[3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter

Welkom in het 3D Tekenpakketten topic!

Het begon ooit met de onderstaande vraag in het functionele 3D prints topic:
McKaamos schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 00:58:
Vraagje: Waar mee ontwerpen jullie je 3D prints?
Ik loop al een tijdje aan te knoeien met Tinkercad, maar eigenlijk zou ik iets willen wat ik lokaal kan daaien en bij voorkeur gratis is. Plus een niet al te grote learning curve / beginner vriendelijk.

Iemand een tip?
Hier mee startte een poging tot verzamelen van zoveel mogelijk CAD software.

Wat is CAD?
CAD staat voor Computer Aided Design, ofwel ontwerpen met behulp van een computer.
In de CAD wereld bestaan vele software pakketten, waarvan de meest bekende misschien wel AutoCAD is.
Ze hebben allemaal hun eigen focus qua toepassingsgebied. Sommige zijn gemaakt voor mechanica, sommige voor architectuur, andere weer voor het maken van sculpturen en kunstwerken, etc etc.
Ook zijn er grote verschillen in de moeilijkheidsgraad. Sommige pakketten heb je flink werk aan om ze onder de knie te krijgen, andere kan je bijna direct mee aan de slag.

Het model wat je tekent in je CAD pakket, kan je opslaan/exporteren als een bestand wat de slicer van jouw 3D printer kan inlezen. Meestal is dit STL, 3MF of OBJ.
Daar na kan je je model slicen en aan je printer geven zoals je normaliter doet.

CAD Methodes:
Binnen CAD bestaan in essentie twee manieren om je ontwerp te maken: Parametrisch Design en Direct Modeling. Er zijn uiteraard nog wel andere methoden, maar grofweg kan je het in deze twee groepen splitsen.

Parametrisch Design
Bij Parametrisch Design maak je je model van vormen die allemaal hun eigenschappen hebben (aka 'parameters'). Bijvoorbeeld een cirkel met de eigenschap 'diameter'.
Een collectie van deze vormen met eigenschappen maakt een object, en een collectie objecten maakt je model.
Deze worden vaak in een boomstructuur bijgehouden in je CAD pakket, waar door er een relatie ontstaat tussen de objecten die je tekent.
Het voordeel hier van is dat je het model kan voorzien van variabelen. Je kan bijvoorbeeld een variabele instellen voor de diameter van alle schroefgaten in je model. Stel dat je een bepaalde maat schroef niet meer hebt, dan kan je het model aanpassen met één variabele en geschikt maken voor een andere maat schroef.
Deze methode leent zich erg goed voor technische ontwerpen, waarbij de functionaliteit voorop staat.

Direct Modeling
Direct Modeling houdt zich vooral bezig met duwen en trekken aan een stuk klei.
Je plaatst een simpele vorm en gaat dan deze vorm boetseren, zoals je met klei zou doen. Je voegt een beetje klei toe, schaaft ergens een stukje af, je duwt er een gat in of trekt om een punt ergens te maken.
Deze manier richt zich vooral op het maken van een sculptuur, zonder heel erg bezig te zijn met technische aspecten.
Wil je hier eens aan snuffelen? Kijk dan vooral eens naar SculptGL in de lijst CAD pakketten hier onder.

Hybride modeling
Deze vorm is eigenlijk geen eigen vorm van CAD.
Sommige CAD pakketten geven je de mogelijkheid om zowel parametrisch als direct te werken. Zo kan je een mooi vormgegeven design maken wat je combineert met technische tekeningen voor de delen die dat nodig hebben.
Denk hierbij aan een allerdaags ding, zoals de muis van je computer. De buitenkant is mooi voorgegeven, gevormd naar de menselijke hand, maar de binnenkant moet vooral functioneel zijn zodat er schakelaars en een printplaat in passen.
Hybride CAD pakketten zijn vaak verschillend in welke vorm de boventoon voert.

2D en 2.5D CAD
Dit lijkt vaak sterk op Parametrisch Design.
Je tekent een vorm en geeft de vormen afmetingen/eigenschappen. Je doet alleen niks met variabelen die je kan hergebruiken en er bestaat geen boomstructuur relatie tussen je objecten..
Bijvoorbeeld, je tekent een vierkant van 10*10cm en extrudeert deze vierkant 10cm zodat het een kubus wordt. Dan teken je een cirkel met een diameter van 5cm, plaatst deze tegen je kubus en subtract deze 10cm uit de kubus zodat er een gat in je kubus zit.
De kijkhoek is normaliter plat tegen 1 kant aan (2D) en je hebt een isometrische view (a-la Rollercoaster Tycoon en dergelijke games) welke 2.5D wordt genoemd.
Sommige van deze CAD pakketten voegen ook nog een vrij beweegbare camera toe zodat je een echte 3D view hebt.
Deze variant is vooral geschikt voor technische ontwerpen en plattegronden.

Welke CAD tool heb ik nodig?
Welke CAD tool je nodig hebt is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden.
Jouw eigen voorkeuren, kennis/ervaring, doelstelling, budget, etc etc. Daarom hebben een aantal deelnemers aan dit topic gewerkt aan een mooie tabel van CAD pakketten en hun eigenschappen.
Op die manier kan je je eigen geïnformeerde keus maken.

Lijst van CAD pakketten
Let op: de nivo kolom is een inschatting. 1 ster voor beginners tot 5 sterren voor professionals.
Niet eens met de inschatting? Tag mij of een medeauteur en geef aan wat jij vind.
PakketWebWinMac*nixLicentieNivoDoel
3ds MaxTrial / Betaald★★★★
3DSlashGratisEducatie, kinderen
BlenderOpensource★★★★Direct Modeling
BlocksCADGratis★★Educatie
BricscadTrial / Betaald★★★★
Bricscad ShapeGratis★★★
BRL-CADOpensource★★★★
CATIABetaald★★★★★
Cinema-4DTtrial / Betaald★★★★★
CreoTrial / Betaald★★★★★
Designspark MechanicalBeperkt gratis★★★★
FiguroGratis★★Educatie, Beginners
FreeCADOpensource★★★★Parametric Design
Fusion 360Beperkt gratis★★★★
HoudiniGratis / Betaald★★★
K-3DOpensource★★★★
IntelliCADBetaald★★★★
InventorTrial / Betaald★★★★
IronCadBetaald★★★★
LibreCAD (2d)Opensource★★★
LightwaveBetaald★★★★
MasterCAD/CAMBeperkt gratis / Betaald★★★★
MatterControlGratisSimpel, eenvoudig wysiwyg
MayaTrial / Betaald★★★★
ModoTrial / Betaald★★★
Moi3DTrial / Betaald★★★
OnshapeGratis (non-commercial) / Betaald★★★
OpenSCADOpensource★★★★★Parametric Design
PlasticityTrial / Betaald★★★
Qcad (2d)Opensource★★★
RevitTrial / Betaald★★★★
Rhinoceros 3DTrial / Betaald★★★★
SalomeGratis★★★★
SculptGLGratis★★Direct Modeling
SelfCADBeperkt gratis★★
Shapr3DBeperkt gratis / Betaald★★★
Sketchup FreeBeperkt gratis★★★2.5D/3D
Sketchup Go/Pro/StudioBetaald★★★
Solid EdgeTrial / Betaald★★★★
Solid Edge CEGratis★★★★
SolidWorksBetaald★★★★
SolvespaceOpensource★★★★
Strata 3DBetaald★★★★
TinkerCADGratisEducatie, kinderen
VectaryTrial / Betaald★★★
VectorworksTrial / Betaald★★★★
Wings3DOpensource★★★

Ik ken er ook een! Mag die erbij?
Als het een pakket is wat in de lijst past, uiteraard!
Kopieer de tekst in het onderstaande Code-vak, plak het in je post en vul de gegevens in.
Tag mij of (indien beschikbaar) een mede-auteur van dit topic en er zal zo snel mogelijk naar gekeken worden en toegevoegd als het voldoet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[table border=1 width=600 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
  [tr]
    [th]Pakket[/th]
    [th]Web[/th]
    [th]Win[/th]
    [th]Mac[/th]
    [th]*nix[/th]
    [th]Licentie[/th]
    [th]Nivo[/th]
    [th]Doel[/th]
  [/tr]
  [tr]
    [td][url=https://www.example.url]Naam-van-pakket[/url][/td]
    [td][red]✘[/red][green]✔[/green][/td]
    [td]Trial / Betaald / Beperkt gratis / Gratis / Opensource[/td]
    [td][b]★★[/b][/td]
    [td]Doel[/td]
  [/tr]
[/table]

[ Voor 255% gewijzigd door McKaamos op 31-10-2024 15:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik loop al een tijdje aan te knoeien met Tinkercad, maar eigenlijk zou ik iets willen wat ik lokaal kan daaien en bij voorkeur gratis is. Plus een niet al te grote learning curve / beginner vriendelijk.

Iemand een tip?
Ik gebruik zelf FreeCAD. Dat is gratis en draait lokaal, maar heeft helaas wel een tamelijk steile leercurve. De release van de 1.0 versie is aanstaande, en dit zal het wel iets makkelijker gaan maken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Iemand een tip?
fusion 360. Ik vind alle 3d programma’s wat lastig om mee te beginnen. Niet heel intuitief. Maar Fusion free is wel soms beperkt. Vooral irritant, is het meer. (Maar 10 projecten actief tegelijk, niet lokaal opslaan, altijd cloud, inloggen, etc.)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 17:50

_PM

Ik zou ook fusion 360 aanraden, ik had een paar youtube lesjes nodig en kon daarna (als totaal 3d teken noob) de eerste dingetjes ontwerpen. Ik herken de opmerkingen hierboven, maar je kan je eindresultaat wel exporteren en dan lokaal opslaan. Verder kan je je designs in read-only mode zetten, dan kan je er veel meer hebben (vraagt soms wisselen tussen welke je actief en read-only hebt, dat kan, maar is ook irritant)

[ Voor 50% gewijzigd door _PM op 04-10-2024 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 09:09
_PM schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:19:
Ik zou ook fusion 360 aanraden, ik had een paar youtube lesjes nodig en kon daarna (als totaal 3d teken noob) de eerste dingetjes ontwerpen. Ik herken de opmerkingen hierboven, maar je kan je eindresultaat wel exporteren en dan lokaal opslaan. Verder kan je je designs in read-only mode zetten, dan kan je er veel meer hebben (vraagt soms wisselen tussen welke je actief en read-only hebt, dat kan, maar is ook irritant)

Iemand een tip?
Same here. Het heeft een best steile leercurve maar je kan er wel echt heel veel mee. Gratis versie is goed te doen, though wat rare fratsen mbt licentie upsell zoals een max van 10 projecten, een vrij irritante online login en wat features die handig zijn voor 3D printen die achter een paywall zitten. (Ah, ik zie nu dat @gitaarwerk pre-cies hetzelfde zei, haha)
Uiteindelijk mijn drinkpakjehouderTM erin ontworpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUdkDDC9T2cCtK0DiPXTf-Di6Uo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wjr15eFKq7rTXfYsAVGthnBq.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op zich kan je met FreeCAD wel alles zonder een account.

Een paar voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2085178/20241004_freecad_voorbeeld_pedalen.png
Voetpedalen voor het aansturen van voertuigen in vluchtsimulatoren

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2085178/20241004_FreeCAD_voorbeeld_printerkast.png
Modulaire kast op basis van 4040 profielen en 18mm MDF

De versie die ik hier gebruik is FreeCAD 1.0 RC2

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 04-10-2024 12:08 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 17:50
Fusion 360 hier ook.

De max van 10 projecten is 10 actieve projecten. Je kan ze ten alle tijden op read-only zetten zodat je weer nieuwe projecten kan starten, of read-only projecten weer actief maken. In de praktijk heb ik hier geen moeite mee, ik heb meestal maar 1 of 2 dingen actief. De rest is klaar en mag naar read-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

pirke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:27:
Fusion 360 hier ook.

De max van 10 projecten is 10 actieve projecten. Je kan ze ten alle tijden op read-only zetten zodat je weer nieuwe projecten kan starten, of read-only projecten weer actief maken. In de praktijk heb ik hier geen moeite mee, ik heb meestal maar 1 of 2 dingen actief. De rest is klaar en mag naar read-only.
Ik denk dat voor mij de limiet net genoeg zou zijn, hoewel ik dan wel actief mijn projecten in en uit het archief zou moeten halen. Dat komt o.a. omdat ik altijd wel 2 à 3 verschillende versies van een project naast elkaar heb om bepaalde ideeën uit te proberen. Die leven dus niet heel lang, maar moeten wel tegelijkertijd te openen zijn.
Maar helaas is er van F360 geen linux versie die lokaal draait, dus dat is al een probleem. Ik wil ook zonder internetverbinding mijn werk kunnen doen. (bijvoorbeeld in de trein)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
ocf81 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Ik denk dat voor mij de limiet net genoeg zou zijn, hoewel ik dan wel actief mijn projecten in en uit het archief zou moeten halen. Dat komt o.a. omdat ik altijd wel 2 à 3 verschillende versies van een project naast elkaar heb om bepaalde ideeën uit te proberen. Die leven dus niet heel lang, maar moeten wel tegelijkertijd te openen zijn.
Maar helaas is er van F360 geen linux versie die lokaal draait, dus dat is al een probleem. Ik wil ook zonder internetverbinding mijn werk kunnen doen. (bijvoorbeeld in de trein)
Archief? Het is letterlijk vergelijkbaar met een vinkje zetten of iets read-only is of niet. Ik zie echt niet in waarom dat een beperking moet zijn voor thuisgebruik.

Wat je niet kan doen is op 1 gratis account met 11 man tegelijk aan 11 losse ontwerpen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

pirke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Archief? Het is letterlijk vergelijkbaar met een vinkje zetten of iets read-only is of niet. Ik zie echt niet in waarom dat een beperking moet zijn voor thuisgebruik.
Maar dan zou ik dus in actieve projecten steeds vinkjes moeten beheren, want het aantal projecten dat ik op een willekeurig moment heb lopen is vaak ca. 3 à 5, en momenteel is het zelfs 7. Momenteel werk ik aan deze dingen: sim pedalen, modulaire printerkast, JF-17 grip, simpit, Box 3D Printer met chimera/BMG-X2 printkop, Box 3D printer met 4 LGX printkoppen, herziening van P3Steel XL printer en herziening van TATARA A8 P3Steel printer. Allemaal projecten die ik in de laatste twee weken open heb gehad met minimaal 2, en vaak meer, ontwerpstromen. Als ik dat allemaal moet gaan klaarzetten elke keer wordt het wel irritant.
pirke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:39:
[...]
Wat je niet kan doen is op 1 gratis account met 11 man tegelijk aan 11 losse ontwerpen werken...
Ja, dat snap ik, maar dat was mijn punt niet. Maar sowieso is het voor mij geen optie zolang ze geen linux client aanbieden.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 04-10-2024 17:38 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@ocf81 7 is toch minder dan 10? Je kan dat allemaal tegelijk open hebben zonder problemen en zonder de overhead van een vinkje zetten... Het lijkt alsof je vooral weerstand in je hoofd hebt zitten.

De Linux client is dan wel een dingetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

pirke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:35:
@ocf81 7 is toch minder dan 10? Je kan dat allemaal tegelijk open hebben zonder problemen en zonder de overhead van een vinkje zetten... Het lijkt alsof je vooral weerstand in je hoofd hebt zitten.

De Linux client is dan wel een dingetje ;)
7x2.5 = 17.5, want je vergeet dat elk project gemiddeld 2 à 3 gelijktijdig actieve ontwerplijnen heeft. Ik doe aan spikes die niet zo maar weer worden weggegooid en ook vaak naast elkaar worden aangepast, totdat ik een knoop doorhak, waarna ik het parkeer in een oude versies map. Maar dat proces herhaalt zich een aantal keer achter elkaar voordat ik klaar ben. Als het er 3 of 4 zijn is het dus nog net te doen, met meer is dat lastig. Of mis ik iets in de mogelijkheden van F360 om meerdere versies er op na te houden en deze tegelijkertijd te kunnen bekijken?

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 04-10-2024 19:42 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:09

SA007

Moderator Tweaking
Zelf 'teken' ik eigelijk alleen in openscad, de meeste 3d tekenprogramma's wil mijn hoofd niet echt snappen.
Maar programmeren in cylinders, kubussen etc is wat mijn hoofd helemaal prima vind.

Past ook wel bij dat ik vrijwel alleen functionele ontwerpen maak en dus toch eigenlijk alles op de mm's wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

SA007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:25:
Zelf 'teken' ik eigelijk alleen in openscad, de meeste 2e tekenprogramma's wil mijn hoofd niet echt snappen.
Maar programmeren in cylinders, kubussen etc is wat mijn hoofd helemaal prima vind.

Past ook wel bij dat ik vrijwel alleen functionele ontwerpen maak en dus toch eigenlijk alles op de mm's wil doen.
Ik heb er wel eens mee gespeeld. Het is leuk speelgoed, totdat je iets complex in elkaar wil zetten. Dan wordt het toch al snel knap lastig om iets goed in elkaar te zetten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 21:55
ocf81 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

Maar dan zou ik dus in actieve projecten steeds vinkjes moeten beheren, want het aantal projecten dat ik op een willekeurig moment heb lopen is vaak ca. 3 à 5, en momenteel is het zelfs 7. Momenteel werk ik aan deze dingen: sim pedalen, modulaire printerkast, JF-17 grip, simpit, Box 3D Printer met chimera/BMG-X2 printkop, Box 3D printer met 4 LGX printkoppen, herziening van P3Steel XL printer en herziening van TATARA A8 P3Steel printer. Allemaal projecten die ik in de laatste twee weken open heb gehad met minimaal 2, en vaak meer, ontwerpstromen. Als ik dat allemaal moet gaan klaarzetten elke keer wordt het wel irritant.
Van read only terug op active schakelen gebeurt vanzelf op het moment dat je de tekening opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

wally1987 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Van read only terug op active schakelen gebeurt vanzelf op het moment dat je de tekening opslaat.
Voor de kast in het voorbeeld hierboven heb ik een aantal varianten in gedachten. Ik moet nog een keus maken. Ik teken telkens een variant wat verder uit totdat ik een beslissing maak over waar ik heen wil. Voorbeeld is het ladecompartiment. wil ik lades van gelijke grootte of van ongelijke grootte? Wil ik één diepe lade of twee minder diepe lades? Dat soort keuzes dus. Ik teken alles uit en ga dan eens vergelijken door aan dingen te trekken. Op het moment dat ik de knoop heb doorgehakt worden op dit moment de tekeningen vergeten/verplaatst en ga ik verder met de tekening van de variant die ik uiteindelijk wil hebben. Dit herhaalt zich dan weer voor de volgende grote beslissing(en).
Hoe beheer ik dan het aantal actieve tekeningen op een manier dat ik bij 7 projecten onder de 10 tekeningen blijf als ik voor elk project telkens weer andere tekeningen (her)open? Ik zou er denk ik horendol van worden om steeds met de vinkjes in de weer te moeten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ocf81 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Of mis ik iets in de mogelijkheden van F360 om meerdere versies er op na te houden en deze tegelijkertijd te kunnen bekijken?
Meerdere versies van 1 ontwerp zijn zeker mogelijk, je kan ook altijd terug naar een oudere opgeslagen versie (allemaal ingebouwd). Als je meerdere versies tegelijkertijd wilt ontwikkelen zul je (voor zover ik weet) dit via meerdere ontwerpen moeten doen. Read-only ontwerpen zijn altijd te bekijken en te gebruiken, alleen om ze te wijzigen / op te slaan moeten ze actief zijn. In jouw geval kun je dus prima die 3-4 ontwerpen tegelijk actief hebben. Ga je van je ene ontwerp (meerdere versies 'kast') naar een ander ontwerp, maak je de 'kast' even readonly. Dat is letterlijk 3 seconden werk, minder als je ze gegroepeerd hebt binnen 1 folder (dan maak je de folder readonly), en hoe vaak maak je die switch? Het programma opstarten duurt al langer...

Persoonlijk vind ik Fusion 360 een stuk fijner werken dan freecad, veel intuïtiever. Maar ieder z'n eigen voorkeur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

pirke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 04:16:
[...]

Meerdere versies van 1 ontwerp zijn zeker mogelijk, je kan ook altijd terug naar een oudere opgeslagen versie (allemaal ingebouwd). Als je meerdere versies tegelijkertijd wilt ontwikkelen zul je (voor zover ik weet) dit via meerdere ontwerpen moeten doen. Read-only ontwerpen zijn altijd te bekijken en te gebruiken, alleen om ze te wijzigen / op te slaan moeten ze actief zijn. In jouw geval kun je dus prima die 3-4 ontwerpen tegelijk actief hebben. Ga je van je ene ontwerp (meerdere versies 'kast') naar een ander ontwerp, maak je de 'kast' even readonly. Dat is letterlijk 3 seconden werk, minder als je ze gegroepeerd hebt binnen 1 folder (dan maak je de folder readonly), en hoe vaak maak je die switch? Het programma opstarten duurt al langer...
Dus toch een beperking op de 7 projecten die ik nu heb lopen. Ik werk op een avond aan 1 à 2 projecten, afhankelijk van wat eerst 'moet' en of ik in de tussentijd ideeën heb opgedaan voor een project. Goed, het kan, maar het lijkt me nog steeds onpraktisch.
pirke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 04:16:
Persoonlijk vind ik Fusion 360 een stuk fijner werken dan freecad, veel intuïtiever. Maar ieder z'n eigen voorkeur :)
De gebruikservaring van F360 is zeker veel vloeiender, dat bestrijd ik ook niet. Ik heb in het verleden wel eens F360 gebruikt, voordat het drama van de beperkingen langs kwam en ik nog op Windows zat. Maar uiteindelijk doet FreeCAD bijna alles wat F360 ook doet, en doet het dit zonder dat je afhankelijk bent van SaaS. Aangezien ik destijds al FreeCAD kon had ik eigenlijk geen echte reden om F360 meer te leren, afgezien van de mogelijkheid van het kunnen maken van generatieve ontwerpen, iets waar in FreeCAD nu ook wel wat stappen in wordt gemaakt overigens. Nu ik dus op linux zit is er voor mij geen reden om F360 te gebruiken. Voor iemand die net begint en geen zorgen heeft over privacy en beperkingen die aan SaaS zitten is F360 een prima pakket.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Je bent bekend met parametrisch modelleren? In geval van jou kast zou dit namelijk een uitkomst kunnen zijn.
Neem even als grof voorbeeld de extrusies, de vorm blijft hetzelfde en de lengte is variabel. Parameter op de lengte en je hoeft er geen 20 variaties meer van te hebben opgeslagen.

De beperking geld als ik het goed begrijp alleen als je via de "cloud" werkt, je bestanden exporteren blijft natuurlijk ook nog een optie.

Ben zelf niet geheel bekend met FreeCAD, ik gebruik zelf onder andere F360, Inventor, MasterCAM of SolidEdge. De laatste 3 zijn i.v.m. mijn werk. Ik teken vaak in f360 de onderdelen om deze met Inventor in een assembly te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door wally1987 op 05-10-2024 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wellicht ten overvloede, maar ook ik gebruik het liefst Fusion360. Met een paar youtube filmpjes ben je zo onderweg. Fijn pakket dat makkelijk in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wally1987 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:18:
Je bent bekend met parametrisch modelleren? In geval van jou kast zou dit namelijk een uitkomst kunnen zijn.
Neem even als grof voorbeeld de extrusies, de vorm blijft hetzelfde en de lengte is variabel. Parameter op de lengte en je hoeft er geen 20 variaties meer van te hebben opgeslagen.

De beperking geld als ik het goed begrijp alleen als je via de "cloud" werkt, je bestanden exporteren blijft natuurlijk ook nog een optie.

Ben zelf niet geheel bekend met FreeCAD, ik gebruik zelf onder andere F360, Inventor, MasterCAM of SolidEdge. De laatste 3 zijn i.v.m. mijn werk. Ik teken vaak in f360 de onderdelen om deze met Inventor in een assembly te zetten.
Inderdaad, dat soort dingen hoeven niet als verschillende files te werken. Sterker nog, een fabrikant kan tientallen product versies maken, allemaal gebaseerd op 1 file. Kast 2x zo groot? Automatisch 2x zoveel lades. Inventor gaat data volgens mij nog dieper in, wat ik van een fabrikant begreep is dat ze dan bijvoorbeeld de basis maten van een kozijn opgeven, en ze de hele tekening, stuklijst, bematingen, sluitwerk posities en randzaken zo op papier hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

wally1987 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:18:

FreeCAD is parametrisch. Ik werk parametrisch. Maar dat is geen panacea om beslissingen te maken. Voor een eerder ontwerp van de kast heb ik bijvoorbeeld een variant gemaakt waar ventilatie op 3 verschillende manieren was uitgetekend, met verschillende ontwerpen. De varianten zijn ideeëen die naast elkaar bestaan. Soms met een hele andere opbouw van de handelingen. Een andere vorm in een loft gaat heel veel gevolgen hebben voor wat je erna doet. Die wil je naast elkaar zien en tegelijkertijd bewerken om te zien wat nu het beste resultaat geeft. Soms gaat het ook gewoon om heel andere objecten, zoals ik net aangaf met de kast. Dat gaat echt niet met het geschuif tussen wat parameters en het uitdrukken van waarden middels formules.

Overigens is een nadeel van FreeCAD dat de oplosser voor beperkingen in tekeningen wel makkelijk over de zeik gaat. Je moet voor een complexe tekening er wel voor zorgen dat de combinatie van beperkingen er niet alleen voor zorgt dat de oplosser zegt dat het volledig beperkt is, maar dat de veranderingen van de parameters van de beperkingen er ook niet voor zorgen dat FreeCAD stopt met werken of hele rare resultaten op gaat leveren.

Maar voor mij is de cloud inderdaad een doorn in het oog. En Autodesk heeft gewoon laten zien dat je die lui op dat gebied ook niet te vertrouwen zijn. Alles kan morgen anders zijn. Mij dus niet gezien. (en het moet op linux werken, ik heb in mijn leven permanent gedag gezegd tegen Microsoft)

[ Voor 2% gewijzigd door ocf81 op 05-10-2024 16:02 . Reden: dolk voor verwijderde voetnoot verwijderd ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

_ferry_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Inderdaad, dat soort dingen hoeven niet als verschillende files te werken. Sterker nog, een fabrikant kan tientallen product versies maken, allemaal gebaseerd op 1 file. Kast 2x zo groot? Automatisch 2x zoveel lades. Inventor gaat data volgens mij nog dieper in, wat ik van een fabrikant begreep is dat ze dan bijvoorbeeld de basis maten van een kozijn opgeven, en ze de hele tekening, stuklijst, bematingen, sluitwerk posities en randzaken zo op papier hebben staan.
Dat kan met herhalingen enzo prima parametrisch of met scripting worden opgelost. (FreeCAD doet dat met python) Maar als de vorm compleet anders is, zoals bij een 3D-printer die met riemen werkt t.o.v. een 3D-printer die met balschroeven werkt dus weer niet zo makkelijk.

Maar goed, het gaat nu wel erg over waarom ik F360 niet zo geschikt vindt. En dat is uiteindelijk niet waar het topic over gaat. Dus wellicht is het ook goed om de discussie wat breder te trekken en de voor- en nadelen van andere pakketten dan F360 en FreeCAD te bespreken :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
ocf81 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

FreeCAD is parametrisch. Ik werk parametrisch.. Maar dat is geen panacea om beslissingen te maken. Voor een eerder ontwerp van de kast heb ik bijvoorbeeld een variant gemaakt waar ventilatie op 3 verschillende manieren was uitgetekend, met verschillende ontwerpen. De varianten zijn ideeëen die naast elkaar bestaan. Soms met een hele andere opbouw van de handelingen. Een andere vorm in een loft gaat heel veel gevolgen hebben voor wat je erna doet. Die wil je naast elkaar zien en tegelijkertijd bewerken om te zien wat nu het beste resultaat geeft. Soms gaat het ook gewoon om heel andere objecten, zoals ik net aangaf met de kast. Dat gaat echt niet met het geschuif tussen wat parameters en het uitdrukken van waarden middels formules.

Overigens is een nadeel van FreeCAD dat de oplosser voor beperkingen in tekeningen wel makkelijk over de zeik gaat. Je moet voor een complexe tekening er wel voor zorgen dat de combinatie van beperkingen er niet alleen voor zorgt dat de oplosser zegt dat het volledig beperkt is, maar dat de veranderingen van de parameters van de beperkingen er ook niet voor zorgen dat FreeCAD stopt met werken of hele rare resultaten op gaat leveren.

Maar voor mij is de cloud inderdaad een doorn in het oog. En Autodesk heeft gewoon laten zien dat je die lui op dat gebied ook niet te vertrouwen zijn. Alles kan morgen anders zijn. Mij dus niet gezien.
Als FreeCAD voor jou een stuk makkelijker werkt, dan is dat gewoon een beter match.
FreeCAD is ook gewoon een geweldig goed programma om mee te werken, als je ermee overweg kan.
Zover ben ik helaas nog niet, maar wil er zeker een keer voor gaan zitten om me er in te gaan verdiepen.

Je laatste zinnen sluit ik me ook volledig bij aan. Als gratis gebruiker ben je er gewoon niet zeker van of je morgen nog je bestanden kan benaderen in de cloud. Daarom altijd exporteren naar je eigen drive als je klaar bent.

Het is dat ik via werk toegang heb tot andere programma's en dat mijn baas het geen probleem vind dat ik deze prive gebruik. Lukt iets me niet in fusion, pak ik inventor. Vind Fusion gewoon wat praktischer werken voor losse onderdelen, minder nadenken.

P.S.
Problematiek rondom het gratis gebruik is onderandere veroorzaakt door een flink aantal youtubers.
De voorwaarden waren vrij duidelijk: Als jij als bedrijf of particulier een omzet maakt boven de 99.000$, was je gewoon geacht een licentie te nemen. MakersMuse heeft het volgens mij hier ook eens een keer over gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door wally1987 op 05-10-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het is jammer dat veel CAD pakketten niet werken op Linux. Ik zou graag eens SW willen uitproberen, nu er een maker versie van is. Maar als ik het goed begrepen heb is de maker versie op bepaalde punten nogal ongemakkelijk in het gebruik en moet je ook inloggen, dus dat is dan weer een nadeel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
ocf81 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:09:
Het is jammer dat veel CAD pakketten niet werken op Linux. Ik zou graag eens SW willen uitproberen, nu er een maker versie van is. Maar als ik het goed begrepen heb is de maker versie op bepaalde punten nogal ongemakkelijk in het gebruik en moet je ook inloggen, dus dat is dan weer een nadeel.
Wacht!! Siemens heeft eindelijk het licht gezien!? Een gratis editie!!
Solid edge raakt al jaren klanten kwijt, veel te dure pakketten en een enorm slechte helpdesk.

Ik werk al ruim 3,5 jaar met Solid Edge(windows) en Sinumerik(linux). Waarom maak je een CADprogramma voor de machines die je levert dat vervolgens niet compatibel is met de besturing van de machine die je levert. Siemens logica!

@ocf81 Al eens gekeken naar Onshape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:59
Ik heb lange tijd in Rhino gewerkt. Maar die is niet gratis, gelukkig geen subscription model dus dat maakt dat je maar een keer moet slikken ;) Het gebruik samen met Grasshopper is er leuk voor parametrische en vooral organische vormen.
Sinds ik meer functionele en mechanische objecten print ben ik wel over op Fusion, vooral het parametrisch vanuit een sketch werken is erg fijn als je aanpassingen moet doen.(kan ook in grasshopper maar is niet erg prettig)
Ik heb uiteindelijk voor een van mijn grotere projecten een startup licentie aangevraagd en die is toegekend, waarmee je €150 voor 3 jaar betaald (50/jr). Dus prima te doen, maar dan moet je wel een wat groter doel hebben en er iets van een business mee kunnen bouwen.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

wally1987 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Solid edge raakt al jaren klanten kwijt, veel te dure pakketten en een enorm slechte helpdesk.

Ik werk al ruim 3,5 jaar met Solid Edge(windows) en Sinumerik(linux). Waarom maak je een CADprogramma voor de machines die je levert dat vervolgens niet compatibel is met de besturing van de machine die je levert. Siemens logica!

@ocf81 Al eens gekeken naar Onshape?
Ja, Siemens Solid Edge heeft ook een "gratis" versie. (betalen met data) Maar 3DExperience SolidWorks bestaat sinds een jaar of 2 ook.

De registratie van onshape lijkt spaak te lopen op een controlestap die geen TOR browser lust, dus daar ben ik afgehaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 06-10-2024 15:13 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-06 12:09
wally1987 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

SW (SolidWorks) is niet van Siemens maar van Dassault Systèmes. Behalve 'Solid' in de naam zijn die pakketten verder niet aan elkaar gelinkt.

Voor TS: Een programma wat meer schets gebaseerd is al snel beter dan Tinkercad. Dat is m.i. meer gericht op onderwijs en niet echt geschrikt om productief mee te werken. Persoonlijk gebruik ik SolidWorks premium maar als ik over zou moeten stappen zou ik zowel Fusion als FreeCAD downloaden en vooral proberen wat het prettigst werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntlasser
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-06 16:12
Onshape gebruik ik af en toe hobbymatig terwijl ik vanuit mijn werk Siemens NX of Solidworks gewend ben. Zolang het losse parts zijn werkt Onshape prettig, voelt qua interface vergelijkbaar met de professionele CAD pakketten.

Tot je een assembly wil maken. Onshape gebruikt functionele mates en dat werkt in mijn ogen echt verschrikkelijk. In plaats van controle over individuele vrijheidsgraden waardoor je met meerdere mates twee onderdelen op elkaar kan positioneren moet je één functionele mate kieren zoals 'revolute mate' of 'sliding mate' is of iets anders, ik kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
TorxWorx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:17:
[...]

SW (SolidWorks) is niet van Siemens maar van Dassault Systèmes. Behalve 'Solid' in de naam zijn die pakketten verder niet aan elkaar gelinkt.

Voor TS: Een programma wat meer schets gebaseerd is al snel beter dan Tinkercad. Dat is m.i. meer gericht op onderwijs en niet echt geschrikt om productief mee te werken. Persoonlijk gebruik ik SolidWorks premium maar als ik over zou moeten stappen zou ik zowel Fusion als FreeCAD downloaden en vooral proberen wat het prettigst werkt.
Klopt, wat te snel overheen gelezen. @ocf81 noemde inderdaad SW, Niet SE. Maar SE heeft ook een student versie beschikbaar gemaakt.

Werkte BricsCAD of Blender niet op linux?
Draftsight vroeger wel, tegenwoordig lijkt dit ook niet meer het geval te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 14:20
Ik ontwerp vrijwel alles in OpenSCAD, een beetje een vreemde eend in de bijt, je schrijft code die je Rendert naar een 3D ontwerp, maar hierdoor kun je op de tiende millimeter (of minder) nauwkeurig ontwerpen.
En omdat je variabelen kunt gebruiken, kun je ontwerpen snel aanpassen.

Moet je van houden natuurlijk, maar kan me er zelf prima mee redden en de bestanden vinden gretig aftrek op sites als thingiverse...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wally1987
Nu we hier toch flink over discussiëren, is het misschien een idee om de koppen bij elkaar te steken en een lijst te maken als startpost met wat informatie erbij? Gratis of niet, via cloud of met lokale data, PLE of student edities, ondersteunde OS's, gemakkelijk te vinden tutorials enzovoorts.

Om alvast een paar programma's op te noemen:
OpenScad.
Qcad.(2d)
Solid Works.
Solid Edge.
Fusion 360.
Inventor.
Revit.
Bricscad.
Blender.
Onshape.
Rhinoceros 3d.
FreeCAD.
Sketchup.
MasterCAD/CAM.
LibreCAD(2d)
CATIA.
IntelliCAD.
Lightwave.
Maya.
Vectorworks
Strata 3d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pOZOR jED
wally1987 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:36:
Nu we hier toch flink over discussiëren, is het misschien een idee om de koppen bij elkaar te steken en een lijst te maken als startpost met wat informatie erbij? Gratis of niet, via cloud of met lokale data, PLE of student edities, ondersteunde OS's, gemakkelijk te vinden tutorials enzovoorts.

Om alvast een paar programma's op te noemen:
Zoiets?

PakketWindowsMacOSLinuxLicentiewebsite
OpenScadXXXOpen sourcehttps://openscad.org
Qcad (2d)XXXOpen Sourcehttps://www.qcad.org/
Solid Workshttps://www.qcad.org/en/
Solid Edge
Fusion 360XXBeperkt gratis
Inventor
Revit
Bricscad
BlenderXXXOpen sourcehttps://www.blender.org
Onshape
Rhinoceros 3d
FreeCADXXXOpen Sourece
SketchupXXBeperkt gratis
MasterCAD/CAM
LibreCAD(2d)
CATIA
IntelliCAD
Lightwave
Maya
Vectorworks
Strata 3d

[ Voor 8% gewijzigd door pOZOR jED op 07-10-2024 17:30 . Reden: kolom website toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrillSkippy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-06 23:05
Hi,

Disclaimer; ik ben pas net begonnen met het modelleren van mijn eigen projecten.

In de bovenstaande tabel mis ik de software: Shapr3D.

Ik werk graag met een stylus en ik ben daar specifiek naar gaan zoeken. Daardoor kwam ik uit bij Shapr3D.
Deze software maakt het gemakkelijk om te schetsen met een stylus. De software is echt top, het kost mij weinig tijd om tot werkende prototypes te komen.

Een groot nadeel is de gelimiteerde gratis "tier". Hierin kun je slechts 2 (!) actieve projecten hebben. Ook is er voor het exporteren van 3d modellen alleen een low-poly export beschikbaar. Hierdoor is het niet meer mogelijk om een mooie cirkel te printen.

Ik ben dus erg te spreken over de software, maar de limitaties zijn wel fors. Als beginner kan ik nog werken met de 2 actieve projecten, maar de low-poly export is wel vervelend.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 13:39
Puntlasser schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:21:
Onshape gebruik ik af en toe hobbymatig terwijl ik vanuit mijn werk Siemens NX of Solidworks gewend ben. Zolang het losse parts zijn werkt Onshape prettig, voelt qua interface vergelijkbaar met de professionele CAD pakketten.

Tot je een assembly wil maken. Onshape gebruikt functionele mates en dat werkt in mijn ogen echt verschrikkelijk. In plaats van controle over individuele vrijheidsgraden waardoor je met meerdere mates twee onderdelen op elkaar kan positioneren moet je één functionele mate kieren zoals 'revolute mate' of 'sliding mate' is of iets anders, ik kan er niet mee omgaan.
Het verbaast mij enigszins dat ik naar de tweede pagina moest om OnShape voor het eerst tegen te komen.

Één probleem voor TS, het draait niet lokaal. Het draait in de browser en alle bestanden staan online.

Maar de positieve punten zijn talrijk. Ten eerste draait het in de browser, dus is het volledig platform-agnostisch. Je kan het niet alleen op Linux draaien, je kan het zelfs op een Chromebook draaien als je dat wilt. Er is ook een app beschikbaar zodat je je modellen eenvoudig op je telefoon kan laten zien.

Als tweede, het is inmiddels best een populair tekenprogramma geworden, waardoor er een enorme hoeveelheid informatie en video's online te vinden over hoe je het kunt gebruiken. Ook op de website van OnShape zelf zijn er hulppagina's met video's om je op weg te helpen als je in de knoei raakt.

Tot slot is mijn ervaring met OnShape en de manier waarop een assembly wordt opgebouwd juist enorm positief. Het is inderdaad anders dan als je de mates of constraints van Inventor gewend bent. Als je altijd al joints gebruikte in Inventor, is de overstap juist weer niet zo groot. Er zijn ook heel veel situaties waarin de functionele mates van OnShape veel makkelijker werken dan de constraints van Inventor. Zo heb ik laatst een model gemaakt met twee tandwielen, en dat was veel eenvoudiger in OnShape dan het in Inventor was.

De video's van OnShape zelf leggen mijn inziens goed uit hoe je de mates moet gebruiken:

Ik heb op mijn opleiding Inventor gebruikt en kon echt niet aan FreeCAD wennen. OnShape is daarentegen qua werking best vergelijkbaar met SolidWorks, Inventor en Fusion360, en zeker als het om hobbymatig gebruik gaat, met veelal losse parts en soms kleine assemblies, is het een heel goed bruikbaar programma. En een groot voordeel t.o.v. Free Fusion360, je bent niet beperkt in het aantal projecten.

Om niet alleen maar lovend te spreken, er zijn een aantal kleine nadelen. Zolang je de gratis versie gebruikt, zijn al je ontwerpen per definitie publiek beschikbaar. Nu zijn er wel zoveel mensen die gebruik maken van de gratis versie dat je je niet druk hoeft te maken dat jouw ontwerpen snel door anderen worden overgenomen, maar zodra je ontwerpen wilt maken die pertinent niet publiek vindbaar moeten zijn, moet je een betaald pakket afnemen. Daarnaast is het importeren van externe bestanden (zoals STEP bestanden) erg klungelig en is het uiteindelijke geïmporteerde bestand vaak niet aan te passen (maar wel te importeren in een assembly). Tot slot merk ik wel dat het programma wat trager begint te draaien zodra je meerdere parts en mates in een assembly krijgt. Vooral beweeglijke mates (zoals de hierboven genoemde constructie met tandwielen) kan de software behoorlijk vertragen.

Maar al met al is het een behoorlijk gebruiksvriendelijk programma, zeker als je al verwend bent met ervaring in SolidWorks/Inventor. Vanuit SW/Inventor naar FreeCAD is een hele grote stap, want de manier waarop je moet tekenen is totaal anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
GrillSkippy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:28:
Tabel is slechts een snelle opzet van wat Wally1987 voorstelde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dare Devil
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:09
GrillSkippy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:28:
Hi,

Disclaimer; ik ben pas net begonnen met het modelleren van mijn eigen projecten.

Ik werk graag met een stylus en ik ben daar specifiek naar gaan zoeken. Daardoor kwam ik uit bij Shapr3D.
Deze software maakt het gemakkelijk om te schetsen met een stylus. De software is echt top, het kost mij weinig tijd om tot werkende prototypes te komen.

Een groot nadeel is de gelimiteerde gratis "tier". Hierin kun je slechts 2 (!) actieve projecten hebben. Ook is er voor het exporteren van 3d modellen alleen een low-poly export beschikbaar. Hierdoor is het niet meer mogelijk om een mooie cirkel te printen.

Ik ben dus erg te spreken over de software, maar de limitaties zijn wel fors. Als beginner kan ik nog werken met de 2 actieve projecten, maar de low-poly export is wel vervelend.
Shapr3D vind ik geweldig om te gebruiken, maar de low-poly export maakt het voor mij compleet onbruikbaar. Spijtig genoeg bieden ze geen redelijke hobby-prijs aan (120 euro per jaar?) waardoor ik compleet geswitcht ben naar Fusion 360.

Fusion 360 voelt heel clunky vergeleken met Shapr3D, maar 'k heb momenteel geen andere keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wally1987
pOZOR jED schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Tabel is slechts een snelle opzet van wat Wally1987 voorstelde. ;)
Goed begin!
Nu kan iedereen de tabel kopiëren, aanvullen/aanpassen en terugplaatsen in een reactie.

Bij deze:
Pakket:Windows:MacOS:Linux:Licentie:website:
Solid WorksXBetaaldhttps://www.solidworks.com/
Solid EdgeXBetaaldhttps://solidedge.siemens.com/en/
Fusion 360XXBeperkt gratishttps://www.autodesk.com/nl/products/fusion-360
InventorXBetaaldhttps://www.autodesk.com/nl/products/inventor
RevitXBetaaldhttps://www.autodesk.com/nl/products/revit
BricscadXXXhttps://www.bricsys.com
OnshapeXXXBetaaldhttps://www.onshape.com/en/
Rhinoceros 3dXXBetaaldhttps://www.rhino3d.com/
FreeCADXXXOpen Sourcehttps://www.freecad.org/
SketchupXXXBeperkt gratishttps://www.sketchup.com
MasterCAD/CAMxxBetaaldhttps://www.mastercam.com/
LibreCAD(2d)XOpen sourcehttps://librecad.org/
CATIAXXBetaaldhttps://www.3ds.com/products/catia
IntelliCADXXBetaaldhttps://www.intellicad.org/
LightwaveXXX?https://www.lightwave3d.com
MayaXXXBetaaldhttps://www.autodesk.com/nl/products/maya/
VectorworksXXProefperiode/betaaldhttps://designexpress.eu/nl/vectorworks
Strata 3dXXBetaaldhttps://www.strata.com/
Shapr3dXXBetaaldhttps://www.shapr3d.com/

Dankjewel @pOZOR jED!

[ Voor 1% gewijzigd door wally1987 op 08-10-2024 21:16 . Reden: Shapr3d toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
LightwaveXXX?https://www.lightwave3d.com
3ds MaxX30 dagen trial / Betaaldhttps://www.autodesk.com/nl/products/3ds-max
PlasticityXXX30 dagen trial / Betaaldhttps://www.plasticity.xyz/

Tabel aangevuld met 3ds Max en Plasticity.

3ds Max is mijn go-to pakket als ik even snel iets moet schetsen. Nadeel is natuurlijk dat het niet (out-of-the-box) parametrisch is dus soms heb ik er alsnog wel werk aan om het nog allemaal geschikt te maken voor 3d printing. Maar soms pak ik ook wel net zo goed Fusion360. Red ik me ook goed mee, vooral voor de simpelere dingen.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:30
ocf81 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:09:
Ik gebruik de maker versie, vind die heel fijn. Werkt voor mij een stuk beter en sneller dan Fusion (ik begreep dat fusion niet goed gebruikt maakt van meerdere cores op de processor en gebruik van de GPU is ook zeer beperkt).
Moet zeggen dat ze wel een heel groot deel van de markt links laten liggen door de prijzen voor licenties.

Nadeel van de maker versie is overigens dat de bestanden niet meer aan te passen zijn met de 'reguliere' versie, andersom wel. Alhoewel ik dat kan begrijpen ivm het verschil in licentiekosten.

[ Voor 11% gewijzigd door HSlegend op 09-10-2024 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:50
Hier ook een +1 voor openSCAD.

Ik print relatief veel "onderdelen" voor dagelijks gebruik, denk aan een beugel uit ASA voor een achterspatbord van een fiets (als vervanger van losgeroest metalen lipje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS5g9F9hQKtncrowGsF04aU5lWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbUM7xaEDPVsi0pWX3sdMBqj.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker het maken van kleine aanpassingen om de pasvorm perfect te maken is super makkelijk.

Verder ontwerp ik eigenlijk geen figuren of "decoratieve" objecten, dus modelleren met de muis doe ik niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rozijnpak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04 17:43
SolidWorks (aan elkaar geschreven) heeft ook een "maker-licentie" tegenwoordig, als ik het goed begrijp $48 per jaar voor het "normale" SolidWorks-pakket óf een lichtere toepassing in je browser à la Onshape. Als ik geen SolidWorks van het werk had zou ik het overwegen, hoewel het Fusion natuurlijk niet verslaat qua kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:51
Let wel op.
de kans is groot dat CAD pakketten die via de browser werken, of die je in de cloud moet opslaan, in de kleine lettertjes ook eigenaar zijn van jouw projecten, dus pas wel op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Wow, veel reactie :)
Ik denk dat ik dit topic moet gaan omkatten naar een mooi verzameltopic.
Ontzettend veel goede info en overwegingspunten. Hartelijk dank, allemaal!

Ondertussen regelmatig zitten meelezen, ook zelf een beetje rondgekeken, maar ik denk dat FreeCAD voor mij voorlopig de beste optie is. Draait lokaal en is gratis te gebruiken. De leercurve moet ik dan toch maar voor lief nemen, en ik ben dan ook maar begonnen aan deze playlist van 50+ video's: https://www.youtube.com/p...Ntc0UszswD0oD5q4VeWTrK7JC

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 12-10-2024 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
LightwaveXXXBetaaldhttps://www.lightwave3d.com
BRL-CADXXXOpensourcehttps://brlcad.org/
Designspark MechanicalXBeperkt gratishttps://www.rs-online.com...spark-cad-design-software
Wings3DXXXOpensourcehttps://www.wings3d.com/
3DSlashXXXOpensourcehttps://www.3dslash.net/
Moi3DXX90 dagen trial/Betaaldhttps://moi3d.com/
ModoXXXTrialperiode/Betaaldhttps://www.foundry.com/products/modo
Cinema-4DXX14 dagen trial/Betaaldhttps://www.maxon.net/en/cinema-4d
SolvespaceXXXOpensource/GPLhttps://solvespace.com/
SelfCADXBeperkt gratishttps://www.selfcad.com/
VectaryX??14 dagen trial/Betaaldhttps://www.vectary.com/
CreoX??30 dagen trial/Betaaldhttps://www.ptc.com/en/products/creo/
SculptGLX??Gratishttps://stephaneginier.com/sculptgl/

Nog een aantal toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 12-10-2024 01:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:19
Solid Edge Community editionXGratishttps://solidedge.siemens...ers/hobbyists-and-makers/
Designspark MechanicalXBeperkt gratishttps://www.rs-online.com...spark-cad-design-software

Community edition van Siemens Solid edge toegevoegd toegevoegd. Vorig jaar naast Fusion 360 regelmatig ook gebruikt. Voordeel is dat het minder beperkingen heeft dan Fusion 360. Maar een jaar verder gebruik ik toch bijna altijd Fusion 360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:17

3_s

Ik had gehoopt hier het antwoord te vinden, welk pakket ik moet gebruiken.
Dat valt, uiteraard, tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

3_s schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:11:
je bent /s vergeten (of wat de tweakers variant daar van ook mag zijn)

Er is (natuurlijk!) geen gouden antwoord, want het hangt ook erg af van wat je van een CAD pakket verlangt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-06 19:28
Dat zal je nooit krijgen van een forum of een andere website ;) Het is helemaal wat je eist en zelf fijn vindt werken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wally1987
Misschien een idee om ook een lijstje muizen te maken in/naast dit topic.
Iedereen kent de spacemouse van 3Dconnection wel, nu zijn er gelukkig flink wat alternatieven te vinden.(of zelf te maken)

Heb een collega die bijvoorbeeld een oude joystick gebruikt, een ander weer een Wacom tablet.
Ik gebruik op mijn beurt een extra toetsenbord en heb ook een keertje een trackball gebruikt zien worden voor Cad als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
wally1987 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:58:
Misschien een idee om ook een lijstje muizen te maken in/naast dit topic.
Iedereen kent de spacemouse van 3Dconnection wel, nu zijn er gelukkig flink wat alternatieven te vinden.(of zelf te maken)

Heb een collega die bijvoorbeeld een oude joystick gebruikt, een ander weer een Wacom tablet.
Ik gebruik op mijn beurt een extra toetsenbord en heb ook een keertje een trackball gebruikt zien worden voor Cad als alternatief.
Zie, daarom doe ik openSCAD, heb je geen muis bij nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
HET pakket, hangt af van wat je wilt of wie je het vraagt.

Ik ben fan van OpenSCAD, kan niet zo veel met traditionele cad software en een muis.
Het is niet precies genoeg en je kunt niet even snel wat aanpassen om een nieuwe render te maken.

Maar genoeg mensen die denken "Hoe kun je nou een ontwerp in code uitschrijven!"

Dus zeg het maar, wat is HET pakket? En moet dat gratis zijn of is 500,- per jaar geen enkel probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AK67
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-06 13:03
Frij5fd schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:26:
Solid Edge Community editionXGratishttps://solidedge.siemens...ers/hobbyists-and-makers/
IronCad???Betaaldhttps://ironcad.nl/
Ironcad toegevoegd; ik ken iemand die het erg prettig vind werken. Zelf gebruik ik FreeCad tot volle tevredenheid d:)b . (Met macro LasercutterSVGExport is lasercutten met kerf-offset een fluitje van een cent.) FC is gewoon de opensource variant van fusion 360 :7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Eindelijk wat tijd gevonden om de topicstart aan te passen.
Iedereen die geholpen heeft (en in de toekomst helpt) aan de lijst en met elkaar te discussieren, hartelijk dank!

Mocht er iemand zich geroepen voelen om mede-auteur te worden van dit topic, laat het even weten :)
@ocf81 of @wally1987 misschien?

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 21-10-2024 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
BlocksCAD, BricsCAD Shape, Figuro, Houdini, K-3D en Salome toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49

Fordox

00101010

Kleine rectificatie, Onshape is niet betaald, alleen voor professioneel gebruik en wanneer je niet wil dat je designs openbaar komen.
Voor een cosument is het gratis.

Ik ben zelf een groot fan van Onshape, het is ook een breed gebruikt engineeringtool die je op je CV kan zetten en wordt vaak vergeleken met SolidWorks.

[ Voor 31% gewijzigd door Fordox op 23-10-2024 11:01 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, het kost geen geld, maar je mag wel een sloot aan data opgeven. Wat mij betreft betaal je dus met je data en is het daarmee niet gratis.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49

Fordox

00101010

Welke 'sloot van data' is dat dan? Ze zijn er heel duidelijk in dat al je designs van een gratis account online te vinden zijn, verder hebben ze niks van mij anders dan mijn mail-adres en telefoonnummer, wat vrijwel elke webshop ook heeft.
'Betaald' insinueert toch echt dat je er geld aan uitgeeft.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 09:44

M2M

medicijnman

Zou Mattercontrol ook in de lijst passen? Is software bij een 3d printer die ook standalone gebruikt kan worden om STL files te maken

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Fordox schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:06:
Welke 'sloot van data' is dat dan? Ze zijn er heel duidelijk in dat al je designs van een gratis account online te vinden zijn, verder hebben ze niks van mij anders dan mijn mail-adres en telefoonnummer, wat vrijwel elke webshop ook heeft.
Dat je dat aan iedereen hebt gegeven betekent niet dat het oké is. Ze geven op de privacy policy pagina ook aan dat ze de data "anonimiseren" om het dan door te verkopen. De grap is dat bij een voldoende mate van granulariteit dat soort anonimisering feitelijk onmogelijk is. Je betaalt dus wel degelijk met je data. En de manier waarop in de VS data als persoonlijk identificeerbaar wordt gezien is anders dan in de EU. Elk datapunt is er een te veel in dezen.
Fordox schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:06:
'Betaald' insinueert toch echt dat je er geld aan uitgeeft.
Nee, betaald betekent dat je een tegenprestatie levert, wat het geven van data dus ook is.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 23-10-2024 11:19 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:17

3_s

ocf81 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Nee, betaald betekent dat je een tegenprestatie levert, wat het geven van data dus ook is.
Ik ken het pakket niet en spreek me niet uit over de dataverzameling, maar betalen gaat toch echt over geld overhandigen.
Anders is het een ruileconomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

3_s schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Ik ken het pakket niet en spreek me niet uit over de dataverzameling, maar betalen gaat toch echt over geld overhandigen.
Anders is het een ruileconomie.
Alle economie gaat om het uitruilen van middelen en/of prestaties. Meestal gaat dat in geld, maar niet altijd.

Uit het woordenboek: Betalen: verbintenissenrecht: voldoening, inlossing van een schuld in geld of natura; prestatie. ...

Er wordt een tegenprestatie verwacht, namelijk het overhandigen van data welke volgens de voorwaarden aan derden mogen worden verstrekt voor o.a. marketing. Dat is dus gewoon betalen met je data.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Okay, t gaat nu een beetje offtopic.
Technisch gezien is een tegenprestatie (zoals data inleveren) een betaling, maar in de volksmond wordt gratis meestal gedefineerd als geen financiele compensatie.

Laten we in dit topic de volksmond versie aanhouden. Geen geld neerleggen voor software = gratis.
Fordox schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:00:
Kleine rectificatie, Onshape is niet betaald, alleen voor professioneel gebruik en wanneer je niet wil dat je designs openbaar komen.
Voor een cosument is het gratis.

Ik ben zelf een groot fan van Onshape, het is ook een breed gebruikt engineeringtool die je op je CV kan zetten en wordt vaak vergeleken met SolidWorks.
Ahh dat had ik gemist. Heb het aangepast.
M2M schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:11:
Zou Mattercontrol ook in de lijst passen? Is software bij een 3d printer die ook standalone gebruikt kan worden om STL files te maken

Ziet er zeker uit als iets passends. Heb 'm toegevoegd. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

McKaamos schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:32:
Okay, t gaat nu een beetje offtopic.
Technisch gezien is een tegenprestatie (zoals data inleveren) een betaling, maar in de volksmond wordt gratis meestal gedefineerd als geen financiele compensatie.

Laten we in dit topic de volksmond versie aanhouden. Geen geld neerleggen voor software = gratis.
Ik kan mij hier niet in vinden. Te meer omdat de misleiding die dan wordt mogelijk gemaakt eens moet stoppen. Het is een praktijk die wat mij betreft verboden zou moeten worden. Men mag best eens wat meer bewust worden van de prijs die je betaalt als je jouw data in moet leveren. De profielen die men daar mee opbouwt worden gebruikt om vele malen de waarde van de "gratis" producten die je daar voor terugkrijgt terug te verdienen. Dat men het gratis noemt is vooral het gevolg van een gebrek aan bewustzijn van de kosten die het indirect met zich mee brengt.

Je zal mij nooit horen zeggen dat iets gratis is als je er jouw data voor moet inleveren. Dat weiger ik.

Maar goed, nu dus weer verder met het topic.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
ocf81 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

Ik kan mij hier niet in vinden. Te meer omdat de misleiding die dan wordt mogelijk gemaakt eens moet stoppen. Het is een praktijk die wat mij betreft verboden zou moeten worden. Men mag best eens wat meer bewust worden van de prijs die je betaalt als je jouw data in moet leveren. De profielen die men daar mee opbouwt worden gebruikt om vele malen de waarde van de "gratis" producten die je daar voor terugkrijgt terug te verdienen. Dat men het gratis noemt is vooral het gevolg van een gebrek aan bewustzijn van de kosten die het indirect met zich mee brengt.

Je zal mij nooit horen zeggen dat iets gratis is als je er jouw data voor moet inleveren. Dat weiger ik.

Maar goed, nu dus weer verder met het topic.
In technische vaktermen noemen we dat "vrij in gebruik".
Dit is iets wat best in een opmerking erbij gezet kan worden ter verduidelijking natuurlijk, juist daarvoor is dit topic.

Hoe meer informatie, hoe beter. Zorgt ervoor dat ieder voor zichzelf een weloverwogen besluit kan maken welk programma het beste bij diegene past.

[ Voor 8% gewijzigd door wally1987 op 24-10-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Hoofdstukje toegevoegd aan de TS over CAD methodes.
Iemand nog aanvullingen of opmerkingen hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

McKaamos schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:45:
Hoofdstukje toegevoegd aan de TS over CAD methodes.
Iemand nog aanvullingen of opmerkingen hierop?
Misschien als tip voor studenten: Check wat voor software licenties je als student met korting of gratis via je hogeschool/universiteit toegang kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

ThaHandy

Discovery Channel

Ik gebruik(te) de gratis versie van Ondsel (gebaseerd op FreeCAD), maar nu lees ik dat ze er mee stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Aj, dat is jammer. Ergens kan ik het wel begrijpen. Hoewel FreeCAD best wat dingen kan is het allemaal net niet af of net niet goed genoeg om op professioneel niveau te kunnen concurreren met pakketten als SolidWorks en Fusion.

Ik had gehoopt dat Ondsel het langer uit zouden houden en zo meer invloed op FreeCAD hadden kunnen hebben. Want de richting die Brad voor ogen had vond ik wel de richting waar het naar toe moet met FreeCAD. Helaas is er een aanzienlijke groep mensen binnen het FreeCAD project die aandacht voor UX en focus op mechanisch ontwerp maar flauwekul vinden. Mijns inziens zorgt die club er al jaren voor dat de ontwikkeling van FreeCAD te veel van de categorie vrijheid blijheid is. Er is ook een aantal kernpersonen die gewoon glashard ontkent dat FreeCAD ook maar in welke zin dan ook als product gezien kan worden of dat het concurrentie heeft, terwijl dit de facto natuurlijk ronduit het geval is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

FreeCAD 1.0 is uit :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:12
Hey, ik had dit topic nog niet gevonden.

Ik gebruik Freecad al een aantal jaar, maar al n tijdje overgestapt op de FreeCAD-Link branch ivm de bekende Topological Naming problemen.

@ocf81 Is dit in 1.0 nu opgelost?

Edit, ja dus!
The long-standing Topological naming problem has finally been addressed thanks to the joint effort and hard work of several developers. Realthunder's algorithm has been carefully implemented and improved to work in the master version of FreeCAD. The project took over a year, and the initial implementation has been finalized with the following PR enabling the improvements. The TNP is not solved completely and further improvements follow in the next version.
Ik kan alleen nog de RC downloaden, de link op de pagina over de 1.0 geeft de 0.21.2

[ Voor 58% gewijzigd door rinkel op 18-11-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@rinkel Ik zou zeggen dat het voor een deel is opgelost. Het komt een stuk minder vaak voor, maar er zijn nog genoeg gevallen waar je toch een probleem gaat krijgen nadat je een schets hebt aangepast.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17:08

Pixelmagic

Ubergeek

Ik vind dit topic net, ben zelf een Fusion gebruiker en beste tevreden wat ik met de "free" versie kan doen. De opening post mist wat mij aangaat nog of het eenmalig betaald is of per periode. Daarnaast zou ik prijzen bij benadering niet vervelend vinden. Als ik bv kijk wat Onshape kost per jaar ten opzichte van Fusion dan vind ik het bijzonder dat er mensen een betaalde Onshap zouden hebben.

Tot slot erg jammer dat veel online is en ongelofelijke bakken met geld kosten per jaar. Ik zou best €150-250 per jaar willen betalen voor een pakket wat past bij mijn behoefte, naar €1400+ is echt niet te betalen voor een knutselaar.

Tot slot 2: de prachtige open source dingen, geweldig wat ze weten te maken maar heeft weinig met een gebruikersvriendelijk pakket te maken naar mijn bescheiden mening. Het is soms meer programmeren dan tekenen. Ik zou graag open source en offline willen gebruiken maar het moet wel een beetje bruikbare interface hebben en niet zoals Autocad in 1996 :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Eerst deed ik al mijn ontwerpzaken in sketchup free, daar liep ik voorheen al tegen wat beperkingen aan waar ik wel omheen kon werken, maar gisteren wilde ik een relatief klein object maken waar ik met halve millimeters en cirkelvormen aan de slag moest. Dat is in sketchup niet te doen, dus ik heb voor het eerst Fusion360 erbij gepakt.

Het was weliswaar een erg simpel model (kabeldoorvoer in een specifieke maat), maar het verbaasde me hoe makkelijk en snel ik dat in Fusion360 gemodelleerd kreeg. Daar ga ik nog eens vaker mee aan de slag :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:38

vhal

ಠ_ಠ

Op het werk zijn we (zorginstelling) ook bezig met het optuigen van een 3D-lab, momenteel gebruiken wij Fusion360. Het heeft een behoorlijke leercurve maar heel veel basic dingen zijn prima te maken als beginner zijnde (er zijn zat tutorials).

Voorheen zat je te kloten in Sketchup om fillets/curves aan te maken, in Fusion werkt dit zoveel makkelijker. Ook het vastleggen van de formaten in je sketch is goed om aan te leren zodat je je ontwerp makkelijk kan wijzigen als achteraf blijft dat iets toch gewijzigd moet worden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 14:22
rozijnpak schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:35:
SolidWorks (aan elkaar geschreven) heeft ook een "maker-licentie" tegenwoordig, als ik het goed begrijp $48 per jaar voor het "normale" SolidWorks-pakket óf een lichtere toepassing in je browser à la Onshape. Als ik geen SolidWorks van het werk had zou ik het overwegen, hoewel het Fusion natuurlijk niet verslaat qua kosten.
De makers versie en de "gewone" versie kunnen niet elkaars files openen. wat best wel lastig kan zijn. In van je kan niet je werk model wat je in de pauze voor jezelf hebt gemaakt thuis openen..

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Sketchup is gewoon rommel. De modellen die het produceert zijn vaak niet gesloten, waardoor je problemen krijgt bij het slicen. Tegenwoordig zijn slicers beter in het repareren van de modellen, maar het werkt nog niet altijd 100%.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozijnpak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04 17:43
Villean schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:06:
[...]

De makers versie en de "gewone" versie kunnen niet elkaars files openen. wat best wel lastig kan zijn. In van je kan niet je werk model wat je in de pauze voor jezelf hebt gemaakt thuis openen..
Dat is onhandig. Ik denk niet dat mijn werkgever problemen heeft met het gebruiken van de gewone versie voor hobbyprojecten.

Bij de "education" editie kon je de bestanden wel gewoon openen in de reguliere versie meen ik. Maar het was wel gevaarlijk: als je een "education" onderdeel ergens onderin een normale samenstelling zet, wordt die hele samenstelling "education" en dus onbruikbaar binnen het bedrijf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 09:09
Begin wel steeds handiger te worden met fusion 360. De leercurve is (nog steeds) behoorlijk steil maar zodra je de basisflow begrijpt (sketch eerst, constraints, dan bodies) is het modelleren ook steeds voorspelbaarder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp7zfn9Whfvm2fvucXRLRLSE7YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrdxXOZ6Q3VzuM9s38VTWCJm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb sinds een tijdje dat ik de Tinkercad website wel kan openen maar ik kan mijn ontwerpen niet meer bewerken.
Hij blijft dan laden en opent de pagina niet.
Dit heb ik op mijn Macbook Pro uit 2014 16gb met Sequoia. (laatste OS)

Op mijn pas aangeschafte windows laptop kan ik de ontwerpen wel openen dus ben bang dat er toch iets van specificaties noodzakelijk zijn om Tinkercad te draaien, maar kan deze niet terugvinden op de site.

Gekke is dat ik Fusion 360 wel gewoon kan draaien.
Damn zie net een banner verschijnen dat dit ook niet meer mogelijk is in de loop van 2025:
" Autodesk Fusion wil require an Apple-supported OS/Hardware configuration after march 2025 update"

Wel jammer dat ze dit tegenwerken, Macbook is nog snel genoeg om alles te bewerken dus zou zonde zijn dat ik deze aan de kant moet leggen. ;(

[ Voor 32% gewijzigd door Crxtreem op 08-01-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is FreeCAD een optie?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 15:16
Het kan alles, maar ik vind hem te moeilijk. Als je model een beetje stuk is kun je beter opnieuw beginnen met tekenen.
SolidWorks heb ik voor het werk gebruikt en nu is het Fusion voor werk en thuis.

Fusion is duidelijk en is gratis tot 10 actieve modellen. Maar je kunt ze prima exporteren naar je lokale schijf en later weer importeren als je eraan wilt werken. Denk dat ik thuis een stuk of 20 modellen heb rondslingeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58

thijsco19

KTM 990 SMT

JKoehorst schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Fusion is duidelijk en is gratis tot 10 actieve modellen. Maar je kunt ze prima exporteren naar je lokale schijf en later weer importeren als je eraan wilt werken. Denk dat ik thuis een stuk of 20 modellen heb rondslingeren.
Is niet nodig, je kan ze op 'read only' zetten. Ze blijven gewoon in de cloud staan en je kan ze ieder moment activeren.

Het enigste nadeel wat ik ervaar is dat je maar op 1 apparaat actief kan zijn. Als je op een 2e apparaat inlogt krijg je een melding en kan je de sessie op het andere apparaat stop zetten. Als je automatisch opslaan aan hebt staan gaat er niks verloren en kan je direct weer verder.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 15:16
thijsco19 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Is niet nodig, je kan ze op 'read only' zetten. Ze blijven gewoon in de cloud staan en je kan ze ieder moment activeren.
...
Dat wist ik niet, bedankt voor de tip!
Dan ga ik het gewoon in een paar mapjes indelen en werkt het ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 15:12
JKoehorst schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Het kan alles, maar ik vind hem te moeilijk. Als je model een beetje stuk is kun je beter opnieuw beginnen met tekenen.
Er is ook nog de Freecad-LINK fork, die gebruik ikzelf nog steeds, ondanks dat 1.0 is uitgekomen.
LINK is net wat stabieler, dus breek je minder vaak de objecten.

1.0 is soms wat vreemd, ik wou laatst een sketch (vanuit SVG) extruden, dat lukte niet met 1.0, maar wel met LINK

[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 12-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

FreeCAD is zeker een applicatie welke zijn nukken heeft, dat ga ik niet ontkennen. Het is wel jammer dat de mensen die FreeCAD ontwikkelen ook zo enorm eigenwijs zijn als het gaat om de richting waar de ontwikkeling moet voortgaan. Ik kan mij daar soms flink aan irriteren.

Maar goed, als je op een mac ook iets anders kan draaien, en het werkt voor je, dan is dat natuurlijk ook een optie.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 16:03
Fusion al een tijdje niet thuis opgestart, maar wat is dit nou weer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyV5htptl_QsW9UgzaELaQD379A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/alUGuptIqbZg2tp1iga0Vp2n.png?f=user_large

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:15
Ik heb laatst solvespace geprobeerd en dat werkt wel fijn. Freecad kon ik niet aan wennen. Maar fillets in solvespace moet je helaas handmatig doen. En soms had ik problemen met 'lathe' extruded objecten die niet goed werden gerenderd.
Ben nu aan het proberen met Dune3D. Dat gebruikt de solver van solvespace maar een andere UI, beetje spartaans nog maar geen bugs gezien. Heeft wel fillets standaard ingebouwd en er komen regelmatiger nieuwe releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17:08

Pixelmagic

Ubergeek

haarbal schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:57:
Fusion al een tijdje niet thuis opgestart, maar wat is dit nou weer?
[Afbeelding]
Die is nieuw, vandaag nog een update gedraaid en dit niet gehad. Vreemd...

Edit: https://www.autodesk.com/...oving-to-Fusion-Team.html

Lijkt geen impact voor single user te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Pixelmagic op 09-02-2025 20:54 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 16:03
Tsja, fusion ken ik nu al en de nadelen die hij verder noemt herken ik niet of heb ik geen last van.

Ik overweeg verder alleen freecad. Aangezien je dan tenminste zeker weet dat je niet (steeds meer) moet gaan betalen om je parametrisch model te houden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, dat snap ik ook wel. Als je eenmaal de spreekwoordelijke drempel van onkunde achter je hebt gelaten zal er minder weerstand zijn in het gebruik.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1