Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:01

Mga1600

[P8]

marteltor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]mwah...op lange ritten mik ik tegenwoordig op 5% bij aankomst...met soms enige afwijking naar beneden ;) dit is overigens wel met Tesla Superchargers, die het gewoon altijd doen.

Overigens denk ik dat je range nog wel een stuk minder is tijdens een lange rit, want wltp is grotendeels 30/50/80 km/u weten, en 120-130 km/u is maar klein deel. Door de luchtweerstand gaat verbruik dan hard omhoog. Dat is ook waarom ik met een standard Range model y met 450km wltp op snelweg nagenoeg even ver kom als met Ford Mustang met 600km wltp.
Ik laadde ook vaak bij Tesla met de (X)C40 maar je gaat daar niet profiteren van de hoge laadsnelheid van de EX60

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Li1quid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

In België moeten we geld betalen om de aluminium inserts te vervangen met glossy dark plastiek. 8)7

[Afbeelding]
Wellicht kan ik je troosten met het feit dat de BMW iX3 Neue Klasse een M-Sport pakket heeft die enkel en alleen uiterlijke veranderingen met zich meebrengt zoals andere bumpers, andere velgen en design van de stoelen, daar doodleuk € 3.995 voor vraagt en men dat er ook gewoon veelal voor betaalt. Je, die bijna 4k is geen typo. 8)7

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Snow_King schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

5% vind ik tegenwoordig krap! Ik ga voor de P12 Ultra die ik besteld heb uit van 500km realistisch onder alle omstandigheden.

800km * 70% = 560km

Om die reden wil ik de 117kWh van de P12, in alle omstandigheden voldoende bereik hebben. Waar nodig even aan de snellader en weer door!
P12 zou ik ook liever willen maar die kost 6000 E meer en ik krijg ook nog eens wat minder voor mijn huidige auto terug omdat de levertijd van de p12 een stuk langer is. Voor de paar keer per jaar dat de range echt spannend wordt heb ik dat prijsverschil niet over.

Met de (X)C40 ( allebei Twin was de wltp 418 km, en daar redde ik het ook mee. De P10 met 21” heeft een range die 1,5 jeer groter is komt dus wel goed, zeker ook omdat hij zo veel sneller kan laden (bij het juiste station).

• Mga1600

Mga1600

[P8]

marteltor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]mwah...op lange ritten mik ik tegenwoordig op 5% bij aankomst...met soms enige afwijking naar beneden ;) dit is overigens wel met Tesla Superchargers, die het gewoon altijd doen.

Overigens denk ik dat je range nog wel een stuk minder is tijdens een lange rit, want wltp is grotendeels 30/50/80 km/u weten, en 120-130 km/u is maar klein deel. Door de luchtweerstand gaat verbruik dan hard omhoog. Dat is ook waarom ik met een standard Range model y met 450km wltp op snelweg nagenoeg even ver kom als met Ford Mustang met 600km wltp.
Er staan op YouTube een paar verbruikstesten bij verschillende snelheden. Heb even de linkjes niet paraat maar het verbruik wat me bijstaat is 21 a 22 kWh/100 km bij 120-130 constant op de snelweg in de zomer. Bij een bruikbaar capaciteit van 91 kw (P10) zou dat dan een range geven (100% tot 10%) van 350 km iof zoiets. Zou ik netjes vinden. In de winter natuurlijk een stuk minder, zeker op winterbanden.

Allemaal prima: ik moet toch iedere 2 a 2,5 uur wel even de benen strekken en/of plassen. Kunnen we meteen even bijladen…..

• Rudi L
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:53
Li1quid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:13:
EX60 P10 is besteld.
Forest zonder dark pack en 22 inch zilver. Verkoper zei me dat 90% wel het dark pack kiest. Vond beide mooi dus ging er niet voor bijbetalen.

Heb m'n vrouw proberen te overtuigen om niet de 22inch te kiezen, maar de looks primeerde voor haar :X (toegegeven zijn het wel de mooiste)

Levering zou eind november zijn, maar ik geloof er weinig van.
Nu besteld en levering eind november? Dat lijkt me inderdaad sterk!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mga1600 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:09:
[...]

P12 zou ik ook liever willen maar die kost 6000 E meer en ik krijg ook nog eens wat minder voor mijn huidige auto terug omdat de levertijd van de p12 een stuk langer is. Voor de paar keer per jaar dat de range echt spannend wordt heb ik dat prijsverschil niet over.

Met de (X)C40 ( allebei Twin was de wltp 418 km, en daar redde ik het ook mee. De P10 met 21” heeft een range die 1,5 jeer groter is komt dus wel goed, zeker ook omdat hij zo veel sneller kan laden (bij het juiste station).
Ik wil niet voor anderen bepalen hoe ze auto moeten rijden, maar de P12 heeft een WLTP van 810 km en volgens de voorlopige EVDB waardes (die vooraf conservatief ingeschat zijn) een real world range van 610 km. Zelfs als je van 80-10% rijdt zijn dat 427 werkelijke km's. Uitgaande van vakantie en dus snelweg km's zit je minstens aan 4,5 uur rijden eer dat de auto op 10% zit.

Dat kan een keer nuttig zijn, maar steevast is dat alles behalve bevorderlijk voor de gezondheid en mijn ervaring is dat er na ±2,5 tot 3 uur altijd wel weer iemand van het gezin (meestal meerderen) toe is aan een pauze. Dus wat heb je dan nog aan die extra km's die dan overblijven? Ga je dan niet laden, nog 1-1,5 uur doorrijden en dan wel laden? Lijkt mij niet, iedere EV rijder die ik ken zegt uiteindelijk "ik laad wanneer ik pauze neem" en daarna ga je weer zo ver als de mens het prettig vindt.

Mijn EV6 met 77 kWh accu kan ik op vakantieroutes zo'n 280-320 km mee komen wat van 80 naar 10% is, dat is ook ongeveer de max van wat wij persoonlijk als prettig ervaren. Het valt nu goed samen en soms ben je (zeker richting einde dag) al wat eerder toe aan pauze en laad je met 20/30/40% alweer op. Sterker nog: in Noorwegen rijd je veelal 60-70 km/u en met dat soort snelheden haal ik 400+ km van 80-10% en dat ervaarden wij allen als véél te lang. Weleens gedaan om het eens te testen, maar dat laatste uur zit je echt onrustig in de auto te wachten op eindelijk weer je benen strekken. En dan voelt de ±20-25 min laden bij de EV6 zelfs nog als te kort.

Kijk je naar de P6 en P10, die zijn 80-10% volgens EVDB resp. 320 km en 350 km. Beide gewoon heel goed, zeker als je meerekent dat ze allebei in 16 min op te laden zijn tot 80%.

Dit soort auto's hebben nu het punt bereikt dat de auto nooit meer de beperkende factor is, maar juist wij als mens. Want: groot bereik en zeer snel laden. Tuurlijk, neem vooral de P12 als dat vermogen graag wilt en geld geen rol speelt, maar ik kan me realistisch gezien maar heel weinig scenario's bedenken waarop puur op bereik de P12 nodig gaat zijn.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:35
Mga1600 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:54:
[...]

Ik laadde ook vaak bij Tesla met de (X)C40 maar je gaat daar niet profiteren van de hoge laadsnelheid van de EX60
Dat klopt. Tesla is wel bezig nieuwe 800v palen neer te zetten, al is dat nog beperkt. Ook hebben we soms de tijd. Het mooie van de Volvo is de flexibiliteit :)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-09 16:30

Snow_King

Konijn is stoer!

MooDyBLueS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:26:
[...]

Dit soort auto's hebben nu het punt bereikt dat de auto nooit meer de beperkende factor is, maar juist wij als mens. Want: groot bereik en zeer snel laden. Tuurlijk, neem vooral de P12 als dat vermogen graag wilt en geld geen rol speelt, maar ik kan me realistisch gezien maar heel weinig scenario's bedenken waarop puur op bereik de P12 nodig gaat zijn.
Hoewel deze situaties minder worden, maar zeker blijven bestaan: De stukken rijden over meerdere dagen op plekken waar je even niet kan laden. Denk aan Noorwegen, Zweden, Finland, dan ver bovenin. Zeker, daar heb je ook (snel)laders, maar minder.

Ik vind ~100kWh bruikbaar fijn aan accu. Zo kan je ergens heen rijden en na 300km rijden de auto kunnen parkeren en nog steeds voldoende range hebben om een paar dagen later wat verder te rijden. Ik kom nog wel eens in the middle of nowhere met mijn auto's.

Zo is er een plek in Frankrijk waar ik 1x per jaar kom, tot voor kort kwam je daar de laatste snellader 100km voor die plek tegen, nu is dat nog 10km. Dat maakt een flink verschil.

Het geld maakt voor mij niet direct uit en voor mijn vrijheid en gemoedsrust vind ik die 100kWh fijn. Ook met V2L om dan daar enkele dagen goed gebruik van te kunnen maken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:21:
[...]

Hoewel deze situaties minder worden, maar zeker blijven bestaan: De stukken rijden over meerdere dagen op plekken waar je even niet kan laden. Denk aan Noorwegen, Zweden, Finland, dan ver bovenin. Zeker, daar heb je ook (snel)laders, maar minder.

Ik vind ~100kWh bruikbaar fijn aan accu. Zo kan je ergens heen rijden en na 300km rijden de auto kunnen parkeren en nog steeds voldoende range hebben om een paar dagen later wat verder te rijden. Ik kom nog wel eens in the middle of nowhere met mijn auto's.

Zo is er een plek in Frankrijk waar ik 1x per jaar kom, tot voor kort kwam je daar de laatste snellader 100km voor die plek tegen, nu is dat nog 10km. Dat maakt een flink verschil.

Het geld maakt voor mij niet direct uit en voor mijn vrijheid en gemoedsrust vind ik die 100kWh fijn. Ook met V2L om dan daar enkele dagen goed gebruik van te kunnen maken.
Daar ben ik het niet mee eens, sterker nog: dat is pertinent niet waar. Niet alleen heeft Bjorn Nyland meerdere malen met oude Leaf's, Zoe's en recentere auto's bewezen dat het helemaal niet zo slecht is bovenin Scandinavië. Ja ze zijn dunner bezaaid, maar zeker geen géén 300+ km uit elkaar wat jij lijkt te suggereren met je argument omtrent "rijden over meerdere dagen".

Dan de feiten: hieronder een kaart vanuit ABRP met alle snelladers in Noord Scandinavië, waarbij sommige die dicht bij elkaar liggen op dit zoomniveau als 1 bolletje weergegeven worden, maar dat terzijde.

De pin die ik geselecteerd heb, is Ionity Saariselkä (Finland) met 6 400 kW laders, een van de meest afgelegen plekken qua afstand naar andere laders. De plekken eromheen zijn routetechnisch:
  • onder: Ionity Sodankylä, 128 km rijden (niet hemelsbreed, echt rijden) 6x 350 kW
  • boven: Recharge Utsjoki Ohcejohka, 195 km rijden, 4x 200 kW
  • links: Ionity Levi, 234 km rijden, 6x 350 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjMvuohuMBHrVVyZ-7iNNCRPSbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t8FdK5mKv5tUdDewx8HTc9bl.png?f=fotoalbum_large

En dan is dit een van de allerslechtste plekken die je kan hebben, Noord Finland. En ja, als je gaat zoeken zal er vast ergens een specifieke route te vinden zijn waar het misschien wel tegen de 300 km aan gaat schuren tussen 2 specifieke stops, maar ik heb deze ook semi-willekeurig eruit gepakt. Semi want ik heb wel gekeken naar waar de minste laadplekken (qua locaties, niet aantal laders) beschikbaar zijn en het verst uit elkaar liggen. Zoals je ziet is Noorwegen een stuk dichter bevolkt met snelladers. En wat ook goed te zien is, is hoe de 2 hoofdroutes in Zweden lopen: dwars door Zweden van Noord naar Zuid en langs de kust. Daar concentreren de snelladers zich ook.

Verder moet je uiteraard vooral doen wat je zelf fijn vindt qua P10/P12, daar ligt het niet aan, maar we moeten geen onwaarheden gaan rondslingeren want meerdere dagen rondrijden en niet kunnen (snel)laden is met alle respect de grootst mogelijke onzin in Scandinavië. Ik kom al jaren in Scandinavië en ook al ben je in the middle of nowhere, ik heb het met mijn 77 kWh EV6, 60 kWh Model 3 en 64 kWh e-Soul altijd prima gered, publieke laders (11 kW of soms trager) zijn er ook op veel plekken en anders is je granny charger ook nog altijd een optie, juist in Scandinavië op afgelegen plekken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
marteltor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:42:
[...]

Dat klopt. Tesla is wel bezig nieuwe 800v palen neer te zetten, al is dat nog beperkt. Ook hebben we soms de tijd. Het mooie van de Volvo is de flexibiliteit :)
Ik snap niet echt wat je met je laatste opmerking bedoelt. Wat heeft Volvo dan wat andere merken niet hebben en het flexibeler maakt?

• marteltor
Dat je heel snel kan laden je wil, of goedkoop bij tesla als je meer tijd hebt.

Ik snap dan weer niet waarom je zoveel tijd steekt in bewijzen dat die 300km van snow king niet klopt. Het laden in Italië is ook ruk. Deze vakantie laders gehad die het niet doen, en snelladers die max 47kw leveren. Grotere accu van de p12 = meer range = minder vaak laden = minder gedoe. Of iemand dat het waard vindt is een persoonlijke keuze.

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-09 09:51
Zie net op LinkedIn dat de EX60 Cross Country binnenkort in Nederland live te zien is. Ook leuk! Op Wheels Marienwaerdt in Beesd.

https://www.linkedin.com/posts/volvo-car-nederland_volvo-wheels-activity-7496477478220120064-TnDe

• Rudi L
Laat iedereen voor zichzelf beslissen om te gaan voor P6, P10 of P12. Niemand hoeft zich te verantwoorden.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Voor wie nog aarzelt tussen de iX3 en de EX60: hier is een hele aardige en relaxte vergelijking : YouTube: BMW iX3 vs Volvo EX60: Which Electric SUV Wins?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58
Mga1600 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:29:
Voor wie nog aarzelt tussen de iX3 en de EX60: hier is een hele aardige en relaxte vergelijking : YouTube: BMW iX3 vs Volvo EX60: Which Electric SUV Wins?
Ik vind die video's altijd idioot. Alsof iedereen dezelfde criteria heeft. Dus wat betekent 'winnen'.

Bij mij valt de iX3 af zonder er in gezeten te hebben. Interieur is lelijk, en optielijst te lang en hij maakt te veel lawaai. GLC heeft een configurator waarvoor je een Phd nodig hebt, dus nee bedankt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• marteltor
Ze benoemen ook niet 1 winnaar, maar ze kiezen elk een ander, om bekende redenen.

• Tommie12
marteltor schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:40:
Ze benoemen ook niet 1 winnaar, maar ze kiezen elk een ander, om bekende redenen.
Het concept om 'een winnaar' aan te duiden is dus zinloos... dat bewijzen ze daarmee.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Tommie12 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

Ik vind die video's altijd idioot. Alsof iedereen dezelfde criteria heeft. Dus wat betekent 'winnen'.

Bij mij valt de iX3 af zonder er in gezeten te hebben. Interieur is lelijk, en optielijst te lang en hij maakt te veel lawaai. GLC heeft een configurator waarvoor je een Phd nodig hebt, dus nee bedankt.
Eens! Er is maar een persoon die beslist welke auto het best bij je past … dat ben jezelf.

Maar binnen het aanbod van dit soort video’s vind ik deze objectief en nog grappig ook.en ze beginnen de video al met te zeggen dat het allebei enorm goede auto’s zijn. En dat geloof ik, maar persoonlijk zou ik die ix3 niet willen

• marteltor
Voor de caravanners: YouTube: Das Ladeproblem! E-Auto + Anhänger auf Langstrecke | Volvo EX60 Härt...

250km range voor de p10, 100-0%

[ Voor 6% gewijzigd door marteltor op 25-08-2026 17:54 ]

• Tommie12
Dus dik en vet over de 30kWh/100 km. Was wel een flinke caravan. In de praktijk zal het dus stoppen zijn om de 180km.

Overlaatst reed ik een korte afstand met een kleine box aanhanger achter mijn Y, en ik ging ook over de 33 kWh/100km. Dat was het dubbele van mijn normaal verbruik.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Tommie12 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:08:
[...]

Dus dik en vet over de 30kWh/100 km. Was wel een flinke caravan. In de praktijk zal het dus stoppen zijn om de 180km.

Overlaatst reed ik een korte afstand met een kleine box aanhanger achter mijn Y, en ik ging ook over de 33 kWh/100km. Dat was het dubbele van mijn normaal verbruik.
Inderdaad een grote lompe caravan van 1500 kg. Oud model geen stroomlijn. Test was met 100 en 90 kmh.

• marteltor
Wederom een use case waarom sommige mensen de accu van de p12 willen ;)

• Tommie12
marteltor schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:34:
Wederom een use case waarom sommige mensen de accu van de p12 willen ;)
Of een reden waarom je gewoon geen caravan wil….

De extra kost van de P12 tov de P10 is al makkelijk 1000€ per jaar, doe daar de afschrijving en stalling van een caravan bij, en de business case is busted.

Ik hoop dat we snel te weten komen wat het verschil in verbruik is tussen een P6 en P10. Ik heb jaren zonder AWD gereden en vind de voordelen behoorlijk beperkt, maar ik zou wel graag die iets grotere batterij willen. P8 RWD met 100kWh… waar blijven ze er mee.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:08:
Of een reden waarom je gewoon geen caravan wil….

De extra kost van de P12 tov de P10 is al makkelijk 1000€ per jaar, doe daar de afschrijving en stalling van een caravan bij, en de business case is busted.

Ik hoop dat we snel te weten komen wat het verschil in verbruik is tussen een P6 en P10. Ik heb jaren zonder AWD gereden en vind de voordelen behoorlijk beperkt, maar ik zou wel graag die iets grotere batterij willen. P8 RWD met 100kWh… waar blijven ze er mee.
Maar @marteltor schreef niet dat mensen de P12 willen maar dat ze accu van de P12 willen.
En die dan gewoon met enkel RWD. Dan mag die P8 heten, en dan sta ik binnen een paar weken bij de dealer voor een offerte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Een “P8” lijkt me voorlopig niet aan de orde.

Er is wel wat vreemds aan de hand met de pricing en die lijkt er op gericht om te standaardiseren. Het verschil in prijs tussen de P6 en de P10 is ‘maar’ 3000 euro en voor dat geld krijg je een hoop, namelijk een tweede elektromotor, een grotere accu, actieve vering en nog meer. Kortom veel mensen zullen de P10 verkiezen. De stap van P10 naar P12 is 6000 E en voor dat geld krijg je ‘alleen’ een grotere accu en een andere tuning van precies dezelfde elektromotoren als de P10. Die financiële stap Is voor veel mensen te groot omdat de P10 al zoveel biedt. Dus wordt de P10 de voorlopige ‘standaard‘ denk ik.

Die scheve pricing doet mij wel vermoeden dat de P10 tijdelijk kunstmatig gunstiger geprijsd is om maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk marktaandeel van de bmw ix3 af te snoepen en ik kan me voorstellen dat als er eenmaal een mooie positie bereikt is dat de prijs van de P10 flink omhoog gaat en dichter bij P12 komt.

Het feit dat vroege bestellers van de P6 een gratis update kregen naar P10 past in het beeld van standaardiseren en doorpakken. Daarom lijkt me niet dat er op afzienbare termijn nog andere varianten zullen komen met andere aandrijf/accu combinaties.

• marteltor
Het zou me ook niet verbazen als men al wist dat de p6 niet/slecht leverbaar zou zijn. Daarom kijken wie (slechts 3k) extra wil betalen, en degenen die toch een p6 bestellen de gratis upgrade geven...

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Alle NL dealers hebben bij de introducties in Zweden een aantal weken geleden met zowel een P6 als een P10 kunnen rijden vertelde hij. Vsn beide types stonden er dan ook best flink wat. Mijn dealer heeft me foto’s laten zien : echt rijen in alle kleuren. Hij vond de P6 overigens snel genoeg.

Het lijkt dan ook eenmarketing keus om de P6 verder achteraan in de rij te zetten bij de productie - er is naar ik begrepen heb geen technische reden voor

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:30
MooDyBLueS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:26:
[...]

Ik zie dit soort redenaties vaak, maar ik vind ze altijd scheef gaan (voor mijn use case).

Ik rij veel lange afstand ook in de winter en in duitsland, en dan heb je de combinatie vrieskou, soms dakkoffer, winterbanden, beladen noem maar op. En laten we ook realistisch zijn dat wanneer je normale snelweg snelheden rijdt van 130kmh (duitsland) de werkelijke range naar ruim sub 300km daalt, en dat is een volle accu, oftewel, opladen duurt dan ook niet meer 'even kort 10min opladen'.

En los van de winter, de rij snelheid is in het algemeen iets dat ik te weinig benoemd zie worden. Alle 'mooie' range cijfers zijn bijna altijd o.b.v. 100kmh snelheid. Heel misleidend.

De nieuwe BMW iX3 met 800km WLTP heeft bij een snelheid van 130kmh nog maar +-400km range (in de kou, winterbanden etc nog erger) en zelfs maar 200km als het echt tegen zit qua vreiskou en wind en beetje doorrijden (zelfde verhaal voor de P12 ongetwijfeld). En een volle charge van 10-20% naar weer 100% duurt dan al snel 30minuten minimaal (de pieklaad snelheid wordt zelden constant gehaald).

Neemt overigens niet weg dat ik zeer waarschijnlijk alsnog een EV volgend jaar ga bestellen (met enige tegenzin)...maar het utopische plaatje wat door velen wordt geschetst mag wel wat minder :)

[ Voor 27% gewijzigd door cd2013 op 26-08-2026 07:23 ]

• Mga1600

Mga1600

[P8]

cd2013 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:06:
[...]

Ik zie dit soort redenaties vaak, maar ik vind ze altijd scheef gaan (voor mijn use case).

Ik rij veel lange afstand ook in de winter en in duitsland, en dan heb je de combinatie vrieskou, soms dakkoffer, winterbanden, beladen noem maar op. En laten we ook realistisch zijn dat wanneer je normale snelweg snelheden rijdt van 130kmh (duitsland) de werkelijke range naar ruim sub 300km daalt, en dat is een volle accu, oftewel, opladen duurt dan ook niet meer 'even kort 10min opladen'.

En los van de winter, de rij snelheid is in het algemeen iets dat ik te weinig benoemd zie worden. Alle 'mooie' range cijfers zijn bijna altijd o.b.v. 100kmh snelheid. Heel misleidend.

De nieuwe BMW iX3 met 800km WLTP heeft bij een snelheid van 130kmh nog maar +-400km range (in de kou, winterbanden etc nog erger) en zelfs maar 200km als het echt tegen zit qua vreiskou en wind en beetje doorrijden (zelfde verhaal voor de P12 ongetwijfeld). En een volle charge van 10-20% naar weer 100% duurt dan al snel 30minuten minimaal (de pieklaad snelheid wordt zelden constant gehaald).

Neemt overigens niet weg dat ik zeer waarschijnlijk alsnog een EV volgend jaar ga bestellen (met enige tegenzin)...maar het utopische plaatje wat door velen wordt geschetst mag wel wat minder :)
Ben het eens dar de range onder niet-ideale omstandigheden altijd tegenvalt. Wind, snelheid, kou, de extra frictie van winterbanden maar ook die van all-seasons, de.bandenmaat, vochtige lucht, , natte straten…..het zijn allemaal ‘range- verstorende’ elementen. Veel kun je daar niet van beïnvloeden, maar om in ieder geval één van die factoren te optimaliseren’ koos ik er zelf voor om ondanks het mooiere uiterlijk van de 22” wielen toch voor 21” te kiezen. Scheelt 30 km.

Daarnaast is mijn ervaring dat je de temperatuur in de winter in de auto tamelijk laag moet zetten (19 graden) zodat de stroom-slurpende verwarming niet al te hard hoeft te werken. Mer stuur- en stoelverwarming kun je jezelf toch goed op temperatuur houden. De stuur- en stoelverwarming zijn maar kleine verbruikers, dat helpt echt flink qua range!

Er staan diverse video’s op YouTube waaruit blijkt dat de korte laadtijden die Volvo claimt voor de P10 (10-80% in 16 of 17 minuten) in de praltijk ook echt gehaald worden. De P10 heeft een WLTP range doe 1,5 x die van mijn eerdere EV’s is en hij laadt een stuk sneller.

Die vorige auto’s brachten me waar ik wilde zijn, dat gaat nu weer lukken maar dan meer relaxed.

• cd2013
Mga1600 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Die vorige auto’s brachten me naar ik wilde zijn, dat gaat nu weer lukken maar dan meer relaxed.
Keerzijde is wel (want geforceerd moeten stoppen met resultaat relaxter zijn is zeker waar) dat langere ritten (voorbeeld 1100km wintersport rit) niet meer in 1 dag kunnen omdat er gewoon 2 a 3 uur bij komt. En als je dan heen en terug moet, kost het je 2x extra hotel overnachting en 2 extra halve reisdagen. Ik ga regelmatig een lang weekend ergens heen in de winter, ik ben denk ik ook wel een uitzondering met deze ritten, maar toch, het beperkt mij meer dan ik lief heb.

• Norb
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:22
Ik kwam gister een demo EX60 tegen.
Het viel me op dat het bovenste remlicht links veel meer licht uitstraalde dan rechts.
Zoals je dat vroeger ook wel zag bij goedkope, aftermarket aanvullingen.
Ik hoop niet dat dit een structureel iets is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U7cywXotJ-c_wbg4-ufltVkfJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uV234sirhuMNlJDvW3UsdL6S.png?f=fotoalbum_large

• Mga1600

Mga1600

[P8]

cd2013 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:22:
[...]

Keerzijde is wel (want geforceerd moeten stoppen met resultaat relaxter zijn is zeker waar) dat langere ritten (voorbeeld 1100km wintersport rit) niet meer in 1 dag kunnen omdat er gewoon 2 a 3 uur bij komt. En als je dan heen en terug moet, kost het je 2x extra hotel overnachting en 2 extra halve reisdagen. Ik ga regelmatig een lang weekend ergens heen in de winter, ik ben denk ik ook wel een uitzondering met deze ritten, maar toch, het beperkt mij meer dan ik lief heb.
Dat een rit naar de wintersport een grotere uitdaging is snap ik, maar dat is bij omdat niet (meer) aan de orde. We zijn allebei dik in de 70. We maken wel trips in Europa in voor- of naseizoen. Eerder reden we bijna non-stop naar bijvoorbeeld de Provence of naar de Pyreneeën, maar tegenwoordig beschouwen we de heen- en terugreis ook al als vakantie en nemen het er van. Dus een (paar)tussenstop(s) in een leuke stadje of dorpje, eten dan ergens, lopen nog even dat dorp in (misschien een drankje op een terrasje). Daarna slapen in ons hotel, rustig genieten van het ontbijtje, dan misschien kijken we of er in dat dorp of de omgeving wat leuks te doen is. Bijvoorbeeld een museum, soms een markt, soms wat sightseeing. In dat geval gaan we dus pas na een paar uur rijden. Dan leg je per dag misschien 500 of 600 km af. We hebben als pensionado’s de tijd…….en in het voor-of naseizoen is er ook geen laadfile. We hebben veel geladen bij Tesla stations. Ging niet altijd even snel maar lukte wel altijd.

Ik ben me er van bewust dat je met een ICE flexibeler bent. Mijn XC60 PIH heeft een gecombineerde range van 1000 km of meer en zit natuurlijk is 5 minuten weer vol benzine. Er komt binnenkort een nieuwe XC60 met een accu range van 180-200 km . Dat is natuurlijk ook interessant en daar heb ik ook best over nagedacht. Maar niet gedaan….

• marteltor
[...]

Sja wij doen dat ook (eerst met Kia e Niro en meer recentelijk ford Mustang) en blijft een uitdaging tot op heden. Op heenweg nemen we overnachting, terug niet (dan daal je tenslotte gemiddeld ook 1 meter per kilometer ;) ). Gisteren toevallig uit Oostenrijk teruggereden in 1x, 1000km. Maar dat is met goed weer en zonder skibox. Ik denk dat dit met de ex60 straks stukken beter gaat; het wordt door het snelle laden interessanter om hard door te rijden.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Norb schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:29:
Het viel me op dat het bovenste remlicht links veel meer licht uitstraalde dan rechts.

[Afbeelding]
Da’s vreemd. Was me niet opgevallen bij de demo die ik meegekregen had. Die heb ik achteruit onze garage in gereden voor de nacht en zou het neem ik aan de reflectie moeten hebben gemerkt, maar niet expliciet op gelet.

Is dit in Alkmaar?

(Zo schuin van achteren heeft hij qua model ook wel wat weg van de V70 van weleer)

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 26-08-2026 18:30 ]

• Norb
Mga1600 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:20:
[...]

Da’s vreemd. Was me niet opgevallen bij de demo die ik meegekregen had. Die heb ik achteruit onze garage in gereden voor de nacht en zou het neem ik aan de reflectie moeten hebben gemerkt, maar niet expliciet op gelet.

Is dit in Alkmaar?

(Zo schuin van achteren heeft hij qua model ook wel wat weg van de V70 van weleer)
Ik denk dat dit de demo van dealer in Dordrecht is. Ik heb mijn dealer/verkoper (Barendrecht) gevraagd hun demo te bekijken.

• Amedee7
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:23

[Afbeelding]
Kan het te maken hebben met de hoek van waaruit je keek, of was het ook wanneer je er recht achter reed?

• Tommie12
[...]

Er zijn genoeg auto’s die bij de test van Bjorn Nyland de 1000km in 9h30 (inclusief laden) doen, ook inde winter. Dus 1100km zal prima lukken op een dag, ik heb het met de Tesla Y al gedaan. Met elk model van de EX60 gaat dat zeker lukken.

• marteltor
Maar Bjorn rijdt geen 140 km/u met 4 man bergop met skikoffer ;)

• Tommie12
marteltor schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:16:
Maar Bjorn rijdt geen 140 km/u met 4 man bergop met skikoffer ;)
Dan heb je ook minstens 2 chauffeurs, en met laden in 16 minuten wordt het snel plassen….

• Norb
Amedee7 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

Kan het te maken hebben met de hoek van waaruit je keek, of was het ook wanneer je er recht achter reed?
Misschien.
Het viel me op toen hij mij voorbij reed en even stilstond, en daarna toen ik er langsreed. Maar inderdaad uit dezelfde hoek, ongeveer.
We wachten even af wat mijn dealer zegt.
En wie er ook nog eens op let.

• cd2013
Tommie12 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:28:
[...]

Dan heb je ook minstens 2 chauffeurs, en met laden in 16 minuten wordt het snel plassen….
Het heeft denk ik vooral te maken met hoe je rit er normaal met een ICE eruit ziet. Ik zit waarschijnlijk aan de andere kant van het spectrum met relatief weinig stoppen, max snelheid (als in, 130-140), en korte stop als ik moet stoppen.

De reis 'style' met een EV is dan de compleet andere kant van het spectrum met frequente langere stops en veel energy efficiënter rijden qua snelheid etc.

Wat ik met mijn Tesla ook merkte, was doordat ik langer onderweg weg (door de frequentere en langere chargingstops), ik vervolgens ook in de avond spits terecht kwam ondanks dat ik thuis vroeg weg ging. Normaliter met mijn ICE kwam ik op bestemming aan net voor de avondspits. Sneeuwbal effect dus als je 1-2 uur extra onderweg bent.

• Tommie12
cd2013 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Het heeft denk ik vooral te maken met hoe je rit er normaal met een ICE eruit ziet. Ik zit waarschijnlijk aan de andere kant van het spectrum met relatief weinig stoppen, max snelheid (als in, 130-140), en korte stop als ik moet stoppen.

De reis 'style' met een EV is dan de compleet andere kant van het spectrum met frequente langere stops en veel energy efficiënter rijden qua snelheid etc.

Wat ik met mijn Tesla ook merkte, was doordat ik langer onderweg weg (door de frequentere en langere chargingstops), ik vervolgens ook in de avond spits terecht kwam ondanks dat ik thuis vroeg weg ging. Normaliter met mijn ICE kwam ik op bestemming aan net voor de avondspits. Sneeuwbal effect dus als je 1-2 uur extra onderweg bent.
Ik ben met mijn EV echt geen uren langer onderweg dan vroeger met een ICE, en ik rij ook goed door. Zeker als ik alleen rij en zonder dakkoffers durf ik in Duitsland de 180+ zone ook wel opzoeken, en uiteindelijk is de impact echt beperkt.

Met laadstops van een kwartier tot 20 minuten ga je echt geen uren extra spenderen.

• cd2013
Tommie12 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Ik ben met mijn EV echt geen uren langer onderweg dan vroeger met een ICE, en ik rij ook goed door. Zeker als ik alleen rij en zonder dakkoffers durf ik in Duitsland de 180+ zone ook wel opzoeken, en uiteindelijk is de impact echt beperkt.

Met laadstops van een kwartier tot 20 minuten ga je echt geen uren extra spenderen.
Mijn praktijk ervaring is beperkt tot de tesla M3 AWD longe range, en de better route planner app calculatie + real world range cijfers van autogefuhl en andere bronnen (voor de iX3 en EX60 verwachtingen); nog geen echte eigen ervaring met de nieuwe 800v EV's dus, dus ik hoop dat het inderdaad nu een stuk minder 'erg' is dan mij beeld.

• marteltor
Model 3 heeft wel lagere cw waarde (0.22-0.23) en ongetwijfeld minder frontaal oppervlak dan de ex60. Dus ik verwacht dat ze op de snelweg even ver komen, al is de accu van de Volvo groter en heeft deze een hogere wltp opgaaf.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:07
[...]

Sorry, maar dat is behoorlijke onzin, met 180+ sta je elke 150km bij de laadpaal. Dan is een laadstop van 15min al teveel, die doet al je tijdwinst teniet. Ben het met je eens dat met de EV de reis niet heel veel langer is.

Limbids

• Rudi L
Misschien een nieuw topic openen over de verschillende reistijden…en dit topic voorbehouden specifiek voor de EX60?

• jomin.verhagen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-09 11:57
Op facebook sweden sinds vandaag massale melding leveringsvertraging van nu gepland 5 extra weken (levering eerste bestellingen nu pas eind december). Weet iemand of er iets en zo ja wat aan de hand is?

• Mga1600

Mga1600

[P8]

jomin.verhagen schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:00:
Op facebook sweden sinds vandaag massale melding leveringsvertraging van nu gepland 5 extra weken (levering eerste bestellingen nu pas eind december). Weet iemand of er iets en zo ja wat aan de hand is?
Geen idee. In de configurator staat nu 6-7 maanden voor een P10….. ik heb begin augustus besteld dan zou levering dus februari worden. Prima wat mij betreft.

Voor een P12 staat er 10-11 maanden

[ Voor 15% gewijzigd door Mga1600 op 28-08-2026 23:59 ]

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:31
Mga1600 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:52:
[...]

Geen idee. In de configurator staat nu 8-9 maanden voor een P10….. ik heb begin augustus besteld dan zou levering dus februari worden. Prima wat mij betreft.
Ik zie nog steeds 6 - 7 maanden?

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Electromonkey schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:56:
[...]

Ik zie nog steeds 6 - 7 maanden?
Ja , ik zie het. Die 8-9 is voor een P6, niet voor de P10. Heb het aangepast.

Mijn dealer contact is nu nog een week op vakantie. Ik zal hem na terugkomt even uithoren over de evt. vertraging van de eerste afleveringen

[ Voor 34% gewijzigd door Mga1600 op 29-08-2026 00:06 ]

• Electromonkey
Mga1600 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:01:
[...]

Ja , ik zie het. Die 8-9 is voor een P6, niet voor de P10. Heb het aangepast.

Mijn dealer contact is nu nog een week op vakantie. Ik zal hem na terugkomt even uithoren over de evt. vertraging van de eerste afleveringen
Hmm ja ik heb ook nog steeds geen leverdatum, 2 maanden geleden besteld.

• jomin.verhagen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-09 11:57
Klanten in Zweden kunnen de bestelling van hun EX60 'life' volgen op basis van hun bestelcode. Wellicht zit er een fout in dat systeem en is er niets aan de hand. Op facebook Zweden staan sinds een paar uur wel zo'n 65 verontruste reacties van Zweedse klanten over vertragingen.

• Tommie12
jomin.verhagen schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:11:
Klanten in Zweden kunnen de bestelling van hun EX60 'life' volgen op basis van hun bestelcode. Wellicht zit er een fout in dat systeem en is er niets aan de hand. Op facebook Zweden staan sinds een paar uur wel zo'n 65 verontruste reacties van Zweedse klanten over vertragingen.
De hele autosector kampt met tekorten aan electronische componenten. Het is nogal onvoorspelbaar wat je als leverancier krijgt als je een paar maanden vooruit kijkt. Dat zal Volvo ook wel treffen.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Electromonkey schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:07:
[...]

Hmm ja ik heb ook nog steeds geen leverdatum, 2 maanden geleden besteld.
Ik heb bij de bestelling aangegeven dat ik ‘m in ieder geval niet voor januari wil hebben, maar februari of maart is ook niet erg. Ik rij voorlopig nog prima in mijn xc60

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Heel wat anders: de ex60 is geschikt voor V2L ( met een adapter, die heb ik besteld met de auto. Echt alleen een beetje stroom aftappen in noodgevallen), maar ook voor V2G en V2H. Dat laatste lijkt me interessant om dat je de auto dan thuisbatterij kunt gebruiken. Heeft iemand zich al eens verdiept in wat er allemaal nodig is om dat voor elkaar te krijgen? In ieder geval een andere Wallbox maar verder?

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 29-08-2026 14:02 ]

• Tommie12
Mga1600 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:59:
Heel wat anders: de ex60 is geschikt voor V2L ( met een adapter, die heb ik besteld met de auto. Echt alleen een beetje stroom aftappen in noodgevallen), maar ook voor V2G en V2H. Dat laatste lijkt me interessant om dat je de auto dan thuisbatterij kunt gebruiken. Heeft iemand zich al eens verdiept in wat er allemaal nodig is om dat voor elkaar te krijgen? In ieder geval een andere Wallbox maar verder?
Heel diep niet, maar met een auto van het bedrijf en een laadpaal van de lease en eigen Pv is het verhaal toch behoorlijk complex.

Ik heb wel eens een simulatie gedaan voor een thuisbatterij en daar komt uit dat boven de 10kWh aan capaciteit de opbrengsten echt homeopatisch worden. En dan is er jog het feit dat ik in de week 3 dagen op kantoor werk en ik in het weekend wel eens een uitstap doe. Dat zijn allemaal uren waat PV iets levert, maar mijn auto niet thuis is. En vermits ik niet ‘s nachts naar een museum, stad, strand of zo kan…

Dus ik zie nogal wat beren op het pad.

