Kanthana schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:30:
[...]
Helemaal mee eens. Zeker als het om printjes gaat die betrekking hebben op voedsel(bereiding) wordt er van alles aan "nuttige" zaken gepost. Maar als er terechte waarschuwingen of opmerkingen gemaakt worden over het gebruik van 3D prints (materiaal/schoonmaak/etc), worden deze gelijk verwijderd. Naar mijn idee is dit totaal onverantwoord. Hoe "nuttig" is iets als het schadelijk voor de gezondheid is?
Dat werd op een gegeven moment een discussie van pakweg 10-20 reacties. Hoewel goedbedoeld, gaat dat het doel van het topic voorbij.
In de oude situatie kreeg ik meerdere topicreports per week van mensen die (mijns inziens terecht) klagen over de offtopic discussies of bijvoorbeeld ontwerpen van derden die werden getoond.
Dan handhaaf ik er vervolgens op, en breiden we uit met een apart topic om wél dat soort zaken te bespreken. En dan is het ook weer niet goed. En waarom? omdat mensen de Topicwarning of topicstart _niet_ lezen, of er geen rekening mee willen houden.
Overigens zijn er meer verzamel/opsomtopics, eigenlijk allemaal met strakke handhaving, ook daar dikwijls met de waarschuwing: offtopic = reactie weg.
En nee, ik ga niet onder elk topic een Topicwarning schrijven om toe te lichten waar het topic voor is. Ten eerste is dat niet de norm op het forum, daar hebben we de topicstart voor. En ten tweede ga ik van het positieve uit; dat mensen beschikken over een dosis gezond verstand.
Voor mij (en vele andere) is het iig prima zo, er is plek om te showen, en plek om te discussiëren. En als het onnodig offtopic gaat klik ik die reacties aan en gaan ze richting trashcan.
Mijn vrije tijd is ook echt niet oneindig. Op deze manier is het voor mij handelbaar, en is het show topic overzichtelijk. Ik kan echt niet telkens reacties gaan doorlezen, afsplitsen, verplaatsen, reacties pinnen etc.