Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• S1985S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 10:50
wgoos schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:38:
Heel benieuwd wat jullie zouden doen; momenteel een Tesla Y DMLR, maar leasecontract loop einde dit jaar af. De EX60 P6 in de Plus uitvoering past nèt binnen leasebudget. Voor zover ik kan zien, zijn de hierin begrepen opties afdoende, evenals de range.

Alternatief zou een Polestar 4, nieuwe Tesla Y of kale Audi Q6 zijn.

De EX60 is zelfs in de mindere uitvoering, toch al (redelijk) vol qua opties?
Nou ik heb een aardig aantal van je lijstje gereden..

De Audi Q6 (met luchtvering = must) rijdt echt top. Helaas had ik, waar anderen voor waarschuwden, veel software problemen met als gevolg dat de auto is teruggenomen.

Vervolgens ben ik mij gaan orienteren tussen een BMW iX3 of Volvo EX60. Na proefrijden met de iX3 heb ik gekozen voor de Volvo (P10 Ultra). Niet vanwege rijgedrag, systemen of iets, maar vanwege de stoelen. De M-Sportstoelen zijn prachtig maar mij te smal aan de bovenbenen (normaal postuur). Natuurlijk kan je dan voor de normale stoel gaan, maar die biedt geen zitverlenging en dat is wel weer heel fijn.

De Polestar 4 (100kwh/200kw) rijdt ik momenteel als tussenauto totdat mijn EX60 geleverd word. Deze auto rijdt goed, maar is wel erg straf geveerd. Verder werkt de adaptieve cruisecontrol en lane assist beduidend minder goed als in de Audi. Zo is de ACC erg abrupt in geval dat je te dicht bij voorgangers komt of te maken krijgt met in/tussen voegend verkeer. Buiten dat een fijne auto als je veel kilometers maakt. Verder goed om rekening mee te houden is dat hij niet de smalste is in geval van parkeren in parkeervakjes.

Hoop dat je er wat aan hebt en natuurlijk veel succes met 'shoppen'

• marijnimouse
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-06 11:26
marteltor schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:38:
Ik denk dat je de enige bent die het slecht vindt als een auto een 350kw charger helemaal leeg trekt bij 0-50%. Daarboven blijft hij tot 80% rond 150kw wat toch moeilijk slecht te noemen is.
Vergeet een ding niet. Als je bij een 350kw lader staat en je laadt met 350kw en vervolgens koppelt er een andere auto aan, je direct terugschakelt naar 175kw. De paal is dus 350kw totaal, niet per laadpunt.

Bij een snellader laad je normaliter ook beperkt op, dus tot max 80%, daarna is het rendement qua laadsnelheid en extra kilometers niet meer zo gunstig. Dus van bv 20% naar 60% laden en dan weer 250 km rijden (ongeveer 2,5 uur) en dan weer laden is waarschijnlijk veel handiger. Tip uit de praktijk ;-)

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:28
marijnimouse schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Vergeet een ding niet. Als je bij een 350kw lader staat en je laadt met 350kw en vervolgens koppelt er een andere auto aan, je direct terugschakelt naar 175kw. De paal is dus 350kw totaal, niet per laadpunt.

Bij een snellader laad je normaliter ook beperkt op, dus tot max 80%, daarna is het rendement qua laadsnelheid en extra kilometers niet meer zo gunstig. Dus van bv 20% naar 60% laden en dan weer 250 km rijden (ongeveer 2,5 uur) en dan weer laden is waarschijnlijk veel handiger. Tip uit de praktijk ;-)
Op zich wel een goed punt, if true, veel mensen gaan voor 800v omdat ze op vakantie naar Zuid Frankrijk niet zo lang willen wachten bij de snelladers. Wanneer het in de zomervakantie dan altijd druk is bij diezelfde laders, en je komt weer op 175kw ipv 350, wat is dan nog de meerwaarde van 800v? De meeste mensen laden doordeweeks denk ik vooral 11/22kw en bij uitzondering aan de snellader.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:15
marijnimouse schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Dat is niet het geval voor alle laders.

Er is meer een systeem dat het totale vermogen van een laadpark gaat bewaken. En ja, dan is 350kW niet altijd gegarandeerd. Als mijn auto laadt boven de 140kW ben ik al lang tevreden, al weet ik dat dat boven de 50% nooit lukt.

Ik ben best tevreden met een auto die tot 80% laadt aan 175kW hoor...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• marijnimouse
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:16:
[...]

Dat is niet het geval voor alle laders.

Er is meer een systeem dat het totale vermogen van een laadpark gaat bewaken. En ja, dan is 350kW niet altijd gegarandeerd. Als mijn auto laadt boven de 140kW ben ik al lang tevreden, al weet ik dat dat boven de 50% nooit lukt.

Ik ben best tevreden met een auto die tot 80% laadt aan 175kW hoor...
Zal inderdaad afhangen van welke laadpaal provider, mijn ervaring is gebaseerd op Fastned en daar heb je vaak laadpalen van 350kw of 400kw, maar dan wel per paal 2 oplaadpunten. Dan moet je het volgens mij wel altijd delen. Maar ben volledig met je eens dat met 175kw laden nog steeds heel erg snel is ;-)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:54
Er zijn in mijn ervaring genoeg HPCs die het beschikbare laadvermogen niet delen. Bijvoorbeeld bij Ionity.
In de 4 jaar tijd dat ik een Kia EV6 rijd heb ik op vakantie (want dan gebruik ik de HPCs) zelden gehad dat het maximale EV6 laadvermogen van ca 240kW niet gehaald werd indien de lader 300kW of meer was.

Misschien is het anders bij Ionity als alle laders tegelijkertijd bezet zijn door 800V auto’s, maar dat is voorlopig hoogst onwaarschijnlijk.

• Tommie12
Franciesco schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:47:
Er zijn in mijn ervaring genoeg HPCs die het beschikbare laadvermogen niet delen. Bijvoorbeeld bij Ionity.
In de 4 jaar tijd dat ik een Kia EV6 rijd heb ik op vakantie (want dan gebruik ik de HPCs) zelden gehad dat het maximale EV6 laadvermogen van ca 240kW niet gehaald werd indien de lader 300kW of meer was.

Misschien is het anders bij Ionity als alle laders tegelijkertijd bezet zijn door 800V auto’s, maar dat is voorlopig hoogst onwaarschijnlijk.
Elke electrische aansluiting wordt gebaseerd op gelijktijdigheid.

Een laadpark met 10 laders van 400kW heeft misschien een laadvermogen van in totaal 2MW.

De kans dat alle 10 aan het laden zijn, en bovendien nog in een zone zitten waar ze meer dan 300kW trekken is klein. Bovendien hebben vele van die laadparken een voedingsaansluiting die nog lager is, maar wel een locaal batterijpack om die pieken (paar minuten 350kW per auto) op te vangen.

Bij vrachtwagens kan dat wel anders worden, daar zijn zeker situaties te vinden waar er gedurende een vol uut 400kW gevraagd wordt.

• marijnimouse
Amedee7 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:48:
Die FSD is voor mij ook geen breekpunt. Ik weet ook niet of ik dat ooit zou willen. Wie zou er hier bereid zijn om zijn (klein)kinderen in een auto zonder bestuurder te zetten om ze ergens naar toe te brengen?

Wat ik ook vreemd vind zijn de reviews waar men klaagt dat bv buitenspiegels via het scherm moeten afgesteld worden. In mijn huidige wagen, met knoppen, heb ik die ooit ingesteld en sindsdien staan die goed. Ik veronderstel dat die afstelling ook in het profiel van de bestuurder opgeslagen wordt.
Helemaal eens dat klagen over instellingen van bv spiegels en stuur via het scherm moeten. Is toch juist handig. Ook de instellingen van de ventilatie roosters doe je normaliter eenmalig en als alles in het gebruiksprofiel wordt opgeslagen, staat het per gebruiker direct goed. Snap ook niet dat mensen hier het voordeel niet van inzien en het als nadelig zien...

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:54
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Elke electrische aansluiting wordt gebaseerd op gelijktijdigheid.

Een laadpark met 10 laders van 400kW heeft misschien een laadvermogen van in totaal 2MW.

De kans dat alle 10 aan het laden zijn, en bovendien nog in een zone zitten waar ze meer dan 300kW trekken is klein. Bovendien hebben vele van die laadparken een voedingsaansluiting die nog lager is, maar wel een locaal batterijpack om die pieken (paar minuten 350kW per auto) op te vangen.

Bij vrachtwagens kan dat wel anders worden, daar zijn zeker situaties te vinden waar er gedurende een vol uut 400kW gevraagd wordt.
Oh ja, dat geloof ik best en is in wezen ook niet anders dan bij een huisaansluting waar het net ook niet berekent is op (b.v.) 3x25A continue bij alle huishoudens in een straat of wijk tegelijk.

In de praktijk heeft dit mij dit dus tot nu toe (4 jaar) geen lagere laadsnelheden bezorgd bij met name Ionity, dat was waar mijn reactie over ging.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:En vanaf hier stoppen we met de laadpaal / infra discussie en gaan we door over de volvo EX60 als auto :)

• Alexi
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 20:04
Is er hier bij iemand al iets bekend over de V2G/V2H mogelijkheid van de EX60? Ik kan er maar bitter weinig over vinden…. Ik heb vanaf 1999 een slordige 13 jaar met veel plezier rondgereden in een C70 T5 en wil eigenlijk weer terug naar Volvo…. als ik maar gebruik kan maken van de V2G/V2H mogelijkheid.

[ Voor 46% gewijzigd door Alexi op 21-06-2026 19:45 ]

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35
Alexi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
Is er hier bij iemand al iets bekend over de V2G/V2H mogelijkheid van de EX60? Ik kan er maar bitter weinig over vinden…. Ik heb vanaf 1999 een slordige 13 jaar met veel plezier rondgereden in een C70 T5 en wil eigenlijk weer terug naar Volvo…. als ik maar gebruik kan maken van de V2G/V2H mogelijkheid.
Volgens de technische specificaties zou de Volvo EX60 Bidirectional Charging moeten ondersteunen tot 22kW. De berichten die ik tot nu toe heb gelezen is dat dit eerst uitgerold wordt in Zweden (en enkel met Volvo Chargers) en dat dit in de toekomst naar meer markten komt.

Nou heb ik een EV6 gehad 3-4 jaar geleden en zelfs toen zou V2G/V2H er komen, tot op vandaag is het er allemaal nog niet. Dus wanneer Volvo dit uitgaat rollen is ook maar de vraag en gaat het werken met alle laders die V2G/V2H ondersteunen en welk protocool.

Theflying

• Tommie12
Theflying schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Volgens de technische specificaties zou de Volvo EX60 Bidirectional Charging moeten ondersteunen tot 22kW. De berichten die ik tot nu toe heb gelezen is dat dit eerst uitgerold wordt in Zweden (en enkel met Volvo Chargers) en dat dit in de toekomst naar meer markten komt.

Nou heb ik een EV6 gehad 3-4 jaar geleden en zelfs toen zou V2G/V2H er komen, tot op vandaag is het er allemaal nog niet. Dus wanneer Volvo dit uitgaat rollen is ook maar de vraag en gaat het werken met alle laders die V2G/V2H ondersteunen en welk protocool.
Grootste ding is dat bij veel mensen de auto niet thuis aan de lader staat omdat we in de week gaan werken met dat ding, en in het weekend overdag wel eens een uitstapje maken...

En dan zijn er nog de haken en ogen aan het betaalsysteem en wie welke vergoeding krijgt. Ik denk niet dat leasemaatschappijen daar graag aan mee werken voor een appel en een ei omdat het de batterij kan degraderen, en het onduidelijk is wie er iets kan en mag verdienen.

Ik heb me rot gerekend aan een huisbatterij van 5 kWh en 10 kWh. Om die in 4 jaar terugbetaald te krijgen, en nadien nog even de kans te hebben er een beetje winst op te maken mogen die niet meer dan respectievelijk 1000€ en 1500€ kosten. Dat houdt rekening met het feit dat die batterij 100% van de tijd aan het net en mijn PV hangt. Dat is met een auto nooit het geval, dus acht ik de besparing behoorlijk beperkt.

Als je dan al 1000€ extra gaat betalen aan de lader, en de winst moet eventueel verdeeld worden tussen de huiseigenaar en de leasemaatschappij... en waarschijnlijk nog ergens een 'slim systeem' dat online werkt aan 10€ pm... Dan wordt het dunne soep.

Ik zie het wel komen, en deze mogelijkheid speelt niet mee in het beslissingsproces...

• Theflying
Vraagje voor degene die de EX60 hebben bestelt bij een volvo dealer, kunnen jullie zien wanneer de Volvo geleverd gaat worden, of kunnen jullie je bestelling zien in jullie account?

Ik zie namelijk in social media groepen (vooral in zweden) dat mensen hun bestelling kunnen zien en wanneer deze geleverd gaat worden.

(Het gaat hier om bestellingen bij Volvo en niet lease maatschappijen)

Reden is dat ik sinds vandaag een aantal berichten lees waar de leverdatum 2 tot 5 weken naar voren is gehaald.

Theflying

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
Hier op 29-07 proefrit staan! Erg benieuwd of dit mijn opvolger van de huidige XC40 gaat worden.

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-06 10:12
Theflying schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:59:
Vraagje voor degene die de EX60 hebben bestelt bij een volvo dealer, kunnen jullie zien wanneer de Volvo geleverd gaat worden, of kunnen jullie je bestelling zien in jullie account?

Ik zie namelijk in social media groepen (vooral in zweden) dat mensen hun bestelling kunnen zien en wanneer deze geleverd gaat worden.

Reden is dat ik sinds vandaag een aantal berichten lees waar de leverdatum 2 tot 5 weken naar voren is gehaald.
Je krijgt vanuit Volvo verschillende e-mails totdat je je auto ontvangt en daar zit ook een 'uw auto gaat in productie' mail bij. Maar volgens mij kan je het niet via de app zien.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:09
Alexi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
Je ziet nu enige automerken reclame maken over V2G en bij al deze merken gaat het over combinaties van specifieke laadpalen en energieaanbieders. Ook zijn al deze mogelijkheden dus "echt" V2G - to grid - en niet "to home". Wat betekent dat je helpt het net te balanceren en daar wat voor krijgt betaald. Je kunt de stroom uit de auto dus (nog) niet gebruiken als daadwerkelijke thuisbatterij. We wachten (NL) al jaren op V2G/V2H waar we stroom in huis kunnen gebruiken, maar ik verwacht de komende jaren nog steeds geen voorgang hier in Nederland.
Antwoord op jouw vraag: ik verwacht bij Volvo dus ook een heel specifieke oplossing V2G qua hardware/energieleverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door Limbids op 23-06-2026 11:32 ]

Limbids

• Amedee7
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:07
Theflying schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:59:

Hier is de datum gewijzigd van half september naar 2 november ( P10 Plus), mail gekregen van de dealer.

• brui5357
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:02
En wanneer besteld?

Volvo EX30 | SMER | PLUS | Vapour Grey | Indigo | MY24

• Amedee7
Eerste week van februari

• brui5357
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:02
Ik heb zelf op 22 januari een P10 plus, denim blue met cardamom Interieur besteld. Opgegeven afleverdatum is medio oktober.

Volvo EX30 | SMER | PLUS | Vapour Grey | Indigo | MY24

• Xc40p8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 19:50
Ik heb 5 februari een 10 plus besteld in Sand beige. Krijg als aflevering bij de dealer door tussen 3-13 oktober.

• Amedee7
Xc40p8 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:47:
Ik heb 5 februari een 10 plus besteld in Sand beige. Krijg als aflevering bij de dealer door tussen 3-13 oktober.
België of Nederland?

• Xc40p8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 19:50
Nederland, geen Lease.

• Theflying
Xc40p8 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:47:
Dat is netjes.

Laatste bericht (dit was bij start productie in april) was levering 2de week november. Nederland, geen lease en bestelt op 21-02. (P10 plus - zwart)

Theflying

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:57
Ik lees hier en hoor van concullega's eigenlijk weinig over die de cross country hebben besteld. Is deze niet populair of aantrekkelijk genoeg?

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:09
tn-fr schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 00:18:
Ik lees hier en hoor van concullega's eigenlijk weinig over die de cross country hebben besteld. Is deze niet populair of aantrekkelijk genoeg?
Je kunt hem pre-orderen voor modeljaar 2028. Daadwerkelijke productie laat nog wel even op zich wachten. Dat is denk ik de reden. Wanneer je de CC wilt, dan heb je die waarschijnlijk niet voor eind 2027.

Limbids

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:53
Iemand al een afspraak voor een proefrit?

Ben erg benieuwd!

Besteld op 1 april, eerst was de afleverdatum op 31-12 gezet. Nu naar 10-12.

Hoe eerder goe beter voor mij.

• PascalVdm
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-07 11:20
In België worden de demowagens geleverd eind juli. Toch in Ieper bij Willaert.

• Joho82
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:56
De proefritten in Nederland waren volgens mij vanaf half juli mogelijk. Leuk om straks de eerste op de weg te zien.

• Tulster
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-07 21:30
Ik ben ook enorm benieuwd! Half juni besteld en kreeg eerst 28-12 als leverdatum maar is ondertussen via 18-12 naar 23-11 gegaan.

Fingers crossed.

• Rudi L
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-07 21:41
Tulster schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:10:
Ik ben ook enorm benieuwd! Half juni besteld en kreeg eerst 28-12 als leverdatum maar is ondertussen via 18-12 naar 23-11 gegaan.

Fingers crossed.
Nederland of België?

Ik heb begin juni besteld. Op de bestelbon stond week 49. Sindsdien niets meer gehoord. Via welke weg krijg jij die updates?

• Tulster
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-07 21:30
Rudi L schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Nederland of België?

Ik heb begin juni besteld. Op de bestelbon stond week 49. Sindsdien niets meer gehoord. Via welke weg krijg jij die updates?
Nederland! Krijg iedere keer een mailtje van de leasemaatschappij die het van de dealer gepusht krijgt.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:23
Mijn leasemaatschappij update niks. Moet zelf dealer mailen.

• Zilversmid
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:22

Zilversmid

Volvo EX60 P10 Plus

Vorige week heb ik nog even contact gehad met de dealer (NL) en ze geven aan dat ze de showroom-modellen verwachten eind juli en dat kort daarna proefritten mogelijk zijn in zowel P6 als P10. Nog heel even geduld dus....

Midden februari besteld en toen stond indicatieve aflevering eind oktober 2026. Inmiddels is dat aangepast naar november 2026 conform de dealer.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:23
Zilversmid schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:24:
Vorige week heb ik nog even contact gehad met de dealer (NL) en ze geven aan dat ze de showroom-modellen verwachten eind juli en dat kort daarna proefritten mogelijk zijn in zowel P6 als P10. Nog heel even geduld dus....
Bij mijn dealer zelfde bericht. En levering nog altijd november.

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
Ik heb op 29-07 om 9:00u een proefrit staan in de P10. Vorige maand gebeld door de dealer om in te plannen als mogelijke opvolger van mijn XC40 Recharge. Kijk er enorm naar uit, ik zal voldoende foto’s maken en mijn ervaring delen hier.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste