• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:43
Stukfruit schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:48:
[...]

En welke partij heeft ons o.a. aan die afhankelijkheid van pakjes onder die (wat was het ook alweer, 150 euro?) bepaalde bedragen geholpen of gehouden?

Van welke partij kwam de ministerpresident die eigenhandig gezorgd heeft dat o.a. het Nederlandse leger werd afgebroken totdat men rond moest rennen terwijl er "poef poef" werd gezegd?

Bij welke partij zit plofkip Van der Burg die nu staat te verkondigen dat "we" dan maar iets anders hadden moeten kiezen?

Say their name...
Maar... maar... ik heb nergens geschreven dat ik een VVD fan of aanhanger ben. Dat ben ik ook zeker niet. Mijn reactie was vooral: de VVD benoemt de situatie en oorzaak correct. Wie daarvoor verantwoordelijk is - dat is een andere discussie. Wat de VVD verder in het verleden fout gedaan heeft, ook dat is een andere discussie.

Maar ik vind het vooral opmerkelijk dat ze eigenlijk eerlijk toegeven: we zouden de actie van USA moeten veroordelen, maar hebben ons afhankelijk van ze gemaakt en dan is het beter dat niet te doen. Dat ze niet eens proberen om de boel te verbloemen en de actie van USA goedpraten.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:40
Tusk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:38:
[...]
De enige actie om dat te voorkomen is denk ik ook flink wat Europese troepen op Groenland te vestigen en veel laten oefenen. Spierballen laten zien heeft alleen vooraf zin.
Je praat over Groenland alsof het onderdeel van Europa is. Dat is het niet.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Maar... maar... ik heb nergens geschreven dat ik een VVD fan of aanhanger ben. Dat ben ik ook zeker niet. Mijn reactie was vooral: de VVD benoemt de situatie en oorzaak correct. Wie daarvoor verantwoordelijk is - dat is een andere discussie. Wat de VVD verder in het verleden fout gedaan heeft, ook dat is een andere discussie.
Dat is een verschil dat hier in AWM wel vaker voorbijkomt. Ik zeg ook niet dat je VVD-aanhanger bent, geen zorgen :)

Waar ik vooral op probeer door te drukken is dat sommige dingen wishful thinking lijken te zijn. Een VVD die al tig jaren de motivaties heeft om iets anders te doen kan het wel lekker hypocriet benoemen, maar de oorzaak is niet correct omdat het niet om "wij" gaat. Veel mensen hebben het beleid met deze resultaten nooit gewild.

Maar goed, laten we daar dan maar weer niet te ver dieper op ingaan want het is mij ondertussen helaas ook duidelijk (en dit bedoel ik in het algemeen en niet richting jou) dat de inhoudelijke oorzaak hier vaak een achtergebleven kind blijft, want "we moeten vooruitkijken". En daar ben ik het mee eens, maar dan wel met inachtneming van kennis die nodig is om te voorkomen dat het wéér mis gaat door de bijbehorende perverse prikkels.

Dat zit wel Schnorr.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:01
Marcel a schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Groenland is inderdaad niet Europees maar wel onderdeel van de EU én de NAVO.

Bereken je warmteverlies

• Marcel a
@Spykie Hoezo zijn ze lid van de EU? Dat Denemarken lid is maakt niet dat Groenland ook lid is. Dat is precies het punt: Groenland is gewoon van zichzelf.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:05

inXs

known as inXs

Marcel a schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:30:
@Spykie Hoezo zijn ze lid van de EU? Dat Denemarken lid is maakt niet dat Groenland ook lid is. Dat is precies het punt: Groenland is gewoon van zichzelf.
Sterker nog, ze waren wel lid van de EU, maar zijn er in 1985 uitgestapt vanwege onenigheid over visserijbeleid!

Het is een ‘overzees gebiedsdeel’ en wel navo lid overigens.

superB

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:06

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Gegeven de recente uitlatingen over Groenland, Mexico etc. gaan we deze en andere landen ook binnen de scope van dit topic trekken.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trump herhaalt zijn agressie nog masr eens:
Groenland moet onderdeel van de VS worden om er voor te zorgen dat het niet in handen valt van China of Rusland, zo heeft president Trump gezegd in een persconferentie in het Witte Huis. "We gaat iets met Groenland doen, of ze het nou willen of niet. We gaan niet in de situatie komen dat Rusland of China ons buurland wordt."

Al voor zijn tweede termijn begon, bijna een jaar geleden, heeft Trump er op gehamerd dat het gigantische, dunbevolkte eiland in de Atlantische Oceaan moet worden ingelijfd door de VS. Maar de afgelopen weken noemt hij het eiland, een onafhankelijk land dat bij het Deense koninkrijk hoort, steeds vaker. Volgens Trump "wemelt het" van de Chinese en Russische oorlogsschepen rond Groenland, een claim waarvoor geen bewijs is.
Meer info: https://nos.nl/artikel/25...goedschiks-of-kwaadschiks

Zou hij ooit in zijn leven wel eens een atlas bekeken hebben? Want de VS en Rusland zijn al buurlanden. Kijk eens wat er ten westen van Alaska ligt?

Of zou hij hiermee willen impliceren dat hij Siberië (en dus Rusland) ook binnen wil gaan vallen?

Virussen? Scan ze hier!

• Stukfruit
  • Niet online
Tja, je had natuurlijk Русская Америка, dus het is niet eens echt een vreemde gedachte dat de huidige club misschien mogelijk verder zou kunnen willen gaan.

Voor wie denkt dat het een grap is: klik op de link. Alaska is door de Russen verkocht en had tot na WW2 nog niet eens een eigen sterretje op de vlag. Poetin zal vast nog steeds terugwerkende spijt hebben van zijn eigen Groenland.

[ Voor 27% gewijzigd door Stukfruit op 10-01-2026 05:15 ]

Dat zit wel Schnorr.

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:31
En voor wie denkt dat deze koers van VS wel overwaait met de volgende verkiezingen, dan heb ik helaas een vervelende mededeling. Deze man bouwt een nieuwe empire. De MAGA beweging stopt niet na zijn tweede ambstermijn. Hij zal alles op alles zetten zodat de komende decennia alle volgende presidenten zijn koers varen. Ik sluit niet uit dat hij zelf op de stoel blijft, al mag dat wettelijk gezien niet.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:38
wildhagen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 04:07:
Trump herhaalt zijn agressie nog masr eens:

[...]

Meer info: https://nos.nl/artikel/25...goedschiks-of-kwaadschiks

Zou hij ooit in zijn leven wel eens een atlas bekeken hebben? Want de VS en Rusland zijn al buurlanden. Kijk eens wat er ten westen van Alaska ligt?

Of zou hij hiermee willen impliceren dat hij Siberië (en dus Rusland) ook binnen wil gaan vallen?
Dat is eigenlijk best een idee. Kan iemand Trump laten zien hoe groot Siberië is en wat daar allemaal te halen valt? Dan strijd hij op zijn minst nog tegen de juiste vijand voor de verkeerde redenen...

Niet dat Trump ooit zijn baas aan zou vallen natuurlijk, naast wat piraten spelletjes met olietankers.

• ErikT738
baba420 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 05:48:
En voor wie denkt dat deze koers van VS wel overwaait met de volgende verkiezingen, dan heb ik helaas een vervelende mededeling. Deze man bouwt een nieuwe empire. De MAGA beweging stopt niet na zijn tweede ambstermijn. Hij zal alles op alles zetten zodat de komende decennia alle volgende presidenten zijn koers varen. Ik sluit niet uit dat hij zelf op de stoel blijft, al mag dat wettelijk gezien niet.
Trump bouwt niets, dat zijn de mensen achter hem (Heritage Foundation e.d.). Precies om deze reden stopt dit niet bij Trump.

Maar goed, zou het innemen van Groenland genoeg zijn om Europa wakker te schudden zodat het als één machtsblok gaat handelen in plaats van een verzameling van landjes?

• Stukfruit
  • Niet online
Wat trouwens ironisch kan uitpakken: als ze dit bij alle landen doen zoals Groenland en er mogelijk nieuwe staten van maken, dan kunnen de Republikeinen het in toekomstige verkiezingen eventueel moeilijker krijgen.

Dit wordt tenslotte niet echt door de partij ondersteund:
Wikipedia: LGBTQ rights in Greenland

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:24
Stukfruit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:26:
Wat trouwens ironisch kan uitpakken: als ze dit bij alle landen doen zoals Groenland en er mogelijk nieuwe staten van maken, dan kunnen de Republikeinen het in toekomstige verkiezingen eventueel moeilijker krijgen.

Dus gaan ze er geen staten van maken. Ze laten het dan gewoon "hangen" als "unincorporated territory" net zoals dat nu ook het geval is voor bijvoorbeeld Puerto Rico en Guam. Dus wel eigendom van de USA federale overheid, geen eigen staat met alles wat daar bij komt kijken en alle extra rechten die dat weer geeft. Een soort "half wel/half niet" status. Wel van de US, maar niet kunnen stemmen in president verkiezingen bijvoorbeeld. Wel iemand in het huis van afgevaardigden, maar die mag niet meestemmen en geen vertegenwoordigers in de Senaat.

• ErikT738
Stukfruit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:26:

Grapjas, er hoeft daar niet meer te worden gestemd. Trump begint een oorlog voor de midterms, kondigt de noodtoestand af, en klaar. Het maakt niet uit wat er in de wet staat, zoals we al zo vaak hebben gezien het afgelopen jaar.

De grootste vraag is met welk land hij begint (buiten Venezuela om bedoel ik).

• Stukfruit
  • Niet online
@duvekot en @ErikT738:

Ik zat meer te denken aan een tijdlijn die wij niet volledig gaan meemaken ;)

Bij Alaska heeft het geloof ik ook even geduurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 10-01-2026 08:58 ]

Dat zit wel Schnorr.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Het is zo bizar dat ik niet weet hoe je als land zou moeten reageren op de ongefundeerde uitspraken van Trump. Nu weer over Groenland, dat er Chinese en Russische schepen varen. Als ik me niet vergis liggen er aardig wat Chinese (container)schepen in Amerikaanse havens.

A'dam PVOutput

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Opkomst Amerikaans Imperialisme? Is het ooit weggeweest? Het is wat meer naakt nu.

Dit is hoe het nieuws gebracht wordt: https://www.nu.nl/buitenl...-op-het-wereldtoneel.html

Eigenlijk is het een goed iets en moeten we blij zijn.....

Less alienation, more cooperation.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:40
Tusk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Precies, want Trump weet: Europa heeft de Navo nodig. Trump heeft de Navo niet nodig. Als er gebitch komt, stapt ie gewoon uit de Navo en wenst ie de Navo succes met het beginnen van een oorlog. Want zolang Putin aan de andere kant een dreiging is zal dat nooit gebeuren en heeft Trump dus vrij spel om Groenland in te nemen. De enige actie om dat te voorkomen is denk ik ook flink wat Europese troepen op Groenland te vestigen en veel laten oefenen. Spierballen laten zien heeft alleen vooraf zin.
En een boycot van het WK door Europese landen.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:32
mv_ak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Maar die gaan dat niet doen want Voetballen is zo belangrijk wereldwijd, daar mag je als politiek niets tegen doen.

• duvekot
ErikT738 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:43:
[...]
Grapjas, er hoeft daar niet meer te worden gestemd. Trump begint een oorlog voor de midterms, kondigt de noodtoestand af, en klaar. Het maakt niet uit wat er in de wet staat, zoals we al zo vaak hebben gezien het afgelopen jaar.

De grootste vraag is met welk land hij begint (buiten Venezuela om bedoel ik).
Hoe erg het Hooggerechtshof "pro Trump" is .. zullen ze daar expliciet niet in mee kunnen gaan. Dus de verkiezingen zelf kunnen ze niet tegenhouden, eventueel een andere datum kiezen voor verkiezingen, maar ook dat zal direct en versnelt aangevochten worden. Op 3 januari 2027 zullen alle termijnen van het huis van afgevaardigden verlopen en 33 van de 100 senatoren zullen zonder termijn zijn. Als er dan nog geen resultaten bekend zijn van verkiezingen kunnen ze niet blijven zitten. Die moeten allemaal direct het congres verlaten. Geen huis van afgevaardigden is geen werkend congres en dus zal de boel daar stil vallen net als bij die shutdown. Er kan bijvoorbeeld geen nieuw budget gemaakt worden bijvoorbeeld.

Dus de verkiezingen zullen wel doorgaan, er zal veel gesteggel zijn over de uitslagen en veel rechtzaken. Maar er zal op 3 januari wel iets van een nieuw congres zitten. Zonder komt ook Trump klem te zitten. En helemaal "full dictatorship" gaan heeft weer andere risicofactoren voor Trump.

Dat het een zooitje gaat worden is al wel duidelijk.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:40
Bvanham schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:20:
[...]

Maar die gaan dat niet doen want Voetballen is zo belangrijk wereldwijd, daar mag je als politiek niets tegen doen.
Als Trump echt een oorlog gaat beginnen tegen Groenland, en welk ander land dan ook op het Westelijk Halfrond, dan is niets onmogelijk. Wij gaan dat niet pikken en zullen solidair zijn met Denemarken. Overigens heeft Denemarken zich nog niet geplaatst.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

mv_ak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Als Trump echt een oorlog gaat beginnen tegen Groenland, en welk ander land dan ook op het Westelijk Halfrond, dan is niets onmogelijk. Wij gaan dat niet pikken en zullen solidair zijn met Denemarken. Overigens heeft Denemarken zich nog niet geplaatst.
Wij als jij en ik pikken dat niet en zullen mogelijk Amerika zoveel mogelijk boycotten.
Ons minderheidskabinet of tweede Kamer gaan het geheel prima vinden. Die gaan er echt geen harde woorden aan vuil maken.

Zolang hij van de ABC eilanden afblijft kan hij Groenland. alaska, Canada en heel Zuid Amerika gewoon pakken.

Tot iemand een keer wel terug gaat vechten. En een goed geprogrammeerde bom gooit of een sniper neerlegt die wel kan mikken.
Maar van onze regering hoef je weinig te verwachten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
mv_ak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Ik ben bang dat de gemiddelde Vandaag-Inside kijkers daar anders over denken.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
mv_ak schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:18:
[...]

ja net zoals Qatar vanwege mensenrechten ook massaal is geboycot.

nope, in deze wereld draait het om geld (en geloof, grondstoffen, afgedwongen door geweld)

A wise man's life is based around fuck you

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:18

G83

Waaj schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Ik ben bang dat de gemiddelde Vandaag-Inside kijkers daar anders over denken.
Daar klinkt wel een beetje dedain in door, zoals in veel posts in dit topic. Ik vind het erg interessant om het nieuws rondom Venezuela en de langzame ontsporing van de VS hier te volgen, maar de morele superioriteit die sommigen hier zich aanmeten staat me nogal tegen.

Hoe zie je het 'solidair zijn met Denemarken' voor je? En wat doe jij zelf zoveel beter dan die dommige VI kijkers, die ongetwijfeld pragmatisch naar de wereld kijken ipv met het EVRM op het nachtkastje?

• ErikT738
Zwelgje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:02:
[...]

ja net zoals Qatar vanwege mensenrechten ook massaal is geboycot.

nope, in deze wereld draait het om geld (en geloof, grondstoffen, afgedwongen door geweld)
Nou ja, willekeurige bruine mensen tot slaaf maken en dood laten werken scoort misschien lager op de controverse meter dan "ons" grondgebied afpakken en onze veiligheid bedreigen door de NAVO op te blazen. Het gaat er een beetje aan liggen hoe de politiek het oppakt denk.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Marcel a schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Dan is jouw interpretatie van mijn post incorrect.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-01 19:48
baba420 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 05:48:
Integendeel, de man is in een hoog tempo de invloedrijke positie die de VS had in de wereld, aan het afbreken. Drakonische maatregelen die vrijwel zonder uitzondering de positie van de VS in de wereld verzwakken. De VS is zichzelf steeds verder aan het isoleren.

En trump is mentaal én verstandelijk niet meer de sterkste en tegelijk heeft hij een club van yes-men and dito women om zich heen. Dus geen guardrails om hem weg te praten van ongepaste ideeen die in een opwelling naar boven zijn gekomen. Zijn yes-men moedigen hem zelfs aan. Ook zaken die helemaal niet worden genoemd in project2025.

Tegelijk lijkt hij aardig succesvol om zichzelf en de directe clan om hem heen te verrijken. Maar ten koste van wat?
Ook al zou de maga beweging ineenstorten na zijn overlijden, de aangerichte schade is niet eenvoudig te herstellen, er is geen reset / new game knop. Het duurde decennia om zaken op te bouwen die hij in minder dan een jaar heeft kunnen vernielen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
G83 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Daar klinkt wel een beetje dedain in door, zoals in veel posts in dit topic. Ik vind het erg interessant om het nieuws rondom Venezuela en de langzame ontsporing van de VS hier te volgen, maar de morele superioriteit die sommigen hier zich aanmeten staat me nogal tegen.

Hoe zie je het 'solidair zijn met Denemarken' voor je? En wat doe jij zelf zoveel beter dan die dommige VI kijkers, die ongetwijfeld pragmatisch naar de wereld kijken ipv met het EVRM op het nachtkastje?
Sorry als het zo overkomt, mijn post was niet bedoeld als waardeoordeel over VI-kijkers. Wat ik probeerde te zeggen is dat wij (de mensen die hier lezen en reageren) hier in een bepaalde bubbel zitten maar dat er ook andere bubbels zijn waarin bijvoorbeeld sport wordt gezien als iets dat boven de politiek staat. De quote ging toevallig over het WK, daarom dat ik VI noemde, maar het had evengoed ook over F1-fans kunnen gaan.

• Marcel a
Tusk schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:23:
[...]
Dan is jouw interpretatie van mijn post incorrect.
Vind je? Je stelt dat de enige manier om Trump tegen te houden is Europese troepen op Groenland te laten oefenen/zich daar te vestigen. Is dat omdat Groenland daar om vroeg?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:01
Waaj schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Sorry als het zo overkomt, mijn post was niet bedoeld als waardeoordeel over VI-kijkers. Wat ik probeerde te zeggen is dat wij (de mensen die hier lezen en reageren) hier in een bepaalde bubbel zitten maar dat er ook andere bubbels zijn waarin bijvoorbeeld sport wordt gezien als iets dat boven de politiek staat. De quote ging toevallig over het WK, daarom dat ik VI noemde, maar het had evengoed ook over F1-fans kunnen gaan.
De FIFA is zo een corrupte bende dat het volgens mij niks uit maakt waar te wereld ze een WK organiseren

Vooral die infantino wat een maf klapper

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

bie100 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:04:
[...]

De FIFA is zo een corrupte bende dat het volgens mij niks uit maakt waar te wereld ze een WK organiseren

Vooral die infantino wat een maf klapper
Elke kijker naar het WK, elke speler en elke sponsor zijn net zo fout. De enige manier hoe zo iemand zo corrupt kan zijn, is omdat er mensen met oranje wortels op hun hoofd op de bank gaan zitten kijken.

We zijn echt nog veeeel te weinig met de voeten aan het stemmen. Er worden nog iPhones gekocht, Tesla's besteld, vakanties naar de US geboekt. Shell koopt straks olie uit Venezuala, etc etc.

Amerika voelt gewoon, nog steeds, geen pijn van hun gedrag. Ja, procentjes hier en daar.

En een EU die nog steeds full Chamberlain gaat en nog steeds denkt het te kunnen beteugelen. "Voordeel" is wel dat we de vervolgstappen waarschijnlijk volgende week al weer zien en niet te lang in onzekerheid zitten.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Dat "we" als EU überhaupt mee gaan doen het WK is de Olympische Spelen van 1936 all over again. Alleen nu waait er geen hakenkruisvlag maar de Stars en Stripes.

"Dit nooit weer" roepen maar ondertussen lekker gaan voetballen in die corrupte teringzooi. Bah!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@PWM dat van die iPhones pik ik er als voorbeeld even uit: wat is het alternatief? Praktisch alle Android toestellen zijn van Chinese makelij of US makelij m.u.v. Samsung en Sony als grootste spelers? LG? Doen die nog iets met smartphones?

Ben het wel geheel met je eens hoor verder. W.m.b. komt er geen enkel US made product de EU meer in maar we hebben ons zo verschrikkelijk afhankelijk gemaakt inmiddels... Zeker op het gebied van IT ook. Als Trump als vergelding IT diensten als AWS/Azure blokkeert zitten we binnen een uur in de Middeleeuwen.

EU is echt een papieren tijger op dit moment. Te lang geloofd in wereldvrede en te lang geloofd in samenwerking buiten de EU. Zo goedkoop mogelijk produceren in de Orient, technologie verkopen aan de VS en lekker consumeren. Nu krijgen we de deksel op onze neus in de zin van we kunnen geen enkele vuist maken richting de VS.

Groenland is over, die gaan naar de VS. Goed- danwel kwaadschiks maar daar gaat de EU niets aan doen. Heel misschien als we er nu 20.000 militairen naar toe sturen als blijk van kracht.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Shadow_Agent schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:15:
@PWM dat van die iPhones pik ik er als voorbeeld even uit: wat is het alternatief? Praktisch alle Android toestellen zijn van Chinese makelij of US makelij m.u.v. Samsung en Sony als grootste spelers? LG? Doen die nog iets met smartphones?

Ben het wel geheel met je eens hoor verder. W.m.b. komt er geen enkel US made product de EU meer in maar we hebben ons zo verschrikkelijk afhankelijk gemaakt inmiddels... Zeker op het gebied van IT ook. Als Trump als vergelding IT diensten als AWS/Azure blokkeert zitten we binnen een uur in de Middeleeuwen.

EU is echt een papieren tijger op dit moment. Te lang geloofd in wereldvrede en te lang geloofd in samenwerking buiten de EU. Zo goedkoop mogelijk produceren in de Orient, technologie verkopen aan de VS en lekker consumeren. Nu krijgen we de deksel op onze neus in de zin van we kunnen geen enkele vuist maken richting de VS.

Groenland is over, die gaan naar de VS. Goed- danwel kwaadschiks maar daar gaat de EU niets aan doen. Heel misschien als we er nu 20.000 militairen naar toe sturen als blijk van kracht.
Fairphone is nog een optie.
Nederlands bedrijf.

Telefoon zelf komt wel uit China. Maar daar ontkom je niet aan denk ik.

Edit:
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Dit topic wordt steeds completer.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 10-01-2026 13:24 ]

• G83

G83

@Shadow_Agent

"Groenland is over, die gaan naar de VS. Goed- danwel kwaadschiks maar daar gaat de EU niets aan doen. Heel misschien als we er nu 20.000 militairen naar toe sturen als blijk van kracht."

Goed idee! Meld jij je alvast aan bij werkenbijDefensie.nl? Ik hoor graag van je avonturen op Groenland!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

G83 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:38:
@Shadow_Agent

"Groenland is over, die gaan naar de VS. Goed- danwel kwaadschiks maar daar gaat de EU niets aan doen. Heel misschien als we er nu 20.000 militairen naar toe sturen als blijk van kracht."

Goed idee! Meld jij je alvast aan bij werkenbijDefensie.nl? Ik hoor graag van je avonturen op Groenland!
lekker constructieve bijdrage d:)b

We hebben toch beroepsmilitairen in de gehele EU die we hiervoor kunnen inzetten? Voor de bewaking van onze buiten grenzen? Al is Groenland natuurlijk min of meer zelfstandig en niet een direct "land" van de EU. Dat maakt het stationeren van militairen wellicht wat lastig tenzij Groenland dit zelf wil natuurlijk. Preventieve bescherming tegen de agressor USA

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Er is een hele goede optie. Gewoon geen telefoon kopen. 90% van de verkocht iPhones (30 miljoen per jaar in EU) ,vervangt een bestaande iPhone 14/15/16. Als iedereen nu eens gewoon een jaartje overslaat, is het effect gigantisch.

Ik heb deze discussie intern gehad, om gewoon eens een jaartje niet in te kopen en personeel een jaartje door te laten gaan. Ik werd aangekeken of ik joden op zolder wilde gaan verbergen. Mensen in Europa hebben echt helemaal niets over en wensen 0 ongemak om de boel te verbeteren. Wat dat betreft is het ironisch hoe dezelfde kliek klaagt over de missende slachtkracht van de EU, die net zo apathisch is. We krijgen de leiders die we verdienen.

We kunnen als consumenten binnen 3 maanden het Amerikaans imperialisme grote schade toebrengen. Maar we kiezen om het niet te doen.

• G83

G83

Even 20.000 militairen naar een onherbergzaam gebied sturen om een bondgenoot (wel een beetje een malle bondgenoot tegenwoordig) af te schrikken klinkt mij als zinloos militaristisch in de oren.
Als je daar zo enthousiast over bent hoop ik dat je zelf wat bijdraagt.

Anders maar gewoon bij diplomatie houden? Het verwondert me hoe heel progressief Europa tot aan partij van de dieren toe wel heel erg enthousiast is met bewapenen en militariseren. (En mijn niet onderbouwde inschatting is dat er onder die doelgroep weinig mensen zijn die zelf de wapens willen oppakken...)

@PWM mooie typo, dat Europa een gebrek aan slachtkracht heeft. Fijn dat we niet makkelijk een slachting kunnen aanrichten

[ Voor 10% gewijzigd door G83 op 10-01-2026 14:02 ]

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
G83 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:00:

@PWM mooie typo, dat Europa een gebrek aan slachtkracht heeft. Fijn dat we niet makkelijk een slachting kunnen aanrichten
Nee, jammer. Zou mooi zijn als we het wel kunnen, dan zouden we binnen NATO al jaren geen (overigens terecht) gezeik hebben gehad dat we ons niet aan de norm gehouden hebben en zouden de drie grootmachten wat meer rekening houden met de EU. Uiteindelijk maakt het toch uit of je als blok wel of niet in staat bent een behoorlijke defensie op de been te kunnen brengen tegen wie dan ook. Het kunnen is niet hetzelfde als het willen en doen natuurlijk :)

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Mensen in Europa hebben echt helemaal niets over en wensen 0 ongemak om de boel te verbeteren. Wat dat betreft is het ironisch hoe dezelfde kliek klaagt over de missende slachtkracht van de EU, die net zo apathisch is. We krijgen de leiders die we verdienen.

We kunnen als consumenten binnen 3 maanden het Amerikaans imperialisme grote schade toebrengen. Maar we kiezen om het niet te doen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk echter dat, op individueel niveau, een gebrek aan info meespeelt. Veel mensen die ik ken zijn afgehaakt. Men vindt Trump wel een idioot en Poetin een oorlogszuchtige maniak, maar "ik kijk geen nieuws meer want daar word ik alleen maar depressief/verdrietig/ongelukkig van".

Wat zou helpen is wat in Canada is gebeurd: vlaggetjes bij lokale producten en een boycott die bij een aantal zaken merkbaar effect heeft gehad. Zo heeft Jim Beam z'n grootse distillerij gesloten voor 2026, want Canada koopt hun bourbon niet meer. Zoiets als dit zie ik echter pas gebeuren bij een grotere trigger dan een eiland duizenden km verderop met 60k inwoners. Tenzij echt goed georganiseerd, maar krijg Ahold Delhaize maar eens mee met hun 60% van de jaaromzet in de VS.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

G83 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:00:
Even 20.000 militairen naar een onherbergzaam gebied sturen om een bondgenoot (wel een beetje een malle bondgenoot tegenwoordig) af te schrikken klinkt mij als zinloos militaristisch in de oren.
Als je daar zo enthousiast over bent hoop ik dat je zelf wat bijdraagt.

Anders maar gewoon bij diplomatie houden? Het verwondert me hoe heel progressief Europa tot aan partij van de dieren toe wel heel erg enthousiast is met bewapenen en militariseren. (En mijn niet onderbouwde inschatting is dat er onder die doelgroep weinig mensen zijn die zelf de wapens willen oppakken...)

Diplomatie werkt alleen als beide partijen zich daar aan conformeren. Daar is geen enkele sprake meer van. Dus dan is het kiezen of delen.

De keuze is of we Groenland genoeg waard vinden om schaarse capaciteit uit Europa weg te halen. Ik vrees van niet.

Keller had wel een aardig idee vandeweek. Laten we een gezamenlijke Navo oefening doen op groenland. Met Europese en Amerikaanse troepen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Wellicht een beter doel dan Groenland.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:29
PWM schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:41:
Shell koopt straks olie uit Venezuala, etc etc.
Weet je dat zeker? Vooralsnog heeft Trump de deksel flink op de neus gekregen vanuit de oliebedrijven. Ze hebben allemaal aangegeven dat ze voorlopig geen heil zien in Venezuela.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Marcel a schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Vind je? Je stelt dat de enige manier om Trump tegen te houden is Europese troepen op Groenland te laten oefenen/zich daar te vestigen. Is dat omdat Groenland daar om vroeg?
Ja weer een aanname. Ik zeg nergens dat Groenland bij Europa hoort en ik zeg nergens dat we troepen moeten plaatsen zonder overleg. *knip*, hou het vriendelijk graag.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:30 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Yakolev schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:22:
[X]

Dat valt nog te bezien.

Vergeet niet dat Iran zo'n puinhoop geworden is die het nu is, met name door Amerikaanse acties uit het verleden. Namelijk hun steun aan de Iraanse dictator (de Sjah) die zijn eigen bevolking snoeihard onderdrukte en zichzelf nogal verrijkte.

Ik denk niet dat een invasie door Trump in Iran de situatie verbetert. Dan komt er gewoon een nieuwe pro-VS dictator die wordt geinstalleerd, alle Iraanse olie aan de VS levert en er zelf flink rijk mee wordt, en raakt de bevolking van Iran van de regen in de drup.

Virussen? Scan ze hier!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Goed, na Venezuela en gedoe over Groenland weer een stapje op de escalatieladder waarbij een bruinhemd op een minderheid heeft geschoten met dodelijke afloop. Direct de propagandamachine van de overheid (mevrouw Noem, u moet zich schamen) die er een verhaal van maakt. Terwijl je zoiets moet laten onderzoeken door de lokale politie. Ik zou die man die heeft geschoten direct oppakken politie zijnde. Behandel het voor wat het is: moord.

Alle smartphones bevatten onderdelen uit China en worden deels (meestal volledig) in China geassembleerd.

1) Shenzhen voor onderdelen (overigens niet enkel van daar).

2) Assemblage in Westen is duur (arbeidskrachten goedkoop aldaar).

3) (Hiermee moet je voorzichtig zijn omdat je aanschuurt tegen raciale kenmerken.) Kleine vingers helpen bij assemblage.

Wil je een smartphone met Europese ondersteuning die niet de data naar VS stuurt kun je drie dingen doen. 1) een alternatief AOSP-based OS op je smartphone flashen 2) een Jolla smartphone kopen 3) geen smartphone kopen (bijv. AOSP-based OS emuleren op een computer).

In Europa geassembleerde smartphones zijn er niet. In de VS wel, ik meen sommige iPhones. Zelfde m.b.t. Framework? In ieder geval is die assemblage in het Westen peperduur.

De mythe is dat, nadat x86-32 de wedstrijd had gewonnen, er nog steeds fabs waren die Alpha's voor de Amerikaanse overheid (specifiek NSA) produceerden. Dat was in de tijd dat x86-64 nog geen gemeengoed was, waarbij je met FX!32 x86-32 software zou kunnen emuleren. Of dat ook zo is, weet ik niet. In ieder geval sloeg Bloomberg's artikel over Supermicro in als een bom (en is nooit bewezen).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:49

Dido

heforshe

Yakolev schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:22:
[X]

offtopic:
Ja, want de laatste keer dat de VS zich met Iran bemoeiden ging dat ook zo lekker. Ga maar even snel je geschiedenisboeken afstoffen, om te kijken hoe die ayatollah's aan de macht kwamen daar. Hint: men was niet heel tevreden over de trekpop van de VS die er zat. Google tip: Mohammad Reza Pahlavi.

Wat betekent mijn avatar?

• Marcel a
Tusk schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:47:
[...]
Ja weer een aanname. Ik zeg nergens dat Groenland bij Europa hoort en ik zeg nergens dat we troepen moeten plaatsen zonder overleg. *knip*
*knip*, niet voortdurend mensen woorden in de mond leggen.

[ Voor 46% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:34 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dido schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:24:
[...]
offtopic:
Ja, want de laatste keer dat de VS zich met Iran bemoeiden ging dat ook zo lekker. Ga maar even snel je geschiedenisboeken afstoffen, om te kijken hoe die ayatollah's aan de macht kwamen daar. Hint: men was niet heel tevreden over de trekpop van de VS die er zat. Google tip: Mohammad Reza Pahlavi.
Beetje hetzelfde verhaal als met Venezuela nu. Het is goed dat Maduro weg is, maar als de VS iets met regime-change doet komt er zelden iets beters voor in de plaats. En dat is waarom de rest van de wereld er niet perse blij mee is.

Maar in deze gepolariseerde wereld ben je dan opeens pro-Maduro of pro-Iraans regime.

• Zwelgje
  • Nu online
die grondstoffen die ze hebben zijn helemaal niet makkelijk te delven. (denk aan weer, het is er best koud daar en veel ijs en sneeuw en veel van die grondstoffen liggen onder kilometers dik ijs). pas als de rest van de wereld is leeggeroofd is het rendabel om hier werk van te maken. tot die tijd is het leuk maar je hebt er niks an.

het gaat op de korte termijn ook niet om de grondstoffen het gaat hier gewoon om 'landje pik' kijk mee eens het grondgebied van Amerika met x% vergroot hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:34 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 66% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:34 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:49

Dido

heforshe

Delerium schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:43:
Beetje hetzelfde verhaal als met Venezuela nu. Het is goed dat Maduro weg is, maar als de VS iets met regime-change doet komt er zelden iets beters voor in de plaats. En dat is waarom de rest van de wereld er niet perse blij mee is.
Naja, een echte regime-change is het dan ook niet in Venezuela. Dan was Machado nu wel president geweest. Maar daar zit Trump helemaal niet op te wachten. Rodríguez is gewoon de nummer 2 na Maduro, en mag blijven zitten zolang ze doet wat Trump zegt. Voor de bevolking maakt het voorlopig allemaal weinig verschil.
Maar in deze gepolariseerde wereld ben je dan opeens pro-Maduro of pro-Iraans regime.
Klopt, want zwart/wit praat zo lekker makkelijk.

Wat betekent mijn avatar?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Dido schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:24:
[...]
offtopic:
Dat ging 25 jaar best aardig toch?

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11-01 22:47
Jerie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:03:
Goed, na Venezuela en gedoe over Groenland weer een stapje op de escalatieladder waarbij een bruinhemd op een minderheid heeft geschoten met dodelijke afloop. Direct de propagandamachine van de overheid (mevrouw Noem, u moet zich schamen) die er een verhaal van maakt. Terwijl je zoiets moet laten onderzoeken door de lokale politie. Ik zou die man die heeft geschoten direct oppakken politie zijnde. Behandel het voor wat het is: moord.

[...]

Alle smartphones bevatten onderdelen uit China en worden deels (meestal volledig) in China geassembleerd.

1) Shenzhen voor onderdelen (overigens niet enkel van daar).

2) Assemblage in Westen is duur (arbeidskrachten goedkoop aldaar).

3) (Hiermee moet je voorzichtig zijn omdat je aanschuurt tegen raciale kenmerken.) Kleine vingers helpen bij assemblage.

Wil je een smartphone met Europese ondersteuning die niet de data naar VS stuurt kun je drie dingen doen. 1) een alternatief AOSP-based OS op je smartphone flashen 2) een Jolla smartphone kopen 3) geen smartphone kopen (bijv. AOSP-based OS emuleren op een computer).

In Europa geassembleerde smartphones zijn er niet. In de VS wel, ik meen sommige iPhones. Zelfde m.b.t. Framework? In ieder geval is die assemblage in het Westen peperduur.

De mythe is dat, nadat x86-32 de wedstrijd had gewonnen, er nog steeds fabs waren die Alpha's voor de Amerikaanse overheid (specifiek NSA) produceerden. Dat was in de tijd dat x86-64 nog geen gemeengoed was, waarbij je met FX!32 x86-32 software zou kunnen emuleren. Of dat ook zo is, weet ik niet. In ieder geval sloeg Bloomberg's artikel over Supermicro in als een bom (en is nooit bewezen).
Qua punt 2: het is ondertussen meer dat daar arbeidskrachten zijn dan de kosten van arbeid. Zelfs als zouden wij het hier kunnen voor dezelfde kosten dan hebben we de mensen er helemaal niet voor. De VS trouwens ook niet als productie als gevolg van de importheffingen terug zou komen.

• Jerie
  • Niet online
R_Zwart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Qua punt 2: het is ondertussen meer dat daar arbeidskrachten zijn dan de kosten van arbeid. Zelfs als zouden wij het hier kunnen voor dezelfde kosten dan hebben we de mensen er helemaal niet voor. De VS trouwens ook niet als productie als gevolg van de importheffingen terug zou komen.
China gaat een nog veel hardere klap krijgen van de vergrijzing. Rusland uiteraard ook. De VS niet.

Wij laten onze Hollandse garnalen pellen in Marokko. Ik lach me iedere keer rot als ik een Hollander (in deze PVV-achtige gemeente) bij de visboer garnalen zie bestellen. We hebben ook Oost-Europa (denk aan o.a. Oekraïne) en Noord-Afrika. Ook hebben we vluchtelingen, en de casus Oekraïne heeft bewezen dat die prima kunnen en willen werken... als ze maar mogen!

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-01 15:14
*knip*, dit is hier offtopic.

[ Voor 80% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:41 ]

• duvekot
Ondertussen in NUUK, Greenland
Greenland’s party leaders firmly reject Trump’s push for US control of the island
“We don’t want to be Americans, we don’t want to be Danes, we want to be Greenlanders,” Greenland Prime Minister Jens-Frederik Nielsen and four party leaders said in a statement Friday night.
Ze zijn de opmerkingen van Trump redelijk zat:
“As Greenlandic party leaders, we would like to emphasize once again our wish that the United States’ contempt for our country ends,” the statement said.

• mugenmarco
duvekot schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:33:
Ondertussen in NUUK, Greenland
Greenland’s party leaders firmly reject Trump’s push for US control of the island

[...]

Ze zijn de opmerkingen van Trump redelijk zat:

[...]
Wat ik mij af vraag: STEL dat Amerika met geweld alsnog Groenland gaat claimen, gaat de NATO dan wel wat doen?

• duvekot
mugenmarco schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Wat ik mij af vraag: STEL dat Amerika met geweld alsnog Groenland gaat claimen, gaat de NATO dan wel wat doen?
Bedenk eens wat voor een geweld er dan nodig zou zijn? Wat is "bezetten van Groenland" ..

Trump is bang dat Groenland Chinees of Russisch wordt .. en daarom moet hij het hebben volgens hem.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

[...]

Er is werkelijk niks wat de overige NAVO landen militair kunnen doen. Economisch is wel wat te doen, maar je gaat jezelf heel erg pijn doen voor een vrijwel onbewoonde landmassa duizenden kilometers van ons af.

Trump weet dat we niks voorstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 10-01-2026 17:41 ]

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• mugenmarco
duvekot schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:38:
[...]

Bedenk eens wat voor een geweld er dan nodig zou zijn? Wat is "bezetten van Groenland" ..

Trump is bang dat Groenland Chinees of Russisch wordt .. en daarom moet hij het hebben volgens hem.
Trump wilt Groenland, wat als Groenland blijft weigeren? wat gaat Trump dan doen om zijn zin te krijgen?

• Zwelgje
  • Nu online
Yakolev schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Er is werkelijk niks wat de overige NAVO landen militair kunnen doen. Economisch is wel wat te doen, maar je gaat jezelf heel erg pijn doen voor een vrijwel onbewoonde landmassa duizenden kilometers van ons af.

Trump weet dat we niks voorstellen.
Franrijk>navo> eigen kernwapens die het ook doen zonder de Amerikanen (itt Groot Brittannië)

...niet dat je die dingen nu direct gaat inzetten maar toch.. voor de rest is het echt niet zo erg als mensen hier maar roepen 'stellen niks voor' tuurlijk we leggen het af tegen de Amerikanen maar we kunnen ze best pijn doen als het moet.

(maar zover komt het niet, geen zorgen)

• Zwelgje
  • Nu online
mugenmarco schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Trump wilt Groenland, wat als Groenland blijft weigeren? wat gaat Trump dan doen om zijn zin te krijgen?
Oekraïne voor de bus gooien, ik wil groenland anders stopt de steun aan Oekraïne

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Nederland kan zelf ook zijn kernwapens inzetten lijkt mij indien nodig?

Wikipedia: Vliegbasis Volkel.

• Zwelgje
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:10:

nee die staan onder Amerikaanse controle, kunnen wij niks mee

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
[...]

Niemand gaat iets doen als hij Groenland claimt. Er wonen 60000 mensen en er zijn nu al meer Amerikaanse militairen dan er Denen zijn. Een vlag is zo geplant.

Het is wel vrij rampzalig voor de politieke verhoudingen en voor degenen die denken dat de NAVO nog een gezonde toekomst heeft.

En in een wereld van might makes right hebben 60k Groenlanders geheel geen stem of een mening die er toe doet geopolitiek.

De vraag is meer hoe ver Trump de verhoudingen in de wereld verder wil verzieken.

Hij schiet er verder ook niets mee op. Als er Amerikaanse bedrijven rare earths willlen gaan winnen kunnen ze gewoon de Denen bellen en samenwerken. Als hij nog vijftig NAVO bases wil
bouwen, ruimte zat. Niemand zal dat weigeren. Als je per se een andere vlag in een land wil planten dan ben je gewoon op oorlogspad.

• Standeman
  • Laatst online: 11:53

Standeman

Prutser 1e klasse

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 44% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:40 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Trump gaat zn leven lang niet meer weg. Welke wetten hij ook moet aanpassen.

• Zwelgje
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:53:
Trump gaat zn leven lang niet meer weg. Welke wetten hij ook moet aanpassen.
vergis je ook niet dat het niet Trump is die het probleem is maar hij is slechts een symptoom. en hij is ook slechts de trekpop van de machten die daadwerkelijk het beleid maken,

mensen vergissen zich hierin, net als mensen denken dat het Trump is die op zijn mobieltje die onzin uitkraamt. dat is een team van mensen op de achtergrond.

de afleiding werkt goed :>

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:59

SomerenV

It's something!

Geen idee of deze video hier al gepost is. Ik kan hem zo niet vinden dus ik gok van niet:
Als de VS Groenland in wil nemen middels een invasie dan gaan ze daar een héél zware dobber aan krijgen. Omstandigheden op Groenland zijn dermate zwaar voor apparatuur, wapens, voertuigen en manschappen dat je er speciaal (of aangepast) spul voor moet hebben en er voor getraind moet zijn. De VS heeft momenteel zo'n 15-25k actieve militairen met arctische training, zo'n 200 voertuigen, 200 sneeuwscooters, 100 tanks en 100 APC's. Dat is dus spul dat geschikt is voor die omstandigheden.

NATO, en veel daarvan komt uit de Scandinavische landen: 80-120k militairen, 2.000 voertuigen, 10-14 sneeuwscooters, 300-500 tanks en 2.000+ APC's.

Qua schepen die geschikt zijn voor varen in/bij ijs heeft de VS er 2 tegenover 18 als je kijkt naar Noorwegen, Finland, Zweden, de VK en Nederland.

De VS heeft dominantie in de lucht, maar op de grond zijn ze volslagen kansloos in Groenland. Tijdens 3 van de 12 maanden in een jaar kunnen ze er nog een beetje uit de voeten, maar in de overige 9 maanden zijn de omstandigheden dermate zwaar dat heel die operatie gewoon vast zal lopen. Het is ook niet voor niets dat de VS onder andere traint in Finland, waarbij Finse militairen als voorbeeld dienen.
Daar gaat het om de 11th Airborne Division van de VS, die al getraind is in Arctic Warfare, maar de Finnen zijn behoorlijk hardcore :7 Die hebben overigens ook een indrukwekkend leger. Slechts 24.000 actieve militairen, waarvan een groot deel dienstplichtigen, maar dat aantal kan bij een uitbraak van oorlog opgeschroefd worden naar 280.000, met nog eens 600.000 reservisten. Op 5.6 miljoen inwoners is dat een behoorlijk aantal :o

Maar goed, een invasie van Groenland zou buitengewoon idioot zijn. Een einde aan een hoop bondgenootschappen, een einde aan de NATO zoals we die nu kennen, en voor de VS een onhoudbare situatie omdat ze totaal niet voorbereid zijn op de omstandigheden in Groenland. Mochten ze er wel voor gaan dan hoop ik dat het een héél pijnlijke operatie gaat worden voor ze en ze letterlijk van een koude kermis thuis gaan komen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Sjah schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:51:
Beetje vreemd dat de motivatie van het veranderen van de titel in imperialisme, niet in de de TS staat. Hoewel ik meen daarmee akkoord te kunnen gaan, vind ik dat dat wel verantwoord mag worden, het is best wel een mening namelijk.
Op wat voor manier?

Less alienation, more cooperation.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:57
Nou, Trump roept reacties op, tot en met dat het een fascist is. Deze titel lijkt daarmee dit topic in het anti-Trump kamp te impliceren. Of denk ik nou erg krom?

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-01 22:20
Sjah schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Nou, Trump roept reacties op, tot en met dat het een fascist is. Deze titel lijkt daarmee dit topic in het anti-Trump kamp te impliceren. Of denk ik nou erg krom?
Ik denk dat je heel krom aan het redeneren bent. Op welke manier is trump geen fascist? Heeft zelfs Gestapo opgericht incl. een budget voor wapens waar menig NAVO land jaloers op zou zijn. En heeft wapens besteld, waarvan valt te betwijfelen waar deze voor moeten dienen buiten onderdrukking.

Zoom even uit, en kijk even objectief naar trump. If it walks like a duck, quacks like duck it usually is a duck....

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:34

Jebus4life

BE User

SomerenV schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:45:
Geen idee of deze video hier al gepost is. Ik kan hem zo niet vinden dus ik gok van niet:

[YouTube: Invading Greenland? Mistake of a Lifetime - Here's why]

Als de VS Groenland in wil nemen middels een invasie dan gaan ze daar een héél zware dobber aan krijgen. Omstandigheden op Groenland zijn dermate zwaar voor apparatuur, wapens, voertuigen en manschappen dat je er speciaal (of aangepast) spul voor moet hebben en er voor getraind moet zijn. De VS heeft momenteel zo'n 15-25k actieve militairen met arctische training, zo'n 200 voertuigen, 200 sneeuwscooters, 100 tanks en 100 APC's. Dat is dus spul dat geschikt is voor die omstandigheden.

NATO, en veel daarvan komt uit de Scandinavische landen: 80-120k militairen, 2.000 voertuigen, 10-14 sneeuwscooters, 300-500 tanks en 2.000+ APC's.

Qua schepen die geschikt zijn voor varen in/bij ijs heeft de VS er 2 tegenover 18 als je kijkt naar Noorwegen, Finland, Zweden, de VK en Nederland.

De VS heeft dominantie in de lucht, maar op de grond zijn ze volslagen kansloos in Groenland. Tijdens 3 van de 12 maanden in een jaar kunnen ze er nog een beetje uit de voeten, maar in de overige 9 maanden zijn de omstandigheden dermate zwaar dat heel die operatie gewoon vast zal lopen. Het is ook niet voor niets dat de VS onder andere traint in Finland, waarbij Finse militairen als voorbeeld dienen.

[YouTube: Inside the Most Prepared Country on Earth]

Daar gaat het om de 11th Airborne Division van de VS, die al getraind is in Arctic Warfare, maar de Finnen zijn behoorlijk hardcore :7 Die hebben overigens ook een indrukwekkend leger. Slechts 24.000 actieve militairen, waarvan een groot deel dienstplichtigen, maar dat aantal kan bij een uitbraak van oorlog opgeschroefd worden naar 280.000, met nog eens 600.000 reservisten. Op 5.6 miljoen inwoners is dat een behoorlijk aantal :o

Maar goed, een invasie van Groenland zou buitengewoon idioot zijn. Een einde aan een hoop bondgenootschappen, een einde aan de NATO zoals we die nu kennen, en voor de VS een onhoudbare situatie omdat ze totaal niet voorbereid zijn op de omstandigheden in Groenland. Mochten ze er wel voor gaan dan hoop ik dat het een héél pijnlijke operatie gaat worden voor ze en ze letterlijk van een koude kermis thuis gaan komen.
Als je gelooft dat Trump een invasiemacht gaat sturen ben je wel erg naief. Als hij het militair overneemt gaat hij gewoon een papier tekenen in het Witte Huis dat de VS bezit neemt van Groenland en de VS gaan gewoon beginnen doen wat ze willen doen (basissen uitbouwen, grondstoffen delven. Misschien een gouverneur ofzo aanwijzen en een eigen regeringsstructuur uitbouwen).

Hij geeft de Denen een maand of 3 om op te hoepelen en stuurt een vloot en wat extra vliegtuigen om een perimeter rond Groenland af te bakenen. Dan moet hij geen NAVO partner rechtstreeks aanvallen. Integendeel, in zijn narratief is Groenland van de VS vanaf dat moment en dan gaan de NAVO partners de VS moeten aanvallen als ze zijn inname willen betwisten - en daar hebben ze gewoon de capaciteiten gewoon niet voor.

Wij roepen ook al sinds 2014 dat de Krim echt wel van Oekraïne is en niet van de Russen. Denk je dat Poetin daar 1 seconde van heeft wakker gelegen heeft?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Jerie
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:10:

Die dingen op scherp zetten kunnen v.z.i.w enkel de Amerikanen. Ook kunnen ze onze F-35 van een afstand onklaar maken. Hier is laatst journalistiek onderzoek naar gedaan. Totaal niet verbazingwekkend. Dat was toen dit speelde (de VS misdroeg zich toen in Irak) een punt van kritiek, maar werd weggewuifd onder het mom van 'de Amerikanen zijn onze bondgenoten'. Heeft Charles de Gaulle toch gelijk gekregen.

In ander nieuws tonen de demonstranten in Iran 'vastberadenheid'. Nu.nl heeft er enkele artikelen over met achtergrondinformatie. Vooral stukje context met geschiedenis (al mis ik conflict Irak - Iran).

Iraanse demonstranten zien geen weg meer terug: 'Dit is geschiedenis in actie'

Iraanse oud-kroonprins: 'Bereid je voor om steden in te nemen'

Wellicht hebben betaalde kranten betere artikelen.

Het zou kunnen dat afzetting/ontvoering Maduro de vastberadenheid bij Iraanse demonstranten heeft versterkt, zoals Arabische lente ook domino effect leek (met in de regio Oekraïne een van de laatste praktische regime changes).

Iran heeft een ingewikkelde band met buurlanden, zoals Irak. Ook kent het land minderheden die onderdrukt worden (Baha’i, Soennieten (Koerden en Baluchen), en in mindere mate (dankzij de grondwet) de Christenen, Joden, en Zoroastriërs.

Ik ben vooral nieuwsgierig hoe Iraanse expats hier tegenaan kijken. Dus mocht iemand dat willen delen, of artikel erover hebben, dan lees ik dat graag. Mag ook per DM.

• duvekot
Ondertussen rondom de rechtzaak van Maduro:
A (Lawyerly) Spat Erupts Over the Defense of Nicolás Maduro
Barry J. Pollack, who represented Mr. Maduro, the former Venezuelan leader, at his Manhattan arraignment, filed papers with the court on Thursday, saying that another attorney, Bruce Fein, had improperly entered the case and was “purporting to appear” on Mr. Maduro’s behalf.
Er zijn dus deze twee advocaten die claimen dat ze Maduro vertegenwoordigen 🤔

Naast deze twee is er ook nog een derde advocaat die door de rechtbank is aangewezen.
On Monday, with Mr. Maduro’s arraignment imminent and with no private lawyer having stepped forward, the court-appointed lawyer on call, David Wikstrom, rushed to the courthouse to meet with Mr. Maduro, according to a letter Mr. Wikstrom sent to the judge that was filed on the public docket.
Maar zijn diensten waren uiteindelijk toch niet nodig toen Pollack bij de eerste zitting aanwezig was. Die andere advocaat zegt door de familie van Maduro is gevraagd om hem bij te staan
Mr. Fein responded with his own filing, writing that he had joined the case “in good faith,” based upon information “from individuals credibly situated within President Maduro’s inner circle or family,” who he said had expressed a desire for his help.
Blijft vaag hoe dat allemaal werkt in de US. En nu moet er een zitting komen om eea weer uit te zoeken waarschijnlijk.
And as of Friday evening, Judge Hellerstein had not weighed in, leaving the situation unresolved.
Wordt vervolgd ....

• Jerie
  • Niet online
SomerenV schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:45:

[YouTube: Invading Greenland? Mistake of a Lifetime - Here's why]

[YouTube: Inside the Most Prepared Country on Earth]

NAVO is al RIP. De protocollen, procedures, structuur, en ervaring zijn waardevol. Ook zonder VS. De baby niet weggooien met het badwater.

Ik denk dat Trump op een gegeven moment inderdaad zegt van 'het is nu van ons' en 'wie er zaken wil doen, via moi.' Dan kunnen de Denen zeggen dat dat niet zo is, maar de Amerikanen doen dan hun eigen ding. Vervolgens krijg je sabotage acties. Want Groenland zit niet op de VS te wachten.

• mugenmarco
Jerie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:54:
[...]

NAVO is al RIP. De protocollen, procedures, structuur, en ervaring zijn waardevol. Ook zonder VS. De baby niet weggooien met het badwater.

Ik denk dat Trump op een gegeven moment inderdaad zegt van 'het is nu van ons' en 'wie er zaken wil doen, via moi.' Dan kunnen de Denen zeggen dat dat niet zo is, maar de Amerikanen doen dan hun eigen ding. Vervolgens krijg je sabotage acties. Want Groenland zit niet op de VS te wachten.
Groenland pikt het idd echt niet als Amerika zegt dat Groenland van hun is en grondstoffen gaat stelen, maar ik vrees wel dat het enorm uit de hand gaat lopen ALS het zo ver komt.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Jebus4life schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:37:
[...]

Als je gelooft dat Trump een invasiemacht gaat sturen ben je wel erg naief. Als hij het militair overneemt gaat hij gewoon een papier tekenen in het Witte Huis dat de VS bezit neemt van Groenland en de VS gaan gewoon beginnen doen wat ze willen doen (basissen uitbouwen, grondstoffen delven. Misschien een gouverneur ofzo aanwijzen en een eigen regeringsstructuur uitbouwen).

Hij geeft de Denen een maand of 3 om op te hoepelen en stuurt een vloot en wat extra vliegtuigen om een perimeter rond Groenland af te bakenen. Dan moet hij geen NAVO partner rechtstreeks aanvallen. Integendeel, in zijn narratief is Groenland van de VS vanaf dat moment en dan gaan de NAVO partners de VS moeten aanvallen als ze zijn inname willen betwisten - en daar hebben ze gewoon de capaciteiten gewoon niet voor.

Wij roepen ook al sinds 2014 dat de Krim echt wel van Oekraïne is en niet van de Russen. Denk je dat Poetin daar 1 seconde van heeft wakker gelegen heeft?
Groenland is een autonoom onderdeel van Denemarken. De inwoners zijn volwaardig inwoner van Denemarken en de Europese Unie en Groenland zelf is onderdeel van de OCT en Raad van Europa. Edit: Groenland hoort al sinds ergens in 900 bij Denemarken/Europa.

Trump kan tekenen wat ie wil, maar zonder invasie of andere militaire acties zal dat niks veranderen. En de EU én Nato kunnen in zo'n geval moeilijk doen of hun neus bloedt. Dat is op geen enkele manier te vergelijken met wat er in de Krim is gebeurd. Oekraïne was op dat moment geen lid van de EU en geen lid van de Nato. Een aanval op Groenland, ongeacht hoe die eruit ziet, is een aanval op Denemarken, Europa en de Nato.

Wel bizar dat dit scenario op tafel ligt anno 2026. Dat we de VS opeens als potentiële dreiging moeten gaan zien...

• mugenmarco
SomerenV schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Wel bizar dat dit scenario op tafel ligt anno 2026. Dat we de VS opeens als potentiële dreiging moeten gaan zien...
Ik vind dat je dit iets anders moet verwoorden. Het is namelijk niet de VS die een potentiële dreiging is, maar Trump.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Snippertje

Light up your life

mugenmarco schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:53:
[...]

Ik vind dat je dit iets anders moet verwoorden. Het is namelijk niet de VS die een potentiële dreiging is, maar Trump.
Jij denkt na dit alles nog steeds dat Trump dit allemaal bedacht heeft?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• mugenmarco
Snippertje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Jij denkt na dit alles nog steeds dat Trump dit allemaal bedacht heeft?
Wie anders?

Wel heel toevallig dat sinds hij President is, al dit gezeik ineens begon (Venezuela, Groenland, etc.)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heritage Foundation, Project 2025. Trump is geen bedenker, hij is uitvoerder.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
mugenmarco schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:09:
[...]

Wie anders?

Wel heel toevallig dat sinds hij President is, al dit gezeik ineens begon (Venezuela, Groenland, etc.)
How to get Trump on board 101.

A: Be last person that spoke to him
B: If you make Greenland part of the US, you will be the first president to have expanded the US in a 100 years! Hugest expansion ever!
C: Bring him a golden gift

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

mugenmarco schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:09:
[...
Wie anders?

De gehele republikeinse partij staat hier achter. Er zijn van de 435 huis-zetels er slechts 218 van de GOP (er ging er deze week eentje dood). Er hoeven dus maar 2 man met de Dems mee te stemmen en de wetgever houdt de boel op. En geen van alle ziet een probleem met deze Trump.

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

Tip: zoek eens wat video's van Stephen Miller op.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 10-01-2026 23:57 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Jerie
  • Niet online
SomerenV schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Economische spionage was er altijd al, en wie denkt dat de Amerikanen dat nu niet bij ons deden en doen (bij onze data), kent de NSA niet goed genoeg, vrees ik. Echter, altijd in het geheim.

Het verschil is dat het nu daadwerkelijk in the open en fysiek kan worden (maar vooral het eerste IMO). Dat is ook vooral dreiging. Trump dreigt met veel meer dan hij waar kan maken. Zo werkt dat ook met autoritaire leiders. Ze kunnen niet toveren...

Zoals al gezegd werd: wat nu als Trump gewoon zegt "wij gaan in Groenland boren," en hij daarvoor een deal maakt met de machthebbers aldaar die hij rijkelijk zou belonen. Of met wat paradepaardjes van een vloot.

Vergeet niet, hij hoeft de boel alleen maar verder te laten escaleren met een beetje prikken/trollen.

• Jerie
  • Niet online
[...]

Als Trump morgen dood zou gaan, heb je een J.D. Vance, ook geen frisse jongen. Een protegee van Peter Thiel. Trump is een useful idiot voor de Reps. Hij mag zichzelf (en zijn familie) verrijken en zich van narcistische supply voorzien (zaakjes vernoemd naar Trump (*kuch* onze Pim *kuch*) zoals schepen, gebouwen, shitcoins, enzovoort), mits hij het programma van Heritage Foundation (Project 2025) uit blijft voeren. In mijn woordenboek zijn dat minstens extremisten. Als Trump te domme dingen doet, dan is hij zo vervangen. Wat je hier ziet, is een voortzetting van de Tea Party; een beweging die destijds heeft gewonnen van John McCain. Voor die tijd had je ook al haviken, al profileerde Trump zich in eerste instantie niet als zodanig (G. W. Bush ook niet...), maar bij Bush was 9/11 de trigger en bij Trump is... flooding the zone meer een methode. Er is geen trigger, behalve dat hij aantrad. Zijn klokje tikt verder, maar dat is de GOP om het even. Hij hoeft alleen maar in zijn rol te blijven. De rol van strongman. En... strongman vervang je op een gegeven moment. Want iedereen is vervangbaar, maar... cui bono?

Tip: kijk eens Critical Role o.i.d. en doe dan net alsof iedereen in de wereld roleplayer is. Het maakt de wereld een stuk logischer, en nog geestiger ook. (Neem bijvoorbeeld een Rubio...)

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Jerie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:07:
[...]

Economische spionage was er altijd al, en wie denkt dat de Amerikanen dat nu niet bij ons deden en doen (bij onze data), kent de NSA niet goed genoeg, vrees ik. Echter, altijd in het geheim.
Dat er over en weer leentjebuur wordt gespeeld en niemand veilig is voor spionage is sinds de openbaringen van onder andere Snowden wel pijnlijk duidelijk geworden ja. Dat is ergens al erg genoeg... Maar iedereen doet het dus /care ofzo.
Het verschil is dat het nu daadwerkelijk in the open en fysiek kan worden (maar vooral het eerste IMO). Dat is ook vooral dreiging. Trump dreigt met veel meer dan hij waar kan maken. Zo werkt dat ook met autoritaire leiders. Ze kunnen niet toveren...

Zoals al gezegd werd: wat nu als Trump gewoon zegt "wij gaan in Groenland boren," en hij daarvoor een deal maakt met de machthebbers aldaar die hij rijkelijk zou belonen. Of met wat paradepaardjes van een vloot.

Vergeet niet, hij hoeft de boel alleen maar verder te laten escaleren met een beetje prikken/trollen.
Alleen zegt Trump niet dat ie wil boren, of meer militairen wil stationeren daar. Hij wil Groenland hebben, goed- of kwaadschiks. Kan bluf zijn, en kan goed zijn dat ie het nooit waar kan maken, maar het feit alleen al dat ie het roept... Venezuela laat ook wel zien dat ie niet altijd puur en alleen bluft. Venezuela was ook prikken en trollen (oké, iets meer dan dat, maar van wat vermoedelijke drugsboten lag niemand echt wakker), tot er opeens Blackhawks en Chinooks dat land binnen vlogen.

Trump kan niet toveren, maar als hij men in de VS bang genoeg kan maken voor een dreiging vanuit China en/of Rusland, en dat de VS daarvoor Groenland moet hebben, dan kan zijn bluf wel waarheid worden. Een soort self-fulfillingprophecy. Op dit moment geloof ik best dat als Trump roept dat hij Groenland wil, dat ie dat ook waar wil maken, links of rechtsom. En ongeacht hoe hij dat gaat proberen zal het uitmonden in een diplomatieke en geopolitieke shitshow.

Eigenlijk jammer dat Europa een paar jaar terug niet veel meer een vuist heeft gemaakt naar Rusland. Wellicht had dat de VS nu wat afgeschrikt. Nee, in plaats daarvan is de oorlog in Oekraïne een ideale testing ground geworden voor Nato-wapensystemen en gaan er honderden miljarden in om, om het oorlogsapparaat draaiende te houden. Te treurig voor woorden. Al helemaal als je ziet hoe ongelofelijk veel leed ermee gepaard gaat (onder andere tussen de 500.000 en 1.500.000 doden en gewonden).

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Voornamelijk Peter Thiel, Steven Banon, The Heritage Foundation en eerder genoemden.
Die mensen hebben ook al lang best grip en aanwezigheid in europa.

Als je had opgelet zag je het al voor 2016 en tussen 2020 en 2024 zag je dat die cirkels extreme invloed op Trump kregen en dit allemaal zou gebeuren, de precieze uitwerking niet natuurlijk maar de huidige situatie zou niet mogen verbazen... Ze hebben de man omringd en in hun bubbel geduwd. Hij word geprezen en geprezen en doet puur het goede voor het volk en land!! Daadwerkelijk inzichten worden ver bij hem vandaan gehouden. Trump heeft geen vermogen en zicht op wat zij daadwerkelijk doen en waar dit naartoe leid, heeft geen geweten en is qua persoonlijkheid gruwelijk makkelijk te manipuleren. Hij is letterlijk de useful idiot. Die duistere kring om hem heen plannen dit al jaren, waarschijnlijk decennia.
En het wil maar niet doordringen bij de massa, elke besef van het volk waar ze staan is keer op keer alweer achterhaald...zoals in elk voorbeeld in de geschiedenis..
Buiten dat was de dubbele sieg heil van Musk en het totale gebrek aan aktie daarop en de acceptatie allesbetekenend.

Ik was al verbaasd dat het na zoo veel jaren nu eindelijk eens in het nieuws kwam, beetje laat...
https://nos.nl/nieuwsuur/...-voor-einde-europese-unie
Let op, dit is niet Trump's denktank, dit was al lang voor Trump. Ze hebben de complete grip op hem genomen.
Dit is die great reset waar ze de "wappies" al gek mee maakten. Elke beschuldiging is ...

En je hoort ook weinig tot niets meer over de proud boys, alsof die allemaal in ICE zitten..

En het word al lang openbaar gezegd:
YouTube: Steve Bannon vs. The Constitution | Real Time with Bill Maher (HBO)

Zouden ze met vuile ICE akties het volk (terecht) zo boos kunnen maken dat ze de beelden als opstand kunnen verdraaien? De door ICE vermoorde staatsburger en moeder van 3 was immers een gevaarlijke terrorist. Een insurrection act kan handig zijn bij verkiezingen..

[ Voor 34% gewijzigd door Mutatie op 11-01-2026 01:08 ]

• Stukfruit
  • Niet online
Ik weet niet zeker of dit er het juiste topic voor is, maar aangezien Groenland en andere westerse landen nu ook op het menu staan...

Daarnet hoorde ik Rob de Wijk in z'n podcast deze documentaires op NPO Start noemen om te onderbouwen dat er volgens hem redelijk overtuigend bewijs zou moeten dat de F35 die "wij" van de VS hebben op afstand uitgeschakeld zou kunnen worden.

Nu heb ik nog geen tijd gehad om die serie op te zetten, maar als dit inderdaad zo overtuigend is (het blijft De Wijk he) dan lijkt me het wel een redelijke aderlating bij het tegengaan van imperialistisch gedrag.

Edit: het lijkt te gaan om wat al langer bekend is vanwege de afhankelijkheid van externe informatie en (software)updates.

Nog steeds zorgwekkend maar geen directe switch en meer een soort langzaam verval.

Plus mogelijk dit uit het gelinkte artikel:
According to the 350th Spectrum Warfare Group’s F-35 Program Support Cell, international F-35 operators “are not allowed to conduct independent test operations outside of the Continental United States (CONUS) based on U.S. policy. United States Government (USG) security rules and National Defense Policy (NDP) require that U.S. citizens perform specific functions in order to protect critical U.S. technology.”

[ Voor 35% gewijzigd door Stukfruit op 11-01-2026 01:43 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:20
Voordat Trump iets met Groenland gaat doen, denk ik eerder dat hij eerst nog Mexico gaat aanvallen, kijken hoe de wereld reageert. Als de wereld hetzelfde reageert zoals met Venuzuela, dan gaat hij pas beginnen met het inlijven van Groenland. De wereld kijkt ernaar en vond het wel goedzo..

Trump past heel goed de salami tacktiek toe, steeds weer een stapje verder gaan, niet te ver want dan gaan er mensen steigeren. Maar stapje voor stapje komt hij er toch wel mee weg.

• duvekot
Ondertussen in Caracas:
US Embassy Security Alert Venezuela: January 10, 2026: Do Not Travel to Venezuela; Depart Immediately
Before departure, U.S. citizens should take precautions and be aware of their surroundings. There are reports of groups of armed militias, known as colectivos, setting up roadblocks and searching vehicles for evidence of U.S. citizenship or support for the United States. U.S. citizens in Venezuela should remain vigilant and exercise caution when traveling by road.
Maar voor de rest heeft de US het dus wel voor het zeggen in Venezuela? 🤔

En de oliemaatschappijen kunnen prima aan de slag om Venuelaanse olie op te pompen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Dat ging 25 jaar best aardig toch?
edit: bovenstaande gaat waarschijnlijk de één na laatste keer, in 1953 (bedankt @Zwelgje). Daar gaat de info hieronder niet over.

Welke 25 jaar bedoel je precies? Ik ben niet zo goed bekend met de politiek en geschiedenis in Iran, maar vind het volgende:

In 1979 is de sjah en zijn famillie afgezet, in 1980 en 1981 was er nog veel onrust, mede vanuit de hoek van de Ayatollah (Wikipedia: Iraanse Revolutie). In 1980-1987 werd de oppositie verder onderdrukt (Wikipedia: Iraanse Culturele Revolutie). Vrouwenrechten gaan er sinds deze eeuw ook niet zo lekker (Wikipedia: Women's rights in Iran), en op een index voor democratie scoort Belarus beter (Wikipedia: The Economist Democracy Index).

Dan zou je misschien kunnen zeggen dat het tussen 1988 en 2013 best aardig ging, omdat er niet noemenswaardig veel verder lijkt afgebroken in die periode. Maar dan neem je dus wel de situatie van onderdrukking van 1987 als baseline.

[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 11-01-2026 09:21 ]

• Stukfruit
  • Niet online
Het was ook niet voor niets één van de inspiratiebronnen voor The Handmaid's Tale.

Dat zit wel Schnorr.

• Zwelgje
  • Nu online
TheZeroorez schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:28:
[...]

Welke 25 jaar bedoel je precies? Ik ben niet zo goed bekend met de politiek en geschiedenis in Iran, maar vind het volgende:

In 1979 is de sjah en zijn famillie afgezet, in 1980 en 1981 was er nog veel onrust, mede vanuit de hoek van de Ayatollah (Wikipedia: Iraanse Revolutie). In 1980-1987 werd de oppositie verder onderdrukt (Wikipedia: Iraanse Culturele Revolutie). Vrouwenrechten gaan er sinds deze eeuw ook niet zo lekker (Wikipedia: Women's rights in Iran), en op een index voor democratie scoort Belarus beter (Wikipedia: The Economist Democracy Index).

Dan zou je misschien kunnen zeggen dat het tussen 1988 en 2013 best aardig ging, omdat er niet noemenswaardig veel verder lijkt afgebroken in die periode. Maar dan neem je dus wel de situatie van onderdrukking van 1987 als baseline.
de 25 jaar ná de staatsgreep van 1953, niet die van 1979

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:21
Jorah_Newstone schreef op zondag 11 januari 2026 @ 05:38:
Voordat Trump iets met Groenland gaat doen, denk ik eerder dat hij eerst nog Mexico gaat aanvallen, kijken hoe de wereld reageert. Als de wereld hetzelfde reageert zoals met Venuzuela, dan gaat hij pas beginnen met het inlijven van Groenland. De wereld kijkt ernaar en vond het wel goedzo..

Trump past heel goed de salami tacktiek toe, steeds weer een stapje verder gaan, niet te ver want dan gaan er mensen steigeren. Maar stapje voor stapje komt hij er toch wel mee weg.
Hij begeeft zich op glas ijs:

- Interne onrust en instabiele economie
- Tot hoe ver gaat het leger zijn orders opvolgen?
- Zijn lust zorgt voor gevechten op teveel fronten. Ook voor grootmacht Amerika is het onmogelijk om troepen stationair te hebben in zuid amerika, midden amerika, het midden oosten, oost europa en taiwan.
- Epstein files
- Midterms

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:13
Jorah_Newstone schreef op zondag 11 januari 2026 @ 05:38:

Dat denk ik dus ook, als je naar zijn lijstje bedreigingen kijkt:
-Venezuela
-Cuba
-Colombia
-Mexico
-Canada
-Groenland

In dat rijtje zie ik een breed spectrum van discutabel tot outright landjepik van bondgenoten.
Venezuela zou je discutabel kunnen noemen om binnen te vallen (onder het mom van corrupte dictator opruimen, voor de duidelijkheid: dat is de legitimering van de USA niet hoe ik er tegenaan kijk.) Groenland en Canada zijn gewoon volwaardige bondgenoten, daartussen vallen Cuba,Colombia en Mexico waarvan ik in alle 3 de gevallen denk dat de reactie van de rest van de wereld minder zullen zijn dan bij het innemen van Groenland.

Stel Trump roept nog 2 weken ik moet en zal Groenland in bezit hebben, voert daarna op een van de 3 Zuid-Amerikaanse landen eenzelfde scenario uit als op Venezuela (waarbij Cuba me dan het meest realistisch lijkt) en tekent een deal voor meer militaire presence op Groenland heeft hij overal zijn zin in.

De EU/NAVO zal denken 'pfoe gelukkig is het maar Cuba en geen Groenland' een paar keer foei zeggen en verder gaan waar ze gebleven waren met US weapons en software.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste