Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik doe geen sneeuwvakanties, alleen reizen naar de zonTommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:39:
[...]
En kan je daar sneeuwkettingen voor vinden?![]()
Misschien hier... https://www.snowdrive.eu/snow-chains/trucks
Het is ook vooral dat ik de andere velgen van de EX60 niet echt mooi vind, maar dat is subjectief natuurlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Cerv47 op 16-03-2026 09:41 ]
Dan heb je echt weinig aan AWD.Cerv47 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:40:
[...]
Ik doe geen sneeuwvakanties, alleen reizen naar de zon
Het is ook vooral dat ik de andere velgen van de EX60 niet echt mooi vind, maar dat is subjectief natuurlijk.
Ik heb nog wat tijd, maar twijfel sterk tussen de versies.
Ik vind de range van de P12 erg aantrekkelijk, maar moet nog zien of die in het leasebudget past in ultra versie. Maar kan met een P6 ook leven denk ik...
Auto moet er zijn in Maart 2028, dus volgend jaar rond deze tijd ga ik proefritjes maken en offertes vragen.
Momenteel staat de EX60 wel helemaal bovenaan op de shortlist.
En wie weet komt er nog een P8 met de grootste batterij en het vermogen van de P10 zodat die ook kort bij de 800km geraakt.
Lijkt me eerder dat de P8 een RWD met vermogen van de P6 en grotere batterij wordt.Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:04:
[...]
En wie weet komt er nog een P8 met de grootste batterij en het vermogen van de P10 zodat die ook kort bij de 800km geraakt.
Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl
Een P8 die meer in zijn mars heeft dan een P10, dat is totaal onlogisch.Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Nee, een P10 met grotere batterij gaat dan P10 long range heten. Het getal is enkel een indicatie voor het vermogen. Zo heeft men het onlangs bij de EX30 ook aangepast.
En ook een P6 long range zou dan nog kunnen komen..
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Idd, ook mogelijk.peeweeherman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Lijkt me eerder dat de P8 een RWD met vermogen van de P6 en grotere batterij wordt.
Nu liggen ze wat prijs betreft ook niet enorm uit elkaar. Vooral het verschil tussen de P6 en de P10 is niet zo groot.
Als ze daar een P8 tussen duwen met RWD en batterij van P10, daar is maar 3000€ verschil tussen.
Enig voordeel van een P8 zou dan de grote range zijn...
Wij hadden precies dezelfde twijfel.davidroos schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:01:
Ik twijfel nu al ruim een week tussen de P10 forest lake 22 inch en de Zeekr 7x Privilege black.
Hier 3 kids van 12 en 7. Ik lees dat meer mensen twijfelen tussen deze auto’s.
Wat zijn jullie tips en overwegingen? Is de Zeekr echt achterin zoveel ruimer?
Op één dag zowel in de Volvo EX60 gezeten als een proefrit gemaakt met de Zeekr 7X Privilege. Ik ben zelf 1,95 m en kon in beide auto's prima achter mezelf zitten. Ze zijn allebei echt ruim.
Bij de Volvo viel vooral op dat de accu laag ligt, waardoor de voorstoel ver naar beneden kan en achterin zaten mijn knieën niet onder een opgetrokken hoek, wat erg prettig was. En mijn voeten konden gewoon onder de stoel.
De proefrit met de Zeekr 7X (13 km op de teller, nieuwste software) was helaas niet heel overtuigend. Adaptive cruise control was bijna niet in te schakelen — iets waar ik meer berichten over had gelezen. Daarnaast af en toe piepjes zonder duidelijke melding waarom.
Optrekken gaat wel echt absurd snel. Leuk, en soms ook handig. Maar verder geen prettige rij dynamiek (bij het remmen tot stilstand deed de auto zelfs schommelen, nooit eerder zo erg meegemaakt. Wellicht dat ik iets fout deed)
Wat voor ons uiteindelijk de doorslag gaf was de servicekant. Bij grotere problemen (software / pech / wegslepen) zou de auto naar Zeist moeten. Voor ons is dat ~1,5 uur enkele reis. Omdat dit onze hoofdauto zou worden was dat een no-go.
Ook gevraagd naar plannen voor een echt servicecenter in de regio Eindhoven (dus niet alleen care via een vakgarage), maar daar waren nog geen concrete plannen voor. Vergelijk dat met Volvo met ~82 dealers in NL.
Hetzelfde verhaal bij schadeherstel: nog niet veel partijen die Zeekr kunnen repareren. Dat zal vast groeien, maar de vraag is hoe snel.
Uiteindelijk, mede door ervaringen op het Tweakers-forum van de 7X en onze eigen proefrit, de gok genomen en toch voor de Volvo P10 gegaan. (lichtelijk gesteund door het waanbeeld dat dit model te belangrijk is voor Volvo om te mislukken en daardoor een top auto zou moeten zijn
Theflying
100% ook deze route gevolgd (incl zelfde lengte)Theflying schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:43:
[...]
Wij hadden precies dezelfde twijfel.
Op één dag zowel in de Volvo EX60 gezeten als een proefrit gemaakt met de Zeekr 7X Privilege. Ik ben zelf 1,95 m en kon in beide auto's prima achter mezelf zitten. Ze zijn allebei echt ruim.
Bij de Volvo viel vooral op dat de accu laag ligt, waardoor de voorstoel ver naar beneden kan en achterin zaten mijn knieën niet onder een opgetrokken hoek, wat erg prettig was. En mijn voeten konden gewoon onder de stoel.
De proefrit met de Zeekr 7X (13 km op de teller, nieuwste software) was helaas niet heel overtuigend. Adaptive cruise control was bijna niet in te schakelen — iets waar ik meer berichten over had gelezen. Daarnaast af en toe piepjes zonder duidelijke melding waarom.
Optrekken gaat wel echt absurd snel. Leuk, en soms ook handig. Maar verder geen prettige rij dynamiek (bij het remmen tot stilstand deed de auto zelfs schommelen, nooit eerder zo erg meegemaakt. Wellicht dat ik iets fout deed)
Wat voor ons uiteindelijk de doorslag gaf was de servicekant. Bij grotere problemen (software / pech / wegslepen) zou de auto naar Zeist moeten. Voor ons is dat ~1,5 uur enkele reis. Omdat dit onze hoofdauto zou worden was dat een no-go.
Ook gevraagd naar plannen voor een echt servicecenter in de regio Eindhoven (dus niet alleen care via een vakgarage), maar daar waren nog geen concrete plannen voor. Vergelijk dat met Volvo met ~82 dealers in NL.
Hetzelfde verhaal bij schadeherstel: nog niet veel partijen die Zeekr kunnen repareren. Dat zal vast groeien, maar de vraag is hoe snel.
Uiteindelijk, mede door ervaringen op het Tweakers-forum van de 7X en onze eigen proefrit, de gok genomen en toch voor de Volvo P10 gegaan. (lichtelijk gesteund door het waanbeeld dat dit model te belangrijk is voor Volvo om te mislukken en daardoor een top auto zou moeten zijn.)
Even een vraag ivm trekhaak, ik weet niet of het belangrijk is voor je, maar heb je gevraagd/gecheckt of de constante stroom draad werkt?peeweeherman schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:27:
En deze dagen wordt mijn P12 plus ook besteld. Forest lake, zwarte accenten, donker glas, pilot assist pakket en een trekhaak. Zie in de configurator dat de levertijd inmiddels 13–14 maanden is 😵
Ik weet dat dit in Zeekr 7x en sommige Tesla niet het geval is.
Daarnaast werkt in de zeekr 7x de ACC niet wanneer er een aanhanger achter hangt.
Beide punten waren voor mij een showstopper en daarom geen zeekr genomen.
Groetjes Manfred
Ik heb echt geen idee, maar is voor mij ook niet relevant. Wordt alleen sporadisch gebruikt voor fietsdrager en met een aanhanger naar de vuilstort.man_rot schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Even een vraag ivm trekhaak, ik weet niet of het belangrijk is voor je, maar heb je gevraagd/gecheckt of de constante stroom draad werkt?
Ik weet dat dit in Zeekr 7x en sommige Tesla niet het geval is.
Daarnaast werkt in de zeekr 7x de ACC niet wanneer er een aanhanger achter hangt.
Beide punten waren voor mij een showstopper en daarom geen zeekr genomen.
ACC is adaptieve cruise control. Op de EX40 en Polestar 2 werkt die gewoon altijd, maar de eerste jaren werkte die op de EX30 niet, zodra je een stekker in het stopcontact van de trekhaak stak. Dit is pas sinds eind vorig jaar na een update mogelijk. Lijkt me dat Volvo hier van geleerd heeft en dat het vanaf dag 1 op de EX60 wel zal werken.HierarchyHero schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:14:
idem, ik gebruik mijn trekhaak vnl voor de fietsendrager en heel af en toe met remorque voor het containerpark. Ik heb zelfs geen flauw idee wat ACC wil zeggen. De levertijd die kan ik wel bevestigen en staat op 14 maanden op dit moment.
Op andere Geely auto's werkt het naar mijn weten nog steeds niet (Zeekr, Smart, Polestar 4 o.a.).
Toch vervelend als je geen cruisecontrol zou hebben als je de fietsendrager er op hebt.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Maar even horen bij de dealer wat de verwachting gaat zijn.
Staat die nog niet in de showrooms? Ik dacht van wel. Rijden kan nog niet denk ik.Niltag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:07:
Pfoe. Begin november loopt mijn Polestar 2 af. Zit eigenlijk naar deze te kijken maar wordt al haasten zie ik. Voel er ook niet veel voor om nu even gehaast te gaan bestellen zonder even goed gekeken te hebben.
Maar even horen bij de dealer wat de verwachting gaat zijn.
Soms hebben dealers ook nog autos die al in bestelling staan en die je dan wat sneller kan krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 23-03-2026 07:51 ]
In Nederland staat de EX60 voorlopig nog niet in de showrooms. April is de eerste mogelijkheid om de auto te bekijken (in Beesd) via inschrijving.Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:50:
[...]
Staat die nog niet in de showrooms? Ik dacht van wel. Rijden kan nog niet denk ik.
Soms hebben dealers ook nog autos die al in bestelling staan en die je dan wat sneller kan krijgen.
Mocht je de auto leasen en nog dit jaar willen overstappen, dan is dat (wachten tot april) aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al te laat qua levertijd.
Limbids
Bizar. Ik werd uitgenodig voor een event om er eentje te gaan bekijken, maar ben niet geweest. Wellicht zijn er dan wat demo modellen rond gegaan.Limbids schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:02:
[...]
In Nederland staat de EX60 voorlopig nog niet in de showrooms. April is de eerste mogelijkheid om de auto te bekijken (in Beesd) via inschrijving.
Mocht je de auto leasen en nog dit jaar willen overstappen, dan is dat (wachten tot april) aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al te laat qua levertijd.
Doet me wel denken dat Volvo de productie nog niet echt heeft opgestart.
Dan maar hopen dat ze nadien sneller komen dan verwacht.
Ik moet een nieuwe auto in Maart 2028, dus ergens in Januari zal ik eens navragen wat de leveringstermijnen zijn.
In Nederland is het eerste event op 9 april en daarna vanaf 10 april verder. Er is dus nog geen enkel moment geweest om de auto te zien (als ik niet lieg). België loopt wel voor, volgens mij?Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Bizar. Ik werd uitgenodig voor een event om er eentje te gaan bekijken, maar ben niet geweest. Wellicht zijn er dan wat demo modellen rond gegaan.
Doet me wel denken dat Volvo de productie nog niet echt heeft opgestart.
Dan maar hopen dat ze nadien sneller komen dan verwacht.
Ik moet een nieuwe auto in Maart 2028, dus ergens in Januari zal ik eens navragen wat de leveringstermijnen zijn.
De EX60 verkoopt zo goed dat Volvo de "bouwvak" in Zweden wil doorwerken om extra auto's te produceren. Wanneer dat door gaat, dan kunnen ze huidige levertijden wel halen denk ik.
Off-topic, in jouw geval wellicht handig om te kijken of je de auto al in 2027 kan wisselen (indien je elektrisch blijft/gaat rijden). Wanneer je een paar maanden moet afkopen kan dat misschien nog voordeliger zijn dan 3% meer bijtelling vanaf 2028 (19% > 22%) over de looptijd. (aanname dat je least en bijtelling betaalt
Limbids
Ik woon in België en rij al electrisch (Tesla Y). Die bijtellingsregels zijn bij ons helemaal anders en kosten een schijntje...Limbids schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:20:
[...]
In Nederland is het eerste event op 9 april en daarna vanaf 10 april verder. Er is dus nog geen enkel moment geweest om de auto te zien (als ik niet lieg). België loopt wel voor, volgens mij?
De EX60 verkoopt zo goed dat Volvo de "bouwvak" in Zweden wil doorwerken om extra auto's te produceren. Wanneer dat door gaat, dan kunnen ze huidige levertijden wel halen denk ik.
Off-topic, in jouw geval wellicht handig om te kijken of je de auto al in 2027 kan wisselen (indien je elektrisch blijft/gaat rijden). Wanneer je een paar maanden moet afkopen kan dat misschien nog voordeliger zijn dan 3% meer bijtelling vanaf 2028 (19% > 22%) over de looptijd. (aanname dat je least en bijtelling betaalt)
Mijn auto kost me nu amper 100€ netto per maand...
Ah, ik denk dat ik kom emigrerenTommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Ik woon in België en rij al electrisch (Tesla Y). Die bijtellingsregels zijn bij ons helemaal anders en kosten een schijntje...
Mijn auto kost me nu amper 100€ netto per maand...Volvo EX60 zou iets duurder kunnen worden door een iets hogere catalogusprijs, maar heel zwaar weegt dat niet door.
Limbids
Er staan nog wel wat villa's te koop in Brasschaat, kom maar af!
Een EX60 P6 start in Nederland ongeveer vanaf 600-650 euro netto in de bijtelling.. ben al aan het zoeken in Brasschaat..Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Ik woon in België en rij al electrisch (Tesla Y). Die bijtellingsregels zijn bij ons helemaal anders en kosten een schijntje...
Mijn auto kost me nu amper 100€ netto per maand...Volvo EX60 zou iets duurder kunnen worden door een iets hogere catalogusprijs, maar heel zwaar weegt dat niet door.
OTJustTrying schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:27:
[...]
Een EX60 P6 start in Nederland ongeveer vanaf 600-650 euro netto in de bijtelling.. ben al aan het zoeken in Brasschaat..
En meerwaardebelasting van 10% ipv 36%.
Wel wat meer gewone loonbelasting, maar minder kosten voor zorg.
Maar auto’s blijven laag belast, en dat zie je op de weg, en dat leidt er toe dat leaseprijzen voor premium duitse auto’s soms lager liggen dan van een Tesla of Toyota.
Levertijd maakt dus op zich niet zoveel uit ware het niet dat ik begin november mijn huidige moet inleveren. Maar goed, de dealer kan vast wat betekenen in het overbruggen.
Denk dat ik voor de P10 forest green wil gaan. Twijfelde nog even over de polestar 3 maar zie de toegevoegde waarde even niet t.o.v. de EX60.
Met prive bedoel je dan de auto prive aanschaffen neem ik aan? Private lease kost je net zo veel, of meer dan zakelijke lease (en bepaalde kosten worden in zakelijk lease wel gedekt, bij private niet)Niltag schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:47:
Ik ga denk ik over naar prive ga i.p.v. lease via de zaak. Heb e.e.a. nog eens uitgerekend en ondanks dat van het mobiliteitsbudget maar de helft overblijft bij netto uitkering is het door de 650 euro netto bijtelling goedkoper om het prive te doen dan via de zaak. Beetje bijzonder wel maar goed.
Levertijd maakt dus op zich niet zoveel uit ware het niet dat ik begin november mijn huidige moet inleveren. Maar goed, de dealer kan vast wat betekenen in het overbruggen.
Denk dat ik voor de P10 forest green wil gaan. Twijfelde nog even over de polestar 3 maar zie de toegevoegde waarde even niet t.o.v. de EX60.
Limbids
Je moet wel denken aan:
- financieringskosten (ook als je niet leent; je kan dat geld ook beleggen tegen gemiddeld 7% door de jaren heen; is zo 300e per maand)
- afschrijving (snel sommetje: als je auto 5 jaar houdt en hij gaat van 60k naar 30k, dan schrijft hij 6k per jaar af, is 500 euro netto per maand die je kwijt bent)
- onderhoud, incl 20 inch banden
- wegenbelasting
- verzekering
- laadkosten
- gemak en evt eigen risico bij schades
[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 24-03-2026 10:57 ]
Die gaf aan dat de levertermijnen ondertussen zijn opgelopen. Als je nu bestelt, krijg je de P6/P10 in maart 2027 en de P12 in juni 2027!
Is de EX60 momenteel in België nog ergens te bezichtigen? Of was dat tijdelijk?
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Voor zover ik kan zien was dat voor één dag, maar hij gaat wel in april een aantal dagen in Beesd (NL) te zien zijn.DriesA schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
Ik heb vandaag even contact gehad met een Volvo dealer in België (Jacobs).
Die gaf aan dat de levertermijnen ondertussen zijn opgelopen. Als je nu bestelt, krijg je de P6/P10 in maart 2027 en de P12 in juni 2027!
En wat een levertijden joh. Zou wel per land kunnen verschillen...
Wat een leveringstermijn...DriesA schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
Ik heb vandaag even contact gehad met een Volvo dealer in België (Jacobs).
Hoe willen ze op deze manier marktaandeel halen. Ofwel weten ze echt nog niet hoe veel ze er kunnen produceren...
Lijkt me een voorbarige conclusie. Denk dat ze het precies weten. Alleen gaat de P12 gewoon later in productie, dus als iedereen die bestelt, loopt die lekker op.Tommie12 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:24:
[...]
Wat een leveringstermijn...
Hoe willen ze op deze manier marktaandeel halen. Ofwel weten ze echt nog niet hoe veel ze er kunnen produceren...
Artikel van Autoweek:HierarchyHero schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:00:
de levertermijn voor de P12 blijft dus maar liefst 15 maanden op dit moment en dat voor een model waar Volvo heel veel van verwacht. Ofwel overstijgt de vraag gigantisch het aanbod ofwel spelen er inderdaad andere zaken en gaan ze dit nog bijstellen komende maanden.
Volgens Volvo ligt het aantal bestellingen van de Volvo EX60 in Europa aanzienlijk hoger dan de aanvankelijke prognose. Hoeveel het er precies zijn, wil Volvo niet kwijt. Wel zegt het dat het in Zweden meer dan 3.000 bestellingen heeft binnengekregen en dat de SUV ook in belangrijke Europese markten als Duitsland goed loopt. Volvo zet het vroege succes van de EX60 naast dat van de EX30 en concludeert dat de Volvo EX60 sneller orders binnen harkt dan die aanzienlijk kleinere en goedkopere elektrische cross-over. Volvo zegt zijn best te doen om de fabriek in het Zweedse Torslanda - waar de EX60 wordt gebouwd - in de zomer een week langer open te houden en de productie te verhogen.
Limbids
Zo'n fabriek moet toch circa 500-1000 auto's per dag kunnen produceren...Limbids schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Artikel van Autoweek:
Volgens Volvo ligt het aantal bestellingen van de Volvo EX60 in Europa aanzienlijk hoger dan de aanvankelijke prognose. Hoeveel het er precies zijn, wil Volvo niet kwijt. Wel zegt het dat het in Zweden meer dan 3.000 bestellingen heeft binnengekregen en dat de SUV ook in belangrijke Europese markten als Duitsland goed loopt. Volvo zet het vroege succes van de EX60 naast dat van de EX30 en concludeert dat de Volvo EX60 sneller orders binnen harkt dan die aanzienlijk kleinere en goedkopere elektrische cross-over. Volvo zegt zijn best te doen om de fabriek in het Zweedse Torslanda - waar de EX60 wordt gebouwd - in de zomer een week langer open te houden en de productie te verhogen.
Zweden is zeker een kleine markt, en 3000 stuks is veelbelovend natuurlijk. Maar ik ben overtuigd dat ze de volle capaciteit nog niet aan het beloven zijn...
De productie loopt nog niet, er zullen nog wel wat hickups zijn, maar als de orderboekjes vol zitten, dan zal er wel druk op de ketel komen om die capaciteit omhoog te drijven.
En die volumes opdrijven kost altijd wel wat tijd en is sterk afhankelijk ook van wat de leveranciers kunnen doen.
We weten ook niet of die fabriek nu ingepland is om 2 of 3 shiften per dag te draaien...
De fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 290.000 auto's – of 60 auto's per uur – en werkt in drie ploegen. Ongeveer 6.500 medewerkers werken elke dag ijverig om ervoor te zorgen dat alles volgens plan verloopt.
Maar ze maken natuurlijk meer dan één model...
Antwoord:
Productie start pas tegen eind dit jaar en daarna worden orders snel uitgeleverd...
Zegt niet veel dus.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat megacasting 120 seconden duurt, dus max 30 per uur. Met een OEE van 80% zak je al naar 24 per uur.Amedee7 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:41:
Van de Volvo site
De fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 290.000 auto's – of 60 auto's per uur – en werkt in drie ploegen. Ongeveer 6.500 medewerkers werken elke dag ijverig om ervoor te zorgen dat alles volgens plan verloopt.
Maar ze maken natuurlijk meer dan één model...
En als de productie dan 16h per dag draait haal je net geen 400 stuks per dag.peeweeherman schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:09:
[...]
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat megacasting 120 seconden duurt, dus max 30 per uur. Met een OEE van 80% zak je al naar 24 per uur.
Dat is niet zo veel…
Ik heb al wat autofabrieken gezien, en meestal was dat aan de uitgang een takttijd van 30s of 60s.
Ze kunnen natuurlijk ook een paar van die gigapersen naast elkaar zetten.
Giet-straten worden het dan. Megacasting is in dit geval het gieten van aluminium.Tommie12 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:16:
[...]
Ze kunnen natuurlijk ook een paar van die gigapersen naast elkaar zetten.
12,5% korting + ANWB dagwaarde inruilVincent Meijer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:33:
Ik ben bij de lokale dealer geweest voor een offerte van de P12 ultra. Met heel veel moeite kreeg ik 3,5% korting. Wat zijn jullie ervaringen?
En vooral, welke dealer?Renoo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:41:
[...]
Welke uitvoering? Voelt als wel heel veel korting voor deze auto nu.
Ik hoorde het zelfde toen ik vanmiddag belde. P12 wordt pas april 2027. Ik wil wel echt graag een P12 ivm de grote batterij, dus ik ga nog even wat langer wachten.DJT schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:28:
Net gesproken met Volvo. P6 en P10 nu bestellen is nog levering dit jaar (nov/dec).
Ik geloof hier niks van. Of je laat heel veel liggen op een heel populaire inruiler. Een dealer zou hier zeer ruim moeten toeleggen.
En ik geloof er alles van. Zeker bedrijven met een ‘conventie’ krijgen nog een pak meer.mallekrummel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:55:
[...]
Ik geloof hier niks van. Of je laat heel veel liggen op een heel populaire inruiler. Een dealer zou hier zeer ruim moeten toeleggen.
En geloof aub de dealers die beweren dat ze niks verdienen aan de verkoop van auto’s niet. Of dacht je dat zo’n glazen paleis en die verkopers in pak zichzelf betalen?
voor leasing is de korting ongeveer 15 a17%, afhankelijk van de fleet maar daar kom je bij een particuliere aankoop quasi nooit aan, zeker niet bij een nieuw gelanceerd model. In het geval van de ex60 lijkt me dit ook te mooi om waar te zijn.Tommie12 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:58:
[...]
En ik geloof er alles van. Zeker bedrijven met een ‘conventie’ krijgen nog een pak meer.
En geloof aub de dealers die beweren dat ze niks verdienen aan de verkoop van auto’s niet. Of dacht je dat zo’n glazen paleis en die verkopers in pak zichzelf betalen?
Natuurlijk verdienen dealers aan de verkoop van auto's, dat is hun vak. Het meeste wordt echter verdient op occasions, er worden zelfs actief waardevolle occasions ingekocht daarvoor. Ook kan een bedrijf goed verdienen met zijn werkplaats. Op nieuwe auto's zit nauwelijks marge en als het om een EV gaat, hoeft het bedrijf niet op flinke verdiensten met zijn werkplaats te rekenen. Meer dan 12% korting voor een EX60 aan een particulier verdient een dealer nooit terug.Tommie12 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:58:
[...]
En ik geloof er alles van. Zeker bedrijven met een ‘conventie’ krijgen nog een pak meer.
Tja, met 5% korting en 6000 eur bovenop de ANWB dagwaarde inruilprijs moet je hetzelfde bijbetalen. Het is maar hoe je het wil brengen.mallekrummel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:55:
[...]
Levering staat nu voor Juli 2027! Wel in het koopcontract laten opnemen als Volvo niet voor 31-08-2027 de auto kan leveren ik het contract kosteloos kan annuleren.
Wordt dus nog even een lange tijd wachten, maar prima, tot die tijd doet mijn Model S uit 2018 het nog prima!
- P12 Ultra
- Onyx Black
- Charcoal nappaleder met ventilatie
- Park Pilot Assist
- Pilot Assist
- Extra getint glas achter
- 22" 5-Y Matt Black Diamont cut velgen
- Elektrische binnenspiegel
- Trekhaak
- V2L adapter
Wat mij betreft een auto die weer zeker 9 jaar mee moet kunnen, net zoals mijn huidige Model S!
Vanochtend de bevestiging gekregen dat de auto (eindelijk!) is besteld. Verwachte levermoment is 23 - 29 november. Het gaat om een P6 Plus met dark deco, extra getint glas en Nordico Microtech bekleding met geventileerde voorstoelen in de kleur Forest Lake. De dealer had alvast een productieslot gereserveerd (demo auto) omdat ik eerder had aangegeven dat de bestelling eraan zat te komen.juwlez schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:51:
In de eerste week van maart is de bestelling voor de EX60 geplaatst bij Ayvens met Hedin Almere als dealer. Nu blijkt dat de dealer de order nog steeds niet heeft ontvangen.
Alleen die laatste zou actief zijn, de eerste zou alleen gaatjes in de bekleding zijn.
Weet iemand hier meer over?
Dan ben ik bang dat de dealer het niet correct heeft. Dit is namelijk de tekst in hun eigen brochure:markiep schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:38:
Dealer vertelde mij dat er een verschil zit tussen geventileerd (nordico) en met ventilatie (nappa).
Alleen die laatste zou actief zijn, de eerste zou alleen gaatjes in de bekleding zijn.
Nordico Microtech bekleding met geventileerde voorstoelen in de
kleurstelling Charcoal in Charcoal interieur.
Grey Ash Wood houtinleg.
Charcoal hemelbekleding.
Nappa lederen bekleding met geventileerde voorstoelen in de
kleurstelling Charcoal in Charcoal interieur.
Grey Ash Wood houtinleg.
Charcoal hemelbekleding
Onder het kopje bij Extra uitrusting Ultra:
Geperforeerd Nordico bekleding met ventilatie
In de kleurstelling Charcoal met geventileerde voorstoelen
Verder op de website https://www.volvocars.com...electric/interior-design/ onder het kopje "Stap in het Scandinavische buitenleven.": Charcoal (op het plusje klikken)
Geventileerd Nordico
Het premium gevoel en de duurzaamheid van Nordico met kleine perforaties, zodat de ingebouwde ventilatoren de voorstoelen luchtig en fris kunnen houden. Het patroon van kruisende golven is geïnspireerd op de dwarse zeeën in Skagen, Denemarken.
Geventileerd Nappa-leder
Onze hoogwaardige bekleding, vervaardigd uit exclusief, chroomvrij nappaleer. De soepele textuur en verfijnde afwerking zorgen voor een luxueuze sfeer. Dankzij perforaties kunnen de ingebouwde ventilatoren de voorstoelen luchten.
Dus beide hebben een ingebouwde ventilator. Of je voor de Geventileerd Nordico of Geventileerd Nappa-leder gaat.
Theflying
markiep schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:38:
Dealer vertelde mij dat er een verschil zit tussen geventileerd (nordico) en met ventilatie (nappa).
Nice!tn-fr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:50:
Bevestiging van de Volvo dealer in Zaventem voor november, een P10 Plus launch edition.
Heb je al kunnen proefrijden?
De directeur van Volvo Nederland zei eind januari dat de pers in mei zou kunnen testrijden, en levering aan de eerste klanten in de zomer. Nu begint de zomer eind juni dus tel uit je winst. Mijn dealer verwacht op z'n vroegst in juni showroom modellen waarmee proefgereden kan worden. Geduld dus
De laadtijd van 10 naar 80% van 18 minuten zou niet kloppen, het zijn er maar 16 😜
Zo mogen ze me nog verrassen!
Zijn er eigenlijk al veel laadpalen die 400kW kunnen leveren?Amedee7 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:19:
De eerste fout in de specificaties is er al.
De laadtijd van 10 naar 80% van 18 minuten zou niet kloppen, het zijn er maar 16 😜
Volgens deze site eind 2024 zo'n 512 in België, maar er wordt nog een sterke groei verwacht. Als de vraag stijgt, zal het aanbod wel volgen.peeweeherman schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:05:
[...]
Zijn er eigenlijk al veel laadpalen die 400kW kunnen leveren?
Twee jaar geleden schreef De Standaard nog "Iedereen wil uitpakken met ultrasnelle laadpaal, al heeft geen enkele auto er iets aan". De markt evolueert snel.
[ Voor 12% gewijzigd door Amedee7 op 02-04-2026 19:30 ]
Ach, zo lang je boven de 200 kW blijft gaat het echt snel.peeweeherman schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:05:
[...]
Zijn er eigenlijk al veel laadpalen die 400kW kunnen leveren?
Ik erger me dat mijn auto boven de 50% zo snel inzakt en de 100 kW niet meer haalt.
ik vraag me toch af wat de reden is dat de P12 pas 6 tot 7 maanden later beschikbaar is. Behalve wat extra batterijcellen is er toch geen significant verschil lijkt me?tn-fr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:50:
Bevestiging van de Volvo dealer in Zaventem voor november, een P10 Plus launch edition.
Andere motoren, sterker koelsysteem, mogelijk nog niet gehomologeerd.HierarchyHero schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:29:
[...]
ik vraag me toch af wat de reden is dat de P12 pas 6 tot 7 maanden later beschikbaar is. Behalve wat extra batterijcellen is er toch geen significant verschil lijkt me?
Crashtesten nog niet gedaan met die grotere batterij.
Is geen fout, gewoon een verbetering die ze hebben kunnen doen voor lancering. Wel goed nieuws!Amedee7 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:19:
De eerste fout in de specificaties is er al.
Precies dat. Mijn Model S uit 2018 met 100kWh accu piekte op 140kW en zak snel terug naar 100kW of daar onder. Dat begin ik inmiddels echt vervelend langzaam te vinden. Verder een hele fijne auto.Tommie12 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:34:
[...]
Ach, zo lang je boven de 200 kW blijft gaat het echt snel.
Ik erger me dat mijn auto boven de 50% zo snel inzakt en de 100 kW niet meer haalt.
14, 16 of 18 minuten naar de 80%, het zal wel. Als ik met 10 minuten laden er weer zeg 300km rijbereik bij heb vind ik het prima, dan ga ik weer lekker rijden.
Stel je laad voor 10 minuten op 250kW gemiddeld, dan heb je er 41kWh bij. Met 190Wh/km kan je dan 219km rijden. Dat is echt netjes. 10 minuten zijn zo voorbij, voordat je het weet.
Die 400kW laden zal je echt alleen onder perfecte omstandigheden halen. Langere tijd boven de 200kW volhouden, dat is inderdaad helemaal prima.
Daarom, als ik met mijn huidige Y alleen onderweg ben, en zo snel mogelijk thuis wil zijn, dan rij ik tussen 10 en 50%. Zodra de laadsnelheid onder de 100kW gaat begin ik terug te rijden en doe wel een stopje extra.Snow_King schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:34:
[...]
Precies dat. Mijn Model S uit 2018 met 100kWh accu piekte op 140kW en zak snel terug naar 100kW of daar onder. Dat begin ik inmiddels echt vervelend langzaam te vinden. Verder een hele fijne auto.
14, 16 of 18 minuten naar de 80%, het zal wel. Als ik met 10 minuten laden er weer zeg 300km rijbereik bij heb vind ik het prima, dan ga ik weer lekker rijden.
Stel je laad voor 10 minuten op 250kW gemiddeld, dan heb je er 41kWh bij. Met 190Wh/km kan je dan 219km rijden. Dat is echt netjes. 10 minuten zijn zo voorbij, voordat je het weet.
Die 400kW laden zal je echt alleen onder perfecte omstandigheden halen. Langere tijd boven de 200kW volhouden, dat is inderdaad helemaal prima.
Leuk vind ik het niet, maar dat maakt wel dat ik voor mijn volgende auto een WLTP van 600km als minimum stel en 10-80% in 25min als max.
Als ik met mijn vrouw onderweg ben, dan is het toch koffie en toilet bij elke stop, en dan ben ik wel bij 80%.
Met die Volvo zouden we daar dan los over gaan denk ik. Als je dan gaat snelladen en een lunch doet van 30-40min is de auto bij 90%+... als je niet tussentijds gaat afkoppelen en dat doe ik niet graag.
[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 03-04-2026 09:58 ]
Kleur trouwens Denim Blue, standaard 20" velgen, Nordico geventileerd in cardamon en het dark pakket.
EX60 P10 Plus in Forest Lake, 21" 6-spaaks Matt black, extra getint glas, trekhaak, 360gr camera en Nordico Microtech stoelventilatie in Cardamom.
Ex60 in het wild
[ Voor 18% gewijzigd door markiep op 05-04-2026 11:13 ]
Een linkdrop zonder enige toelichting wordt meestal niet zo op prijs gesteld.
[ Voor 34% gewijzigd door Andrehj op 05-04-2026 10:38 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In zwart valt die me wel tegen. Normaal wel een favo kleur van me, maar ben blij dat ik voor groen ben gegaan
Aanvullend: Ik dacht dat dit de 20" velgen waren maar het blijken de 21" Diamond Cut velgen te zijn waar de grijze stukken kennelijk uit zijn gehaald.
[ Voor 46% gewijzigd door DJT op 07-04-2026 09:19 ]
Mijn aanname is dat je niet 700 euro betaalt voor een paar gaatjes. Dus 700 euro voor toegevoegde ventilatie, naast de gaatjes. Daarmee is de Cardemom ook in lijn met 975 euro t.o.v. zwart, 700 + 275.markiep schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:38:
Limbids
Bij ons gaat het om 35000km/jaar en 60 maanden. Prijs p/mnd ergens rond de €1480.Wicked-Game schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:34:
Vandaag ook mijn lease calculator er even op los gelaten (alphabet). Ex60 plus p6 op het oog met als optie pilot assist en kleurtje. Komt incl brandstof 🙈 op 1286,- op 30000/48mnd uit. Dit past sowieso in mijn budget het is alleen even door rekenen incl de bijtelling.
Want ga sowieso flink meer betalen tegenover de huidige Enyaq.
Overigens is de BMW iX3 met een beetje opties vergelijkbaar qua prijs (alphabet = BMW) maar in de bijtelling echt heel fors duurder.
[ Voor 6% gewijzigd door Joffi68 op 07-04-2026 13:56 . Reden: Teveel onnodige info ]
Ik ben benieuwd of Ayvens nog water bij de wijn wil doen.
Inderdaad. Mijn huidige Enyaq heeft maar 135KW piek, maar loopt wel tot 70%+ SoC boven de 100KW . Benieuwd hoe de laadcurve is bij deze EX60.Tommie12 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:34:
[...]
Ach, zo lang je boven de 200 kW blijft gaat het echt snel.
[ Voor 0% gewijzigd door Limbids op 09-04-2026 09:13 . Reden: KW>SoC ]
Limbids
Ze claimen 10 tot 80% in 16 minuten.Limbids schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:04:
[...]
Inderdaad. Mijn huidige Enyaq heeft maar 135KW piek, maar loopt wel tot 70%+ KW boven de 100KW . Benieuwd hoe de laadcurve is bij deze EX60.
Dat is 70% lading van een 117kWh batterij in 16 mnuten. 82kWh in 16 minuten. 5,11kWh per minuut. 307kWh in een uur, dus dat komt neer op 307kW gemiddeld. Ben erg benieuwd of de auto dat echt aan kan. Dat is met 3C laden voor een behoorlijke tijd.
Als dit echt gehaald wordt, dan heeft CATL (batterij fabrikant) een mooie stukje werk neer gezet.
Geinig, want Volvo Lease is een label van Ayvens...DJT schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:30:
Hier P6/Forest Lake/donkere achterramen/Pilot Assist/Trekhaak bij Ayvens 48MND/30k voor €1219. Met dezelfde specs via Volvo lease (is ook Ayvens) voor €1130.
Ik ben benieuwd of Ayvens nog water bij de wijn wil doen.
Ik wacht nu op Ayvens. Mijn werkgever heeft vorige week opdracht gegeven om de bestelportal open te zetten maar tot op vandaag nog geen bericht terug. Ik vind het spannend worden voor levering dit jaar.
/edit: In de configurator op de website van Volvo is de levertijd terug gelopen naar 7/8 maanden ipv 8/9 maanden.
[ Voor 17% gewijzigd door DJT op 08-04-2026 22:49 ]
7-8 maanden in april 2026 betekent met geluk levering in 2026, uiteraard weer onzeker wat er met de bijtelling gaat gebeuren in 2027, maar wellicht wel proberen levering in 2026 in je contract op te nemen.DJT schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:25:
Ja, precies! Ik ben vooral daarom benieuwd wat er mogelijk is.
Ik wacht nu op Ayvens. Mijn werkgever heeft vorige week opdracht gegeven om de bestelportal open te zetten maar tot op vandaag nog geen bericht terug. Ik vind het spannend worden voor levering dit jaar.
/edit: In de configurator op de website van Volvo is de levertijd terug gelopen naar 7/8 maanden ipv 8/9 maanden.
Ondanks dat ik eigenlijk niks nieuws heb gehoord, was het wel de moeite waard en hadden ze uitgepakt met een mooie presentatie-video en belangrijker nog, twee EX60's, beiden P12 Ultra met dezelfde velgen in de kleuren Forest Lake en Aurora Silver!
:strip_exif()/f/image/2ZOHyInok1bogrGebv5Qd0MY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G2C0k5yFxTakwr2C4zSTcir7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q8V4iqDrVkcYlkLcg1LJy1MC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sIkQlZQfdd1I4U3Z7faYMBz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is anders op de foto's en daarnaast stond er een flinke bak licht op...peeweeherman schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:52:
Ik had verwacht dat forest green wat donkerder zou zijn. Dit lijkt eerder op frost green van de Cross Country
Bedankt voor het delen.Zilversmid schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:17:
Vanavond weet ik niet, maar ik was er vanmiddag om 14.45 uur op uitnodiging van Broekhuis.
Ondanks dat ik eigenlijk niks nieuws heb gehoord, was het wel de moeite waard en hadden ze uitgepakt met een mooie presentatie-video en belangrijker nog, twee EX60's, beiden P12 Ultra met dezelfde velgen in de kleuren Forest Lake en Aurora Silver!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer had je de bestelling gedaan ? Had in februari al bestelling gedaan en nog steeds geen productieslotscott223 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:30:
Zojuist van Ayvens NL bestel bevestiging gekregen voor EX60 P6 Plus Forest Green, levering mid december.
Hoe kan dat nou?HKBau schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:26:
[...]
Wanneer had je de bestelling gedaan ? Had in februari al bestelling gedaan en nog steeds geen productieslot
Ik ook in februari besteld en heb van zowel leasemaatschappij als de dealer een schatting gehad. De ene zegt 18 november, de ander zegt tweede helft November.
Schatting is eind september maar nog geen productieslot bekendmarteltor schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:55:
[...]
Hoe kan dat nou?
Ik ook in februari besteld en heb van zowel leasemaatschappij als de dealer een schatting gehad. De ene zegt 18 november, de ander zegt tweede helft November.
Wij hebben ook in februari besteld (P10 ultra) en nog geen slot, de schatting was ook September/Oktober. Ik vermoed dat niemand nog een echt productieslot en er alleen maar op basis van schattingen wordt gecommuniceerd?HKBau schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:00:
[...]
Schatting is eind september maar nog geen productieslot bekend
Die productielijn loopt nog maar pas... of enkel voor een paar voorseriemodellen. Er zal hier en daar nog wel een probleem moeten opgelost worden, en niet elke shift zal zijn productieaantallen halen.Finwe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:01:
[...]
Wij hebben ook in februari besteld (P10 ultra) en nog geen slot, de schatting was ook September/Oktober. Ik vermoed dat niemand nog een echt productieslot en er alleen maar op basis van schattingen wordt gecommuniceerd?
Tussen nu en september kan er nog wel wat variatie op het schema zitten.
Iemand ervaring hiermee? Ik vermoed dat onze inkoop afdeling een kickback afspraak met Ayvens heeft gemaakt over de rug van de medewerkers.