Eerst een stekkerbatterij van 5 of 10 kWh en dan zien we wel.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Tommie12 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Heel diep niet, maar met een auto van het bedrijf en een laadpaal van de lease en eigen Pv is het verhaal toch behoorlijk complex.

Ik heb wel eens een simulatie gedaan voor een thuisbatterij en daar komt uit dat boven de 10kWh aan capaciteit de opbrengsten echt homeopatisch worden. En dan is er jog het feit dat ik in de week 3 dagen op kantoor werk en ik in het weekend wel eens een uitstap doe. Dat zijn allemaal uren waat PV iets levert, maar mijn auto niet thuis is. En vermits ik niet ‘s nachts naar een museum, stad, strand of zo kan…

Dus ik zie nogal wat beren op het pad.

Eerst een stekkerbatterij van 5 of 10 kWh en dan zien we wel.
Naar aanleiding van mijn eigen vraag net nog wat zitten Gemini-en. Geschikte Wallbox -en die DC kunnen omzetten naar AC ‘om terug te kunnen leveren’ zijn nog schaars en erg kostbaar. Met alles wat er nodig is praat je gauw over 6000- 7000 euro. Maar even afwachten tot de technologie wat uitrijpt

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:18
Mga1600 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

Naar aanleiding van mijn eigen vraag net nog wat zitten Gemini-en. Geschikte Wallbox -en die DC kunnen omzetten naar AC ‘om terug te kunnen leveren’ zijn nog schaars en erg kostbaar. Met alles wat er nodig is praat je gauw over 6000- 7000 euro. Maar even afwachten tot de technologie wat uitrijpt
Hoe ik het tot nu toe begrepen heb:

Er is een ISO 15118-20 standaard en de EX60 zou hiermee overweg kunnen. Deze standaard ondersteunt zowel AC als DC V2X. DC laadpalen zijn nog schaars en inderdaad erg duur, maar lijkt wel de toekomst van V2X te gaan worden.

Volvo communiceert alleen dat je een 'geschikte wallbox' moet hebben, zoals de eigen Volvo (AC) wallbox. Deze is voor iets meer dan 1000 euro te koop afhankelijk van welke je precies wil.

Ik heb ook ergens aanvullende eisen gezien over hoeveel kWh per dag je kan terugleveren zodat Volvo de accugarantie kan blijven garanderen. Ik kan dat nu helaas niet meer terugvinden. Omdat dit dus vanuit Volvo gestuurd wordt zou het me niet verbazen dat de Volvo lader voorlopig de enige is waarmee het gaat werken. En geloof er niks van dat je daarmee noodstroomvoorziening voor je huis hebt.

Kortom, V2X staat echt nog in de kinderschoenen en veel is onduidelijk!

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Andrehj
  • Niet online
Mga1600 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:59:
de ex60 is geschikt voor V2L ( met een adapter, die heb ik besteld met de auto. Echt alleen een beetje stroom aftappen in noodgevallen), maar ook voor V2G en V2H. Dat laatste lijkt me interessant om dat je de auto dan thuisbatterij kunt gebruiken.
Heeft iemand zich al eens verdiept in wat er allemaal nodig is om dat voor elkaar te krijgen? In ieder geval een andere Wallbox maar verder?
Een heel topic vol: Over V2G; laden en ontladen

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 29-08-2026 16:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Mooi….. leesvoer! Dank je wel!

• marteltor
Hoe er rekening mee dat de ex60 geen lfp accu heeft maar nmc. Daarmee kan de accu minder cycles aan.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

marteltor schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:09:
Hoe er rekening mee dat de ex60 geen lfp accu heeft maar nmc. Daarmee kan de accu minder cycles aan.
Volvo zelf maakt er kennelijk geen punt van:

AI-overzicht

Volvo's standaard accu-garantie blijft volledig geldig wanneer u gebruikmaakt van bidirectioneel laden(V2G of V2H), omdat de ingebouwde software van de auto de batterij beschermt tegen versnelde slijtage. [1]

Standaard Accugarantie bij Volvo
  • Duur en kilometers: Elke elektrische Volvo krijgt een garantie van 8 jaar of 160.000 km (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt).
  • Dekking: Deze garantie dekt onverwacht capaciteitsverlies en defecten aan de hoogspanningsaccu.
  • Meer details leest u op de pagina over Accu's van elektrische Volvo's. [1, 2, 3]
Invloed van V2G (Vehicle-to-Grid) op de Accu
  • Geen extra slijtage: Volgens officiële richtlijnen van Bidirectioneel opladen | Opladen | Volvo Support NL wordt de levensduur en garantie van de accu niet significant beïnvloed door het terugleveren van stroom. [1]
  • Slimme aansturing: Specifieke algoritmes van Volvo beperken de belasting en minimaliseren degradatie tijdens het ontladen naar het stroomnet of uw woning. [1]
  • Vereisten: Om V2G veilig te gebruiken, heeft u een compatibel Volvo-model (zoals de EX60 of toekomstige modellen), een bidirectionele wallbox en een passend energiesysteem nodig. [1]
Dit is ai info, originele documenten van Volvo moet ik nog bekijken.

• HKBau
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 03-09 11:50
jomin.verhagen schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:00:
Zal denk ik problemen zijn met bepaalde componenten.

Vorige week maandag nog contact gehad en toen was mij verteld dat de P10 Ultra week 42/43 (Tussen 10 en 20 oktober) binnen zou komen. Reeds in januari besteld. Was overigens al weer een week verlaat na de laatste update eind juli.

Hoop niet dat hij naar eind december wordt verplaatst. Want dan zeg ik toch tegen de dealer dat hij in januari 2027 op kenteken gezet moet worden.

• lmvoo

[Afbeelding]
Viel me ook op bij EC40. Denk dat het van de kijkhoek afhangt.

• marteltor
https://www.carwow.co.uk/volvo/ex60/news/11224/mat-watson-reviews-volvo-ex60-interior-technology-driving-price

Wordt gezegd dat hij beter is dan de ix3 en glc.
Snap alleen niet waarom er fotos staan van een rode ex60...die kleur is helemaal niet leverbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 31-08-2026 18:02 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@marteltor Dat zijn geen foto's, het is er maar één. En dat betreft de thumbnail van de YouTube video. Als je op play drukt zie je gelijk dezelfde zilveren als de foto's. Kortom: om aandacht te trekken.

Want hoeveel mensen zullen wel niet denken: oh een rode EX60? Dat ga ik even bekijken! Of de kleur valt gewoon meer op voor je thumbnail, net als die rare houdingen/gezichten die blijkbaar de standaard zijn voor vrijwel elke YouTube video tegenwoordig.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 17:29
marteltor schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:02:
https://www.carwow.co.uk/volvo/ex60/news/11224/mat-watson-reviews-volvo-ex60-interior-technology-driving-price

Wordt gezegd dat hij beter is dan de ix3 en glc.
Snap alleen niet waarom er fotos staan van een rode ex60...die kleur is helemaal niet leverbaar.
Wellicht is die kleur wel leverbaar in Engeland? Je ziet wel vaker verschillen in uitrusting en kleuren per land...

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 60000km

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 17:29
Hier nog een review van Thom na een week rijden met de EX 60.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 60000km

• MooDyBLueS
  • Niet online
rolfio schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:22:
[...]

Wellicht is die kleur wel leverbaar in Engeland? Je ziet wel vaker verschillen in uitrusting en kleuren per land...
Nee, dat is het, bezoekje aan Volvo UK had je dat kunnen vertellen. ;)

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-09 23:06
[...]

Dat is zeker wel mijn ervaring met de Tesla Model 3 uit 2019 en daarom is hij eruit gegaan en rijd ik weer benzine (hybride). Ik werd er helemaal simpel van dat de ritten naar wintersport zoveel meer tijd in beslag namen dan daarvoor. Na 7 jaar ben ik blij dat ik niet meer hoef te stekkeren onderweg naar vakantie en dat bespaart me wel degelijk uren.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

• Tommie12
De efficientie van deze 4 scheelt echt maar een paar procent.

En tussen de Tesla Y en de Volvo is het minder dan 1% (inclusief laadverliezen).

Rekening houdend met de aero en het gewicht vind ik dat de Volvo het in verhouding uitstekend doet!

• lmvoo
synorluna schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:32:
[...]

Dat is zeker wel mijn ervaring met de Tesla Model 3 uit 2019 en daarom is hij eruit gegaan en rijd ik weer benzine (hybride). Ik werd er helemaal simpel van dat de ritten naar wintersport zoveel meer tijd in beslag namen dan daarvoor. Na 7 jaar ben ik blij dat ik niet meer hoef te stekkeren onderweg naar vakantie en dat bespaart me wel degelijk uren.
Snap je punt maar er is ook wel weer een hoop veranderd in EV land, toch?

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Ik denk dan: voor die ene keer per jaar wintersport kun je - als je de reis lastig vindt met een EV - toch een brandstof auto huren of zoals veel mensen doen: je ruilt voor die tijd even van auto met iemand. De rest van het jaar kun je dan genieten van de souplesse en de stilte van en EV ( en hoef je je niet druk maken over 2,50 per liter voor een litertje benzine)

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 01-09-2026 11:04 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:17
Ik ga dan niet op wintersport, maar rijd wel met caravan. En die vakantieritten waarbij ik dan 1 uur o.i.d. extra moet rekenen per reisdag t.o.v. de fossiele auto vind ik een kleine prijs t.o.v. alle voordelen van de EV.
Maar ieder zijn ding.

• Tommie12
Er is een heel topic over lange ritten met de EV. Dit heeft niks specifieks met de EX60 te maken, behalve dan dat het weer wat makkelijker wordt door de grote batterij, het snelle laden en de hoge efficientie van de EX60.

Feit is... het kost je zeker geen uren extra als je maar zorgt dat je eet en toiletstops bij een laadpaal gebeuren.

• synorluna
lmvoo schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:39:
[...]

Snap je punt maar er is ook wel weer een hoop veranderd in EV land, toch?
Voor mij nog te weinig. Auto’s als de IX3 en EX60 P12 lijken me wel interessant, maar liggen nog buiten mijn financiële bereik. Afgelopen wintersporten hadden we een ICE auto geleend van een vriend en dat was echt een verademing, dat werd door vrouwlief ook zo ervaren. Maar goed, aangezien het hier over de EX60 gaat houd ik die auto wel zijdelings in de gaten. Vooralsnog hebben we net een XC60 gekocht.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

synorluna schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:35:
[...]

Voor mij nog te weinig. Auto’s als de IX3 en EX60 P12 lijken me wel interessant, maar liggen nog buiten mijn financiële bereik. Afgelopen wintersporten hadden we een ICE auto geleend van een vriend en dat was echt een verademing, dat werd door vrouwlief ook zo ervaren. Maar goed, aangezien het hier over de EX60 gaat houd ik die auto wel zijdelings in de gaten. Vooralsnog hebben we net een XC60 gekocht.
Ik heb nu ook (nog) een XC60T6 die we gekocht hebben nadat we 2 EV’s gehad hebben met kleine range. De keuze voor hybride was gebaseerd op tijdelijk optredende persoonlijke omstandigheden.

Enerzijds was een gecombineerde range van 1000 km of meer natuurlijk fijn, aan de andere kant stoort het ons beiden wel als de brandstofmotor aanspringt. Dan heb je wel het gevoel terug te gaan in de tijd. Al bij de aanschaf van de XC60 (wat overigens een hele fijne auto is) hebben we tegen elkaar gezegd dar de volgende weer een EV wordt en afhankelijk van hoe de toen al aangekondigde EX60 er uit zou gaan zien qua specs stond die op de shortlist..

We rijden dagelijks in de XC60 maar in de twee proefritten met de EX60 hebben we kunnen vaststellen dat die in alle opzichten toch echt een paar generaties verder in zijn ontwikkeling lijkt te zijn. Is dat belangrijk? Objecteof gezien misschien niet maar gezien onze leeftijd (77 reps.76 en tegen de rijd dat de EX60 geleverd is 78 resp,77) zou het zomaar onze laatste auto-aankoop kunnen zijn. En dan wil je je auto-carrière toch afsluiten in stijl…..of niet soms?

• synorluna
Mga1600 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:19:
[...]

Ik heb nu ook (nog) een XC60T6 die we gekocht hebben nadat we 2 EV’s gehad hebben met kleine range. De keuze voor hybride was gebaseerd op tijdelijk optredende persoonlijke omstandigheden.

Enerzijds was een gecombineerde range van 1000 km of meer natuurlijk fijn, aan de andere kant stoort het ons beiden wel als de brandstofmotor aanspringt. Dan heb je wel het gevoel terug te gaan in de tijd. Al bij de aanschaf van de XC60 (wat overigens een hele fijne auto is) hebben we tegen elkaar gezegd dar de volgende weer een EV wordt en afhankelijk van hoe de toen al aangekondigde EX60 er uit zou gaan zien qua specs stond die op de shortlist..

We rijden dagelijks in de XC60 maar in de twee proefritten met de EX60 hebben we kunnen vaststellen dat die in alle opzichten toch echt een paar generaties verder in zijn ontwikkeling lijkt te zijn. Is dat belangrijk? Objecteof gezien misschien niet maar gezien onze leeftijd (77 reps.76 en tegen de rijd dat de EX60 geleverd is 78 resp,77) zou het zomaar onze laatste auto-aankoop kunnen zijn. En dan wil je je auto-carrière toch afsluiten in stijl…..of niet soms?
Helemaal mee eens. We hebben nu tijdelijk een T6 te leen tot die van ons geleverd wordt en het voelt inderdaad als een stap terug in de tijd als de motor aan springt, na 7 jaar elektrisch te hebben gereden. Daarnaast is een Volvo wel veel meer auto dan een Tesla. Als de EX60 er tweedehands was geweest had ik het zeker overwogen, dus wellicht over een paar jaar.

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 18:10
Volvo Cars concentrates and strengthens Swedish resources across fewer sites | Volvo Cars Media Intl

Geen idee wat de impact is verder maar wel bijzonder. 450 man eruit

[ Voor 3% gewijzigd door juwlez op 02-09-2026 10:54 ]

• Tommie12
VOLVO heeft/had zowat in elke stad een kleine tot middelgrote fabriek met subsidies om te zorgen dat het noorden geen niemandsland werd. Ik ken dat nog uit de tijd dat ik met Volvo Truck werkte. Cabines werden ergens in the middle of nowhere geproduceerd en kwamen per boot toe in Gent. Dat principe was ook geldig voor personenwagens. En nu zullen ze hier en daar wel wat 'opkuisen' of rationaliseren.

En ja, tweede punt is dat de hele personenwagensector overcapaciteit heeft, dus 450 personen minder en wat fabrieken minder is 'standard practice' in de automotive wereld...

• lmvoo
Volgens mij wordt een groot deel overgeplaatst naar Goteborg. Al zal niet iedereen dat willen. En dan vallen er wat mensen af, ja.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Na een teleurstellende (wegens te hard onderstel) proefrit in de iX3 toch even gaan kijken naar de EX60. Het interieur sprak mij op de foto's niet aan, te basic.

Maar nu ik er in heb gezeten ben ik helemaal om. Wat een mooie auto. Ook de afwerking is vele malen hoger dan de BMW (die niet slecht is). Alleen het gebrek aan knoppen blijft een ding. Binnenkort even een langere proefrit om dat te ondervinden.

Deze maand bestellen is laatste week december rijden (P10), dat viel niets tegen in ieder geval.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:07
PWM schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:11:
Deze maand bestellen is laatste week december rijden (P10), dat viel niets tegen in ieder geval.
Mijn bestelling (NL) van maart staat (volgens leasemaatschappij) voor 18 december, eerder 30 november. Optimistisch dat een bestelling nu in september dezelfde leverdatum heeft.

Limbids

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:02
Limbids schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:58:
[...]

Mijn bestelling (NL) van maart staat (volgens leasemaatschappij) voor 18 december, eerder 30 november. Optimistisch dat een bestelling nu in september dezelfde leverdatum heeft.
Voor mij ook, besteld in Maart (Athlon), omgezet van P6+ naar P10+ en zou eind okt/mid november geleverd worden. Is nu week van 14-12 geworden. Nu bestellen en in december geleverd krijgen zou erop kunnen duiden dat ze HEEL VEEL P10's voor NL gereserveerd hebben.

• Frank53
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:13
In de configurator staat verwachte levertijd van 6-7 maanden vanaf nu. Denk dat daar nog wel wat tijd bijkomt, ik zie bijvoorbeeld nog steeds geen klant leveringen voorbij komen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Limbids schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:58:
[...]

Ze hebben nog productie spots voor dit jaar die deze maand nog aangepast kunnen worden. Dan zou ik er daar 1 van nemen.
Frank53 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:44:
In de configurator staat verwachte levertijd van 6-7 maanden vanaf nu. Denk dat daar nog wel wat tijd bijkomt, ik zie bijvoorbeeld nog steeds geen klant leveringen voorbij komen.
Rijden er sinds vorige week 75 79 op Nederlands kenteken rond. Lijkt me dat de eerste particuliere bezitters daar wel bij moeten zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door PWM op 02-09-2026 18:17 ]

• Frank53
PWM schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:09:
[...]

Ze hebben nog productie spots voor dit jaar die deze maand nog aangepast kunnen worden. Dan zou ik er daar 1 van nemen.

[...]

Rijden er sinds vorige week 75 79 op Nederlands kenteken rond. Lijkt me dat de eerste particuliere bezitters daar wel bij moeten zitten.
Mijn dealer heeft de demo op kenteken gezet, dus dat zou een deel van de registraties wellicht verklaren. In ieder geval hoop ik mijn P10 rond 1 februari te krijgen…..

• Mga1600

Mga1600

[P8]

PWM schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:11:
Na een teleurstellende (wegens te hard onderstel) proefrit in de iX3 toch even gaan kijken naar de EX60. Het interieur sprak mij op de foto's niet aan, te basic.

Maar nu ik er in heb gezeten ben ik helemaal om. Wat een mooie auto. Ook de afwerking is vele malen hoger dan de BMW (die niet slecht is). Alleen het gebrek aan knoppen blijft een ding. Binnenkort even een langere proefrit om dat te ondervinden.

Ik denk dat je aangenaam verrast wordt bij die proefrit!

• Rudi L
PWM schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:09:
[...]

[...]

Denk niet dat daar al leveringen aan particulieren bij zitten. Mijn dealer verwacht hun 2e showroomwagen pas in oktober.

Van waar heb je die info over productiespots voor dit jaar?

[ Voor 12% gewijzigd door Rudi L op 02-09-2026 21:43 ]

• Joho82
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03:55
Hoorde dat de eerste uitleveringen in NL eind september is. Waarschijnlijk nu allemaal dealer voorraad…

• HKBau
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 03-09 11:50
Joho82 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:51:
Hoorde dat de eerste uitleveringen in NL eind september is. Waarschijnlijk nu allemaal dealer voorraad…
Waar heb je dat vandaan ? Mijn bestelling was eind januari besteld (2e week na introductie). Van mijn dealer gehoord dat de auto waarschijnlijk tussen 10 en 20 oktober pas bij hen binnenkomt.

• HansLuca
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-09 15:25
Ik heb net opnieuw na een hele lange tijd weer ingelogd. Ik heb op 13 februari een P6 Plus met veel extra's besteld. Deze is omgezet naar P10 met gelijke opties en kleur.

Van de dealer vernomen dat de productiedatum week 42 is. ( Bij omzetten naar P10 was de leveringsdatum week 42 / 43 gelijk aan de leveringsdatum van de P6)

Wellicht komt dat omdat ik bij het omzetten naar P10 een extra heb toegevoegd (gelaagde ruiten)??

• MrColorz
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:44
Vanochtend telefonisch contact gehad met onze dealer. Onze P10 Plus zou in eerste instantie eind november geleverd worden. Vanwege hogere vraag (meer dan verwacht), is onze bestelling ‘vertraagd’. Levering staat nu op half januari. We hadden wel geluk met een productieslot :)

• Andrehj
  • Niet online
Je link bevat en hele berg tracking info. Beter even vervangen door:
https://carup.se/uppgifte...erier-till-nya-volvo-ex60

• Frank53
Als ik het goed begrijp is de vertraging nu al 10 weken....., wij gaan het zien.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Andrehj schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:37:
[...]

Dit is de vertalim
Andrehj schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:37:
[...]

Vertaling door Gemini

Informatie voor Carup: Problemen met de fabricage van de accupakketten vertragen de nieuwe elektrische auto van Volvo, de EX60. Gefrustreerde kopers moeten 10 weken extra wachten. Volvo geeft geen direct antwoord op vragen over de problemen. 

"We hebben er alle begrip voor dat het een teleurstelling kan zijn om langer op een nieuwe auto te moeten wachten, en we willen onze klanten hartelijk bedanken voor hun geduld en begrip," zegt de PR-chef van Volvo, Magnus Holst. Vergelijk elektrische auto's 

Naar Volvo's nieuwe elektrische EX60 wordt in Zweden reikhalzend uitgekeken, en duizenden Zweden wachten op hun elektrische auto. Velen van hen waren teleurgesteld toen ze vorige week van Volvo Cars te horen kregen dat hun levering tot wel 10 weken is uitgesteld. Kopers die direct bij de première bestelden, hadden gehoopt de auto van de zomer te ontvangen. Maar nu lijkt hij pas rond Kerstmis te komen. Uiteraard een echt luxe-probleem, maar wanneer je smacht naar een nieuwe auto, wil je deze snel hebben. 

"Weten jullie waarom mijn Volvo EX60 zo vertraagd is? Volvo geeft geen redelijke verklaring," schrijft een lezer aan Carup.

Veel kopers zijn nu gefrustreerd omdat Volvo Cars er niet in is geslaagd een aannemelijke uitleg te geven over waarom de elektrische auto 10 weken vertraging oplopen. Velen vermoeden dat Volvo iets achterhoudt. 

"De wereldwijde vraag naar de Volvo EX60 heeft onze verwachtingen overtroffen. De eerste klanten hebben hun auto nu ontvangen en terwijl we de productie blijven opvoeren om aan de sterke vraag te voldoen, hebben we enkele kleine aanpassingen in onze productieplanning moeten doorvoeren. Dit betekent dat de EX60 van sommige klanten later zal worden geleverd dan eerder is gecommuniceerd," schrijft Volvo Cars PR-chef Magnus Holst aan Carup. Vergelijk elektrische auto's

• Electromonkey
Ik ben erg benieuwd, huidige auto gaat er begin november uit. Dealer gaf aan dat het geen enkel probleem zou zijn en anders tijdelijk vervoer zou regelen. Ik weet niet hoe tijdelijk hij straks 2 maanden vindt 😂.

• Rudi L
Mga1600 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:52:
[...]

Geen idee. In de configurator staat nu 6-7 maanden voor een P10….. ik heb begin augustus besteld dan zou levering dus februari worden. Prima wat mij betreft.

Voor een P12 staat er 10-11 maanden
Nu staat er in de configurator weer 5 - 6 maanden. Frustrerend dat er geen zekerheid meer is. Ik hoop de mijne nog dit jaar geleverd te krijgen. Zo niet, dan moet ik mijn huidige wagen eerder inleveren om de afgesproken overnameprijs te krijgen, en dan zit ik een periode zonder auto. Dealer heeft namelijk al aangegeven dat ik voor de tussenperiode geen leenauto krijg.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste