"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'
Daarna perfect arc raiders met twee tv’s naast elkaar crossplay (de ander op de ps5) kunnen spelen. Draait ook erg goed en heel mooi.
Ook split fiction lekker op de bank met vriendin gespeeld, en die is er ook enthousiast over. Wat werkt het allemaal top, de steam machine heeft mijn verwachtingen volledig waargemaakt en het is mijn geld dubbel en dwars waard. Het is precies de ervaring waar ik al jaren op wachtte.
Klinkt goed 😃M3llow schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:22:
Ik ben blij verrast met de performance van de Steam Machine. Hij draait Cyberpunk echt wel goed op 1080p, wat een beetje de benchmark is voor mij. Op de dag van aankomst (afgelopen dinsdag) mooi human fall flat, stickfight the game en portal 2 kunnen splitscreenen met mijn broer (ja, ik heb de luxe van 2 steam controllers: de eerste direct bij release kunnen bestellen en de tweede bij de steam machine geleverd).
Daarna perfect arc raiders met twee tv’s naast elkaar crossplay (de ander op de ps5) kunnen spelen. Draait ook erg goed en heel mooi.
Ook split fiction lekker op de bank met vriendin gespeeld, en die is er ook enthousiast over. Wat werkt het allemaal top, de steam machine heeft mijn verwachtingen volledig waargemaakt en het is mijn geld dubbel en dwars waard. Het is precies de ervaring waar ik al jaren op wachtte.
Het is je van harte gegund!
A long, long time ago, a massive backlog awaited me.
Mooi om te lezen dat je zo enthousiast bent. Ik heb hem zelf via Marktplaats kunnen scoren voor een lichte meerprijs, maar ben ook onwijs blij er mee.M3llow schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:22:
Ik ben blij verrast met de performance van de Steam Machine. Hij draait Cyberpunk echt wel goed op 1080p, wat een beetje de benchmark is voor mij. Op de dag van aankomst (afgelopen dinsdag) mooi human fall flat, stickfight the game en portal 2 kunnen splitscreenen met mijn broer (ja, ik heb de luxe van 2 steam controllers: de eerste direct bij release kunnen bestellen en de tweede bij de steam machine geleverd).
Toen ik de prijs zag wilde ik eigenlijk voor zelfbouw gaan, maar dat is qua formaat gewoon niet te doen. Ik heb een vrouw die niet heel enthousiast wordt van mijn enthousiasme voor tech. Dus een mini Atx pc in het tv meubel kastje is niet iets wat zij graag zou zien.
De Steam Machine is misschien minder krachtig en prijziger dan zelfbouw. Maar ik heb boven een krachtige game pc staan. Die mindere specs neem ik voor lief en de combinatie van games in 1080p/1440p werkt prima. Super blij met de aanschaf en vrouwlief vindt dit ook prima. Win win
Wat heerlijk 👍 - mooi om te zien dat mensen nog lekker van de hobby kunnen genieten ondanks de barre tijden.M3llow schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:22:
Wat werkt het allemaal top, de steam machine heeft mijn verwachtingen volledig waargemaakt en het is mijn geld dubbel en dwars waard. Het is precies de ervaring waar ik al jaren op wachtte.
Natuurlijk ben ik mijn Steam Deck ook blij, maar je merkt dat deze voor een groot scherm toch wat kracht tekort komt.
Ik wil wel weer eens wat met een train simulator gaan doen, maar een dergelijk programma komt op een groot scherm veel beter tot zijn recht.
Derail Valley op Steam Deck: 30 FPS @ 720p
Derail Valley op Steam Machine: 60 FPS @ 1080p. Werkt als een zonnetje.
De nieuwe Steam Controller ligt ook lekker in de hand. Met de combi Steam Deck / Steam Machine heb ik helemaal geen game PC meer nodig. Sinds ik 1,5 jaar geleden van de buitendienst naar de binnendienst ben gegaan, zit ik al de hele dag achter een bureau op een PC te werken. Ik heb helemaal geen behoefte om dan ‘s-avonds ook nog eens achter een PC te zitten. De Steam Deck en Steam Machine is hier een ideale combinatie, want ik kan wel gewoon al mijn spellen blijven spelen, maar dan vanaf de bank.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Ik heb hem net opgehaald… vanochtend bericht dat hij hier in Zweden aan is gekomen en in de middag al klaar om opgehaald te worden…
Dat is ook snel. 11 augustus krijg je te horen dat ie vermist is. 12 augustus krijg je van Valve de bevestiging dat ze een nieuwe gaan sturen en vandaag heb je hem al binnen…. Is het die als vermist was opgegeven of is deze met een koerier gekomen? Hoe dan ook, veel plezier er mee.Orangelights23 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:52:
Bedankt nog voor jullie steunbetuigingen gisteren, over dat mijn Steam Machine onderweg verloren is geraakt.
Ik heb hem net opgehaald… vanochtend bericht dat hij hier in Zweden aan is gekomen en in de middag al klaar om opgehaald te worden…Heb net al 10 games geïnstalleerd, dag vrije tijd!
Ander onderwerp:
De beta heeft tot nu toe het probleem met dat hdmi cec opgelost hier. Dus heb je die nog niet toegepast, het is het overwegen waard.
Als ik het geld over had... Maar dat is allemaal gereserveerd voor de Frame, ik ga all-inM3llow schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:23:
En tot slot maakt het het wachten op de steam frame veeeel dragelijker, niet meer dwangmatig de steam frame reddit refreshen
De SM die ik vandaag heb ontvangen is de originele, die dus opeens gevonden werd in Denemarken en met bloedspoed naar Zweden is gebracht. Erg apart hahaQapla1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:32:
[...]
Dat is ook snel. 11 augustus krijg je te horen dat ie vermist is. 12 augustus krijg je van Valve de bevestiging dat ze een nieuwe gaan sturen en vandaag heb je hem al binnen…. Is het die als vermist was opgegeven of is deze met een koerier gekomen? Hoe dan ook, veel plezier er mee.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie!Redneckerz schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
Zeker, al heb ik misschien een afwijkende impressie van de reviews online. Veel reviews gaan vooral in op het idee dat de Steam Machine alle AAA games mega goed moet kunnen draaien.
Ik kijk daar niet zo naar. Ik zie de SM als een machine waar ik indie titels (voornamelijk shooters) op kan spelen als het ware een console. De afgelopen tijd ben ik daar mee bezig geweest: Games die vooral PC exclusive zijn, en kijken hoe die zich vertalen naar een console-achtig ecosysteem.
Daarbij moet ik zeggen dat SteamOS echt fijn werkt. Het wakker maken van de TV is een subtiele finesse die vaker gaat gebruiken dan je denkt, iets wat je onder Bazzite (nog) niet zal kunnen. Daarnaast is de UI gebruiksvriendelijk. Valve levert al een aantal standaard sjablonen mee voor de Steam Controller bij iedere game, maar als die niet (goed) werken, dan is er een menu bij iedere game beschikbaar om een community-preset te downloaden.
Op deze manier kon ik de titel Hands Of Necromancy, een Hexen kloon op de GZDoom Engine, redelijk speelbaar krijgen. Ik zeg redelijk, omdat de controller support van GZDoom nogal finnicky is. Dat is met UZDoom, een andere poort, binnenkort een stuk beter.
Ook geeft Valve telkens een popup hoe een game zich zal gedragen als je deze installeert, gebruikmakend van hun Verified program. Het werkt erg intuitief.
Het enige echt grote minpunt wat ik vooralsnog heb gezien zijn:
- Sommige games vereisen een versie van Proton die niet in SteamOS ingebakken zit. Valve levert ook hier vele verschillende versies mee, maar sommige games vereisen een bleeding-edge build via GitHub - wat je noopt om naar de desktop UI te springen.
- Muis acceleratie wordt via de duimknoppen gedaan. Menig game zal deze acceleratie nogal laggy zijn, je zal dus daarin moeten experimenteren.
Kortom: Ja, het is te duur, maar de flexibiliteit maakt veel goed. En Valve is erin geslaagd een desktop OS neer te zetten met een console schil die zich kan meten met dedicated consoles.
Veel van wat je zegt komt mij heel bekend voor bij de Steam Deck en dat werkt inderdaad bijzonder goed!
Ik wil de Steam Deck wel eens middels een dock aansluiten op mijn TV, maar dan merk je toch echt wel een groot verschil met het interne scherm en het grote scherm. Op een klein scherm ziet het er allemaal nog leuk uit, maar op een groot scherm niet meer.
Daar komt de Steam Machine dan echt goed van pas. Sowieso komt die qua kracht veel beter uit de verf.
Heel apart weer. Maar je schreef ook dat Valve een nieuwe zou gaan sturen…. Zouden ze die nog kunnen annuleren of krijg je die ook nog? Twee voor de prijs van een…. Maar ik denk niet dat je er nog een krijgt. Ze zullen bij Valve toch wel iets van een bevestiging krijgen dat hij toch geleverd is?Orangelights23 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:25:
[...]
De SM die ik vandaag heb ontvangen is de originele, die dus opeens gevonden werd in Denemarken en met bloedspoed naar Zweden is gebracht. Erg apart haha
SteamOS geïnstalleerd? Zat dat er niet standaard op?Theetjuh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:26:
Hier net alles binnengekregen, ssd vervangen, steamos geinstalleerd en klaar is klara
Ssd vervangen dus ik gok daarom steamos opnieuw geïnstalleerdPro-prutser schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:58:
[...]
SteamOS geïnstalleerd? Zat dat er niet standaard op?
Je zou verwachten dat die niet zo gevoelig is, maar dat lijkt dus toch wel het geval te zijn. Ik hoop dat ze dit middels een software update kunnen en willen oplossen.Qapla1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:20:
[...]
Dat zou goed kunnen. De SteamMachine staat hier in een open houten kastje onder de tv. Daar boven staat de centerspeaker en daar weer boven hangt de tv aan de muur. Voorheen stond de Switch2 achter die centerspeaker, de SteamDeck stond daar ook en met die hadden we niet het idee dat de verbinding zo slecht was. Nu staat die naast de SteamMachine op dat zelfde plankje en is de verbinding tussen joycons en Switch wel iets beter. Dus het lijkt er inderdaad op dat als je er iets tussen zet een deurtje, tv, soundbar of centerspeaker het van invloed is op de verbinding van de controller.
Ohja natuurlijk! Niet aangedacht.KraveN schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:00:
[...]
Ssd vervangen dus ik gok daarom steamos opnieuw geïnstalleerd
Ik heb ze gelijk een bericht gestuurd toen ik de mijne daadwerkelijk op kon halen.Qapla1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:45:
[...]
Heel apart weer. Maar je schreef ook dat Valve een nieuwe zou gaan sturen…. Zouden ze die nog kunnen annuleren of krijg je die ook nog? Twee voor de prijs van een…. Maar ik denk niet dat je er nog een krijgt. Ze zullen bij Valve toch wel iets van een bevestiging krijgen dat hij toch geleverd is?
Als ik je bericht goed lees, en je vorige, heb je geen verzend bevestiging gehad voor de levering. 1 dag voor levering postte je nog dat hij nog niet verzonden was. Is dit de ervaring die meer mensen hebben?MarcelN schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:26:
Gisteren mijn Steam Machine 512GB ontvangen. Direct de SSD verwisseld met de 1TB uit mijn Steam Deck en SteamOS opnieuw geïnstalleerd. Enkele games geïnstalleerd en voornamelijk Spider-Man: Miles Morales gespeeld, die draait als een zonnetje!
Helaas ervaar ik ook wat issues met CEC, hopelijk kan dat opgelost worden met updates. Verder ben ik zeer tevreden 😊
Ja, dat klopt. Ik heb niet alle updates gedeeld. Toen ik eenmaal een verzendbevestiging ontvangen had was hij snel geleverd. Maar ik woon dan ook praktisch om de hoek van het magazijn in Waalwijk, misschien heeft dat meegeholpen.cctl01 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:59:
[...]
Als ik je bericht goed lees, en je vorige, heb je geen verzend bevestiging gehad voor de levering. 1 dag voor levering postte je nog dat hij nog niet verzonden was. Is dit de ervaring die meer mensen hebben?
Dat kan ik alleen maar beamen. Nu ik wat tests verder ben is het ook fijn dat semi moderne games, zoals Amid Evil,, prima op ultra kunnen. Zolang je maar realistisch bent in wat je kan verwachten, is er heel veel mogelijk.Pro-prutser schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:28:
[...]
Dank je wel voor je uitgebreide reactie!
Veel van wat je zegt komt mij heel bekend voor bij de Steam Deck en dat werkt inderdaad bijzonder goed!
Ik wil de Steam Deck wel eens middels een dock aansluiten op mijn TV, maar dan merk je toch echt wel een groot verschil met het interne scherm en het grote scherm. Op een klein scherm ziet het er allemaal nog leuk uit, maar op een groot scherm niet meer.
Daar komt de Steam Machine dan echt goed van pas. Sowieso komt die qua kracht veel beter uit de verf.
En ik ben er inmiddels ook achter niet-ondersteunde titels vaak al prima support hebben. Zoals Hell Denizen. Dit is op een Quake engine gebaseerd, niet ondersteund op Machine, maar werkt eigenlijk out-of-the-box
Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Voor de Steam Deck gebruik ik altijd ProtonDB. Die vind ik veel nauwkeuriger dan die van Steam. Zou mooi zijn als de Steam Machine ook wordt opgenomen in de database. Werkt ideaal!Redneckerz schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:44:
[...]
Dat kan ik alleen maar beamen. Nu ik wat tests verder ben is het ook fijn dat semi moderne games, zoals Amid Evil,, prima op ultra kunnen. Zolang je maar realistisch bent in wat je kan verwachten, is er heel veel mogelijk.
En ik ben er inmiddels ook achter niet-ondersteunde titels vaak al prima support hebben. Zoals Hell Denizen. Dit is op een Quake engine gebaseerd, niet ondersteund op Machine, maar werkt eigenlijk out-of-the-box
https://www.protondb.com/
Wat is ProtonDB?
Het doel van ProtonDB is om recensies te verzamelen van gamers die spellen testen met Proton op Linux. Op basis van deze recensies wordt de mate van ondersteuning van deze spellen beoordeeld. Ook kunnen gebruikers aanpassingen delen die ze gemaakt hebben om een spel met success te kunnen spelen. Je kunt ook de Steam spelcatalogus verkennen en een hoop spellen ontdekken die nooit op Linux uitgebracht zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Pro-prutser op 15-08-2026 15:28 ]
Pro-prutser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
Voor de Steam Deck gebruik ik altijd ProtonDB. Die vind ik veel nauwkeuriger dan die van Steam. Zou mooi zijn als de Steam Machine ook wordt opgenomen in de database. Werkt ideaal!
https://www.protondb.com/
Wat is ProtonDB?
Het doel van ProtonDB is om recensies te verzamelen van gamers die spellen testen met Proton op Linux. Op basis van deze recensies wordt de mate van ondersteuning van deze spellen beoordeeld. Ook kunnen gebruikers aanpassingen delen die ze gemaakt hebben om een spel met success te kunnen spelen. Je kunt ook de Steam spelcatalogus verkennen en een hoop spellen ontdekken die nooit op Linux uitgebracht zijn.
Goede!ptheborg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:34:
Kwam deze site ook tegen, naast protondb wellicht een leuke aanvulling: steam machine life
[...]
Ook lekker overzichtelijk. Daar hou ik wel van!
Ik kom er net achter dat Rust niet ondersteund wordt 😢ptheborg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:34:
Kwam deze site ook tegen, naast protondb wellicht een leuke aanvulling: steam machine life
[...]
Dat was voor mij het meest gemiste spel op de Steam Deck. Daar wordt die ook niet ondersteund, maar dat komt vooral omdat Rust minimaal 10GB werkgeheugen vraagt en de Steam Deck er maar 8 heeft.
Nu blijkt dat die op de Steam Machine ook niet werkt ivm anti-cheat.
Uitgerekend het spel waar ik het meeste naar uit keek.
@ptheborg de website is in ieder geval wel doeltreffend geweest. Ik lees het liever nu, dan dat ik later voor een verassing kom te staan. Bedankt voor het delen. Ik heb de website opgeslagen.
Steam Deck heeft ook gewoon 16 GB ram hoor, enige verschil is dat die gedeeld is door de CPU en GPU (maar dat hoeft meestal niet zoveel invloed te hebben als je de settings niet te hoog zet).Pro-prutser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:32:
[...]
Ik kom er net achter dat Rust niet ondersteund wordt 😢
Dat was voor mij het meest gemiste spel op de Steam Deck. Daar wordt die ook niet ondersteund, maar dat komt vooral omdat Rust minimaal 10GB werkgeheugen vraagt en de Steam Deck er maar 8 heeft.
Nu blijkt dat die op de Steam Machine ook niet werkt ivm anti-cheat.
Uitgerekend het spel waar ik het meeste naar uit keek.
@ptheborg de website is in ieder geval wel doeltreffend geweest. Ik lees het liever nu, dan dat ik later voor een verassing kom te staan. Bedankt voor het delen. Ik heb de website opgeslagen.
Gamertag: FinrazielNL
Sorry ik heb mij vergist, het is alweer een lange tijd geleden, Rust eist minimaal 12 GB en dat bleek te veel gevraagd voor de Steam Deck. Het spel wilde niet eens opstarten.Finraziel schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:00:
[...]
Steam Deck heeft ook gewoon 16 GB ram hoor, enige verschil is dat die gedeeld is door de CPU en GPU (maar dat hoeft meestal niet zoveel invloed te hebben als je de settings niet te hoog zet).
Edit:
Het kan ook zijn dat het destijds 10 GB was en inmiddels verhoogd is naar 12 GB. Ik kan mij ook niet herinneren dat er toen problemen waren met anti-cheat, want via een workaround kon je meer geheugen toewijzen en bleek het wel te werken. Dat heb ik zelf nooit geprobeerd, maar ik weet dat het kon.De Steam Deck heeft 16 GB gedeeld (unified) LPDDR5-geheugen. Dat geheugen wordt dus gebruikt door zowel CPU als GPU. Valve geeft aan dat standaard 1 GB voor de GPU wordt gereserveerd, maar de GPU afhankelijk van de belasting tot 8 GB kan gebruiken.
[ Voor 37% gewijzigd door Pro-prutser op 15-08-2026 20:15 ]
Finraziel schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:00:
[...]
Steam Deck heeft ook gewoon 16 GB ram hoor, enige verschil is dat die gedeeld is door de CPU en GPU (maar dat hoeft meestal niet zoveel invloed te hebben als je de settings niet te hoog zet).
Blijkbaar heeft Valve een begrenzing ingebouwd dat de GPU niet meer dan 8 GB krijgt. Dit staat los van VRAM.ptheborg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:13:
Ik vermoed dat hij vram bedoelt, en de steam machine heeft 8gb vram. Dat staat los van de normale 16gb ram.
[...]
Pro-prutser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:27:
[...]
Blijkbaar heeft Valve een begrenzing ingebouwd dat de GPU niet meer dan 8 GB krijgt. Dit staat los van VRAM.
Normaal gesproken wel, maar nu is het geheugen volgens mij dynamisch ipv dedicated.ptheborg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:45:
Dat komt omdat er niet meer in zit. vram is dedicated ram voor de gpu, niet shared met het systeem.
[...]
Het totale geheugen wordt verdeeld tussen CPU en GPU. De situatie bepaald wat de verhouding is. 1 GB voor de GPU en 15 GB voor de CPU is ook mogelijk, maar andersom niet. Want de GPU kan nooit meer dan 8 GB krijgen. Tenminste niet bij een stock Steam Deck.
[ Voor 8% gewijzigd door Pro-prutser op 15-08-2026 23:15 ]
Vram is dedicated 8gb gpu bound niet upgradable. En die 8gb komen ook niet van de 16gb system ram. Sterker nog, de vram is gddr6 en de system ram is ddr5…
16gb ram systeem memory, kun je wel upgraden.
Zoek de specs maar eens op.
Pro-prutser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:11:
[...]
Normaal gesproken wel, maar nu is het geheugen volgens mij dynamisch ipv dedicated.
Het totale geheugen wordt verdeeld tussen CPU en GPU. De situatie bepaald wat de verhouding is. 1 GB voor de GPU en 15 GB voor de CPU is ook mogelijk, maar andersom niet. Want de GPU kan nooit meer dan 8 GB krijgen. Tenminste niet bij een stock Steam Deck.
Jullie hebben het gewoon over verschillende systemen... De steam machine heeft 16 GB ram voor de cpu en 8 GB vram voor de gpu. De steam deck heeft 16 GB gedeeld ram wat dynamisch toegewezen wordt.ptheborg schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:03:
En dat heb je dus mis.
Vram is dedicated 8gb gpu bound niet upgradable. En die 8gb komen ook niet van de 16gb system ram. Sterker nog, de vram is gddr6 en de system ram is ddr5…
16gb ram systeem memory, kun je wel upgraden.
Zoek de specs maar eens op.
[...]
Finraziel schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
Jullie hebben het gewoon over verschillende systemen... De steam machine heeft 16 GB ram voor de cpu en 8 GB vram voor de gpu. De steam deck heeft 16 GB gedeeld ram wat dynamisch toegewezen wordt.
JuistFinraziel schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
Jullie hebben het gewoon over verschillende systemen... De steam machine heeft 16 GB ram voor de cpu en 8 GB vram voor de gpu. De steam deck heeft 16 GB gedeeld ram wat dynamisch toegewezen wordt.
Hahaptheborg schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:22:
Haha ok, ik dacht dat we in het steam machine topic zaten. En dacht dat hij dacht dat de machine zelfde memory opzet heeft als het deck, en dat is dus niet zo.
[...]
Lees het maar eens terug als je zin hebt. Dan zie je waar ik vandaan kom en hoe we off-topic zijn geraakt.
Als ik het zo lees is de grootste bottleneck de anti-cheat software omdat deze niet op Linux draait.
Als ik op ProtonDB lijken sommige gebruikers het wel deels aan de praat gekregen te hebben door te spelen met de VRAM instellingen, maar je komt geen officiële server op.
Het lijkt me dat als je het op de Steam Deck (deels) werkend kan krijgt, dan zal dat om de Steam Machine ook moeten lukken.
De enige andere mogelijkheid is het installeren van Windows.
Precies datJeroen O schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:45:
De discussie ging oorspronkelijk over Rust en over het wel of niet draaien op de Steam Deck en Steam machine en toen ontstond de geheugen discussie.
Als ik het zo lees is de grootste bottleneck de anti-cheat software omdat deze niet op Linux draait.
Als ik op ProtonDB lijken sommige gebruikers het wel deels aan de praat gekregen te hebben door te spelen met de VRAM instellingen, maar je komt geen officiële server op.
Het lijkt me dat als je het op de Steam Deck (deels) werkend kan krijgt, dan zal dat om de Steam Machine ook moeten lukken.
De enige andere mogelijkheid is het installeren van Windows.
Vier jaar geleden lukte het nog om op een server te komen, maar dan was het spel zoveel eisend voor de Steam Deck dat het hele spel crashte. Als je een hele kleine server had, dan lukte het wel om er in te blijven, maar het was niet te doen. Een dia-voorstelling is er niets bij.
Omdat de Steam Machine veel krachtiger is dan de Steam Deck had ik de aanname gedaan dat ik dan eindelijk Rust kan spelen op de bank. Maar dat blijkt dus niet te kunnen. Niet door één factor, maar zelfs door twee factoren. Geheugen én voornamelijk anti-cheat.
Dit vond ik even goed om te beseffen.
Hetzelfde hier.KraveN schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:18:
Daarom heb ik er ook nog geen besteld. Het wordt steeds beter en meer en meer games worden ondersteund. Maar de spellen die ik het afgelopen jaar het meeste heb gespeeld worden (nog) niet ondersteund ivm anti cheat. Maar ik hou het in de gaten!
Heb mezelf wel ingeschreven om 1 te mogen aanschaffen, mocht ik de email krijgen om te bestellen dan geef ik hem weg aan iemand binnen dit forum.
PSN : Geraedus
Dat is wel heel attent van je!Geraedus schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:07:
[...]
Hetzelfde hier.
Heb mezelf wel ingeschreven om 1 te mogen aanschaffen, mocht ik de email krijgen om te bestellen dan geef ik hem weg aan iemand binnen dit forum.
Leuk gratis dit geven . Zou ideaal zijn voor mijn zoon van 6 heb al flink wat games voor hem gekocht 😅Geraedus schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:07:
[...]
Hetzelfde hier.
Gisteren de besteld bevestiging binnen gekregen voor de goedkoopste uitvoering. Kun je zonder extra kosten overnemen.ronalnilson schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:01:
[...]
Leuk gratis dit geven . Zou ideaal zijn voor mijn zoon van 6 heb al flink wat games voor hem gekocht 😅
Het antwoord daarop voor mij is nee, ik steun Valve met hun keuze om hun platform (en indirect games) richting Linux te ontwikkelen en juich dit van harte toe. Maar de prijs/kwaliteit ligt voor mijn gevoel uit verhouding niet dat ik zelf een vergelijkbare machine zou samenstellen voor naast de tv, dan is de meerprijs van de SM het mij ook wel waard.
NB heb ik wél een SteamDeck en ik weet ook hoe weinig ik die gebruik wat ook maakt dat ik verwacht dat ik eigenlijk ook weinig op de bank te vinden zal zijn om te gamen.
Voor mij als pc gamer is de SM het gewoon net niet, net te duur om er gewoon even bij te kopen. En (ik vul het in) voor consolegamers zal de stap naar het Steam platform een flinke zijn als je nog geen goed gevulde library hebt - naast dat je de AAA-games waar de meeste consolegamers prat op gaan niet allemaal vlekkeloos kunt spelen (of überhaupt) doordat de SM op Linux draait.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Natuurlijk is de SM erg duur. En ergens vraag ik me ook wel af waarom deze zoveel duurder is dan de consoles. Ik snap dat de ram prijzen door het dak gaan en ook dat Valve geen grote hardware partij is. Maar het verschil is wel erg groot.True schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:08:
Ik kreeg eind vorige week een mail dat de Steam Machine kon gaan bestellen (voor maandagochtend 06.00u). Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan, het schuurde voor mij te veel tegen FOMO aan. De vraag voor mijzelf die de doorslag gaf: als de SM volledig beschikbaar was zonder beperkingen had ik er dan één aangeschaft voor deze prijs?
Het antwoord daarop voor mij is nee, ik steun Valve met hun keuze om hun platform (en indirect games) richting Linux te ontwikkelen en juich dit van harte toe. Maar de prijs/kwaliteit ligt voor mijn gevoel uit verhouding niet dat ik zelf een vergelijkbare machine zou samenstellen voor naast de tv, dan is de meerprijs van de SM het mij ook wel waard.
NB heb ik wél een SteamDeck en ik weet ook hoe weinig ik die gebruik wat ook maakt dat ik verwacht dat ik eigenlijk ook weinig op de bank te vinden zal zijn om te gamen.
Voor mij als pc gamer is de SM het gewoon net niet, net te duur om er gewoon even bij te kopen. En (ik vul het in) voor consolegamers zal de stap naar het Steam platform een flinke zijn als je nog geen goed gevulde library hebt - naast dat je de AAA-games waar de meeste consolegamers prat op gaan niet allemaal vlekkeloos kunt spelen (of überhaupt) doordat de SM op Linux draait.
Aan de andere kant heeft steam vaak betere deals en prijzen voor (oudere) games, dan wat ik zie op bijvoorbeeld Playstation. Kun je op sites als g2play, g2a, fanatical vaak ook mooie deals scoren(al staan daar tegenwoordig ook games voor console op) En als je multiplayer games speelt heb je natuurlijk ook Playstation Plus of Xbox Live abonnementen nodig. Dus is het dan onder de streep nog steeds zoveel duurder? Het zal om het even zijn misschien op de lange termijn.
Al heb ik hem deze manier wel heel erg als console doelgroep ingestoken. En ik denk dat de doelgroep niet zozeer de console gamer is, meer de pc gamer die lekker op de bank pc games wil spelen
[ Voor 7% gewijzigd door Wes1987 op 17-08-2026 09:55 ]
- Stond aanvankelijk op waiting list 2027 maar iets meer dan een maand later besteld en dag nadien ontvangen, veel te snel eigenlijk ;D
- Financieel was een game-pc ongetwijfeld de betere deal geweest, maar zoals velen hier kies ik voor 't gemak van software support en het uitgekiende formaat.
- Ik vermoed dat Valve een half jaar extra ramaggedon in hun prijs ingecalculeerd heeft en we daar ook voor betalen (dank u, Sam Altman).
Mijn (royale, uiteindelijk theoretisch) Machine-alternatief kostte begin deze zomer 2020, momenteel (anderhalve maand later) 2240, grr & slik. - Als frequent Steam Deck-gebruiker was de ingebruikname easy peasy en zonder noemenswaardige problemen of onaangename verrassingen. Eigenlijk ook geen aangename verrassingen, in die zin.
- De extra frontpaneeltjes zijn leuk, maar niets bijzonder. Ik ben geen fan van de 'stoffen' rode. Eigenlijk had ik gehoopt op meegeleverde stickervellen om een paneel met vol te kleven, waar Valve in zijn beeldmateriaal met uitpakte (o.a. hier)
- In mijn set-up hangt de Machine aan een beamer, en beiden nog relatief elegant op de armleuning van de sofa (tot vreugde van m'n partner, aka de prijs die ze betaalt om geen zichtbaar tv-toestel in huis te hebben). Op termijn zou een UST-beamer en Machine op tv-meubel wel euh idealer zijn. Maar hoewel de Machine & puck nu zijwaarts-achter staan, hebben beide controllers uitstekende verbinding. De Machine hoor je ook niet (ook met dank aan de beamer, die je Wel hoort
). Enige nadeel is dat de beamer zich niet laat opstarten via de Machine, er zijn ergere dingen in het leven.
- Mijn hele cataloog laat zich vlotter spelen. Enige akkefieten: een crash bij Human Fall Flat 2 (toen controller 2 zich aanmeldde). De ontdekking dat EA It takes two niet laat family-sharen. Fps-haperingen bij Stray (gek genoeg). Cyberpunk loopt dan wel vlot (zonder echt te gaan benchmarken). Maar algemeen al enkele dagen speel- en avondjes familiepret.
- Steam Link nog niet geprobeerd, wel benieuwd naar (als beamer-alternatief).
- Mijn voornaamste zorg (ergste nachtmerrie) is dat er bij enkele games mijn saves overschreven gaan worden tgv family-sharing (zie dit topic).
The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.
Ik dacht dat het wel kan met een familie account . Je kan ook een een heel nieuw account toevoegen aan je familie. En daar kan je ook een pincode toevoegen.En een tweede vrij irritant nadeel waar ik tegenaan bots is het feit dat ik mijn adult-account niet kan afschermen van de kid-accounts. Mijn kinderen kunnen bij opstarten zonder problemen mijn account kiezen en loos gaan. Valve biedt enkel beveiliging vooraf (om de Machine zelf te gebruiken), maar niet bij de accountkeuze. Ik had graag een pincode of zo na keuze van mijn account gezien. Iemand tips, bestaat hier een workaround voor ... ?
Goede website, thanks. Is er uberhaupt al een Steam Machine verified pagina op Steam? Geloof het niet hè? Ik kan wel op mij steam machine Steam Machine verified games zien die in mijn library zitten, maar ik kan nergens een dergelijke store pagina vinden, wat ik wel vreemd vind. Iemand die hier wat meer over weet?ptheborg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:34:
[...]
https://store.steampowered.com/greatondeck/ die is er wel. Dan draaien ze ook op de machine toch?M3llow schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:17:
[...]
Goede website, thanks. Is er uberhaupt al een Steam Machine verified pagina op Steam? Geloof het niet hè? Ik kan wel op mij steam machine Steam Machine verified games zien die in mijn library zitten, maar ik kan nergens een dergelijke store pagina vinden, wat ik wel vreemd vind. Iemand die hier wat meer over weet?
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 17-08-2026 11:46 ]
Ja dat klopt. Maar er zijn ook spellen die niet verified zijn op de Steam Deck maar wel op de Steam Machine418O2 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
https://store.steampowered.com/greatondeck/ die is er wel. Dan draaien ze ook op de machine toch?
Ja precies dat dusJeroen O schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:59:
[...]
Ja dat klopt. Maar er zijn ook spellen die niet verified zijn op de Steam Deck maar wel op de Steam Machine
De steam machine is niet duur. Hij kost alleen erg veel geld. De consensus is onderhand wel dat je, als je de vormfactor belangrijk vindt, geen betere deal kan krijgen. Laat je dat gaan kan je meer performance krijgen voor je euro, al is het nog steeds lastig om iets woonkamer ready te maken voor dit geld.Wes1987 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:49:
[...]
Natuurlijk is de SM erg duur. En ergens vraag ik me ook wel af waarom deze zoveel duurder is dan de consoles. Ik snap dat de ram prijzen door het dak gaan en ook dat Valve geen grote hardware partij is. Maar het verschil is wel erg groot.
Aan de andere kant heeft steam vaak betere deals en prijzen voor (oudere) games, dan wat ik zie op bijvoorbeeld Playstation. Kun je op sites als g2play, g2a, fanatical vaak ook mooie deals scoren(al staan daar tegenwoordig ook games voor console op) En als je multiplayer games speelt heb je natuurlijk ook Playstation Plus of Xbox Live abonnementen nodig. Dus is het dan onder de streep nog steeds zoveel duurder? Het zal om het even zijn misschien op de lange termijn.
Al heb ik hem deze manier wel heel erg als console doelgroep ingestoken. En ik denk dat de doelgroep niet zozeer de console gamer is, meer de pc gamer die lekker op de bank pc games wil spelen
veel mensen zitten nog in oude prijzen met hun hoofd, die voorlopig niet meer terug komen.
Qua consoles: ze worden allemaal duurder, en ze worden gesubsidieerd door de verkoper ten koste van lock in. Ander business model.
hier erg tevreden, heb gekeken naar zelfbouw maar voordat je iets compact en stils in elkaar gezet hebt dat echt in dezelfde categorie valt ben je veel meer geld kwijt. Ja je krijgt wat extra performance maar boeiend. De steam machine speelt alles wat ik tot nu toe speelt op een prima kwaliteit af voor op de bank.
Aangesloten op mijn 4K LG Oled TV en de hele configuratie doorgelopen, dat ging makkelijk en zeer soepel. Ik heb een redelijk uitgebreide Steam library dus ik kon meteen losgaan.
Ik heb zeer veel reviews gelezen en gezien en vond de tendens over het algemeen erg negatief. (lees : te duur voor wat het kan). Te duur is het zeker, maar ook de consoles zijn enorm in prijs gestegen. Mijn eerste indruk is zeer positief, eigenlijk beter dan ik had verwacht. SteamOS loopt ongelooflijk soepel en is ook zeer eenvoudig te configureren. Ik heb jaren geleden een LCD Steam Deck gehad en kon mijn weg dus vrij makkelijk vinden.
Een aantal games even snel getest en deze lieten een prima indruk achter, 4K is voor AAA-games een stap te hoog maar o.a. Expedition 33 speelt zeer soepel op 2560x1440 op high settings en is prima te doen als je een stukje van de TV afzit, je merkt dan weinig verschil tussen de beide resoluties. De komende week maar wat tijd zoeken om wat andere games te spelen.
Eigenlijk wilde ik geen Steam Controller want ik heb de Gamesir G7 Pro. Maar die mening is nu helemaal anders, de Steam Controller is echt geweldig. Het ligt perfect in mijn hand en de iets hogere weerstand van de beide joysticks geeft meer precisie.
Ik had trouwens nog een 16GB RAM module liggen dat compatible met de Steam machine bleek te zijn. Even de zeer goede video van JayzTwoCents een paar keer bekeken en de knoop doorgehakt. De SM moet helemaal uit elkaar om bij de RAM te komen, het was een behoorlijk klus. Ik heb alle tijd ervoor genomen en de klus met succes geklaard. Ik heb nog geen tijd gehad om te testen of het daadwerkelijk iets aan de perfomance toevoegd, volgens de meeste reviews niet echt. Maar goed, het zit erin en 32GB staat wel leuk
Volgende stap is emulatie. Ik heb zeer veel Switch/N64/PS1 enz. roms en het lijkt me fijn om alles op 1 apparaat te hebben.
Ik zit nog in de 'honeymoon' weken dus misschien nog niet helemaal objectief, maar ik weet wel zeker dat de SM een blijvertje is. Ik vind het een fantastisch mooi apparaat(je) en voldoet volledig aan mijn wensen/eisen.
Wordt vervolgd........
En waarom dan de Steam Machine? Hij zal de plaats innemen van mijn xbox series x, je weet wel dat dode paard van Microsoft. Ik heb al een game pc met Bazzite op mijn werkkamer staan dus ik kan daarvan eventueel ook streamen. Daarnaast heb ik al een grote library aan games op Steam terwijl ik op de xbox (vanwege de belachelijke prijzen) nooit veel gekocht heb (enkel een poosje game pass gehad toen de prijzen nog oke waren).
Ik ben dus al gewend aan gamen op Linux en als een spel niet werkt dan is dat jammer dan. Speel(koop) ik wel wat anders.
Nu alleen nog even een blu-ray speler scoren ergens 😉
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Nice 👌- laat je ons weten hoe het apparaatje in de praktijk bevalt als je ‘m binnen hebt?Ramon schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:59:
Nou ik kan mij binnenkort ook bij dit topic melden. 29 juni aangemeld voor de 512GB met Steam Controller, 22 augustus kreeg ik de mail dat ik kon bestellen.
En waarom dan de Steam Machine? Hij zal de plaats innemen van mijn xbox series x, je weet wel dat dode paard van Microsoft. Ik heb al een game pc met Bazzite op mijn werkkamer staan dus ik kan daarvan eventueel ook streamen. Daarnaast heb ik al een grote library aan games op Steam terwijl ik op de xbox (vanwege de belachelijke prijzen) nooit veel gekocht heb (enkel een poosje game pass gehad toen de prijzen nog oke waren).
Ik ben dus al gewend aan gamen op Linux en als een spel niet werkt dan is dat jammer dan. Speel(koop) ik wel wat anders.
Nu alleen nog even een blu-ray speler scoren ergens 😉
review: Steam Machine - Consoleprestaties voor een pc-prijs
Ik heb zelf geen game PC, al jaren een Xbox Series X maar sommige games zijn echt niet voor de console te krijgen die ik wel zou willen spelen.
Is het echt zo matig als de reviewer zegt? Ik heb eigenlijk weinig verstand van de specs meer omdat ik met consoles game dus het zegt me allemaal niet zoveel.
How bad is it on a scale from one to Spurs
Ik vindt het een slechte, eenzijdige review: puur vanuit FPS neukers gedachte, wat volgens mij nooit de doelgroep was.Slasher schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:45:
De Tweakers review staat ook online
review: Steam Machine - Consoleprestaties voor een pc-prijs
Ik heb zelf geen game PC, al jaren een Xbox Series X maar sommige games zijn echt niet voor de console te krijgen die ik wel zou willen spelen.
Is het echt zo matig als de reviewer zegt? Ik heb eigenlijk weinig verstand van de specs meer omdat ik met consoles game dus het zegt me allemaal niet zovee.
Als referentie PC een 36 liter bak er naast, tja. Dan ben je mij kwijt.
Als je 1080 genoegt vindt (wat op de banK voor mij prima is) dan haal je prima framerates om lekker te gamenZ
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om jou. 1080p in 2026 is natuurlijk wel erg karig. Zelfs 1440p zou ik karig kunnen noemen. Erg toekomstbestendig is de Steam Machine niet, ook al werkt hij wel erg fijn en is er wel echt een markt voor.overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:49:
[...]
Ik vindt het een slechte, eenzijdige review: puur vanuit FPS neukers gedachte, wat volgens mij nooit de doelgroep was.
Als referentie PC een 36 liter bak er naast, tja. Dan ben je mij kwijt.
Als je 1080 genoegt vindt (wat op de banK voor mij prima is) dan haal je prima framerates om lekker te gamenZ
Het is gewoon erg jammer dat alle hardware prijzen zo enorm gestegen zijn, waardoor je nu nog geen mid-end pc krijgt met de Steam Machine.
Tuurlijk, ik verzet me ook niet tegen het narratief dat het bizar is hoeveel geld je kwijt bent, maar de hele markt is omhoog gegaan. En in dat licht, zonder gesubsidieerde lock-in, is de steam machine niet duur.TwekMek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:16:
[...]
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om jou. 1080p in 2026 is natuurlijk wel erg karig. Zelfs 1440p zou ik karig kunnen noemen. Erg toekomstbestendig is de Steam Machine niet, ook al werkt hij wel erg fijn en is er wel echt een markt voor.
Het is gewoon erg jammer dat alle hardware prijzen zo enorm gestegen zijn, waardoor je nu nog geen mid-end pc krijgt met de Steam Machine.
En niet toekomst bestendig? De komende 5 jaar blijft 1080 een prima resolutie voor een woonkamer, en als ik naar de FPS kijk in een cyberpunk oid zit er nog genoeg marge.
fair point, al gaat mijn mening nu net wel alleen om mijTwekMek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:16:
[...]
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om jou.
De doelgroep is iig ook niet de consolegamer geweest. Dat blijkt al wel uit hoe je zo'n steam machine moet kopen. Dat kan alleen via steam en dan moet je ook nog eens onlangs wat op steam hebben gekocht. Puur consolegamers hebben geen steam. Wellicht is de doelgroep de consolegamer die meer PC tweaking wil kunnen toepassen in games? Dat wil je eigenlijk alleen maar voor de FPS. Of is de doelgroep de PC gamer die iets voor op de bank naast de TV wil hebben? Die zijn op PC beter gewend dan op consoles en gaan niet op 30 FPS zitten gamen of enorme concessies doen. Dus de review van tweakers vind ik zo gek nog niet.overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:49:
[...]
Ik vindt het een slechte, eenzijdige review: puur vanuit FPS neukers gedachte, wat volgens mij nooit de doelgroep was.
[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2026 11:08 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |
Cyberpunk is ondertussen geen zware game. Helemaal niet als je geen gebruik maakt van RT. 1080p op een grote tv op niet al te grote afstand is echt niet ideaal. De steam machine is voor dit geld niet wat het moet zijn. Zou een mooie bak zijn als de PS6 straks een 1080p machine wordt. Dat is voor de te verwachten prijs van € 1.000+ toch ook niet prima?overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:20:
En niet toekomst bestendig? De komende 5 jaar blijft 1080 een prima resolutie voor een woonkamer, en als ik naar de FPS kijk in een cyberpunk oid zit er nog genoeg marge.
[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2026 11:09 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |
Hij werd ook uitvoerig naast een PS5 pro gezet. Heb je betere argumenten waarom de review slecht is?overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:49:
[...]
Zowel op console als op PC zie ik betere deals dan dit apparaat.
Ik ben die betere deals dus niet tegen gekomen. Iets sneller, tuurlijk, maar niet wanneer je de form factor een ding vindt.RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:04:
[...]
Hij werd ook uitvoerig naast een PS5 pro gezet. Heb je betere argumenten waarom de review slecht is?
Zowel op console als op PC zie ik betere deals dan dit apparaat.
De PS5 Pro en er zijn ITX kasten. Ik zou bijvoorbeeld liever een Fractal Era 2 naast mijn TV zetten dan een Steam Machine. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je die voor ongeveer het geld van een Steam Machine veel krachtiger kunt maken en daarna modulair kunt upgraden wanneer nodig.overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:26:
[...]
Ik ben die betere deals dus niet tegen gekomen. Iets sneller, tuurlijk, maar niet wanneer je de form factor een ding vindt.
Voor jou is de vormfactor dus geen plus, en dan kan je inderdaad meer performance voor het geld krijgen als je zelf wilt bouwen. Precies wat ik vanaf dag 1 al zeg.RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:39:
[...]
De PS5 Pro en er zijn ITX kasten. Ik zou bijvoorbeeld liever een Fractal Era 2 naast mijn TV zetten dan een Steam Machine. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je die voor ongeveer het geld van een Steam Machine veel krachtiger kunt maken en daarna modulair kunt upgraden wanneer nodig.
Hoe kom je aan die conclusie over mij? Denk je dat de Fractal Era 2 een grote kast is? Weet je wellicht niet wat ITX doorgaans inhoudt?overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:47:
[...]
Voor jou is de vormfactor dus geen plus, en dan kan je inderdaad meer performance voor het geld krijgen als je zelf wilt bouwen. Precies wat ik vanaf dag 1 al zeg.
Met het vergelijk met een PlayStation of Xbox kan ik zelf helemaal niets. Das een ander product in mijn boek.Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:47:
[...]
Cyberpunk is ondertussen geen zware game. Helemaal niet als je geen gebruik maakt van RT. 1080p op een grote tv op niet al te grote afstand is echt niet ideaal. De steam machine is voor dit geld niet wat het moet zijn. Zou een mooie bak zijn als de PS6 straks een 1080p machine wordt. Dat is voor de te verwachten prijs van € 1.000+ toch ook niet prima?
Daarom zette ik er ook een mooiere, snellere, upgradebare ITX PC naast...overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:51:
[...]
Met het vergelijk met een PlayStation of Xbox kan ik zelf helemaal niets. Das een ander product in mijn boek.
De consoles zijn apparaten die primair gemaakt zijn om te gamen, waarbij vooral gemikt wordt op een TV, maar wat mogelijk is op een monitor. Bediening is geoptimaliseerd voor gebruik van een controller.
De Steam Machine daarentegen is primair gemaakt om te gamen, waarbij vooral gemikt wordt op een TV, maar wat mogelijk is op een monitor. Bediening is geoptimaliseerd voor gebruik van een controller.
Welk boek hanteer jij?
[ Voor 41% gewijzigd door RomeoOscarBravo op 25-08-2026 12:08 ]
Je mag de SM volgens jou niet bekijken vanuit de 'FPS neukers gedachte', want dat is niet de doelgroep. In mijn boek zijn dat PC gamers. Ik wil die geen FPS neukers noemen, maar wel mensen die meer performance zoeken dan in een console. Ik mag het niet vergelijken met een console, want dat is een ander product. Waar mag je het dan wel mee vergelijken volgens jou?overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:51:
[...]
Met het vergelijk met een PlayStation of Xbox kan ik zelf helemaal niets. Das een ander product in mijn boek.
Je mag doen wat je wil. Als jij het naast een PlayStation wil zetten: be my guests voor mij is het een ander Product.Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:55:
[...]
Je mag de SM volgens jou niet bekijken vanuit de 'FPS neukers gedachte', want dat is niet de doelgroep. In mijn boek zijn dat PC gamers. Ik wil die geen FPS neukers noemen, maar wel mensen die meer performance zoeken dan in een console. Ik mag het niet vergelijken met een console, want dat is een ander product. Waar mag je het dan wel mee vergelijken volgens jou?
Casual pc couch gaming lijkt mij een mooie nieuwe categorie.
Wat ik trouwens wel mooi vind dat als je ook iets mobiel wil hebben, dat je voor ongeveer 1300 euro ook een gaminglaptop kan hebben met een 5060. Die presteert ook stuk beter dan Steam Machine. Zeker met DLSS 4.5 en Frame Gen.
[ Voor 27% gewijzigd door hotymoty op 25-08-2026 12:06 ]
Je gaat elke discussie uit de weg. Je wil blijkbaar vanuit een review niet horen dat de SM een tegenvallend product is voor het geld, omdat alleen gefocust wordt op de performance van notabene primair een game apparaat. Als wordt aangeven dat de review van tweakers zo gek nog niet is, mag je het volgens jou niet vergelijken met een PC en niet met een console. Maar hoe moet er dan tegen aan gekeken worden? Het is een PC met een console feeling, terwijl je met een gelijkgeprijsde PC of een goedkopere console eigenlijk beter af bent.overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:00:
[...]
Je mag doen wat je wil. Als jij het naast een PlayStation wil zetten: be my guests voor mij is het een ander Product.
Casual pc couch gaming lijkt mij een mooie nieuwe categorie.
De SM is een hartstikke leuk en mooi product, maar niet voor de prijs die wordt gevraagd.
[ Voor 25% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2026 12:27 ]
Dat heeft eerder te maken met de grootte van de tv en afstand tot de tv. Het verschil tussen 1080P of 4K is qua scherpte best wel groot. Het is niet zo dat mijn C3 van 1080p een 4K achtig plaatje op het scherm tovert. Op een 55" tv op meer dan 3 meter zie je het verschil inderdaad amper tussen 1080p en 4K.hotymoty schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:03:
Jullie vergeten wel een beetje dat 1080p door moderne TV's (bijvoorbeeld LG C3 of C4) tegenwoordig erg goed upscaled naar 4K. Het is bijna knap om het verschil te zien.
[ Voor 19% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2026 12:25 ]
Dat is zeker waar, maar de C3 doet ook zeker wel aan upscaling. Ik merk het verschil wel echt wel.Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:13:
[...]
Dat heeft eerder te maken met de grootte van de tv en afstand tot de tv. Het verschil tussen 1080P of 4K is qua scherpte best wel groot. Het is niet zo dat mijn C3 van 1080p een 4K achtig plaatje op het scherm tovert. Op een 55" tv op meer dan 3 meter zie je het verschil inderdaad amper tussen 1080p en 4K.
Die conclusie ben ik dus niet met je eens.Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:08:
[...]
Je gaat elke discussie uit de weg. Je wil blijkbaar vanuit een review niet horen dat de SM een tegenvallend product is voor het geld, omdat alleen gefocust wordt op de performance van notabene primair een game apparaat. Als wordt aangeven dat de review van tweakers zo gek nog niet is, mag je het volgens jou niet vergelijken met een PC en niet met een console. Maar hoe moet er dan tegen aan gekeken worden? Het is een PC met een console feeling, terwijl je met een gelijkgeprijsde PC of een goedkopere console eigenlijk beter af bent.
De SM is een hartstikke leuk en mooi product, maar niet voor de prijs die je wordt gevraagd.
Gezien de hardware markt vindt Ik de prijs redelijk. Ik heb gezocht, maar geen betere vormfactor / performance combo gevonden. Voor het zelfde geld had ik een wat snellere bak, die ik zelf in elkaar moet zetten en veel groter is. Of een gesloten eco systeem. Beide een ander product. Een product is meer dan fps. Het is de marketing, de verpakking, de vormfactor, de ervaring. Steam heeft in mijn ogen een nieuwe markt categorie geopend. Of die groot genoeg is gaat de toekomst uitwijzen, maar tot nu toe zijn er wachtlijsten.
De enige manier om de steam machine te duur te vinden is de vorm factor en de staat van de de hardware markt te negeren. Ben het direct met je eens dat het veel te veel geld is.
En hoe ziet de gemiddelde huiskamer er uit? Ik ken niemand die dichter bij een 55 inch TV zit.Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:13:
[...]
Dat heeft eerder te maken met de grootte van de tv en afstand tot de tv. Het verschil tussen 1080P of 4K is qua scherpte best wel groot. Het is niet zo dat mijn C3 van 1080p een 4K achtig plaatje op het scherm tovert. Op een 55" tv op meer dan 3 meter zie je het verschil inderdaad amper tussen 1080p en 4K.
Ik heb die kast bekeken, en afgeserveerd als te groot. Het feit dat jij dat niet vindt betekend dus dat voor de vormfactor van de steam machine geen groot genoeg voordeel was.RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:50:
[...]
Hoe kom je aan die conclusie over mij? Denk je dat de Fractal Era 2 een grote kast is? Weet je wellicht niet wat ITX doorgaans inhoudt?
Iets minder dan 2 meter hier (oud huis met 2 kleine huiskamers en zaken als een open haard die de afstanden weer kleiner maakt). En ik game prima op een docked Steamdeck op voornamelijk 720p en soms 1080p als ik de graphics op max kan zetten. Anders via Moonlight op 1080p (waar toevallig genoeg de host PC bijna gelijk is aan het alternatief uit de Tweakers Steammachine review).overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:59:
[...]
En hoe ziet de gemiddelde huiskamer er uit? Ik ken niemand die dichter bij een 55 inch TV zit.
4K (modern) gaming komt wel als het ongereguleerd rondschuiven van geld ten einde komt.
[ Voor 8% gewijzigd door Gundogan op 25-08-2026 13:11 ]
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Dat zou zo maar kunnen zijn. Ik juich het toe dat Steam dit doet en ik had er interesse in. Ik wil best een PC/Console hybrid naast de TV, maar dan wel met performance die ver voorbij de consoles reikt. Dat daar dan een fors hoger prijskaartje bij hoort is logisch. Helaas heeft de SM alleen het hogere prijskaartje.overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:58:
Steam heeft in mijn ogen een nieuwe markt categorie geopend.
De volgende Xbox moet net zoiets als de SM gaan worden. Ook dat volg ik met interesse.
Uiteraard, anders had je met een 1080p input maar het kwart van het TV scherm gevuld. Ook weer zo kleinhotymoty schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:44:
[...]
Dat is zeker waar, maar de C3 doet ook zeker wel aan upscaling. Ik merk het verschil wel echt wel.
De volgende Xbox zal vermoedelijk prijziger worden dan de Steam Machine. Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
De volgende Xbox moet net zoiets als de SM gaan worden. Ook dat volg ik met interesse.
Ja, ben benieuwd! En hoop ook dat dit een aanjager gaat zijn voor vergelijkbare ervaring met verschillende performance niveaus.Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Dat zou zo maar kunnen zijn. Ik juich het toe dat Steam dit doet en ik had er interesse in. Ik wil best een PC/Console hybrid naast de TV, maar dan wel met performance die ver voorbij de consoles reikt. Dat daar dan een fors hoger prijskaartje bij hoort is logisch. Helaas heeft de SM alleen het hogere prijskaartje.
Ja, ik ga uit van wel € 1.499 gegeven de specs uit de geruchten. Klap geld en bizar veel duurder dan de huidige consoles, maar als de hardware er naar is. Zal nog wel even duren voordat we daar uitsluitsel over hebben.DLSS schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:33:
[...]
De volgende Xbox zal vermoedelijk prijziger worden dan de Steam Machine. Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.
Precies dat is er aan de hand. Mijn kinderen zijn nu alle Lego spellen aan het spelen. Werkt heerlijk op de SM. En zo zijn er nog zat spellen te spelen hier de komende jaren.Pendora schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:44:
Als ik naar de top 100 meeste gespeelde spellen op dit moment kijk op steam; https://store.steampowered.com/charts/mostplayed denk ik niet dat de SM snel verouderd is.
Vind je het te duur dan moet je hem zeker niet kopen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit de prijs is waar je aan mag gaan wennen de komende jaren want ik zie het niet snel goedkoop worden. Voordeel van de SM is dat we nu al 3 spellen van <5 euro hebben gespeeld die erg leuk waren en er geen abonnement nodig is.
[ Voor 5% gewijzigd door M3llow op 26-08-2026 10:34 ]
Goed punt, dus ik denk dat die "kritiek" op de Steam Machine dan pas gaat verstommen.DLSS schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:33:
[...]
De volgende Xbox zal vermoedelijk prijziger worden dan de Steam Machine. Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.
Ik had tijdens mijn vakantie 2 weken terug de uitnodiging gehad om een controller te bestellen, gezien ik de steam-controller al bij de steam machine had toch niet besteld.JB43 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:50:
Ik was even benieuwd wat momenteel de ervaringen zijn van de levering van een los bestelde Steam Controller. Worden deze momenteel nog uitgeleverd en lopen ze hierbij vóór op planning? Ik heb op 11 mei een reservering geplaatst en zie in Steam nog steeds dat de geschatte beschikbaarheid van mijn reservering op 2027 staat. Ik hoop natuurlijk eerder, zeker omdat de stickdrift op mijn Xbox controller (voor mijn game PC) steeds extremer aan het worden is en ik echt toe ben aan iets nieuws.
Die stond ook op in eerste instantie voor 2027 op, maar het kan dus vlugger
Ja ik denk dat veel mensen dit over het hoofd zien. Wellicht dat ze het wat overzicthelijker zouden kunnen maken door het gewoon onder Steam Deck compatiblity te zetten met het eigen Steam Machine logotje ofzo.M3llow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:32:
Ik ben erachter gekomen dat als je in de Steam store naar een pagina van een game gaat, naar beneden scrollt, en bij Steam Deck compatibility op learn more klikt, je vervolgens Steam Machine compatibility kan aanklikken. Misschien voor de meeste mensen al een bekend feit, maar op een of andere manier was ik daar nog niet achter
Dat denk ik niet, tenzij de Xbox echt heel veel duurder gaat worden want de performance gaat ook heel veel beter zijn.Slasher schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:32:
[...]
Goed punt, dus ik denk dat die "kritiek" op de Steam Machine dan pas gaat verstommen.
Verder prima als mensen er wel blij mee zijn natuurlijk hoor, en het hangt ook van veel meer factoren af zoals of die Xbox echt zo open wordt als een pc of toch gewoon weer een gesloten ecosysteem wordt. Maar als hij open wordt en hij is maar een paar honderd euro meer dan de Steam machine, en het is ook een lekker compact apparaat, dan is er juist nog minder reden om voor de steam machine te gaan.
Het originele punt was ook: ''Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.''Finraziel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:55:
[...]
Dat denk ik niet, tenzij de Xbox echt heel veel duurder gaat worden want de performance gaat ook heel veel beter zijn.
Verder prima als mensen er wel blij mee zijn natuurlijk hoor, en het hangt ook van veel meer factoren af zoals of die Xbox echt zo open wordt als een pc of toch gewoon weer een gesloten ecosysteem wordt. Maar als hij open wordt en hij is maar een paar honderd euro meer dan de Steam machine, en het is ook een lekker compact apparaat, dan is er juist nog minder reden om voor de steam machine te gaan.
Het zal ervan afhangen of het nog mogelijk is om schaalvoordelen in de prijs te laten terugkomen, of dat zelfs Microsoft in de huidige AI bubble niet genoeg gewicht in de schaal kan leggen bij de inkoop van geheugen voor de consoledivisie. Daarnaast is de vraag of ze de hardware gaan subsidiëren.
Als dat allebei niet gebeurt, zou het zomaar kunnen dat je, net als bij de Steam Machine, zelf een goedkopere PC kunt bouwen met vergelijkbare specificaties.
Hopelijk wordt het inderdaad een open systeem, want dat is een heel belangrijke factor. Als de prijs hoog uitvalt, je vijf tot zeven jaar abonnementskosten moet betalen voor onlinefunctionaliteit én games duurder zijn dan op Steam, dan wordt een woonkamer PC al snel een aantrekkelijke optie.
True, misschien had ik niet ver genoeg terug gelezenDLSS schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:03:
[...]
Het originele punt was ook: ''Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.''
Het zal ervan afhangen of het nog mogelijk is om schaalvoordelen in de prijs te laten terugkomen, of dat zelfs Microsoft in de huidige AI bubble niet genoeg gewicht in de schaal kan leggen bij de inkoop van geheugen voor de consoledivisie. Daarnaast is de vraag of ze de hardware gaan subsidiëren.
Als dat allebei niet gebeurt, zou het zomaar kunnen dat je, net als bij de Steam Machine, zelf een goedkopere PC kunt bouwen met vergelijkbare specificaties.
Hopelijk wordt het inderdaad een open systeem, want dat is een heel belangrijke factor. Als de prijs hoog uitvalt, je vijf tot zeven jaar abonnementskosten moet betalen voor onlinefunctionaliteit én games duurder zijn dan op Steam, dan wordt een woonkamer PC al snel een aantrekkelijke optie.
Het is hoe dan ook allemaal koffiedik kijken momenteel... Heel lastig te zeggen wat er over meer dan een jaar gebeurt. De meeste mensen die claimen te weten dat het nog heel lang alleen maar erger wordt hebben baat bij dat mensen dat denken (bv omdat ze niet willen dat mensen nu hun aankopen uitstellen in het geval van bijvoorbeeld een HP of Dell, of dat ze hun product nu nog zo duur mogelijk willen verkopen in het geval van de geheugen producenten)... We zullen zien wat er gaat gebeuren. Als de AI gekte aanhoudt dan zullen de nieuwe consoles ook bedroevend geprijsd gaan worden inderdaad (en waarschijnlijk minder geheugen bevatten dan anders het geval was geweest).
Ja klopt, het is inderdaad koffiedik kijken voor na 2027. Jammer genoeg zijn er wel al verschillende industry reports die laten zien dat 2027 een absoluut rampjaar kan gaan worden voor wat betreft geheugenprijzen.Finraziel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:07:
[...]
True, misschien had ik niet ver genoeg terug gelezen![]()
Het is hoe dan ook allemaal koffiedik kijken momenteel... Heel lastig te zeggen wat er over meer dan een jaar gebeurt. De meeste mensen die claimen te weten dat het nog heel lang alleen maar erger wordt hebben baat bij dat mensen dat denken (bv omdat ze niet willen dat mensen nu hun aankopen uitstellen in het geval van bijvoorbeeld een HP of Dell, of dat ze hun product nu nog zo duur mogelijk willen verkopen in het geval van de geheugen producenten)... We zullen zien wat er gaat gebeuren. Als de AI gekte aanhoudt dan zullen de nieuwe consoles ook bedroevend geprijsd gaan worden inderdaad (en waarschijnlijk minder geheugen bevatten dan anders het geval was geweest).
Microsoft, AMD, Nvidia en Valve maken helaas zelf geen geheugenchips. We zijn allemaal afhankelijk van heel een klein setje bedrijven dat ze wel maakt. Geen gezonde situatie... erg deprimerend voor de hobbyist.
Precies, dat lijkt mij ook handig. En uberhaupt een losse categorie Steam Machine verified om op te kunnen zoeken in de store.DLSS schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:51:
[...]
Ja ik denk dat veel mensen dit over het hoofd zien. Wellicht dat ze het wat overzicthelijker zouden kunnen maken door het gewoon onder Steam Deck compatiblity te zetten met het eigen Steam Machine logotje ofzo.
Ik heb me 9 mei ingeschreven voor een losse Steam Controller en 21 augustus de bestel mail ontvangen. Uiteraard besteld en gisteren ontvangen. Dus er is zeker hoopJB43 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:50:
Ik was even benieuwd wat momenteel de ervaringen zijn van de levering van een los bestelde Steam Controller. Worden deze momenteel nog uitgeleverd en lopen ze hierbij vóór op planning? Ik heb op 11 mei een reservering geplaatst en zie in Steam nog steeds dat de geschatte beschikbaarheid van mijn reservering op 2027 staat. Ik hoop natuurlijk eerder, zeker omdat de stickdrift op mijn Xbox controller (voor mijn game PC) steeds extremer aan het worden is en ik echt toe ben aan iets nieuws.
Alle reviews "mekkeren" over de prijs, maar ja daar kan Valve ook niets aan doen natuurlijk dat is waar alle fabrikanten van tech tegenaan lopen. Apple released ook een Mac Mini die 400 euro duurder is dan zijn voorganger, dat zijn ook flinke bedragen.Finraziel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:55:
[...]
Dat denk ik niet, tenzij de Xbox echt heel veel duurder gaat worden want de performance gaat ook heel veel beter zijn.
De reden dat ik deze zou willen hebben is dat ik geen zin heb in om een grote pc te gaan bouwen/kopen, en ik op een makkelijke manier de grote Steam catalogus kan spelen op een device die ik makkelijk naast mijn Xbox kan zetten.
The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic
Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.
Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.
Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.
Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.