Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:27
Zijn er eigenlijk ook Plus modellen uitgeleverd aan de dealers voor proefritten?

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mga1600 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:36:
[...]

Ja maar je stelling was dat BMW geen Amerikaanse tech gebruikt maar dat doen ze dus wel als fundament voor hun ‘eigen’ systeem.

En over de electromotoren: Volvo ontwikkelt en bouwt haar elektromotoren grotendeels zelf. 

Volvo heeft hier de afgelopen jaren fors in geïnvesteerd om minder afhankelijk te zijn van toeleveranciers en hun elektrische aandrijflijnen (zoals de motoren, inverters en software) exact af te stemmen op hun eigen voertuigen. 

Eigen fabriek: De assemblage en productie van de elektromotoren vindt plaats in Volvo's motorenfabriek in Skövde (Zweden). Deze locatie, waar vroeger voornamelijk verbrandingsmotoren werden gebouwd, is omgebouwd tot een dedicated faciliteit voor elektrische aandrijflijnen. 

Tweede generatie e-motoren

Bij de eerste generatie elektrische auto's (zoals de vroege uitvoeringen van de XC40 Recharge) maakte Volvo nog deels gebruik van ingekochte motoren van toeleveranciers. 

Sinds de grote update van hun elektrische modellen (zoals de achterwielaangedreven XC40/EX40, C40/EC40 en de nieuwere EX30/EX90) maken ze gebruik van in-house ontwikkelde permanent-magneet elektromotoren. Dit zorgde direct voor betere prestaties, een hogere efficiëntie en een groter rijbereik.
AOSP is ooit door Google geïnitieerd, maar een AOSP gebaseerd systeem is open-source en praat niet naar Google op de manier dat een volledig Android/Google Gemini gebaseerd systeem dat doet. Het gaat mij om de Google diensten en hun privacy schending. AOSP wordt ook bijv. op telefoons gebruikt die juist heel privacy gefocust zijn en verder niks met Google van doen hebben. Daarom is het essentieel die differentiatie te blijven maken.

Met alle respect: voor de rest klink je een beetje als de Volvo brochure, alléén de dingen aanhalen die wel Zweeds/Europees zijn maar de rest doelbewust negeren. Wat jij nu allemaal opnoemt heb ik zelf ook al opgenoemd in mijn eerdere post (zij het in iets minder detail), dus door die herhaling van zaken snap ik niet helemaal wat je punt ermee is?

Ik ga niet in herhaling treden, zie mijn vorige post voor de verschillen tussen BMW en Volvo op dit vlak. Enige wat ik herhaal is dat ik hier niet zit om Volvo neer te halen, maar juist omdat ik als iemand die nog nooit Volvo heeft gereden maar altijd wel zijdelings ernaar gekeken heeft juist getrokken werd door het Zweeds/Europese aspect en daarom vind ik het toch wel een klein beetje jammer dat ze nét niet zo ver zijn gekomen als zeg een BMW. Daarentegen: nog altijd mijlen beter dan een Chinees of Amerikaans merk natuurlijk.

Wat ik overigens wel net heb geleerd is dat de reden dat Volvo accucellen inkoopt in China en alleen in Zweden assembleert, is dat hun joint-venture met Northvolt mislukt is door faillissement, dat zou een volledig Zweedse accu opgeleverd hebben en dat vind ik toch wel erg jammer dat dat niet door heeft kunnen gaan. Daarentegen heb ik daardoor wel meer begrip voor de accusituatie gekregen.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste