Het is voor het gros van de games niet nodig, al zal het wel licht beter presteren als ie van single channel naar dual channel gaat.Kroep schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:35:
Ik zit eraan te denken om 16gb erbij te prikken als mijn steam machine naar behoren werkt. Wat is jullie mening daarover? Is dat nuttig en zijn er al guides hierover hoe je dit kan doen? En vooral ook: welke 16gb stick moet je kopen zodat er een goede match is?
Dankzij een medetweaker krijg ik mijn SM al morgen binnen.Veel zin in!
De review van The Phawx is uit:TLDR: Hij is er niet zo blij mee. Hij vindt het voor het prijspunt vandaag de dag een goed samenwerkend geheel, zeker op FSR4. Maar als je 400€ meer neerlegt kan je een compacte PC met een AMD 9070XT bouwen en die is 3x zo snel in veel games
Daarnaast moet je je afvragen hoe het in de toekomst zal gaan. Met een beetje pech zijn er volgend jaar nog steeds wachtrijen voor de Steam Machine. In die periode komt ook RDNA 5.0 uit welke veel beter is voor dingen Ray Tracing en AI upscaling, en zal ook in de nieuwe consoles gaan zitten. Als dat de basis wordt voor gaming in het algemeen, zal de Steam Machine mogelijk vaak misgrijpen en moet je FSR zelfs in gaan zetten op lagere resoluties...
Ik wil mensen niet perse ontmoedigen om de Machine te kopen. Net als de Deck is de Machine een super optie om je Steam backlog weg te werken. Maar wees dan niet teleurgesteld als het tegen gaat zitten.
Daarnaast moet je je afvragen hoe het in de toekomst zal gaan. Met een beetje pech zijn er volgend jaar nog steeds wachtrijen voor de Steam Machine. In die periode komt ook RDNA 5.0 uit welke veel beter is voor dingen Ray Tracing en AI upscaling, en zal ook in de nieuwe consoles gaan zitten. Als dat de basis wordt voor gaming in het algemeen, zal de Steam Machine mogelijk vaak misgrijpen en moet je FSR zelfs in gaan zetten op lagere resoluties...
Ik wil mensen niet perse ontmoedigen om de Machine te kopen. Net als de Deck is de Machine een super optie om je Steam backlog weg te werken. Maar wees dan niet teleurgesteld als het tegen gaat zitten.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Iedereen moet zelf weten wat ze doen, maar als je probleem is dat je echt geen 400 euro meer uit kunt geven dan lijkt het me juist geen goed idee om 1049 euro, of meer want veel mensen gaan voor de duurdere varianten, uit te geven aan een apparaat waar je als je nieuwe games wil spelen erg snel tegen de limieten aan gaat lopen en die je niet kunt upgraden.Webgnome schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:31:
[...]
Sorry, als dat je kritiek hebt dan heb je het niet begrepen. Veel mensen leggen niet 'zomaar' even 400 euro extra neer
Overigens kan het ook een stuk minder met de 9060XT die ook al veel krachtiger is. Cary (ThePhawx) zijn punt was meer dat de 9070XT geen high-end is maar midrange, upper midrange misschien. Over niet al te lang komt de nieuwe generatie uit die de 9070XT waarschijnlijk al in het stof gaat laten bijten... En de Steam Machine wordt dus compleet vermorzeld door die kaart.
Het is prima als mensen wel graag de Steam Machine willen hebben... Ik begrijp zeker wat de aantrekkelijke kanten er van zijn. Maar het is wel belangrijk dat je weet wat de beperkingen zijn en bewust er voor kiest dat die voor jou geen probleem zijn. Niet dat je nu een heleboel geld uitgeeft en dan volgend jaar spijt hebt omdat je niet mee kunt komen.
Gamertag: FinrazielNL
Ik denk eigenlijk dat de huidige situatie omtrent RAM maakt dat games een hele lange tijd zullen blijven functioneren op de huidige hardware. Het is denk ik een illusie om te verwachten dat er veel grafische vooruitgang gaat zijn die snellere hardware vereist want de hardware is voor het gevoel van mensen duurder geworden (eigenlijk onterecht) waardoor adoptie van snellere hardware denk ik veel trager gaat zijn.XanderDrake schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:30:
De review van The Phawx is uit:
[YouTube: The Steam Machine Is Cursed]
TLDR: Hij is er niet zo blij mee. Hij vindt het voor het prijspunt vandaag de dag een goed samenwerkend geheel, zeker op FSR4. Maar als je 400€ meer neerlegt kan je een compacte PC met een AMD 9070XT bouwen en die is 3x zo snel in veel games![]()
[ Voor 5% gewijzigd door giantgiantus op 07-07-2026 09:25 ]
Ik hoef de nieuwe AAA spellen ook helemaal niet te spelen. Het is ook helemaal geen garantie dat een zware game echt leuk is en op GTA na zou ik niet weten wat er de komende 1,5 jaar uit komt wat ik spelen wil. Ik heb wel heel veel leuke indie spellen in de wachtrij staan.
Verder zie ik alleen maar gamedevs ontslagen worden dus wie weet komen er wel veel meer leuke indie spellen aan van mensen die het zat zijn om 2 jaar over te werken en dan weer op straat gezet te worden.
Verder zie ik alleen maar gamedevs ontslagen worden dus wie weet komen er wel veel meer leuke indie spellen aan van mensen die het zat zijn om 2 jaar over te werken en dan weer op straat gezet te worden.
Dat is dus wat ik bedoel... Als dit je redenatie is dan is het helemaal prima. Je weet wat je krijgt en hebt het geld daarvoor over. Het gaat er vooral om dat mensen die wel een apparaat willen waarmee ze alle nieuwe games de komende jaren kunnen spelen weten dat het allerminst zeker is dat je dat met een Steam Machine gaat lukken. Gokken dat door de ram prijzen de games voorlopig zwakkere hardware zullen targeten is precies dat, gokken.alwind schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:28:
Ik hoef de nieuwe AAA spellen ook helemaal niet te spelen. Het is ook helemaal geen garantie dat een zware game echt leuk is en op GTA na zou ik niet weten wat er de komende 1,5 jaar uit komt wat ik spelen wil. Ik heb wel heel veel leuke indie spellen in de wachtrij staan.
Het is gokken gebaseerd op de afgelopen tijd. De Xbox series S, de steamdeck, de switch 2 draaien de nieuwe games ook. Het is onlogisch om te gokken dat nieuwe games niet meer zullen draaien op hardware die nu wordt gereleased.Finraziel schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:40:
[...]
Dat is dus wat ik bedoel... Als dit je redenatie is dan is het helemaal prima. Je weet wat je krijgt en hebt het geld daarvoor over. Het gaat er vooral om dat mensen die wel een apparaat willen waarmee ze alle nieuwe games de komende jaren kunnen spelen weten dat het allerminst zeker is dat je dat met een Steam Machine gaat lukken. Gokken dat door de ram prijzen de games voorlopig zwakkere hardware zullen targeten is precies dat, gokken.
1049€ als instap is niet goedkoop. 419€ voor de Steam Deck was dat wel, een apparaat voor de meeste budgetten. Maar hoe de Machine nu gepositioneerd wordt is het eigenlijk mid end, bijna net als de 9070XT. Maar goed, je kan een Nvidia RTX 5060 halen voor 300€ ipv de 9070XT en dan zit je alsnog met een sneller systeem en met een meer moderne featureset, terwijl je maar een klein beetje meer betaalt.Webgnome schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:31:
Sorry, als dat je kritiek hebt dan heb je het niet begrepen. Veel mensen leggen niet 'zomaar' even 400 euro extra neer
Dat is de crux van waarde/performance. In het voorbeeld van 9070XT: 40% meer betalen voor 300% de performance? Geen moeilijk verhaal toch?
Nou... Ik denk dat een bepaalde optimalisatie zal worden: veel betere upscaling en (god forbid) Frame Gen. Dan kan je met minder VRAM en RAM wel goede prestaties neerzetten. Vaak zelfs betere grafische opties, want dan kan bijv. Ray Tracing ineens wél en AntiAliasing zit er gratis bij.giantgiantus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:24:
Ik denk eigenlijk dat de huidige situatie omtrent RAM maakt dat games een hele lange tijd zullen blijven functioneren op de huidige hardware. Het is denk ik een illusie om te verwachten dat er veel grafische vooruitgang gaat zijn die snellere hardware vereist want de hardware is voor het gevoel van mensen duurder geworden (eigenlijk onterecht) waardoor adoptie van snellere hardware denk ik veel trager gaat zijn.
Dit soort optimalisaties kan vooral met betere features (Tensor/AI cores bijv), en dat is wat de Steam Machine nu net gaat mislopen...
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ga in het grote polestar 2 topic ook niet klagen dat een goed gespecde variant 60k+ kost en je beter een ID polo kan halen want die gaat ook 120 kmph.
Appels en peren vergelijken, die 9070XT PC is waarschijnlijk ook 5-10x zo groot.XanderDrake schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:30:
TLDR: Hij is er niet zo blij mee. Hij vindt het voor het prijspunt vandaag de dag een goed samenwerkend geheel, zeker op FSR4. Maar als je 400€ meer neerlegt kan je een compacte PC met een AMD 9070XT bouwen en die is 3x zo snel in veel games![]()
Voor mij maakt de suspend optie die steam wel heeft en een reguliere pc niet al het verschil.AMDLegion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Appels en peren vergelijken, die 9070XT PC is waarschijnlijk ook 5-10x zo groot.
Dat moet je ook maar net wat kunnen schelenAMDLegion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Appels en peren vergelijken, die 9070XT PC is waarschijnlijk ook 5-10x zo groot.
Dan vraag ik mij af of je dan wel in de doelgroep valt. Native Steam OS support & in-house HDMI CEC support zijn natuurlijk ook nog pluspunten, maar denk dat de form factor echt een grandioos grote USP is.
De mensen die dat niet kunnen waarderen, wat zoeken ze uberhaupt in een Steam Machine? En als het antwoord ''niks'' is, wat doe je dan in het Steam Machine topic vraag ik mij af.
- met ''je'' bedoel ik dus in het algemeen he, niet jou specifiek nu aangezien je alleen een argument opbracht.
Het verschil tussen de machine en een matx is ook niet zo groot. Ik snap de aantrekkingskracht zeker wel, maar sec het formaat zal vast niet het enige zijn bij het leeuwendeel van de kopersAMDLegion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Dan vraag ik mij af of je dan wel in de doelgroep valt. Native Steam OS support & in-house HDMI CEC support zijn natuurlijk ook nog pluspunten, maar denk dat de form factor echt een grandioos grote USP is.
De mensen die dat niet kunnen waarderen, wat zoeken ze uberhaupt in een Steam Machine? En als het antwoord ''niks'' is, wat doe je dan in het Steam Machine topic vraag ik mij af.
- met ''je'' bedoel ik dus in het algemeen he, niet jou specifiek nu aangezien je alleen een argument opbracht.
Niet om mij inhoudelijk te mengen in de discussie, maar dit is het nieuwe Steam Hardware topic, niet (specifiek, enkel) het Steam Machine topic.AMDLegion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:16:
En als het antwoord ''niks'' is, wat doe je dan in het Steam Machine topic vraag ik mij af.
@DLSS, @G_Dragon, @Linksquest, @Altamyr, @g0tanks
Tijd voor een afsplitsing? Ter inspiratie:
[Steam Deck] Ervaringen & discussie
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
De meeste micro atx builds die ik voorbij zie komen op Youtube zijn 12L-20L, dat is dus in het meest gunstige geval 3x zo groot al.418O2 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Het verschil tussen de machine en een matx is ook niet zo groot. Ik snap de aantrekkingskracht zeker wel, maar sec het formaat zal vast niet het enige zijn bij het leeuwendeel van de kopers
Maar wat zijn dan de andere redenen voor een Steam Machine als form factor, HDMI CEC en native steam support niks betekenen?
EDIT: Die 12L build is zelfs al een SFF build, geen eens een standaard M ATX
[ Voor 7% gewijzigd door AMDLegion op 07-07-2026 13:24 ]
Ik zeg niet dat het niets betekent, ik zeg alleen dat het eigenschappen zijn waar een consument meer of minder waarde aan kan hechten. Stel dat je geen SM kan bemachtigen, dan kan ik me voorstellen dat het voor sommigen een viable alternatief is.AMDLegion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:22:
[...]
De meeste micro atx builds die ik voorbij zie komen op Youtube zijn 12L-20L, dat is dus in het meest gunstige geval 3x zo groot al.
Maar wat zijn dan de andere redenen voor een Steam Machine als form factor, HDMI CEC en native steam support niks betekenen?
EDIT: Die 12L build is zelfs al een SFF build, geen eens een standaard M ATX
Steam Deck heeft inderdaad een eigen topic, ik ga deze bij het topic waarschuwing zetten, van dit topic ga ik de naam aanpassen naar de Steam Machine. De controller is (deels) onderdeel van de console, dus dat kan gewoon hier. De nieuwe VR Bril is inderdaad een ander concept en hoort hier niet thuis. Daar kan inderdaad beter een ander topic voor geopend worden.The Zep Man schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Niet om mij inhoudelijk te mengen in de discussie, maar dit is het nieuwe Steam Hardware topic, niet (specifiek, enkel) het Steam Machine topic.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
"Steam Machine & Controller topic" of zoiets? Dat maakt duidelijk dat ook de SC hier besproken wordt.Linksquest schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:29:
De controller is (deels) onderdeel van de console, dus dat kan gewoon hier.
Goed ideeLinksquest schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:29:
[...]
Steam Deck heeft inderdaad een eigen topic, ik ga deze bij het topic waarschuwing zetten, van dit topic ga ik de naam aanpassen naar de Steam Machine. De controller is (deels) onderdeel van de console, dus dat kan gewoon hier. De nieuwe VR Bril is inderdaad een ander concept en hoort hier niet thuis. Daar kan inderdaad beter een ander topic voor geopend worden.
Is bij deze aangepast, een topic voor de Steam Frame moet ik nog even aanmaken.
Met geen steam machine kunnen bemachtigen ga ik er vanuit dat dat persoon haast heeft, dan valt de Steam Machine inderdaad voor 99% af.418O2 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:28:
[...]
Ik zeg niet dat het niets betekent, ik zeg alleen dat het eigenschappen zijn waar een consument meer of minder waarde aan kan hechten. Stel dat je geen SM kan bemachtigen, dan kan ik me voorstellen dat het voor sommigen een viable alternatief is.
Maar als we tijd weg zouden nemen? Ik heb zelf het gevoel dat mensen er een sport van maken om een PC af te kraken die ze uberhaupt nooit zouden kopen.
Ik kraak helemaal niets af, ik vind het een geweldig apparaat, maar snap ook goed als je naar alternatieven kijkt als je enige haast hebt.AMDLegion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:37:
[...]
Met geen steam machine kunnen bemachtigen ga ik er vanuit dat dat persoon haast heeft, dan valt de Steam Machine inderdaad voor 99% af.
Maar als we tijd weg zouden nemen? Ik heb zelf het gevoel dat mensen er een sport van maken om een PC af te kraken die ze uberhaupt nooit zouden kopen.
Leuke review, maar dit: “Maar als je 400€ meer neerlegt kan je een compacte PC met een AMD 9070XT bouwen en die is 3x zo snel in veel games” wisten we al natuurlijk.XanderDrake schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:30:
TLDR: Hij is er niet zo blij mee. Hij vindt het voor het prijspunt vandaag de dag een goed samenwerkend geheel, zeker op FSR4. Maar als je 400€ meer neerlegt kan je een compacte PC met een AMD 9070XT bouwen en die is 3x zo snel in veel games
Een 9070XT bouw je helaas niet in een case van het formaat van de Steam Machine. Denk dat de niche waarin de Steam Machine zich bevindt zich ook deels strekt tot het formaat.
Hij schijnt in Japan bijvoorbeeld erg goed in de smaak te vallen. Zou me niet verbazen als de form factor daar een rol in speelt gezien de ogenschijnlijke Japanse voorliefde voor gekke kleine apparaten.
Zie: [VR] Steam FrameLinksquest schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:36:
Is bij deze aangepast, een topic voor de Steam Frame moet ik nog even aanmaken.
[ Voor 10% gewijzigd door Linksquest op 08-07-2026 22:43 ]
Voor wie het gemist heeft
Valve publiceert Windows-drivers voor Steam Machine
Valve heeft verschillende drivers uitgebracht om Windows 11 te gebruiken op de Steam Machine. Eerder deed het bedrijf dat al voor de Steam Deck. Valve biedt geen ondersteuning voor de drivers. Het hele artikel door Tweakers kun je lezen op: nieuws: Valve publiceert Windows-drivers voor Steam Machine
Valve publiceert Windows-drivers voor Steam Machine
Valve heeft verschillende drivers uitgebracht om Windows 11 te gebruiken op de Steam Machine. Eerder deed het bedrijf dat al voor de Steam Deck. Valve biedt geen ondersteuning voor de drivers. Het hele artikel door Tweakers kun je lezen op: nieuws: Valve publiceert Windows-drivers voor Steam Machine
We hadden inderdaad 3 verschillende topics in de pediode na de aankondiging, die zijn samengevoegd in dit topic. De Steam Frame, waar ik super enthousiast over ben, is als laatste stuk hardware nog niet uitgekomen dus vandaar dat er hier ook weinig over gepraat wordtThe Zep Man schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Niet om mij inhoudelijk te mengen in de discussie, maar dit is het nieuwe Steam Hardware topic, niet (specifiek, enkel) het Steam Machine topic.
Maar goed wie weet veranderd dat deze maand nog!
Ik dacht dat de disclaimer in mijn eerdere bericht genoeg was en niet in elk berichtje ook nog gepost moest worden.418O2 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Ik kraak helemaal niets af, ik vind het een geweldig apparaat, maar snap ook goed als je naar alternatieven kijkt als je enige haast hebt.
dus nogmaals, niet specifiek voor jou bedoeld dat mensen er een sport van maken om de steam machine af te kraken
Ooh net de mail ontvangen dat ik de SM 512GB met controller mag bestellen.
Maar…
in het ongewisse over hoe lang het wachten op deze mail zou duren, ben ik met een spare nuc en 4070 aan de slag gegaan met bazzite. Zeker groter, maar ook best stil, heb al een steam controller en kreeg daarmee sleep and wake al succesvol werkend en een dongle is onderweg om hdmi-sec via dp naar naar hdmi toe te voegen.
Lang verhaal kort…deze experience is niet zonder tweaken (maar daarom zijn wij hier 😇) maar best heel snel al heel acceptabel.
Waar ik vorige week blind had besteld, denk ik nu dat ik hem voorbij laat gaan. Enige reden die ik nu zie om alsnog te bestellen is om de tweede steam controller zelf te houden en met de 512GB SM zonder controller iemand anders blij te maken… 🙈
Maar…
in het ongewisse over hoe lang het wachten op deze mail zou duren, ben ik met een spare nuc en 4070 aan de slag gegaan met bazzite. Zeker groter, maar ook best stil, heb al een steam controller en kreeg daarmee sleep and wake al succesvol werkend en een dongle is onderweg om hdmi-sec via dp naar naar hdmi toe te voegen.
Lang verhaal kort…deze experience is niet zonder tweaken (maar daarom zijn wij hier 😇) maar best heel snel al heel acceptabel.
Waar ik vorige week blind had besteld, denk ik nu dat ik hem voorbij laat gaan. Enige reden die ik nu zie om alsnog te bestellen is om de tweede steam controller zelf te houden en met de 512GB SM zonder controller iemand anders blij te maken… 🙈
Hoe is jullie ervaring eigenlijk met de Steam Controller? Ik lees veel wisselende verhalen op Reddit. Sommige vinden hem niet lekker in hand liggen of de sticks net te ver naar boven zitten.
Als iemand die al zo'n vier jaar een Steam Deck gewend is en niet hele grote handen heeft: prima.hotymoty schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:41:
Hoe is jullie ervaring eigenlijk met de Steam Controller? Ik lees veel wisselende verhalen op Reddit. Sommige vinden hem niet lekker in hand liggen of de sticks net te ver naar boven zitten.
Ik had het geluk er twee besteld te hebben in de paar minuten voordat die officieel voor de eerste keer te koop werd aangeboden. Ben er zeer blij mee, maar vind het jammer dat ze niet makkelijk verkrijgbaar zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2026 21:51 ]
Ik vind de 8bitdo ultimate beter in de hand liggen maar de integratie met steam, de optie om op een diy sm toch wake up te bereiken en touchpads zijn wel een meerwaardehotymoty schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:41:
Ik was in eerste instantie iets minder te spreken over hoe hij in de hand lag, maar "it's growing on me" (en dan niet als een schimmelhotymoty schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:41:
Het scheelt ook een hoop welke game je speelt. Voor Forza Horizon heb ik nog steeds een Xbox elite controller liggen, maar voor Diablo 4 vind ik de Steam Controller heerlijk nu. Viel bij die game wel op dat de triggers erg gevoelig zijn en relatief weinig kracht vergen, maar je kunt in Steam Input prima instellen dat er iets van een deadzone op zit (zodat ik niet steeds mijn ultimate verkwansel omdat ik per ongeluk de trigger aai
Wat ik me nu na een tijdje afvraag is hoe dat nu eigenlijk zit met de voorraad Steam Machines, hoeveel er geproduceerd worden, of je ergens kan vinden waar je staat op die reserveringswachtrij. Het enige wat ik ergens tegen gekomen ben is dat er 50.000 kg (ofzo) geimporteerd is in de (ik dacht) USA maar het lijkt me niet dat dat de enige zijn die beschikbaar zijn voor de hele wereld. Hoeveel weegt een Steam Machine eigenlijk? Dan weet je ook hoeveel er ongeveer in die partij zitten. Maar dan nog weet volgens mij niemand, behalve dan de mensen bij Valve, hoeveel vraag er naar is dus kan je ook geen gok doen wanneer je een mail kan verwachten dat er eindelijk een voor je beschikbaar is. Want wees eerlijk, leveren van die dingen kan wel tot einde ‘26 duren is een erg ruim begrip.
Lang verhaal kort: niemand weet het. Met een beetje geluk ben je snel aan de beurt. Met een beetje pech eind december pas. Ik heb het inmiddels losgelaten en zie wel wanneer ik een mailtje van Valve heb. Heb er namelijk nul invloed op.Qapla1 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:57:
Wat ik me nu na een tijdje afvraag is hoe dat nu eigenlijk zit met de voorraad Steam Machines, hoeveel er geproduceerd worden, of je ergens kan vinden waar je staat op die reserveringswachtrij. Het enige wat ik ergens tegen gekomen ben is dat er 50.000 kg (ofzo) geimporteerd is in de (ik dacht) USA maar het lijkt me niet dat dat de enige zijn die beschikbaar zijn voor de hele wereld. Hoeveel weegt een Steam Machine eigenlijk? Dan weet je ook hoeveel er ongeveer in die partij zitten. Maar dan nog weet volgens mij niemand, behalve dan de mensen bij Valve, hoeveel vraag er naar is dus kan je ook geen gok doen wanneer je een mail kan verwachten dat er eindelijk een voor je beschikbaar is. Want wees eerlijk, leveren van die dingen kan wel tot einde ‘26 duren is een erg ruim begrip.
Klopt, al had ik het wel gewaardeerd als er iets als een tellertje was. Ze moeten het immers ergens bijhouden. Ik denk dat ik niks anders ga verzinnen in de tussentijd, maar dan kun je die afweging nog maken.Beun de Haas BV schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:14:
[...]
Lang verhaal kort: niemand weet het. Met een beetje geluk ben je snel aan de beurt. Met een beetje pech eind december pas. Ik heb het inmiddels losgelaten en zie wel wanneer ik een mailtje van Valve heb. Heb er namelijk nul invloed op.
Ik check ook niet meer mn email zoals de eerste dagen, elke 2 dagen open ik even ''Steam Machine'' in m'n unified mailbox en that's it. Eerste dagen checkte ik echt elk uur haha
Exact dit, it will come when you least expect it.AMDLegion schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:57:
Ik check ook niet meer mn email zoals de eerste dagen, elke 2 dagen open ik even ''Steam Machine'' in m'n unified mailbox en that's it. Eerste dagen checkte ik echt elk uur haha
Heb nu een paar dagen de SM, overgenomen van een medetweaker, ik had geen geduld. Ik sta nog in de reservering voor een 512 zonder, die laat ik komen voor mn zoontje denk ik.
Ik ben tevreden met de SM, ik had normale verwachtingen en die zijn ietwat overschreden. Ik kan ook gamen op een NCASE M2 met een 9070XT (Bazzite) en ja, dat is sneller en mooier maar ook groter en deze moet ik iedere keer alle kabels eruit en wegzetten als ik klaar ben omdat er geen ruimte is om deze te laten staan volgens mn vrouw. Omdat de SM zo klein is heb ik hiervoor wel ruimte om aangesloten te laten en naar binnen te schuiven, erg niche maar voor mij is dit een groot voordeel.
De mijne is ook stil te noemen, gister de DLC van Doom TDA zitten spelen en het speelt prima op 1080 op een 55" TV vanaf de bank, steady op 60 fps.
Ik ben tevreden met de SM, ik had normale verwachtingen en die zijn ietwat overschreden. Ik kan ook gamen op een NCASE M2 met een 9070XT (Bazzite) en ja, dat is sneller en mooier maar ook groter en deze moet ik iedere keer alle kabels eruit en wegzetten als ik klaar ben omdat er geen ruimte is om deze te laten staan volgens mn vrouw. Omdat de SM zo klein is heb ik hiervoor wel ruimte om aangesloten te laten en naar binnen te schuiven, erg niche maar voor mij is dit een groot voordeel.
De mijne is ook stil te noemen, gister de DLC van Doom TDA zitten spelen en het speelt prima op 1080 op een 55" TV vanaf de bank, steady op 60 fps.
Ik heb de e-mail ontvangen maar twijfel nog steeds enorm of ik de aankoop ga effectueren. Het concept staat me enorm aan, maar twijfel of er voor mijzelf een meerwaarde is boven mijn switch 2.
Ik zou hem gewoon aanschaffen en doorverkopen voor de normale prijs aan mede-tweakers die buiten de boot vallen.giantgiantus schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:05:
Ik heb de e-mail ontvangen maar twijfel nog steeds enorm of ik de aankoop ga effectueren. Het concept staat me enorm aan, maar twijfel of er voor mijzelf een meerwaarde is boven mijn switch 2.
PSN : Geraedus
Zoek een plek op in je woning waar die niet in de weg staat, met stroom en een bedrade netwerkaansluiting. Stream dan vanaf je SM spellen van deze PC.dezeppo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:57:
Ik kan ook gamen op een NCASE M2 met een 9070XT (Bazzite) en ja, dat is sneller en mooier maar ook groter en deze moet ik iedere keer alle kabels eruit en wegzetten als ik klaar ben omdat er geen ruimte is om deze te laten staan volgens mn vrouw.
Is 1080 niet echt pixelig/korrelig op een 4k tv? Of ligt dat aan mij?dezeppo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:57:
Heb nu een paar dagen de SM, overgenomen van een medetweaker, ik had geen geduld. Ik sta nog in de reservering voor een 512 zonder, die laat ik komen voor mn zoontje denk ik.
Kan ik niet zeggen, zit op een meter of vijf van de TV met 52 jaar oude ogen, ik vind het er goed uitzien, maar ik leg de lat misschien wat lager. Misschien ligt het aan de TV, het is een LG G6hotymoty schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:47:
[...]
Is 1080 niet echt pixelig/korrelig op een 4k tv? Of ligt dat aan mij?
Welke setup gebruik jij precies?boefje79 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:03:
Ik heb hier een mini-pc (Minisforum 780xtx) met een 7900xtx als eGPU via Oculink waar ik ook Bazzite op draai.
In mijn geval was er vrijwel geen tweaken nodig, zo'n beetje alles werkte out of the box.
Had wat kleine issues met HDR, maar sinds ik de Gamemode variant van Bazzite draai heb ik zelfs geen launch options nodig om alles te laten werken.
Welke Steam Controller gebruik jij? De OG of de nieuwe? Sleep/wake is nog wel een interessante om naar te kijken hier.
Als SteamOS een officiële release krijgt voor non-Steam hardware gaan we die eens proberen, heel benieuwd of dat ook zo vlekkeloos zal werken.
"Pixelig/korrelig" is overdreven. "Minder scherp" is een betere omschrijving. Op een fatsoenlijke afstand is 1080p met hogere FPS beter dan 4k met matige FPS. Dit merk ik al met een 65" scherm op 2,5 meter afstand.hotymoty schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:47:
Is 1080 niet echt pixelig/korrelig op een 4k tv? Of ligt dat aan mij?
[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 09-07-2026 09:54 ]
Denk niet dat iemand iets aan deze informatie heeft maar, het was zojuist mijn beurt de Steam Machine 2TB plus controller te bestellen.
- 22 juni 20:14 lijst
- 26 juni mail dat ik op de reserveringlijst sta
- 9 juli 14:09 mail dat ik kan bestellen
- Net besteld
Ik denk eigenlijk dat als je echt een Steam machine wil, je het best ook voor de 2 tb kan inschrijven. Ik denk namelijk dat veruit de meeste inschrijvingen voor de 512gb versie is
Ik had voor beide ingeschreven, maar sta op de lijst voor de 512GB variant. Maakt me uiteindelijk ook niet uit, als ie vol zit en het zit me dwars is een upgrade zo gedaan. Eerst maar eens aan bestellen toe komen.M3llow schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:41:
Ik denk eigenlijk dat als je echt een Steam machine wil, je het best ook voor de 2 tb kan inschrijven. Ik denk namelijk dat veruit de meeste inschrijvingen voor de 512gb versie is
Dan weet je in ieder geval dat je in die 2e uitgeloot bent.overhyped schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:24:
[...]
Ik had voor beide ingeschreven, maar sta op de lijst voor de 512GB variant. Maakt me uiteindelijk ook niet uit, als ie vol zit en het zit me dwars is een upgrade zo gedaan. Eerst maar eens aan bestellen toe komen.
[ Voor 32% gewijzigd door MatthiasL op 10-07-2026 11:12 ]
ja precies. Dus goed dat ik op 't eind nog de 512 ook toegevoegd had aan de keuzes. Had eerst alleen de 2tb variant gekozen.MatthiasL schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:12:
[...]
Dan weet je in ieder geval dat je in die 2e uitgeloot bent.
[Afbeelding]
Voor de mensen die het boeit, hier net de 2tb met controller kunnen bestellen .
In mijn geval kreeg ik mijn bestellink op 8 juli, meteen besteld, vanmorgen de mail dat het verzonden is met GLS. Dus krijg ik het maandag binnen. 512 model & controller. Aangezien het plan er al was om de ssd te vervangen (ik heb een 4TB liggen). Dus heb er niet eens aan gedacht om voor de 2TB te gaan. Ik wens ieder veel plezier met hun SM!
Wel benieuwd naar je ervaring met de installatie van SteamOS. Heb namelijk met exact dezelfde gedachte de 512gb versie gehaald.LooneyBinJim schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:20:
In mijn geval kreeg ik mijn bestellink op 8 juli, meteen besteld, vanmorgen de mail dat het verzonden is met GLS. Dus krijg ik het maandag binnen. 512 model & controller. Aangezien het plan er al was om de ssd te vervangen (ik heb een 4TB liggen). Dus heb er niet eens aan gedacht om voor de 2TB te gaan. Ik wens ieder veel plezier met hun SM!
En vind de berichten dat mensen een mail hebben ontvangen ook wel prettig, dan zie je gaandeweg wel dat het eigenlijk doorlopend de week kan binnenkomen.
Jammer dat we geen poll kunnen doen zoals bij DF.Kakkerlak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:42:
Voor de mensen die het boeit, hier net de 2tb met controller kunnen bestellen .
Ik ben wel benieuwd naar de verhouding tussen de wachtrij en mensen die daadwerkelijk hebben kunnen bestellen 🤔
Ik heb vandaag ook een link ontvangen voor de 2TB inc controller, maar ga hem denk ik overslaan.
Wellicht kan je er iemand mee blijmaken die de boot gemist heeft en hem heel graag wil...Berend- schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:08:
Ik heb vandaag ook een link ontvangen voor de 2TB inc controller, maar ga hem denk ik overslaan.
Wat mij betreft natuurlijk primaLooneyBinJim schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:49:
[...]
Wellicht kan je er iemand mee blijmaken die de boot gemist heeft en hem heel graag wil...
Ik heb hem ook van een medetweaker kunnen verkrijgen. Super fijn.
Vraagje voor de eigenaren van een Steam Machine: het komt bij mij best wel vaak voor dat Steam Cloud niet kan synchroniseren. Gebeurt bij mij echt 50/50. Heeft 1 van jullie hier ook last van?
Vraagje voor de eigenaren van een Steam Machine: het komt bij mij best wel vaak voor dat Steam Cloud niet kan synchroniseren. Gebeurt bij mij echt 50/50. Heeft 1 van jullie hier ook last van?
Vroeger op de pc wel eens last van gehad. Hoeft geen probleem te zijn denk ik, hij slaat je saves dan gewoon lokaal op als t goed ishotymoty schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:35:
Ik heb hem ook van een medetweaker kunnen verkrijgen. Super fijn.
Een vriend van me heeft de invite gekregen voor dezelfde als waarvoor ik gereserveerd ben. Nice. (512GB met controller.) Die van mezelf laat ik uiteraard staan om wellicht aan een andere vriend door te geven of hier.
Anyway, mijn vraag is: ik wil denk ik mijn Samsung 980 van 1TB in dat ding stoppen. Dat zou qua performance toch amper moeten schelen? Ik heb een adapter voor ssd's van Ugreen. Werkt onderstaande link nog voor de Steam Machine? Wellicht heeft iemand hier ook een dergelijke upgrade gedaan.
https://steamcommunity.com/app/1675200/discussions/0/7529517132622525163/
Anyway, mijn vraag is: ik wil denk ik mijn Samsung 980 van 1TB in dat ding stoppen. Dat zou qua performance toch amper moeten schelen? Ik heb een adapter voor ssd's van Ugreen. Werkt onderstaande link nog voor de Steam Machine? Wellicht heeft iemand hier ook een dergelijke upgrade gedaan.
Ja klopt, maar het opstarten van een game duurt een eeuwigheid omdat hij eerst wil synchroniseren. Zelfde geld voor het uitschakelen van de Machine…M3llow schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:46:
[...]
Vroeger op de pc wel eens last van gehad. Hoeft geen probleem te zijn denk ik, hij slaat je saves dan gewoon lokaal op als t goed is
Qua performance scheelt het niet veel denk ik of is iig verwaarloosbaar. Ik zou gewoon een recovery image van Steam OS gebruiken, tenzij je natuurlijk andere redenen hebt om het via de langere omweg te doen. Dat is hoe ik mijn upgrade heb gedaan op mijn steam deck destijds.ap3nr0ts schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:17:
Een vriend van me heeft de invite gekregen voor dezelfde als waarvoor ik gereserveerd ben. Nice. (512GB met controller.) Die van mezelf laat ik uiteraard staan om wellicht aan een andere vriend door te geven of hier.
Ik heb eindelijk mijn mailtje ook gekregen, kan iemand vertellen hoe lang de levering duurt na betaling? Ik vertrek komende vrijdag op vakantie, en wil niet dat het toestel hier 2w voor de deur staat te wachten op mijn terugkomst
Dat zal er net om spannen... Heb je niet iemand in de buurt waar je het af kan laten leveren die het kan bewaren voor je mocht het pas na je vertrek binnenkomen? Ik zou het er niet op wagen het gewoon naar je huis te laten sturen.Clukers schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:10:
Ik heb eindelijk mijn mailtje ook gekregen, kan iemand vertellen hoe lang de levering duurt na betaling? Ik vertrek komende vrijdag op vakantie, en wil niet dat het toestel hier 2w voor de deur staat te wachten op mijn terugkomst
Ja, ga hem naar m'n neef laten verzenden. Wel makkelijk dat steam toe laat dat je iets via jouw account koopt, maar dat het op een volledige andere naam en adres geleverd kan worden.Finraziel schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:30:
[...]
Dat zal er net om spannen... Heb je niet iemand in de buurt waar je het af kan laten leveren die het kan bewaren voor je mocht het pas na je vertrek binnenkomen? Ik zou het er niet op wagen het gewoon naar je huis te laten sturen.
Ik kijk er alvast naar uit, ik speel tot nu toe nog altijd op de Steam-Link, maar deze begint toch wat na te laten en is altijd maar 1080p max 60Hz geweest... Ook compatibiliteit met controllers (8biDo en Gullikit KingKong 2 Pro) is wat gedoe tegenwoordig
Bij mij lijkt het als volgt te gaan (2TB met controller): afgelopen woensdagavond besteld, aanstaande maandag geleverd. 3 werkdagen dus.Clukers schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:10:
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Mijn ‘gratis’ steam controller is sinds zaterdag binnen en de steam machine is vanochtend opgehaald door een zeer blije koper. Nu dus de controller waar ik al een avondje mee gespeeld heb; het is een prima ding maar de ondersteuning stelt mij momenteel erg teleur; ik heb HL2 gespeeld maar het voelt niet native aan vreemd genoeg. Zelfs met gyro aim (gaaf hoe de controller ‘voelt’ als je de stick aanraakt) is het niet echt bijzonder. Om dit te vergelijken heb ik een PS5 controller aangesloten en het is nagenoeg dezelfde ervaring, beter zelfs omdat ik met de PS5 controller bijvoorbeeld wel alle grafische instellingen aan kan passen (trackpad) zonder naar de muis te hoeven grijpen.
Mijn vraag: is er een spel dat de haptics goed benut? Een soort Astro’s playroom maar dan voor de steam controller?
Mijn vraag: is er een spel dat de haptics goed benut? Een soort Astro’s playroom maar dan voor de steam controller?
Aperture desk job is denk ik de enige die echt direct de steam controller demonstreert, maar dat is echt alleen een korte demo game. Gemaakt voor de steam deck destijds maar de steam controller heeft dezelfde controls.chrome moral schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:22:
Mijn ‘gratis’ steam controller is sinds zaterdag binnen en de steam machine is vanochtend opgehaald door een zeer blije koper. Nu dus de controller waar ik al een avondje mee gespeeld heb; het is een prima ding maar de ondersteuning stelt mij momenteel erg teleur; ik heb HL2 gespeeld maar het voelt niet native aan vreemd genoeg. Zelfs met gyro aim (gaaf hoe de controller ‘voelt’ als je de stick aanraakt) is het niet echt bijzonder. Om dit te vergelijken heb ik een PS5 controller aangesloten en het is nagenoeg dezelfde ervaring, beter zelfs omdat ik met de PS5 controller bijvoorbeeld wel alle grafische instellingen aan kan passen (trackpad) zonder naar de muis te hoeven grijpen.
Perfect dat is wat ik zoek!!Finraziel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Aperture desk job is denk ik de enige die echt direct de steam controller demonstreert, maar dat is echt alleen een korte demo game. Gemaakt voor de steam deck destijds maar de steam controller heeft dezelfde controls.
Overigens vind ik de kritiek op het plastic echt ongegrond, het voelt juist aan als ‘degelijk’ zoals een DJI controller is het meer industrieel plastic dan spelcomputer plastic IMO.
De DualSense vind ik nodeloos complex wat het ontwerp betreft het zou veel simpeler kunnen ook al is repareerbaarheid geen prioriteit voor Sony, de productiekosten zouden omlaag kunnen door gewoon twee helften te hebben met alle componenten ertussenin. De steam controller is wat mij betreft een benchmark van hoe het hoort en ik hoop dat alle fabrikanten dit meenemen
De DualSense vind ik nodeloos complex wat het ontwerp betreft het zou veel simpeler kunnen ook al is repareerbaarheid geen prioriteit voor Sony, de productiekosten zouden omlaag kunnen door gewoon twee helften te hebben met alle componenten ertussenin. De steam controller is wat mij betreft een benchmark van hoe het hoort en ik hoop dat alle fabrikanten dit meenemen
Haha ik herinner me Aperture desk job nog, een van de leukste demo’s die ik ooit gespeeld heb 😅Finraziel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Aperture desk job is denk ik de enige die echt direct de steam controller demonstreert, maar dat is echt alleen een korte demo game. Gemaakt voor de steam deck destijds maar de steam controller heeft dezelfde controls.
De Steam Controller mist een touchscreen. Is dat relevant voor Aperture Desk Job? Wordt die niet ergens aan het begin "getest"?Finraziel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:24:
Oh dat is een goede inderdaad... Durf ik niet zeker te zeggen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je alsnog wel door kunt als dat zo is.The Zep Man schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:54:
[...]
De Steam Controller mist een touchscreen. Is dat relevant voor Aperture Desk Job? Wordt die niet ergens aan het begin "getest"?
Vermoedelijk kan je dat ondervangen met een schermtoetsenbord - leuk om te checken misschien.The Zep Man schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:54:
[...]
De Steam Controller mist een touchscreen. Is dat relevant voor Aperture Desk Job? Wordt die niet ergens aan het begin "getest"?
Net mijn Steam Machine ontvangen, 512GB. Ssd vervangen, restore en nu heb ik er een 2TB ssd in en 2 TB sd kaart.
Ik heb mijn steam machine ook een weekje. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van de controller. Ik heb op de xbox zo'n 120+ uur in satisfactory maar ik moet de knoppen echt weer helenaal opnieuw leren nu. Ook stoot ik vaak per ongeluk tegen die gyro knoppen aan.
Waarschijnlijk ben ik te gebrainwashed door de xbox controller. Maar valve heeft zoveel goeds gedaan voor linux gaming en Microsoft breekt heel gaming af dus mij zie je niet meer terug op xbox.
Ander ding is dat ik hoopte ook Factory te kunnen spelen met die steam controller. Maar dat heb ik na 2 uur opgegeven. Als je k&m gewend bent dan is het onspeelbaar met een controller.
Waarschijnlijk ben ik te gebrainwashed door de xbox controller. Maar valve heeft zoveel goeds gedaan voor linux gaming en Microsoft breekt heel gaming af dus mij zie je niet meer terug op xbox.
Ander ding is dat ik hoopte ook Factory te kunnen spelen met die steam controller. Maar dat heb ik na 2 uur opgegeven. Als je k&m gewend bent dan is het onspeelbaar met een controller.
Je kan ook gewoon andere controller gebruiken op je steam machine. Ik vind de steam controller ook 3 x niets. Verkocht en ps5 controller er aan gehangen.L0g0ff schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:33:
Ik heb mijn steam machine ook een weekje. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van de controller. Ik heb op de xbox zo'n 120+ uur in satisfactory maar ik moet de knoppen echt weer helenaal opnieuw leren nu. Ook stoot ik vaak per ongeluk tegen die gyro knoppen aan.
Sterker nog, gewoon dezelfde Xbox controller is ook mogelijk als je gewend bent aan die controller configuratie. (waarschijnlijk kan je de controls ook nog naar smaak aanpassen bij de settings)giantgiantus schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:40:
[...]
Je kan ook gewoon andere controller gebruiken op je steam machine. Ik vind de steam controller ook 3 x niets. Verkocht en ps5 controller er aan gehangen.
Waarom zet je gyro niet gewoon uit? Het toffe is dat letterlijk alles aan te passen is.L0g0ff schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:33:
Ja, misschien moet ik me daar wel ff in verdiepen. Ik ga er altijd vanuit dat de vanilla controls config het beste is. Omdat daar door hele design teams over na gedacht is. En wie ben ik dan om te zeggen dat de controls anders moeten?ap3nr0ts schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:44:
[...]
Waarom zet je gyro niet gewoon uit? Het toffe is dat letterlijk alles aan te passen is.
Zo heb ik op mijn computer ook maar 2 aangepaste controls. Ctrl+` voor mijn clipboard manager en ctrl+alt+v clipboard auto type. Verder leer ik alles opnieuw als ik nieuwe software gebruik en pas ik me aan aan de defaults.
Al kwam ik er gisteren achter dat ik de portal 2 misschien toch beter even kan aanpassen naar een standaard call of duty control set.
Als het goed is kan je in het menu van Steam de controller bindings per spel instellen, daar heb je ook een tabje met officiële layouts en layouts gemaakt door de community die je kan sorteren op hoeveel ze werkelijk gebruikt worden door anderen. Super handig om uit te proberen!L0g0ff schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Ja, misschien moet ik me daar wel ff in verdiepen. Ik ga er altijd vanuit dat de vanilla controls config het beste is. Omdat daar door hele design teams over na gedacht is. En wie ben ik dan om te zeggen dat de controls anders moeten?
Zo heb ik op mijn computer ook maar 2 aangepaste controls. Ctrl+` voor mijn clipboard manager en ctrl+alt+v clipboard auto type. Verder leer ik alles opnieuw als ik nieuwe software gebruik en pas ik me aan aan de defaults.
Al kwam ik er gisteren achter dat ik de portal 2 misschien toch beter even kan aanpassen naar een standaard call of duty control set.
Ik helemaal blij vanmorgen: mail van steam, complete your purchache information, is het voor de controller… nu is couch coop een van de redenen dat ik de machine wil hebben, dus komt het nog steeds goed uit, maar toch.. we gaan weer terug naar de geduld modus
Ja, ik snap dat je dan helemaal even ... Overhyped bent.overhyped schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:13:
Ik helemaal blij vanmorgen: mail van steam, complete your purchache information, is het voor de controller… nu is couch coop een van de redenen dat ik de machine wil hebben, dus komt het nog steeds goed uit, maar toch.. we gaan weer terug naar de geduld modus
Ik twijfel nog of ik de controller bij de Machine doorverkoop voor een normale prijs of niet. Twee is wel mooi, maar ik weet vrij zeker dat er amper samen met iemand gebruik van ga maken. Dan voldoet een oude Xbox- of PS-controller ook voor diegene.
Ik denk dat je wat overschat hoeveel er nagedacht wordt over die control scheme voor "afwijkende" controllers. Ik speel al jaren actief met Steam Input - sinds de lancering van de originele Steam Controller in 2015 - en ben meer dan geboeg "officiële" configuraties tegengekomen die echt waardeloos waren. Soms wordt er gewoon iets bijeengesmeten om een "officiële ondersteuning" te hebben.L0g0ff schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Ja, misschien moet ik me daar wel ff in verdiepen. Ik ga er altijd vanuit dat de vanilla controls config het beste is. Omdat daar door hele design teams over na gedacht is. En wie ben ik dan om te zeggen dat de controls anders moeten?
Over het algemeen heb ik vaak de beste resultaten door dicht bij de oorspronkelijke configuratie te blijven, maar net die paar tweaks te doen waardoor het geheel veel fijner aanvoelt. Voorbeeldje: in Star Wars Jedi: Survivor (een game met wel een goed doordachte control scheme) heb ik alle controls hetzelfde gelaten op 2 na. De gyro schakelt in als ik de rechter joystick vastneem (makkelijker om rond te kijken), en de bovenste 2 backbuttons veranderen mijn lightsaber stance (dpad left en dpad right). Zo kan ik mijn vingers op de joysticks laten tijdens de combat, wat de flow minder breekt.
Dat ligt ook aan het soort spel. Veel spellen hebben "native" controllerondersteuning voor Xbox controllers. De mapping naar Steam Deck/Controller is daarbij duidelijk en één-op-één over te nemen. Dat werkt vaak goed, zeker met spellen die ook op consoles uitkomen. Dan is vaak goed over de controllerconfiguratie nagedacht, omdat anders een grote groep spelers op een ander platform die dezelfde input gebruikt benadeeld wordt.L0g0ff schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:37:
Spellen die niet op consoles uitkomen (meer de AA of indietitels) hebben soms wat meer liefde nodig. Dit zie je met name terug in spellen die origineel niet met native controllerondersteuning uitkwamen, maar waar het later (in early access of na release) is toegevoegd.
Die van mij ook zonet mogen bestellen. Mail vannacht om 2 uur binnen gekregen maar zag hem zonet pas.
512GB + controller
had liever hem op m’n main account gehad, heb daar nog csgo skins staan maar die ga ik nu maar uitgeven aan een deck oled
512GB + controller
had liever hem op m’n main account gehad, heb daar nog csgo skins staan maar die ga ik nu maar uitgeven aan een deck oled
Zojuist mijn 2TB + controller in ontvangst mogen nemen van GLS.
~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Dat klopt. Gebruikte deze enkel voor emulatoren en PS5 en Switch 2 voor games.AMDLegion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Je hebt een Steam Deck maar geen enkele game op Steam gekocht?
Wil nu dus alles inruilen (Deck heb ik al even niet meer) en naar een Steam Machine
Hier zojuist de mail van steam ontvangen voor de 512gb met controller. Vanavond maar gelijk even bestellen. Heb ik 'm nog voor de bouwvak in huis
.
Hier ook de bestelmail ontvangen, weet iemand of er een optie is om in een pakketpunt te laten leveren in België?Het valt wat ongelukkig met onze nationale feestdag volgende week qua timing.
De steam machine is een heel mooi apparaat, die ik fijn in de late avondjes uit m'n bed kan bedienen;) Vreet niet veel, maar wat ik zie uit de benchmarks is dit op een 55 inch gewoon mooi zat:)
Mocht hier iemand een 2tb (met of zonder controller) kunnen bestellen maar het niet voor zichzelf willen bestellen, ik houd mij graag aanbevolen om hem onder mijn tv in m'n slaapkamer te plaatsen:)
Mocht hier iemand een 2tb (met of zonder controller) kunnen bestellen maar het niet voor zichzelf willen bestellen, ik houd mij graag aanbevolen om hem onder mijn tv in m'n slaapkamer te plaatsen:)
[ Voor 34% gewijzigd door -Mach!- op 16-07-2026 18:57 ]
ut=life
Vanochtend ook een mailtje ontvangen, voor de Steam Controller 😂. Wel besteld uiteraard, nu nog wachten op een mail voor de Steam Machine 512GB (zonder controller).
Dit is wat ik krijg als ik die vraag in Google AI gooi. Geen idee of je er wat aan hebt.tim085 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:43:
Hier ook de bestelmail ontvangen, weet iemand of er een optie is om in een pakketpunt te laten leveren in België?Het valt wat ongelukkig met onze nationale feestdag volgende week qua timing.
- Als je de nieuwe Valve Steam Machine rechtstreeks via de officiële Steam Store koopt, maakt Valve voor de levering in België standaard gebruik van de koeriersdienst GLS (of in sommige gevallen DHL).
- Omdat je via de Steam-interface bij het bestellen vaak verplicht bent om een fysiek thuisadres op te geven, kun je de levering op de volgende manier alsnog naar een pakketpunt sturen:
-Stappenplan voor een Pakketpunt-levering
-Bestel via Steam:
- Vul tijdens je bestelling op Steam gewoon je eigen Belgische woonadres in.
-Wacht op de verzendbevestiging: Zodra Valve je Steam Machine daadwerkelijk verstuurt, ontvang je een e-mail met een trackinglink van de vervoerder (meestal GLS).
-Wijzig de bezorging naar een pakketpunt (FlexDeliveryService):
-Klik op de trackinglink zodra het pakket is aangemeld.Kies via de trackingpagina van de vervoerder direct voor de optie "Leveren in een afhaalpunt" (bij GLS heet dit een GLS ParcelShop, bij DHL een DHL ServicePoint).
-Selecteer een winkel of afhaalpunt bij jou in de buurt.Afhalen: Je krijgt een melding zodra de kubusvormige console klaarligt. Neem je identiteitskaart mee naar het gekozen punt om je pakket op te halen.
Zo werkt het hier in NL met DHL Fedex Amazon DPD enzo wel.
Heb de Steam Machine nu 2 dagen in gebruik en ben er echt wel blij mee. Heb verschillende spellen gespeeld. Diablo 4, BeamNG , Animal Welll en Stray. Allemaal op 2k en het loopt echt wel lekker, beetje spelen met instellingen en haal makkelijk 60fps. Ziet er ook echt prima uit zie zelf nagenoeg geen verschil met 4k. HDMI CEC is nog wel buggy op het moment maar denk gewoon wat updates afwachten. Heb er ook een Pebble 2 muis en toetsenbord op aangesloten is voor sommige spellen en desktop mode wel makkelijk.
Ik heb een extra Steam Machine ( 512GB + Controller ) die ik mag bestellen, probleem is dat ik het nu pas zie haha. Ik was zo druk met mijn eigen bestelling dat ik nu pas zie dat ik ook een tweede mag bestellen.
Hij moet voor 18 juli 12 uur in de middag besteld zijn.
Mocht iemand interesse hebben, stuur maar een DM
Hij moet voor 18 juli 12 uur in de middag besteld zijn.
Mocht iemand interesse hebben, stuur maar een DM
Let op:
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic
Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.
Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.
Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.
Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic
Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.
Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.
Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.
Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.