Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-07 18:33
Ik heb op 29-07 om 9:00u een proefrit staan in de P10. Vorige maand gebeld door de dealer om in te plannen als mogelijke opvolger van mijn XC40 Recharge. Kijk er enorm naar uit, ik zal voldoende foto’s maken en mijn ervaring delen hier.

• Rudi L
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-07 20:52
In Sint-Truiden (BE) staat hij al in de showroom. Of je hem al kan proefrijden weet ik niet.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:21
Hier ook de EX60 mogen bestellen. De "standaard" P6 in Forest Lake met als upgrades de park assist (want ik wil echt niet meer zelf sturen :p), geventileerde stoelen, geblindeerde achterruiten en de geïntegreerde zitverhogers.

Het was deze of de iX3 maar die neus..daar kan/kon ik geen vrede mee vinden.

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-07 22:16
Gisteren ook de handtekening gezet:
  • P10 Forest lake Plus
  • Pilot Assist
  • Charcoal nappaleder met ventilatie
  • Extra getint glas achter
  • Gelaagde zijruiten
  • Dark exterieur thema
  • Trekhaak
  • V2L adapter

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-07 09:12
Vanochtend gebeld, de 18e de proefrit met een P10.

1 april een P10 ultra launch besteld, ben benieuwd.
Levertijd was eerst naar 31-12 gezet, maar deze week al naar 6 dec. We wachten af :)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:39
Ben echt benieuwd naar jullie indrukken. Graag ook goed de lane keeping en adaptive cruise testen aub.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• stevosmax
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-07 21:53
Eerstdaags ook maar eens gaan testen. Hoofdruimte is voor mij belangrijk aangezien ik een groot bovenlijf hebben. Ik vrees dat 104cm iets te nipt wordt.

In België zijn er al een 10-tal stockwagens te koop.

• Xc40p8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:53
Gisteren van de dealer bericht ontvangen dat de P10 Plus nu gepland staat voor levering 30-9. Besteld 05-02 Het schiet op Als dealers krijgen ze minder auto’s voor demo en showroom. Vanaf 17-7 proefrit mogelijk.

Ned. , geen lease.

• Electromonkey
Xc40p8 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:43:
Gisteren van de dealer bericht ontvangen dat de P10 Plus nu gepland staat voor levering 30-9. Besteld 05-02 Het schiet op Als dealers krijgen ze minder auto’s voor demo en showroom. Vanaf 17-7 proefrit mogelijk.

Ned. , geen lease.
Zo dat is zeer vlot! Ik hoorde 01-27 bij het bestellen.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Xc40p8 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:43:

Ned. , geen lease.
30-09, wauw! Nu heb ik een P12 Ultra besteld, stiekem hoop ik dat die toch wel eerder gaat komen dan Juli 2027. Zou er graag mee op zomervakantie gaan volgend jaar.

• Dema323
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-07 18:47
Rudi L schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:34:
In Sint-Truiden (BE) staat hij al in de showroom. Of je hem al kan proefrijden weet ik niet.
Nog niet, we hebben de onze daar besteld een aantal maanden geleden en gisteren toch eens gaan kijken ;) ze hebben nog geen demo model

• Necrid93
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-07 08:52
Deze week testgereden met de P10 ultra in Aurora Grey. Demowagen was net toegekomen. Bestelling ook geplaatst in Februari en momenteel staat de levering gepland eind oktober '26 (P10 plus launch edition / forest lake). Huidige wagen is een LCI IX3.

Auto was lager dan ik initieel in gedachten had en oogt veel kleiner dan een XC60. Vanbinnen echter wel ruim gevoel, hoewel opslagruimte persoonlijk wat tegenviel. Zitplaats op de achterbank is voldoende ruim (1m85). De grootte van het stuur is ook even wennen, maar rijdt wel aangenaam. Auto rijdt zeer vlot, went snel en is een echte raket. Bediening met het scherm was zeer inituïtief. In de beperkte testrit geen bug tegengekomen. Daarnaast Google Gemini ook getest, hij kon simpele handeling uitvoeren (airco/temperatuur/zetelverwarming) maar de roof shading aan/uit zetten lukte (nog?) niet.

Aurora silver vond ik persoonlijk wel echt geen mooie kleur, oogde meer roos/paars op sommige momenten. We zijn onderweg een geparkeerde EX30 tegengekomen dus hebben ze er maar even naast gezet ter vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LACxmRBiNxpyNjJnsxeCFctpovk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVQp098TaVinnkbamHyGeZBf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyYZSBlNuEXncZpR3GYugpEATxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k64akmAGZMQg0HTI8vyCu15X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__xOFHZY_YsD75ZZb9gA65e9Fyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFP8TNYKMHzYcg1mHh4GiYXh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzHn6wqPIgNQ3yjQyVHKOwLb7oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cu5aW1ywd23DoCOIYmF8AymG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAwGtTq5XlP8gwM53eTPe1_k8tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPwytvvXUy3CfmI7hoYK9kzG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV2kOFRUHxecFR82wWhjGq1j4IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCs56CNgifvw75Qi92ixHRMY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoVxaxX7GU9H73dk-mI2_-acpkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n00s9Cywgm0TV3Iq5Y56eXrZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Martin123t
Necrid93 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:44:
Afgelopen week testgereden met de P10 ultra in Aurora Grey. Demowagen was deze week toegekomen. Bestelling ook geplaatst in Februari en momenteel staat de levering gepland eind oktober '27 (P10 plus launch edition / forest lake). Huidige wagen is een LCI IX3.[...]
Serieus? Of is dit een schrijffout en bedoelt u oktober 2026?

• Necrid93
Martin123t schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Serieus? Of is dit een schrijffout en bedoelt u oktober 2026?
Excuses, klopt inderdaad. Aangepast!

• Joho82
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:33
Zojuist bericht gekregen dat de P6 leveringen in NL allemaal naar q1 2027 worden verplaatst.

alle betreffende kopers/leasers worden hiervan op de hoogte gesteld door hun dealer.

Het voorstel van Volvo Nederland is om de bestellingen om te zetten naar een P10 na goedkeuring van de klant. De dealer zal dit individueel bespreken.

[ Voor 30% gewijzigd door Joho82 op 10-07-2026 13:17 ]

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:46
Necrid93 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:44:
Deze week testgereden met de P10 ultra in Aurora Grey. Demowagen was net toegekomen. Bestelling ook geplaatst in Februari en momenteel staat de levering gepland eind oktober '26 (P10 plus launch edition / forest lake). Huidige wagen is een LCI IX3.

Auto was lager dan ik initieel in gedachten had en oogt veel kleiner dan een XC60. Vanbinnen echter wel ruim gevoel, hoewel opslagruimte persoonlijk wat tegenviel. Zitplaats op de achterbank is voldoende ruim (1m85). De grootte van het stuur is ook even wennen, maar rijdt wel aangenaam. Auto rijdt zeer vlot, went snel en is een echte raket. Bediening met het scherm was zeer inituïtief. In de beperkte testrit geen bug tegengekomen. Daarnaast Google Gemini ook getest, hij kon simpele handeling uitvoeren (airco/temperatuur/zetelverwarming) maar de roof shading aan/uit zetten lukte (nog?) niet.

Aurora silver vond ik persoonlijk wel echt geen mooie kleur, oogde meer roos/paars op sommige momenten. We zijn onderweg een geparkeerde EX30 tegengekomen dus hebben ze er maar even naast gezet ter vergelijking.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar proefgereden in BE?

• Electromonkey
Joho82 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:13:
Zojuist bericht gekregen dat de P6 leveringen in NL allemaal naar q1 2027 worden verplaatst.

alle betreffende kopers/leasers worden hiervan op de hoogte gesteld door hun dealer.

Het voorstel van Volvo Nederland is om de bestellingen om te zetten naar een P10 na goedkeuring van de klant. De dealer zal dit individueel bespreken.
Hier ook! Kosteloos een upgrade "gekregen", bizar maar erg blij mee natuurlijk.

• Zilversmid
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:53

Zilversmid

Volvo EX60 P10 Plus

Electromonkey schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:43:
[...]

Behoorlijk bizar en vraag me af hoe ze dit gaan uitleggen aan de P10 kopers die dus € 3.000 meer betaald hebben.... zoals ik

• Electromonkey
Zilversmid schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Behoorlijk bizar en vraag me af hoe ze dit gaan uitleggen aan de P10 kopers die dus € 3.000 meer betaald hebben.... zoals ik
Snap ik! Aan de andere kant moet de klant (die er onder andere voorwaarden voor gekozen heeft een P6 te nemen) wel een stukje meer bijtelling gaan betalen.

In mijn geval moet ik gewoon 4 a 5 maanden ander vervoer regelen omdat Volvo een besluit neemt productie aan te passen. Moeilijk verkopen natuurlijk maar ik snap je volledig.

• Tommie12

Dan hebben ze waarschijnlijk toch ergens een serieus probleem met de P6.

• Zilversmid
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:53

Zilversmid

Volvo EX60 P10 Plus

Electromonkey schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Snap ik! Aan de andere kant moet de klant (die er onder andere voorwaarden voor gekozen heeft een P6 te nemen) wel een stukje meer bijtelling gaan betalen.

In mijn geval moet ik gewoon 4 a 5 maanden ander vervoer regelen omdat Volvo een besluit neemt productie aan te passen. Moeilijk verkopen natuurlijk maar ik snap je volledig.
Zeker waar qua bijtelling, echter ga je ook meer betalen op een P6 die in 2027 wordt geleverd ipv 2026 aangezien er een aantal regels veranderen (18% over eerste € 30.000 wordt 20%), dus netto verschil zal niet heel veel uitmaken vermoed ik zonder de zak-japanner erbij te pakken.

En het noodzakelijke 'ander vervoer' zal ook nog wel wat gaan kosten vrees ik voor je..

[ Voor 6% gewijzigd door Zilversmid op 10-07-2026 14:14 ]

• Necrid93
tn-fr schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:40:
[...]

Waar proefgereden in BE?
Leuven! Waren redelijk snel sloten beschikbaar mocht je in de buurt wonen...

• joadew
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-07 10:44
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Dan hebben ze waarschijnlijk toch ergens een serieus probleem met de P6.
Mijn P6 (België) staat nog steeds gepland voor productie eind oktober, levering midden november.

Net nagevraagd bij de dealer.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 22:13
Zilversmid schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Zeker waar qua bijtelling, echter ga je ook meer betalen op een P6 die in 2027 wordt geleverd ipv 2026 aangezien er een aantal regels veranderen (18% over eerste € 30.000 wordt 20%), dus netto verschil zal niet heel veel uitmaken vermoed ik zonder de zak-japanner erbij te pakken.

En het noodzakelijke 'ander vervoer' zal ook nog wel wat gaan kosten vrees ik voor je..
Qua bijtelling kom ik op een verschil van welgeteld 60 euro per jaar hoger voor een P10 (Nederland). Dit omdat inderdaad de bijtelling van 18% naar 20% gaat. Indien het maandelijkse leasebedrag niet veel verschil gaat maken - waarschijnlijk niet, want P10 heeft meer restwaarde - ga je onder de streep niet veel meer betalen dan wanneer je wacht op de P6. Ik ga sowieso wisselen wanneer ze me bellen. En voor de leasemaatschappij wordt het bedrag niet hoger, die 3000 euro wordt inderdaad geschonken door Volvo.

Voor de bestellers van de P10 wel minder natuurlijk, maar ja, dat is Idem wanneer je een nieuwe televisie koopt en 2 weken later is er 50% korting op die televisie.

Limbids

• Tommie12
Is er nu al ergens een praktijktest te vinden over verbruik en range in real life?

Bjorn heeft de Volvo nog niet mogen testen denk ik.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:50:
Is er nu al ergens een praktijktest te vinden over verbruik en range in real life?

Bjorn heeft de Volvo nog niet mogen testen denk ik.
Ben ook benieuwd naar zijn “banana box” test, voor zover dat effectief veel zegt. Met twee jonge kinderen sleur je wel wat mee.

Vind dat hele P6 gedoe wel vreemd. Waarom wel in NL en niet in BE? In de aanloop van de aankondiging van de nieuwe EX60 was er hier in België ook wel meer over te doen. Misschien is het gerelateerd, misschien niet. Ik kijk alleszins even nog de kat uit de boom en wacht vol ongeduld op jullie ervaringen, en allerhande foto’s en reviews online.

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 17:46

peeweeherman

energieleverend.nl

Ik hoop dat door de langere levertijd voor de P6, mijn P12 wat vroeger komt. Afgegeven levertijd was in maart ongeveer half juli 27, maar huidige levertijd in de configurator is 11-12 maanden

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• Rudi L

Ik werd gisteren ook gebeld door de dealer met het slechte nieuws dat de P6 dit jaar niet in productie gaat. Het goede nieuws upgrade naar P10. Dat aanbod heb ik dus maar aangenomen.

• Electromonkey
peeweeherman schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:43:
Ik hoop dat door de langere levertijd voor de P6, mijn P12 wat vroeger komt. Afgegeven levertijd was in maart ongeveer half juli 27, maar huidige levertijd in de configurator is 11-12 maanden
Zoals ik het begreep verhogen ze P10 capaciteit omdat de vraag naar P6 een stuk lager is. Vrij logisch natuurlijk, anders staan er straks P6 op voorraad en wachten er mensen op P10. Zal Volvo weinig pijn doen om een paar van die upgrades weg te geven. Heeft weinig met problemen te maken denk ik @Tommie12.

P12 werd niks over gezegd, lijkt me in dit scenario dat daar niks veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Electromonkey op 11-07-2026 11:50 ]

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Electromonkey schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Zoals ik het begreep verhogen ze P10 capaciteit omdat de vraag naar P6 een stuk lager is. Vrij logisch natuurlijk, anders staan er straks P6 op voorraad en wachten er mensen op P10. Zal Volvo weinig pijn doen om een paar van die upgrades weg te geven. Heeft weinig met problemen te maken denk ik @Tommie12.

P12 werd niks over gezegd, lijkt me in dit scenario dat daar niks veranderd.
Ik zou toch verwachten dat ze in een moderne fabriek deze types moeiteloos door elkaar heen produceren, zo groot zijn de verschillen ook niet. Denk dus dat er echt wel een probleem is met de P6. Verder ga ik er vanuit dat een in maart bestelde P12 eerder wordt geleverd dan een auto die nu besteld 11 a 12 maand levertijd heeft, dus hopelijk wordt het een paar maand eerder dan half juli 27

• Rudi L
peeweeherman schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Ik zou toch verwachten dat ze in een moderne fabriek deze types moeiteloos door elkaar heen produceren, zo groot zijn de verschillen ook niet. Denk dus dat er echt wel een probleem is met de P6. Verder ga ik er vanuit dat een in maart bestelde P12 eerder wordt geleverd dan een auto die nu besteld 11 a 12 maand levertijd heeft, dus hopelijk wordt het een paar maand eerder dan half juli 27
Voor zover ik kan terugvinden is dit tot nog toe enkel in Nederland. Misschien dat Volvo Nederland de beslissing heeft genomen om de invoer van de P6 uit te stellen en volledig in te zetten op de P10 vanwege de grotere vraag?

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-07 10:45
Iemand meer nieuws over België?

• subutux
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-07 23:34
Hier de P12 launch edition besteld op 13/05/‘26 verwachte richtdatum is 11/02/‘27

• bartvde1
  • Laatst online: 21-07 23:05
Hoe zit dat bij Volvo om de wagen te openen en te vergrendelen? Als ik het goed begrijp kan dit enkel met een soort bankkaart of met de telefoon? Dus snel even van op een afstand de wagen ontgrendelen met de druk op de knop van een afstandsbediening kan niet?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

subutux schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:33:
Hier de P12 launch edition besteld op 13/05/‘26 verwachte richtdatum is 11/02/‘27
Huh? Feb 2027? Ik heb nog eerder besteld in NL en kreeg dus Juli/Aug 2027 te horen.

• Tulster
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:22
Snow_King schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:12:
[...]

Huh? Feb 2027? Ik heb nog eerder besteld in NL en kreeg dus Juli/Aug 2027 te horen.
Zal er waarschijnlijk aan liggen of je een bestaand productieslot had (of beter gezegd de dealer) of achteraan de rij moest plaatsnemen. Dat kan best een hoop schelen vaak ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Tulster op 13-07-2026 07:57 ]

• joadew
Cerv47 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:44:
Mijn dealer heeft hier geen info over, en heeft daarnet bevestigd dat mijn P6 gewoon geleverd gaat worden in november.

Lijkt dus enkel voor Nederlandse klanten te zijn.

• subutux
Snow_King schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:12:
[...]

Ik neem die datum ook wel met een korrel zout ;)

• subutux
bartvde1 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:10:
Hoe zit dat bij Volvo om de wagen te openen en te vergrendelen? Als ik het goed begrijp kan dit enkel met een soort bankkaart of met de telefoon? Dus snel even van op een afstand de wagen ontgrendelen met de druk op de knop van een afstandsbediening kan niet?
Ik vermoed dat dit wel met de app gaat kunnen, maar idd volgens mij geen keyfob

• Necrid93
Bij de testrit was er inderdaad enkel een soort bankkaart en geen traditionele sleutel. De kaart tegen het profiel houden tussen de 2 ramen en zo ontgrendel je.

• Tommie12
Necrid93 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:05:
[...]

Bij de testrit was er inderdaad enkel een soort bankkaart en geen traditionele sleutel. De kaart tegen het profiel houden tussen de 2 ramen en zo ontgrendel je.
De rest zal wel met de telefoon gaan vermoed ik.

• marijnimouse
  • Laatst online: 22-07 20:03
Hoi Bart,

Klopt, er worden standaard (ik geloof) 2 keycards meegeleverd, deze moet je inderdaad tegen het portier houden om te openen. Met je telefoon kan het ook. Makkelijkst is om de Key tag van 250,- euro mee te bestellen, dat is een soort van sleutelkastje die je enkel bij je hoeft te dragen en dan heb je dus keyless entry.

Eigenlijk zou Volvo deze optie gewoon standaard mee moeten leveren, maar dat is mijn mening ;-)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:07

Maasluip

Kabbelend watertje

Bij een 2017 S90 was dit met de telefoonapp te doen. Ook remote start kon daar mee (en dat was een diesel). Zou me zeer verbazen dat een EV zo'n app niet heeft.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
marijnimouse schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Hoi Bart,

Klopt, er worden standaard (ik geloof) 2 keycards meegeleverd, deze moet je inderdaad tegen het portier houden om te openen. Met je telefoon kan het ook. Makkelijkst is om de Key tag van 250,- euro mee te bestellen, dat is een soort van sleutelkastje die je enkel bij je hoeft te dragen en dan heb je dus keyless entry.

Eigenlijk zou Volvo deze optie gewoon standaard mee moeten leveren, maar dat is mijn mening ;-)
Waarom nog een sleutelkastje als het toch met een telefoon kan. Waarom dat extra ding in je zakken als het toch al werkt?

Sleutelkastje is enkel goed voor auto's waar veel verschillende mensen mee rijden...

• HKBau
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-07 07:44
Electromonkey schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:43:
[...]

wat een geluk. Heb inmiddels met mijn dealer en Volvo Nederland contact opgenomen omdat ik mij als P10 Ultra koper hierdoor benadeeld voelt. De verkoper heeft inderdaad van de kosteloze "upgrade" gehoord en gaat intern kijken wat ze voor mij kunnen betekenen. Volvo Nederland gaat mij nog hierover terug bellen.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Necrid93 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:05:
[...]

Dat is wel een stap terug vergeleken hoe normaal keyless entry werkt. Gewoon de handgreep vast pakken en de deur gaat van het slot.

• BB72
  • Laatst online: 01:16
Dan wordt het wel weer een ander verhaal voor Volvo als ze ook alle P10 kopers moeten gaan compenseren.

Ik snap het gevoel van benadelen overigens wel.

Hoop voor iedereen dat er een passende oplossing gevonden wordt. Heb paar jaar geleden soortgelijk geval gehad. Auto besteld met automaat wat een dure optie was. Een paar weken na bestelling werd de automaat standaard zonder meerprijs, omdat de handbak niet meer geleverd werd/kon worden. Heb toen geen compensatie gekregen.

[ Voor 51% gewijzigd door BB72 op 13-07-2026 11:18 ]

• Tommie12
BB72 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:15:
Dan wordt het wel weer een ander verhaal voor Volvo als ze ook alle P10 kopers moeten gaan compenseren.

Ik snap het gevoel van benadelen overigens wel.

Hoop voor iedereen dat er een passende oplossing gevonden wordt. Heb paar jaar geleden soortgelijk geval gehad. Auto besteld met automaat wat een dure optie was. Een paar weken na bestelling werd de automaat standaard zonder meerprijs, omdat de handbak niet meer geleverd werd/kon worden. Heb toen geen compensatie gekregen.
Die dingen zijn van alle tijden. Tesla heeft ooit de prijs van de Y LR DM verlaagd met 10k. Pech voor degenen die hem net kregen want hun restwaarde zakte natuurlijk ook.

Enkel voor lopende bestellingen heeft Tesla toen wel iets gedaan.

Misschien kan jij je bestelling annuleren en terug een P6 bestellen in de hoop dat ze de P10 leveren...

• Electromonkey
HKBau schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:12:
[...]

wat een geluk. Heb inmiddels met mijn dealer en Volvo Nederland contact opgenomen omdat ik mij als P10 Ultra koper hierdoor benadeeld voelt. De verkoper heeft inderdaad van de kosteloze "upgrade" gehoord en gaat intern kijken wat ze voor mij kunnen betekenen. Volvo Nederland gaat mij nog hierover terug bellen.
Snap ik volledig. Hier zal iemand vast over nagedacht hebben, zou je zeggen. Ik had binnen het uur een nieuw contract van Volvo Car Lease in m'n mailbox. Nog geen datum doorgekregen trouwens.
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Die dingen zijn van alle tijden. Tesla heeft ooit de prijs van de Y LR DM verlaagd met 10k. Pech voor degenen die hem net kregen want hun restwaarde zakte natuurlijk ook.

Misschien kan jij je bestelling annuleren en terug een P6 bestellen in de hoop dat ze de P10 leveren...
Oef ja m'n buurman had zijn Model Y net op de oprit staan, zelf gekocht. Was dat ding ineens 10K goedkoper. Dat deed pijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Electromonkey op 13-07-2026 11:29 ]

• mallekrummel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:59
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Waarom nog een sleutelkastje als het toch met een telefoon kan. Waarom dat extra ding in je zakken als het toch al werkt?

Sleutelkastje is enkel goed voor auto's waar veel verschillende mensen mee rijden...
Je kunt een sleutel op je telefoon zetten maar automatisch, bij benadering, openen werkt alleen als je telefoon UWB heeft, in alle andere gevallen moet je de telefoon tegen de deurstijl houden. De keytag die je mee kunt bestellen opent de auto wel bij benaderen (maar heeft geen knoppen)

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:19
Zonet gebeld door de Volvo dealer. Levering van de P6 plus stond voor november. Blijkbaar is de P6 niet meer leverbaar dit jaar en krijg ik een ‘gratis’ upgrade naar de P10. Eigenlijk ben ik er niet zo blij mee omdat de bijtelling nu uitkomt op 70K. Levering blijft november.

Lease NL.

Edit; zie dat ik niet de eerste ben, paar dagen offline geweest

[ Voor 10% gewijzigd door juwlez op 13-07-2026 15:30 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59
[...]

Ben benieuwd.

Voor mij voelt het ook wel vervelend. Had een p6 besteld. Gewisseld naar p10, met idee: je leeft maar een keer. En nu blijkt dat ik gewoon die p10 had moeten houden.

• bartvde1
  • Laatst online: 21-07 23:05
marijnimouse schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Hoi Bart,

Bedankt voor de verduidelijking iedereen. Jammer dat dit zo ver gezocht opgelost is, want hoewel ik bij mijn huidige BMW X1 mijn auto open/vergrendel en start met mijn telefoon, heb ik toch ook altijd mijn sleutel bij. Hiermee kan je ook vergrendelen/ontgrendelen, de koffer openen sluiten als je wat verder van de auto staat.

Verder is de EX60 toch een knappe wagen en is mooier afgewerkt en heeft mooier materiaalgebruik dan een BMW iX3. Wat me eventueel toch naar een iX3 zou sturen, zijn juist dergelijke "oplossingen" voor zaken waar niemand een probleem mee had (geen sleutel, geen normale deurgrepen, verplicht glazen dak, afwezigheid van fysieke bedieningsknoppen...).

• marteltor
Ik vind het ook wel jammer dat er niet tenminste 1 sleutel met knoppen wordt geleverd. Soms druk ik hem vast open als kinderen naar auto lopen. Nu zal ik de telefoon moeten pakken, ontgrendelen, app openen, en deur openen. Ook had ik op de Ford Mustang de mogelijkheid met 2 drukken op de sleutel de frunk te openen. Best handig als je veel zooi tilt.

• Xc40p8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:53
marteltor schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Ben benieuwd.

Voor mij voelt het ook wel vervelend. Had een p6 besteld. Gewisseld naar p10, met idee: je leeft maar een keer. En nu blijkt dat ik gewoon die p10 had moeten houden.
Voor mij precies hetzelfde. Dit is nu bij mijn 13e Volvo al de 2e keer. In 2020 werd bij mij als één van de eersten de volledig elektrische XC40P8 geleverd. Vrij vlot daarna werd de prijs met € 5.000,00 verlaagd. Tegemoetkoming van Volvo…0,0.

• joadew
Cerv47 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:44:
Ondertussen zijn er blijkbaar al wat kopers gecontacteerd door Volvo België.

De P6 zal pas vanaf Q2 2027 geleverd worden, zonder enige compensatie. Geen upgrade naar de P10 zoals in Nederland dus.

Ikzelf ben nog niet gecontacteerd.

• marteltor
In België hebben ze al wat marge weergegeven met die "launch Edition".

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:45
Hier ook de mail ontvangen: Uiteindelijk denk ik dat ik 'gewoon' accepteer en dat levertijd niet verder schuift.

Helaas hebben we vanuit Volvo bericht ontvangen dat jouw auto vertraging heeft opgelopen. Dit betekent dat de Volvo EX60 P6 pas in het eerste kwartaal van 2027 geproduceerd zal worden. Gelukkig hebben we vanuit Volvo een aantrekkelijk alternatief aangeboden gekregen. We mogen jouw bestelling kosteloos omzetten naar een P10-uitvoering. Wanneer je hiervoor kiest, kan jouw Volvo EX60 naar verwachting gewoon nog dit jaar worden geleverd. Normaal bedraagt de meerprijs voor de P10-uitvoering € 3.000,-, maar deze wordt in dit geval volledig door Volvo vergoed. Houd er wel rekening mee dat de fiscale waarde van de auto hierdoor met € 3.000,- stijgt.

• Limbids
[...]

Je kunt het proberen, maar dit is natuurlijk hetzelfde verhaal wanneer je net aangeschafte televisie de week erna opeens in de aanbieding is voor de helft van de prijs, gewoon pech hebben - hoe vervelend het ook is. Volvo gaat nooit alle P10 kopers compenseren voor een iets dat eigenlijk geen compensatie is, je hebt vrijwillig en bewust gekocht.

Limbids

• Limbids
juwlez schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:29:
Zonet gebeld door de Volvo dealer. Levering van de P6 plus stond voor november. Blijkbaar is de P6 niet meer leverbaar dit jaar en krijg ik een ‘gratis’ upgrade naar de P10. Eigenlijk ben ik er niet zo blij mee omdat de bijtelling nu uitkomt op 70K. Levering blijft november.

Lease NL.

Edit; zie dat ik niet de eerste ben, paar dagen offline geweest
(Nederland) ik zou zeggen, reken e.e.a. onder de streep uit, want in mijn geval is het verschil in bijtelling 60 euro (op het jaarbedrag), wanneer je rekening houdt met 18% bijtelling in 2026 en 20% bijtelling in 2027.

Limbids

• Limbids
[...]

Heel specifiek worden "alleen" iPhones (vanaf 11), Samsung Galaxy (vanaf S21+) en Pixel Pro (vanaf 6) met UWB geleverd voor keyless entry. Dus ja, je kunt andere telefoons als NFC tag gebruiken, zonder extra kaart, maar mocht je telefoon een keer leeg zijn, dan kom je dus niet in de auto (idem voor UWB natuurlijk).

Dat keyless entry/start dus is voorbehouden aan een specifieke telefoon of een extra aan te schaffen sleutelkastje is wel minder voor een dure Volvo.

Limbids

• Tommie12
Limbids schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:22:
[...]

Heel specifiek worden "alleen" iPhones (vanaf 11), Samsung Galaxy (vanaf S21+) en Pixel Pro (vanaf 6) met UWB geleverd voor keyless entry. Dus ja, je kunt andere telefoons als NFC tag gebruiken, zonder extra kaart, maar mocht je telefoon een keer leeg zijn, dan kom je dus niet in de auto (idem voor UWB natuurlijk).

Dat keyless entry/start dus is voorbehouden aan een specifieke telefoon of een extra aan te schaffen sleutelkastje is wel minder voor een dure Volvo.
Euh... iPhone 11 is nu minstens 6 jaar oud (de rest volg ik niet zo), dus je kan er wel van uit gaan dat de meeste betere telefoons wel UWB hebben.

Het zijn altijd keuzes, en blijkbaar is die UWB nodig om net wat meer veiligheid in te bouwen en te vermijden dat ze te makkelijk met je auto weg rijden (zoals met bluetooth wel makkelijk kon met repeaters).

En ja, je moet je batterij geladen houden, maar daarom heb ik in mijn Tesla ook altijd een sleutelkaart in mijn portefeuille zitten. Je weet nooit.

• Limbids
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Euh... iPhone 11 is nu minstens 6 jaar oud (de rest volg ik niet zo), dus je kan er wel van uit gaan dat de meeste betere telefoons wel UWB hebben.
Nee, alleen de specifiek door mij genoemde merken hebben UWB, andere populaire merken (bijvoorbeeld bij mij OnePlus) hebben geen UWB, ook niet in hun meest recente modellen. Dus zonder iPhone, Galaxy of Pixel, geen keyless entry.

Mocht je op het moment aan het kijken zijn naar een nieuwe telefoon en een EX60 hebben gekocht, hou er rekening mee :)

[ Voor 11% gewijzigd door Limbids op 14-07-2026 09:51 ]

Limbids

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-07 15:35
Vandaag even kunnen rijden met de EX60 P10 AWD. Ondanks dat ik er al in gezeten had toch verrast over de rijpositie en het comfort. Minder SUV, wel heel comfortabel, met goede armsteunen. Het display zat voor mij ook goed ten opzichte van het stuur. Merkte meteen hoe wendbaar de auto wil zijn, echt wel minder log dan een XC60. Next level, maar mag ook wel na 8 jaar natuurlijk. Ook nog even laten rijden; prinsheerlijk achterin en mn maat 45 kan gewoon onder de stoel. Het enige wat me opviel was bandengeluid, maar ja, wat wil je als de rest er niet is of weggefilterd wordt. Lekkere kilometervreter, en gewoon de adaptieve cruise weer op het stuur te bedienenen ipv de hendel naar beneden drukken, zoals bij de EX30 die ik reed.

• BB72
  • Laatst online: 01:16
Bandengeluid is nu eenmaal 1 van de grote ergernissen van het rijden in een EV. Heb wel het idee dat autofabrikanten er niet heel veel rekening mee houden met de banden waarop ze een EV afleveren. Dit kan wel een wereld van verschil betekenen. Mijn ID.4 maakte enorm veel herrie met de Continentals die er bij aflevering onder zaten. Toen deze vervangen moesten worden toch eerst zelf onderzoek gedaan naar "stille" banden. Helaas was ik hierbij gebonden aan een toegestane merkenlijst vanuit de leasemaatschappij. Niet alle merken werden toegestaan. Uiteindelijk in overleg met de VW dealer gekozen voor GoodYear banden. Wat een verademing.

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:46
lmvoo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:24:
Vandaag even kunnen rijden met de EX60 P10 AWD. Ondanks dat ik er al in gezeten had toch verrast over de rijpositie en het comfort. Minder SUV, wel heel comfortabel, met goede armsteunen. Het display zat voor mij ook goed ten opzichte van het stuur. Merkte meteen hoe wendbaar de auto wil zijn, echt wel minder log dan een XC60. Next level, maar mag ook wel na 8 jaar natuurlijk. Ook nog even laten rijden; prinsheerlijk achterin en mn maat 45 kan gewoon onder de stoel. Het enige wat me opviel was bandengeluid, maar ja, wat wil je als de rest er niet is of weggefilterd wordt. Lekkere kilometervreter, en gewoon de adaptieve cruise weer op het stuur te bedienenen ipv de hendel naar beneden drukken, zoals bij de EX30 die ik reed.
Vreemd want ik dacht dat erin de ex60 active noise cancellation is dat deze geluiden zou moeten maskeren. Ook de reden dat ik voor deze niet voor gelamineerd glas voorin ben gegaan.

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-07 10:45
joadew schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:25:
[...]

Ondertussen zijn er blijkbaar al wat kopers gecontacteerd door Volvo België.

De P6 zal pas vanaf Q2 2027 geleverd worden, zonder enige compensatie. Geen upgrade naar de P10 zoals in Nederland dus.

Ikzelf ben nog niet gecontacteerd.
Ik kan zelf bevestigen ondertussen, vandaag telefoon gekregen. Verwachte leverdatum is nu eind Q1.

• lmvoo
tn-fr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Vreemd want ik dacht dat erin de ex60 active noise cancellation is dat deze geluiden zou moeten maskeren. Ook de reden dat ik voor deze niet voor gelamineerd glas voorin ben gegaan.
Het was een Ultra met de grootste wielen. Het viel me op toen ik even achterin zat en gereden werd. Maar het is zeker stiller dan een EX40, dus goed teken :)

• Rudi L
marteltor schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 00:10:
In België hebben ze al wat marge weergegeven met die "launch Edition".
En hij is er 1000 € goedkoper.

• mallekrummel
lmvoo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:59:
[...]

Het was een Ultra met de grootste wielen. Het viel me op toen ik even achterin zat en gereden werd. Maar het is zeker stiller dan een EX40, dus goed teken :)
In alle YouTube testritten die ik gezien heb (en dat zijn er best veel) wordt de absurde stilte in de EX60 juist geroemd. Wonderlijk dat 1 van de eersten die een proefrit gemaakt heeft dat geheel anders beleeft? 🤷🏻‍♂️

• lmvoo
mallekrummel schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:11:
[...]

In alle YouTube testritten die ik gezien heb (en dat zijn er best veel) wordt de absurde stilte in de EX60 juist geroemd. Wonderlijk dat 1 van de eersten die een proefrit gemaakt heeft dat geheel anders beleeft? 🤷🏻‍♂️
Oordeel vooral zelf. Het stoorde me niet, de auto is ook heel stil, je hoort niets anders dan banden haha

• marijnimouse
[...]

Hoi Tommie, heb je in principe gelijk in, maar ik neem als ik met de auto ga ook altijd mijn huissleutels mee en op deze manier kan ik nooit met de auto weg zonder huissleutel. Wellicht "old school" maar ik hoor regelmatig van mensen die het enkel met de telefoon doen, dat ze de huissleutel vergeten en zo niet meer binnen komen, vandaar.

• marijnimouse
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Dat laatste gaat niet werken, want de P6 is gewoon leverbaar, enkel niet meer dit jaar. Dus als je nu bewust een P6 besteld, zal de dealer je vertellen dat het Q1 2027 gaat worden.

• mallekrummel
lmvoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Oordeel vooral zelf. Het stoorde me niet, de auto is ook heel stil, je hoort niets anders dan banden haha
Dat is dus waarschijnlijk de reden dat je banden hoort, in andere auto's wordt het bandengeluid overstemd.

• HKBau
Weet iemand of de EX60 bij aflevering met SCM klasse 3 keuring en certificaat komt?

Staat bij mij niet in de opdrachtbevestiging. Heb het bij de dealer nagevraagd en na 3 maanden nog steeds geen antwoord hierop gekregen

• mallekrummel
HKBau schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:25:
Weet iemand of de EX60 bij aflevering met SCM klasse 3 keuring en certificaat komt?

Staat bij mij niet in de opdrachtbevestiging. Heb het bij de dealer nagevraagd en na 3 maanden nog steeds geen antwoord hierop gekregen
Ik heb het onderstaande antwoord van mijn dealer gehad (ultra uitvoering);

"De auto is voorzien van Volvo Guard Alarm wat we kunnen afmelden als een alarm klasse 3 systeem."

• Rudi L
lmvoo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:24:
Ik heb hem vandaag ook mogen rijden. Volledig akkoord met bovenstaande, echter van bandengeluid heb ik niets gemerkt. Alle verwachtingen werden ingelost en zelfs overtroffen!

• MathiAs91
  • Laatst online: 17-07 15:52
Gisteren ook (eindelijk) testrit kunnen doen, verwachtingen zijn bij mij ook overtroffen.. Zeer aangename wagen om mee te rijden en full power wanneer nodig (P10). Rustgevend interieur en zeer degelijke afwerking, maar het was natuurlijk ultra-versie met Nappa-leder.
Zelf heb ik de P10 in plus-uitvoering launch edition besteld met enkele opties (trekhaak, ventilerende zetels en winter pack), onyx black en charcoal nordico bekleding. De wagen zou begin december (besteld eind maart) geleverd worden, vermoedelijk dus wel pas ingeschreven in januari. In bijlage foto's van de demowagen: aangenaam verrast van de versie in het zwart, was de eerste keer dat ik hem zo zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI8zRTJ0AhzU3hB8gbT3-VVAjgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dh261okDzgdV3ASQWt191mXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtFB_GCMPyOjKbChf_Vt0bGRK9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaVBUc2UzcrFLL5nrzTkHqgI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx8BkRbjNVjZdmCj0fSmM_E8ONc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClGKChAIvTfMW7mEucpaOUqh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT8_w1o5PPMs5nbKGm8O01Ic8Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVdNFjQX4Vo60Mn5WQeq0eZN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyggIbaGnt-dpW7l270BgUo8CpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRalRTXNLnA64YKIsm7JrMOf.jpg?f=fotoalbum_large

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik kreeg net telefoontje over mijn P12 Ultra bestelling. Juni 2027 staat er nu voor. Dat was Jul/Aug. Ik hoop het voor de zomervakantie volgend jaar.

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Snow_King schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:56:
Ik kreeg net telefoontje over mijn P12 Ultra bestelling. Juni 2027 staat er nu voor. Dat was Jul/Aug. Ik hoop het voor de zomervakantie volgend jaar.
NL of België? Wanneer besteld?

[ Voor 3% gewijzigd door peeweeherman op 17-07-2026 20:12 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

peeweeherman schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:11:
[...]

NL of België? Wanneer besteld?
NL en besteld op 30-03-2026

• Martin123t
~
MathiAs91 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:16:
[...]
Zelf heb ik de P10 in plus-uitvoering launch edition besteld met enkele opties (trekhaak, ventilerende zetels en winter pack), onyx black en charcoal nordico bekleding. [...]
Launch en winterpack zegt mij niet zoveel. Heb ik iets gemist? Wat houdt winter pack in? Heb dat bij configureren niet gezien volgens mij. (Wij bestelden een P10 Plus)

• marteltor
Martin123t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:01:
~
[...]

Launch en winterpack zegt mij niet zoveel. Heb ik iets gemist? Wat houdt winter pack in? Heb dat bij configureren niet gezien volgens mij. (Wij bestelden een P10 Plus)
Winterpack is iets Belgisch. In nederland krijg je dat er standaard bij.

Launch Edition is ook Belgisch iets.

• marijnimouse
Ik zie op de Volvo site dat je nu ook een Climate pack kan bestellen, kost niets. Dan krijg je stuurwielverwarming, verwarmde ruitensproeiers en achterbank verwarming. Was eerst standaard, lijkt er op dat je dit nu los er bij moet bestellen. Heb de dealer om duidelijkheid gevraagd.

• marijnimouse
marteltor schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:10:
[...]

Winterpack is iets Belgisch. In nederland krijg je dat er standaard bij.

Launch Edition is ook Belgisch iets.
Lijkt er op dat ze dit veranderd hebben in een climate pack wat je erbij moet bestellen, maar wel gratis is. Vreemd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBDDV54AoDZIJs3WJ6c2M_pGeU4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e1sg5x7HtKr3xFRljXQFnPeV.jpg?f=user_large

• Rudi L
marijnimouse schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:17:
[...]

Lijkt er op dat ze dit veranderd hebben in een climate pack wat je erbij moet bestellen, maar wel gratis is. Vreemd...

[Afbeelding]
Heb mijn bestelbon eens nagekeken: climate pack hebben ze er bij op gezet zonder dat ik dat aangegeven had…gelukkig!

• marteltor
Net korte proefrit gemaakt met een P10 Ultra op 22 inch. Wat een heerlijke wagen. Het comfort is echt heel goed. En, zeker op harde stand, is de auto wat mij betreft niet te soft. Blij met de keus :)

• Electromonkey
marijnimouse schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:13:
Ik zie op de Volvo site dat je nu ook een Climate pack kan bestellen, kost niets. Dan krijg je stuurwielverwarming, verwarmde ruitensproeiers en achterbank verwarming. Was eerst standaard, lijkt er op dat je dit nu los er bij moet bestellen. Heb de dealer om duidelijkheid gevraagd.
Apart! Kan zweren dat dit vorige week nog standaard was. Heb het eens nagevraagd bij de dealer. Zonder deze opties is niet ideaal.

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-07 09:12
Gisteren proef mogen rijden in een zwarte EX60 P10 ultra.

Wat een zalige wagen. Erg stil met het gelamineerde glas en dan ook even de B&W goe getest. Magistraal!.

Vermogen te over, enkel op range en standaard gereden. Onderstel is comfortabel zonder slap te zijn, op de belgische wegen enkel in comfort en standaard getest.

Stoelen zitten heerlijk en dispays zijn goed leesbaar en bedienbaar :)

Erg blij met mijn keuze voor de P10 in ultra uitvoering!

De P6 schijnt flink vertraging te hebben, de leverancier van de kabelboom kan niet (voldoende) leveren. Vandaar dat Volvo die productieslots vult met P10 orders.

• HKBau
mallekrummel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Ik heb het onderstaande antwoord van mijn dealer gehad (ultra uitvoering);

"De auto is voorzien van Volvo Guard Alarm wat we kunnen afmelden als een alarm klasse 3 systeem."
Een vriend van mij heeft nog naar KIWA gebeld. Zij zeggen dat de de Volvo EX60 op dit moment nog niet voldoet aan de voorwaarden voor een SCM certificaat. Denk dat de importeur waarschijnlijk nog een en ander moet regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door HKBau op 20-07-2026 08:14 ]

• Ficusforever22
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHGsWEeamiYjwS4jXZbTnVN5JKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXUhF2bL7C47Od6J0JAgcPTM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pJiCHVVAK-vGbBqJ-OqkX5NNuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvuiQntgLbe70IMJZ1qTfY4K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTTzMwotCAJG5a4sq8e67DS8mEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4RXnbFVzGVBDFDngtmRvEEp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G2U45iL-8r8vadlH-QAFsIVdDY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qupQP8ITdpgyc0irGNhvLWJr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhRXG6LBNP_xrBiqkJWX4snx6Bc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6gdlRifjn9pn9c1yV1yl8u4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRimzf9XU-9I4T2vLQ7mrC_b8dA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXazAeMOw65qMfqBIgF49MPb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_ydi_tMJsp9hMz2JgkQ7k0-B6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRuvEKjQcJWpMikB3ieKsYZK.jpg?f=fotoalbum_tile

Zojuist proef kunnen rijden in deze P10 Ultra - de achterbanden zijn net een andere maat dan voor - vond de onderstel afstemming het prettigste in de ‘hardste’ afstelling, rijd nu een BMW IX3 (2021). Even opletten wanneer je bijrijder lange benen heeft, het loopt daar sneller schuin omhoog dan in andere auto’s. Achterin erg veel ruimte voor passagiers, het ‘bakje’ in het midden is een beetje apart, uitneembaar maar waarom?

• lmvoo
Ficusforever22 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:13:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Zojuist proef kunnen rijden in deze P10 Ultra - de achterbanden zijn net een andere maat dan voor - vond de onderstel afstemming het prettigste in de ‘hardste’ afstelling, rijd nu een BMW IX3 (2021). Even opletten wanneer je bijrijder lange benen heeft, het loopt daar sneller schuin omhoog dan in andere auto’s. Achterin erg veel ruimte voor passagiers, het ‘bakje’ in het midden is een beetje apart, uitneembaar maar waarom?
I see faces haha. Wel mooi met 60W USB lader. Dat bakje: ik denk wel handig om te kunnen legen, voor zover je er iets in stopt.

• marteltor
[Afbeelding]

Wat was nu je afdronk van het geheel? :)

• Ficusforever22
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:39
marteltor schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:08:
[...]

Wat was nu je afdronk van het geheel? :)
Dat de EX60 een volwaardige ‘next gen’ EV opvolger is voor mijn huidige auto - hij voelt volwassen aan qua rijgedrag, software en als totaalpakket! Oh heb ook het remmen nog even goed getest, geen rare overgangen tussen regeneratie en de mechanische remmen kunnen vinden, was erg soepel!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[Afbeelding]

In mijn V90 heb ik in alle opbergbakjes een losse rubberen bodem liggen die je er zo uit haalt. Enorm handig om de boel schoon te maken, mogelijk is dat hier ook de reden?

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:19
Gisteren een half uur kunnen rijden in de P10 Ultra bij Hedin Almere. Lekkere auto, wel echt een vrachtschip. Voorruit is relatief klein lijkt het. De buitenspiegels waren overigens stuk (klapten steeds open en dicht en konden niet worden afgesteld) en de cruise control werkte ook niet |:(

Ohwja: mijn vrouw vind het de lelijkste Volvo die er is :+

[ Voor 9% gewijzigd door juwlez op 23-07-2026 15:03 ]

• marteltor
juwlez schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:02:
Gisteren een half uur kunnen rijden in de P10 Ultra bij Hedin Almere. Lekkere auto, wel echt een vrachtschip. Voorruit is relatief klein lijkt het. De buitenspiegels waren overigens stuk (klapten steeds open en dicht en konden niet worden afgesteld) en de cruise control werkte ook niet |:(

Lengte valt wel mee toch? 1 cm groter dan een model y volgens google. En een VW ID7 is 16cm langer.

Ik vond de voorruit erg fijn. Ik ben lang en had goed zicht. Bij de Zeekr 7GT werd mn zicht geblokkeerd door de binnenspiegel en dat was bij de EX60 zeker niet zo.

Jammer dat je issues hebt ervaren. Bij mijn proefrit geen enkel issue gehad.

• Tommie12
juwlez schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:02:

Hebben wij dezelfde vrouw?

Buitenkant ben ik niet echt kapot van, maar de binnenkant in een lichte kleur vind ik hemels, en nog altijd heel zweeds van inslag.

Als ik rij zie ik de buitenkant toch niet.

• Tommie12
marteltor schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Lengte valt wel mee toch? 1 cm groter dan een model y volgens google. En een VW ID7 is 16cm langer.

Ik vond de voorruit erg fijn. Ik ben lang en had goed zicht. Bij de Zeekr 7GT werd mn zicht geblokkeerd door de binnenspiegel en dat was bij de EX60 zeker niet zo.

Jammer dat je issues hebt ervaren. Bij mijn proefrit geen enkel issue gehad.
Hoe vind je de adaptive cruise en eventueel de lane change? Gaat dat beter dan bij een Tesla (als je ooit Tesla had)?

• Tulster
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:22
Mijn dealer belde gisteren of ik in plaats van de geplande proefrit de auto met sluitingstijd wilde ophalen om hem vanochtend terug te brengen. Uiteraard dit aanbod graag aangenomen, werd enorm gewaardeerd!

Heb de auto dus goed aan de tand kunnen voelen en moet zeggen: wat een heerlijke auto. Rijgedrag, wegligging, vermogen, allemaal dik in orde.

Het vermogen in combinatie met het gevoelige pedaal is wellicht zelfs wat veel, maar ach er zijn ergere dingen (of range mode :+ ).

Qua looks ook helemaal super, van binnen voelt alles premium aan zoals je mag verwachten.

Ook de software voelde erg volwassen aan (in tegenstelling tot mijn Q8 Etron). Werkt lekker en soepel, alles eenvoudig te vinden. Paar kleine (zeur)puntjes:
  • De keycard is een onding. Heb tot 4x toe gehad dat de auto niet wilde starten omdat hij geen sleutel herkende. Ook meermaals gehad dat de auto open gaat (en lampen aan) als het meubel waar de card op ligt, beweegt. De dealer gaf aan dat enerzijds de gevoeligheid nog in te stellen is en gebruik met de telefoon veel prettiger werkt.
  • Ik heb 1 keer gehad dat alle schermen uitvielen, terwijl ik 80km/u reed. Erg vreemd, maar gelukkig starte het wel snel weer op (seconde of 5a10 zwart). De dealer gaf aan dit nog niet te hebben gehoord en hier mee aan de slag te gaan.
  • Er lijkt nog iets fout te gaan als je een kinderstoel met isofix bevestigt. De gordeldetectie wordt dan niet uitgeschakeld waardoor je de hele rit in gepiep zit. Goede nieuws is wel dat het op een gegeven moment op houdt, maar knullig is het wel. Dealer ging dit ook doorgeven.
Als laatste een persoonlijk punt (kwestie van smaak wellicht): de active noise canceling.

De auto is stil, maar is het niet té stil? Ik vond het op een gegeven moment wat vervelend worden en heb een raampje open gedaan voor minder stilte. Mijn partner (die gevoelig is voor wagenziekte) had er veel last van. Je krijgt eigenlijk geen enkele feedback van acceleratie of afremmen en dit is erg onnatuurlijk icm met de beweging die je lichaam wel voelt. Heb dit in alle elektrische auto’s die ik heb gereden nog nooit zo meegemaakt.

Het is super knap gedaan (vanuit engineering perspectief), maar ik twijfel enorm aan het praktisch nut. Zeker als je gevoelig bent voor wagenziekte.

De dealer gaat uitzoeken of dit systeem uit kan, want dit zou voor mij anders wel een breekpunt kunnen worden. Dit zou enorm jammer zijn want voor de rest is de auto werkelijk een droom die uitkomt!
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste