• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-01 15:02
Amdwarrior schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:37:
Uuuhhh uhhh geen wapens voor Oekraïne uuhhh dan is er vrede :X
Feitelijk misschien wel juist. Als Rusland de Oekraïne volledig kan inlijven, dan is die oorlog inderdaad snel gedaan. Maar of je moet toegeven aan dergelijke agressie is vers twee. En het schept een precedent dat je profijt kan halen uit landjepik. Daarom vind ik de "speciale militaire operatie" (exact dezelfde woorden die Putin gebruikte) in Venezuela ook zo fout. Helemaal omdat het hoogstwaarschijnlijk enkel om grondstoffen gaat en niet om drugs en/of het ondemocratische bewind.

Agressie vanuit Rusland is voor FcD volledig terecht. Die vinden dat de NAVO teveel opgeschoven is naar Rusland en daarmee de oorlog uitgelokt hebben.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
BugBoy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Kan je eens één (of meer) voorbeelden noemen waar hij feitelijk foutieve informatie geeft?
https://x.com/raymondmens/status/1916954819182416263
"FOX News is allang niet meer de populistische, rechtse uitdager van de macht. Inmiddels is het Amerika’s grootste nieuwszender, en dat moet de nieuwste reclamespot onderstrepen."
Hij omgeeft het zoals iedere propagandist met een half feit: ze zijn inderdaad niet meer de uitdager van de macht. De rest klopt daarentegen totaal niet omdat:

https://www.ft.com/conten...2b-42b6-9053-ef613016ae93
https://www.vox.com/2019/...propaganda-tom-rosenstiel
https://www.newyorker.com...-the-fox-news-white-house
https://www.theatlantic.c...ion-lawsuit-trump/673132/
https://edition.cnn.com/b...-trial-verdict/index.html
https://edition.cnn.com/2...fox-news-reliable-sources
https://www.tandfonline.c...080/10584609.2018.1477532

Nee, hier zitten inderdaad geen rechtsere bronnen tussen, omdat realiteit feiten cognitieve bias dat niet toestaat.

Hoewel ik nu het risico loop dat je aan het sealionen bent wil ik je ook best even meenemen door een willekeurig artikel op de site van Fox News voor een virtueel bloedbad omdat het niet beter zal zijn dan een gemiddelde post op Twitter X, maar dan kunnen we de discussie wel beter even verplaatsen naar bijvoorbeeld dit topic.

Anders nog iets?

Dat zit wel Schnorr.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:22
Fox News (Media Bias Fact Check)
What is the Bias of Fox News?
Overall, we rate Fox News right-biased based on editorial positions that align with the right and Questionable due to the promotion of state propaganda, conspiracy theories, pseudoscience, the use of poor sources, and numerous false claims and failed fact checks. While straight news reporting from beat reporters is generally fact-based and accurate, it is typically overshadowed by propagandistic opinions, which earns them a Low factual rating. (7/19/2016) Updated (M. Huitsing 09/26/2025)

Source: https://www.foxnews.com/

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:36
BugBoy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:27:
[...]

Dat is niet enkel bij rechtse personen. Dat gebeurt ook aan de linkerkant. Het is veel makkelijker om kritiek te hebben op mensen waar je het niet mee eens bent.

Raymond Mens vertelt soms ook vanuit het perspectief van een doorsnee Amerikaan. Dat is een ander perspectief dan de onze. Je moet gewoon verschillende kanten horen om een beeld te vormen. Ik luister heel graag naar Bernard Hammelburg (BNR).
Er zijn voldoende media die gewoon een normatief kader hebben. Echter ontbreekt dat aan de rechterzijde. Het aanhoren van een bak gelegenheidsargumenten heeft geen meerwaarde om beide kanten aan te horen. Er is nauwelijks tot geen fatsoenlijk rechts nieuws of media, die nog samenhangende argumenten kunnen brengen.

Ik heb van ALLE rechtse media uit ten treuren moeten horen dat Trump een vrede levende man is en dat hij de enige is die nog nooit een oorlog gestart is ten opzichte van alle oorlogzuchtige democraten en gematigde republikeinen.

Ik heb van ALLE rechtse Amerikaanse media uit ten treuren moeten horen dat Jeffrey Epstein de duivel is en dat enige associate met Jeffrey Epstein je een pedofiel maakt. En dat Trump de enige is die het misbruik schandaal bloot kan leggen en dat super super belangrijk is want misbruik is super erg.

Allebei prima meningen, maar dat betekent wel dat je nu op geen enkele mogelijkheid nog achter Trump kan staan. En dat doen ze doodleuk wel, met een volgende batterij gelegenheidsargumenten. Conclusie is dat de meningen die zij verkondigen niet steekhoudend zijn.

Ik heb volg voldoende rechtse media om door de onzin aan die zijde te prikken. En de pogingen van dat nieuwsprogramma waar Wierd Duk ook vaak aanschuift liggen in dezelfde richting. Wellicht dat deze Amerika deskundige wel af en toe verstandige dingen zegt, maar dan zie ik hem vanzelf wel bij nieuwsuur verschijnen.

Geen naamsverbasteringen graag.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 08-01-2026 20:17 ]

• BugBoy
Kan ik inderdaad niets tegenin brengen :) Fox News niet als rechts populistische bestempelen is inderdaad redelijk ver van de feiten... Het is jammer dat er geen relevante objectieve media in de VS is.
Hoewel ik nu het risico loop dat je aan het sealionen bent wil ik je ook best even meenemen door een willekeurig artikel op de site van Fox News voor een virtueel bloedbad omdat het niet beter zal zijn dan een gemiddelde post op Twitter X, maar dan kunnen we de discussie wel beter even verplaatsen naar bijvoorbeeld dit topic. Anders nog iets?
Lees bovenstaande alinea nog even door en vraag jezelf even af of je toon uitnodigd toen het voeren van een redelijke discussie.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Stukfruit
  • Niet online
BugBoy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:27:
[...]

Kan ik inderdaad niets tegenin brengen :) Fox News niet als rechts populistische bestempelen is inderdaad redelijk ver van de feiten... Het is jammer dat er geen relevante objectieve media in de VS is.
Qua uitzendwerk zijn er pogingen gedaan (bv. NPR, PBS), maar als ik het me goed herinner worden die helaas ook aangevallen door de huidige administratie.
Lees bovenstaande alinea nog even door en vraag jezelf even af of je toon uitnodigd toen het voeren van een redelijke discussie.
Het leek even de verkeerde kant op te gaan, maar als je Fox News niet als feitelijk betrouwbaar beschouwt dan hebben we inderdaad een beginpunt om te praten :)

Maar zo kun je denk ik, helaas, ook wel een beetje nagaan hoe vaak het ondertussen fout gaat qua reacties van mensen uit de propagandistische / propaganda-volgende hoek die hun inbreng komen doneren :/ (niet per se of alleen op GoT).

Op een gegeven moment wordt het vervelend om weer te moeten lezen (en bewijzen) dat iemand iets een mening vindt terwijl bv. het tegendeel te bewijzen is door simpelweg naar buiten te kijken. In dit geval: mea culpa!

Dat zit wel Schnorr.

