Jawel, maar niet de focus.
[...]
To bridge this gap, we introduce InstructMesh, an interactive post-generation refinement tool that supports fabrication-relevant repairs of generative 3D models by mapping user-specified edits to targeted operations on the model’s intermediate latent representation.
[...]
In het stuk ervoor praten ze uitvoerig over de verschillende manieren om tot een gegenereerd model te komen en de issues ervan.
En dan in hoofdstuk 4:
[...]
InstructMesh enables users to generate 3D models with text or image prompts and iteratively refine them to fix fabrication-relevant issues. [...]
[...]
Tja verschillen we denk ik wat van mening, een decoratief omhulsel dat om een werkend botje heen valt (en geen integraal onderdeel van de constructie) is imho qua 'engineering' gehalte maar marginaal boven een Gnome mok waar een uitholling voor je drinken in zit.[...]
Het verschil is dat bij de ene de afmetingen wel precies moeten zijn, maar de andere niet. Maar vind jij een joint repareren wel of niet engineering? Het zijn moveable parts die in elkaar zitten toch?
[...]
Denk dat de kern zit in wat functioneel is. Denk persoonlijk dat het halsstarrig vasthouden aan promoten via een LMM nogal limiteert en dus de daadwerkelijke 'functie' (er uit zien als een shrimp, ruimte hebben voor een botje en de bewegende pootjes) relatief eenvoudig moet blijven. Er zijn potentieel makkelijker manieren om een interface te bouwen waar je opdrachten, constraints & requirements in gooit dan puur een prompt tikken met LMM er achter wat ook weer geïnterpreteerd moet worden. Het te bewerken zone vlak in deze studie heeft dat eigenlijk zelf deels al aan.[...]
Ze hebben ook als onderdeel van de studie gemerkt dat een hybride interface gewenster is inderdaad. Daarnaast is de focus hier geweest op reparatie, niet de initiele generatie. Maar als je 1 ding in hoofdlijnen goed gegenereerd krijgt maar met foutjes en dan via deze weg die 10 foutjes er eenvousigweg uitkrijgt is dat nog steeds eenvoudiger dan leren om CAD te gebruiken.
[...]
De paper beschrijft die approach wel maar dat betekend niet dat ze die daadwerkelijk in echt functionele parts zo gebruikt hebben binnen de scope van deze studie.
[...]
Klopt, ze hebben modellen van Thingiverse afgehaald. Maar hoe ze tot de modellen zijn gekomen is weinig relevant. Daarvoor verwijzen ze naar andere studies. De modellen die ze hebben genomen bevatten dezelfde soort fouten die AI generated models ook hebben doordat die voornamelijk gericht zijn op het visuele aspect en niet of het model functioneel is.
Daarnaast was de hoofdvraag juist:
First, can novices reliably identify and correct visually identifiable fabrication-relevant flaws using latent-space editing, a task that has traditionally required sophisticated mesh-manipulation skills
(lees o.a. CAD skills)
Tja voor sommige dingen (een Gnome voor in je tuin) zeker maar de beperking van promopten is enorm. Variant van: If you got a hammer everything looks like a nail. Het is niet voor niets dat tekst slechts één manier is om iets te communiceren, goede plaatjes in handleidingen heb je niet enkel omdat iemand niet wil vertalen, nee die heb je omdat het makkelijker/beter/preciezer uitlegbaar is.
Helemaal mee eens. Echter vanuit mijn werk als architect maak ik goede diagrammen ook met puur tekst waarna er een renderer overheen gaat. En soms maak ik een tekening, gooi ik die naar AI die er diagramcode van maakt en waaruit weer een diagram komt. En heel soms ben ik lui en laat ik het meteen een diagram genereren (en dat gaat een stuk vaker fout).
Met nieuwe AI-technieken is juist voor het eerst fatsoenlijk mogelijk om van een hoop fuzzy input naar een beter gedefinieerde output te gaan met de kans dat het (want kansberekening) soms extreem goed gaat en soms extreem fout. En vaak middelmatig
Overigens jouw CAD file is uiteindelijk ook een hoop tekst in een vreemde taal. Of eigenlijk die CAD file en ingevoerde tekst is allemaal nulletjes en eentjes. Dus niet direct fundamenteel een verschil.
Ik zeg dus overigens nadrukkelijk niet dat dit heel CAD gaat vervangen. Ik vond het vooral een interessante ontwikkeling voor mensen die geen CAD kunnen maar wel enigszins ingewikkelde dingen zouden willen doen. Immers als je dit rechtstreeks op een mesh kan doen, zou het ook rechtstreeks op een CAD model kunnen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Caelorum op 02-10-2026 17:56
]