Veel mensen maken op vakantie kennis met een land en dan ziet het er heel anders uit.DropjesLover schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:44:
[...]
Ik ken meerdere Hongaren die hierheen kwamen voor werk, maar nu ook voor geen goud terug zouden willen naar hun land onder deze regering (en de jaren hierna puinruimen)...
Nederlanders die er heen zouden willen zouden ook rap terug komen.
Nog meer dan van die idealisten die naar een klein dorpje in Italië verhuizen.
Nieuwsuur heeft net als ik een andere analyseHelixes schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Sorry, maar ik denk dat je je daarin vergist. ExxonMobil schijnt al weer een tijdje te praten over het hervatten van verschillende projecten in Rusland.
Om ExxonMobil - naar mijn bescheiden mening de minst scrupuleuze super-major - er maar eens even bij te pakken. Die maken een dikke 30 miljard dollar winst (!) per jaar. Ze zijn daar experts in het maken van kosten-batenanalyses, en gewogen risico's en dat soort dingen - en men is zeker niet vies van een avontuurtje. Bovendien, en dat zal Trump best aanstaan, zijn het meesters in het schapen van politieke condities die gunstig voor hen zijn.
Dus nee. Ik verwacht dat er wel een paar oliemaatschappijen te porren zijn voor deze missie. Helaas, voeg ik daar aan toe - want over het algemeen wordt de situatie daar bepaald niet beter van.
https://nos.nl/nieuwsuur/...jft-voorlopig-in-de-grond"Amerikaanse oliebedrijven krabben zich wel drie keer achter de oren voordat ze hier heel beperkt een beetje in gaan investeren."
*knip*, graag geen memes/cartoons etc.
[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 05-01-2026 19:38 ]
Dat klopt niet. Er was idd een gerucht dat ze in Rusland was .. maar tussen de ontvoering van Maduro en haar publieke optreden in Venezuela zat te weinig tijd om ook nog terug te kunnen vliegen.Auredium schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:46:
De VP was in Rusland toen het gebeurde dus je kunt er donder op zeggen dat ze met Poetin besproken heeft wat het beste kan worden gedaan.
En er werd ook niet echt gevlogen rond het tijdstip van de aanval of daarna.
Dus dat gerucht klopte niet.
Ondertussen in Manhattan:
Maduro pleads not guilty to federal drug trafficking charges
Edit: dd volgende zitting is pas weer op 17 Maart.
Maduro pleads not guilty to federal drug trafficking charges
En dat was het begin .. dit gaat nog jaren en jaren duren.Nicolás Maduro, the former Venezuelan president whom U.S. forces toppled, on Monday pleaded not guilty to federal drug trafficking charges in a Manhattan courtroom.
“I’m innocent. I am not guilty. I am a decent man, the president of my country,” Maduro told a judge, according to The Associated Press.
Edit: dd volgende zitting is pas weer op 17 Maart.
[ Voor 4% gewijzigd door duvekot op 05-01-2026 19:57 . Reden: Volgende zitting datum toegevoegd ]
Een oud-collega van mij gaat emigreren naar Hongarije en is er helemaal lyrisch over. "Orban zorgt goed voor zijn volk, beter nog dan Nederland doet, want wij zijn ook geen democratie meer blabla". Helemaal in een bubbel, al is hij er niet actief mee bezig verder.DropjesLover schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:44:
Nederlanders die er heen zouden willen zouden ook rap terug komen.
Nog meer dan van die idealisten die naar een klein dorpje in Italië verhuizen.
[ Voor 4% gewijzigd door FunkyTrip op 05-01-2026 20:12 ]
Dit dus.
Het klimaat is zo te lezen helemaal de klos, dus indirect onze toekomst ook hiermee.HEY_DUDE schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:39:
[...]
Nieuwsuur heeft net als ik een andere analyse
[...]
https://nos.nl/nieuwsuur/...jft-voorlopig-in-de-grond
Het lijkt me meer een afleiding van Trump van de Epstein-files en andere zaken die om hem spelen. Het is vrij gek dat je hier zoveel in moet investeren (leger-kosten en beveiliging lijkt me nog niet eens meegenomen?), om er uiteindelijk iets van winst op te maken. Het voelt een beetje zoals Putin die ook maar UA binnenvalt, met het verschil dat de VS ook nog onze bondgenoot is (de EU roept nu dat de dictator daar gelukkig weg is..).
Datzelfde gevoel heb ik dus ook bij Groenland. Het klinkt allemaal zo leuk op papier, maar dat is niet in een keer winstgevend. Het geeft je wel ontzettend veel macht, en wij kunnen toch niets gaan doen. We verliezen het binnen één dag van de VS.
Heb het hier wel vaker gezegd, maar een aanval op een van je bondgenoten? Surely someone will stop him.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Wie dan? Het Congress is ook niet op de hoogte gesteld inzake de ontvoering van Maduro.Gunner schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:24:
Heb het hier wel vaker gezegd, maar een aanval op een van je bondgenoten? Surely someone will stop him.
En we weten al hoe ze daar in het Witte Huis denken over de EU.
Iemand met nog een greintje verstand in zijn hoofd.Trishul schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:27:
[...]
Wie dan? Het Congress is ook niet op de hoogte gesteld inzake de ontvoering van Maduro.
En we weten al hoe ze daar in het Witte Huis denken over de EU.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Wie dan? We hebben in WOII gezien wat kan gebeuren als iemand zo krachtig is.Gunner schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:24:
De VS is zo sterk, daar kunnen we echt niets tegen doen, en dat weet Trump maar al te goed.
Zijn die er dan nog?Gunner schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:27:
[...]
Iemand met nog een greintje verstand in zijn hoofd.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Russische praktijken in Amerika: Een demonstrant die tegen het kidnappen van Maduro is wordt zonder pardon midden in interview met een tv-zender in de boeien geslagen en afgevoerd.
Eens en laat ik er aan toevoegen dat mijn vergelijking heel onhandig is.Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:46:
[...]
Mwa, laten we niet overdrijven, Poetin heeft met Oekraine hetzelfde geprobeerd, het kan alleen niet zo goed uitvoeren als de VS. Toen is het maar gaan doen wat nog kon: vechten zoals in WO1. Laten we niet vergeten dat Poetin niet pas in Oekraine is begonnen met zich misdragen, Syrie, Tsjetsjenie would like a word.
Maar mijn argument is dat Poetin meer respect voor wet en regel van zijn land heeft heeft dan Trump voor Amerika. Poetin heeft de Duma (Russische lager huis) wel bij het besluit betrokken.
In dat(!) opzicht lijkt Trump in elk geval meer een dictator dan Poetin.
Nogmaals, het is niet de meest handig vergelijking. De vergelijking was vooral bedoeld om het extreme gedrag van Trump in verhouding te zetten.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
We hebben dan wel direct een soort van start van WO3 tenzij Europa helemaal niks doet. Maar Europa/Denemarken gaat echt wel reageren. Met sancties, want militair durven ze niet.HollowGamer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:30:
[...]
Wie dan? We hebben in WOII gezien wat kan gebeuren als iemand zo krachtig is.
De VS is zo sterk, daar kunnen we echt niets tegen doen, en dat weet Trump maar al te goed.
En dan doet Amerika de tech-service-kraan dicht en wellicht de LPG kraan ook. En dan loopt hier alles vast. Ongekende tijden.
Dit dus.
Arrested for obstructing a roadway... Met een kutsmoes dus. De repressie gaat steeds gekkere vormen aannemen daar.P-Rock schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:09:
Russische praktijken in Amerika: Een demonstrant die tegen het kidnappen van Maduro is wordt zonder pardon midden in interview met een tv-zender in de boeien geslagen en afgevoerd.
[YouTube: Organizer arrested in Grand Rapids following protest in response to U.S. attack in Venezuela]
De realiteit is dat we militair gezien gewoon weinig kunnen. Het is net als Dutchbat in Srebrenica. Verdedigen staat gelijk aan zelfmoord en een dode heeft geen trots.FunkyTrip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:28:
[...]
We hebben dan wel direct een soort van start van WO3 tenzij Europa helemaal niks doet. Maar Europa/Denemarken gaat echt wel reageren. Met sancties, want militair durven ze niet.
En dan doet Amerika de tech-service-kraan dicht en wellicht de LPG kraan ook. En dan loopt hier alles vast. Ongekende tijden.
Overigens geloof ik niet dat de de maatregelen zou opleggen die jij suggereert. Dat is ook economische zelfmoord. Daar gaan we echt wel op reageren met bijv. het dumpen van schuldpapier wat al eerder gesuggereerd werd.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het enige positieve voor "ons" is dat het negatief is voor Rusland.
https://www.nrc.nl/nieuws...17pdRy1uUt6IHTNTYvWw22LW8
https://www.nrc.nl/nieuws...17pdRy1uUt6IHTNTYvWw22LW8
Dat gaat alleen niet gebeuren, dan ligt Silicon Valley binnen de korte keren volledig op hun gat. De repercussies zouden ook voor Amerika dan desastreus zijn, naast Amerika is Europa de grootste afzetmarkt voor Amerikaanse technologie en software.FunkyTrip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:28:
[...]
We hebben dan wel direct een soort van start van WO3 tenzij Europa helemaal niks doet. Maar Europa/Denemarken gaat echt wel reageren. Met sancties, want militair durven ze niet.
Dat geintje wat Trump heeft geflikt met het Internationaal Strafhof gaat binnen een kleine 10 jaar keiharde gevolgen hebben voor Microsoft. Bij vrijwel alle overheden is het besef doorgedrongen en zie je nú langzaamaan de eerste voorzichtige stappen naar alternatieven. Vergeet daarbij ook niet dat er al succesvolle transities zijn gemaakt waaronder de Duitse Bundeswehr en de deelstaat Schleswig-Holstein en de Franse Gendarmerie.
Het vraagt alleen tijd, flinke investeringen en lef om op eigen benen te gaan staan. Maar ik weet wel zeker dat ons IT landschap er in Europa anders uit gaat zien, dat is wel zeker.
[ Voor 31% gewijzigd door Miki op 05-01-2026 23:29 ]
dan lopen zij ook een half triljoen aan inkomsten mis en een gigantische afzetmarkt van Amerikaanse producten. en wij dumpen dan per direct onze Amerikaane Treasuries waardoor de rente op leningen voor hun enorm hoog wordt en ze amper nog geld kunnen lenen.FunkyTrip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:28:
[...]
ow wacht die gaan ze natuurlijk verkopen aan de philipijnen of aan Thailand. ja dat zijn kapitaalkrachtige consumenten.
..maar dan heb je wel groenland, verder sta je aan de rand van de afgrond en heb je amper bondgenoten in deze wereld.
'the art of the deal' de consequenties waarvan nog lang zullen doordruppelen lang nadat Dhr trump zijn eigen presidentiële bibliotheek heeft gekregen na zijn overlijden.
A wise man's life is based around fuck you
Het grote verschil is dat de Duma er zit bij gratie van Putin. Zodra iemand zich daar tegenspreekt is er direct een defenestratie de volgende dag. In het congress zou het 'slechts' politieke zelfmoord zijn. Imo een groot verschil.DevWouter schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:48:
[...]
Eens en laat ik er aan toevoegen dat mijn vergelijking heel onhandig is.
Maar mijn argument is dat Poetin meer respect voor wet en regel van zijn land heeft heeft dan Trump voor Amerika. Poetin heeft de Duma (Russische lager huis) wel bij het besluit betrokken.
In dat(!) opzicht lijkt Trump in elk geval meer een dictator dan Poetin.
Nogmaals, het is niet de meest handig vergelijking. De vergelijking was vooral bedoeld om het extreme gedrag van Trump in verhouding te zetten.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
In het filmpje is ook duidelijk te zien hoe de politie eerder de demonstratie zelf al volgde.P-Rock schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:09:
[YouTube: Organizer arrested in Grand Rapids following protest in response to U.S. attack in Venezuela]
Dat is dus waarom je gezichtsbedekkende kleding nooit moet verbieden.
Btw (ik bedacht het me ineens);
Nu die man zo knettergek aan het worden is, moeten we onze goudvoorraad niet eens uit New York gaan halen?
Nu die man zo knettergek aan het worden is, moeten we onze goudvoorraad niet eens uit New York gaan halen?
200.000 kg aan goud is niet eenvoudig te vervoeren. Daarom blijft het goud meestal gewoon liggen op de plek waar het ligt. In Nederland was het een jarenlange voorbereiding om de verhuizing van het in Nederland liggende goud te kunnen doen in 4 weken tijd. Maar dat was maar een relatief kort ritje van Haarlem naar Zeist. Het verhuizen van de zelfde hoeveelheid vanuit New York zou stukken ingewikkelder zijn. En waar dan heen? Naar Canada? Daar hebben we ook goud liggen maar of het daar beter ligt dan New York is ook maar de vraag?FreakNL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:51:
Dus die discussie gaat niet gevoerd worden voorlopig.
Daar had Lubach enige tijd geleden een aardig stukje over.FreakNL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:51:
YouTube: Moeten we ons goud terughalen uit Amerika? | LUBACH
Het antwoord is ja.
Might makes right.TAPPER: Can you rule out the US is going to take Greenland by force? MILLER: Greenland should be part of the US. By what right does Denmark assert control over Greenland? The US is the power of NATO T: So force is on the table? M: Nobody is gonna fight the US militarily over future of Greenland
— Aaron Rupar (@atrupar.com) 5 januari 2026
De andere 50 procent van de VS, maar het lijkt een trein te zijn die niet tegen te houden is.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het zou niet zo erg zijn als er ook iets van waarde van de VS hier ligt.duvekot schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:17:
[...]
200.000 kg aan goud is niet eenvoudig te vervoeren. Daarom blijft het goud meestal gewoon liggen op de plek waar het ligt. In Nederland was het een jarenlange voorbereiding om de verhuizing van het in Nederland liggende goud te kunnen doen in 4 weken tijd. Maar dat was maar een relatief kort ritje van Haarlem naar Zeist. Het verhuizen van de zelfde hoeveelheid vanuit New York zou stukken ingewikkelder zijn. En waar dan heen? Naar Canada? Daar hebben we ook goud liggen maar of het daar beter ligt dan New York is ook maar de vraag?
Dus die discussie gaat niet gevoerd worden voorlopig.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ja .. dat interview bij CNN laat de huidige manier van denken goed zien. Hier het zelfde over wie de macht heeft in Venezuela:
WH official: US in charge of Venezuela because 'military stationed outside the country'
Blijkbaar is Stephen Miller nog niet bekend genoeg en wordt dus aangeduid als "Whitehouse official"
Edit: de New York Times heeft ook een goede samenvatting van dat gesprek:
Stephen Miller Asserts U.S. Has Right to Take Greenland
Zijn stelling van "met welk recht bestuurd Denemarken Groenland" kan natuurlijk ook omgedraaid worden, maar daar wordt geen direct antwoord op gegeven. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken van de US is er wel duidelijk over:
This is OUR Hemisphere, and President Trump will not allow our security to be threatened. pic.twitter.com/SXvI868d4Z
— Department of State (@StateDept) 5 januari 2026
[ Voor 41% gewijzigd door duvekot op 06-01-2026 08:32 . Reden: NY times plus tweet State Department ]
Ze zijn in ieder geval eerlijk over hun intenties, en dat eigenlijk al sinds de inauguratie. Het is ook al lang duidelijk dat ze voor Groenland gaan, voor ons als publiek zeker een jaar, voor inlichtingendiensten al langer gezien de ambities van Thiel en de lijntjes van de macht in de VS.
Aan de Europese kant lijkt er nog weinig voorbereiding te zijn, er is bijvoorbeeld nog geen beperking op de aanwezigheid en beweging van Amerikaanse burgers, missies of militairen. Ook is de verdediging nog niet opgeschaald met een multinationale missie o.i.d.
Zelfs de inzet is hiermee nog niet verhoogd, waardoor de drempel laag blijft. Het mag duidelijk zijn dat de bezetting/annexatie van Groenland een kwestie van wanneer is, en niet of.
Een aardige column van Luyten vandaag:
En een leuke steek naar rechts Nederland:
Helaas weer een geopolitieke blunder van Europa, omwille van enkele boeren. Wat zijn die (althans, partijen die zeggen voor boeren te staan, welke helemaal niet hun belangen behartigen) toch altijd een stok in de wielen in Europa...Pijnlijk voor de EU is dat ze Zuid-Amerika actief afwijst. Al 26 jaar onderhandelt de Mercosur (de douane-unie tussen Argentinië, Bolivia, Brazilië, Paraguay en Uruguay) met de EU over een handelsverdrag. Over het tegengaan van boskap in de Amazone staan stevige afspraken op papier. Europa zou kritieke grondstoffen als lithium krijgen. Maar toen eind 2025 dit verdrag eindelijk zou worden getekend, haakten Frankrijk en Italië alsnog af.
In de ellende die de Venezolanen wacht, is er één troost. Tot de Amerikaanse mandarijn ook in de Cariben zijn doctrine laat gelden, liggen op slechts 25 en 70 kilometer van de kust eilanden behorend tot een redelijk stabiel Europees landje. Vanaf het Venezolaanse strand zie je Aruba liggen. Nederland was altijd groot voorstander van opvang in de regio.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat zal dan ook gelijk het einde van de NAVO zijn. Heeft dat geglij van Rutte ook weinig geholpen.Brazos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:19:
[...]
Ze zijn in ieder geval eerlijk over hun intenties, en dat eigenlijk al sinds de inauguratie. Het is ook al lang duidelijk dat ze voor Groenland gaan, voor ons als publiek zeker een jaar, voor inlichtingendiensten al langer gezien de ambities van Thiel en de lijntjes van de macht in de VS.
Aan de Europese kant lijkt er nog weinig voorbereiding te zijn, er is bijvoorbeeld nog geen beperking op de aanwezigheid en beweging van Amerikaanse burgers, missies of militairen. Ook is de verdediging nog niet opgeschaald met een multinationale missie o.i.d.
Zelfs de inzet is hiermee nog niet verhoogd, waardoor de drempel laag blijft. Het mag duidelijk zijn dat de bezetting/annexatie van Groenland een kwestie van wanneer is, en niet of.
[ Voor 9% gewijzigd door P-Rock op 06-01-2026 09:15 ]
Ik zou het holistischer bekijken: Geo-politieke blunder ja. Maar belangrijker nog: het laat de ENORME architectuur fout zien van de EU.Brent schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:32:
[...]
Helaas weer een geopolitieke blunder van Europa, omwille van enkele boeren. Wat zijn die (althans, partijen die zeggen voor boeren te staan, welke helemaal niet hun belangen behartigen) toch altijd een stok in de wielen in Europa...
[...]
Zolang er een Veto recht is, blijft de EU los zand. Iedereen kan op elk moment praktisch elk besluit stoppen. Er zullen binnen Europa altijd verschillende belangen zijn per land, dus zo wordt de EU als machtsblok nooit doortastend.
Zoals ik zei, het is een onhandige vergelijking: We worden verleid om twee slechte dingen te vergelijken alsof het een competitie is in plaats van beide af te keuren.Standeman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 05:25:
[...]
Het grote verschil is dat de Duma er zit bij gratie van Putin. Zodra iemand zich daar tegenspreekt is er direct een defenestratie de volgende dag. In het congress zou het 'slechts' politieke zelfmoord zijn. Imo een groot verschil.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dit is wel een beetje voorbarig. Er is geen definitief nee maar er gaat verder gepraat worden. Italie gaat waarschijnlijk toch ja zeggen en dan zal Frankrijk ook wel overstag gaan.Brent schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:32:
[...]
Helaas weer een geopolitieke blunder van Europa, omwille van enkele boeren. Wat zijn die (althans, partijen die zeggen voor boeren te staan, welke helemaal niet hun belangen behartigen) toch altijd een stok in de wielen in Europa...
[...]
Ik zie het juist meer als de kracht van de EU, het maakt ons log en langzaam maar heeft wel als gigantisch voordeel dat elk besluit breed gedragen wordt onder de verschillende landen.Requiem19 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:50:
[...]
Ik zou het holistischer bekijken: Geo-politieke blunder ja. Maar belangrijker nog: het laat de ENORME architectuur fout zien van de EU.
Zolang er een Veto recht is, blijft de EU los zand. Iedereen kan op elk moment praktisch elk besluit stoppen. Er zullen binnen Europa altijd verschillende belangen zijn per land, dus zo wordt de EU als machtsblok nooit doortastend.
Als we dus eenmaal een vuist maken is het ook direct een stevige vuist zonder vingertjes die toch proberen wat anders te doen.
Gelet op de subversieve activiteiten van Hongarije (en recent ook wat andere landen), valt dat helaas wel wat tegen...squashedraven schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Ik zie het juist meer als de kracht van de EU, het maakt ons log en langzaam maar heeft wel als gigantisch voordeel dat elk besluit breed gedragen wordt onder de verschillende landen.
Als we dus eenmaal een vuist maken is het ook direct een stevige vuist zonder vingertjes die toch proberen wat anders te doen.
Het is heel duidelijk dat de wereld verdeeld wordt tussen de VS, Rusland & China. Als wij als Europa niet eens heel snel onze eenheid gaan uitbouwen en bestendigen.
Ik heb het vaker gezegd, maar dat is vaak afgedaan als niet mogelijk scenario omdat de Russische Economie te verrot is. De Russen zijn nooit gestopt met oorlog voeren tegen het vrije westen. En ze zijn aan de winnende hand. Nog niet met terreinwinst maar met het opstoken van de polarisatie, instabiliteit en inmenging in de politiek. Hoe knullig veel van de acties ook zijn. Ze werken wel. En al sinds de inval van Oekraïne weigeren we echt een vuist te maken.
Dat kracht en gewoon doen werkt heeft Trump goed begrepen. Ook al is de kracht niet legitiem. En wat doen wij? Halen onze schouders op en denken ach dit is de zoveelste interventie in Zuid Amerika. Ze gaan echt niet voor Groenland.
Ze gaan er wel voor en sneller dan wij niet verwachten.
Dan gaat China voor Taiwan en is het spel definitief op de wagen.
Ik heb het vaker gezegd, maar dat is vaak afgedaan als niet mogelijk scenario omdat de Russische Economie te verrot is. De Russen zijn nooit gestopt met oorlog voeren tegen het vrije westen. En ze zijn aan de winnende hand. Nog niet met terreinwinst maar met het opstoken van de polarisatie, instabiliteit en inmenging in de politiek. Hoe knullig veel van de acties ook zijn. Ze werken wel. En al sinds de inval van Oekraïne weigeren we echt een vuist te maken.
Dat kracht en gewoon doen werkt heeft Trump goed begrepen. Ook al is de kracht niet legitiem. En wat doen wij? Halen onze schouders op en denken ach dit is de zoveelste interventie in Zuid Amerika. Ze gaan echt niet voor Groenland.
Ze gaan er wel voor en sneller dan wij niet verwachten.
Dan gaat China voor Taiwan en is het spel definitief op de wagen.
Sinds 2014 zijn er onder Maduro 8(!) miljoen mensen uit Venezuela gevlucht, maar dat was geen nieuws. Nu moeten we volgens Luyten ons opeens zorgen maken over mogelijke migratiestromen door het kidnappen van de president.Brent schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:32:
De overspoeling van de eilanden met Venezuelaanse vluchtelingen zijn geregeld nieuws geweest. Wellicht niet nieuws dat veel gelezen wordt.Marrtijn schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Sinds 2014 zijn er onder Maduro 8(!) miljoen mensen uit Venezuela gevlucht, maar dat was geen nieuws. Nu moeten we volgens Luyten ons opeens zorgen maken over mogelijke migratiestromen door het kidnappen van de president.
https://nos.nl/artikel/25...ling-of-zoekt-bescherming
En het is logisch dat er zorgen zijn op de piepkleine eilanden, die makkelijk overspoeld worden met vluchtelingen.
https://nos.nl/op3/video/...ns-koninkrijk-binnenkomen
[ Voor 7% gewijzigd door HEY_DUDE op 06-01-2026 11:14 ]
Aruba en Curaçao hadden veel te maken met economische vluchtelingen vanuit Venezuela, dat is gezien de afstand erg logisch en met regelmaat maken ze de oversteek met (gammele) bootjes.
Ik meende te hebben gelezen dat 1 op de 5 inwoners op Aruba mensen zijn zonder papieren en op Curaçao is dit 1 op de 13 inwoners oid en dat beide eilanden goed zijn voor elk 11K tot 15K ongedocumenteerde inwoners vanuit Venezuela.
Doordat ze geen papieren hebben en zich illegaal begeven op de eilanden, worden ze al snel onderdeel van criminele uitbuiting en dat resulteert (uiteraard) in problemen waar men actie op wil nemen, zeker op Curaçao proberen ze de criminaliteit enorm hard aan te pakken en schoon schip te maken om ze interessant te (blijven) maken voor toeristen.
Ik meende begrepen te hebben dat Nederand verantwoordelijk is voor bescherming van de wateren van beide eilanden en dat ze ook financiele hulp verlenen als het gaat om (het tegengaan of opvang van) migratie. Alleen zodra ze op de eilanden komen dan is dit de verantwoordelijkheid van beide Eilanden.
Zowel Aruba als Curaçao zijn in de afgelopen 10 jaar al diverse keren op de vingers getikt als het gaat om behandeling en opvang van vluchtelingen (sowieso al sinds 2018 vanuit Amnesty Interntional via een officieel rapport).
Puntje van aandacht is dat Venezuela niet meewerkt met het terugnemen van vluchtelingen en ik vermoed dat de 4 tot 6 miljoen vluchtelingen nog niet zo maar teruggaan richting hun thuisland. Want Maduro mag wel weg zijn, de vervanger is de rechterhand van Maduro en dan praten we nog niet over de onduidelijkheid wat er in de komende periode allemaal gaat gebeuren...
Dan is er ook een soort van point of no return bereikt. Als Trump Groenland annexeert, is er dan nog ruimte voor een democratische president in '28? Die gaat waarschijnlijk Groenland teruggeven aan Denemarken of op zijn minst Groenland onafhankelijkheid gunnen. Of deze beslissing uitstellen, uitstellen en uitstellen omdat ze het niet aandurven.Brazos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:19:
[...]
Dit dus.
Weet niet of het hier hoort, maar vanmorgen op Radio1 een gesprek over iemand in de US die een hoop geld verdient heeft met gokken op het feit dat Maduro opgehaald is door de US.
Men vermoed dat iemand uit de omgeving van Trump dat is en die dus voorkennis had, kan het alleen niet meer terug vinden.
Men vermoed dat iemand uit de omgeving van Trump dat is en die dus voorkennis had, kan het alleen niet meer terug vinden.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Toen Trump in zijn eerste termijn alle sancties tegen Iran en Cuba, die door Obama waren opgeheven, opnieuw invoerde, heeft Biden deze tijdens zijn presidentschap gewoon gehandhaafd.FunkyTrip schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Dan is er ook een soort van point of no return bereikt. Als Trump Groenland annexeert, is er dan nog ruimte voor een democratische president in '28? Die gaat waarschijnlijk Groenland teruggeven aan Denemarken of op zijn minst Groenland onafhankelijkheid gunnen. Of deze beslissing uitstellen, uitstellen en uitstellen omdat ze het niet aandurven.
Ergens zou ik denken dat men hetzelfde zou doen.
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
https://www.bbc.com/news/articles/cx2gn93292doPierre schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:39:
Weet niet of het hier hoort, maar vanmorgen op Radio1 een gesprek over iemand in de US die een hoop geld verdient heeft met gokken op het feit dat Maduro opgehaald is door de US.
De grondwet is daar duidelijk over, uitstellen van de verkiezingen zijn sowieso niet mogelijk; de US heeft nog nooit een presidentsverkiezing uitgesteld; zelfs niet in tijden van de Amerikaanse Burgeroorlog, Tweede wereldoorlog, etc.FunkyTrip schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Dan is er ook een soort van point of no return bereikt. Als Trump Groenland annexeert, is er dan nog ruimte voor een democratische president in '28? Die gaat waarschijnlijk Groenland teruggeven aan Denemarken of op zijn minst Groenland onafhankelijkheid gunnen. Of deze beslissing uitstellen, uitstellen en uitstellen omdat ze het niet aandurven.
Gerrymandering uitgezonderd; maar de democraten moeten (nu) echt met een verdomd goede kandidaat komen en-of de US moet zodanig economisch imploderen om dat mogelijk te maken; lidmaatschap van de democraten daalt al een geruime tijd terwijl die van de GOP gelijk blijft of zelfs stijgt volgens diverse bronnen waardoor de democraten de swingvotes moet binnenhalen om een kans te kunnen maken.
En de vraag is dan: wat voor beloftes doet deze kandidaat als het gaat om annexaties ten tijde van het Trump regime. Als men geld verdient aan deze annexaties dan zie ik ze niet zo maar even gebeuren dat ze die landen hun eerdere status geven.
[ Voor 11% gewijzigd door nwagenaar op 06-01-2026 12:06 ]
Bij leven en welzijn van Trump zie ik sowieso geen ruimte meer voor een democratische president (laat staan een andere president dan de huidige).FunkyTrip schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Maar de successie (Vance, of familieopvolging) zal het beleid gewoon voortzetten.
Die vraag zal wel gesteld worden tijdens democratische primaries. Denk idd niet dat daar op zullen campagnevoeren. Amerikanen zullen vooral denken 'nu hebben we Groenland, done deal, verder niet zo miepen'.nwagenaar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:02:
En de vraag is dan: wat voor beloftes doet deze kandidaat als het gaat om annexaties ten tijde van het Trump regime. Als men geld verdient aan deze annexaties dan zie ik ze niet zo maar even gebeuren dat ze die landen hun eerdere status geven.
Dit dus.
Eens met bovenstaande posts, ik denk dat Trump of in ieder geval de cult aan de macht blijft. De langetermijnvisie van Project 2025 wordt volop uitgevoerd.
Ik verwacht ook inmenging in dingen zoals kiesraden, als dat niet al gebeurd is. Verkiezingsuitslag moet hoe dan ook in het voordeel van de GOP uitvallen. Midterms gaan ook geen verschuiving teweeg brengen.
Veel instituten zijn al ontmanteld of er is een loyalist geïnstalleerd.
Ik verwacht ook inmenging in dingen zoals kiesraden, als dat niet al gebeurd is. Verkiezingsuitslag moet hoe dan ook in het voordeel van de GOP uitvallen. Midterms gaan ook geen verschuiving teweeg brengen.
Veel instituten zijn al ontmanteld of er is een loyalist geïnstalleerd.
Hmmm, waarvoor deed de VS dit ookalweer? 
https://edition.cnn.com/2...nezuela-trump-oil-chevronPresident Donald Trump may have made a major miscalculation about Venezuela’s oil.
Trump has expressed excitement over the prospect of US oil companies getting their hands on Venezuela’s vast oil resources.
But industry sources tell CNN that American oil executives are unlikely to dive headfirst into Venezuela for multiple reasons: The situation on the ground remains very uncertain, Venezuela’s oil industry is in shambles and Caracas has a history of seizing US oil assets.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.theguardian.c...irms-venezuela-investment
Trump heeft een heel goed plan klaarliggen om olie uit de bodem van Venezuela te krijgen. Laat de US oliebedrijven het maar doen, en als zij niet willen betalen dan moet de US taxpayer het maar gaan doen...??
Lijkt me sterk dat dit heel veel stemmen op gaat leveren
Trump heeft een heel goed plan klaarliggen om olie uit de bodem van Venezuela te krijgen. Laat de US oliebedrijven het maar doen, en als zij niet willen betalen dan moet de US taxpayer het maar gaan doen...??
Ik kan me ook voorstellen dat oil executives bij de koten/baten analyse proberen in te schatten waar het heen zou gaan met de wereldwijde vraag naar olie over zeg 10 jaar. Of 25 jaar. Zijn investeringen voor extra olie nog wel nodig?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
De kans is aanwezig dat er niet meer hoeft en kan worden gestemd. Trump heeft dat immers beloofd in de verkiezingen.gustaveau schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:36:
https://www.theguardian.c...irms-venezuela-investment
Omdat men even niet meer aan de Epstein situatie denkt. Of de aankomende rechtszaak tegen Lisa Cook. Gaat er nog iemand beginnen over dat Mexico nog voor die muur moet betalen? Of dat die invoerhefftingen soms wat absurd zijn? Of medicijnen waar je geld op toe krijgt, want 400% goedkoper enzo?
Het is een schandaal om alle vorige schandalen naar de achtergrond te duwen. Waardoor niemand meer een idee heeft waartegen te protesteren.
Was vanmiddag op Radio 1 dat de Texaanse olieboeren niet bepaald blij zijn. De prijs van de Venezolaanse olie ligt onder de kostprijs om olie in Texas op te pompen. Dus als die raffinaderijen in Florida straks spotgoedkope olie uit Venezuela krijgen legt de Texaanse olie-industrie het loodje.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En dat terwijl arctische oorlogsvoering één van de weinige gebieden is waar een set van Europese landen (zou mooi zijn als Canada ook meedoet) de VS overklast.Brazos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:19:
[...]
Zou fijn zijn als er nu een pan-Europese arctische legermacht uit zeg Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, het VK en Nederland voor heel lange tijd gaat oefenen in Groenland. Daarmee geef je én een duidelijk signaal af, én ben je een serieuze opponent voor de Amerikanen.
Precies dit, afleiding van de Epstein files (geloof dat afgelopen maandag daar iets over gestemd moest worden?). Daarbij zou het me niet verbazen dat deze aanval door een Rasputin-achtig type die in Trumps oortjes fluistert geinitieerd is: even laten zien hoe daadkrachtig en agressief en sterk Trump/VS wel niet is, voor niks en niemand bang, en daarmee ook eens even alle dreigementen naar alle andere "vijanden" flink wat kracht bijzetten. Die Rasputin zou zomaar eens de partner kunnen zijn van de dame die recent de "Groenland SOON" tweet het internet op knalde.vanaalten schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Omdat men even niet meer aan de Epstein situatie denkt. Of de aankomende rechtszaak tegen Lisa Cook. Gaat er nog iemand beginnen over dat Mexico nog voor die muur moet betalen? Of dat die invoerhefftingen soms wat absurd zijn? Of medicijnen waar je geld op toe krijgt, want 400% goedkoper enzo?
Het is een schandaal om alle vorige schandalen naar de achtergrond te duwen. Waardoor niemand meer een idee heeft waartegen te protesteren.
Dat zou mooi zijn idd, maar dat gaat "daddy" Rutte natuurlijk nooit doen. Maar als er ergens een moment is om de Hitler-achtige acties van Trump met een heel helder signaal tegen te gaan is het nu wel. Het is een soort van 1939 op dit moment voor mijn gevoel.alexbl69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:19:
[...]
En dat terwijl arctische oorlogsvoering één van de weinige gebieden is waar een set van Europese landen (zou mooi zijn als Canada ook meedoet) de VS overklast.
Zou fijn zijn als er nu een pan-Europese arctische legermacht uit zeg Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, het VK en Nederland voor heel lange tijd gaat oefenen in Groenland. Daarmee geef je én een duidelijk signaal af, én ben je een serieuze opponent voor de Amerikanen.
Toch vraag ik mij sterk af: stel de US valt Groenland binnen, wat dan? Gaan "we" dan een oorlog met de VS ontketenen over Groenland? Denk dat het een herhaling van Sudentenland wordt: geen actie vanuit de EU behalve wat ferme woordenalexbl69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:19:
[...]
En dat terwijl arctische oorlogsvoering één van de weinige gebieden is waar een set van Europese landen (zou mooi zijn als Canada ook meedoet) de VS overklast.
Venezuela heeft een precedent geschapen voor Trump en z'n gevolg
Do { Ping } while ( LOL )
Inderdaad. Miller, Vance & Vought zijn verreweg het meest gevaarlijk. Het zijn figuren door rancune en grootheidswaanzin gedreven. Echter, voor pestkoppen moet je nooit buigen. Toon zwakte en ze maken er gebruik van.olafmol schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:20:
[...]
Precies dit, afleiding van de Epstein files (geloof dat afgelopen maandag daar iets over gestemd moest worden?). Daarbij zou het me niet verbazen dat deze aanval door een Rasputin-achtig type die in Trumps oortjes fluistert geinitieerd is: even laten zien hoe daadkrachtig en agressief en sterk Trump/VS wel niet is, voor niks en niemand bang, en daarmee ook eens even alle dreigementen naar alle andere "vijanden" flink wat kracht bijzetten. Die Rasputin zou zomaar eens de partner kunnen zijn van de dame die recent de "Groenland SOON" tweet het internet op knalde.
Opstaan is wat de Unie zou moeten doen. Stoppen met ons door angst te laten regeren, zoals de rechtse partijen in de Unie doen. Dan hebben we het tijdelijk maar wat zwaarder. Het alternatief is nog minder fraai. Het is tijd voor leiders, geen angsthazen.
Daarom ook: nu troepen sturen. Dan ligt de bal bij de VS of ze de directe confrontatie met NAVO leden aan willen gaan.Shadow_Agent schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Toch vraag ik mij sterk af: stel de US valt Groenland binnen, wat dan? Gaan "we" dan een oorlog met de VS ontketenen over Groenland? Denk dat het een herhaling van Sudentenland wordt: geen actie vanuit de EU behalve wat ferme woorden![]()
Venezuela heeft een precedent geschapen voor Trump en z'n gevolg
Als we wachten tot er een situatie ontstaat waarbij wij VS-troepen aan moeten vallen zal er op dat moment niets gebeuren inderdaad.
Ik weet niet wie dat beweert maar dat is niet correct. De olie in de grond onder Venezuela is heel dik en stroperig en heel zwavelrijk. Dat winnen is erg duur en lastig.alexbl69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:15:
Was vanmiddag op Radio 1 dat de Texaanse olieboeren niet bepaald blij zijn. De prijs van de Venezolaanse olie ligt onder de kostprijs om olie in Texas op te pompen. Dus als die raffinaderijen in Florida straks spotgoedkope olie uit Venezuela krijgen legt de Texaanse olie-industrie het loodje.
Bron.
De bulk van wat er in Venezuela onder de grond zit, is dikke, zwavelrijke olie. Deze olie is zo stroperig dat het bijna asfalt lijkt. Dat maakt winning lastig en kostbaar. Om deze olie bijvoorbeeld via pijpleidingen te kunnen transporteren, moet het eerst worden verwarmd of worden aangelengd met lichte olie, die van elders moet worden aangevoerd.
Verder moet de olie worden ontzwaveld voordat ze tot bruikbare producten (vooral diesel en kerosine) kan worden geraffineerd. Ook dit vreet energie en leidt tot een relatief hoge CO2-uitstoot. Venezolaanse olie is dus letterlijk taaie materie.
Amerikaanse olieconcerns hebben bovendien toegang tot veel aantrekkelijkere alternatieven, zoals de lichtere schalieolie uit eigen land – de Verenigde Staten zijn sinds het succes daarvan ’s werelds grootste olieproducent.
[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 06-01-2026 15:47 ]
Een maand of wat geleden zag ik deze uitleg op YouTube waarom olie uit Venezuela tóch interessant kan zijn voor Trump.dawg schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Ik weet niet wie dat beweert maar dat is niet correct. De olie in de grond onder Venezuela is heel dik en stroperig en heel zwavelrijk. Dat winnen is erg duur en lastig.
[...]
Blijkbaar heeft de VS een flink aantal raffinaderijen die eigenlijk alleen geschikt zijn om zware olie te verwerken. Nu kan de VS die olie alleen uit Canada krijgen en is Venezuela wellicht een goedkoper alternatief.
Dat die olie meer vervuilend is dan lichtere olie vindt hij misschien zelfs een bonus, gezien zijn houding t.o.v. klimaat en milieu.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Ik verwacht niet dat de macht zomaar aan een Democraat wordt gegeven, mocht die als winnaar uit de bus komen. Zie 6 Januari 2021. Als het zo doorgaat dan zullen er niet eens verkiezingen zijn.FunkyTrip schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Zou mooi zijn, laat ze maar voelen waar ze op gestemd hebben.alexbl69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:15:
Catch a smile out there!
Nederland? Die durft niet eens de gezamenlijke verklaring te ondertekenen dat Groenland toch echt bij Denemarken hoort. Echt een beschamende vertoning, zo bang dat we zijn voor Trump.alexbl69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:19:
[...]
“DE” gewone man/vrouw die stemt met zijn onderbuik en dit soort figuren in het zadel helpt is het meest gevaarlijk. Het is in de geschiedenis iedere keer hetzelfde. Het was voldoende duidelijk waar Trump voor stond. Dit is wat de gewone man/vrouw wil met de V.S. De machthebbers zijn een symptoom van de onderbuik.dawg schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:38:
[...]
Inderdaad. Miller, Vance & Vought zijn verreweg het meest gevaarlijk. Het zijn figuren door rancune en grootheidswaanzin gedreven. Echter, voor pestkoppen moet je nooit buigen. Toon zwakte en ze maken er gebruik van.
P-Rock schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:06:
[...]
Nederland? Die durft niet eens de gezamenlijke verklaring te ondertekenen dat Groenland toch echt bij Denemarken hoort. Echt een beschamende vertoning, zo bang dat we zijn voor Trump.
Op voorhand gevraagd niet te ondertekenen. Geeeeeen idee waarom dat is trouwensBehalve de Deense premier Frederiksen hebben de Franse president Macron, de Duitse bondskanselier Merz, de Britse premier Starmer, de Italiaanse premier Meloni, de Spaanse premier Sánchez en de Poolse premier Tusk de verklaring ondertekend. Nederland was op voorhand niet gevraagd om mee te tekenen, maar premier Schoof schrijft wel op X dat Nederland het statement "volledig onderschrijft".
Zal wel met Oekraïne te maken hebben. Alles wat Nederland niet doet heeft met Oekraïne te maken.Shadow_Agent schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:11:
[...]
[...]
Op voorhand gevraagd niet te ondertekenen. Geeeeeen idee waarom dat is trouwens
Of om het de NL sec.gen. van de Navo niet nog lastiger te maken in zijn pogingen om Trump er van te weerhouden ook maar iets richting Groenland te ondernemen?
Maar zal wel niet, Rutte zit compleet in de broekzak van Trump. Begrijp steeds meer waarom de Amerikanen zo enthousiast waren over Rutte.
Maar zal wel niet, Rutte zit compleet in de broekzak van Trump. Begrijp steeds meer waarom de Amerikanen zo enthousiast waren over Rutte.
[ Voor 30% gewijzigd door DutchOwnage op 06-01-2026 16:16 ]
Ik twijfel even of je ergens anders naar verwijst, maar in het door jou gequote stuk tekst staat toch echt "op voorhand niet gevraagd te tekenen" Dat is toch echt wat andersShadow_Agent schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:11:
[...]
[...]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Deze verklaring is mij wat te makkelijk eerlijk gezegd. Het is een combinatie van factoren. Bijvoorbeeld de economische inrichting en de daardoor groeiende ongelijkheid (zie signature), Big Tech met hun algoritmen, en wellicht een zekere decadentie waardoor mensen de gevolgen van hun handelen onderschatten. Het “ik”-syndroom.HEY_DUDE schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:10:
[...]
“DE” gewone man/vrouw die stemt met zijn onderbuik en dit soort figuren in het zadel helpt is het meest gevaarlijk. Het is in de geschiedenis iedere keer hetzelfde. Het was voldoende duidelijk waar Trump voor stond. Dit is wat de gewone man/vrouw wil met de V.S. De machthebbers zijn een symptoom van de onderbuik.
Dat is fantasie. De VS heeft veruit de sterkste vloot en luchtmacht ter wereld (tenzij ze inmiddels door China voorbijgestreefd zijn). Europese troepen in Groenland zouden niet bevoorraad kunnen worden.alexbl69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:19:
[...]
In werkelijkheid zouden we onze krachten sparen voor het geval de Russen willen profiteren van het uiteenvallen van NATO. Groenland is onverdedigbaar. Canada zou sowieso niet meedoen omdat het risico van een Amerikaanse inval in het land zelf te groot zou zijn.
Het lijkt me bij uitstek een gebied waar je het de tegenstander bijzonder moeilijk en kostbaar kunt maken met relatief weinig bijzonders of groots aan materiaal. Maar dat vraagt goede en lange voorbereiding. Dan gaat niet meer werken als ze er al staan, dan krijg je daar niets meer en is het een gelopen wedstrijd.alexbl69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:19:
[...]
En Europese landen zitten toch eigenlijk alleen maar op hun handen.
Er was op voorhand niet gevraagd om te ondertekenen betekent (heel) wat anders dan op voorhand gevraagd om niet te tekenen. In het ene geval is er (actief) een verzoek gedaan en in het andere geval is er gewoon niks gevraagd. Misschien vonden ze onze mening niet belangrijk genoeg.Shadow_Agent schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:11:
[...]
[...]
Verder: Zes grootste (qua bevolking) Europese NATO-leden plus DK. Ingewikkelder is het niet.
[ Voor 4% gewijzigd door downtime op 06-01-2026 16:51 ]
Het is ook meer bedoeld als tactische dan als een strategische zet.downtime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:18:
[...]
Dat is fantasie. De VS heeft veruit de sterkste vloot en luchtmacht ter wereld (tenzij ze inmiddels door China voorbijgestreefd zijn). Europese troepen in Groenland zouden niet bevoorraad kunnen worden.
In werkelijkheid zouden we onze krachten sparen voor het geval de Russen willen profiteren van het uiteenvallen van NATO. Groenland is onverdedigbaar. Canada zou sowieso niet meedoen omdat het risico van een Amerikaanse inval in het land zelf te groot zou zijn.
Qua arctische oorlogsvoering kunnen 'we' weliswaar ons mannetje staan, maar over het hele geweldsspectrum bekeken (en de logistiek inderdaad) hebben we natuurlijk geen schijn van kans.
Het gaat er zoals gezegd meer om dat je de beslissing om elkaar daadwerkelijk aan te vallen bij de Amerikanen neerlegt, én dat je daarbij het voordeel hebt dat het in een gebied moet gebeuren waar ze initieel niet de bovenliggende partij zijn. Dat maakt de drempel om het te doen hoger. Hopelijk hoog genoeg.
Dat zeiden mensen over Oekraïne ook, het zou binnen een paar dagen wel vallen. Wie niet sterk is moet slim zijn, maar dat vereist wel voorbereiding. Krachten sparen lijkt me niet nodig, waarom zou je tegen de Russen dan wel iets doen, nu niet, en tegen de Amerikanen niet, maar misschien ooit wel. Spaar dan voor iets nuttigs.downtime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:18:
[...]
Dat is fantasie. De VS heeft veruit de sterkste vloot en luchtmacht ter wereld (tenzij ze inmiddels door China voorbijgestreefd zijn). Europese troepen in Groenland zouden niet bevoorraad kunnen worden.
De geopolitiek is niet zoveel verschillend met kinderen op het speelplein en de sterksten zijn de baas. Als het toevallig aardige jongens zijn, dan blijft het allemaal vriendelijk en gezellig. Incidenten worden snel de kop ingedrukt. Maar is de sterkste een pestkop, dan moeten de zwakkeren het ontgelden en loopt een deel van de groep mee. We hebben de pech dat er zo'n persoon nu de leider is van het machtigste land op aarde.
De VS is militair gezien superieur en helaas misbruikt een persoon als Trump dat om zijn gang te gaan. We zijn afhankelijk van de VS. Niet alleen militair, maar ook voor allerlei andere diensten (vooral IT gerelateerd). Andersom is die afhankelijkheid er een stuk minder. Nederland heeft ASML, maar dat is dan ook het enige. Maar dat kunnen we niet gebruiken, want dan zetten ze Azure, AWS, Google, ... uit en ligt bij ons alles stil.
Het komt er op neer dat we meer voor onszelf moeten zorgen. Ik vraag me alleen af of dat gaat lukken in de huidige EU opzet. Er zijn landen die structureel dwarsliggen en vrijwel ieder land gaat voor zijn gewin. Besluitvorming is daarom erg lastig. Hopelijk waait er op termijn een andere wind in de VS, maar ik vrees dat we dan gewoon weer terugvallen in onze afhankelijkheid. Ik zie het dan ook somber in. Mocht Trump toch Groenland pakken, dan zou ik niet weten hoe er gereageerd wordt. Rusland zou het fantastisch vinden, want of de NAVO valt uiteen, of Europa blijkt zeer zwak te zijn. Allebei is positief voor hen.
Overigens vind ik dat de VS in een aantal zaken wel terecht kritisch is op de EU:
De VS is militair gezien superieur en helaas misbruikt een persoon als Trump dat om zijn gang te gaan. We zijn afhankelijk van de VS. Niet alleen militair, maar ook voor allerlei andere diensten (vooral IT gerelateerd). Andersom is die afhankelijkheid er een stuk minder. Nederland heeft ASML, maar dat is dan ook het enige. Maar dat kunnen we niet gebruiken, want dan zetten ze Azure, AWS, Google, ... uit en ligt bij ons alles stil.
Het komt er op neer dat we meer voor onszelf moeten zorgen. Ik vraag me alleen af of dat gaat lukken in de huidige EU opzet. Er zijn landen die structureel dwarsliggen en vrijwel ieder land gaat voor zijn gewin. Besluitvorming is daarom erg lastig. Hopelijk waait er op termijn een andere wind in de VS, maar ik vrees dat we dan gewoon weer terugvallen in onze afhankelijkheid. Ik zie het dan ook somber in. Mocht Trump toch Groenland pakken, dan zou ik niet weten hoe er gereageerd wordt. Rusland zou het fantastisch vinden, want of de NAVO valt uiteen, of Europa blijkt zeer zwak te zijn. Allebei is positief voor hen.
Overigens vind ik dat de VS in een aantal zaken wel terecht kritisch is op de EU:
- De besluitvorming is bijzonder traag. Meestal is de enige concrete uitkomst van een EU top de datum van de volgende EU top.
- Het Europees Parlement wordt welliswaar (elke 5 jaar) gekozen en is daarmee democratisch. Er is echter weinig aandacht in de media voor het Europees Parlement en de Europese Commissie. Macht moet publiekelijk gecontroleerd worden en dat gebeurd te weinig (blijkbaar is het toch teveel een ver-van-mijn-bed verhaal). Het feit dat de Europese Commisie en haar voorzitter niet direct gekozen worden vind ik niet zo'n probleem. Je kiest in Nederland ook niet (direct) het kabinet en de minister president. Wel ben ik van mening dat de voorzitter hooguit 2 termijnen mag blijven zitten. Je ziet dat Ursula von der Leyen ook steeds meer naar zich toetrekt en dat vind ik best zorgelijk. De EU een "dictatuur" noemen is ook wel erg doorgeslagen. Helemaal als je ziet welke macht Trump zichzelf toedicht (en er vaak mee wegkomt).
- Migratie ga ik maar niet op in (dat lokt andere discussies uit). Maar vanuit het gedachtegoed van Trump begrijp ik dat hij het zorgelijk vind. Toch blijft het bijzonder om dat te horen uit een land dat opgebouwd is door migranten.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Goed punt! Heb ik niet goed gelezen inderdaad en maakt nogal een verschildowntime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:51:
[...]
Er was op voorhand niet gevraagd om te ondertekenen betekent (heel) wat anders dan op voorhand gevraagd om niet te tekenen. In het ene geval is er (actief) een verzoek gedaan en in het andere geval is er gewoon niks gevraagd. Misschien vonden ze onze mening niet belangrijk genoeg.
Verder: Zes grootste (qua bevolking) Europese NATO-leden plus DK. Ingewikkelder is het niet.
Ik denk ook wel dat de Scandinavische elite commando's hun mannetje zullen staan in zo'n confrontatie.alexbl69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:05:
[...]
Het is ook meer bedoeld als tactische dan als een strategische zet.
Qua arctische oorlogsvoering kunnen 'we' weliswaar ons mannetje staan, maar over het hele geweldsspectrum bekeken (en de logistiek inderdaad) hebben we natuurlijk geen schijn van kans.
Het gaat er zoals gezegd meer om dat je de beslissing om elkaar daadwerkelijk aan te vallen bij de Amerikanen neerlegt, én dat je daarbij het voordeel hebt dat het in een gebied moet gebeuren waar ze initieel niet de bovenliggende partij zijn. Dat maakt de drempel om het te doen hoger. Hopelijk hoog genoeg.
Op het gebied van marine heeft de VS het voordeel van de vele kernonderzeeërs, daar hebben we niet zoveel van in Europa. Natuurlijk ook de aircraft carriers. Maar, de marine van de VS kampt ook met een tergend langzame vernieuwing. Ze kunnen ook nauwelijks nieuwe marineschepen ontwerpen/bouwen. Elk Amerikaanse marineschip dat tot zinken wordt gebracht, is dus een dikke prijs. In Europa hebben we scheepswerven, capaciteit en ontwerpen in overvloed.
Hun luchtmacht is een ander verhaal, daar maken we geen schijn van kans. Voorsprong in kwaliteit en kwantiteit is gigantisch voor de Amerikanen. Uiteindelijk zal de Amerikaanse luchtdominantie doorslaggevend zijn denk ik; o.a. bevoorrading van Europese troepen wordt niet te doen.
Ondertussen in de Nederlandse Caraïben:
Nederland schaalt anti-drugsoperaties met VS in Caribisch gebied af
Het is een stapje de goede kant op naar mijn mening.In de Cariben onderschepte de Nederlandse marine de afgelopen vijf jaar tienduizenden kilo's cocaïne. Smokkelaars werden daarbij aangehouden en doorgaans overgedragen aan de Amerikaanse autoriteiten, waar zij werden berecht.
Minister Brekelmans benadrukt dat de Amerikanen een andere "route" hebben ingezet door verdachten niet aan te houden maar te beschieten. "Dat is echt aan hen om dat te doen, daar maken wij geen deel van uit."
Ik zou toch minstens hopen dat Canada niet toestaat dat de VS groenland benaderen via hun luchtruim en wateren. In dat geval zal de bevoorrading van hun troepen ook traag gaan.
Echt bizar dat we dit bespreken en het inderdaad een kwestie van 'wanneer' is
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Dat we niet actief meedoen het beschieten van bootjes waarvan vermoed wordt, dat er drugs mee vervoerd worden... De lat ligt niet zo hoog, toch? (Die mensen hebben recht op een eerlijk proces!)duvekot schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Het is een stapje de goede kant op naar mijn mening.
Werd tijd, de keuze om dat op te schorten had wel wat eerder gemaakt mogen worden. Prima om overigens samen te werken voor anti-drugsoperaties maar niet als je dat op de manier van de VS hebt gedaan.duvekot schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Het is een stapje de goede kant op naar mijn mening.
Om het probleem van drugsexport op te lossen, zou het dan niet veel goedkoper zijn als alle Amerikanen nu stoppen met massaal drugsgebruik? Dan heb je die Zuid-Amerikaanse landen echt bij de ballen.....
:strip_exif()/f/image/xbVnNwUqYSm7gG4v9LEL6ikm.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze knakker (ben zijn naam kwijt
Raymond Mens “Amerika kenner”ManiacsHouse schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
[Afbeelding]
Deze knakker (ben zijn naam kwijtmaar heb hem al vaker complete bullshit horen uitkramen omtrent Trump) zat bij 'Nieuws van de dag' samen met Moszkowicz even te verkondigen dat het allemaal wel kan wat Trump flikt. Krijgen dit soort programma's en types betaald door bepaalde clubs? Lijkt wel of ik naar Fox News zat te kijken. Wat een pulp zeg.
Elect a clown, expect a circus.
Dat je het als drogredenerende pulp herkent laat in ieder geval zien dat er weinig mis is met je vermogen om mentale voetbal te detecterenManiacsHouse schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
[Afbeelding]
Deze knakker (ben zijn naam kwijtmaar heb hem al vaker complete bullshit horen uitkramen omtrent Trump) zat bij 'Nieuws van de dag' samen met Moszkowicz even te verkondigen dat het allemaal wel kan wat Trump flikt. Krijgen dit soort programma's en types betaald door bepaalde clubs? Lijkt wel of ik naar Fox News zat te kijken. Wat een pulp zeg.
Meneer staat bekend om zijn hang naar fictie, zoals bijvoorbeeld dat Fox geen desinformatie zou verspreiden.
Dat zit wel Schnorr.
Dan heb je Lidewij de Vos van FVD vandaag nog niet horen raaskallen over het Oekraïne conflict bij Nieuws vd DagManiacsHouse schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
[Afbeelding]
Godzijdank gaf de presentator nog een heel klein beetje tegengas....
Robert Jensen ,Amerika deskundige
Paar weken in Amerika geweest en conservatief Amerikanen lopen interviewen, hij was een Amerika kenner volgens de welbekende rechtse media als telegraaf/geenstijl
[ Voor 5% gewijzigd door Amdwarrior op 06-01-2026 20:04 ]
Hij is erg in zichzelf gaan geloven, dat typeert dan wel weer een Amerikaan!Amdwarrior schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:03:
[...]
Robert Jensen ,Amerika deskundige![]()
Paar weken in Amerika geweest en conservatief Amerikanen lopen interviewen, hij was een Amerika kenner volgens de welbekende rechtse media als telegraaf/geenstijl
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
De VS doet het gewoon, en zet daarmee Canada voor het blok. Zij zijn dan de boeman als ze het eerste schot lossen.DirtyBird schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:48:
Ik zou toch minstens hopen dat Canada niet toestaat dat de VS groenland benaderen via hun luchtruim en wateren. In dat geval zal de bevoorrading van hun troepen ook traag gaan.
Het grootste probleem met rechtse meningen in het algemeen is dat ze altijd cherry pikken in raamwerken en argumenten van conforme politiek. Ze ontwikkelen zelf geen normatief raamwerk. Het resultaat is dat ze zitten te kletsen in schijn shows met gelengeheidsargumenten wat conform nieuws imiteert. Met de constatering dat er geen enkele morele bodem is wat wel en niet acceptabel is.ManiacsHouse schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
[Afbeelding]
Bij Mens is het overduidelijk dat hij het fantastisch vindt wat Trump allemaal doet, wellicht ook uit eigenbelang omdat hij steeds bij allerlei programma's (VI, De Oranjewinter, Nieuws van de Dag) mag aanschuiven. Dit zijn allemaal programma's van Talpa btw (John de Mol). In 2020 heeft hij zelfs een boek/lofzang geschreven over Trump (Lang Leve Trump!), dus dan weet je wel hoe neutraal 'Amerika-kenner' Mens is.
Vóór zijn gastoptredens bij Vandaag Inside had geen mens van Mens gehoord.
Vóór zijn gastoptredens bij Vandaag Inside had geen mens van Mens gehoord.
[ Voor 40% gewijzigd door P-Rock op 06-01-2026 22:34 ]
Nieuws van de Dag is een soort van Fox News Lite. Wierd Duk mag er ook regelmatig aanschuiven met zijn constante gewauwel over woke en Links. Er zijn al diverse presentatoren weggelopen (Malou Petter en Art Rooijakkers) omdat ze de inhoud en gasten te rechtspopulistisch vonden.ManiacsHouse schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
[Afbeelding]
Dat is niet enkel bij rechtse personen. Dat gebeurt ook aan de linkerkant. Het is veel makkelijker om kritiek te hebben op mensen waar je het niet mee eens bent.HEY_DUDE schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:14:
Het grootste probleem met rechtse meningen in het algemeen is dat ze altijd cherry pikken in raamwerken en argumenten van conforme politiek.
Raymond Mens vertelt soms ook vanuit het perspectief van een doorsnee Amerikaan. Dat is een ander perspectief dan de onze. Je moet gewoon verschillende kanten horen om een beeld te vormen. Ik luister heel graag naar Bernard Hammelburg (BNR).
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Maar het gaat in de kern niet om meningsverschillen. Mens verspreidt desinformatie en dat iets desinformatie is kun je gewoon aantonen.BugBoy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:27:
[...]
Dat is niet enkel bij rechtse personen. Dat gebeurt ook aan de linkerkant. Het is veel makkelijker om kritiek te hebben op mensen waar je het niet mee eens bent.
Dat zit wel Schnorr.
https://www.telegraaf.nl/...we-de-klos/121928071.htmlDutchOwnage schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:59:
[...]
Dan heb je Lidewij de Vos van FVD vandaag nog niet horen raaskallen over het Oekraïne conflict bij Nieuws vd Dag![]()
Godzijdank gaf de presentator nog een heel klein beetje tegengas....
Deze neem ik aan?
Samenvatting van vrouwelijke versie van Baudet.
Uuuhhh uhhh geen wapens voor Oekraïne uuhhh dan is er vrede
Kan je eens één (of meer) voorbeelden noemen waar hij feitelijk foutieve informatie geeft?Stukfruit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:35:Mens verspreidt desinformatie en dat iets desinformatie is kun je gewoon aantonen.