• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:49
dawg schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:39:
Ik geloof hier niets van.

Die MAGA-kliek vertoont veel gelijkenissen met fundamentalistische orthodoxe gelovigen. Dus zodra Trump zegt dat de midterms niet eerlijk zijn verlopen, en reken maar dat hij dat zal zeggen mocht MAGA verliezen, dat slikt MAGA dat als zoete koek. En dat is als er al verkiezingen komen, wellicht tovert hij wel iets uit de hoge hoed, een noodtoestand o.i.d.
Het feit dat Trump nú gas geeft, en druk zet, zegt mij dat men er in het Witte Huis toch echt anders over denkt. Bedenk goed dat je macht, zonder verdere maatregelen, drastisch wordt ingeperkt - wanneer er oprechte twijfels zijn aan het verkrijgen van die macht. De tweede helft van zijn termijn zal een stuk onrustiger en onstuimiger zijn wanneer men het nodig vindt aan de noodrem te trekken in november. Ik wil niet zeggen dat men er daar niet toe in staat is - maar je wil koste wat het kost voorkomen dat middel in te hoeven zetten.

De druk op Jerome Powell kun je ook (deels) bezien in die trant. Als je nog wilt sleutelen aan de economie, dan moet je het nú doen, om voldoende uitwerking en effect te hebben in november.
En het WK? Wanneer hebben we sporters en/of sportbonden nou ooit eens zien acteren op basis van moraal? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Nee, ik verwacht geen inval of annexatie vlak voor of tijdens het WK. Wat je niet wilt is dat de controverse afdoet aan het evenement. Vergelijk het met de annexatie van de Krim - vijf dagen ná het sluiten van de Olympische Winterspelen in Sochi.

Zo'n toernooi is een miljardeninvestering, die mede als doel heeft je land nog eens flink in de boenwas te zetten. Dat alleen al ondermijn je op een ongelofelijke manier door een eigen doelpunt te maken door een bevriende natie binnen te vallen. Misschien heb je gelijk dat er niet één land zich zou terugtrekken. Denemarken kan zich nog plaatsen - misschien dat zij het wel welletjes vinden. Maar, het voetbalfeest zal wel flink verpest zijn voor minstens de helft van de deelnemende landen. Veel teams zullen onder druk worden gezet naar huis te komen. Het voetbalfeest zal volledig worden bedorven, daar ben ik van overtuigd.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Het feit dat Trump nú gas geeft, en druk zet, zegt mij dat men er in het Witte Huis toch echt anders over denkt. Bedenk goed dat je macht, zonder verdere maatregelen, drastisch wordt ingeperkt - wanneer er oprechte twijfels zijn aan het verkrijgen van die macht. De tweede helft van zijn termijn zal een stuk onrustiger en onstuimiger zijn wanneer men het nodig vindt aan de noodrem te trekken in november. Ik wil niet zeggen dat men er daar niet toe in staat is - maar je wil koste wat het kost voorkomen dat middel in te hoeven zetten.

De druk op Jerome Powell kun je ook (deels) bezien in die trant. Als je nog wilt sleutelen aan de economie, dan moet je het nú doen, om voldoende uitwerking en effect te hebben in november.

[...]

Nee, ik verwacht geen inval of annexatie vlak voor of tijdens het WK. Wat je niet wilt is dat de controverse afdoet aan het evenement. Vergelijk het met de annexatie van de Krim - vijf dagen ná het sluiten van de Olympische Winterspelen in Sochi.

Zo'n toernooi is een miljardeninvestering, die mede als doel heeft je land nog eens flink in de boenwas te zetten. Dat alleen al ondermijn je op een ongelofelijke manier door een eigen doelpunt te maken door een bevriende natie binnen te vallen. Misschien heb je gelijk dat er niet één land zich zou terugtrekken. Denemarken kan zich nog plaatsen - misschien dat zij het wel welletjes vinden. Maar, het voetbalfeest zal wel flink verpest zijn voor minstens de helft van de deelnemende landen. Veel teams zullen onder druk worden gezet naar huis te komen. Het voetbalfeest zal volledig worden bedorven, daar ben ik van overtuigd.
Ik ben niet overtuigd. In 2016 kwam Trump aan de macht met behulp van de Russen. Is hij daar ooit op afgerekend? Er zijn nu teveel MAGA-figuren die op cruciale hoge posities zitten, waar dat destijds niet echt het geval was, en loyaal zijn aan Trump, zoveel is inmiddels wel gebleken. Er komt dus geen noodrem.

Het probleem is dat veel mensen, waaronder een hoop Amerika-‘kenners’, niet beseffen dat de Trump-regering op een ander speelveld acteert. De VS is geen normale democratie meer. En zelfs als er midterms zijn en zelfs als de Dems deze winnen, is er nog steeds geen garantie dat Trump niet nog steeds doet wat hij wil. En dat kan hij doen want loyalisten op cruciale plekken.

Het WK. Tja. Mark my words (u mag me hieraan houden), niemand gaat het WK boycotten en het voetbalfeest zal geen (of weinig) invloed ondervinden. Dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen. Afgezien van wat verplichte “och en wee’s” gaan we, collectief, altijd weer naar toernooien van sport, ongeacht welk gastland met wat voor gruwelijkheden ook. Qatar was de uitgelezen kans om die trend te keren maar we hebben niets dan “ja maar’s” en allerlei slappe excuses gehoord.

It’s the economy, stupid!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:24:
[...]
Ik denk niet dat hij veel tijd heeft. Als Trump wil annexeren, dan zal hij dat ongveer nu moeten doen. Als het al niet te laat is. De magische datum is 3 november. Alles wijst er op dat vanaf die dag de macht in het Congres niet langer bij de Republikeinen zal liggen. Ik verwacht dat de Democraten veel harder zullen optreden tegen oneigenlijk gebruik van het leger door het Witte Huis, en andere zulke strapatsen.
Dat wordt nogal lastig zonder Carrier Strike Group.
Van de 11
- 2 in azie
- 1 in het midden-oosten
- 1 in Venezuela
- 1 wordt binnenkort ontmanteld (Nimitz - toevallig gisteren The Final Countdown) gezien
- 3 in onderhoud.

Blijven er 3 over:
- Eisenhower (Virginia) is bijna klaar met onderhoud om uit te varen - maar is na de Nimitz wel de oudste en heeft alleen Hornets aan boord.
- Carl Vinson (California) - uitgerust met Lighting II, maar ligt wel in de verkeerde Oceaan
- H.W Bush (Virgina) - Moderne carrier, maar ook alleen met Hornets aan boord - geen Lighting II

Daar komt bij dat de situatie in Iran mogelijk een tweede carrier vereist. Heb je niet heel veel speelruimte meer voor Groenland.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:13
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Bij Trump ben ik daar niet zo zeker van. Trump heeft tijdens zijn eerste termijn al keer gedreigd om alle militaire aanwezigheid in Europa terug te trekken. Toen was het drukmiddel om Europese landen hun budget op te laten krikken naar de NAVO norm. Ik vind dreigen met einde NAVO ook niet zo handig, want dat is potentieel iets waar Trump op uit is.
Het grappige is dat ik laatst Trump iets zag zeggen op YouTube over dat hij er voor had gezorgd dat de NAVO landen meer budget hadden. Dus dat hij er voor had gezorgd dat landen nu 5% van hun BBP aan USA geven.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:23
MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:01:
@HEY_DUDE zinloos? Je kunt er van alles van vinden, maar als je er een globe bijpakt in plaats van een platte kaart kun je moelijk ontkennen dat het geen gek idee is om groenland van wat militair materieel te voorzien.

Dat dat nu binnen de huidige verdragen al kan past niet in de expansiedrift van *knip* Trump.
Het huidige conflict ligt in Oekraïne. Een volgende straks in Taiwan. Focus daarop zou ik zeggen in plaats fantasievol naar de wereldbol te kijken.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 13-01-2026 17:54 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Skyaero schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Dat wordt nogal lastig zonder Carrier Strike Group.
Van de 11
- 2 in azie
- 1 in het midden-oosten
- 1 in Venezuela
- 1 wordt binnenkort ontmanteld (Nimitz - toevallig gisteren The Final Countdown) gezien
- 3 in onderhoud.

Blijven er 3 over:
- Eisenhower (Virginia) is bijna klaar met onderhoud om uit te varen - maar is na de Nimitz wel de oudste en heeft alleen Hornets aan boord.
- Carl Vinson (California) - uitgerust met Lighting II, maar ligt wel in de verkeerde Oceaan
- H.W Bush (Virgina) - Moderne carrier, maar ook alleen met Hornets aan boord - geen Lighting II

Daar komt bij dat de situatie in Iran mogelijk een tweede carrier vereist. Heb je niet heel veel speelruimte meer voor Groenland.
Volgens Trump bestaat de verdediging uit 2 honden en een slee, waarom dan een Carrier Strike groep sturen?

een roedel honden en 2 mariniers zou dan genoeg moeten zijn om ze te overmeesteren. :+

A wise man's life is based around fuck you

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HEY_DUDE schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Het huidige conflict ligt in Oekraïne. Een volgende straks in Taiwan. Focus daarop zou ik zeggen in plaats fantasievol naar de wereldbol te kijken.
Helaas interesseren beiden Trump helemaal niets lijkt het... Of althans... Taiwan misschien een beetje.

• Milo85
MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:37:
[...]

Helaas interesseren beiden Trump helemaal niets lijkt het... Of althans... Taiwan misschien een beetje.
Maar waarschijnlijk niet om Taiwan. Maar meer omdat ze niet willen dat China groter worden.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Nah, lekker vrienden maken met collega Erdogan en je kan met minder toe. Recep wil nog wel wat extra Amerikaans wapentuig, dat komt vast nog wel van pas als zoonlief de toko moet overnemen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33
duvekot schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:48:
[...]
Dus gaan ze er geen staten van maken. Ze laten het dan gewoon "hangen" als "unincorporated territory" net zoals dat nu ook het geval is voor bijvoorbeeld Puerto Rico en Guam. Dus wel eigendom van de USA federale overheid, geen eigen staat met alles wat daar bij komt kijken en alle extra rechten die dat weer geeft. Een soort "half wel/half niet" status. Wel van de US, maar niet kunnen stemmen in president verkiezingen bijvoorbeeld. Wel iemand in het huis van afgevaardigden, maar die mag niet meestemmen en geen vertegenwoordigers in de Senaat.
Blijkbaar heeft deze afgevaardigde uit Florida niet goed opgelet bij de discussie rondom Groenland:
Congressman Fine Introduces Greenland Annexation and Statehood Act to Strengthen U.S. National Security and Put Our Adversaries on Notice
“Greenland is not a distant outpost we can afford to ignore—it is a vital national security asset,” said Congressman Fine. “Whoever controls Greenland controls key Arctic shipping lanes and the security architecture protecting the United States. America cannot leave that future in the hands of regimes that despise our values and seek to undermine our security.”
Hij weet iig wel wat er gezegd moet worden .. maar hij wil nu een wet introduceren die Trump toestaat om Groenland "te annexeren of op een andere manier te bemachtigen". Maar daarna moet het wel een nieuwe staat worden.

Hier de volledige tekst van deze "wet"

Leuk voor de bühne .. maar waarschijnlijk gedoemd om te mislukken.

Mike Johnson denkt iig dat er geen "boots on the ground" komen in Groenland:

Mike Johnson: ‘Don’t anticipate any boots on the ground’ in Greenland
“We’ve been very clear. I mean, the Article One branch is clear. There’s no declaration of war pending for Greenland. It’s just not a thing. I don’t anticipate any boots on the ground anywhere, anytime soon,” Johnson said.

“Look there are negotiations. There is interest in Greenland. For U.S. interests, America’s First interest. It has to do with national security and critical minerals and many other reasons. And we’ve long acknowledged that,” he added.
Met de gesprekken later deze week zal het ook wel weer gaan escaleren. Dit omdat Vance er nu bij gaat zitten (naast Rubio). Die zal wel gaan klagen dat de Groenlandse minister geen respect heeft voor Trump .. en wie weet gaat Rubio voor de "Jullie hebben helemaal geen kaarten" .. zodat hij dit keer niet er bij zit op de bank alsof hij net als Homer Simpson wil verdwijnen.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik wil Groenland ook wel hebben omdat dit goed zou aanvoelen, doe ook maar meteen IJsland erbij. :+ Wat een figuur is het toch ook. Vind de reactie van NAVO ook een beetje slappe hap, maar goed; daarom is Rutte politicus op een hoge positie en ik niet - het zal misschien werken. Al krijg ik steeds meer de indruk dat een psycholoog nu waardevollere informatie kan opleveren over hoe Trump te laten doen wat je wil dan een politicus.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:47
Auredium schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:44:
[...]
Ik vermoed dat Trump en zijn achterban echt heel, heel graag Groenland willen hebben. Ik vermoed echter ook dat ze geen zin hebben om al hun militaire basissen in Europe te verliezen.
Dat denk ik ook. Volgens mij gaat er best veel logistiek langs die bases om acties in o.a. het Midden Oosten te realiseren.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Net ff gezien op denk ik The Guardian: zat US bases in Kuwait/Qatar. Dus allemaal minder ingewikkeld om iets in Iran te doen.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Dat denk ik ook. Volgens mij gaat er best veel logistiek langs die bases om acties in o.a. het Midden Oosten te realiseren.
Zoiets werd ook genoemd in de podcast van Boekestein en de Wijk. Blijkbaar zit Africa Command en European Command in Duitsland. Dat zijn de enige twee geographic combatant commands die zich buiten de VS bevinden.

Dat betekent, stam + t .

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:03
Zou het realistisch zijn dat wanneer Amerika toch Groenland annexeert, dat Europa alle Amerikaanse militairen e.d. eruit schopt? Je kunt dan niet als NAVO zijnde de vinger opheffen en 'Foei!' zeggen, of Rutte langs Daddy Trump sturen om weer een bruine arm te halen.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
WhatsappHack schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:44:
Ik wil Groenland ook wel hebben omdat dit goed zou aanvoelen, doe ook maar meteen IJsland erbij. :+ Wat een figuur is het toch ook. Vind de reactie van NAVO ook een beetje slappe hap, maar goed; daarom is Rutte politicus op een hoge positie en ik niet - het zal misschien werken. Al krijg ik steeds meer de indruk dat een psycholoog nu waardevollere informatie kan opleveren over hoe Trump te laten doen wat je wil dan een politicus.
Het is dan ook een enorme uitdaging om niet te happen en in te gaan op dergelijke 'strongman' acties. Niet alleen maak je daarmee dergelijk gedrag legitiem, maar is de kans ook groot dat je zomaar in een positie komt waarin je geen enkele controle of zeggenschap meer hebt over escalatie.

We hebben in de periode van 80 jaar na de tweede wereldoorlog nauwe banden opgebouwd met Amerika, die worden nu in razendsnel tempo uitgedaagd en afgebroken. We kunnen vingerwijzen naar wat een koekwouzen de Trump administratie bevat, maar Europa heeft zelf ook een aandeel in hoe de zaken er nu voorstaan. 1 administratie die de checks en balances test en de democratie om zeep helpt, en je hebt de poppen aan het dansen. Dan heb je ineens nauwe banden met een land in verval. Onze les hier moet zijn dat we veel te naïef zijn geweest in onze perceptie van de globale geopolitieke verhoudingen.

Er wordt nu door Trump en consorten enorm veel chaos gecreëerd, zowel intern als extern, maar in grote lijnen moeten we niet vergeten dat dit absoluut geen normale gang van zaken is. Maffiatactieken worden ingezet als nieuwe normaal. Autocratische strongman acties laten kalme diplomatiek zwak ogen, maar deze grootspraak en brute acties zijn alles behalve sterk, laat staan houdbaar. Het getuigd juist van controle verlies.

Vasthouden aan het rationele en onze diplomatieke basis is voorlopig onze beste keuze als Europa om tijd te kopen. Zoveel mogelijk uit het vizier blijven, rationeel en kalm blijven handelen met diplomatiek als uitgangspunt van onze kant en met spoed bouwen aan grotere onafhankelijkheid. De kans is namelijk ook reëel dat USA door hun enorme chaotische stormloop tegen een zelfgecreëerde catastrofe aanlopen. Daar wil je als Europa niet tussen komen te zitten.

Het zijn zeker uitdagende tijden.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MAGA maakt weer werk van een militaire invasie en bezetting ("alle middelen") van Groenland waarna Trump zich kan benoemen tot President van Groenland:
Een Republikeins Congreslid heeft een wetsvoorstel ingediend om van Groenland de 51ste staat van de VS te maken. De regering van Donald Trump dreigt er al langer mee het autonome gebied, dat gecontroleerd wordt door Denemarken, binnen te dringen.

Randy Fine (Florida) diende maandag de 'Greenland Annexation and Statehood Act' in. "Groenland is geen afgelegen buitenpost die we kunnen negeren. Het is van vitaal belang voor de nationale veiligheid", stelt het Congreslid in de verklaring.

"Wie Groenland controleert, controleert de belangrijkste scheepvaartroutes in het Noordpoolgebied en de veiligheidsarchitectuur die de Verenigde Staten beschermt. Amerika kan die toekomst niet overlaten aan regimes die onze waarden verachten en onze veiligheid willen ondermijnen."

Volgens het wetsontwerp, dat twee pagina's telt, krijgt Trump de toestemming "om alle mogelijke middelen te gebruiken om Groenland te annexeren of als grondgebied te verwerven".
De president maakte al meermaals duidelijk dat hij Groenland wil overnemen. Zelfs militaire actie sluit hij niet uit en dat leidt tot grote ongerustheid bij de NAVO-bondgenoten. "Rusland of China mag Groenland niet bezetten. En dat zal gebeuren als wij het niet doen. Er moet dus iets gebeuren met Groenland, ofwel op de zachte ofwel op de harde manier", klinkt het.

Witte Huis-woordvoerder Karoline Leavitt verklaarde maandag dat er "geen kalender" is om de controle over Groenland over te nemen. Ze verzekerde wel dat het een prioriteit is voor Trump.

En om nog maar een aan te geven dat het om de olie gaat bij de ophitserij van Trump mbt Iran:
De Verenigde Staten staan er meer voor open om Iran te helpen met zijn oliewinning dan Venezuela. Dat zegt de voorzitter van het American Petroleum Institute, Mike Sommers, aldus de Amerikaanse nieuwssite Politico.

Volgens Sommers zijn Amerikaanse producenten erop voorbereid om "een stabiliserende factor" te zijn in Iran, "indien het regime daar valt". In Iran zijn grootschalige protesten tegen de regering gaande. De Amerikaanse president Donald Trump heeft de demonstranten opgeroepen te blijven demonstreren. "Hulp is onderweg", zei hij.

Iran is de zesde olieproducent ter wereld, aldus Sommers, en kan een hoger niveau bereiken.

Ook Bob McNally, adviseur nationale veiligheid en energie onder president George W. Bush, denkt dat de Verenigde Staten "veel meer olie en veel eerder" uit Iran kunnen krijgen dan uit Venezuela.
Die zullen dus binnenkotr ook wel een invasie en bezetting kunnen verwachten waarna Trump zich (net als in Venezuela) tot President van Iran zal benoemen.

Beiden van https://www.hln.be/buiten...-staat-te-maken~a79c6d94/

Virussen? Scan ze hier!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
P-Rock schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 00:10:
Zou het realistisch zijn dat wanneer Amerika toch Groenland annexeert, dat Europa alle Amerikaanse militairen e.d. eruit schopt? Je kunt dan niet als NAVO zijnde de vinger opheffen en 'Foei!' zeggen, of Rutte langs Daddy Trump sturen om weer een bruine arm te halen.
Hoe gaat Europa dit doen dan? Europese legers stellen niks voor ivm Amerikaanse.. Als Trump die beslissing maakt zullen er wel sancties komen en misschien het einde van navo dan zoals we het nu kennen. Maar legers sturen gaat Europa echt niet durven, dan stuur je ze allemaal de dood in..

We kunnen er voorlopig helaas alleen naar kijken en zelf wat opbouwen in Europa zodat we in de toekomst dit soort dingen kunnen voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stylze op 14-01-2026 08:22 ]

Playstation 5

• Stylze
  • Nu online
wildhagen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 05:17:
MAGA maakt weer werk van een militaire invasie en bezetting ("alle middelen") van Groenland waarna Trump zich kan benoemen tot President van Groenland:

[...]

[...]
En om nog maar een aan te geven dat het om de olie gaat bij de ophitserij van Trump mbt Iran:

[...]

Die zullen dus binnenkotr ook wel een invasie en bezetting kunnen verwachten waarna Trump zich (net als in Venezuela) tot President van Iran zal benoemen.

Beiden van https://www.hln.be/buiten...-staat-te-maken~a79c6d94/
Mja Iran zal toch een stuk lastiger worden dan venezuela, denk niet dat ze de leiders daar zo makkelijk te pakken gaan krijgen en dat het een zeer langdurige kwestie zal worden maar we gaan het zien.

Playstation 5

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:30

Auredium

Informaticus Chaoticus

De Iran kwestie is wel een belangrijke zaak. Natuurlijk zal Trump proberen zijn eigen marionet erop te zetten. Maar Iran is wel een belangrijk financier en een belangrijke aanstichter voor instabiliteit in de regio (samen met o.a. Israël). De omvorming van Irans huidige regime naar een democratie zal een lang moeizaam proces zijn waarbij ongetwijfeld splintergroepen gaan ontstaan om Irans huidige regimes religieuze doelen voort te zetten.

We gaan het zien. Verder belangrijk is wat er nu naar buiten gaat komen over Groenland. Ik ben benieuwd.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:10
Stylze schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Hoe gaat Europa dit doen dan? Europese legers stellen niks voor ivm Amerikaanse.. Als Trump die beslissing maakt zullen er wel sancties komen en misschien het einde van navo dan zoals we het nu kennen. Maar legers sturen gaat Europa echt niet durven, dan stuur je ze allemaal de dood in..

We kunnen er voorlopig helaas alleen naar kijken en zelf wat opbouwen in Europa zodat we in de toekomst dit soort dingen kunnen voorkomen.
Je hoeft echt niet zo neerbuigend te doen over Europa. Veel Europese landen hebben significante legers die prima in staat zijn de grenzen van de EU te verdedigen. Ons grootste probleem is dat we niet genoeg bereid zijn om offers te maken (zowel in geld als in levens), maar zodra er een concrete dreiging is kan daar heel gauw verandering in komen.

Nee, een all-out war tegen de VS zouden we waarschijnlijk niet winnen, maar (bijvoorbeeld) Rusland uit Oekraïne terugdringen zouden we prima kunnen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:45
ErikT738 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:02:
[...]

Je hoeft echt niet zo neerbuigend te doen over Europa. Veel Europese landen hebben significante legers die prima in staat zijn de grenzen van de EU te verdedigen. Ons grootste probleem is dat we niet genoeg bereid zijn om offers te maken (zowel in geld als in levens), maar zodra er een concrete dreiging is kan daar heel gauw verandering in komen.

Nee, een all-out war tegen de VS zouden we waarschijnlijk niet winnen, maar (bijvoorbeeld) Rusland uit Oekraïne terugdringen zouden we prima kunnen.
Ook als de VS stopt met het leveren van onderdelen en munitie?

iRacing Profiel

• ErikT738
Wild Chocolate schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Ook als de VS stopt met het leveren van onderdelen en munitie?
En daarmee hun wapenexport de das om doet?

Maar ja, zelfs dan.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:45
ErikT738 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:41:
[...]

En daarmee hun wapenexport de das om doet?

Maar ja, zelfs dan.
Lijkt mij de eerste stap als je recht tegenover elkaar staat. Ja dat kost geld, maar dat is precies waardoor Europa zo afhankelijk is geworden op dat vlak. En het is toch wel lekker als de vijand niets heeft om mee terug te schieten, of de f35's aan de grond blijven.

Ik ben benieuwd voor hoe lang de Europese landen voorraad hebben wanneer de pleuris uitbreekt.

iRacing Profiel

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:47
[...]
Helemaal eens, ik ben ook nieuwsgierig hoe zo'n 'all out war' er uit zou zien. De VS kan veel, maar een verouderd legertje van Sadam H. verslaan is toch wat anders dan wat Europa in de aanbieding heeft. Rusland dacht ook even over Oekraine heen te lopen, maar dat liep toch echt anders. De VS kan denk ik een grootschalig conflict aan, maar ook de VS heeft niet zomaar de oorlogscapaciteit die bijvoorbeeld in WOII nodig was om Japan en Duitsland te verslaan op de been.

Maar goed, we gaan naar verwachting geen oorlog krijgen met de VS. Rusland is spannender, maar ook die zijn niet zo dom denk ik. Alleen Polen en Finland lijken al een leger te hebben waar het Russische leger in de huidige staat zijn handen vol aan heeft. Oekraïne heeft geen lange afstand artillerie. Europa wel. En met Oekraïne hebben ze al de nodige moeite.

• Zwelgje
Wild Chocolate schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Lijkt mij de eerste stap als je recht tegenover elkaar staat. Ja dat kost geld, maar dat is precies waardoor Europa zo afhankelijk is geworden op dat vlak. En het is toch wel lekker als de vijand niets heeft om mee terug te schieten, of de f35's aan de grond blijven.

Ik ben benieuwd voor hoe lang de Europese landen voorraad hebben wanneer de pleuris uitbreekt.
Om over die F35 verder te gaan, hier is een interessant 3 leuk over dat ding en of we er niet te afhankelijk van zijn geworden (killswitch?), doet hij het nog wel als de Amerikanen niet aan onze kant staan

https://npo.nl/start/seri...ls/afleveringen/seizoen-1

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Er staat overigens nog een grote beslissing op de kaart. Powell van de FED is voorzitter tot Mei. Daarna is hij enkel lid van het board waarbij het lid is tot 2028. Omdat Trump inmiddels het board heeft gevuld met sycofanten zal dit waarschijnlijk tot problemen lijden.

Het is gebruikelijk bij de nieuwe voorzitter dat de oude zegt wie deze doet voordragen als nieuwe voorzitter. De board stemt normaliter mee over met de voorzitter. Omdat de board nu gevuld is met Trump mensen komt deze stemming in gevaar waarbij de kans bestaat tot een impasse. Dit is nog nooit eerder voorgekomen en kan ertoe leiden dat de nieuwe voorzitter uiteindelijk door de board wordt gekozen en dus een volger van Trump is.

Je kunt er vanuit gaat dat Trump onmiddellijk met grote schokken (want daar houd hij van, dat mensen bang worden) de interest rates gaat aanpassen. denk schokken van mogelijk 1% en meerdere in hetzelfde jaar. Dit is catastrofaal voor de burgers in de VS en het globale financiële systeem. het zorgt er echter ook voor dat de vriendjes van Trump zakken met geld kunnen verdienen middels het misbruik maken van het systeem (dat gebeurde in 2008 bijvoorbeeld ook bij deze maneuvers)

Bonds zijn ook geen goede stap want die staan heel zwak en maken ons verder afhankelijk van een corrupt VS. Dus Mei gaat nog spannend worden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zwelgje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Om over die F35 verder te gaan, hier is een interessant 3 leuk over dat ding en of we er niet te afhankelijk van zijn geworden (killswitch?), doet hij het nog wel als de Amerikanen niet aan onze kant staan

Directe killswitch is vooralsnog een (semi-)hoax, zie:

Stukfruit in "Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.)"

Dat zit wel Schnorr.

• Stylze
  • Nu online
[...]

Je praat nu over iets heel anders, ik heb het over het verdedigen van Groenland, daar zijn we niet toe in staat en hebben we in Europa de capaciteit en eensgezindheid niet voor. Dat is natuurlijk ook nog het probleem van Europa, het zijn allemaal landen met een eigen wil, dat werkt toch met oorlogsvoering tegen een VS een stuk minder efficiënt.
Maarja er wordt wel gepraat over bijv Frankrijk die troepen zou willen stationeren in Groenland ter afschrikking en dan hopen dat US niet heel pissig gaat worden dan maar :+ Zijn in ieder geval spannende tijden, ben erg benieuwd wat er de komende weken gaat gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Stylze op 14-01-2026 10:43 ]

Playstation 5

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:59
Zwelgje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Probleem zit het meer in de onderdelen en het repareren ervan. Als zij (US) dat niet meer uitlevert, heb je op een geven moment niets meer aan het toestel. Eigenlijk is dat ook al een soort killswitch.

• duvekot
Auredium schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:23:
Er staat overigens nog een grote beslissing op de kaart. Powell van de FED is voorzitter tot Mei. Daarna is hij enkel lid van het board waarbij het lid is tot 2028. Omdat Trump inmiddels het board heeft gevuld met sycofanten zal dit waarschijnlijk tot problemen lijden.

Het is gebruikelijk bij de nieuwe voorzitter dat de oude zegt wie deze doet voordragen als nieuwe voorzitter. De board stemt normaliter mee over met de voorzitter. Omdat de board nu gevuld is met Trump mensen komt deze stemming in gevaar waarbij de kans bestaat tot een impasse. Dit is nog nooit eerder voorgekomen en kan ertoe leiden dat de nieuwe voorzitter uiteindelijk door de board wordt gekozen en dus een volger van Trump is.

Je kunt er vanuit gaat dat Trump onmiddellijk met grote schokken (want daar houd hij van, dat mensen bang worden) de interest rates gaat aanpassen. denk schokken van mogelijk 1% en meerdere in hetzelfde jaar. Dit is catastrofaal voor de burgers in de VS en het globale financiële systeem. het zorgt er echter ook voor dat de vriendjes van Trump zakken met geld kunnen verdienen middels het misbruik maken van het systeem (dat gebeurde in 2008 bijvoorbeeld ook bij deze maneuvers)

Bonds zijn ook geen goede stap want die staan heel zwak en maken ons verder afhankelijk van een corrupt VS. Dus Mei gaat nog spannend worden.
zie mijn post in het Trump topic:

duvekot in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II"
(en misschien daar verder de discussie over de Fed voeren)

• Helixes
tiswat schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:44:
Probleem zit het meer in de onderdelen en het repareren ervan. Als zij (US) dat niet meer uitlevert, heb je op een geven moment niets meer aan het toestel. Eigenlijk is dat ook al een soort killswitch.
Tja, hier loopt de VS wel aan tegen de grenzen van wat je kan bereiken als absoluut potentaat. Het kan wel doen alsof het het enige, het machtigste, en het sterkste land ter Wereld is - maar dat is buiten de moderne geglobaliseerde economie gerekend.

Onderdelen voor de F-35 komen van over de gehele Wereld, ook Nederland. Als de VS niet meer aan Nederland levert, zou je denken dat dat andersom ook niet meer het geval zal zijn. Op termijn zal de VS dan dus ook met een 1.000 kisten zitten die ze niet meer in kunnen zetten (of, in steeds beperktere mate).

Natuurlijk zijn er alternatieve toeleveranciers (dat geldt voor beide kanten) - maar dit is wel de aviation-sector. Dat betekent dat alles eerst driedubbel getest en gecertificeerd moet worden. Dat kan, maar dat kost heel veel tijd en dat andere goedje dat altijd aan tijd gekoppeld is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Helixes schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Tja, hier loopt de VS wel aan tegen de grenzen van wat je kan bereiken als absoluut potentaat. Het kan wel doen alsof het het enige, het machtigste, en het sterkste land ter Wereld is - maar dat is buiten de moderne geglobaliseerde economie gerekend.

Onderdelen voor de F-35 komen van over de gehele Wereld, ook Nederland. Als de VS niet meer aan Nederland levert, zou je denken dat dat andersom ook niet meer het geval zal zijn. Op termijn zal de VS dan dus ook met een 1.000 kisten zitten die ze niet meer in kunnen zetten (of, in steeds beperktere mate).

Natuurlijk zijn er alternatieve toeleveranciers (dat geldt voor beide kanten) - maar dit is wel de aviation-sector. Dat betekent dat alles eerst driedubbel getest en gecertificeerd moet worden. Dat kan, maar dat kost heel veel tijd en dat andere goedje dat altijd aan tijd gekoppeld is.
De VS heeft echter een alternatief, een gigantische voorraad aan F-16, F-15, F-22 en F/A-18 toestellen die ze kunnen gebruiken totdat ze alternatieve toeleveranciers kunnen vinden of zelf productielijnen opzetten voor de missende F-35 onderdelen.

Men levert in, maar lang niet zoveel als de meeste Europese landen.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• duvekot
ondertussen op Truth Social:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxSw-S4i-95qA0c7d_V7l09DYno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFkQK0oSJ90DNfXLE4AOfbEN.png?f=fotoalbum_large
bron .. niet rechtstreeks naar Truth Social maar een mirror

..... het houd niet op ... niet vanzelf ...

• Helixes
@duvekot Hij kan schreeuwen wat hij wil - wat hij daar zegt is patent onwaar. Het staat de VS vrij om Groenland te gebruiken voor het positioneren van de veronderstelde Golden Dome, er is niets was ze belet dat te doen. En, zowel China als Rusland zijn niet bij machte om Groenland te bezetten of in te nemen - beide hebben niet het soort marine om dat te kunnen doen.

Groenland, als onderdeel van Denemarken, is nu al lid van de Navo. Dus, een aanval op Groenland is een aanval op alle lidstaten. Als één van beide ideeën krijgen over territoriale ambities, dan zijn er véél voor de hand liggender prooien.

Bovendien, en dat herhaal ik nog maar eens.... Mocht Trump bang zijn voor de expansiedrift van Rusland, dan zijn er buitengewoon effectieve- en efficiënte methoden om daar iets aan te doen. Het feit dat hij daar wars van is zegt me dat de beste man hier op zijn minst met gespleten tong spreekt.

Trump wil Groenland voor de clout. De rest is onwaar, en kan genegeerd worden.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-02 15:50
Het is zo jammer dat Trump geen (of in ieder geval niet voldoende) pushback krijgt vanuit de VS zelf, vanuit de republikeinen en de democraten.

Zou MAGA zoveel shit hebben verzameld op iedereen binnen de partij, dat niemand zijn of haar mond open durft te trekken?

• ErikT738
gustaveau schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:05:
Het is zo jammer dat Trump geen (of in ieder geval niet voldoende) pushback krijgt vanuit de VS zelf, vanuit de republikeinen en de democraten.

Zou MAGA zoveel shit hebben verzameld op iedereen binnen de partij, dat niemand zijn of haar mond open durft te trekken?
Zoals al eerder vermeld; Trump is slechts een symptoon. Veel republikeinen WILLEN dit.

• Zwelgje
ErikT738 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Zoals al eerder vermeld; Trump is slechts een symptoon. Veel republikeinen WILLEN dit.
Exact, achter deze 'eenmansshitshow' zit een brede (volks) beweging die dit allemaal toejuichen. en dat is geen kleine club onbelangrijke mensen. dat zijn idd de techbro's maar ook aan het midden (maar zeker ook) onderkant van de maatschappij zijn dit grote groepen mensen.

ik zou zeggen: vlieg naar zon flyover state, huur een auto en kijk rond en praat eens met die mensen, dan kom je er al snel achter hoe groot en breed deze beweging is

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het lijkt erop dat de Denen een eerste groepje NAVO militairen naar Groenland hebben gestuurd om een FOB neer te zetten: https://www.dr.dk/nyheder...-usa-danmark-og-groenland

Er zouden meer militairen van andere EU landen onderweg zijn. Over een paar uur is de meeting met Trump/Vance in the White House met de Deense en Groenlandse vertegenwoordigers.

Ik denk dat dit de poging van de NAVO / EU is om gezamenlijk met de US de defensie daar te versterken en dit een signaal is richting de dreigementen van Trump om Groenland te annexeren. Eens kijken hoe dit wordt verkondigd op TV straks. Gaat Trump hier mee akkoord of gaat ie dwars liggen en dreigen?

• wildhagen
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:28:
[...]

De helft (give or take) van de Amerikaanse bevolking ook. Die hebben immers op hem gestemd en dus voor Project 2025 (waar dit onderdeel van is) gekozen. Dat was immers zijn verkiezingsprogramma.

Virussen? Scan ze hier!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:58:
[...]

De helft (give or take) van de Amerikaanse bevolking ook. Die hebben immers op hem gestemd en dus voor Project 2025 (waar dit onderdeel van is) gekozen. Dat was immers zijn verkiezingsprogramma.
Niet de helft (kinderen stemmen niet, niet iedereen stemt, enz), maar inderdaad te veel mensen.

Dat zit wel Schnorr.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik las gisteren een artikel over de Somalische gemeenschap in Minneapolis, dat deze gemeenschap specifiek door ICE uitgekozen is. En zij hadden spijt als haren op hun hoofd want ze hadden zelf ook op Trump gestemd. Dus net als in Nederland, waar hele hordes mensen op de extremisten van PVV/JA21/FVD stemmen zonder te weten waar ze nu precies op stemmen, enkel uit frustratie en ontevredenheid, is dat daar natuurlijk ook zo. Heus niet iedereen zal het eens zijn met Project 2025 of überhaupt weten dat dat het programma van Trump was, maar puur uit ontevredenheid op hem gestemd hebben.

En dan is het ineens te laat.

• duvekot
wildhagen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Dat blijkt dus een stuk minder te zijn:

Just one in five Americans support Trump's efforts to acquire Greenland, Reuters/Ipsos poll finds
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn8ygCHcrGUuH8B_CnuuUhjkD4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kN6BJwGxqPns144hOsV3hx1B.png?f=fotoalbum_large

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57
kazuka schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:49:
Het lijkt erop dat de Denen een eerste groepje NAVO militairen naar Groenland hebben gestuurd om een FOB neer te zetten: https://www.dr.dk/nyheder...-usa-danmark-og-groenland

Er zouden meer militairen van andere EU landen onderweg zijn. Over een paar uur is de meeting met Trump/Vance in the White House met de Deense en Groenlandse vertegenwoordigers.

Ik denk dat dit de poging van de NAVO / EU is om gezamenlijk met de US de defensie daar te versterken en dit een signaal is richting de dreigementen van Trump om Groenland te annexeren. Eens kijken hoe dit wordt verkondigd op TV straks. Gaat Trump hier mee akkoord of gaat ie dwars liggen en dreigen?
Ik denk dat het doel vooral is om het moeilijker te maken om Groenland militair in te nemen.

Natuurlijk kan de VS die paar militairen en equipment die er nu naartoe worden gestuurd makkelijk oprollen.

Maar ALS de VS daartoe over gaat wordt dat wel een enorm pijnlijk beeld; de VS die één van zijn bondgenoten militair aanvalt. Dat beschadigt de reputatie van de VS enorm en zal binnen de VS ook niet heel lekker gepruimd worden. Daalt de populariteit van Trump nog verder en worden de mid terms nog lastiger.

Althans, dat is de theorie.

De praktijk lijkt helaas vaak te zijn dat Trump dit soort dingen gewoon negeert.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De BBC rapporteert dit nu ook:

The Danish military says it's boosting its presence in Greenland today as officials from both countries prepare to meet US counterparts at the White House.​
"The geopolitical tensions have spread to the Arctic," the Danish Ministry of Defence says.​
"From today, there will be an expanded military presence in and around Greenland – in close cooperation with Nato allies."​
The ministry says the purpose of the exercise is to train forces under Arctic conditions, and strengthen the bloc's security footprint in the region.​
Geen idee of dit al eerder gepland was of niet en of het in overleg is gegaan met de US maar we zullen het snel genoeg weten denk ik.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Requiem19 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat het doel vooral is om het moeilijker te maken om Groenland militair in te nemen.

Natuurlijk kan de VS die paar militairen en equipment die er nu naartoe worden gestuurd makkelijk oprollen.

Maar ALS de VS daartoe over gaat wordt dat wel een enorm pijnlijk beeld; de VS die één van zijn bondgenoten militair aanvalt. Dat beschadigt de reputatie van de VS enorm en zal binnen de VS ook niet heel lekker gepruimd worden. Daalt de populariteit van Trump nog verder en worden de mid terms nog lastiger.

Althans, dat is de theorie.

De praktijk lijkt helaas vaak te zijn dat Trump dit soort dingen gewoon negeert.
De Unie kan en mag dit nooit accepteren. Het schept een zeer gevaarlijk precedent. Wat is het volgende? iJsland heeft de VS in het verleden ook geld voor geboden. Spitsbergen is ook interessant.

Wat mij betreft verzet de Unie zich met alle mogelijke middelen tegen een militaire annexatie van Groenland. Dit is namelijk existentieel.

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-02 16:09
Marcel a schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Helemaal eens, ik ben ook nieuwsgierig hoe zo'n 'all out war' er uit zou zien. De VS kan veel, maar een verouderd legertje van Sadam H. verslaan is toch wat anders dan wat Europa in de aanbieding heeft. Rusland dacht ook even over Oekraine heen te lopen, maar dat liep toch echt anders. De VS kan denk ik een grootschalig conflict aan, maar ook de VS heeft niet zomaar de oorlogscapaciteit die bijvoorbeeld in WOII nodig was om Japan en Duitsland te verslaan op de been.
Ik ben helemaal niet nieuwsgierig naar hoe zo'n all out war eruit zou zien. Dat zou namelijk heel lelijk worden, welke kant het ook op zou gaan.

De vergelijking met Rusland en Oekraine gaat ook niet op. Rusland heeft een vrij slecht uitgerust leger die slecht getraind zijn en niet gemotiveerd. Totaal niet te vergelijken met de VS die een professioneel en goed getraind leger hebben. VS is zeker niet perfect, maar nog altijd stuk beter uitgerust dan Europa. Europa heeft jarenlang bezuinigd op defensie. Nu is er de laatste jaren wel weer meer geinvesteerd, maar we zijn nog lang niet op niveau. Daarnaast gebruiken veel landen Amerikaanse Spullen.
gustaveau schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:05:
Die pushback is er wel, nog steeds te weinig, maar hij is er wel. Zelfs vanuit republikeinen:

https://www.youtube.com/watch?v=Sf9_KLRTzGs

• D-e-n
Veel Trump kiezers hebben natuurlijk ook mede op Trump gestemd vanwege de voorgeschotelde leugens, vanwege de illusie dat hij wat voor ze gaat doen. Vraag is of ze nu in de gaten krijgen dat hij bitter weinig voor ze zal gaan doen en vraag is hoe ver Trump dan zal gaan weerstand de kop in te drukken. Tot nu toe gedraagt en uit hij zich als de gemiddelde dictator dus dat is wel een gevaar.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:57

ManiacsHouse

Scheisse!

Iets met gestrekt been... Wat een :X :( vent...
De Navo zou de Verenigde Staten eigenlijk moeten helpen bij het verkrijgen van Groenland, zegt de Amerikaanse president Donald Trump op Truth Social. Alleen de VS is in staat om het gebied te verdedigen tegen Rusland en China, en dat is essentieel voor de veiligheid van de VS, aldus Trump. Hij noemt iedere andere uitkomst vlak voor Amerikaans overleg met Groenland en Denemarken ‘onaanvaardbaar’.
https://www.gelderlander....n-van-groenland~a1153c66/
Maar even afwachten wat meneer met zijn enge types Vance en Rubio voor poppenkast op gaan voeren tegen onze bondgenoot.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Frankrijk en Canada gaan een consulaat openen op Groenland: https://www.politico.eu/a...mid-donald-trump-threats/
Barrot said the creation of a French diplomatic outpost in Nuuk, Greenland’s capital, is a “political signal” as threats from U.S. President Donald Trump to seize the Denmark-administered territory rattle European capitals.

The United States and Iceland are among the small group of countries who already have consulates in Greenland. Canada is also planning on opening one in the coming weeks.
Ik ben blij dat de EU in ieder geval niet te passief is en nu zichtbaar actie onderneemt.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:08:
Iets met gestrekt been... Wat een :X :( vent...

[...]

https://www.gelderlander....n-van-groenland~a1153c66/
Maar even afwachten wat meneer met zijn enge types Vance en Rubio voor poppenkast op gaan voeren tegen onze bondgenoot.
Een iets completere, Amerikaanse bron https://www.theguardian.c...nd-us-trump-talks-denmark
‘Unacceptable’ for Greenland not to be in US hands, says Trump
.
.
Donald Trump has said it would be “unacceptable” for Greenland to be “in the hands” of any country other than the US, reiterating his demand to take over the Arctic island, a semi-autonomous territory of Denmark, hours before high-stakes talks on its future.

“The US needs Greenland for the purpose of national security. Nato should be leading the way for us to get it,” the US president said on social media. The alliance “becomes far more formidable and effective” with the territory under US control, he said.
Wat weer aantoont hoe weinig hij eigenlijk weet van de wereld.
Denemarken zit in de NATO.
De VS mag er al basissen bouwen.
Het wil er gewoon niet in bij die knakker, ergo, het gaat helemaal niet om de National Security.

Trump is gewoon de president uit "Don't look up", 100%

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is het raar dat ik verwacht dat actie richting Groenland eerder komt dan we willen? Hoe langer de VS wacht, hoe meer tijd hij ons trage Europa geeft om ons fatsoenlijk voor te bereiden. Want het is inmiddels wel duidelijk dat het niet meer bij Trump uit zijn hoofd te krijgen is.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

DropjesLover schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Een iets completere, Amerikaanse bron https://www.theguardian.c...nd-us-trump-talks-denmark

[...]

Het wil er gewoon niet in bij die knakker, ergo, het gaat helemaal niet om de National Security.

Trump is gewoon de president uit "Don't look up", 100%
Aanname: kijk de Navo wil ons niet helpen een NAVO-lid, bondgenoot, soeverein land in te nemen/cadeau te geven. Wij stappen uit de Navo en Groenland is van ons. Want ik heb zojuist een vodje ondertekend met mijn dikke stift dat Groenland van ons is.

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-02 16:09
DropjesLover schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Het gaat ook niet om security. Trump doet alles om 3 redenen. Zijn ego/status, zelfverrijking en om uit de bak te blijven. Trump is nog steeds een zakenman die alleen maar in geld en deals geinteresseerd is. Security is gewoon een excuus wat gebruikt wordt, net als dat drugs als excuus gebruikt werd bij Venezuela.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik las net een erg goede suggestie die kennelijk heel snel gerealiseerd kan worden; Groenland lid van de EU maken. Het valt onder Denemarken dus kan dit zonder jarenlange procedures en overleggen gebeuren. Mocht de VS dan overgaan tot militaire annexatie dan wordt de EU aangevallen. Dat is toch net even wat anders.

[ Voor 21% gewijzigd door dawg op 14-01-2026 17:26 ]

• rapture
  • Laatst online: 10:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

dawg schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:26:
Ik las gisteren een artikel over de Somalische gemeenschap in Minneapolis, dat deze gemeenschap specifiek door ICE uitgekozen is. En zij hadden spijt als haren op hun hoofd want ze hadden zelf ook op Trump gestemd. Dus net als in Nederland, waar hele hordes mensen op de extremisten van PVV/JA21/FVD stemmen zonder te weten waar ze nu precies op stemmen, enkel uit frustratie en ontevredenheid, is dat daar natuurlijk ook zo. Heus niet iedereen zal het eens zijn met Project 2025 of überhaupt weten dat dat het programma van Trump was, maar puur uit ontevredenheid op hem gestemd hebben.

En dan is het ineens te laat.
Anti-migratie kan je ook aan de allochtonen, buitenlanders,... in je land verkopen.

Extreemrechts is aantrekkelijk voor de poort achter ons dicht te trekken. Wij zijn al binnen en de volgende lading migranten moeten we buitenhouden. Wij zitten al aan de cookies, zorg dat de volgende lading migranten niet hun cookie kan claimen

<knip> geen memes/grappige plaatjes aub

Dit kan je niet alleen tussen autochtonen en allochtonen toepassen, maar ook tussen allochtonen (die hier werken, gestudeerd hebben, belastingen betalen,...) en de volgende lading migranten toepassen.

[ Voor 7% gewijzigd door darkrain op 14-01-2026 19:47 ]

• wildhagen
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:25:
Ik las net een erg goede suggestie die kennelijk heel snel gerealiseerd kan worden; Groenland lid van de EU maken. Het valt onder Denemarken dus kan dit zonder jarenlange procedures en overleggen gebeuren. Mocht de VS dan overgaan tot militaire annexatie dan wordt de EU aangevallen. Dat is toch net even wat anders.
Gaat niet lukken denk ik, Hongarije en Slowakije zullen daar voor gaan liggen. Orban en Fico zijn immers pro-Rusland/pro-Poetin, die willen de EU juist verzwakken en niet versterken. Poetin (en dus Orban en Fico) hebben juist graag een zwakker Europa.

Virussen? Scan ze hier!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-02 19:40
Magnetic_Man schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:16:
Is het raar dat ik verwacht dat actie richting Groenland eerder komt dan we willen? Hoe langer de VS wacht, hoe meer tijd hij ons trage Europa geeft om ons fatsoenlijk voor te bereiden. Want het is inmiddels wel duidelijk dat het niet meer bij Trump uit zijn hoofd te krijgen is.
Er moet als de donder gewerkt gaan worden aan een echte EU en niet een vehikel dat slechts weinig mandaat heeft en waar 27 lidstaten allemaal hun plasje er over willen doen. Dat proces is jarenlang gefrustreerd door de meeste lidstaten en nu blijkt dat we dat al lang hadden moeten doen. Maar geen enkele politicus durft dat hardop te zeggen want dat is de perfecte munitie voor populistische partijen. Die willen allemaal soevereiniteit houden. Succes met die soevereiniteit als we onder de voet worden gelopen. Het enige wat we dan nog kunnen is dat alle landen apart de ambassadeur op het matje kunnen roepen.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-02 19:40
wildhagen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Gaat niet lukken denk ik, Hongarije en Slowakije zullen daar voor gaan liggen. Orban en Fico zijn immers pro-Rusland/pro-Poetin, die willen de EU juist verzwakken en niet versterken. Poetin (en dus Orban en Fico) hebben juist graag een zwakker Europa.
Wilders zal dit ook gaan misbruiken.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Als unanimiteit vereist is dan is het tijd om een blik juristen open te trekken op zoek naar geitenpaadjes en mogelijkheden het veto versneld af te schaffen. Wat allang had moeten gebeuren.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Je vraagt je überhaupt af waarom Hongarije nog altijd lid is van de EU wanneer ze niks anders doen dan dwarsliggen. Het zou een godsgeschenk zijn als Magyar in april de verkiezingen wint.

• Requiem19
  • Laatst online: 12:57
dawg schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:25:
Ze zijn zelf ooit uit de EU gestapt overigens…

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• Zwelgje
Requiem19 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:44:
[...]

Ze zijn zelf ooit uit de EU gestapt overigens…
EG, niet EU

EU bestond toen nog niet, dat kwam pas met het verdrag van Maastricht 8)

• Zwelgje
kazuka schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:44:
Je vraagt je überhaupt af waarom Hongarije nog altijd lid is van de EU wanneer ze niks anders doen dan dwarsliggen. Het zou een godsgeschenk zijn als Magyar in april de verkiezingen wint.
Omdat we landen er niet 'uit kunnen schoppen' en de Hongaren ontvangen miljarden uit Brussel en vertrekken niet uit eigen houtje (ondanks dat ze bakken met kritiek hebben op de EU) ze parasiteren lekker op ons. maar dat is typisch voor het rechts-populistische volkje. overal klagen over 'de overheid' maar wel een uitkering ontvangen.

de kliek van Dhr Wilders in de 2e kamer is net zo, niks uitspoken met wel 145.000 per persoon per jaar binnenharken voor niksdoen. *knip*, iets minder mag ook wel.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 14-01-2026 20:25 ]

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Zweedse troepen inmiddels gearriveerd in Groenland. https://www.nu.nl/buitenl...al-overleg-van-start.html
🇸🇪 _/-\o_

• Milo85
Inderdaad, daar even flinke veranderingen doorvoeren.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:30
Haldir die bij Helms Deep arriveert met z'n boogschutters momentje :P :*) *O*

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:03
Avalaxy schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Haldir die bij Helms Deep arriveert met z'n boogschutters momentje :P :*) *O*
<knip> geen meme/grappige plaatjes aub.

[ Voor 34% gewijzigd door darkrain op 14-01-2026 18:26 ]

• Milo85
Mr Trump's desired land-grab is not backed by the vast majority of Americans, according to an Reuters/Ipsos poll, which found just 17% ‌of them support the idea.

Almost half (47%) of those polled disapproved of the plan, while 35% were unsure, the survey published on Wednesday, said.
Bron: https://news.sky.com/stor...s-are-against-it-13494203

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:51
17% vind ik nog heel veel, dat is bijna 1 op de 5 Amerikanen. En als ik het goed begrijp, willekeurig gekozen Amerikanen, dus niet eens specifiek actieve Trump stemmers?!

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:43
Trishul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:36:
[...]

17% vind ik nog heel veel, dat is bijna 1 op de 5 Amerikanen. En als ik het goed begrijp, willekeurig gekozen Amerikanen, dus niet eens specifiek actieve Trump stemmers?!
Andere interpretatie: minder dan de helft van de Amerikanen is tegen annexatie van Groenland.

• duvekot
Trishul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Zie mijn post met een grafiek etc:
duvekot in "Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.)"

• Trishul
phreako schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:42:
[...]

Andere interpretatie: minder dan de helft van de Amerikanen is tegen annexatie van Groenland.
Dat geeft toch te denken....
We hoeven niet te rekenen op veel empathie van het Amerikaans volk, of dat ze wel massaal in opstand zullen komen.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:18

Zewatanejo

Fine Thanks!

Trishul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:53:
[...]

We hoeven niet te rekenen op veel empathie van het Amerikaans volk, of dat ze wel massaal in opstand zullen komen.
Nee dat den kik ook niet. Ik denk niet dat veel van hen weten waar Groenland ligt of wat voor mensen er wonen en iets van de historie kennen. De VS is the greatest country in the world, dus annexatie is hun perspectief alleen maar goed voor de mensen in Groenland. Dat zou je ook kunnen zien als een vorm van empathie, besef ik me nu :F

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Trishul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Je weet dat 75% van de Amerikaanse bevolking geen idee heeft wat er buiten de USA plaatsvindt?

• Trishul
shoombak schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Je weet dat 75% van de Amerikaanse bevolking geen idee heeft wat er buiten de USA plaatsvindt?
Ja dat weet ik helaas.
Velen weten niet eens wat er in de VS plaatsvindt, of geloven het niet... Had een tijdje terug in het VS topic een post gemaakt
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• JT
  • Laatst online: 06-02 19:41

JT

VETAK y0

Dat laatste ben ik het sowieso mee eens. Wat betreft dat eerste, Hongarije ontvangt nog steeds geld van de EU. Tegelijk is dat een manier van de EU om Hongarije nog steeds deels in Europese invloedssfeer te houden. Het moment dat zij eruit gaan zullen ze in de huidige toestand (nu met Magyar zou dat misschien nog anders zijn) misschien wel vrij snel in Russische invloedssfeer vallen. En dan heb je een vazal van Rusland midden in Europa. Dat wil je echt niet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Premier Groenland glashelder over Trumps ambities: 'Liever Denemarken dan VS'

De reactie van Trump daarop was dat hij geen idee had wie Jens-Frederik Nielsen (de premier van Groenland) is. Maar als je zoiets niet weet, dan steek je toch de hand in eigen boezem?

Live Groenland | Deense minister: 'We konden mening VS niet veranderen'
Natuurlijk is er een nieuwe veiligheidssituatie in het noordpoolgebied, zegt hij, maar "we hebben al zo'n tien jaar geen Chinees marineschip meer in Groenland gehad".
Lol :+ staat hier ook op video.

Vb uit liveblog:

Afbeeldingslocatie: https://images.nu.nl/m/5tax4xxack9r_wd854/0/508/8322/4682/placeholder-afbeelding-nunl.jpg

met onderschrift:
Het sentiment in Groenland is duidelijk: het overgrote deel van de 57.000 inwoners voelt er niks voor om Amerikaans te worden.
Ook dat belachelijke gedoe over die hondensleeën bewijst alleen maar hoe clueless Trump is. Ik heb hierover ooit (ik schat zo'n 12 jaar geleden) voor mijn destijds zieke vader een prachtig artikel uit de Quest mogen voorlezen (hij was juridisch blind). Het was een nogmaals prachtig, uitgebreid verhaal over wat de eisen zijn voor een soldaat die naar Groenland gaat, en wat ze zoal doormaken aldaar. Het is een pittige situatie. Je bent ik meen een half jaar of jaar weg van thuis (Denemarken). Het is koud, gevaarlijk, en men is volledig op zichzelf (en de honden en proviand) aangewezen. Nul communicatie met thuisfront. Ook kwam natuurlijk de vraag of het wel efficiënt was, zo'n hondenslee. Jazeker, want apparatuur die stuk gaat, kun je in de kou nauwelijks tot niet repareren, en de honden (husky's ) gaan niet stuk. Die hebben zich ook al sinds jaar en dag in Siberië (waar ze vandaan komen) mogen bewijzen. Ook doen de teams (het zijn (althans destijds volgens dat interview/onderzoek) altijd koppels van twee die op elkaar zijn aangewezen) diverse observaties, ook die te maken hebben met milieu (is nogal belangrijk, gezien de ijskappen smelten). Of het artikel ook in ging over Groenlanders zelf staat me niet meer bij; in ieder geval heb ik daarover ook mogen voorlezen, al was dat wellicht een ander tijdstip/artikel. Maar wat betreft hoe die hondenslee patrouilles te werk gaan dat was interessant.

Nou kan het natuurlijk zijn dat Trump nu gewooon de NAVO op wil blazen. Dat zal hem dan duur te staan komen. Hij heeft dan immers ook geen basis meer in Europa. Hij zal dan de Amerikaanse soldaten (inclusief families) uit Europa moeten halen. Die soldaten zijn vereuropeest (om het maar even zo te noemen), en het is peperduur die terug te halen. Vervolgens kan hij ook geen gebruik meer maken van alle basissen die we hier hebben. Maritieme ook niet.

Daar hoorde ik diverse voorbeelden van bij B&dW. Maar ook een ander interessant punt: stel de VS wil uit de NAVO, dan is het hebben van Groenland (en Spitsbergen) handig voor dat project tegen ICBM's. Dan zou men de NAVO opblazen door Groenland in te nemen. Misschien moeten we het zo ver dan maar laten komen, dan is voor heel Europa wel helder dat het Amerikaanse imperialisme en fascisme niet zomaar zal verdwijnen. Want Groenland is onderdeel van de NAVO, dus dat Trump vindt dat de NAVO moet helpen om Groenland in te nemen is ridicuul.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• JT
  • Laatst online: 06-02 19:41

JT

VETAK y0

dawg schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:47:
[...]

De Unie kan en mag dit nooit accepteren. Het schept een zeer gevaarlijk precedent. Wat is het volgende? iJsland heeft de VS in het verleden ook geld voor geboden. Spitsbergen is ook interessant.

Wat mij betreft verzet de Unie zich met alle mogelijke middelen tegen een militaire annexatie van Groenland. Dit is namelijk existentieel.
We moeten in een dergelijk geval laten zien wat jij zegt plus laten zien dat we bereid zijn offers te brengen. Als we afhaken wanneer we offers moeten brengen dan worden we effectief een satellietstaat van Amerika. Dan kunnen ze hier alles flikken zonder dat we echt terugbijten en dan gaat dat met de huidige administration ook zeker gebeuren :|

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Trishul
Jerie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:36:
Premier Groenland glashelder over Trumps ambities: 'Liever Denemarken dan VS'

De reactie van Trump daarop was dat hij geen idee had wie Jens-Frederik Nielsen (de premier van Groenland) is. Maar als je zoiets niet weet, dan steek je toch de hand in eigen boezem?

Live Groenland | Deense minister: 'We konden mening VS niet veranderen'

[...]

Lol :+ staat hier ook op video.

Vb uit liveblog:

[Afbeelding]

met onderschrift:

[...]

Ook dat belachelijke gedoe over die hondensleeën bewijst alleen maar hoe clueless Trump is. Ik heb hierover ooit (ik schat zo'n 12 jaar geleden) voor mijn destijds zieke vader een prachtig artikel uit de Quest mogen voorlezen (hij was juridisch blind). Het was een nogmaals prachtig, uitgebreid verhaal over wat de eisen zijn voor een soldaat die naar Groenland gaat, en wat ze zoal doormaken aldaar. Het is een pittige situatie. Je bent ik meen een half jaar of jaar weg van thuis (Denemarken). Het is koud, gevaarlijk, en men is volledig op zichzelf (en de honden en proviand) aangewezen. Nul communicatie met thuisfront. Ook kwam natuurlijk de vraag of het wel efficiënt was, zo'n hondenslee. Jazeker, want apparatuur die stuk gaat, kun je in de kou nauwelijks tot niet repareren, en de honden (husky's ) gaan niet stuk. Die hebben zich ook al sinds jaar en dag in Siberië (waar ze vandaan komen) mogen bewijzen. Ook doen de teams (het zijn (althans destijds volgens dat interview/onderzoek) altijd koppels van twee die op elkaar zijn aangewezen) diverse observaties, ook die te maken hebben met milieu (is nogal belangrijk, gezien de ijskappen smelten). Of het artikel ook in ging over Groenlanders zelf staat me niet meer bij; in ieder geval heb ik daarover ook mogen voorlezen, al was dat wellicht een ander tijdstip/artikel. Maar wat betreft hoe die hondenslee patrouilles te werk gaan dat was interessant.

Nou kan het natuurlijk zijn dat Trump nu gewooon de NAVO op wil blazen. Dat zal hem dan duur te staan komen. Hij heeft dan immers ook geen basis meer in Europa. Hij zal dan de Amerikaanse soldaten (inclusief families) uit Europa moeten halen. Die soldaten zijn vereuropeest (om het maar even zo te noemen), en het is peperduur die terug te halen. Vervolgens kan hij ook geen gebruik meer maken van alle basissen die we hier hebben. Maritieme ook niet.

Daar hoorde ik diverse voorbeelden van bij B&dW. Maar ook een ander interessant punt: stel de VS wil uit de NAVO, dan is het hebben van Groenland (en Spitsbergen) handig voor dat project tegen ICBM's. Dan zou men de NAVO opblazen door Groenland in te nemen. Misschien moeten we het zo ver dan maar laten komen, dan is voor heel Europa wel helder dat het Amerikaanse imperialisme en fascisme niet zomaar zal verdwijnen. Want Groenland is onderdeel van de NAVO, dus dat Trump vindt dat de NAVO moet helpen om Groenland in te nemen is ridicuul.
Ik vind het wel grappig, dat Trump steeds grapt over die hondensleden.
De grote vraag is hoeveel en in hoeverre Amerikaans militair materieel bestand is tegen de extreme condities in Groenland. In extreme warme klimaatcondities gaat de performance in ieder geval sterk achteruit: https://www.armyupress.ar...ruary-2025/Hot-Conflicts/

Amerikaans militair materieel is over het algemeen niet goed gemaakt voor polar condities. En Amerikanen kunnen nogal zichzelf overschatten, zoals met de beroerde performance van de M1 Abrams tank in het Midden-Oosten. Die had wel even wat revisies nodig om optimaal te kunnen presteren.

Ik vraag mij ook af of een F-35 wel nog goed zal performen in dergelijke omstandigheden... Niet battle-tested in zulke condities.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat het tot een gewapend treffen gaat komen. Als de amerikanen hun bestaande basis afkomen en het parlement/stadhuis/whatever bezetten, de stars en stripes hijsen en zeggen, nu is het hier Amerika er geen Deen,Zweed of Duitser zal zijn die daadwerkelijk het vuur gaat openen. Je hebt dan geopolitiek wel de poppen aan het dansen natuurlijk en de wereld (verhoudingen) zoals wij die kennen zal ophouden te bestaan.

Dat betekent, stam + t .

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:18
Jerie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:36:
Gaat om de Sirius Dog Sled Patrol Een Deense Long Range Reconnaisance Patrol (LRRP). Die LRRP's zijn sowieso al elite eenheden, maar deze gasten doen het ook nog eens tussen de ijsberen die op hen jagen en bij een temperatuur waarbij je gezicht eraf vriest...

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Spookelo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Gaat om de Sirius Dog Sled Patrol Een Deense Long Range Reconnaisance Patrol (LRRP). Die LRRP's zijn sowieso al elite eenheden, maar deze gasten doen het ook nog eens bij een temperatuur waarbij je gezicht eraf vriest...
Klopt, Sirius inderdaad. Uitzending is ook langer dan ik schreef, aldus dat artikel:
The courses run from December to the end of May. The final group consisting of six men is picked as late as two to three weeks before they depart to Greenland for 26 consecutive months.
Dik twee jaar dus. Over de patrouilles zelf tijdens de winterse omstandigheden:
Sled patrolling is divided into two periods. Depending on when the ice becomes thick enough, the autumn patrol starts sometime in November, and lasts until late-December. The sun sets for the last time around the beginning of November, and in the increasing darkness the winter storms get progressively worse, and more frequent. Getting home before Christmas is therefore not always possible for members of the unit. Around the end of January, when the weather stabilizes, and the sun reappears, the longer journeys begin and last until June, when the ice begins to break apart and drift southwards. During this period, the six sled teams will cover a large part of the coastline, and within a period of three to four years all areas will be visited.
Ook hun uitrusting is non-standaard:
Because of the special nature of the Sirius Dog Sled Patrol operations, a wide range of unique equipment is required that is not normally used by the Danish armed forces.[3][15]

The issued service weapons also reflect the special arctic operational conditions and requirements. Among the equipment used by the Sirius Dog Sled Patrol is the M1917 Enfield bolt-action rifle chambered in .30-06 Springfield, known in Danish service as the Gevær M/53 (17), and the Glock 20 pistol chambered in 10mm Auto.[16][17][18]
De selectiecriteria zijn ook streng, staan in het artikel. Absoluut niet een afdeling van het leger waar je op neer hoeft te kijken omdat ze 'met hondensleeën werken'.

Ik bedenk me nog dat ik een keer een aflevering heb gezien van Floortje Dessing waarbij ze naar een zeer noordelijk punt in Finland ging (Lapland) waar de kinderen op de (zeer afgelegen) boerderije wonen, en zich ook per hondenslee verplaatsen omdat dat dat efficient en betrouwbaar werkt. Ook niet iets om lacherig over te doen. Het laat eigenlijk vooral zien hoe weinig meneer begrijpt en weet. De domheid regeert.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• ErikT738
Magnetic_Man schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:16:
Met wat er gisteren van dat gesprek naar buiten is gekomen zou het me niet verbazen. Ik zag inmiddels op Reddit ook al langskomen dat Duitsland misschien vandaag al troepen die kant op gaat sturen.

Ik ben echt heel benieuwd in hoeverre we de VS een overwinning gaan gunnen, en of we bereid zijn de pijn te leiden die nodig is om daar de economie te crashen door al onze staatsobligaties te verkopen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Truth be told. Als we kijken naar de Europese reactie kunnen we wel stellen dat Europa al aan het voorsorteren was op een reactie van de Trump administratie die neer kwam op 'Hij zal niet bijgeven' wat eigenlijk iedereen hier al wist.

De realiteit over Groenland is vrij eenvoudig:
1) Er zal geen 'deal' komen waarbij de VS Groenland kan kopen zoals Alaska.
2) Als de VS Groenland wilt dan zullen ze de bloedprijs moeten betalen, heel eenvoudig.

Er wordt lacherig gedaan over de Europese strijdkrachten door mensen in de VS, in Rusland en anti-EU sympathisanten in de EU. Maar ik zal direct en duidelijk zijn - De VS heeft sinds de tweede wereldoorlog niet meer gevochten tegen een leger wat zo'n uitdaging bied dan de Europese strijdkrachten. onze troepen zijn niet groen en ongetraind. onze troepen zijn niet slecht uitgerust. Ze zijn geen pushovers.

Voor lange tijd hebben we als Europeanen een apathische houding gehad over de EU. Wellicht uit angst voor een vorm van Europees nationalisme. Wellicht omdat het makkelijk was om de EU de schuld te geven voor intern nationale of Europese problemen. Maar de wereld is veranderd en de EU is iets wat wij nodig hebben om het globaal te kunnen overleven. Als de EU uit elkaar wordt gestuurd worden de individuele lidstaten schaakstukken op het bord van imperialisme en de burgers in de lidstaten onwelwillende donoren van autoritaire regimes ver weg.
Het wordt tijd om op te komen voor ons zelf, als EU voor onszelf om te handhaven wat de wereld dreigt te verliezen in de zelfzuchtige belangen van imperialisten en fascisten.

Anyways; wellicht sta ik nu wat te hoog op mijn zeepkist.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik weet niet hoeveel Europese strijdkrachten trainen in Arctische omstandigheden, maar Nederland doet dat zeker. Neem toch aan dat we daar ook een vlaggetje gaan planten?

Mijn zegen hebben ze.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trishul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Ik vraag mij ook af of een F-35 wel nog goed zal performen in dergelijke omstandigheden... Niet battle-tested in zulke condities.
Maakt het heel veel uit of zo'n ding boven Groenland of boven Nevada vliegt? Tis sowieso -40 op hoogte. Neem aan dat ze daar tegen kunnen. Landen is een ander verhaal wellicht. Maar de vs hebben zowat meer tankers dan wij jagers hebben.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Auredium schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:36:

Er wordt lacherig gedaan over de Europese strijdkrachten door mensen in de VS, in Rusland en anti-EU sympathisanten in de EU. Maar ik zal direct en duidelijk zijn - De VS heeft sinds de tweede wereldoorlog niet meer gevochten tegen een leger wat zo'n uitdaging bied dan de Europese strijdkrachten. onze troepen zijn niet groen en ongetraind. onze troepen zijn niet slecht uitgerust. Ze zijn geen pushovers.
Het is wel even geleden; het Noord-Vietnamese leger (NVA) tijdens de Vietnam oorlog en het Chinese / Noord-Koreaanse leger (met geheime Russische luchtsteun) tijdens de Korea Oorlog.

Ik denk persoonlijk dat de Europese strijdkrachten zeer sterk zijn, maar alleen in Europa. Wij hebben niet / nauwelijks de capabiliteit om een oorlog uit te vechten duizenden kilometers van onze grenzen. De enige twee staten in Europa die dat kunnen zijn het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Uiteraard kunnen we de Amerikanen pijn doen door wat schepen te zinken, maar meer dan dat ook niet.
offtopic:
Kernwapens niet in de mix

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:23
Trump is een lafaard. Hij had een mooi show momentje met Maduro, ik goed uitgekiende en holleywoodwaardige operatie met een gigantisch show waarde. Nu stijgt het hem naar zijn hoofd en de Iraniërs worden afgeknald waar we bij staan en Trump had alle mogelijke rode lijnen getrokken maar wordt gewoon genegeerd door het Iraanse regime. En dan blijkt dat de keizer tich weinig kleren aan heeft. De reactie beperkt zich tot economische sancties voor handen die handel drijven met Iran. En Trump verkocht dat als majeure steun. Gokje dat hij te laf is om daadwerkelijk iets met Iran te doen. Het begint al bijna te laat te worden om de protesten echt van steun te voorzien.

Als veel NAVO landen er militairen neerzetten, hoeven er niet veel te zijn, dan durf ik vergif op in te nemen dat Trump geen catastrofale confrontatie gaat zoeken. Ik denk ook dat dit een goede strategie zal zijn inspelen op Trump zijn lafheid.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Het is wel even geleden; het Noord-Vietnamese leger (NVA) tijdens de Vietnam oorlog en het Chinese / Noord-Koreaanse leger (met geheime Russische luchtsteun) tijdens de Korea Oorlog.

Ik denk persoonlijk dat de Europese strijdkrachten zeer sterk zijn, maar alleen in Europa. Wij hebben niet / nauwelijks de capabiliteit om een oorlog uit te vechten duizenden kilometers van onze grenzen. De enige twee staten in Europa die dat kunnen zijn het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Uiteraard kunnen we de Amerikanen pijn doen door wat schepen te zinken, maar meer dan dat ook niet.
offtopic:
NVA was een guerrilla oorlog. Ik heb getwijfeld of ik die als uitzondering erin zou zetten maar heb dat uiteindelijk niet gedaan hoofdzakelijk omdat die uitdaging meer werd veroorzaakt door landschap en tactiek en minder door een 1-op-1 confrontatie. De Korea oorlog ging vrij snel de goede kant op en werd niet zozeer door materiaal maar mankracht terug geduwd in een stalemate. Ook was dat technisch een actie van de VN en niet de VS. (Wel gelijk de laatste echt grote omdat daarna Rusland wakker werd en begreep dat het als wapen kon worden gebruikt).

Ik deel die mening met je hier niet. Of althans niet wat betreft Groenland. Stille oceaan? Arguably dat het lastig is. Maar Groenland? Nee dat kan goed. Wellicht niet makkelijk maar ook niet moeilijk. Wij hebben daar de maritieme middelen voor en ook de uitrusting en troepen.

De tijd tikt wat dat betreft ook voor de VS want Europa is zijn legers wakker aan het schudden en dat gaat niet stoppen. Dus hoe langer het duurt voordat de VS militair gaat toeslaan hoe slechter de kansen voor ze worden.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yakolev schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:57:
[...]

offtopic:
Frankrijk en uk omdat ze een vliegdekschip hebben? Ze krijgen amper personeel op de been. En alles dat je inzet in groenland, speelt Putin in de kaart.

Dus ik vrees dat die het ook niet kunnen. Zeker niet tegen de vs. En dat weet Trump ook.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Frankrijk en uk omdat ze een vliegdekschip hebben? Ze krijgen amper personeel op de been. En alles dat je inzet in groenland, speelt Putin in de kaart.

Dus ik vrees dat die het ook niet kunnen. Zeker niet tegen de vs. En dat weet Trump ook.
Het probleem is dat Rusland momenteel niet vecht tegen EU troepen maar tegen troepen uit Oekraïne en zelfs met enkel dat hebben ze de grootste problemen. Wie zaken uit Rusland zelf volgt begrijpt heel goed dat buiten Oekraïne na Rusland voor de komende vijf tot tien jaar geen nieuwe gewapende conflicten begint.

De Europese troepen zijn enkel relevant als er een bestand wordt afgesloten waarbij de EU troepen dient te leveren voor de interne veiligheid van Oekraïne te waarborgen. Ik zou wat nummers moeten crunchen maar ik weet bijna 100% zeker dat de EU een sterke aanwezigheid in Groenland kan bolwerken samen met een afdoende aanwezigheid in Oekraïne.

Het is ook goed dat deze kritiek hier echter wordt geuit want het houdt de druk op de ketel om de Europese troepenmachten uit te breiden.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Auredium Dat Rusland geen massale grond aanval op een van de EU landen voor elkaar gaat krijgen, eens. Maar als je ziet wat ze momenteel door de lucht in Oekraine afleveren, zou ik er niet zeker van zijn dat daar niet langzamerhand richting de Baltics opgeschoven wordt. En dan ligt de bal bij ons.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Auredium schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:10:
[...]

NVA was een guerrilla oorlog. Ik heb getwijfeld of ik die als uitzondering erin zou zetten maar heb dat uiteindelijk niet gedaan hoofdzakelijk omdat die uitdaging meer werd veroorzaakt door landschap en tactiek en minder door een 1-op-1 confrontatie. De Korea oorlog ging vrij snel de goede kant op en werd niet zozeer door materiaal maar mankracht terug geduwd in een stalemate. Ook was dat technisch een actie van de VN en niet de VS. (Wel gelijk de laatste echt grote omdat daarna Rusland wakker werd en begreep dat het als wapen kon worden gebruikt).
De strijd tegen de Vietcong was een guerrilla-oorlog, maar de NVA waren de reguliere Noord-Vietnamese strijdkrachten - Men heeft daar gewoon een heleboel normale gevechten mee gehad, waar de Noord-Vietnamese eenheden op grote schaal artillerie en tanks inzetten tegen de Amerikanen en Zuid-Vietnamezen.
En in de lucht vochten NVAF MiG-21's het uit tegen F-4 Phantoms en B-52 strategische bommenwerpers die Hanoi aanvielen.

Heb het altijd jammer gevonden dat de Amerikaanse Vietnam films nauwelijks hier tijd aan besteden, het gaat vrijwel altijd over de gevechten tegen Charlie. (Hamburger Hill de grote uitzondering).

Op het tweede deel reageer ik nog wel later.

[ Voor 17% gewijzigd door Yakolev op 15-01-2026 09:50 ]

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:45:
@Auredium Dat Rusland geen massale grond aanval op een van de EU landen voor elkaar gaat krijgen, eens. Maar als je ziet wat ze momenteel door de lucht in Oekraine afleveren, zou ik er niet zeker van zijn dat daar niet langzamerhand richting de Baltics opgeschoven wordt. En dan ligt de bal bij ons.
Wellicht. Maar je hebt uiteindelijk mensen nodig om grond te bezitten. Ik zie een scenario waarbij Rusland zwermen met drones over een EU of NATO land laat vliegen net zoals ze doen met vliegtuigen die zich 'vergissen' (*kuch). Maar ik betwijfel of ze moedwillig met drones gaan aanvallen. Precedent is daarin belangrijk. Ook is het zo dat wij een dergelijke dreiging hoofdzakelijk met vergelijkbare middelen zullen proberen te voorkomen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:49:
[...]

De strijd tegen de Vietcong was een guerrilla-oorlog, maar de NVA waren de reguliere Noord-Vietnamese strijdkrachten - Men heeft daar gewoon een heleboel normale gevechten mee gehad, waar de Noord-Vietnamese eenheden op grote schaal artillerie en tanks inzetten tegen de Amerikanen en Zuid-Vietnamezen.
En in de lucht vochten NVAF MiG-21's het uit tegen F-4 Phantoms en B-52 strategische bommenwerpers die Hanoi aanvielen.

Heb het altijd jammer gevonden dat de Amerikaanse Vietnam films nauwelijks hier tijd aan besteden, het gaat vrijwel altijd over de gevechten tegen Charlie. (Hamburger Hill de grote uitzondering).

Op het tweede deel reageer ik nog wel later.
De mensen van het World war two en het Great War kanaal op Youtube hebben ook een geweldige week-by-week afleveringen saga over de Korea oorlog. ;)
Ik hoop stiekem dat ze hetzelfde doen bij de Vietnam oorlog. :P

(Daarmee wil ik overigens ook aangeven dat ik weet wat er allemaal in die conflicten zijn gebeurd op een redelijk niveau)

Maar goed. That is neither here nor there in onze discussie. History be history for histories sake en allemaal dat spul.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Auredium schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Wellicht. Maar je hebt uiteindelijk mensen nodig om grond te bezitten. Ik zie een scenario waarbij Rusland zwermen met drones over een EU of NATO land laat vliegen net zoals ze doen met vliegtuigen die zich 'vergissen' (*kuch). Maar ik betwijfel of ze moedwillig met drones gaan aanvallen. Precedent is daarin belangrijk. Ook is het zo dat wij een dergelijke dreiging hoofdzakelijk met vergelijkbare middelen zullen proberen te voorkomen.
Je hebt zeker mensen nodig om grond te bezetten. Dat geldt voor ons net zo goed helaas.
Putin hoeft nieteens boots on the ground te hebben om ons dwars te zitten. Als ie -samen met Trump- de Navo en de EU opblaast, heeft ie zijn zijn al grotendeels.

Punt is vooral, wat gaan wij doen tegen dergelijke oorlogsvoering? Hopen op luchtafweer? Of in de tegenaanval?

• Helixes
MikeyMan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:53:
Ik weet niet hoeveel Europese strijdkrachten trainen in Arctische omstandigheden, maar Nederland doet dat zeker. Neem toch aan dat we daar ook een vlaggetje gaan planten?

Mijn zegen hebben ze.
Je hebt natuurlijk wel strategische keuze te maken. Nederland heeft niet zo gek veel infantristen die je maar een beetje overal ter Wereld kan inzetten. Het lijkt er op dat Noorwegen, Zweden en Duitsland zijn gevraagd om rugdekking te bieden op Groenland. Dat betekent dat je die troepen - helaas - elders niet kan inzetten.

Nederlandse troepen hebben blijkbaar een andere missie. Ik vermoed dat ze Hansje Brinker mogen gaan spelen in Polen of de Baltische Staten, mocht het daar allemaal mis gaan.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Je hebt zeker mensen nodig om grond te bezetten. Dat geldt voor ons net zo goed helaas.
Putin hoeft nieteens boots on the ground te hebben om ons dwars te zitten. Als ie -samen met Trump- de Navo en de EU opblaast, heeft ie zijn zijn al grotendeels.

Punt is vooral, wat gaan wij doen tegen dergelijke oorlogsvoering? Hopen op luchtafweer? Of in de tegenaanval?
Drones zul je uiteindelijk hoofdzakelijk met drones bevechten. Er zijn andere middelen zoals electronic warfare en luchtafweer op de grond. Maar de goedkoopste manier om een drone uit te schakelen is met een drone.

• ErikT738
Helixes schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Je hebt natuurlijk wel strategische keuze te maken. Nederland heeft niet zo gek veel infantristen die je maar een beetje overal ter Wereld kan inzetten. Het lijkt er op dat Noorwegen, Zweden en Duitsland zijn gevraagd om rugdekking te bieden op Groenland. Dat betekent dat je die troepen - helaas - elders niet kan inzetten.

Nederlandse troepen hebben blijkbaar een andere missie. Ik vermoed dat ze Hansje Brinker mogen gaan spelen in Polen of de Baltische Staten, mocht het daar allemaal mis gaan.
Het schijnt dat er maar een handjevol Duitse soldaten naar Groenland gaan. Meer is ook eigenlijk niet nodig, want ze zullen vooral als kanarie in de kolenmijn dienen. Eigenlijk zou elk EU en/of NAVO land troepen moeten sturen om duidelijk te maken dat een aanval op Groenland ook een aanval op hen is. Waarschijnlijk zou dit ook helpen om verdere "pijn", bijvoorbeeld van het verkopen van staatsobligaties, bij het thuisvolk te rechtvaardigen.
Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste