Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• kisss
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 15:27
Verwachte leverdatum P12 Ultra: 22 juli 2027

Ook ik hoop dat daar nog flink wat weken/maanden vanaf gaan pffff

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

peeweeherman

energieleverend.nl

kisss schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:17:

Ach ja, bezit van de zaak is einde van het vermaak 🤪 mijn P12 staat nu op 15 juli ‘27. Ik kom privé van een V90 D5 en heb nu een XC60 T8 als voorloper, kan ik best een jaartje in sturen 😀

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Snow_King

Konijn is stoer!

kisss schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:17:

Voor mij dus het zelfde voor mijn P12 Ultra. Volvo zal er alles aan doen deze auto's eerder te leveren, want dan krijgen ze immers ook eerder hun geld.

Of het ze lukt? Time will tell...

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:25
Hier nog een leuke preview filmpje van InstaAutoVlog in Beesd:
https://youtu.be/VcKKlFWPHfw?si=y5hTB1p3u5GlZn6j

Theflying

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 22:05
Snow_King schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:25:
[...]

Voor mij dus het zelfde voor mijn P12 Ultra. Volvo zal er alles aan doen deze auto's eerder te leveren, want dan krijgen ze immers ook eerder hun geld.

Of het ze lukt? Time will tell...
Ik hoop eigenlijk dat ze het rustig aan pakken. VW heeft een paar jaar geleden wat shortcuts genomen bij de lancering van de eerste id3 en id4 met brakke software… omdat ze absoluut op de markt wouden komen.

Als ik zelf een auto koop, dan wacht ik liever tot ca 1-2 jaar na lancering van een echt nieuw model.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• mallekrummel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-05 21:43
Tommie12 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
[...]

Ik hoop eigenlijk dat ze het rustig aanpakken.
Inderdaad! Liever goed dan snel _/-\o_

• HKBau
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22-05 17:52
Nu eindelijk een productiedatum: 15 Augustus.

Vind het redelijk laat gezien het feit dat ik echt begin februari getekend heb. Had verwacht dat we eerder aan de beurt te zijn

• mallekrummel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-05 21:43

• markiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 19:16

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:34
Het valt me op dat op de configurator site nu 6-7 maanden levertijd staat.
Dat is dus 22 oktober tot 22 november. Dan moet er toch een aardige versnelling aankomen, als ze dat willen waarmaken.

• Theflying
marteltor schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:36:
Het valt me op dat op de configurator site nu 6-7 maanden levertijd staat.
Dat is dus 22 oktober tot 22 november. Dan moet er toch een aardige versnelling aankomen, als ze dat willen waarmaken.
Dan denk ik dat ik mijn dealer eens ga bellen. Heb namelijk een productie slot die al gekocht was door de dealer bij de lancering en heb nu een productiedatum van 31-10 ontvangen en leverdatum 2de week november. (P10 Plus in zwart). En bij exact dezelfde configuratie geeft hij bij mij ook 6-7 maanden aan. Bijzonder. Bedankt voor de tip

Theflying

• markiep
Weer #inthewild

https://www.reddit.com/r/VolvoEX60/s/wKXnUGbmOG

Getinte ramen, 21” velgen en donker interieur

[ Voor 27% gewijzigd door markiep op 27-04-2026 07:50 ]

• marteltor
markiep schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:49:
Weer #inthewild

https://www.reddit.com/r/VolvoEX60/s/wKXnUGbmOG

Getinte ramen, 21” velgen en donker interieur
Donker exterieur bedoel je denk ik. Dit zijn toch gewoon de standaard 20 inch wielen?

Dit is precies de setup die ik besteld heb.

• markiep
Dit zijn de 21 inch en interieur lijkt donker, ramen iig donker.

• marteltor
markiep schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:56:
Dit zijn de 21 inch en interieur lijkt donker, ramen iig donker.
Idd, je hebt gelijk; 21 inch.

• marteltor
Volgens het motortalk forum zou 20 mei het embargo op de testen vervallen en kunnen we dus lezen of we goed gegokt hebben met de aanschaf van deze wagen ;)

• Tommie12
marteltor schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:22:
Volgens het motortalk forum zou 20 mei het embargo op de testen vervallen en kunnen we dus lezen of we goed gegokt hebben met de aanschaf van deze wagen ;)
Ik hoop dat Bjorn al een exemplaar heeft gekregen. De 1000km tijd van deze auto moet wel goed worden en stiekem hoop ik dat die de iX350 gaat kloppen of evenaren. Die deed het in 8h55m wat echt een toptijd is.
Bijna 500km aan 120-125km/h is iets wat weinig auto's kunnen, maar de P12 zou dat ook moeten kunnen halen.

• marteltor
Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:53:
[...]

Ik hoop dat Bjorn al een exemplaar heeft gekregen. De 1000km tijd van deze auto moet wel goed worden en stiekem hoop ik dat die de iX350 gaat kloppen of evenaren. Die deed het in 8h55m wat echt een toptijd is.
Bijna 500km aan 120-125km/h is iets wat weinig auto's kunnen, maar de P12 zou dat ook moeten kunnen halen.
misschien dat de p12 de ix3 kan kloppen, maar ik betwijfel het. De Ix3 heeft een lagere cw waarde, waardoor de range op de snelweg minder geimpact wordt.
Niettemin geloof ik wel dat de p6 en P10 en zeker p12 heel dicht in de buurt zullen komen... misschien kwartiertje langer bezig gok ik

• Tommie12
marteltor schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:57:
[...]
misschien dat de p12 de ix3 kan kloppen, maar ik betwijfel het. De Ix3 heeft een lagere cw waarde, waardoor de range op de snelweg minder geimpact wordt.
Niettemin geloof ik wel dat de p6 en P10 en zeker p12 heel dicht in de buurt zullen komen... misschien kwartiertje langer bezig gok ik
WLTP liggen ze toch heel kort bij elkaar.
Het zal idd af hangen van het verbruik bij 120-130km/h en de laadsnelheid in de praktijk.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-05 14:53
Mijn verwachting is dat die 1000km challenge door Bjorn nog wat maanden op zich laat wachten. Doorgaans doet hij dat soort testen met modellen die daadwerkelijk leverbaar zijn via dealers en voorlopig is de EX60 dat nog niet. De eerste 1000km challenge zal dan eerder met de P6 of P10 zijn, P12 dan misschien pas volgend jaar?

Bjorn zal vast wel uitgenodigd zijn geweest bij de eerste rijimpressies denk ik, dus op 20 mei wellicht een eerste video van hem?

• Tommie12
Franciesco schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:51:
Mijn verwachting is dat die 1000km challenge door Bjorn nog wat maanden op zich laat wachten. Doorgaans doet hij dat soort testen met modellen die daadwerkelijk leverbaar zijn via dealers en voorlopig is de EX60 dat nog niet. De eerste 1000km challenge zal dan eerder met de P6 of P10 zijn, P12 dan misschien pas volgend jaar?

Bjorn zal vast wel uitgenodigd zijn geweest bij de eerste rijimpressies denk ik, dus op 20 mei wellicht een eerste video van hem?
Ik zou er ook niet wakker van liggen of het nu 8h55 of 9h15 wordt. Met een range van 450km+ aan 120km/h kom je bij een lange rit (zonder sleurhut) nooit meer in de situatie dat de auto de rustpauze bepaalt, en dat je moet wachten op de auto.
Bij een rit van 1000km doe je altijd wel 2 stops, en die duren dan ook minstens 15-20min.

Ik ben wel benieuwd wat het verschil gaat zijn tussen de P6, P10 en P12, en vooral hoe efficient ze zijn.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
marteltor schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:57:
De Ix3 heeft een lagere cw waarde, waardoor de range op de snelweg minder geimpact wordt.
De Cw-waarde is nutteloos als je het bijbehorende frontaal oppervlak niet kent. De echte luchtweerstand is immers het product van die twee.
Helaas wordt de Cw-waarde door fabrikanten vaak gebruikt om aan onwetende consumenten te demonstreren dat de luchtweerstand van hun SUV helemaal niet zo hoog is.
Als je echter de totale luchtweerstand uitrekent blijkt overduidelijk het tegendeel...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• marteltor
Andrehj schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:21:
[...]

De Cw-waarde is nutteloos als je het bijbehorende frontaal oppervlak niet kent. De echte luchtweerstand is immers het product van die twee.
Helaas wordt de Cw-waarde door fabrikanten vaak gebruikt om aan onwetende consumenten te demonstreren dat de luchtweerstand van hun SUV helemaal niet zo hoog is.
Als je echter de totale luchtweerstand uitrekent blijkt overduidelijk het tegendeel...
Dat is mij bekend, maar zowel chatgpt als Claude zeggen dat ook het frontale oppervlak van de EX60 net iets groter is dan de Ix3. Het verschil is zo een 10%, en de cw waarde is 0.24 voor de Ix3 en 0.26 voor de EX60.

[ Voor 6% gewijzigd door marteltor op 29-04-2026 09:42 ]

• Tommie12
marteltor schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:41:
[...]

Dat is mij bekend, maar zowel chatgpt als Claude zeggen dat ook het frontale oppervlak van de EX60 net iets groter is dan de Ix3. Het verschil is zo een 10%, en de cw waarde is 0.24 voor de Ix3 en 0.26 voor de EX60.
Met dezelfde banden?
De IX350 heeft een WLTP tussen ca 680 en 805km afhankelijk van ...
Voor de P12 geven ze 810km op, maar ik ben nog niet dieper gaan zoeken of dat met normale banden geldig is.
Wat ook bizar is, de P12 verbruikt minder Wh/km dan de P10.... maar raakt verder door de enorme batterij en blijkbaar speelt dat gewicht dus amper een rol bij de efficientie.

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 11:08
Ik rijd nu een XC60 Polestar, eigenlijk een auto die ik echt niet weg wil doen, maar deze EX60 trekt mij wel, vooral vanwege het verre rijbereik. Maar nog meer met de mogelijkheden van bi-directioneel laden. Dan weet ik dat dit nog in de kinderschoenen staat, en in Nederland nog niet alles kan/mag. Maar ben wel benieuwd hoe dit zich als ondernemer verhoud tov een thuisbatterij aan te schaffen. Ik kom hierin echt net kijken, dus ben nog echt veel informatie aan het verzamelen over wat wel/niet kan met bi-directioneel laden, en keuzes van Nederland (zag oa ergens iets voorbij komen dat de regering het ziet als een verkapt inkomen, namelijk als je in loondienst bent, op de zaak opladen, thuis die stroom verbruiken).

Maar iemand zich hier ook al in verdiept? Of dit zich tevens loont?

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 08:25
Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:00:
[...]
Wat ook bizar is, de P12 verbruikt minder Wh/km dan de P10.... maar raakt verder door de enorme batterij en blijkbaar speelt dat gewicht dus amper een rol bij de efficientie.
Volgens de prijslijst zit de P12 op 16 kWh en de P10 op 15,7.

Grotere velgen heeft best wat invloed op het bereik, dat zie je bij de BMW maar ook bij de EX60. Een P10 met de grootste velgen heeft het bereik van de P6 op 20 inch.

[ Voor 19% gewijzigd door lmvoo op 29-04-2026 11:22 ]

• Tommie12
Raikkonen_WC schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:16:
Ik rijd nu een XC60 Polestar, eigenlijk een auto die ik echt niet weg wil doen, maar deze EX60 trekt mij wel, vooral vanwege het verre rijbereik. Maar nog meer met de mogelijkheden van bi-directioneel laden. Dan weet ik dat dit nog in de kinderschoenen staat, en in Nederland nog niet alles kan/mag. Maar ben wel benieuwd hoe dit zich als ondernemer verhoud tov een thuisbatterij aan te schaffen. Ik kom hierin echt net kijken, dus ben nog echt veel informatie aan het verzamelen over wat wel/niet kan met bi-directioneel laden, en keuzes van Nederland (zag oa ergens iets voorbij komen dat de regering het ziet als een verkapt inkomen, namelijk als je in loondienst bent, op de zaak opladen, thuis die stroom verbruiken).

Maar iemand zich hier ook al in verdiept? Of dit zich tevens loont?
Een losse thuisbatterij is al amper rendabel voor 1200€ à 5kWh... en groter al zeker niet.
Ik zou daar echt geen rekening mee houden als je een auto koopt, zeker niet als je auto niet thuis is als de zon schijnt...
In elk geval, de bedragen die daarmee te winnen zijn staan in geen enkele verhouding tot de prijs van een auto.
En rijbereik... alles wat WLTP van 600km heeft is uiterest bruikbaar en meer heeft amper effect op je gebruik.

Kies een auto voor zijn autokwaliteiten, en niet voor de neveneffecten van de batterij.

• marteltor
https://www.reddit.com/r/VolvoEX60/s/XDeTaKVvuW

Dit baart wel wat zorgen. Deze mensen hebben de week na announcement besteld en levering gaat al naar oktober/november :o

• brui5357
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:14
Een productiedatum van eind november is zeer teleurstellend! Ik begrijp het ook niet. Als je nu op de site van Volvo Cars in NL je configuratie samenstelt dan wordt 6-7 maanden aangegeven!
Echter ik heb 3 maanden geleden al besteld (EX60 P10 Plus, Denim Blue met Cardamom stoelbekleding). De productie is 21 april jl. gestart. Men verwacht dit jaar ten minste 40.000 EX60 te gaan produceren. De komende maand worden de testauto’s en demoauto’s voor de dealers geproduceerd. Daarna beginnen ze met de productie van de klantorders. Als je dan zoals ik al een week na lancering heb besteld dan kan het niet dat deze auto pas in november wordt geproduceerd. Of landen of dealers worden voorgetrokken, is er een probleem om de configuratie te kunnen produceren of de production order is niet onmiddellijk ingelegd. Ik zou graag een transparante en verifieerbare uitleg willen hebben waarom de auto pas eind november wordt geproduceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door brui5357 op 29-04-2026 19:04 ]

Volvo EX30 | SMER | PLUS | Vapour Grey | Indigo | MY24

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 11:08
Tommie12 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:22:
[...]

Een losse thuisbatterij is al amper rendabel voor 1200€ à 5kWh... en groter al zeker niet.
Ik zou daar echt geen rekening mee houden als je een auto koopt, zeker niet als je auto niet thuis is als de zon schijnt...
In elk geval, de bedragen die daarmee te winnen zijn staan in geen enkele verhouding tot de prijs van een auto.
En rijbereik... alles wat WLTP van 600km heeft is uiterest bruikbaar en meer heeft amper effect op je gebruik.

Kies een auto voor zijn autokwaliteiten, en niet voor de neveneffecten van de batterij.
Je hebt zeker een punt, en ik kijk uiteraard naar deze auto vanwege de auto kwaliteiten. Maar vind het dan wel leuk om ook de functies die deze aanbied even goed te onderzoeken, vooral omdat ik een berg met zonnepanelen heb, en ik hiervoor los ook aan het kijken ben naar mogelijkheden, dus een combi was leuk geweest. Daarbij werk ik veel thuis, dus de auto staat vaak thuis overdag ;-).

• Tommie12
Raikkonen_WC schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:13:
[...]

Je hebt zeker een punt, en ik kijk uiteraard naar deze auto vanwege de auto kwaliteiten. Maar vind het dan wel leuk om ook de functies die deze aanbied even goed te onderzoeken, vooral omdat ik een berg met zonnepanelen heb, en ik hiervoor los ook aan het kijken ben naar mogelijkheden, dus een combi was leuk geweest. Daarbij werk ik veel thuis, dus de auto staat vaak thuis overdag ;-).
Je bidirectionele lader gaat waarschijnlijk al meer dan 1000€ kosten... En de aansturing is complex en daarenboven ga je een dure batterij extra cycles geven en meer doen slijten.

Energie lijkt duur, tot je geld moet uitgeven om die op te slaan, dan is een investering al snel te hoog om rendabel te zijn.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:45
Wegens gebrek aan een specifieke EX90 thread post ik mijn vraag maar even hier.

Weet iemand of de facelift EX90 technisch gelijk gaat zijn aan de EX60?
Met deze vraag wil ik weten of ik mij ga kunnen baseren op reviews en ervaringen van de EX60 om te weten hoe de EX90 in de omgang is qua software en betrouwbaarheid.
Aangezien het aantal ervaringen met de EX90 toch een stuk beperkter is.

• Theflying
this schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:38:
Wegens gebrek aan een specifieke EX90 thread post ik mijn vraag maar even hier.

Weet iemand of de facelift EX90 technisch gelijk gaat zijn aan de EX60?
Met deze vraag wil ik weten of ik mij ga kunnen baseren op reviews en ervaringen van de EX60 om te weten hoe de EX90 in de omgang is qua software en betrouwbaarheid.
Aangezien het aantal ervaringen met de EX90 toch een stuk beperkter is.
De EX60 is (volgens Volvo) volledig van de grond opnieuw opgebouwd en eigenlijk niks deelt met de EX90 (of zelfs de recentelijk gelanceerde ES90). Dit op zowel software als frame/basis (accu is opgenomen in het frame). Wellicht dat nieuwe zaken van de software (zoals gemini) ook naar de EX90 gaat komen.
Ik denk dat je de facelift van de EX90 kan vergelijken met de ES90.

Hier een nieuwsbericht over de facelift van de EX90:
https://www.autoweek.nl/a...uizenden-euros-goedkoper/

[ Voor 8% gewijzigd door Theflying op 30-04-2026 14:05 ]

Theflying

• lmvoo
brui5357 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:13:
Een productiedatum van eind november is zeer teleurstellend! Ik begrijp het ook niet. Als je nu op de site van Volvo Cars in NL je configuratie samenstelt dan wordt 6-7 maanden aangegeven!
Echter ik heb 3 maanden geleden al besteld (EX60 P10 Plus, Denim Blue met Cardamom stoelbekleding). De productie is 21 april jl. gestart. Men verwacht dit jaar ten minste 40.000 EX60 te gaan produceren. De komende maand worden de testauto’s en demoauto’s voor de dealers geproduceerd. Daarna beginnen ze met de productie van de klantorders. Als je dan zoals ik al een week na lancering heb besteld dan kan het niet dat deze auto pas in november wordt geproduceerd. Of landen of dealers worden voorgetrokken, is er een probleem om de configuratie te kunnen produceren of de production order is niet onmiddellijk ingelegd. Ik zou graag een transparante en verifieerbare uitleg willen hebben waarom de auto pas eind november wordt geproduceerd.
Wat zei de dealer?

• Xc40p8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:32
Hallo, op 05-02 j.l. de EX60 P10 Plus in Dune Sand met zwart interieur en zwarte accenten en donkere ramen besteld.
Gisteren van de dealer bericht ontvangen dat de auto medio oktober geleverd gaat worden.

• marteltor
Bij mij zeiden ze vorige week nog mid november. Begin maart besteld.

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 17:02
Deze week een P6 Ultra besteld via leasemaatschappij, bevestiging gekregen van een levering van 12 december.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:58
Hier begin Feb een P10 ultra besteld, dealer zei eind oktober levering.

• marteltor
Finwe schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:09:
Hier begin Feb een P10 ultra besteld, dealer zei eind oktober levering.
Dit is dan vrij snel na de launch geweest, toch? Misschien dat de mensen die op Reddit delay posten simpelweg van hun dealer een te optimistische levertijd hebben ontvangen, en kloppen de Nederlandse voorspellingen wel gewoon.

• Finwe
marteltor schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:34:
[...]

Dit is dan vrij snel na de launch geweest, toch? Misschien dat de mensen die op Reddit delay posten simpelweg van hun dealer een te optimistische levertijd hebben ontvangen, en kloppen de Nederlandse voorspellingen wel gewoon.
Yep, ik was al bang dat de levertijden zouden oplopen, en met de dealer afgesproken dat we tot na het event in Beesd konden annuleren.

• marteltor
Hoewel de eerste reviews op 20 mei geplaatst mogen worden, verschijnen er wat korte videootjes van de testdagen in Barcelona op YouTube.

Het interessants vind ik het motor-talk.de forum waar een meneer heeft gereden met de p6 ultra en P10 ultra. Hij is erg enthousiast. En, kennelijk is de snelheidswaarchuwing makkelijk uit te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iUmEYk6lxoeEU5gJ69iirYgJ_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMTdqfCYsxFOTRZ3ixtQR2w8.jpg?f=fotoalbum_large

• markiep
Ik was het trage laden en beperkte range met de Enyaq in de kou op lange ritten wel een beetje beu. De afgelopen twee weken had ik een Lynk & Co 08 mee naar Italie, ook een Geely-product; echt een heerlijke wagen! Op die piepjes bij het overschrijden van de snelheid (gebaseerd op verkeersbordherkenning) na dan.
Gelukkig ontdekte ik een knop in het snelmenu, maar daar heb je weinig aan als je Android Auto gebruikt: dan is het menu (omlaag swipen) niet bereikbaar en moet je alsnog vier keer klikken.

Wat mij nog veel meer stoorde dan die snelheidswaarschuwing, was dat constante gezanik dat ik "op de weg moet letten" zodra ik iets te lang in de spiegel, naar de navigatie keek of gewoon om me heen keek. Blijkbaar wordt dit vanaf dit jaar verplicht in elke nieuwe auto... :?

• lmvoo
markiep schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:36:
Ik was het trage laden en beperkte range met de Enyaq in de kou op lange ritten wel een beetje beu. De afgelopen twee weken had ik een Lynk & Co 08 mee naar Italie, ook een Geely-product; echt een heerlijke wagen! Op die piepjes bij het overschrijden van de snelheid (gebaseerd op verkeersbordherkenning) na dan.
Gelukkig ontdekte ik een knop in het snelmenu, maar daar heb je weinig aan als je Android Auto gebruikt: dan is het menu (omlaag swipen) niet bereikbaar en moet je alsnog vier keer klikken.

Wat mij nog veel meer stoorde dan die snelheidswaarschuwing, was dat constante gezanik dat ik "op de weg moet letten" zodra ik iets te lang in de spiegel, naar de navigatie keek of gewoon om me heen keek. Blijkbaar wordt dit vanaf dit jaar verplicht in elke nieuwe auto... :?
Die afleidingswaarschuwing wordt idd verplicht per juni. Heb het nu ook in mijn EX40. Daar werkt het wel goed. Als in: hij piept pas als je idd echt te lang niet vooruit kijkt. In de EX30 was ie aan het begin veel te hysterisch. Heb er wel vertrouwen in dat het bij de EX60 ook goed is. Ik mocht laatst even met een ES90 rijden en daar had ik er totaal geen last van.

• marteltor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--yAVlsSz_pW3_zhx5Za_nGN9uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRD9QShkhi2c0RKXenPvD0fM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNHPk8iTFqH67CxxEwOT8ZLwc4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IF1PF9vopzJaqdt3JsKCkKHk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tmKkJL_bjAr27BYSC1fztFmMgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhQS47DIvAcQd8V5NNtdgjkq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGy-9k7QjqnRtmata9tHIVJTqFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtPjjVd3PbU7S7a8TpXiMI3f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N83esDwiUIhM83FfrHTAVbitJHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKv7JGs49Pf0g126E5BR551Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRYQ0XWpeI1D4CrzHW3N2wmHP_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNFgc707fgp0r4q2udQY8SJL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoQZwTxaqnPIkG1919VDCc0azuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybWAbUpqFWD9uxCsEsaYHK6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Adqw1MBbcE26lEfqbX6qWJCi_5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnzVONv0AK6Oq1RxJLANki1q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgD0WVGpG6lA5VrofX80JowEaVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZK8dIn1YHQfmlfZy6wClXp2K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2YaslshfBkSQQKrH7a-FqjaGAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6sjhdsoLLw6qD9Gy6ozpHhv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_lMrTrDQQsrpE2tgRKyh8OdUrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOyU7sDnQENXxFHSkbux9Yaq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7b64g6kpnBTs7lgOYAKis8FV40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdFM4hYn0CGVktZG2LAzPer9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8niIhOnLZNmVsHRPkvJPy36qOpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfpesXSHa80cY8Ypr4cUMe2S.jpg?f=fotoalbum_large Vakkundig gejat van het motor-talk forum, waarbij iemand die in Duitsland tot een van de eersten kopers behoorde een proefrit mocht maken in Barcelona.

De echt verslagen komen 20 mei 09.00u online.

• markiep
Gave foto's! Wel echt jammer dat bijna nergens het donkere interieur wordt getoond. Ik was in Beesd echt een beetje 'underwhelmed' door het witte/lichte interieur.

• marteltor
markiep schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:00:
Gave foto's! Wel echt jammer dat bijna nergens het donkere interieur wordt getoond. Ik was in Beesd echt een beetje 'underwhelmed' door het witte/lichte interieur.
ik heb wel een foto gezien van het zwarte interieur, kwam uit de VS meen ik

• marteltor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5tf98L8ufu4fXZ5-UgNdCJUzwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lqoMcqL8lWpHLNdEP4AMHIaC.png?f=fotoalbum_large

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:36
markiep schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:00:
Ik heb dus een P6 Ultra in Forest Green in bestelling met donker interieur en dus blij met deze foto's. Alleen... ik zie dus tot op heden nog geen enkele variant met de geblindeerde/gelamineerde ruiten. Ben benieuwd wanneer die IRL voorbij komen.

• marteltor
dnhelle schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:19:
[...]

Ik heb dus een P6 Ultra in Forest Green in bestelling met donker interieur en dus blij met deze foto's. Alleen... ik zie dus tot op heden nog geen enkele variant met de geblindeerde/gelamineerde ruiten. Ben benieuwd wanneer die IRL voorbij komen.
Staat op YouTube ergens wel filmpje met donkere ramen

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:36
Dat zijn toch alle 3 met de lichte interieur variant? Ik bedoel de geblindeerde ruiten én donker interieur 😃

• marijnimouse
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 16:44
marteltor schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:09:
https://www.reddit.com/r/VolvoEX60/s/XDeTaKVvuW

Dit baart wel wat zorgen. Deze mensen hebben de week na announcement besteld en levering gaat al naar oktober/november :o
Denk dat eea ook afhangt van het aantal slots dat een Volvo dealer al heeft geplaatst vooraf. Zo een slot kunnen ze dan vullen, dus ook een auto die bv eind april is besteld bij de dealer kan een slot krijgen van februari/maart. En ja, er zijn zeker verschillen qua levertijden tussen landen.

• Theflying
Blijkbaar zijn buiten de laadtijden van P10 ook het verbruik van de P6, P10 en P12 bijgesteld. (wel nog dezelfde range met het zelfde accupakket)
SpecificatieP6P10 AWDP12 AWD
Accucapaciteit (nominaal)83 kWh95 kWh117 kWh
Accucapaciteit (Bruikbaar)80 kWh91 kWh112 kWh
Maximale range620 km660 km810 km
Verbruik (vanaf)14,9 kWh/100 km (Was 14,7)16,2 kWh/100 km (Was 15,7)16,1 kWh/100 km (Was 16,0)
DC-laadsnelheid 800V (max.)320 kW370 kW370 kW
DC-laadsnelheid 400V (max.)120kW SoP 26w17120kW SoP 26w17 / 150kW SoP27w17SoP 26w46
DC-min (50 KW) 10-80% 20-35°C69N.B.N.B.
DC-min (150 KW) 10-80% 20-35°C26N.B.N.B.
DC-min (300 KW) 10-80% 20-35°C18N.B.N.B.
DC-min (400 KW) 10-80% 20-35°CN.B.16 (was 18)19
Bijgeladen range in 10 min305 km325 km340 km
Bidirectioneel laden AC22 kW22 kW22 kW
Nieuwe info van de configuratie website

Theflying

• marteltor
Voor de p10, 325km wltp erbij laden in 10 min. Laat het in realiteit wat minder zijn. Dan kan je toch telkens na 10 min laden weer 2 uur rijden met 120 op de klok.

• Theflying
marteltor schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:26:
Voor de p10, 325km wltp erbij laden in 10 min. Laat het in realiteit wat minder zijn. Dan kan je toch telkens na 10 min laden weer 2 uur rijden met 120 op de klok.
Voor ons was dit ook precies een beetje de rekensom voor onze situatie. En zeker met twee kleinere kinderen ben je al gauw langer dan 10min buiten de auto tijdens het laden na een reistijd van +2 uur. (en zeker als je met volle accu wegrijdt heb je er al een redelijk rijstint op zitten)

Zeker als je dan kijkt naar 20% Stad (30km/u), 20% Gemengd (80km/u) en 60% snelweg (120km/u) met een P10 bij 10 graden met ingeschakelde klima haal je een range van 462km (20% accu is 369km). Met een gemiddelde snelheid van 94 km/u (In woon werk zit ik zelf meestal tussen de 76 km/u en 80 km/u) heb je toch een rijstint van bijna 5 uur. Laten we 20% accu capaciteit over houden dan heb je een rijstint van ongeveer 4 uur.

Na 4 uur rijden zou ik toch iets langer uit de auto willen zijn dan 10min en dan kan ik mooie langer laden ;)

*Iedere situatie en uitvoering is natuurlijk anders en het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk, maar het gaf mij wel een redelijk beeld over de wensen voor ons.

Theflying

• marteltor
Theflying schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Voor ons was dit ook precies een beetje de rekensom voor onze situatie. En zeker met twee kleinere kinderen ben je al gauw langer dan 10min buiten de auto tijdens het laden na een reistijd van +2 uur. (en zeker als je met volle accu wegrijdt heb je er al een redelijk rijstint op zitten)

Zeker als je dan kijkt naar 20% Stad (30km/u), 20% Gemengd (80km/u) en 60% snelweg (120km/u) met een P10 bij 10 graden met ingeschakelde klima haal je een range van 462km (20% accu is 369km). Met een gemiddelde snelheid van 94 km/u (In woon werk zit ik zelf meestal tussen de 76 km/u en 80 km/u) heb je toch een rijstint van bijna 5 uur. Laten we 20% accu capaciteit over houden dan heb je een rijstint van ongeveer 4 uur.

Na 4 uur rijden zou ik toch iets langer uit de auto willen zijn dan 10min en dan kan ik mooie langer laden ;)

*Iedere situatie en uitvoering is natuurlijk anders en het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk, maar het gaf mij wel een redelijk beeld over de wensen voor ons.
Eens :) met kinderen is de eerste stop sowieso ja 2/3 uur. Als je dan in 10 min van 30-40% naar 80% laadt, en dan telkens iedere 2 uur voor 10 min stopt, dan kom je best ver.

Ik denk dit voor de meeste moderne nieuwe EVs geldt. Als je Tesla Bjorns 1000km testen bekijkt, dan zie je dat veel moderne EVs onder de 09.30u uitkomen (zo ook de net geteste Volvo ES90 met iets van 670km wltp maar langzamer laden dan de EX60 en op ouder platform). Tesla model y ook, terwijl die niet supersnel laadt (maar wel zuinig is). Ik denk we nu dus op het punt komen dat je blaas de limiterende factor is. De uitzondering blijft, en zal lang blijven denk ik, als je bij 0 graden en regen met 4 personen en skibox met 150 km/u naar Oostenrijk wil knallen.

Ik zag overigens op YouTube de eerste video verschijnen met een volledige test van de EX60. Deze is nog niet te bekijken omdat deze pas beschikbaar komt woensdag om 09.00u. De titel was in ieder geval veelbelovend.

YouTube: Test av Volvo EX60: Imponerer stort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdlNrZ2PA29F0koL_QWYyO_oZbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSTIMEgNYTrkdGT5c2lCJoLE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door marteltor op 15-05-2026 17:56 ]

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:15
marteltor schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:47:
[...]

Eens :) met kinderen is de eerste stop sowieso ja 2/3 uur. Als je dan in 10 min van 30-40% naar 80% laadt, en dan telkens iedere 2 uur voor 10 min stopt, dan kom je best ver.

Ik denk dit voor de meeste moderne nieuwe EVs geldt. Als je Tesla Bjorns 1000km testen bekijkt, dan zie je dat veel moderne EVs onder de 09.30u uitkomen (zo ook de net geteste Volvo ES90 met iets van 670km wltp maar langzamer laden dan de EX60 en op ouder platform). Tesla model y ook, terwijl die niet supersnel laadt (maar wel zuinig is). Ik denk we nu dus op het punt komen dat je blaas de limiterende factor is. De uitzondering blijft, en zal lang blijven denk ik, als je bij 0 graden en regen met 4 personen en skibox met 150 km/u naar Oostenrijk wil knallen.

Ik zag overigens op YouTube de eerste video verschijnen met een volledige test van de EX60. Deze is nog niet te bekijken omdat deze pas beschikbaar komt woensdag om 09.00u. De titel was in ieder geval veelbelovend.

YouTube: Test av Volvo EX60: Imponerer stort

[Afbeelding]
Dat de eerste etappe lang kan duren ben ik het helemaal mee eens. Toch denk ik dat je in de praktijk bedrogen uit gaat komen met laadtijden; er is nog een hoop 400V infrastructuur.

Kans dat je dus ‘gewoon’ een 400V lader te pakken hebt (op één of meerdere stops) met dito laadsnelheden is aanzienlijk, op 400V is de capaciteit beperkt op 120kW, da’s dan weer niet al te best. Bron EV-database.org

Zat EV’s die op 400V ook richting de 200kW gaan, scheelt toch een slok op een borrel en dat haal je aan iedere Tesla Supercharger, niet alleen de nieuwe die 800V (ook) ondersteunen.

Kwestie van tijd natuurlijk voor dit is opgelost en alle 400V infra is vervangen voor 800V maar dat zal een kwestie van zeker jaren zijn en niet maanden.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• brui5357
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:14
Ik heb in het systeem kunnen meekijken. De orderdatum is 22 januari 2026. Verwachte productie 2de helft september. Verwachte aflevering 2de helft oktober. We zullen zien.

Volvo EX30 | SMER | PLUS | Vapour Grey | Indigo | MY24

• marteltor
Emacee schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:36:
[...]

Dat de eerste etappe lang kan duren ben ik het helemaal mee eens. Toch denk ik dat je in de praktijk bedrogen uit gaat komen met laadtijden; er is nog een hoop 400V infrastructuur.

Kans dat je dus ‘gewoon’ een 400V lader te pakken hebt (op één of meerdere stops) met dito laadsnelheden is aanzienlijk, op 400V is de capaciteit beperkt op 120kW, da’s dan weer niet al te best. Bron EV-database.org

Zat EV’s die op 400V ook richting de 200kW gaan, scheelt toch een slok op een borrel en dat haal je aan iedere Tesla Supercharger, niet alleen de nieuwe die 800V (ook) ondersteunen.

Kwestie van tijd natuurlijk voor dit is opgelost en alle 400V infra is vervangen voor 800V maar dat zal een kwestie van zeker jaren zijn en niet maanden.
Ik maak voor lange reizen Google Maps aan met interessante laadstops. Net even de stops bekeken die ik had gebookmarked vorige lange reis. Nagenoeg allemaal 300kw, terwijl ik daar niet op geselecteerd heb. Zijn die mogelijk 400v en geen 800v?

Ik dacht vooral Tesla en oude 50kw laders alleen 400v supporten. Maar misschien heb ik het mis.

• Finwe

• marteltor
Finwe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Die hebben ze heel snel offline gegooid :-)
gelukkig heb ik mijn tab nog open staan ;-)
  • android auto zijn wel wat twijfels over, vooral qua privacy en hoe goed gemini integratie werkt
  • auto is snel en stil
  • P6 is snel zat maar vermogen bouwt op
  • geen hendels voor recuperatie is gemis vinden ze
  • speakers B&W zijn goed, heel goed icm spatial audio van apple
  • Over de P10: "Wanneer het stroompedaal in de sportstand stevig wordt ingetrapt is de EX60 P10 bijna kolderiek snel, worden de inzittenden op slag in de stoelen gedrukt en schuift alle bagage die niet is vastgesnoerd resoluut tegen de achterwand". En: "Het testverbruik kwam uit op 18.6 kWh per 100 km (tegenover 15.7 kWh per 100 volgens de brochure)."
  • Rembalans moet verbeterd worden
  • P6 dempers prima maar wisselvallig, P10: comfortabel als P6, maar na instelling veranderen daagt het uit tot sportief rijden
  • Conclusie: "De basisversie is in de praktijk al ruim voldoende. De P6 overtuigt met het weggedrag, de prestaties, de uitrusting, de actieradius en de laadsnelheid. De P10 is niet alleen qua prestaties superieur aan de P6, maar is ook superieur aan iedere tegenhanger met een verbrandingsmotor. De P10 mag zware aanhangers trekken en is dankzij een adaptief onderstel zowel comfortabel als sportief."

[ Voor 75% gewijzigd door marteltor op 18-05-2026 11:46 ]

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:05
Vandaag bericht ontvangen dat de levering is opgeschoven van okt naar 21 december helaas.

• Finwe
tn-fr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:14:
Vandaag bericht ontvangen dat de levering is opgeschoven van okt naar 21 december helaas.
dat is balen! Lease of prive?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:34
marteltor schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:40:
[...]

• android auto zijn wel wat twijfels over, vooral qua privacy en hoe goed gemini integratie werkt
  • auto is snel en stil
  • Over de P10: "Wanneer het stroompedaal in de sportstand stevig wordt ingetrapt is de EX60 P10 bijna kolderiek snel, worden de inzittenden op slag in de stoelen gedrukt en schuift alle bagage die niet is vastgesnoerd resoluut tegen de achterwand". En: "Het testverbruik kwam uit op 18.6 kWh per 100 km (tegenover 15.7 kWh per 100 volgens de brochure)."
  • P6 dempers prima maar wisselvallig, P10: comfortabel als P6, maar na instelling veranderen daagt het uit tot sportief rijden
  • Conclusie: "De basisversie is in de praktijk al ruim voldoende. De P6 overtuigt met het weggedrag, de prestaties, de uitrusting, de actieradius en de laadsnelheid. De P10 is niet alleen qua prestaties superieur aan de P6, maar is ook superieur aan iedere tegenhanger met een verbrandingsmotor. De P10 mag zware aanhangers trekken en is dankzij een adaptief onderstel zowel comfortabel als sportief."
Klinkt goed! Vooral dat de P10 (en dus ook P12) uitdaagt tot sportief rijden. Ik zie deze EX60 P12 wel een vervanger worden van mijn huidige Stelvio diesel die uitnodigt tot sportief rijden. Trekgewicht van 2400kg is ook fijn. Extra actieradius met 117kWh accu ook! Wel een kostelijke auto als privé aanschaf omdat alle extra's er bijgekocht moeten worden.

• marteltor
tn-fr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:14:
Oei das niet fraai. Wanneer had je besteld?

• tn-fr
Finwe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:18:
[...]

dat is balen! Lease of prive?
Belgische lease en besteld in maart. Had stiekem juist gehoopt dat ze eerder konden leveren in sept :o

P10 launch btw

[ Voor 3% gewijzigd door tn-fr op 19-05-2026 22:14 ]

• Tommie12
Bobmeister schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Klinkt goed! Vooral dat de P10 (en dus ook P12) uitdaagt tot sportief rijden. Ik zie deze EX60 P12 wel een vervanger worden van mijn huidige Stelvio diesel die uitnodigt tot sportief rijden. Trekgewicht van 2400kg is ook fijn. Extra actieradius met 117kWh accu ook! Wel een kostelijke auto als privé aanschaf omdat alle extra's er bijgekocht moeten worden.
Ik vind de Ultra behoorlijk compleet uitgerust.

Maar dat je een diesel sportief vindt? En in vergelijking met die P12 is jouw diesel gewoon traag.

• Bobmeister
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:27:
[...]

Ik vind de Ultra behoorlijk compleet uitgerust.

Maar dat je een diesel sportief vindt? En in vergelijking met die P12 is jouw diesel gewoon traag.
Met sportief rijden bedoel ik het rijgedrag en wegligging van de auto, niet per se de snelheid. De meeste Tesla's op de weg zijn ook sneller maar hebben nul beleving en rijderservaring.

Overigens is 0 naar 100 in 6.x seconden niet traag. Ja, wel 2 hele seconden trager dan een P12.

• Tommie12
Bobmeister schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Met sportief rijden bedoel ik het rijgedrag en wegligging van de auto, niet per se de snelheid. De meeste Tesla's op de weg zijn ook sneller maar hebben nul beleving en rijderservaring.

Overigens is 0 naar 100 in 6.x seconden niet traag. Ja, wel 2 hele seconden trager dan een P12.
We gaan OT, maar defineer 'beleving en rijderservaring'?

Snel gasrespons vind ik beleving ipv wachten op een turbo die eerst op druk moet komen en een versnellingsbak die 2 stappen terug moet...

• Bobmeister
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:54:
[...]

We gaan OT, maar defineer 'beleving en rijderservaring'?

Snel gasrespons vind ik beleving ipv wachten op een turbo die eerst op druk moet komen en een versnellingsbak die 2 stappen terug moet...
Wegligging, stuurgedrag, ... Als je alleen snel gasrespons wil kun je beter naar een pretpark.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

[ Voor 57% gewijzigd door Miesjh op 20-05-2026 13:06 ]

Xbox Live: Miesjh NL

• Tommie12
Bobmeister schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Wegligging, stuurgedrag, ... Als je alleen snel gasrespons wil kun je beter naar een pretpark.
Wegligging en stuurgedrag is prima bij de meeste EV's door het lagere zwaartepunt.

En als dat je prioriteit is, dan moet je niet naar een EX60 kijken, die is gewoon te hoog.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:37
marteltor schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:40:
[...]

• auto is snel en stil
Dat verbruik is gewoon naar verwachting. In de brochure is het altijd beter. Maar desondanks moet je er ook nog bij optellen dat het weer een introductie betreft op een mooi, vermoedelijk Spaans, eiland, bij zomerse temperaturen en wegen waar je met 120 kmh al tegen een goede boete aankijkt.

Ik neem dergelijke eerste rijimpressies op uitnodiging van de fabrikant steeds meer met een flinke korrel zout, totdat men de auto echt op het vaste land onder de loep heeft kunnen nemen. Dan mag men langer rijden, in normaal verkeer, en komen de werkelijke minpunten wat meer naar boven. Bij zulke events is het toch vaak iets te veel napraten van de brochure en meedoen aan de hype machine.

Zeker de laatste tijd (A6, CLA, IX3, GLC) ben ik me daar erg aan gaan storen. Ongetwijfeld is het alsnog een super fijne auto, maar het is wel goed superlatieven met een korrel zout te nemen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:37
Bobmeister schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:51:
[...]

De Tesla 3/Y staan er juist om bekend een leuke rijderservaring te bieden op een manier die BMW al lang en breed van de kroon heeft gestoten. Maar dan moet sportief hoeken je ding zijn :)

Nu gaat het bij mij overigens ook grotendeels om charme. En dat is dus meer dan gortdroog door een bocht te kunnen rossen, en waar ik m’n diesel ook erg op kon waarderen. Het kunnen rijden op geluid, het spelen met de rechtervoet om de juiste versnelling te krijgen voor het inhalen (en turbodruk). En een beetje body roll kan ook juist positief bijdragen aan rijgedrag en ervaring, meer drama :)

Wat je vooral wilt is vertrouwen en voorspelbaarheid, een consequent rijgedrag. Dat schijnt met het standaardonderstel hier wat minder te zijn aldus Autoweek ook.
Het relatief softe onderstel betekent echter óók dat de EX60 best wil rollen, hellen en duiken. En hoewel de grip uitstekend is, is de EX60 daardoor geen auto waar je hard mee door een bocht wil. Of hard wil optrekken. Wat nog weleens wil gebeuren met 510 pk. Wat in dit licht ook niet meehelpt, is dat het stuurwiel klein is en de inrichting waar het aan vastzit behoorlijk direct is. Die combinatie van een ‘snelle’ besturing en een ‘traag’ chassis maakt dat die twee elkaar niet mooi versterken. En ook hier geldt dat het effect sterker wordt naarmate je harder gaat.

• Andrehj
  • Niet online
Grappig. De testconclusie is precies wat ik vier maanden geleden voorstelde in Andrehj in "Het grote Volvo EX60 topic"
Je wilt een P8, met de grote accu (met maximale range en laadsnelheid) en enkel achterwielaandrijving. :)
Onbegrijpelijk dat die er (nog) niet is, maar ik zie die in de komende jaren nog wel verschijnen. Het gat in de nummering is er vast niet voor niets.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 20-05-2026 10:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• marteltor
Cid Highwind schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:10:
[...]

De Tesla 3/Y staan er juist om bekend een leuke rijderservaring te bieden op een manier die BMW al lang en breed van de kroon heeft gestoten. Maar dan moet sportief hoeken je ding zijn :)
[...]
Ik denk dat wij een ander idee hebben bij rijderservaring, als jij een tesla model y leuk vindt om mee te hoeken en een diesel aanprijst. De model Y juniper awd waar ik een testrit mee had gedaan was met geen mogelijkheid in een kleine drift te krijgen, terwijl de mustang mach e hartstikke mooi zwiept met de kont.

Om het enigszins on topic te houden: ik denk niet dat we van een volvo als de ex60 kunnen verwachten dat je die in een drift krijgt.

• marteltor
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Grappig. De testconclusie is precies wat ik vier maanden geleden voorstelde in Andrehj in "Het grote Volvo EX60 topic"
Je wilt een P8, met de grote accu (met maximale range en laadsnelheid) en enkel achterwielaandrijving. :)
Onbegrijpelijk dat die er (nog) niet is, maar ik zie die in de komende jaren nog wel verschijnen. Het gat in de nummering is er vast niet voor niets.
Hij zegt dat de p6 plus er is vanaf 66k terwijl dat 62k is. En qua gas geven: dat bepaalt je rechtervoet. Dat remmen is wel een dingetje ja.

• Bobmeister
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Wegligging en stuurgedrag is prima bij de meeste EV's door het lagere zwaartepunt.

En als dat je prioriteit is, dan moet je niet naar een EX60 kijken, die is gewoon te hoog.
Prima, lets agree to disagree.

• Bobmeister
Cid Highwind schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb ook een Y en dat is maar een saaie auto om te rijden. Prima praktische auto om van A naar B te komen hoor maar de beleving is nihil. :P

• Finwe
Al met al lijken de reviews toch overwegend positief, en geen directe reden voor mij om mijn order te annuleren. Grootste zorgenpuntje misschien toch het rijgedrag zoals benoemd in de autoweek review, al lijken de andere reviewers daar erg weinig over te zeggen of geen problemen mee te hebben. Remgedrag is misschien wel in software te fixen, maar het onderstel vast niet.

• marteltor
Finwe schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:04:
Al met al lijken de reviews toch overwegend positief, en geen directe reden voor mij om mijn order te annuleren. Grootste zorgenpuntje misschien toch het rijgedrag zoals benoemd in de autoweek review, al lijken de andere reviewers daar erg weinig over te zeggen of geen problemen mee te hebben. Remgedrag is misschien wel in software te fixen, maar het onderstel vast niet.
De reviews lijken zich soms tegen te spreken. Autorai vindt de p6 fsd dempers strakker dan verwacht, en hij zegt dat 4c demping (zoals de p10 heeft) bij andere autos voor hem als wat zompiger overkwam. Maar goed, dat is niet gebaseerd op rijden met de p10. Wel noemen ze ook de rem-issues.

• Tommie12
Finwe schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:04:
Dat eerste filmpje vond het rijgedrag perfect. Net zoals je van een VOLVO verwacht, comfortabel, stil en qua hardheid ergens tussen Mercedes en BMW in. Al wezen ze er op dat de GLC enkel getest was met luchtvering.

• marteltor
YouTube: Volvo EX60 RWD: Ist er wirklich SO gut?

Deze knakker heeft hem een p6 tot 42% leeggereden en aan lader gehangen, en krijgt 311 kw laadsnelheid. En bij 49% ook nog boven de 300 kw. Dat is wel erg netjes.

Ik begrijp het niet helemaal want hij lijkt hem daarna nog leger gereden te hebben :? Hij reed 363km, snelweg, veel 120 km/u, met hoogteverschillen, en kwam op 19.6 kw/100km. Denkt boven 400km uit te komen op snelweg met de p6.

10-80% daadwerkelijk onder de 16 minuten

Note; dit is allemaal met de 22 inch wielen

[ Voor 44% gewijzigd door marteltor op 20-05-2026 14:05 ]

• Finwe
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Dat eerste filmpje vond het rijgedrag perfect. Net zoals je van een VOLVO verwacht, comfortabel, stil en qua hardheid ergens tussen Mercedes en BMW in. Al wezen ze er op dat de GLC enkel getest was met luchtvering.
Vraag me dan af of er ook nog verschil zit tussen de modellen die ze gereden hebben, misschien dat er pre-productie nog wat variatie inzit? Thomas van autogefuhl zou zoiets normaal gesproken toch wel opvallen zou je denken.

• marteltor
Finwe schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Vraag me dan af of er ook nog verschil zit tussen de modellen die ze gereden hebben, misschien dat er pre-productie nog wat variatie inzit? Thomas van autogefuhl zou zoiets normaal gesproken toch wel opvallen zou je denken.
Verschillende tests gekeken, en men ervaart wel verschil tussen de P6 en P10. De P6 lijkt over het algemeen als prima ervaren te worden. Ik ben ergens toch wel blij met de dempers van de P10, want ik kom van een ford mustang mach e, en dan voelt het soms of je zonder vering rijdt. Dus die firm setting van de P10 zal voor mij het bekendst voelen.
edit:
Hier geven ze weer voorkeur aan de p6 demping:
https://www.autogids.be/a...view-volvo-ex60-2026.html

[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 20-05-2026 16:48 ]

• marteltor
YouTube: Volvo EX60 P6 | Die Autobahn-Wahrheit. So weit kommt er, so schnell lädt er!

Ook mooie video. Wel in duits. Zijn ervaring met de p6; in 10 min laad je 250km erbij, en dat is bij 120 km/u op snelweg (bij ideale temperatuur weliswaar, maar wel ook op 22 inch).

• Andrehj
  • Niet online
marteltor schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
YouTube: Volvo EX60 P6 | Die Autobahn-Wahrheit. So weit kommt er, so schnell lädt er!

Ook mooie video. Wel in duits. Zijn ervaring met de p6; in 10 min laad je 250km erbij, en dat is bij 120 km/u op snelweg (bij ideale temperatuur weliswaar, maar wel ook op 22 inch).
Ze spreken op 18:55 van een haalbaar bereik voor de P6 van dik 400 km bij snelweggebruik in Spanje.
Dan lijkt de calculator op de website van Volvo aardig te kloppen, want die geeft voor deze condities 406 km aan: https://www.volvocars.com...atureIndex=7&climate=true
(0% stad, 0% gemengd, 100% snelweg en 20°C)

• tn-fr

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
De EX60 die ik gezien heb in Beesd had geen verzonken deurgrepen 🤔🤔

• Theflying
Simon59 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Denk dat het hier om de XC70 gaat voor de Chinese markt en niet de EX60. Maar moet wel zeggen dat het stuk tekst erg over komt als een AI verhaaltje, maar dat ter zijde.

Verder ga ik dat autonome rijden nog niet heel erg missen denk ik.

Daar bij denk ik dat het hele autonome rijden nog wel een ding gaat worden. Zeker met zaken als wetgeving die steeds veranderd, hardware die defect gaat of niet meer toereikend is. Abonnementen krijgen omdat er steeds updates komen (zelfde verhaal als navigatie). Tesla is nu de eerste in Nederland, ben benieuwd hoe snel er meerdere volgen.

Theflying

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51
Autonoom rijden is en blijft een gadget. Tesla FSD Supervised en soortgelijke systemen zijn leuke hypes, maar zolang je niets anders mag doen en elk moment alert moet zijn om in te grijpen is het niet anders dan gewoon zelf rijden.

Het duurt nog (vele) jaren voordat er een level 4 systeem komt (je hoeft niet meer op te letten achter het stuur). Ik zie niet waarom het ontbreken van hardware een issue is.

Limbids

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Dit verhaal kun je volgens mij over bijna alle nieuwe auto's die op dit moment op de markt komen schrijven...

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51
Simon59 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Nee, maar de vinnen zijn ook elektrisch en dus net als verzonken grepen niet mechanisch. Vandaar dat in het artikel staat dat Volvo deze vinnen nog niet getoetst heeft met China / Chinese wetgeving. Wanneer Europa dit overneemt dan heb je met de huidige auto's geen probleem. Regelgeving is nooit voor bestaande modellen, maar altijd voor nieuwe modellen na invoering van wetgeving.

Limbids

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Limbids schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Nee, maar de vinnen zijn ook elektrisch en dus net als verzonken grepen niet mechanisch. Vandaar dat in het artikel staat dat Volvo deze vinnen nog niet getoetst heeft met China / Chinese wetgeving. Wanneer Europa dit overneemt dan heb je met de huidige auto's geen probleem. Regelgeving is nooit voor bestaande modellen, maar altijd voor nieuwe modellen na invoering van wetgeving.
In Beesd werd verteld dat de deurhendels bij stroomuitval nog wel mechanisch werkten. 🤔🤔

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

peeweeherman

energieleverend.nl

Gelukkig moet ik toch nog ruim een jaar wachten op mijn P12…

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• marteltor
Simon59 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:07:
[...]

In Beesd werd verteld dat de deurhendels bij stroomuitval nog wel mechanisch werkten. 🤔🤔
Van binnenuit wel.

Ik vind het artikel onzin. Heb echt meer dan 10 reviews op YouTube gekeken. Nagenoeg allemaal zeer positief. Maar AD maakt er een sensatiekop van.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste