[3D Printen] Discussieer hier over de 3d prints

Pagina: 1
Acties:

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
In “Deel je nuttige/functionele prints” delen we vooral de eindresultaten met linkjes naar de modellen.
Dit topic is bedoeld voor alles daarbuiten. Dus discussiëren over de prints zelf, instellingen, materialen, tweaks en natuurlijk vragen of tips uitwisselen.

TL;DR:
Discussie, vragen en ervaringen over 3D-prints horen hier.
Modellen of resultaten met linkjes horen in [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints

@_ferry_ , wis hem maar als je er niet mee eens bent

Meer dan ik dacht...

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@streamnl prima idee, ik zal de TW in het andere topic bijwerken, met o.a. een verwijzing naar dit topic

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:00

jacobras

Developer

Nice :) Mijn vraag is naar aanleiding van deze print van me: jacobras in "[3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints"

Originele vraag was
In het ontwerp heb ik een "pocket" van 8mm diameter gemaakt voor de binnenste uitsparing. Na printen was dat nog maar ~7,8mm. Opgelost met een vijl maar waarom is dat misgegaan?
Ondertussen wat meer hierover gevonden; krimp, toleranties en afwijkingen. Wat ik me nu vooral afvraag is hoeveel tolerantie handig is om standaard in te bouwen (stel pin is 8mm, hoeveel dan pocket?).

En is die tolerantie dan iets om in FreeCAD te doen of juist later in Bambu Studio, als dat kan? Dan blijft het model mooi precies.

[ Voor 10% gewijzigd door jacobras op 27-12-2025 10:54 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jacobras schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:52:
Nice :) Mijn vraag is naar aanleiding van deze print van me: jacobras in "[3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints"

Originele vraag was

[...]

Ondertussen wat meer hierover gevonden; krimp, toleranties en afwijkingen. Wat ik me nu vooral afvraag is hoeveel tolerantie handig is om standaard in te bouwen (stel pin is 8mm, hoeveel dan pocket?).

En is die tolerantie dan iets om in FreeCAD te doen of juist later in Bambu Studio, als dat kan? Dan blijft het model mooi precies.
Ik hou vaak 0.2mm direct in mijn ontwerp aan als marge voor dingetjes die gewoon in elkaar moeten passen, 0.15 als het wat strakker in elkaar moet klemmen. Dan zit je doorgaans wel goed. Maar een setje vijltjes is altijd handig mocht er net een verdikking zitten.

• streamnl
  • Niet online
Mijn reactie was iets van:
Weet je zeker dat het aan de printer ligt? Mijn collega tekent met SketchUp en daar is een cirkel (als je inzoomt) een veelhoek. Dat zal met het omzetten naar een stl ook wel iets doen.
Bij SolidWorks (waar ik mee teken) is een cirkel, ook een cirkel. Tenminste, dat denk ik.

Meer dan ik dacht...

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:52
Een cirkel is inderdaad een cirkel in SolidWorks

Let wel dat je een hoge resolutie instelt bij je export naar een .stl, anders krijg je hetzelfde verhaal nog een keer, maar dan in driehoeken.
Ik exporteer persoonlijk altijd naar .3mf, heeft dezelfde functie (namelijk tussenstap van CAD naar slicer) maar is een stuk veelzijdiger en voorkomt bovenstaande probleem

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:00

jacobras

Developer

streamnl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:05:
Weet je zeker dat het aan de printer ligt? Mijn collega tekent met SketchUp en daar is een cirkel (als je inzoomt) een veelhoek. Dat zal met het omzetten naar een stl ook wel iets doen.
Bij SolidWorks (waar ik mee teken) is een cirkel, ook een cirkel. Tenminste, dat denk ik.
Dat heb ik normaal met Blender inderdaad ook, afhankelijk van hoe hoog je het aantal vertices instelt. Ook daarom nu eens FreeCAD geprobeerd :)
RoanV schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:09:
Let wel dat je een hoge resolutie instelt bij je export naar een .stl, anders krijg je hetzelfde verhaal nog een keer, maar dan in driehoeken.
Ik exporteer persoonlijk altijd naar .3mf, heeft dezelfde functie (namelijk tussenstap van CAD naar slicer) maar is een stuk veelzijdiger en voorkomt bovenstaande probleem
Ik had ook 3mf gekozen, en die direct met Bambu Studio geopend. Daar leek alles ook nog perfect cirkelvormig (geprint overigens ook).

[ Voor 33% gewijzigd door jacobras op 27-12-2025 12:17 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
jacobras schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:52:

Originele vraag was

[...]

Ik had in het andere topic de volgende link gedeeld: https://makerworld.com/nl...1-10-9mm#profileId-720109.
Deze heb ik zelf een jeer geprint zodat je kunt passen/meten hoe groot het gat is en wat je tolerantie moet worden, welke je vervolgensaan de diameter kunt toevoegen in Freecad.
Ideaal en heeft mij een hoop werk gescheeld.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeMan op 27-12-2025 12:36 ]

• streamnl
  • Niet online
Volgens mij ben ik nog van de oude stempel want ik exporteer alles naar stl. :+
Als ik meerdere kleuren wil printen, dan pas ik dat wel aan in BambuStudio.

Zal binnenkort eens kijken of dat goed werkt icm SolidWorks. Want ik lees (net) op div sites dat er nog complicaties zijn en dat de kleuren niet doorkomen.

Meer dan ik dacht...

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:09
Klopt SU is daar niet echt geschikt voor, of je moet zo oneindig veel aantal segmenten ingeven dat SU ram te kort krijgt of vage meldingen. En dan nog veel problemen wanneer je een klem passing wilt maken. Zelf alleen in Fusion of binnenkort over naar FreeCAD ( zit nog te vechten met de 'intuïtieve' UI).

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 23:38
Ik merk ook dat er een verschil in maat zit als je met ander materiaal print. PETG-HF is iets groter dan PETG-CF. Beide bambu lab filament maar toch zijn dezelfde stl bestanden niet exat hetzelfde

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:43
ik ben bezig mijn meterkast opnieuw in te richten. Qua electra is het zeer netjes (haha want gemaakt door installateur) en het netwerkgedeelte is bagger. Drie Raspberry Pi's die aan de netwerkkabel hangen, allemaal kabels die loshangen.... een zooitje dus. Helaas kan ik geen rack kwijt, dus heb ik zelf twee steunen geprint, waar drie 1U componenten komen te hangen:
- 24 poorts PoE switch
- Patchpanel voor 24 keystones (van makerworld)
- panel voor 4x Raspberry Pi (ook van makerworld)

Ik moet het alleen nog inbouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LEnxMP31zxVs55CyhzmVzXCcM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqY7a6NoaQEbhbyxX8witCR0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jqGrdTeL0oIoo9IWVVBBBXSzBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrqmDlLEig5vr25nX2A9KpZw.jpg?f=fotoalbum_large

De printkwaliteit is niet super. Ik zou me er in kunnen verdiepen en herprinten, aan de andere kant moet het gewoon functioneel zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door 107mb op 28-12-2025 20:29 ]

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:05
@107mb Ik heb een patchbeugel hangen. Wat kleiner en compacter dan een rack.

Feel free to Buy me a coffee

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17-01 20:48
Wat voor bouwplaat is het best om ABS te printen? Ik print nu met een standaard Textured PEI plate van bambulab op mijn P2S. Heb nu wel eens dat mijn print los komt, of moet ik gewoon een lijm stift gebruiken? Het kromt trekken van ABS heb ik nu aardig opgelost.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
ErwinN174 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:37:
Wat voor bouwplaat is het best om ABS te printen? Ik print nu met een standaard Textured PEI plate van bambulab op mijn P2S.
dat doe ik niet anders
Heb nu wel eens dat mijn print los komt, of moet ik gewoon een lijm stift gebruiken?
JA, dat helpt bij mij
Het kromt trekken van ABS heb ik nu aardig opgelost.
HOE?

