Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ligt het aan mij of is Fusion360 niet meer gratis te gebruiken? ik heb een tijd geleden wat ontwerpen gemaakt om te 3d printen, maar kon daar doordat mijn afgesloten emailaders wat ik had gebruikt bij registratie niet meer bij.... Opnieuw begonnen met een ander account helaas, en nu krijg ik niet meer de optie om for personal use gratis verder te gaan en mag ik € 91/maand dokken (wat ik no way never ga doen).

mis ik ergens een optie of heb ik een verkeerde versie geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik nog steeds de gratis variant, volgens mij is dat ook nog steeds de middelste versie: https://www.autodesk.com/nl/products/fusion-360/choose-usage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

opnieuw gedownload en geinstalleerd, en nu ziet hij weer wel home-personal use, en is het read-only gebeuren weg.

Maar ook zijn mijn designs weer weg... dat is nu de 2e keer, en wel erg irritiant... Waar worden die opgeslagen dan eigenlijk? Ik dacht gewoon in je account? Staan ze misschien ook ergens lokaal nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm, naar mijn weten staan ze in je account, dus online. Geen idee of er een lokale backup is.
Wat als je toch die andere versie nogmaals installeert, krijg je dan je projecten weer? Wellicht kun je ze dan downloaden/exporteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 13:53
Heb me zelf vooral toegelegd op SCAD, eerst OpenSCAD en nu Build123d.

Ik vind Build123d een stuk prettiger dan OpenSCAD.
Het is een python library in plaats van zijn eigen beperkte taal.
Het is wat krachtiger, je moet in OpenSCAD toch vaker in de herhaling vallen, krijgt daar mee langere code.
Het heeft wat meer mogelijkheden zoals werken met step bestanden, zowel voor import als export.
Verder rendert hij een stuk sneller dan OpenSCAD voor de wat complexere modellen.
Al heeft het wel iets meer een learning curve dan OpenSCAD, openSCAD is een vrij simpel taaltje.

PakketWebWinMac*nixLicentieNivoDoel
Build123d*Opensource★★★★★Parametric Design

* Niet van het project zelf, maar als je het wil is er wel: https://jojain.github.io/build123d-sandbox/

Heb verder de moeilijkheid op 5 gezet net als OpenSCAD omdat het wat complexer dan OpenSCAD is. Maar eigenlijk ben ik het er niet helemaal mee eens, als je code kan schrijven kan het makkelijker zijn.

Verder omdat je met variabelen werkt is het voor iemand die de programma's niet kent misschien wel makkelijker om een wijziging door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:44
Helemaal mee eens. Build123d werkt veel fijner dan OpenSCAD. Ik vind de 'algebra' variant erg fijn. Vooral fillets en chamfers gaan veel makkelijker. En het positioneren vind ik ook wat handiger.
Maar OpenSCAD heeft wel de BOSL2 library die wel erg sterk is mbt tandwielen en gerelateerde zaken. En de 'dev' versie van OpenSCAD is een stuk sneller met renderen dan de 'gewone' release versie; die is echt traag.

Maar mijn huidige project in Build123d duurt een minuut om renderen... Ik zou alleen niet weten hoe ik dat in OpenSCAD zou moeten bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
twhb schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:34:
Helemaal mee eens. Build123d werkt veel fijner dan OpenSCAD. Ik vind de 'algebra' variant erg fijn. Vooral fillets en chamfers gaan veel makkelijker. En het positioneren vind ik ook wat handiger.
Maar OpenSCAD heeft wel de BOSL2 library die wel erg sterk is mbt tandwielen en gerelateerde zaken. En de 'dev' versie van OpenSCAD is een stuk sneller met renderen dan de 'gewone' release versie; die is echt traag.

Maar mijn huidige project in Build123d duurt een minuut om renderen... Ik zou alleen niet weten hoe ik dat in OpenSCAD zou moeten bouwen ;)
Was voor mij al weer een tijdje terug dat ik dat ik OpenSCAD gebruikt heb, toen was er nog niet echt een snellere dev versie.

Je hebt natuurlijk wel altijd bd_warehouse, gebruik het vooral voor schroefdraden, maar daar zitten ook tandwielen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Build123d blijkt een bibliotheek. Is er ook een pakket dat alles in één applicatie giet dat je makkelijk als zodanig kan installeren?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
ocf81 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:05:
Build123d blijkt een bibliotheek. Is er ook een pakket dat alles in één applicatie giet dat je makkelijk als zodanig kan installeren?
Die is er wel, alleen gebruiken de meeste andere oplossingen: https://github.com/jdegenstein/jmwright-CQ-Editor

Als library is hij ook niet heel lastig.
Ik gebruik zelf ocp_vscode als gui in de browser.
Binnen je python omgeving heb je dan via pip build123d en ocp_vcscode geïnstalleerd.
En dan draai je python -m ocp_vscode (is ook een vscode plugin) open je de pagina in je browser op localhost:3939/viewer
en draai je je script dan in die python omgeving met python scriptnaam.py
In je model heb je dan het volgende staan:
Bovenin:

from build123d import *
from ocp_vscode import *

en om het model te renderen:
view_object(jemodel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy15
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:59
Vroeger ooit begonnen met een versie van Geomagic Design op aanraden van een klasgenoot, voornamelijk voor het maken van tekeningen voor een lasersnijder.

Een aantal jaren geleden overgestapt op de "opvolger", Atom3D.
Wel een betaald pakket, maar nog goed te betalen voor een hobby gebruiker. Kan de meeste bewerkingen doen, soms moet je een beetje zoeken naar de juiste oplossing als een bewerking niet standaard mogelijk is. Maar moet zeggen dat er sinds de laatste updates best wel wat is toegevoegd.

In Nederland is een licentie wat lastig te krijgen, maar heb goede ervaringen met Mintronics (https://www.mintronics.co.uk/alibe-atom3d).
Bij een licentie zitten een jaar updates, maar als de licentie verlopen is blijft het gewoon werken. Als je daarna weer updates wil dan kan je voor een jaar updates kopen. Zelf heb ik dit een paar keer gedaan met een lange tussenpozen, om zo een paar grote updates mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:44
ocf81 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:05:
Het is niet alleen een (basis) bibliotheek maar ook een engine die kan renderen en exporteren. Om te viewen heb je extra tool nodig. Als je extra libraries nodig hebt kun je die ook importeren of zelf maken. In de online docs https://build123d.readthedocs.io/en/latest/index.html kun je allerlei voorbeelden vinden. Het is echt een 'script-based' tool; er is dus geen UI waar je je model kunt aanpassen zoals in FreeCad of Tinkercad.

Ik ben begonnen met https://github.com/ankurvdev/vscode-build123d en daar een eigen versie van gemaakt.
Dan draait alles binnen docker-compose met een vs-code webserver op localhost:5000. Incl een preview. Heeft ook nadelen maar je 'vervuilt' je local python installatie niet en je kunt het vrij simpel aanpassen of weggooien als je overweg kunt met docker/docker-compose.

Ik heb er zelf een scriptje bijgemaakt die een re-render doet wanneer je .py file gesaved wordt want dat werkte toen niet en dat was ik wel gewend van OpenSCAD.
Pagina: 1 2 Laatste