Snow_King schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:21:
[...]
Hoewel deze situaties minder worden, maar zeker blijven bestaan: De stukken rijden over meerdere dagen op plekken waar je even niet kan laden. Denk aan Noorwegen, Zweden, Finland, dan ver bovenin. Zeker, daar heb je ook (snel)laders, maar minder.
Ik vind ~100kWh bruikbaar fijn aan accu. Zo kan je ergens heen rijden en na 300km rijden de auto kunnen parkeren en nog steeds voldoende range hebben om een paar dagen later wat verder te rijden. Ik kom nog wel eens in the middle of nowhere met mijn auto's.
Zo is er een plek in Frankrijk waar ik 1x per jaar kom, tot voor kort kwam je daar de laatste snellader 100km voor die plek tegen, nu is dat nog 10km. Dat maakt een flink verschil.
Het geld maakt voor mij niet direct uit en voor mijn vrijheid en gemoedsrust vind ik die 100kWh fijn. Ook met V2L om dan daar enkele dagen goed gebruik van te kunnen maken.
Daar ben ik het niet mee eens, sterker nog: dat is pertinent niet waar. Niet alleen heeft Bjorn Nyland meerdere malen met oude Leaf's, Zoe's en recentere auto's bewezen dat het helemaal niet zo slecht is bovenin Scandinavië. Ja ze zijn dunner bezaaid, maar zeker geen géén 300+ km uit elkaar wat jij lijkt te suggereren met je argument omtrent "rijden over meerdere dagen".
Dan de feiten: hieronder een kaart vanuit ABRP met alle snelladers in Noord Scandinavië, waarbij sommige die dicht bij elkaar liggen op dit zoomniveau als 1 bolletje weergegeven worden, maar dat terzijde.
De pin die ik geselecteerd heb, is Ionity Saariselkä (Finland) met 6 400 kW laders, een van de meest afgelegen plekken qua afstand naar andere laders. De plekken eromheen zijn routetechnisch:
- onder: Ionity Sodankylä, 128 km rijden (niet hemelsbreed, echt rijden) 6x 350 kW
- boven: Recharge Utsjoki Ohcejohka, 195 km rijden, 4x 200 kW
- links: Ionity Levi, 234 km rijden, 6x 350 kW
En dan is dit een van de allerslechtste plekken die je kan hebben, Noord Finland. En ja, als je gaat zoeken zal er vast ergens een specifieke route te vinden zijn waar het misschien wel tegen de 300 km aan gaat schuren tussen 2 specifieke stops, maar ik heb deze ook semi-willekeurig eruit gepakt. Semi want ik heb wel gekeken naar waar de minste laadplekken (qua locaties, niet aantal laders) beschikbaar zijn en het verst uit elkaar liggen. Zoals je ziet is Noorwegen een stuk dichter bevolkt met snelladers. En wat ook goed te zien is, is hoe de 2 hoofdroutes in Zweden lopen: dwars door Zweden van Noord naar Zuid en langs de kust. Daar concentreren de snelladers zich ook.
Verder moet je uiteraard vooral doen wat je zelf fijn vindt qua P10/P12, daar ligt het niet aan, maar we moeten geen onwaarheden gaan rondslingeren want meerdere dagen rondrijden en niet kunnen (snel)laden is met alle respect de grootst mogelijke onzin in Scandinavië. Ik kom al jaren in Scandinavië en ook al ben je in the middle of nowhere, ik heb het met mijn 77 kWh EV6, 60 kWh Model 3 en 64 kWh e-Soul altijd prima gered, publieke laders (11 kW of soms trager) zijn er ook op veel plekken en anders is je granny charger ook nog altijd een optie, juist in Scandinavië op afgelegen plekken.