© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
In technische vaktermen noemen we dat "vrij in gebruik".ocf81 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:56:
[...]
Ik kan mij hier niet in vinden. Te meer omdat de misleiding die dan wordt mogelijk gemaakt eens moet stoppen. Het is een praktijk die wat mij betreft verboden zou moeten worden. Men mag best eens wat meer bewust worden van de prijs die je betaalt als je jouw data in moet leveren. De profielen die men daar mee opbouwt worden gebruikt om vele malen de waarde van de "gratis" producten die je daar voor terugkrijgt terug te verdienen. Dat men het gratis noemt is vooral het gevolg van een gebrek aan bewustzijn van de kosten die het indirect met zich mee brengt.
Je zal mij nooit horen zeggen dat iets gratis is als je er jouw data voor moet inleveren. Dat weiger ik.
Maar goed, nu dus weer verder met het topic.
Dit is iets wat best in een opmerking erbij gezet kan worden ter verduidelijking natuurlijk, juist daarvoor is dit topic.
Hoe meer informatie, hoe beter. Zorgt ervoor dat ieder voor zichzelf een weloverwogen besluit kan maken welk programma het beste bij diegene past.
[ Voor 8% gewijzigd door wally1987 op 24-10-2024 17:16 ]
Iemand nog aanvullingen of opmerkingen hierop?
Misschien als tip voor studenten: Check wat voor software licenties je als student met korting of gratis via je hogeschool/universiteit toegang kan krijgen.McKaamos schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:45:
Hoofdstukje toegevoegd aan de TS over CAD methodes.
Iemand nog aanvullingen of opmerkingen hierop?
Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Ik had gehoopt dat Ondsel het langer uit zouden houden en zo meer invloed op FreeCAD hadden kunnen hebben. Want de richting die Brad voor ogen had vond ik wel de richting waar het naar toe moet met FreeCAD. Helaas is er een aanzienlijke groep mensen binnen het FreeCAD project die aandacht voor UX en focus op mechanisch ontwerp maar flauwekul vinden. Mijns inziens zorgt die club er al jaren voor dat de ontwikkeling van FreeCAD te veel van de categorie vrijheid blijheid is. Er is ook een aantal kernpersonen die gewoon glashard ontkent dat FreeCAD ook maar in welke zin dan ook als product gezien kan worden of dat het concurrentie heeft, terwijl dit de facto natuurlijk ronduit het geval is.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
© ocf81 1981-infinity
Ik gebruik Freecad al een aantal jaar, maar al n tijdje overgestapt op de FreeCAD-Link branch ivm de bekende Topological Naming problemen.
@ocf81 Is dit in 1.0 nu opgelost?
Edit, ja dus!
Ik kan alleen nog de RC downloaden, de link op de pagina over de 1.0 geeft de 0.21.2The long-standing Topological naming problem has finally been addressed thanks to the joint effort and hard work of several developers. Realthunder's algorithm has been carefully implemented and improved to work in the master version of FreeCAD. The project took over a year, and the initial implementation has been finalized with the following PR enabling the improvements. The TNP is not solved completely and further improvements follow in the next version.
[ Voor 58% gewijzigd door rinkel op 18-11-2024 23:13 ]
© ocf81 1981-infinity
Tot slot erg jammer dat veel online is en ongelofelijke bakken met geld kosten per jaar. Ik zou best €150-250 per jaar willen betalen voor een pakket wat past bij mijn behoefte, naar €1400+ is echt niet te betalen voor een knutselaar.
Tot slot 2: de prachtige open source dingen, geweldig wat ze weten te maken maar heeft weinig met een gebruikersvriendelijk pakket te maken naar mijn bescheiden mening. Het is soms meer programmeren dan tekenen. Ik zou graag open source en offline willen gebruiken maar het moet wel een beetje bruikbare interface hebben en niet zoals Autocad in 1996
Het was weliswaar een erg simpel model (kabeldoorvoer in een specifieke maat), maar het verbaasde me hoe makkelijk en snel ik dat in Fusion360 gemodelleerd kreeg. Daar ga ik nog eens vaker mee aan de slag
Voorheen zat je te kloten in Sketchup om fillets/curves aan te maken, in Fusion werkt dit zoveel makkelijker. Ook het vastleggen van de formaten in je sketch is goed om aan te leren zodat je je ontwerp makkelijk kan wijzigen als achteraf blijft dat iets toch gewijzigd moet worden.
De makers versie en de "gewone" versie kunnen niet elkaars files openen. wat best wel lastig kan zijn. In van je kan niet je werk model wat je in de pauze voor jezelf hebt gemaakt thuis openen..rozijnpak schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:35:
SolidWorks (aan elkaar geschreven) heeft ook een "maker-licentie" tegenwoordig, als ik het goed begrijp $48 per jaar voor het "normale" SolidWorks-pakket óf een lichtere toepassing in je browser à la Onshape. Als ik geen SolidWorks van het werk had zou ik het overwegen, hoewel het Fusion natuurlijk niet verslaat qua kosten.
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5II | RF 15-35mm F2.8 | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS Z | RF 100mm F2.8 Macro | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 16K Mighty
© ocf81 1981-infinity
Dat is onhandig. Ik denk niet dat mijn werkgever problemen heeft met het gebruiken van de gewone versie voor hobbyprojecten.Villean schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:06:
[...]
De makers versie en de "gewone" versie kunnen niet elkaars files openen. wat best wel lastig kan zijn. In van je kan niet je werk model wat je in de pauze voor jezelf hebt gemaakt thuis openen..
Bij de "education" editie kon je de bestanden wel gewoon openen in de reguliere versie meen ik. Maar het was wel gevaarlijk: als je een "education" onderdeel ergens onderin een normale samenstelling zet, wordt die hele samenstelling "education" en dus onbruikbaar binnen het bedrijf.
Hij blijft dan laden en opent de pagina niet.
Dit heb ik op mijn Macbook Pro uit 2014 16gb met Sequoia. (laatste OS)
Op mijn pas aangeschafte windows laptop kan ik de ontwerpen wel openen dus ben bang dat er toch iets van specificaties noodzakelijk zijn om Tinkercad te draaien, maar kan deze niet terugvinden op de site.
Gekke is dat ik Fusion 360 wel gewoon kan draaien.
Damn zie net een banner verschijnen dat dit ook niet meer mogelijk is in de loop van 2025:
" Autodesk Fusion wil require an Apple-supported OS/Hardware configuration after march 2025 update"
Wel jammer dat ze dit tegenwerken, Macbook is nog snel genoeg om alles te bewerken dus zou zonde zijn dat ik deze aan de kant moet leggen.
[ Voor 32% gewijzigd door Crxtreem op 08-01-2025 20:32 ]
© ocf81 1981-infinity
Het kan alles, maar ik vind hem te moeilijk. Als je model een beetje stuk is kun je beter opnieuw beginnen met tekenen.ocf81 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:04:
Is FreeCAD een optie?
SolidWorks heb ik voor het werk gebruikt en nu is het Fusion voor werk en thuis.
Fusion is duidelijk en is gratis tot 10 actieve modellen. Maar je kunt ze prima exporteren naar je lokale schijf en later weer importeren als je eraan wilt werken. Denk dat ik thuis een stuk of 20 modellen heb rondslingeren.
Is niet nodig, je kan ze op 'read only' zetten. Ze blijven gewoon in de cloud staan en je kan ze ieder moment activeren.JKoehorst schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Fusion is duidelijk en is gratis tot 10 actieve modellen. Maar je kunt ze prima exporteren naar je lokale schijf en later weer importeren als je eraan wilt werken. Denk dat ik thuis een stuk of 20 modellen heb rondslingeren.
Het enigste nadeel wat ik ervaar is dat je maar op 1 apparaat actief kan zijn. Als je op een 2e apparaat inlogt krijg je een melding en kan je de sessie op het andere apparaat stop zetten. Als je automatisch opslaan aan hebt staan gaat er niks verloren en kan je direct weer verder.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Dat wist ik niet, bedankt voor de tip!thijsco19 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:53:
[...]
Is niet nodig, je kan ze op 'read only' zetten. Ze blijven gewoon in de cloud staan en je kan ze ieder moment activeren.
...
Dan ga ik het gewoon in een paar mapjes indelen en werkt het ook wel.
Er is ook nog de Freecad-LINK fork, die gebruik ikzelf nog steeds, ondanks dat 1.0 is uitgekomen.JKoehorst schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Het kan alles, maar ik vind hem te moeilijk. Als je model een beetje stuk is kun je beter opnieuw beginnen met tekenen.
LINK is net wat stabieler, dus breek je minder vaak de objecten.
1.0 is soms wat vreemd, ik wou laatst een sketch (vanuit SVG) extruden, dat lukte niet met 1.0, maar wel met LINK
[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 12-01-2025 15:37 ]
Maar goed, als je op een mac ook iets anders kan draaien, en het werkt voor je, dan is dat natuurlijk ook een optie.
© ocf81 1981-infinity
Mechwarrior Online: Flapdrol
Ben nu aan het proberen met Dune3D. Dat gebruikt de solver van solvespace maar een andere UI, beetje spartaans nog maar geen bugs gezien. Heeft wel fillets standaard ingebouwd en er komen regelmatiger nieuwe releases.
Die is nieuw, vandaag nog een update gedraaid en dit niet gehad. Vreemd...haarbal schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:57:
Fusion al een tijdje niet thuis opgestart, maar wat is dit nou weer?
[Afbeelding]
Edit: https://www.autodesk.com/...oving-to-Fusion-Team.html
Lijkt geen impact voor single user te zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Pixelmagic op 09-02-2025 20:54 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik overweeg verder alleen freecad. Aangezien je dan tenminste zeker weet dat je niet (steeds meer) moet gaan betalen om je parametrisch model te houden.
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
Volgens mij klopt dit niet, ik kan pro bestanden gewoon openen, alleen andersom niet.Villean schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:06:
[...]
De makers versie en de "gewone" versie kunnen niet elkaars files openen. wat best wel lastig kan zijn. In van je kan niet je werk model wat je in de pauze voor jezelf hebt gemaakt thuis openen..
Hmm als dat echt zo is dan zou dat voor mij een uitkomst zijn. Kan ik je een file van mij sturen? Ik heb nu solidworks 2022 standaard. En de upgraden is mij te duur.HSlegend schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:43:
[...]
Volgens mij klopt dit niet, ik kan pro bestanden gewoon openen, alleen andersom niet.
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5II | RF 15-35mm F2.8 | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS Z | RF 100mm F2.8 Macro | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 16K Mighty
Gisteren en vandaag lopen kloten met FreeCAD en hoewel het in theorie precies is wat ik zoek, pffft wat een gekloot zeg. Bij alles wat je doet ben je tegen het programma aan het vechten... Een paar keer liep het ook spontaan vast (weg werk).
Zojuist dus nog eens verder gekeken en kwam uit bij OnShape en dat gaat tot nu toe super soepel. Waar ik in freecad 2 dagen mee bezig was, heb ik nu in een half uurtje voor elkaar.
ik zie dat solidworks voor makers in de aanbieding is voor 30eu/jaar, inclusief CAM, denk dat ik er dat eigenlijk wel voor over heb.mcDavid schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:13:
Bedankt voor dit topic! Was al een tijdje op zoek naar een goed 3d programma wat 1. betaalbaar is voor hobby, 2. Werkt op Linux/webbased, en 3. Echt 3d solids maakt. Met SketchUp kan ik echt heel weinig.
Gisteren en vandaag lopen kloten met FreeCAD en hoewel het in theorie precies is wat ik zoek, pffft wat een gekloot zeg. Bij alles wat je doet ben je tegen het programma aan het vechten... Een paar keer liep het ook spontaan vast (weg werk).
Zojuist dus nog eens verder gekeken en kwam uit bij OnShape en dat gaat tot nu toe super soepel. Waar ik in freecad 2 dagen mee bezig was, heb ik nu in een half uurtje voor elkaar.
Dat is inderdaad wel een mooie deal, al is 60 euro per jaar voor de normale prijs ook niet eens heel gek. voor de maker is dat dan nog te doensjaakwortel schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:21:
[...]
ik zie dat solidworks voor makers in de aanbieding is voor 30eu/jaar, inclusief CAM, denk dat ik er dat eigenlijk wel voor over heb.
Uiteindelijk mbv Vmware workstation 17.4 (tegenwoordig gratis) Windows 10 geïnstalleerd, zonder Microsoft account , met alleen Fusion erop en dus weinig last telemetrie-gedoe van Microsoft. Fusion kan de 3D functionaliteit van mijn AMD RX7600 kaart gebruiken. Eerst had ik Virtualbox op dezelfde manier ingericht, maar ik kreeg het niet voor elkaar om 3d-functionaliteit goed te krijgen.
NB: eerst nog even Freecad 1.0 geprobeerd, maar ondanks het volgen van enkele tutorials blijft het een lastig programma.
SelfCad lijkt overigens voor beginners een aardige optie, maar kost geld en is er niet voor Linux.
Siemens Solid Edge is gratis en vond ik ook best te gebruiken, maar toch net wat minder handig dan Fusion
mis ik ergens een optie of heb ik een verkeerde versie geinstalleerd?
Maar ook zijn mijn designs weer weg... dat is nu de 2e keer, en wel erg irritiant... Waar worden die opgeslagen dan eigenlijk? Ik dacht gewoon in je account? Staan ze misschien ook ergens lokaal nog?
Wat als je toch die andere versie nogmaals installeert, krijg je dan je projecten weer? Wellicht kun je ze dan downloaden/exporteren
Ik vind Build123d een stuk prettiger dan OpenSCAD.
Het is een python library in plaats van zijn eigen beperkte taal.
Het is wat krachtiger, je moet in OpenSCAD toch vaker in de herhaling vallen, krijgt daar mee langere code.
Het heeft wat meer mogelijkheden zoals werken met step bestanden, zowel voor import als export.
Verder rendert hij een stuk sneller dan OpenSCAD voor de wat complexere modellen.
Al heeft het wel iets meer een learning curve dan OpenSCAD, openSCAD is een vrij simpel taaltje.
| Pakket | Web | Win | Mac | *nix | Licentie | Nivo | Doel |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Build123d | *✔ | ✔ | ✔ | ✔ | Opensource | ★★★★★ | Parametric Design |
* Niet van het project zelf, maar als je het wil is er wel: https://jojain.github.io/build123d-sandbox/
Heb verder de moeilijkheid op 5 gezet net als OpenSCAD omdat het wat complexer dan OpenSCAD is. Maar eigenlijk ben ik het er niet helemaal mee eens, als je code kan schrijven kan het makkelijker zijn.
Verder omdat je met variabelen werkt is het voor iemand die de programma's niet kent misschien wel makkelijker om een wijziging door te voeren.
Maar OpenSCAD heeft wel de BOSL2 library die wel erg sterk is mbt tandwielen en gerelateerde zaken. En de 'dev' versie van OpenSCAD is een stuk sneller met renderen dan de 'gewone' release versie; die is echt traag.
Maar mijn huidige project in Build123d duurt een minuut om renderen... Ik zou alleen niet weten hoe ik dat in OpenSCAD zou moeten bouwen
Was voor mij al weer een tijdje terug dat ik dat ik OpenSCAD gebruikt heb, toen was er nog niet echt een snellere dev versie.twhb schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:34:
Helemaal mee eens. Build123d werkt veel fijner dan OpenSCAD. Ik vind de 'algebra' variant erg fijn. Vooral fillets en chamfers gaan veel makkelijker. En het positioneren vind ik ook wat handiger.
Maar OpenSCAD heeft wel de BOSL2 library die wel erg sterk is mbt tandwielen en gerelateerde zaken. En de 'dev' versie van OpenSCAD is een stuk sneller met renderen dan de 'gewone' release versie; die is echt traag.
Maar mijn huidige project in Build123d duurt een minuut om renderen... Ik zou alleen niet weten hoe ik dat in OpenSCAD zou moeten bouwen
Je hebt natuurlijk wel altijd bd_warehouse, gebruik het vooral voor schroefdraden, maar daar zitten ook tandwielen tussen.
© ocf81 1981-infinity
Die is er wel, alleen gebruiken de meeste andere oplossingen: https://github.com/jdegenstein/jmwright-CQ-Editorocf81 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:05:
Build123d blijkt een bibliotheek. Is er ook een pakket dat alles in één applicatie giet dat je makkelijk als zodanig kan installeren?
Als library is hij ook niet heel lastig.
Ik gebruik zelf ocp_vscode als gui in de browser.
Binnen je python omgeving heb je dan via pip build123d en ocp_vcscode geïnstalleerd.
En dan draai je python -m ocp_vscode (is ook een vscode plugin) open je de pagina in je browser op localhost:3939/viewer
en draai je je script dan in die python omgeving met python scriptnaam.py
In je model heb je dan het volgende staan:
Bovenin:
from build123d import *
from ocp_vscode import *
en om het model te renderen:
view_object(jemodel)
Een aantal jaren geleden overgestapt op de "opvolger", Atom3D.
Wel een betaald pakket, maar nog goed te betalen voor een hobby gebruiker. Kan de meeste bewerkingen doen, soms moet je een beetje zoeken naar de juiste oplossing als een bewerking niet standaard mogelijk is. Maar moet zeggen dat er sinds de laatste updates best wel wat is toegevoegd.
In Nederland is een licentie wat lastig te krijgen, maar heb goede ervaringen met Mintronics (https://www.mintronics.co.uk/alibe-atom3d).
Bij een licentie zitten een jaar updates, maar als de licentie verlopen is blijft het gewoon werken. Als je daarna weer updates wil dan kan je voor een jaar updates kopen. Zelf heb ik dit een paar keer gedaan met een lange tussenpozen, om zo een paar grote updates mee te pakken.
Het is niet alleen een (basis) bibliotheek maar ook een engine die kan renderen en exporteren. Om te viewen heb je extra tool nodig. Als je extra libraries nodig hebt kun je die ook importeren of zelf maken. In de online docs https://build123d.readthedocs.io/en/latest/index.html kun je allerlei voorbeelden vinden. Het is echt een 'script-based' tool; er is dus geen UI waar je je model kunt aanpassen zoals in FreeCad of Tinkercad.ocf81 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:05:
Build123d blijkt een bibliotheek. Is er ook een pakket dat alles in één applicatie giet dat je makkelijk als zodanig kan installeren?
Ik ben begonnen met https://github.com/ankurvdev/vscode-build123d en daar een eigen versie van gemaakt.
Dan draait alles binnen docker-compose met een vs-code webserver op localhost:5000. Incl een preview. Heeft ook nadelen maar je 'vervuilt' je local python installatie niet en je kunt het vrij simpel aanpassen of weggooien als je overweg kunt met docker/docker-compose.
Ik heb er zelf een scriptje bijgemaakt die een re-render doet wanneer je .py file gesaved wordt want dat werkte toen niet en dat was ik wel gewend van OpenSCAD.
Ik ben vooral bezig met het het ontwerpen van apparaten. Hoewel daar ook een versie voor beschikbaar is, lijkt het er op dat BIM meer aandacht krijgt dan de mechanische kant van het CAD verhaal. Klopt deze observatie?
Ik kan uit de documentatie ook niet zo goed opmaken hoe goed de 3D-CAD functionaliteit zoals: het stabiel zaken als schuine randen; het afronden van randen of het uithollen van een vorm werken, dus ik ben ook benieuwd hoe goed BricsCAD om kan gaan met dat soort zaken. Is er hier iemand die daar commentaar op kan geven?
© ocf81 1981-infinity
Ik heb nu met pijn en moeite een beschermkap voor mijn afkortzaag getekend, en daar ben ik best blij mee. . Eigenlijk wil ik er nog wat verstevigingen opleggen, maar dat lukt niet goed. De verstevigingen moeten als een soort U-vorm over de zaagkap lopen, op de vlakken die blauw zijn in de afbeelding (ook aan de onderkant die je nu niet ziet).
/f/image/0CU7Z52wQAMMH1sqzC2KeEX3.png?f=fotoalbum_large)
Het lukt echter niet om de goede zijden te selecteren. Met "tangent plane " kiest Fusion de verkeerde vlakken. Met offset plane lukt het ook niet. Ik kan de gewenste zijden niet selecteren omdat het figuur met een revolve tot stand gekomen is (denk ik). Misschien heeft iemand nog een gouden tip? Anders wordt dit het, zonder verstevigingen.
[ Voor 7% gewijzigd door necessaryevil op 24-11-2025 20:36 ]
Wat ik zou doen is op het platte vlak, van de doorsnede, de vorm van de U-vorm in een outline te tekenen, en met revolve commando, deze rond de buitenkant te maken en fuseren met het geheel als dat nodig is.necessaryevil schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:35:
Ondanks ik nog maar net begonnen ben in Fusion heb ik besloten niet meer over te stappen, voor mij is 3D-tekenen erg lastig. De opstap is hoog en fustrerend. Dit was eigenlijk ook wel zo met AutoCAD, dat heb ik tijdens mijn studie geprobeerd.
Ik heb nu met pijn en moeite een beschermkap voor mijn afkortzaag getekend, en daar ben ik best blij mee. . Eigenlijk wil ik er nog wat verstevigingen opleggen, maar dat lukt niet goed. De verstevigingen moeten als een soort U-vorm over de zaagkap lopen, op de vlakken die blauw zijn in de afbeelding (ook aan de onderkant die je nu niet ziet).
[Afbeelding]
Het lukt echter niet om de goede zijden te selecteren. Met "tangent plane " kiest Fusion de verkeerde vlakken. Met offset plane lukt het ook niet. Ik kan de gewenste zijden niet selecteren omdat het figuur met een revolve tot stand gekomen is (denk ik). Misschien heeft iemand nog een gouden tip? Anders wordt dit het, zonder verstevigingen.
:strip_exif()/f/image/zoIcWber0Ipg0EMIGT8um7qn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R9l2WRhR3E3wV1rmyKUfrw8w.jpg?f=fotoalbum_large)
Maareuh... heb je waar ik een hele tijd over heb gedaan nu even in een paar tellen getekend? . Haha... Bedankt voor je snelle reactie!
[ Voor 10% gewijzigd door necessaryevil op 25-11-2025 00:40 ]
Ik ben geen expert, maar ik heb gemerkt dat je fillets en chamfers het beste pas laat in het proces kunt toevoegen. Op die manier hou je het langste de basisvormen/rechte vlakken/scherpe hoeken en kun je daar weer makkelijk bewerkingen op los laten. Volgens mij heb je nu een fillet aan de buitenkant toegevoegd om een mooie afronding te krijgen?necessaryevil schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:35:
Ondanks ik nog maar net begonnen ben in Fusion heb ik besloten niet meer over te stappen, voor mij is 3D-tekenen erg lastig. De opstap is hoog en fustrerend. Dit was eigenlijk ook wel zo met AutoCAD, dat heb ik tijdens mijn studie geprobeerd.
[Afbeelding]
Je kunt ook nog kijken of je m eerst "massief" kunt maken en pas later de holte voor het zaagblad er uit kunt halen. Dan kun je voor dat je die holte er uit haalt makkelijk die U-tjes als eenvoudige blokjes toevoegen en maakt het niet uit hoe diep deze zijn, want dat snij je er toch later uit met het maken van die holte.
(Hoop dat je dit kunt volgen
Misschien dat vervolgens "pattern on path" je kan helpen, maar ik ben wat dat betreft ook nog aan het leren
[ Voor 9% gewijzigd door musicpixel op 25-11-2025 13:30 ]
Feel free to Buy me a coffee
© ocf81 1981-infinity
Ik heb eerst de onderkant getekend en daar een revolve mee gedaan. Om de onderkant te tekenen heb ik inderdaad een fillet gebruikmusicpixel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:27:
[...]
Ik ben geen expert, maar ik heb gemerkt dat je fillets en chamfers het beste pas laat in het proces kunt toevoegen. Op die manier hou je het langste de basisvormen/rechte vlakken/scherpe hoeken en kun je daar weer makkelijk bewerkingen op los laten. Volgens mij heb je nu een fillet aan de buitenkant toegevoegd om een mooie afronding te krijgen?
Misschien dat vervolgens "pattern on path" je kan helpen, maar ik ben wat dat betreft ook nog aan het leren
t,
De sketch:
:strip_exif()/f/image/dBpJYEyfzfZ53ZNcEG3K7zpH.png?f=user_large)
En de revolve:
:strip_exif()/f/image/NsLPCzq0qB0XQBF2fgvIEJuu.png?f=user_large)
Na de revolve heb ik nog wat kleine dingen aangepast.
Ik ga de opties die jullie aandragen eens proberen. Het valt me overigens enorm tegen dat het zo moeilijk is om even een vlak aan te wijzen of om iets ergens overheen te vouwen. Ik heb sowieso het gevoel dat Fusion (en soortgelijke programma's) allemaal lastiger dan nodig is, maar dat zal aan mij liggen.
[ Voor 36% gewijzigd door necessaryevil op 26-11-2025 02:44 ]
Wat wel kan is dat het voor jouw usecase te complex is.
Met alle respect, maar wat hier gevraagd wordt is echt niet complex. Voor het label complex moet er toch echt een combinatie van vormen bij elkaar komen waardoor het geen regelmatige vorm is. Dat is hier niet het gevalCaelorum schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:42:
Er zit een stijle leercurve aan inderdaad, maar ze zijn absolut niet lastiger dan nodig. Er gaan miljarden rond in de business om het zo simpel mogelijk te maken.
Wat wel kan is dat het voor jouw usecase te complex is.
Wat ik denk dat wel aan de hand is, is dat @necessaryevil een beetje vast zit in het 2D-CAD paradigma. Ik ben nu bezig om Plasticity te leren. Dat gebruikt een heel ander paradigma,. en ik ben nu ook aan het spartelen. Maar door naar je eigen denken te kijken kan je de valkuil herkennen en daar aan werken
© ocf81 1981-infinity
Het hele feit dat je je denkwijze moet ombouwen geeft al aan dat het voor dit soort simpele dingen te complex is.
Het kostte mij slechts 9 minuten om dit te modelleren, en de helft ervan was eigenlijk gekloot met het goed gelijk maken van de binnen- en de buitenkant.:
[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 26-11-2025 09:47 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik kan er alleen niet helemaal inkomen waarom bepaalde basishandelingen niet zo intuitief aanvoelen. Of waarom het in sommige gevallen lastig is om een complex vlak te selecteren. Je zou zeggen dat er een makkelijke functie moet bestaan om in een keer een of meerdere vlakken te selecteren.
[ Voor 78% gewijzigd door necessaryevil op 26-11-2025 19:10 ]
Verder moet ik zeggen dat ik ook iedere keer bij het gebruiken van Fusion voor de zaken die verder gaan dan een blokje al Youtube moet gebruiken omdat ik het simpelweg te weinig doe.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 26-11-2025 14:05 ]
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
necessaryevil schreef op woensdag 26 november 2025 @ 02:23:
[...]
Ik heb eerst de onderkant getekend en daar een revolve mee gedaan. Om de onderkant te tekenen heb ik inderdaad een fillet gebruik
t,
De sketch:
[Afbeelding]
En de revolve:
[Afbeelding]
Na de revolve heb ik nog wat kleine dingen aangepast.
Ik ga de opties die jullie aandragen eens proberen. Het valt me overigens enorm tegen dat het zo moeilijk is om even een vlak aan te wijzen of om iets ergens overheen te vouwen. Ik heb sowieso het gevoel dat Fusion (en soortgelijke programma's) allemaal lastiger dan nodig is, maar dat zal aan mij liggen.
/f/image/ay2jy7WEvLHF9p7uDQCgRZPL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wlhlsqnq4yjm8KAQTMWh63Vl.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dit ongeveer wat je wilt toch?
Ik weet je maten natuurlijk niet, dus heb maar ruw wat geschetst wat er op lijkt.
Wat heb ik gedaan:
/f/image/uxGuS1OffHWFOjhwDJJRO7JL.png?f=fotoalbum_large)
Eerst een revolve gedaan, maar als blok, dus zonder de holle binnenkant.
Gevolgd door twee fillets voor de rand
:strip_exif()/f/image/n2bqEzbjXxdrM2W6xpSouCSx.png?f=user_large)
Even de main body verborgen.
Dan een hele kleine revolve van een blokje dat een "tand" moet vormen.
Expres als blokje gedaan omdat je anders een klein gaatje krijgt waar de fillet van de kap zit.
/f/image/PltLESR6EpXpcXbHzdxixS8f.png?f=fotoalbum_large)
Tand-blokje wat fillets gegeven
Dan een "pattern on path" om van 1 tand 3 tanden te maken (teken een path mbv een center point arc aan de buitenkant van het tand-blokje)
/f/image/KrqlyhhbXetS8dw0D2S3YigU.png?f=fotoalbum_large)
En opnieuw een "pattern on path" van die 3 tanden, zodat je x keer 3 tanden krijgt (is een beetje spelen met de settings)
/f/image/khRplxRtnDNyTl8Vj8jM7RMY.png?f=fotoalbum_large)
Tenslotte de main body weer aan gezet.
En een revolve gedaan van de binnenkant om de kap hol te maken ("cut" aangeven en zorgen dat alle bodies ge-cut-worden).
Je kunt tussendoor nog tanden samenvoegen (combine) om dingen makkelijker te maken etc, maar gaat even om het idee.
Feel free to Buy me a coffee
Ik gebruik sinds enkele maanden OnShape, na afgehaakt te zijn bij Fusion wegens zwabberbeleid bij hun licentie-model. Om aan te geven hoe krachtig 3d-modelering is, hierbij mijn uitwerking van bovengenoemde opgave (in slechts 5 stappen dus):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p1Mv773jf5KUHD5dKAArF7F1.jpg?f=user_large)
Voordeel (benoemd als nadeel
Waarbij de inkeping met 2 kleine aanpassingen om te vormen is tot uitsteeksel:
[ Voor 22% gewijzigd door JoostR2 op 01-12-2025 14:28 ]
FreeCAD is ook gratis en lokaal. Heb je dat al eens overwogen?Waarnemer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Ik teken nog met Sketchup17 omdat die nog local install voor nop is. Met wat plugins die het
CTRL+ en het aantal segments waar je cirkel uit bestaat wordt groter.
Ik ga meestal naar 64 segments.
Als je cirkel te klein is zegt SKU vaak dat het aantal segmenten te groot is (gebeurt onder R10mm, dacht ik)
Dan 10 x zo groot tekenen en daarna verkleinen.
Eerlijk gezegd nog geen alternatief tekenprogramma gevonden voor Sketchup die aan mijn onkunde voldoet.
© ocf81 1981-infinity
Jawel, maar het fijne van Sketchup is het direct 'met de hand tekenen in de ruimte'. En dat geluk heb ik nog niet teruggevonden in andere vrije apps. FreeCAD heb ik geprobeerd, maar als het me na een uur nog niet lukt een kubus te tekenen zonder eerst 25 Youtube filmpjes te hebben gekeken, is het niks voor mij.ocf81 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:06:
Ik reageer even in dit topic, omdat mij dat wat beter lijkt passen.
[...]
FreeCAD is ook gratis en lokaal. Heb je dat al eens overwogen?
Ik maar vooral gereedschap en gebruiksvoorwerpen. Dat kan van een bovenfrees voor de ferm multitool tot een afstandsbusje op maat zijn.
Het ene wil ik best een avond voor zitten.. maar zo'n busje moet ook geen avond kosten.. dat wordt getekend, geexporteerd, geprint en in het werk gemonteerd.....
Ik zal wel te simpel zijn voor de complexere tekenprogrammas...
Alle parametrische pakketten delen qua manier van werken in de basis veel met elkaar., hoewel de weg er naartoe soms licht verschilt. In de basis is het eigenlijk "rekenen met vormen", vaak met de beperking dat het resultaat van de berekening tot één vorm leidt. Je begint met een 2D-schets of een 3D-basisvorm en deze bewerk je in opeenvolgende stappen. Het is dus vooral zaak om in de gaten te krijgen hoe de parametrische manier van werken in elkaar steekt. Als je dat kan leren, dan opent dat voor jou vele mogelijkheden, ongeacht het pakket. Denken dat je te dom bent werkt daarin als een beperkende factor. Het werkt als een vorm van een zichzelf vervullende voorspelling. Als het je lukt om een open manier van denken aan te meten zal het leren ook makkelijker gaan. De verschillen tussen pakketten zitten hem vooral in de wat lastiger zaken zoals schuine en afgeronde randen, welke patronen je kan toepassen en welke complexiteit de uithol-actie/'dikte toepassen'-actie van het pakket aankan.Waarnemer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:40:
[...]
Jawel, maar het fijne van Sketchup is het direct 'met de hand tekenen in de ruimte'. En dat geluk heb ik nog niet teruggevonden in andere vrije apps. FreeCAD heb ik geprobeerd, maar als het me na een uur nog niet lukt een kubus te tekenen zonder eerst 25 Youtube filmpjes te hebben gekeken, is het niks voor mij.
Ik maar vooral gereedschap en gebruiksvoorwerpen. Dat kan van een bovenfrees voor de ferm multitool tot een afstandsbusje op maat zijn.
Het ene wil ik best een avond voor zitten.. maar zo'n busje moet ook geen avond kosten.. dat wordt getekend, geexporteerd, geprint en in het werk gemonteerd.....
Ik zal wel te simpel zijn voor de complexere tekenprogrammas...
Voor een eenvoudige kubus moet je dus het "voeg een kubus toe" (optellen, als het ware) knopje aanklikken en dimensioneren, dan wel een nieuwe schets maken met daarin een vierkant welke je dan vervolgens met een 'extrude´-actie uittrekt naar de gewenste proporties.
Mocht je FreeCAD nog eens uitproberen, dan zou ik beginnen met de Part Design werkbank, die stelt je in staat om de meeste zaken die je zou willen doen te bereiken zonder al te veel andere zaken erbij te trekken.
[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 07-01-2026 04:14 ]
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 46% gewijzigd door ocf81 op 25-03-2026 14:55 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik snap dus niet zo goed dat men het programma aanraadt als goed alternatief aan anderen. Je kan er alles mee, maar het heeft nog heel wat stappen te maken in gebruiksvriendelijkheid.
In versie 1.1 hebben ze wel weer wat stappen gemaakt. Waaronder ook het makkelijker herkennen welke constraint je geselecteerd hebtGolenes schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:33:
Ik heb redelijk wat uurtjes in FreeCAD zitten, en wil het als vrije software enthousiasteling echt heel graag goed vinden. Heb mij ook wel verdiept in hoe het goed te gebruiken. Maar het is, mijns inziens, gewoon geen gebruiksvriendelijk programma. Wanneer ik er weer eens Fusion bij pak heb ik, zeker voor iets complexere vormen, zo veel minder moeite. Hoe FreeCAD omgaat met conflicterende constraints bijvoorbeeld; ik heb met Fusion, SW of Onshape nooit het probleem gehad dat hij de verkeerde constraint weggooid, maar FreeCAD besluit dan soms een constraint weg te gooien waar de tekening 10 stappen geleden al op rustte. Zit je dat weer te repareren in de plaats van door te kunnen met ontwerpen. Er zijn, in vergelijking met andere CAD programma's, gewoon ontzettend veel momenten waarop je het gevoel hebt dat het programma je tegen werkt.
Ik snap dus niet zo goed dat men het programma aanraadt als goed alternatief aan anderen. Je kan er alles mee, maar het heeft nog heel wat stappen te maken in gebruiksvriendelijkheid.
En wat mij betreft de beste toevoeging: vanuit één schets eenvoudig meerdere vormen padden.
Voordeel is dat het op alle platformen werkt (itt tot Fusion en SW) en je data privé is.
Ik zal niet ontkennen dat de UI en de geometrische kern van FreeCAD hun problemen kennen. De UI is omslachtig en OCCT is langzaam en foutgevoelig waardoor secuur werken belangrijk is en je moet leren wat werkt en wat niet werkt. Ik denk echter niet dat het een waardeloos programma is. Je kan voor nop FEM- en CFD-analyses doen, iets wat normaal veel geld kost. De mogelijkheden zijn tamelijk geavanceerd voor een open source CAD-programma. Tevens zijn er ideële redenen om voor FreeCAD te kiezen. Je zit niet vast aan de nukken van een softwarehuis dat van de ene op de andere dag van koers verandert en zijn gebruikers met lege handen laat tenzij je overstag gaat. Het draait op linux, waardoor je niet vast zit aan Microsoft of Apple. Je zit ook niet vast aan de cloud en toegangscontroles.Golenes schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:33:
Ik heb redelijk wat uurtjes in FreeCAD zitten, en wil het als vrije software enthousiasteling echt heel graag goed vinden. Heb mij ook wel verdiept in hoe het goed te gebruiken. Maar het is, mijns inziens, gewoon geen gebruiksvriendelijk programma. Wanneer ik er weer eens Fusion bij pak heb ik, zeker voor iets complexere vormen, zo veel minder moeite. Hoe FreeCAD omgaat met conflicterende constraints bijvoorbeeld; ik heb met Fusion, SW of Onshape nooit het probleem gehad dat hij de verkeerde constraint weggooid, maar FreeCAD besluit dan soms een constraint weg te gooien waar de tekening 10 stappen geleden al op rustte. Zit je dat weer te repareren in de plaats van door te kunnen met ontwerpen. Er zijn, in vergelijking met andere CAD programma's, gewoon ontzettend veel momenten waarop je het gevoel hebt dat het programma je tegen werkt.
© ocf81 1981-infinity
Allemaal waar, maar de positieve kanten van het programma zijn niet mijn probleem er mee.ocf81 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:14:
[...]
Ik zal niet ontkennen dat de UI en de geometrische kern van FreeCAD hun problemen kennen. De UI is omslachtig en OCCT is langzaam en foutgevoelig waardoor secuur werken belangrijk is en je moet leren wat werkt en wat niet werkt. Ik denk echter niet dat het een waardeloos programma is. Je kan voor nop FEM- en CFD-analyses doen, iets wat normaal veel geld kost. De mogelijkheden zijn tamelijk geavanceerd voor een open source CAD-programma. Tevens zijn er ideële redenen om voor FreeCAD te kiezen. Je zit niet vast aan de nukken van een softwarehuis dat van de ene op de andere dag van koers verandert en zijn gebruikers met lege handen laat tenzij je overstag gaat. Het draait op linux, waardoor je niet vast zit aan Microsoft of Apple. Je zit ook niet vast aan de cloud en toegangscontroles.
Voor FEM analyses zou ik eerder naar iets als openfoam grijpen. Maar misschien is die keuze enigszins applicatieafhankelijk.
Dacht dat dat voor cfd was?Golenes schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:18:
[...]
Voor FEM analyses zou ik eerder naar iets als openfoam grijpen.
Ik ben gewend geraakt aan de nukkigheden van Freecad, herken ook het probleem met constraints.
Ik doe eigenlijk maar wat maar meeste lukt me wel.
Wat ik wel een handige functie vind is het reverse engineering. Dus van STL weer naar STEP. Al gaat dit niet altijd goed.
Ja, voor jou werkt het niet omdat je graag een UI-ervaring hebt die naadloos aansluit bij wat jij belangrijk vindt. Voor anderen kan die afweging heel anders uitpakken, afhankelijk van hun wensen en eisen. Waarom verhef je jouw beleving en eisen tot standaard? Ik wil overigens ook niet impliceren dat FreeCAD de standaard moet zijn. Maar ik raad iedereen wel even aan om eens te kijken of het iets voor hun is, omdat het netto helemaal niet zo'n slecht pakket is, als je met de UI overweg kan. Die afweging zal voor iedereen anders uitpakken.Golenes schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:18:
[...]
Allemaal waar, maar de positieve kanten van het programma zijn niet mijn probleem er mee.
Voor FEM analyses zou ik eerder naar iets als openfoam grijpen. Maar misschien is die keuze enigszins applicatieafhankelijk.
N.B. Voor FEM gebruikt FreeCAD onder water CalculiX i.c.m. Gmsh en voor CFD gebruikt het OpenFOAM. De integratie is echter wel handig, als je het mij vraagt.
[ Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 31-03-2026 14:50 ]
© ocf81 1981-infinity
Dat er een lijn is om de verticale as weer te geven moet haast wel een resultaat zijn dat uit het gebruik van OCCT voortkomt.idef1x schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:07:
Ik heb iets raars met Freecad...In partsdesign teken ik een cirkel, maak er een 3d model van met een pad en zie dan een streep op de rand. Deze wordt ook uitgeprint. Waarom is het niet gewoon een vlakke cirkel?[Afbeelding]
Als het goed is komt dit niet per se in de print terug, mits je STEP gebruikt als formaat om het naar de slicer te krijgen. Wat wel zo kan zijn is dat dit het gevolg is van de instellingen om de naad altijd op dezelfde plek te genereren in de print. Is dat hier het geval?
© ocf81 1981-infinity
Een cirkel in FreeCAD is een arc van 360° dus met een begin en eindpunt. Wat je ziet is visueel, in een export naar STL/STEP etc is deze niet aanwezig.idef1x schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:07:
Ik heb iets raars met Freecad...In partsdesign teken ik een cirkel, maak er een 3d model van met een pad en zie dan een streep op de rand. Deze wordt ook uitgeprint. Waarom is het niet gewoon een vlakke cirkel?
Toch is het iets om rekening mee te houden bijvoorbeeld bij het maken van een loft of pipe.
Volgens mij doe ik dat niet.ocf81 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:19:
[...]
Waarom verhef je jouw beleving en eisen tot standaard?
De manier waarop je aangeeft dat je eigenlijk niet zo goed begrijpt dat men FreeCAD aan zou raden geeft mijns inziens aan dat je wel degelijk zo naar de zaak kijkt. Maar goed, wellicht is die manier van schrijven jouw "subtiele" manier van commentaar geven...
© ocf81 1981-infinity
Ik exporteer meestal naar 3mf, maar stl is dus beter?dirks schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:44:
[...]
Een cirkel in FreeCAD is een arc van 360° dus met een begin en eindpunt. Wat je ziet is visueel, in een export naar STL/STEP etc is deze niet aanwezig.
Toch is het iets om rekening mee te houden bijvoorbeeld bij het maken van een loft of pipe.
Als ik deze van standaard aanpas lijkt ie idd verdwenen...Dank voor de tipNaN schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:15:
@idef1x De naam hiervoor is een Seam, onder de tab Quality in BambuStudio dan.
Deze Youtube video van BambuLab is ook leerzaam: YouTube: Bambu Studio Seam Control - Hide Seam Lines in your 3D Printsidef1x schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:06:
[...]
Als ik deze van standaard aanpas lijkt ie idd verdwenen...Dank voor de tip
STL/OBJ/AMF/3MF is allemaal dezelfde mesh maar in een ander jasje. STEP is anders, dit is geen mesh maar een 3d (uitwissel)formaat.idef1x schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:05:
[...]Ik exporteer meestal naar 3mf, maar stl is dus beter?
Als je in FreeCAD een mesh wil exporteren is het aan te raden dit niet via een quick-and-dirty File-Export te doen maar via de Mesh workbench. Daar kun je parameters voor de nauwkeurigheid instellen en de mesh op fouten laten controleren en dan opslaan met een gewenste file extensie.
Ik heb zelf net besloten voortaan STEP te gebruiken voor export t.b.v. 3d-print. Een update na 7,5 jaar van mijn tandenborstelhouder zag er via STL in de slicer niet mooi uit op de ronde randen, rafelig. Omdat PrusaSlicer al een tijd ook STEP eet probeerde ik dat eens en het resultaat was prachtig.
Zie hier in FreeCAD het ontwerp en de mesh onder elkaar, let op de streepjes van de mesh.
[ Voor 27% gewijzigd door dirks op 31-03-2026 21:12 . Reden: Tegel meer 3d ontwerp-centrisch gemaakt. ]
© ocf81 1981-infinity
Als het om de problemen met FreeCAD gaat, dan heb ik toch vooral last van de gebrekkige prestaties, o.a. omdat OCCT zo langzaam is, en de nietszeggende foutmeldingen. De mogelijkheden zijn doorgaans het probleem niet voor mij.
[ Voor 37% gewijzigd door ocf81 op 08-04-2026 13:07 ]
© ocf81 1981-infinity
Het moest meer een rooster worden met rondingen en allemaal gaatjes ivm wespen die de spouw in gaan. ik liep in Freecad vooral er tegen aan dat die dingen gewoon niet wou uitvoeren omdat ik foutmeldingen kreeg dat iets niet mocht ofzo plus dat ik soms uit de sketch wet gegooid en dan niet meer terug kon komen.ocf81 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:20:
Wat voor een rooster had je in gedachten? Als je een Body maakt in PartDesign met de globale vorm van het rooster en daar dan een multitransform toepast van de vorm die de uitsparingen in het rooster moeten hebben zou je op zich wel aardig vlot een rooster moeten kunnen maken.
Als het om de problemen met FreeCAD gaat, dan heb ik toch vooral last van de gebrekkige prestaties, o.a. omdat OCCT zo langzaam is, en de nietszeggende foutmeldingen. De mogelijkheden zijn doorgaans het probleem niet voor mij.
De foutmeldingen zijn soms tamelijk onbehulpzaam inderdaad. Dat is wel iets waar FreeCAD beter mee om moet gaan, maar helaas worden daar echte stappen in gemaakt. Als je uit de schets wordt gegooid moet je welhaast zelf de opdracht daartoe hebben gegeven. Helaas wel weer een voorbeeld van hoe de UI het gebruik van FreeCAD in de weg zit. Wat wel jammer is, want qua capaciteiten is FreeCAD toch best aardig.ngommers schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:53:
[...]
Het moest meer een rooster worden met rondingen en allemaal gaatjes ivm wespen die de spouw in gaan. ik liep in Freecad vooral er tegen aan dat die dingen gewoon niet wou uitvoeren omdat ik foutmeldingen kreeg dat iets niet mocht ofzo plus dat ik soms uit de sketch wet gegooid en dan niet meer terug kon komen.
© ocf81 1981-infinity
Maar ik zie op youtube zoveel filmpjes die het allemaal net niet zijn, dus wat raden jullie aan als goed programma ervoor om mee te beginnen en met misschien wat tips naar wie ik moet kijken op youtube om in ieder geval een beetje de basis onder de knie te krijgen om dit soort dingen te kunnen doen
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Meshmixer en FreeCAD kunnen dat allebei. Kies je vergifShadowBumble schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:02:
Het is een beetje lastig het juiste topic te vinden maar als dit het verkeerde topic is dan hoor ik dat graag. Ik kwam een stl tegen ( zie hieronder ) die ik graag zou willen aanpassen, mijn inziens zou dat super eenvoudig moeten kunnen. De voorkant die 45 graden afloopt opvullen, incl. de huidige m4 slots, en dan opnieuw een vierkant eruit halen ( eigenlijk twee eentje 2mm diep en de andere iets kleiner er gewoon doorheen ).
Maar ik zie op youtube zoveel filmpjes die het allemaal net niet zijn, dus wat raden jullie aan als goed programma ervoor om mee te beginnen en met misschien wat tips naar wie ik moet kijken op youtube om in ieder geval een beetje de basis onder de knie te krijgen om dit soort dingen te kunnen doen
[Afbeelding]
© ocf81 1981-infinity
Dit klinkt nog wel zo eenvoudig dat je het zelfs in je slicer zou kunnen proberen.ocf81 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:44:
[...]
Meshmixer en FreeCAD kunnen dat allebei. Kies je vergif
Exacte maten worden dan wel wat lastig
In Prusaslicer kan je inderdaad vormen toevoegen om gaten op te vullen of toe te voegen, maar dat is veel minder precies dan het bewerken van de vorm zelf.Jesse- schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:45:
[...]
Dit klinkt nog wel zo eenvoudig dat je het zelfs in je slicer zou kunnen proberen.
Exacte maten worden dan wel wat lastig
© ocf81 1981-infinity
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik kan je de serie “Beginners FreeCAD 1.1 for 3D Printing” van MangoJelly op YouTube aanraden. Sowieso zijn de video’s van MangoJelly aan te raden, net als die van FreeCAD Hub (heeft ook een beginners serie).ShadowBumble schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:44:
…
inmiddels heb ik FreeCad geinstalleerd en ben ik er mee aan het spelen, lukt nog voor geen metermaar youtube is "behulpzaam" althans er zijn echt duizenden filmpjes en niet eentje die het gewoon duidelijk of helder uitlegt
( Althans tot nu toe dus we gaan zien hoever we komen )
STL laden
Part Workbench (WB) selecteren
STL model omzetten naar shape
shape omzetten naar solid
Nu is het gewoon een formaat waarmee FreeCAD van zichzelf goed mee om kan gaan.
Als je het in een body wil hebben moet je nog:
Wisselen naar PartDesign (PD) WB
Solid selecteren en een nieuwe PD Body maken. (dit associeert de solid met de nieuwe PD body)
© ocf81 1981-infinity
Als je nog geen kennis hebt van een (3d) softwarepakket dan is elk pakket mogelijk 'ingewikkeld' in het begin. Zelf zou ik het in Blender doen omdat ik daar bekend mee ben. Mocht je tijd willen investeren om een pakket te leren kennen dan zou ik bij het betreffende pakket een cursus/tutorials volgen.ShadowBumble schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:02:
Het is een beetje lastig het juiste topic te vinden maar als dit het verkeerde topic is dan hoor ik dat graag. Ik kwam een stl tegen ( zie hieronder ) die ik graag zou willen aanpassen, mijn inziens zou dat super eenvoudig moeten kunnen. De voorkant die 45 graden afloopt opvullen, incl. de huidige m4 slots, en dan opnieuw een vierkant eruit halen ( eigenlijk twee eentje 2mm diep en de andere iets kleiner er gewoon doorheen ).
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/jrdxXOZ6Q3VzuM9s38VTWCJm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/iDU9i9k4gEImRJBjQZLM604F.png?f=fotoalbum_large)