WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 15:18
Blijkbaar zijn buiten de laadtijden van P10 ook het verbruik van de P6, P10 en P12 bijgesteld. (wel nog dezelfde range met het zelfde accupakket)
SpecificatieP6P10 AWDP12 AWD
Accucapaciteit (nominaal)83 kWh95 kWh117 kWh
Accucapaciteit (Bruikbaar)80 kWh91 kWh112 kWh
Maximale range620 km660 km810 km
Verbruik (vanaf)14,9 kWh/100 km (Was 14,7)16,2 kWh/100 km (Was 15,7)16,1 kWh/100 km (Was 16,0)
DC-laadsnelheid 800V (max.)320 kW370 kW370 kW
DC-laadsnelheid 400V (max.)120kW SoP 26w17120kW SoP 26w17 / 150kW SoP27w17SoP 26w46
DC-min (50 KW) 10-80% 20-35°C69N.B.N.B.
DC-min (150 KW) 10-80% 20-35°C26N.B.N.B.
DC-min (300 KW) 10-80% 20-35°C18N.B.N.B.
DC-min (400 KW) 10-80% 20-35°CN.B.16 (was 18)19
Bijgeladen range in 10 min305 km325 km340 km
Bidirectioneel laden AC22 kW22 kW22 kW
Nieuwe info van de configuratie website

Theflying

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:44
Voor de p10, 325km wltp erbij laden in 10 min. Laat het in realiteit wat minder zijn. Dan kan je toch telkens na 10 min laden weer 2 uur rijden met 120 op de klok.

• Theflying
marteltor schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:26:
Voor de p10, 325km wltp erbij laden in 10 min. Laat het in realiteit wat minder zijn. Dan kan je toch telkens na 10 min laden weer 2 uur rijden met 120 op de klok.
Voor ons was dit ook precies een beetje de rekensom voor onze situatie. En zeker met twee kleinere kinderen ben je al gauw langer dan 10min buiten de auto tijdens het laden na een reistijd van +2 uur. (en zeker als je met volle accu wegrijdt heb je er al een redelijk rijstint op zitten)

Zeker als je dan kijkt naar 20% Stad (30km/u), 20% Gemengd (80km/u) en 60% snelweg (120km/u) met een P10 bij 10 graden met ingeschakelde klima haal je een range van 462km (20% accu is 369km). Met een gemiddelde snelheid van 94 km/u (In woon werk zit ik zelf meestal tussen de 76 km/u en 80 km/u) heb je toch een rijstint van bijna 5 uur. Laten we 20% accu capaciteit over houden dan heb je een rijstint van ongeveer 4 uur.

Na 4 uur rijden zou ik toch iets langer uit de auto willen zijn dan 10min en dan kan ik mooie langer laden ;)

*Iedere situatie en uitvoering is natuurlijk anders en het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk, maar het gaf mij wel een redelijk beeld over de wensen voor ons.

Theflying

• marteltor
Theflying schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Voor ons was dit ook precies een beetje de rekensom voor onze situatie. En zeker met twee kleinere kinderen ben je al gauw langer dan 10min buiten de auto tijdens het laden na een reistijd van +2 uur. (en zeker als je met volle accu wegrijdt heb je er al een redelijk rijstint op zitten)

Zeker als je dan kijkt naar 20% Stad (30km/u), 20% Gemengd (80km/u) en 60% snelweg (120km/u) met een P10 bij 10 graden met ingeschakelde klima haal je een range van 462km (20% accu is 369km). Met een gemiddelde snelheid van 94 km/u (In woon werk zit ik zelf meestal tussen de 76 km/u en 80 km/u) heb je toch een rijstint van bijna 5 uur. Laten we 20% accu capaciteit over houden dan heb je een rijstint van ongeveer 4 uur.

Na 4 uur rijden zou ik toch iets langer uit de auto willen zijn dan 10min en dan kan ik mooie langer laden ;)

*Iedere situatie en uitvoering is natuurlijk anders en het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk, maar het gaf mij wel een redelijk beeld over de wensen voor ons.
Eens :) met kinderen is de eerste stop sowieso ja 2/3 uur. Als je dan in 10 min van 30-40% naar 80% laadt, en dan telkens iedere 2 uur voor 10 min stopt, dan kom je best ver.

Ik denk dit voor de meeste moderne nieuwe EVs geldt. Als je Tesla Bjorns 1000km testen bekijkt, dan zie je dat veel moderne EVs onder de 09.30u uitkomen (zo ook de net geteste Volvo ES90 met iets van 670km wltp maar langzamer laden dan de EX60 en op ouder platform). Tesla model y ook, terwijl die niet supersnel laadt (maar wel zuinig is). Ik denk we nu dus op het punt komen dat je blaas de limiterende factor is. De uitzondering blijft, en zal lang blijven denk ik, als je bij 0 graden en regen met 4 personen en skibox met 150 km/u naar Oostenrijk wil knallen.

Ik zag overigens op YouTube de eerste video verschijnen met een volledige test van de EX60. Deze is nog niet te bekijken omdat deze pas beschikbaar komt woensdag om 09.00u. De titel was in ieder geval veelbelovend.

YouTube: Test av Volvo EX60: Imponerer stort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdlNrZ2PA29F0koL_QWYyO_oZbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSTIMEgNYTrkdGT5c2lCJoLE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door marteltor op 15-05-2026 17:56 ]

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:16
marteltor schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:47:
[...]

Eens :) met kinderen is de eerste stop sowieso ja 2/3 uur. Als je dan in 10 min van 30-40% naar 80% laadt, en dan telkens iedere 2 uur voor 10 min stopt, dan kom je best ver.

Ik denk dit voor de meeste moderne nieuwe EVs geldt. Als je Tesla Bjorns 1000km testen bekijkt, dan zie je dat veel moderne EVs onder de 09.30u uitkomen (zo ook de net geteste Volvo ES90 met iets van 670km wltp maar langzamer laden dan de EX60 en op ouder platform). Tesla model y ook, terwijl die niet supersnel laadt (maar wel zuinig is). Ik denk we nu dus op het punt komen dat je blaas de limiterende factor is. De uitzondering blijft, en zal lang blijven denk ik, als je bij 0 graden en regen met 4 personen en skibox met 150 km/u naar Oostenrijk wil knallen.

Ik zag overigens op YouTube de eerste video verschijnen met een volledige test van de EX60. Deze is nog niet te bekijken omdat deze pas beschikbaar komt woensdag om 09.00u. De titel was in ieder geval veelbelovend.

YouTube: Test av Volvo EX60: Imponerer stort

[Afbeelding]
Dat de eerste etappe lang kan duren ben ik het helemaal mee eens. Toch denk ik dat je in de praktijk bedrogen uit gaat komen met laadtijden; er is nog een hoop 400V infrastructuur.

Kans dat je dus ‘gewoon’ een 400V lader te pakken hebt (op één of meerdere stops) met dito laadsnelheden is aanzienlijk, op 400V is de capaciteit beperkt op 120kW, da’s dan weer niet al te best. Bron EV-database.org

Zat EV’s die op 400V ook richting de 200kW gaan, scheelt toch een slok op een borrel en dat haal je aan iedere Tesla Supercharger, niet alleen de nieuwe die 800V (ook) ondersteunen.

Kwestie van tijd natuurlijk voor dit is opgelost en alle 400V infra is vervangen voor 800V maar dat zal een kwestie van zeker jaren zijn en niet maanden.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• brui5357
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:27
Ik heb in het systeem kunnen meekijken. De orderdatum is 22 januari 2026. Verwachte productie 2de helft september. Verwachte aflevering 2de helft oktober. We zullen zien.

Volvo EX30 | SMER | PLUS | Vapour Grey | Indigo | MY24

• marteltor
Emacee schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:36:
[...]

Dat de eerste etappe lang kan duren ben ik het helemaal mee eens. Toch denk ik dat je in de praktijk bedrogen uit gaat komen met laadtijden; er is nog een hoop 400V infrastructuur.

Kans dat je dus ‘gewoon’ een 400V lader te pakken hebt (op één of meerdere stops) met dito laadsnelheden is aanzienlijk, op 400V is de capaciteit beperkt op 120kW, da’s dan weer niet al te best. Bron EV-database.org

Zat EV’s die op 400V ook richting de 200kW gaan, scheelt toch een slok op een borrel en dat haal je aan iedere Tesla Supercharger, niet alleen de nieuwe die 800V (ook) ondersteunen.

Kwestie van tijd natuurlijk voor dit is opgelost en alle 400V infra is vervangen voor 800V maar dat zal een kwestie van zeker jaren zijn en niet maanden.
Ik maak voor lange reizen Google Maps aan met interessante laadstops. Net even de stops bekeken die ik had gebookmarked vorige lange reis. Nagenoeg allemaal 300kw, terwijl ik daar niet op geselecteerd heb. Zijn die mogelijk 400v en geen 800v?

Ik dacht vooral Tesla en oude 50kw laders alleen 400v supporten. Maar misschien heb ik het mis.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:58

• marteltor
Finwe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Die hebben ze heel snel offline gegooid :-)
gelukkig heb ik mijn tab nog open staan ;-)
  • android auto zijn wel wat twijfels over, vooral qua privacy en hoe goed gemini integratie werkt
  • auto is snel en stil
  • P6 is snel zat maar vermogen bouwt op
  • geen hendels voor recuperatie is gemis vinden ze
  • speakers B&W zijn goed, heel goed icm spatial audio van apple
  • Over de P10: "Wanneer het stroompedaal in de sportstand stevig wordt ingetrapt is de EX60 P10 bijna kolderiek snel, worden de inzittenden op slag in de stoelen gedrukt en schuift alle bagage die niet is vastgesnoerd resoluut tegen de achterwand". En: "Het testverbruik kwam uit op 18.6 kWh per 100 km (tegenover 15.7 kWh per 100 volgens de brochure)."
  • Rembalans moet verbeterd worden
  • P6 dempers prima maar wisselvallig, P10: comfortabel als P6, maar na instelling veranderen daagt het uit tot sportief rijden
  • Conclusie: "De basisversie is in de praktijk al ruim voldoende. De P6 overtuigt met het weggedrag, de prestaties, de uitrusting, de actieradius en de laadsnelheid. De P10 is niet alleen qua prestaties superieur aan de P6, maar is ook superieur aan iedere tegenhanger met een verbrandingsmotor. De P10 mag zware aanhangers trekken en is dankzij een adaptief onderstel zowel comfortabel als sportief."

[ Voor 75% gewijzigd door marteltor op 18-05-2026 11:46 ]

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:35
Vandaag bericht ontvangen dat de levering is opgeschoven van okt naar 21 december helaas.

• Finwe
tn-fr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:14:
Vandaag bericht ontvangen dat de levering is opgeschoven van okt naar 21 december helaas.
dat is balen! Lease of prive?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:03
marteltor schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:40:
[...]

• android auto zijn wel wat twijfels over, vooral qua privacy en hoe goed gemini integratie werkt
  • auto is snel en stil
  • Over de P10: "Wanneer het stroompedaal in de sportstand stevig wordt ingetrapt is de EX60 P10 bijna kolderiek snel, worden de inzittenden op slag in de stoelen gedrukt en schuift alle bagage die niet is vastgesnoerd resoluut tegen de achterwand". En: "Het testverbruik kwam uit op 18.6 kWh per 100 km (tegenover 15.7 kWh per 100 volgens de brochure)."
  • P6 dempers prima maar wisselvallig, P10: comfortabel als P6, maar na instelling veranderen daagt het uit tot sportief rijden
  • Conclusie: "De basisversie is in de praktijk al ruim voldoende. De P6 overtuigt met het weggedrag, de prestaties, de uitrusting, de actieradius en de laadsnelheid. De P10 is niet alleen qua prestaties superieur aan de P6, maar is ook superieur aan iedere tegenhanger met een verbrandingsmotor. De P10 mag zware aanhangers trekken en is dankzij een adaptief onderstel zowel comfortabel als sportief."
Klinkt goed! Vooral dat de P10 (en dus ook P12) uitdaagt tot sportief rijden. Ik zie deze EX60 P12 wel een vervanger worden van mijn huidige Stelvio diesel die uitnodigt tot sportief rijden. Trekgewicht van 2400kg is ook fijn. Extra actieradius met 117kWh accu ook! Wel een kostelijke auto als privé aanschaf omdat alle extra's er bijgekocht moeten worden.

• marteltor
tn-fr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:14:
Oei das niet fraai. Wanneer had je besteld?

• tn-fr
Finwe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:18:
[...]

dat is balen! Lease of prive?
Belgische lease en besteld in maart. Had stiekem juist gehoopt dat ze eerder konden leveren in sept :o

P10 launch btw

[ Voor 3% gewijzigd door tn-fr op 19-05-2026 22:14 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:01
Bobmeister schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Klinkt goed! Vooral dat de P10 (en dus ook P12) uitdaagt tot sportief rijden. Ik zie deze EX60 P12 wel een vervanger worden van mijn huidige Stelvio diesel die uitnodigt tot sportief rijden. Trekgewicht van 2400kg is ook fijn. Extra actieradius met 117kWh accu ook! Wel een kostelijke auto als privé aanschaf omdat alle extra's er bijgekocht moeten worden.
Ik vind de Ultra behoorlijk compleet uitgerust.

Maar dat je een diesel sportief vindt? En in vergelijking met die P12 is jouw diesel gewoon traag.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Bobmeister
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:27:
[...]

Ik vind de Ultra behoorlijk compleet uitgerust.

Maar dat je een diesel sportief vindt? En in vergelijking met die P12 is jouw diesel gewoon traag.
Met sportief rijden bedoel ik het rijgedrag en wegligging van de auto, niet per se de snelheid. De meeste Tesla's op de weg zijn ook sneller maar hebben nul beleving en rijderservaring.

Overigens is 0 naar 100 in 6.x seconden niet traag. Ja, wel 2 hele seconden trager dan een P12.

• Tommie12
Bobmeister schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Met sportief rijden bedoel ik het rijgedrag en wegligging van de auto, niet per se de snelheid. De meeste Tesla's op de weg zijn ook sneller maar hebben nul beleving en rijderservaring.

Overigens is 0 naar 100 in 6.x seconden niet traag. Ja, wel 2 hele seconden trager dan een P12.
We gaan OT, maar defineer 'beleving en rijderservaring'?

Snel gasrespons vind ik beleving ipv wachten op een turbo die eerst op druk moet komen en een versnellingsbak die 2 stappen terug moet...

• Bobmeister
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:54:
[...]

We gaan OT, maar defineer 'beleving en rijderservaring'?

Snel gasrespons vind ik beleving ipv wachten op een turbo die eerst op druk moet komen en een versnellingsbak die 2 stappen terug moet...
Wegligging, stuurgedrag, ... Als je alleen snel gasrespons wil kun je beter naar een pretpark.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:39

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

[ Voor 57% gewijzigd door Miesjh op 20-05-2026 13:06 ]

Xbox Live: Miesjh NL

• Tommie12
Bobmeister schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Wegligging, stuurgedrag, ... Als je alleen snel gasrespons wil kun je beter naar een pretpark.
Wegligging en stuurgedrag is prima bij de meeste EV's door het lagere zwaartepunt.

En als dat je prioriteit is, dan moet je niet naar een EX60 kijken, die is gewoon te hoog.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:22
marteltor schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:40:
[...]

• auto is snel en stil
Dat verbruik is gewoon naar verwachting. In de brochure is het altijd beter. Maar desondanks moet je er ook nog bij optellen dat het weer een introductie betreft op een mooi, vermoedelijk Spaans, eiland, bij zomerse temperaturen en wegen waar je met 120 kmh al tegen een goede boete aankijkt.

Ik neem dergelijke eerste rijimpressies op uitnodiging van de fabrikant steeds meer met een flinke korrel zout, totdat men de auto echt op het vaste land onder de loep heeft kunnen nemen. Dan mag men langer rijden, in normaal verkeer, en komen de werkelijke minpunten wat meer naar boven. Bij zulke events is het toch vaak iets te veel napraten van de brochure en meedoen aan de hype machine.

Zeker de laatste tijd (A6, CLA, IX3, GLC) ben ik me daar erg aan gaan storen. Ongetwijfeld is het alsnog een super fijne auto, maar het is wel goed superlatieven met een korrel zout te nemen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:22
Bobmeister schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:51:
[...]

De Tesla 3/Y staan er juist om bekend een leuke rijderservaring te bieden op een manier die BMW al lang en breed van de kroon heeft gestoten. Maar dan moet sportief hoeken je ding zijn :)

Nu gaat het bij mij overigens ook grotendeels om charme. En dat is dus meer dan gortdroog door een bocht te kunnen rossen, en waar ik m’n diesel ook erg op kon waarderen. Het kunnen rijden op geluid, het spelen met de rechtervoet om de juiste versnelling te krijgen voor het inhalen (en turbodruk). En een beetje body roll kan ook juist positief bijdragen aan rijgedrag en ervaring, meer drama :)

Wat je vooral wilt is vertrouwen en voorspelbaarheid, een consequent rijgedrag. Dat schijnt met het standaardonderstel hier wat minder te zijn aldus Autoweek ook.
Het relatief softe onderstel betekent echter óók dat de EX60 best wil rollen, hellen en duiken. En hoewel de grip uitstekend is, is de EX60 daardoor geen auto waar je hard mee door een bocht wil. Of hard wil optrekken. Wat nog weleens wil gebeuren met 510 pk. Wat in dit licht ook niet meehelpt, is dat het stuurwiel klein is en de inrichting waar het aan vastzit behoorlijk direct is. Die combinatie van een ‘snelle’ besturing en een ‘traag’ chassis maakt dat die twee elkaar niet mooi versterken. En ook hier geldt dat het effect sterker wordt naarmate je harder gaat.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Grappig. De testconclusie is precies wat ik vier maanden geleden voorstelde in Andrehj in "Het grote Volvo EX60 topic"
Je wilt een P8, met de grote accu (met maximale range en laadsnelheid) en enkel achterwielaandrijving. :)
Onbegrijpelijk dat die er (nog) niet is, maar ik zie die in de komende jaren nog wel verschijnen. Het gat in de nummering is er vast niet voor niets.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 20-05-2026 10:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• marteltor
Cid Highwind schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:10:
[...]

De Tesla 3/Y staan er juist om bekend een leuke rijderservaring te bieden op een manier die BMW al lang en breed van de kroon heeft gestoten. Maar dan moet sportief hoeken je ding zijn :)
[...]
Ik denk dat wij een ander idee hebben bij rijderservaring, als jij een tesla model y leuk vindt om mee te hoeken en een diesel aanprijst. De model Y juniper awd waar ik een testrit mee had gedaan was met geen mogelijkheid in een kleine drift te krijgen, terwijl de mustang mach e hartstikke mooi zwiept met de kont.

Om het enigszins on topic te houden: ik denk niet dat we van een volvo als de ex60 kunnen verwachten dat je die in een drift krijgt.

• marteltor
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Grappig. De testconclusie is precies wat ik vier maanden geleden voorstelde in Andrehj in "Het grote Volvo EX60 topic"
Je wilt een P8, met de grote accu (met maximale range en laadsnelheid) en enkel achterwielaandrijving. :)
Onbegrijpelijk dat die er (nog) niet is, maar ik zie die in de komende jaren nog wel verschijnen. Het gat in de nummering is er vast niet voor niets.
Hij zegt dat de p6 plus er is vanaf 66k terwijl dat 62k is. En qua gas geven: dat bepaalt je rechtervoet. Dat remmen is wel een dingetje ja.

• Bobmeister
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Wegligging en stuurgedrag is prima bij de meeste EV's door het lagere zwaartepunt.

En als dat je prioriteit is, dan moet je niet naar een EX60 kijken, die is gewoon te hoog.
Prima, lets agree to disagree.

• Bobmeister
Cid Highwind schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb ook een Y en dat is maar een saaie auto om te rijden. Prima praktische auto om van A naar B te komen hoor maar de beleving is nihil. :P

• Finwe
Al met al lijken de reviews toch overwegend positief, en geen directe reden voor mij om mijn order te annuleren. Grootste zorgenpuntje misschien toch het rijgedrag zoals benoemd in de autoweek review, al lijken de andere reviewers daar erg weinig over te zeggen of geen problemen mee te hebben. Remgedrag is misschien wel in software te fixen, maar het onderstel vast niet.

• marteltor
Finwe schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:04:
Al met al lijken de reviews toch overwegend positief, en geen directe reden voor mij om mijn order te annuleren. Grootste zorgenpuntje misschien toch het rijgedrag zoals benoemd in de autoweek review, al lijken de andere reviewers daar erg weinig over te zeggen of geen problemen mee te hebben. Remgedrag is misschien wel in software te fixen, maar het onderstel vast niet.
De reviews lijken zich soms tegen te spreken. Autorai vindt de p6 fsd dempers strakker dan verwacht, en hij zegt dat 4c demping (zoals de p10 heeft) bij andere autos voor hem als wat zompiger overkwam. Maar goed, dat is niet gebaseerd op rijden met de p10. Wel noemen ze ook de rem-issues.

• Tommie12
Finwe schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:04:
Dat eerste filmpje vond het rijgedrag perfect. Net zoals je van een VOLVO verwacht, comfortabel, stil en qua hardheid ergens tussen Mercedes en BMW in. Al wezen ze er op dat de GLC enkel getest was met luchtvering.

• marteltor
YouTube: Volvo EX60 RWD: Ist er wirklich SO gut?

Deze knakker heeft hem een p6 tot 42% leeggereden en aan lader gehangen, en krijgt 311 kw laadsnelheid. En bij 49% ook nog boven de 300 kw. Dat is wel erg netjes.

Ik begrijp het niet helemaal want hij lijkt hem daarna nog leger gereden te hebben :? Hij reed 363km, snelweg, veel 120 km/u, met hoogteverschillen, en kwam op 19.6 kw/100km. Denkt boven 400km uit te komen op snelweg met de p6.

10-80% daadwerkelijk onder de 16 minuten

Note; dit is allemaal met de 22 inch wielen

[ Voor 44% gewijzigd door marteltor op 20-05-2026 14:05 ]

• Finwe
Tommie12 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Dat eerste filmpje vond het rijgedrag perfect. Net zoals je van een VOLVO verwacht, comfortabel, stil en qua hardheid ergens tussen Mercedes en BMW in. Al wezen ze er op dat de GLC enkel getest was met luchtvering.
Vraag me dan af of er ook nog verschil zit tussen de modellen die ze gereden hebben, misschien dat er pre-productie nog wat variatie inzit? Thomas van autogefuhl zou zoiets normaal gesproken toch wel opvallen zou je denken.

• marteltor
Finwe schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Vraag me dan af of er ook nog verschil zit tussen de modellen die ze gereden hebben, misschien dat er pre-productie nog wat variatie inzit? Thomas van autogefuhl zou zoiets normaal gesproken toch wel opvallen zou je denken.
Verschillende tests gekeken, en men ervaart wel verschil tussen de P6 en P10. De P6 lijkt over het algemeen als prima ervaren te worden. Ik ben ergens toch wel blij met de dempers van de P10, want ik kom van een ford mustang mach e, en dan voelt het soms of je zonder vering rijdt. Dus die firm setting van de P10 zal voor mij het bekendst voelen.
edit:
Hier geven ze weer voorkeur aan de p6 demping:
https://www.autogids.be/a...view-volvo-ex60-2026.html

[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 20-05-2026 16:48 ]

• marteltor
YouTube: Volvo EX60 P6 | Die Autobahn-Wahrheit. So weit kommt er, so schnell lädt er!

Ook mooie video. Wel in duits. Zijn ervaring met de p6; in 10 min laad je 250km erbij, en dat is bij 120 km/u op snelweg (bij ideale temperatuur weliswaar, maar wel ook op 22 inch).

• Andrehj
  • Niet online
marteltor schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
YouTube: Volvo EX60 P6 | Die Autobahn-Wahrheit. So weit kommt er, so schnell lädt er!

Ook mooie video. Wel in duits. Zijn ervaring met de p6; in 10 min laad je 250km erbij, en dat is bij 120 km/u op snelweg (bij ideale temperatuur weliswaar, maar wel ook op 22 inch).
Ze spreken op 18:55 van een haalbaar bereik voor de P6 van dik 400 km bij snelweggebruik in Spanje.
Dan lijkt de calculator op de website van Volvo aardig te kloppen, want die geeft voor deze condities 406 km aan: https://www.volvocars.com...atureIndex=7&climate=true
(0% stad, 0% gemengd, 100% snelweg en 20°C)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tn-fr

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
De EX60 die ik gezien heb in Beesd had geen verzonken deurgrepen 🤔🤔

• Theflying
Simon59 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Denk dat het hier om de XC70 gaat voor de Chinese markt en niet de EX60. Maar moet wel zeggen dat het stuk tekst erg over komt als een AI verhaaltje, maar dat ter zijde.

Verder ga ik dat autonome rijden nog niet heel erg missen denk ik.

Daar bij denk ik dat het hele autonome rijden nog wel een ding gaat worden. Zeker met zaken als wetgeving die steeds veranderd, hardware die defect gaat of niet meer toereikend is. Abonnementen krijgen omdat er steeds updates komen (zelfde verhaal als navigatie). Tesla is nu de eerste in Nederland, ben benieuwd hoe snel er meerdere volgen.

Theflying

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:17
Autonoom rijden is en blijft een gadget. Tesla FSD Supervised en soortgelijke systemen zijn leuke hypes, maar zolang je niets anders mag doen en elk moment alert moet zijn om in te grijpen is het niet anders dan gewoon zelf rijden.

Het duurt nog (vele) jaren voordat er een level 4 systeem komt (je hoeft niet meer op te letten achter het stuur). Ik zie niet waarom het ontbreken van hardware een issue is.

Limbids

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 21:18
Dit verhaal kun je volgens mij over bijna alle nieuwe auto's die op dit moment op de markt komen schrijven...

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• Limbids
Simon59 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Nee, maar de vinnen zijn ook elektrisch en dus net als verzonken grepen niet mechanisch. Vandaar dat in het artikel staat dat Volvo deze vinnen nog niet getoetst heeft met China / Chinese wetgeving. Wanneer Europa dit overneemt dan heb je met de huidige auto's geen probleem. Regelgeving is nooit voor bestaande modellen, maar altijd voor nieuwe modellen na invoering van wetgeving.

Limbids

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Limbids schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Nee, maar de vinnen zijn ook elektrisch en dus net als verzonken grepen niet mechanisch. Vandaar dat in het artikel staat dat Volvo deze vinnen nog niet getoetst heeft met China / Chinese wetgeving. Wanneer Europa dit overneemt dan heb je met de huidige auto's geen probleem. Regelgeving is nooit voor bestaande modellen, maar altijd voor nieuwe modellen na invoering van wetgeving.
In Beesd werd verteld dat de deurhendels bij stroomuitval nog wel mechanisch werkten. 🤔🤔

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29

peeweeherman

energieleverend.nl

Gelukkig moet ik toch nog ruim een jaar wachten op mijn P12…

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• marteltor
Simon59 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:07:
[...]

In Beesd werd verteld dat de deurhendels bij stroomuitval nog wel mechanisch werkten. 🤔🤔
Van binnenuit wel.

Ik vind het artikel onzin. Heb echt meer dan 10 reviews op YouTube gekeken. Nagenoeg allemaal zeer positief. Maar AD maakt er een sensatiekop van.

• Amedee7
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:41
Die FSD is voor mij ook geen breekpunt. Ik weet ook niet of ik dat ooit zou willen. Wie zou er hier bereid zijn om zijn (klein)kinderen in een auto zonder bestuurder te zetten om ze ergens naar toe te brengen?

Wat ik ook vreemd vind zijn de reviews waar men klaagt dat bv buitenspiegels via het scherm moeten afgesteld worden. In mijn huidige wagen, met knoppen, heb ik die ooit ingesteld en sindsdien staan die goed. Ik veronderstel dat die afstelling ook in het profiel van de bestuurder opgeslagen wordt.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:33
Op zich is wachten nooit verkeerd. Een eerste versie van een nieuw model komt statistisch gezien altijd met kinderziektes of (nog) onvolkomenheden. Kijk alleen al naar die EX30.

• tn-fr
Voor mij ligt het verhaal ook anders. Ik moest kiezen vanwege nieuwe lease en daarbij dus lease dus na 5 jaar heb ik niet te maken met de doorverkoopwaarde waarin het artikel ook bericht.

Voor mij is, nu, acc en pilot assist ruim voldoende om relaxed op mijn bestemming aan te komen.

• mallekrummel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:06
Weer typisch AD artikel, een hoop bombarie om niets.Waar in de folder/specs en nieuws van Volvo wordt autonoom rijden beloofd?

In Beesd heb ik uitgebreid met een Volvo medewerker gesproken en daar geleerd dat autonoom rijden misschien (!) komt maar dan alleen voor snelweg gebruik. Die hardware is gewoon aanwezig.

• tn-fr
mallekrummel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Weer typisch AD artikel, een hoop bombarie om niets.Waar in de folder/specs en nieuws van Volvo wordt autonoom rijden beloofd?

In Beesd heb ik uitgebreid met een Volvo medewerker gesproken en daar geleerd dat autonoom rijden misschien (!) komt maar dan alleen voor snelweg gebruik. Die hardware is gewoon aanwezig.
Zoals ik uit het bericht opmaak is die hardware dus nog niet aanwezig.

• Limbids
Simon59 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Ja, klopt deels, binnenin zijn ze zowel elektrisch als mechanisch (klein stukje trekken of geheel doortrekken van de hendel).

De vinnen aan de buitenkant zijn alleen elektrisch en werken dus niet meer wanneer het hele elektrische systeem niet meer werkt.

Limbids

• mallekrummel
tn-fr schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Zoals ik uit het bericht opmaak is die hardware dus nog niet aanwezig.
Natuurlijk wel, je hebt al adaptieve cc, pilot assist, bliss en lane change, de camera's voor driver awareness zitten er ook in. Klaar is clara :)

• Theflying
Limbids schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Ja, klopt deels, binnenin zijn ze zowel elektrisch als mechanisch (klein stukje trekken of geheel doortrekken van de hendel).

De vinnen aan de buitenkant zijn alleen elektrisch en werken dus niet meer wanneer het hele elektrische systeem niet meer werkt.
Originele bericht van Volvo op de Volvo EX60 Facebook groep over de verschillende "redundant" systemen die ze hebben voor de ontgrendeling van de deuren.

From the inside, the door can always be opened using a deliberate double pull, which mechanically opens the door and works regardless of whether the vehicle is locked, or the occupant is wearing a seatbelt. This ensures that nothing prevents exiting the vehicle if needed. There are several redundant electrical systems for the door handles to ensure they can always be opened. In case of a crash we are unlocking the doors so they can be opened from the outside as a first step. Then we have “divided” the High Voltage battery in two areas with two dc/dc converters that are working independently (a left and right side). As a third power source we also have a 12 volt battery that also can support with power.

En dan heb je nog het hele deel van het doorlopen van de mechanisch bevestiging van de vin tot het midden van de deur waaraan de brandweer kracht kan zetten om de deuren te openen.

Theflying

• Limbids
Theflying schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Originele bericht van Volvo op de Volvo EX60 Facebook groep over de verschillende "redundant" systemen die ze hebben voor de ontgrendeling van de deuren.

From the inside, the door can always be opened using a deliberate double pull, which mechanically opens the door and works regardless of whether the vehicle is locked, or the occupant is wearing a seatbelt. This ensures that nothing prevents exiting the vehicle if needed. There are several redundant electrical systems for the door handles to ensure they can always be opened. In case of a crash we are unlocking the doors so they can be opened from the outside as a first step. Then we have “divided” the High Voltage battery in two areas with two dc/dc converters that are working independently (a left and right side). As a third power source we also have a 12 volt battery that also can support with power.

En dan heb je nog het hele deel van het doorlopen van de mechanisch bevestiging van de vin tot het midden van de deur waaraan de brandweer kracht kan zetten om de deuren te openen.
Dat is het hele verhaal inderdaad, maar ik denk niet dat dit in China en wellicht hier in de EU een oplossing is die binnen de regels valt. Heb zelf een EX60 besteld, dus vind de huidige design OK.

Verwacht echter dat de vinnen in de toekomst zeker vervangen gaan worden door mechanische grepen.

Krijg je tegen die tijd hardware voor autonoom rijden en deurklinken ;)

Limbids

• Andrehj
  • Niet online
Die vinnen als handgrepen zijn sowieso een krankzinnig complexe oplossing voor iets waarvoor al decennia een proven oplossing bestaat, namelijk gewone handgrepen. De invloed op het verbruik zit zo ver achter de komma (1 km range oid), dat het toch niks uitmaakt.
Ik begrijp niet dat fabrikanten hier al die knutsel"oplossingen" voor verzinnen die er enkel toe leiden dat onderhoud veel duurder wordt en bedieningsgemak en veiligheid slechter.

• Theflying
Andrehj schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:03:
Die vinnen als handgrepen zijn sowieso een krankzinnig complexe oplossing voor iets waarvoor al decennia een proven oplossing bestaat, namelijk gewone handgrepen. De invloed op het verbruik zit zo ver achter de komma (1 km range oid), dat het toch niks uitmaakt.
Ik begrijp niet dat fabrikanten hier al die knutsel"oplossingen" voor verzinnen die er enkel toe leiden dat onderhoud veel duurder wordt en bedieningsgemak en veiligheid slechter.
Amen _/-\o_

Precies zoals jij het beschrijft zo kijk ik er ook tegen aan. Of er zit hier iets achter wat wij als consument niet begrijpen maar deze hele trend waar de gekste handgrepen worden bedacht voor nog geen km range.

Stop dan het geld in de ontwikkeling van efficiëntere motoren of wellicht meer op de algemene frontale luchtweerstand.

Vooral om het feit dat hier geen enkele consument om heeft gevraagd en gewoon geen toegevoegde waarde heeft (zoals touch-knoppen op een stuur).

Ook vraag ik mij af hoe lang het duurt tot het knopje niet meer lekker werkt (rubber versleten, contact niet meer goed werkt)

Theflying

• Limbids
Andrehj schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:03:
Puur design statement inderdaad. Volvo wilde perse deuren zonder grepen en dan krijg je dus zoiets. Denk ook dat het te laat was voor Volvo om hele productielijn aan te passen naar deuren met mechanische grepen na aankondiging van het verbod in China en dan "dreigende" aanpassing in de EU daarna. Nu zitten ze (we?) ermee opgescheept.

Limbids

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-06 16:37
Jirnsum schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:45:
Dit verhaal kun je volgens mij over bijna alle nieuwe auto's die op dit moment op de markt komen schrijven...
Een auto is nooit af. Mijn C40 had ook een andere accu en inverter dan mijn huidige EX40. Is-ie dan te vroeg op de markt gebracht? Nee. Het model gaat met zn tijd mee.

• marteltor
Ik rij al jaren in een ford mustang met dergelijk "deurhendels" en heb er geen last van. Maar als ik mocht kiezen, doe maar zoals vw doet met de id7 of bmw met de i5. Waarbij je de deur wel normaal kan vastpakken, maar handgreep verzonken is.

• Zilversmid
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:56

Zilversmid

Volvo EX60 P10 Plus

YouTube: BMW iX3 vs Volvo EX60 - Welke moet je hebben? - AutoRAI TV

Ik vond het best lastig kiezen tussen deze 2 en daar zijn de 'experts' het kennelijk mee eens!

• Tommie12
Zilversmid schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:48:
YouTube: BMW iX3 vs Volvo EX60 - Welke moet je hebben? - AutoRAI TV

Ik vond het best lastig kiezen tussen deze 2 en daar zijn de 'experts' het kennelijk mee eens!
Alleen die presentator die de BMW voorstelt kan de R niet uitspreken, dus de keuze is simpel.

• marteltor
Van Reddit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LU43ww-TWElP3QWrI5xzwljkcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Y5MlDS9lQLr8RE1j1CjEsHs.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn auto staat nog steeds op levering in November. Proefritten vanaf juli.

• Limbids
marteltor schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:59:
Van Reddit:

[Afbeelding]

Mijn auto staat nog steeds op levering in November. Proefritten vanaf juli.
Dat is wel een heel slechte curve als dat zo blijft :( Wanneer ik dat vergelijk met de curve van mijn Enyaq die max 135kw doet, maar wel tot (boven) 70% SoC boven de 100kw blijft.
Dat de snelheid al bij 50% SoC gigantisch keldert bij de EX60 is hopelijk niet een blijvende situatie.

Limbids

• markiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:36
Limbids schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Dat is wel een heel slechte curve als dat zo blijft :( Wanneer ik dat vergelijk met de curve van mijn Enyaq die max 135kw doet, maar wel tot (boven) 70% SoC boven de 100kw blijft.
Dat de snelheid al bij 50% SoC gigantisch keldert bij de EX60 is hopelijk niet een blijvende situatie.
Ja echt heeeel slecht ;-)

Volgens mij zit de EX60 tegen het limiet van wat er met de huidige technologie / chemie mogelijk is. Ik heb ook een Enyaq en kan niet wachten om over te stappen; de EX60 doet op 80% soc wat de Enyaq doet bij 10%.

• Tommie12
Limbids schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Dan moet je eens naar een Tesla Y kijken....

Boven de 50% zit je onder de 100kW en rond 80% heb je nog 50kW.... en dat was één van de snellere auto's op de 1000km. Zo lang laden boven de 150kw is echt wel goed hoor. Dat is ca 2% SOC per minuut.

Ik denk dat jij naar die BYD met flash charging moet, die laadt tot 80% in 6 minuten.

• Limbids
markiep schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Ja echt heeeel slecht ;-)

Volgens mij zit de EX60 tegen het limiet van wat er met de huidige technologie / chemie mogelijk is. Ik heb ook een Enyaq en kan niet wachten om over te stappen; de EX60 doet op 80% soc wat de Enyaq doet bij 10%.
Ook ik stap straks met alle pIezier over in mijn EX60, maar ik meen het dat het een slechte curve is. Dat al bij 50% SoC de laadsnelheid met 60% keldert is niet wat ik zou verwachten. Gelukkig is 16 minuten 10%-80% wel reëel met deze curve, zoals beloofd.
Maar ik denk dat het nog sneller kan wanneer Volvo erin slaagt deze curve te verbeteren (eventueel lagere piek, langere vlakke curve).
Skoda heeft bijvoorbeeld de Enyaq update van 135kw naar 170kw ook weer teruggedraaid, omdat door de vlakke laadcurve van 135kw (en de slechtere curve van 170kw) de 10-80 tijd niet beter was.

Limbids

• Limbids
Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Dan moet je eens naar een Tesla Y kijken....

Boven de 50% zit je onder de 100kW en rond 80% heb je nog 50kW.... en dat was één van de snellere auto's op de 1000km. Zo lang laden boven de 150kw is echt wel goed hoor. Dat is ca 2% SOC per minuut.

Ik denk dat jij naar die BYD met flash charging moet, die laadt tot 80% in 6 minuten.
Dat Tesla een van de snellere auto's op 1000 km is, ligt niet aan de laadsnelheid, maar aan het efficiënte verbruik. Uiteraard willen alle merken naar oplaadtijden van 5-6 minuten. Dat maakt de zoektocht naar zoveel mogelijk KW in de accu overbodig. Sneller opladen kost veel minder dan grote (capaciteit) nieuwe accu's.
Eerlijk, ik heb nu de Volvo EX60 de voorkeur gegeven boven de Zeekr 7GT, maar over 4 jaar ben ik nog niet zo zeker of er dan niet een Chinees voor de deur komt ;) .

Limbids

• marteltor
Ik denk dat je de enige bent die het slecht vindt als een auto een 350kw charger helemaal leeg trekt bij 0-50%. Daarboven blijft hij tot 80% rond 150kw wat toch moeilijk slecht te noemen is.

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:53
Limbids schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Dat Tesla een van de snellere auto's op 1000 km is, ligt niet aan de laadsnelheid, maar aan het efficiënte verbruik. Uiteraard willen alle merken naar oplaadtijden van 5-6 minuten. Dat maakt de zoektocht naar zoveel mogelijk KW in de accu overbodig. Sneller opladen kost veel minder dan grote (capaciteit) nieuwe accu's.
Eerlijk, ik heb nu de Volvo EX60 de voorkeur gegeven boven de Zeekr 7GT, maar over 4 jaar ben ik nog niet zo zeker of er dan niet een Chinees voor de deur komt ;) .
Eehm, heb je door dat je met de EX60 net zo goed een ‘chinees’ voor de deur zet? Op z’n minst net zo chinees als de Zeekr.

• LuckyLIX
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 23:00
De Zeekr 7 GT wordt geproduceerd in China volgens elektrischeauto.be . De EX60 wordt in Zweden gemaakt. Dus de EX60 is alleszins beter voor de Europese werkgelegenheid...

• Theflying
pietjansen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:35:
[...]

Eehm, heb je door dat je met de EX60 net zo goed een ‘chinees’ voor de deur zet? Op z’n minst net zo chinees als de Zeekr.
Bij de voor gaande modellen zou je zo maar correct zitten en denk dat ze ook serieus afkijken bij moederbedrijf Geely. (Alle europese merken shoppen bij de chinese)

Echter met de EX60 is de productie van de auto, als de batterypack (assembly) en de motor in zweden. Denk namelijk met de betrouwbaarheid van de voorgaande modellen dat ze iets voorzichtiger zijn geworden met de uitbesteding aan de chinese.

Tijd zal het moeten bewijzen, maar het feit dat ze zelf door hebben dat ze de "betrouwbaarheid" label op het merk Volvo aan het verspillen zijn geeft mij wel enigszins vertrouwen dat ze er alles aan willen doen om het te herstellen.

Theflying

• Tommie12
Theflying schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Bij de voor gaande modellen zou je zo maar correct zitten en denk dat ze ook serieus afkijken bij moederbedrijf Geely. (Alle europese merken shoppen bij de chinese)

Echter met de EX60 is de productie van de auto, als de batterypack (assembly) en de motor in zweden. Denk namelijk met de betrouwbaarheid van de voorgaande modellen dat ze iets voorzichtiger zijn geworden met de uitbesteding aan de chinese.

Tijd zal het moeten bewijzen, maar het feit dat ze zelf door hebben dat ze de "betrouwbaarheid" label op het merk Volvo aan het verspillen zijn geeft mij wel enigszins vertrouwen dat ze er alles aan willen doen om het te herstellen.
Productielocatie heeft niks met betrouwbaarheid te maken. De tijd dat china enkel brol produceerde is nu al een paar decennia voorbij. Het gaat om het ontwerp, en het kwaliteitssysteem dat er achter zit.

Trouwens… als alles wat chinees is morgen stopt met werken ligt alles plat…

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
Serieus afkijken is echt een understatement. Geely is de baas, stuurt Volvo aan. Volvo is in die zin een soort whitewashing van Geely voor de Europese markt. Om op die manier de Chineze auto’s hier aan de man te brengen. Maar goed, we dwalen af van het topic (mijn schuld).

On topic: ik ben ook serieus geïnteresseerd in deze auto. Het wordt deze of IX3. IX3 spreekt me wat meer aan (met name uiterlijk en rijgedrag volgens de reviews), maar je kunt er niet omheen dat de EX60 meer waar voor zijn geld biedt. Praktischer, meer opties voor minder geld… ik mis in mijn huidige Hyundai Ioniq 5 vooral stoelventilatie, die momenteel nog niet verkrijgbaar is bij BMW. Echt een misser. En dat de EX60 lekker stil is, spreekt me ook wel aan. Kortom; proefrit moet de doorslag maar gaan geven.

• Limbids
[...]

Zoals gezegd zit er weinig Chinees aan de EX60. Ik heb niets tegen de Chinese EV's. Volvo valt onder Chinese Geely group. De Volvo heb ik gekozen, omdat ik denk dat de service en servicepunten van Volvo in Europa op dit moment en komende jaren nog beter geregeld zijn dan broer Zeekr. Dat het een Europees product is qua productie/werkgelegenheid is ook een voordeel.
We kunnen echter niet voorbij de technische voorsprong die de Chinese merken hebben.

Limbids

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik volg al een tijdje mee en kijk echt enorm uit wanneer de eersten hier met hun EX60 rijden. Dan zal blijken óf en wat de kinderziektes eventueel zijn. Dingen die niet lekker of makkelijk werken. Bij de eersten die met de Enyaq rijden, bijvoorbeeld, was er wel heel wat mis.

Voor mij persoonlijk had het interieur misschien net iets minder kaal mogen zijn, maar oké, boeien. Wat me vooral interesseert: kofferruimte. Doet het onder voor mijn Enyaq Coupé (waar ik alles onder de laadvloer er ook heb uitgehaald voor een maximalisatie van ruimte), of niet? Gezien ik zonet opnieuw papa ben geworden, is ruimte absoluut geen overbodige luxe :+ Ik weet eigenlijk zo niet direct wat anders rijden binnen een dik anderhalf jaar dus fingers crossed.

• mallekrummel
[...]

Je slaat de plank behoorlijk mis. De EX60 is door Zweden ontworpen, geproduceerd in en door Zweden. Alle materialen worden zoveel mogelijk lokaal ingekocht. Ja, de eigenaar van Volvo is Chinees maar daar houdt het in dit geval wel op.

• Tommie12
mallekrummel schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Je slaat de plank behoorlijk mis. De EX60 is door Zweden ontworpen, geproduceerd in en door Zweden. Alle materialen worden zoveel mogelijk lokaal ingekocht. Ja, de eigenaar van Volvo is Chinees maar daar houdt het in dit geval wel op.
Ben ook fan van deze auto, maar ik denk dat je de chinese inhoud minimaliseert. Ik ben zeker dat de batterij uit China komt, mogelijk ook de motoren en heel waarschijnlijk een groot deel van de software.

• markiep
Volgens mij is Volvo hier niet heel open over en roept iedereen maar wat... waarbij 'wat' zich vertaalt in datgene wat het beste voor ons voelt om het al dan niet aanschaffen te rechtvaardigen.

De Chinese invloed op ontwerp en ontwikkeling is denk ík echt wel groot. Wat niet erg is, zolang Geely's Zweedse tak dicht bij hun kernwaarden blijft en gaat voldoen aan mijn verwachting bij een Volvo: premium, luxe en kwaliteit.

Reviews over de 7x spreken over een twijfelachtige rechtuitstabiliteit en gebrek aan verfijning van de software, wat klopt bij mijn gevoel van een Chinese auto. Ik ben voor de EX60 gegaan, mijn eerste Volvo, in de veronderstelling dat Volvo dit niet laat gebeuren of op zijn minst geleerd heeft van EX30 en EX90!

Mijn verwachtingen zijn wel wat getemperd; tot nu toe vind ik het interieur echt underwhelming, bevestigen reviews mijn twijfels over het kleine stuur en het warme glazen dak, en blijf ik de XC60 mooier vinden. Ik hoop in november blij verrast te worden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWdoIlJ-U379liYwuGDY3cir3bA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iAvUbwpNZePioBOky607qGNc.png?f=fotoalbum_large

• Tommie12
markiep schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:30:
Ik hoop in november blij verrast te worden!

[Afbeelding]
Ik probeer altijd om een auto te kopen die minstens 1 vol jaar op de markt is, liever nog 2 jaar. Dan zijn de eerste kinderziektes normaal verholpen, en zijn er zeker updates.

• jomin.verhagen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:08
Twijfel over extra optie Electrochromatisch glas in panorama dak bij bestelling ex60 plus uitvoering, is dat de kosten van ruim €1000 waard? Wat zijn de gebruikservaringen bij andere Volvo's?

• Theflying
jomin.verhagen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
Twijfel over extra optie Electrochromatisch glas in panorama dak bij bestelling ex60 plus uitvoering, is dat de kosten van ruim €1000 waard? Wat zijn de gebruikservaringen bij andere Volvo's?
Ik stond voor dezelfde beslissing. Na wat reviews te hebben gezien was de conclusie dat het enkel het scherpe van de zon weghaalt maar verder niks doet met de warmte (koelte) in de auto.

Dus die reden, inclusief de kostprijs en "nog iets wat kapot kan gaan" heb ik de keuze gemaakt het niet te doen.

In de toekomst schaf ik de zonnewering in die je kan plaatsen in het dak of wellicht een extra blindering folie plaatsen.

Theflying

• Limbids
jomin.verhagen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
Volgens de reviews helpt het niet tegen de warmte, dat zou voor mij de enige reden zijn om er 1000 voor uit te geven. Voor mij is deze optie nu enkel een gadget.
Persoonlijk ga ik waarschijnlijk deze aanschaffen: Zonwering panoramadak Volvo EX60 | Origineel accessoire (ook duur, maar geen 100o euro en helpt wel tegen warmteinstraling)

Limbids

• Limbids
Ik ben voor de EX60 gegaan, mijn eerste Volvo, in de veronderstelling dat Volvo dit niet laat gebeuren of op zijn minst geleerd heeft van EX30 en EX90!

Mijn verwachtingen zijn wel wat getemperd; tot nu toe vind ik het interieur echt underwhelming, bevestigen reviews mijn twijfels over het kleine stuur en het warme glazen dak, en blijf ik de XC60 mooier vinden. Ik hoop in november blij verrast te worden!

[Afbeelding]
Volvo kan zich geen EX30 en EX90 meer veroorloven, dus ik geloof wel dat het veel beter zal zijn. Kinderziektes zullen er wel wezen uiteraard.
Heb je een voorbeeld van een review die iets over het stuur zegt? Ik heb al veel gekeken en nergens wordt er gesproken over het stuur, behalve dat het klein is.

Limbids

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:07

Maasluip

Kabbelend watertje

Theflying schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:02:
[...]

In de toekomst schaf ik de zonnewering in die je kan plaatsen in het dak of wellicht een extra blindering folie plaatsen.
Over zonwering aan de binnenkant van het dak, ik heb twee soorten in mijn tesla, een Tesla original zwart met gaatjes en een aftermarket zonder gaatjes.
Die tweede wordt en blijft warm in de zon. Dus dan zit je wel uit de zon, maar je hebt wel een verwarming boven je. Dat merk je vooral als de auto een tijdje in de zon gestaan heeft. Dus hoe effectief het is?

Signatures zijn voor boomers.

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04
Autogefühl op YT met een paar aardige video's. EX60 driving review en een test tussen de iX3 en de GLC EQ. Ik denk dat er binnenkort ook een vergelijkingtest komt met deze drie auto's. Autogefühl geeft een uitgebreide test/review van auto's. Leuk kanaal.

[ Voor 6% gewijzigd door TFZ61 op 03-06-2026 15:40 ]

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
TFZ61 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:51:
Autogefühl op YT met een paar aardige video's. EX60 driving review en een test tussen de iX3 en de GLC EQ. Ik denk dat er binnenkort ook een vergelijkingtest komt met deze drie auto's. Autogefühl geeft een uitgebreide test/review van auto's. Leuk kanaal.
Je linkje voor iX3 en de GLC EQ verwijst naar de EX60

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• mallekrummel

De Chinese invloed op ontwerp en ontwikkeling is denk ík
Denk ik is een aanname natuurlijk.

Omdat je AI gebruikt hebt als ondersteuning van je aanname heb ik Gemini ook maar eens een vraag gesteld, zie hieronder, grappig hè 8)
Het debat over de "nationaliteit" van moderne Volvo's is een interessante. Sinds 2010 is Volvo Cars eigendom van het Chinese autoconcern Geely. Maar betekent dat ook dat de aankomende Volvo EX60 een Chinese auto is? Zeker niet.

Als we kijken naar de ontwikkeling, het DNA en de productie, neigt de balans overduidelijk naar de Zweedse kant. Hier is het tastbare bewijs:

1. Ontwikkeling & Design: Het brein zit in Göteborg

Hoewel het geld uit China komt, wordt de EX60 ontworpen en technisch ontwikkeld in de bakermat van het merk: Göteborg, Zweden.

* Zweeds DNA: De auto wordt ontworpen in het Volvo Design Center in Göteborg. Het typische Scandinavische minimalisme en de focus op ergonomie zijn puur Zweeds.

* Veiligheidspionier: Het legendarische Volvo Safety Centre in Zweden leidt alle crashtests en de ontwikkeling van de actieve veiligheidssystemen. Dit is de kern van de merkidentiteit; Geely koopt juist deze Zweedse expertise in.

2. Het SPA3-platform: Volledig in eigen beheer

De EX60 is de absolute primeur voor Volvo's gloednieuwe SPA3-platform (Scalable Product Architecture 3).

* In tegenstelling tot kleinere modellen (zoals de EX30, die op een gedeeld Geely SEA-platform staat), is de SPA3-architectuur door Volvo’s eigen ingenieurs in Zweden ontwikkeld.

* Dit platform maakt gebruik van de 'Volvo Cars Superset tech stack' — één centrale software- en hardware-architectuur die de basis vormt voor alle toekomstige grote Volvo’s. De regie over de software en het rijgedrag ligt dus volledig in Zweedse handen.

3. De productielocatie

De EX60 zal van de band rollen in de bekende Torslanda-fabriek in Zweden. Volvo heeft miljarden geïnvesteerd om deze iconische thuishaven klaar te stomen voor 'mega-casting', waarbij grote carrosseriedelen uit één stuk aluminium worden geperst. De fysieke auto die je hier straks rijdt, is dus ook daadwerkelijk Made in Sweden.

### De Zweeds-Chinese balans op een rij:

* Kapitaal & Financiering: 100% Chinees (Geely fungeert als de investeerder die de transformatie naar elektrificatie mogelijk maakt).

* Platform & Techniek (SPA3): 100% Zweeds (Volledig in Zweden ontwikkelde core-architectuur).

* Design & Veiligheid: 100% Zweeds (Scandinavisch design en de strenge Zweedse veiligheidsstandaarden).

* Productie (Europese markt): 100% Zweeds (Assemblage en mega-casting in Torslanda).

* Batterijcellen: 50% Zweeds / 50% Chinees (Ontwikkeld met het Zweedse Northvolt, maar de toeleveringsketen van grondstoffen heeft diepe Chinese wortels).

Conclusie:

Waar Geely bij de compacte EX30 heel veel techniek heeft aangeleverd, is de EX60 juist het paradepaardje van Volvo’s herwonnen Zweedse autonomie. Je kunt de EX60 het beste zien als een auto die gefinancierd is met Chinees geld, maar waarvan het hart, de ziel en de assemblage onmiskenbaar Zweeds zijn.

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04
Arjan90 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Je linkje voor iX3 en de GLC EQ verwijst naar de EX60
Oeps.. aangepast :)

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• markiep
mallekrummel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Denk ik is een aanname natuurlijk.

Omdat je AI gebruikt hebt als ondersteuning van je aanname heb ik Gemini ook maar eens een vraag gesteld, zie hieronder, grappig hè 8)
Het debat over de "nationaliteit" van moderne Volvo's is een interessante. Sinds 2010 is Volvo Cars eigendom van het Chinese autoconcern Geely. Maar betekent dat ook dat de aankomende Volvo EX60 een Chinese auto is? Zeker niet.

Als we kijken naar de ontwikkeling, het DNA en de productie, neigt de balans overduidelijk naar de Zweedse kant. Hier is het tastbare bewijs:

1. Ontwikkeling & Design: Het brein zit in Göteborg

Hoewel het geld uit China komt, wordt de EX60 ontworpen en technisch ontwikkeld in de bakermat van het merk: Göteborg, Zweden.

* Zweeds DNA: De auto wordt ontworpen in het Volvo Design Center in Göteborg. Het typische Scandinavische minimalisme en de focus op ergonomie zijn puur Zweeds.

* Veiligheidspionier: Het legendarische Volvo Safety Centre in Zweden leidt alle crashtests en de ontwikkeling van de actieve veiligheidssystemen. Dit is de kern van de merkidentiteit; Geely koopt juist deze Zweedse expertise in.

2. Het SPA3-platform: Volledig in eigen beheer

De EX60 is de absolute primeur voor Volvo's gloednieuwe SPA3-platform (Scalable Product Architecture 3).

* In tegenstelling tot kleinere modellen (zoals de EX30, die op een gedeeld Geely SEA-platform staat), is de SPA3-architectuur door Volvo’s eigen ingenieurs in Zweden ontwikkeld.

* Dit platform maakt gebruik van de 'Volvo Cars Superset tech stack' — één centrale software- en hardware-architectuur die de basis vormt voor alle toekomstige grote Volvo’s. De regie over de software en het rijgedrag ligt dus volledig in Zweedse handen.

3. De productielocatie

De EX60 zal van de band rollen in de bekende Torslanda-fabriek in Zweden. Volvo heeft miljarden geïnvesteerd om deze iconische thuishaven klaar te stomen voor 'mega-casting', waarbij grote carrosseriedelen uit één stuk aluminium worden geperst. De fysieke auto die je hier straks rijdt, is dus ook daadwerkelijk Made in Sweden.

### De Zweeds-Chinese balans op een rij:

* Kapitaal & Financiering: 100% Chinees (Geely fungeert als de investeerder die de transformatie naar elektrificatie mogelijk maakt).

* Platform & Techniek (SPA3): 100% Zweeds (Volledig in Zweden ontwikkelde core-architectuur).

* Design & Veiligheid: 100% Zweeds (Scandinavisch design en de strenge Zweedse veiligheidsstandaarden).

* Productie (Europese markt): 100% Zweeds (Assemblage en mega-casting in Torslanda).

* Batterijcellen: 50% Zweeds / 50% Chinees (Ontwikkeld met het Zweedse Northvolt, maar de toeleveringsketen van grondstoffen heeft diepe Chinese wortels).

Conclusie:

Waar Geely bij de compacte EX30 heel veel techniek heeft aangeleverd, is de EX60 juist het paradepaardje van Volvo’s herwonnen Zweedse autonomie. Je kunt de EX60 het beste zien als een auto die gefinancierd is met Chinees geld, maar waarvan het hart, de ziel en de assemblage onmiskenbaar Zweeds zijn.
Top, ik neem er een!
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste