Mafioso schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:04:
Het ontwerpen heb ik in Blender gedaan, niet per se ideaal voor zoiets, maar best te doen. Ik denk dat ik maar weer eens wat FreeCad tutorials ga volgen om de volgende ontwerpen parametric te maken. (Fusion 360 ziet er erg nice uit, maar heb al jaren geleden wat gedaan in FreeCad, en het OSS spreekt me stuk mee aan).
Inmiddels nog wat nuttige/functionele prints ontworpen/gemaakt, niet in FreeCad zoals ik van plan was, maar met
OpenSCAD. Als software developer past dat mooi in mijn straatje, al denk ik wel dat doorgaans minder snel is dan een wat meer visuele aanpak.
Na eerder wat simpele
router templates om een stapel plankjes perfect afgronden hoeken te voorzien dit weekend een adapter gemaakt om een oude schuurmachine van stofafzuiging te voorzien;
Het gros van het model is gemaakt met (een blijkbaar oude versie van)
ostat's Vacuum hose adapters for OpenSCAD. De uitdaging zat hem vooral in het maken een uitsnede voor de relatief complexe vorm van de schuurmachine zelf. Dit heb uit eindelijk gedaan door de omtrek op karton over te trekken, daar een foto van te maken, die in te laden in Affinity Designer, daar digitaal over te trekken, te exporteren naar svg om die vervolgens in te kunnen laden in OpenScad en nog eens wat bewerkingen op los te laten om een 3d object te krijgen. Al met al dus veel gedoe, maar best blij met het resultaat! Een 3D-scanner zou wel erg handig zijn geweest

.
Model op MakerWorld (daar is ook de scad file aanwezig)
[
Voor 0% gewijzigd door
Mafioso op 10-05-2025 18:04
. Reden: typo ]