[3D Printen] Discussieer hier over de 3d prints

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:29
Haarlak?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:31
Glasplaat?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-03 23:55
Skizzik0 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:44:
Laatst had ik wat rollen Sunlu HS mat PETG besteld, dus nu maar eens wat aan het calibreren. Spul print prima zonder stringing tot 270C. Probleem is echter dat ik het dan met geen mogelijkheid van de pei sheet afkrijg.
De tip online is om in de toekomst lijmstift te gebruiken, maar dat zijn veel Amerikanen die het over een paarse lijmstift hebben. Is onze oerhollandse Prittstift (en vergelijkbare stiften) daar ook een goede keuze voor?

Edit: ook de bed temp wat lager gezet.
Zou ook overwegen een powdercoated bed te halen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:49
flyboarder schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:22:
In het fillament topic had iemand er al naar gevraagd, maar dat kan ik hier nog wel een keer herhalen.

Als basis heb ik de profielen van de Siraya Tech gebruikt (in mijn geval voor de X1C). Deze is geprint met het 260 degC profiel. Om stringing te beperken het volgende aangepast in slicer:
  • Seam -> nearest
  • Avoid crossing walls -> aan
Met deze settings print het redelijk clean en heb je weinig nabewerking. Verder hecht het extreem goed aan PEI, dus zorg voor een interface laag (ik heb lijmstift gebruikt). Omdat het materiaal niet heel sterk is, trek je het snel kapot als de bed hechting te goed is (anders dan bv bij TPU 95A, waar je redelijk hard aan kan trekken zonder problemen).

Hoe netjes het print hangt erg af van je model. Voor dit soort inserts zitten de strings/blobs en andere issues voornamelijk in de infill dus zie je er niks van. Wat voor mij het meeste issues oplevert is de "gap filling" van de laatste laag. Hierbij bij gaat hij kris/kras heen en weer over de toplaag. Vanwege de schuimende werking heb je per definitie last van oozing. Maar zolang je aan het printen bent met minimal travel valt het mee. In Bambu studio kan je helaas de "gap filling" niet uitzetten, in Orca schijnt dit wel te kunnen.

Ondertussen ook nog een 2e insert geprint. Hierbij heb ik zelf de contouren gemaakt met behulp van https://shapescan.pt/. Mocht je dit ook willen doen even goed opletten en de "SVG for fusion" gebruiken. Als je de gewone SVG download dan klopt de scaling niet.

[Afbeelding]

Bovenstaande insert heeft nog een groter bed oppervlakte dan de vorige. Deze zat dus, ondanks de dikke lijm laag, redelijk muurvast op de buildplate. De oplossing om hem makkelijk te verwijderen is IPA. Ik heb met een spuitje wat IPA langs 1 rand gespoten. Dan de rand iets los halen en weer een beetje IPA spuiten. Op deze manier kun je redelijk makkelijk een groot object loshalen zonder iets te beschadigen. Volgens mij werkt dit ook voor gewone TPU (maar dat heb ik nog nooit geprobeerd).

Als de rest van bovenstaande case klaar is zal ik daar ook wel een foto van posten in het andere topic.
top en dank je wel.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Skizzik0 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:44:
De tip online is om in de toekomst lijmstift te gebruiken, maar dat zijn veel Amerikanen die het over een paarse lijmstift hebben. Is onze oerhollandse Prittstift (en vergelijkbare stiften) daar ook een goede keuze voor?
Ze gebruiken (denk ik) Elmer's Disappearing Purple Glue Stick.
Ook in Nederland te bestellen o.a. bij Amazon

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:28
Yaksa schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Ze gebruiken (denk ik) Elmer's Disappearing Purple Glue Stick.
Ook in Nederland te bestellen o.a. bij Amazon
Ik zat hier toevallig ook naar te kijken gisteren. Maar als ik het goed zie is deze glue stick van PVA gemaakt? PVA glue sticks zijn op Aliexpress in ieder geval erg goedkoop te krijgen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
KoHa schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:44:
[...]Ik zat hier toevallig ook naar te kijken gisteren. Maar als ik het goed zie is deze glue stick van PVA gemaakt? PVA glue sticks zijn op Aliexpress in ieder geval erg goedkoop te krijgen.
Geen flauw idee of het puur PVA is. Maar wanneer het proven practice is om die paarse te gebruiken dan koop je er toch een aantal? Zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Pater19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-03 19:48
IIk weet niet of ik het hier mag vragen zo niet kunnen jullie mij dan in de goede richting brengen.

Ik heb een Flashforge AD5X printer en ik print met PLA en nu probeer ik een klein poppetje van Picachu te printen met maar deze wordt slecht geprint(meerdere keren geprint staand en plat liggend) en tot nu toe kan ik de oorzaak niet vinden. Zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBlUB72fJgwBSB_LVtNTpICbERE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCLWs5xxOXjm47ITwbGwqa8L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JStTG72Q4dRsh_QRookRJxJGCAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODFuH8aat9Lu5yydPKFTj2NN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK1RHpDDZKOqcRgMU8zD9uL9FM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huYBDl2xbqkImSH5BEQksymD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmQcb-s_2wwPsvBev4vsJqoy-qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2K6fSeBFwsxONIMy6TrnTSAM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pater19 op 13-03-2026 10:33 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Staand printen, tree supports onder z'n reet en staart en flinke infill doen. En je printsnelheid flink verlagen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Pater19
Erasmo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:04:
Staand printen, tree supports onder z'n reet en staart en flinke infill doen. En je printsnelheid flink verlagen.
Bedankt voor het reageren, ik ben nieuw in de wereld van 3d printen dus ben het nog aan het uitzoeken.
Ik zal het vandaag even testen

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pater19 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Bedankt voor het reageren, ik ben nieuw in de wereld van 3d printen dus ben het nog aan het uitzoeken.
Ik zal het vandaag even testen
We hebben het allemaal moeten leren, het duurt een paar honderd meter filament voor je een goed onderbuikgevoel ontwikkeld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Pater19
Ik heb nog een vraag:

Als ik bijvoorbeeld Picachu wil printer wordt er een toren naast gemaakt en deze kan ik ook niet weg halen.
Hoort dit zo ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxofqgCFiGAhHEjBeDIGR6_buuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHVrwZTeFpyRFt8Khfx24QKp.jpg?f=fotoalbum_large

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:49
Pater19 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:57:
Ik heb nog een vraag:

Als ik bijvoorbeeld Picachu wil printer wordt er een toren naast gemaakt en deze kan ik ook niet weg halen.
Hoort dit zo ?

[Afbeelding]
Dat is de purge toren, om de te zorgen dat je hoofd print goed print :)

• Pater19
absrnd schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:02:
[...]

Dat is de purge toren, om de te zorgen dat je hoofd print goed print :)
Ah duidelijk

• Emielioo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:22
Ik ben een speaker aan het bouwen voor kinderen. Nu ben ik helemaal nieuw in 3D printen en heb ik net een P2S binnen. Ben daarmee het enclosure voor de speaker aan het maken, eerst een soort binnen behuizing voor alle componenten. Nu daar een afgesloten ruimte voor de speaker (beter voor geluid) en vraag ik mij af of er een manier is om te zorgen dat mijn supports die ik hier heb staan niet steeds omvallen. Gaat elke keer mis als ik het probeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWTR7e0cwcvRVz4Oa-NrP-R9JZs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/q9R5576sUvBqEnhbUMpZR3tx.gif?f=user_large

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:54
Emielioo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:17:
Ik ben een speaker aan het bouwen voor kinderen. Nu ben ik helemaal nieuw in 3D printen en heb ik net een P2S binnen. Ben daarmee het enclosure voor de speaker aan het maken, eerst een soort binnen behuizing voor alle componenten. Nu daar een afgesloten ruimte voor de speaker (beter voor geluid) en vraag ik mij af of er een manier is om te zorgen dat mijn supports die ik hier heb staan niet steeds omvallen. Gaat elke keer mis als ik het probeer.

[Afbeelding]
Kan je het ontwerp niet aanpassen zodat je het dak los print en het er later aan vastmaakt?

• Emielioo
@Jesse- ja zou kunnen. Maar ben erg bang voor resonantie met de speaker. Dus dacht in 1 geheel is misschien beter. Overigens maakt me nog niet eens zo uit dat de bovenkant van de speaker kast niet netjes is, gaat eigenlijk vooral om dat de opening mooi rond blijft (speaker past er anders niet door).

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:54
Als je het in één geheel wil houden kan je denk ik beter naar snug supports (heet dat zo in Bambustudio?). Ik zou ze wel handmatig intekenen en rondom de walls vrij houden zodat je ze er nog uit krijgt.

Of zonder supports printen, zo groot lijkt de afstand ook niet.

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-03 16:59
@Emielioo Mocht je er toch voor kiezen je ontwerp in meerdere delen uit te printen, kan ik je Youtuber Hexibase aanraden. Hij heeft naar mijn mening goede technieken om alles luchtdicht af te sluiten en resonantie te voorkomen :)

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:40

J2S

@Emielioo Misschien kan je het printen met de voorkant naar beneden. Er is wel ergens een knop "Lay on face" of iets in die trant waarmee je het makkelijk kan heroriënteren. Mogelijk dat het deel links dan meer supports nodig heeft, maar de speakerbox zelf print dan wel stabieler. Je kan ook andere oriëntaties bekijken om te zien wat beter werkt.

Onder de "support" settings van de print kan je ook nog kijken naar de optie "on build plate only". Mogelijk helpt die uitzetten als die nu aan staat.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• Emielioo
Jesse- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:42:
Als je het in één geheel wil houden kan je denk ik beter naar snug supports (heet dat zo in Bambustudio?). Ik zou ze wel handmatig intekenen en rondom de walls vrij houden zodat je ze er nog uit krijgt.

Ik ga de snug supports proberen. Eerst nog even het model aanpassen.

Ik ben nu ook iets aan het printen van Makerworld maar de voorkant ziet er niet goed uit. Heb de print gestopt toen ik dit zag. Al met twee prints gehad. En de achterkant is wel gewoon goed dus dat is gek. Ik print op een p2s, ben nieuw met 3d printen dus benieuwd wat ik fout doe. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ngc1Kvck1VOInNkvtYD_HPUsi8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MVzaa9tAdZoslgoWyZfQ8gdE.png?f=fotoalbum_large

• KoHa
  • Laatst online: 09:28
Emielioo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Ik ga de snug supports proberen. Eerst nog even het model aanpassen.

Ik ben nu ook iets aan het printen van Makerworld maar de voorkant ziet er niet goed uit. Heb de print gestopt toen ik dit zag. Al met twee prints gehad. En de achterkant is wel gewoon goed dus dat is gek. Ik print op een p2s, ben nieuw met 3d printen dus benieuwd wat ik fout doe. [Afbeelding]
Zelf geen P2S hier, maar zou het hiermee te maken kunnen hebben?
goodfella in "Bambu Lab 3D Printers"

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of calibratie issue/losse belts, waardoor er een soort resonantie ontstaat. Een stukje er onder lijkt er ook een soort layershift te zijn, of filament wat niet goed werd aangevoerd wellicht.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 22-03-2026 08:37 ]

• Emielioo
Jesse- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:42:

Geprint met snug supports, was top, alleen voor de ronde opening gedaan uiteindelijk, was voldoende. Thanks.
_ferry_ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:36:
Of calibratie issue/losse belts, waardoor er een soort resonantie ontstaat. Een stukje er onder lijkt er ook een soort layershift te zijn, of filament wat niet goed werd aangevoerd wellicht.
Voor filament zou het denk helemaal rondom zichtbaar moeten zijn lijkt me. Heb opnieuw gekalibreerd, nu nog eens proberen.
Pagina: 1 2 Laatste