[3D Printen] Discussieer hier over de 3d prints

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:47
Het Insta filmpje suggereert dat het Russisch is.
Misschien alleen gemaakt in China ?

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:45
tja zo is Bambu toch ook exact begonnen, kickstarter, hopen op wat tractie, slicer van een ander omtoveren tot die van je zelf en zorgen dat de community zo groot wordt dat ze data gaan delen over printinstellingen.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vraagje over infill percentage:
Ik wil een dingetje laten 3D printen. Minimale wanddikte is 1,5 á 2mm. Moet ik me dan druk maken over infill percentage? Of wordt dat sowieso massief geprint?
Niet alle 3D print bedrijven hebben een optie om infill te kiezen bij een opdracht.
Ding moet zoveel mogelijk lichtdicht zijn, dus met 100% infill zou het goed moeten komen.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
WeeDzi schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:41:
[...]

tja zo is Bambu toch ook exact begonnen, kickstarter, hopen op wat tractie, slicer van een ander omtoveren tot die van je zelf en zorgen dat de community zo groot wordt dat ze data gaan delen over printinstellingen.
Met de nadruk op "exact" hier: dit is toch gewoon een P1S? :+

Ik weet niet of er iets van IP op een Bambu Lab zit, aangezien die zelf eigenlijk ook maar gewoon voortborduren op werk van andere, maar hoe gelijk moet iets zijn voordat het gewoon dezelfde naam moet dragen? :P

• dehardstyler
  • Nu online
Paling1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:46:
Vraagje over infill percentage:
Ik wil een dingetje laten 3D printen. Minimale wanddikte is 1,5 á 2mm. Moet ik me dan druk maken over infill percentage? Of wordt dat sowieso massief geprint?
Niet alle 3D print bedrijven hebben een optie om infill te kiezen bij een opdracht.
Ding moet zoveel mogelijk lichtdicht zijn, dus met 100% infill zou het goed moeten komen.
Ligt eraan wat je nozzle voor diameter heeft. Als dit de standaard 0.4mm is, krijg je bij 5 wall parameters, dus al een lijn van 2.0mm dik en is het dus automatisch massief. Ga je voor 3 walls, dan is het dus maar 1.2mm en krijg je ook nog 0.8mm infill. Voor dit soort zaken trek ik mijn walls dan meestal ook gelijk. Dus normaal print ik eigenlijk altijd al in 4 walls, dus 1.6mm. Mocht ik dan een keer 2mm nodig hebben, ga ik gewoon voor 5 walls en is het gewoon massief.
edit:
Dat zei ik trouwens iets te snel: je wall telt natuurlijk wel dubbel. Dus bij 2 walls, zit je al op 1.6mm. Je wall telt immers 2 keer. Dus 1 wall is 2x 0.4mm

[ Voor 8% gewijzigd door dehardstyler op 27-07-2026 12:57 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

dehardstyler schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Ligt eraan wat je nozzle voor diameter heeft. Als dit de standaard 0.4mm is, krijg je bij 5 wall parameters, dus al een lijn van 2.0mm dik en is het dus automatisch massief. Ga je voor 3 walls, dan is het dus maar 1.2mm en krijg je ook nog 0.8mm infill. Voor dit soort zaken trek ik mijn walls dan meestal ook gelijk. Dus normaal print ik eigenlijk altijd al in 4 walls, dus 1.6mm. Mocht ik dan een keer 2 nodig hebben, ga ik gewoon voor 5 walls en is het gewoon massief.
Thanks! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt... :) Die wall instellingen was ik bij sommige aanbieders al wel tegengekomen.
Het moet vrij precies worden, dus ik zat te denken aan een 0,2 nozzle, maar zal het ontwerp aanpassen op de gekozen nozzle!

• dehardstyler
  • Nu online
Paling1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Thanks! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt... :) Die wall instellingen was ik bij sommige aanbieders al wel tegengekomen.
Het moet vrij precies worden, dus ik zat te denken aan een 0,2 nozzle, maar zal het ontwerp aanpassen op de gekozen nozzle!
Ik was toch iets te snel en had al een edit gedaan, maar die kruiste elkaar net. De walls tellen dus wel dubbel, dus 1 wall is al 0.8mm, 2 = 1.6mm, 3 = 2.4mm. Maar dat is dus het principe. :)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@dehardstyler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhOX2RjLi44t60qQY4hPN8oYXYs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cGdabIr5xT8TG9PevIGAHIWZ.png?f=user_large
Dit is in de basis wat het moet worden (komen nog wat extra's op en aan). Een dop.
Maar die walls snap ik denk ik voor de rand van deze dop, maar geldt dat ook voor het platte vlak?
Dat wordt ook ±1,5mm dik, zou daar dan wel een infill komen?

• dehardstyler
  • Nu online
Paling1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:10:
@dehardstyler
[Afbeelding]
Dit is in de basis wat het moet worden (komen nog wat extra's op en aan). Een dop.
Maar die walls snap ik denk ik voor de rand van deze dop, maar geldt dat ook voor het platte vlak?
Dat wordt ook ±1,5mm dik, zou daar dan wel een infill komen?
Het principe is hetzelfde voor dat platte vlak, alleen in dat geval gaat het dus niet meer om je walls, maar om je top en bottom surfaces. Hier even een screenshot van mijn slicer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS9635ATzvjR3HP8IsIhDQpP9Gg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jv1IdcpA7ZHMISIEOUjQKdM4.png?f=user_large

In dit geval gaat het dan dus om hoeveel top en bottom layers je gebruikt, in dit voorbeeld dus 5 top layers en 3 bottom layers. Bij de walls ging het dan om het effect op de horizontale as. In het geval van top en bottom layers gaat het om de verticale as. Dus in plaats van nozzle size, gaat het nu voor de top en bottom om de "layer height".

Laten we weer uitgaan van de standaard, dan is dit dus 0.2mm per layer. Als je dus 5 top layers doet, krijg je een massieve top layer van 1mm dik, namelijk 5x0.2mm. En de bottom is in dit geval dus 0.6mm dik. Zodoende kun je dus een beetje spelen met hoe massief je print gaat worden.

Je kunt hier eventueel in je slicer nog meer mee spelen, want je kunt ook je infill "tekenen", dus bepaalde plekken 100% infill en andere juist 15% bijvoorbeeld. Maar dat is een les voor een andere keer. ;) Eventueel kan ik je dit nog wel even DM'en, moet je alleen even laten weten welke slicer je graag gebruikt! :)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@dehardstyler
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ben weer een hoop wijzer!
Ik ga de boel zelf niet printen, dus slicen zal ik niet zelf doen.
Op zoek naar een aanbieder die zoveel mogelijk instellingen toelaat.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhUMzWqWkal9Ctp6Fq1KhUErC1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU3LKk2s0u3h7bw7VLQLFqB3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-epgmIjZF3UcBb4BFHv6_ZzXrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6c5n2UnX3IOj0LZHWhRiYYtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc44_zazGrlxGP2yx2oyUvFDr3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCrhwJuBw0TsNPzyet45E2bl.jpg?f=fotoalbum_large

Even een indrecte vraag over 3D prints.
Heb een putje ontworpen in fusion360. Vervolgens een mal voor gemaakt (PLA ) en later gegoten in cement. Ging allemaal goed echter zoals je ziet op de foto's een barst. Bij het uithalen brak die in tweeën. Mijn vraag is wie heeft ervaring ermee en weet welk cement cq beton geschikt is? Heb zelf de mal voorzien van 5mm wanden. Is het verstandig om er b.v. 2 mm van te maken? Dit i.v.m. het uithalen?
Andere tips welkom

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:47

Rouwette

Rouwette.com

absrnd schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Het Insta filmpje suggereert dat het Russisch is.
Misschien alleen gemaakt in China ?
Ze stonden op de ccfk 2026 china exhibition in Kazachstan begin juli.

https://www.rouwette.com/

• Jan-man
  • Laatst online: 16:36
vincent_1971 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even een indrecte vraag over 3D prints.
Heb een putje ontworpen in fusion360. Vervolgens een mal voor gemaakt (PLA ) en later gegoten in cement. Ging allemaal goed echter zoals je ziet op de foto's een barst. Bij het uithalen brak die in tweeën. Mijn vraag is wie heeft ervaring ermee en weet welk cement cq beton geschikt is? Heb zelf de mal voorzien van 5mm wanden. Is het verstandig om er b.v. 2 mm van te maken? Dit i.v.m. het uithalen?
Andere tips welkom
Heb je 'gewoon' cement gebruikt ? Dan snap ik wel dat ie kapot is. Je moet er of stukjes ijzer indoen als wapening (bijv. Paar lange schroeven) of vezel versterkte cement gebruiken.

2MM lijkt me voor zon mal meer dan genoeg.

• WeeDzi
  • Laatst online: 15:45
dehardstyler schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Met de nadruk op "exact" hier: dit is toch gewoon een P1S? :+

Ik weet niet of er iets van IP op een Bambu Lab zit, aangezien die zelf eigenlijk ook maar gewoon voortborduren op werk van andere, maar hoe gelijk moet iets zijn voordat het gewoon dezelfde naam moet dragen? :P
hier zit dan tenminste nog een toolchanger op, die volgens mij weer enorm lijkt op die van Indx. Maar inderdaad ze lijken enorm op elkaar, ik doelde meer op dat Bambu ook zo begon met een kickstarter :) enorm onder de kostprijs aanbieden en dan maar kijken waar het schip strand.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55
Jan-man schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Heb je 'gewoon' cement gebruikt ? Dan snap ik wel dat ie kapot is. Je moet er of stukjes ijzer indoen als wapening (bijv. Paar lange schroeven) of vezel versterkte cement gebruiken.

2MM lijkt me voor zon mal meer dan genoeg.
We gaan er mee aan de slag..bedankt
Pagina: 1 2 3 Laatste