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 31-12-2025 10:46 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

107mb schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:25:
ik ben bezig mijn meterkast opnieuw in te richten. Qua electra is het zeer netjes (haha want gemaakt door installateur) en het netwerkgedeelte is bagger. Drie Raspberry Pi's die aan de netwerkkabel hangen, allemaal kabels die loshangen.... een zooitje dus. Helaas kan ik geen rack kwijt, dus heb ik zelf twee steunen geprint, waar drie 1U componenten komen te hangen:
- 24 poorts PoE switch
- Patchpanel voor 24 keystones (van makerworld)
- panel voor 4x Raspberry Pi (ook van makerworld)

Ik moet het alleen nog inbouwen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De printkwaliteit is niet super. Ik zou me er in kunnen verdiepen en herprinten, aan de andere kant moet het gewoon functioneel zijn.
Uhm, volgens mij is het idee dat je je idee/model in [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints plaatst (wel handig de STL te delen, dan hoeven mensen daar niet om te vragen), en dat als er vragen zijn oid mensen dat hier kunnen doen ;)

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17-01 20:48
Naalroc schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:45:
[...]
dat doe ik niet anders
[...]
JA, dat helpt bij mij
[...]
HOE?
Dan ga ik ook een lijmstift proberen.

Heb nu minder wrapping door het volgende. Hogere bed temperatuur eerste laag, ventilator eerste 8 lagen uit, brim printen en het print patroon archimedean chords. Met dit patroon maak je geen rechte lijnen in je object zodat het veel minder krimpt en naar elkaar toe trekt. Een rechte lijn krimpt makkelijker naar elkaar toe dan een gebogen lijn. Er zullen vast mensen zijn die het nog beter weten, dit werkt voor mij nu wel.

• 107mb
_ferry_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:26:
[...]

Uhm, volgens mij is het idee dat je je idee/model in [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints plaatst (wel handig de STL te delen, dan hoeven mensen daar niet om te vragen), en dat als er vragen zijn oid mensen dat hier kunnen doen ;)
dat wist ik niet. Ik ga even kijken hoe ik dat het beste kan delen. Heb nu nog een tijdje onedrive, maar die is over een paar maanden niet meer, aangezien ik me ga distantieren van (US) big tech. Zal wel niet helemaal lukken, maar elke stap is een goede stap. Waar zou ik het beste de STL files kunnen droppen?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

107mb schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:03:
[...]

dat wist ik niet. Ik ga even kijken hoe ik dat het beste kan delen. Heb nu nog een tijdje onedrive, maar die is over een paar maanden niet meer, aangezien ik me ga distantieren van (US) big tech. Zal wel niet helemaal lukken, maar elke stap is een goede stap. Waar zou ik het beste de STL files kunnen droppen?
Makerworld, printables, thingiverse en cults3d zijn volgens mij de 4 meest bekende :)

• 107mb
_ferry_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:11:
[...]

Makerworld, printables, thingiverse en cults3d zijn volgens mij de 4 meest bekende :)
8)7 natuurlijk!!! dat ik daar niet aan gedacht heb. hahaha. ik zat aan cloudopslag ergens te denken.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

_ferry_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:26:
[...]

Met alle respect, maar dat is echt krom. Als je het onderwerp van discussie en de discussie niet bundelt is het gewoon niet te volgen. Maar goed, ik ben ook nooit voor die hele strikte manier van behandelen van printjes in [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints geweest, precies om deze reden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• 107mb
ik zit helemaal in het verkeerde topic te posten. ik plaats het daar nogmaals, inclusief de link naar makerworld. Ben het overigens wel met @ocf81 eens. Ik vind dit ook blijkbaar verwarrend.

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-01 16:09
Ik teken nog met Sketchup17 omdat die nog local install voor nop is. Met wat plugins die het
CTRL+ en het aantal segments waar je cirkel uit bestaat wordt groter.
Ik ga meestal naar 64 segments.
Als je cirkel te klein is zegt SKU vaak dat het aantal segmenten te groot is (gebeurt onder R10mm, dacht ik)
Dan 10 x zo groot tekenen en daarna verkleinen.

Eerlijk gezegd nog geen alternatief tekenprogramma gevonden voor Sketchup die aan mijn onkunde voldoet.

• Henkhuppelschot
  • Laatst online: 17-01 21:14
Waarmee maken jullie eigen ontwerpen, welke programma's en/of site gebruiken jullie hiervoor?

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 14:23

Freelance

(..)

Henkhuppelschot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:24:
Waarmee maken jullie eigen ontwerpen, welke programma's en/of site gebruiken jullie hiervoor?
voor het overzicht is daar weer (..) een ander topic voor.... [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

• streamnl
  • Niet online
@_ferry_ Misschien is het een idee om bij elke topic iets in de warning te zetten.

Zoiets als:
[3D Printen] Alles over 3D Tekenpakketten/CAD;
Dit topic is voor vragen over de software waar men mee tekent (CAD)

[3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints;
Dit topic is voor het tonen van (voltooide) projecten.

[3D Printen] Discussieer over de 3d prints;
dit topic is voor vragen over de ontworpen projecten (prints), printkwaliteit, instellingen en techniek.

Anders blijven jullie maar berichten weggooien (en wij zoeken waar we wel en iets niet "mogen" zetten)

Meer dan ik dacht...

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat dit topic wel dicht mag. Het is echt te idioot voor woorden dat je geen inhoudelijke vervolgvragen kan stellen als er een printje wordt getoond in [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-01 09:47
ocf81 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:09:
Ik denk dat dit topic wel dicht mag. Het is echt te idioot voor woorden dat je geen inhoudelijke vervolgvragen kan stellen als er een printje wordt getoond in [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints
Helemaal mee eens. Zeker als het om printjes gaat die betrekking hebben op voedsel(bereiding) wordt er van alles aan "nuttige" zaken gepost. Maar als er terechte waarschuwingen of opmerkingen gemaakt worden over het gebruik van 3D prints (materiaal/schoonmaak/etc), worden deze gelijk verwijderd. Naar mijn idee is dit totaal onverantwoord. Hoe "nuttig" is iets als het schadelijk voor de gezondheid is?

• streamnl
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:09:
Ik ben hiermee begonnen, omdat ik regelmatig een melding kreeg, dat mijn berichten in het andere topic verwijderd waren. Daar had ik geen zin meer in.

Meer dan ik dacht...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kanthana schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Helemaal mee eens. Zeker als het om printjes gaat die betrekking hebben op voedsel(bereiding) wordt er van alles aan "nuttige" zaken gepost. Maar als er terechte waarschuwingen of opmerkingen gemaakt worden over het gebruik van 3D prints (materiaal/schoonmaak/etc), worden deze gelijk verwijderd. Naar mijn idee is dit totaal onverantwoord. Hoe "nuttig" is iets als het schadelijk voor de gezondheid is?
Dat werd op een gegeven moment een discussie van pakweg 10-20 reacties. Hoewel goedbedoeld, gaat dat het doel van het topic voorbij.

In de oude situatie kreeg ik meerdere topicreports per week van mensen die (mijns inziens terecht) klagen over de offtopic discussies of bijvoorbeeld ontwerpen van derden die werden getoond.

Dan handhaaf ik er vervolgens op, en breiden we uit met een apart topic om wél dat soort zaken te bespreken. En dan is het ook weer niet goed. En waarom? omdat mensen de Topicwarning of topicstart _niet_ lezen, of er geen rekening mee willen houden.
Overigens zijn er meer verzamel/opsomtopics, eigenlijk allemaal met strakke handhaving, ook daar dikwijls met de waarschuwing: offtopic = reactie weg.

En nee, ik ga niet onder elk topic een Topicwarning schrijven om toe te lichten waar het topic voor is. Ten eerste is dat niet de norm op het forum, daar hebben we de topicstart voor. En ten tweede ga ik van het positieve uit; dat mensen beschikken over een dosis gezond verstand.

Voor mij (en vele andere) is het iig prima zo, er is plek om te showen, en plek om te discussiëren. En als het onnodig offtopic gaat klik ik die reacties aan en gaan ze richting trashcan.
Mijn vrije tijd is ook echt niet oneindig. Op deze manier is het voor mij handelbaar, en is het show topic overzichtelijk. Ik kan echt niet telkens reacties gaan doorlezen, afsplitsen, verplaatsen, reacties pinnen etc.

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 23:38
Ik vind dit een zeer nuttig topic alleen heb ik de indruk dat het er wat verloren bij ligt.

Hoe krijg ik mijn print gladder?, bij afgeronden hoeken zie ik vaak printlijnen, support laat vaak ruwe stukken achter, asa lost vaak op het printbed, en zo kan ik nog even door gaan.

Als ik iets download en print is dat meestal wel in orde maar als je zelf gaat ontwerpen is het vaak meermaals printen voordat de het resultaat is zoals je wil. Soms zijn de oplossingen simpel maar kom je er zelf effe niet op, draai het model 90°, gebruik een brim, gebruik lijm, pas de snelheid aan, enzo...

Als je een print wil delen ga je die toch pas delen als het resultaat goed is en is het toch handig dat je nuttige prints en printkwaliteit verbeteren appart houd. Zeker als je wil terug lezen of iets zoeke

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:32
Pedro_Newbie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:26:
Weer een heel klein printje. Na uiteindelijk aangesloten te zijn op glasvezel is het oude PTT/KPN IS/RA punt in de woonkamer overbodig geworden en is nogal ontsierend op de muur aanwezig. Om het enigszins toonbaar te maken heb ik maar een vervangend afdekplaatje getekend in Fusion.
Op makerworld: https://makerworld.com/nl...-point-double-cover-plate
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn dank is groot, deze stond nog op mijn 'to do' lijstje. _/-\o_
Ga aan de onderzijde wel iets maken zodat er twee CAT-kabels uit kunnen komen....Die zijn namelijk door de buis getrokken waar eerst de telecom kabel door liep.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:42

bakvis

Tweakers.Nerd

MrSparkels schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Mijn dank is groot, deze stond nog op mijn 'to do' lijstje. _/-\o_
Ga aan de onderzijde wel iets maken zodat er twee CAT-kabels uit kunnen komen....Die zijn namelijk door de buis getrokken waar eerst de telecom kabel door liep.
Maak het dan meteen zo dat je daar keystones in kunt klikken die je op de kabel maakt, can heb je gewoon een netwerkpoortje beschikbaar als dat past :-)...

Mijn Specs

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:32
bakvis schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Maak het dan meteen zo dat je daar keystones in kunt klikken die je op de kabel maakt, can heb je gewoon een netwerkpoortje beschikbaar als dat past :-)...
De CAT kabels lopen er nu al 10 jaar doorheen, om daar weer gelijk een kniptang in te zetten is ook weer wat.
Daarnaast zit het niet direct in het zicht dus een mooi tuitje in twee delen en wat super-glue moet de truc doen :P
Het is nu een plaat waarvan het onderste gat niet afgedekt is....maar ik geeft toe, jou oplossing is wel een stuk netter

[ Voor 5% gewijzigd door MrSparkels op 15-01-2026 13:25 . Reden: Verduidelijken ]

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:32
Ook mijn 2cents.

Nu met het winterse weer is buiten racefietsen niet heel aangenaam. Daarom maar de fiets op een smart trainer gezet.
Op dit moment geen scherm mogelijkheid in de kamer waar de fiets nu staat, maar wil graag gebruik maken van Zwift.

Er zijn mooie tafeltjes om een laptop o.i.d. op te zetten. Maar je hebt een 3D printer of niet ...

Dus ik was op Makerworld aan het zoeken geslagen en vond daar een mooie oplossing. Enige nadeel was dat de Garmin mount los geprint moest worden en met lijm - danwel schroeven 8)7 - vastgezet moest worden. Natuurlijk niet recht te krijgen.

Dus CuBras is aan het Fusionen geslagen en heeft beide modellen samen weten te brengen + een wat groter volume ervan gemaakt.
Niet geheel mijn eigen creatie, maar wel een flinke verbetering van wat het was:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqNVMqJzEJLgL08RtyZxRz9CXgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFohyDIG0104NHQvKyBb8NDB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-u0vbPrR7QMuaaEu4h7D28yeZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9gjKU1BnRJkaAThMlKeqp6o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is_zbx2-1PBchNfGI8qDrgsiQJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k58xwUWvlYEZvO1hqr5feA8n.jpg?f=fotoalbum_large

Model is hier te vinden: https://makerworld.com/en...n-mount#profileId-2360588

Excuus. Verkeerde topic. Verplaatst naar: [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints

[ Voor 7% gewijzigd door CuBras op 16-01-2026 09:59 ]

• Henkhuppelschot
  • Laatst online: 17-01 21:14
Ik ben deze (niet van mijzelf) regenmeter aan het printen en ben dat met doorzichtig PLA aan het printen.
Nu is de regenmeter (verre van) transparant.

Is er een manier om goed transparant te printen?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PETG (en PC) is sowieso meer transparant, en indien mogelijk minder perimeters (0.6 nozzle?). Daarnaast kun je bepaalde filamenten nog gladder maken met aceton of een gasbrandertje.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 17-01-2026 21:40 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:33

alienfruit

the alien you never expected

Heeft iemand hier ervaring met het printen van Lego-achtige blokjes?
Pagina: 1