Ik heb hem ook privé gekocht. Maar om de afgesproken inruilprijs voor mijn huidige auto te behouden moet ik hem begin december inleveren. Dus een dikke maand zonder.Mga1600 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:06:
Kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je bestelde leaseauto onverwacht na 1 januari geregistreerd wordt in verband met een veranderende bijtelling regelingen.
Ik heb mijn auto privé besteld per ca. 1/8 met de mededeling dat ik ‘m zeker niet voor januari wil hebben , maar dat lijkt nu dus sowieso veel later te worden. Ik kan daar in mijn situatie niet wakker van liggen eerlijk gezegd.
Maar wat hef wat ongrijpbaar maakt is wat mijn dealer zei (zie eerder): dat van heel veel bestelde EX60 nog geen productie datum is teruggekoppeld. De configurator spreekt (nog steeds) van 5-6 maanden levertijd voor een P10 en 9-10 maanden voor een P12. Dat laatste is een hele bevalling……
Maar in mijn geval zou dat dus 1/8 + 6 maanden zijn = 1/2 maar gezien de berichten hier over tot januari uitgestelde leveringen heb ik daar eerlijk gezegd vraagtekens bij.
Zijn er überhaupt al mensen die een (nieuwe) leverdatum voor een bestelde P12 teruggekoppeld hebben gekregen? De reden dat ik dat vraag is dat er wat veranderingen in mijn situatie aankomen waardoor de extra range van de P12 aantrekkelijk zou zijn. Maar als ik hetbzo inschat zou het zomaar ook juni kunnen worden dus als ik zou omzetten en dat is wel erg ver weg.
Ja dat is het meest vervelende. Ik ben diegene die altijd met de dealer belt om te vragen om een update dat de auto binnenkomt.Frank53 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:36:
Het meest vervelende is dat Volvo (de fabriek) niet communiceert, zeer klantonvriendelijk.
Denk overigens dat Volvo (de fabriek) het niet goed zou kunnen doen. Als ze de daadwerkelijke oorzaken communiceren dan is het een marketing nachtmerrie. Geven ze een smoes van succes dan is het ook niet goed.
Ik heb vroeger in de industrie gewerkt en ben heel vaak betrokken geweest bij grote industriële nieuwbouwprojecten. Ik weet dat er bij de commissioning van nieuw systemen bijna altijd wel verrassingen zijn. .HKBau schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:29:
[...]
Ja dat is het meest vervelende. Ik ben diegene die altijd met de dealer belt om te vragen om een update dat de auto binnenkomt.
Denk overigens dat Volvo (de fabriek) het niet goed zou kunnen doen. Als ze de daadwerkelijke oorzaken communiceren dan is het een marketing nachtmerrie. Geven ze een smoes van succes dan is het ook niet goed.
Even aannemend dat het inderdaad draait om het niet snel genoeg kunnen maken van de megacasts, kan ik me voorstellen hoe de situatie daar nu is: mensen van de toeleverancier die 18 uur per dag aan de apparatuur hun best doen terwijl Iedereen op de vingers kijkt en hen dreigt met boetes etc. Dagelijkse voortgangsbespreking terwijl ergens bij de toeleverancier nog hard wordt gerekend en getekend aan modificaties. De gebruikelijke paniek. Maar …. er komt een moment dat er licht aan het eind van de tunnel brandt en dan komen er wel concrete mededelingen vermoed ik.
Vanuit ons als eindafnemer de boel extra onder druk zetten zal niets oplossen in een fysiek proces (en als het langere wachten niet kan zullen die paar eventuele gecancelde orders vanuit Nederland - waar die bijtelling een rol speelt - zal ook niet echt verschil maken .
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60 P10 Ultra
Is dit niet bespreekbaar? Ervan uitgaande dat je een redelijk recente auto rijdt (enkele jaren oud) schrijven die zeg even met €500/mnd af, dus 1 maand later inleveren en €500 van de prijs af lijkt me toch niet meer dan normaal om onderling af te spreken?Rudi L schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:25:
[...]
Ik heb hem ook privé gekocht. Maar om de afgesproken inruilprijs voor mijn huidige auto te behouden moet ik hem begin december inleveren. Dus een dikke maand zonder.
Sterker nog: ik vind het eigenlijk een hele rare gang van zaken. Want ik heb zowel bij Volvo als BMW de inruil voor mijn Kia gevraagd en die stemmen ze af op de verwachte levertijd inderdaad, maar daaruit bleek ook dat Volvo al €1000 lager zat dan BMW omdat laatstgenoemde in 3-4 mnd kan leveren en de EX60 nog onduidelijk is, de Volvo dealer zei ook: wij nemen het risico met de inruilwaarde maar omdat dat nog verder weg is zal je niet de hoofdprijs krijgen. Hij zei ook dat als ik een occasion EX40 bijv. zou kopen dat de inruil hoger is. En dit ligt ook in lijn met eerdere auto's die ik gekocht heb.
Mocht dit vanuit je dealer komen en dus niet omdat jij zelf deze afspraak om wat voor reden dan ook gemaakt hebt, dan zou ik toch echt even teruggaan naar de dealer. Want hoe ga je een volle maand overbruggen? Lijkt mij dat tenzij je echt een maand zonder auto kan dat alle kosten die je moet gaan maken aan evt. OV of leen-/deelauto huren vele malen hoger zullen zijn dan een paar honderd minder inruil. En dan nog alle gedoe eromheen ook. Ik zou het persoonlijk onacceptabel vinden. Jij sluit namelijk een koopovereenkomst met de dealer met een bepaalde verwachte levertijd én met inruil van je huidige auto. En als de EX60 vertraagd wordt, dan is dat het risico van de dealer. Of zoals de BMW dealer zei toen ik vroeg wat er qua inruil gebeurd als de auto toch 2/3 maanden vertraagd wordt: "dan hebben wij pech". Die legde ook uit dat ze de ene keer een auto eerder kunnen leveren en geluk hebben met de inruil en de andere keer juist later en dus pech maar dat het onder de streep wel goed komt.
Het verschil zit hem vooral in de inruil in 2026 of 2027: maakt de auto “een jaar ouder”. In de koopovereenkomst staat ook dat de inruilprijs geldt tot 12/2026. Ik vermoed dat de verkoper zich in de inruilwaarde ook een beetje verkeken heeft: bij de upgrade van P6 naar P10 (een dikke maand later) heb ik een nieuwe overeenkomst moeten tekenen; hier is de inruilwaarde verlaagd met 2500€ en is het verschil opgenomen als korting.MooDyBLueS schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:19:
[...]
Is dit niet bespreekbaar? Ervan uitgaande dat je een redelijk recente auto rijdt (enkele jaren oud) schrijven die zeg even met €500/mnd af, dus 1 maand later inleveren en €500 van de prijs af lijkt me toch niet meer dan normaal om onderling af te spreken?
Sterker nog: ik vind het eigenlijk een hele rare gang van zaken. Want ik heb zowel bij Volvo als BMW de inruil voor mijn Kia gevraagd en die stemmen ze af op de verwachte levertijd inderdaad, maar daaruit bleek ook dat Volvo al €1000 lager zat dan BMW omdat laatstgenoemde in 3-4 mnd kan leveren en de EX60 nog onduidelijk is, de Volvo dealer zei ook: wij nemen het risico met de inruilwaarde maar omdat dat nog verder weg is zal je niet de hoofdprijs krijgen. Hij zei ook dat als ik een occasion EX40 bijv. zou kopen dat de inruil hoger is. En dit ligt ook in lijn met eerdere auto's die ik gekocht heb.
Mocht dit vanuit je dealer komen en dus niet omdat jij zelf deze afspraak om wat voor reden dan ook gemaakt hebt, dan zou ik toch echt even teruggaan naar de dealer. Want hoe ga je een volle maand overbruggen? Lijkt mij dat tenzij je echt een maand zonder auto kan dat alle kosten die je moet gaan maken aan evt. OV of leen-/deelauto huren vele malen hoger zullen zijn dan een paar honderd minder inruil. En dan nog alle gedoe eromheen ook. Ik zou het persoonlijk onacceptabel vinden. Jij sluit namelijk een koopovereenkomst met de dealer met een bepaalde verwachte levertijd én met inruil van je huidige auto. En als de EX60 vertraagd wordt, dan is dat het risico van de dealer. Of zoals de BMW dealer zei toen ik vroeg wat er qua inruil gebeurd als de auto toch 2/3 maanden vertraagd wordt: "dan hebben wij pech". Die legde ook uit dat ze de ene keer een auto eerder kunnen leveren en geluk hebben met de inruil en de andere keer juist later en dus pech maar dat het onder de streep wel goed komt.
We zitten niet volledig zonder; we hebben nog een V40. Echter hebben we een hond die wekelijks mee gaat in de auto en die is gewoon om in een autobench te zitten; zonder is ze volledig in paniek. En die bench past niet in de V40. Het wordt dus (hopelijk maar) een maand behelpen.
Dat snap ik, maar alsnog: het is gebruikelijk dat de dealer daarin een inruilprijs geeft die voor jou acceptabel is icm wat je dan voor de EX60 moet bijleggen, maar zelf moet hij logischerwijs rekening houden met de levertijd en daarin enige marge houden.Rudi L schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:48:
[...]
Het verschil zit hem vooral in de inruil in 2026 of 2027: maakt de auto “een jaar ouder”. In de koopovereenkomst staat ook dat de inruilprijs geldt tot 12/2026. Ik vermoed dat de verkoper zich in de inruilwaarde ook een beetje verkeken heeft: bij de upgrade van P6 naar P10 (een dikke maand later) heb ik een nieuwe overeenkomst moeten tekenen; hier is de inruilwaarde verlaagd met 2500€ en is het verschil opgenomen als korting.
We zitten niet volledig zonder; we hebben nog een V40. Echter hebben we een hond die wekelijks mee gaat in de auto en die is gewoon om in een autobench te zitten; zonder is ze volledig in paniek. En die bench past niet in de V40. Het wordt dus (hopelijk maar) een maand behelpen.
Want nu wordt januari jou voorgehouden als levertijd, maar wat als de EX60 alsnog verder vertraagd wordt naar feb/mrt/apr?
Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt en vind het persoonlijk een erg slechte service van de dealer. Je gaat juist naar een merkdealer en kiest juist voor een nieuwe auto om ontzorgd te worden.
Uiteindelijk is het jouw keuze uiteraard, maar als ik jou was zou ik eens met de dealer om de tafel gaan zitten en de scenario's even bespreken. Dus als het januari wordt dan prima voor jou blijkbaar, maar wat als het feb wordt of maart of ... wat dan? Tuurlijk gaat voor niks de zon op, maar ik zou me absoluut niet in zoveel bochten moeten willen wringen. En van dec 26 naar jan 27 wordt jouw auto echt niet ineens veel minder waard hoor, dat gaat gewoon procentueel met een paar honderd per maand. Anders zou de hele occasionmarkt massaal telkens in Q1 een andere auto kopen omdat ze zo voordelig zijn op dat moment, dat is echt niet het geval, maar dat doen verkopers je maar al te graag geloven uiteraard.
Dat is ook heel erg logisch als je het mij vraagt. Want de P10 heeft een indicatieve leverdatum en of het nu januari of april wordt, tja dat zal met de meeste inruilers misschien rond de €1000 schelen op het geheel. Maar als je een P12 wilt bestellen die wellicht pas zomer 2027 of later geleverd wordt, ja dan zijn het inderdaad totaal andere levertijden.Mga1600 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:06:
Mijn inruilprijs voor een P10 is niet op datum vastgepind, maar als we het over een P12 zouden hebben (met nog een onbekende leverdatum) zou er wel opnieuw gerekend moeten gaan worden..! Zodra er zicht is op start van de productie van de P12 gaan de dealer en ik samen kijken of er financieel uit kunnen komen voor een P12, lukt dat niet blijft het een P10.
Desondanks: je gaat wel ergens samen vanuit. De dealer neemt zijn marge in de te geven inruilprijs en jij neemt dat voor lief gezien het feit dat er voor jou na tekenen koopovereenkomst ook geen risico meer aan kleeft. Een inruil levert sowieso nooit de hoofdprijs op, dat hoeft mijns inziens ook niet want je kiest voor gemak, zekerheid en ontzorgd worden. Simpelweg iets bestellen, wachten tot die geleverd wordt en dan 1:1 oversteken met de sleutels zogezegd.
Want wat jij met de P10/P12 zegt is ook wat BMW mij met de 40 en 50 zei, de 40 is snel leverbaar, nu bestellen is dit jaar nog rijden (en ok, laat het desnoods januari worden, maar zoiets dus) terwijl de 50 bestellen echt einde Q1, begin Q2 wordt. Dus ook daar zei men dat de inruil daarop aangepast wordt. Voor de EX60 zou het voor mij sowieso om de P10 gaan dus zelf niet verder besproken over P6/P12, maar zoals gezegd: dit is heel normaal. Wat niet normaal is, is een afspraak maken en vanuit de dealer je aan alle kanten indekken met een uiterlijke levertijd. Want je tekent als consument een koopovereenkomst waar je gewoon aan vast zit en dat er dan een eenzijdige disclaimer in zit is op z'n zachtst gezegd bijzonder. Ik heb weleens geprobeerd bij een auto met onbekende levertijd in de koopovereenkomst vast te laten leggen dat als de auto niet uiterlijk op een bepaalde datum geleverd werd dat ik van de koop af kon zien, daar gingen ze niet in mee en was onbespreekbaar, getekend is getekend. Dus heb ik het ook niet gedaan want ik wou wel iets meer zekerheid dan "hij wordt waarschijnlijk binnen 6-12 maanden geleverd".
Ik niet. In maart P12 besteld. Dealer zegt dat hij op leveren in januari staat (ruim begrip), maar Volvo NL heeft op Insta aangegeven dat het zomer 2027 wordt....die auto's bestaan dus nog helemaal niet. Het is nog maar theorie, een ontwerp, verwachte prestaties op basis van modellen etc. Ik ben heel benieuwd wanneer het tot levering gaat komen. Wel erg jammer allemaal. Had ik dit geweten, dan was het zeker weten een IX3 geworden.Mga1600 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:06:
Kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je bestelde leaseauto onverwacht na 1 januari geregistreerd wordt in verband met een veranderende bijtelling regelingen.
Ik heb mijn auto privé besteld per ca. 1/8 met de mededeling dat ik ‘m zeker niet voor januari wil hebben , maar dat lijkt nu dus sowieso veel later te worden. Ik kan daar in mijn situatie niet wakker van liggen eerlijk gezegd.
Maar wat hef wat ongrijpbaar maakt is wat mijn dealer zei (zie eerder): dat van heel veel bestelde EX60 nog geen productie datum is teruggekoppeld. De configurator spreekt (nog steeds) van 5-6 maanden levertijd voor een P10 en 9-10 maanden voor een P12. Dat laatste is een hele bevalling……
Maar in mijn geval zou dat dus 1/8 + 6 maanden zijn = 1/2 maar gezien de berichten hier over tot januari uitgestelde leveringen heb ik daar eerlijk gezegd vraagtekens bij.
Zijn er überhaupt al mensen die een (nieuwe) leverdatum voor een bestelde P12 teruggekoppeld hebben gekregen? De reden dat ik dat vraag is dat er wat veranderingen in mijn situatie aankomen waardoor de extra range van de P12 aantrekkelijk zou zijn. Maar als ik hetbzo inschat zou het zomaar ook juni kunnen worden dus als ik zou omzetten en dat is wel erg ver weg.
Ik ga nog even afwachten. Voorlopig kan ik me vinden in de huidige situatie. Moest er een verder uitstel komen, dan ga ik zeker een vervangwagen/compensatie vragen.MooDyBLueS schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:30:
[...]
Dat snap ik, maar alsnog: het is gebruikelijk dat de dealer daarin een inruilprijs geeft die voor jou acceptabel is icm wat je dan voor de EX60 moet bijleggen, maar zelf moet hij logischerwijs rekening houden met de levertijd en daarin enige marge houden.
Want nu wordt januari jou voorgehouden als levertijd, maar wat als de EX60 alsnog verder vertraagd wordt naar feb/mrt/apr?
Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt en vind het persoonlijk een erg slechte service van de dealer. Je gaat juist naar een merkdealer en kiest juist voor een nieuwe auto om ontzorgd te worden.
Uiteindelijk is het jouw keuze uiteraard, maar als ik jou was zou ik eens met de dealer om de tafel gaan zitten en de scenario's even bespreken. Dus als het januari wordt dan prima voor jou blijkbaar, maar wat als het feb wordt of maart of ... wat dan? Tuurlijk gaat voor niks de zon op, maar ik zou me absoluut niet in zoveel bochten moeten willen wringen. En van dec 26 naar jan 27 wordt jouw auto echt niet ineens veel minder waard hoor, dat gaat gewoon procentueel met een paar honderd per maand. Anders zou de hele occasionmarkt massaal telkens in Q1 een andere auto kopen omdat ze zo voordelig zijn op dat moment, dat is echt niet het geval, maar dat doen verkopers je maar al te graag geloven uiteraard.
Heb je met de dealer niet afgesproken wat je per maand op de inruilprijs inlevert als de EX60 later wordt geleverd en je dus langer met je huidige auto doorrijdt?Rudi L schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:25:
Ik heb hem ook privé gekocht. Maar om de afgesproken inruilprijs voor mijn huidige auto te behouden moet ik hem begin december inleveren. Dus een dikke maand zonder.
Dat bedrag zou veel lager moeten zijn dan het bedrag wat je anders in die maand op je EX60 had afgeschreven, vooral ook omdat je EX60 bij inschrijving in 2027 een jaar jonger is.
Kortom, ik denk dat het financieel voor je alleen maar gunstig is als de nieuwe auto wat later komt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ga morgen toch een proefrit doen met de IX3 na gesprek met leasing dat ze voor mij gaan checken of mijn bestelling geannuleerd kan worden. De IX3 40 kan namelijk per november al gereden worden via Ayvens BE.Stroot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:24:
[...]
Ik niet. In maart P12 besteld. Dealer zegt dat hij op leveren in januari staat (ruim begrip), maar Volvo NL heeft op Insta aangegeven dat het zomer 2027 wordt....die auto's bestaan dus nog helemaal niet. Het is nog maar theorie, een ontwerp, verwachte prestaties op basis van modellen etc. Ik ben heel benieuwd wanneer het tot levering gaat komen. Wel erg jammer allemaal. Had ik dit geweten, dan was het zeker weten een IX3 geworden.
Ik vermoed dat de verkoper de inruilwaarde bij ondertekening van het oorspronkelijke contract in juni zich een beetje verkeken heeft. Bij de upgrade van P6 naar P10 (een dikke maand later) heb ik een nieuwe overeenkomst moeten tekenen; hier is de inruilwaarde verlaagd met 2500€ en is het verschil opgenomen als korting. Ik ga dus geen slapende honden wakker maken.Andrehj schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:52:
[...]
Heb je met de dealer niet afgesproken wat je per maand op de inruilprijs inlevert als de EX60 later wordt geleverd en je dus langer met je huidige auto doorrijdt?
Dat bedrag zou veel lager moeten zijn dan het bedrag wat je anders in die maand op je EX60 had afgeschreven, vooral ook omdat je EX60 bij inschrijving in 2027 een jaar jonger is.
Kortom, ik denk dat het financieel voor je alleen maar gunstig is als de nieuwe auto wat later komt.
Het kan hoogstens zo zijn dat hij, als hij zich echt op de inruil verkeken heeft, voor jan/feb/mrt een flink lagere inruil geeft dan je tot eind december krijgt. Maar dan is het aan jou de keuze of je voor die zekerheid van eind december kiest qua bedrag op je inruil, of voor de zekerheid van mobiel blijven stel dat de EX60 toch meer en meer vertraagd wordt. Overigens een tip: als je voor ná dec 2026 in onderhandeling gaat: zorg er dan voor dat je niet opnieuw een datum vast gaat leggen, maar spreek gewoon een inruilprijs af ongeacht wanneer de auto afgeleverd wordt. Er is niks geks aan dat ook tegen de dealer te zeggen, dat je niet weer die onzekerheid wilt. Worst case komen jullie er simpelweg niet uit voor na dec 2026.
Dealers weten ook wel dat ze de ene keer lekker veel winst op een inruiler maken en de andere keer verlies moeten nemen, zo gaat dat. Zelf heb je als particulier de ene keer ook geluk en de andere keer niet.
Uiteraard moet je vooral doen wat voor jou goed voelt, maar ik heb de indruk dat je eea iets teveel overdenkt.
De dealer is bij een latere levering sowieso niet blij want hij mist omzet dit jaar. Zoals mijn dealer zei staan er vanuit hun perspectief 130 auto’s (inclusief andere types) alleen al van de ene vestiging in back-order. Dat vertegenwoordigd een miljoenen omzet en daarmee hun dealermarge, die wel komt maar ineens een boekjaar later valt.
Een compensatie naar de eindafnemer toe zou dan ook eigenlijk van de veroorzakende partij moeten komen d.w.z. Volvo Zweden. Maar als privé-consument hebben wij wettelijk alleen te maken met de dealer. Die zou dan terug moeten in de keten om geld voor compensatie te vinden……maar dat lijkt me theorie. Dus als ‘iemand’ al wat wil doen zal dat uit goodwill zijn met de hand op de knip.
Ik hier al eens geschreven dat ik de EX60 middels V2H als thuisbatterij zou willen kunnen gebruiken. Verschillende bronnen gaven aan dat de combinatie EX60+Volvo Wallbox+ Volvocarsapp een complete geintegreerde oplossing zou geven. Maar de dealer mist de juiste informatie
Daarom heb ik iemand bij Volvo Nederland in Beesd gebeld die er alles van weet. Die heeft me heel prettig en uitgebreid te woord gestaan, maar hij maakte duidelijk dst de combinatie EX60 en Volvo Wallbox nog niet echt vrijjgegeven is voor bi-directioneel laden. Er zijn tests voorzien met netbeheerders later dit jaar/ begin volgend jaar. De Volvo-app die als management systeem zou moeten gaan fungeren is ook nog niet aangepast. Ook daar moet nog aan worden gewerkt. Het komt wel maar is er dus nog niet.
Maar het voor mij allerbelangrijkste: V2H (gebruik van de auto als thuisbatterij) zit er niet in met de combinatie EX60 met Volvo Wallbox en Volvocars app. Want er moet een soort ‘schakelaar’ bediend kunnen worden die ‘het net’ op commando af kan schakelen om het huis en de auto samen tot een soort “geïsoleerd eiland” te maken. Die voortdurend geautomatiseerde aansturimg van die schakelaar is in de Volvo oplossing niet voorzien, En daarmee in V2H ( wat ik wilde) onmogelijk met de genoemde combinatie.
V2G oplossing (vanuit de accu heen- terugleveren aan het net) is op termijn wel te verwachten als de netbeheerders en Volvo er samen uitkomen. V2G is ook interessant voor de netbeheerder omdat ze de auto dan als buffer gebruiken om het stroomnet te ontlasten en daarmee werken ze actief mee. . Dat heen en weer pompen van stroom gaat dan in principe tegen kosten en opbrengsten maar hoe dat moet werken is ook nog niet helemaal duidelijk.
Kortom: V2H kan ‘nooit niet’met de combinatie EX60 en de Volvo Wallbox en Volvo app. En voor V2G moet er nog een paar maanden (?) geduld opgebracht worden.
Voor V2H moet ik dus terug naar de tekentafel …….
Het staat dus nog echt in de kinderschoenen in de praktijk, ook al is de theorie er klaar voor, er zijn nog teveel verschillen. Van wat ik er nu van weet zou je dus eigenlijk te weten moeten komen welke protocollen de auto spreekt en welke er dus van de wallbox verwacht worden, dat is helaas weer een gevalletje dat je als consument de semi-techneut moet gaan uithangen, maar het is niet anders.
Wat het mij in ieder geval zegt is dat het nu niet bijster verstandig is er een auto of wallbox wel of niet op te kopen. Prima als je die auto/wallbox toch al nodig had en van plan was aan te schaffen, maar puur voor V2G/V2H kan er nog zoveel veranderen dat het beter lijkt om even af te wachten totdat het als geheel volwassener is geworden.
Interessante info @Mga1600 en @MooDyBLueS . Wij hebben eergisteren onze handtekening gezet voor een P10 Forrest Lake met nappa leer cardemom. Als particuliere rijders zijn we nu dus ook lid van deze fanclub 😀.MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:13:
@Mga1600 Omtrent de wallbox en V2G/V2H: bij BMW zeggen ze dat dat voorlopig alleen kan met hun eigen wallbox en die moet dan ook nog eens door Eneco geïnstalleerd worden (maar je hoeft godzijdank geen energiecontract af te nemen). Echter is V2G/V2H in theorie een ISO gecertificeerde industriestandaard, ik zeg in theorie omdat ik veel lees dat er nog oude protocollen gebruikt worden en er dus weinig interoperabiliteit is op dit gebied.
Het staat dus nog echt in de kinderschoenen in de praktijk, ook al is de theorie er klaar voor, er zijn nog teveel verschillen. Van wat ik er nu van weet zou je dus eigenlijk te weten moeten komen welke protocollen de auto spreekt en welke er dus van de wallbox verwacht worden, dat is helaas weer een gevalletje dat je als consument de semi-techneut moet gaan uithangen, maar het is niet anders.
Wat het mij in ieder geval zegt is dat het nu niet bijster verstandig is er een auto of wallbox wel of niet op te kopen. Prima als je die auto/wallbox toch al nodig had en van plan was aan te schaffen, maar puur voor V2G/V2H kan er nog zoveel veranderen dat het beter lijkt om even af te wachten totdat het als geheel volwassener is geworden.
Anyway, we hebben nog geen wallbox gekocht, hebben we toch nog minstens 6 maanden de tijd voor 🤔.
Ik wil op termijn graag V2H en heb best nog wel even geduld. Is een Volvo wallbox dan de beste kans op succes dat het ooit gaat werken? Want met een ander merk wallbox zal het nog lastiger worden als ik het goed begrijp. Weet iemand welke fabrikant er achter de volvo box zit, want ze maken ze vast niet zelf? Alleen een logo erop plakken.
Er worden hier wel een aantal zaken door elkaar heen gehaald ben ik bang. Technisch gezien zijn V2H en V2G allebei vormen van bidirectioneel laden, dus stroom van auto richting huis, waarbij het enige verschil is dat er bij V2G méér stroom loopt dan je huis op dat moment verbruikt en dat gaat dus terug het net op.Mga1600 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:01:
V2H en V2G vs de EX60 en de Volvo Wallbox
Ik hier al eens geschreven dat ik de EX60 middels V2H als thuisbatterij zou willen kunnen gebruiken. Verschillende bronnen gaven aan dat de combinatie EX60+Volvo Wallbox+ Volvocarsapp een complete geintegreerde oplossing zou geven. Maar de dealer mist de juiste informatie
Daarom heb ik iemand bij Volvo Nederland in Beesd gebeld die er alles van weet. Die heeft me heel prettig en uitgebreid te woord gestaan, maar hij maakte duidelijk dst de combinatie EX60 en Volvo Wallbox nog niet echt vrijjgegeven is voor bi-directioneel laden. Er zijn tests voorzien met netbeheerders later dit jaar/ begin volgend jaar. De Volvo-app die als management systeem zou moeten gaan fungeren is ook nog niet aangepast. Ook daar moet nog aan worden gewerkt. Het komt wel maar is er dus nog niet.
Maar het voor mij allerbelangrijkste: V2H (gebruik van de auto als thuisbatterij) zit er niet in met de combinatie EX60 met Volvo Wallbox en Volvocars app. Want er moet een soort ‘schakelaar’ bediend kunnen worden die ‘het net’ op commando af kan schakelen om het huis en de auto samen tot een soort “geïsoleerd eiland” te maken. Die voortdurend geautomatiseerde aansturimg van die schakelaar is in de Volvo oplossing niet voorzien, En daarmee in V2H ( wat ik wilde) onmogelijk met de genoemde combinatie.
V2G oplossing (vanuit de accu heen- terugleveren aan het net) is op termijn wel te verwachten als de netbeheerders en Volvo er samen uitkomen. V2G is ook interessant voor de netbeheerder omdat ze de auto dan als buffer gebruiken om het stroomnet te ontlasten en daarmee werken ze actief mee. . Dat heen en weer pompen van stroom gaat dan in principe tegen kosten en opbrengsten maar hoe dat moet werken is ook nog niet helemaal duidelijk.
Kortom: V2H kan ‘nooit niet’met de combinatie EX60 en de Volvo Wallbox en Volvo app. En voor V2G moet er nog een paar maanden (?) geduld opgebracht worden.
Voor V2H moet ik dus terug naar de tekentafel …….
Op het moment dat de batterij precies teruglevert wat je huis verbruikt heb je het vaak over NOM (nul op de meter) en dus ook V2H. Dit doen eigenlijk alle thuisbatterijen ook. Daarnaast heb je nog een speciale variant waarbij je huis in eiland modus gaat en dus fysiek los van het net. Dit is ingewikkelder omdat dit inderdaad extra hardware vereist (de 'schakelaar' waar je het over hebt). Dit zou je alleen nodig kunnen hebben als het net eruit ligt, bij een stroomstoring dus.
Om terug te komen op de Volvo, deze is voorbereid voor bidirectioneel laden wat wil zeggen dat de AC-DC omvormer ook andersom kan werken. Als je deze dus aan een Volvo AC wallbox koppelt dan zou er een stroom kunnen gaan lopen van auto richting huis. Hoe hoog deze stroom is, en of dit dus meer is dan wat je huis op dat moment verbruikt, en of het dus als V2H en of V2G aangemerkt kan worden, dat zou de Wallbox moeten kunnen bepalen (bijvoorbeeld middels het uitlezen van de P1 meter). Exact dit zal op dit moment allemaal nog niet uitgedokterd zijn.
Daarnaast bestaat er ook al DC bidirectioneel laden zoals de lader van ik geloof Sigenergy. Deze blijkt in de praktijk al met heel veel automerken te werken, waaronder de EX30 en EX40 dus waarschijnlijk ook de EX60. Of dit zal blijven werken is de vraag want Volvo zou dit met software kunnen dichtzetten. Maar ook deze variant kan zowel V2H als V2G leveren op dit moment, en volgens mij zelfs in eilandmodus/offgrid.
TLDR: je Volvo als thuisbatterij gebruiken kan waarschijnlijk:
- Nu al via DC V2H én V2G incl eilandmodus maar geen garantie dat het blijft werken.
- Binnenkort via AC Volvo Wallbox maar onduidelijk hoe de stroom geregeld gaat worden en of dat dus V2H/V2G is.
- Voorlopig niet via AC mét eilandmodus/offgrid.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Het lastige is dat merken zelf inderdaad nu veelvuldig aangeven dat het "alleen" met hun eigen wallbox werkt (voorlopig) en ze geen garantie geven dat het met een andere wallbox gaat werken. Wat eigenlijk tegen het principe van standaard protocollen ingaat, maar goed.Ierse Terrier schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:01:
[...]
Interessante info @Mga1600 en @MooDyBLueS . Wij hebben eergisteren onze handtekening gezet voor een P10 Forrest Lake met nappa leer cardemom. Als particuliere rijders zijn we nu dus ook lid van deze fanclub 😀.
Anyway, we hebben nog geen wallbox gekocht, hebben we toch nog minstens 6 maanden de tijd voor 🤔.
Ik wil op termijn graag V2H en heb best nog wel even geduld. Is een Volvo wallbox dan de beste kans op succes dat het ooit gaat werken? Want met een ander merk wallbox zal het nog lastiger worden als ik het goed begrijp. Weet iemand welke fabrikant er achter de volvo box zit, want ze maken ze vast niet zelf? Alleen een logo erop plakken.
Wat je wellicht even kan doen is bij Renault in de topics kijken, die leveren al veel langer V2G/V2H met de 5 en ik dacht ook de Scenic, dus vast genoeg mensen die daar al gelijk op ingesprongen zijn en ervaringen gedeeld hebben, maar ik heb er zelf nog niet naar gekeken.
Mocht je zelf uiteindelijk nood aan de man hebben zodra je EX60 geleverd wordt, weet dan dat je ook altijd een goedkope tweedehands wallbox kan kopen, bijv. van Alfen of Zappi wat twee merken zijn die gewoon veelvuldig terugkomen. Dan heb je iets, kost het je niet de kop, en qua installatie ben je nu wel het geld kwijt voor de eerste aanleg, maar aanpassen later is eenvoudig. Misschien alleen even kijken of er voor V2G/V2H extra kabels nodig zijn (al is het maar voor communicatie), die je dan gelijk mee kan laten trekken.
Dank voor het meedenken. De grap was juist (althans zo had ik dat gelezen/begrepen) dat je de EX60 ook als ‘noodstroomvoorziening’ zou kunnen gebruiken ingeval het net uitvalt (en er is al aangekondigd dat we in de toekomst best mee zullen maken dat dat bewust gaat gebeuren).maar ook dan moet je dus een ‘eiland’ opstelling hebben!michaelvo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:09:
[...]
Er worden hier wel een aantal zaken door elkaar heen gehaald ben ik bang. Technisch gezien zijn V2H en V2G allebei vormen van bidirectioneel laden, dus stroom van auto richting huis, waarbij het enige verschil is dat er bij V2G méér stroom loopt dan je huis op dat moment verbruikt en dat gaat dus terug het net op.
Op het moment dat de batterij precies teruglevert wat je huis verbruikt heb je het vaak over NOM (nul op de meter) en dus ook V2H. Dit doen eigenlijk alle thuisbatterijen ook. Daarnaast heb je nog een speciale variant waarbij je huis in eiland modus gaat en dus fysiek los van het net. Dit is ingewikkelder omdat dit inderdaad extra hardware vereist (de 'schakelaar' waar je het over hebt). Dit zou je alleen nodig kunnen hebben als het net eruit ligt, bij een stroomstoring dus.
Om terug te komen op de Volvo, deze is voorbereid voor bidirectioneel laden wat wil zeggen dat de AC-DC omvormer ook andersom kan werken. Als je deze dus aan een Volvo AC wallbox koppelt dan zou er een stroom kunnen gaan lopen van auto richting huis. Hoe hoog deze stroom is, en of dit dus meer is dan wat je huis op dat moment verbruikt, en of het dus als V2H en of V2G aangemerkt kan worden, dat zou de Wallbox moeten kunnen bepalen (bijvoorbeeld middels het uitlezen van de P1 meter). Exact dit zal op dit moment allemaal nog niet uitgedokterd zijn.
Daarnaast bestaat er ook al DC bidirectioneel laden zoals de lader van ik geloof Sigenergy. Deze blijkt in de praktijk al met heel veel automerken te werken, waaronder de EX30 en EX40 dus waarschijnlijk ook de EX60. Of dit zal blijven werken is de vraag want Volvo zou dit met software kunnen dichtzetten. Maar ook deze variant kan zowel V2H als V2G leveren op dit moment, en volgens mij zelfs in eilandmodus/offgrid.
TLDR: je Volvo als thuisbatterij gebruiken kan waarschijnlijk:
- Nu al via DC V2H én V2G incl eilandmodus maar geen garantie dat het blijft werken.
- Binnenkort via AC Volvo Wallbox maar onduidelijk hoe de stroom geregeld gaat worden en of dat dus V2H/V2G is.
- Voorlopig niet via AC mét eilandmodus/offgrid.
Verder was het voordeel juist dacht ik dat de auto wisselstroom terug kan leveren zodat je niet een peperdure paal met omvormer nodig hebt.
Maar ik heb een weliswaar domme, maar goedwerkende Wallbox en wacht maar even af!
I
Gefeliciteerd, mooie keuze! ! Tsja dat afwachten zal zwaar vallen……! Nee Ik denk dat V2H met de Volvo Wallbox nooit komt, V2G wel als ik de man van Volvo Nederland aanhoor. En hij klonk daarover optimistisch. Binnenkort krijgen de dealers een training van hem en kunnen ze als het goed is adviseren wat wel en niet kan.Ierse Terrier schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:01:
[...]
Interessante info @Mga1600 en @MooDyBLueS . Wij hebben eergisteren onze handtekening gezet voor een P10 Forrest Lake met nappa leer cardemom. Als particuliere rijders zijn we nu dus ook lid van deze fanclub 😀.
Daar zegt Volvo zelf het volgende over op hun website:Frank53 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:55:
Ik zou ook eens vragen naar de garantie op de accu als die niet alleen voor de aandrijving van je Volvo wordt gebruikt.
Wanneer u bidirectioneel laden gebruikt, is er minimale invloed op de levensduur van de accu. De accugarantie blijft onveranderd. De intelligente software van Volvo Cars werkt onmerkbaar op de achtergrond en zorgt ervoor dat je auto binnen de gespecificeerde limieten[1] altijd klaar blijft voor gebruik op de weg én voor aansluiting op het net.
[1] Het bidirectionele laden en ontladen van de accu is beperkt tot 3000 kWh per periode van 365 dagen. Als Volvo na een periode van vijf jaar vaststelt dat de accu extra bescherming nodig heeft om een goede conditie (SoH) te behouden, worden de nodige beperkingen ingesteld.
Bron:
https://www.volvocars.com/nl/support/car/ex60/article/47d2c97fd33effd3c0a8cc3718c999b7-5571c831d6d70a2dc0a856171a81a790-8664b2fa77a7e089c0a8296870d1a409/
Daar communiceert Volvo o.a. het volgende over:Frank53 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:55:
Ik zou ook eens vragen naar de garantie op de accu als die niet alleen voor de aandrijving van je Volvo wordt gebruikt.
Regelmatig bidirectioneel laden zou de levensduur van de accu van je auto niet significant mogen beïnvloeden. De slimme algoritmen van Volvo helpen je accu te beschermen door slijtage te minimaliseren. Dit betekent dat de levensduur en garantie van je accu niet worden beïnvloed door het gebruik van bidirectioneel laden.
Ik vraag me wel zeer sterk af waar dat algoritme zich dan bevind, in het BMS, in de boordlader, of in de Wallbox? En als dat niet het BMS is, hoe werkt dan dan met DC ontladen?
Hier overigens info over het DC ontladen via de Sigenergy:
https://www.bright.nl/plu...ar-als-thuisbatterij.html
https://www.wallboxdiscou...-dc-laadpaal-v2h-v2g.html
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Voor iedereen algemeen: Overigens is het oppassen met cowboys op dit gebied. Want omdat de basis laadpaal en zonnepanelen markt vrij opgedroogd is, merk ik dat diverse verkoper-installateurs je maar al te graag een laadpaal met V2G/V2H aan willen praten (waar op zich niks mis mee is). Maar in het Toyota topic kwam ik al iemand tegen die actief dat aan het promoten is dat ze hun laadpaal met de C-HR+ getest hebben en werkend hebben voor V2G/V2H. Nu komt de grap: Toyota biedt dat nog totaal niet aan. En laat Toyota nu juist het enige concern zijn die 10 jaar en 1 miljoen km garantie geven op hun accu's. Ik kan me best inbeelden dat daar V2G/V2H niet in meegenomen is dan.
Op mijn vraag met @ mention naar die persoon wat Toyota daar van vindt, omdat Toyota überhaupt nog geen V2G/V2H aanbiedt voor hun EV's, en wat dat met de garantie doet, of zij dan de 10 jaar Toyota accugarantie op zich nemen (lijkt mij niet), etc. Werd totaal niet ingegaan, gewoon genegeerd dus. En ik weet wel waarom: omdat het een cowboy is die graag iets wil verkopen maar 0,0 verantwoordelijkheid neemt.
Hoef je niet te vragen, Volvo zegt dat die garantie overeind blijft. Staat ergens op de website en ook hierboven.Frank53 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:55:
[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 18-09-2026 17:01 ]
Die P12 gaat natuurlijk nooit komen in januari. Volvo heeft al moeite om de P10 bij te benen. De P6 is verschoven, dus de P12 is nog (veel) verder vertraagd. Denk zelfs dat zomer 2027 te optimistisch is voor de P12. Mijn gok, eind 2027.Stroot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:24:
[...]
Ik niet. In maart P12 besteld. Dealer zegt dat hij op leveren in januari staat (ruim begrip), maar Volvo NL heeft op Insta aangegeven dat het zomer 2027 wordt....die auto's bestaan dus nog helemaal niet. Het is nog maar theorie, een ontwerp, verwachte prestaties op basis van modellen etc. Ik ben heel benieuwd wanneer het tot levering gaat komen. Wel erg jammer allemaal. Had ik dit geweten, dan was het zeker weten een IX3 geworden.
Limbids
Stroot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:24:
[...]
Ik niet. In maart P12 besteld. Dealer zegt dat hij op leveren in januari staat (ruim begrip), maar Volvo NL heeft op Insta aangegeven dat het zomer 2027 wordt....die auto's bestaan dus nog helemaal niet. Het is nog maar theorie, een ontwerp, verwachte prestaties op basis van modellen etc. Ik ben heel benieuwd wanneer het tot levering gaat komen. Wel erg jammer allemaal. Had ik dit geweten, dan was het zeker weten een IX3 geworden
Zo dramatisch als je schrijft over theorie en ontwerp is het niet want de P12 is precies dezelfde auto als de P10, zelfs de motoren zijn identiek- alleen is het vermogen niet softwarematig geknepen zoals bij de P10. Wel een grotere accu, da’s het enige echte verschil en software tuning dus.
Volvo heeft gekozen .zo heb ik me laten vertellen, om zich qua productie eerst even te concentreren op de P10 wat de bulk van de orders is om zo het hele productieproces ongestoord te kunnen finetunen. P6 en P12 werden daarom iets naar achteren gezet. Dat was de aanpak heb ik begrepen. Geen technische onduidelijkheden over de P12 op zichzelf maar gewoon willen kunnen doorstampen. Toen ik in eind mei begon te praten met de dealer was al bekend dat de P12 later zou komen dan de P10.
Dat het ‘hele treintje’ nu wat langzamer draait dan was voorzien door een onverwachte bottle neck in het proces is heel vervelend voor iedereen, maar ik zou me geen zorgen maken over de techniek van de auto zelf .
Het is sowieso niet dezelfde accu.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 60000km
Note: de ex60 stond op 22 inch, de andere autos niet.rolfio schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:59:
Praktijkverbruik met 3 andere EV's van Kris Rifa.
Over algemeen vonden ze de ex60 het fijnst rijden.
Van de accu schreef ik ook. Kijk maar in de folder dan zie je dezelfde specs van de motoren. Ook hetzelfde vermogen. Alleen het opgetelde vermogen van de beide motoren samen is bij de P10 wat geknepen.marteltor schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:27:
Hoe weet jij dat het dezelfde motoren zijn?
Het is sowieso niet dezelfde accu.
Van de prijzen van de p6, p10 en p12 kun je ook wel afleiden dat de focus vanuit volvo op de p10 gelegd is. De stap p6 naar p10 is 3000 euro en dan heb je een grotere accu, twee monteren ipv 1, adaptieve vering.De stap van p10 naar p12 kost 6000 en dat is alleen een grotere accu en wat software tuning. Ik vermoed dan ook da f de p10 “ het lokkertje” moet zijn ook ten opzichte vsn de concurrentie en dat ‘straks’ de p10 prijs flink omhoog gaat als een marktpositor bereikt is. Dan is her gat p10 naar p12 kleiner en logischer…..
[ Voor 42% gewijzigd door Mga1600 op 19-09-2026 13:56 ]
Om het nog wat specifieker te maken: de BMW en Mercedes op 20" en de Xpeng op 21".marteltor schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:35:
[...]
Note: de ex60 stond op 22 inch, de andere autos niet.
Dat is te kort door de bocht en klopt alleen qua score. Qua score kwam de EX60 met de gecombineerde score van 4 personen met 377 op de eerste plek, maar de BMW iX3 kwam met 363 punten op plek 2 en de Mercedes GLC met 361 op plek 3.Over algemeen vonden ze de ex60 het fijnst rijden.
En Kris gaf zelf de Volvo 100 punten, wat gelijk al een groot deel van die punten verklaart, tegelijkertijd was er 1 iemand die zowel de Volvo als BMW 90 punten gaf en 1 iemand die de BMW juist 95 punten gaf en de Volvo 90 punten.
Hij zegt ook: het komt uiteindelijk aan op persoonlijke voorkeur, want de BMW is sportiever terwijl de Volvo meer op comfort gericht is.
En dat is eigenlijk niets nieuws onder de zon. BMW heeft altijd al de rijdersauto's gehad, Mercedes juist wat meer luxe en Volvo het wat meer toegankelijker karakter met net genoeg luxe om mee te doen in het premium segment.MooDyBLueS schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:46:
[...]
Hij zegt ook: het komt uiteindelijk aan op persoonlijke voorkeur, want de BMW is sportiever terwijl de Volvo meer op comfort gericht is.
Persoonlijk zou ik geen BMW of Mercedes rijden vanwege het in mijn ogen negatieve imago wat aan die merken kleeft. Met het 'gynaecologen' of 'huisartsen' imago van Volvo heb ik minder moeite.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Er.zijn ook andere tests waarbij blijkt dat het verbruik vs. Volvo, MB, en BMW en zelfs Tesla Y heel dicht bij elkaar liggen. Dan komt het aan op comfort (Volvo of MB), sportiviteit (BMW) of lagere aanschaf (Tesla Y).rolfio schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:59:
Praktijkverbruik met 3 andere EV's van Kris Rifa.
Ieder heeft zij eigen voorkeur en zo hoort het ook!
Mga1600 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:46:
[...]
Van de accu schreef ik ook. Kijk maar in de folder dan zie je dezelfde specs van de motoren. Ook hetzelfde vermogen. Alleen het opgetelde vermogen van de beide motoren samen is bij de P10 wat geknepen.
deze informatie over de elektromotor en bedoelde ik
Scherm vond ik prima, ik had juist de ervaring dat je het allemaal goed kon zien vanuit meerdere standpunten. Maar wel eens v,.w.b. de opbergruimte, die is in de cabine inderdaad beperkt door die open ruimte waar ‘normaal’ een tunnel zit. Je kunt daar natuurlijk iets neer zetten om, je spullen in te doen. Een tas of zo. Als er niets aftermarket wordt aangeboden om daar te plaatsen (wat vast wel komt) maakt ik zelf t.z.t. wel wat op de 3D printer.D-Three schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:50:
Gisteren de EX60 gaan bekijken. Erg mooie wagen! Wat ik minder vond, was de beperkteopslagruimte binnen (of ik heb iets gemist) en het scherm. Toen ik overschakelde naar de 360° camera vond ik het erg vervelend om naar te kijken. Ik weet niet goed waarom, was het de lichtinval misschien? Ik ben gewend dat een scherm altijd ietwat gekanteld naar de bestuurder staat. Anderen die dit ook hebben opgemerkt?
Wat ik wel heel fijn vond is die twee kleppen in de bagageruimte waar heel erg veel in past.
Zag op YT een Ierse commentator al begin 2028 noemen....Limbids schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:49:
[...]
Die P12 gaat natuurlijk nooit komen in januari. Volvo heeft al moeite om de P10 bij te benen. De P6 is verschoven, dus de P12 is nog (veel) verder vertraagd. Denk zelfs dat zomer 2027 te optimistisch is voor de P12. Mijn gok, eind 2027.
Mijn dealer noemde noemde voor de P12 eind Q2, en dat is gebaseerd op de hem laatst bekende gegevens. En dat klopt met de 9-10 maanden die de configurator aangeeft. Maar ook dat is speculatie, niemand weet het nog zeker omdat de volle productiesnelheid nog niet bereikt is.Stroot schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:07:
[...]
Zag op YT een Ierse commentator al begin 2028 noemen....
Omdat ik door wat gewijzigde privé plannen ineens wel een grotere interesse heb in de extra range van de P12, heb ik met mijn dealer een afspraak dat het P10 blijft en eventueel omgezet wordt naar P12 als het zeker is dat juni of juli voor de P12 haalbaar is.
In zo’n lichte kleur is er veel contrast tussen de zwarte delen en randjes op het model en dat maakt het totaalbeeld wat levendiger dan bij een donkere kleurXc40p8 schreef op zondag 20 september 2026 @ 22:19:
Ook leuk om hem eens in de door ons bestelde kleur te zien
Heb je toevallig ook deze zwarte wielen besteld? Die vind ik ook leuk. ‘In het echt’ zie je kleine ribbels rondom op de velg waarvan het profiel weer overeenkomt met dat kunststof op de drempels. Ik heb deze deze velgen i.i.g. wel uitgekozen omdat het 30 km range scheelt t.o.v. de 22” die je op de meeste foto’s en video’s ziet (en 21” is ook al ‘best groot’)
Ja, ik heb deze velgen erbij besteld. Na 14 Volvo’s in wit, antraciet, zwart, minder zwart, en meer zwart lijkt ons dit op onze “oude dag” weer eens iets anders😉Mga1600 schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:40:
[...]
In zo’n lichte kleur is er veel contrast tussen de zwarte delen en randjes op het model en dat maakt het totaalbeeld wat levendiger dan bij een donkere kleur
Heb je toevallig ook deze zwarte wielen besteld? Die vind ik ook leuk. ‘In het echt’ zie je kleine ribbels rondom op de velg waarvan het profiel weer overeenkomt met dat kunststof op de drempels. Ik heb deze deze velgen i.i.g. wel uitgekozen omdat het 30 km range scheelt t.o.v. de 22” die je op de meeste foto’s en video’s ziet (en 21” is ook al ‘best groot’)
Qua ‘oude dag’ weet ik niet wie ‘wint’ (ik ben 77, tegen de tijd dat de auto geleverd wordt waarschijnlijk 78) maar de EX60 wordt toevallig ook mijn 14e Volvo…..Xc40p8 schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:24:
[...]
Ja, ik heb deze velgen erbij besteld. Na 14 Volvo’s in wit, antraciet, zwart, minder zwart, en meer zwart lijkt ons dit op onze “oude dag” weer eens iets anders😉
Jij “wint”, hier 74. Nu ook een XC60. Net als jij heb ik in 11-20 ook een XC40P8 geleverd gekregen. Is ook allemaal goedgekomen, ik ga voor de EX60 van hetzelfde uit. Wachten tot de kinderziektes eruit zijn daar heb ik nu geen tijd meer voor😉Veel plezier met de toekomstige EX60!Mga1600 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:01:
[...]
Qua ‘oude dag’ weet ik niet wie ‘wint’ (ik ben 77, tegen de tijd dat de auto geleverd wordt waarschijnlijk 78) maar de EX60 wordt toevallig ook mijn 14e Volvo…..
De oudjes doen het nog best! Hier ook alle vertrouwen dat het met de auto ook helemaal goed komt trouwens.Xc40p8 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:28:
[...]
Jij “wint”, hier 74. Nu ook een XC60. Net als jij heb ik in 11-20 ook een XC40P8 geleverd gekregen. Is ook allemaal goedgekomen, ik ga voor de EX60 van hetzelfde uit. Wachten tot de kinderziektes eruit zijn daar heb ik nu geen tijd meer voor😉Veel plezier met de toekomstige EX60!
Ik dacht dat ik een 'oudere jongere' was met mijn 70 jaar. Ik kom dus kennelijk net kijkenMga1600 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:24:
[...]
De oudjes doen het nog best! Hier ook alle vertrouwen. Dat het met de auto ook helemaal goed komt trouwens.
Je hebt altijd baas boven baas😉Ik zit op dezelfde levertermijn. Geniet van de aanwinst!HansLuca schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:38:
Als we gezond blijven dan tik ik op 10 juni 2027 de 80 aan, nu dus nog piep met 79 zomers. Als alles meezit wordt de EX60 in week 45 46 of 47 afgeleverd. Dan gaat deze oude baas rijden met een EX60 P10 Denim Blue.
Haha, ik geef me gewonnen! Allemaal krasse knarren dus! Ik heb een broer die nu 83 is en die heeft kortgeleden een nieuwe XC90 gekocht. 80 is het nieuwe 40……( Bij wijze van spreken dan….helaas niet echt…)HansLuca schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:38:
Als we gezond blijven dan tik ik op 10 juni 2027 de 80 aan, nu dus nog piep met 79 zomers. Als alles meezit wordt de EX60 in week 45 46 of 47 afgeleverd. Dan gaat deze oude baas rijden met een EX60 P10 Denim Blue.
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 21-09-2026 18:48 ]
Ik zit pas op de helft van jullie.
Maar jong van geest😉marteltor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:57:
Jeetje is dit dan echt een ouwe lullen wagen?
Haha nou ik haal de helft nog niet! Goed teken toch? Gaat het flink naar beneden, die leeftijd 😂marteltor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:57:
Hier ook zoiets, toen ik het las durfde ik me bijna niet eens te melden.marteltor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:57:
Zonder gekheid: waar ik wel een beetje van te kijken sta, in positieve zin (!), is dat de ervaren generatie zo positief kijkt naar deze toch wel grotendeels software-driven auto's.
Zo ben ik zelf eigenlijk best wel kritisch op het hele digitale gedeelte en vind ik eigenlijk dat de EX60 (en EX30 die ik eens gereden heb) te weinig fysieke knoppen bevatten en op sommige gebieden iets teveel op de software en het scherm leunen.
Maar leuk om te lezen dat er zo'n gevarieerde doelgroep aangesproken wordt!
Al sinds 2020 ( mijn eerste AAOS auto) praat ik met mijn auto als ik het warmer of kouder wil hebben, de stoel- of stuurverwarming wil veranderen of ergens heen wil navigeren, iets van Spotify af wil spelen etc . Dat werkt perfect en daar zijn wat mij betreft geen knopjes bij nodig behalve die paar op en achter het stuur om Assistent ( nu Gemini) aan te slingeren en PA te activeren en dergelijk dingen.MooDyBLueS schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:53:
[...]
Hier ook zoiets, toen ik het las durfde ik me bijna niet eens te melden.![]()
Zonder gekheid: waar ik wel een beetje van te kijken sta, in positieve zin (!), is dat de ervaren generatie zo positief kijkt naar deze toch wel grotendeels software-driven auto's.
Zo ben ik zelf eigenlijk best wel kritisch op het hele digitale gedeelte en vind ik eigenlijk dat de EX60 (en EX30 die ik eens gereden heb) te weinig fysieke knoppen bevatten en op sommige gebieden iets teveel op de software en het scherm leunen.
Maar leuk om te lezen dat er zo'n gevarieerde doelgroep aangesproken wordt!
Die V series van vroeger stonden echt wel bekend als ouwe lullen wagenmarteltor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:57:
Maar ik ben ook 41 dus tegenwoordig een heel divers publiek. En Volvo heeft zich ontwikkeld. Zijn gewoon mooie auto's tegenwoordig, premium en technologisch koploper op veel vlakken. Dus dat imago is wel iets van het verleden, maar vroeger zou ik er nooit een gekocht hebben zo lelijk vond ik die lange station wagens...
Nee, een auto voor mensen met levenservaring. (en die geen kunstmatige penisverlenging nodig hebben)marteltor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:57:
Ik denk dat ik kwa leeftijd zowat het midden hou...
Sony A7 iv en wat recycled glas
(Hier net geen 40 en ook EX60 P10 in bestelling, hoop nog op Q1-27)
Een hele brede doelgroep dus :-)vrank schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:24:
Hmm, nu begin ik me toch af te vragen welke doelgroep Volvo probeert aan te spreken en of dat gelukt is met de EX60 als ik de leeftijden zo hier lees...
Hier bij de AH in Blaricum toch al 2x een EX60 tegen gekomen. Ben dan wel benieuwd of iemand tijdens zijn proefrit boodschappen gaat doen...
Afgezien van een verdwaalde 850T5R en nog ergens een V60 Polestar is de doelgroep toch altijd al de 40+ (huis)arts geweest?vrank schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:24:
Hmm, nu begin ik me toch af te vragen welke doelgroep Volvo probeert aan te spreken en of dat gelukt is met de EX60 als ik de leeftijden zo hier lees...
Volgens mijn info zijn alle demo’s tot nu toe groen of zwart. Ik heb in Hoorn bij TVK een zwarte gezien met Cardamom (maar de nappa versie) in het donkere interieur. Mijn dealer (TVK in Alkmaar) had wel een XC90 staan in Aurora met zwart nappa bekleding.tn-fr schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:52:
Iemand al weet van een Volvo dealer in NL/BE die een Aurora silver met dawn of cardamom interieur demo model heeft staan?
Ik heb die uiteindelijk gekozen voor Aurora met zwart nappa interieur.
Heb enkel nog zwarte gezienMga1600 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:21:
[...]
Volgens mijn info zijn alle demo’s tot nu toe groen of zwart. Ik heb in Hoorn bij TVK een zwarte gezien met Cardamom (maar de nappa versie) in het donkere interieur. Mijn dealer (TVK in Alkmaar) had wel een XC90 staan in Aurora met zwart nappa bekleding.
V40 d2 en d4 waren ook wel populair onder jongeren leaserijders, ivm 14% bijtelling oid.jadjong schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:24:
[...]
Afgezien van een verdwaalde 850T5R en nog ergens een V60 Polestar is de doelgroep toch altijd al de 40+ (huis)arts geweest?
Op papier heeft de EX60 voor mij de voorkeur boven de iX3 vanwege het enorme comfort (adaptive suspension), het Bowers & Wilkins-audiosysteem en het stillere, meer ingetogen uiterlijk. Als ondernemer voelt dat voor mij toch net wat prettiger wanneer ik bij klanten het terrein op rijd.
Ik ben van plan de auto zakelijk via Financial Lease aan te schaffen (inclusief de bijtelling voor privégebruik). Dat wordt qua rijden, beleving én maandlasten natuurlijk even heel wat anders dan mijn huidige youngtimer (een BMW E91 320i uit 2009). Die BMW begint inmiddels echter kuren te vertonen, en op de zaak heb ik al een laadpaal staan én zonnepanelen op ons kantoor.
Mij is altijd voorgehouden dat nieuw kopen zonde is vanwege de afschrijving. Maar wanneer je het zakelijk doorrekent met alle operationele kosten en btw op de zaak, ligt de vergelijking toch anders dan wanneer je zoiets privé uit eigen zak aanschaft. Indien ik de knoop doorhak, weet ik al zeker dat ik hem zakelijk aanschaf.
Met een kilometrage van circa 15.000 km per jaar: hoe kijken jullie aan tegen de afschrijving en waardevastheid van een nieuwe EX60 over een periode van 4 à 5 jaar?
Over zo'n korte termijn is de afschrijving van elke nieuwe auto enorm, en van een EV, door de snelle ontwikkelingen, ligt die nog hoger.Random62521 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:25:
Met een kilometrage van circa 15.000 km per jaar: hoe kijken jullie aan tegen de afschrijving en waardevastheid van een nieuwe EX60 over een periode van 4 à 5 jaar?
Dat is trouwens bij elk merk het geval, dus als je toch al voor een EV gaat hoef je dat in je keuze niet meer mee te nemen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heather bronze in IeperMga1600 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:21:
[...]
Volgens mijn info zijn alle demo’s tot nu toe groen of zwart. Ik heb in Hoorn bij TVK een zwarte gezien met Cardamom (maar de nappa versie) in het donkere interieur. Mijn dealer (TVK in Alkmaar) had wel een XC90 staan in Aurora met zwart nappa bekleding.
Ik heb (bijna) exact dezelfde situatie. Zakelijk de auto kopen, deze 4-5 jaar rijden echter ga ik hier in nog een stapje verder. De afschrijving pak ik zakelijk, na 4-5 jaar verkoop ik de auto naar mij zelf privé om hem dan door te blijven rijden tot hij 7-8 jaar is. Dit omdat de bijtelling dan omhoog gaat en de verhouding zakelijk bezit met bijtelling of prive met km-vergoeding toch behoorlijk scheef wordt. Je toch 8 jaar garantie krijgt op de accu (de max km haal ik niet) en het een EV is van de laatste generatie (niet voor borduurt op een oud platform). Plus een klein beetje de overconsumptie tegen te gaan en elke 5 jaar een nieuwe auto te kopen.Random62521 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:25:
Na zo ongeveer elke YouTube-review van de EX60 (en de iX3) bekeken te hebben, overweeg ik binnenkort een proefrit te plannen met de P10. Mijn vermoeden is dat ik daarna zo enthousiast ben dat ik geneigd ben deze direct te bestellen. Daarom eerst nog even een check hier op het forum!
Op papier heeft de EX60 voor mij de voorkeur boven de iX3 vanwege het enorme comfort (adaptive suspension), het Bowers & Wilkins-audiosysteem en het stillere, meer ingetogen uiterlijk. Als ondernemer voelt dat voor mij toch net wat prettiger wanneer ik bij klanten het terrein op rijd.
Ik ben van plan de auto zakelijk via Financial Lease aan te schaffen (inclusief de bijtelling voor privégebruik). Dat wordt qua rijden, beleving én maandlasten natuurlijk even heel wat anders dan mijn huidige youngtimer (een BMW E91 320i uit 2009). Die BMW begint inmiddels echter kuren te vertonen, en op de zaak heb ik al een laadpaal staan én zonnepanelen op ons kantoor.
Mij is altijd voorgehouden dat nieuw kopen zonde is vanwege de afschrijving. Maar wanneer je het zakelijk doorrekent met alle operationele kosten en btw op de zaak, ligt de vergelijking toch anders dan wanneer je zoiets privé uit eigen zak aanschaft. Indien ik de knoop doorhak, weet ik al zeker dat ik hem zakelijk aanschaf.
Ik denk dat de waarde daling er zeker zal zijn, echter denk ik, dat deze niet zo heftig zal zijn als de auto's van 5 jaar geleden. (Huidige interesse in EV's, nieuwe wet voorstel voor Bijtelling korting op EV van 4-5 jaar oud, Hoge laadcurve die bij de top hoort, geen Chinees imago)
Wel lees en hoor je overal wel dat vanaf 2030 de grote doorbraken gaan komen op gebied van Wh/kg (solid state en dergelijke) maar eerst zien, dan geloven.
Theflying
Nou... zonder gekheid: vroeger reed ik maar wat tijdens een proefrit, je stapte in en veelal was je niet heel erg bekend rondom de plek waar de dealer zit. Tegenwoordig, mede omdat we een gezin met 2 kinderen zijn, probeer ik juist alledaagse dingen te doen tijdens de proefrit. Dus even een krappe parkeerplaats opzoeken (zoals bij de AH) of tot een paar jaar terug ook de kinderen met hun zitjes meenemen.PWM schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:13:
De Opa van mijn vrouw is 91 en heeft net een nieuwe auto besteld, het kan altijd ergerOverigens fietst hij ook nog gewoon 20-30 kilometer per dag.
Hier bij de AH in Blaricum toch al 2x een EX60 tegen gekomen. Ben dan wel benieuwd of iemand tijdens zijn proefrit boodschappen gaat doen...
Wat overigens ook nog kan: demo's worden vaak door verkopers gereden zodat ze ervaring met de auto op kunnen doen, dus wellicht een verkoper die lunch aan het halen is.
Het verschil in zakelijk of prive de EX60 aanschaffen is in werkelijkheid niet zo hoog zeker als je een eenmanszaak of vof hebt. De fiscale bijtelling is dan afgetopt op de werkelijke zakelijke kosten (afschrijvingen, onderhoud, verzekeringen, motorrijtuigenbelasting en laadkosten). Over een periode van ongeveer 5 jaar heb je de BTW die je bij de aanschaf hebt afgetrokken weer via de BTW correctie privegbruik weer terugbetaald als je de BTW weer moet afdragen als je de auto naar privé overzet.Random62521 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:25:
Na zo ongeveer elke YouTube-review van de EX60 (en de iX3) bekeken te hebben, overweeg ik binnenkort een proefrit te plannen met de P10. Mijn vermoeden is dat ik daarna zo enthousiast ben dat ik geneigd ben deze direct te bestellen. Daarom eerst nog even een check hier op het forum!
Het grote voordeel is dat je de reparatie /onvoorziene kosten zakelijk kunt aftrekken terwijl je in privé dan flink op je privemiddelen zal moeten interen.
Klopt, ik heb nog een V40 D4 Business geleaset. Dat was de specifieke D4 met 14% bijtelling. Had je (net geen) 190pk diesel "voor weinig"marteltor schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:59:
[...]
V40 d2 en d4 waren ook wel populair onder jongeren leaserijders, ivm 14% bijtelling oid.
Limbids
Gaat het je echt om de exacte combinatie van Aurora silver met een van die 2 interieurkleuren? Of is ze los van elkaar zien ook goed? Want zoals al gezegd is Aurora silver nog niet echt bij de dealers beschikbaar, maar toen ik naar Forest Lake vroeg werd ik door de dealer wel meegenomen naar een EX40 en XC60/90? die daarmee uitgerust waren.tn-fr schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:52:
Iemand al weet van een Volvo dealer in NL/BE die een Aurora silver met dawn of cardamom interieur demo model heeft staan?
Verder ben ik wel een aantal keer het Cardamom interieur tegengekomen, maar dan dus niet op zilver. Denk dat je voorlopig echt los van elkaar moet gaan beoordelen, maar je kan natuurlijk andere Volvo's als referentie raadplegen.
Ik wil inderdaad het liefste de combinatie zien in het echt. Te meer bijvoorbeeld omdat mijn partner opteerde voor denim blue, maar toen we die zagen op de ex40 was dat teleurstellend maar op de ex90 was die wel prachtig. We hebben al die staaltjes van Aurora silver met de verschillende staaltjes nappa wel naast elkaar gelegd maar dat is toch anders dan hem in het totaalplaatje zien zoals je hebt besteld.MooDyBLueS schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:19:
[...]
Gaat het je echt om de exacte combinatie van Aurora silver met een van die 2 interieurkleuren? Of is ze los van elkaar zien ook goed? Want zoals al gezegd is Aurora silver nog niet echt bij de dealers beschikbaar, maar toen ik naar Forest Lake vroeg werd ik door de dealer wel meegenomen naar een EX40 en XC60/90? die daarmee uitgerust waren.
Verder ben ik wel een aantal keer het Cardamom interieur tegengekomen, maar dan dus niet op zilver. Denk dat je voorlopig echt los van elkaar moet gaan beoordelen, maar je kan natuurlijk andere Volvo's als referentie raadplegen.
Het is inderdaad een puzzel om zonder de echte voorbeelden te moeten kiezen. Denim is inderdaad mooi maar vooral op een auto waar wat chroom op zit zoals de ‘Bright’ uitvoering van de ‘gewone” 60 en 90 serie. Op de Dark uitvoering met alle zwarte details slaat het een beetje dood. En de EX60 heeft ook voornamelijk zwarte details ….. Daarom heb ik er zelf niet voor gekozen.tn-fr schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:12:
[...]
Ik wil inderdaad het liefste de combinatie zien in het echt. Te meer bijvoorbeeld omdat mijn partner opteerde voor denim blue, maar toen we die zagen op de ex40 was dat teleurstellend maar op de ex90 was die wel prachtig. We hebben al die staaltjes van Aurora silver met de verschillende staaltjes nappa wel naast elkaar gelegd maar dat is toch anders dan hem in het totaalplaatje zien zoals je hebt besteld.
Ik ben begonnen met Aurora met zwart nappa. Geaarzeld en vervolgens geland’ op Forest met Cardamom. Mooie combinatie maar bijna iedereen kiest dat begreep ik uit de statistiek die de dealer liet zien. Zwart met Cardamom ook wel mooi, maar je ziet geen details meer. En toen weer terug naar Aurora met zwart nappa. Zo is hij besteld! Met zwarte wielen en donkere ramen
:strip_exif()/f/image/mQDzYHW75N9QDF1a1EqS3QWX.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er uberhaupt al voertuigen geleverd in NL?
Benieuwd wanneer Thule de lastdragers voor de ex60 kan leveren.
Volgens mij was de bedoelde vraag "geleverd aan particuliere klanten". Die 86 zullen allemaal dealer-auto's zijn durf ik te wedden.BB72 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:27:
Staan er 86x op kenteken in NL: https://voertuig.net/zoek/merk/volvo/model/ex60
Limbids
Worden dealer-auto's in NL op kenteken gezet?Limbids schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:51:
[...]
Volgens mij was de bedoelde vraag "geleverd aan particuliere klanten". Die 86 zullen allemaal dealer-auto's zijn durf ik te wedden.
In BE rijden die met een handelaars-nummerplaat. Maar hier weet ik dan weer niet of je kan zien hoeveel er dan wel degelijk ingeschreven zijn.
Ik denk dat deze langzaamaan binnendruppelen. Klantenauto’s zijn nog niet geleverd. In Zweden en Duitsland zijn er een paar geleverd met een hoop PR er omheen maar geen echte aantallen
Mijn dealer wacht nog op zijn tweede EX60 voor de showroom, dus inderdaad nog geen particuliere leveringen volgens mij.Limbids schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:51:
[...]
Volgens mij was de bedoelde vraag "geleverd aan particuliere klanten". Die 86 zullen allemaal dealer-auto's zijn durf ik te wedden.
[ Voor 7% gewijzigd door Rudi L op 23-09-2026 21:03 ]
Het moeizaam leveren van demo’s is geen goed teken, ik reken nergens op, zal wel ergens in maart / april worden voordat ik de mijne krijg.
[ Voor 4% gewijzigd door Frank53 op 23-09-2026 22:52 ]
Mijn vriend Gemini zegt het hijgende:Frank53 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:51:
Hoeveel orders zouden er tot nu geschreven zijn in Nederland? Het zullen merendeels P10’s zijn gelet op het omboekingsvoorstel van P6 naar P10, dus Volvo kan zich concentreren op één type voorlopig. Maar het is volstrekt onduidelijk hoe groot de productie is op dit moment. Wereldwijd wordt er niet of nauwelijks geleverd volgens de diverse FB groepen. Iedereen klaagt….
Het moeizaam leveren van demo’s is geen goed teken, ik reken nergens op, zal wel ergens in maart / april worden voordat ik de mijne krijg.
“
Volvo brengt uit principe geen exacte wereldwijde ordercijfers naar buiten. Op basis van officiële mededelingen en productieplanningen is de omvang van het orderboek voor de EX60 echter goed in te schatten.
Het globale aantal bestellingen ligt momenteel tussen de 40.000 en 60.000 eenheden.
Wat we wél concreet weten over de cijfers:
Eerste bestelgolf (Voorjaar 2026): Binnen één maand na de onthulling telde Volvo in Zweden alleen al ruim 3.000 bestellingen. In kleine markten zoals België ging het binnen enkele weken al om meer dan 1.000 orders. Volvo meldde toen dat de orderboeken in heel Europa sneller volstroomden dan destijds bij de EX30.
Geprogrammeerde jaarproductie: Volvo plande voor het eerste productiejaar (2026) oorspronkelijk een volume van ongeveer 40.000 EX60’s. Doordat het orderboek deze jaartarget al snel oversteeg, heeft de fabriek in Torslanda extra capaciteit moeten vrijmaken om de wachttijden niet tot ruim voorbij medio 2027 te laten oplopen.
Ambities voor de middellange termijn: Torslanda wordt klaargestoomd voor een structurele capaciteit van 80.000 tot 120.000 EX60's per jaar zodra de uitrol in Noord-Amerika en Azië op volle toeren draait.
Kortom: de vraag overstijgt het geplande eerste jaarvolume van 40.000 stuks, waardoor kopers die nu bestellen rekening moeten houden met levering pas diep in 2027.
De EX60 bij "mijn" dealer (NL), waar ik een proefrit mee maakte had gewoon een kenteken in ieder geval.Amedee7 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:10:
[...]
Worden dealer-auto's in NL op kenteken gezet?
In BE rijden die met een handelaars-nummerplaat. Maar hier weet ik dan weer niet of je kan zien hoeveel er dan wel degelijk ingeschreven zijn.
Limbids
Ja, en architecten reden met een Saab. Ken je nog zo'n dooddoeners?jadjong schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:24:
[...]
Afgezien van een verdwaalde 850T5R en nog ergens een V60 Polestar is de doelgroep toch altijd al de 40+ (huis)arts geweest?
Ik heb nog maar één keer een Volvo gehad (V90), en was vooral 'in love' met dat interieur.
Sony A7 iv en wat recycled glas
En dierenartsen reden in een Peugeot 504.Tommie12 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:09:
[...]
Ja, en architecten reden met een Saab. Ken je nog zo'n dooddoeners?
Mijn eerste korte proefrit was om 10,00 ‘s morgens op wat een warme dag zou worden. De stoel ventilatie stond niet aan en ik miste het ook niet. Voor mijn tweede hele langer proefrit haalde ik de auto pas op aan het eind van middag om ‘m mee naar huis te nemen tot de volgende ochtend. Het was al een paar dagen snikheet geweest en de stoelventilatie stond aan. Dat was prettig maar ik hoorde wel een soort geruis. Niet storend als je weet wat het is, maar in zo’n superstille auto is het wel bijna het enige wat je hoort. Het duurde even voordat ik het geluid wat ik hoorde linkte aan de ventilatie.bartvde1 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:59:
Ik ben aan het twijfelen of ik al dan niet geventileerde zetels zou kiezen. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Werkt het goed en maakt het niet te veel lawaai?
Ik heb stoelventilatie zelf nooit in een eigen auto gehad en eigenlijk ook nooit gemist omdat al mijn eerdere Volvo’s leder hadden en het leder op een stoel altijd wel wat ‘ademt.’
Kan me nog herinneren dat ik met een bezwete rug uitstapte vroeger met dat ouderwetse kunstleer van weleer. Hoe het met dat specifieke moderne kunstleer van Volvo is op een lange rit weet ik niet. En ik heb nu zelf ook weer nappa besteld en daar zit die ventilatie standaard bij, maar als ventilatie een aparte meerprijs zou zijn geweest had ik het denk ik niet besteld.
Je moet je realiseren dat het lucht is die uit kleine openingen geblazen wordt en wel door de stof moet komen, dus enige kracht is wel vereist en op stand 3 kan dat hoorbaar zijn, maar ik vind het niet storend. Ik gebruik het ook eigenlijk maar voor een korte periode, de Kia gaat zelfs automatisch aan bij warme temperaturen en gaat geleidelijk van 3 naar 2 naar 1 naar uit in pakweg 10 min tijd. Daarna ook niet meer nodig want dan ben je afgekoeld.
Ik vind het zelf met name fijn voor de momenten in de zomer dat je uit de warmte komt en als je net druk bent geweest en je stapt op een warmte stoel dan heb je ineens geen loopwind meer die je lichaam 'afkoelt' en dus ga je zweten, door de stoelventilatie is dat een stuk minder omdat de gevoelstemperatuur van de stoel gewoon een stuk lager is en volgens mij ook daadwerkelijk de stoel wat afkoelt.
In principe wil ik nooit meer zonder. Wel moet ik erbij zeggen dat ik ook auto's met stoffen bekleding heb gehad en mijn huidige EV6 heeft een soort alcantara (geen echte maar het lijkt erop) en bij beide is het niet noodzakelijk, het is van zichzelf al veel minder warm dan glad (nep)leer. Bij alles wat op leer lijkt en dus ook de EX60 zou ik zeker de optie erbij bestellen. Het is bij de P10 Plus tov het normale Nordico €700 extra (vind ik het waard) en bij de Ultra inbegrepen standaard.
/f/image/BdxgjiRswE158rqRO6wQMnk2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hdJuqirwmzNVTH7T4NWq7kFf.jpg?f=fotoalbum_large)