• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:22
dawg schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:39:
Ik geloof hier niets van.

Die MAGA-kliek vertoont veel gelijkenissen met fundamentalistische orthodoxe gelovigen. Dus zodra Trump zegt dat de midterms niet eerlijk zijn verlopen, en reken maar dat hij dat zal zeggen mocht MAGA verliezen, dat slikt MAGA dat als zoete koek. En dat is als er al verkiezingen komen, wellicht tovert hij wel iets uit de hoge hoed, een noodtoestand o.i.d.
Het feit dat Trump nú gas geeft, en druk zet, zegt mij dat men er in het Witte Huis toch echt anders over denkt. Bedenk goed dat je macht, zonder verdere maatregelen, drastisch wordt ingeperkt - wanneer er oprechte twijfels zijn aan het verkrijgen van die macht. De tweede helft van zijn termijn zal een stuk onrustiger en onstuimiger zijn wanneer men het nodig vindt aan de noodrem te trekken in november. Ik wil niet zeggen dat men er daar niet toe in staat is - maar je wil koste wat het kost voorkomen dat middel in te hoeven zetten.

De druk op Jerome Powell kun je ook (deels) bezien in die trant. Als je nog wilt sleutelen aan de economie, dan moet je het nú doen, om voldoende uitwerking en effect te hebben in november.
En het WK? Wanneer hebben we sporters en/of sportbonden nou ooit eens zien acteren op basis van moraal? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Nee, ik verwacht geen inval of annexatie vlak voor of tijdens het WK. Wat je niet wilt is dat de controverse afdoet aan het evenement. Vergelijk het met de annexatie van de Krim - vijf dagen ná het sluiten van de Olympische Winterspelen in Sochi.

Zo'n toernooi is een miljardeninvestering, die mede als doel heeft je land nog eens flink in de boenwas te zetten. Dat alleen al ondermijn je op een ongelofelijke manier door een eigen doelpunt te maken door een bevriende natie binnen te vallen. Misschien heb je gelijk dat er niet één land zich zou terugtrekken. Denemarken kan zich nog plaatsen - misschien dat zij het wel welletjes vinden. Maar, het voetbalfeest zal wel flink verpest zijn voor minstens de helft van de deelnemende landen. Veel teams zullen onder druk worden gezet naar huis te komen. Het voetbalfeest zal volledig worden bedorven, daar ben ik van overtuigd.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Het feit dat Trump nú gas geeft, en druk zet, zegt mij dat men er in het Witte Huis toch echt anders over denkt. Bedenk goed dat je macht, zonder verdere maatregelen, drastisch wordt ingeperkt - wanneer er oprechte twijfels zijn aan het verkrijgen van die macht. De tweede helft van zijn termijn zal een stuk onrustiger en onstuimiger zijn wanneer men het nodig vindt aan de noodrem te trekken in november. Ik wil niet zeggen dat men er daar niet toe in staat is - maar je wil koste wat het kost voorkomen dat middel in te hoeven zetten.

De druk op Jerome Powell kun je ook (deels) bezien in die trant. Als je nog wilt sleutelen aan de economie, dan moet je het nú doen, om voldoende uitwerking en effect te hebben in november.

[...]

Nee, ik verwacht geen inval of annexatie vlak voor of tijdens het WK. Wat je niet wilt is dat de controverse afdoet aan het evenement. Vergelijk het met de annexatie van de Krim - vijf dagen ná het sluiten van de Olympische Winterspelen in Sochi.

Zo'n toernooi is een miljardeninvestering, die mede als doel heeft je land nog eens flink in de boenwas te zetten. Dat alleen al ondermijn je op een ongelofelijke manier door een eigen doelpunt te maken door een bevriende natie binnen te vallen. Misschien heb je gelijk dat er niet één land zich zou terugtrekken. Denemarken kan zich nog plaatsen - misschien dat zij het wel welletjes vinden. Maar, het voetbalfeest zal wel flink verpest zijn voor minstens de helft van de deelnemende landen. Veel teams zullen onder druk worden gezet naar huis te komen. Het voetbalfeest zal volledig worden bedorven, daar ben ik van overtuigd.
Ik ben niet overtuigd. In 2016 kwam Trump aan de macht met behulp van de Russen. Is hij daar ooit op afgerekend? Er zijn nu teveel MAGA-figuren die op cruciale hoge posities zitten, waar dat destijds niet echt het geval was, en loyaal zijn aan Trump, zoveel is inmiddels wel gebleken. Er komt dus geen noodrem.

Het probleem is dat veel mensen, waaronder een hoop Amerika-‘kenners’, niet beseffen dat de Trump-regering op een ander speelveld acteert. De VS is geen normale democratie meer. En zelfs als er midterms zijn en zelfs als de Dems deze winnen, is er nog steeds geen garantie dat Trump niet nog steeds doet wat hij wil. En dat kan hij doen want loyalisten op cruciale plekken.

Het WK. Tja. Mark my words (u mag me hieraan houden), niemand gaat het WK boycotten en het voetbalfeest zal geen (of weinig) invloed ondervinden. Dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen. Afgezien van wat verplichte “och en wee’s” gaan we, collectief, altijd weer naar toernooien van sport, ongeacht welk gastland met wat voor gruwelijkheden ook. Qatar was de uitgelezen kans om die trend te keren maar we hebben niets dan “ja maar’s” en allerlei slappe excuses gehoord.

It’s the economy, stupid!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:24:
[...]
Ik denk niet dat hij veel tijd heeft. Als Trump wil annexeren, dan zal hij dat ongveer nu moeten doen. Als het al niet te laat is. De magische datum is 3 november. Alles wijst er op dat vanaf die dag de macht in het Congres niet langer bij de Republikeinen zal liggen. Ik verwacht dat de Democraten veel harder zullen optreden tegen oneigenlijk gebruik van het leger door het Witte Huis, en andere zulke strapatsen.
Dat wordt nogal lastig zonder Carrier Strike Group.
Van de 11
- 2 in azie
- 1 in het midden-oosten
- 1 in Venezuela
- 1 wordt binnenkort ontmanteld (Nimitz - toevallig gisteren The Final Countdown) gezien
- 3 in onderhoud.

Blijven er 3 over:
- Eisenhower (Virginia) is bijna klaar met onderhoud om uit te varen - maar is na de Nimitz wel de oudste en heeft alleen Hornets aan boord.
- Carl Vinson (California) - uitgerust met Lighting II, maar ligt wel in de verkeerde Oceaan
- H.W Bush (Virgina) - Moderne carrier, maar ook alleen met Hornets aan boord - geen Lighting II

Daar komt bij dat de situatie in Iran mogelijk een tweede carrier vereist. Heb je niet heel veel speelruimte meer voor Groenland.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:02
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Bij Trump ben ik daar niet zo zeker van. Trump heeft tijdens zijn eerste termijn al keer gedreigd om alle militaire aanwezigheid in Europa terug te trekken. Toen was het drukmiddel om Europese landen hun budget op te laten krikken naar de NAVO norm. Ik vind dreigen met einde NAVO ook niet zo handig, want dat is potentieel iets waar Trump op uit is.
Het grappige is dat ik laatst Trump iets zag zeggen op YouTube over dat hij er voor had gezorgd dat de NAVO landen meer budget hadden. Dus dat hij er voor had gezorgd dat landen nu 5% van hun BBP aan USA geven.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:27
MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:01:
@HEY_DUDE zinloos? Je kunt er van alles van vinden, maar als je er een globe bijpakt in plaats van een platte kaart kun je moelijk ontkennen dat het geen gek idee is om groenland van wat militair materieel te voorzien.

Dat dat nu binnen de huidige verdragen al kan past niet in de expansiedrift van *knip* Trump.
Het huidige conflict ligt in Oekraïne. Een volgende straks in Taiwan. Focus daarop zou ik zeggen in plaats fantasievol naar de wereldbol te kijken.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 13-01-2026 17:54 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:57
Skyaero schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Dat wordt nogal lastig zonder Carrier Strike Group.
Van de 11
- 2 in azie
- 1 in het midden-oosten
- 1 in Venezuela
- 1 wordt binnenkort ontmanteld (Nimitz - toevallig gisteren The Final Countdown) gezien
- 3 in onderhoud.

Blijven er 3 over:
- Eisenhower (Virginia) is bijna klaar met onderhoud om uit te varen - maar is na de Nimitz wel de oudste en heeft alleen Hornets aan boord.
- Carl Vinson (California) - uitgerust met Lighting II, maar ligt wel in de verkeerde Oceaan
- H.W Bush (Virgina) - Moderne carrier, maar ook alleen met Hornets aan boord - geen Lighting II

Daar komt bij dat de situatie in Iran mogelijk een tweede carrier vereist. Heb je niet heel veel speelruimte meer voor Groenland.
Volgens Trump bestaat de verdediging uit 2 honden en een slee, waarom dan een Carrier Strike groep sturen?

een roedel honden en 2 mariniers zou dan genoeg moeten zijn om ze te overmeesteren. :+

A wise man's life is based around fuck you

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HEY_DUDE schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Het huidige conflict ligt in Oekraïne. Een volgende straks in Taiwan. Focus daarop zou ik zeggen in plaats fantasievol naar de wereldbol te kijken.
Helaas interesseren beiden Trump helemaal niets lijkt het... Of althans... Taiwan misschien een beetje.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:02
MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:37:
[...]

Helaas interesseren beiden Trump helemaal niets lijkt het... Of althans... Taiwan misschien een beetje.
Maar waarschijnlijk niet om Taiwan. Maar meer omdat ze niet willen dat China groter worden.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Nah, lekker vrienden maken met collega Erdogan en je kan met minder toe. Recep wil nog wel wat extra Amerikaans wapentuig, dat komt vast nog wel van pas als zoonlief de toko moet overnemen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:51
duvekot schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:48:
[...]
Dus gaan ze er geen staten van maken. Ze laten het dan gewoon "hangen" als "unincorporated territory" net zoals dat nu ook het geval is voor bijvoorbeeld Puerto Rico en Guam. Dus wel eigendom van de USA federale overheid, geen eigen staat met alles wat daar bij komt kijken en alle extra rechten die dat weer geeft. Een soort "half wel/half niet" status. Wel van de US, maar niet kunnen stemmen in president verkiezingen bijvoorbeeld. Wel iemand in het huis van afgevaardigden, maar die mag niet meestemmen en geen vertegenwoordigers in de Senaat.
Blijkbaar heeft deze afgevaardigde uit Florida niet goed opgelet bij de discussie rondom Groenland:
Congressman Fine Introduces Greenland Annexation and Statehood Act to Strengthen U.S. National Security and Put Our Adversaries on Notice
“Greenland is not a distant outpost we can afford to ignore—it is a vital national security asset,” said Congressman Fine. “Whoever controls Greenland controls key Arctic shipping lanes and the security architecture protecting the United States. America cannot leave that future in the hands of regimes that despise our values and seek to undermine our security.”
Hij weet iig wel wat er gezegd moet worden .. maar hij wil nu een wet introduceren die Trump toestaat om Groenland "te annexeren of op een andere manier te bemachtigen". Maar daarna moet het wel een nieuwe staat worden.

Hier de volledige tekst van deze "wet"

Leuk voor de bühne .. maar waarschijnlijk gedoemd om te mislukken.

Mike Johnson denkt iig dat er geen "boots on the ground" komen in Groenland:

Mike Johnson: ‘Don’t anticipate any boots on the ground’ in Greenland
“We’ve been very clear. I mean, the Article One branch is clear. There’s no declaration of war pending for Greenland. It’s just not a thing. I don’t anticipate any boots on the ground anywhere, anytime soon,” Johnson said.

“Look there are negotiations. There is interest in Greenland. For U.S. interests, America’s First interest. It has to do with national security and critical minerals and many other reasons. And we’ve long acknowledged that,” he added.
Met de gesprekken later deze week zal het ook wel weer gaan escaleren. Dit omdat Vance er nu bij gaat zitten (naast Rubio). Die zal wel gaan klagen dat de Groenlandse minister geen respect heeft voor Trump .. en wie weet gaat Rubio voor de "Jullie hebben helemaal geen kaarten" .. zodat hij dit keer niet er bij zit op de bank alsof hij net als Homer Simpson wil verdwijnen.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik wil Groenland ook wel hebben omdat dit goed zou aanvoelen, doe ook maar meteen IJsland erbij. :+ Wat een figuur is het toch ook. Vind de reactie van NAVO ook een beetje slappe hap, maar goed; daarom is Rutte politicus op een hoge positie en ik niet - het zal misschien werken. Al krijg ik steeds meer de indruk dat een psycholoog nu waardevollere informatie kan opleveren over hoe Trump te laten doen wat je wil dan een politicus.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste