[3D Printen] Discussieer hier over de 3d prints

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
Het Insta filmpje suggereert dat het Russisch is.
Misschien alleen gemaakt in China ?

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-08 16:09
tja zo is Bambu toch ook exact begonnen, kickstarter, hopen op wat tractie, slicer van een ander omtoveren tot die van je zelf en zorgen dat de community zo groot wordt dat ze data gaan delen over printinstellingen.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vraagje over infill percentage:
Ik wil een dingetje laten 3D printen. Minimale wanddikte is 1,5 á 2mm. Moet ik me dan druk maken over infill percentage? Of wordt dat sowieso massief geprint?
Niet alle 3D print bedrijven hebben een optie om infill te kiezen bij een opdracht.
Ding moet zoveel mogelijk lichtdicht zijn, dus met 100% infill zou het goed moeten komen.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-08 21:06
WeeDzi schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:41:
[...]

tja zo is Bambu toch ook exact begonnen, kickstarter, hopen op wat tractie, slicer van een ander omtoveren tot die van je zelf en zorgen dat de community zo groot wordt dat ze data gaan delen over printinstellingen.
Met de nadruk op "exact" hier: dit is toch gewoon een P1S? :+

Ik weet niet of er iets van IP op een Bambu Lab zit, aangezien die zelf eigenlijk ook maar gewoon voortborduren op werk van andere, maar hoe gelijk moet iets zijn voordat het gewoon dezelfde naam moet dragen? :P

• dehardstyler
Paling1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:46:
Vraagje over infill percentage:
Ik wil een dingetje laten 3D printen. Minimale wanddikte is 1,5 á 2mm. Moet ik me dan druk maken over infill percentage? Of wordt dat sowieso massief geprint?
Niet alle 3D print bedrijven hebben een optie om infill te kiezen bij een opdracht.
Ding moet zoveel mogelijk lichtdicht zijn, dus met 100% infill zou het goed moeten komen.
Ligt eraan wat je nozzle voor diameter heeft. Als dit de standaard 0.4mm is, krijg je bij 5 wall parameters, dus al een lijn van 2.0mm dik en is het dus automatisch massief. Ga je voor 3 walls, dan is het dus maar 1.2mm en krijg je ook nog 0.8mm infill. Voor dit soort zaken trek ik mijn walls dan meestal ook gelijk. Dus normaal print ik eigenlijk altijd al in 4 walls, dus 1.6mm. Mocht ik dan een keer 2mm nodig hebben, ga ik gewoon voor 5 walls en is het gewoon massief.
edit:
Dat zei ik trouwens iets te snel: je wall telt natuurlijk wel dubbel. Dus bij 2 walls, zit je al op 1.6mm. Je wall telt immers 2 keer. Dus 1 wall is 2x 0.4mm

[ Voor 8% gewijzigd door dehardstyler op 27-07-2026 12:57 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

dehardstyler schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Ligt eraan wat je nozzle voor diameter heeft. Als dit de standaard 0.4mm is, krijg je bij 5 wall parameters, dus al een lijn van 2.0mm dik en is het dus automatisch massief. Ga je voor 3 walls, dan is het dus maar 1.2mm en krijg je ook nog 0.8mm infill. Voor dit soort zaken trek ik mijn walls dan meestal ook gelijk. Dus normaal print ik eigenlijk altijd al in 4 walls, dus 1.6mm. Mocht ik dan een keer 2 nodig hebben, ga ik gewoon voor 5 walls en is het gewoon massief.
Thanks! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt... :) Die wall instellingen was ik bij sommige aanbieders al wel tegengekomen.
Het moet vrij precies worden, dus ik zat te denken aan een 0,2 nozzle, maar zal het ontwerp aanpassen op de gekozen nozzle!

• dehardstyler
Paling1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Thanks! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt... :) Die wall instellingen was ik bij sommige aanbieders al wel tegengekomen.
Het moet vrij precies worden, dus ik zat te denken aan een 0,2 nozzle, maar zal het ontwerp aanpassen op de gekozen nozzle!
Ik was toch iets te snel en had al een edit gedaan, maar die kruiste elkaar net. De walls tellen dus wel dubbel, dus 1 wall is al 0.8mm, 2 = 1.6mm, 3 = 2.4mm. Maar dat is dus het principe. :)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@dehardstyler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhOX2RjLi44t60qQY4hPN8oYXYs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cGdabIr5xT8TG9PevIGAHIWZ.png?f=user_large
Dit is in de basis wat het moet worden (komen nog wat extra's op en aan). Een dop.
Maar die walls snap ik denk ik voor de rand van deze dop, maar geldt dat ook voor het platte vlak?
Dat wordt ook ±1,5mm dik, zou daar dan wel een infill komen?

• dehardstyler
Paling1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:10:
@dehardstyler
[Afbeelding]
Dit is in de basis wat het moet worden (komen nog wat extra's op en aan). Een dop.
Maar die walls snap ik denk ik voor de rand van deze dop, maar geldt dat ook voor het platte vlak?
Dat wordt ook ±1,5mm dik, zou daar dan wel een infill komen?
Het principe is hetzelfde voor dat platte vlak, alleen in dat geval gaat het dus niet meer om je walls, maar om je top en bottom surfaces. Hier even een screenshot van mijn slicer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS9635ATzvjR3HP8IsIhDQpP9Gg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jv1IdcpA7ZHMISIEOUjQKdM4.png?f=user_large

In dit geval gaat het dan dus om hoeveel top en bottom layers je gebruikt, in dit voorbeeld dus 5 top layers en 3 bottom layers. Bij de walls ging het dan om het effect op de horizontale as. In het geval van top en bottom layers gaat het om de verticale as. Dus in plaats van nozzle size, gaat het nu voor de top en bottom om de "layer height".

Laten we weer uitgaan van de standaard, dan is dit dus 0.2mm per layer. Als je dus 5 top layers doet, krijg je een massieve top layer van 1mm dik, namelijk 5x0.2mm. En de bottom is in dit geval dus 0.6mm dik. Zodoende kun je dus een beetje spelen met hoe massief je print gaat worden.

Je kunt hier eventueel in je slicer nog meer mee spelen, want je kunt ook je infill "tekenen", dus bepaalde plekken 100% infill en andere juist 15% bijvoorbeeld. Maar dat is een les voor een andere keer. ;) Eventueel kan ik je dit nog wel even DM'en, moet je alleen even laten weten welke slicer je graag gebruikt! :)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@dehardstyler
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ben weer een hoop wijzer!
Ik ga de boel zelf niet printen, dus slicen zal ik niet zelf doen.
Op zoek naar een aanbieder die zoveel mogelijk instellingen toelaat.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhUMzWqWkal9Ctp6Fq1KhUErC1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU3LKk2s0u3h7bw7VLQLFqB3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-epgmIjZF3UcBb4BFHv6_ZzXrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6c5n2UnX3IOj0LZHWhRiYYtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc44_zazGrlxGP2yx2oyUvFDr3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCrhwJuBw0TsNPzyet45E2bl.jpg?f=fotoalbum_large

Even een indrecte vraag over 3D prints.
Heb een putje ontworpen in fusion360. Vervolgens een mal voor gemaakt (PLA ) en later gegoten in cement. Ging allemaal goed echter zoals je ziet op de foto's een barst. Bij het uithalen brak die in tweeën. Mijn vraag is wie heeft ervaring ermee en weet welk cement cq beton geschikt is? Heb zelf de mal voorzien van 5mm wanden. Is het verstandig om er b.v. 2 mm van te maken? Dit i.v.m. het uithalen?
Andere tips welkom

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 03:51

Rouwette

Rouwette.com

absrnd schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Het Insta filmpje suggereert dat het Russisch is.
Misschien alleen gemaakt in China ?
Ze stonden op de ccfk 2026 china exhibition in Kazachstan begin juli.

https://www.rouwette.com/

• Jan-man
  • Laatst online: 22:01
vincent_1971 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even een indrecte vraag over 3D prints.
Heb een putje ontworpen in fusion360. Vervolgens een mal voor gemaakt (PLA ) en later gegoten in cement. Ging allemaal goed echter zoals je ziet op de foto's een barst. Bij het uithalen brak die in tweeën. Mijn vraag is wie heeft ervaring ermee en weet welk cement cq beton geschikt is? Heb zelf de mal voorzien van 5mm wanden. Is het verstandig om er b.v. 2 mm van te maken? Dit i.v.m. het uithalen?
Andere tips welkom
Heb je 'gewoon' cement gebruikt ? Dan snap ik wel dat ie kapot is. Je moet er of stukjes ijzer indoen als wapening (bijv. Paar lange schroeven) of vezel versterkte cement gebruiken.

2MM lijkt me voor zon mal meer dan genoeg.

• WeeDzi
dehardstyler schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Met de nadruk op "exact" hier: dit is toch gewoon een P1S? :+

Ik weet niet of er iets van IP op een Bambu Lab zit, aangezien die zelf eigenlijk ook maar gewoon voortborduren op werk van andere, maar hoe gelijk moet iets zijn voordat het gewoon dezelfde naam moet dragen? :P
hier zit dan tenminste nog een toolchanger op, die volgens mij weer enorm lijkt op die van Indx. Maar inderdaad ze lijken enorm op elkaar, ik doelde meer op dat Bambu ook zo begon met een kickstarter :) enorm onder de kostprijs aanbieden en dan maar kijken waar het schip strand.

• vincent_1971
Jan-man schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Heb je 'gewoon' cement gebruikt ? Dan snap ik wel dat ie kapot is. Je moet er of stukjes ijzer indoen als wapening (bijv. Paar lange schroeven) of vezel versterkte cement gebruiken.

2MM lijkt me voor zon mal meer dan genoeg.
We gaan er mee aan de slag..bedankt

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:42
vincent_1971 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:42:
[...]

We gaan er mee aan de slag..bedankt
Idd vezels, stukje 1cm gaas of wat licht verroeste niet te dikke spijkers erin ( desnoods nachtje in water). Geen rvs of gegalvaniseerde spijkers.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 27-07-2026 18:02 ]

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-08 07:34
Paling1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:40:
@dehardstyler
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ben weer een hoop wijzer!
Ik ga de boel zelf niet printen, dus slicen zal ik niet zelf doen.
Op zoek naar een aanbieder die zoveel mogelijk instellingen toelaat.
Check eens JLC3DP. Voor FDM kun je meestal aangeven wat voor extra parameters je wilt. Echter, zo'n dop is ook zeer geschikt om met SLS of SLA te printen. Meestal zijn deze prints massief dus dan heb je je niet druk te maken over infill. Beide zijn heel voordelige opties voor kleine prints. Gooi je bestand in hun syteem en er komt vanzelf een prijs uitrollen.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@PjotrStroganov
Ik ken ze. Daar heb ik al eens iets laten printen. Binnen een week vanuit China naar NL. Erg netjes.
Ik wilde het nu eens dichter bij huis proberen

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:34

mphilipp

Romanes eunt domus

WeeDzi schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:41:
Bambu heeft tenminste nog wat geleverd. Daar tegenover staan 100-den KS projecten die nooit iets hebben opgeleverd, of een product dat niet/nauwelijks werkt en waar geen ondersteuning voor is. Dan heb je aan die Sovol nog het meest, want dat is helemaal open source (Klipper), dus kun je nog wat via de community.
Ik was ook skeptisch over Bambu, en heb dan ook niet meegedaan aan de KS. Er zijn gewoon teveel van die 'too good to be true' campagnes op die crowdfunding sites waar gewoon nooit iets goed uitkomt. Dus ik ga daar geen dingen van boven de €100 sponsoren.
En die Chinese toolchanger: is dat geen INDX rip-off? Wordt ie straks niet van de markt gehaald? Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en speculeren met zijn geld, moet het vooral doen. Maar kijken wat ze daadwerkelijk leveren is verstandiger.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• maniace
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-07 07:45
absrnd schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:36:
[...]

Kickstarter = hoog risico of je de printer krijgt, en helemaal of je überhaupt het binnen de gestelde datum.
Russisch = met het huidige klimaat is het een groot risico, en support is misschien helemaal nul void.
Goedkoop = je krijgt waar je voor betaald.
Dit dus.

Ik verwacht geen wereld wonder ervan. Heb me wel ingeschreven voor de Q3 kickstarter launch eens kijken wat het wordt. Was nog niet super blown away door sommige print filmpjes je ziet dat men nog duidelijk aan het zoeken is naar hoe de settings moeten worden.

Russisch maakt niet, Chinees maakt niet uit. Allemaal redenen om dingen niet te supporten dat is aan jezelf natuurlijk. Blijf voor Europa zelf niet zo veel over...

• maniace
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-07 07:45
mphilipp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Bambu heeft tenminste nog wat geleverd. Daar tegenover staan 100-den KS projecten die nooit iets hebben opgeleverd, of een product dat niet/nauwelijks werkt en waar geen ondersteuning voor is. Dan heb je aan die Sovol nog het meest, want dat is helemaal open source (Klipper), dus kun je nog wat via de community.
Ik was ook skeptisch over Bambu, en heb dan ook niet meegedaan aan de KS. Er zijn gewoon teveel van die 'too good to be true' campagnes op die crowdfunding sites waar gewoon nooit iets goed uitkomt. Dus ik ga daar geen dingen van boven de €100 sponsoren.
En die Chinese toolchanger: is dat geen INDX rip-off? Wordt ie straks niet van de markt gehaald? Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en speculeren met zijn geld, moet het vooral doen. Maar kijken wat ze daadwerkelijk leveren is verstandiger.
Denk dat je wel voorbij gaat aan het feit dat dit geen startup bedrijfje is flying bear was natuurlijk al enige tijd actief in 3D printing world.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

maniace schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:59:
[...]
Denk dat je wel voorbij gaat aan het feit dat dit geen startup bedrijfje is flying bear was natuurlijk al enige tijd actief in 3D printing world.
Nooit van gehoord... :+

Evengoed ben ik benieuwd of er iets bruikbaars uit komt. Ik ben sowieso niet in de markt voor iets anders, dus het heeft op mij geen betrekking. Ik heb meer (op papier) fantastische producten gezien met (ook weer op papier) parchtige specs, goede (merk)componenten, en achteraf zie je één grote stroom aan klachten dat het gewoon niet goed werkt. Dan heb je een hele dure hobbymachine waar je heel veel werk aan hebt. Had je beter een Voron kunnen bouwen. Je merkt dat ik erg skeptisch ben. Ook 'gevestigde' fabrikanten kunnen rotzooi maken. Hoe lang hebben Prusa XL klanten (geen Kickstarter) moeten klooien met hun machine voordat ie een beetje kon wat er beloofd was?
Maar ondanks alle kritiek blijven Bambu Lab printers het gewoon doen. Just saying...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• WeeDzi
mphilipp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:55:
[...]

ja achteraf heeft Bambu natuurlijk wel geleverd, achteraf is altijd mooi wonen. Maar dat was toen ook maar afwachten. Dit printertje met indx namaak zou inderdaad een flop kunnen zijn. Maar als het een beetje tractie krijgt zoals bambu destijds dan kan het ook een succes worden. Het enige nadeel voor deze printer fabrikant is de remmende voorsprong van Bambu die heeft de markt al overspoeld met de goedkope printertjes.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

WeeDzi schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:18:
ja achteraf heeft Bambu natuurlijk wel geleverd, achteraf is altijd mooi wonen. Maar dat was toen ook maar afwachten.
Nouja...daarom ben ik toen ook niet ingestapt. Achteraf maar goed ook, want die eerste generatie had in het begin ook nog wel wat probleempjes. Geen grote showstoppers, maar de hardware van de AMS is bijvoorbeeld een keer herzien, waardoor mensen die later een probleem hadden, incompatible onderdelen kregen opgestuurd. Toen duidelijk werd hoe dat kwam, kregen die mensen de nieuwe hardware om hun AMS om te upgraden. Dus wel goed opgelost. En ze hebben idd geleverd. Er zijn echter talloze projecten, groot en klein, waar niets uitkomt of iets dat niet goed bruikbaar is.
Bambu had uiteindelijk wel een duidelijke lange termijn visie, mocht het concept aanslaan. En dat heeft het gelukkig. Ze zijn eigenlijk van 0 naar trendsetter gesprongen. Hoe lang dat zo blijft is de vraag, maar ze hebben zeer zeker een grote bijdrage geleverd aan het 3D printen in het algemeen. Maar dan in de zin van het populariseren en vereenvoudigen van het proces door slimme hardware en software. Dat had de gevestigde orde gewoon nagelaten, en die proberen nu bij te blijven.
Maar het kan net zo goed zijn dat er straks een andere fabrikant komt die mooie spullen maakt en de trendsetter wordt. Bambu zal nog wel even blijven bestaan. Niet iedereen wil een toolchanger :+
Dit printertje met indx namaak zou inderdaad een flop kunnen zijn. Maar als het een beetje tractie krijgt zoals bambu destijds dan kan het ook een succes worden. Het enige nadeel voor deze printer fabrikant is de remmende voorsprong van Bambu die heeft de markt al overspoeld met de goedkope printertjes.
Tjsa...Bambu heeft inmiddels ook een reputatie. Mensen willen toch wel graag een klein beetje zekerheid voordat ze een duur apparaat kopen. Ik ben benieuwd. Ik laat mij graag verrassen door nieuwe ontwikkelingen.

Het moet overigens ook allemaal wel goed werken. Dus hardware en software. Bambu Studio gaat heel goed om met verschillende materialen en je AMS. Maar bij Prusa loopt dat nog een beetje achter. Er komt een update die het wat makkelijker maakt. En dat hoop ik voor de XL en INDX klanten, want nu moet je zowel op de printer (met die ruk-interface met één knopje) als in de slicer instellen welke spools je geladen hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 29-07-2026 15:41 ]

• vincent_1971
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPjoq6lkS4Ic_LKr8bbevEcK47k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/233BjnOAtuwWFefwUyTwe8Qw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtJ8pu3cPGdr6bmlogbsQSOOKRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFr4YNLJkQaLbkuOEOuRU061.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxDUT5yyBqXamv3XArdz2a4gnnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGKJ11OwzBOii65CMXZVf0VV.jpg?f=fotoalbum_large

Put ontworpen in fusion360. Uitgeprint in pla m.b.v. cura met de mal optie. Zie ook mijn vorige post hier. Heb nu cement versterkt met glasvezel. Pla verwijdert d.m.v. een verfbrander..past perfect. Alleen moet nog kijken hoe ik die afvoerbuis waterdicht afsluit. Denk met compriband.
Pagina: 1 2 3 Laatste