bedoelt @Mga1600 dat lane assist verplicht is op nieuwe auto’s, en wat elke Volvo EX60 dus ook zal hebben. Pilot assist is inderdaad wat anders, lane assist voorkomt dat je ongewenst de rijbaan verlaat, pilot assist stuurt je netjes van a naar b (binnen de mogelijkheden uiteraard).
>Ik wil geen grijs, wit of zwart, dat zijn geen kleuren.Tommie12 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:36:
Ik heb ooit een V90 gehad in Denim, en dat was mooi, maar ik zou wel iets anders willen, maar de keuze is zo beperkt. DenIm zit ook kort bij grijs.
Dat was exact de opmerking van mijn vrouw. Het zijn allemaal meer grijstinten met een vleugje groen of blauw. Ik dacht eerst aan forest lake maar heb hem in het echt gezien en dat valt toch behoorlijk tegen, het lijkt meer antraciet grijs dan groen.
Ik ben voor heather bronze gegaan maar twijfel nog een beetje. Ik heb met de dealer afgesproken dat zodra hij weet dat er ergens eentje staat met die kleur dat ik een seintje krijg om die te bekijken, misschien kan dat beter overtuigen dan een kleine staal. Als backup kleur gaan we eventueel voor sand dune, die heb ik op een EX40 gezien en is ook erg mooi. Ik heb nog enige tijd om van kleur te wisselen.
Het kleine stuur went snel moet ik zeggen. Grappig dat de meningen over one pedal drive zo kunnen verschillen, mijn vrouw en ik zijn allebei groot fan daarvan, en zien het als een heel sterk plusplunt. We willen ook zeker niet meer zonder, ook in de XC40 werkt dat perfect.Mga1600 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Ik had juist tijdens het rijden niet eens in de gaten dat het stuur klein is. Heb wel geëxperimenteerd met de stuurkracht settings. One pedal drive is iets waar ik persoonlijk nooit aan zal wennen. Ik heb heb onmiddellijk uitgezet bij de proefrit, net zoals ik dat altijd deed bij mijn eerdere EV’s,
H
Dat is toch in andere woorden precies wat ik zeg? ACC is verplicht en zit er op. Maar Pilot assist is niet standaard maar om het te hebben is wel ACC voor nodig. Gewone, , ouderwetse CC mag niet meer op nieuwe auto’sMartin123t schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:01:
[...]
Volgens mij lopen ACC en Pilot Assist hier misschien een beetje door elkaar. ACC is inderdaad Adaptive Cruise Control, dus cruise control mét afstandsregeling. Pilot Assist bouwt daarop voort en voegt onder andere actieve stuurondersteuning toe.
Maar het verhaal startte met de mededeling dat de cruise control NOG niet werkte……en ik reageerde met het verhaal dat cruise control niet meer mag en dat die dus nooit zou gaan werken. Maar later bleek dat er ACC bedoeld werd maar dat die een storing had.,
[ Voor 15% gewijzigd door Mga1600 op 10-08-2026 08:09 ]
Vergeet niet hoe gevaarlijk one pedal drive op termijn is! Je verliest namelijk je rempedaalreflex, omdat je jezelf aanleert alles met het gaspedaal te doen.vdburg schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:28:
Het kleine stuur went snel moet ik zeggen. Grappig dat de meningen over one pedal drive zo kunnen verschillen, mijn vrouw en ik zijn allebei groot fan daarvan, en zien het als een heel sterk plusplunt. We willen ook zeker niet meer zonder, ook in de XC40 werkt dat perfect.
Ik las vorige week nog een artikel over een rijschool in Duitsland die leerlingen overnam van een andere rijschool die met elektrische auto's werkte. Die leerlingen konden helemaal niet met het rempedaal overweg, want reden enkel met het gaspedaal.
Ik verwacht dat (als ze in Brussel ooit wakker worden en iets nuttigs gaan doen) volledige one-pedal drive binnen een paar jaar (terecht!) verboden gaat worden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik hoop echt van niet...Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:34:
[...]
Vergeet niet hoe gevaarlijk one pedal drive op termijn is! Je verliest namelijk je rempedaalreflex, omdat je jezelf aanleert alles met het gaspedaal te doen.
Ik las vorige week nog een artikel over een rijschool in Duitsland die leerlingen overnam van een andere rijschool die met elektrische auto's werkte. Die leerlingen konden helemaal niet met het rempedaal overweg, want reden enkel met het gaspedaal.
Ik verwacht dat (als ze in Brussel ooit wakker worden en iets nuttigs gaan doen) volledige one-pedal drive binnen een paar jaar (terecht!) verboden gaat worden.
Heb je ergens data dat one pedal drive tot meer ongevallen leidt. Ik vind het fantastisch!
Vergeet niet dat er een systeem is dat automatisch gaat remmen voor voetgangers en ook andere voertuigen.
Sommige kleuren die Volvo gebruikt reageren erg op licht! Inderdaad Forest Lake is soms groen, soms grijs. Eerder hadden we een Thunder Grey Volvo waarbij de kleur afhankelijk van licht alle kanten op schoot. Van grijs tot blauw. Ik vind dat ‘wiiselen’ juist aantrekkelijk.Tommie12 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:36:
We waren vwb de EX60 eerst tot de conclusie gekomen dat het Aurora silver moest gaan worden, soms is dat gewoon een warme kleur zilver, maar in ander licht was het ineens roze. Dat was iets te veel van het goede…..haha. Zwart staat ‘m ook goed, dar blijft zwart, maar soms mer spikkels. Het is wel zo dat de nuances in het model bij lichtere kleuren beter uitkomen, alle zwarte strips en randjes vallen weg.Bij een zwarte auto. Enfin wij zijn (voorlopig ….haha) toch geland op Forest Lake met Cardamon nappa. Klassiek maar mooi. Past wel binnen ouwe kerel.
Maar ik ben het roerend eens dat de kleurkeuze beperkt is.
Da’s het nadeel van een nieuwe auto kopen: …. je moet zoveel kiezen……haha. Mijn huidige auto was eeen paar maanden oud….dus alles lag al vast, inclusief de kleur die ik niet mooi vind.Alles went……
Geen harde ongeluk-data, wel veel andere gegevens:Tommie12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:41:
Heb je ergens data dat one pedal drive tot meer ongevallen leidt. Ik vind het fantastisch!
https://advancedfleetmana.../08/01/one-pedal-driving/
En daar wil jij 100% op vertrouwen, dus hoef je zelf nooit meer hard te remmen? Sorry, maar dat gaat mij te ver.Vergeet niet dat er een systeem is dat automatisch gaat remmen voor voetgangers en ook andere voertuigen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Effe serieus blijven met die feiten hé. Je citeert een spaanse website van een 'trainingsorganisatie' die een opmaak en lettertype gebruikt wat 20 jaar geleden al als 'outdated' werd aanzien.Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:50:
[...]
Geen harde ongeluk-data, wel veel andere gegevens:
https://advancedfleetmana.../08/01/one-pedal-driving/
[...]
En daar wil jij 100% op vertrouwen, dus hoef je zelf nooit meer hard te remmen? Sorry, maar dat gaat mij te ver.
Als je "je eigen onderzoek" doet, dan is dit een zwakke poging.
Tesla heeft op alle auto's OPD en volgens wat ik kan zien niet meer ongevallen, en zeker niet meer ongevallen gelinkt aan OPD. En die hebben vooralsnog de meeste EV's met OPD op de markt.
Nee, ik vertrouw niet 100% op dat automatisch noodremsysteem, waar lees je dat? Het is gewoon een extra veiligheid.
Ik heb niet meer 'bijna' ongevallen met mijn EV dan met vroeger met een ICE. Eerder omgekeerd, want de vertraging wordt sneller ingeleid, en wat je de eerste halve seconde vertraagt is belangrijker dan in de laatste seconde van een remmaneuver.
