Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:23
Op 21 januari 2026 is de Volvo EX60 onthuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW2q9GYt5FqGfwvoOudxIl8JpNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y24tzsLC3oaYCSyf1O9OmWNw.jpg?f=fotoalbum_large

Autoblog kennismaking:
YouTube: 810 km range en 370 kW laden: de Volvo EX60 meent het
AutoWeek kennismaking:
YouTube: Volvo EX60 - Komt meer dan 800 km ver op één acculading! - Eerste ke...
Autogefuhl kennismaking:
YouTube: First-ever Volvo EX60 REVEAL - can this convince XC60 fans?

Op dit moment is de plus uitvoering de voordeligste, en die is behoorlijk compleet. Later volgt een Core versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jMN_-MEO5n4yi9qpnaa6FeBWow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gxFkxesXlNxyqJMyjLYp2c9.jpg?f=fotoalbum_large

Motoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsXizcn15uZE9kUZtyaddtL_5KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vy1p5EWP7HgC6UyyweHWSXyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CUx_0iPjT0QGNsz8TwkfmMXPdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6YkZShxzB0gVypju9y2Fvqr.jpg?f=fotoalbum_large

Volledige brochure:
https://volvocarstools.nl/volvo-prijslijsten/ex60.pdf
Quote uit brochure: "De elektromotoren worden geproduceerd in Floby. Het assembleren van de batterijlade gebeurt in Ölofstrom. De productie van auto zelf en de batterij assemblage gebeurt in onze moderne megacasting faciliteit in Torslanda."

Productiestart in juni/juli 2026. Eerste P6 en P10 leveringen in de zomer. P12 pas eind 2026.

Ik vind dit een interessante concurrent voor de BMW IX3, Mercedes GLC EQ, Mercedes GLB EQ en Audi Q6 etron. Stukje voordeliger en zeer rijk uitgerust in de standaard uitvoering.

[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 27-01-2026 10:51 ]

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:21
Mooie auto, en prima uitrusting!

Ik ben tegelijkertijd aan het wachten op de prijsstelling van de 40 versie (xdrive en sdrive) van de BMW iX3, en zou wanneer ik NU moet bestellen waarschijnlijk voor de P10 AWD gaan, in de PLUS uitvoering, in de groene kleur met licht interieur, en donkergetinte ramen achter, en de 22" velgen die je overal ziet. Ik kom dan op 70k euro, hetzelfde als de vanafprijs bij BMW, en dan zit deze Volvo wel al wat flinker in zijn spullen, doet ie het qua range een stuk minder, maar qua vermogen weer niet onder.

Vind wel alleen de 22" velgen mooi op deze auto, hopelijk komt daar in 20" en 21" nog wat meer keuze in. Qua range maar ook qua meerprijs zijn de 22" velgen waarmee de auto nu in alle reviews is uitgerust niet heel gunstig, overigens wel erg mooi, maar 20" vind ik ook meer dan genoeg.

Qua interieur mooi rustig, ziet er prima uit allemaal, vooral in de lichte uitvoering, ben wel benieuwd hoe dat er na 4 jaar uitziet.

Heeft iemand al terug kunnen vinden wat de 22" velgen met de range doet? Ik neem aan dat de opgegeven range uitgaat van 20".

Daarnaast is de opgegeven kofferbakruimte op de Volvo website in feite misleiding, diverse reviews geven aan dat deze 520 liter is, en tot het dak 634 liter, (bijvoorbeeld autogefuhl) maar het lijkt nu alsof deze flink groter is dan die van de concurrentie bij BMW en Mercedes.

Iemand al vernomen wanneer deze ergens te bezichtigen is? Wellicht eerst op tour langs de dealers en later in de showroom?

[ Voor 10% gewijzigd door JustTrying op 23-01-2026 20:39 ]

• marteltor
Ik zit met zelfde 'dilemma'.
Lijkt me dat BMW het niet heel lang kan droog houden alleen de 50 aan te bieden nu deze Volvo er is en de Mercedes GLB.

Mijn keus zou een P6 of P10 zijn, afhankelijk van leasetarief, en ook in de plus uitvoering. In principe is de P6 natuurlijk ruim meer dan voldoende power.

Die groene kleur en lichte interieur leek me ook wel wat. Hoe het er na x jaar uit ziet boeit me minder aangezien het een leaseauto is. Bruin is misschien een mooie tussenvariant.

Qua velgen zou ik het hij de 20 inch laten. Ik vind ze een stuk fraaier dan de standaard velgen hij Mercedes, bmw of vw id7, en hoewel 20 inch alsnog best groot is komt de kleinere velgmaat het comfort en range ten goede.

Ik heb dealer in Haarlem gemaild over bezichtiging. Was denk ik nog niks over bekend, want ik kreeg een vrij generiek antwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door marteltor op 23-01-2026 20:12 ]

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:39
JustTrying schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:29:
Ik ben aan het wachten op de prijsstelling van de 40 versie (xdrive en sdrive) van de BMW iX3, en zou wanneeer ik NU moet bestellen waarschijnlijk voor de P10 AWD gaan, in de PLUS uitvoering, in de groene kleur met licht interieur, en donkergetinte ramen achter, en de 22" velgen die overal ziet. Ik kom dan op 70k euro, hetzelfde als de vanafprijs bij BMW, en dan zit deze Volvo wel al wat flinker in zijn spullen, doet ie het qua range een stuk minder, maar qua vermogen weer niet onder.

Vind wel alleen de 22" velgen mooi op deze auto, hopelijk komt daar in 20" en 21" nog wat meer keuze in. Qua range maar ook qua meerprijs zijn de 22" velgen waarmee de auto nu in alle reviews is uitgerust niet heel gunstig, overigens wel erg mooi, maar 20" vind ik ook meer dan genoeg.

Qua interieur mooi rustig, ziet er prima uit allemaal, vooral in de lichte uitvoering, ben wel benieuwd hoe dat er na 4 jaar uitziet.

Heeft iemand al terug kunnen vinden wat de 22" velgen met de range doet? Ik neem aan dat de opgegeven range uitgaat van 20".

Daarnaast is de opgegeven kofferbakruimte op de Volvo website in feite misleiding, diverse reviews geven aan dat deze 520 liter is, en tot het dak 634 liter, (bijvoorbeeld autogefuhl) maar het lijkt nu alsof deze flink groter is dan die van de concurrentie bij BMW en Mercedes.

Iemand al vernomen wanneer deze ergens te bezichtigen is? Wellicht eerst op tour langs de dealers en later in de showroom?
Wat ik zo uit de specificaties kon halen van de kofferbakruimte is het volgende:
Inhoud bagage ruimte
ISO V211-2 = 523L (Met tweede zitrij opgeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde tweede zitrij)
ISO V211-1 = 998L (Met tweede zitrij neergeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde voorstoelen(excl.hoofdsteunen)
ISO V214-1 = 1647L (Met achterbank neergeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond)
ISO V214-2 = 634L ( Met tweede zitrij opgeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond.

Inhoud bagageruimte onder laadvloer
ISO V209 = 63L
ISO V209-L = 91L

Inhoud bagageruimte onder de motorkap
ISO V216 = 52L
ISO V216-L = 85L

Breedte bagageopening
Minimaal = 81,2cm
Bagagevloer = 105,4cm
Wielkasten = 105,4cm

ISO Vxx-L verwijst naar de 'liquid' meetmethode

Kijkend naar de BMW dan zit deze niet heel ver vandaan met 520–1,750 Liter.

Voor de prijs van EX60 kriig je toch een goed gevulde optie pakket die bij de BMW toch redelijk in de papieren kan lopen naar mijn mening.

Ben zelf ook benieuwd wanneer BMW gaat komen met andere type aandrijving voor de IX3. Ze kunnen denk ik niet lang achter blijven.

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat er op 10-02 tussen 14:00 en 22:00 een preview dag is bij D'Hondt in Aalst

Wat mij ook opviel is dat in België er een launch edition is van de Plus en de Ultra en de de P12 AWD €2000 goedkoper is. En de start prijs al €1000 lager is.

In de Plus Launch edition zit:
Kleur naar keuze (geen extra kosten)
Donkergetinte achterruiten
Cruise Pack
Winter Pack

Schilt in Nederland al gauw €3000 met de P12 + plus pakket in zwart met gelijke opties.

Theflying

• JustTrying
Theflying schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat er op 10-02 tussen 14:00 en 22:00 een preview dag is bij D'Hondt in Aalst
Die ga ik toch vast even noteren, dank!

En goed voor de Belgen dat de auto daar een betere aanbieding is, in NL helaas dus idd wat duurder..

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:49
Mooie auto met verrassend goede specificaties, zeker een interessant alternatief voor de iX3 en GLC electric. Als P10 Plus al heel compleet. Ik vind de Audi Q6 dan toch wat achterblijven.

• JustTrying
[...]
ISO V209 = 63L
ISO V209-L = 91L
Die 523 liter klopt dus, zou wel netjes zijn als Volvo dat nog aanpast op de website.
De ruimte onder de laadvloer is wel fors en best praktisch waarschijnlijk, zou zomaar eens een hele trolley in passen, wel een fijn extraatje!

Even naar de BE configurator gegaan, de 22" met 5 Y-spaken matt black diamond cut velgen zijn in Belgie wel weer iets duurder dan in NL, en het dark pack is in NL gratis en in Belgie 290 euro. Wel bijzonder dat het net allemaal weer wat anders is..

[ Voor 22% gewijzigd door JustTrying op 23-01-2026 20:55 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:30
[...]

Wat ik zo uit de specificaties kon halen van de kofferbakruimte is het volgende:
Inhoud bagage ruimte
ISO V211-2 = 523L (Met tweede zitrij opgeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde tweede zitrij)
ISO V211-1 = 998L (Met tweede zitrij neergeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde voorstoelen(excl.hoofdsteunen)
ISO V214-1 = 1647L (Met achterbank neergeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond)
ISO V214-2 = 634L ( Met tweede zitrij opgeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond.

ISO V209 = 63L
ISO V209-L = 91L

Inhoud bagageruimte onder de motorkap
ISO V216 = 52L
ISO V216-L = 85L

Breedte bagageopening
Minimaal = 81,2cm
Bagagevloer = 105,4cm
Wielkasten = 105,4cm

Kijkend naar de BMW dan zit deze niet heel ver vandaan met 520–1,750 Liter.

Voor de prijs van EX60 kriig je toch een goed gevulde optie pakket die bij de BMW toch redelijk in de papieren kan lopen naar mijn mening.

Ben zelf ook benieuwd wanneer BMW gaat komen met andere type aandrijving voor de IX3. Ze kunnen denk ik niet lang achter blijven.

Wat mij ook opviel is dat in België er een launch edition is van de Plus en de Ultra en de de P12 AWD €2000 goedkoper is. En de start prijs al €1000 lager is.

In de Plus Launch edition zit:
Kleur naar keuze (geen extra kosten)
Donkergetinte achterruiten
Cruise Pack
Winter Pack

Schilt in Nederland al gauw €3000 met de P12 + plus pakket in zwart met gelijke opties.
5 februari in Wilrijk en nog div. andere mogelijkheden
https://www.volvocars.com...ions/ex60-retailer-event/

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Theflying
Top, dank je wel voor het delen.
Heb gelijk een bezoek gepland voor 20-2 in Hasselt.

Theflying

• JustTrying
Helaas nog geen NL website, maar eens kijken wat in Belgie lukt.. dank!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28

Maximus

There is no substitute

Ben benieuwd wanneer we de EX60 kunnen bekijken in de Nederlandse showrooms. Daarbij, wanneer we ook de auto eens in elkaar kunnen klikken in de leasetool van Alphabet om te kijken wat een aanschafbedrag doet qua leasetarieven. Ben wat bang dat deze fors gaan zijn, hoge tarieven voor de auto.

Rijd nu een Model Y en wil de stap maken naar niet-Amerikaans, en bij voorkeur Europees. Ergens blijft het knagen dat Geely toch weer de aandeelhouder is van Volvo. De EX60 is wel naar verwachting wat prijsaantrekkelijker dan de BMW iX3. Zucht, het is lastig om echt Europees en betaalbaar te hebben, zeker in het hogere segment.

[ Voor 36% gewijzigd door Maximus op 25-01-2026 17:42 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• marteltor
Maximus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:40:
Ben benieuwd wanneer we de EX60 kunnen bekijken in de Nederlandse showrooms. Daarbij, wanneer we ook de auto eens in elkaar kunnen klikken in de leasetool van Alphabet om te kijken wat een aanschafbedrag doet qua leasetarieven. Ben wat bang dat deze fors gaan zijn, hoge tarieven voor de auto.

Rijd nu een Model Y en wil de stap maken naar niet-Amerikaans, en bij voorkeur Europees. Ergens blijft het knagen dat Geely toch weer de aandeelhouder is van Volvo. De EX60 is wel naar verwachting wat prijsaantrekkelijker dan de BMW iX3. Zucht, het is lastig om echt Europees en betaalbaar te hebben, zeker in het hogere segment.
Ik hoop morgen wat bedragen te gaan zien in onze lease configurator. Ik vrees er ook een beetje voor. Volvo lijkt vrij prijzig terwijl Polestar super voordelig is. Zal wel aan de kortingen liggen, want het lijkt me sterk dat een Polestar qua afschrijving het beter doet.

Mbt Geely; je zult voor jezelf moeten bepalen waar het je echt om gaat: kennis in Europa houden, fabrieken in Europa houden, groen productieproces, risico op spionage, etc. Ik ben zelf wel enigszins gevoel hiervoor, maar ben geen fundamentalist. Overigens komen bij veel autos onderdelen uit Amerika of China. Die nvidia chips zijn natuurlijk van een Amerikaans bedrijf, gemaakt in China, met een machine van asml.
Wat dat betreft jammer dat de ID7 het net niet helemaal is voor mij. Geen frunk, geen goede AI, geen telefoon als sleutel, niet heel snel laden (hoewel range goed is). De ID7 wordt namelijk net over de grens in Duitsland gemaakt.

• marteltor
Overigens zei een Volvo baasje in de recentste autoblog podcast dat de accu ook uit Europa komt. Ik heb dat nog niet gechecked. De leverancier is iig wel Chinees.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28

Maximus

There is no substitute

marteltor schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:00:
[...]

Ik hoop morgen wat bedragen te gaan zien in onze lease configurator. Ik vrees er ook een beetje voor. Volvo lijkt vrij prijzig terwijl Polestar super voordelig is. Zal wel aan de kortingen liggen, want het lijkt me sterk dat een Polestar qua afschrijving het beter doet.

Mbt Geely; je zult voor jezelf moeten bepalen waar het je echt om gaat: kennis in Europa houden, fabrieken in Europa houden, groen productieproces, risico op spionage, etc. Ik ben zelf wel enigszins gevoel hiervoor, maar ben geen fundamentalist. Overigens komen bij veel autos onderdelen uit Amerika of China. Die nvidia chips zijn natuurlijk van een Amerikaans bedrijf, gemaakt in China, met een machine van asml.
Wat dat betreft jammer dat de ID7 het net niet helemaal is voor mij. Geen frunk, geen goede AI, geen telefoon als sleutel, niet heel snel laden (hoewel range goed is). De ID7 wordt namelijk net over de grens in Duitsland gemaakt.
Herken deze helemaal. De ID7 is qua bediening echt niet superieur. Ik snap werkelijk niets van dat drukke scherm met alle opties.

Ben benieuwd naar de prijs. Zal wel of de ix3 of de ev60 worden. Want de i5 is te basis op mijn budget.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:31
marteltor schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:00:
[...]

ik kan de EX60 al simuleren in de leasetool en daar komt de P10 AWD Plus Launch Edition net boven de de IX3 uit. De long range P12 AWD Plus launch edition is een stuk duurder dan de BMW. (Bij mijn vergelijking ging ik uit van min of meer dezelfde specs)

[ Voor 10% gewijzigd door HierarchyHero op 25-01-2026 21:07 ]

• marteltor
Volgens baasje Volvo komen de eerste proefritten door partijen als autoblog vanaf mei. Dat duurt dus nog wel even...

• jwpi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-02 15:45
Komende van een XC60, naar een Audi Q4 vier geleden, ben ik nu aan het kijken naar een nieuwe leasewagen.

Was eerder aan het kijken naar een BMW I5 of IX3 neue klasse, maar nu op de volvo gevallen.

Ziet er goed uit - van belang voor mij zijn, komende van de Q4:
  • effectieve afmetingen van de koffer - niet de liter inhoud - in de Q4 te klein
  • range: ik doe geregeld voor het werk een afstand van 220km naar Luxemburg, en in de Q4 40 is dit een ramp, de batterij moet in de winter boven de 80% staan
  • afwerking: niet 100% tevreden van de Q4
Dus deze ga ik eens van naderbij bekijken.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:37
marteltor schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:55:
Volgens baasje Volvo komen de eerste proefritten door partijen als autoblog vanaf mei. Dat duurt dus nog wel even...
Bedankt voor het topic, ben zelf ook zeer geinteresseerd in deze auto. Zelfs in die mate dat ik overweeg hem gewoon al bij de dealer te bestellen zonder proefrit (hoewel ik hoop dat er iets te regelen valt dat de bestelling nog geannuleerd kan worden als de proefrit echt tegenvalt). De eerste proefritten van auto blogs pas in mei suggereert misschien dat de eerste leveringen nog later gaan zijn, en al helemaal voor de P12...

• marteltor
Finwe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Bedankt voor het topic, ben zelf ook zeer geinteresseerd in deze auto. Zelfs in die mate dat ik overweeg hem gewoon al bij de dealer te bestellen zonder proefrit (hoewel ik hoop dat er iets te regelen valt dat de bestelling nog geannuleerd kan worden als de proefrit echt tegenvalt). De eerste proefritten van auto blogs pas in mei suggereert misschien dat de eerste leveringen nog later gaan zijn, en al helemaal voor de P12...
P6/P10 levering vanaf de zomer, p12 vanaf eind van het jaar meen ik.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02 13:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik snap niet helemaal hoe het verbruik en de actieradius aan elkaar relateert. Als dat allebei volgens WLTP is dan moet de combinatie toch tot de accuinhoud leiden?

Voor de P6: actieradius 620 km, verbruik 14,7 kWh/100km, dat zijn 91,14 kWh. Maar de accuinhoud is 83 kWh nominaal en 80 kWh bruikbaar. Met dat verbruik kom ik dan op een actieradius van 544 km.

Signatures zijn voor boomers.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:46
De WLTP opgave is inclusief laadverliezen. En die liggen vaak rondom de 8-12% en worden meen ik specifiek per model gemeten. Inclusief dergelijke laadverliezen kom je wel ongeveer op de gespecificeerde netto batterijcapaciteit uit.

• JustTrying
[...]

De P12 zal sowieso pas later geleverd worden dan de P6 en P10, volgens mij pas Q4 2026.

• Finwe
JustTrying schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:24:
[...]

De P12 zal sowieso pas later geleverd worden dan de P6 en P10, volgens mij pas Q4 2026.
Jammer dat er geen 'P10' met P12 accu' is, ik geef niet eens zozeer om de 660pk, maar het bereik van de P12 vind ik wel heel fijn...

• Franciesco
Inderdaad @Finwe , de P10 is al meeeeeer dan snel genoeg voor mij, maar extra rijbereik zou ik niet afslaan.

• marteltor
[...]

Zelfs in die mate dat ik overweeg hem gewoon al bij de dealer te bestellen zonder proefrit
Dit overweeg ik ook. Huidige auto loopt officieel af in juli. Ik ga wel 5 februari even proefzitten bij een dealer in België (of NL als tegen die tijd Volvo NL wat geregeld heeft). Want zitpositie is toch wel erg belangrijk.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik schat dat het gat tussen de P6 en P10 ooit nog eens wordt opgevuld met een (logische) P8. Gewoon achterwielaandrijving en dan de accu van de P10 (of zelfs P12). Dat zou dan gelijk de meeste verkochte variant zijn, want die 4WD heeft in de praktijk toch bijna niemand nodig, terwijl de extra range enorm welkom is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-02 20:10

mausy5043

Don't panic.

Ik lees hier een heleboel wensen van mensen die klaarblijkelijk denken dat er nog grote wijzigingen in het aanbod gaan komen. Andere kleuren, andere stoffering, andere accu's.
Ik doe al weer een tijdje mee in het Volvo EV avontuur en neem maar van mij aan dat dit MY sowieso niks gaat veranderen ten opzichte van wat er op dit moment op de website staat. Het volgende MY (2028!) zal ook het aanbod nagenoeg identiek zijn. Misschien wat kleine details in het design, nieuw kleurtje; ander stofje, that's it.

Over een kleine twee weken verwacht ik dat abonnement- en private leasetarieven bekend gaan zijn. In Zweden zijn alleen de Plus P6, Plus P10 en Ultra P12 beschikbaar als abonnement met een beperkt aantal opties. We zullen zien hoe dat in NL/BE gaat zijn.

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

[...]

Het wordt tijd dat er een ISO Vxx-B komt. 'B' voor Bjorn's bananendozen ;)

• Theflying
[...]

Hier precies het zelfde.
Afspraak is al gemaakt bij de dealer en dan gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn.
20 Feb de auto bekijken in België.

Heb een verwachting dat, met de geleerde lessen van de EX90 en EX30, ze met hun verkooptopper een stuk voorzichtiger zullen zijn met het zomaar uitbrengen van een half geteste auto.
Dit zou zomaar mijn eerste Volvo worden, dus ben ook benieuwd.

Theflying

• marteltor
Theflying schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Heb een verwachting dat, met de geleerde lessen van de EX90 en EX30, ze met hun verkooptopper een stuk voorzichtiger zullen zijn met het zomaar uitbrengen van een half geteste auto.
baasje Volvo NL/de/at zegt in de autoblog podcast dat ze die ellende dit keer gaan voorkomen..
For what it's worth.

• Theflying
marteltor schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:23:
[...]
baasje Volvo NL/de/at zegt in de autoblog podcast dat ze die ellende dit keer gaan voorkomen..
For what it's worth.
Heb die podcast ook gehoord. Vond wel goed dat ze er op in gingen en niet zomaar afwimpelde als een "kleinigheidje".

En het youtube filmpje waar de Volvo senior executives in de EX60 rond rijden zegt de huidige CEO (Håkan Samuelsson) tussen de regels door dat ze toch behoorlijk wat steken hebben laten vallen met de EX90 en dat ze dit met de EX60 niet laten gebeuren.

Theflying

• JustTrying
mausy5043 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:35:
Ik lees hier een heleboel wensen van mensen die klaarblijkelijk denken dat er nog grote wijzigingen in het aanbod gaan komen. Andere kleuren, andere stoffering, andere accu's.
Ik doe al weer een tijdje mee in het Volvo EV avontuur en neem maar van mij aan dat dit MY sowieso niks gaat veranderen ten opzichte van wat er op dit moment op de website staat. Het volgende MY (2028!) zal ook het aanbod nagenoeg identiek zijn. Misschien wat kleine details in het design, nieuw kleurtje; ander stofje, that's it.

Over een kleine twee weken verwacht ik dat abonnement- en private leasetarieven bekend gaan zijn. In Zweden zijn alleen de Plus P6, Plus P10 en Ultra P12 beschikbaar als abonnement met een beperkt aantal opties. We zullen zien hoe dat in NL/BE gaat zijn.
Wat ik wel erg jammer vind is dat ik de standaard 20" velg gewoon echt niet mooi vind, en er geen alternatief is op 20", daarna komt de 21" die is al iets aardiger, maar het is pas mooi met de 22" velg die op de demoauto ziet zitten, maar die zal impact hebben op het rijbereik, en veel te dure winterbanden hebben.

Zou er nog een kansje inzitten dat er nog 20"opties qua velg bijkomen of moet ik hier echt aan gaan wennen ?

• Andrehj
@JustTrying Op de XC60 is 19" (met 235/55 banden) de meest gebruikte maat.
Wat is er mis met 19" op een EX60?

Waar heb je de info over de velgen trouwens vandaan? En staat daar ook info over bandenmaten?

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 26-01-2026 21:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Franciesco
@Andrehj de Plus staat standaard op 20 inch wielen, de Ultra op 21. Of 19 inch toch ook kan weet ik niet.
De bandenmaten zijn te vinden in de prijslijst. Helaas heb ik nog geen info gezien over het effect 20 inch versus 21 inch.

Edit: link verbeterd

[ Voor 21% gewijzigd door Franciesco op 26-01-2026 22:00 ]

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

JustTrying schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Zou er nog een kansje inzitten dat er nog 20"opties qua velg bijkomen of moet ik hier echt aan gaan wennen ?
Wen er maar aan. Maar wat als je nou gewoon een extra set koopt bij de dealer?

Ik persoonlijk heb niet zoveel met velgen. Ik zie ze toch nooit. Het enige waar ik me druk over maak is dat hoe groter de maat, des te slechter het comfort en verbruik EN des te groter de kans dat ik ze een keer langs een stoeprand laat schuren. Geef mij maar 18", maar ja... Die tijd ligt ver achter ons.

[ Voor 5% gewijzigd door mausy5043 op 27-01-2026 18:20 ]

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Heeft iemand al begrepen wat het verschil is tussen de twee trekhaken? Behalve de prijs dan: 1295 vs 1495.

• Franciesco
De ene trekhaak lijkt af-fabriek, de andere achteraf (accessoire).

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:31
Zijn er mensen die ervaringen hebben met zo een gigantisch panoramadak?
ikzelf heb het nooit gehad maar in de zomer met volle zon op je hoofd lijkt me dit toch niet zo aangenaam?

• Maasluip
  • Laatst online: 04-02 13:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Elke Tesla heeft een panoramadak. Ik heb daar ook een scherm voor, dat zal voor deze Volvo ook wel gemaakt worden.

Signatures zijn voor boomers.

• marteltor
Maasluip schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:51:
Elke Tesla heeft een panoramadak. Ik heb daar ook een scherm voor, dat zal voor deze Volvo ook wel gemaakt worden.
dat scherm kan je al vinden in de brochure

• Franciesco
Volgens de prijslijst kost dat zonnescherm €296. En voor dat bedrag krijg je dan de zonwering panoramadak,
nekkussen, bagagenet en opbergtas voor laadkabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaS2DCsioshb3nLiBYnKUuf_dvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tELLoVoTo7C7qWVBA7RSr7tK.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
Franciesco schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:54:
@Andrehj de Plus staat standaard op 20 inch wielen, de Ultra op 21. Of 19 inch toch ook kan weet ik niet.
De bandenmaten zijn te vinden in de prijslijst. Helaas heb ik nog geen info gezien over het effect 20 inch versus 21 inch.

Ik heb even gekeken, en de wielen van de EX60 zijn precies 1 inch groter dan die van de XC60.
De standaard maat van de XC60 is 235/55R19 (die maat wordt veel verkocht en daarin zijn de banden goed verkrijgbaar en nog betaalbaar), terwijl de EX60 op de vooras standaard 235/55R20 heeft, en bovendien op de achteras een bredere maat (255/50R20).
Voor die combinatie moet je met een loepje zoeken naar een fatsoenlijke set all-seasons en ze zijn nog erg duur ook.
Bijzonder jammer dat Volvo hier zo'n ongebruikelijke maat heeft gekozen.

Downgraden naar 19" (met bijvoorbeeld velgen van de XC60) heeft daardoor overigens geen zin, want dan komt je op 235/60R19 (voor) en 255/55R19 (achter), en in die maat is de verkrijgbaarheid van banden nog slechter. Bovendien is de wanghoogte van de standaard 20" wielen al genoeg voor het comfort en tegen lekrijden en stoeprandschade.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Franciesco schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:52:
Volgens de prijslijst kost dat zonnescherm €296. En voor dat bedrag krijg je dan de zonwering panoramadak,
nekkussen, bagagenet en opbergtas voor laadkabel.

[Afbeelding]
Dat ziet eruit als iets wat je er los in duwt en ergens moet laten?

Divide and conquer.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:52

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Xbox Live: Miesjh NL

• Franciesco
Andrehj schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Ik heb even gekeken, en de wielen van de EX60 zijn precies 1 inch groter dan die van de XC60.
De standaard maat van de XC60 is 235/55R19 (die maat wordt veel verkocht en daarin zijn de banden goed verkrijgbaar en nog betaalbaar), terwijl de EX60 op de vooras standaard 235/55R20 heeft, en bovendien op de achteras een bredere maat (255/50R20).
Voor die combinatie moet je met een loepje zoeken naar een fatsoenlijke set all-seasons en ze zijn nog erg duur ook.

Downgraden naar 19" (met bijvoorbeeld velgen van de XC60) heeft daardoor overigens geen zin, want dan komt je op 235/60R19 (voor) en 255/55R19 (achter), en in die maat is de verkrijgbaarheid van banden nog slechter. Bovendien is de wanghoogte van de standaard 20" wielen al genoeg voor het comfort en tegen lekrijden en stoeprandschade.
Inderdaad, niet veel keuze in all season banden in de maat 235/55R20. Maar het kan best zijn dat die keuze er wel relatief spoedig komt als er vraag naar is.

Daarnaast: je kunt de EX60 op 20 inch voor €300 extra direct laten uitrusten met all season i.p.v. zomerbanden. Zie blz 22 van de eerder gelinkte prijslijst.

• Franciesco
wimpie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Ja, dat denk ik ook. Het is immers een accessoire en geen af-fabriek optie.

• Andrehj
Franciesco schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:53:
Inderdaad, niet veel keuze in all season banden in de maat 235/55R20. Maar het kan best zijn dat die keuze er wel relatief spoedig komt als er vraag naar is.

Daarnaast: je kunt de EX60 op 20 inch voor €300 extra direct laten uitrusten met all season i.p.v. zomerbanden. Zie blz 22 van de eerder gelinkte prijslijst.
Dat klopt, maar nergens staat dat dat ook op de Ultra kan, of welk merk/type all season banden je dan krijgt.

• Franciesco
Klopt, wellicht kan de Ultra ook op 20 inch geleverd worden. En daarmee ook op all season banden. T.z.t. navragen bij de dealer?

• MvdV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:30
Andrehj schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Dan leg je gewoon voor en achter 255/50/20, dat is qua omtrek gelijk aan de voorband en kan prima, alleen een haartje breder. Deze zijn te krijgen in Michelin CrossClimate 3 Sport, top band, a 300 euro per stuk. Dat is ook een normale prijs voor zulke banden.

Dat zou ook mijn gewenste configuratie zijn, die 20 inch op all seasons. Ben niet zo meer van zomer/winter sets. Rij nu 3 jaar op de Michelin CrossClimates, zou het nooit meer anders willen op mijn huidige SUV (ga overigens niet op wintersport, dan zou ik wat anders kiezen).

[ Voor 9% gewijzigd door MvdV op 28-01-2026 14:44 ]

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

wimpie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:34:
[...]

De EX30 heeft ook een groot panoramadak. Ik heb daar nooit last van gehad. De EX40 heeft een wat kleiner schuifdak. Als dat open staat heb ik vaak wel last van de zon als die net verkeerd staat, maar als het dak dicht is, heb ik nergens last van. Van passagiers op de achterbank ook nooit klachten gehad. Ik zou niet op voorhand al geld uitgeven aan zo'n scherm.

• marteltor
In de configurator staan nu ook levertijden. Gaat al snel naar 8-9 maanden.

• bosaap22
  • Laatst online: 30-01 10:27

bosaap22

Doing things I'm good at.

marteltor schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:13:
In de configurator staan nu ook levertijden. Gaat al snel naar 8-9 maanden.
Oef.... en dat is waarschijnlijk het gunstige geval als er geen vertragingen gaan ontstaan door chip tekorten. Die kans sluit ik ook niet helemaal uit.

• marteltor
bosaap22 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Oef.... en dat is waarschijnlijk het gunstige geval als er geen vertragingen gaan ontstaan door chip tekorten. Die kans sluit ik ook niet helemaal uit.
Mwa het kan ook opeens sneller gaan. Dat is zo bij de bmw IX3.

Overigens lijkt het erop dat je je linkerbeen wel goed kan strekken naast het rempedaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wd7BhP3Icyh_s3DwN5waznErXhA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/adIRvaEpAfRRT687mKCocMuP.jpg?f=user_large

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Beetje vreemd aanbod van Volvo Lease.

P10 Ultra is 78.000,-. Je krijgt 8% korting, blijft er 71.760 over. BTW er af, is het 59.305. Als ik de auto afschrijf naar 25.000 euro in 4 jaar is dat 714,- per maand.

Verzekering 100, wegenbelasting 100 en banden 100 per maand, dan zit je op 1014,-. Aanbod van Volvo lease is 1450,- 8)7 Ja, ze moeten marge maken en financieren. Aan de andere kant, afschrijven naar 25k is best agressief.

Weet niet of ze bij Volvo zelf erg zeker zijn over restwaardes.

• marteltor
Volvo Nederland heeft bij mij aangegeven dat er geen preview events in Nederland gepland zijn zoals die wel binnenkort in België er zijn. Eerste autos in showroom zouden er pas in de zomer zijn :/

• VolvoNew
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:51
Er zijn wel enkele evenementen bij Volvo ter introductie van de EX60. Via onze dealer zijn wij inmiddels aangemeld voor een bijeenkomst in april te Beesd. Tevens komen, naar verluidt, vanaf medio juli de eerste demo auto’s bij de dealers.

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:26
marteltor schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:06:
Volvo Nederland heeft bij mij aangegeven dat er geen preview events in Nederland gepland zijn zoals die wel binnenkort in België er zijn. Eerste autos in showroom zouden er pas in de zomer zijn :/
Vandaag toevallig ook bij een dealer geweest. Officieel komt de EX60 in Nederland pas in April, en proefritten zijn mogelijk vanaf Juni/Juli. Helaas.

• Finwe
malmostoso schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Vandaag toevallig ook bij een dealer geweest. Officieel komt de EX60 in Nederland pas in April, en proefritten zijn mogelijk vanaf Juni/Juli. Helaas.
Is de auto wel al te bestellen bij de dealer?

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:26
Finwe schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Dat heb ik niet gevraagd, sorry.

• jwpi
Samenvatting van een artikel in HLN (belgië) dat wat bedenkingen plaatst bij de EX60 - mijn aandachtspunt is vooral de kofferdiepte.

https://www.hln.be/mobili...gen-een-paaltje~af58761b/

De Volvo EX60 breekt met Volvo’s klassieke, praktische break-traditie en kiest opnieuw voor een SUV-achtige vorm, vooral ingegeven door de Chinese markt. Hoewel de afmetingen en koffervolume op papier indrukwekkend zijn, is de praktische bruikbaarheid minder door een korte laadvloer. Positief is dat Volvo kritiek heeft verwerkt, met onder meer een bestuurdersdisplay en het vervangen van lidar door radars.

Tegelijk zet Volvo zwaar in op software en prestaties, maar dat botst met recente kwaliteitsproblemen en mogelijk overdreven claims over snelladen, vermogen en rijbereik. Veel cijfers lijken vooral marketing.

Tot slot roept de keuze voor ‘megacasting’ zorgen op: schade kan leiden tot onherstelbaarheid, wat indruist tegen Volvo’s imago van duurzaamheid en degelijkheid. De EX60 oogt modern en indrukwekkend, maar het voordeel voor de klant blijft beperkt en het risico op teleurstelling reëel.

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Finwe schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Ja, je kan de EX60 nu pre-orderen zonder commitment en na het event in Beesd in April eventueel definitief kunnen maken of er vanaf zien.
P12 productie zou in week 51 pas moeten beginnen, dus ik ga er niet vanuit dat je die in '26 nog krijgt.

• Finwe
Saus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Ja, je kan de EX60 nu pre-orderen zonder commitment en na het event in Beesd in April eventueel definitief kunnen maken of er vanaf zien.
P12 productie zou in week 51 pas moeten beginnen, dus ik ga er niet vanuit dat je die in '26 nog krijgt.
Thanks, ga morgen eens bij de dealer kletsen. '26 hoeft niet, maar voor de wintersport in '27 zou wel mooi zijn...al lijkt me dat erg onwaarschijnlijk, er zal toch wel iets misgaan waardoor de productie wat uitloopt.

• marteltor
Saus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:27:
[...]

goede info. Meteen afspraak gemaakt voor morgenochtend. Was eigenlijk nog aan wachten op de leasetarieven, maar als het slechts gaat om een reservering dan is het een goed idee dat vast te doen, aangezien mn huidige auto officieel in juli afloopt.

• marteltor
jwpi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:11:

.

Tegelijk zet Volvo zwaar in op software en prestaties, maar dat botst met recente kwaliteitsproblemen en mogelijk overdreven claims over snelladen, vermogen en rijbereik. Veel cijfers lijken vooral marketing.

Tot slot roept de keuze voor ‘megacasting’ zorgen op: schade kan leiden tot onherstelbaarheid, wat indruist tegen Volvo’s imago van duurzaamheid en degelijkheid. De EX60 oogt modern en indrukwekkend, maar het voordeel voor de klant blijft beperkt en het risico op teleurstelling reëel.
ligt het aan mij of lijkt dit AI gegenereerd?

[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 30-01-2026 18:08 ]

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:02
[b]Andrehj in "Het grote Volvo EX60 topic"
In deze maten kan je GoodYear Vector 4-seasons Gen3 krijgen. Heb deze sinds een paar maanden onder mijn VW ID.4 liggen in 235/50R20 (voor) en 255/45R20 (achter). Erg fijne en vooral hele still banden.

• Andrehj
BB72 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:08:
In deze maten kan je GoodYear Vector 4-seasons Gen3 krijgen. Heb deze sinds een paar maanden onder mijn VW ID.4 liggen in 235/50R20 (voor) en 255/45R20 (achter). Erg fijne en vooral hele still banden.
Dat zou mooi zijn, maar volgens https://www.goodyear.eu/n...ear/all-seasons-2025.html is 235/55R20 niet verkrijgbaar.
Deze Goodyear is er dus alleen voor de achteras. :-(

• BB72
  • Laatst online: 17:02
Mijn excuses. Verkeerd gelezen inderdaad. Dan blijft er voor nu denk ik alleen Michelin Crossclimate 2 over.

Verwacht idd wel dat de "grote" merken snel in dat gat zullen springen.

[ Voor 25% gewijzigd door BB72 op 31-01-2026 00:06 ]

• jwpi
marteltor schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:08:
[...]
ligt het aan mij of lijkt dit AI gegenereerd?
Correct. Dit is een AI samenvatting van het volledige artikel dat achter een paywall zit.

• Rubenc87
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:06
jwpi schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 07:03:
[...]

Correct. Dit is een AI samenvatting van het volledige artikel dat achter een paywall zit.
Hier kan je het volledige artikel lezen:
https://archive.ph/202601...gen-een-paaltje~af58761b/

• Andrehj
BB72 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 00:05:
Mijn excuses. Verkeerd gelezen inderdaad. Dan blijft er voor nu denk ik alleen Michelin Crossclimate 2 over.
En ook nog in twee verschillende type: De 235/55R20 voor de vooras is er enkel als gewone Cross Climate 2, en die voor de achteras enkel als Cross Climate 2 SUV.
Verwacht idd wel dat de "grote" merken snel in dat gat zullen springen.
Ik vrees van niet. Voor zover ik weet is de EX60 zo'n beetje de enige Europese auto die deze gekke maten gebruikt, en dat is nog niet bepaald een volumemodel.
De omzet van bandenfabrikanten in de wielmaat van de XC60 (precies 1 inch kleiner, en bovendien gelijke maten op de voor- en achteras) is hier echt wel een factor 100 hoger, omdat veel auto's die in grote aantallen verkocht worden hierop rijden.
Vergelijk maar eens: https://www.wheel-size.com/tire/iso-metric-235-55-R-20/ met https://www.wheel-size.com/tire/iso-metric-235-55-R-19/ en kijk in welk lijstje je auto's vindt die je ook daadwerkelijk hier in Europa op straat ziet rijden. Het verschil is nogal groot...

• Andrehj
Werkelijk snelwegverbruik in winterse omstandigheden.

De ADAC heeft een verbruiksmeting van diverse EVs''s gedaan (op de rollenbank en de snelweg) in realistische winterse omstandigheden. Temperatuur rond het vriespunt en max 130 op de snelweg. Zie https://www.adac.de/rund-...im-winter-adac-test-2026/.
De Volvo EX90 AWD komt daar met de één-na-laatste plek niet bijzonder best uit (31.6 kWh/100 km). Maar als we ervan uitgaan dat de techniek van de EX60 voor een groot deel hetzelfde is als die van de EX90, kun je door het verschil in afmetingen en Cw-waarde een inschatting maken van het verbruik van de EX60 in die omstandigheden:
Cw: 0.29 (EX90) vs 0.26 (EX60)
Breedte: 1964 mm (EX90) vs 1889 mm (EX60)
Hoogte: 1744 mm(EX90) vs 1635 (EX60).
De vermenigvuldigingsfactor wordt daarmee 0.26/0.29 * 1889/1964 * 1635/1744 = 0.808.
Daarmee zou de AWD EX60 dus 0.808 * 31.6 = 25.5 kWh / 100 km verbruiken.

Dit is overigens gemeten aan de DC-laadpaal, waarbij ca 10% charging losses zouden ontstaan. Dat betekent dat er van die 25.5 kWh maar 23 kWh in de accu komen.

Dat zou voor de P10 (91 kWh bruikbaar) een maximale range van 396 km betekenen,
en voor de P12 (112 kWh bruikbaar) 487 km.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 31-01-2026 20:15 ]

• Franciesco
Interessante test, met name voor de modellen die daadwerkelijk getest zijn. Afwachten was de ex60 straks tijdens de praktijktesten gaat presteren.

• marteltor
Andrehj schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:15:
Maar als we ervan uitgaan dat de techniek van de EX60 voor een groot deel hetzelfde is als die van de EX90
Daar kan je niet vanuit gaan. EX60 staat op nieuw platform, SPA3. Tevens met nieuwe elektromotoren.

• Andrehj
marteltor schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:11:
Daar kan je niet vanuit gaan. EX60 staat op nieuw platform, SPA3. Tevens met nieuwe elektromotoren.
Het is een educated guess bij gebrek aan betere data. Of weet jij hoeveel % SPA3 efficiënter is bij winterse omstandigheden op de snelweg?

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:18
JustTrying schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:29:
Begreep dat er in april een event komt en dat je je kunt aanmelden op de site bij 'houd me op de hoogte'. Dan krijg je een uitnodiging tzt.

• marteltor
lmvoo schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Begreep dat er in april een event komt en dat je je kunt aanmelden op de site bij 'houd me op de hoogte'. Dan krijg je een uitnodiging tzt.
Dealers hebben een link naar de echte registratie pagina. De bijeenkomst voor Hedin-klanten is 14 en 15 april.
Ik vind het wel apart dat het zolang duurt, terwijl ze België deze maand al de auto te zien krijgen. Evenals in Zweden en enkele Duitse plaatsen (München, Düsseldorf).

[ Voor 17% gewijzigd door marteltor op 01-02-2026 00:22 ]

• Theflying
marteltor schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:53:
[...]
goede info. Meteen afspraak gemaakt voor morgenochtend. Was eigenlijk nog aan wachten op de leasetarieven, maar als het slechts gaat om een reservering dan is het een goed idee dat vast te doen, aangezien mn huidige auto officieel in juli afloopt.
Was je nog langs de volvo dealer geweest en ging het hier inderdaad om een reservering? Ik zit namelijk een beetje in hetzelfde dilemma dat ik de Volvo eerst wil passen of het naar wens is.

Gisteren in de Zeekr 7GT gezeten, maar met mijn lengte van 1,95 m was dit helaas een dikke no-go. De zitpositie voelde simpelweg niet passend, laat staan comfortabel of veilig. Tot zover het Europese designteam van Zeekr, dat blijkbaar vergeten is dat Europeanen gemiddeld toch wat langer zijn dan Chinezen — zeker in deze klasse auto.

Andere kanshebber is namelijk de Zeekr 7X voor mij. Gezien we de auto eerst 5 jaar zakelijk gaan rijden en wellicht daarna over nemen voor prive en hier dan weer 3-4 te rijden is de garantie van Zeekr in deze wel een plus punt.

Theflying

• marteltor
Theflying schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Was je nog langs de volvo dealer geweest en ging het hier inderdaad om een reservering? Ik zit namelijk een beetje in hetzelfde dilemma dat ik de Volvo eerst wil passen of het naar wens is.

Gisteren in de Zeekr 7GT gezeten, maar met mijn lengte van 1,95 m was dit helaas een dikke no-go. De zitpositie voelde simpelweg niet passend, laat staan comfortabel of veilig. Tot zover het Europese designteam van Zeekr, dat blijkbaar vergeten is dat Europeanen gemiddeld toch wat langer zijn dan Chinezen — zeker in deze klasse auto.

Andere kanshebber is namelijk de Zeekr 7X voor mij. Gezien we de auto eerst 5 jaar zakelijk gaan rijden en wellicht daarna over nemen voor prive en hier dan weer 3-4 te rijden is de garantie van Zeekr in deze wel een plus punt.
Ik ben inderdaad geweest. Er leek niet echt een formeel reserveringsproces te zijn. Het gaat met de manager besproken worden of dit kan.

Zeekr 7gt leek me ook fraai, maar ik ben even lang als jij, en kon amper het voorraam uit kijken.
Zeekr 7x vond ik ook heerlijk zitten. Ook achterin goede ruimte.

• marteltor
Dealer wist trouwens te melden dat hij denkt dat de prijs van de trekhaken gelijk getrokken gaat worden.
En de standaard velgen hebben waarschijnlijk verwijderbare inzet-stukken. Als je die er uit haalt ziet het natuurlijk anders uit.

• JustTrying
marteltor schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:45:
Dealer wist trouwens te melden dat hij denkt dat de prijs van de trekhaken gelijk getrokken gaat worden.
En de standaard velgen hebben waarschijnlijk verwijderbare inzet-stukken. Als je die er uit haalt ziet het natuurlijk anders uit.
Zeer benieuwd hoe dat er dan uit gaat zien en of ik de standaard 20" velg dan wel mooi kan vinden..

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

JustTrying schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:47:
[...]

Zeer benieuwd hoe dat er dan uit gaat zien en of ik de standaard 20" velg dan wel mooi kan vinden..
Zoiets denk ik:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78359262

• marteltor
Bij mij zijn de leasebedragen nu bekend, en het is een dikke tegenvaller.
Een P6 Plus zonder enige optie komt op 1086 euro per maand, terwijl een BMW IX3 50 op 1018 euro komt. En een Mercedes-Benz GLC GLC 400 4MATIC Business Solution Luxury op 1014 euro.

Kijk niet naar het absolute bedrag, want dat is toch lastig vergelijken, maar het feit is dus wel dat bij mij de simpelste EX60 qua leasebedrag duurder is dan de IX3 met een dikke motor en de Mercedes GLC EQ met dikke motor en business luxury pakket.

[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 03-02-2026 09:42 ]

• uwedp
  • Laatst online: 03-02 15:13
Is dit in Belgie? Lijkt mij inderdaad aan de hoge kant.

• marteltor
uwedp schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:46:
Is dit in Belgie? Lijkt mij inderdaad aan de hoge kant.
Nederland. Kijk niet naar de absolute bedragen. Het gaat me om de vergelijking tussen de EX60, IX3 en GLC.

• RangedNeedles
  • Niet online
marteltor schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:39:
Een P6 Plus zonder enige optie komt op 1086 euro per maand, terwijl een BMW IX3 50 op 1018 euro komt. En een Mercedes-Benz GLC GLC 400 4MATIC Business Solution Luxury op 1014 euro.

Kijk niet naar het absolute bedrag, want dat is toch lastig vergelijken, maar het feit is dus wel dat bij mij de simpelste EX60 qua leasebedrag duurder is dan de IX3 met een dikke motor en de Mercedes GLC EQ met dikke motor en business luxury pakket.
Jammer wel, maar misschien trekt het zichzelf nog wel recht op termijn. Misschien willen de leasebedrijven zich niet opnieuw branden aan een potentiële EX90 en even de kat uit de boom kijken. Als later blijkt dat de EX60 gewoon degelijk gebouwd is en de vraag hoog genoeg ligt, kan de prijs misschien wel dalen.

En, even heel subjectief, maar wil je nu echt een veertien-in-een-dozijn iX3 rijden met die lelijke smoel, of, in het geval van Mercedes, in een ultrafuturistisch interieur zitten waar haast overal waar je kijkt een scherm zit en de ventilatieroosters licht geven?

• marteltor
RangedNeedles schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Jammer wel, maar misschien trekt het zichzelf nog wel recht op termijn. Misschien willen de leasebedrijven zich niet opnieuw branden aan een potentiële EX90 en even de kat uit de boom kijken. Als later blijkt dat de EX60 gewoon degelijk gebouwd is en de vraag hoog genoeg ligt, kan de prijs misschien wel dalen.

En, even heel subjectief, maar wil je nu echt een veertien-in-een-dozijn iX3 rijden met die lelijke smoel, of, in het geval van Mercedes, in een ultrafuturistisch interieur zitten waar haast overal waar je kijkt een scherm zit en de ventilatieroosters licht geven?
Dat zou heel goed kunnen. Het verrast me wel, want juist bij de EX60 had ik een scherp leasebedrag verwacht, aangezien de XC60 de bestverkopende Volvo is.

Wat betreft looks; je kan veel zeggen over de IX3 maar veertien in een dozijn vind ik hem niet. Juist vrij opvallend. Daarnaast zijn de rijkwaliteiten inmiddels wel bewezen in tal van reviews (waarbij de EX60 ook vast prima is maar wel meer onzeker), dus ik denk dat de EX60 het lastig krijgt op de leasemarkt als mijn leasemaatschappij representatief is...

• lmvoo
Andrehj schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Het is een educated guess bij gebrek aan betere data. Of weet jij hoeveel % SPA3 efficiënter is bij winterse omstandigheden op de snelweg?
Ze hebben iig een range calculator op de site gezet. https://www.volvocars.com...atureIndex=6&climate=true

• lmvoo
Welke leasemij dan? Er zijn er meerdere, en die maken allemaal eigen berekeningen.

• lmvoo
marteltor schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:21:
[...]

Dealers hebben een link naar de echte registratie pagina. De bijeenkomst voor Hedin-klanten is 14 en 15 april.
Ik vind het wel apart dat het zolang duurt, terwijl ze België deze maand al de auto te zien krijgen. Evenals in Zweden en enkele Duitse plaatsen (München, Düsseldorf).
Ik ga in België even kijken deze week. Denk dat de auto's die ze hebben preproductie zijn en ze verdeeld worden over de landen en tijd.

• Andrehj
Interessant!
Die is nog wat negatiever dan ik zelf had berekend. De ADAC test ging over een autobahnrit van München naar Berlijn bij 0 graden.
Ik heb de calculator dus op 10% gemengd en 90% snelweg gezet.
Dan komt de P10 op 363 en de P12 op 453 km, terwijl ik hiervoor 396 en 487 had ingeschat op basis van de cijfers van de EX90.

Edit: Volgens de ADAC had de EX90 AWD een werkelijke range van 360 km. Dat haal ik ook uit de calculator als je die instelt op 21% gemengd en 79% snelweg.
Hetzelfde rijprofiel met een EX60 geeft voor de P10 373 km, en de P12 465 km. Toch aardig dicht bij mijn initiële schatting van 396 en 487 km.

• lmvoo
Goeie inschatting inderdaad! 450 km is wel netjes en bruikbaar voor lange afstandritten op tempo.
Opvallend: de WLTP van de EX60 is vanaf 14,7 kWh/100 km. Dat is nog lager dan van de EX30, lol.

• Andrehj
@lmvoo Die 14.7 is van de P6. Qua vermogen voldoet die prima, maar die heeft een (wat mij betreft) veel te kleine range. Je wilt dus minimaal de P10 (WLTP 15.7) of de P12 (WLTP 16.0).

• Zilversmid
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-02 15:28

Zilversmid

KIA EV6 AWD GT-Line

Ik heb net even de iX3 50 vergeleken met de EX60 P10 en beiden qua opties vrijwel gelijk uitgerust.
De P10 is dan € 12 p.m. duurder, terwijl de BMW in fiscale waarde duidelijk duurder is.
Dus... Ja, de BMW wordt gezien als meer waardevast door de leasemaatschappij, maar ik kies toch de Volvo omdat beiden passen in mijn lease-budget en dan (naast de looks en het vertrouwen in beide merken) alleen de bijtelling nog van belang is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAJ88ax4UGRIHTCaEmtK5ALVKyQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DUzfNdYq3oJst7vlGr7OpAF0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvDI5YXLI64F-wdTm4jyEib1fmA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sHPjP2AgPqTSMIKoQLrhtmZH.png?f=user_large

• marteltor
Andrehj schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:45:
@lmvoo Die 14.7 is van de P6. Qua vermogen voldoet die prima, maar die heeft een (wat mij betreft) veel te kleine range. Je wilt dus minimaal de P10 (WLTP 15.7) of de P12 (WLTP 16.0).
P6 of P10 scheelt toch maar 40km wltp? En dat is dan ook nog papier - op snelweg waarschijnlijk eerder maar 20km.

• marteltor
Zilversmid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb net even de iX3 50 vergeleken met de EX60 P10 en beiden qua opties vrijwel gelijk uitgerust.
De P10 is dan € 12 p.m. duurder, terwijl de BMW in fiscale waarde duidelijk duurder is.
Dus... Ja, de BMW wordt gezien als meer waardevast door de leasemaatschappij, maar ik kies toch de Volvo omdat beiden passen in mijn lease-budget en dan (naast de looks en het vertrouwen in beide merken) alleen de bijtelling nog van belang is!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik snap je. Mijn situatie is anders. Wat betreft leaseautos is mijn werkgever vrij schraal. Ik zit niet eens in de laagste categorie (juist wat hoger) maar met mn budget valt net een Mercedes glb EQ business solution luxury in budget (zonder enige optie). En dan moet ik nog een bepaald percentage van leasebedrag als eigen bijdrage betalen.
Een IX3 50 is kaal al 100 euro boven budget en een kale ex60 p6 nog duurder. Dus voor mij is leasebedrag ook belangrijk en dan valt de ex60 helaas erg tegen. Ik had me er al op ingesteld dat dit de nieuwe leaseauto zou worden :(

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 03-02-2026 15:02 ]

• Andrehj
marteltor schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:55:
P6 of P10 scheelt toch maar 40km wltp? En dat is dan ook nog papier - op snelweg waarschijnlijk eerder maar 20km.
Dat klopt. Ik bedoelde ook eigenlijk de (toekomstige) P8, met achterwielaandrijving en een grote accu.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:30
Andrehj schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:09:
[...]

Dat klopt. Ik bedoelde ook eigenlijk de (toekomstige) P8, met achterwielaandrijving en een grote accu.
Het is niet omdat jij een P8 bedacht hebt, dat Volvo die ook gaat aanbieden!

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Andrehj
guido66 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:22:
Het is niet omdat jij een P8 bedacht hebt, dat Volvo die ook gaat aanbieden!
We zullen zien.... ;)

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:39
Vandaag ook mijn lease calculator er even op los gelaten (alphabet). Ex60 plus p6 op het oog met als optie pilot assist en kleurtje. Komt incl brandstof 🙈 op 1286,- op 30000/48mnd uit. Dit past sowieso in mijn budget het is alleen even door rekenen incl de bijtelling.

Want ga sowieso flink meer betalen tegenover de huidige Enyaq.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• JustTrying
Voor wie er nog in Stockholm komt binnenkort : YouTube: Volvo EX60 Electric. Stockholm 28 January 2026

wel grappige walkaround van een P10, uiteraard ook weer op 22"...
Pagina: 1 2 Laatste