Virussen? Scan ze hier!
Tot er "oorlog" is.AequitasII schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:50:
[...]
Hij begeeft zich op glas ijs:
- Interne onrust en instabiele economie
Gezien hij het leger al flink heeft gezuiverd van iedereen met ander gedachtegoed en de top zijn orders blind volgt, grote kans dat het leger als geheel ver meegaat in zijn orders.- Tot hoe ver gaat het leger zijn orders opvolgen?
Dealtje met Xi en Putin en hij kan zijn troepen zo uit Oost-Europa en Taiwan terugtrekken, want dan geeft hij het gewoon aan hun. Het Midden-Oosten laat hij in zijn sop gaar koken en kijk, zo veel troepen meteen beschikbaar.- Zijn lust zorgt voor gevechten op teveel fronten. Ook voor grootmacht Amerika is het onmogelijk om troepen stationair te hebben in zuid amerika, midden amerika, het midden oosten, oost europa en taiwan.
Het Ministry of Truth is bezig met de vrijgave van de Epstein files, deskundig en permanent ontdaan van alles wat Trump echt kan beschadigen.- Epstein files
Ik moet nog maar zien of er eerlijke verkiezingen mogelijk gaan zijn. Gezien de inzet van de nationale garde en ICE heb ik lage verwachtingen. En anders roept hij wel een noodtoestand of iets uit en ik zie de Republikeinse partij als dat echt tot problemen zou leiden wel braaf voorover buigen om die problemen aan de kant te schuiven.- Midterms
[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 11-01-2026 12:06 ]
Of, Venezuela loopt uit de hand, Trump verklaart de oorlog. En in oorlogstijd gaan de midterms en presidentsverkiezingen vast niet door.Transportman schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:29:
[...]
Ik moet nog maar zien of er eerlijke verkiezingen mogelijk gaan zijn. Gezien de inzet van de nationale garde en ICE heb ik lage verwachtingen. En anders roept hij wel een noodtoestand of iets uit en ik zie de Republikeinse partij als dat echt tot problemen zou leiden wel braaf voorover buigen om die problemen aan de kant te schuiven.
zeker wel, in 1942 waren er ook gewoon verkiezingen ondanks dat Amerika in oorlog was Japan/Duitsland/Axis landen.mv_ak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Of, Venezuela loopt uit de hand, Trump verklaart de oorlog. En in oorlogstijd gaan de midterms en presidentsverkiezingen vast niet door.
A wise man's life is based around fuck you
Er zal wel een "state of exception" zijn, zoals alles de laatste tijd, waardoor de gewone gang van zaken niet door kan gaan.Zwelgje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:09:
[...]
zeker wel, in 1942 waren er ook gewoon verkiezingen ondanks dat Amerika in oorlog was Japan/Duitsland/Axis landen.
[ Voor 18% gewijzigd door Sandor_Clegane op 11-01-2026 12:19 ]
Less alienation, more cooperation.
Groenland heeft grote reserves Uranium o.a.
Laat de VS nou net voor Uranium verrijking veel Uranium importeren uit landen zoals... Rusland, ondanks alle sancties: https://www.osw.waw.pl/en...-uranium-to-united-states
En Uranium is natuurlijk erg belangrijk voor energie zekerheid en militaire doeleinden.
Groenland is dichtbij voor de VS en heeft naast grote hoeveelheden Uranium ook nog andere interessante grondstoffen. Met Groenland kunnen ze de import uit Rusland naar 0 brengen.
Inderdaad. Trump is niet gekozen vanwege zijn voorgestelde beleid maar omdat hij Trump is.Bvanham schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:24:
Ik denk wel met Trump uit de weg dat het domme publiek eerder gaat morren dan nu. Ook al worden de beslissingen door anderen genomen. Vance, Rubio, Hegseth, Miller hebben allemall het charisma van een kasplantje
We kunnen het hopen, maar vergeet niet: the left falls in love, the right falls in line.Bvanham schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:24:
Ik denk wel met Trump uit de weg dat het domme publiek eerder gaat morren dan nu. Ook al worden de beslissingen door anderen genomen. Vance, Rubio, Hegseth, Miller hebben allemall het charisma van een kasplantje
En dit blijkt wel keer op keer het geval, in het extreem met hoe MAGA de republikeinse partij heeft overgenomen/gekaapt.
Het voordeel voor de Latijns-Amerikaanse landen is dat die heel ervaring hebben met guerrilla oorlogvoering. Daar komen de Amerikanen nooit door heen. Als ze zo dom zijn om daar wat te gaan doen, gaat dat heel veel doden aan VS zijde opleveren. Ik denk dat heel veel Amerikanen zich dan afvragen waarom het leger in Latijns-Amerika zit.wildhagen schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Daarbij moet je ook Nicaragua, Honduras en Iran nog bij tellen. Ook naar die landen heeft hij (expliciete danwel impliciete) bedreigingen geuit de laatste paar dagen.
Mijn bezwaar tegen dit soort redeneringen is dat het de Amerikanen vrij staat om eens te kijken of die zouden kunnen worden ontgonnen, zonder het land eerst in te nemen. Er is werkelijk helemaal niets wat de VS niet zou kunnen met Groenland dat het nu ook al niet kan.Trishul schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:41:
Om een beetje duiding te geven aan achterliggende redenen van Amerikaanse interesse in Groenland: https://www.csis.org/anal...arths-and-arctic-security
Laat de VS nou net voor Uranium verrijking veel Uranium importeren uit landen zoals... Rusland, ondanks alle sancties: https://www.osw.waw.pl/en...-uranium-to-united-states
En Uranium is natuurlijk erg belangrijk voor energie zekerheid en militaire doeleinden.
Groenland is dichtbij voor de VS en heeft naast grote hoeveelheden Uranium ook nog andere interessante grondstoffen. Met Groenland kunnen ze de import uit Rusland naar 0 brengen.
Behalve dan het te hernoemen naar Trumpland.
Voor mij reduceert zich de hele zaak tot een trofeeënjacht. De reductie is dat Trump wil dat zijn ego gestreeld wordt door op steeds groteskere dingen zijn naam in klatergouden hoofdletters te plakken. Het Kennedycenter. De balzaal van het Witte Huis. De Gazastrook. Het voorhoofd van Maduro. De Nobelprijs.
En, dus, GroenTrumpland.
Hij wil de man zijn die tot in eeuwigheid verbonden is aan de grootste gebiedsuitbreiding sinds de Louisiana Purchase. Niet veel meer.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dat zal hij wel willen maar hij heeft er de uitstraling niet voor. Als de democraten een goede tegenkandidaat kunnen vinden en helaas zal dat een charismatische blanke man moeten zijn in traditioneel Amerika krijgt hij het moeilijk denk ik.Marcel a schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:49:
@Mutatie Persoonlijk zou ik Vance zeker niet onderschatten. Die zie ik zo voor een presidentschap gaan.
Nee, de president heeft die macht niet, het congres zou het kunnen maar dan moet daar wel een meerderheid voor zijn (en in de senaat)Sandor_Clegane schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Er zal wel een "state of exception" zijn, zoals alles de laatste tijd, waardoor de gewone gang van zaken niet door kan gaan.
die discussie speelde jaren geleden ook al: https://www.politifact.co...election-he-cant-do-hims/
ik vermoed eerder dat er gestuurd wordt op angst, angst om die dag te gaan stemmen in (voornamelijk) democratische staten of in swing states.
onthoudt: zelfs in dictatoriale landen zijn verkiezingen. iedere dictator wil graag als 'legitiem' worden gezien. ook al staat de uitkomst natuurlijk bij voorbaat als vast.
Als (een heel groot deel van) de rest van de wereld slim is, vormen ze een coalitie op het moment dat Trump aan een van de minder discutabele landen dreigt te beginnen. Als je 1 voor 1 toestaat kun je uitrekenen wanneer je zelf aan de beurt bent. Dit geldt in ieder geval Europa en Amerikaanse landen lijkt me.saikol schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Groenland en Canada zijn gewoon volwaardige bondgenoten, daartussen vallen Cuba,Colombia en Mexico waarvan ik in alle 3 de gevallen denk dat de reactie van de rest van de wereld minder zullen zijn dan bij het innemen van Groenland.
Tja dat is natuurlijk niet de insteek van mijn post. Ik probeer duiding te geven waarom de VS zo graag Groenland willen inlijven.Helixes schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:01:
[...]
Mijn bezwaar tegen dit soort redeneringen is dat het de Amerikanen vrij staat om eens te kijken of die zouden kunnen worden ontgonnen, zonder het land eerst in te nemen. Er is werkelijk helemaal niets wat de VS niet zou kunnen met Groenland dat het nu ook al niet kan.
Behalve dan het te hernoemen naar Trumpland.
Voor mij reduceert zich de hele zaak tot een trofeeënjacht. De reductie is dat Trump wil dat zijn ego gestreeld wordt door op steeds groteskere dingen zijn naam in klatergouden hoofdletters te plakken. Het Kennedycenter. De balzaal van het Witte Huis. De Gazastrook. Het voorhoofd van Maduro. De Nobelprijs.
En, dus, GroenTrumpland.
Hij wil de man zijn die tot in eeuwigheid verbonden is aan de grootste gebiedsuitbreiding sinds de Louisiana Purchase. Niet veel meer.
De VS hebben sinds WOII een imperialistisch buitenland beleid gevoerd en een belangrijke reden is altijd grondstoffen geweest.
Dat ik het daar niet mee eens ben, moge inmiddels wel duidelijk zijn. Aan de andere kant lijkt dat ook de enige manier te zijn om onze welvaart in stand te houden. Ja, ook die van ons in Europa.
[ Voor 92% gewijzigd door darkrain op 11-01-2026 14:21 ]
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ik wil niet zeggen dat het ongeldige insteek ik. Het past bijvoorbeeld prima binnen de kaders van Chinese (neo-)liberale expansie. Maar die laat precies zien waarom gebiedsuitbreiding niet noodzakelijk is voor het veiligstellen van bijvoorbeeld grondstoffen.Trishul schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:11:
Tja dat is natuurlijk niet de insteek van mijn post. Ik probeer duiding te geven waarom de VS zo graag Groenland willen inlijven.
De VS hebben sinds WOII een imperialistisch buitenland beleid gevoerd en een belangrijke reden is altijd grondstoffen geweest.
Dat ik het daar niet mee eens ben, moge inmiddels wel duidelijk zijn. Aan de andere kant lijkt dat ook de enige manier te zijn om onze welvaart in stand te houden. Ja, ook die van ons in Europa.
Het wingewest zoals we dat voor WOII hebben gezien is inmiddels wel een beetje achterhaald. Zeker als je kijkt hoe Westerse bedrijven geen enkel probleem hebben gehad met methodes landen leeg te graven en te pompen zonder dat daar meteen gebiedsverovering voor nodig was. Natuurlijk is dat neokolonialisme niet zonder geweld gegaan, of soms zelfs inzet van PMO's.
Maar dat is eigenlijk allemaal niet nodig voor Groenland. Voor zover ik weet gaan de onderhandelingen ook helemaal niet over bijvoorbeeld het vrijgeven of ontzeggen van mijn mijnconsessies.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
AD Liveblog (https://www.ad.nl/buitenl...-het-te-laat-is~aee50bd8/)De Amerikaanse president Donald Trump raadt het communistische regime van Cuba 'ten zeerste aan' een deal te sluiten, 'voordat het te laat is'. Er gaat geen olie of geld uit Venezuela meer naar Cuba, benadrukt de president op zijn eigen sociale medium Truth Social.
Volgens Trump heeft Cuba jarenlang geleefd van grote hoeveelheden olie en geld uit Venezuela. In ruil daarvoor leverde Cuba 'veiligheidsdiensten' aan de laatste twee Venezolaanse dictators, maar dat is nu voorbij, aldus de president. De Amerikanen ontvoerden onlangs de Venezolaanse president Maduro om hem in de Verenigde Staten te berechten voor onder meer drugssmokkel.
Venezuela heeft geen bescherming meer nodig 'tegen de misdadigers en afpersers die hen jarenlang in hun greep hielden', stelt Trump verder. 'Venezuela heeft nu de Verenigde Staten van Amerika, het machtigste leger ter wereld (veruit!), om hen te beschermen, en dat zullen we ook doen.' De president wil de enorme Venezolaanse olievoorraden.
Virussen? Scan ze hier!
Zover is de senaat slechts een pakje boter gebleken. Voor het aanvallen van venuzuela had hij toestemming nodig. Had hij niet. Is gewoon doorgegaan.Zwelgje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:06:
[...]
Nee, de president heeft die macht niet, het congres zou het kunnen maar dan moet daar wel een meerderheid voor zijn (en in de senaat)
die discussie speelde jaren geleden ook al: https://www.politifact.co...election-he-cant-do-hims/
ik vermoed eerder dat er gestuurd wordt op angst, angst om die dag te gaan stemmen in (voornamelijk) democratische staten of in swing states.
onthoudt: zelfs in dictatoriale landen zijn verkiezingen. iedere dictator wil graag als 'legitiem' worden gezien. ook al staat de uitkomst natuurlijk bij voorbaat als vast.
Shutdown? Langste in de geschiedenis. Hij heeft de hele overheid in zijn hand tot de midterms. Aka voor nu kan hij doen wat hij wilt.
het Congres gaat hier over niet de SenaatJorah_Newstone schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:56:
[...]
Zover is de senaat slechts een pakje boter gebleken. Voor het aanvallen van venuzuela had hij toestemming nodig. Had hij niet. Is gewoon doorgegaan.
Shutdown? Langste in de geschiedenis. Hij heeft de hele overheid in zijn hand tot de midterms. Aka voor nu kan hij doen wat hij wilt.
maar goed, vorige presidenten hebben de 'war powers act' ook gewoon naast zich neergelegd. en het is ook niet officieel oorlog natuurlijk.
doen wat hij wil? hoe kom je daar zo bij? recente uitspraken van het hooggerechtshof waren niet altijd in zijn voordeel en moest hij toch echt bakzijl halen
https://protectdemocracy....rts-explained/#trumpadminZwelgje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:04:
[...]
het Congres gaat hier over niet de Senaat![]()
maar goed, vorige presidenten hebben de 'war powers act' ook gewoon naast zich neergelegd. en het is ook niet officieel oorlog natuurlijk.
doen wat hij wil? hoe kom je daar zo bij? recente uitspraken van het hooggerechtshof waren niet altijd in zijn voordeel en moest hij toch echt bakzijl halen
Even zoeken en je komt er wel, hij frustreert de rechtsgang of hij negeert het gewoon als een order hem niet bevalt. Maargoed de VS is inmiddels al een dictatorstaat geworden.
Tevens is het aanvallen van grondgebied ook gewoon de oorlog verklaren natuurlijk he.
Oorlog is pas oorlog bij een officiële verklaring, niks meer en minderJorah_Newstone schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:29:
[...]
https://protectdemocracy....rts-explained/#trumpadmin
Even zoeken en je komt er wel, hij frustreert de rechtsgang of hij negeert het gewoon als een order hem niet bevalt. Maargoed de VS is inmiddels al een dictatorstaat geworden.
Tevens is het aanvallen van grondgebied ook gewoon de oorlog verklaren natuurlijk he.
dat kan jij (of ik) wel anders zien maar het is niet zo.
Volgens mij niet helemaal:Zwelgje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:35:
[...]
Oorlog is pas oorlog bij een officiële verklaring, niks meer en minder
De VS heeft sinds 1942 ook al geen Declaration of War meer gegeven dus ook niet in bijv de Korea-oorlog, de oorlog in Vietnam, de Golf-oorlogen etc.Under customary international law, it is not necessary to declare war—simply beginning hostilities is sufficient to make belligerent intentions clear.
Zie Wikipedia: Undeclared war (en specifiek voor de VS: Wikipedia: Declaration of war by the United States)As of September 2024, the United States Congress has formally declared war 11 times, and has not done so since 1942; 6 of these were WWII declarations. The United States did not declare war during its involvement in Vietnam, although the Gulf of Tonkin Resolution authorized the escalation and use of military force in the Vietnam War without a formal declaration of war.[5] On at least 125 occasions a US president has employed military forces without authorization from Congress.
Virussen? Scan ze hier!
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Economisch gesproken geen slechte deal... behalve dat Nederland al 50 jaar geen donder meer te vertellen heeft over Suriname.Marcel a schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:03:
Maar dan wil Amerika Suriname ben ik bang.
Los van het feit dat Trump waarschijnlijk niet eens weet wat Suriname is, aangezien ze geen enorme olievoorraden of ander lekkers hebben.
Weet je dat zeker?Dido schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:06:
[...]
Economisch gesproken geen slechte deal... behalve dat Nederland al 50 jaar geen donder meer te vertellen heeft over Suriname.
Los van het feit dat Trump waarschijnlijk niet eens weet wat Suriname is, aangezien ze geen enorme olievoorraden of ander lekkers hebben.
Dat kan inderdaad. Over 20 jaar voordat het allemaal op de rails is.Trishul schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:41:
Om een beetje duiding te geven aan achterliggende redenen van Amerikaanse interesse in Groenland: https://www.csis.org/anal...arths-and-arctic-security
En kan ook prima middels een partnerschap met de Groenlanders. Want die zijn nu niet onvriendelijk ofzo.
Als die verzaken of vijandig worden, wat gaan die 60k mensen doen... Dan is militaire interventie nog altijd een optie.
Probeer het eerst eens gewoon als 2 vriendjes samen te spelen in de zandbak...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
750 miljoen vaten. Da's kinderspel. De VS zelf hebben rond de 40 miljard vaten aan reserve, Venezuela 300miljard
Trump wil geen oliemiljoenen, hij wil olietriljoenen.
Als hij daar uranium wil winnen dan belt de VS met bondgenoot Denemarken en is dat binnen no time geregeld. Het is niet dat hij Uranium wil hebben. Hij wil landje pik doen om een zogenaamd historische uitbreiding van de VS te doen.Trishul schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:41:
Die van Venezuela voorlopig ook nietMarcel a schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:54:
Kinderspel of niet, zullen we gewoon even afwachten welke olie eerder omgezet wordt in geld: de Surinaamse of de Venezuelaanse?
https://www.forbes.com/si...-interested-in-venezuela/
"“The big oil companies who move slowly, who have corporate boards are not interested,” Bessent said while speaking at the Economic Club of Minnesota, contradicting President Donald Trump’s promises of major investments"
ergo: grote bek maar niemand wil springen. snap ik ook wel want wie wil er daar nu investeren. (instabiel, corrupt, geen visie van Amerikaanse regering, etc, etc)
Niet onwaar. Alleen zijn "wij" als oude, originele (moralistisch verheven) kolonisator aan de geschoven voor de minder bemoeizuchtige, transactionelere kolonisatoren Rusland en China.Trishul schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:11:
[...]
Tja dat is natuurlijk niet de insteek van mijn post. Ik probeer duiding te geven waarom de VS zo graag Groenland willen inlijven.
Want die oud koloniën blijven een puinhoop met slechts een enkele die een werkende democratie hebben. De rest zijn elite-families tot ronduit dictaturen die het land (grondstoffen, vruchtbaar land, industrie) gewoon verkopen aan de hoogste/eerste bieder.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Dat was het punt. Die van Suriname is kleiner, maar zal naar verwachting de komende jaren uit de bodem worden gehaald. Die van Venezuela niet, of beperkt.
Venezuela is op die manier net als Afghanistan: de enige vierkante meters die onder Amerikaanse controle staan, zijn de vierkante meters waarop op dat moment Amerikaanse legerkistjes staanduvekot schreef op zondag 11 januari 2026 @ 05:54:
Ondertussen in Caracas:
US Embassy Security Alert Venezuela: January 10, 2026: Do Not Travel to Venezuela; Depart Immediately
[...]
Maar voor de rest heeft de US het dus wel voor het zeggen in Venezuela? 🤔
En de oliemaatschappijen kunnen prima aan de slag om Venuelaanse olie op te pompen.
Columbia, Mexico en Cuba zullen niet veel anders zijn. Columbia en Mexico staan nu al niet 100% onder controle van hun eigen regering, laat staan hoe dat gaat zijn onder een Amerikaanse trekpop
En Cuba heeft al sinds Che en Castro er rondlopen zich klaargemaakt voor een Amerikaanse invasie. En ik verwacht niet dat heel Cuba massaal feestend te straat op gaat als Amerika daar democratie komt brengen. Die weten echt nog wel hoe het eraan toe ging de laatste keer dat de VS een vinger in de rum had.
[ Voor 14% gewijzigd door RobinHood op 11-01-2026 19:10 ]
People as things, that’s where it starts.
In het geval van Cuba weten de huidige inwoners prima hoe het land afgegleden is. Zelfs toeristen in de typische kamer-aan-huis loges worden zeer veel beroofd door de eigenaren zelf. Niet van al hun geld, maar omdat de eigenaren zelf echt niks meer hebben. Vroeger hadden ze weinig maar was het als toerist prima te doen. Het zijn nog steeds vriendelijke behulpzame mensen, maar ook "is een brood stelen crimineel wanneer je al 2 dagen niet gegeten hebt?"RobinHood schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Venezuela is op die manier net als Afghanistan: de enige vierkante meters die onder Amerikaanse controle staan, zijn de vierkante meters waarop op dat moment Amerikaanse legerkistjes staan![]()
Columbia, Mexico en Cuba zullen niet veel anders zijn. Columbia en Mexico staan nu al niet 100% onder controle van hun eigen regering, laat staan hoe dat gaat zijn onder een Amerikaanse trekpop
En Cuba heeft al sinds Che en Castro er rondlopen zich klaargemaakt voor een Amerikaanse invasie. En ik verwacht niet dat heel Cuba massaal feestend te straat op gaat als Amerika daar democratie komt brengen. Die weten echt nog wel hoe het eraan toe ging de laatste keer dat de VS een vinger in de rum had.
En in de VS wonen genoeg opgeleide Cubanen (Rubio...) die onder Amerikaanse orde troepen terug zouden kunnen en het land democratisch, corruptie-vrij opbouwen. Zou je denken...
But power corrupts, absolute power corrupts absolutely.
BThGvNeOA
Dit kwam afgelopen week ook ter sprake bij nieuwsuur. Dat zat een expert en die vertelde dat ten eerste de Venezulaanse olie heel dik is. Amerika heeft daarvoor wel geschikte raffinaderijen aan de zuidkust, maar het omhoog halen van die dikke olie is erg problematisch. Hij vertelde dat het minimaal 10 jaar gaat duren voordat daar een goede infrastructuur gebouwd is en de productie goed op gang komt.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
WaPo Deelartikel (mailsluis mogelijk nodig):
https://wapo.st/3LFhPoU
Mij was dit opgevallen via posters in Substack. Met name de Republikein Tillis is verklaard tegenstander:
Maar dit gaat nog wat verder:“I’m sick of stupid,” Sen. Thom Tillis (R-North Carolina), who co-chairs a Senate panel on NATO, said in a restive floor speech Wednesday. “The amateurs who said it was a good idea should lose their jobs,” he continued, referencing Miller’s comments Monday.
Dean Blundell, een Canadees die ik op Substack volg, beweert vandaag de Chiefs of staff Trump hebben weerstaan om een operatie naar Groenland voor te bereiden. De nieuwsbasis hiervoor is alleen nogal dun.... Daily Mail. Kon hiervoor nog geen andere bron vinden. Het lijkt nieuws van vandaag - nee, is van gisteren -, laten we kijken of dit ook breder wordt gedeeld:Other GOP lawmakers have been more openly critical. In a statement, Sen. Mitch McConnell (R-Kentucky), the GOP chair of the Senate panel on defense spending, called the administration’s comments “unseemly” and “counterproductive,” warning that any military action would be “an especially catastrophic act of strategic self-harm to America and its global influence.”
According to the sources, the President has asked the Joint Special Operations Command (JSOC) to prepare the invasion plan, but it is being resisted by the joint chiefs of staff on the grounds that it would be illegal - and would not be supported by Congress.
Ben benieuwd of Groenland Trumps' brug te ver gaat worden.One source said: 'They have tried to distract Trump by talking about less controversial measures, such as intercepting Russian 'ghost' ships - a clandestine network of hundreds of vessels operated by Moscow to evade Western sanctions - or launching a strike on Iran.'
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Slechts een sta-in-de-weg voor de ultieme narcist.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Beetje off topic maar als hij niks van het congres aantrekt in dezen zou het maar zo kunnen dat genoeg republikeinen uiteindelijk wel een impeachment steunenGunner schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:07:
Laten we het hopen maar Trump trekt zich normaal gesproken niet veel van het congress aan.
Slechts een sta-in-de-weg voor de ultieme narcist.
Dit is eigenlijk gewoon te lachwekkend voor woordenteacup schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:03:
Is al drie dagen oud. Washington Post: Senaat duwt terug tegen Trumps' militaire aspiraties t.a.v. Groenland.
WaPo Deelartikel (mailsluis mogelijk nodig):
https://wapo.st/3LFhPoU
Mij was dit opgevallen via posters in Substack. Met name de Republikein Tillis is verklaard tegenstander:
[...]
Maar dit gaat nog wat verder:
[...]
Dean Blundell, een Canadees die ik op Substack volg, beweert vandaag de Chiefs of staff Trump hebben weerstaan om een operatie naar Groenland voor te bereiden. De nieuwsbasis hiervoor is alleen nogal dun.... Daily Mail. Kon hiervoor nog geen andere bron vinden. Het lijkt nieuws van vandaag - nee, is van gisteren -, laten we kijken of dit ook breder wordt gedeeld:
[...]
[...]
Ben benieuwd of Groenland Trumps' brug te ver gaat worden.
Wel apart om te zien hoe de geschiedenis zich maar blijft herhalen. Vroeger vond ik het altijd ondenkbaar dat Europa niks deed tegen de opmars van Hitler en de Nazi's, zelfs nadat ze Polen waren binnengevallen. Inmiddels snap ik het wel. Ofja, snappen doe ik niet, maar ik kijk er nu niet meer raar van op. Kijk wat Putin de afgelopen paar jaar heeft geflikt, en wat Trump gedaan heeft en dreigt te gaan doen. En wat doen anderen er tegen? Niet zo gek veel... Een beetje vol afgunst reageren en hooguit met sancties dreigen.
Een impeachment zegt niet zoveel. Dat heeft hij al twee keer eerder meegemaakt.squashedraven schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:57:
[...]
Beetje off topic maar als hij niks van het congres aantrekt in dezen zou het maar zo kunnen dat genoeg republikeinen uiteindelijk wel een impeachment steunen
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Omdat er vanuit eigen gelederen niet genoeg steun was.Gunner schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:19:
[...]
Een impeachment zegt niet zoveel. Dat heeft hij al twee keer eerder meegemaakt.
Hoe meer dat GOP reps en senatoren genegeerd worden in zaken waar zij wel de macht zouden moeten hebben, hoe meer dat er verzet komt.
Maar dan neemt Vance de boel over.
Ik denk dat iedereen inziet dat dat geen verbetering zal zijn voor het beleid, en de kansen om herkozen te worden.
Want uiteindelijk gaat het al die poppetjes daar om, alleen op het pluche kan je comfortabel harken uit handel met voorkennis. Dat verliezen is een enorm verlies aan inkomsten, 20+ miljoen aan vermogen is natuurlijk nog niet genoeg.
BThGvNeOA
Je bedoelt hopelijk “afkeer” ipv “afgunst”?SomerenV schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:59:
[...]
Dit is eigenlijk gewoon te lachwekkend voor woordenMeneer heeft een succesje met Venezuela en denkt nu de wereld aan te kunnen. Ik ben wel benieuwd hoeveel hij aan gaat trekken van de weigeraars. Hij is er natuurlijk niet vies van mensen die hem in de weg staan er gewoon uit te knikkeren. Geen idee hoe makkelijk of moeilijk dat is met de Joint Chiefs of Staff. Anders net zolang de bezem er doorheen tot er alleen maar ja-knikkers zitten.
Wel apart om te zien hoe de geschiedenis zich maar blijft herhalen. Vroeger vond ik het altijd ondenkbaar dat Europa niks deed tegen de opmars van Hitler en de Nazi's, zelfs nadat ze Polen waren binnengevallen. Inmiddels snap ik het wel. Ofja, snappen doe ik niet, maar ik kijk er nu niet meer raar van op. Kijk wat Putin de afgelopen paar jaar heeft geflikt, en wat Trump gedaan heeft en dreigt te gaan doen. En wat doen anderen er tegen? Niet zo gek veel... Een beetje vol afgunst reageren en hooguit met sancties dreigen.
De parallel is heel interessant.SomerenV schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:59:
[...]
We hebben ons inderdaad vaak afgevraagd waarom er destijds niet eerder is ingegrepen, net als nu wellicht.
Maar de afwegingen om voorzichtig te doen zijn net als destijds heel logisch:
- Je probeert tot het laatste moment te de-escaleren
- De tegenstand moet wel verenigd zijn. Dat was het destijds niet, en nu gaat het ook vrij moeizaam
- Je moet wel een stok hebben om mee te slaan. Ook daarin is de parallel er. In 1938/39 stelden de militaire mogelijkheden van Frankrijk en Engeland (en de Sovjet Unie) geen bal voor vergeleken met Nazi-Duitsland. Daarbij waren ze op dat moment ook nog eens enorm verdeeld, waardoor er geen sprake was van 1 macht waarmee de Duitsers bedreigd konden worden. Net als nu dus.
Ook nu zijn we logischerwijs extreem voorzichtig om de relatie met de Amerikanen al te zeer te schaden. Dit omdat er ook niet een 'de' Amerikanen is. Het is met name de MAGA-beweging waarmee de halve wereld momenteel in conflict is gekomen. Zodra vele gebeden worden verhoord en dit corrupte zwikkie op democratische wijze van haar machtsmiddelen wordt ontdaan zullen de verhoudingen naar verwachting weer heel snel normaliseren. Dat maakt het logisch om voorzichtig te zijn, het zou ons immers ook enorm schaden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ze mogen op grond van de bestaande overeenkomsten nu eigenlijk alles al doen wat ze zeggen te willen. Daarnaast zou een invasie van Groenland waarschijnlijk betekenen dat ze vele van hun bestaande bases in Europa (en misschien wel elders in de wereld) op zullen moeten geven. De veiligheidssituatie zal dan enkel verslechteren voor ze.
Maar goed, dat is logica. En voor dat vak heeft Trump - als hij het al gevolgd heeft - waarschijnlijk geen voldoende gehaald.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
In aantallen en kwaliteit van de verdedigingswerken was Frankrijk wel voorbereid op Duitsland. Alleen Duitsland speelde een ander spel. We rijden gewoon om die verdedigingswerken heen.... Of landen er met een parachutist op.
Om te beginnen blijkt dat de olie maatschappijen ook na de val van Maduro tegen Trump hebben herhaald dat ze niet willen investeren. Iets wat al voor de val van Maduro meermaals tegen Trump is verteld. De redenen zijn relatief eenvoudig:
- De olie is zwaar vervuild. Er is een duur zuiveringsproces nodig om deze oiie goed bruikbaar te maken.
- De infra in Venezuela is dood, helemaal. Deze staat al decennia te roesten. Wat er nog is wordt bediend door soldaten zonder enige kennis want de experts zijn allang weg.
Inmiddels is het land aan het destabiliseren. De Amerikaanse ambassade heeft opgeroepen aan Amerikanen om Venezuela te verlaten. De reden? Bendes stellen wegblokkades op en controleren of er Amerikaanse burgers zijn om...niet super vriendelijke dingen mee te doen.
Schokkend? Nee. En nu? Tja..Boots on the ground is duur, super onpopulair en wordt waarschijnlijk een tweede Afghanistan. En Trump? Die heeft een voormalig buschauffeur gevangen genomen die wat achteraf toch behoorlijk duur blijkt te zijn.
Meer info o.a.:
[ Voor 20% gewijzigd door Auredium op 12-01-2026 09:41 ]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Daarnaast maakt dit de wereld toch best nerveus. Denk maar aan de EU. Allemaal zaken die Trump 'leverage' geeft.
De oplossing is natuurlijk om ook in Iran in te gaan grijpen, als afleiding.Auredium schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:30:
Venezuela blijkt inmiddels geen succes meer te zijn (schokkend, kuch).
Om te beginnen blijkt dat de olie maatschappijen ook na de val van Maduro tegen Trump hebben herhaald dat ze niet willen investeren. Iets wat al voor de val van Maduro meermaals tegen Trump is verteld. De redenen zijn relatief eenvoudig:
- De olie is zwaar vervuild. Er is een duur zuiveringsproces nodig om deze oiie goed bruikbaar te maken.
- De infra in Venezuela is dood, helemaal. Deze staat al decennia te roesten. Wat er nog is wordt bediend door soldaten zonder enige kennis want de experts zijn allang weg.
Inmiddels is het land aan het destabiliseren. De Amerikaanse ambassade heeft opgeroepen aan Amerikanen om Venezuela te verlaten. De reden? Bendes stellen wegblokkades op en controleren of er Amerikaanse burgers zijn om...niet super vriendelijke dingen mee te doen.
Schokkend? Nee. En nu? Tja..Boots on the ground is duur, super onpopulair en wordt waarschijnlijk een tweede Afghanistan. En Trump? Die heeft een voormalig buschauffeur gevangen genomen die wat achteraf toch behoorlijk duur blijkt te zijn.
Meer info o.a.:
[YouTube: Trump vs. The World]
[YouTube: U.S. citizens urged to leave Venezuela 'immediately' amid security concerns]
Ik ben daar dan weer milder om. Ik heb al eerder gezegd dat hij Iran in de schoot krijgt geworpen. Hij heeft daarin ook vrij weinig keus, hij grijpt nu in oif loopt een once in a lifetime kans mis.ErikT738 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:43:
[...]
De oplossing is natuurlijk om ook in Iran in te gaan grijpen, als afleiding.
Maar maak je geen zorgen, Epstein wordt niet vergeten want de juridische motor wordt niet gestopt door uitstapjes in het buitenland. de protesten tegen ICE stoppen niet wegens uitstapjes in het buitenland. De peilingen voor de midterms worden niet plotseling minder rampzalig door uitstapjes in het buitenland.
De Trump administratie stort gewoon rustig verder in en geen hoeveelheid imperialistische uitstapjes veranderen dan. Wellicht dat soms zijn populariteit een klein bumpje krijgt wat vrij snel weer zakt maar er is geen lange termijn uitzicht wat goed is. Ze verdrinken allemaal in de oceaan en alle reddingsboeien blijken van beton te zijn.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
De EU is alleen nerveus voor Groenland en onderneemt daarop actie wat logisch is. Venezuela laat ze relatief koud. Het bewijs alleen wat ze al wisten; Trump is een imperialist.Marcel a schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:41:
Ik denk dat Trump dit allemaal ook wel weet. De man is veel maar toch niet dom. Ik heb de indruk dat hij vooral wil laten zien dat de VS (in tegenstelling tot Rusland) in staat is tot het oppakken van een leider van een land (heeft Rusland in Oekraïne ook geprobeerd). Het blokkeren van die olietankers past hier ook binnen. Volgens mij hebben Rusland, Iran en China hier last van. Dat komt Trump prima uit. En hij roept hel hard dat ze Venezuela overnemen en die olie wel eens uit de bodem gaat halen.
Daarnaast maakt dit de wereld toch best nerveus. Denk maar aan de EU. Allemaal zaken die Trump 'leverage' geeft.
Trump is ook niet zo slim als wordt gedacht. Die tankers konden ze altijd al tegen houden. Daar hoefden ze Maduro niet voor te kidnappen. Trump denkt gewoon dat alles om geld en leverage draait en heeft na een levenslang falen nog steeds niet door dat het niet klopt.
Arguably is Putin nu wel depressief. Maar goed, de beste manier om Poetin te verslaan is door zijn spelletje te spelen maar dan beter.
[ Voor 17% gewijzigd door Auredium op 12-01-2026 09:59 ]
Wederom ongeveer zoals nu. Tanks versus Drones.Marcel a schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:12:
@alexbl69 Frankrijk had een behoorlijke militaire macht in '39 hoor. Ze dachten alleen nog in termen van oorlog voeren zoals dat in WO I plaatsvond. Ze waren niet opgewassen tegen de Blitz in het nog niet bestaande begrip Blitzkrieg.
In aantallen en kwaliteit van de verdedigingswerken was Frankrijk wel voorbereid op Duitsland. Alleen Duitsland speelde een ander spel. We rijden gewoon om die verdedigingswerken heen.... Of landen er met een parachutist op.
Ik geloof niet meer in de juridische motor van de VS, en ook niet dat protesten ook maar iets uit gaan halen op deze schaal, of dat de midterms nog worden gehouden. Dat gezegd hebbende ben ik er niet rouwig om als Trump zich aan zo veel mogelijk fronten tegen "schurkenstaten" committeert voordat hij Groenland probeert te pakken.Auredium schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:55:
[...]
Ik ben daar dan weer milder om. Ik heb al eerder gezegd dat hij Iran in de schoot krijgt geworpen. Hij heeft daarin ook vrij weinig keus, hij grijpt nu in oif loopt een once in a lifetime kans mis.
Maar maak je geen zorgen, Epstein wordt niet vergeten want de juridische motor wordt niet gestopt door uitstapjes in het buitenland. de protesten tegen ICE stoppen niet wegens uitstapjes in het buitenland. De peilingen voor de midterms worden niet plotseling minder rampzalig door uitstapjes in het buitenland.
De Trump administratie stort gewoon rustig verder in en geen hoeveelheid imperialistische uitstapjes veranderen dan. Wellicht dat soms zijn populariteit een klein bumpje krijgt wat vrij snel weer zakt maar er is geen lange termijn uitzicht wat goed is. Ze verdrinken allemaal in de oceaan en alle reddingsboeien blijken van beton te zijn.
Het feit dat het juridisch door ettert zorgt er wel voor dat het in het nieuws blijft, ook in de VS en op social media.ErikT738 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Ik geloof niet meer in de juridische motor van de VS, en ook niet dat protesten ook maar iets uit gaan halen op deze schaal, of dat de midterms nog worden gehouden. Dat gezegd hebbende ben ik er niet rouwig om als Trump zich aan zo veel mogelijk fronten tegen "schurkenstaten" committeert voordat hij Groenland probeert te pakken.
Verder ben ik het met je eens dat de VS voor decennia lang in een neerwaartse spiraal is geduwd.
Deze paradox treft elk welvarend land. Daarom is een vaste basis aan arme uitzichtloze mensen nodig om een beetje imperialist te zijn: welvarende mensen laten zich niet voor andermans gewelddadige karretjes spannen.SomerenV schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:59:
[...]
Dit is eigenlijk gewoon te lachwekkend voor woordenMeneer heeft een succesje met Venezuela en denkt nu de wereld aan te kunnen. Ik ben wel benieuwd hoeveel hij aan gaat trekken van de weigeraars. Hij is er natuurlijk niet vies van mensen die hem in de weg staan er gewoon uit te knikkeren. Geen idee hoe makkelijk of moeilijk dat is met de Joint Chiefs of Staff. Anders net zolang de bezem er doorheen tot er alleen maar ja-knikkers zitten.
De offers die we moeten brengen om een Rusland op de knieën te dwingen zijn we niet bereid te maken, blijkbaar. Vraag is wanneer of waar dat kantelpunt ligt. @DaniëlWW2 heeft wel eens een mooi betoog geschreven over hoe een gemotiveerde democratie een formidabele tegenstander is, omdat het land collectief besloten heeft tegenstander te zijn.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
De Amerikaanse president Donald Trump zegt dat hij “geneigd” is om ExxonMobil - het grootste oliebedrijf van de VS - te bannen uit Venezuela, nadat CEO Darren Woods het waagde om kritische opmerkingen te maken tijdens een meeting in het Witte Huis.
Trump sommeerde de top van de Amerikaanse oliesector vrijdag naar Washington. Hij wilde hen overtuigen om 100 miljard dollar (85 miljard euro) te investeren in Venezuela na de val van dictator Nicolás Maduro en probeerde hun zorgen daarrond weg te nemen. Venezuela heeft immers een lange geschiedenis van Amerikaanse sancties, politieke instabiliteit en de inbeslagname van activa.
Zo zei de president dat de bedrijven rechtstreeks zaken zouden doen met de VS en niet met de Venezolaanse regering. Hij ondertekende ook een presidentieel decreet dat ervoor moet zorgen dat Venezolaanse olie-inkomsten beschermd zijn tegen gerechtelijke procedures.
ExxonMobil bleek niet gerustgesteld. “Als we kijken naar de juridische en commerciële structuren in Venezuela, is het land op dit moment niet geschikt om in te investeren,” zei CEO Woods.
Die reactie is niet vreemd. Exxon, ConocoPhillips en Chevron - de drie grootste olieproducenten van de VS - waren decennialang de prominentste partners van het Venezolaanse staatsoliebedrijf PDVSA.
“We hebben al twee keer meegemaakt dat onze activa in beslag zijn genomen, je kan je dus voorstellen dat een derde terugkeer ingrijpende veranderingen zou vereisen”, zei Woods over een mogelijke terugkeer naar Venezuela.
Aldus https://www.hln.be/buiten...h-is-in-meeting~ad82a7bd/Dat schoot bij Trump in het verkeerde keelgat. “De reactie van Exxon stond me niet aan”, zei hij gisteren aan boord van Air Force One, toen hij vertrok uit West Palm Beach in Florida. “Ze hangen de wijsneus uit.”
Virussen? Scan ze hier!
'We willen liever niet investeren vanwege de vele risico's.'wildhagen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:01:
ExxonMobil had kritiek op de plannen van Trump met Venezuela over de olie. Hun straf: ze mogen van Trump (waarschijnlijk) niet meer actief worden in Venezuela.
[...]
[...]
[...]
Aldus https://www.hln.be/buiten...h-is-in-meeting~ad82a7bd/
'Dan mogen jullie niet meer investeren!'
'Ok.'
weer een nieuw dieptepunt denk ik zo.Trump declared himself the "acting president of Venezuela" on Truth Social.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 12 januari 2026
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Tsja. Venezuela was geen democratie, en nu wordt het dat al helemaal niet meer nu Trump daar de macht heeft.YakuzA schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:44:
Trump verklaart zichzelf tot nieuwe president van Venezuela:
[Bluesky]
weer een nieuw dieptepunt denk ik zo.
Binnenkort zal hij ook wel president van Groenland, Mexico, Nicaragua, Honduras, Colombia, Cuba, Nigeria en Iran zijn. Immers allemaal landen die hij ook bedreigd heeft met annexatie en invallen.
Hij heeft het er maar druk mee, zoveel landen te besturen. Nou is hij natuurlijk wel een Great Stable Genius en de Best Dealmaker Ever, maar toch.
Virussen? Scan ze hier!
Of in ieder geval de macht denkt te hebben....wildhagen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Tsja. Venezuela was geen democratie, en nu wordt het dat al helemaal niet meer nu Trump daar de macht heeft.
Laat hem dan ook maar afgerekend worden op de "macht" die hij daar heeft door MAGA of alle andere achterlijke supporters die hij heeft.
Super cool. Ik verklaar mijzelf 'acting president' van de VS.YakuzA schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:44:
Trump verklaart zichzelf tot nieuwe president van Venezuela:
[Bluesky]
weer een nieuw dieptepunt denk ik zo.
Natuurlijk een vrij loos iets op eerste gezicht. Het is natuurlijk wel zo dat voor de komende drie jaar (en mogelijk langer) enige regime verandering in Venezuela als onwettig kan worden gezien zelfs als het democratisch zou gaan. Ik vermoed dat het voorsorteren is op verder misbruik maken van Venezuela en eventuele inkomsten.
Anderzijds had de VS dat ook kunnen doen zonder dat Trump zich een kartonnen burger king kroontje met het woord Venezuela op zijn kop zou zetten.
Als hij daadwerkelijk de macht wil hebben, zal hij er permanent een flinke troepenmacht heen moeten sturen. En dat zie ik hem toch echt niet doen.wildhagen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Tsja. Venezuela was geen democratie, en nu wordt het dat al helemaal niet meer nu Trump daar de macht heeft.
Binnenkort zal hij ook wel president van Groenland, Mexico, Nicaragua, Honduras, Colombia, Cuba, Nigeria en Iran zijn. Immers allemaal landen die hij ook bedreigd heeft met annexatie en invallen.
Hij heeft het er maar druk mee, zoveel landen te besturen. Nou is hij natuurlijk wel een Great Stable Genius en de Best Dealmaker Ever, maar toch.
Dat is alleen nodig als je daadwerkelijk de orde wilt handhaven en een stabiel land wilt creëren. Je hebt een stuk minder troepen nodig als je enkel de strategische plekken die je leeg wilt roven beheert.Wild Chocolate schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Als hij daadwerkelijk de macht wil hebben, zal hij er permanent een flinke troepenmacht heen moeten sturen. En dat zie ik hem toch echt niet doen.
[ Voor 122% gewijzigd door garathane op 12-01-2026 14:09 . Reden: te laat, dus zinloos ]
Die plekken roof je niet in een paar maanden leeg. Je maakt je eigen mensen wel erg kwetsbaar als je gaat proberen om alleen die terreinen onder controle te hebben in een land waar wanorde heerst. Het is niet voor niets dat de oliemaatschappijen niet in de rij staan om er te gaan investeren...ErikT738 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:00:
[...]
Dat is alleen nodig als je daadwerkelijk de orde wilt handhaven en een stabiel land wilt creëren. Je hebt een stuk minder troepen nodig als je enkel de strategische plekken die je leeg wilt roven beheert.
Neem Afghanistan als voorbeeld, men is daar niet voor niets met haastige spoed vertrokken...
Russia’s Fearsome Arsenal Fizzled in Venezuela. Here’s Why.
https://www.nytimes.com/2...russian-weapons-fail.html
Sluit mooi aan bij mijn eerdere post over de totale militaire incompetentie van de Venezolaanse strijdkrachten.With great fanfare, Venezuela announced it was buying the air defenses from Russia in 2009 amid tensions with Washington. Venezuela’s leftist president at the time, Hugo Chávez, heralded the weapons as a deterrent to American aggression.
But Venezuela was unable to maintain and operate the S-300 — one of the world’s most advanced antiaircraft systems — as well as the Buk defense systems, leaving its airspace vulnerable when the Pentagon launched Operation Absolute Resolve to capture Mr. Maduro, four current and former American officials said.
Beyond that, an analysis by The New York Times of photos, videos and satellite imagery found that some air defense components were still in storage, rather than operational, at the time of the attack. Taken together, the evidence suggests that, despite months of warnings, Venezuela was not ready for the American invasion.
In short, the Venezuelan military’s incompetence appears to have played a big role in the U.S. success. Venezuela’s much-touted antiaircraft systems were essentially not connected when U.S. forces entered the skies over Venezuela’s capital, and they may not have been working for years, former officials and analysts said.
Yakolev in "Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.)"
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
NAVO-chef Rutte roept bondgenoten op om Groenland te beschermen
Hij noemt niet expliciet het verdedigen tegen de US"De collectieve verdediging is cruciaal", vinden de NAVO-landen volgens Rutte allemaal. De NAVO was in het verleden niet zo bezig met het Noordpoolgebied, maar sinds 2025 is de NAVO meer betrokken. "We bespreken op dit moment de volgende stappen daartoe. Om te verzekeren dat we daadwerkelijk gezamenlijk verdedigen wat hier op het spel staat", zei Rutte tijdens een bezoek aan de Kroatische premier Andrej Plenković.
Ik denk niet dat die op flightradar staanMartinez- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:24:
Iemand in mijn directe omgeving heeft een relatie met een Cubaanse. Zij meldde, uit zichzelf, dat er sinds kort (2 dagen) een veelvoud van (gevechts)vliegtuigen overvliegen. Is dat ergens onafhankelijk te checken?
Maar als ze daar social media gebruiken dan zullen er vast wel meer meldingen zijn.
Veel kunnen het niet zijn, de meeste publicaties geven aan dat ze wellicht enkele werkende MiG-21 gevechtstoestellen hebben.Martinez- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:24:
Iemand in mijn directe omgeving heeft een relatie met een Cubaanse. Zij meldde, uit zichzelf, dat er sinds kort (2 dagen) een veelvoud van (gevechts)vliegtuigen overvliegen. Is dat ergens onafhankelijk te checken?
Ik weet niet hoe goed de Cubaanse luchtverdediging is, maar het kunnen ook Amerikaanse jets zijn zoals de F-35, F-18, etc, op reconnaissance missies. Vliegdekschepen van de Amerikaanse marine liggen dacht ik nog in de buurt..Yakolev schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:44:
[...]
Veel kunnen het niet zijn, de meeste publicaties geven aan dat ze wellicht enkele werkende MiG-21 gevechtstoestellen hebben.
Het hoeven ook geen Cubaanse gevechtstoestellen te zijnYakolev schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:44:
[...]
Veel kunnen het niet zijn, de meeste publicaties geven aan dat ze wellicht enkele werkende MiG-21 gevechtstoestellen hebben.
Boven Cuba lijkt me sterk. Tuurlijk kunnen ze in de buurt zitten, maar het nationale luchtruim reikt tot 22km van de kust. Dat zie je niet en hoor je nauwelijks. (Baserend op de Cubaanse kennis die de toestellen ziet overvliegen)Trishul schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:13:
[...]
Ik weet niet hoe goed de Cubaanse luchtverdediging is, maar het kunnen ook Amerikaanse jets zijn zoals de F-35, F-18, etc, op reconnaissance missies. Vliegdekschepen van de Amerikaanse marine liggen dacht ik nog in de buurt..
Of de Amerikanen hebben echt schijt aan soevereine staten.
[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 12-01-2026 17:22 ]
Guantanamo Bay heeft ook een airstrip, dus er zullen ongetwijfeld regelmatig Amerikaanse vliegtuigen boven/over Cuba vliegen. Vanaf daar lijkt het me een kleine stap om ook met andere vliegtuigen over Cuba te vliegen.Yakolev schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:19:
[...]
Boven Cuba lijkt me sterk. Tuurlijk kunnen ze in de buurt zitten, maar het nationale luchtruim reikt tot 22km van de kust. Dat zie je niet en hoor je nauwelijks. (Baserend op de Cubaanse kennis die de toestellen ziet overvliegen)
Of de Amerikanen hebben echt schijt aan soevereine staten.
Mijn impulsieve reactie is het met jou eens zijn. Wat ik hier wel gevaarlijk in vind is, zoals in het geval van Iran, er des te meer reden ontstaat om zo snel mogelijk kernwapens te ontwikkelen mocht het mislukken en de macht weer bij de huidige club machthebbers terecht komen. Dat het kan mislukken mag hopelijk duidelijk zijn met het track record van de VS (Vietnam, Afghanistan, Irak om er maar even 3 te noemen). Wat een macht kernwapens geven laat Rusland nu wel zien; Rusland stelt op geen ruk voor ten opzichte van de legers van het westen. Maar niemand begint wat tegen Rusland in Rusland en zelfs in Oekraïne is men bang. Alleen om de dreiging van dat ene wapen.ErikT738 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Dat gezegd hebbende ben ik er niet rouwig om als Trump zich aan zo veel mogelijk fronten tegen "schurkenstaten" committeert voordat hij Groenland probeert te pakken.
[ Voor 29% gewijzigd door JT op 12-01-2026 19:33 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Maar als biden exact het zelfde wil je daar niemand over hoort.
In 1989 was het al zijn iede om invallen te doen in venezuela.
YouTube: JOE BIDEN (1989): Let’s go after the drug lords where they LIVE. No ...
Ja precies, ik denk dat elk land waar drugs verbouwd wordt geannexeerd moet worden3dmazter schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:36:
Ik vind het wel opmerkelijk dat nu Trump iets doet aan het narco terrorisme iedereen daar heel boos over is.
YouTube: JOE BIDEN (1989): Let’s go after the drug lords where they LIVE. No ...
Hoop maar dat niemand meer een wietplantje in de vensterbank heeft staan dan, voordat drugs het nieuwe olie worden - invasie-technisch dan.
Denk dat de reactie kan bestaan uit alles wat Trump doet is stom, of de realisatie dat het snatchen van een staatshoofd geen drugsprobleem oplost. Net als het bombarderen van bootjes, zonder die mensen gewoon te arresteren zoals gebruikelijk is in een rechtstaat.
Ik denk dat wat je ziet dan ook geen strijd tegen drugs is, maar een excuus vinden om een land aan te vallen om de olie te stelen, maar wellicht zit ik er naast.
Van de website van het Witte Huis:
Ah, toch geen drugs en wel olie. Het wordt ergens onderin nog wel genoemd hoor, maar toch.PROTECTING VENEZUELAN OIL REVENUE
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
https://ichef.bbci.co.uk/...afghan_opium_chart-nc.png
Het hele Narco verhaal is gewoon een wassen neus.
Dit is wel een aanrader:
https://www.newamerica.or...ks/the-fort-bragg-cartel/
[ Voor 12% gewijzigd door Sandor_Clegane op 12-01-2026 19:52 ]
Less alienation, more cooperation.
Wellicht omdat Trump de operatie in gang heeft gezet zonder goedkeuring van het congres, en dus de grondwet heeft geschonden?3dmazter schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:36:
Ik vind het wel opmerkelijk dat nu Trump iets doet aan het narco terrorisme iedereen daar heel boos over is.
Zomaar een gedachte hoor.
Wat doet hij precies aan narco terrorisme? Een paar roebootjes met veel show opblazen? Een staatshoofd gevangen nemen en het regime manen olie te leveren en de verdienste daarvan op een eigen beheerd offshore account en het verder een worst zijn wat het regime doet?3dmazter schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:36:
Achter Groenland aan gaan want dat zit vol Narco terroristen?
Er gebeurd geen bal aan het oplossen van “narco terrorisme” Een zinloze voortzetting van de war on drugs met veel show voor kekke mediamomentjes.
Trump doet niets aan het narco terrorisme door een staatshoofd te ontvoeren (mocht je daar op doelen met je youtube fragment)3dmazter schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:36:
Recente acties van Trump proberen te bagatelliseren door een vergelijking te maken met wat een ex president 35 jaar geleden eens geopperd heeft lijkt me appels en peren vergelijken eerlijk gezegd.Maar als biden exact het zelfde wil je daar niemand over hoort.
Deze reactie komt nu over als die van een bad faith actor.
Dat betekent, stam + t .
De gedachte achter die EO is om de oliemaatschappijen extra onder druk te zetten. Er liggen nml een aantal claims van de oliemaatschappijen op de regering van Venezuela naar aanleiding van de nationalisatie van de olie industrie in Venezuela.NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Ik denk dat wat je ziet dan ook geen strijd tegen drugs is, maar een excuus vinden om een land aan te vallen om de olie te stelen, maar wellicht zit ik er naast.
Van de website van het Witte Huis:
[...]
Ah, toch geen drugs en wel olie. Het wordt ergens onderin nog wel genoemd hoor, maar toch.
bronSeveral companies have longstanding claims against the country. Exxon Mobil (XOM.N) and ConocoPhillips (COP.N) for example, left Venezuela nearly 20 years ago after their assets were nationalized. Both are still owed billions of dollars.
[ConocoPhillips CEO Ryan] Lance said his company was owed $12 billion.
Door met deze EO de bedragen die bijvoorbeeld vrijkomen uit de verkoop van de olie uit inbeslaggenomen tankers "veilig te stellen" als een Wortel 🥕 voor de oliemaatschappijen.
Alles bij Trump is een transactie.
[ Voor 4% gewijzigd door duvekot op 12-01-2026 23:00 . Reden: bron vergeten toe te voegen ]
Dus morgen krijgen we weer een nieuwe show te zien. Ik vermoed dat Trump zal appeasen. Geld bieden, mogelijkheden e.d. terwijl hij benadrukt waarom ze Groenland nodig hebben. De ministers van Groenland zullen respectvol laten weten dat het niet op tafel ligt om van Groenland een staat van de VS maken waarna Trump (en Vance) waarschijnlijk een gemaskeerde dreiging zullen maken. Daarna zullen ze wss vriendelijk afscheid nemen van elkaar.
Nog geen dag later zal Trump 'maatregels' nemen tegen Groenland in verband met het gesprek en hoe het is gelopen.
Alternatief gaan ze het hebben over NATO uitbreiding en het openen van meer basissen en hoe Groenland de VS gaat betalen met mijnrechten.
Ik ga het iig vooralsnog niet zien als een positief gesprek.
Maar het lijkt nogal onzeker:Laat onverlet dat Denemarken en de bondgenoten het spel vooralsnog goed lijken mee te spelen, denkt Keller: meegaan in het narratief dat er een veiligheidsprobleem in het Arctisch gebied is en dat gezamenlijk aanpakken met de nadruk op 'gezamenlijk'. Keller vergelijkt het met de kwestie van de NAVO-budgetten waar Trump zich ook zo druk om maakte. 'Meepraten met Trump in de hoop dat hij aan boord blijft.'
Hoe het gaat uitpakken is ongewis, volgens Keller kan het alle kanten uit met Donald Trump. Ofwel hij gaat akkoord met een NAVO-missie in combinatie met grondstoffen, of hij blijft vasthouden aan annexatie. 'Het gaat een spannende week worden.'
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
:strip_exif()/f/image/3Al0UeYXFUPsY8tgVGuOsIjz.jpg?f=fotoalbum_large)
https://truthsocial.com/@.../posts/115879509461234235
Natuurlijk is allemaal shits & giggles - anders dan dat er in de internationale diplomatie niet zoiets bestaat als shits & giggles.
Ik vermoed dat Trump en zijn achterban echt heel, heel graag Groenland willen hebben. Ik vermoed echter ook dat ze geen zin hebben om al hun militaire basissen in Europe te verliezen. Nuttig of niet, belangrijk toneel op de wereld of niet; voor dat soort mensen is assets verliezen altijd pijnlijk. Ongeacht of hun aandacht is in de Stille Oceaan of niet.cleef schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:15:
Qua groenland lijkt het idee om samen met de US troepen daar te stationeren om zo de angel uit het conflcit te houden https://www.bnr.nl/nieuws...land-wordt-spannende-week
[...]
Maar het lijkt nogal onzeker:
[...]
Dus ik vermoed dat er voor een langere termijn strategie wordt gekozen. Meer een meer VS troepen op Groenland (al dan niet in combi met Europese troepen). Mijnrechten op Groenland slepen en dan middels hybride oorlogsvoering proberen ergens een gat te maken waarmee ze kunnen toeslaan.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat hierdoor en door Minnesota de approval rating flink zou dalen, maar met 0-1% valt dat nog mee.
https://www.nu.nl/buitenl...ok-jd-vance-aanwezig.html
Maatregelen tegen Groenland of Denemarken? Hij zal wel weer gaan dreigen met importheffingen als 'ie zijn zin niet krijgt.Auredium schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:03:
https://www.nu.nl/buitenl...ok-jd-vance-aanwezig.html
Dus morgen krijgen we weer een nieuwe show te zien. Ik vermoed dat Trump zal appeasen. Geld bieden, mogelijkheden e.d. terwijl hij benadrukt waarom ze Groenland nodig hebben. De ministers van Groenland zullen respectvol laten weten dat het niet op tafel ligt om van Groenland een staat van de VS maken waarna Trump (en Vance) waarschijnlijk een gemaskeerde dreiging zullen maken. Daarna zullen ze wss vriendelijk afscheid nemen van elkaar.
Nog geen dag later zal Trump 'maatregels' nemen tegen Groenland in verband met het gesprek en hoe het is gelopen.
Alternatief gaan ze het hebben over NATO uitbreiding en het openen van meer basissen en hoe Groenland de VS gaat betalen met mijnrechten.
Ik ga het iig vooralsnog niet zien als een positief gesprek.
Het is een gotspe dat Marco Rubio de adult in the room is. Maar goed, we zullen het met hem moeten doen.TheBrut3 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:14:
Over Groenland wordt deze week ook een hoop gepraat. Morgen de buitenland ministers van Groenland, Denemarken en Amerika. Natuurlijk wil Vance ook even zijn gezicht laten zien. Duitsland heeft dus schijnbaar ook al gesproken met Rubio en verwacht geen invasie.
Natuurlijk zegt Rubio dat hij geen invasie verwacht. Als hij zegt dat hij die wel verwacht, dan denk ik dat hij dat direct mag komen uitleggen in het Huis en de Senaat. Die gaan namelijk over invasies, niet het Witte Huis. Op dit moment lijkt er geen meerderheid voor zulke avonturen...
Wat wel heel duidelijk is dat het Witte Huis een SMO expliciet op tafel wilt houden - maar dat is in ieder geval ook een onderhandelingstactiek. Buiten het feit dat het wellicht twijfelachtig is of het Congres uberhaupt wel wil optreden tegen Trump wanneer hij zich toch beschuldigt aan oorlogshandelingen, heeft de President traditioneel gezien ook wel wát opties open om zelf militaire acties te ondernemen.
Trump wil annexatie, de vraag is meer drijft hij nu zijn zin door of probeert hij het over een paar maand weer. De kans Dat Trump langdurig gezamenlijk aan een (zinloze) militaire strategie voor Groenland wil werken lijkt me 0.cleef schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:15:
Qua groenland lijkt het idee om samen met de US troepen daar te stationeren om zo de angel uit het conflcit te houden https://www.bnr.nl/nieuws...land-wordt-spannende-week
[...]
Maar het lijkt nogal onzeker:
[...]
Dat Denemarken of de NAVO Groenland verwaarloosd heeft op militair vlak is een gelegenheidsargument voor annexatie. Het doel van Trump is niet de NAVO een grotere voetafdruk te geven op Groenland. Het doel van Trump is een Amerikaanse vlag te planten.
Dat dat nu binnen de huidige verdragen al kan past niet in de expansiedrift van *knip*, dat vroeg niet zoveel toe Trump.
[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 13-01-2026 17:54 ]
Ik denk niet dat hij veel tijd heeft. Als Trump wil annexeren, dan zal hij dat ongveer nu moeten doen. Als het al niet te laat is. De magische datum is 3 november. Alles wijst er op dat vanaf die dag de macht in het Congres niet langer bij de Republikeinen zal liggen. Ik verwacht dat de Democraten veel harder zullen optreden tegen oneigenlijk gebruik van het leger door het Witte Huis, en andere zulke strapatsen.HEY_DUDE schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:56:
Trump wil annexatie, de vraag is meer drijft hij nu zijn zin door of probeert hij het over een paar maand weer. De kans Dat Trump langdurig gezamenlijk aan een (zinloze) militaire strategie voor Groenland wil werken lijkt me 0.
Dat Denemarken of de NAVO Groenland verwaarloosd heeft op militair vlak is een gelegenheidsargument voor annexatie. Het doel van Trump is niet de NAVO een grotere voetafdruk te geven op Groenland. Het doel van Trump is een Amerikaanse vlag te planten.
Dus zul je eerder moeten zijn. Maar, wat je ook niet wilt, is iets buitengewoon controversieels doen in de campagneperiode. Je wilt nu eenmaal niet dat de verkiezingen een referendum worden voor een impopulaire maatregel oorlog. Dat wil je voor zijn - de aandacht zal reeds weer moeten zijn verplaatst.
Ik denk dus echt dat je naar Q1 van dit jaar kijkt. Q2 is eigenlijk al te laat. Vandaar ook dat er op dit moment zoveel druk achter zit.
We mogen ook niet vergeten dat op 11 juni de FIFA World Cup begint - het WK voetbal. Als Trump actie onderneemt vlak voor - of tijdens die periode, dan is de kans ongeveer 100% dat het hele feest een totaal fiasco wordt. Tegen het einde van het WK zit je in de volle verkiezingscampagne.
Bij Trump ben ik daar niet zo zeker van. Trump heeft tijdens zijn eerste termijn al keer gedreigd om alle militaire aanwezigheid in Europa terug te trekken. Toen was het drukmiddel om Europese landen hun budget op te laten krikken naar de NAVO norm. Ik vind dreigen met einde NAVO ook niet zo handig, want dat is potentieel iets waar Trump op uit is.Auredium schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:44:
[...]
Ik vermoed dat Trump en zijn achterban echt heel, heel graag Groenland willen hebben. Ik vermoed echter ook dat ze geen zin hebben om al hun militaire basissen in Europe te verliezen. Nuttig of niet, belangrijk toneel op de wereld of niet; voor dat soort mensen is assets verliezen altijd pijnlijk. Ongeacht of hun aandacht is in de Stille Oceaan of niet.
Dus ik vermoed dat er voor een langere termijn strategie wordt gekozen. Meer een meer VS troepen op Groenland (al dan niet in combi met Europese troepen). Mijnrechten op Groenland slepen en dan middels hybride oorlogsvoering proberen ergens een gat te maken waarmee ze kunnen toeslaan.
Ik geloof hier niets van.Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:24:
[...]
Ik denk niet dat hij veel tijd heeft. Als Trump wil annexeren, dan zal hij dat ongveer nu moeten doen. Als het al niet te laat is. De magische datum is 3 november. Alles wijst er op dat vanaf die dag de macht in het Congres niet langer bij de Republikeinen zal liggen. Ik verwacht dat de Democraten veel harder zullen optreden tegen oneigenlijk gebruik van het leger door het Witte Huis, en andere zulke strapatsen.
Dus zul je eerder moeten zijn. Maar, wat je ook niet wilt, is iets buitengewoon controversieels doen in de campagneperiode. Je wilt nu eenmaal niet dat de verkiezingen een referendum worden voor een impopulaire maatregel oorlog. Dat wil je voor zijn - de aandacht zal reeds weer moeten zijn verplaatst.
Ik denk dus echt dat je naar Q1 van dit jaar kijkt. Q2 is eigenlijk al te laat. Vandaar ook dat er op dit moment zoveel druk achter zit.
We mogen ook niet vergeten dat op 11 juni de FIFA World Cup begint - het WK voetbal. Als Trump actie onderneemt vlak voor - of tijdens die periode, dan is de kans ongeveer 100% dat het hele feest een totaal fiasco wordt. Tegen het einde van het WK zit je in de volle verkiezingscampagne.
Die MAGA-kliek vertoont veel gelijkenissen met fundamentalistische orthodoxe gelovigen. Dus zodra Trump zegt dat de midterms niet eerlijk zijn verlopen, en reken maar dat hij dat zal zeggen mocht MAGA verliezen, dat slikt MAGA dat als zoete koek. En dat is als er al verkiezingen komen, wellicht tovert hij wel iets uit de hoge hoed, een noodtoestand o.i.d.
En het WK? Wanneer hebben we sporters en/of sportbonden nou ooit eens zien acteren op basis van moraal? De vraag stellen is hem beantwoorden.
@Seraphin ook dat zal niet werken. De techbro’s zijn op de hand van Trump, en een aantal reguliere media ook, of zijn langzaam aan het opschuiven (WaPo, CBS), dus geen bereik. En dan nog moet men de orthodoxe MAGA-gelovigen zien te overtuigen.
[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 13-01-2026 15:45 ]