Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Zijn er eigenlijk ook Plus modellen uitgeleverd aan de dealers voor proefritten?

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mga1600 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:36:
[...]

Ja maar je stelling was dat BMW geen Amerikaanse tech gebruikt maar dat doen ze dus wel als fundament voor hun ‘eigen’ systeem.

En over de electromotoren: Volvo ontwikkelt en bouwt haar elektromotoren grotendeels zelf. 

Volvo heeft hier de afgelopen jaren fors in geïnvesteerd om minder afhankelijk te zijn van toeleveranciers en hun elektrische aandrijflijnen (zoals de motoren, inverters en software) exact af te stemmen op hun eigen voertuigen. 

Eigen fabriek: De assemblage en productie van de elektromotoren vindt plaats in Volvo's motorenfabriek in Skövde (Zweden). Deze locatie, waar vroeger voornamelijk verbrandingsmotoren werden gebouwd, is omgebouwd tot een dedicated faciliteit voor elektrische aandrijflijnen. 

Tweede generatie e-motoren

Bij de eerste generatie elektrische auto's (zoals de vroege uitvoeringen van de XC40 Recharge) maakte Volvo nog deels gebruik van ingekochte motoren van toeleveranciers. 

Sinds de grote update van hun elektrische modellen (zoals de achterwielaangedreven XC40/EX40, C40/EC40 en de nieuwere EX30/EX90) maken ze gebruik van in-house ontwikkelde permanent-magneet elektromotoren. Dit zorgde direct voor betere prestaties, een hogere efficiëntie en een groter rijbereik.
AOSP is ooit door Google geïnitieerd, maar een AOSP gebaseerd systeem is open-source en praat niet naar Google op de manier dat een volledig Android/Google Gemini gebaseerd systeem dat doet. Het gaat mij om de Google diensten en hun privacy schending. AOSP wordt ook bijv. op telefoons gebruikt die juist heel privacy gefocust zijn en verder niks met Google van doen hebben. Daarom is het essentieel die differentiatie te blijven maken.

Met alle respect: voor de rest klink je een beetje als de Volvo brochure, alléén de dingen aanhalen die wel Zweeds/Europees zijn maar de rest doelbewust negeren. Wat jij nu allemaal opnoemt heb ik zelf ook al opgenoemd in mijn eerdere post (zij het in iets minder detail), dus door die herhaling van zaken snap ik niet helemaal wat je punt ermee is?

Ik ga niet in herhaling treden, zie mijn vorige post voor de verschillen tussen BMW en Volvo op dit vlak. Enige wat ik herhaal is dat ik hier niet zit om Volvo neer te halen, maar juist omdat ik als iemand die nog nooit Volvo heeft gereden maar altijd wel zijdelings ernaar gekeken heeft juist getrokken werd door het Zweeds/Europese aspect en daarom vind ik het toch wel een klein beetje jammer dat ze nét niet zo ver zijn gekomen als zeg een BMW. Daarentegen: nog altijd mijlen beter dan een Chinees of Amerikaans merk natuurlijk.

Wat ik overigens wel net heb geleerd is dat de reden dat Volvo accucellen inkoopt in China en alleen in Zweden assembleert, is dat hun joint-venture met Northvolt mislukt is door faillissement, dat zou een volledig Zweedse accu opgeleverd hebben en dat vind ik toch wel erg jammer dat dat niet door heeft kunnen gaan. Daarentegen heb ik daardoor wel meer begrip voor de accusituatie gekregen.

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-08 21:43
marteltor schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:27:
Zijn er eigenlijk ook Plus modellen uitgeleverd aan de dealers voor proefritten?
Nee. Alleen P10 Ultra.

• Rusty1
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:59
In Herentals staat een zwarte Plus P10 met Wolmix interieur als proefrit wagen bij de dealer.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:59

Mga1600

[P8]

Mga1600 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:14:
[...]

Inmiddels heb ik begrepen dat er alleen groene en zwarte ‘uitgedeeld’ zijn aan de dealers.

In Hoorn, dat is niet ver van waar ik woon, staat er ook een in het zwart met donker interieur en Cardamon bekleding. We gaan morgen even kijken! Dank nogmaals voor de tip!
Gisteren een zwart exemplaar met Cardamon bekleding bekeken in Hoorn. De zwarte lak heeft mooie spikkels wat de kleur levendig maakt in de zon. Die spikkels komen niet over op de foto. En zonder zon zal het wel saai zwart worden? En al helemaal als de auto een beetje vuil is (en da’s niet denkbeeldig want ik ben niet zo’n poetser).

Donker interieur I.c.m Cardamon staat ‘m chic en is meer mijn smaak dan het lichte interieur.

Ik heb toevallig ook vandaag op een parkeerplaats (niet bij de dealer) een bijna nieuwe XC90 gezien in de kleur Aurora Silver (heb de bestuurder even naar de kleur gevraagd omdat ik die mooi vond in de stralende zon). Het is niet gewoon zomaar een kil en ouderwets zilver kleurtje, maar er zit een warme gloed doorheen en het heeft een mooie glans. Ik denk dat die kleur ook mooi staat i.c.m. de zwarte kunststof randjes van de EX60. Met slecht weer ook nog wel levendig denk ik. En dan met zwarte bekleding en donker interieur

En de derde optie waar we aan snuffelen is Forest Lake met Cardamon (en donker interieur).

Keuzes keuzes keuzes. Maar je kunt wel nog een tijdje ongestraft wijzigen na een geplaatste bestelling. Maar mocht ik eruit komen met de dealer en gaan bestellen zal de levering toch pas in ‘27 zijn.

Op de auto in Hoorn (foto) zitten de standaard 21” velgen (Ultra). Die vind ik gewoon lelijk…… Die 22” zijn het mooist maar die kosten 30 km aan rangeverlies. Die andere 21” (6-spaaks) zijn wel aardig en kosten geen range.,

[Mijn vrouw had de auto nog niet gezien in werkelijkheid - alleen op foto’s - en ze was positief verrast door het ‘live’ exemplaar. Ze had hetzelfde als ik: in werkelijkheid is de auto mooier en doet hij groter aan dan op de plaatjes]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN0VgRw_KwFaVK_poBFPRUkn6xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22sPB0vC0WoQ5XPGPeYNQXOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEgvR-ith9VS77Jq9cNLUp5979U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RDPUs1La76Na6XVQj70Rtoq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sakO2PhkjEAADMu2T58BNPXy-pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo0t0HHWwTdhDQ03UQ45mNO6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 02-08-2026 10:09 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:48
Martin123t schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:30:
Gisteren ook de handtekening gezet:
  • P10 Forest lake Plus
  • Pilot Assist
  • Charcoal nappaleder met ventilatie
  • Extra getint glas achter
  • Gelaagde zijruiten
  • Dark exterieur thema
  • Trekhaak
  • V2L adapter
Gisteren een proefrit gemaakt. Wat is de auto snel zeg, niet normaal. Configuratie iets aangepast op basis van voortschrijdend inzicht. Leder nu in Cardamom en afgezien van Dark exterieur thema.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ3L2bC4ttNoMwqHtTd_lZPt7kA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rteKKz3JTRT0RskpaZjmLHec.webp?f=fotoalbum_large

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Martin123t schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:13:
[...]

Gisteren een proefrit gemaakt. Wat is de auto snel zeg, niet normaal. Configuratie iets aangepast op basis van voortschrijdend inzicht. Leder nu in Cardamom en afgezien van Dark exterieur thema.[Afbeelding]
Gefeliciteerd, mooie configuratie! En ja het rijdt uitzonderlijk fijn. Wat voor levertijd heb je opgekregen?

• Martin123t
Mga1600 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Wat voor levertijd heb je opgekregen?
Ik heb zelf aangegeven dat ik niet eerder dan 2027 wil. Er is derhalve nu geen levertijd bekend, de bedoeling is januari.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Martin123t schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Ik heb zelf aangegeven dat ik niet eerder dan 2027 wil. Er is derhalve nu geen levertijd bekend, de bedoeling is januari.
Ik ben nog niet rond over de ‘deal’ maar dat gaat wel lukken denk ik. En aangezien het een particuliere aankoop zou worden, moet levering bij mij ook inderdaad pas in ‘27 plaatsvinden.

• Martin123t
Mga1600 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Ik ben nog niet rond over de ‘deal’ maar dat gaat wel lukken denk ik. En aangezien het een particuliere aankoop zou worden, moet levering bij mij ook inderdaad pas in ‘27 plaatsvinden.
Ik ga er vanuit dat de BPM niet veel hoger wordt per 2027. En inderdaad, ik vind het als particulier fijn dat het straks een auto is van 2027.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mga1600 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Wat is hier de reden van? Puur dat je dan een 2027 auto hebt? Of zit er meer achter? Ben ook een particuliere koper namelijk en hoe ik er nu in zit is dat ik gewoon zsm geleverd zou willen krijgen. Waar ik persoonlijk dan wel oren naar zou hebben is als er bij de RDW naar een nieuwe kentekenreeks overgegaan wordt ipv de huidige ABC-12-D reeks.

• Martin123t
Lang gewerkt in de leasebranche. Daar leverden we na 15 november van een jaar geen auto's meer af. De gedachte is dat je anders na 1 (of 1,5) maand al een bouwjaar te pakken hebt. Dat had dan invloed op de restwaarde. Het is nu niet per se nodig omdat we lang met de auto willen doen. Maar wij hebben geduld (en beroepsdeformatie).

• Mga1600

Mga1600

[P8]

MooDyBLueS schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:44:
[...]

Wat is hier de reden van? Puur dat je dan een 2027 auto hebt? Of zit er meer achter? Ben ook een particuliere koper namelijk en hoe ik er nu in zit is dat ik gewoon zsm geleverd zou willen krijgen. Waar ik persoonlijk dan wel oren naar zou hebben is als er bij de RDW naar een nieuwe kentekenreeks overgegaan wordt ipv de huidige ABC-12-D reeks.
Als je de auto in de toekomst weer een keertje inruilt is een auto die in ‘27 en niet ‘26 is geregistreerd gewoon meer waard. Is feitelijk natuurlijk onzin omdat het maar een paar weken scheelt, maar zo werkt het wel. Ik begreep dat de levertijd op het moment al 5 maanden is (en ik heb nog niet besteld) dus dan zit ik sowieso al automatisch in ‘27

Mij maakt het niet echt veel uit of het januari of februari of zelfs maart wordt want rij tot die tijd ook comfortabel in mijn huidige Volvo. En misschien is later zelfs een beetje beter want het is altijd een beetje jammer als je met een splinternieuwe auto meteen door sneeuw of pekel of natte prut moet rijden. Ik heb trouwens (met het oog daarop) wel weer winterwielen en rubbermatten op het verlanglijstje staan.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Mga1600 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:44:
[...]

Als je de auto in de toekomst weer een keertje inruilt is een auto die in ‘27 en niet ‘26 is geregistreerd gewoon meer waard. Is feitelijk natuurlijk onzin omdat het maar een paar weken scheelt, maar zo werkt het wel. Ik begreep dat de levertijd op het moment al 5 maanden is (en ik heb nog niet besteld) dus dan zit ik sowieso al automatisch in ‘27

Mij maakt het niet echt veel uit of het januari of februari of zelfs maart wordt want rij tot die tijd ook comfortabel in mijn huidige Volvo. En misschien is later zelfs een beetje beter want het is altijd een beetje jammer als je met een splinternieuwe auto meteen door sneeuw of pekel of natte prut moet rijden. Ik heb trouwens (met het oog daarop) wel weer winterwielen en rubbermatten op het verlanglijstje staan.
Waarom doe je eigenlijk de upgrade (?) van XC60 T6 hybride naar EX60? Mijn eerste gedachte is dat je dan vooral veel afschrijving hebt elk jaar (op beide auto's).

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 20:10
Iemand toevallig nog nagevraagd bij de dealers naar de all-season banden optie op de Ultra trim (21” en 22” banden)? Of ben ik nu écht gebonden aan de Plus? Rijd al vele jaren op all-season en ben echt groot fan maar dit is wel jammer, hoewel je de Plus met opties redelijk richting de Ultra kunt upgraden…

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Mga1600

Mga1600

[P8]

michaelvo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:59:
Iemand toevallig nog nagevraagd bij de dealers naar de all-season banden optie op de Ultra trim (21” en 22” banden)? Of ben ik nu écht gebonden aan de Plus? Rijd al vele jaren op all-season en ben echt groot fan maar dit is wel jammer, hoewel je de Plus met opties redelijk richting de Ultra kunt upgraden…
Mijn dealer (TVK Alkmaar) zegt (onder voorbehoud van tijdige beschikbaarheid in de juiste maten ) te kunnen zorgen voor omzetten naar all- season.

Zelf heb ik een voorkeur voor aparte zomer- en winterbanden in verband met comfort (geluid en trilling) en wegligging in de zomer. Dat laatste maakt met een krachtige auto echt verschil Met een eerdere C40Twin (ook >400 pk)?voelde all- season steeds als een compromis, zowel in de zomer als in de winter. Wel gemakkelijker natuurlijk.

Maar je bent je er van bewust dat die mooie 22” velgen 30 km aan range kosten ten opzichte van 21”? En all-season (en winterbanden) kosten ook range ten opzichte van zomerbanden.

Je rijdt in principe maar 4 maanden per jaar onder winterse omstandigheden, maar je rijdt het hele jaar dan op banden die extra range kosten. Die ervaring had ik met de XC40P8 en de later C40Twin. Technisch identiek, maar de C40 had all-season. Het verbruik lag ondanks de stroomlijn 7-8 % hoger en er was meer afrolgeluid. Onaangenaam! Ik heb nu aparte zomer en winterwielen en zal daar met de EX60 ook voor gaan kiezen. Dan niet de mooie 22” velgen maar die zwarte 21”. De dealer kan die ook met winterbanden leveren. Goed - een extra set kost wat, maar je kunt ze aan het eind van de rit altijd weer voor goed geld verkopen - of zoals ik nu zou doen - inruilen waarbij je vaak meer dan helft van de aanschafprijs terugkrijgt (mits netjes en niet versleten). En dan rij je, althans dat vond ik, het hele jaar door op optimale banden.

[persoonlijk; Dit is toch ook wel mooi? Op die groene staan deze wielen minder mooi dan de 22” vind ik, maar op deze kleur en op een zwarte staan deze wielen weer wat mooier naar mijn mening]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7J6DbpkxjrQNgYOESEN8GQlzFu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYCxPt2PKau32b0wGC6dUnME.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Mga1600 op 03-08-2026 11:27 ]

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-08 09:02
Daar ben ik mee bezig. Het probleem is dat de bandenmaat voor 21" en 22" gewoon niet bestaat in all-seaon variant. Ik probeer de dealer te bewegen om onder de ultra 20" velgen met all-season te zetten.

Dit zijn de maten:

Voor
Band Velg
235/55 R20 8x20x50,0
255/45 R21 8,5x21x52,5
255/40 R22 8,5x22x52,5

Achter
Band Velg
255/50 R20 8x20x59,0
265/45 R21 9,5x21x59,5
265/40 R22 9,5x22x59,5

• Mga1600

Mga1600

[P8]

vdburg schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

Daar ben ik mee bezig. Het probleem is dat de bandenmaat voor 21" en 22" gewoon niet bestaat in all-seaon variant. Ik probeer de dealer te bewegen om onder de ultra 20" velgen met all-season te zetten.

Dit zijn de maten:

Voor
Band Velg
235/55 R20 8x20x50,0
255/45 R21 8,5x21x52,5
255/40 R22 8,5x22x52,5

Achter
Band Velg
255/50 R20 8x20x59,0
265/45 R21 9,5x21x59,5
265/40 R22 9,5x22x59,5
Mijn dealer vertelde dat er goede hoop is dat die 22 “-all- season er wel aankomen, maar of dat op tijd is voor bestellingen die nu lopen durfde hij niet te garanderen

• HKBau
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 27-08 13:23
Net naar de dealer gebeld voor een update over de levering van de Volvo EX60 P10 Ultra besteld op 24 januari 2026.

Levering is inmiddels vertraagd naar te verwachten medio oktober.
Eerst was het half augustus daarna eind augustus, half september en vervolgens eind september.

Zijn er meer die dit ervaren ?

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Bobmeister schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 00:20:
[...]

Waarom doe je eigenlijk de upgrade (?) van XC60 T6 hybride naar EX60? Mijn eerste gedachte is dat je dan vooral veel afschrijving hebt elk jaar (op beide auto's).
Dat vraagt om een lang maar eerlijk antwoord:

In zijn algemeenheid: ik geef er de voorkeur aan om altijd met garantie te rijden.- geen onverwachte uitgaven of zorgen en hooguit een standaard onderhoudsbeurtje. Om de 2 of 2,5 jaar ruil ik in. Zelfs de banden zijn dan niet aan vervanging toe omdat ik winter en zomerbanden tegen elkaar in gebruik.

Dus tegenover afschrijving staan dus erg lage operationele kosten en vooral ook ‘gemoedsrust’. Met de afschrijving van de XC60 valt het overigens erg mee. Ik kocht ‘m als ex-ANWB vervangend vervoer auto. 5 maanden oud en 6000 km op de teller. De korting ten opzichte van helemaal nieuw was enorm en er zat gewoon 2 jaar garantie op.

Hybride rijden was een bewuste tussenstap die op dat moment (na 4 jaar EV -rijden) het beste paste bij het toenmalige gebruik. We moesten namelijk iedere week, soms twee keer in de week, een rit maken van 550 km in verband met ‘mantelzorg’. Lange dagen vroeg van huis en ‘s nachts pas laat weer terug. Dan moest er midden in de nacht op de terugweg geladen worden op een verlaten laadplek in het stikdonker. Dat laden duurde altijd even bij die auto’s (25-30 minuten) en met name mijn vrouw vond dat eng en vervelend. Vergeet niet dat de range van die generatie EV’s in de praktijk maar 320 - 330 km was.

Toen we de XC60 kochten, wisten we al dat de volgende en weer een EV zou gaan worden. Hoewel de XC60 een prettige en comfortabele auto is, voelt een brandstof motor toch als een stapje terug in de tijd. De garantie ervan loopt bijna af en wat er in de overwegingen bij komt is dat er binnenkort een nieuwe generatie XC60 komt met een elektrische range van 180-200 km. Op dat moment zal de restwaarde van mijn ‘oude’ (zeg 70 km range) auto naar verwachting flink gaan inklappen.

En omdat de ANWB de afschrijving eigenlijk al eerder voor een flink deel gepakt heeft en met de indicatie van de inruilprijs die ik nu terugkrijg valt het mee met mijn afschrijving.

Vanavond om 18.00 krijg ik de EX60 mee en ik moet ‘m morgenochtend om 9.00 weer (volgeladen: teruggebracht hebben omdat hij dan weer ingepland staat voor proefritten, maar het geeft ons vanavond gelegenheid om ‘m even wat meer aan de tand te voelen dan in die korte proefrit van vorige week. Mijn vrouw kon er toen ook niet bij aanwezig zijn en vanavond wel.

En dan praten we verder met de dealer als het bevallen is……..

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inmiddels heb ik ook een 2e proefrit gemaakt, nog geen lange proefrit zoals hierboven oa genoemd wordt als mogelijkheid, iets wat ik als particulier ook echt een must zou vinden voordat ik mijn handtekening onder ±75k aan auto zet.

Hoe dan ook: na de 1e proefrit bleef me vooral 2 dingen bij: dat ik last had van de ANC en een soort misselijkheid, en dat het toch wel een verdraaid fijne en goede in de opties zittende auto is. Dat tweede zorgde ervoor dat ik het eerste nog een kans wou geven, juist ook omdat ik nog maar tussen 2 auto's twijfel: EX60 en iX3. Prijstechnisch moet ik bij de iX3 voor de 40 RWD gaan wat geen straf is, maar de EX60 kan ik voor een P10 AWD Plus met nog opties als gelaagd glas enzo gaan, mis ik alleen de B&W audio met name.

Over de ANC: het voelde bij vlagen nog wel wat gek aan, maar misselijk werd ik er dit keer niet van. Misschien toch een klein beetje gewend geraakt aan het kleine en daarmee vrij directe stuur én ik had als voorbereiding het onderstel op hard gezet, om zeker te weten dat het niet voor de evt. zachte instelling daarvan komt of eraan bijdraagt.

Blijft lastig zeggen in ±45 min rijden, daarvoor zou ik uiteindelijk dus ook een lange proefrit willen maken bijv. zaterdag einde dag ophalen en maandagochtend weer inleveren, maar dat ik nu minder last had is positief.

Nog wel een vraag: ik had het met de dealer over de Fix4Bike fietsendrager die Volvo aanbiedt voor 3 fietsen en met optionele beugel erbij voor een 4e fiets, ik heb dit nergens anders nog gezien (4 fietsen), vaak blijft het bij 3 fietsen. De EX60 heeft ook een hogere kogeldruk, 100kg, dan de iX3 die bij 80kg blijft steken. De fietsendrager weegt zelf 18,9 kg en de draaglast is 60 kg met fiets 1 t/m 3 max 25 kg per stuk en 4e max 15 kg. Effectief moet je per fiets op 15 kg uitkomen en dat is lastig, onze Koga Miyata zijn 15,9 kg, de Cube van mijn zoon is 17 kg en de kinderfiets van mijn dochter is 14 kg volgens specs. 62,8 kg totaal.

Ik begin nu heel erg te twijfelen of dit wel een USP van de EX60 is als de fietsdrager zelf maar 60 kg mag, ook al mag de kogeldruk 100 kg zijn. Want effectief moet je dan toch onder de 80 kg blijven. Nu ben ik nog helemaal nieuw in de wereld van fietsendragers dus mijn instinct is een door Volvo gevoerd exemplaar kopen zodat ik zeker weet dat deze goed matcht met de auto, of is het toch beter om bij andere fietsendragers te kijken? Iemand toevallig ervaring mee?

Hele punt is namelijk dat juist die 4e fiets erbij voor ons een hele grote USP kan zijn, want 3 fietsen zoals je meestal ziet hebben we precies niks aan, dus of ik zou gaan voor een model voor 2 fietsen puur voor het kunnen ophalen/wegbrengen van de kinderen met fiets en al, of 4 fietsen voor weekendjes weg of zelfs vakantie, niet 3.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:24
@MooDyBLueS Elk met zijn voor- en nadelen uiteraard, maar als je vaak met 4 fietsen op stap wilt, dan is een fietsaanhanger i.p.v. fietsendrager misschien ook te overwegen?

Afbeeldingslocatie: https://zekerdeboer.nl/wp-content/uploads/2025/08/DSC_0005.png?_gl=1*1ou4tea*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjw-MDTBhCgARIsAKAkdlRywvOYnffhhsTM6Gaq5Y632k4x9u4LvAJgIZzVpG8sEgMo4QniqmcaAsoZEALw_wcB&gbraid=0AAAAADpUZHJSa89vPFtB6M69dywqF0WTM

Hotra fietsaanhangwagen

• Anand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:13

Anand

Thank you, come again!

Op vakantie in het Deense Sjæland, kon ik het niet laten om mijn gezin over de Øresundbrug te slepen, op zoek naar de eerste de beste Volvo dealer om dan eindelijk eens een EX60 eens diep in de dagrijverlichting te kijken.

De sidesteps zien er misschien wat stoerder uit, maar ze maken de afstand naar de stoel zo groot dat het voltallige gezin blauwe plekken op de enkels heeft. Dat Aurora Silver is inderdaad best mooi, de woolmix bekleding is ook best mooi om te zien. Doet me een beetje twijfelen over mijn Denim Blue / Dawn Mist bestelling, maar dat komt grotendeels omdat ik de combinatie nog niet gezien heb. Eind november weet ik het.

Ik kreeg een proefrit aangeboden, maar wegens wat andere plannen paste dat vanmorgen niet goed. Misschien is er straks op de terugweg nog een beetje tijd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IM83veT_HNfuyrtQ1ivRUd8ees=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6KkXOdYcDk8WA5d8IBVmJ95.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KF5_O2bsqV-2RlNb2TtCifs72I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTkODupxUPwiVpg2qVnc6PxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCHN-7-fytwX9SHmr_-4DPoGqtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCKwNgMDaICp4CbWpkbQQBbT.jpg?f=fotoalbum_large

• michaelvo
vdburg schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

Dit zijn de maten:

Voor
Band Velg
235/55 R20 8x20x50,0
255/45 R21 8,5x21x52,5
255/40 R22 8,5x22x52,5

Achter
Band Velg
255/50 R20 8x20x59,0
265/45 R21 9,5x21x59,5
265/40 R22 9,5x22x59,5
Goeie dat ga ik ook nog eens navragen. Ik vind 20 inch prima als ze die onder de ultra willen zetten!

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
Mga1600 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:40:
[...]

Mijn dealer vertelde dat er goede hoop is dat die 22 “-all- season er wel aankomen, maar of dat op tijd is voor bestellingen die nu lopen durfde hij niet te garanderen
Ok thanks voor het delen. Zou daarvan graag een bron wat dichter bij de banden fabrikant willen zien 😅

• marteltor
  • Nu online
HKBau schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:25:
Net naar de dealer gebeld voor een update over de levering van de Volvo EX60 P10 Ultra besteld op 24 januari 2026.

Eerst was het half augustus daarna eind augustus, half september en vervolgens eind september.

Nee. Begin maart besteld, en telkens als ik erom vraagt is het antwoord; levering nog altijd tweede helft november.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op de XC60 kon je altijd op de Ultra ook zonder meerprijs de standaard wielen van de Plus krijgen. Ik meende dat dat voor de EX60 ook zo was, maar kan dat idd nergens meer terugvinden.
Overigens zijn banden bij een EX60 extreem prijzig omdat ze zo groot zijn.
De maat 235/55R19 en 255/50R19 worden voor EV's heel erg veel gebruikt (en ook voor de XC60), maar de maat van de EX60 (235/55R20 en 255/50R20) is precies 1 inch groter en gebruikt bijna niemand, waardoor je voor 20" all seasons nauwelijks keuze hebt (enkel Michelin) en meestal >1200 euro mag aftikken....

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 03-08-2026 15:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• michaelvo
Andrehj schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

Op de XC60 kon je altijd op de Ultra ook zonder meerprijs de standaard wielen van de Plus krijgen. Ik meende dat dat voor de EX60 ook zo was, maar kan dat idd nergens meer terugvinden.
Overigens zijn banden bij een EX60 extreem prijzig omdat ze zo groot zijn.
De maat 235/55R19 en 255/50R19 worden voor EV's heel erg veel gebruikt (en ook voor de XC60), maar de maat van de EX60 (235/55R20 en 255/50R20) is precies 1 inch groter en gebruikt bijna niemand, waardoor je voor 20" all seasons nauwelijks keuze hebt (enkel Michelin) en meestal >1200 euro mag aftikken....
Dat de banden duur zijn is mij bekend. Scheelt t.o.v. de 19” banden idd zo 70 euro per band. Maar goed de de EX60 koop je sowieso niet omdat je zo min mogelijk wilt uitgeven (De Xpeng G6/G9 staan ook nog op de lijst), en de tijd dat je voor 500 euro 4 nieuwe banden had is ook wel een tijdje geleden ;).

Maar 20 inch is voor mij groot genoeg, en zuiniger dan 21 inch, dus 20 inch onder de ultra trim zou voor mij prima zijn. Ga ik dus zeker navraag naar doen.

• jomin.verhagen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-08 12:52
HKBau schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:25:

Idem, aanvankelijk P6 besteld, kosteloos omgezet naar P10 (met fixed productiedatum 28 augustus), maar nu toch doorgeschoven naar 9 oktober. AI geeft hier desgevraagd logische verklaringen voor (o.a. om logistieke redenen wordt voorrang gegeven aan bestellingen van grote aantallen auto's met exact dezelfde opties), maar wellicht geldt ook dat het aantal bestellingen in landen waar de EX60 als eerste wordt geleverd, veel hoger is dan gepland. Schrale troost: wel langer voorpret met reviews, etc.

• Andrehj
  • Niet online
michaelvo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:28:
Dat de banden duur zijn is mij bekend. Scheelt t.o.v. de 19” banden idd zo 70 euro per band. Maar goed de de EX60 koop je sowieso niet omdat je zo min mogelijk wilt uitgeven (De Xpeng G6/G9 staan ook nog op de lijst), en de tijd dat je voor 500 euro 4 nieuwe banden had is ook wel een tijdje geleden ;).
Dit probleem van de te grote bandenmaat gaat bepaald niet alleen over de prijs, maar vooral ook over de beschikbaarheid:
  1. Zo kun je voor all-seasons kiezen uit slechts 1 merk en type.
  2. Voor de 21 en 22" zijn all-seasons überhaupt niet leverbaar.
  3. Deze maat is nergens op voorraad. Wat doe je als je op vakantie met een kapotte band zit? Dan sta je zomaar dagen vast. Vooral ook omdat men bij Volvo blijkbaar niet slim genoeg is om in die grote frunk ruimte te maken voor een thuiskomer (wat makkelijk zou passen) :-( .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Die thuiskomer is wel bij te bestellen…..zie folder.

• marteltor
  • Nu online
Maar die ligt dan in de kofferbak?

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Anand schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:53:
Op vakantie in het Deense Sjæland, kon ik het niet laten om mijn gezin over de Øresundbrug te slepen, op zoek naar de eerste de beste Volvo dealer om dan eindelijk eens een EX60 eens diep in de dagrijverlichting te kijken.

De sidesteps zien er misschien wat stoerder uit, maar ze maken de afstand naar de stoel zo groot dat het voltallige gezin blauwe plekken op de enkels heeft. Dat Aurora Silver is inderdaad best mooi, de woolmix bekleding is ook best mooi om te zien. Doet me een beetje twijfelen over mijn Denim Blue / Dawn Mist bestelling, maar dat komt grotendeels omdat ik de combinatie nog niet gezien heb. Eind november weet ik het.

Ik kreeg een proefrit aangeboden, maar wegens wat andere plannen paste dat vanmorgen niet goed. Misschien is er straks op de terugweg nog een beetje tijd...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een lichte kleur als dit Aurora Silver is er contrast met het zwarte plastic op de auto. Dat maakt ‘m levendiger denk ik. Staat me wel aan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOIadnfRWLkIY-hirepy6ubn2NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdJuqirwmzNVTH7T4NWq7kFf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hpUZjeWmG1XUp0VH4DXpIA8flQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQDzYHW75N9QDF1a1EqS3QWX.jpg?f=fotoalbum_large

• Mga1600

Mga1600

[P8]

marteltor schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:21:
Maar die ligt dan in de kofferbak?
Sorry, het ding niet in de folder maar op de volvocars website. Maar hij komt niet onder de vloer van de bagageruimte maar er boven op. Niet handig.

Ik heb met mijn XC40P8 een keer een band stuk gereden. Uitgerekend op kerstavond. Groot gat erin. Volvo on-call gebeld die schakelden onmiddellijke de ANWB in. En die konden alleen maar constateren dat hij stuk was en dat ze niemand konden bereiken op kerstavond die een nieuwe band in voorraad had. Maar ik had recht op vervangend vervoer. Dus Volvo afgevoerd en in opslag tot na kerstmis. Leenauto afgeleverd. Na kerstmis werd de auto naar de dealer gebracht die er een halfuur later een nieuwe band om had zitten. Dus om een kapotte band te vervangen waren veel partijen betrokken. Dus ik deel de zorg over het ontbrekende reservewiel in moderne auto’s. Sindsdien neem ik op ‘uitdagende’ ritten een van de zomer- of winterwielen mee. Ook niet echt handig in de bagageruimte maar - in mijn geval - het is beschikbaar.

[ Voor 1% gewijzigd door Mga1600 op 03-08-2026 23:22 . Reden: - ]

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Anand schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, die steps kosten een hoop geld en je hebt er m.i. alleen maar last van.

• lmvoo
MooDyBLueS schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:12:
Inmiddels heb ik ook een 2e proefrit gemaakt, nog geen lange proefrit zoals hierboven oa genoemd wordt als mogelijkheid, iets wat ik als particulier ook echt een must zou vinden voordat ik mijn handtekening onder ±75k aan auto zet.

Hoe dan ook: na de 1e proefrit bleef me vooral 2 dingen bij: dat ik last had van de ANC en een soort misselijkheid, en dat het toch wel een verdraaid fijne en goede in de opties zittende auto is. Dat tweede zorgde ervoor dat ik het eerste nog een kans wou geven, juist ook omdat ik nog maar tussen 2 auto's twijfel: EX60 en iX3. Prijstechnisch moet ik bij de iX3 voor de 40 RWD gaan wat geen straf is, maar de EX60 kan ik voor een P10 AWD Plus met nog opties als gelaagd glas enzo gaan, mis ik alleen de B&W audio met name.

Over de ANC: het voelde bij vlagen nog wel wat gek aan, maar misselijk werd ik er dit keer niet van. Misschien toch een klein beetje gewend geraakt aan het kleine en daarmee vrij directe stuur én ik had als voorbereiding het onderstel op hard gezet, om zeker te weten dat het niet voor de evt. zachte instelling daarvan komt of eraan bijdraagt.

Blijft lastig zeggen in ±45 min rijden, daarvoor zou ik uiteindelijk dus ook een lange proefrit willen maken bijv. zaterdag einde dag ophalen en maandagochtend weer inleveren, maar dat ik nu minder last had is positief.

Nog wel een vraag: ik had het met de dealer over de Fix4Bike fietsendrager die Volvo aanbiedt voor 3 fietsen en met optionele beugel erbij voor een 4e fiets, ik heb dit nergens anders nog gezien (4 fietsen), vaak blijft het bij 3 fietsen. De EX60 heeft ook een hogere kogeldruk, 100kg, dan de iX3 die bij 80kg blijft steken. De fietsendrager weegt zelf 18,9 kg en de draaglast is 60 kg met fiets 1 t/m 3 max 25 kg per stuk en 4e max 15 kg. Effectief moet je per fiets op 15 kg uitkomen en dat is lastig, onze Koga Miyata zijn 15,9 kg, de Cube van mijn zoon is 17 kg en de kinderfiets van mijn dochter is 14 kg volgens specs. 62,8 kg totaal.

Ik begin nu heel erg te twijfelen of dit wel een USP van de EX60 is als de fietsdrager zelf maar 60 kg mag, ook al mag de kogeldruk 100 kg zijn. Want effectief moet je dan toch onder de 80 kg blijven. Nu ben ik nog helemaal nieuw in de wereld van fietsendragers dus mijn instinct is een door Volvo gevoerd exemplaar kopen zodat ik zeker weet dat deze goed matcht met de auto, of is het toch beter om bij andere fietsendragers te kijken? Iemand toevallig ervaring mee?

Hele punt is namelijk dat juist die 4e fiets erbij voor ons een hele grote USP kan zijn, want 3 fietsen zoals je meestal ziet hebben we precies niks aan, dus of ik zou gaan voor een model voor 2 fietsen puur voor het kunnen ophalen/wegbrengen van de kinderen met fiets en al, of 4 fietsen voor weekendjes weg of zelfs vakantie, niet 3.
Met 4 fietsen kun je dus stellen dat het lichtere fietsen moeten zijn, geen tourfietsen dus. De hogere kogeldruk blijft van belang voor bijv. aanhanger of caravan.

• lmvoo
michaelvo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Goeie dat ga ik ook nog eens navragen. Ik vind 20 inch prima als ze die onder de ultra willen zetten!
20 inch is een optie zonder meerprijs op de Ultra, dus moet kunnen! :)

• Andrehj
  • Niet online
lmvoo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:42:
20 inch is een optie zonder meerprijs op de Ultra, dus moet kunnen! :)
Waar leidt je dat uit af? Volgens de prijslijst is die optie er niet.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:08
Ik ben benieuwd of de EX60 ook iets van ingebouwde dashcam/sentry mode functionaliteit krijgt. Zie er nergens iets over genoemd, maar je zou verwachten dat het technisch geen issue zou moeten zijn. De concurrentie heeft dit veelal wel. Vind het zelf fijn in mijn huidige auto als ik op wat twijfelachtige plekken parkeer.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:57
Andrehj schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

Waar leidt je dat uit af? Volgens de prijslijst is die optie er niet.
In de configurator van Volvo kan je de 20 selecteren, als “downgrade” als je eerst ultra heb gekozen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
lmvoo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Met 4 fietsen kun je dus stellen dat het lichtere fietsen moeten zijn, geen tourfietsen dus. De hogere kogeldruk blijft van belang voor bijv. aanhanger of caravan.
Inmiddels een zoektocht achter de rug en bij bekende partijen zoals Thule, de ANWB winkel enz. kom ik maximaal een draaglast van 66 kg tegen, wat dan een fietsendrager voor 3 fietsen is. Thule heeft wel een expansion voor een 4e fiets maar dat is een vouwfiets expansion, moet je ook maar net wat aan hebben.

Dus denk dat de conclusie gaat zijn dat puur voor fietsendragers bekeken er helaas geen voordeel uit de hogere kogeldruk van de EX60 te halen valt. Want 4 fietsen gaat hem praktisch gezien niet worden.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Electromonkey schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

In de configurator van Volvo kan je de 20 selecteren, als “downgrade” als je eerst ultra heb gekozen.
Klopt inderdaad, ik had het ook nog niet gevonden maar nu wel. De wielen die je op het uitvergrote plaatje ziet zijn nog de standaard 21" (2e in het rijtje rechts) maar je kan "zonder meerprijs" de 20" selecteren (1e in het rijtje) zoals je hier ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D8AAYd_fXuAHEknCmgfERRHl5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4KdLo8oHPOTfsT6ZbV0QNdSZ.png?f=fotoalbum_large

Briljant verdienmodel zeg: bij de Plus €930 extra vragen voor die 21" velgen en zorgen dat er opties in de Ultra zitten (B&W audio o.a.) die niet los aan te vinken zijn bij de Plus en daarmee de Ultra variant verkopen, maar wel gratis 20" velgen aanbieden. :P

Ik zie dat het bereik slechts van 642 naar 653 km stijgt ermee (P10) dus of dat de moeite waard is...

Misschien is het beter straks na de eerste leveringen een "EX60 Ultra 21" naar 20" ruiltopic" te starten en een aantal Plus eigenaren blij te maken met gratis 21" upgrade. Win-win.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Gisteren aan het eind van de middag de demo EX60 opgehaald voor een tweede en langere  proefrit. Over allerlei soorten ons bekende wegen gereden om te kunnen vergelijken met wat nu hebben. Rijdt echt fijn, gemakkelijk en comfortabel. Ik heb nu luchtvering maar de instelbare dempers van de EX60 doen daar qua comfort niet voor onder. De verlichting van de Ultra met pixellampen is echt heel goed hebben we in het donker kunnen comsrateren. .

Je doet natuurlijk van alles tijdens zo’n rit en ik heb dan ook de 3 standen van de vering uitgebreid geprobeerd op de verschillende wegen met verschillende snelheden en rijstijlen- “standaard” voldoet meestal prima, “soft” is fijn op hobbelige wegen. Ook stuurkracht laat zich goed op wens instellen. De B&W audio kon ik onderweg alleen testen via Spotify vanaf mijn telefoon  omdat er op die auto geen accounts voor Spotify en/of Apple Music actief zijn maar dat klonk heel relaxed en mooi zonder dat ik uitgebreid aan het instellen ben geweest ben, De stoelen zijn goed instelbaar en erg comfortabel. Stoelventilatie ben ik niet gewend vanuit andere auto’s, maar gezien de warmte gisteren was dat een prettig extraatje. Deze auto had kunstleer, ik ben zelf een voorstander van echt leer. Beenruimte is er in overvloed.

Vannacht de auto tot 100% geladen aan mijn Wallbox. Met volle accu was de rangevoorspelling op de display 580 km in ‘standaard’ stand. In ‘range mode’ was het 640. In performance ging er nog wat vanaf. Deze auto heeft 22” velgen.

En vanochtend het ‘ding’ weer terug gebracht omdat die weer een druk proefrij programma voor de boeg heeft, daarbij de auto terug gereden in ‘range mode’ de afstand was 34 km en ik raakte 5% soc kwijt. Dat lijkt dus  te kloppen. In deze mode is het vermogen wel wat beperkt. In standaard mode gaat hij als de brandweer.

In het gesprek daarna ben zijn de dealer en ik er uit gekomen over de inruil en heb ik een handtekening gezet voor een P10 Ultra! Voorlopig kleurkeuze Aurora Silver met zwart nappa leer en dus het bijbehorend  donker interieur, ook donkere ramen achter en de zwarte 6 spaaks 21” wielen. Van deze laatste 2 sets d.w.z. een zomerset en een winterset.

Verder pilot assist/pilot park package, protection package (rubber matter e.d), een V2H adapter, een key tag en een trekhaak. Levertijd ergens in januari of februari 2027.

De kleur is nog te wijzigen mochten we dat willen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc9YlXthrtc6PuYiIa0KMOcIpdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlvRZNPQgtWw04oaIYYNs3s8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 04-08-2026 14:57 ]

• marteltor
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Klopt inderdaad, ik had het ook nog niet gevonden maar nu wel. De wielen die je op het uitvergrote plaatje ziet zijn nog de standaard 21" (2e in het rijtje rechts) maar je kan "zonder meerprijs" de 20" selecteren (1e in het rijtje) zoals je hier ziet:

[Afbeelding]

Briljant verdienmodel zeg: bij de Plus €930 extra vragen voor die 21" velgen en zorgen dat er opties in de Ultra zitten (B&W audio o.a.) die niet los aan te vinken zijn bij de Plus en daarmee de Ultra variant verkopen, maar wel gratis 20" velgen aanbieden. :P

Ik zie dat het bereik slechts van 642 naar 653 km stijgt ermee (P10) dus of dat de moeite waard is...

Misschien is het beter straks na de eerste leveringen een "EX60 Ultra 21" naar 20" ruiltopic" te starten en een aantal Plus eigenaren blij te maken met gratis 21" upgrade. Win-win.
Ik had graag meegedaan met de ruilactie, ware het niet dat de leasemaatschappij dat wat minder grappig zou vinden.

• marteltor
  • Nu online
Mga1600 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:56:
Gisteren aan het eind van de middag de demo EX60 opgehaald voor een tweede en langere  proefrit. Over allerlei soorten ons bekende wegen gereden om te kunnen vergelijken met wat nu hebben. Rijdt echt fijn, gemakkelijk en comfortabel. Ik heb nu luchtvering maar de instelbare dempers van de EX60 doen daar qua comfort niet voor onder. De verlichting van de Ultra met pixellampen is echt heel goed hebben we in het donker kunnen comsrateren. .

Je doet natuurlijk van alles tijdens zo’n rit en ik heb dan ook de 3 standen van de vering uitgebreid geprobeerd op de verschillende wegen met verschillende snelheden en rijstijlen- “standaard” voldoet meestal prima, “soft” is fijn op hobbelige wegen. Ook stuurkracht laat zich goed op wens instellen. De B&W audio kon ik onderweg alleen testen via Spotify vanaf mijn telefoon  omdat er op die auto geen accounts voor Spotify en/of Apple Music actief zijn maar dat klonk heel relaxed en mooi zonder dat ik uitgebreid aan het instellen ben geweest ben, De stoelen zijn goed instelbaar en erg comfortabel. Stoelventilatie ben ik niet gewend vanuit andere auto’s, maar gezien de warmte gisteren was dat een prettig extraatje. Deze auto had kunstleer, ik ben zelf een voorstander van echt leer. Beenruimte is er in overvloed.

Vannacht de auto tot 100% geladen aan mijn Wallbox. Met volle accu was de rangevoorspelling op de display 580 km in ‘standaard’ stand. In ‘range mode’ was het 640. In performance ging er nog wat vanaf. Deze auto heeft 22” velgen.

En vanochtend het ‘ding’ weer terug gebracht omdat die weer een druk proefrij programma voor de boeg heeft, daarbij de auto terug gereden in ‘range mode’ de afstand was 34 km en ik raakte 5% soc kwijt. Dat lijkt dus  te kloppen. In deze mode is het vermogen wel wat beperkt. In standaard mode gaat hij als de brandweer.

In het gesprek daarna ben zijn de dealer en ik er uit gekomen over de inruil en heb ik een handtekening gezet voor een P10 Ultra! Voorlopig kleurkeuze Aurora Silver met zwart nappa leer en dus het bijbehorend  donker interieur, ook donkere ramen achter en de zwarte 6 spaaks 21” wielen. Van deze laatste 2 sets d.w.z. een zomerset en een winterset.

Verder pilot assist/pilot park package, protection package (rubber matter e.d), een V2H adapter, een key tag en een trekhaak. Levertijd ergens in januari of februari 2027.

De kleur is nog te wijzigen mochten we dat willen.[Afbeelding]
Gefeliciteerd :)

• lmvoo
The__Virus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:53:
Ik ben benieuwd of de EX60 ook iets van ingebouwde dashcam/sentry mode functionaliteit krijgt. Zie er nergens iets over genoemd, maar je zou verwachten dat het technisch geen issue zou moeten zijn. De concurrentie heeft dit veelal wel. Vind het zelf fijn in mijn huidige auto als ik op wat twijfelachtige plekken parkeer.
Zal wel met een software update komen. Ideaal.

• Isarco
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26
Mga1600 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:56:

De kleur is nog te wijzigen mochten we dat willen.[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Ik heb een tijdje geleden exact dezelfde configuratie besteld. Levering medio oktober. Kijk er naar uit.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

En oh ja… ik heb natuurlijk ook Gemini ‘bevraagd’. Onzin vragen gesteld maar ook een serieuze zoiets als : “zoek een snellader voor me van meer dan 350 kW ergens in de buurt van Hilversum en niet te ver van de snelweg af” . En dan krijg je een lijstje voorgeschoteld met de vraag ‘moet ik een route naar een van deze laders maken?’

• PascalVdm
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-08 18:29
MooDyBLueS schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:12:

Ik heb zelf een Thule 3+1 en werkt perfect met 3 gravelfietsen en een Woom. Staat als een huis dus zeer stabiel. Ik denk dat er serieuze marge zit op de 60kg. Is vooral de klem rond de bol die officieel niet meer dan 60kg aankan. Rek zelf is heel stevig. Dus niet twijfelen. Alleen lichtste fiets als laatste zetten.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Isarco schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Gefeliciteerd! Ik heb een tijdje geleden exact dezelfde configuratie besteld. Levering medio oktober. Kijk er naar uit.
De kleur is nog een beetje twijfel bij mij, maar de dealer stelde mij gerust: je kunt tot ca.1 maand voor beoogde productie wijzigen. Dus misschien doe ik dat nog wel……

Van de auto zelf ga ik geen spijt krijgen …die rijdt en zit echt als ‘een vorst’

• michaelvo
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]

Als je nu de Ultra kiest in de configurator dan kun je idd ‘kosteloos’ downgraden naar de 20”. Vervolgens is de meerprijs voor all season banden wel maar 0 euro ipv 300 euro bij de Plus dus daar ‘win’ je dan iets. Voor mij is het nu iig duidelijk, ultra met 20” all season is gewoon een optie.

• MooDyBLueS
  • Niet online
michaelvo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Als je nu de Ultra kiest in de configurator dan kun je idd ‘kosteloos’ downgraden naar de 20”. Vervolgens is de meerprijs voor all season banden wel maar 0 euro ipv 300 euro bij de Plus dus daar ‘win’ je dan iets. Voor mij is het nu iig duidelijk, ultra met 20” all season is gewoon een optie.
Dat van die all season banden had ik niet gezien, dat verandert inderdaad wel eea. Uiteraard kan je altijd nog twijfel trekken aan de 'gratis' downgrade van 21" wielen die normaal €930 meer kosten dan de 20", het is niet alsof ze echt iets uit de auto moeten halen en er iets nieuws voor in de plaats komt. Het is gewoon in de fabriek i.p.v. 21" de 20" monteren (met keuze van zomer/all season banden). Maar goed, dit is wel een stapje beter inderdaad. ;)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Weet iemand wat het verschil is tussen de 2 trekhaken in de configurator staan? Eentje voor €1295 en een ander €1495, maar plaatjes en tekst zijn identiek.

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:59:
Weet iemand wat het verschil is tussen de 2 trekhaken in de configurator staan? Eentje voor €1295 en een ander €1495, maar plaatjes en tekst zijn identiek.
Eén is af fabriek (de goedkope) en de ander is 'accessoire' en achteraf geplaatst, ik meen om fiscale redenen (bijtelling)

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Worsteneter schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Eén is af fabriek (de goedkope) en de ander is 'accessoire' en achteraf geplaatst, ik meen om fiscale redenen (bijtelling)
Klopt maar ook om een wat lager gewicht op het kenteken te declareren ( wegenbelasting) . De trekhaak is volkomen identiek met dezelfde software en hetzelfde knopje.

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 05-08-2026 15:25 ]

• Mga1600

Mga1600

[P8]

MooDyBLueS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Dat van die all season banden had ik niet gezien, dat verandert inderdaad wel eea. Uiteraard kan je altijd nog twijfel trekken aan de 'gratis' downgrade van 21" wielen die normaal €930 meer kosten dan de 20", het is niet alsof ze echt iets uit de auto moeten halen en er iets nieuws voor in de plaats komt. Het is gewoon in de fabriek i.p.v. 21" de 20" monteren (met keuze van zomer/all season banden). Maar goed, dit is wel een stapje beter inderdaad. ;)
Sommige dingen kun je het best met je dealer bespreken …. Volvo is gelukkig nog een mensenmerk en geen webshop. De dealer kan vaak wel wat regelen of ‘omruilen’ binnen de groep van lopende bestellingen. De mijne is altijd wel oplossingsgericht.

Voorbeeld: bij mij bestelling wilde ik de zwarte 6-Spaaks 21” als winterwielen en niet de andere 21”

Dat kan niet volgens de configurator maar de dealer rammelde het toch zo het bestelsysteem in.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dat van de MRB is wel een interessante! Ik zie namelijk dat de P10 AWD volgens de prijslijst 2250 kg is, dat is exact het randje van de staffels dus zelfs 5 kg erbij zou een volgende staffel betekenen.

Nu is dat maar ±10/mnd maar 200 los extra betalen heb je er dus na 20 maanden al uit.

Thanks voor de tip, die ga ik zeker meenemen!

• Mga1600

Mga1600

[P8]

MooDyBLueS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

Dat van de MRB is wel een interessante! Ik zie namelijk dat de P10 AWD volgens de prijslijst 2250 kg is, dat is exact het randje van de staffels dus zelfs 5 kg erbij zou een volgende staffel betekenen.

Nu is dat maar ±10/mnd maar 200 los extra betalen heb je er dus na 20 maanden al uit.

Thanks voor de tip, die ga ik zeker meenemen!
Je ‘krijgt’ ‘m vast wel voor 1295 ook als hij door de dealer wordt ingebouwd, dus geen ‘terugverdientijd’

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Mga1600 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:20:
[...]

De kleur is nog een beetje twijfel bij mij, maar de dealer stelde mij gerust: je kunt tot ca.1 maand voor beoogde productie wijzigen. Dus misschien doe ik dat nog wel……

Van de auto zelf ga ik geen spijt krijgen …die rijdt en zit echt als ‘een vorst’
Ik overweeg toch om de kleur te veranderen naar Forest Lake met Cardamon nappa…..

• vdburg
Mga1600 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:41:
[...]

Ik overweeg toch om de kleur te veranderen naar Forest Lake met Cardamon nappa…..
Ik ben er een beetje huiverig voor om naderhand dingen te veranderen.

Bij mijn huidige XC40 recharge had ik een week of 2 na het bestellen het idee om er alsnog de pixel koplampen bij te nemen, en volgens de dealer was dit geen probleem. Een nieuwe nota gekregen en het verschil betaald. Bij aflevering bleek het er niet op te zitten. Veel excuses en geld terug gehad + een compensatie in de vorm wat wat gratis accesoires. Ik had de auto ook kunnen laten staan totdat er weer een nieuwe was geleverd maar dat zou weer een paar maanden kosten, en dat vond ik de moeite niet waard.

Ik ga morgen een EX60 Ultra P10 bestellen en zorg er wel voor dat alles op papier precies klopt om dit soort dingen uit te sluiten.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

vdburg schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:12:
[...]

Ik ben er een beetje huiverig voor om naderhand dingen te veranderen.

Bij mijn huidige XC40 recharge had ik een week of 2 na het bestellen het idee om er alsnog de pixel koplampen bij te nemen, en volgens de dealer was dit geen probleem. Een nieuwe nota gekregen en het verschil betaald. Bij aflevering bleek het er niet op te zitten. Veel excuses en geld terug gehad + een compensatie in de vorm wat wat gratis accesoires. Ik had de auto ook kunnen laten staan totdat er weer een nieuwe was geleverd maar dat zou weer een paar maanden kosten, en dat vond ik de moeite niet waard.

Ik ga morgen een EX60 Ultra P10 bestellen en zorg er wel voor dat alles op papier precies klopt om dit soort dingen uit te sluiten.
Ik heb in de loop der jaren al heel wat Volvo’s besteld en ook regelmatig achteraf de bestelling gewijzigd. Altijd goed gegaan.

Maar ik weet dat ten tijde van de chip-schaarste er wel eens problemen waren. Voor wat betreft die pixellampen was bekend dat die schaars waren. Ik had in die tijd een C40 met die lampen in bestelling. Mijn dealer belde me op een gegeven moment met de vraag of ik het heel erg zou vinden als ze er niet op zouden zitten ( met geld teruggave) : mijn antwoord was toen - ja, heel erg, dan neem ik de auto niet af. Dus ik kreeg ze wel.

Met andere woorden de dealer werd vooraf door Volvo geïnformeerd en ingeschakeld om ‘te testen’. Dat jouw dealer je dan niet vooraf heeft gevraagd vind ik kwalijk ……

• Martin123t
Mga1600 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:41:
[...]

Deze (kleuren-) combi staat ook op onze orderbevestiging. 😀
'Cardamom Nappaleer met ventilatie in Charcoal interieur '

• marteltor
  • Nu online
Lijkt populaire combi.

Hier ook Forrest lake met cardamon, maar in nordico ipv nappa. Eigenlijk puur een financiële keus.

• Martin123t
Ik lees steeds Cardamon, maar het is Cardamom. Waarvan akte. 😉

• mallekrummel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:33
michaelvo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Heerlijk zo'n forum, ik houd helemaal niet van grote wielen en was knarsetandend akkoord gegaan met 21 inch. Na jullie berichten gelijk contact opgenomen voor de downgrade naar 20 😄 En de all seasson banden 👍🏻 (onder een P12 Ultra).

Ik vind de 20 inch ook mooier dan de 21 inch trouwens.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Martin123t schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:53:
Ik lees steeds Cardamon, maar het is Cardamom. Waarvan akte. 😉
Terwijl het ook in het Nederlands kardemom is, maar misschien komt het omdat het een niet al te bekende specerij is.

• MooDyBLueS
  • Niet online
mallekrummel schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Heerlijk zo'n forum, ik houd helemaal niet van grote wielen en was knarsetandend akkoord gegaan met 21 inch. Na jullie berichten gelijk contact opgenomen voor de downgrade naar 20 😄 En de all seasson banden 👍🏻 (onder een P12 Ultra).

Ik vind de 20 inch ook mooier dan de 21 inch trouwens.
Ben het met je eens, die 21" zijn veel te druk. Als we het over uiterlijk hebben vind ik persoonlijk de enige velgen die mooier zijn dan de 20" onder de Plus de "22" 5-Y spaaks Matt Black Diamond Cut", maar én 22" én €1860 bijbetalen én duurdere banden én minder comfortabelere wegligging heb ik er niet voor over. Dat design in 21" en voor de 21" meerprijs misschien wel als compromis.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Banden en wielen blijft een lastige en persoonlijke keuze!

Ik heb nu weer gekozen voor een aparte set zomerwielen en een aparte set winterwielen. Beide sets zijn die zwarte 6-Spaaks 21” wielen.

De 22” waarmee ik proefgereden heb waren overigens naar mijn smaak niet te groot onder deze auto in combinatie met de regelbare actieve vering van de Ultra. Het stuurde onder alle omstandigheden strak en bleef uiterst comfortabel! De reden waarom ik toch voor een maatje kleiner koos was de 30 km verschil in range.

Mijn redenatie is simpel: je rijdt straks in een auto die met een paar mensen erin 2500 kg weegt en een vermogen van 510 pk heeft. Dat geheel beweegt zich via 4 halve A4-tjes van rubber voort. Die vlakjes staan voor veiligheid voor comfort voor rijplezier etc. onder uiteenlopende omstandigheden. Ook zijn ze van invloed op de range die je kunt halen. In dat alles wil ik persoonlijk geen compromis treffen.

Goed: all-season is gemakkelijker en vergt minder investering (al kun je die tweede set tzt weer voor goed geld verkopen).

Eerder stapte ik over van een XC40P8 met aparte zomer- en winterbanden naar een technisch identieke C40Twin met af-fabriek all-season banden. Beide auto’s dus 4- wiel aandrijving en 400 pk.

Omdat die twee auto’s technisch identiek waren had ik 1:1 vergelijkingsmateriaal tussen de conbinatie van zomerbanden/winter banden vs. all-season. Beide 20” De all- seasons voelden steeds als een niet optimaal compromis: in de zomer minder strak sturen en flink meer geluid dan de zomerbanden en in de winter minder grip dan echte winterbanden. Het verbruik was ook hoger (7-8%) dan met zomerbanden (maar wel iets minder hoog dan met winterbanden- maar omdat je per jaar 8 maanden met zomerbanden rijdt en 4 maanden met winterbanden verbruiken ze onder de streep meer) - ofwel je hebt met all-season gemiddeld een kleinere range).

Volvo is er snel vanaf gestapt om all-season standaard te leveren op de 40-serie EV’s.

• Franciesco
@Mga1600 Interessante ervaring.
T.a.v. bovenstaande: welk merk en type zomer-, winter- en all season banden had je op de C40?
Niet om een discussie te starten over goede en/of minder goede banden van elk type, maar door dit soort informatie wordt het vergelijk mogelijk wat zuiverder.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mga1600 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:12:
Banden en wielen blijft een lastige en persoonlijke keuze!

Ik heb nu weer gekozen voor een aparte set zomerwielen en een aparte set winterwielen. Beide sets zijn die zwarte 6-Spaaks 21” wielen.

De 22” waarmee ik proefgereden heb waren overigens naar mijn smaak niet te groot onder deze auto in combinatie met de regelbare actieve vering van de Ultra. Het stuurde onder alle omstandigheden strak en bleef uiterst comfortabel! De reden waarom ik toch voor een maatje kleiner koos was de 30 km verschil in range.

Mijn redenatie is simpel: je rijdt straks in een auto die met een paar mensen erin 2500 kg weegt en een vermogen van 510 pk heeft. Dat geheel beweegt zich via 4 halve A4-tjes van rubber voort. Die vlakjes staan voor veiligheid voor comfort voor rijplezier etc. onder uiteenlopende omstandigheden. Ook zijn ze van invloed op de range die je kunt halen. In dat alles wil ik persoonlijk geen compromis treffen.

Goed: all-season is gemakkelijker en vergt minder investering (al kun je die tweede set tzt weer voor goed geld verkopen).

Eerder stapte ik over van een XC40P8 met aparte zomer- en winterbanden naar een technisch identieke C40Twin met af-fabriek all-season banden. Beide auto’s dus 4- wiel aandrijving en 400 pk.

Omdat die twee auto’s technisch identiek waren had ik 1:1 vergelijkingsmateriaal tussen de conbinatie van zomerbanden/winter banden vs. all-season. Beide 20” De all- seasons voelden steeds als een niet optimaal compromis: in de zomer minder strak sturen en flink meer geluid dan de zomerbanden en in de winter minder grip dan echte winterbanden. Het verbruik was ook hoger (7-8%) dan met zomerbanden (maar wel iets minder hoog dan met winterbanden- maar omdat je per jaar 8 maanden met zomerbanden rijdt en 4 maanden met winterbanden verbruiken ze onder de streep meer) - ofwel je hebt met all-season gemiddeld een kleinere range).

Volvo is er snel vanaf gestapt om all-season standaard te leveren op de 40-serie EV’s.
Hier kan ik me ook goed in vinden. Vergeet alleen niet dat velgen slechts een maat zijn, de gekozen banden is het enige wat van belang is als je het hebt over grip en veiligheid middels het contact op het wegdek. Ik zweer al jaren bij Michelin en ook met mijn nu nog huidige auto (Kia EV6) die ook als AWD 2090 kg weegt ben ik er op overgestapt. De auto werd geleverd op Hankook zomerbanden en bij licht vochtig asfalt gleed de auto in bochten zoals snelwegopritten/-afritten al vrij makkelijk weg over de neus. En ook was er zelfs in Normal mode (dus niet eens Sport) ondanks AWD en de 'slechts' 325 pk bij alles behalve optimale omstandigheden al vrij snel wielspin. Dat voelde echt onveilig. Ondanks dat de banden nog ±5mm hadden, heb ik snel afscheid ervan genomen en er Michelin Primacy 4's onder laten leggen (e-Primacy was slecht verkrijgbaar in die maat op dat moment anders had ik die gekozen) en sindsdien niks van die problemen.

Michelin is natuurlijk niet het enige goede merk, in een eerdere auto heb ik zelf ook een prima ervaring met Pirelli's gehad (ze sleten alleen zo snel), en zo zijn er vast nog meer, maar lang niet alle banden(merken) zijn even goed.

• marteltor
  • Nu online
Ik had eens een tabel gezien van bandenmerken welke onder de ex60 geleverd zouden worden. Heeft iemand die tabel nog?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:04
marteltor schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:26:
Ik had eens een tabel gezien van bandenmerken welke onder de ex60 geleverd zouden worden. Heeft iemand die tabel nog?
Zie de tabel hier: Het grote Volvo EX60 topic - Mobiliteit - GoT

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 07-08-2026 15:03 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• vdburg
Zojuist een EX60 P10 Ultra besteld, in kleur Heather Bronze, met 20" velgen en all-season banden voor aflevering in Januari.

Mijn vrouw vond Forest Lake niet groen genoeg, en het lijkt afhankelijk van de lichtval meer op grijs. We zijn uiteindelijk op Heather Bronze uitgekomen. Beetje gewaagd maar lijkt ons wel mooi. Wel jammer dat ze Mulberry Red zoals op de EX90 niet hebben, dat was pas echt mooi. Maar goed, de kleur is ondergeschikt.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Franciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:00:
@Mga1600 Interessante ervaring.
T.a.v. bovenstaande: welk merk en type zomer-, winter- en all season banden had je op de C40?
Niet om een discussie te starten over goede en/of minder goede banden van elk type, maar door dit soort informatie wordt het vergelijk mogelijk wat zuiverder.
Op de P8 waren de zomerbanden 20” Pirelli en de winterwielen 19” Michelin , op de C40 waren het 20” Pirelli all-season

Precieze types weet ik niet meer maar het was allemaal standaard af-fabriek

• Mga1600

Mga1600

[P8]

vdburg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:28:
Zojuist een EX60 P10 Ultra besteld, in kleur Heather Bronze, met 20" velgen en all-season banden voor aflevering in Januari.

Mijn vrouw vond Forest Lake niet groen genoeg, en het lijkt afhankelijk van de lichtval meer op grijs. We zijn uiteindelijk op Heather Bronze uitgekomen. Beetje gewaagd maar lijkt ons wel mooi. Wel jammer dat ze Mulberry Red zoals op de EX90 niet hebben, dat was pas echt mooi. Maar goed, de kleur is ondergeschikt.
Ik ben benieuwd naar die kleur. Wat voor bekleding (kleur/tyoe) komt daar bij?

Inderdaad is Forest lake nogal grijs bij weinig licht. Die kleurwisseling door licht vind ik juist mooi. Mijn bestelling staat op Aurora Silver maar die wordt soms bijna roze. Dus ik heb al gevraagd het om te zetten naar Forest Lake met Cardamon nappa en dus een donker interieur

• marteltor
  • Nu online
vdburg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:28:

Ik begrijp je vrouw wel. Ik had Forrest lake liever ook iets groener gezien, zoals vw tiguan dat heeft of Kia. Maar van de week zag ik een v60 rijden met wat toch echt Forrest lake moet zijn geweest, en dat zag er wel tof uit. Dus ik houd het bij Forrest lake. Dat bronze leek me ook mooi maar dan werd het levering in nieuwe jaar leek het, en dat wil ik niet. Het roze van Aurora Silver vind ik ook mooi. Als het aan mn dochter lag... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door marteltor op 07-08-2026 15:41 ]

• vdburg
Mga1600 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Op de P8 waren de zomerbanden 20” Pirelli en de winterwielen 19” Michelin , op de C40 waren het 20” Pirelli all-season

Precieze types weet ik niet meer maar het was allemaal standaard af-fabriek
We hebben voor Cardamom Nordico met ventilatie gekozen in Charcoal interieur. En expres geen Nappa leder genommen omdat dat waarschijnlijk iets minder sterk is.

• MooDyBLueS
  • Niet online
marteltor schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Ik begrijp je vrouw wel. Ik had Forrest lake liever ook iets groener gezien, zoals vw tiguan dat heeft of Kia. Maar van de week zag ik een v60 rijden met wat toch echt Forrest lake moet zijn geweest, en dat zag er wel tof uit. Dus ik houd het bij Forrest lake. Dat bronze leek me ook mooi maar dan werd het levering in nieuwe jaar leek het, en dat wil ik niet. Het roze van Aurora Silver vind ik ook mooi. Als het aan mn dochter lag... ;)
Ik begrijp zo'n kleur niet zo goed (ervan uitgaande dat het voornamelijk grijs is met dus een groene tint in genoeg zonlicht), er rijdt al genoeg grijs rond en ook bij de EX60 heb je nog vapour grey of aurora silver als je grijs wilt, niet teveel op wilt vallen of van de werkgever geen uitgesproken kleur mag.

Maar ook bij de iX3 (wat mijn 2 keuzes zijn waar binnenkort een besluit over moet vallen) heb je eucalyptus groen die eigenlijk gewoon middengrijs is en alleen onder zeer veel zonlicht of studiolicht een subtiele groene tint heeft.

Forest Green heb ik nog niet in het echt kunnen zien, maar als het hetzelfde verhaal is als de iX3 dan vind ik dat toch wel zwaar teleurstellend. Alsof Volvo/BMW te bang zijn een écht groene kleur neer te zetten, en nee ik heb het echt niet over Lamborghini Sian groen natuurlijk.

In de configurator vond ik Sand Dune een mooie 2e keuze maar die heb ik op menig EX30 inmiddels goed bekeken en die doet het hem niet voor mij en mijn vrouw denkt er ook zo over. Dus als we een beetje een kleurtje willen zal het (indien Forest Green tegenvalt) ook wellicht Heather Bronze kunnen worden of Denim Blue, maar die vind ik eigenlijk te saai en veilig.

Of de gratis kleur kiezen en dan groen laten wrappen, maar wel smaakvol uiteraard. Zoals dit bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://vandijksignmakers.nl/wp-content/uploads/2023/03/Volvo-V60-Auto-Wrap-01.jpg

En zeker niet dit :P , grappig hoe een net wat andere kleur gelijk zo lelijk uit kan pakken:

Afbeeldingslocatie: https://www.creativecolorstudio.com/wp-content/uploads/2019/10/volvo-xc90-military-matte-green-vinyl-wrap.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-08-2026 17:26 ]

• Rudi L
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-08 20:56
Ik heb de forest lake proefgereden. Het is echt wel groen. Toen ik bestelde stond er een XC60 in forest lake in de showroom. Ik vond het onmiddellijk een prachtige kleur. Mais les goûts et les couleurs en se discutent pas!

• Franciesco
Doet Volvo niet aan ‘individual’ kleuren waardoor er meer kleurkeuze en b.v. een echt groene kleur ook mogelijk is?
Met een meerprijs van €5k voor de iX3 alles behalve gratis, maar dan heb je wel meer keuze.

• marteltor
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

Ik begrijp zo'n kleur niet zo goed (ervan uitgaande dat het voornamelijk grijs is met dus een groene tint in genoeg zonlicht), er rijdt al genoeg grijs rond en ook bij de EX60 heb je nog vapour grey of aurora silver als je grijs wilt, niet teveel op wilt vallen of van de werkgever geen uitgesproken kleur mag.
Zo kan je ook zeggen dat je Aurora Silver niet begrijpt want het is gewoon standaard zilver met alleen soms een roze gloed. Of vapor grey, da's gewoon Audi RS grijs.

Ik heb geen limitatie op kleur vanuit werkgever. Collega rijdt een oranje auto. Maar Volvo EX60 heeft weinig felle/uitgesproken kleuren.

• marteltor
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:25:
[...]. Zoals dit bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

En zeker niet dit :P , grappig hoe een net wat andere kleur gelijk zo lelijk uit kan pakken:

[Afbeelding]
Die XC90 ziet er ook stom uit door de kleine en zilveren velgen, en de oranje knipper in de koplamp.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

marteltor schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Die XC90 ziet er ook stom uit door de kleine en zilveren velgen, en de oranje knipper in de koplamp.
Ja……en het ergste is……het is niet eens een XC90….haha.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:00:
Doet Volvo niet aan ‘individual’ kleuren waardoor er meer kleurkeuze en b.v. een echt groene kleur ook mogelijk is?
Met een meerprijs van €5k voor de iX3 alles behalve gratis, maar dan heb je wel meer keuze.
Die keuze snap ik nooit, want het is wel heel veel extra geld tov de pakweg €1000-1200 voor elke normale kleur. Voor het prijsverschil kan je je auto ook laten wrappen en écht individueel worden, ook bescherm je de originele lak ermee en zal je nog een beetje wisselgeld overhouden. Had al even een vraag gesteld bij een lokale wrapper en die rekent ±3k voor een formaat EX60.

• Franciesco
Wat ik gelezen heb, heb er geen ervaring mee, gaat een carwrap 5-7 jaar mee. Als dan de meerprijs voor een individual af fabriek gespoten kleur ca €2k is tov een wrap, dan zou ik zelf toch liever gaan voor een indiviual kleur, mits er eentje is die naar mijn smaak is.

En wat zou de invloed van een carwrap op de restwaarde van een auto zijn? Positief of negatief? Het verwijderen van een carwrap is ook niet gratis.

• mfontein75
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-08 21:41
Het nadeel van een wrap is de eerste kras… ik heb regelmatig met een polijstmachine een oppervlakkige kras op een metallic lak volledig kunnen wegkrijgen. Ik heb een auto met een goede wrap gehad, maar daar kun je bij een beschadiging helemaal niets meer mee doen. Hooguit het betreffende paneel opnieuw laten wrappen met kans op kleurverschil en natuurlijk de bijkomende kosten…

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Franciesco schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:56:
Wat ik gelezen heb, heb er geen ervaring mee, gaat een carwrap 5-7 jaar mee. Als dan de meerprijs voor een individual af fabriek gespoten kleur ca €2k is tov een wrap, dan zou ik zelf toch liever gaan voor een indiviual kleur, mits er eentje is die naar mijn smaak is.

En wat zou de invloed van een carwrap op de restwaarde van een auto zijn? Positief of negatief? Het verwijderen van een carwrap is ook niet gratis.
Nee ……….. Volvo doet niet aan individuele kleuren of interieurs. Net als de meeste fabrikanten vandaag-de-dag proberen ze de variatie juist te beperken door opties te bundelen in pakketten. Standaardisatie! Ook de extra optielijst is tegenwoordig beperkt.

Als je wat anders wilt moet je denk ik even in gesprek moet met je dealer., want die heeft vast wel contacten met bedrijven idie actief zijn in het personaliseren in zijn netwerk. Sommige dealers zijn ook agent van bijvoorbeeld Heico als een modificatie ‘heftig’ moet zijn. Maar de EX60 is nog zo kakelvers dat het waarschijnlijk nog wel even duurt voordat die met iets in de lucht komen.

• lmvoo
Ik zag een keer in Volvodrive Magazine een klant die per se een rode XC90 wilde. Dus die bestelde een zwarte en liet hem bij de dealer compleet overspuiten. Wel uniek :-)

• Mga1600

Mga1600

[P8]

lmvoo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:15:
Ik zag een keer in Volvodrive Magazine een klant die per se een rode XC90 wilde. Dus die bestelde een zwarte en liet hem bij de dealer compleet overspuiten. Wel uniek :-)
Toen de XC90 II net geintrodeeerd was kon je de R-design in Bursting Blue bestellen met een matte wrap er overheen.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

lmvoo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:15:
Of werkte hij bij de brandweer…?.,. Moest misschien wel van zijn baas dan……Haha

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 08-08-2026 17:23 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Net echt een abominabele ervaring bij de dealer gehad. Van de week al gebeld voor een proefrit omdat mijn vrouw er ook nog goed mee wou rijden (de eerste keer konden we de juiste instellingen niet vinden en zat ze vanwege de extreme zithoek van de zitting niet lekker bij de pedalen).

Dus afspraak gemaakt, ook aangegeven dat we niet van om de hoek komen en dat we even goed wilden rijden, was allemaal prima, tijdstip afgesproken en we komen aan: auto staat netjes in de showroom, gepoetst en 100% geladen en wordt naar buiten gereden voor ons. Tot zover goed. Krijgen ook netjes uitleg over de auto.

Maar dan begint het: ineens zegt de verkoper dat de cruise control nog niet werkt, dus ik vraag nog: werken de overige hulpsystemen zoals lane centering enzo wel? Ja dat werkte wel volgens hem. Nou goed, wij rijden weg en ineens trekt hij de deur open terwijl ik al rijd en zegt uit het niets "had ik jullie al verteld dat we om 12:00 uur de volgende afspraak hebben staan en jullie dus een half uurtje hebben?". Euhm, nee daar kom je nu mee... om 11:37 uur. Dus nou ja, toch maar even gereden en wij netjes aan de afspraak gehouden en stipt 12:00 uur terug, nog even gezeten om wat vragen te stellen, maar er kon niet naar onze inruil gekeken worden ook en uiteindelijk stonden we 12:25 uur buiten. Met de EX60 nog altijd geparkeerd...

Ik weet dus nu al dat deze dealer hem sowieso niet gaat worden als je zo met je klanten omgaat. Heb een uur erheen gereden om precies 23 minuten te rijden, ik kan je vertellen: dat voelt aan als precies niks want je rijdt net van het bedrijventerrein af, de snelweg op en je moet zonder overdrijven alweer na een minuut of 5-7 omkeren. Al die tijd verspilt terwijl ik het telefonisch nog aangegeven had. "Ja we kunnen nog wel een andere afspraak maken" Ja leuk, nog een keer zo ver rijden alleen maar omdat jij me nu in de stront laat zakken, zo bind je geen klanten.

Het is dat ik zelf te netjes ben en niet zomaar namen noem, maar wat een rotervaring was dit zeg.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Dat klinkt niet goed nee! Ik weet dat iedere dealer vestiging maar 1 auto gekregen heeft voor showroom plus proefritten en dat er dus een strak schema is gemaakt waarbij de proefritten kort zijn en de auto tussendoor beschikbaar is voor ‘bezichtigingen’ inde showroom of buiten. Maar dit is wel erg ‘bruut’ zou ik ook niet blij van worden ( om het zachtjes te zeggen).

Ik heb twee weken geleden ook maar 45 minuten mogen rijden, had wel door Gemini op de telefoon tevoren een passend traject laten samenstellen met van alles er in aan situaties. Ik was enthousiast maar wilde wel langer rijden voordat ik zou beslissen. Dat paste niet in het standaardschema, maar ik kon ‘m ‘s avonds wel een keer meenemen en de volgende ochtend om 9.00 weer terugbrengen. Bijkomend voordeel was dat ik dan ook de verlichting kon checken…..(die pixellampen van de Ultra zijn super en de achreruitrijlampen geven ook behoorlijk licht ( da’s een tekortkoming bij de XC60) zodat de camerabeelden in de EX60 ook in het donker heel goed waren.

Trouwens wel een heel gekverhaal over die cruise control. Want pikot assist werkt wel ( heel goed zelfs, beter - rustiger dan in mijn XC60 en die was al weer een stuk beter dan in de 40). de ACC is daar onderdeel van en die werkt dus prima! Maar een gewone ouderwetse cruise control ACC mag niet eens meer in Europa op nieuwe auto’s ( alleen ACC en pilot assist) ….en zal dus ook nooit gaan werken….

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mga1600 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:56:
Dat klinkt niet goed nee! Ik weet dat iedere dealer vestiging maar 1 auto gekregen heeft voor showroom plus proefritten en dat er dus een strak schema is gemaakt waarbij de proefritten kort zijn en de auto tussendoor beschikbaar is voor ‘bezichtigingen’ inde showroom of buiten. Maar dit is wel erg ‘bruut’ zou ik ook niet blij van worden ( om het zachtjes te zeggen).

Ik heb twee weken geleden ook maar 45 minuten mogen rijden, had wel door Gemini op de telefoon tevoren een passend traject laten samenstellen met van alles er in aan situaties. Ik was enthousiast maar wilde wel langer rijden voordat ik zou beslissen. Dat paste niet in het standaardschema, maar ik kon ‘m ‘s avonds wel een keer meenemen en de volgende ochtend om 9.00 weer terugbrengen. Bijkomend voordeel was dat ik dan ook de verlichting kon checken…..(die pixellampen van de Ultra zijn super en de achreruitrijlampen geven ook behoorlijk licht ( da’s een tekortkoming bij de XC60) zodat de camerabeelden in de EX60 ook in het donker heel goed waren.

Trouwens wel een heel gekverhaal over die cruise control. Want pikot assist werkt wel ( heel goed zelfs, beter - rustiger dan in mijn XC60 en die was al weer een stuk beter dan in de 40). de ACC is daar onderdeel van en die werkt dus prima! Maar een gewone ouderwetse cruise control ACC mag niet eens meer in Europa op nieuwe auto’s ( alleen ACC en pilot assist) ….en zal dus ook nooit gaan werken….
Ik snap ook wel dat ze niet hele lange proefritten doen, maar we hadden dus wel al eerder gereden (andere dealer) en daar was 1 uur zonder zelfs vragen vanuit onze kant de tijd die we kregen. En juist omdat ik het nu telefonisch aangaf ging ik er vanuit dat het weer een uurtje zou zijn. Niks ten nadele van jou, maar 45 min is dus al het dubbele van wij deze keer hadden. ;) Ook omdat het niet vooraf gezegd werd, als ze zeiden "je krijg max 30 min" dan had ik gevraagd naar een ander moment, bijv. doordeweeks en had ik hier niet voor gekozen. Ook dat de auto ±25 min nadat wij vertrokken nog altijd op de parkeerplaats stond was natuurlijk gek in dat verhaal. Bijna alsof ze hem voor een klant die binnen komt lopen beschikbaar willen hebben, maar goed dan denk ik er misschien te negatief over.

En juist omdat het onze 2e proefrit was, is het ook gek dat deze auto inderdaad een niet werkende pilot assist, ACC en eigenlijk alles op dat gebied had. Maar het klopte wel, het display achter het stuur stond vol met oranje waarschuwingslampjes. En de Pilot Assist knop indrukken gaf ook de melding "niet beschikbaar". De verkoper vertelde het achteraf ook alsof het om een software update ging die nog moest uitkomen, maar ik vermoed een probleem met die auto simpelweg, wees er gewoon eerlijk over denk ik dan...

De EX60 zelf ben ik nog erg gecharmeerd van, dus ik denk dat we maar teruggaan naar de eerste dealer en inderdaad een keer zo'n avond proefrit probeer te plannen: 17/18u ophalen en 's ochtends 8/9u (wat de dealer ook wil) gelijk weer opgeladen terug. Zo'n afspraak heb ik ook met de iX3 40 nu staan en daarna gaan we de knoop doorhakken.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-08-2026 20:33 ]

• Louisinho
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-08 20:47
Voor diegenen die met als ik nog twijfelen over de kleur, wellicht dat je hier inspiratie op kunt doen. 35 dealer modellen inclusief fotos in denim, aurora en vapour grey: https://www.autoscout24.ch/en/s/mo-ex-60/mk-volvo?pagination%5Bpage%5D=1

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 19:34

peeweeherman

energieleverend.nl

Ik heb eergisteren een proefrit gemaakt van een uur. Zelfs dat is aan de korte kant, want was even langs huis gereden, en voor je het weet zit de buurman er ook al in 😁. Wat me positief opviel was de rust, heerlijk! Had de auto bij de importeur al gezien, dus het interieur kende ik al. Merkte wel dat de meesten die dit voor het eerst zagen onder de indruk waren. Wat wennen is, is one pedal drive, maar denk dat dat vanzelf wel komt. Rijgedrag en alles was prima, het rijdt allemaal wel erg soepel. Had van de acceleratie misschien stiekem nog wat meer verwacht, gelukkig krijg ik een P12. Wat me nu erg tegenviel was het gebruik van het kleine en vierkante stuurtje, maar ook dat zal uiteindelijk hopelijk wel wennen. Heb de pilot assist geprobeerd, ik meende dat dit systeem zonder handen zou werken maar helaas. Hopelijk kan dat nog worden aangepast.

Oh ja, de auto was Lake Forest, iedereen was er erg positief over, incl. ikzelf. Alleen waren de strippen rondom zilver, ik zou kiezen voor zwart.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:08
Gefeliciteerd met je verjaardag :D. Ben benieuwd naar waarom zou je zwarte strips over zilver kiezen. Vind het er op de foto's wel mooi uitzien eigenlijk maar niet in het echt gezien.

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

The__Virus schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:07:
Gefeliciteerd met je verjaardag :D. Ben benieuwd naar waarom zou je zwarte strips over zilver kiezen. Vind het er op de foto's wel mooi uitzien eigenlijk maar niet in het echt gezien.
Dankjewel :)

Omdat er al meer glimmend zwarte accenten zijn, zoals de spiegels. Dat grijze kwam ik verder niet tegen en vind ik er ook minder chic uitzien.

• Mga1600

Mga1600

[P8]

peeweeherman schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:50:
Ik heb eergisteren een proefrit gemaakt van een uur. Zelfs dat is aan de korte kant, want was even langs huis gereden, en voor je het weet zit de buurman er ook al in 😁. Wat me positief opviel was de rust, heerlijk! Had de auto bij de importeur al gezien, dus het interieur kende ik al. Merkte wel dat de meesten die dit voor het eerst zagen onder de indruk waren. Wat wennen is, is one pedal drive, maar denk dat dat vanzelf wel komt. Rijgedrag en alles was prima, het rijdt allemaal wel erg soepel. Had van de acceleratie misschien stiekem nog wat meer verwacht, gelukkig krijg ik een P12. Wat me nu erg tegenviel was het gebruik van het kleine en vierkante stuurtje, maar ook dat zal uiteindelijk hopelijk wel wennen. Heb de pilot assist geprobeerd, ik meende dat dit systeem zonder handen zou werken maar helaas. Hopelijk kan dat nog worden aangepast.

Oh ja, de auto was Lake Forest, iedereen was er erg positief over, incl. ikzelf. Alleen waren de strippen rondom zilver, ik zou kiezen voor zwart.
Ik had juist tijdens het rijden niet eens in de gaten dat het stuur klein is. Heb wel geëxperimenteerd met de stuurkracht settings. One pedal drive is iets waar ik persoonlijk nooit aan zal wennen. Ik heb heb onmiddellijk uitgezet bij de proefrit, net zoals ik dat altijd deed bij mijn eerdere EV’s,

Wat voor exterieur kleur en interieur kleur/ materiaal heb je zelf besteld?

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Mga1600 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Wat voor exterieur kleur en interieur kleur/ materiaal heb je zelf besteld?
Ik heb een P12 plus in Forest lake met zwarte trim buiten, donker glas achter en standaard donker interieur. Nog wel trekhaakje en pilot assist/ 360. Standaard velgjes, budget was op :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Louisinho schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:30:
Voor diegenen die met als ik nog twijfelen over de kleur, wellicht dat je hier inspiratie op kunt doen. 35 dealer modellen inclusief fotos in denim, aurora en vapour grey: https://www.autoscout24.ch/en/s/mo-ex-60/mk-volvo?pagination%5Bpage%5D=1
Over de kleur: ik heb de Forest Lake bij de dealer nog wel kunnen bekijken op een EX40 en een XC90, in zeer fel studiolicht is het mooi groen, maar in de wat minder belichte kant is het eigenlijk gewoon donkergrijs.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, want op zomerse dagen lijkt het me erg mooi, maar om de hele herfst/winter met een praktisch compleet grijze buitenkant rond te rijden is toch wel saai. Lastige is dat het onmogelijk is dit voorlopig te ervaren.

Overigens had ik het bij BMW met de iX3 in Eucalyptus Green nog veel erger, die leek zelfs in de zon bijna niet groen. Enige voordeel daar vond ik persoonlijk dat het in z'n geheel een lichtere kleur is, niet zilver, maar zilvergrijs zogezegd, terwijl de Forest Lake bij de EX60 vrij donker(grijs) is. Dat maakt de Forest Lake wanneer hij niet groen uitstraalt nog somberder.

Ik weet dat andere er anders over denken, dus doe ermee wat je wil. Beide auto's hebben het nadeel dat ze niet in wat minder saaiere kleuren leverbaar zijn (tegen normale prijzen dan).
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste