Helixes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:31:
Vandaag deelde Trump een AI-plaatje met een Amerikaanse vlag op groenland, en een bord dat Groenland omschrijft als
US Territory
NOS Liveblog
Nu weet ik niets van onderhandelingen, maar ik zou dat als inwoner van Groenland volstrekt onacceptabel vinden US Territory te worden, in een rijtje met Puerto Rico en Amerikaans Samoa. Dat zijn overzeese gebiedsdelen met minder dan geen rechten, ten opzichte van mensen die in één van de
51 50 Staten wonen.
Geen idee wat hij hier mee bereiken wil, maar het lijkt me niet dat er iemand positief zal zijn over zo'n toekomst...
Helaas zijn de Groenlandse inwoners totaal ondergeschikt aan de belangen die hun bodem biedt in de ogen van het huidige VS regime (noem het beestje maar vast bij de naam want dit is waar we naartoe gaan bewegen.)
Ik ben bang dat VS Groendland niet los gaat laten. De rare earths daar zijn een strategisch belang voor het verzekeren van controle van toekomstige grondstof stromen, met name rare earths metalen, die een grote rol spelen in moderne elektronica. Vergeet hierbij niet dat moderne wapensystemen hier ook zwaar op leunen. Maar ook datacenters, accu's, AI rekenkracht, kernenergie, quantum computing en noem maar op. De belangen voor techniek en energie zijn enorm.
China speelt dit spel al wat langer en heeft zo'n 70% van de huidige rare earth stromen in handen met hun mijnen in Afrika. Ook hebben ze vrij dominante controle over raffinage van dergelijke grondstoffen.
In het Westen is altijd de insteek geweest dat met vrije handel alles te koop is. Maar het huidige VS bestuur denkt daar anders over. Waar het op lijkt is dat het einde van Pax Americana is ingezet en het ziet er naar uit dat we bewegen naar een multipolaire wereldorde waarbij de VS haar rol als dominantie supermacht wil verzekeren.
Dit alles klinkt wellicht als een complot theorie maar in grote lijnen vermoed ik dat invloedrijke Amerikaanse oligarchie zenuwachtig aan het worden zijn over deze Oosterse dominantie in strategische belangen en controle van dergelijke grondstof bronnen en stromen, en nu geweld en schending van internationaal recht niet schuwen om deze belangen voor de toekomst te verzekeren. Vergeet hierbij zeker niet de wedloop naar bronnen en routes op het Noordpool gebied waarbij Groenland ook een grote rol speelt door de geografische ligging.
De timing zou een boel verklaren want EU staat momenteel zwak in harde kracht. Tevens is het oude NAVO verdrag een sta in de weg met lastige internationale wetgeving en diplomatieke balans. Nu EU een ommezwaai heeft gemaakt en flink aan het inzetten is op defensie, is het wat dat betreft ook een venster wat zich aan het sluiten is voor deze VS belangen.
Zoals altijd verzekeren van welvaart, macht en grondstoffen als fundering dus, maar helaas nu wel met een VS die de diplomatiek overboord heeft gesmeten en een kei en keiharde 'Amerika first' koers in is gezet. Ik denk dat we als EU niet moeten onderschatten hoever het huidige VS bereid is te gaan, al is het voor hen ook balanceren tussen het nu en de toekomst.
Bovenstaand is overigens niet onderbouwde mijmerij over de huidige situatie. Ik probeer er ook maar koek van te maken en verkondig dit niet als waarheid maar als mogelijke verklaring voor de huidige situatie. Als dergelijke berichten zonder gedegen onderbouwing niet gewenst zijn dan graag moderatie op dit bericht.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.