• BugBoy
HEY_DUDE schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:12:
Er zijn voldoende media die gewoon een normatief kader hebben.
Dat media aansluiten bij jouw narratief wil niet zeggen dat ze niet biased zijn. Ik kijk regelmatig CNN, MSNBC en die zijn ook erg gekleurd.
Ik heb van ALLE rechtse Amerikaanse media uit ten treuren moeten horen dat Jeffrey Epstein de duivel is en dat enige associate met Jeffrey Epstein je een pedofiel maakt. En dat Trump de enige is die het misbruik schandaal bloot kan leggen en dat super super belangrijk is want misbruik is super erg.
Het hele Epstein verhaal stinkt aan alle kanten. Zowel voor democraten als republikeinen is dat een hoofdpijndossier. Beide kanten hadden het liever onder het tapijt geveegd.

De rechtse media vindt dat de mentale gezondheid van Biden door de "linkse" media in de VS volledig is doodgezwegen (kan ik ze niet ongelijk in geven). In de VS is er gewoon geen media die objectief is. Ik zit ook meer in het democratische gedachtegoed, maar enkel de rechterkant betichten van een eenzijdig beeld vind ik kortzichtig.

De inval van Venezuela kan je op twee manieren bekijken. Goed dat er een dictator weg is en verschrikkelijk dat ook "onze" bondgenoot het internationaal recht aan zijn laars lapt. Als het echt was te doen om het feit dat Maduro niet de rechtmatige leider is van het land en met geweld die positie heeft behouden, dan was ik er wat milder in geweest. Maar het draait voor 99% om grondstoffen (en wellicht als bliksemafleider voor ellende in eigen land), dus dat maakt het erg wrang. Uiteindelijk schieten de Venezolanen er waarschijnlijk niets mee op.
Allebei prima meningen, maar dat betekent wel dat je nu op geen enkele mogelijkheid nog achter Trump kan staan.
Ik volg Raymond Mens niet dagelijks, maar ik heb nu niet het idee dat hij fan van Trump is. Hij heeft wel voorspeld dat Trump zou winnen, maar dat is meer gebaseerd op het VS sentiment dat hij blijkbaar beter aanvoelde dan veel anderen. Hij gaf aan dat vrijwel elke Amerikaan die anti-abortus is op Trump zou stemmen. Hij kan doen wat hij wil, maar enkel vanwege dat standpunt blijven ze op hem stemmen. Dat wil niet meteen zeggen dat hij fan is van het Trump gedachtegoed. Onderaan de streep verdient hij er lekker aan, want door de strapatsen van Trump kan hij vaak aanschuiven. Sowieso begrijp ik niet hoe je als gay fan kan zijn van Trump.

Overigens begrijp ik wel dat het veel Amerikanen allemaal geen moer kan schelen. Die hopen gewoon op lagere prijzen aan de pomp en in de supermarkt om rond te komen. Ik kom regelmatig in de VS (Californië) en het is bizar wat de prijzen daar zijn. Als je 2 banen moet nemen om rond te komen, dan zal het je een worst zijn wat er in het buitenland gebeurd. Brandstof is wellicht iets goedkoper dan bij ons, maar afhankelijkheid van de auto en afstanden zijn veel groter. Helaas blijken het bij Trump enkel bij beloftes te blijven. Wellicht dat brandstofprijzen -op termijn- zullen zakken, vanwege "drill, baby, drill". Helaas voor het klimaat en milieu wat minder aantrekkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door BugBoy op 06-01-2026 23:54 ]

• BugBoy
Rechts-geörienteerd zijn wil niet direct zeggen dat je desinformatie verspreid. Dat FOX dat wel doet ben ik overigens met je eens.

Je geeft overigens aan "Source: https://www.foxnews.com". Dat is niet de bron van je artikel, maar een website die grotendeels door 1 persoon lijkt te worden gerund. Ondanks dat ik het grotendeels eens ben met wat hier staat over FOX zou ik het nu niet als betrouwbare bron willen aanmerken.

[ Voor 30% gewijzigd door BugBoy op 07-01-2026 00:00 ]

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03:25
BugBoy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:55:
[...]
Rechts-geörienteerd zijn wil niet direct zeggen dat je desinformatie verspreid. Dat FOX dat wel doet ben ik overigens met je eens.

Je geeft overigens aan "Source: https://www.foxnews.com". Dat is niet de bron van je artikel, maar een website die grotendeels door 1 persoon lijkt te worden gerund. Ondanks dat ik het grotendeels eens ben met wat hier staat over FOX zou ik het nu niet als betrouwbare bron willen aanmerken.
Het stukje met "Source: ..." is onderdeel van de quote, niet de bron van de quote (dat is de hyperlink boven de quote). Zie onderaan het artikel waar de quote uit is gehaald, daar staat het er ook bij. ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De ware motieven voor de inval in Venezuela komen nu naar boven:
Venezuela draagt 30 tot 50 miljoen vaten gesanctioneerde olie over aan de Verenigde Staten. Dat schrijft de Amerikaanse president Donald Trump op Truth Social. De Venezolaanse 'interim-autoriteiten' zouden akkoord zijn met de overdracht.

Zaterdag namen Amerikaanse commando's de Venezolaanse leider Nicolás Maduro gevangen en voerden hem mee naar de Verenigde Staten.
,,Deze olie zal tegen de marktprijs worden verkocht en dat geld zal door mij, als president van de Verenigde Staten van Amerika, worden beheerd om ervoor te zorgen dat het ten goede komt aan de bevolking van Venezuela en de Verenigde Staten!", aldus Trump.

Het Witte Huis organiseert vrijdag een bijeenkomst in het Oval Office met topfunctionarissen van oliemaatschappijen over Venezuela. Vertegenwoordigers van onder meer Exxon, Chevron en ConocoPhillips worden verwacht aanwezig te zijn, evenals Trump, minister van Energie Chris Wright en minister van Binnenlandse Zaken Doug Burgum, aldus persbureau Bloomberg op basis van twee bronnen.
AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...lie-over-aan-vs~a0365817/)

Maar nee hoor het ing niet om de olie. Echt niet. Het ging om het helpen van de Venezulaanse bevolking uit de goedheid van zijn hart. Echt waar!

Virussen? Scan ze hier!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:18
ManiacsHouse schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
[Afbeelding]
Deze knakker (ben zijn naam kwijt :') maar heb hem al vaker complete bullshit horen uitkramen omtrent Trump) zat bij 'Nieuws van de dag' samen met Moszkowicz even te verkondigen dat het allemaal wel kan wat Trump flikt. Krijgen dit soort programma's en types betaald door bepaalde clubs? Lijkt wel of ik naar Fox News zat te kijken. Wat een pulp zeg.
Dat Programma is ook wel een van de meest fout rechtse programma's wat op tv mag worden uitgezonden. ON is er af en toe niets bij. Ik hoor daar geregeld allerlei onzin geponeerd worden als waarheid. Mijn vrouw kijkt er naar, ik vind het gruwelijk.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:25
wildhagen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 03:03:
De ware motieven voor de inval in Venezuela komen nu naar boven:

[...]

[...]

AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...lie-over-aan-vs~a0365817/)

Maar nee hoor het ing niet om de olie. Echt niet. Het ging om het helpen van de Venezulaanse bevolking uit de goedheid van zijn hart. Echt waar!
Let ook op de opmerking dat de opbrengst van de olie ook ten goede komt aan de Venezolaanse bevolking (uiteraard een leugen, maar dat even terzijde). Dat is het haakje waar (rechtse) media dan weer hun goedpraterij aan op kunnen hangen.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:17
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, US heeft toch nog voldoende olie in de grond zitten? En dan riep de Dhr, Trump ook nog “Drill drill drill”.

Mensen bij hun naam noemen aub.

[ Voor 21% gewijzigd door darkrain op 07-01-2026 08:38 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:37
waarom zelf moeite doen het op te pompen als je het gewoon kan jatten van een ander land?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
tiswat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:06:
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, US heeft toch nog voldoende olie in de grond zitten? En dan riep de Dhr. Trump ook nog “Drill drill drill”.
Dat is een ander type olie. de olie uit Venezuela is dikker en kan door de raffinaderijen in Texas (oa) beter worden verwerkt dan de eigen dunne olie.

Canada is nu de grootste leverancier van die dikke olie aan Amerika en nu ze Venezuela hebben kunnen ze Canada wat makkelijker onder druk zetten bij de komende tariefonderhandelingen

https://www.bbc.com/news/articles/cpwnx5v2v8ro

"Canada's largest export is oil, the vast majority of which is sold to the US. The seizure of Venezuela's leader has fuelled concerns Canada could lose its biggest customer, and leverage in trade talks with Donald Trump."

[ Voor 5% gewijzigd door darkrain op 07-01-2026 08:38 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Standeman
  • Laatst online: 09:49

Standeman

Prutser 1e klasse

tiswat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:06:
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, US heeft toch nog voldoende olie in de grond zitten? En dan riep de Dhr. Trump ook nog “Drill drill drill”.
Waarom zou je je eigen voorraad gebruiken als je eerst die van een ander kan opvreten?

[ Voor 4% gewijzigd door darkrain op 07-01-2026 08:38 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• HEY_DUDE
BugBoy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:50:
[...]

Dat media aansluiten bij jouw narratief wil niet zeggen dat ze niet biased zijn. Ik kijk regelmatig CNN, MSNBC en die zijn ook erg gekleurd.

[...]
Het gaat me niet om narratief maar het gebrek aan EEN normatief kader. Welke ook niet de mijne hoeft te zijn. Ik zal het nogmaals illustreren hieronder.
Het hele Epstein verhaal stinkt aan alle kanten. Zowel voor democraten als republikeinen is dat een hoofdpijndossier. Beide kanten hadden het liever onder het tapijt geveegd.
Deze laat ik even liggen omdat dit geen onderbouwde claim is. En meer in de complot hoek zit.
De rechtse media vindt dat de mentale gezondheid van Biden door de "linkse" media in de VS volledig is doodgezwegen (kan ik ze niet ongelijk in geven).
Wat is er dan doodgezwegen?

En ook hier als je binnen je kader de gezondheid van de president precair vind dan moet je je nu ook opwinden over Trump die zichtbaar oud en bont en blauw op het podium staat. Ook hier is dat hele gezondheidsklachten verhaal rondom Biden een gelegenheidsargument. En het is vrij makkelijk aan te tonen dat het geen onderdeel is van een normatief kader.
In de VS is er gewoon geen media die objectief is. Ik zit ook meer in het democratische gedachtegoed, maar enkel de rechterkant betichten van een eenzijdig beeld vind ik kortzichtig.
Het is vooral de rechte kant.
De inval van Venezuela kan je op twee manieren bekijken. Goed dat er een dictator weg is en verschrikkelijk dat ook "onze" bondgenoot het internationaal recht aan zijn laars lapt. Als het echt was te doen om het feit dat Maduro niet de rechtmatige leider is van het land en met geweld die positie heeft behouden, dan was ik er wat milder in geweest. Maar het draait voor 99% om grondstoffen (en wellicht als bliksemafleider voor ellende in eigen land), dus dat maakt het erg wrang. Uiteindelijk schieten de Venezolanen er waarschijnlijk niets mee op.
Ook hier lopen er allerlei zaken door elkaar. Het argument dat Maduro een verschrikkelijke dictator die zich bezig houdt met drugshandel wordt hier ook als gelegenheidsargument aangehaald door de rechtse media. Een zelfde sujet uit Honduras heeft een generaal pardon gekregen van Trump. Hoe duidelijk wil je het gebrek aan normatief kader hebben?
[...]

Ik volg Raymond Mens niet dagelijks, maar ik heb nu niet het idee dat hij fan van Trump is. Hij heeft wel voorspeld dat Trump zou winnen, maar dat is meer gebaseerd op het VS sentiment dat hij blijkbaar beter aanvoelde dan veel anderen. Hij gaf aan dat vrijwel elke Amerikaan die anti-abortus is op Trump zou stemmen. Hij kan doen wat hij wil, maar enkel vanwege dat standpunt blijven ze op hem stemmen. Dat wil niet meteen zeggen dat hij fan is van het Trump gedachtegoed. Onderaan de streep verdient hij er lekker aan, want door de strapatsen van Trump kan hij vaak aanschuiven. Sowieso begrijp ik niet hoe je als gay fan kan zijn van Trump.
Nogmaals als hij verstandige dingen roept zie ik hem vanzelf wel bij conforme media verschijnen en niet alleen in toneelstukjes dat nieuws imiteert.
Overigens begrijp ik wel dat het veel Amerikanen allemaal geen moer kan schelen. Die hopen gewoon op lagere prijzen aan de pomp en in de supermarkt om rond te komen. Ik kom regelmatig in de VS (Californië) en het is bizar wat de prijzen daar zijn. Als je 2 banen moet nemen om rond te komen, dan zal het je een worst zijn wat er in het buitenland gebeurd. Brandstof is wellicht iets goedkoper dan bij ons, maar afhankelijkheid van de auto en afstanden zijn veel groter. Helaas blijken het bij Trump enkel bij beloftes te blijven. Wellicht dat brandstofprijzen -op termijn- zullen zakken, vanwege "drill, baby, drill". Helaas voor het klimaat en milieu wat minder aantrekkelijk.
De inflatie was ook zo’n gelegenheidsargument. Dat was even hoog onder Biden (voornamelijk door het monetaire COVID beleid van Trump) en is daarna goeddeelsherstelt.

De boodschap dat het allemaal geen moer uitmaakt is koren op de molen van autocraten. Het is een belangrijke voedingsbodem, iets wat je niet moet gaan cultiveren. Dit zit volledig in het draaiboek van accelarationisme van autocraten.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Trump heeft een obsessie met grondstoffen en “deals”, dus die is gefixeerd op het economische aspect want dat is alles wat ie snapt, maar uiteindelijk komt dit vooral uit de koker van Rubio die controle over Venezuela ziet als een manier om het Cubaanse regime te verzwakken. Controle over Venezuela is niet meer dan een eerste stap naar de val van Cuba. En als dat je doel is dan moet je Trump een wortel voorhouden om zijn steun te krijgen. En die wortel is olie.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:13
Toch knap dat je een hele rits bronnen oplepelt die niets, maar dan ook niets, met het citaat van doen hebben. Een nieuwszender kan tegelijkertijd een propagandakanaal zijn; kijk naar Al Jazeera bijvoorbeeld.

Fox News is feitelijk het grootste nieuwsbedrijf en dan kan je nog 100 bronnen de ether ingooien dat het nieuws dat ze leveren kut is, dat maakt ze niet opeens geen nieuwsbedrijf. MVV is ook niet opeens geen voetbalclub meer omdat ze er niets van bakken.

Je merkt trouwens ook dat je nooit de podcast van Mens luistert, want hij is geregeld kritisch op Fox.

Hier in Villamedia ook bijvoorbeeld:
En bij Ongehoord Nederland ziet Mens een andere parallel met de VS: “Ze verkopen opinie als nieuws. Dat doet Fox News ook. En CNN vervalt hier ook vaak in. Mensen denken dat ze naar het nieuws kijken, maar ze kijken in feite naar een opinieprogramma.

[ Voor 16% gewijzigd door Marrtijn op 07-01-2026 09:27 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
Het plan om de oliemaatschappijen verplicht te laten investeren in Venezuela is gedoemd te mislukken. Waarom zouden zij dat doen, met het risico dat in de toekomst opnieuw overgegaan wordt tot onteigening?

https://www.iex.nl/Nieuws...om-schulden-te-innen.aspx

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:23
mv_ak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:22:
Het plan om de oliemaatschappijen verplicht te laten investeren in Venezuela is gedoemd te mislukken. Waarom zouden zij dat doen, met het risico dat in de toekomst opnieuw overgegaan wordt tot onteigening?

https://www.iex.nl/Nieuws...om-schulden-te-innen.aspx
Het is sowieso wel bijzonder dat een land wat zo'n hekel heeft aan communisme en socialisme een president kiest die eigenlijk alles wil doen wat in communistische en socialistische landen gebeurt. Het feti alleen als dat een president zegt dat hij winkelprijzen gaat verlagen is behoorlijk socialistisch. En als oliemaatschappijen nu niet naar hem luisteren zou nationaliseren zomaar een optie kunnen zijn. En maga blijft gewoon applaudiseren.

• HEY_DUDE
Marrtijn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Toch knap dat je een hele rits bronnen oplepelt die niets, maar dan ook niets, met het citaat van doen hebben. Een nieuwszender kan tegelijkertijd een propagandakanaal zijn; kijk naar Al Jazeera bijvoorbeeld.

Fox News is feitelijk het grootste nieuwsbedrijf en dan kan je nog 100 bronnen de ether ingooien dat het nieuws dat ze leveren kut is, dat maakt ze niet opeens geen nieuwsbedrijf. MVV is ook niet opeens geen voetbalclub meer omdat ze er niets van bakken.

Je merkt trouwens ook dat je nooit de podcast van Mens luistert, want hij is geregeld kritisch op Fox.

[...]
FoxNews claimt zelf in rechtszaken geen nieuwsbedrijf te zijn maar entertainment te bieden.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@R_Zwart net als de subsidie voor boeren en het nationaliseren van buitenland.

Probleem met 'hier en nu' is dat je niet moet kijken naar wat mensen zeggen, maar naar wat ze doen. De MAGA aanhang is zo anti socialistisch dat ze er socialistisch van worden, omdat ze niet eens weten wat het betekent. En net als elke nationaal socialist is hij heel erg specifiek in z'n socialisme ;)

Wat @HEY_DUDE zegt: hoewel ze hun voorwaarden zowaar nog vager hebben gemaakt brengen ze vooral een mix aan opinie, nieuws en entertainment zonder specifiek te zeggen wat wanneer en zonder redactionele verantwoording. Maargoed, het blijft spelen met woorden vooral om te voorkomen dat ze verantwoording hoeven af te leggen.

[ Voor 22% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-01-2026 09:33 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

HEY_DUDE schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:12:
Er zijn voldoende media die gewoon een normatief kader hebben. Echter ontbreekt dat aan de rechterzijde. Het aanhoren van een bak gelegenheidsargumenten heeft geen meerwaarde om beide kanten aan te horen. Er is nauwelijks tot geen fatsoenlijk rechts nieuws of media, die nog samenhangende argumenten kunnen brengen.
Wat dat betreft vond ik die grafiekjes over bombardementen in het M.O een aantal jaartjes terug altijd wel veelzeggend:
Democraten waren bij wijze van spreken 80-20 tegen bombardementen onder Obama en 80-20 onder Trump. Republikeinen waren 80-20 tegen onder Obama en 80-20 voor onder Trump.
Dat zegt voor mij echt alles.

Dit dus.

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

Toch knap dat je een hele rits bronnen oplepelt die niets, maar dan ook niets, met het citaat van doen hebben.
Klopt, er staat dat ze laten zien hoe en waarom Fox News geen betrouwbaar kanaal is. Iets anders dan wat jij hier schrijft.
Een nieuwszender kan tegelijkertijd een propagandakanaal zijn; kijk naar Al Jazeera bijvoorbeeld.

Waarom lijkt je niet te zien dat ik het een half feit noem in m'n reactie? Dat heeft een reden.
Je merkt trouwens ook dat je nooit de podcast van Mens luistert
Fout.
want hij is geregeld kritisch op Fox.

Je verkoopt hier een stroman. Dat hij ook "kritisch" zou zijn maakt de resterende uitspraken van hem niet minder vervelend.

Hij zegt in die quote van Twitter nog steeds dat Fox News "allang niet meer de populistische, rechtse uitdager van de macht" en een "nieuwszender" is.

[ Voor 8% gewijzigd door Stukfruit op 07-01-2026 10:31 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:13
Stukfruit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Hij zegt in die quote van Twitter nog steeds dat Fox News "allang niet meer de populistische, rechtse uitdager van de macht" en een "nieuwszender" is.
Fox was jarenlang de schopper tegen de democratische regering maar nu belt de president van de Verenigde Staten van Amerika hoogstpersoonlijk in bij Fox, waardoor ze de scoops eerder hebben dan andere media.

dan ben je toch ook gewoon de nieuwszender en geen uitdager van de macht meer? Ik kan er bij mijn hoofd niet bij dat je dit probeert te ontkennen.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Marrtijn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:04:

Fox was jarenlang de schopper tegen de democratische regering maar nu belt de president van de Verenigde Staten van Amerika hoogstpersoonlijk in bij Fox, waardoor ze de scoops eerder hebben dan andere media.

dan ben je toch ook gewoon de nieuwszender en geen uitdager van de macht meer? Ik kan er bij mijn hoofd niet bij dat je dit probeert te ontkennen.
Volgens mij is Fox nu het propaganda kanaal van Trump en trawanten. En eerder ook, dus Fox is niet veranderd, Ze hebben nu een regering waar ze het wel mee eens zijn/die hen voordelig uitkomt.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Bvanham schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:04:
[...]

Dat Programma is ook wel een van de meest fout rechtse programma's wat op tv mag worden uitgezonden. ON is er af en toe niets bij. Ik hoor daar geregeld allerlei onzin geponeerd worden als waarheid. Mijn vrouw kijkt er naar, ik vind het gruwelijk.
*knip*, dit is niet de HK.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 07-01-2026 14:12 ]

• squashedraven
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 34% gewijzigd door NMH op 07-01-2026 14:12 ]

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Stukfruit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Dat eerste klopt ook:
Ze zijn nu de populistische, rechtse ondersteuner van de macht...
Een nieuwszender kan ik ze niet noemen...

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 07-01-2026 14:12 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
[...]

[...]
offtopic:
In dat laatste stukje is hij dus juist NIET kritisch op Fox, maar probeert hij opzichtig om Fox gelijk te schakelen aan CNN... alsof je beweert dat de NOS ook wel eens gekleurd nieuws brengt, en dat daarom Omroep Nederland even serieus genomen moet worden als de NOS, dat ze even neutraal zijn.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Modbreak:Graag de focus terug naar het topic (Amerikaanse aanvallen op Venezuela) en weg van de discussie over FOX, dat is hier offtopic. Dank voor medewerking.

[ Voor 11% gewijzigd door darkrain op 07-01-2026 11:24 ]

Tweakers Discord

• P-Rock
downtime schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:19:
Trump heeft een obsessie met grondstoffen en “deals”, dus die is gefixeerd op het economische aspect want dat is alles wat ie snapt,
Welnee. Het is meermaals gebleken dat Trump echt de ballen snapt van economische en financiële zaken. Zelfverrijking over de ruggen van anderen is het enige waar de man goed in is.

Het beeld dat Trump een gewiekste zakenman en dealmaker zou zijn is mede ontstaan door het bij elkaar gelogen boek Art of the Deal en zijn deelname aan The Apprentice.

• R_Zwart

[ Voor 84% gewijzigd door NMH op 07-01-2026 14:12 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:18
P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Welnee. Het is meermaals gebleken dat Trump echt de ballen snapt van economische en financiële zaken. Zelfverrijking over de ruggen van anderen is het enige waar de man goed in is.

Het beeld dat Trump een gewiekste zakenman en dealmaker zou zijn is mede ontstaan door het bij elkaar gelogen boek Art of the Deal en zijn deelname aan The Apprentice.
Economie snappen ? Een man die 5 casino's failliet laat gaan ? hij kan alleen maar als een kraai of ekster alles jatten wat glimt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb niet gezegd dat Trump gewiekst is. Zolang ie spreekt over 2-3000% daling van prijzen van medicijnen, een niveau van wiskunde waarvoor een twaalfjarige zich zou schamen, zal niemand denken dat hij een gewiekste zakenman is. Maar de essentie, meer olie oppompen leidt (in theorie) tot lagere prijzen aan de pomp, dat snapt ie wel.

• BugBoy
-offtopic-

[ Voor 99% gewijzigd door BugBoy op 07-01-2026 13:32 ]

• BugBoy
-offtopic-

[ Voor 98% gewijzigd door BugBoy op 07-01-2026 13:32 ]

• BugBoy
-offtopic-

[ Voor 97% gewijzigd door BugBoy op 07-01-2026 13:32 ]

• BugBoy
-offtopic-

[ Voor 98% gewijzigd door BugBoy op 07-01-2026 13:33 ]

• HEY_DUDE
Je snapt het punt niet. Je kan prima bezorgd zijn over Biden en zijn mentale capaciteiten en bezorgd zijn over Trump zijn mentale capaciteiten en gezondheidstoestand.

Echter reduceert rechts dit tot gelegenheidsargumenten door wel de gezondheid van Biden breed uit te meten (in tegenstelling tot wat jij claimt was dit voortdurend in het nieuws zowel op CNN als FOX bijv.) en vervolgens niet thuis geven als Trump ook oud vermoeid en bont en blauw op het podium staat. Dat maakt het een gelegenheidsargument.

De conforme media besteden ook maar beperkt aandacht aan de gezondheidstoestand van zowel Biden als Trump. En hebben niet zoals Fox News aanhoudende headlines met "sleepy Joe" en nu "Trump shows strength" . Dat maakt het gelegenheidsargumenten. En maakt ook dat het weinig zinvol is om je van die media te bedienen, want als het erop neer komt is het onderliggende idee direct duidelijk "Might makes right"

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

De Amerikanen proberen de olietanker in te nemen die al weken op de vlucht is uit Venezuela. De ondertussen onder de Russische vlag varende Marinera (voorheen Bella) zou binnenkort vanuit de Russische marine een escorte krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHWjfLwcmDWRtrEFVMqOfr5fkV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16jJN0qxskU9ZaEqnhpbiaRq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT27MBl013O7JFCuHRKF3_fYLzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncv8gfniKc1poeMBvdCGdZhf.jpg?f=fotoalbum_tile
De Russische marine lijkt te laat te zijn.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• P-Rock
Ik denk niet dat de Russen dit over hun kant laten gaan. dit kan ernstige consequenties hebben voor Trump.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat kan Rusland doen dan? Volgens mij niet zoveel..

Zal er wat aan boord zijn van dat schip anders dan olie dat niet in de handen mag vallen van de VS.. ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• squashedraven
dit is eigenlijk niks meer en niks minder als ordinaire piraterij.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het schip heeft een koerswijziging gemaakt richting Ierland / Verenigd Koninkrijk. Het zou mij niks verbazen dat het schip nu door de Amerikanen is overgenomen. Of dit is weer een nieuwe afleidingsmanoeuvre.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:49:
Ik denk niet dat de Russen dit over hun kant laten gaan. dit kan ernstige consequenties hebben voor Trump.
Wat zouden de Russen eraan kunnen doen? Een boze brief sturen?

• P-Rock
Glashelder schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:52:
Wat kan Rusland doen dan? Volgens mij niet zoveel..

Zal er wat aan boord zijn van dat schip anders dan olie dat niet in de handen mag vallen van de VS.. ?
De Russen kunnen hun hackersactiviteiten nu richten op Amerika ipv Europa. We hebben allemaal gezien dat ze daar erg bedreven in zijn.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Er zou een Russische onderzeeer onderweg zijn naar de Bella, die nu in de buurt van IJsland komt.
https://www.theguardian.c...fleet-tanker-us-sanctions

De NYT heeft er 3 op de korrel en er wordt gesteld dat deze 3 inmiddels onder de vlag van Rusland varen.
https://www.nytimes.com/2...s-venezuela-blockade.html

Als Trump daar toch achteraan blijft gaan, dan is het geen incident meer richting Rusland. Kan me niet voorstellen dat Putin daar erg blij mee zal zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door gustaveau op 07-01-2026 14:09 . Reden: NYT toegevoegd ]

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:52:
dit is eigenlijk niks meer en niks minder als ordinaire piraterij.
Hoezo? Denk eerder dat ze een piraten- cq smokkelboot op het vizier hebben en die enteren. Niets nieuws onder de zon.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

De Amerikaanse actie was inderdaad succesvol. De Russen zijn er te laat bij.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
P-Rock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:56:
[...]
De Russen kunnen hun hackersactiviteiten nu richten op Amerika ipv Europa. We hebben allemaal gezien dat ze daar erg bedreven in zijn.
Desinformatie troll farms. De vraag voor de Russen is of ze liever de EU uit elkaar zien worden gedreven of Trump vervangen (ik vermoed het eerste).

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-01 00:53
Caelorum schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Desinformatie troll farms. De vraag voor de Russen is of ze liever de EU uit elkaar zien worden gedreven of Trump vervangen (ik vermoed het eerste).
Interessant is dat dit nu weer een tegenslag is voor de Russen na de doorbraak gisteren van de coalition of the willing inzake Oekraïne. Poetin zal met deze gebeurtenissen absoluut niet blij zijn.

Ik ben benieuwd welke rare sprongen ze gaan maken de komende tijd.

• R_Zwart
Caelorum schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Inderdaad. Een sterk blok naast de deur is veel te gevaarlijk. 27 losse landjes kunnen ze wel aan. En zolang Trump president is hebben ze de VS al in hun zak.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
Toch even de definitie van piraterij gecontroleerd:

Wikipedia: Piraterij (zeeroverij)

Formeel valt het er niet onder .. omdat het niet een prive schip was vanuit waar de overname gestart was

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
Yakolev schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:13:

[X]
"MIJN olie!" (en het leidt ook weer lekker af van Epstein ;) )

• squashedraven
duvekot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:24:
Toch even de definitie van piraterij gecontroleerd:

Wikipedia: Piraterij (zeeroverij)

Formeel valt het er niet onder .. omdat het niet een prive schip was vanuit waar de overname gestart was
Beetje WIC praktijken dus (en hoe het in andere landen zoals portugal en spanje ook maar heette)

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:51
Yakolev schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:13:
Amerika zegt via X (aldus AD):
‘Het schip werd in de Noord-Atlantische Oceaan in beslag genomen op grond van een bevelschrift uitgegeven door een Amerikaanse federale rechtbank,
Is zo'n bevelschrift inderdaad geldig in internationale wateren? Mag dit dus?

Edit: BBC meldt net dat er een 2e schip is geënterd:
US military says it seized second Venezuela-linked oil tanker in Caribbeanpublished at 15:35
15:35Breaking

The US has seized a second oil tanker, this time in the Caribbean sea, according to the US Southern Command.

The vessel, a "stateless, sanctioned dark fleet motor tanker", was apprehended in a pre-dawn operation, the military adds.

"The interdicted vessel, M/T Sophia, was operating in international waters and conducting illicit activities in the Caribbean Sea," the US military says in a statement. "The US Coast Guard is escorting M/T Sophia to the US for final disposition."

[ Voor 41% gewijzigd door martwoutnl op 07-01-2026 15:47 ]

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 02:07

ManiacsHouse

Scheisse!

martwoutnl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Amerika zegt via X (aldus AD):

[...]

Is zo'n bevelschrift inderdaad geldig in internationale wateren? Mag dit dus?

Edit: BBC meldt net dat er een 2e schip is geënterd:

[...]
Euhm... Pardon?
Britse vliegtuigen helpen bij Amerikaanse inbeslagname van olietanker
Vliegtuigen van de Britse luchtmacht (RAF) zijn betrokken bij de Amerikaanse operatie op zee om een aan Venezuela gelinkte olietanker te enteren en in beslag te nemen. Dat meldt de Britse krant The i Paper.

Naast de inzet van vliegtuigen mochten de Amerikanen ook gebruikmaken van Britse marinebases. De Britse regering zou op de hoogte zijn van de operatie, schrijft de krant.
Lekker dan.

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 02:07

ManiacsHouse

Scheisse!

Ging wat mis met posten :?

[ Voor 95% gewijzigd door ManiacsHouse op 07-01-2026 15:53 ]

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:22
“Remember, for all of those big NATO fans, they were at 2% GDP, and most weren’t paying their bills, UNTIL I CAME ALONG. The USA was, foolishly, paying for them! I, respectfully, got them to 5% GDP, AND THEY PAY, immediately. Everyone said that couldn’t be done, but it could, because, beyond all else, they are all my friends. Without my involvement, Russia would have ALL OF UKRAINE right now. Remember, also, I single-handedly ENDED 8 WARS, and Norway, a NATO Member, foolishly chose not to give me the Noble Peace Prize. But that doesn’t matter! What does matter is that I saved Millions of Lives. RUSSIA AND CHINA HAVE ZERO FEAR OF NATO WITHOUT THE UNITED STATES, AND I DOUBT NATO WOULD BE THERE FOR US IF WE REALLY NEEDED THEM. EVERYONE IS LUCKY THAT I REBUILT OUR MILITARY IN MY FIRST TERM, AND CONTINUE TO DO SO. We will always be there for NATO, even if they won’t be there for us. The only Nation that China and Russia fear and respect is the DJT REBUILT U.S.A. MAKE AMERICA GREAT AGAIN!!! President DJT”
[via the Guardian]

Helemaal van het padje af...

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:06

Zewatanejo

Fine Thanks!

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-01 16:29
b_g_e schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:24:
[...]

[via the Guardian]

Wow, dit is zo unhinged dat ik niet kan geloven dat het echt is. WTF.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ManiacsHouse schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Euhm... Pardon?

[...]

Lekker dan.
Dat de RAF helpt bij het stoppen van een Russische schaduwvloot tanker is niet heel erg verrassend toch?
Het zal mogelijk ook al 1 van de schepen zijn waar vanuit de UK al sancties tegen golden?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
[...]

[via the Guardian]

Tering.... je moet dit ff in gedachten met zo'n jaren 30 overspannen stem met Duits accent die zwetend door een Neumann microfoon staat te schreeuwen nalezen...

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:54

3raser

⚜️ Premium member

[...]

[via the Guardian]

Wel fijn dat hij blijkbaar onherroepelijk de NAVO steunt.

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

YakuzA schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Dat de RAF helpt bij het stoppen van een Russische schaduwvloot tanker is niet heel erg verrassend toch?
Het zal mogelijk ook al 1 van de schepen zijn waar vanuit de UK al sancties tegen golden?
Ja en het werkt Rusland tegen, dus dat is altijd goed.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:03
Normaal zou je dit wel zeggen ja. En ik ben helmaal voor om putin en cohorten tegen te werken.

Alleen zo stellig als dat we hier nu blij mee moeten zijn weet ik zo net nog niet.

Net of je de ene dictator help om de andere tegen te werken. Maar goed zo is het leven anno 2026 nu eenmaal geworden.

<knip> geen memes in dit topic a.u.b., deze hebben we eerder weggehaald dus we zullen 1 lijn moeten trekken. beleid

[ Voor 46% gewijzigd door darkrain op 07-01-2026 20:29 ]

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:38

BeaM-R

Powerrrrr

[...]

[via the Guardian]

Noble Prize |:(

Daarnaast is NAVO artikel 5 één keer ingeroepen, en wel door Amerika zelf na de aanslagen van 9/11. Daarna hebben vele NAVO landen Amerika gesteund en hulp verstrekt in Afghanistan middels troepen en materieel om Al Qaida en de Taliban aan te pakken. Onder andere Nederland, stuurden special forces en andere eenheden. Daarnaast boden NAVO-partners ondersteuning bij de beveiliging van het Amerikaanse luchtruim en kritieke infrastructuur.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• R_Zwart
Avalaxy schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Wow, dit is zo unhinged dat ik niet kan geloven dat het echt is. WTF.
En dan te bedenken dat wij in ons parlement een flink aantal aanhangers van Trump hebben zitten.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R_Zwart schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:50:
[...]

En dan te bedenken dat wij in ons parlement een flink aantal aanhangers van Trump hebben zitten.
En anders in de rest van Europa wel...

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Edgenumber schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:33:
Normaal zou je dit wel zeggen ja. En ik ben helmaal voor om putin en cohorten tegen te werken.

Alleen zo stellig als dat we hier nu blij mee moeten zijn weet ik zo net nog niet.

Net of je de ene dictator help om de andere tegen te werken. Maar goed zo is het leven anno 2026 nu eenmaal geworden.

[mbr]<knip> geen memes in dit topic a.u.b., deze hebben we eerder weggehaald dus we zullen 1 lijn moeten trekken. [/mbr]beleid
Zolang die hyenas elkaar wat gaan lopen bijten is het prima.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• BugBoy
gustaveau schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:02:
Er zou een Russische onderzeeer onderweg zijn naar de Bella, die nu in de buurt van IJsland komt.
Voor Trump een extra reden om aanspraak te maken op Groenland, want van daaruit kan je IJsland beter in de gaten houden. Krijg je straks het verhaal dat Denemarken dat niet goed heeft gedaan en dat daarom de VS er "recht" op heeft...

• BugBoy
[...]
Dat gejank om het niet krijgen van de Nobel prijs voor de Vrede is misschien nog wel het meest treurig. Gelukkig nog wel de FIFA poedelprijs voor de vrede. 8)

• duvekot
De New York Times heeft een artikel over wat de US op dit moment al zou kunnen doen op Groenland onder de huidige overeenkomsten die ze al hebben met Denemarken en Groenland:
Buy Greenland? Take It? Why? An Old Pact Already Gives Trump a Free Hand.
Under a little-known Cold War agreement, the United States already enjoys sweeping military access in Greenland. Right now, the United States has one base in a very remote corner of the island. But the agreement allows it to “construct, install, maintain, and operate” military bases across Greenland, “house personnel” and “control landings, takeoffs, anchorages, moorings, movements, and operation of ships, aircraft, and waterborne craft.”

It was signed in 1951 by the United States and Denmark, which colonized Greenland more than 300 years ago and still controls some of its affairs.
Als je de details wil weten:
Defense of Greenland: Agreement Between the United States and the Kingdom of Denmark, April 27, 1951(1)

En deze is aangepast in 2004:
According to the 2004 amendment, the United States is supposed to consult with Denmark and Greenland before it makes “any significant changes” in its military operations on the island. The 2004 amendment, which was signed by Gen. Colin L. Powell, who was then the secretary of state, explicitly recognizes Greenland as “an equal part of the Kingdom of Denmark.”
Maar als ze bang zijn voor Chinese en Russische boten dan kunnen ze daar dus al prima een nieuwe basis opzetten om die beter in de gaten te houden.

Of willen ze toch wat anders hebben 🤔...

Maar Rubio gaat blijkbaar volgende week weer eens praten met de Denen:
Rubio will meet with Danes next week as Trump administration warns Greenland — again

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
BugBoy schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:56:
[...]

Voor Trump een extra reden om aanspraak te maken op Groenland, want van daaruit kan je IJsland beter in de gaten houden. Krijg je straks het verhaal dat Denemarken dat niet goed heeft gedaan en dat daarom de VS er "recht" op heeft...
Die redenatie mogen de niet intrappen. Om internationale wateren in de gaten te houden heb je fregatten, satellieten, onderzeeërs en spionagevliegtuigen nodig. En misschien een basis in de regio voor logistiek.

Niet eigendom van een onbegaanbare en besneeuwd land meer dan duizend km verderop.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trump heeft gisteravond gezegd dat hij verwacht dat de VS Venezuela nog jarenlang zal besturen en olie uit de enorme reservers in het land zal blijven winnen. Dat schrijft The New York Times. "De tijd zal het leren", zei hij, toen hem werd gevraagd hoe lang de regering direct toezicht op het Zuid-Amerikaanse land zal blijven eisen. Hij verwacht in ieder geval dat het langer dan een jaar zal zijn.

"We gaan het [Venezuela, red.] op een zeer winstgevende manier herbouwen", zei Trump. "We gaan olie gebruiken en we gaan olie winnen. We gaan de olieprijzen omlaag brengen en we gaan geld geven aan Venezuela, wat het hard nodig heeft."
AD Liveblog (https://www.nu.nl/buitenl...renlang-zal-besturen.html

Het bronartikel zit helaas achter een paywall: https://www.nytimes.com/2...-interview-venezuela.html

Het wordt steeds duidelijker dat de VS voorlopig Venezuela als hun bezit danwel als een kolonie ziet.

Virussen? Scan ze hier!

• duvekot
Fixed that for you:
Trump Says U.S. Oversight of Venezuela Could Last for Years
abonnees van de NRC hebben een jaar lang gratis toegang tot de NY Times btw.

Dit is een eerste artikel van verschillende die er aan gaan komen nu Trump twee uur lang met de NY Times heeft gesproken.

Trump Sits Down With Times Reporters for Two-Hour Interview
During a nearly two-hour conversation with the Times reporters Zolan Kanno-Youngs, Tyler Pager, Katie Rogers and David E. Sanger, the president talked about subjects including the fatal ICE shooting in Minneapolis, immigration, the U.S. strategy toward Venezuela, the Russia-Ukraine war, Greenland and NATO, his health, and his plans for further White House renovations.
Maar die passen waarschijnlijk beter in:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

duvekot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:20:

Of willen ze toch wat anders hebben 🤔...
Als je denkt dat het om grondstoffen gaat... Dat duurt nog jaren voordat die economisch verantwoord uit de grond gehaald kunnen worden.

Waar het Trump echt om gaat is zijn nalatenschap. Hij wil in het rijtje van die negentiende eeuwse presidenten die, middels Lousiana Purchase of de Alaska Purchase, het territorium van de VS flink uitgebreid hebben.
Dat is ook waarom de Golf van Mexico met alle geweld de Golf van Amerika moest worden want hij wil zijn stempel op de kaart van de VS zetten. En het inlijven van Canada en/of Groenland zou hem, in zijn ogen, een van de grootheden uit de Amerikaanse geschiedenis maken.

En dat maakt het ook gevaarlijk. Dit is niet een plan voor de lange termijn wat hij aan zijn opvolgers over zal laten. Die annexatie van Canada en/of Groenland moet tijdens deze ambtstermijn gebeuren.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

downtime schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Als je denkt dat het om grondstoffen gaat... Dat duurt nog jaren voordat die economisch verantwoord uit de grond gehaald kunnen worden.

Waar het Trump echt om gaat is zijn nalatenschap. Hij wil in het rijtje van die negentiende eeuwse presidenten die, middels Lousiana Purchase of de Alaska Purchase, het territorium van de VS flink uitgebreid hebben.
Dat is ook waarom de Golf van Mexico met alle geweld de Golf van Amerika moest worden want hij wil zijn stempel op de kaart van de VS zetten. En het inlijven van Canada en/of Groenland zou hem, in zijn ogen, een van de grootheden uit de Amerikaanse geschiedenis maken.

En dat maakt het ook gevaarlijk. Dit is niet een plan voor de lange termijn wat hij aan zijn opvolgers over zal laten. Die annexatie van Canada en/of Groenland moet tijdens deze ambtstermijn gebeuren.
Niet 'Hij' en ik wil dat even benadrukken. Trump voert een agenda uit van een Amerikaanse elite. Als ik zeg het Amerikaanse imperium dan maak ik geen grap. Dit is de nieuwe eeuw van kolonialisme, Amerikaans kolonialisme. Trump is gewoon de hamer die wordt gebruikt om het te beginnen. De enige glooiing in de plannen zijn de Democraten die waarschijnlijk deze agenda niet steunen. Ik denk dat het nog heel lang gaat duren voordat Venezuela zijn vrijheid terug krijgt en nog heel lang een kolonie van de VS zal blijven.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Niet 'Hij' en ik wil dat even benadrukken. Trump voert een agenda uit van een Amerikaanse elite.
Zelfs Trump kan meerdere dingen tegelijk doen. Hij heeft zijn eigen doelen, die om zelfverrijking en zijn persoonlijkheidscultus draaien, en hij voert beleid van anderen uit. Gaat prima samen.

• Zwelgje
  • Nu online
[...]

Exact dit! de man zit in 'real estate' en doet alles voor zichzelf en niet voor Amerika, de wereld of de mensen in venezuela. alles draait om hem en is in zijn belang

A wise man's life is based around fuck you

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Exact en daarom is het ook duidelijk dat dit op de korte termijn gaat gebeuren. Het begon met Venuzuela, Nu is het Groenland en Colombia, Mexico en Canada zijn ook beurt. Als er geen "deal" gemaakt kan worden wordt het gewoon geannexeerd.

De Canadezen lijken wel wakker, maar in Europa lijkt men het nog niet echt te geloven. Het is nu echt tijd dat hier in de komende weken op geanticipeerd wordt, ook militair. Anders is het simpelweg te laat en gebeurd het "gewoon".

Kom nu net dit artikel tegen van Nieuwsuur. Ik denk een goede analyse en het lezen zeker waard om onze awareness eens wat op te schroeven.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2597364-trump-breekt-met-wereldorde-die-vs-zelf-heeft-opgebouwd

[ Voor 10% gewijzigd door Zewatanejo op 08-01-2026 11:58 ]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

downtime schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Zelfs Trump kan meerdere dingen tegelijk doen. Hij heeft zijn eigen doelen, die om zelfverrijking en zijn persoonlijkheidscultus draaien, en hij voert beleid van anderen uit. Gaat prima samen.
Arguably, ja. Maar alhoewel zelfverrijking en een 'legacy' ongetwijfeld Trumps doel zijn is het plan met Venezuela niet uit zijn eigen hoed. Groenland en Cuba ook niet. Dat komt van de mensen achter hem. Hij vind dat best want hij is zelf ook voor Amerikaans exceptionalism.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:06:
[...]

AD Liveblog (https://www.nu.nl/buitenl...renlang-zal-besturen.html

Het bronartikel zit helaas achter een paywall: https://www.nytimes.com/2...-interview-venezuela.html

Het wordt steeds duidelijker dat de VS voorlopig Venezuela als hun bezit danwel als een kolonie ziet.
Niet iedereen is even happig om te investeren in Venezuela gezien de grilligheid van Trump:
“No one wants to go in there when a random fucking tweet can change the entire foreign policy of the country,” one private equity investor who specialises in energy told the FT.

Onderliggend doel van de olie lijkt te zijn om de olieprijzen (in ieder geval in de VS) omlaag te krijgen, om zodoende meer binnenlandse steun te krijgen.
Van https://www.theguardian.c...umer-price-to-50-a-barrel

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:49
Zewatanejo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Exact en daarom is het ook duidelijk dat dit op de korte termijn gaat gebeuren. Het begon met Venuzuela, Nu is het Groenland en Colombia, Mexico en Canada zijn ook beurt. Als er geen "deal" gemaakt kan worden wordt het gewoon geannexeerd.

De Canadezen lijken wel wakker, maar in Europa lijkt men het nog niet echt te geloven. Het is nu echt tijd dat hier in de komende weken op geanticipeerd wordt, ook militair. Anders is het simpelweg te laat en gebeurd het "gewoon".

Kom nu net dit artikel tegen van Nieuwsuur. Ik denk een goede analyse en het lezen zeker waard om onze awareness eens wat op te schroeven.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2597364-trump-breekt-met-wereldorde-die-vs-zelf-heeft-opgebouwd
Dus China mag staatshoofden in Azië ontvoeren omdat daar ook Amerikaanse invloeden zitten zoals militaire velden en troepen? En vervolgens terecht stellen in Beijing?

De 'analysten' en woordkeuzes zijn bijzonder bias. Het doet klinken alsof Trump zo is geworden, omdat China zo is. Bijzondere woordkeuzes, want zo ver ik weet spreekt China heel anders over een wereldvrede dan dat Amerika dat doet. En wat zij doen in 'hun' zee is behoorlijk mild vs. Wat Amerika doet maar ieder zijn ding. Europa zit vast aan deze oude alliantie maar ik denk het is handig om op onze eigen pootjes te gaan staan binnenkort.

[ Voor 15% gewijzigd door Hexxagon op 08-01-2026 15:41 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik lees dit op NU.nl:
Senaat VS berispt Trump over Venezuela

De Amerikaanse Senaat heeft een belangrijke stap gezet om een resolutie aan te nemen die Trump verbiedt verdere militaire acties tegen Venezuela te ondernemen zonder toestemming van het Congres. Dit maakt de weg vrij voor verdere behandeling in de Senaat, die uit 100 leden bestaat.

De stemming eindigde met 52 stemmen voor en 47 tegen, waarbij een aantal Republikeinen samen met alle Democraten voor de resolutie stemde. Eerdere pogingen om soortgelijke resoluties aan te nemen werden vorig jaar geblokkeerd door Trump-loyale Republikeinen.
En nu? Wat gaan ze nog meer verder behandelen in de Senaat/wat kunnen ze nog meer doen behalve berispen?

• duvekot
Wispe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:11:
Ik lees dit op NU.nl:
[...]
En nu? Wat gaan ze nog meer verder behandelen in de Senaat/wat kunnen ze nog meer doen behalve berispen?
Ze moeten eerst ook nog eea aannamen in het huis van afgevaardigden, dan moeten er nog een op elkaar afgestemd voorstel komen, en als die ook aangenomen wordt dan moet Trump hem nog ondertekenen. Weigert hij dat te doen (een veto) dan moeten er 66 senatoren gevonden worden om dat Veto ongedaan te maken.

Maar het is iig een belangrijk signaal.
(Zie ook [ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II )
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste