Even een rant, sorry:
Veel YouTube reviewers snappen de nieuwe Steam Machine niet. Dit is deels te begrijpen omdat het wordt neergezet om mee te gamen, maar de bedoeling van Valve is niet te concurreren met Sony/Microsoft of Nintendo op hardware gebied.
De Steam Machine is bedoeld om SteamOS te gaan brengen naar meerdere devices van andere makers (ASUS/Lenovo/DELL/..), maar op een gestaag en goed tempo. Ze willen niet meer te snel gaan als bij de vorige keren. SteamOS (of zoiets als Bazzite) kon je allang installeren op je PC, maar Valve besluit bewust dit niet als een gek te promoten en houdt ondersteuning van Intel/NVIDIA bewust tegen (die zijn namelijk nog altijd niet zo ver als AMD op Linux gebied).
De Steam Machine gaat ook niet veel verkopen, maar dat is ook helemaal niet hun bedoeling. Met de Steam Deck verkopen ze ook niet miljoenen devices, wat ook een bewuste strategie is. De bedoeling is SteamOS (of hun cliënt) te brengen met Linux als basis (open en gratis), zodat Valve de marges kan behouden en niet Microsoft/Google in hun nek heeft zitten die precies hetzelfde willen doen.
Het plan van Microsoft is o.a. geweest om Xbox precies zo te maken als Steam. Je koopt een Mini PC, zet het in game mode, en gaan. Valve ziet dit ecosysteem (terecht) als een bedreiging, zeker doordat Microsoft nog altijd kan pushen met DirectX en andere tech.
TLTR: het is een bewuste keuze van Valve om niet te verkopen, maar een voorzet te geven in de verandering van de markt zonder console makers.
Ik ben ook teleurgesteld in de specs. Maar dat vond ik van de SteamDeck ook, die speelt alle games die ik leuk vind, zonder problemen en op de bank/in het dock prima. Verder is mij ook de support/aftersales van Valve belangrijk geweest.
[
Voor 8% gewijzigd door
HollowGamer op 26-06-2026 17:18
]