Puntlasser schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:21:
Onshape gebruik ik af en toe hobbymatig terwijl ik vanuit mijn werk Siemens NX of Solidworks gewend ben. Zolang het losse parts zijn werkt Onshape prettig, voelt qua interface vergelijkbaar met de professionele CAD pakketten.
Tot je een assembly wil maken. Onshape gebruikt functionele mates en dat werkt in mijn ogen echt verschrikkelijk. In plaats van controle over individuele vrijheidsgraden waardoor je met meerdere mates twee onderdelen op elkaar kan positioneren moet je één functionele mate kieren zoals 'revolute mate' of 'sliding mate' is of iets anders, ik kan er niet mee omgaan.
Het verbaast mij enigszins dat ik naar de tweede pagina moest om OnShape voor het eerst tegen te komen.
Één probleem voor TS, het draait niet lokaal. Het draait in de browser en alle bestanden staan online.
Maar de positieve punten zijn talrijk. Ten eerste draait het in de browser, dus is het volledig platform-agnostisch. Je kan het niet alleen op Linux draaien, je kan het zelfs op een Chromebook draaien als je dat wilt. Er is ook een app beschikbaar zodat je je modellen eenvoudig op je telefoon kan laten zien.
Als tweede, het is inmiddels best een populair tekenprogramma geworden, waardoor er een enorme hoeveelheid informatie en video's online te vinden over hoe je het kunt gebruiken. Ook op de website van OnShape zelf zijn er hulppagina's met video's om je op weg te helpen als je in de knoei raakt.
Tot slot is mijn ervaring met OnShape en de manier waarop een assembly wordt opgebouwd juist enorm positief. Het is inderdaad anders dan als je de mates of constraints van Inventor gewend bent. Als je altijd al joints gebruikte in Inventor, is de overstap juist weer niet zo groot. Er zijn ook heel veel situaties waarin de functionele mates van OnShape veel makkelijker werken dan de constraints van Inventor. Zo heb ik laatst een model gemaakt met twee tandwielen, en dat was veel eenvoudiger in OnShape dan het in Inventor was.
De video's van OnShape zelf leggen mijn inziens goed uit hoe je de mates moet gebruiken:
Ik heb op mijn opleiding Inventor gebruikt en kon echt niet aan FreeCAD wennen. OnShape is daarentegen qua werking best vergelijkbaar met SolidWorks, Inventor en Fusion360, en zeker als het om hobbymatig gebruik gaat, met veelal losse parts en soms kleine assemblies, is het een heel goed bruikbaar programma. En een groot voordeel t.o.v. Free Fusion360, je bent niet beperkt in het aantal projecten.
Om niet alleen maar lovend te spreken, er zijn een aantal kleine nadelen. Zolang je de gratis versie gebruikt, zijn al je ontwerpen per definitie publiek beschikbaar. Nu zijn er wel zoveel mensen die gebruik maken van de gratis versie dat je je niet druk hoeft te maken dat jouw ontwerpen snel door anderen worden overgenomen, maar zodra je ontwerpen wilt maken die pertinent niet publiek vindbaar moeten zijn, moet je een betaald pakket afnemen. Daarnaast is het importeren van externe bestanden (zoals STEP bestanden) erg klungelig en is het uiteindelijke geïmporteerde bestand vaak niet aan te passen (maar wel te importeren in een assembly). Tot slot merk ik wel dat het programma wat trager begint te draaien zodra je meerdere parts en mates in een assembly krijgt. Vooral beweeglijke mates (zoals de hierboven genoemde constructie met tandwielen) kan de software behoorlijk vertragen.
Maar al met al is het een behoorlijk gebruiksvriendelijk programma, zeker als je al verwend bent met ervaring in SolidWorks/Inventor. Vanuit SW/Inventor naar FreeCAD is een hele grote stap, want de manier waarop je moet tekenen is totaal anders.