Ik was nog op zoek naar een echt onderzoek. Inmiddels iets gevonden op https://english.news18a.com/news/english_277807.html:Tommie12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:00:
Effe serieus blijven met die feiten hé. Je citeert een spaanse website van een 'trainingsorganisatie' die een opmaak en lettertype gebruikt wat 20 jaar geleden als als 'outdated' werd aanzien.
Nu nog even zoeken naar het originele onderzoek.Study: EV One-Pedal Mode Causes 9x More Pedal Confusion Crashes Than Gas Cars
From:Internet Info Agency
2026-07-21 14:32:00
A recent report released by the German Insurers Accident Research (UDV), a research institute under Germany's insurance industry, indicates that the widespread use of single-pedal driving mode in electric vehicles significantly increases the risk of traffic accidents caused by pedal confusion. Based on data from nearly 500 severe traffic crashes between 2019 and 2022, the study found that the rate of pedal-confusion-related accidents in electric vehicles is nine times higher than that of comparable internal combustion engine vehicles. Single-pedal mode uses regenerative braking to enable both acceleration and deceleration through the accelerator pedal alone, reducing reliance on the brake pedal. However, prolonged use can alter drivers’ muscle memory, making them more likely to mistakenly press the accelerator instead of the brake in emergency situations, thereby causing accidents. The study also revealed that nearly half of the drivers involved in confirmed pedal-confusion accidents were aged over 75. Researchers suggest that older drivers, whose muscle memory is more ingrained and whose emergency response times are slower, may constitute a high-risk group. Additionally, the report highlights that collisions involving pedestrians frequently occur when electric vehicles start moving at low speeds, reverse, or turn at intersections with poor lighting—situations where predictive blind spots increase collision risks. The findings underscore the need for enhanced safety design in complex low-speed driving scenarios.
Ik snap echt niet waarom OPD zou leiden tot pedal confusion...Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:03:
[...]
Ik was nog op zoek naar een echt onderzoek. Inmiddels iets gevonden op https://english.news18a.com/news/english_277807.html:
[...]
.
Nu nog even zoeken naar het originele onderzoek.
MAar eerlijk, bij elke filmpje van een ongeval waar de chauffeur zich vergist snel ik me de vraag hoe je dat doet? Pedal confusion kan toch ook met een gewone automaat of een auto die niet recupereert als je je gas lost?
Hier het originele onderzoek: https://www.udv.de/udv/pr...eren-unfallmustern-201482.
Met daarin de duidelijke zin over one-pedal-drive:
"Die Studie legt nahe, dass die Gewöhnung an diese Fahrweise in Notsituationen eine Pedalverwechslung begünstigen kann".
De oorzaak is ook duidelijk. Als je niet bij elke kruising meer je rempedaal gebruikt, leer je die reflex af. Als je je rem dan een keertje echt nodig hebt, duurt het langer voordat je die vindt, of dat je dan in een reflex hard op het verkeerde pedaal drukt (de reflex is immers dat je bij remmen hard moet duwen!).
En naarmate je ouder wordt, wordt dat probleem groter.
Met daarin de duidelijke zin over one-pedal-drive:
"Die Studie legt nahe, dass die Gewöhnung an diese Fahrweise in Notsituationen eine Pedalverwechslung begünstigen kann".
De oorzaak is ook duidelijk. Als je niet bij elke kruising meer je rempedaal gebruikt, leer je die reflex af. Als je je rem dan een keertje echt nodig hebt, duurt het langer voordat je die vindt, of dat je dan in een reflex hard op het verkeerde pedaal drukt (de reflex is immers dat je bij remmen hard moet duwen!).
En naarmate je ouder wordt, wordt dat probleem groter.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 10-08-2026 10:11 ]
Uiteraard kan dat (en het gebeurt ook, vooral op oudere leeftijd), maar als je bij elke keer dat je afremt het rempedaal moet gebruiken, onthou je die reflex vele malen beter dan wanneer je dat pedaal enkel in een noodsituatie nog nodig hebt. Zo werkt het menselijk lichaam nou eenmaal.Tommie12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:06:
Pedal confusion kan toch ook met een gewone automaat of een auto die niet recupereert als je je gas lost?
de "oplossing" is natuurlijk om gewoon eens in de x tijd goed te remmen met het pedaal. Dan houd je m.i. toch dat reflex erbijAndrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:13:
[...]
Uiteraard kan dat (en het gebeurt ook, vooral op oudere leeftijd), maar als je bij elke keer dat je afremt het rempedaal moet gebruiken, onthou je die reflex vele malen beter dan wanneer je dat pedaal enkel in een noodsituatie nog nodig hebt. Zo werkt het menselijk lichaam nou eenmaal.
Jullie vergeten ook een niet te onderschatten voordeel van OPD. De tijd tussen lossen van gaspedaal en drukken op rempedaal, dan gaat OPD ook reeds remmen. Dat mag niet onderschat worden. En als je reeds reflex verleerd om op rempedaal te drukken moet je toch vragen beginnen stellen over je rijkwaliteiten...
Ik reed voor mijn huidige EV een normale ICE en ook daar gebruikte ik nauwelijks de rem, dus ik neem dat wel met een korreltje zout. Ik kan me wel voorstellen dat een beginnend bestuurder die alleen maar met one pedal gereden heeft die reflex voor - bijvoorbeeld een noodstop - de rem niet heeft. Iedereen die zijn ervaring opgebouwd heeft in een normale ICE gaat die reflex niet verliezen. En met al die huidige rem-assistenten is het de auto normaal veel sneller met remmen dan de mens.Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:34:
[...]
Vergeet niet hoe gevaarlijk one pedal drive op termijn is! Je verliest namelijk je rempedaalreflex, omdat je jezelf aanleert alles met het gaspedaal te doen.
Limbids
Dat denk jij. Maar dit hierboven reeds genoemde onderzoek https://www.udv.de/udv/pr...eren-unfallmustern-201482 toont toch duidelijk aan dat dat wel zo is.Limbids schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:12:
Iedereen die zijn ervaring opgebouwd heeft in een normale ICE gaat die reflex niet verliezen.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 10-08-2026 13:21 ]
Vandaag bericht gehad (NL) dat Volvo mijn P6 Plus inderdaad heeft omgezet naar een P10 Plus. De leasemaatschappij houdt dezelfde voorwaarden aan als de P6, dus maandbedrag blijft ook hetzelfde.
Eerder zei ik al, vergeleken - P6 in 2027 of P10 in 2026 - komt de bijtelling voor de P10 op jaarbasis in totaal 60 euro hoger uit (bruto) in mijn geval. Grofweg 2,50 euro (netto) per maand meer. Uiteraard wel wat meer vergeleken met P6 wanneer die gewoon in 2026 geleverd zou worden.
Eerder zei ik al, vergeleken - P6 in 2027 of P10 in 2026 - komt de bijtelling voor de P10 op jaarbasis in totaal 60 euro hoger uit (bruto) in mijn geval. Grofweg 2,50 euro (netto) per maand meer. Uiteraard wel wat meer vergeleken met P6 wanneer die gewoon in 2026 geleverd zou worden.
Limbids
De theorie in dat artikel is idem van toepassing op ICE met automaat. Ook daar gaat de - vooral oudere bestuurder - pedaal verwisselen. Niet nieuw dan voor mij voor een EV met 1PD. Ik zeg zeker niet dat het artikel helemaal niet klopt, maar neem het wel met een korrel zout.Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:20:
[...]
Dat denk jij. Maar dit hierboven reeds genoemde onderzoek https://www.udv.de/udv/pr...eren-unfallmustern-201482 toont toch duidelijk aan dat dat wel zo is.
Maar goed, terug naar discussie over EX60
Limbids
Exact waarom ik bijna nooit in D rij, de auto lijkt daar te "versnellen" met lossen van stroompedaal. Niet fijn voor een noodstop.PascalVdm schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:10:
Jullie vergeten ook een niet te onderschatten voordeel van OPD. De tijd tussen lossen van gaspedaal en drukken op rempedaal, dan gaat OPD ook reeds remmen. Dat mag niet onderschat worden. En als je reeds reflex verleerd om op rempedaal te drukken moet je toch vragen beginnen stellen over je rijkwaliteiten...
Limbids
Dus na uitgebreid zoeken op bewijs tegen one pedal drive komt er een website genaamd news18a? :x
Ook met opd moet je af en toe toch remmen...
En verder heeft die hele discussie niks met de ex60 te maken.
Ook met opd moet je af en toe toch remmen...
En verder heeft die hele discussie niks met de ex60 te maken.
Bijzonder, ik zie dit nu ook als ik de configurator doorloop, toch weet ik zeker dat ik tijdens samenstellen en bestellen pilot assist er standaard bij kreeg. Het staat wel op de bestelling samen in 1 alinea met alleen achter "park pilot assist" het bedrag van €695,-. Achter "pilot assist" staat geen bedrag, dus inbegrepen. (P12 Ultra)Bij de EX60 is Pilot Assist overigens niet standaard op de Plus én ook niet op de Ultra. Op de Plus kost het € 1.195 en op de Ultra € 695. Bij de Plus is het onderdeel van een pakket met Park Pilot Assist en de 360°-camera.
Nou, dan begrijpen we elkaar volgens mij. Alleen je oorspronkelijke bericht kwam bij mij anders over en daarom reageerde ik erop.Mga1600 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:00:
[...]
Dat is toch in andere woorden precies wat ik zeg? ACC is verplicht en zit er op. Maar Pilot assist is niet standaard maar om het te hebben is wel ACC voor nodig. Gewone, , ouderwetse CC mag niet meer op nieuwe auto’s
Maar het verhaal startte met de mededeling dat de cruise control NOG niet werkte……en ik reageerde met het verhaal dat cruise control niet meer mag en dat die dus nooit zou gaan werken. Maar later bleek dat er ACC bedoeld werd maar dat die een storing had.,
De samenhang is volgens mij: ACC regelt snelheid en afstand, terwijl Pilot Assist daar actieve stuurondersteuning en aanvullende ADAS-functies aan toevoegt, zoals het centreren binnen de rijstrook. Volvo omschrijft Pilot Assist zelf ook als een uitbreiding op de functies van ACC.
Daarbij is Pilot Assist op de EX60 geen standaardfunctie: het is zowel op de Plus als op de Ultra een betaalde optie (€ 1.195 resp. € 695). Het is dus echt een aanvullende ADAS-functie bovenop de standaard aanwezige ACC.
Je uitleg over de ouderwetse CC zonder afstandsregeling snap ik nu; mijn reactie kwam vooral doordat dat onderscheid in je oorspronkelijke bericht voor mij niet duidelijk was. 🙂
Dat zou heel goed kunnen. Ik vraag me ook af of Volvo de configurator en optielijsten achter de schermen regelmatig aanpast. Zeker bij een nieuw model kan er natuurlijk van alles wijzigen in pakketten en prijzen.mallekrummel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:14:
[...]
Bijzonder, ik zie dit nu ook als ik de configurator doorloop, toch weet ik zeker dat ik tijdens samenstellen en bestellen pilot assist er standaard bij kreeg. Het staat wel op de bestelling samen in 1 alinea met alleen achter "park pilot assist" het bedrag van €695,-. Achter "pilot assist" staat geen bedrag, dus inbegrepen. (P12 Ultra)
Als op jouw order bij Pilot Assist geen bedrag staat en alleen achter Park Pilot Assist € 695,-, dan zou ik er voorlopig vanuit gaan dat Pilot Assist bij jouw Ultra destijds inderdaad inbegrepen was. Dat is uiteindelijk ook relevanter dan wat de huidige configurator laat zien.
Bij mijn Plus staat Pilot Assist wél als betaalde optie op de bestelling. Daarbij krijg je Park Pilot Assist én de 360°-camera erbij. Het kan dus goed zijn dat Volvo de samenstelling of prijsstelling inmiddels heeft aangepast...
Ja die optie omvat ook automatisch parkeren en rijbaanwissel. Ik heb begrepen dat die functie op termijn wordt uitgebreid met uit een te krap parkeervak rijden zonder dat je in de auto zit. Schijnt aan gewerkt te worden.,…
Voor wie nog geen keuze kon maken over de kleur : https://www.autobics.com/2026/01/2026-volvo-ex60-color-options-images/ (maar nog altijd beter eens in het echt gaan kijken).
Die karakterschetsen van de berijders zijn grappig…..Amedee7 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:16:
Voor wie nog geen keuze kon maken over de kleur : https://www.autobics.com/2026/01/2026-volvo-ex60-color-options-images/ (maar nog altijd beter eens in het echt gaan kijken).
Haha wat grappig. Zou bijna Forest Lake alsnog ruilen voor Denim Blue…of Sand Bronze…of Heather Bronze.Amedee7 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:16:
Dat zou mooi zijn want sommige concurrenten kunnen dit al, wel is het verstandig om hier altijd de regel op na te houden "koop nooit iets op beloftes, baseer je aankoop op hoe het nu is". Het zal niet de eerste keer zijn dat een feature uiteindelijk toch geschrapt wordt (niet per se bij Volvo, maar algemeen) of zwaar teleurstelt.Mga1600 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:09:
Ja die optie omvat ook automatisch parkeren en rijbaanwissel. Ik heb begrepen dat die functie op termijn wordt uitgebreid met uit een te krap parkeervak rijden zonder dat je in de auto zit. Schijnt aan gewerkt te worden.,…
Mijn EV6 heeft via de fysieke sleutel ook de mogelijkheid een parkeervak in of uit te rijden, maar in de praktijk heb ik dit na op het begin een paar keer proberen nooit meer gebruikt. Het was voor mij ook niet iets waar ik de auto op gekocht had. Maar dit is zo'n basale versie die via een specifieke volgorde geactiveerd moet worden maar 7/10x niet erop reageert, daar begint het al mee, en uiteindelijk als het al reageert worden de parkeersensoren dusdanig getriggerd dat sowieso inparkeren eigenlijk geen optie is. En het is dusdanig traag dat je op een NL parkeerplaats nogal wat anderen frustreert die op jouw gehannes aan het wachten zijn.
Kortom: bij de EX60 eerst maar afwachten, want de verschillen zijn groot tussen de merken met specifiek deze feature.
Wel grappig dat Vapour Grey tussen The Modern Metallics gezet wordt, want als er één kleur is die qua uiterlijk niks metallics heeft dan is het deze wel.Amedee7 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:16:
En uiteindelijk zijn dit gewoon screenshots van de configurator, dus vind het persoonlijk weinig toevoegen.
[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-08-2026 09:11 ]
Mijn dealer noemde dat dit punt aan de orde is geweest tijdens een dealer-overleg met Volvo en dat toen gezegd is dat er aan gewerkt wordt.MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:08:
[...]
Dat zou mooi zijn want sommige concurrenten kunnen dit al, wel is het verstandig om hier altijd de regel op na te houden "koop nooit iets op beloftes, baseer je aankoop op hoe het nu is". Het zal niet de eerste keer zijn dat een feature uiteindelijk toch geschrapt wordt (niet per se bij Volvo, maar algemeen) of zwaar teleurstelt.
Mijn EV6 heeft via de fysieke sleutel ook de mogelijkheid een parkeervak in of uit te rijden, maar in de praktijk heb ik dit na op het begin een paar keer proberen nooit meer gebruikt. Het was voor mij ook niet iets waar ik de auto op gekocht had. Maar dit is zo'n basale versie die via een specifieke volgorde geactiveerd moet worden maar 7/10x niet erop reageert, daar begint het al mee, en uiteindelijk als het al reageert worden de parkeersensoren dusdanig getriggerd dat sowieso inparkeren eigenlijk geen optie is. En het is dusdanig traag dat je op een NL parkeerplaats nogal wat anderen frustreert die op jouw gehannes aan het wachten zijn.
Kortom: bij de EX60 eerst maar afwachten, want de verschillen zijn groot tussen de merken met specifiek deze feature.
Uit ervaring weet ik dat het bij Volvo soms lang kan duren voordat een toezegging werkelijkheid wordt maar het komt vast wel een keer goed….
Ik spreek je ook niet tegen dat het wellicht in 99% van de gevallen zo is, maar nogmaals: als het een essentiële feature voor iemand zou zijn, dan moet je er de auto niet op kopen, want wat als de feature er toch niet komt? Zou echt de eerste keer niet zijn dat het geschrapt wordt omdat blijkt dat de implementatie toch te moeilijk is of de werking niet goed genoeg. Of laat het in je koopovereenkomst opnemen dat als het niet binnen X maanden geïmplementeerd is dat je dan kosteloos de auto in mag leveren.Mga1600 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:21:
[...]
Mijn dealer noemde dat dit punt aan de orde is geweest tijdens een dealer-overleg met Volvo en dat toen gezegd is dat er aan gewerkt wordt.
Uit ervaring weet ik dat het bij Volvo soms lang kan duren voordat een toezegging werkelijkheid wordt maar het komt vast wel een keer goed….
Maar tuurlijk: als het puur een nice-to-have is, lekker afwachten.
Het is echt altijd optioneel. En het pakket kost minder op de Ultra omdat de 360 graden camera daar al standaard is.mallekrummel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:14:
[...]
[...]
Bijzonder, ik zie dit nu ook als ik de configurator doorloop, toch weet ik zeker dat ik tijdens samenstellen en bestellen pilot assist er standaard bij kreeg. Het staat wel op de bestelling samen in 1 alinea met alleen achter "park pilot assist" het bedrag van €695,-. Achter "pilot assist" staat geen bedrag, dus inbegrepen. (P12 Ultra)
Nee! Toen ik bestelde (feb 26) was pilot assist op de Ultra inbegrepen! Dat er inmiddels wijzigingen zijn in de opties geloof ik graag maar dat was toen de configurator online kwam nog niet zo.lmvoo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:16:
[...]
Het is echt altijd optioneel. En het pakket kost minder op de Ultra omdat de 360 graden camera daar al standaard is.
Niet in Nederland iig. Ik zou het anders dubbelchecken bij de dealer.mallekrummel schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:29:
[...]
Nee! Toen ik bestelde (feb 26) was pilot assist op de Ultra inbegrepen! Dat er inmiddels wijzigingen zijn in de opties geloof ik graag maar dat was toen de configurator online kwam nog niet zo.
Proefrit gedaan. Ben nog niet geheel onder de indruk. Ik kom vanuit een Model Y. Het comfort en de stilte zijn top. En dat op een demo met 22 inch, erg knap. Het interieur is op het eerste oog mooi. Het verbruik leek ook heel netjes. Het vermogen is super, hij blijft heerlijk trekken op elke snelheid. Het design van buiten is echt des Volvo's, kan het zeer waarderen. De pluspunten zijn er zeker.
Maar ik ben ook kritisch, let erg op details en dat zie ik weinig terugkomen in reviews:
De auto kan best wat deinen op sommige wegen in standaard en zacht. Het gaf mijn vrouw snel gevoel van wagenziekte, hard was de enige acceptabele stand voor haar maar dan doe je een deel van het comfort weer teniet. Zelf vond ik standaard en zacht fijn, maar dat geeft de auto wel een gevoel erg zwaar te zijn (is ie natuurlijk ook wel). Maar standaard gaf op een nagenoeg vlakke weg in ons dorp flinke deining, leek precies wat 'slag' in te zitten die een soort versterking van de deining gaf, apart om te ervaren.
Je kunt je armen minder fijn laten rusten vinden als bestuurder en bijrijder. Er is alleen nu de standaard armleuning in de deur, niet bovenop bij de ruit. Maar die standaard plek is (te) kort, waardoor alleen de voorkant van je arm er kan rusten (beide lange benen dus zitten misschien wat ver naar achter, maar dit issue ervaren we niet in de Tesla. Die heeft duidelijk langere armsteunen). Daarnaast voelt deze en de middenarmsteun nogal hard aan.
Ook het stuur is vrij hard, dun en natuurlijk klein. Het maakt een vrij luid geluid als je 'doorgeeft', geeft me beetje gevoel wat ik ook krijg als je met je nagels op een krijtbord krast. Dit voelt niet echt als een Volvo-stuur zoals we eerder gewend waren. De knoppen maken relatief veel geluid (maar ja, tis een heel stille auto, dus ook niet gek). We missen een 'Joe mode' voor de richtingaanwijzer: deze maakt een relatief hard geluid. Ook niet zo'n fijn geluid vonden we, maar prima ana te wennen. De hendels achter het stuur geven niet echt een stevige indruk, doen wat goedkoop aan. En het sturen in zelfs de zwaarste stand is erg licht. Het is best gevoelig en afstandelijk, maar dat is wellicht een compromis met het comfort en een gevolg van dat ie kleiner is. Dat ie niet rond is vond ik totaal niet storend.
De Autopilot haalt het niet bij de standaard Autopilot uit de Tesla. Voordeel is dat ie banen voor je kan wisselen en dat werkt op zich soepel, maar hij heeft ook de neiging tot wat overshoot en moet zichzelf dan corrigeren. Het voelt wat nerveuzer, de Tesla houdt de auto wat strakker.
Ik zat goed in de stoelen, maar de zittingverlenging is weer niet zo prettig. Wil enerzijds de verlenging gebruiken want heb vrij lange benen. Maar je voelt dan al vanaf de 2e stand duidelijk een kuil, wat niet prettig zit. Heb niet eerder zittingverlenging gehad, is dat gebruikelijk?
De stoelventilatie merk je bijna niets van, ook niet in hoogste stand. Ja dan merk je hem wel, maar dan alleen het irritante geluid, geen luchtverplaatsing.
Dus mixed feelings. De auto is zonder meer mooier en meer auto dan de Tesla. De specs zijn waanzinnig. Maar het interieur toch vrij harde materialen, deurpanelen die hard zijn en ook al wat leken te kraken/in te drukken waren. De uitschuiflade en bak aan voorzijde voelen en doen goedkoop aan, schuiven niet erg netjes en geven niet bepaald een luxegevoel. Maar goed, demo's hebben best wat te verduren.
Verder 2 software issues gehad:
Deur die half dicht zit en niet meer te openen of sluit valt (eenvoudig te verhelpen door even in drive, dan weer P en dan weer te proberen. Maar anders reageert de knop niet).
Radio die vrijwel geen ontvangst heeft. Heel af en toe pakt ie iets op, maar zowel FM als DAB verder te zwak signaal.
Maar ik ben ook kritisch, let erg op details en dat zie ik weinig terugkomen in reviews:
De auto kan best wat deinen op sommige wegen in standaard en zacht. Het gaf mijn vrouw snel gevoel van wagenziekte, hard was de enige acceptabele stand voor haar maar dan doe je een deel van het comfort weer teniet. Zelf vond ik standaard en zacht fijn, maar dat geeft de auto wel een gevoel erg zwaar te zijn (is ie natuurlijk ook wel). Maar standaard gaf op een nagenoeg vlakke weg in ons dorp flinke deining, leek precies wat 'slag' in te zitten die een soort versterking van de deining gaf, apart om te ervaren.
Je kunt je armen minder fijn laten rusten vinden als bestuurder en bijrijder. Er is alleen nu de standaard armleuning in de deur, niet bovenop bij de ruit. Maar die standaard plek is (te) kort, waardoor alleen de voorkant van je arm er kan rusten (beide lange benen dus zitten misschien wat ver naar achter, maar dit issue ervaren we niet in de Tesla. Die heeft duidelijk langere armsteunen). Daarnaast voelt deze en de middenarmsteun nogal hard aan.
Ook het stuur is vrij hard, dun en natuurlijk klein. Het maakt een vrij luid geluid als je 'doorgeeft', geeft me beetje gevoel wat ik ook krijg als je met je nagels op een krijtbord krast. Dit voelt niet echt als een Volvo-stuur zoals we eerder gewend waren. De knoppen maken relatief veel geluid (maar ja, tis een heel stille auto, dus ook niet gek). We missen een 'Joe mode' voor de richtingaanwijzer: deze maakt een relatief hard geluid. Ook niet zo'n fijn geluid vonden we, maar prima ana te wennen. De hendels achter het stuur geven niet echt een stevige indruk, doen wat goedkoop aan. En het sturen in zelfs de zwaarste stand is erg licht. Het is best gevoelig en afstandelijk, maar dat is wellicht een compromis met het comfort en een gevolg van dat ie kleiner is. Dat ie niet rond is vond ik totaal niet storend.
De Autopilot haalt het niet bij de standaard Autopilot uit de Tesla. Voordeel is dat ie banen voor je kan wisselen en dat werkt op zich soepel, maar hij heeft ook de neiging tot wat overshoot en moet zichzelf dan corrigeren. Het voelt wat nerveuzer, de Tesla houdt de auto wat strakker.
Ik zat goed in de stoelen, maar de zittingverlenging is weer niet zo prettig. Wil enerzijds de verlenging gebruiken want heb vrij lange benen. Maar je voelt dan al vanaf de 2e stand duidelijk een kuil, wat niet prettig zit. Heb niet eerder zittingverlenging gehad, is dat gebruikelijk?
De stoelventilatie merk je bijna niets van, ook niet in hoogste stand. Ja dan merk je hem wel, maar dan alleen het irritante geluid, geen luchtverplaatsing.
Dus mixed feelings. De auto is zonder meer mooier en meer auto dan de Tesla. De specs zijn waanzinnig. Maar het interieur toch vrij harde materialen, deurpanelen die hard zijn en ook al wat leken te kraken/in te drukken waren. De uitschuiflade en bak aan voorzijde voelen en doen goedkoop aan, schuiven niet erg netjes en geven niet bepaald een luxegevoel. Maar goed, demo's hebben best wat te verduren.
Deur die half dicht zit en niet meer te openen of sluit valt (eenvoudig te verhelpen door even in drive, dan weer P en dan weer te proberen. Maar anders reageert de knop niet).
Radio die vrijwel geen ontvangst heeft. Heel af en toe pakt ie iets op, maar zowel FM als DAB verder te zwak signaal.
[ Voor 14% gewijzigd door The__Virus op 12-08-2026 15:45 ]
Interessant! Ik vond juist de zitpositie met armleuning aan weerszijden juist positief opvallen. Echt het gevoel van een reisauto, klaar voor lange trip.The__Virus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:29:
Proefrit gedaan. Ben niet geheel onder de indruk. Ik kom vanuit een Model Y. Het comfort en de stilte zijn top. En dat op een demo met 22 inch, erg knap. Het interieur is op het eerste oog mooi. Het verbruik leek ook heel netjes. Het vermogen is super, hij blijft heerlijk trekken op elke snelheid. Het design van buiten is echt des Volvo's, kan het zeer waarderen. De pluspunten zijn er zeker.
We gaan het later nog eens proberen als we de auto wat langer mee kunnen krijgen, misschien de stoelen nog niet voldoende goed afgesteld. Wil het graag nog een kans geven, want als er een opvolger moet komen staat deze nog steeds bovenaan mijn lijstje, zie gewoon geen betere alternatieven
. Mijn arm lag wel lekker, maar het voelde allemaal wat hard aan, waardoor ik het gevoel krijg dat het op een langere rit gaat irriteren/drukken.
[ Voor 21% gewijzigd door The__Virus op 12-08-2026 14:47 ]
Zelfde hier.lmvoo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:45:
[...]
Interessant! Ik vond juist de zitpositie met armleuning aan weerszijden juist positief opvallen. Echt het gevoel van een reisauto, klaar voor lange trip.
We hebben nu tijdelijk een model y uit 2023 en mijn vriendin vindt de armsteunen in die auto niet fijn. Juist in de Volvo was ze daar blij over verrast. Grappig hoe ervaringen kunnen wisselen
Overigens, die autopilot, die vind ik op deze Tesla echt totaal ruk met Ghost brakes en voor niks in de ankers gaan op de snelweg. De Volvo gaat het ongetwijfeld beter doen. Misschien heb jij hw4 en/of fsd en maakt dat veel verschil...?
Nee geen FSD en geen HW4: ook een 2023 MY Long Range AWD. Nauwelijks last van ghost brakes, heel enkele keer voor een tunnel of brug in de zomer. De rest licht aan slechte bestuurders die slingeren
.
In mijn ogen is het een lane centering en adaptive cruise control combinatie en die werkt prima. Die van de Volvo vind ik op dat vlak dus iets uitgebreider door lane change maar verder minder strak dus.
Maar interessant m.b.t. de armsteunen. Hoop dat we met een volgende langere proefrit een betere zit kunnen krijgen, dit biedt hoop
.
In mijn ogen is het een lane centering en adaptive cruise control combinatie en die werkt prima. Die van de Volvo vind ik op dat vlak dus iets uitgebreider door lane change maar verder minder strak dus.
Maar interessant m.b.t. de armsteunen. Hoop dat we met een volgende langere proefrit een betere zit kunnen krijgen, dit biedt hoop
[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 12-08-2026 17:09 ]
Goede ervaring, goed om kritisch te zijn!The__Virus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:29:
Proefrit gedaan. Ben nog niet geheel onder de indruk. Ik kom vanuit een Model Y. Het comfort en de stilte zijn top. En dat op een demo met 22 inch, erg knap. Het interieur is op het eerste oog mooi. Het verbruik leek ook heel netjes. Het vermogen is super, hij blijft heerlijk trekken op elke snelheid. Het design van buiten is echt des Volvo's, kan het zeer waarderen. De pluspunten zijn er zeker.
Paar dingen die ik uit 2 proefritten kan benoemen: ja het klikken van de knoppen op het stuur viel mij ook op, maar toch heb ik het liefst klikknoppen. Ik vergelijk zelf met de iX3 en Xpeng G9 en de iX3 heeft haptische knoppen die op zich heel goed werken, maar echt fysieke klikknoppen (waar ik de directionele knoppen in de EX60 ook onder schaar) werken wel het fijnst. De G9 heeft weer een Tesla Autopilot achtige activatie met de hendel achter het stuur 2x naar beneden halen, dat vind ik teveel gedoe, waarom niet gewoon 1 knop indrukken net als BMW, Volvo en ook mijn huidige Kia EV6? Idem met annuleren, die hendel omhoog kan maar je zit er nooit al bij met je hand dus het is altijd uitstrekken. Dus in dat perspectief vind ik de Volvo ook niet perfect maar wel het best ondanks het hardere klikken, met BMW op een goede 2e plek.
Goedkoop aanvoelen van de uitschuiflade, dashboardkastje en dergelijke ben ik het ook mee eens. Dan heb je wel elektrisch verstelbare achterbank, maar hoogwaardige dashboardindeling is er niet bij. Puur qua feeling en premium beleving staat Volvo hier voor mij duidelijk op de laatste plaats.
Armsteunen niet als te kort ervaren, maar wij zijn zelf ook niet de langste, dat kan het verschil verklaren. Wel was iedereen bij de Volvo aan het zoeken naar waar je de deurgreep vast moet pakken, niet intuïtief.
Wat de zittingverlenger betreft: ondanks dat ik niet de langste ben vind ik het wel fijn om te gebruiken en ja je voelt die kuil maar daar wen je aan, ik heb eerder een auto gehad die dit systeem ook had en het is meer omdat het anders is en jij het dus niet gewend bent.
Stoelventilatie werkte bij mij juist erg goed! Mijn Kia EV6 heeft er echt wel een volle minuut voor nodig op standje 3 voordat je wat begint te voelen en je voelt dan echt dat ie zowel qua luchtverplaatsing als temperatuur moet opbouwen, maar de EX60 was binnen 10 sec echt koel en echt hard op stand 3, zo hard dat ik hem maar snel terugzette.
Grotendeels sluit ik me bij je aan qua ervaring. Ook ik heb mixed feelings nog altijd. Op papier en qua features krijg je voor de uitvoering waarvoor ik zou willen gaan (P10 Plus met paar opties zoals trekhaak, gelaagd glas, privacy glas) voor ±73k véél meer dan bij BMW met de iX3 40, oa: stoelverkoeling, gelaagd glas dus, panoramadak, AWD, 91 ipv 83 kWh accu, adaptief onderstel, meer trekgewicht, hogere kogeldruk, vakken in de rug van de voorstoelen, elektrisch bedienbare achterbank, frunk zonder irritante extra klep én groter, infotainment met ingebouwde Spotify én Apple Music (ben zelf AM gebruiker zodoende), voorstoelen met verlengstuk, 370 kW snelladen ipv 300 kW (omdat het om de 40 gaat) en een tikkeltje groter rijbereik ook al (660 vs 635 km WLTP). Enige wat BMW op papier heeft wat Volvo niet heeft is massagefunctie in de voorstoelen, head-up display en het toch wel erg prettig panoramic vision display. Maar ja, de BMW rijdt zonder adaptief onderstel echt heel goed, het stuur is vele malen beter zowel qua fysiek gevoel als rijgevoel, het hele dashboard en alles voelt premium aan en ziet er ook zo uit (al is het wel heel smaakgevoelig), BMW heeft ook fysieke knoppen voor de belangrijkste dingen waar Volvo op Drive en stoelverstelling na praktisch alles in het scherm verstopt heeft. En wel 1 punt: als je zelfs tov je Tesla onder de indruk wilt raken van een ADAS systeem moet je de iX3 maar eens rijden, die is echt indrukwekkend. Remt af voor rotondes/bochten, je kan het systeem overrulen door bijv gas te geven of af te remmen of bij/terug te sturen zonder dat hij gelijk alles uitschakelt (zoals Tesla) en hij leert daar ook van incl. je rijgedrag, hij leest ook de navigatie (ook als je niet aan het navigeren bent) en past daarop aan hoe hard hij remt en optrekt en overall is het voor mij het enige ADAS systeem tot nu toe die je als bereider echt helpt ipv alles overneemt en resoluut met alles stopt wanneer het net buiten de parameters valt.
Maar ja, voor 73k krijg je dus al die features die de Volvo wel heeft niet én moet je genoegen nemen met de 40 wat een RWD is en op zich geen ramp, maar duur is de auto relatief gezien wel. Maar juist omdat ie echt zoveel mist en sommige dingen ook niet eens te verkrijgen zijn, twijfel ik tussen beide.
Dank voor het delen, fijn ervaringen te lezen.MooDyBLueS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:35:
[...]
Goede ervaring, goed om kritisch te zijn!
Paar dingen die ik uit 2 proefritten kan benoemen: ja het klikken van de knoppen op het stuur viel mij ook op, maar toch heb ik het liefst klikknoppen. Ik vergelijk zelf met de iX3 en Xpeng G9 en de iX3 heeft haptische knoppen die op zich heel goed werken, maar echt fysieke klikknoppen (waar ik de directionele knoppen in de EX60 ook onder schaar) werken wel het fijnst. De G9 heeft weer een Tesla Autopilot achtige activatie met de hendel achter het stuur 2x naar beneden halen, dat vind ik teveel gedoe, waarom niet gewoon 1 knop indrukken net als BMW, Volvo en ook mijn huidige Kia EV6? Idem met annuleren, die hendel omhoog kan maar je zit er nooit al bij met je hand dus het is altijd uitstrekken. Dus in dat perspectief vind ik de Volvo ook niet perfect maar wel het best ondanks het hardere klikken, met BMW op een goede 2e plek.
Goedkoop aanvoelen van de uitschuiflade, dashboardkastje en dergelijke ben ik het ook mee eens. Dan heb je wel elektrisch verstelbare achterbank, maar hoogwaardige dashboardindeling is er niet bij. Puur qua feeling en premium beleving staat Volvo hier voor mij duidelijk op de laatste plaats.
Armsteunen niet als te kort ervaren, maar wij zijn zelf ook niet de langste, dat kan het verschil verklaren. Wel was iedereen bij de Volvo aan het zoeken naar waar je de deurgreep vast moet pakken, niet intuïtief.
Wat de zittingverlenger betreft: ondanks dat ik niet de langste ben vind ik het wel fijn om te gebruiken en ja je voelt die kuil maar daar wen je aan, ik heb eerder een auto gehad die dit systeem ook had en het is meer omdat het anders is en jij het dus niet gewend bent.
Stoelventilatie werkte bij mij juist erg goed! Mijn Kia EV6 heeft er echt wel een volle minuut voor nodig op standje 3 voordat je wat begint te voelen en je voelt dan echt dat ie zowel qua luchtverplaatsing als temperatuur moet opbouwen, maar de EX60 was binnen 10 sec echt koel en echt hard op stand 3, zo hard dat ik hem maar snel terugzette.
Grotendeels sluit ik me bij je aan qua ervaring. Ook ik heb mixed feelings nog altijd. Op papier en qua features krijg je voor de uitvoering waarvoor ik zou willen gaan (P10 Plus met paar opties zoals trekhaak, gelaagd glas, privacy glas) voor ±73k véél meer dan bij BMW met de iX3 40, oa: stoelverkoeling, gelaagd glas dus, panoramadak, AWD, 91 ipv 83 kWh accu, adaptief onderstel, meer trekgewicht, hogere kogeldruk, vakken in de rug van de voorstoelen, elektrisch bedienbare achterbank, frunk zonder irritante extra klep én groter, infotainment met ingebouwde Spotify én Apple Music (ben zelf AM gebruiker zodoende), voorstoelen met verlengstuk, 370 kW snelladen ipv 300 kW (omdat het om de 40 gaat) en een tikkeltje groter rijbereik ook al (660 vs 635 km WLTP). Enige wat BMW op papier heeft wat Volvo niet heeft is massagefunctie in de voorstoelen, head-up display en het toch wel erg prettig panoramic vision display. Maar ja, de BMW rijdt zonder adaptief onderstel echt heel goed, het stuur is vele malen beter zowel qua fysiek gevoel als rijgevoel, het hele dashboard en alles voelt premium aan en ziet er ook zo uit (al is het wel heel smaakgevoelig), BMW heeft ook fysieke knoppen voor de belangrijkste dingen waar Volvo op Drive en stoelverstelling na praktisch alles in het scherm verstopt heeft. En wel 1 punt: als je zelfs tov je Tesla onder de indruk wilt raken van een ADAS systeem moet je de iX3 maar eens rijden, die is echt indrukwekkend. Remt af voor rotondes/bochten, je kan het systeem overrulen door bijv gas te geven of af te remmen of bij/terug te sturen zonder dat hij gelijk alles uitschakelt (zoals Tesla) en hij leert daar ook van incl. je rijgedrag, hij leest ook de navigatie (ook als je niet aan het navigeren bent) en past daarop aan hoe hard hij remt en optrekt en overall is het voor mij het enige ADAS systeem tot nu toe die je als bereider echt helpt ipv alles overneemt en resoluut met alles stopt wanneer het net buiten de parameters valt.
Maar ja, voor 73k krijg je dus al die features die de Volvo wel heeft niet én moet je genoegen nemen met de 40 wat een RWD is en op zich geen ramp, maar duur is de auto relatief gezien wel. Maar juist omdat ie echt zoveel mist en sommige dingen ook niet eens te verkrijgen zijn, twijfel ik tussen beide.
Een aanvulling op het aan- en uitzetten van de CC / pilot assist, bij de Xpeng kun je de favorieten knop instellen om pilot assist aan en uit te zetten. Dat werkt perfect, met dus één drukknop op het stuur bij je duim. Dat is juist de reden dat de Xpeng bij mij al een tijdje op de lijst staat.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Bij,de EX60 kun je dat automatisch afremmen voor een rotonde ook instellen ….michaelvo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:17:
[...]
Dank voor het delen, fijn ervaringen te lezen.
Een aanvulling op het aan- en uitzetten van de CC / pilot assist, bij de Xpeng kun je de favorieten knop instellen om pilot assist aan en uit te zetten. Dat werkt perfect, met dus één drukknop op het stuur bij je duim. Dat is juist de reden dat de Xpeng bij mij al een tijdje op de lijst staat.
Kijk en daar zijn forums zo goed voor, want ik leer dus weer van jou dat je dat bij Xpeng zo kan instellen. :) Ik wist wel dat je er iets mee kon instellen, maar niet de Xpilot.michaelvo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:17:
[...]
Dank voor het delen, fijn ervaringen te lezen.
Dan lijkt het al veel meer op de Volvo gelukkig.
Wij zijn trouwens ook wel lang te noemen, met 1.95m (met relatief lange benen) en 1.85m. Voor mij was het dan ook een vereiste dat het stuur ver naar je toe kan (en dat kan ie, net als in ix3 en glc), en dat je linkervoet gestrekt kan worden naast rempedaal (kan net, bij ix3 beter, bij glc slechter).The__Virus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:08:
Nee geen FSD en geen HW4: ook een 2023 MY Long Range AWD. Nauwelijks last van ghost brakes, heel enkele keer voor een tunnel of brug in de zomer. De rest licht aan slechte bestuurders die slingeren.
Maar interessant m.b.t. de armsteunen. Hoop dat we met een volgende langere proefrit een betere zit kunnen krijgen, dit biedt hoop.
Die Tesla die we nu tijdelijk hebben is vergeleken met de Ford Mustang Mach e die ik hiervoor had een fijnere roadtrip auto met geweldige software, maar ik zit vloekend in de auto als de cruise control weer eens hard remt zonder goede reden. Dat deed de Ford echt stukken beter. Ook reed die Ford strakker, zoals het een mach e betaamt. Wat dat betreft had een ix3 misschien een logischere opvolger geweest, maar de dealer zei paar maanden terug dat de 40 versie niet meer zou komen dit jaar en de 50 werd me te duur
Mijn leverdatum is nu voor de 3de keer aangepast. Ben ik de enige? Getekend in april.
Week 39 --> 47 --> 51 --> 52
Lease via volvo carlease.
P10 ultra, denim, zwart/donker, pilot, trekhaak
Ik zal eens navragen. Laatste wat ik hoorde was dat mn order van begin maart nog op november staat.markiep schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:48:
Mijn leverdatum is nu voor de 3de keer aangepast. Ben ik de enige? Getekend in april.
Mijn levering stond op 30-9. Vorige week aangepast naar: tussen 17-27 oktober. Privé besteld op 05-02, P10 plus, sand.markiep schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:48:
Zonet bericht ontvangen dat de levering is vervroeg naar week 46 (was 48). P10 Plus (was P6) Forest Lake, extra getint glas, donker exterieur, geventileerd nordico
Lease NL
Lease NL
Mijn P10 (was P6) zou productie week 47 hebben, levering eind november. Mag ook vervroegd worden van mij 😉
Forest Lake, getinte achterruiten, Pilot Assist, Nordico met ventilatie, gelaagde zijruiten, electrochromatisch glas, all-season banden.
Privé koop NL
Forest Lake, getinte achterruiten, Pilot Assist, Nordico met ventilatie, gelaagde zijruiten, electrochromatisch glas, all-season banden.
Privé koop NL
[ Voor 3% gewijzigd door Rudi L op 14-08-2026 10:30 ]
Ik had begrepen dat de productielijn na de zomer shutdown op volle kracht gaat draaien maar dat NL leaseauto’s toch een beetje voorrang krijgen vanwege veranderende fiscale regels per 1-1-27Rudi L schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:28:
Mijn P10 (was P6) zou productie week 47 hebben, levering eind november. Mag ook vervroegd worden van mij 😉
Privé koop NL
P.S. maar zou je niet liever wachten met registratie van de privé auto tot na 1 januari? Dan is het bouwjaar 27 en dat scheelt bij het ooit inruilen in de de toekomst een bouwjaar en dus geld/waarde!
Ik heb pas recent besteld maar de dealer dacht dat de productie misschien nog wel in december zou gaan plaatsvinden, maar ik wil ‘m bewust nog niet afnemen voor ‘27 om de genoemde reden. En als het februari of maart wordt …. Is dat ook goed wat mij betreft.
De in te ruilen auto is dan ook een jaar “ouder”, en dat zal een lagere inruilprijs opleveren dan bij levering oktober dit jaar lijkt mij. Voordeel: je hebt er eerder plezier van 😉
Ik heb een inruilprijs voor mijn huidige wagen, maar die is maar geldig tot eind van het jaar. Ik ben trouwens niet van plan om de Volvo snel van de hand te doen, dus daar is de inruilwaarde van minder belang.Mga1600 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:12:
[...]
Ik had begrepen dat de productielijn na de zomer shutdown op volle kracht gaat draaien maar dat NL leaseauto’s toch een beetje voorrang krijgen vanwege veranderende fiscale regels per 1-1-27
P.S. maar zou je niet liever wachten met registratie van de privé auto tot na 1 januari? Dan is het bouwjaar 27 en dat scheelt bij het ooit inruilen in de de toekomst een bouwjaar en dus geld/waarde!
Ik heb pas recent besteld maar de dealer dacht dat de productie misschien nog wel in december zou gaan plaatsvinden, maar ik wil ‘m bewust nog niet afnemen voor ‘27 om de genoemde reden. En als het februari of maart wordt …. Is dat ook goed wat mij betreft.
Iemand die deze 1 op 1 met de Zeekr 7x hebben vergeleken? Ik heb uitgebreid naar de 7x gekeken en daarna zag ik de Volvo EX60, op het eerste gezicht is dat een achteruitgang die toch snel 15-20K meer kost en dan nog niet net zo vol in de opties zit. Ik heb ik beide niet gereden maar ben wel benieuwd of anderen mensen voor dezelfde afweging hebben gestaan?
Wat leuk dit topic! Vorige week proefrit gemaakt, maar ik twijfel nog enorm. Vond de iX3 echt beter sturen dan de EX60.
Dat met die inruilauto kun je opvangen door de bestaande auto wel In het oude jaar in te leveren en dan ter overbrugging een leenauto regelrn bij de dealer.Xc40p8 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:08:
De in te ruilen auto is dan ook een jaar “ouder”, en dat zal een lagere inruilprijs opleveren dan bij levering oktober dit jaar lijkt mij. Voordeel: je hebt er eerder plezier van 😉
Ook een forse auto die goed in z'n spullen zit. Zou wel kijken naar alle veiligheids- en assistentiessytemen (en hoe je die bedient). En het after sales netwerk? Lees daar wel eens 'verrassende' verhalen over...FFF schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:38:
Iemand die deze 1 op 1 met de Zeekr 7x hebben vergeleken? Ik heb uitgebreid naar de 7x gekeken en daarna zag ik de Volvo EX60, op het eerste gezicht is dat een achteruitgang die toch snel 15-20K meer kost en dan nog niet net zo vol in de opties zit. Ik heb ik beide niet gereden maar ben wel benieuwd of anderen mensen voor dezelfde afweging hebben gestaan?
Gisteren een testrit gemaakt, hele mooie wagen en rijdt zeer vlotjes.
Het enige waar ik nog niet van overtuigd ben zijn de stoelen.
Ik ben 1m90 en ik had het gevoel dat de stoel niet helemaal lekker zat aan m'n schouderbladen. Het voelde alsof de stoel daar iets naar voor zat? Kan het niet helemaal beschrijven.
Iemand anders het zelfde gevoel? Of ligt het probleem aan mij?
Ik ben 1m90 en ik had het gevoel dat de stoel niet helemaal lekker zat aan m'n schouderbladen. Het voelde alsof de stoel daar iets naar voor zat? Kan het niet helemaal beschrijven.
Ik heb precies hetzelfde.Kezzaa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:49:
Wat leuk dit topic! Vorige week proefrit gemaakt, maar ik twijfel nog enorm. Vond de iX3 echt beter sturen dan de EX60.
Desondanks ben ik er ook nog niet uit. Ik vind van de EX60 met name het dashboard, het stuurtje en armsteun en dergelijke echt een stuk minder dan bij BMW. En dat is toch wat je als bestuurder continu gebruikt of tegenaan kijkt.
Ik ben bijna 15cm korter dan jij, dus daar durf ik geen vergelijking mee te maken, maar ik ben er zelf de 2e proefrit pas achter gekomen dat je bij de knop van de stoelverstelling de middelste knop in kan drukken en daarmee weer andere instellingen krijgt zoals kanteling/hoek van de stoel. Je verandert als het ware wat de vierkante knop doet qua functies. Wellicht het proberen waard?Li1quid schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:18:
Ik heb ook voor de keuze gestaan voor de Zeekr 7x en de Volvo EX60.FFF schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:38:
Heb hier een klein stukje over geschreven in dit forum:
Zeekr 7x vs Volvo EX60
Na het nu ook echt te hebben gereden in Volvo EX60 was ik al helemaal overtuigd van mijn keuze.
Interieur en Luxe design van Zeekr 7x vind ik persoon meer mijn smaak (al vond ik de Volvo stoelen prettiger), vooral het gimmick gehalte was hoog (ga ik altijd erg goed op).
Daarbij waren wij niet overtuigd van de kwaliteit en service van Zeekr zelf. Zeker vergeleken met Volvo. En omdat dit onze hoofd auto wordt was het voor ons al snel duidelijk.
De Volvo is duurder, maar je hebt meer range (zijn ook zuiniger), groter Service netwerk en naar mijn menig een beter sturende auto.
PS: De berichten op facebook, tweaker forum over de software en slechte rechtuit stabiliteit waren ook voor mij enige motivatie om de Zeekr te laten staan.
Ik ben zelf 1m95 (redelijk fors) en vond de stoelen prettig zitten. Mijn vrouw 1m65 had wel last van de stoel maar na het instellen van de rugleuning (bij de verstelknop, middelste knop kan je de zone voor het instellen selecteren) zat ook zij helemaal goed. Ik weet niet of je tijdens de testrit de stoel hebt kunnen verstellen?Li1quid schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:18:
Met mijn lengte had ik wel last van de warmte die van het glazen dak af kwam, weet niet hoe jij dit ervaarde?
[ Voor 25% gewijzigd door Theflying op 14-08-2026 18:58 ]
Theflying
Gisteren opgemerkt op de website van Volvo dat het electrochromatisch panoramadak niet langer als een optie vermeld wordt. Is dit geheel niet meer mogelijk?
Eerder was dit voor de Plus-versie (P10) wel mogelijk om te selecteren. Ook zie ik dat de basisprijs omhoog is gegaan.
Zijn er meer mensen die dit opgevallen is? Ik heb wel een leaseofferte waar deze optie nog in vermeld staat, hopelijk is dit nog wel mogelijk. Weet iemand meer?
Eerder was dit voor de Plus-versie (P10) wel mogelijk om te selecteren. Ook zie ik dat de basisprijs omhoog is gegaan.
Zijn er meer mensen die dit opgevallen is? Ik heb wel een leaseofferte waar deze optie nog in vermeld staat, hopelijk is dit nog wel mogelijk. Weet iemand meer?
Heb eerst de 7x proefgereden. Heel luxe, maar in Lease nog best duur. Daarnaast inderdaad slechts verhalen over service en rechtuit stabiliteit, en ik vond de software zeer onduidelijk.Theflying schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:33:
[...]
Ik heb ook voor de keuze gestaan voor de Zeekr 7x en de Volvo EX60.
....
PS: De berichten op facebook, tweaker forum over de software en slechte rechtuit stabiliteit waren ook voor mij enige motivatie om de Zeekr te laten staan.
[...]
Ik snap niet hoe men hier twijfels heeft over de stoelen na mijn ervaring. Ik vond ze geweldig en ben 1.95m.
[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 14-08-2026 20:38 ]
Als ik nu kijk, met refresh van website en alles, dan is alles nog het oude, oftewel: vanafprijs €63.995, P10 AWD +€3.000, elektrochromatisch glas bij kopje Exterieur voor €1.150 aan te klikken.wessel88 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:28:
Gisteren opgemerkt op de website van Volvo dat het electrochromatisch panoramadak niet langer als een optie vermeld wordt. Is dit geheel niet meer mogelijk?
Ik zit bijna elke dag wel even door de configurator heen te klikken, en heb ik wel met enige regelmaat dat de hele configurator het ineens slecht doet. Soms krijg ik een pagina zonder enige opties na de Plus/Ultra en P6/P10/P12 keuze, zelfs geen kleurkeuze mogelijk. Dit heb ik al een keer of 3/4 meegemaakt.
Ik heb het overigens over NL, jij ook?
Op de Nederlandse site nog altijd dezelfde prijs en nog steeds electrochromatisch dak als optie bij de Plus. Ik heb hem trouwens ook zo besteld.wessel88 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:28:
Ja inderdaad de NL-website.MooDyBLueS schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:08:
[...]
Als ik nu kijk, met refresh van website en alles, dan is alles nog het oude, oftewel: vanafprijs €63.995, P10 AWD +€3.000, elektrochromatisch glas bij kopje Exterieur voor €1.150 aan te klikken.
Ik zit bijna elke dag wel even door de configurator heen te klikken, en heb ik wel met enige regelmaat dat de hele configurator het ineens slecht doet. Soms krijg ik een pagina zonder enige opties na de Plus/Ultra en P6/P10/P12 keuze, zelfs geen kleurkeuze mogelijk. Dit heb ik al een keer of 3/4 meegemaakt.
Ik heb het overigens over NL, jij ook?
Ik zie het nu ook, gelukkig maar! Ik had het idee dat die optie eerst elders stond, maar waarschijnlijk heb ik het niet goed gezien.
Ga je zelf ook voor de P10-versie?
Precies dit. Ik ga morgenochtend terug naar de BMW dealer om de M-sportstoelen te testen. De auto van de proefrit had de multifunctionele stoelen, maar die kunnen niet verlengd worden en dat heb ik wel nodig met mijn 1,98 cm.MooDyBLueS schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:26:
[...]
Ik heb precies hetzelfde.Maar met de EX60 krijg je meer opties voor je geld, is véél stiller en is als AWD met 91 kWh accu te krijgen voor een vergelijkbare prijs waarvoor je bij BMW de iX3 40 RWD met 83 kWh accu krijgt. En daarmee 370 kW tov 300 kW snelladen.
Desondanks ben ik er ook nog niet uit. Ik vind van de EX60 met name het dashboard, het stuurtje en armsteun en dergelijke echt een stuk minder dan bij BMW. En dat is toch wat je als bestuurder continu gebruikt of tegenaan kijkt.
Spooks had ooit een liedje (Things I’ve Seen) met de songtekst “Emotional or reason, now which one do you obey?”. Zo voelt deze keuze ook. Het hart neigt naar de iX3, het verstand naar de EX60.