Bandengeluid is nu eenmaal 1 van de grote ergernissen van het rijden in een EV. Heb wel het idee dat autofabrikanten er niet heel veel rekening mee houden met de banden waarop ze een EV afleveren. Dit kan wel een wereld van verschil betekenen. Mijn ID.4 maakte enorm veel herrie met de Continentals die er bij aflevering onder zaten. Toen deze vervangen moesten worden toch eerst zelf onderzoek gedaan naar "stille" banden. Helaas was ik hierbij gebonden aan een toegestane merkenlijst vanuit de leasemaatschappij. Niet alle merken werden toegestaan. Uiteindelijk in overleg met de VW dealer gekozen voor GoodYear banden. Wat een verademing.
Vreemd want ik dacht dat erin de ex60 active noise cancellation is dat deze geluiden zou moeten maskeren. Ook de reden dat ik voor deze niet voor gelamineerd glas voorin ben gegaan.lmvoo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:24:
Vandaag even kunnen rijden met de EX60 P10 AWD. Ondanks dat ik er al in gezeten had toch verrast over de rijpositie en het comfort. Minder SUV, wel heel comfortabel, met goede armsteunen. Het display zat voor mij ook goed ten opzichte van het stuur. Merkte meteen hoe wendbaar de auto wil zijn, echt wel minder log dan een XC60. Next level, maar mag ook wel na 8 jaar natuurlijk. Ook nog even laten rijden; prinsheerlijk achterin en mn maat 45 kan gewoon onder de stoel. Het enige wat me opviel was bandengeluid, maar ja, wat wil je als de rest er niet is of weggefilterd wordt. Lekkere kilometervreter, en gewoon de adaptieve cruise weer op het stuur te bedienenen ipv de hendel naar beneden drukken, zoals bij de EX30 die ik reed.
Ik kan zelf bevestigen ondertussen, vandaag telefoon gekregen. Verwachte leverdatum is nu eind Q1.joadew schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:25:
[...]
Ondertussen zijn er blijkbaar al wat kopers gecontacteerd door Volvo België.
De P6 zal pas vanaf Q2 2027 geleverd worden, zonder enige compensatie. Geen upgrade naar de P10 zoals in Nederland dus.
Ikzelf ben nog niet gecontacteerd.
Het was een Ultra met de grootste wielen. Het viel me op toen ik even achterin zat en gereden werd. Maar het is zeker stiller dan een EX40, dus goed tekentn-fr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Vreemd want ik dacht dat erin de ex60 active noise cancellation is dat deze geluiden zou moeten maskeren. Ook de reden dat ik voor deze niet voor gelamineerd glas voorin ben gegaan.
En hij is er 1000 € goedkoper.marteltor schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 00:10:
In België hebben ze al wat marge weergegeven met die "launch Edition".
In alle YouTube testritten die ik gezien heb (en dat zijn er best veel) wordt de absurde stilte in de EX60 juist geroemd. Wonderlijk dat 1 van de eersten die een proefrit gemaakt heeft dat geheel anders beleeft? 🤷🏻♂️lmvoo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:59:
[...]
Het was een Ultra met de grootste wielen. Het viel me op toen ik even achterin zat en gereden werd. Maar het is zeker stiller dan een EX40, dus goed teken
Oordeel vooral zelf. Het stoorde me niet, de auto is ook heel stil, je hoort niets anders dan banden hahamallekrummel schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:11:
[...]
In alle YouTube testritten die ik gezien heb (en dat zijn er best veel) wordt de absurde stilte in de EX60 juist geroemd. Wonderlijk dat 1 van de eersten die een proefrit gemaakt heeft dat geheel anders beleeft? 🤷🏻♂️
Hoi Tommie, heb je in principe gelijk in, maar ik neem als ik met de auto ga ook altijd mijn huissleutels mee en op deze manier kan ik nooit met de auto weg zonder huissleutel. Wellicht "old school" maar ik hoor regelmatig van mensen die het enkel met de telefoon doen, dat ze de huissleutel vergeten en zo niet meer binnen komen, vandaar.Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:07:
[...]
Waarom nog een sleutelkastje als het toch met een telefoon kan. Waarom dat extra ding in je zakken als het toch al werkt?
Sleutelkastje is enkel goed voor auto's waar veel verschillende mensen mee rijden...
Dat laatste gaat niet werken, want de P6 is gewoon leverbaar, enkel niet meer dit jaar. Dus als je nu bewust een P6 besteld, zal de dealer je vertellen dat het Q1 2027 gaat worden.Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:24:
[...]
Die dingen zijn van alle tijden. Tesla heeft ooit de prijs van de Y LR DM verlaagd met 10k. Pech voor degenen die hem net kregen want hun restwaarde zakte natuurlijk ook.
Enkel voor lopende bestellingen heeft Tesla toen wel iets gedaan.
Misschien kan jij je bestelling annuleren en terug een P6 bestellen in de hoop dat ze de P10 leveren...
Dat is dus waarschijnlijk de reden dat je banden hoort, in andere auto's wordt het bandengeluid overstemd.lmvoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:07:
[...]
Oordeel vooral zelf. Het stoorde me niet, de auto is ook heel stil, je hoort niets anders dan banden haha
Weet iemand of de EX60 bij aflevering met SCM klasse 3 keuring en certificaat komt?
Staat bij mij niet in de opdrachtbevestiging. Heb het bij de dealer nagevraagd en na 3 maanden nog steeds geen antwoord hierop gekregen
Staat bij mij niet in de opdrachtbevestiging. Heb het bij de dealer nagevraagd en na 3 maanden nog steeds geen antwoord hierop gekregen
Ik heb het onderstaande antwoord van mijn dealer gehad (ultra uitvoering);HKBau schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:25:
Weet iemand of de EX60 bij aflevering met SCM klasse 3 keuring en certificaat komt?
"De auto is voorzien van Volvo Guard Alarm wat we kunnen afmelden als een alarm klasse 3 systeem."
Ik heb hem vandaag ook mogen rijden. Volledig akkoord met bovenstaande, echter van bandengeluid heb ik niets gemerkt. Alle verwachtingen werden ingelost en zelfs overtroffen!lmvoo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:24:
Vandaag even kunnen rijden met de EX60 P10 AWD. Ondanks dat ik er al in gezeten had toch verrast over de rijpositie en het comfort. Minder SUV, wel heel comfortabel, met goede armsteunen. Het display zat voor mij ook goed ten opzichte van het stuur. Merkte meteen hoe wendbaar de auto wil zijn, echt wel minder log dan een XC60. Next level, maar mag ook wel na 8 jaar natuurlijk. Ook nog even laten rijden; prinsheerlijk achterin en mn maat 45 kan gewoon onder de stoel. Het enige wat me opviel was bandengeluid, maar ja, wat wil je als de rest er niet is of weggefilterd wordt. Lekkere kilometervreter, en gewoon de adaptieve cruise weer op het stuur te bedienenen ipv de hendel naar beneden drukken, zoals bij de EX30 die ik reed.
Gisteren ook (eindelijk) testrit kunnen doen, verwachtingen zijn bij mij ook overtroffen.. Zeer aangename wagen om mee te rijden en full power wanneer nodig (P10). Rustgevend interieur en zeer degelijke afwerking, maar het was natuurlijk ultra-versie met Nappa-leder.
Zelf heb ik de P10 in plus-uitvoering launch edition besteld met enkele opties (trekhaak, ventilerende zetels en winter pack), onyx black en charcoal nordico bekleding. De wagen zou begin december (besteld eind maart) geleverd worden, vermoedelijk dus wel pas ingeschreven in januari. In bijlage foto's van de demowagen: aangenaam verrast van de versie in het zwart, was de eerste keer dat ik hem zo zag.
:strip_exif()/f/image/dh261okDzgdV3ASQWt191mXZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FaVBUc2UzcrFLL5nrzTkHqgI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ClGKChAIvTfMW7mEucpaOUqh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IVdNFjQX4Vo60Mn5WQeq0eZN.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf heb ik de P10 in plus-uitvoering launch edition besteld met enkele opties (trekhaak, ventilerende zetels en winter pack), onyx black en charcoal nordico bekleding. De wagen zou begin december (besteld eind maart) geleverd worden, vermoedelijk dus wel pas ingeschreven in januari. In bijlage foto's van de demowagen: aangenaam verrast van de versie in het zwart, was de eerste keer dat ik hem zo zag.
:strip_exif()/f/image/dh261okDzgdV3ASQWt191mXZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FaVBUc2UzcrFLL5nrzTkHqgI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ClGKChAIvTfMW7mEucpaOUqh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IVdNFjQX4Vo60Mn5WQeq0eZN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kreeg net telefoontje over mijn P12 Ultra bestelling. Juni 2027 staat er nu voor. Dat was Jul/Aug. Ik hoop het voor de zomervakantie volgend jaar.
NL of België? Wanneer besteld?Snow_King schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:56:
Ik kreeg net telefoontje over mijn P12 Ultra bestelling. Juni 2027 staat er nu voor. Dat was Jul/Aug. Ik hoop het voor de zomervakantie volgend jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door peeweeherman op 17-07-2026 20:12 ]
Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl
~
Launch en winterpack zegt mij niet zoveel. Heb ik iets gemist? Wat houdt winter pack in? Heb dat bij configureren niet gezien volgens mij. (Wij bestelden een P10 Plus)MathiAs91 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:16:
[...]
Zelf heb ik de P10 in plus-uitvoering launch edition besteld met enkele opties (trekhaak, ventilerende zetels en winter pack), onyx black en charcoal nordico bekleding. [...]
Winterpack is iets Belgisch. In nederland krijg je dat er standaard bij.Martin123t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:01:
~
[...]
Launch en winterpack zegt mij niet zoveel. Heb ik iets gemist? Wat houdt winter pack in? Heb dat bij configureren niet gezien volgens mij. (Wij bestelden een P10 Plus)
Launch Edition is ook Belgisch iets.
Ik zie op de Volvo site dat je nu ook een Climate pack kan bestellen, kost niets. Dan krijg je stuurwielverwarming, verwarmde ruitensproeiers en achterbank verwarming. Was eerst standaard, lijkt er op dat je dit nu los er bij moet bestellen. Heb de dealer om duidelijkheid gevraagd.
Lijkt er op dat ze dit veranderd hebben in een climate pack wat je erbij moet bestellen, maar wel gratis is. Vreemd...marteltor schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:10:
[...]
Winterpack is iets Belgisch. In nederland krijg je dat er standaard bij.
Launch Edition is ook Belgisch iets.
Heb mijn bestelbon eens nagekeken: climate pack hebben ze er bij op gezet zonder dat ik dat aangegeven had…gelukkig!marijnimouse schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:17:
[...]
Lijkt er op dat ze dit veranderd hebben in een climate pack wat je erbij moet bestellen, maar wel gratis is. Vreemd...
[Afbeelding]
Net korte proefrit gemaakt met een P10 Ultra op 22 inch. Wat een heerlijke wagen. Het comfort is echt heel goed. En, zeker op harde stand, is de auto wat mij betreft niet te soft. Blij met de keus
Apart! Kan zweren dat dit vorige week nog standaard was. Heb het eens nagevraagd bij de dealer. Zonder deze opties is niet ideaal.marijnimouse schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:13:
Ik zie op de Volvo site dat je nu ook een Climate pack kan bestellen, kost niets. Dan krijg je stuurwielverwarming, verwarmde ruitensproeiers en achterbank verwarming. Was eerst standaard, lijkt er op dat je dit nu los er bij moet bestellen. Heb de dealer om duidelijkheid gevraagd.
Gisteren proef mogen rijden in een zwarte EX60 P10 ultra.
Wat een zalige wagen. Erg stil met het gelamineerde glas en dan ook even de B&W goe getest. Magistraal!.
Vermogen te over, enkel op range en standaard gereden. Onderstel is comfortabel zonder slap te zijn, op de belgische wegen enkel in comfort en standaard getest.
Stoelen zitten heerlijk en dispays zijn goed leesbaar en bedienbaar
Erg blij met mijn keuze voor de P10 in ultra uitvoering!
De P6 schijnt flink vertraging te hebben, de leverancier van de kabelboom kan niet (voldoende) leveren. Vandaar dat Volvo die productieslots vult met P10 orders.
Wat een zalige wagen. Erg stil met het gelamineerde glas en dan ook even de B&W goe getest. Magistraal!.
Vermogen te over, enkel op range en standaard gereden. Onderstel is comfortabel zonder slap te zijn, op de belgische wegen enkel in comfort en standaard getest.
Stoelen zitten heerlijk en dispays zijn goed leesbaar en bedienbaar
Erg blij met mijn keuze voor de P10 in ultra uitvoering!
De P6 schijnt flink vertraging te hebben, de leverancier van de kabelboom kan niet (voldoende) leveren. Vandaar dat Volvo die productieslots vult met P10 orders.
Een vriend van mij heeft nog naar KIWA gebeld. Zij zeggen dat de de Volvo EX60 op dit moment nog niet voldoet aan de voorwaarden voor een SCM certificaat. Denk dat de importeur waarschijnlijk nog een en ander moet regelen.mallekrummel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:09:
[...]
Ik heb het onderstaande antwoord van mijn dealer gehad (ultra uitvoering);
"De auto is voorzien van Volvo Guard Alarm wat we kunnen afmelden als een alarm klasse 3 systeem."
[ Voor 3% gewijzigd door HKBau op 20-07-2026 08:14 ]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
I see faces haha. Wel mooi met 60W USB lader. Dat bakje: ik denk wel handig om te kunnen legen, voor zover je er iets in stopt.Ficusforever22 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:13:Zojuist proef kunnen rijden in deze P10 Ultra - de achterbanden zijn net een andere maat dan voor - vond de onderstel afstemming het prettigste in de ‘hardste’ afstelling, rijd nu een BMW IX3 (2021). Even opletten wanneer je bijrijder lange benen heeft, het loopt daar sneller schuin omhoog dan in andere auto’s. Achterin erg veel ruimte voor passagiers, het ‘bakje’ in het midden is een beetje apart, uitneembaar maar waarom?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat was nu je afdronk van het geheel?Ficusforever22 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:13:Zojuist proef kunnen rijden in deze P10 Ultra - de achterbanden zijn net een andere maat dan voor - vond de onderstel afstemming het prettigste in de ‘hardste’ afstelling, rijd nu een BMW IX3 (2021). Even opletten wanneer je bijrijder lange benen heeft, het loopt daar sneller schuin omhoog dan in andere auto’s. Achterin erg veel ruimte voor passagiers, het ‘bakje’ in het midden is een beetje apart, uitneembaar maar waarom?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat de EX60 een volwaardige ‘next gen’ EV opvolger is voor mijn huidige auto - hij voelt volwassen aan qua rijgedrag, software en als totaalpakket! Oh heb ook het remmen nog even goed getest, geen rare overgangen tussen regeneratie en de mechanische remmen kunnen vinden, was erg soepel!
In mijn V90 heb ik in alle opbergbakjes een losse rubberen bodem liggen die je er zo uit haalt. Enorm handig om de boel schoon te maken, mogelijk is dat hier ook de reden?Ficusforever22 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:13:Zojuist proef kunnen rijden in deze P10 Ultra - de achterbanden zijn net een andere maat dan voor - vond de onderstel afstemming het prettigste in de ‘hardste’ afstelling, rijd nu een BMW IX3 (2021). Even opletten wanneer je bijrijder lange benen heeft, het loopt daar sneller schuin omhoog dan in andere auto’s. Achterin erg veel ruimte voor passagiers, het ‘bakje’ in het midden is een beetje apart, uitneembaar maar waarom?
Gisteren een half uur kunnen rijden in de P10 Ultra bij Hedin Almere. Lekkere auto, wel echt een vrachtschip. Voorruit is relatief klein lijkt het. De buitenspiegels waren overigens stuk (klapten steeds open en dicht en konden niet worden afgesteld) en de cruise control werkte ook niet 
Ohwja: mijn vrouw vind het de lelijkste Volvo die er is
[ Voor 9% gewijzigd door juwlez op 23-07-2026 15:03 ]
Lengte valt wel mee toch? 1 cm groter dan een model y volgens google. En een VW ID7 is 16cm langer.juwlez schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:02:
Gisteren een half uur kunnen rijden in de P10 Ultra bij Hedin Almere. Lekkere auto, wel echt een vrachtschip. Voorruit is relatief klein lijkt het. De buitenspiegels waren overigens stuk (klapten steeds open en dicht en konden niet worden afgesteld) en de cruise control werkte ook niet
Ik vond de voorruit erg fijn. Ik ben lang en had goed zicht. Bij de Zeekr 7GT werd mn zicht geblokkeerd door de binnenspiegel en dat was bij de EX60 zeker niet zo.
Jammer dat je issues hebt ervaren. Bij mijn proefrit geen enkel issue gehad.
Hebben wij dezelfde vrouw?juwlez schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:02:
Buitenkant ben ik niet echt kapot van, maar de binnenkant in een lichte kleur vind ik hemels, en nog altijd heel zweeds van inslag.
Als ik rij zie ik de buitenkant toch niet.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hoe vind je de adaptive cruise en eventueel de lane change? Gaat dat beter dan bij een Tesla (als je ooit Tesla had)?marteltor schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:19:
[...]
Lengte valt wel mee toch? 1 cm groter dan een model y volgens google. En een VW ID7 is 16cm langer.
Ik vond de voorruit erg fijn. Ik ben lang en had goed zicht. Bij de Zeekr 7GT werd mn zicht geblokkeerd door de binnenspiegel en dat was bij de EX60 zeker niet zo.
Jammer dat je issues hebt ervaren. Bij mijn proefrit geen enkel issue gehad.
Mijn dealer belde gisteren of ik in plaats van de geplande proefrit de auto met sluitingstijd wilde ophalen om hem vanochtend terug te brengen. Uiteraard dit aanbod graag aangenomen, werd enorm gewaardeerd!
Heb de auto dus goed aan de tand kunnen voelen en moet zeggen: wat een heerlijke auto. Rijgedrag, wegligging, vermogen, allemaal dik in orde.
Het vermogen in combinatie met het gevoelige pedaal is wellicht zelfs wat veel, maar ach er zijn ergere dingen (of range mode
).
Qua looks ook helemaal super, van binnen voelt alles premium aan zoals je mag verwachten.
Ook de software voelde erg volwassen aan (in tegenstelling tot mijn Q8 Etron). Werkt lekker en soepel, alles eenvoudig te vinden. Paar kleine (zeur)puntjes:
De auto is stil, maar is het niet té stil? Ik vond het op een gegeven moment wat vervelend worden en heb een raampje open gedaan voor minder stilte. Mijn partner (die gevoelig is voor wagenziekte) had er veel last van. Je krijgt eigenlijk geen enkele feedback van acceleratie of afremmen en dit is erg onnatuurlijk icm met de beweging die je lichaam wel voelt. Heb dit in alle elektrische auto’s die ik heb gereden nog nooit zo meegemaakt.
Het is super knap gedaan (vanuit engineering perspectief), maar ik twijfel enorm aan het praktisch nut. Zeker als je gevoelig bent voor wagenziekte.
De dealer gaat uitzoeken of dit systeem uit kan, want dit zou voor mij anders wel een breekpunt kunnen worden. Dit zou enorm jammer zijn want voor de rest is de auto werkelijk een droom die uitkomt!
Heb de auto dus goed aan de tand kunnen voelen en moet zeggen: wat een heerlijke auto. Rijgedrag, wegligging, vermogen, allemaal dik in orde.
Het vermogen in combinatie met het gevoelige pedaal is wellicht zelfs wat veel, maar ach er zijn ergere dingen (of range mode
Qua looks ook helemaal super, van binnen voelt alles premium aan zoals je mag verwachten.
Ook de software voelde erg volwassen aan (in tegenstelling tot mijn Q8 Etron). Werkt lekker en soepel, alles eenvoudig te vinden. Paar kleine (zeur)puntjes:
- De keycard is een onding. Heb tot 4x toe gehad dat de auto niet wilde starten omdat hij geen sleutel herkende. Ook meermaals gehad dat de auto open gaat (en lampen aan) als het meubel waar de card op ligt, beweegt. De dealer gaf aan dat enerzijds de gevoeligheid nog in te stellen is en gebruik met de telefoon veel prettiger werkt.
- Ik heb 1 keer gehad dat alle schermen uitvielen, terwijl ik 80km/u reed. Erg vreemd, maar gelukkig starte het wel snel weer op (seconde of 5a10 zwart). De dealer gaf aan dit nog niet te hebben gehoord en hier mee aan de slag te gaan.
- Er lijkt nog iets fout te gaan als je een kinderstoel met isofix bevestigt. De gordeldetectie wordt dan niet uitgeschakeld waardoor je de hele rit in gepiep zit. Goede nieuws is wel dat het op een gegeven moment op houdt, maar knullig is het wel. Dealer ging dit ook doorgeven.
De auto is stil, maar is het niet té stil? Ik vond het op een gegeven moment wat vervelend worden en heb een raampje open gedaan voor minder stilte. Mijn partner (die gevoelig is voor wagenziekte) had er veel last van. Je krijgt eigenlijk geen enkele feedback van acceleratie of afremmen en dit is erg onnatuurlijk icm met de beweging die je lichaam wel voelt. Heb dit in alle elektrische auto’s die ik heb gereden nog nooit zo meegemaakt.
Het is super knap gedaan (vanuit engineering perspectief), maar ik twijfel enorm aan het praktisch nut. Zeker als je gevoelig bent voor wagenziekte.
De dealer gaat uitzoeken of dit systeem uit kan, want dit zou voor mij anders wel een breekpunt kunnen worden. Dit zou enorm jammer zijn want voor de rest is de auto werkelijk een droom die uitkomt!
Volgens Copilot zit de optie om dit uit te zetten bij de Ultra trim onder: Car -> Climate -> Cabin Noise Reduction → OffTulster schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:27:
Mijn dealer belde gisteren of ik in plaats van de geplande proefrit de auto met sluitingstijd wilde ophalen om hem vanochtend terug te brengen. Uiteraard dit aanbod graag aangenomen, werd enorm gewaardeerd!
Het vermogen in combinatie met het gevoelige pedaal is wellicht zelfs wat veel, maar ach er zijn ergere dingen (of range mode).
Ook de software voelde erg volwassen aan (in tegenstelling tot mijn Q8 Etron). Werkt lekker en soepel, alles eenvoudig te vinden. Paar kleine (zeur)puntjes:Als laatste een persoonlijk punt (kwestie van smaak wellicht): de active noise canceling.
- De keycard is een onding. Heb tot 4x toe gehad dat de auto niet wilde starten omdat hij geen sleutel herkende. Ook meermaals gehad dat de auto open gaat (en lampen aan) als het meubel waar de card op ligt, beweegt. De dealer gaf aan dat enerzijds de gevoeligheid nog in te stellen is en gebruik met de telefoon veel prettiger werkt.
- Ik heb 1 keer gehad dat alle schermen uitvielen, terwijl ik 80km/u reed. Erg vreemd, maar gelukkig starte het wel snel weer op (seconde of 5a10 zwart). De dealer gaf aan dit nog niet te hebben gehoord en hier mee aan de slag te gaan.
- Er lijkt nog iets fout te gaan als je een kinderstoel met isofix bevestigt. De gordeldetectie wordt dan niet uitgeschakeld waardoor je de hele rit in gepiep zit. Goede nieuws is wel dat het op een gegeven moment op houdt, maar knullig is het wel. Dealer ging dit ook doorgeven.
Misschien toch nog even checken bij een proefrit?
Het kan niet uit.Ficusforever22 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:26:
[...]
Volgens Copilot zit de optie om dit uit te zetten bij de Ultra trim onder: Car -> Climate -> Cabin Noise Reduction → Off
Misschien toch nog even checken bij een proefrit?
Net voor het eerst een ex60 in het wild zien rijden. Een witte, rond Sassenheim.
Zelf een (lease) P6 Plus besteld in Nederland op 14 juni met verwachte leverdatum tussen 21 november en 5 december. Ik had de voorkeur voor AWD, maar de P10 sloeg een dermate groot gat in mijn leasebudget dat ik dan weer moest inleveren op leuke opties.
Afgelopen week ben ik gebeld door de dealer met het goede nieuws dat ik in aanmerking kom voor de gratis upgrade naar P10. Ik begreep dat de dealer (Broekhuis Houten) nog niet alle leasemaatschappijen had ingelicht, maar de bestelorder was al wel aangepast - inclusief de Climate Pack die tegenwoordig apart aangevinkt moet worden.
De voorpret is al helemaal compleet zo, nu maar hopen dat ze inderdaad nog in 2026 kunnen leveren.
Afgelopen week ben ik gebeld door de dealer met het goede nieuws dat ik in aanmerking kom voor de gratis upgrade naar P10. Ik begreep dat de dealer (Broekhuis Houten) nog niet alle leasemaatschappijen had ingelicht, maar de bestelorder was al wel aangepast - inclusief de Climate Pack die tegenwoordig apart aangevinkt moet worden.
De voorpret is al helemaal compleet zo, nu maar hopen dat ze inderdaad nog in 2026 kunnen leveren.
Ik heb even gecheckt, maar als ik nu een plus p10 configureer dan is 'Climate' inbegrepen?Anand schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 03:03:
Bij mij nu ook. Maar dat was van de week zeker weten niet zo. Ook raar dat je een gratis optie moest aanklikken.Martin123t schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Ik heb even gecheckt, maar als ik nu een plus p10 configureer dan is 'Climate' inbegrepen?[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Het is met nieuwe modellen van Volvo zo - vind ik - dat je er een tijd aan moet wennen en dan ga je hem later mooi vinden. Bij sommige andere merken is zo’n model eerst mooi maar ben je er vrij snel op uitgekeken . Dat verschijnsel verklaart volgens mij waarom een oude Volvo er nog steeds goed uitziet en bijvoorbeeld een even oude BMW gewoon een oude auto isTommie12 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:12:
[...]
Hebben wij dezelfde vrouw?
Buitenkant ben ik niet echt kapot van, maar de binnenkant in een lichte kleur vind ik hemels, en nog altijd heel zweeds van inslag.
Als ik rij zie ik de buitenkant toch niet.
Ik vind de EX60 in het echt trouwens mooier tonen dan op de plaatjes - meet in balans. Volgende week ga ik proefrijden ….
[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 25-07-2026 16:28 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Gebruik van de telefoon dan alleen voor iPhone, nieuwere Samsung Galaxy en Google Pixel Pro eigenaren (keyless) voor alle andere toestellen gewoon NFC. Waarbij je de telefoon tegen de b-stijl moet houden om te openen en dan - waarschijnlijk - perse in het telefoonvak moet leggen om te starten (niet in de zak houden) - Idem keycard.Tulster schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:27:
Het vermogen in combinatie met het gevoelige pedaal is wellicht zelfs wat veel, maar ach er zijn ergere dingen (of range mode).
Ook de software voelde erg volwassen aan (in tegenstelling tot mijn Q8 Etron). Werkt lekker en soepel, alles eenvoudig te vinden. Paar kleine (zeur)puntjes:Als laatste een persoonlijk punt (kwestie van smaak wellicht): de active noise canceling.
Limbids
Vond deze range calculator wel interessant. Kom ik met mijn rijgedrag met dit weer toch wel op 500 km rijden. Wel benieuwd hoe hoog de snelheid ligt in hun berekeningen bij snelweg.
Actieradius van elektrische Volvo's | Berekenen en plannen | Volvo Cars Nederland
Actieradius van elektrische Volvo's | Berekenen en plannen | Volvo Cars Nederland
Ik lees hier over de regelmatige vervangingen van P6 naar P10 modellen. Heeft dit te maken met capaciteitsproblemen in de productie, en geldt dit dan voor alle landen waarnaar wordt uigeleverd? Ik zou ook graag een EX60 Plus Launch edition bestellen via lease in België, maar loop snel tegen m'n maximum budget aan. Mijn voorkeur gaat naar de P10, maar dan is er in launch edition niet veel ruimte meer om nog enkele opties aan te vinken. Als ik naar een P6 zou 'downgraden' komt die ruimte er wél, en als er dan een automatische upgrade naar p10 gebeurt, is het een gevalletje best of both worlds.
Iemand met Belgische ervaring?
P10 gok ik? Ik kijk naar de P12 en kom toch altijd wel net boven de 600km uit.lmvoo schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:02:
Vond deze range calculator wel interessant. Kom ik met mijn rijgedrag met dit weer toch wel op 500 km rijden. Wel benieuwd hoe hoog de snelheid ligt in hun berekeningen bij snelweg.
Dat leert mijn ervaring ook wel, rijd nu sinds 2013 elektrisch (Tesla). Ik reken met 105kWh echt bruikbaar bij de P12. 117 bruto, 112 netto, maar nog wat buffer.
Als je dan rekent met 180Wh/km kom ik op 583km aan rijbereik uit. Dat vind ik ruim voldoende. 500km is dus altijd goed te doen.
Snelladers heb je al zo veel, dus heel even aan de 150kW tot 300kW en je kan al weer 200km extra rijden. Voor mij echt helemaal prima!
Mijn Model S uit 2018 met 100kWh accu haal ik zo’n 350km mee, dat vind ik krap worden. Ook het snelladen is maximaal 140kW, maar in de praktijk vaak ~100kW of lager, dat is gewoon beperkend aan het worden.
Haha ja dat zou wel mooi zijn natuurlijk. Dan kunnen ze de p6 net zo goed weghalen als optieredlightning schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:25:
Ik lees hier over de regelmatige vervangingen van P6 naar P10 modellen. Heeft dit te maken met capaciteitsproblemen in de productie, en geldt dit dan voor alle landen waarnaar wordt uigeleverd? Ik zou ook graag een EX60 Plus Launch edition bestellen via lease in België, maar loop snel tegen m'n maximum budget aan. Mijn voorkeur gaat naar de P10, maar dan is er in launch edition niet veel ruimte meer om nog enkele opties aan te vinken. Als ik naar een P6 zou 'downgraden' komt die ruimte er wél, en als er dan een automatische upgrade naar p10 gebeurt, is het een gevalletje best of both worlds.![]()
In Nederland was het alleen voor orders die voor 10 juli door waren gezet. Ik had 8 juli getekend voor een P6 dus zat er net voor en kreeg inderdaad de upgrade. België deed sowieso niet “mee” met deze actie geloof ik.
Electromonkey schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Haha ja dat zou wel mooi zijn natuurlijk. Dan kunnen ze de p6 net zo goed weghalen als optie.
In Nederland was het alleen voor orders die voor 10 juli door waren gezet. Ik had 8 juli getekend voor een P6 dus zat er net voor en kreeg inderdaad de upgrade. België deed sowieso niet “mee” met deze actie geloof ik.
Ik ben hier bewust even in het topic gedoken omdat ik gisteren de EX60 heb mogen proefrijden (P10 Ultra op 22 inch wielen) en ik werd al redelijk snel behoorlijk misselijk. Ik dacht eerst nog dat het aan de vering lag, maar die stond op standaard en de rest van de rit op hard gezet en het werd er (qua misselijkheid) niet beter op. Toen bedacht ik me dat ik in filmpjes gehoord had over ANC, iets waar ik bij bepaalde type hoofdtelefoons ook last van heb na verloop van tijd, ik ben er redelijk gevoelig voor.Tulster schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:27:
Het was echt een heel vervelend gevoel en heb ik nog nooit eerder meegemaakt. De dealer zei ook dat het voor zover hij wist (maar gaf ook te kennen de auto nog niet lang te hebben staan en nog niet alles ervan te weten) niet uit te schakelen is.
Ben het helemaal eens met je oordeel namelijk: het is een erg fijne auto en ook al vind ik de hoeveelheid knoppen erg karig, het werkt echt subliem en de stoelen zitten ook goed, met meer ruimte achterin voor de kinderen dan de iX3. Ook kijkend naar de prijs: bij BMW kom ik op 72,5k uit voor de 40 RWD met een aantal pakketten/opties met trekhaak en niks van de M Sport opsmuk of grotere velgen die alleen maar voor de buurman zijn, voor exact €134 meer bij Volvo de EX60 P10 AWD Plus met wederom een paar opties en een trekhaak, waaronder zaken die BMW niet eens levert zoals gelamineerd glas, standaard panoramadak en stoelventilatie. En dus AWD!
Dit is ook de eerste keer dat we serieus naar een Volvo kijken en moet er ook wel bijzeggen dat los van de ANC ik het grootste minpunt vind dat Volvo als nota bene Europees merk met de nodige "Europa" modellen zoals bij de EX30 heb ik me laten vertellen die dus volledig in Europa gemaakt worden, dat letterlijk alles van het infotainment en navigatiesysteem van Google afkomstig is: Android Automotive, Google Maps, Google Gemini. Nu zou ik er de auto niet door laten staan, maar ik vind het hoogst bijzonder dat we het juist van BMW met hun Fins/Duitse Here Maps integratie en in-house ontwikkelde infotainmentsysteem moeten hebben op dit vlak, al moet ik er dan wel bijzeggen dat de stembediening en navi voice wel van Amazon Alexa afkomstig zijn. Ik had Volvo wel hoger ingeschat op dit vlak, maar het leek wel een kopie van wat er in de Polestar zit, toch iets teveel leentjebuur gespeeld.
Nogmaals: erg jammer en omdat de dealer de inruil/offerte toch al gedaan had terwijl wij reden ben ik toch nog even gaan zitten en het aanbod was ook nog eens scherper dan bij BMW, 2k meer korting/inruil of hoe je het wilt zien. Maar die ANC kan ik me simpelweg niet overheen zetten.
Ik ben benieuwd of de autopilot/lane centering nog steeds werkt als er een aanhanger is aangekoppeld. In de NL handleiding niets hierover. In de Amerikaanse versie staat een aanbeveling Autopilot uit te schakelen. Dat impliceert dat je eventueel met kunt rijden.
Vreemd die berichten over misselijkheid in de wagen. Ik heb gisteren net dezelfde configuratie gereden en heb er geen last van gehad. Het is nu pas met het lezen van deze post dat ik besef van ah ik heb geen reisziekte gehad (hoewel ik er wel gevoelig aan ben en meestal pillen mee neem).
Wat de proefrit betreft: alles verliep vlot en makkelijk, ook bij OPD ging het remmen vlot en natuurlijk; ik ben tevreden met mijn bestelling en tel nu af naar de levering.
Wat de proefrit betreft: alles verliep vlot en makkelijk, ook bij OPD ging het remmen vlot en natuurlijk; ik ben tevreden met mijn bestelling en tel nu af naar de levering.
Ik zat laatst in een Zeekr 7GT en die had een 'knopje' wagenziektevermindering. Weet helaas niet hoe ie dat aanpakt.Amedee7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:45:
Vreemd die berichten over misselijkheid in de wagen. Ik heb gisteren net dezelfde configuratie gereden en heb er geen last van gehad. Het is nu pas met het lezen van deze post dat ik besef van ah ik heb geen reisziekte gehad (hoewel ik er wel gevoelig aan ben en meestal pillen mee neem).
Zal wel invloed hebben op gasrespons, stuur respons en onderstel...lmvoo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:35:
[...]
Ik zat laatst in een Zeekr 7GT en die had een 'knopje' wagenziektevermindering. Weet helaas niet hoe ie dat aanpakt.
Het is heel persoonlijk lijkt mij. Voor mij geldt dat ik vrij gevoelig ben voor ANC, ik heb ook mijn Sony over-ear hoofdtelefoon hierdoor de deur uit gedaan en een normale gekocht, want daar kreeg ik ook last van. En het is niet altijd per se misselijkheid, maar een gek gevoel waar ik in ieder geval wel een soort-van misselijk van wordt.Amedee7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:45:
Misschien is het ook de combinatie van onderstel en gelamineerd glas wat iemand anders al zei: dat maakt hem zo onwijs stil en comfortabel op de standaard stand voor het onderstel, dat het de combinatie van is. Ik heb de EX60 en iX3 vrij kort achter elkaar gereden dus kon ze goed vergelijken en de iX3 houdt meer het midden tussen de normale en harde stand van de EX60 qua onderstel, is strakker en communiceert meer, wellicht dat dat toch iets beter is voor mensen die er gevoelig voor zijn.
Wat me nu ook te binnen schiet: ik had de eerste ±5 min ook wel echt wat moeite om aan het onwijs kleine stuurtje van de EX60 te wennen, daardoor stuurde ik steviger/scherper dan de bedoeling was, dat kan natuurlijk ook wel een beetje bijgedragen hebben aan het geheel. Op een gegeven moment ben je daar aan gewend en gaat het beter maar als je eenmaal zo'n gevoel hebt, is dat lastig al rijdend weg te krijgen.
En ik weet vrij zeker dat het de ANC was, want ik heb ook o.a. de Lexus RZ gereden die zo nodig nóg stiller is in het interieur en zelfs bandengeluid niet te horen is (echt indrukwekkend, was dat op andere gebieden zoals het laden ook maar zo) en ook heel erg op comfort is afgesteld qua onderstel, ook gelamineerd glas heeft dus erg op de EX60 lijkt qua onderstel/comfort/geluid, maar dus geen ANC heeft. En de RZ heb ik maar liefst 1,5 uur gereden (het voordeel van een minder populair merk).
Dus ja, ANC niet uit kunnen zetten is voor mij een dealbreaker. Gemiste kans want zo moeilijk is het niet om er een instelling voor in de software in te bakken.
Vast wel, maar dan ben ik benieuwd hoe dat werkt, want in mijn huidige Kia EV6 kan ik Eco/Normal/Sport kiezen (ik heb de 325 pk AWD versie) en in Eco krijg je juist zo'n rubberband-effect waarbij je het gas intrapt en de reactie pas erna komt. Zowel voor mij als mijn gezin is dat geen fijne ervaring en worden sommigen van ons op langere ritten ietwat wagenziek van. Normal totaal geen problemen mee want die grijpt/bijt meer en doet meer wat je verwacht dat de auto gaat doen. Ook met gas los is Eco: gas los en net een seconde later gaat ie langzaamaan afremmen en sterker en sterker worden (ook in one-pedal drive). In Normal is het gelijk bam in de ankers, maar wel directer en steviger (wat je met de gasrespons kan doseren met je voet) en daardoor geen enkel probleem.marteltor schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Zal wel invloed hebben op gasrespons, stuur respons en onderstel...
Wagenziekte ontstaat vaak namelijk door teveel schommelingen/weekheid in het onderstel/etc. Daarom ook dat een veerboot soms wel mensen zeeziek maakt maar een speedboot niet.
Eigenlijk zou je de auto eens een dag moeten rijden. Toen ik mn Ford Mustang Mach e kreeg reed ik mezelf misselijk gedurende het eerste uur. Daarna nooit meer last van gehad.
Heb vandaag proefgereden in een P10 met 22” wielen. Vond het een heel fijne en relaxte rit Erg comfortabel over uiteenlopende soorten wegdek. Lekker soepel en snel en heerlijk stil De vering in alle standen getest. Prima! Ben luchtvering gewend maar dit is ook erg goed
De instap is ruimer en de binnenruimte is groter dan in de XC60, de stoelen zijn net zo perfect en erg goed verstelbaar. De B & W audio heb ik niet uitgebreid kunnen testen wegens tijdgebrek maar ik neem aan dat dat goed gaat (heb het in mijn XC60 ook en daar klinkt het super)
In de meeste opzichten was de ervaring uitermate positief alleen het Interieur design (dashboard en het gebrek aan tunnel) sluit niet aan bij mijn smaak. Zeker bij het lichte interieur van de demo vind ik ‘het interieur ‘onrustig’ qua vormen. Het donkere interieur lijkt me wel wat rustiger en evenwichtiger. Maar dat heb ik (nog) niet in het echt gezien. Is dat een deal breaker ? Niet noodzakelijk maar wel jammer
In ieder geval heb ik stof tot nadenken! Is best een kanshebber als opvolger.
De instap is ruimer en de binnenruimte is groter dan in de XC60, de stoelen zijn net zo perfect en erg goed verstelbaar. De B & W audio heb ik niet uitgebreid kunnen testen wegens tijdgebrek maar ik neem aan dat dat goed gaat (heb het in mijn XC60 ook en daar klinkt het super)
In de meeste opzichten was de ervaring uitermate positief alleen het Interieur design (dashboard en het gebrek aan tunnel) sluit niet aan bij mijn smaak. Zeker bij het lichte interieur van de demo vind ik ‘het interieur ‘onrustig’ qua vormen. Het donkere interieur lijkt me wel wat rustiger en evenwichtiger. Maar dat heb ik (nog) niet in het echt gezien. Is dat een deal breaker ? Niet noodzakelijk maar wel jammer
In ieder geval heb ik stof tot nadenken! Is best een kanshebber als opvolger.
[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 28-07-2026 21:40 ]
Zouden Volvo dealers daar al oren naar hebben denk je? Kan me voorstellen dat ze nu ze ze eindelijk hebben (de demo modellen) die niet aan 1 persoon weg willen geven een hele dag.marteltor schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:27:
Eigenlijk zou je de auto eens een dag moeten rijden. Toen ik mn Ford Mustang Mach e kreeg reed ik mezelf misselijk gedurende het eerste uur. Daarna nooit meer last van gehad.
Maar inderdaad, eigenlijk vind ik 30-60min proefritten veel te kort voor zo'n uitgave. Dan heb je net de tijd om alles in te stellen, de audio uit te proberen en een stukje verschillende wegen te doen voor je alweer terug bent.
Op dit moment zijn de afgeleverde auto’s nog erg schaars- mijn dealer bijvoorbeeld heeft nog maar 1 demo per vestiging binnengekregen . Ze hebben een strak schema voor alle (dat zijn er heen veel) proefrit aanvragen opgezet en willen daarnaast de auto tussendoor ook zichtbaar houden voor showroom bezoekers. Dus gisteren had ik maar een klein uurtje voor een testrit. Door Gemini had ik tevoren een route laten bedenken waar allerlei soorten wegen en bestrating en omstandigheden in voorkwamen. Dat gaf me een goede en positieve indruk.MooDyBLueS schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:25:
[...]
Zouden Volvo dealers daar al oren naar hebben denk je? Kan me voorstellen dat ze nu ze ze eindelijk hebben (de demo modellen) die niet aan 1 persoon weg willen geven een hele dag.
Maar inderdaad, eigenlijk vind ik 30-60min proefritten veel te kort voor zo'n uitgave. Dan heb je net de tijd om alles in te stellen, de audio uit te proberen en een stukje verschillende wegen te doen voor je alweer terug bent.
Als er over een tijdje meer exemplaren zijn is er -vermoed ik- wel iets te regelen voor een langere proefrit. Zo ging dat tenminste indertijd met andere modellen ook. Ik heb ook wel eens een auto een hele dag meegehad.
Idd. Of een keer zaterdag einde dag ophalen en maandagochtend weer terug.Mga1600 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:38:
[...]
Op dit moment zijn de afgeleverde auto’s nog erg schaars- mijn dealer bijvoorbeeld heeft nog maar 1 demo per vestiging binnengekregen . Ze hebben een strak schema voor alle (dat zijn er heen veel) proefrit aanvragen opgezet en willen daarnaast de auto tussendoor ook zichtbaar houden voor showroom bezoekers. Dus gisteren had ik maar een klein uurtje voor een testrit. Door Gemini had ik tevoren een route laten bedenken waar allerlei soorten wegen en bestrating en omstandigheden in voorkwamen. Dat gaf me een goede en positieve indruk.
Als er over een tijdje meer exemplaren zijn is er -vermoed ik- wel iets te regelen voor een langere proefrit. Zo ging dat tenminste indertijd met andere modellen ook. Ik heb ook wel eens een auto een hele dag meegehad.
Ik heb gisteren in een EX60 P10 Ultra (?) een proefrit gehad. Ik heb al een P12 Ultra besteld, dus deze rit van 60 minuten was even voor de "fun".
Ik kom van een Tesla Model S uit 2018 en Model X uit 2023 en heb bewust gekozen voor de EX60, ik vind de S en X eigenlijk te groot en wilde geen Tesla meer kopen. Een Volvo vond ik dus een goede optie. (De X heb ik ivm scheiding niet meer...)
De EX60 rijdt gewoon heerlijk, ik heb niets te klagen. Wellicht ben ik ook verwend: Het rijdt gewoon als een auto. Niet spannend, niet slecht, gewoon een fijne auto om mee te rijden.
Ik heb niets te klagen en ook niets waar ik super blij van wordt. CarPlay doet het nog niet, dat komt in een software update.
Volvo heeft denk ik een hele goede auto neer gezet waar ik weer jaren plezier van ga hebben!
Ik kom van een Tesla Model S uit 2018 en Model X uit 2023 en heb bewust gekozen voor de EX60, ik vind de S en X eigenlijk te groot en wilde geen Tesla meer kopen. Een Volvo vond ik dus een goede optie. (De X heb ik ivm scheiding niet meer...)
De EX60 rijdt gewoon heerlijk, ik heb niets te klagen. Wellicht ben ik ook verwend: Het rijdt gewoon als een auto. Niet spannend, niet slecht, gewoon een fijne auto om mee te rijden.
Ik heb niets te klagen en ook niets waar ik super blij van wordt. CarPlay doet het nog niet, dat komt in een software update.
Volvo heeft denk ik een hele goede auto neer gezet waar ik weer jaren plezier van ga hebben!
Na de proefrit van eerder deze week ben ik nu in gesprek met de dealer over inruil/aanschaf. Vanwege de extra range zou ik uiteraard het liefste een P12 hebben maar daar zit een meerprijs van 6000 euro op. Plus een levertijd van 6 maanden extra. Dat laatste is op zich is dat niet zo erg, maar het houdt in dat ik dan ook wat minder voor mijn inruil auto krijg omdat die dan weer ouder is tegen die tijd. Dat maakt het prijsverschil onder de streep te groot voor die paar keer dat de range echt ‘kritisch’ zal zijn. Eerder met de XC40 P8 kwam ik ook uit de voeten met een WLTP range van 400 en veel trager laden.
Dus zou nu in mijn geval moeten gaan om een Ultra P10, met nappa leer ( Cardamon?) , met trekhaak, getint glas, winterwielen en een kleurtje (ik ben daar nog niet uit, vind dat groen mooi, maar dat lijkt iedereen te willen, Denim Blue is ook mooi en zwart staat ‘m ook goed. Het interieur moet wat mij betreft donker zijn (en als je Cardamon leer kleur kiest is dat automatisch het geval).
Ik vind de 22” wielen weliswaar het mooiste, maar dat kost 30 km range t.o.v. de 21” wielen, dat gaan we dus maar niet doen. De ‘zwarte wielen met dat streepje’ van 21” ‘ zijn ook best aardig - zeker I.c.m. een donkere auto. Deze foto’s zijn uit een YouTube video geknipt, daarom zit het stuur aan de verkeerde kant, maar het is ongeveer het enige filmpje waarop een donker interieur te zien is
Nou maar hopen dat ik het verhaal met de dealer op een rijtje ga krijgen…..
:strip_exif()/f/image/y8cjJWt9H8rHLsotKSgNiGop.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus zou nu in mijn geval moeten gaan om een Ultra P10, met nappa leer ( Cardamon?) , met trekhaak, getint glas, winterwielen en een kleurtje (ik ben daar nog niet uit, vind dat groen mooi, maar dat lijkt iedereen te willen, Denim Blue is ook mooi en zwart staat ‘m ook goed. Het interieur moet wat mij betreft donker zijn (en als je Cardamon leer kleur kiest is dat automatisch het geval).
Ik vind de 22” wielen weliswaar het mooiste, maar dat kost 30 km range t.o.v. de 21” wielen, dat gaan we dus maar niet doen. De ‘zwarte wielen met dat streepje’ van 21” ‘ zijn ook best aardig - zeker I.c.m. een donkere auto. Deze foto’s zijn uit een YouTube video geknipt, daarom zit het stuur aan de verkeerde kant, maar het is ongeveer het enige filmpje waarop een donker interieur te zien is
:strip_exif()/f/image/y8cjJWt9H8rHLsotKSgNiGop.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook recent proefgereden in de EX60 P10. Zeer onder de indruk van de rijkwaliteiten en alle aanwezige techniek (en nog heel veel te ontdekken!). Nu het dilemma: de XC40 inruilen of zonder inruil een EX60 P10 bestellen. Inderdaad lastig om een reële inruilprijs te krijgen als de levertijd van de nieuwe Volvo zo ver in de toekomst ligt (ik reken op een half jaar). Dus maakt een dealer allerlei voorbehouden en geeft voor inruil een zeer behoudende indicatie af. Maar, wat schetst mijn verbazing: zonder inruil gaat er nauwelijks iets van de prijs van een nieuwe af. Was ik vroeger gewend om zonder inruil een korting te bedingen van 5-8% op de catalogusprijs, bij de EX60 is het praten over een korting bijna een belediging en kom je met moeite aan amper 2%. Verhaal van krappe marges, sterke concurrentie, etc. etc. We kennen het allemaal. Ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn bij particuliere aanschaf (geen lease) zonder inruil.
Dank alvast voor de reacties.
Mocht je bovenstaande spec in het echt willen zien, bij Van Roosmalen in Helmond staat een zwarte P10 ultra met standaard 21 inch en cardemom leder interieur.Mga1600 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:12:
Na de proefrit van eerder deze week ben ik nu in gesprek met de dealer over inruil/aanschaf. Vanwege de extra range zou ik uiteraard het liefste een P12 hebben maar daar zit een meerprijs van 6000 euro op. Plus een levertijd van 6 maanden extra. Dat laatste is op zich is dat niet zo erg, maar het houdt in dat ik dan ook wat minder voor mijn inruil auto krijg omdat die dan weer ouder is tegen die tijd. Dat maakt het prijsverschil onder de streep te groot voor die paar keer dat de range echt ‘kritisch’ zal zijn. Eerder met de XC40 P8 kwam ik ook uit de voeten met een WLTP range van 400 en veel trager laden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou ook prijs vragen bij een andere Volvo dealer, die niet in dezelfde groep zit. Zelfs al is dat wat verder, met een telefoontje of 2-3 kan je misschien iets bereiken. Wel typisch natuurlijk, zo lang de productie goed verkocht raakt is er weinig druk op de prijzen.SuperCinq schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:44:
Ook recent proefgereden in de EX60 P10. Zeer onder de indruk van de rijkwaliteiten en alle aanwezige techniek (en nog heel veel te ontdekken!). Nu het dilemma: de XC40 inruilen of zonder inruil een EX60 P10 bestellen. Inderdaad lastig om een reële inruilprijs te krijgen als de levertijd van de nieuwe Volvo zo ver in de toekomst ligt (ik reken op een half jaar). Dus maakt een dealer allerlei voorbehouden en geeft voor inruil een zeer behoudende indicatie af. Maar, wat schetst mijn verbazing: zonder inruil gaat er nauwelijks iets van de prijs van een nieuwe af. Was ik vroeger gewend om zonder inruil een korting te bedingen van 5-8% op de catalogusprijs, bij de EX60 is het praten over een korting bijna een belediging en kom je met moeite aan amper 2%. Verhaal van krappe marges, sterke concurrentie, etc. etc. We kennen het allemaal. Ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn bij particuliere aanschaf (geen lease) zonder inruil.
Je kan natuurlijk ook nog 6-12 maanden door rijden met de 40. Zo oud kan die niet zijn….
Ik las net iets over dat CarPlay het nu nog niet doet en met een software update nog geactiveerd zal worden. Zal dat ook met kabel zijn of alleen draadloos? Weet iemand dat?
Precies die staat ook bij Jacob Schaap in Emmeloord voor wie dat dichterbij is.Louisinho schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Mocht je bovenstaande spec in het echt willen zien, bij Van Roosmalen in Helmond staat een zwarte P10 ultra met standaard 21 inch en cardemom leder interieur.
Ik ben iemand die met enige regelmaat in het verleden heeft gewisseld van auto, vaak elke 2-3 jaar wel weer een nieuwe en met 2 auto's voor de deur heb je dus elk jaar tot anderhalf wel weer een leuk vooruitzicht. Wat ik ermee wil zeggen is: zo erg lang wachten op een auto en nu al bestellen is eigenlijk meestal niet de beste keuze. Want: 1. je krijgt nu geen tot amper korting, 2. je huidige auto schrijft sowieso af maar de dealer zal een veilig en dus laag bedrag noemen als inruil, zij zullen nooit het financiële risico nemen, dealer heeft gewoon een winstoogmerk, 3. levertijden kunnen enorm veranderen, ofwel heel erg (maanden) vervroegen en dan heb jij wel al een koopovereenkomst getekend met een inruil van vele maanden later die ook nog eens voorzicht was (dus in jouw nadeel) en dan is het leuk dat je je nieuwe auto sneller krijgt, maar de dealer is spekkoper. Of als het erg uitloopt is het maar de vraag of je daarop wilt/kunt wachten.Mga1600 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het beste is toch jezelf inhouden en pas bestellen als een bepaald model een vooruitzicht van 4-6 maanden heeft zoals de P10 nu. Want tenzij je leaset en verplicht bent al wat uit te kiezen is de vraag: wat schiet je ermee op om nu een P12 te bestellen die zomer 2027 pas geleverd gaat worden? Waarom niet even elke 3 maanden polsen bij de dealer wat de levertijden zijn en als dat tot max 6 maanden gezakt is opnieuw om een inruil+korting vragen? Het is niet alsof dit een Toyota Yaris is die tijdenlang niet aan te slepen is en lange levertijden 2 jaar zo kunnen blijven, dit segment auto's van de EX60 is toch een lager volume en eens de eerste productiebatches er door zijn en de eerste dealer auto's en klantenlevering gedaan zijn zakt het heel snel en blijft het zo (externe factoren daar gelaten).
Dat is inderdaad een andere en mogelijk verstandiger optie: half jaartje wachten en doorrijden met de XC40. De verkoop van de EX60 gaat zo kort na introductie als een speer, als we de berichten mogen geloven. Wat ook opvalt is dat voor de NL-se markt geen 'launch-edition' is geïntroduceerd; anders dan in België. De boost op de verkopen die normaliter kort na introductie met een 'first edition' moet worden gegeven is bij de EX60, althans in NL, kennelijk niet nodig.Tommie12 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:16:
[...]
Ik zou ook prijs vragen bij een andere Volvo dealer, die niet in dezelfde groep zit. Zelfs al is dat wat verder, met een telefoontje of 2-3 kan je misschien iets bereiken. Wel typisch natuurlijk, zo lang de productie goed verkocht raakt is er weinig druk op de prijzen.
Je kan natuurlijk ook nog 6-12 maanden door rijden met de 40. Zo oud kan die niet zijn….
Ik heb de EX60 zakelijk gekocht (dus geen lease) en ook hier was praten over korting eigenlijk kansloos (ben overigens niet een hele goede onderhandelaar).SuperCinq schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:44:
Enige wat ik zo weet is dat de EX60 heel populair is en de drang naar korting geven om de verkoopcijfers op te krikken nihil is. Dealer vermelde mij na de proefrit dat er in Nederland nu al 1800 waren bestelt (uitgangspunt was 2000 aan het einde van het jaar).
Proefrit zelf in een EX60 P10 ultra was top. Dit is voor mij de eerste Volvo en ben altijd strak sturende auto's gewend (Ford Focus ST, Alfa Romeo, Cupra Leon met onderstel modificaties) en het was heel even wennen, echter na de veering op hard gezet te hebben gezet was het meer naar mijn wens. Gewicht voel je absoluut maar niet hinderlijk en weet het in sommige momenten ook goed te verbergen. Vermogen is er in overvloed. Op performance vond ik hem zelfs te agressief, standaard was voor mij goed gebalanceerd.
Vrouw had wel last van de active-noise-canceling (vervelend gevoel in haar oren, ze gebruikt die in haar oordopjes ook niet) maar hopelijk valt dit uit te schakelen in de toekomst. Nu was dat niet mogelijk. Ik zelf merkte hier helemaal niks van.
Wat betreft bediening werkt alles snel en vloeiend. Wel nog een bug gemeld, de knop voor kinderslot/raamvergrendeling geeft geen indicatie of dit is ingeschakeld. Je hoort wel wat klikken maar weet niet of deze nu actief is.
Stuur is klein, maar het stuur van de Peugeot E208 van de vrouw is even groot en was er snel aan gewend.
Zit positie (lengte 1,94m) is super en de stoelen zijn comfortabel. We hebben de proefrit gemaakt toen het 29 graden was en met mijn lengte kwam er veel warmte van het glazen dak af. Gemeten tempratuur van het glazen dak was 36 graden. Mijn vrouw had hier geen last van (1,65m). Wij gaan hier dan ook de zonwering voor bestellen.
Wij zijn heel blij met de bestelling en wachten geduldig af tot hij geleverd wordt. Verder ook heel blij met de service van de dealer (ook de reden dat we voor Volvo zijn gegaan)
Theflying
Da’s een goeie tip, bedankt!Louisinho schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Mocht je bovenstaande spec in het echt willen zien, bij Van Roosmalen in Helmond staat een zwarte P10 ultra met standaard 21 inch en cardemom leder interieur.
Volgens de specs is het draadloosMooDyBLueS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:15:
Ik las net iets over dat CarPlay het nu nog niet doet en met een software update nog geactiveerd zal worden. Zal dat ook met kabel zijn of alleen draadloos? Weet iemand dat?
Die had ik ook gezien, maar ik merk in de praktijk met de vele proefritten die ik de afgelopen tijd heb gedaan dat het bij de ene fabrikant betekent "draadloos en dus alléén draadloos" en de ander "draadloos is óók mogelijk en kabel eveneens".
BMW iX3 bijvoorbeeld kan alléén draadloos terwijl er wel 4 USB-C poorten zitten zoals vrijwel elke moderne auto en ik begrijp dat niet, want draadloos is enerzijds fijn maar een kabel is nog altijd de enige no-nonsense optie die altijd werkt. Heb al in diverse topics gelezen over draadloze CarPlay dat het toch sporadisch weleens uit kan vallen, hapert of traag gaat werken zodra je telefoon erg warm wordt. En gezien de EX60 ook geen gekoelde draadloze lader heeft, is het in de zomer echt slechts een kwestie van tijd voordat je telefoon te warm wordt en opladen pauzeert en andere zaken gaat throttlen, wat je óók merkt in draadloze CarPlay heb ik gemerkt. Bekabeld nooit problemen mee, vandaar mijn vraag.
Voor de geïnteresseerde, zag dat de gebruikershandleiding online stond:
Volvo EX60 Gebruikershandleiding
Volvo EX60 Gebruikershandleiding
Theflying
@Theflying Thanks! Daaruit heb ik in ieder geval kunnen halen dat de EX60 wél een gekoelde draadloze lader heeft (waar ik zowel op de website als in de brochure niks over heb kunnen vinden). Helaas lijkt hij nog niet helemaal compleet want er wordt nog met geen woord gerept over Apple CarPlay/Android Auto.
Zie op veel pagina's dat de laatste versie van 30-3-2026 stamt dus kan me voorstellen dat er nog veel gaat veranderen en er nog veel niet in staat.MooDyBLueS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:34:
@Theflying Thanks! Daaruit heb ik in ieder geval kunnen halen dat de EX60 wél een gekoelde draadloze lader heeft (waar ik zowel op de website als in de brochure niks over heb kunnen vinden). Helaas lijkt hij nog niet helemaal compleet want er wordt nog met geen woord gerept over Apple CarPlay/Android Auto.
Theflying
Ik heb net in een EX60 P10 ultimate gereden en ben verkocht. Dat is toch wel een behoorlijk verschil met de XC40 recharge MY24 die ik nu heb. Nog een paar details regelen en dan ga ik hem bestellen.
Jij bent vast geen boekhouder...Mga1600 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:12:
Vanwege de extra range zou ik uiteraard het liefste een P12 hebben maar daar zit een meerprijs van 6000 euro op. Plus een levertijd van 6 maanden extra. Dat laatste is op zich is dat niet zo erg, maar het houdt in dat ik dan ook wat minder voor mijn inruil auto krijg omdat die dan weer ouder is tegen die tijd.
Die 6 maanden dat je EX60 later wordt geleverd, hoef je die niet af te schrijven, maar blijf je je huidige auto afschrijven. En ik durf er heel wat onder te verwedden dat de afschrijving van die laatste een stuk lager ligt.
Als je jouw redenering volgt moet je elke auto die je koopt z.s.m. weer inruilen, want dan levert ie nog het meeste op...
Kortom: Die 6 maanden extra kost je geen geld aan extra afschrijving, maar levert je geld op doordat de afschrijving op je huidige auto (waarschijnlijk) een stuk lager ligt dan die op een splinternieuwe P12.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Cardamom is een warme, lichte taupe kleurstelling in de Volvo EX60, die zowel als duurzaam Nordico (kunststof/bio-materiaal) als Nappa leder verkrijgbaar is.Mga1600 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:12:
[...]
[...]
Jouw beredenering klopt ook niet helemaal. Want wat @Mga1600 zegt klopt deels wel degelijk: je gaat namelijk uit van wat een EX60 nieuw moet kosten, zeg even 75k, dat verandert niet als die eerder/later geleverd wordt. Je inruil verandert wel, althans daar baseren ze het nu wel op. Stel je kan over ±6 maanden inruilen en je krijgt dan 30k terug voor de inruilauto, dan is het bij ±12 maanden levertijd (zoals voor de P12) eerder bijv. 27/28k wat je nog als inruil overhoudt.Andrehj schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:04:
[...]
Jij bent vast geen boekhouder...Deze redenering klopt namelijk niet.
Die 6 maanden dat je EX60 later wordt geleverd, hoef je die niet af te schrijven, maar blijf je je huidige auto afschrijven. En ik durf er heel wat onder te verwedden dat de afschrijving van die laatste een stuk lager ligt.
Als je jouw redenering volgt moet je elke auto die je koopt z.s.m. weer inruilen, want dan levert ie nog het meeste op...
Kortom: Die 6 maanden extra kost je geen geld aan extra afschrijving, maar levert je geld op doordat de afschrijving op je huidige auto (waarschijnlijk) een stuk lager ligt dan die op een splinternieuwe P12.
Wat je zegt over dat die 6 maanden extra geen geld aan extra afschrijving oplevert, is niet waar. De dealer kijkt naar waarvoor auto's nu te koop staan en rekenen door met procentuele afschrijvingen. Kortom: je inruilofferte wordt anders of je voor een P10 met 6mnd levertijd gaat of een P12 met 12mnd levertijd.
Bron: iemand die elke 1-1,5 jaar particulier weer een auto inruilt (wisselend tussen 1e/2e auto, dus ik houd ze 2-3 jaar elk). Datzelfde heb ik bij BMW nu ook gehad met de iX3, om gelijk maar even open kaart te spelen, voor mijn inruiler (EV6) kreeg ik:
- iX3 40 met levertijd oktober 29k
- EX60 P10 met levertijd november 28k
- iX3 50 met levertijd mrt/apr 26k
- Lexus RZ met levertijd sept 29,5k
En je argument over kosten besparen door de huidige door te rijden klopt op de langere termijn weliswaar, maar als het je daar om te doen is moet je gewoon je auto oprijden.
Sterker nog: ik had ook al gereageerd dat nu een auto met 1+ jaar levertijd bestellen is het allerslechtste juist wat je kunt doen financieel gezien. Soms worden auto's door externe factoren ineens duurder en gaan dus ook occasionprijzen omhoog, maar je inruilprijs wordt nu vastgelegd en hoe langer dat weg is, hoe meer marge de dealer zelf neemt om maar geen risico te lopen. Komt bij dat je voor de EX60 P12 dus naar pakweg zomer 2027 kijkt qua levering terwijl dit nu een hagelnieuw model is, je kan er vergif op innemen dat als je in de winter (januari bijv) weer eens gaat polsen dat levertijd nog altijd zoiets is zoals zomer 2027. Na de eerste 3-6 maanden is het hete er 9/10x vanaf bij nieuwe modellen en loopt de productie juist in op de bestellingen. Dat is ook het moment dat je juist wat meer kortingen vaak kan bedingen.
Maar goed, uiteindelijk moet iedereen gewoon doen waar hij zich goed bij voelt, auto's zijn niet alleen boekhoudkundig te verantwoorden aankopen, want laten we eerlijk zijn: een premiummerk als Volvo is nooit broodnodig, een Dacia Striker of vergelijkbare Skoda zijn net zo groot/praktisch. Maar emotie/gevoel speelt ook mee.
Denk overigens dat het zeker loont om bij verschillende dealers offertes op te vragen. Toen wij 3 jaar geleden een nieuwe XC40 Recharge hebben aangeschaft, zijn wijbij verschillende dealers geweest. De een deed gelijk al 1000 euro bij de prijs op, want toekomstige prijsverhogingen moest ik maar betalen. Heel bijzonder... Ook was inruil minder en zou ook minder worden omdat er nog 1,5 jaar levertijd op de auto zat. En ik natuurlijk nog met die auto reed. Uiteindelijk bij andere dealer gekocht die mijn een inruilprijs gaf die gelijk bleef gedurende die 1,5 jaar. Ook prijsverhogingen nam hij voor zijn rekening. Uiteindelijk scheelde het zo'n 3000 euro...
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 60000km
Proefgereden en de handleiding ook even doorgespit - vraag me serieus af of er uberhaupt een ‘diepere’ integratie met Apple Carplay komt/gewenst is door Volvo. De handleiding omschrijft het via Bluetooth verbinden van je telefoon met de auto waardoor telefoongesprekken via de auto kunnen lopen en internet verbinding(en). Daarnaast wordt er over een ‘appstore’ gesproken en een ingebouwde mediaspeler die audio van een externe bron weer kan/zal geven.Theflying schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:44:
[...]
Zie op veel pagina's dat de laatste versie van 30-3-2026 stamt dus kan me voorstellen dat er nog veel gaat veranderen en er nog veel niet in staat.
Er is een serieuze kans lijkt me dat Volvo, met de ‘native’ Google (maps/gemini) en Apple Music integraties, geen ‘totale Apple Carplay overlay’ gaat toestaan?
[ Voor 5% gewijzigd door Ficusforever22 op 31-07-2026 08:12 ]
Er staat in de huidige brochure/prijslijst die je downloadt van de Volvo website (gedateerd 20 april 2026) wel op pagina 32 "Smartphone integratie: draadloos Apple CarPlay" voor zowel Plus als Ultra.Ficusforever22 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:11:
[...]
Proefgereden en de handleiding ook even doorgespit - vraag me serieus af of er uberhaupt een ‘diepere’ integratie met Apple Carplay komt/gewenst is door Volvo. De handleiding omschrijft het via Bluetooth verbinden van je telefoon met de auto waardoor telefoongesprekken via de auto kunnen lopen en internet verbinding(en). Daarnaast wordt er over een ‘appstore’ gesproken en een ingebouwde mediaspeler die audio van een externe bron weer kan/zal geven.
Er is een serieuze kans lijkt me dat Volvo, met de ‘native’ Google (maps/gemini) en Apple Music integraties, geen ‘totale Apple Carplay overlay’ gaat toestaan?
Nu ik dit so typ, realiseer ik me dat Android Auto niet eens genoemd wordt, best gek, maar dat terzijde.
Zelf zit ik ook nog in een spagaat als het om de hele infotainment aan gaat, want alles is Google, maar ik heb (deels met AI) wel al gezocht naar wat er mogelijk is en diverse websites waar ook AI naar verwijst melden wel dat via de App Store andere navigatie apps zoals Waze of Here Maps mogelijk moeten zijn. En voor muziek biedt Volvo zelf al Spotify en Apple Music, sterker nog: voor de Dolby Atmos beleving met de Bowers & Wilkins speakers heb je Apple Music nodig (al vraag ik me af hoe goed dat klinkt, dealer was niet ingelogd op Apple Music/Spotify).
Haha inderdaad ik ben geen boekhouder, maar een pensionado maar ik volg je redenatie wel. En als je die redenatie nog even verder doortrekt moet je als privé-rijder natuurlijk nooit een serieuze auto kopen. Maar auto’s zijn wel leuk. En het kan en je bent oud (77) en je wilt wat. Eerder reed ik EV en vind het prettiger dan hybride. De stille electrokracht en souplesse is heerlijk. Daar tegenover staat natuurlijk dar je mer een hybride XC60 een range van 900- 1000 km hebt, maar mijn eigen range tussen koffie- en toiletstops kleiner. De extra 150km ( theoretisch) range van een P12 t.o.v. een P10 is in onze situatie hooguit een paar keer per jaar handig. Maar daar heb ik de extra cash-out niet voor over. Er zijn grenzen aan wat leuk is. ……Andrehj schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:04:
[...]
Jij bent vast geen boekhouder...Deze redenering klopt namelijk niet.
Ik ben nog in gesprek met de dealer in een poging om ‘het financiële plaatje’ voor beide partijen acceptabel te maken.
Je hebt inderdaad een massa apps ( honderden) die je direct in je AAOS auto kunt installeren. Om eerlijk te zijn, zijn dat er zoveel in alle soorten en maten dat ik nooit de behoefte heb gevoeld om CarPlay te gebruiken in mijn XC60.MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:06:
[...]
Er staat in de huidige brochure/prijslijst die je downloadt van de Volvo website (gedateerd 20 april 2026) wel op pagina 32 "Smartphone integratie: draadloos Apple CarPlay" voor zowel Plus als Ultra.
Nu ik dit so typ, realiseer ik me dat Android Auto niet eens genoemd wordt, best gek, maar dat terzijde.
Zelf zit ik ook nog in een spagaat als het om de hele infotainment aan gaat, want alles is Google, maar ik heb (deels met AI) wel al gezocht naar wat er mogelijk is en diverse websites waar ook AI naar verwijst melden wel dat via de App Store andere navigatie apps zoals Waze of Here Maps mogelijk moeten zijn. En voor muziek biedt Volvo zelf al Spotify en Apple Music, sterker nog: voor de Dolby Atmos beleving met de Bowers & Wilkins speakers heb je Apple Music nodig (al vraag ik me af hoe goed dat klinkt, dealer was niet ingelogd op Apple Music/Spotify).
Het ingebouwde Google maps (zeker in combinatie met Gemini zoals dat in de EX60 al zit) is echt briljant als navigatie. Je kunt spraakopdrachten geven als ‘ Ik wil om 3 uur daar-en-daar zijn, maar onderweg nog even ergens snel wat eten ergens in de buurt van een snellader van 350 kw. Zoek ook een parkeerplaats in de buurt van de eindbestemming’ …en dat werkt! Je krijgt suggesties waar je uit kunt kiezen. Daar kan Waze niet tegenop - maar als je perse wil kun je Waze of Here in de auto installeren, zit in de Play Store)). Het ingebouwde Google Maps houdt rekening met de SOC, doet suggesties voor laders en start het de accuconditionering voor het laden.,
Er zijn allerlei muziek apps zoals het ‘ingebouwde’ Spotify, Apple Music en ik gebruik ook een app (AudioWagon),om mijn oude muziek files die,op USB staan af te spelen in een lossless formaat wat prachtig klinkt op mijn B&W audio. Je hebt ook diverse internet browsers (o.a. Chrome en Vivaldi)., YouTube apps, weer-apps, apps voor digitale radio stations, allerlei praktische apps, TV-apps, parkeerapps ( Easypark bijvoorbeeld), spelletjes etc.efc. verzint het en het is er).m
Mijn XC60 is mijn derde AAOS-auto (hiervoor had ik twee Volvo EV’s) en kan met een hand op mijn hart zeggen dat het prima functioneert. Ik zou niet anders meer willen!
Thanks voor deze verheldering, helpt enorm om die praktijkervaring van iemand op dat gebied te lezen.Mga1600 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:11:
[...]
Je hebt inderdaad een massa apps ( honderden) die je direct in je AAOS auto kunt installeren. Om eerlijk te zijn, zijn dat er zoveel in alle soorten en maten dat ik nooit de behoefte heb gevoeld om CarPlay te gebruiken in mijn XC60.
Het ingebouwde Google maps (zeker in combinatie met Gemini zoals dat in de EX60 al zit) is echt briljant als navigatie. Je kunt spraakopdrachten geven als ‘ Ik wil om 3 uur daar-en-daar zijn, maar onderweg nog even ergens snel wat eten ergens in de buurt van een snellader van 350 kw. Zoek ook een parkeerplaats in de buurt van de eindbestemming’ …en dat werkt! Je krijgt suggesties waar je uit kunt kiezen. Daar kan Waze niet tegenop - maar als je perse wil kun je Waze of Here in de auto installeren, zit in de Play Store)). Het ingebouwde Google Maps houdt rekening met de SOC, doet suggesties voor laders en start het de accuconditionering voor het laden.,
Er zijn allerlei muziek apps zoals het ‘ingebouwde’ Spotify, Apple Music en ik gebruik ook een app (AudioWagon),om mijn oude muziek files die,op USB staan af te spelen in een lossless formaat wat prachtig klinkt op mijn B&W audio. Je hebt ook diverse internet browsers (o.a. Chrome en Vivaldi)., YouTube apps, weer-apps, apps voor digitale radio stations, allerlei praktische apps, TV-apps, parkeerapps ( Easypark bijvoorbeeld), spelletjes etc.efc. verzint het en het is er).m
Mijn XC60 is mijn derde AAOS-auto (hiervoor had ik twee Volvo EV’s) en kan met een hand op mijn hart zeggen dat het prima functioneert. Ik zou niet anders meer willen!
Moet ook zeggen dat ik CarPlay gebruik juist omdat de ingebouwde opties van mijn laatste autos op papier min of meer horen te doen wat jij omschrijft (minus de stemopdracht voor een hele planning) maar dat nooit lekker werkt. CarPlay is voor mij mijn veilige haven geweest als het gaat om navigeren en muziek luisteren, deels ook omdat ik wel enigszins audiofiel ben en weet dat draadloos muziek streamen altijd de lossy variant is en de ingebouwde apps net als bij Tesla ook, simpelweg omdat je 'gratis' data krijgt en ze niet willen dat je lossless gebruikt wat vele malen meer data vreet. Via CarPlay met mijn unlimited 5G abo heb ik daar geen last van, zelf in heel Europa.
Daarnaast wat ik al noemde ben ik geen fan van Google omdat ik dan het product ben en privacy niet bepaald serieus wordt genomen. Privé ben ik op tech gebied al jaren weggestapt van vrijwel alle privacyschendende bedrijven waar je zelf het product bent en dus voelt het niet geheel lekker als je dan een auto met "alles Google" gaat kopen, waarbij ik het ook wel bijzonder vindt dat een Zweeds merk wat op alle andere fronten prat gaat op het zoveel mogelijk Europees doen voor Amerikaanse big-tech kiest, dat geeft toch een beetje een scheve dimensie aan deze EX60 (en vele andere modellen van Volvo) waar ze in de brochure/prijslijst een volle pagina wijden aan het Zweeds/Europees zijn, in Zweden fabriceren, hoofdkantoor in Zweden ligt, etc, maar geen woord roepen over dat de software/tech wel van Amerikaanse big-tech afkomstig is. Om even het meest relevante stuk te quoten:
Dat ik desnoods puur met het Android Automotive systeem 'moet' werken maar wel Here Maps kan gebruiken kan ik denk ik nog wel mee leven, maar als dat dan allemaal heel basic wordt, dus geen SoC communicatie en geen starten van voorverwarmen, dan zit er weinig voordeel tov CarPlay in. Tenzij je je dus overgeeft aan "alles Google".Zo Zweeds is de EX60
De EX60 is ontworpen en ontwikkeld in Göteborg. Om de CO2-voetafdruk zo klein mogelijk te houden, bouwen we de EX60 volledig in Zweden. De elektromotoren worden geproduceerd in Floby. Het assembleren van de batterijlade gebeurt in Ölofstrom. De productie van auto zelf en de batterij assemblage gebeurt in onze moderne megacasting faciliteit in Torslanda. Kortom, de EX60 is zo Zweeds als het maar zijn kan.
Ironisch genoeg doet BMW het dus beter met hoofdkantoor en ontwerp in Duitsland, elektromotoren uit Duitsland (de 50 gebruikt er 1 die ingekocht is bij Bosch, de ander in-huis net als de 40), fabriek in Hongarije, in-huis ontwikkeld Operating System X met Here Maps die de ingebouwde navigatie levert, met alleen Amazon's Alexa voor de stembediening en navigatie voice-over die waar mogelijk lokaal werkt, dus "zet temp op 20C" zal altijd lokaal afgehandeld worden maar "wie heeft het WK voetbal gewonnen" gaat wel over de Amazon Alexa servers. En ook de accu: volgens wat ik heb kunnen vinden heeft BMW naast de Hongaarse fabriek in Debrecen fabrieken van weliswaar Chinese fabrikanten CATL en EVE Power staan, maar die hebben dus wel geïnvesteerd in Europese fabrieken en erg lokaal zelfs, waarbij de technologie dus wel uit China komt, maar de daadwerkelijke celproductie en pack-assemblage vinden in Debrecen plaats.
Volvo daarentegen doet het iets minder ook op dat gebied: de cellen worden ingekocht bij het Chinese Sunwoda en CATL en moeten dus verscheept worden van China naar Torslanda, waar Volvo wel zelf de pack-assemblage doet.
Voor de duidelijkheid: ik zit hier niet Volvo af te branden, al snap ik dat het wellicht zo over kan komen, maar ik probeer juist enerzijds bewustwording te creëren en anderzijds de discussie erover op te wekken, juist ook omdat het "Europe vs VS/China" zo actueel is vandaag de dag.
Nou, je weet AAOS wel erg op te hemelen. Er zijn wel veel apps in de playstore, maar 95% is meuk. Youtube is een zeer gemankeerde app, en Here is niet te vinden.Mga1600 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:11:
[...]
Je hebt inderdaad een massa apps ( honderden) die je direct in je AAOS auto kunt installeren. Om eerlijk te zijn, zijn dat er zoveel in alle soorten en maten dat ik nooit de behoefte heb gevoeld om CarPlay te gebruiken in mijn XC60.
Audiowagon is een hobbyproject wat niet op alle AAOS auto's werkt (bv. Ex30)
Youtube music werkt uit eigen ervaring wel prima, zo ook div. radioplayers. maar ik zou nooit meer iemand aanraden om een AAOS auto te kopen vanwege de grote hoeveelheid apps. Is ook niet nodig, want Maps werkt inderdaad zeer goed en Gemini doet het ook niet onaardig.
Hier ook al 5,5 jaar ervaring met AAOS. De ontwikkeling is er wel maar gaat zeer, zeer langzaam.
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 31-07-2026 15:42 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Inmiddels heb ik begrepen dat er alleen groene en zwarte ‘uitgedeeld’ zijn aan de dealers.MooDyBLueS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:16:
[...]
Precies die staat ook bij Jacob Schaap in Emmeloord voor wie dat dichterbij is.
In Hoorn, dat is niet ver van waar ik woon, staat er ook een in het zwart met donker interieur en Cardamon bekleding. We gaan morgen even kijken! Dank nogmaals voor de tip!
Ik heb mijn XC60 zelf verkocht voor € 1.000,00 boven de eerder met de dealer overeengekomen inruilprijs. Nu ik niets meer in te ruilen heb kon ik een korting bedingen van € 3.000,00. Dat is ongeveer 4% van de aanschafprijs. Voordeel totaal € 4.000,00. Levering EX60 staat gepland voor 30-09.SuperCinq schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:44:
Inderdaad ik ben enthousiast over AAOS. Ik rij regelmatig in andere merken met andere infotainment ( bijvoorbeeld in diverse Stellantis autos , recent een Nissan X-Trail 4WD , een fijne auto maar een primitief infotainment systeem. Ook in de recente Audi A6 van mijn zoon is de ingebouwde navigatie traag en gebruik je liever de telefoon versie met CarPlay. Met dat alles vergeleken vind ik AAOS een zegen.guido66 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Nou, je weet AAOS wel erg op te hemelen. Er zijn wel veel apps in de playstore, maar 95% is meuk. Youtube is een zeer gemankeerde app, en Here is niet te vinden.
Audiowagon is een hobbyproject wat niet op alle AAOS auto's werkt (bv. Ex30)
Youtube music werkt uit eigen ervaring wel prima, zo ook div. radioplayers. maar ik zou nooit meer iemand aanraden om een AAOS auto te kopen vanwege de grote hoeveelheid apps. Is ook niet nodig, want Maps werkt inderdaad zeer goed en Gemini doet het ook niet onaardig.
Hier ook al 5,5 jaar ervaring met AAOS. De ontwikkeling is er wel maar gaat zeer, zeer langzaam.
“Here” was er tot voor kort wel, maar is nu kennelijk (tijdelijk?) teruggetrokken en bèta geworden. Wist ik niet want ik gebuik het niet. ABRP is er natuurlijk wel.
Wat mij opvalt is dat kritiek op AAOS door bijvoorbeeld autojournalisten vaak komt doordat mensen de ‘knopjes’ niet zo gauw terug kunnen vinden op het scherm. Maar die hoef je helemaal niet te zoeken omdat de spraakbediening perfect werkt voor veel auto-gerelatieerde functies.
BMW gebruikt in hun nieuwere modellen ook AAOS als basis, hangen er alleen een eigen schil omheen.MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Thanks voor deze verheldering, helpt enorm om die praktijkervaring van iemand op dat gebied te lezen.
Moet ook zeggen dat ik CarPlay gebruik juist omdat de ingebouwde opties van mijn laatste autos op papier min of meer horen te doen wat jij omschrijft (minus de stemopdracht voor een hele planning) maar dat nooit lekker werkt. CarPlay is voor mij mijn veilige haven geweest als het gaat om navigeren en muziek luisteren, deels ook omdat ik wel enigszins audiofiel ben en weet dat draadloos muziek streamen altijd de lossy variant is en de ingebouwde apps net als bij Tesla ook, simpelweg omdat je 'gratis' data krijgt en ze niet willen dat je lossless gebruikt wat vele malen meer data vreet. Via CarPlay met mijn unlimited 5G abo heb ik daar geen last van, zelf in heel Europa.
Daarnaast wat ik al noemde ben ik geen fan van Google omdat ik dan het product ben en privacy niet bepaald serieus wordt genomen. Privé ben ik op tech gebied al jaren weggestapt van vrijwel alle privacyschendende bedrijven waar je zelf het product bent en dus voelt het niet geheel lekker als je dan een auto met "alles Google" gaat kopen, waarbij ik het ook wel bijzonder vindt dat een Zweeds merk wat op alle andere fronten prat gaat op het zoveel mogelijk Europees doen voor Amerikaanse big-tech kiest, dat geeft toch een beetje een scheve dimensie aan deze EX60 (en vele andere modellen van Volvo) waar ze in de brochure/prijslijst een volle pagina wijden aan het Zweeds/Europees zijn, in Zweden fabriceren, hoofdkantoor in Zweden ligt, etc, maar geen woord roepen over dat de software/tech wel van Amerikaanse big-tech afkomstig is. Om even het meest relevante stuk te quoten:
[...]
Dat ik desnoods puur met het Android Automotive systeem 'moet' werken maar wel Here Maps kan gebruiken kan ik denk ik nog wel mee leven, maar als dat dan allemaal heel basic wordt, dus geen SoC communicatie en geen starten van voorverwarmen, dan zit er weinig voordeel tov CarPlay in. Tenzij je je dus overgeeft aan "alles Google".
Ironisch genoeg doet BMW het dus beter met hoofdkantoor en ontwerp in Duitsland, elektromotoren uit Duitsland (de 50 gebruikt er 1 die ingekocht is bij Bosch, de ander in-huis net als de 40), fabriek in Hongarije, in-huis ontwikkeld Operating System X met Here Maps die de ingebouwde navigatie levert, met alleen Amazon's Alexa voor de stembediening en navigatie voice-over die waar mogelijk lokaal werkt, dus "zet temp op 20C" zal altijd lokaal afgehandeld worden maar "wie heeft het WK voetbal gewonnen" gaat wel over de Amazon Alexa servers. En ook de accu: volgens wat ik heb kunnen vinden heeft BMW naast de Hongaarse fabriek in Debrecen fabrieken van weliswaar Chinese fabrikanten CATL en EVE Power staan, maar die hebben dus wel geïnvesteerd in Europese fabrieken en erg lokaal zelfs, waarbij de technologie dus wel uit China komt, maar de daadwerkelijke celproductie en pack-assemblage vinden in Debrecen plaats.
Volvo daarentegen doet het iets minder ook op dat gebied: de cellen worden ingekocht bij het Chinese Sunwoda en CATL en moeten dus verscheept worden van China naar Torslanda, waar Volvo wel zelf de pack-assemblage doet.
Voor de duidelijkheid: ik zit hier niet Volvo af te branden, al snap ik dat het wellicht zo over kan komen, maar ik probeer juist enerzijds bewustwording te creëren en anderzijds de discussie erover op te wekken, juist ook omdat het "Europe vs VS/China" zo actueel is vandaag de dag.
Doet de Flitsmeister app het eigenlijk in AAOS in de eX60?
Het gaat te ver voor dit topic, maar die 12 (of 6) maanden dat je nieuwe auto later geleverd wordt hoef je je nieuwe auto ook niet af te schrijven. En omdat de afschrijving op de nieuwe auto altijd hoger is dan op de oude is onder aan de streep een latere levering echt goedkoper.MooDyBLueS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:54:
Jouw beredenering klopt ook niet helemaal. Want wat @Mga1600 zegt klopt deels wel degelijk: je gaat namelijk uit van wat een EX60 nieuw moet kosten, zeg even 75k, dat verandert niet als die eerder/later geleverd wordt. Je inruil verandert wel, althans daar baseren ze het nu wel op. Stel je kan over ±6 maanden inruilen en je krijgt dan 30k terug voor de inruilauto, dan is het bij ±12 maanden levertijd (zoals voor de P12) eerder bijv. 27/28k wat je nog als inruil overhoudt.
Vraag het anders maar eens aan je boekhouder, die weet hoe afschrijving werkt en zal dit echt bevestigen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is een mooie deal! Mogelijk kom ik met wat verder uitonderhandelen, bijv. met extra accessoires, daar ook in de buurt. Een andere dealer zit helaas te ver weg.Xc40p8 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:47:
[...]
Ik heb mijn XC60 zelf verkocht voor € 1.000,00 boven de eerder met de dealer overeengekomen inruilprijs. Nu ik niets meer in te ruilen heb kon ik een korting bedingen van € 3.000,00. Dat is ongeveer 4% van de aanschafprijs. Voordeel totaal € 4.000,00. Levering EX60 staat gepland voor 30-09.
Nee, die app is nooit voor AAOS gemaakt. Er was ooit wel sprake van maar FM zag er geen brood in. Wat wel werkt is de telefoonapp gebruiken en de meldingen via Bluetooth (HFP) ‘te laten inbreken’ zodat de via de autospeakers komen en datgene wat er op dat moment weergegeven wordt even onderbroken.marteltor schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:11:
Doet de Flitsmeister app het eigenlijk in AAOS in de eX60?
Althans zo werkt dat in mijn vorige en mijn huidige Google Volvo’s. Of het ook werkt in een EX60 weet ik niet.Zo staat het in de FM app op mijn iPhone ingesteld
Zo
[ Voor 24% gewijzigd door Mga1600 op 31-07-2026 21:10 ]
Mga1600 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:59:
[...]
BMW gebruikt in hun nieuwere modellen ook AAOS als basis, hangen er alleen een eigen schil omheen.
offtopic:
Kleine correctie: BMW gebruikt AOSP als basis met eigen "schil" als je het zo wilt zeggen, niet AAOS. Dat is wel een wezenlijk verschil.
Kleine correctie: BMW gebruikt AOSP als basis met eigen "schil" als je het zo wilt zeggen, niet AAOS. Dat is wel een wezenlijk verschil.
Dat zei ik toch al?Andrehj schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:49:
[...]
Het gaat te ver voor dit topic, maar die 12 (of 6) maanden dat je nieuwe auto later geleverd wordt hoef je je nieuwe auto ook niet af te schrijven. En omdat de afschrijving op de nieuwe auto altijd hoger is dan op de oude is onder aan de streep een latere levering echt goedkoper.
Vraag het anders maar eens aan je boekhouder, die weet hoe afschrijving werkt en zal dit echt bevestigen.
Maar goed, er zitten veel complexe factoren bij die te lastig zijn voor een simpele situatieschets. Want het gaat niet alléén om afschrijving oude vs nieuwe auto, ook om inruilprijzen, ook om kortingen, ook om hardere afschrijvingen ivm modeljaarwisselingen, etc. En ook om een stuk emotie die dat soms allemaal in één klap teniet kan doen.
Ja maar je stelling was dat BMW geen Amerikaanse tech gebruikt maar dat doen ze dus wel als fundament voor hun ‘eigen’ systeem.MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:01:
[...]offtopic:
En over de electromotoren: Volvo ontwikkelt en bouwt haar elektromotoren grotendeels zelf.
Volvo heeft hier de afgelopen jaren fors in geïnvesteerd om minder afhankelijk te zijn van toeleveranciers en hun elektrische aandrijflijnen (zoals de motoren, inverters en software) exact af te stemmen op hun eigen voertuigen.
Eigen fabriek: De assemblage en productie van de elektromotoren vindt plaats in Volvo's motorenfabriek in Skövde (Zweden). Deze locatie, waar vroeger voornamelijk verbrandingsmotoren werden gebouwd, is omgebouwd tot een dedicated faciliteit voor elektrische aandrijflijnen.
Tweede generatie e-motoren
Bij de eerste generatie elektrische auto's (zoals de vroege uitvoeringen van de XC40 Recharge) maakte Volvo nog deels gebruik van ingekochte motoren van toeleveranciers.
Sinds de grote update van hun elektrische modellen (zoals de achterwielaangedreven XC40/EX40, C40/EC40 en de nieuwere EX30/EX90) maken ze gebruik van in-house ontwikkelde permanent-magneet elektromotoren. Dit zorgde direct voor betere prestaties, een hogere efficiëntie en een groter rijbereik.
[ Voor 57% gewijzigd door Mga1600 op 01-08-2026 06:43 ]
:strip_exif()/f/image/SXUhF2bL7C47Od6J0JAgcPTM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LvuiQntgLbe70IMJZ1qTfY4K.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/W4RXnbFVzGVBDFDngtmRvEEp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qupQP8ITdpgyc0irGNhvLWJr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m6gdlRifjn9pn9c1yV1yl8u4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XXazAeMOw65qMfqBIgF49MPb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vRuvEKjQcJWpMikB3ieKsYZK.jpg?f=fotoalbum_tile)