WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De 20inch velgen hebben inderdaad inzetstuks (Dit geld ook voor de 21inch 6-Spoke Matt / Glossy Black Diamond Cut velgen en de 5-Spoke Glossy Black/ Matt Graphite Diamond Cut)JustTrying schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:47:
[...]
Zeer benieuwd hoe dat er dan uit gaat zien en of ik de standaard 20" velg dan wel mooi kan vinden..
(80005155)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tHQPEGZspOpmoGeJpIAUQLdN.jpg?f=user_large)
(80051475)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pcPUZVD6zvO4hXMsNXN9GrSm.jpg?f=user_large)
Hier een voorbeeld van een zilveren velg zonder inzet stukken. (80040559)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M9qJnwcvVDrKDjWhX0Vq7SGu.jpg?f=user_large)
Informatie van https://www.vstore.nl/
Theflying
Ik heb het liefste een long range, 680 pk is toch complete onzin? Naast dat het particulier ook nog moeilijk te verzekeren is.
Ik vraag me af waarom je niet die combinatie zou kunnen kiezen.
Dat is eigenlijk al meteen een stuk mooier, dank voor de info!Theflying schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:35:
[...]
De 20inch velgen hebben inderdaad inzetstuks (Dit geld ook voor de 21inch 6-Spoke Matt / Glossy Black Diamond Cut velgen en de 5-Spoke Glossy Black/ Matt Graphite Diamond Cut)
(80005155)
[Afbeelding]
(80051475)
[Afbeelding]
Hier een voorbeeld van een zilveren velg zonder inzet stukken. (80040559)
[Afbeelding]
Informatie van https://www.vstore.nl/
De achterwielaandrijver met de grootste accu heeft wat mij betreft dus enkel voordelen:
- Goedkoper dan de P12 in aanschaf
- Goedkoper dan de P12 in de verzekering
- Goedkoper dan de P12 in de wegenbelasting? (Kan misschien net in een lagere klasse vallen).
- Grotere range dan de P12
- Lager energiekosten dan de P12
- Grotere frunk dan de P12
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hopelijk komen er tzt een soort van “extended range” versies van zowel de P6 als de P10 met daarin de batterij van de P12.
Prive aankoop of via leasemaatschappij?Vincent Meijer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:33:
Ik ben bij de lokale dealer geweest voor een offerte van de P12 ultra. Met heel veel moeite kreeg ik 3,5% korting. Wat zijn jullie ervaringen?
Privé aankoop.marteltor schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:46:
[...]
Prive aankoop of via leasemaatschappij?
Ik heb het gevoel dat in dit segment er is weinig interesse van de fabrikanten voor privé kopers. Veel makkelijker auto's aan lease maatschappijen verkopen.
Als je als privé zo een auto wilt kopen dan moet je de volledige bedrag ophoesten. Wat ga je doen, een Kia kopen?
Regel 3+4 zijn idd de all seasons, inderdaad van Michelin zoals ik al had voorspeld.
Hoe kom je aan deze tabel?
Een configuratie aangemaakt (van de plus versie), en deze opgeslagen als pdf.Andrehj schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:25:
@Amedee7
Regel 3+4 zijn idd de all seasons, inderdaad van Michelin zoals ik al had voorspeld.
Hoe kom je aan deze tabel?
Tot mijn verbazing stond deze tabel onderaan in dit document.
:strip_exif()/f/image/9TyLsut8ZQKe1bwSv5BHO69I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EVcblhqU1x5nlVSZ9Jcd0ks2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5DQtJnXbsHtjtFngvm4ZW4EZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PkUbPvOERPmfTM6b1SeOyY1A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2xw1FUYACV0HRM67RMbx0adz.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, en de frunk:
[ Voor 8% gewijzigd door dnhelle op 20-02-2026 17:18 ]
Zo op die eerste foto vind ik de achterkant van de wagen er nog niet eens heel saai uitzien.. blijft voor mij wel de saaiste kant om tegenaan te kijken..dnhelle schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:45:
Vandaag bij Celis in Hasselt geweest. Een p12 met wool interieur, aurora silver. 800 man op bezoek in 4 uur tijd, drukke boel maar toch kunnen proefzitten, voelen en kijken. Achterbank verstelbaar comfortabel, eigenlijk geen negatieve opmerkingen!
[Afbeelding]
Dank voor de foto's!
Ik was er vanochtend ook. Inderdaad erg veel belangstelling. Ik vond het een zeer geslaagde auto.dnhelle schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:45:
Vandaag bij Celis in Hasselt geweest. Een p12 met wool interieur, aurora silver. 800 man op bezoek in 4 uur tijd, drukke boel maar toch kunnen proefzitten, voelen en kijken. Achterbank verstelbaar comfortabel, eigenlijk geen negatieve opmerkingen!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oh, en de frunk:
[Afbeelding]
Vooral de zitpositie voor de bestuurder heb ik nog niet eerder zo goed ervaren in een EV. Zowel ik (1,95 m) als mijn vrouw (1,65 m) konden allebei een goede zitpositie vinden. Dat is iets wat we niet vaak tegenkomen.
Ik kon ook goed achter mezelf zitten en mijn knieën zaten niet in mijn nek als ik achterin plaatsnam.
Het multimediasysteem (voor zover ik kon testen) werkte vlot. Opbergruimtes zijn er niet in overvloed, dus dat is even wennen. Met de kinderen hebben we altijd veel spullen bij ons die we onderweg in allerlei vakjes bewaren. Mijn vrouw was daarentegen erg blij met het middelste vak op de bodem voor haar tas.
De kofferruimte was erg ruim en dieper dan we hadden verwacht. De frunk biedt ook voldoende ruimte voor een laadkabel.
De deurontgrendeling met de “vinnen” werkt goed en ik was er snel aan gewend. Het stuur is klein, maar dat vond ik bij Peugeot ook prettig, en dat geldt voor mij ook bij Volvo. De Vilt-achtige inleg in de vakken van het interieur van de demo-auto zagen er al redelijk gehavend uit. Ik weet niet of dit kwam doordat het een prototype was, maar het viel wel op. Wij gaan sowieso voor een zwart interieur, welliicht dat het hier minder in opvalt.
We zijn daarna ook meteen doorgereden naar Zeekr in Zeist voor een proefrit in een 7X Privilege. Op zich geen verkeerde auto, maar de hele ervaring bij de dealer/locatie was op zijn zachtst gezegd bijzonder. Voor ons is Zeist 1,5 uur rijden en een servicepunt dichter bij huis (Nederweert) is voor ons belangrijk. Na wat doorvragen kwamen we er echter achter dat de auto bij problemen, buiten normaal onderhoud, alsnog naar Zeist moet. Heb je onderweg problemen en kunnen ze het niet direct oplossen, dan gaat de auto dus ook daarheen.
Verder kwam het personeel ongeïnteresseerd over (veel op de telefoon), en ze konden bijna geen antwoord geven op vragen, zelfs niet over zaken die letterlijk in hun eigen voorwaarden stonden (zoals de halfjaarlijkse lakinspectie om aan de lakgarantie te voldoen).
Vandaag hebben we daarom meteen een afspraak gemaakt om morgen langs te gaan bij de dealer om de bestelling van de Volvo EX60 in gang te zetten. We hebben toch meer vertrouwen in de service van Volvo, ondanks de kortere garantieperiode.
[ Voor 23% gewijzigd door Theflying op 20-02-2026 22:33 ]
Theflying
Ik kom van een id4 met 400km range in praktijk dus ga er qua range en vermogen sowieso op vooruit.
Wij gaan de Volvo EX60 aanschaffen voor de langere termijn (8–10 jaar). Daarom is garantie voor ons een belangrijk punt en stond de Zeekr 7X ook serieus op onze shortlist. Maar uiteindelijk heb je weinig aan een lange garantie als je geen vertrouwen hebt in de service erachter.dnhelle schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:43:
Voor mij was dit ook de lakmoesproef of ik zou willen bestellen ja of nee. De klantvriendelijkheid en expertise van de volvo heren was prima, al ga ik gewoon leasen. Uiteindelijk twijfel ik nog tussen plus/ultra in P6 uitvoering, maar sowieso met Cardamom Nordico met ventilatie in het interieur Charcoal, Forest lake buitenkant, de 22" velgen én de extra getinte ruiten. Misschien nog pilot Assist..
Ik kom van een id4 met 400km range in praktijk dus ga er qua range en vermogen sowieso op vooruit.
Wij gaan zelf voor de P10 Plus met Charcoal interieur, inclusief geventileerde stoelen in Nordico Charcoal. Daarnaast kiezen we voor 20 inch wielen, Pilot Assist, het Dark exterieurthema en een trekhaak. In een later stadium willen we de achterramen laten blinderen en mogelijk ook een zonwerende folie op het panoramadak aanbrengen. Andere velgen komen eventueel ook nog, maar dat zien we later wel. We proberen de cataloguswaarde bewust wat lager te houden in verband met de bijtelling.
Ik moet wel toegeven dat ik de kleur van de demo-auto eigenlijk het minst mooi vond van alle beschikbare kleuren. Forest Lake en Denim Blue vonden wij persoonlijk erg gaaf. Toch sprong het zwart (zoals op de EX40 die ernaast stond) er voor ons echt uit. Daarom wordt onze EX60 ook uitgevoerd in Onyx Black.
Theflying
Wanneer je dan van een ID4 af komt is de EX60 ook wel een auto die minimaal 1,5 zoveel kost dan de ID4. Wellicht een wat krom vergelijk.dnhelle schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:43:
Voor mij was dit ook de lakmoesproef of ik zou willen bestellen ja of nee. De klantvriendelijkheid en expertise van de volvo heren was prima, al ga ik gewoon leasen. Uiteindelijk twijfel ik nog tussen plus/ultra in P6 uitvoering, maar sowieso met Cardamom Nordico met ventilatie in het interieur Charcoal, Forest lake buitenkant, de 22" velgen én de extra getinte ruiten. Misschien nog pilot Assist..
Ik kom van een Enyaq 80 sportline uit 2021, die was destijds 50k, en dat was de mooiste uitvoeriing, voor de Ex60 ga ik tegen hogre bijtelling minimaal 68k kwijt zijn...
Kleur Forest Lake met als interieur Tailored wool blend Dawn.
Opties, voor zover mogelijk op de ultra uitvoering; Park Pilot Assist, Extra getint glas achter, Trekhaak.
We hadden graag all season banden mee besteld maar die kwamen volledig op eigen rekening.
Levering was mogelijk in januari maar in overleg op eind maart gezet, omdat onze huidige XC40 in mei ingeleverd moet worden.
De P12 wordt eigendom, geen lease meer.
Onze korting ivm geen inruil kwam, met moeite, op 4%.Vincent Meijer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:33:
Ik ben bij de lokale dealer geweest voor een offerte van de P12 ultra. Met heel veel moeite kreeg ik 3,5% korting. Wat zijn jullie ervaringen?
Niet helemaal: na 5 jaar Audi etron oriënteer ik me al een tijdje. 6 maand xc40 recharge, en nu 3 maand id4 ;-)JustTrying schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:21:
[...]
Wanneer je dan van een ID4 af komt is de EX60 ook wel een auto die minimaal 1,5 zoveel kost dan de ID4. Wellicht een wat krom vergelijk.
Theflying
Door van Roosmalen werd ik helemaal platgespamd met overal reclame op de socials, toen maar eens ergens op geklikt en kon ik voor zaterdag (maar voor morgen ook) een proefrit inplannen met de EX60. Lijkt me eerlijk gezegd vrij sterk omdat de wagen in Nederland nog niet eens in een showroom staat, of heb ik afgelopen weekend iets gemist?cd2013 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:04:
Weet iemand wanneer er een (P12) model daadwerkelijk te testrijden is? Ik zou hem graag tegen de nieuwe iX3 afzetten.
Wat ik tot nu toe heb begrepen, is dat dit naar alle waarschijnlijkheid niet vóór de zomer zal zijn voor de P6 en P10. Wat je vaak ziet, is dat enkele weken of dagen voordat de eerste auto’s bij klanten worden afgeleverd, een select aantal dealers al een exemplaar in de showroom heeft staan. Dit zagen we bijvoorbeeld ook bij de BMW iX3 en de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. De vraag is dan nog of proefritten direct mogelijk zijn, want meestal duurt het daarna nog even voordat dealers de auto daadwerkelijk meegeven voor een proefrit.JustTrying schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:08:
[...]
Door van Roosmalen werd ik helemaal platgespamd met overal reclame op de socials, toen maar eens ergens op geklikt en kon ik voor zaterdag (maar voor morgen ook) een proefrit inplannen met de EX60. Lijkt me eerlijk gezegd vrij sterk omdat de wagen in Nederland nog niet eens in een showroom staat, of heb ik afgelopen weekend iets gemist?
Voor de P12 verwacht ik persoonlijk niet dat deze eerder dan november of december beschikbaar zal zijn omdat deze productie veel later start. Tegelijk denk ik dat je met de P10 al een redelijk goed beeld krijgt. Gewicht, vermogen en onderstel liggen immers niet heel ver uit elkaar.
De eerste persreviews verwacht ik ook niet eerder dan medio april of mei. Wel heb ik berichten gelezen dat de eerste Volvo EX60 inmiddels geproduceerd worden. Dit zijn dan auto’s voor showrooms en de pers. De EX60-modellen die nu rondrijden, zijn nog pre-productieauto’s. Deze zijn niet bedoeld voor verkoop of reviews en worden vaak deels met de hand geassembleerd.
Theflying
Kan niet kloppen. Volvo Nederland doet pas introducties vanaf mid April, en dan is het nog niet eens een proefrit.JustTrying schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:08:
[...]
Door van Roosmalen werd ik helemaal platgespamd met overal reclame op de socials, toen maar eens ergens op geklikt en kon ik voor zaterdag (maar voor morgen ook) een proefrit inplannen met de EX60. Lijkt me eerlijk gezegd vrij sterk omdat de wagen in Nederland nog niet eens in een showroom staat, of heb ik afgelopen weekend iets gemist?
De productie van het P12 model start pas in week 51 2026.cd2013 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:04:
Weet iemand wanneer er een (P12) model daadwerkelijk te testrijden is? Ik zou hem graag tegen de nieuwe iX3 afzetten.
https://nos.nl/artikel/26...aalindustrie-verduurzamen
Ik heb de P12 plus bestelt en deze wordt in week 52 (is via lease, dus waarschijnlijk januari) geleverd.mallekrummel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:02:
[...]
De productie van het P12 model start pas in week 51 2026.
Levering zou begin november zijn.
Twijfel nog wel om het aan te passen naar een P10. Dat kost me 60e netto in de maand meer.
Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl
Je hebt gelijk. Bestelling aangepast naar P10peeweeherman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:02:
Dat is toch geen geld voor AWD, adaptief onderstel en extra rijbereik 😀. Ik heb net via inkoop offertes op laten vragen, hoop dat een P12 plus met een paar kleine extra’s haalbaar is 😅
Er is een optie van €1000 om dit te verdonkeren maar ik kan nergens vinden of er ook zonder deze optie iets voorzien is om fel zonlicht tegen te houden (speciale coating of iets dergelijks). Persoonlijk heb ik er 0.0 ervaring mee.
Op de foto's zie ik wel dat het dak eerder wit is en niet volledig transparant. Iemand een idee hoe dit precies zit?
[ Voor 9% gewijzigd door HierarchyHero op 26-02-2026 22:04 ]
In de Enyaq zit ook een panoramisch dak dat je niet kan verduisteren of afdekken. En het gaat om best donker glas dan ook nog. Toch gaat dit goed in de zomer. Zolang ze het hittewerend maken, blijft je enige zorg eraan te denken om je auto voor te koelen in de zomerHierarchyHero schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:52:
ik zit nog steeds verveeld met het standaard panorama dak op de ex60, met name bij fel zonlicht.
Er is een optie van €1000 om dit te verdonkeren maar ik kan nergens vinden of er ook zonder deze optie iets voorzien is om fel zonlicht tegen te houden (speciale coating of iets dergelijks). Persoonlijk heb ik er 0.0 ervaring mee.
Op de foto's zie ik wel dat het dak eerder wit is en niet volledig transparant. Iemand een idee hoe dit precies zit?
Je kan natuurlijk een hoes dinges kopen die je erin klikt als het tegenvalt, of laten wrappen als het nodig is...HierarchyHero schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:52:
ik zit nog steeds verveeld met het standaard panorama dak op de ex60, met name bij fel zonlicht.
Onderstaande tekst komt van de Volvo website af over het panoramadak.
Het donker getinte, akoestisch gelaagd glas blokkeert ongeveer 80 procent van de warmte van de zon en tot 99,9 procent van de UV-stralen, terwijl een infraroodlaag de schittering vermindert om u comfortabel te houden op zonnige dagen.
Of het hier om UV-A en/of UV-B filtering gaat weet ik niet precies.
Bij Involve.nl kan je al filteren op de EX60 en een hoop opties/accessoires bestellen waaronder een Zonwering voor panoramadak (Onderdeelnummer: 80019137) (kijkend naar KVK nummer is dit Volvo Rutten in Venlo)
Theflying
bedankt, ik heb ook gezocht op de volvo site maar ik kon er werkelijk niets over terugvinden. Waarschijnlijk niet goed gezochtTheflying schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:05:
Ik moet toegeven, ben niet helemaal thuis binnen het Elektrochromatisch glas maar ben benieuwd hoe lang de levensduur is (en wat de kosten zijn om het vervangen als het niet meer werkt.) Wellicht dat het niet meer is dan een folie.
Onderstaande tekst komt van de Volvo website af over het panoramadak.
Het donker getinte, akoestisch gelaagd glas blokkeert ongeveer 80 procent van de warmte van de zon en tot 99,9 procent van de UV-stralen, terwijl een infraroodlaag de schittering vermindert om u comfortabel te houden op zonnige dagen.
Of het hier om UV-A en/of UV-B filtering gaat weet ik niet precies.
Bij Involve.nl kan je al filteren op de EX60 en een hoop opties/accessoires bestellen waaronder een Zonwering voor panoramadak (Onderdeelnummer: 80019137) (kijkend naar KVK nummer is dit Volvo Rutten in Venlo)
Het staat inderdaad goed weggestopt en herrinneerde mij dat het ergens stond:HierarchyHero schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:37:
[...]
bedankt, ik heb ook gezocht op de volvo site maar ik kon er werkelijk niets over terugvinden. Waarschijnlijk niet goed gezocht
https://www.volvocars.com...electric/interior-design/
En dan ga je naar "Interieuraccenten" en dan klik je op de Elektrochromatisch glas. Het eerste stuk gaat over de panoramadak algemeen.
Theflying
Ik wacht zelf op de Cross Country P12 Ultra. Benieuwd wanneer die te bestellen is...
[ Voor 34% gewijzigd door Renoo op 02-03-2026 12:24 ]
Ik krijg inderdaad nu ook een reactie dat proefritten pas vanaf de zomer mogelijk zijn, het is dus aankondigen, en een half jaar later in de showroom en proefritten, ergens halverwege dan een roadshow langs de dealers.marteltor schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:44:
[...]
Kan niet kloppen. Volvo Nederland doet pas introducties vanaf mid April, en dan is het nog niet eens een proefrit.
De P6 komt met de standaard demping en de P10 en P12 komt met het adaptieve onderstel.Mauvo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:10:
Twijfel tussen de P6 en P10. Waar is te zien dat de P10 standaard een adaptief onderstel heeft? Kan ik zo snel niet terugvinden.
/f/image/qjTT2f3I8j8NEVpVKtaAif7c.png?f=fotoalbum_large)
Uit de folder van de EX60
Technische omschrijving
/f/image/Rs1mXwK9oDXPR5mWC6ueZB43.png?f=fotoalbum_large)
Uit de technische specificaties datablad
Theflying
Volgens mij metallic lak en donkere ramen achter. Andere zaken zijn weer anders, zit geen winter pack in en zwarte exterieur accenten kosten ook geld. Is deze alleen in België leverbaar?Renoo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:22:
Lijkt nu een launch edition te zijn. Kan alleen niet zien wat daar nu extra bij zit.
…
Maar wel duizenden euros goedkoper. Voor zover ik weet niet in NL te krijgen.peeweeherman schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:32:
[...]
Volgens mij metallic lak en donkere ramen achter. Andere zaken zijn weer anders, zit geen winter pack in en zwarte exterieur accenten kosten ook geld. Is deze alleen in België leverbaar?
Dit zette me ook aan het denken/rekenen, maar hou het toch bij de P6 Plusmarteltor schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:22:
Heb gisteren akkoord gegeven op een P6 Plus, met donkere ramen en donkere accenten, in forest lake
Levering zou begin november zijn.
Twijfel nog wel om het aan te passen naar een P10. Dat kost me 60e netto in de maand meer.
Deze wordt voor mij ook zeer binnenkort besteld in bijna dezelfde specs.
Uiteindelijk deze Volvo geworden i.p.v. de Zeekr 7GT die ook op de short-list stond.
Limbids
Dealer hier gaf aan dat 9 april een eerste mogelijkheid is om de EX60 te bekijken in Nederland (speciaal event op afspraak) en juni/juli verwachting dat ze de auto in de eigen showroom(s) krijgen en dan waarschijnlijk ook voor proefritten.JustTrying schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Ik krijg inderdaad nu ook een reactie dat proefritten pas vanaf de zomer mogelijk zijn, het is dus aankondigen, en een half jaar later in de showroom en proefritten, ergens halverwege dan een roadshow langs de dealers.
Limbids
Ik wil de auto toch minimaal gezien hebben voordat ik een bestelling plaats, dus ben dan vooralsnog benieuwd naar het event van 9 april.Limbids schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:13:
[...]
Dealer hier gaf aan dat 9 april een eerste mogelijkheid is om de EX60 te bekijken in Nederland (speciaal event op afspraak) en juni/juli verwachting dat ze de auto in de eigen showroom(s) krijgen en dan waarschijnlijk ook voor proefritten.
Wij nodigen u graag uit voor de exclusieve preview van de nieuwe Volvo EX60. Scandinavische verfijning, innovatie en comfort, samengebracht in een vooruitstrevende Volvo SUV. Nieuw, 100% Zweeds en alles waar Volvo sinds 1927 voor staat.
De Volvo EX60 is meer dan een auto. Het is een belofte van vrijheid, rust en vertrouwen, elke keer als u instapt.
U bent welkom om plaats te nemen in de nieuwe Volvo EX60, tijdens de preview van 10 t/m 26 april bij Volvo Car Nederland in Beesd.
Toch wel bizar dat er ergens dan een demo auto waarschijnlijk nu door een ander land aan het reizen is, en dat deze pas vanaf 10 april in Nederland komt, schijnbaar is Nederland dan geen heel belangrijke afzetmarkt?
Dit was ook één van mijn eerste reacties toen ik begreep dat hij eerst naar België langs allerlei dealers ging (de tour begon in februari) en dat er in Nederland niets geregeld was.JustTrying schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:10:
mail :
Wij nodigen u graag uit voor de exclusieve preview van de nieuwe Volvo EX60. Scandinavische verfijning, innovatie en comfort, samengebracht in een vooruitstrevende Volvo SUV. Nieuw, 100% Zweeds en alles waar Volvo sinds 1927 voor staat.
De Volvo EX60 is meer dan een auto. Het is een belofte van vrijheid, rust en vertrouwen, elke keer als u instapt.
U bent welkom om plaats te nemen in de nieuwe Volvo EX60, tijdens de preview van 10 t/m 26 april bij Volvo Car Nederland in Beesd.
Toch wel bizar dat er ergens dan een demo auto waarschijnlijk nu door een ander land aan het reizen is, en dat deze pas vanaf 10 april in Nederland komt, schijnbaar is Nederland dan geen heel belangrijke afzetmarkt?
Voor zover ik begrepen heb, wordt dit vanuit de importeur opgezet (Volvo Nederland en Volvo BeLux) en niet direct door de dealers zelf. Ik heb het idee dat Volvo Nederland wat terughoudender is geworden rondom de EX-modellen van het moederconcern Volvo Cars, zeker na de perikelen rondom de Volvo EX90 en Volvo EX30.
Ook het uitblijven van Launch Editions of acties geeft wel een duidelijk beeld van hoe Volvo Nederland de markt inschat ten opzichte van Volvo BeLux. Dat verschil loopt al snel op tot zo’n €3.000 op een P12.
Theflying
Voor wat betreft de aantellen heb je absoluut een punt. Maar beetje kijkend naar de Duitse-markt (die meer nieuw verkoopt dan Nederland en België) dan zie je dat Volvo daar ook niet met Launch Editions komen (en zelfs op een paar punten duurder is dan in Nederland).lmvoo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:54:
Belgie verkoopt toch meer nieuwe auto's dan Nederland? Zo gek lijkt me dat niet. Denk niet dat de EX60 voor Nederland onbelangrijk is, juist integendeel. Veel XC60 rijders en ook zakelijke rijders. En de die hards vinden hun weg wel. Ik was ook even kijken in Belgie
Dus gevoelsmatig lijkt het dat ze vanuit Volvo BeLux (of zelfs Volvo zelf) hogere verkoop volume willen genereren door de auto actief te promoten in België. Ben vooral benieuwd waarom dit zo'n groot verschil is met Nederland en Duitsland.
Theflying
https://www.volvocars.com...eleases/44CDFC8814BA3CE7/
Ze gaan de productie verhogen en ze zijn aan het kijken of ze voor het eerst in de geschiedenis van de Volvo Fabriek in Torslanda de fabriek een week langer kunnen open houden in de zomer.
Alleen in zweden zijn er nu al 3000 verkocht. Ben benieuwd als er meer cijfers van de verkoop aantallen naar buiten komen.
Theflying
De promotie wordt in België wel enorm gevoerd : https://www.volvocars.com/nl-be/l/lagom/.Theflying schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:28:
[...]
Voor wat betreft de aantellen heb je absoluut een punt. Maar beetje kijkend naar de Duitse-markt (die meer nieuw verkoopt dan Nederland en België) dan zie je dat Volvo daar ook niet met Launch Editions komen (en zelfs op een paar punten duurder is dan in Nederland).
Dus gevoelsmatig lijkt het dat ze vanuit Volvo BeLux (of zelfs Volvo zelf) hogere verkoop volume willen genereren door de auto actief te promoten in België. Ben vooral benieuwd waarom dit zo'n groot verschil is met Nederland en Duitsland.
Volgens de verdeler was België als één van de eerste aan de beurt om de wagen voor te stellen omdat de XC60 hier zo populair is.
Soit, ik verwacht mijn EX60 P10 halfweg september
Mag ik vragen wanneer de order is geplaatst?Amedee7 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Soit, ik verwacht mijn EX60 P10 halfweg september.
Order deze week geplaatst, verwachte levering in november...
P10 plus, Forest Lake, getint glas, dark exterieur, 21", pilot assist + trekhaak
Twijfel nog erg over 21" en bekleding... denk dat ik velgen swap voor de Cardamom ventilated stoelen. Dude die op youtube een xc60 reviewt gaf aan dat Nordico meer zweet dan 'gewoon' leer en dus ventilated the way to go was. Klinkt aannemelijk.
Hebben jullie een website waar je de geschatte levertijd kan zien na de order? Ik heb een tijdje geleden ook een P10 besteld, maar kan daar verder niks online over zien.marteltor schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:40:
Deze week is de auto (p10) formeel besteld. Levering tweede helft November staat er nu.
Same, ben ik ook wel benieuwd naar. Vroeg er nog naar bij de dealer, die gaf aan dat de bestelling niet in mijn Volvo account zichtbaar zou worden.Finwe schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:54:
[...]
Hebben jullie een website waar je de geschatte levertijd kan zien na de order? Ik heb een tijdje geleden ook een P10 besteld, maar kan daar verder niks online over zien.
Ik ga 9 april (16:00) kijken in Beesd. Wellicht zie ik een mede-tweaker (roos in de borstzak?markiep schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:21:
Voor de genodigden voor het event in Beesd, begin april; een EX60 in de kleur Aurora Silver met Tailored Wool Blend én een Forest Lake met Nappa Cardamon-bekleding. Beide in de Ultra trim.
Hoop dat mijn P6 snel besteld wordt, zodat het hopelijk nog dit jaar wordt qua levering.
Limbids
Ik zou die swap zeker maken. 21" zal minder comfortabel zijn dan 20" en geventileerde stoelen zijn comfortabeler dan niet-geventileerde. Dus 2x comfortverbetering.markiep schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:21:
Twijfel nog erg over 21" en bekleding... denk dat ik velgen swap voor de Cardamom ventilated stoelen. Dude die op youtube een xc60 reviewt gaf aan dat Nordico meer zweet dan 'gewoon' leer en dus ventilated the way to go was. Klinkt aannemelijk.
Signatures zijn voor boomers.
https://www.caranddriver....27-volvo-ex60-first-ride/
https://www.autoexpress.c...and-quality-ev-has-it-all
https://www.motortrend.co...e-2027-volvo-ex60-p10-awd
[ Voor 45% gewijzigd door marteltor op 09-03-2026 19:15 ]
Top dat je dit deelt.marteltor schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:03:
Zijn dit de eerste tests die iets over wegligging zeggen?
https://www.caranddriver....27-volvo-ex60-first-ride/
https://www.autoexpress.c...and-quality-ev-has-it-all
https://www.motortrend.co...e-2027-volvo-ex60-p10-awd
Heb ze gelegen en vooral de car-and-driver is interessant. Zitten best wat technische info in verwerkt die zeker de moeite waard is om te lezen.
Hier ook een filmpje (Vertaald door AI)Orgineel (in het zweeds)
[ Voor 22% gewijzigd door Theflying op 09-03-2026 19:58 ]
Theflying
Weet je of deze twee wagens ook blijven staan na het event van 9 april, of zijn deze twee er alleen die ene donderdag, en daarna blijft er 1tje achter voor de overige sneak preview dagen? Zou beide kleuren van binnen en van buiten wel eens willen zien, maar donderdag 9 april heb ik geen tijd.markiep schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:21:
Voor de genodigden voor het event in Beesd, begin april; een EX60 in de kleur Aurora Silver met Tailored Wool Blend én een Forest Lake met Nappa Dawn-bekleding. Beide in de Ultra trim.
Ik heb gevraagd wat er maandag 13 staat... daar ging het mij om. Overige dagen weet ik niet. Gewoon even bellen met Volvo in Beesd. Overigens is het event op uitnodiging. Dus als je die nog niet hebt sowieso even bellen of er plek is zou ik zeggen.JustTrying schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:42:
[...]
Weet je of deze twee wagens ook blijven staan na het event van 9 april, of zijn deze twee er alleen die ene donderdag, en daarna blijft er 1tje achter voor de overige sneak preview dagen? Zou beide kleuren van binnen en van buiten wel eens willen zien, maar donderdag 9 april heb ik geen tijd.
Vandaag besteld? Ik ben dit weekend gaan kijken voor een P12 Ultimate Launch en daar zeiden ze maart 2027. Ik twijfel zelf nog tussen de EX60, iX3 en (oudere) IX en raak er niet uit. De lange levertermijn zit me tegen voor de Volvo.HierarchyHero schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:22:
P12 Plus is besteld, volgens de dealer is de huidige levertermijn opgeschoven naar mei 2027
Is dat in België? Valt me wel op dat op de NL Volvo site levertermijnen staan als je de configuratie maakt en bij de Belgische site niet. Op de Nederlandse site staat voor de P12 nog steeds 10-11 maanden.HierarchyHero schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:22:
P12 Plus is besteld, volgens de dealer is de huidige levertermijn opgeschoven naar mei 2027
Gisteren (10/3) doorgegeven aan de leasemaatschappij, effectieve bestelling zal vandaag of morgen geplaatst worden. De info was van de verkoper maar wanneer de geschatte datum zichtbaar is in het leaseportaal zal ik deze posten.vinnyg schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:01:
[...]
Vandaag besteld? Ik ben dit weekend gaan kijken voor een P12 Ultimate Launch en daar zeiden ze maart 2027. Ik twijfel zelf nog tussen de EX60, iX3 en (oudere) IX en raak er niet uit. De lange levertermijn zit me tegen voor de Volvo.
Ik heb ook zitten twijfelen tussen de EX60 en de iX3 en de verschillen zijn zeer klein voor mij als niet autoliefhebber. Beide zijn totaal nieuwe auto's dus er is altijd een risico dat er (software) problemen gaan zijn maar welke model daar meest mee te maken zal hebben is niet in te schatten op dit moment. Uiteindelijk voor de Volvo gegaan omdat die voor een gelijk budget net iets meer afgewerkt is dan de BMW maar dat is eerder gevoelsmatig en dus subjectief. De levertermijn is geen probleem, ik blijf ondertussen met plezier mijn benzine break rondtuffen wat in mijn geval nog een pak € besparing geeft
BE inderdaad
Nu nog wat twijfelen over de kleur, velgen en interieur. De zwarte velgen zijn wel echt vet
[ Voor 26% gewijzigd door Cerv47 op 12-03-2026 08:29 ]
Begreep van de klantenservice van Volvo in Nederland dat er twee auto's op het preview event komen, een Aurora Silver met wol bekleding en een Forest Lake met Dawn bekleding. Ik twijfel zelf tussen die twee kleuren, dus dat komt mooi uitCerv47 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:27:
Hier wordt het waarschijnlijk de P6 Ultra Launch Edition, quasi alle opties. Ik rij al 10 jaar met RWD (waarvan laatste 4 met Enyaq EV) en voor mij is dat prima, de AWD van de P10 hoeft voor mij persoonlijk helemaal niet.
Nu nog wat twijfelen over de kleur, velgen en interieur. De zwarte velgen zijn wel echt vet
Ik heb er via dealer ook 1 besteld, maar wellicht in november al levering. Ze krijgen 5 auto’s einde dit jaar geleverd en daar zit wellicht een P12 Ultra tussen die mij bevalt.HierarchyHero schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:22:
Anders wordt het inderdaad ergens 2027.
117kWh accu is overigens wel echt heel erg fijn!
op dit moment is de geschatte datum 10 mei 2027HierarchyHero schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:43:
[...]
De info was van de verkoper maar wanneer de geschatte datum zichtbaar is in het leaseportaal zal ik deze posten.
Denk dat wanneer je in april eerst de auto gaat bekijken, dan zit je dus al in 2027 met weer verhoogde bijtelling.
[ Voor 43% gewijzigd door Limbids op 15-03-2026 10:29 . Reden: toevoeging lease ]
Limbids
Wat raden de autokenners aan, is AWD de moeite? Ik ben RWD gewoon en vind dit geen enkel probleem.
Je krijgt wel ook meer range en een instelbaar onderstel. Wat voor jou meer waard is moet je toch echt zelf vaststellenCerv47 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:36:
Dit weekend nog alles een naast elkaar gelegd. Ik kan eigenlijk een heel uitgebreide P10 Plus nemen ofwel de P6 Ultra.
Wat raden de autokenners aan, is AWD de moeite? Ik ben RWD gewoon en vind dit geen enkel probleem.
Hier 3 kids van 12 en 7. Ik lees dat meer mensen twijfelen tussen deze auto’s.
Wat zijn jullie tips en overwegingen? Is de Zeekr echt achterin zoveel ruimer?
De Zeekr is echt ruim en luxe. Ik heb niet de EX60 kunnen bekijken dus een vergelijking is moeilijk.davidroos schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:01:
Het rijgedrag van de Zeekr vond ik teleurstellend (veel te zacht), zonder een proefrit in de twee auto's zou ik niet zomaar een beslissing nemen.
Wanneer ik sec naar de wielbasis kijk, wat normaal iets zegt over de binnenruimte, dan heb je 2,90m bij de 7X en 2,97m bij de EX60 en zou ik alleen daarop gebaseerd zeggen dat je meer ruimte in de EX60 zou moeten hebben in het interieur. "Worst case" zullen ze elkaar weinig ontlopen.davidroos schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:01:
Ik twijfel nu al ruim een week tussen de P10 forest lake 22 inch en de Zeekr 7x Privilege black.
Indien je geen haast hebt met levering zou ik gewoon aanmelden voor een van de bezichtigingen in april (aanname dat je in NL woont) en proberen. De 7X kun je op elk moment in Zeist bekijken.
Limbids
Ik zou alleen echt vallen over AWD als je elk jaar op wintersport gaat, maar zelfs dan, hoe dikwijls moeten mensen echt kettingen gaan gebruiken.Cerv47 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:36:
Dit weekend nog alles een naast elkaar gelegd. Ik kan eigenlijk een heel uitgebreide P10 Plus nemen ofwel de P6 Ultra.
Om aan 100 km/h van Utrecht naar Den Haag te rijden heb je geen AWD nodig...
En als er in B of NL ineens veel sneeuw valt, dan zijn het anderen met FWD en kale zomerbanden die jouw tempo gaan bepalen.
Meer uitrusting vind ik toch altijd leuker dan iets wat je 2 keer per jaar echt gaat helpen.
Bij de Ultra vind ik het nadeel wel een beetje dat de velgen zo groot zijn...
Ik vind 20' al zo groot.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bedankt voor de info. Die bedenkingen maakte ik mij ook, ik denk dat het bij de P6 zal blijven.Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Ik zou alleen echt vallen over AWD als je elk jaar op wintersport gaat, maar zelfs dan, hoe dikwijls moeten mensen echt kettingen gaan gebruiken.
Om aan 100 km/h van Utrecht naar Den Haag te rijden heb je geen AWD nodig...
En als er in B of NL ineens veel sneeuw valt, dan zijn het anderen met FWD en kale zomerbanden die jouw tempo gaan bepalen.
Meer uitrusting vind ik toch altijd leuker dan iets wat je 2 keer per jaar echt gaat helpen.
Bij de Ultra vind ik het nadeel wel een beetje dat de velgen zo groot zijn...
Ik vind 20' al zo groot.
Ik wil zelfs de 22 inch velgen
En kan je daar sneeuwkettingen voor vinden?Cerv47 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Bedankt voor de info. Die bedenkingen maakte ik mij ook, ik denk dat het bij de P6 zal blijven.
Ik wil zelfs de 22 inch velgen
Misschien hier... https://www.snowdrive.eu/snow-chains/trucks
Ik doe geen sneeuwvakanties, alleen reizen naar de zonTommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:39:
[...]
En kan je daar sneeuwkettingen voor vinden?![]()
Misschien hier... https://www.snowdrive.eu/snow-chains/trucks
Het is ook vooral dat ik de andere velgen van de EX60 niet echt mooi vind, maar dat is subjectief natuurlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Cerv47 op 16-03-2026 09:41 ]
Dan heb je echt weinig aan AWD.Cerv47 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:40:
[...]
Ik doe geen sneeuwvakanties, alleen reizen naar de zon
Het is ook vooral dat ik de andere velgen van de EX60 niet echt mooi vind, maar dat is subjectief natuurlijk.
Ik heb nog wat tijd, maar twijfel sterk tussen de versies.
Ik vind de range van de P12 erg aantrekkelijk, maar moet nog zien of die in het leasebudget past in ultra versie. Maar kan met een P6 ook leven denk ik...
Auto moet er zijn in Maart 2028, dus volgend jaar rond deze tijd ga ik proefritjes maken en offertes vragen.
Momenteel staat de EX60 wel helemaal bovenaan op de shortlist.
En wie weet komt er nog een P8 met de grootste batterij en het vermogen van de P10 zodat die ook kort bij de 800km geraakt.
Lijkt me eerder dat de P8 een RWD met vermogen van de P6 en grotere batterij wordt.Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:04:
[...]
En wie weet komt er nog een P8 met de grootste batterij en het vermogen van de P10 zodat die ook kort bij de 800km geraakt.
Een P8 die meer in zijn mars heeft dan een P10, dat is totaal onlogisch.Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Nee, een P10 met grotere batterij gaat dan P10 long range heten. Het getal is enkel een indicatie voor het vermogen. Zo heeft men het onlangs bij de EX30 ook aangepast.
En ook een P6 long range zou dan nog kunnen komen..
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Idd, ook mogelijk.peeweeherman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Lijkt me eerder dat de P8 een RWD met vermogen van de P6 en grotere batterij wordt.
Nu liggen ze wat prijs betreft ook niet enorm uit elkaar. Vooral het verschil tussen de P6 en de P10 is niet zo groot.
Als ze daar een P8 tussen duwen met RWD en batterij van P10, daar is maar 3000€ verschil tussen.
Enig voordeel van een P8 zou dan de grote range zijn...
Wij hadden precies dezelfde twijfel.davidroos schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:01:
Ik twijfel nu al ruim een week tussen de P10 forest lake 22 inch en de Zeekr 7x Privilege black.
Op één dag zowel in de Volvo EX60 gezeten als een proefrit gemaakt met de Zeekr 7X Privilege. Ik ben zelf 1,95 m en kon in beide auto's prima achter mezelf zitten. Ze zijn allebei echt ruim.
Bij de Volvo viel vooral op dat de accu laag ligt, waardoor de voorstoel ver naar beneden kan en achterin zaten mijn knieën niet onder een opgetrokken hoek, wat erg prettig was. En mijn voeten konden gewoon onder de stoel.
De proefrit met de Zeekr 7X (13 km op de teller, nieuwste software) was helaas niet heel overtuigend. Adaptive cruise control was bijna niet in te schakelen — iets waar ik meer berichten over had gelezen. Daarnaast af en toe piepjes zonder duidelijke melding waarom.
Optrekken gaat wel echt absurd snel. Leuk, en soms ook handig. Maar verder geen prettige rij dynamiek (bij het remmen tot stilstand deed de auto zelfs schommelen, nooit eerder zo erg meegemaakt. Wellicht dat ik iets fout deed)
Wat voor ons uiteindelijk de doorslag gaf was de servicekant. Bij grotere problemen (software / pech / wegslepen) zou de auto naar Zeist moeten. Voor ons is dat ~1,5 uur enkele reis. Omdat dit onze hoofdauto zou worden was dat een no-go.
Ook gevraagd naar plannen voor een echt servicecenter in de regio Eindhoven (dus niet alleen care via een vakgarage), maar daar waren nog geen concrete plannen voor. Vergelijk dat met Volvo met ~82 dealers in NL.
Hetzelfde verhaal bij schadeherstel: nog niet veel partijen die Zeekr kunnen repareren. Dat zal vast groeien, maar de vraag is hoe snel.
Uiteindelijk, mede door ervaringen op het Tweakers-forum van de 7X en onze eigen proefrit, de gok genomen en toch voor de Volvo P10 gegaan. (lichtelijk gesteund door het waanbeeld dat dit model te belangrijk is voor Volvo om te mislukken en daardoor een top auto zou moeten zijn
Theflying
100% ook deze route gevolgd (incl zelfde lengte)Theflying schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:43:
[...]
Wij hadden precies dezelfde twijfel.
Op één dag zowel in de Volvo EX60 gezeten als een proefrit gemaakt met de Zeekr 7X Privilege. Ik ben zelf 1,95 m en kon in beide auto's prima achter mezelf zitten. Ze zijn allebei echt ruim.
Bij de Volvo viel vooral op dat de accu laag ligt, waardoor de voorstoel ver naar beneden kan en achterin zaten mijn knieën niet onder een opgetrokken hoek, wat erg prettig was. En mijn voeten konden gewoon onder de stoel.
De proefrit met de Zeekr 7X (13 km op de teller, nieuwste software) was helaas niet heel overtuigend. Adaptive cruise control was bijna niet in te schakelen — iets waar ik meer berichten over had gelezen. Daarnaast af en toe piepjes zonder duidelijke melding waarom.
Optrekken gaat wel echt absurd snel. Leuk, en soms ook handig. Maar verder geen prettige rij dynamiek (bij het remmen tot stilstand deed de auto zelfs schommelen, nooit eerder zo erg meegemaakt. Wellicht dat ik iets fout deed)
Wat voor ons uiteindelijk de doorslag gaf was de servicekant. Bij grotere problemen (software / pech / wegslepen) zou de auto naar Zeist moeten. Voor ons is dat ~1,5 uur enkele reis. Omdat dit onze hoofdauto zou worden was dat een no-go.
Ook gevraagd naar plannen voor een echt servicecenter in de regio Eindhoven (dus niet alleen care via een vakgarage), maar daar waren nog geen concrete plannen voor. Vergelijk dat met Volvo met ~82 dealers in NL.
Hetzelfde verhaal bij schadeherstel: nog niet veel partijen die Zeekr kunnen repareren. Dat zal vast groeien, maar de vraag is hoe snel.
Uiteindelijk, mede door ervaringen op het Tweakers-forum van de 7X en onze eigen proefrit, de gok genomen en toch voor de Volvo P10 gegaan. (lichtelijk gesteund door het waanbeeld dat dit model te belangrijk is voor Volvo om te mislukken en daardoor een top auto zou moeten zijn.)
/f/image/hqEwZsl1c2hEfdwd9jW37fPU.png?f=fotoalbum_large)