Mijn dealer belde gisteren of ik in plaats van de geplande proefrit de auto met sluitingstijd wilde ophalen om hem vanochtend terug te brengen. Uiteraard dit aanbod graag aangenomen, werd enorm gewaardeerd!
Heb de auto dus goed aan de tand kunnen voelen en moet zeggen: wat een heerlijke auto. Rijgedrag, wegligging, vermogen, allemaal dik in orde.
Het vermogen in combinatie met het gevoelige pedaal is wellicht zelfs wat veel, maar ach er zijn ergere dingen (of range mode

).
Qua looks ook helemaal super, van binnen voelt alles premium aan zoals je mag verwachten.
Ook de software voelde erg volwassen aan (in tegenstelling tot mijn Q8 Etron). Werkt lekker en soepel, alles eenvoudig te vinden. Paar kleine (zeur)puntjes:
- De keycard is een onding. Heb tot 4x toe gehad dat de auto niet wilde starten omdat hij geen sleutel herkende. Ook meermaals gehad dat de auto open gaat (en lampen aan) als het meubel waar de card op ligt, beweegt. De dealer gaf aan dat enerzijds de gevoeligheid nog in te stellen is en gebruik met de telefoon veel prettiger werkt.
- Ik heb 1 keer gehad dat alle schermen uitvielen, terwijl ik 80km/u reed. Erg vreemd, maar gelukkig starte het wel snel weer op (seconde of 5a10 zwart). De dealer gaf aan dit nog niet te hebben gehoord en hier mee aan de slag te gaan.
- Er lijkt nog iets fout te gaan als je een kinderstoel met isofix bevestigt. De gordeldetectie wordt dan niet uitgeschakeld waardoor je de hele rit in gepiep zit. Goede nieuws is wel dat het op een gegeven moment op houdt, maar knullig is het wel. Dealer ging dit ook doorgeven.
Als laatste een persoonlijk punt (kwestie van smaak wellicht): de active noise canceling.
De auto is stil, maar is het niet té stil? Ik vond het op een gegeven moment wat vervelend worden en heb een raampje open gedaan voor minder stilte. Mijn partner (die gevoelig is voor wagenziekte) had er veel last van. Je krijgt eigenlijk geen enkele feedback van acceleratie of afremmen en dit is erg onnatuurlijk icm met de beweging die je lichaam wel voelt. Heb dit in alle elektrische auto’s die ik heb gereden nog nooit zo meegemaakt.
Het is super knap gedaan (vanuit engineering perspectief), maar ik twijfel enorm aan het praktisch nut. Zeker als je gevoelig bent voor wagenziekte.
De dealer gaat uitzoeken of dit systeem uit kan, want dit zou voor mij anders wel een breekpunt kunnen worden. Dit zou enorm jammer zijn want voor de rest is de auto werkelijk een droom die uitkomt!