• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
Orangelights23 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Wat begrijp je er niet aan? Gratis games downloaden op de Steam Machine en dan vanuit een console ervaring gamen is één van de grootste pluspunten genoemd op fora de afgelopen maanden.
Je geeft aan torrents te downloaden. Dat is crimineel gedrag, betaalde games downloaden waar je niet voor betaald hebt. Ik weet niet op welke fora je zit maar hier op Tweakers word dit niet verheerlijkt

[ Voor 21% gewijzigd door AMDLegion op 23-06-2026 21:04 ]


  • Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-06 18:26

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Je kunt met de Horroric aplicatie de GOG, Epic Store en Amazon Store intregeren in de Steam Deck, en zo ook die games spelen, als ik alleen al naar Epic kijk, dan heb ik meer dan genoeg games om 5 jaar minimaal mee door te komen, als ik elke dag een paar uur zou gamen.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.


  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 16:09
AMDLegion schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:03:
[...]

Je geeft aan torrents te downloaden. Dat is crimineel gedrag, betaalde games downloaden waar je niet voor betaald hebt. Ik weet niet op welke fora je zit maar hier op Tweakers word dit niet verheerlijkt
Haha. :9

  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:42
Orangelights23 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Ook hier besloten om het niet te kopen. Zelfs als men torrents zou downloaden om games gratis te spelen is dit het gewoon niet waard. Wel enorm jammer, want ik had wel zin in de vele coop games met mijn vrouw.
Koop die games gewoon netjes via Steam, joh. Tijdens de Steam Sales kosten ze vaak maar een paar euro - drink één biertje minder op het terras en je hebt 't er al uit haha.

Kleine indieontwikkelaars verdienen toch ook wat loon voor hun werk?

[ Voor 20% gewijzigd door DLSS op 23-06-2026 21:18 ]


  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 16:09
DLSS schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:16:
[...]

Koop die games gewoon netjes via Steam, joh. Tijdens de Steam Sales kosten ze vaak maar een paar euro - drink één biertje minder op het terras en je hebt 't er al uit haha.

Kleine indieontwikkelaars verdienen toch ook wat loon voor hun werk?
Dude, ik heb het over wat mensen op internet zeggen over de Steam Machine. Ik koop netjes mijn games. Sterker nog, ik heb geen gaming pc of laptop meer omdat ik game op de steam deck en PS5. Dus mooi al die verhalen hier, maar die hebben niets te maken met mij haha.

Soms vergeet ik dat de gemiddelde Tweaker de typische IT’er is :P

  • mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:45
Nou ik ga hem niet aanschaffen heb ik besloten. Kijken of de prijs wat doet tzt. ga nu wel weer eens spelen met Sunshine een Moonlight.

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:40
Orangelights23 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Wat begrijp je er niet aan? Gratis games downloaden op de Steam Machine en dan vanuit een console ervaring gamen is één van de grootste pluspunten genoemd op fora de afgelopen maanden.
Correctie:

“Wat begrijp je er niet aan? Gratis Gestolen games downloaden op de Steam Machine en dan vanuit een console ervaring gamen is één van de grootste pluspunten genoemd op fora de afgelopen maanden.”

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 16:59

muhda

Time & Space traveler

De prijs is hoger dan wat ik verwacht had, maar ik verwacht dat ik de Steam Machine haal.

Mijn redenen hiervoor zijn:
  1. SteamOS
  2. Backlog aan games beschikbaar in Steam library
  3. Klein handig formaat, past overal
  4. Ik wil niet nog een ITX pc samenstellen, bouwen en installeren (Ready out of the box)
  5. HDMI-CEC
  6. MicroSD kaart slot, voor all mijn emulators
  7. Valve en hun support. Als er iets is hoef ik niet te rommelen met individuele hardware.
  8. (Verwachting) dat ik van de Steam Machine kan streamen naar de Steam Frame

  • Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:11
muhda schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 03:48:
De prijs is hoger dan wat ik verwacht had, maar ik verwacht dat ik de Steam Machine haal.

Mijn redenen hiervoor zijn:
  1. SteamOS
  2. Backlog aan games beschikbaar in Steam library
  3. Klein handig formaat, past overal
  4. Ik wil niet nog een ITX pc samenstellen, bouwen en installeren (Ready out of the box)
  5. HDMI-CEC
  6. MicroSD kaart slot, voor all mijn emulators
  7. Valve en hun support. Als er iets is hoef ik niet te rommelen met individuele hardware.
  8. (Verwachting) dat ik van de Steam Machine kan streamen naar de Steam Frame
Kan je niet beter je eigen hardware samenstellen en wat tutorials van andere volgen zodat je hetzelfde kan als wat jezelf hierboven noemde?

PSN : Geraedus


  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:40
Geraedus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 05:03:
[...]

Kan je niet beter je eigen hardware samenstellen en wat tutorials van andere volgen zodat je hetzelfde kan als wat jezelf hierboven noemde?
Zie punt 4 en 7 van zijn opsomming

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 14:59
Geraedus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 05:03:
[...]

Kan je niet beter je eigen hardware samenstellen en wat tutorials van andere volgen zodat je hetzelfde kan als wat jezelf hierboven noemde?
Je mist het punt. Vormfactor, out of the box support, en de extras (controller power on bijvoorbeeld) zijn belangrijke punten. Bovendien komen DIY builds op een vergelijkbare prijs uit, moet je alsnog zelf met componenten gaan kutten (mijn tijd is ook geld waard) en heb je een veel grotere case. Boeiend dat m’n framerate wat hoger is in dit geval.

  • Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 09:24
Controller Power On en CEC mis ik hoofdzakelijk. Daarnaast is het kleine formaat en de stille koeling een groot voordeel. Alleen dat is het absoluut niet waard momenteel. Eens kijken of ik een game PC werkend kan krijgen met CEC adapter met bazzite oid, dat is me wel wat geklooid waard.

  • alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:11
Ik heb alle zelfbuilds bekeken die nu gemaakt worden als alternatief maar die ga ik hier echt niet in de woonkamer naast de TV krijgen hoor. Dus ik ga hem gewoon bestellen. Ik denk dat ik de 512 gb variant ga doen want de meeste indie games zijn toch niet zo groot.

  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 14:59
alwind schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:27:
Ik heb alle zelfbuilds bekeken die nu gemaakt worden als alternatief maar die ga ik hier echt niet in de woonkamer naast de TV krijgen hoor. Dus ik ga hem gewoon bestellen. Ik denk dat ik de 512 gb variant ga doen want de meeste indie games zijn toch niet zo groot.
Dit. Plus ik ben er bij m’n laatste server build achter gekomen dat hardware bouwen toch echt m’n ding niet meer is.tis mooi na 30 jaar :)

  • voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-06 15:30
Pro-prutser schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 05:15:
[...]

Zie punt 4 en 7 van zijn opsomming
En zelfs nr 5

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
Geraedus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 05:03:
[...]

Kan je niet beter je eigen hardware samenstellen en wat tutorials van andere volgen zodat je hetzelfde kan als wat jezelf hierboven noemde?
Success met een 3,8L build maken, dat is knap lastig(onmogelijk)

En zo’n HDMI CEC adapter werkt niet zo goed als native. VRR en cold boot beperkingen.

Als je de form factor en afwerking van de SM kan waarderen is het gewoon een goede deal en komt DIY niet in de buurt.

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:40
Als het goed is kan je dat wel ondervangen. Vraag mij niet hoe. Ik heb begrepen dat het kan, maar dat het niet zo gemakkelijk is. Precies het bezwaar bij punt 4 en 7 haha.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:40
Ik vind eigenlijk dat we niet zo ons best moeten doen om anderen te overtuigen wat te doen.

Zoveel mensen zoveel wensen.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
Ik krijg steeds meer een bait & switch gevoel bij Steam. Eerst mensen binnenhalen. Lage prijzen, mooie deals en voorwaardes en veel sympathie opwekken.

Sinds dit jaar zie ik een heel ander beleid. Bij de controller schrok ik al dat hij €100 kost. Daarna de onvoorstelbare prijsverhoging van de Steam Deck. En nu de Steam Machine die qua hardware zwaar tegenvalt en amper upgradebaar is, maar een prijs heeft waarvoor je zelf iets veel beters kunt bouwen, dus hardwareprijzen legitimeren dit niet helemaal. De arrogantie spat ervanaf.

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:51:
Ik krijg steeds meer een bait & switch gevoel bij Steam. Eerst mensen binnenhalen. Lage prijzen, mooie deals en voorwaardes en veel sympathie opwekken.

Sinds dit jaar zie ik een heel ander beleid. Bij de controller schrok ik al dat hij €100 kost. Daarna de onvoorstelbare prijsverhoging van de Steam Deck. En nu de Steam Machine die qua hardware zwaar tegenvalt en amper upgradebaar is, maar een prijs heeft waarvoor je zelf iets veel beters kunt bouwen, dus hardwareprijzen legitimeren dit niet helemaal. De arrogantie spat ervanaf.
Punt is dus dat je niet iets veel beters kan bouwen voor dezelfde prijs

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
Idem qua controller, heb ik hier ook al vaker benoemd, als je een PS5 controller pakt kun je deze binnen het jaar een nieuwe controller kopen omdat je stick drift hebt, daar zul je met de steam controller nooit last van krijgen.

Dus hoe duur is de controller dan echt?
Bekijk daarom ook echt naar de gebruikte onderdelen, voor je gaat lopen roeptoeteren dat iets te duur is.
Valve wil gewoon geen gezeur, daarom ook makkelijke repareerbaarheid via FixIt.

  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
AMDLegion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Punt is dus dat je niet iets veel beters kan bouwen voor dezelfde prijs
Dat is echt onzin. Voor het geld van die 2TB versie (want dat is de enige die er toe doet) kan ik op deze website een PC samenstellen met een Ryzen 5 7500F, 32GB RAM, een 2TB SSD en een Radeon 9070 met 16GB VRAM. Deze veegt finaal de vloer aan met de Steam Machine. Die is ook nog volledig upgradebaar, al hoef je dat hierbij ironisch genoeg pas veel later te doen dan bij de Steam Machine.

  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
Theetjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:19:
Idem qua controller, heb ik hier ook al vaker benoemd, als je een PS5 controller pakt kun je deze binnen het jaar een nieuwe controller kopen omdat je stick drift hebt, daar zul je met de steam controller nooit last van krijgen.

Dus hoe duur is de controller dan echt?
Bekijk daarom ook echt naar de gebruikte onderdelen, voor je gaat lopen roeptoeteren dat iets te duur is.
Valve wil gewoon geen gezeur, daarom ook makkelijke repareerbaarheid via FixIt.
Ik heb nog nooit stick drift ervaren met de Dualsense, dus dit is een aanname die bij mij al meteen stuk gaat.

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Dat is echt onzin. Voor het geld van die 2TB versie (want dat is de enige die er toe doet) kan ik op deze website een PC samenstellen met een Ryzen 5 7500F, 32GB RAM, een 2TB SSD en een Radeon 9070 met 16GB VRAM. Deze veegt finaal de vloer aan met de Steam Machine. Die is ook nog volledig upgradebaar, al hoef je dat hierbij ironisch genoeg pas veel later te doen dan bij de Steam Machine.
Dat de 2TB de enige optie is is subjectief. Maar hoe ga je dit allemaal passen in een 3,8L case?

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb nog nooit stick drift ervaren met de Dualsense, dus dit is een aanname die bij mij al meteen stuk gaat.
Ik heb er helaas al 3 moeten vervangen door stick drift, maar je keuze is toch al gemaakt, ga lekker ergens anders trollen of voeg iets aan waarde toe in dit topic door een daadwerkelijk complete build aan te leveren.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Theetjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Ik heb er helaas al 3 moeten vervangen door stick drift, maar je keuze is toch al gemaakt, ga lekker ergens anders trollen of voeg iets aan waarde toe in dit topic door een daadwerkelijk complete build aan te leveren.
Je moet geen leugens verspreiden. Er vallen best wat uit, maar 'elke gaat binnen een jaar kapot' is niet waar

  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
AMDLegion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Dat de 2TB de enige optie is is subjectief. Maar hoe ga je dit allemaal passen in een 3,8L case?
Nee, maar met je 3,8L argument kun je alle tegenspraak laf wegwuiven, want die PCś zijn niet zelf bouwbaar. Buig het hoe je wil en koop vooral dat ding voor veel te veel geld. Feiten doen er schijnbaar niet echt toe en Gabe kan nog wel een derde megajacht gebruiken. ;)

  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
Theetjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Ik heb er helaas al 3 moeten vervangen door stick drift, maar je keuze is toch al gemaakt, ga lekker ergens anders trollen of voeg iets aan waarde toe in dit topic door een daadwerkelijk complete build aan te leveren.
Ik ben niet aan het trollen. Ik zeg dat ik de laatste tijd een bait & switch gevoel krijg bij Steam en onderbouw waardoor. Vervolgens kan ik onzinnige reacties gaan weerleggen.

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
418O2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Je moet geen leugens verspreiden. Er vallen best wat uit, maar 'elke gaat binnen een jaar kapot' is niet waar
Heb ik gezegd elke? Nee dacht ik ook niet … de kans is alleen ontiegelijk hoog dat het je overkomt, al m’n vrienden hebben dit allemaal al meerdere malen gehad nml

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik ben niet aan het trollen. Ik zeg dat ik de laatste tijd een bait & switch gevoel krijg bij Steam en onderbouw waardoor. Vervolgens kan ik onzinnige reacties gaan weerleggen.
En ik onderbouw mijn kant, dat je de controller duur vindt, kan ik weerleggen door al mijn ervaringen met o.a. de PS5 controller, had liever gehad dat ze die gelijk goed maakte en dan maar wat duurder zouden verkopen.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Theetjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Heb ik gezegd elke? Nee dacht ik ook niet … de kans is alleen ontiegelijk hoog dat het je overkomt, al m’n vrienden hebben dit allemaal al meerdere malen gehad nml
Theetjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:19:
als je een PS5 controller pakt kun je deze binnen het jaar een nieuwe controller kopen omdat je stick drift hebt,
En ik heb geen van mijn vrienden er ooit over gehoord. Maar ik ben al wat ouder, misschien ga ik er wat anders mee om

  • Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Theetjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:19:
Idem qua controller, heb ik hier ook al vaker benoemd, als je een PS5 controller pakt kun je deze binnen het jaar een nieuwe controller kopen omdat je stick drift hebt, daar zul je met de steam controller nooit last van krijgen.
Ik snap je punt, maar vind de vergelijking niet helemaal opgaan omdat een controller die vrij is van stick drift niet meer hoeft te kosten dan een PS5 controller. Pak bijvoorbeeld een 8bitdo-controller voor €25: dan heb je Hall-effectjoysticks en triggers.

Qua functionaliteit is er wat mij betreft een groter verschil tussen de PS5-controller (of willekeurige andere controller) en de Steam controller: met een PS5-controller ga/kan ik geen spellen waar je vooral met je muis de boel aanstuurt. Met een Steam controller wel, dankzij de trackpads.

Dat je met de Steam controller spellen kunt spelen die je lastig of compleet niet met de PS5-controller kunt spelen maakt een vergelijking op alleen prijs al direct scheef :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX


  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
418O2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:35:
[...]


[...]

En ik heb geen van mijn vrienden er ooit over gehoord. Maar ik ben al wat ouder, misschien ga ik er wat anders mee om
Het gaat niet om leeftijd, ben al bijna 50, ik game zelfs niet eens zoveel.
Toch verbaas ik me er over dat ze zo snel stuk gaan, zelfs de nieuwere, want die heb ik eerst gekocht voor ik wist over de sticks die je kunt vervangen met TMR sticks.

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
Gizz schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Ik snap je punt, maar vind de vergelijking niet helemaal opgaan omdat een controller die vrij is van stick drift niet meer hoeft te kosten dan een PS5 controller. Pak bijvoorbeeld een 8bitdo-controller voor €25: dan heb je Hall-effectjoysticks en triggers.

Qua functionaliteit is er wat mij betreft een groter verschil tussen de PS5-controller (of willekeurige andere controller) en de Steam controller: met een PS5-controller ga/kan ik geen spellen waar je vooral met je muis de boel aanstuurt. Met een Steam controller wel, dankzij de trackpads.

Dat je met de Steam controller spellen kunt spelen die je lastig of compleet niet met de PS5-controller kunt spelen maakt een vergelijking op alleen prijs al direct scheef :)
Ik ken 8bitdo, maar die controller niet, kan dus ook niet uit ervaring spreken, wat ik wel kan met de PS5 controller ;)
Het ging ook totaal niet om de functionaliteit, maar voornamelijk over iets wat miljoenen gebruikers kent en je genoeg online over te lezen valt.
Misschien een leuk artikel voor sommigen hier: https://www.digitalfoundr...team-controller-interview

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Nee, maar met je 3,8L argument kun je alle tegenspraak laf wegwuiven, want die PCś zijn niet zelf bouwbaar. Buig het hoe je wil en koop vooral dat ding voor veel te veel geld. Feiten doen er schijnbaar niet echt toe en Gabe kan nog wel een derde megajacht gebruiken. ;)
Dit is een beetje een Dacia Bigster promoten in een compacte Volkswagen Polo GTI topic. Compleet ander soort producten met andere doelgroepen.

  • Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:24
Theetjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Ik ken 8bitdo, maar die controller niet, kan dus ook niet uit ervaring spreken, wat ik wel kan met de PS5 controller ;)
Het ging ook totaal niet om de functionaliteit, maar voornamelijk over iets wat miljoenen gebruikers kent en je genoeg online over te lezen valt.
Misschien een leuk artikel voor sommigen hier: https://www.digitalfoundr...team-controller-interview
Ja, maar tegenwoordig zijn first party console controllers gewoon ook overpriced voor de kwaliteit die ze bieden, dus daarnaar wijzen om te zeggen dat de Steam controller niet overpriced is is dan een beetje suf als er wel genoeg andere opties zijn die die problemen niet hebben en veel goedkoper zijn.

Dat overigens los van of de Steam Controller werkelijk overpriced is... dat is vooral subjectief. Persoonlijk vind ik het afwerkingsniveau van het ding wat tegenvallen maar kan de functionaliteit goed waarderen. Vergelijkend met alternatieve controllers heb ik echter wel het idee dat Valve er een lekkere marge op gezet heeft. Ik denk dat ze zelfs bij de €69 euro die ze bij de Steam Machine er voor vragen nog steeds goed winst er op maken.

Gamertag: FinrazielNL


  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 16:09
Theetjuh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:19:
Idem qua controller, heb ik hier ook al vaker benoemd, als je een PS5 controller pakt kun je deze binnen het jaar een nieuwe controller kopen omdat je stick drift hebt, daar zul je met de steam controller nooit last van krijgen.

Dus hoe duur is de controller dan echt?
Bekijk daarom ook echt naar de gebruikte onderdelen, voor je gaat lopen roeptoeteren dat iets te duur is.
Valve wil gewoon geen gezeur, daarom ook makkelijke repareerbaarheid via FixIt.
Wat doe jij in hemelsnaam met je PS5 controllers dan? Ik heb er 4 sinds launch, redelijk actief in gebruik sindsdien en ik heb 0 problemen gehad.

Ik heb geen idee of de Steam Controller geen stick drift heeft, maar nu al problemen buitensluiten vind ik bijzonder.

  • Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:18
AMDLegion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Dat de 2TB de enige optie is is subjectief. Maar hoe ga je dit allemaal passen in een 3,8L case?
De formfactor is echt het énige aspect waarop de Steam Machine punten scoort. Want verder, poeh hè, dat ding is gewoon héél duur.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1


  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
Verkeerde post

[ Voor 89% gewijzigd door RomeoOscarBravo op 24-06-2026 12:19 ]


  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
Rossi46 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:
[...]

De formfactor is echt het énige aspect waarop de Steam Machine punten scoort. Want verder, poeh hè, dat ding is gewoon héél duur.
En enorm stil tijdens gamen

Zie afbeelding, rode lijn is DBa tijdens gamen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBn6bzUX8simSVN3p-okbwEaugM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sq23RwyEW4F7LjgHGZ5vq7kf.png?f=fotoalbum_large


En dan ook nog eens enorm energie efficient, met name TOV die logge 9070XT bakbeesten die mensen allemaal denken te kunnen vergelijken met de 3.8L steam machine.

En mensen blijven ook native HDMI CEC vergeten, een enorm groot selling point als je de PC als een console wilt gebruiken met hetzelfde gemak als je gewend bent van een PS5, Series X of Switch 2

[ Voor 21% gewijzigd door AMDLegion op 24-06-2026 12:23 ]


  • cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 12:29
Het duurt nog wel even hoor voordat dit naar de PC komt.

  • Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:24
AMDLegion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:19:
[...]

En enorm stil tijdens gamen

Zie afbeelding, rode lijn is DBa tijdens gamen

[Afbeelding]


En dan ook nog eens enorm energie efficient, met name TOV die logge 9070XT bakbeesten die mensen allemaal denken te kunnen vergelijken met de 3.8L steam machine.

En mensen blijven ook native HDMI CEC vergeten, een enorm groot selling point als je de PC als een console wilt gebruiken met hetzelfde gemak als je gewend bent van een PS5, Series X of Switch 2
Ja ze laten hem gewoon throttlen... Als je bereid bent dat te doen kun je je pc ook stil krijgen hoor. Het is allemaal een afweging tussen performance en zuinigheid/stilte en Valve heeft de schuif gewoon helemaal naar de tweede kant geschoven. Als je toevallig toch geen performance nodig had omdat je alleen maar lichte games speelt is dat prima maar dat gaat voor veel mensen niet op.

Hdmi-cec is inderdaad fijn, maar of het nou echt zo belangrijk is... Bij mij werkt het (met mijn Apple tv) niet meer goed sinds ik een nieuwe soundbar heb, gaat iets mis tussen de apparaten waardoor ik alsnog mijn tv met zijn eigen remote aan moet zetten. Maar eerlijk, zo erg kan ik me er nou ook niet aan storen. Twee knopjes indrukken ipv een, ok dan.

Gamertag: FinrazielNL


  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
cctl01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Het duurt nog wel even hoor voordat dit naar de PC komt.
Ja sorry dit was het verkeerde topic. Excuses.

  • Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:47
Merk dat ik vooral sceptisch ben over de duurzaamheid van de SM. Nu ben ik niet zo gevoelig voor fancy graphics waarbij ik in de settings het liefst alles op Ultra zet. Maar als ik zie dat bijv. een Cyberpunk 2077 het al lastig heeft, hoe zit dat met games over pak ‘m weg 2/3 jaar?

Ik ben ook benieuwd naar hoe de SM zich verhoudt voor de gemiddelde VR-game. Iemand hier beetje een verwachting bij?

  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:42
Beun de Haas BV schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:57:
Merk dat ik vooral sceptisch ben over de duurzaamheid van de SM. Nu ben ik niet zo gevoelig voor fancy graphics waarbij ik in de settings het liefst alles op Ultra zet. Maar als ik zie dat bijv. een Cyberpunk 2077 het al lastig heeft, hoe zit dat met games over pak ‘m weg 2/3 jaar?

Ik ben ook benieuwd naar hoe de SM zich verhoudt voor de gemiddelde VR-game. Iemand hier beetje een verwachting bij?
Dat Cyberpunk slecht draait zegt in beginsel niet veel. Naar welke benchmark met Cyberpunk verwijs je? Cyberpunk kan extreem zwaar zijn, zelfs mijn RTX 4090 kan peentjes zweten in die game met path tracing bijvoorbeeld.

De game schaalt van Steam Deck en Switch 2 helemaal tot aan RTX 4090 en 5090.

  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 14:59
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Dat is echt onzin. Voor het geld van die 2TB versie (want dat is de enige die er toe doet) kan ik op deze website een PC samenstellen met een Ryzen 5 7500F, 32GB RAM, een 2TB SSD en een Radeon 9070 met 16GB VRAM. Deze veegt finaal de vloer aan met de Steam Machine. Die is ook nog volledig upgradebaar, al hoef je dat hierbij ironisch genoeg pas veel later te doen dan bij de Steam Machine.
Je mist het punt van de steam machine. Die concurreert niet met een zelfbouw pc in een te grote kast.

  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 14:59
Rossi46 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:
[...]

De formfactor is echt het énige aspect waarop de Steam Machine punten scoort. Want verder, poeh hè, dat ding is gewoon héél duur.
Hij kost veel, maar is nauwelijks duurder dan een self build.hareware is a bitch right now.

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
Beun de Haas BV schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:57:
Merk dat ik vooral sceptisch ben over de duurzaamheid van de SM. Nu ben ik niet zo gevoelig voor fancy graphics waarbij ik in de settings het liefst alles op Ultra zet. Maar als ik zie dat bijv. een Cyberpunk 2077 het al lastig heeft, hoe zit dat met games over pak ‘m weg 2/3 jaar?

Ik ben ook benieuwd naar hoe de SM zich verhoudt voor de gemiddelde VR-game. Iemand hier beetje een verwachting bij?
Cyberpunkt draait heel soepel op de Steam Machine. Reviewers proberen het op 4K te spelen waar zelfs de consoles moeite mee hebben.

  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:42
overhyped schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Hij kost veel, maar is nauwelijks duurder dan een self build.hareware is a bitch right now.
Ja klopt, ik geloof dat Gamers Nexus ‘m zo rond de 70 dollar duurder inschat dan zelfbouw in een zo veel mogelijk ‘appels met appels’ vergelijking

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
Orangelights23 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Wat doe jij in hemelsnaam met je PS5 controllers dan? Ik heb er 4 sinds launch, redelijk actief in gebruik sindsdien en ik heb 0 problemen gehad.

Ik heb geen idee of de Steam Controller geen stick drift heeft, maar nu al problemen buitensluiten vind ik bijzonder.
Blijkbaar andere dingen dan jij :D
Ik ben overigens niet de enige hoor, als je er naar zoekt krijg je erg veel hits met mensen die er ook last van hebben, overigens niet alleen PS5, maar ook Xbox en Nintendo.

Ze kunnen per definite geen stick drift krijgen omdat er geen slijtende onderdelen worden gebruikt, lees die url maar eens welke ik hiervoor poste of zoek maar eens op HE of TMR welke de steam controller gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Theetjuh op 24-06-2026 15:16 ]


  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
overhyped schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Je mist het punt van de steam machine. Die concurreert niet met een zelfbouw pc in een te grote kast.
Als hij daar niet mee concurreert, dan is het met de PS5, want hij concurreert sowieso ergens mee om gamerhartjes te winnen.

Een PS5 pro is nu voor €850 te krijgen. Dat is €578(!) goedkoper dan de Steam Machine en krachtiger dan de Steam Machine.

Eitherway is de Steam Machine mijns inziens een slechte deal. Maar we leven gelukkig in een vrij land, dus koop hem vooral als je het anders ziet.

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Als hij daar niet mee concurreert, dan is het met de PS5, want hij concurreert sowieso ergens mee om gamerhartjes te winnen.

Een PS5 pro is nu voor €850 te krijgen. Dat is €578(!) goedkoper dan de Steam Machine en krachtiger dan de Steam Machine.

Eitherway is de Steam Machine mijns inziens een slechte deal. Maar we leven gelukkig in een vrij land, dus koop hem vooral als je het anders ziet.
Hij concurreert met small form factor PCs. En maakt uberhaupt SFF mainstream/toegankelijk hierdoor wat super is.

  • RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
AMDLegion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Hij concurreert met small form factor PCs. En maakt uberhaupt SFF mainstream/toegankelijk hierdoor wat super is.
Toegankelijk maken was ooit het idee, net als 4K60. Beiden zijn helaas niet uitgekomen.

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Toegankelijk maken was ooit het idee, net als 4K60. Beiden zijn helaas niet uitgekomen.
Goedkoopste mini gaming PC op de markt en dan ook nog eens van een reputable brand.

En dat zou alleen raw specs vergelijken zijn. De Steam machine bied zoveel meer dan zo'n ( veel ) duurdere mini gaming pc qua software en afwerking

[ Voor 20% gewijzigd door AMDLegion op 24-06-2026 15:39 ]


  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:42
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Een PS5 pro is nu voor €850 te krijgen. Dat is €578(!) goedkoper dan de Steam Machine en krachtiger dan de Steam Machine.
Niet helemaal een eerlijke vergelijking. Met de PS5 Pro zit je vast aan het Sony-ecosysteem en lever je in op het gebied van flexibiliteit, formfactor (het ding is veel groter) en desktopfunctionaliteit. Daarnaast heb je nog tal van dingen die niet kunnen op de PS5 pro maar wel op de Steam machine (zoals het emuleren van je oude retro games).

Voor wat betreft functionaliteit is er dus een groot verschil. Niet iedereen zoek naar die functionaliteit natuurlijk, maar voor de mensen die dat wél willen is de PS5 pro geen optie en vergelijk je de Steam Machine dus eerder met prebuild systemen dan consoles.

En dan is het ook nog zo dat je doorgaans meer voor games betaalt en je moet vijf tot zeven jaar lang maandelijks betalen voor online gaming. Als je 5 jaar PSN optelt en in die periode een stuk of 20 tot 30 games voor een meerprijs moet aanschaffen wordt het prijsverschil natuurlijk een stuk kleiner.

Dat gezegd hebbende, de PS5 pro is hardwarematig erg goed. Komt zelfs in de buurt van een midrange PC (RX 9060XT/5060ti) - dat is een behoorlijke stap krachtiger dan de Steam Machine. (Al valt de CPU van de PS5 pro volgens mij wel wat onder het niveau van de Steam machine).

[ Voor 47% gewijzigd door DLSS op 24-06-2026 15:56 ]


  • alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:11
de switch 2 is nog minder krachtig. Die zal wel helemaal niet verkopen dan :P

  • stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:17
PS5 zal in de toekomst ook wel duurder worden. Vergelijking op prijs is ook maar een dagopname.

  • alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:11
Het zijn compleet andere producten. Ik heb beide versies van de 512 in reservering gedaan. Als de tendens is dat niemand hem wil kopen moet ik hem toch zeker na de vakantie in bezit kunnen hebben.

  • luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:50
alwind schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:15:
de switch 2 is nog minder krachtig. Die zal wel helemaal niet verkopen dan :P
die kost dan ook geen bijna 1000+ (nog niet)

  • luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:50
alwind schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:23:
Het zijn compleet andere producten. Ik heb beide versies van de 512 in reservering gedaan. Als de tendens is dat niemand hem wil kopen moet ik hem toch zeker na de vakantie in bezit kunnen hebben.
er is een vrij beperkte voorraad

verwachting is dat voor een eerste run (ruim) genoeg fans zijn, hoe het ook uit de verf komt. daarna though...

  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-06 16:41
alwind schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:23:
Het zijn compleet andere producten. Ik heb beide versies van de 512 in reservering gedaan. Als de tendens is dat niemand hem wil kopen moet ik hem toch zeker na de vakantie in bezit kunnen hebben.
Moet je het dan ook kopen of krijg je een bedenktijd?

Heb het al gezien ;)

Je hebt dan 72 uur om de aankoop af te ronden, voordat we je reservering annuleren en doorgaan met de volgende persoon in de rij.

[ Voor 17% gewijzigd door bie100 op 24-06-2026 17:22 ]


  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
bie100 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:21:
[...]

Moet je het dan ook kopen of krijg je een bedenktijd?

Heb het al gezien ;)

Je hebt dan 72 uur om de aankoop af te ronden, voordat we je reservering annuleren en doorgaan met de volgende persoon in de rij.
Ik denk dat de grootste delay nog gaat zijn dat mensen 72 uur reserveringen hebben aflopen voordat de volgende weer de kans krijgt. Heb al zo veel gelezen dat mensen hem voor de zekerheid reserveren maar waarschijnlijk niet gaan kopen.

En ik ben er zelf ook schuldig aan met meerdere reserveringen ( 25+ )

  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ook al zou je hem willen (zoals ik), dan wordt het alsnog erg lastig ivm kleine batch. Valve heeft dat al gecommuniceerd dat er niet heel veel Machines zijn geproduceerd…

  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-06 16:41
AMDLegion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Ik denk dat de grootste delay nog gaat zijn dat mensen 72 uur reserveringen hebben aflopen voordat de volgende weer de kans krijgt. Heb al zo veel gelezen dat mensen hem voor de zekerheid reserveren maar waarschijnlijk niet gaan kopen.

En ik ben er zelf ook schuldig aan met meerdere reserveringen ( 25+ )
Nou ik hoef het zelf niet maar mischien heb ik geluk en kan er een ander blij mee maken ;)

  • Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:24
DLSS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:44:
[...]

En dan is het ook nog zo dat je doorgaans meer voor games betaalt en je moet vijf tot zeven jaar lang maandelijks betalen voor online gaming. Als je 5 jaar PSN optelt en in die periode een stuk of 20 tot 30 games voor een meerprijs moet aanschaffen wordt het prijsverschil natuurlijk een stuk kleiner.
Volgens mij is dat een heel outdated idee, dat je meer zou betalen voor games op de PS5. Nou ben ik zelf echt een pc gamer, maar consoles hebben al jaren net zulke goede sales als Steam, meestal met exact dezelfde prijs. Alleen als je echt voor key resellers gaat of bundels en zo kun je echt goedkoper uit zijn op PC. Maar ja, op de console kun je eventueel weer voor fysiek gaan die je dan weer kunt verkopen.

Wat betreft online... Ja dat klopt, maar kopen mensen een steam machine echt voor online play? Veel games zullen niet werken vanwege de anti cheat... Als performance belangrijk is zit je er ook niet echt lekker... En als je vanaf de bank met controller wil spelen zul je bij veel games ook in het nadeel zijn tegen muis en keyboard spelers terwijl je op PlayStation tegen andere controller spelers speelt. Misschien dat sommige games je ook op pc met controllers samenvoegt, maar vaak gaat het volgens mij toch puur op platform.

Het hangt dus heel erg af van wat je precies wil hoe het financieel uitpakt... In bepaalde scenarios kun jij gelijk hebben maar het is zeker niet voor iedereen zo. Mocht je bv toevallig dan weer vooral free to play games online willen spelen dan heb je meen ik op PlayStation ook weer geen ps plus nodig.

Gamertag: FinrazielNL


  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 14:59
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Als hij daar niet mee concurreert, dan is het met de PS5, want hij concurreert sowieso ergens mee om gamerhartjes te winnen.

Een PS5 pro is nu voor €850 te krijgen. Dat is €578(!) goedkoper dan de Steam Machine en krachtiger dan de Steam Machine.

Eitherway is de Steam Machine mijns inziens een slechte deal. Maar we leven gelukkig in een vrij land, dus koop hem vooral als je het anders ziet.
De steam machine creëert een nieuwe niche. Of die succesvol is gaat de markt bewijzen (ik gok van wel) ik heb echt niemand gehoord die kiest tussen een PlayStation of een steam machine.

Ook voor mijzelf: geen seconde heb ik overwogen om een PlayStation of nieuwe Xbox te kopen.

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:40
Ik weet zeker dat als iemand een PS5 (Pro), Series S/X, zelfbouw PC of een Steam Machine koopt, degene veel game plezier gaat hebben.

Kwestie van voorkeuren, vandaar de verschillen. Deze verschillen zijn m.i. onderhevig aan een belangrijke overeenkomst en dat is dat we allemaal gamers zijn die lekker willen ontspannen.

Als ik de hevige meningsverschillen hier op het forum lees dan voelt het alsof we ons doel voorbij gaan.

Discussiëren en je gelijk willen halen vind ik twee verschillende dingen. Discussiëren vind ik informatief, maar hardnekkig je gelijk willen halen vind ik niet zoveel toevoeging hebben.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ik schrok alleen wel van de performance. Zelfs minder dan ps5. Dat ga je wel merken op een 4k televisie

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:40
hotymoty schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:40:
Ik schrok alleen wel van de performance. Zelfs minder dan ps5. Dat ga je wel merken op een 4k televisie
Zit die qua performance ongeveer tussen de Switch 2 en PS5?

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:45
Maar is het heel erg om de resolutie op 1080p te zetten als je via je TV speelt? Ik kan me voorstellen dat doormiddel van upscaling e.d. je hier niet direct veel van merkt.

  • M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:41
Als je in 4k wil gamen zit je bij de Steam Machine op t verkeerde adres. Maar uberhaupt in die prijsklasse ga je geen 4k gamepc krijgen. 4k tv gaming daar is het denk ik nog te vroeg voor, tenzij je een bakbeest naast je tv wil zetten.

  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:42
M3llow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:19:
Als je in 4k wil gamen zit je bij de Steam Machine op t verkeerde adres. Maar uberhaupt in die prijsklasse ga je geen 4k gamepc krijgen. 4k tv gaming daar is het denk ik nog te vroeg voor, tenzij je een bakbeest naast je tv wil zetten.
Naja, het is vrij eenvoudig om in 4K te gamen. Je kunt bijvoorbeeld een interne resolutie van 720p via FSR opschalen naar 4K.

Echt native 4K met 60 fps of meer in moderne triple-A-games is eigenlijk alleen haalbaar met een midrange-pc of beter. Zelfs de PS5 Pro schakelt meestal terug naar 30 fps of gebruikt DSR en/of een lagere interne resolutie PSSR wordt opgeschaald om tot 4k te komen.

  • M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:41
DLSS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Naja, het is vrij eenvoudig om in 4K te gamen. Je kunt bijvoorbeeld een interne resolutie van 720p via FSR opschalen naar 4K.

Echt native 4K met 60 fps of meer in moderne triple-A-games is eigenlijk alleen haalbaar met een midrange-pc of beter. Zelfs de PS5 Pro schakelt meestal terug naar 30 fps of gebruikt een lagere interne resolutie, die via DRS en PSSR wordt opgeschaald om tot 4k te komen.
Ik vind zelf FSR zwaar ondermaats, en meestal niet waard om te gebruiken. De artefacts die daarmee gepaard zijn, zijn het voor mij niet waard, en breken meer af aan de ervaring dan het mij oplevert. Ik heb begrepen dat DLSS beter is maar daar heb ik geen ervaring mee. Daarnaast vind ik 60 fps het bare minimum, ook met couchgaming. En om native 4k 60 fps op hedendaagse games te halen, met name in een kleine formfactor, moet je volgens mij echt wel een beefy pc hebben.

  • Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:24
M3llow schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Ik vind zelf FSR zwaar ondermaats, en meestal niet waard om te gebruiken. De artefacts die daarmee gepaard zijn, zijn het voor mij niet waard, en breken meer af aan de ervaring dan het mij oplevert. Ik heb begrepen dat DLSS beter is maar daar heb ik geen ervaring mee. Daarnaast vind ik 60 fps het bare minimum, ook met couchgaming. En om native 4k 60 fps op hedendaagse games te halen, met name in een kleine formfactor, moet je volgens mij echt wel een beefy pc hebben.
Maakt wel heel veel verschil welke versie van FSR je hebt... FSR4 is véél beter dan eerdere versies. En die krijgt de SM nu ook dus.

Niet dat het daarmee 720p of nog minder naar 4k upscalen er gelijk goed mee uit laat zien, dat is nog altijd wat extreem...

Gamertag: FinrazielNL


  • M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:41
Finraziel schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Maakt wel heel veel verschil welke versie van FSR je hebt... FSR4 is véél beter dan eerdere versies. En die krijgt de SM nu ook dus.

Niet dat het daarmee 720p of nog minder naar 4k upscalen er gelijk goed mee uit laat zien, dat is nog altijd wat extreem...
FSR 4 nog niet geprobeerd, ben benieuwd! Zou mooi zijn als het er flink op vooruit gaat

  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:42
M3llow schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:47:
[...]

FSR 4 nog niet geprobeerd, ben benieuwd! Zou mooi zijn als het er flink op vooruit gaat
DLSS was vroeger inderdaad veel beter dan FSR. Je kon het eigenlijk niet gebruiken zonder echt flink in te leven op beeldkwaliteit.

Maar FSR 4 is echt een reuzensprong! Het zit voor wat betreft kwaliteit tussen DLSS 3 en DLSS 4/4.5 in volgens Hardware Unboxed

Het enige nadeel is dat het momenteel niet werk niet voor alle GPUs (je moet een Radeon 90xx kaart hebben afaik, al geloof ik dat ze meer kaarten willen gaan ondersteunen) en het ontbreekt helaas in veel games

Ik zou het zeker eens proberen, het geeft je zoveel meer mogelijkheden en performance. Je kan game settings ook een stuk hoger zetten als je FSR 4 gebruikt. It immersive/atmosferische games is dat best wel een upgrade vind ik persoonlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door DLSS op 25-06-2026 13:21 ]


  • Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:40

Nimrod

King in the land of Shinar

Ik twijfel hard aan de 512 & zelf upgraden of toch meteen de 2tb. Want 'zelf goedkoper' doen kan nog even duren bij deze prijsevoluties...

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.


  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:42
Nimrod schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:17:
Ik twijfel hard aan de 512 & zelf upgraden of toch meteen de 2tb. Want 'zelf goedkoper' doen kan nog even duren bij deze prijsevoluties...
Ik heb soms het idee dat mensen een beetje overschatten hoeveel opslag ze nodig hebben. Als je een beetje snel internet hebt kan je het wel even uitzingen met 512.

Hier hebben we bijvoorbeeld 1gbit glasvezel (dat is 125 megabyte per seconde). Een 100 gigabyte game is dus binnen een kwartiertje gedownload. Iemand met een 2 of 4 gbit heeft een 100GB game binnen voordat ie een koffietje gezet heeft 😅

De meeste games zijn overigens niet eens 100GB, als ik in mijn library kijk lijkt het merendeel tussen de 5 en 50gb te zitten. Dat is echt in enkele minuten binnen.

Ik heb op mijn gaming PC 6TB aan ssd opslag maar alsnog download ik een game meestal pas als ik m ga spelen. Ik denk dat 512 prima te doen is wanneer je af en toe games verwijderd als je ze een poosje niet speelt.

(Als je heel veel afwisselt tussen zeer grote games dan kan een grotere SSD wél de moeite zijn natuurlijk. Misschien eens inloggen op Steam en kijken hoe groot de games zijn die je wilt gaan spelen)

[ Voor 5% gewijzigd door DLSS op 25-06-2026 13:36 ]


  • alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:11
Nimrod schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:17:
Ik twijfel hard aan de 512 & zelf upgraden of toch meteen de 2tb. Want 'zelf goedkoper' doen kan nog even duren bij deze prijsevoluties...
Je kunt er later ook 4tb inzetten :) Aangezien ik het op mijn 256 steamdeck prima red durf ik 512 ook wel aan. En je hebt ook nog een microhd slot

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
alwind schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Je kunt er later ook 4tb inzetten :) Aangezien ik het op mijn 256 steamdeck prima red durf ik 512 ook wel aan. En je hebt ook nog een microhd slot
Nu ga ik ook twijfelen haha, misschien toch maar de 512 halen

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:40
AMDLegion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Nu ga ik ook twijfelen haha, misschien toch maar de 512 halen
512 is wel beter voor je back log. Eerst uitspelen dan pas een nieuwe game installeren:p

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:24
Het hangt er vooral vanaf of je games hebt die erg groot zijn die je af en toe speelt... Dat heb ik bv met Forza Horizon, daar doe ik af en toe even de wekelijkse dingen, maar dat neemt dus wel 100-150 GB in. Als je er zo nog een hebt dan kan het toch wel snel krap worden.

Blijf je meer bij 1 game tegelijk of speel je meer indies dan is 512 zat.

Gamertag: FinrazielNL


  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 14:59
Ik heb op beide ingeschreven. Liever direct de 2tb, maar als het de 512 wordt upgrade ik wel een keer als ik me ga ergeren :)

  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Hebben jullie ook ingeschreven voor Steam machine zonder controller? Of echt alleen met controller?

ik lees ook weinig van hoe comfortabel de controller is

[ Voor 22% gewijzigd door hotymoty op 25-06-2026 15:48 ]


  • Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:40

Nimrod

King in the land of Shinar

Bedankt voor alle reacties! Ik hou beide opties aan en zie wel wat het lot beslist (en annuleer dan uiteindelijk toch).

Incl controller, op die bedragen maakt dat niet zoveel meer uit :+

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.


  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:10
Iemand overigens een idee hoe je de artifacts/ruis dat soms in beeld komt bij Steam-os (i.e. meermaals snel hetzelfde menu opening) kunt oplossen ?

Geen steamdeck, maar een dual-boot AMD systeem om simpelweg steam-os wat te verkennen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
hotymoty schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:45:
Hebben jullie ook ingeschreven voor Steam machine zonder controller? Of echt alleen met controller?

ik lees ook weinig van hoe comfortabel de controller is
Ik met controller. Ik weet niet hoe die bevalt maar ik heb hem niet en los is die voorlopig niet te bestellen. Je kan hem prima nog via tweedehands verkopen.

  • M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:41
hotymoty schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:45:
Hebben jullie ook ingeschreven voor Steam machine zonder controller? Of echt alleen met controller?

ik lees ook weinig van hoe comfortabel de controller is
Ik met controller en zonder, heb er al een maar kan er nog wel een gebruiken voor de vrouw ;p

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
Bossie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:56:
Iemand overigens een idee hoe je de artifacts/ruis dat soms in beeld komt bij Steam-os (i.e. meermaals snel hetzelfde menu opening) kunt oplossen ?

Geen steamdeck, maar een dual-boot AMD systeem om simpelweg steam-os wat te verkennen.
SteamOS of Bazzite?

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:10
SteamOs zoals aangeven in de post.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
Bossie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:09:
[...]

SteamOs zoals aangeven in de post.
Het was geen gekke vraag, veel mensen doen namelijk alsof Bazzite Steam OS is. Zie heel vaak SteamOS ervaringen die gewoon Bazzite ervaringen bleken te zijn.

Net als de mensen die nu zogenaamd Steam OS op Nvidia machines draaien, wat dus niet zo is, alleen Bazzite heeft een experimental Nvidia build, Steam OS ( nog ) niet.

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
Bossie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:09:
[...]

SteamOs zoals aangeven in de post.
Sorry voor het vragen. SteamOS voor generieke hardware is pas een paar dagen oud is kon het zijn dat je die nog niet bedoelde.

Aangezien die pas net uit is voor generieke hardware zal de komende tijd die wel geupdate worden en kinderziekten eruit worden gehaald.

  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 18:33
Pendora schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Sorry voor het vragen. SteamOS voor generieke hardware is pas een paar dagen oud is kon het zijn dat je die nog niet bedoelde.

Aangezien die pas net uit is voor generieke hardware zal de komende tijd die wel geupdate worden en kinderziekten eruit worden gehaald.
Je kan Steam OS al langer gebruiken op je eigen hardware ( mits het AMD is ) middels de Steam Deck Recovery image.

  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
hotymoty schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:45:
Hebben jullie ook ingeschreven voor Steam machine zonder controller? Of echt alleen met controller?

ik lees ook weinig van hoe comfortabel de controller is
En dan 512gb of 2tb?

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:10
AMDLegion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Je kan Steam OS al langer gebruiken op je eigen hardware ( mits het AMD is ) middels de Steam Deck Recovery image.
Yep, ik heb een Ryzen AI Max 395 en had steam-os ergens rond de jaarwisseling al eens opgezet in dual-boot.

Gisteren weer eens opgestart om de laatste update mee te pakken en om te kijken of dit soort issues al opgelost waren.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


  • M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:41
Er is trouwens een Steam Machine Official overview and quick start guide video gereleased.

  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ik zag even net heel kort dat ik helaas op de wachtlijst sta, iets van: “je krijgt een melding als het product weer beschikbaar is”. Nu is de tekst ineens weg.

Mocht dit kloppen, dan is het wel balen:(

  • Joeri4Real
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:08
Ik heb mezelf ingeschreven voor de 512GB met controller. Hopelijk snel een mailtje! Tot nu nog niks vernomen.

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
hotymoty schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:38:
Ik zag even net heel kort dat ik helaas op de wachtlijst sta, iets van: “je krijgt een melding als het product weer beschikbaar is”. Nu is de tekst ineens weg.

Mocht dit kloppen, dan is het wel balen:(
Kan wel kloppen. Inschrijving voor de eerste batch was tot 19:00 vandaag. Of had je je al eerder aangemeld?

[ Voor 4% gewijzigd door Pendora op 25-06-2026 20:43 ]


  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Pendora schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Kan wel kloppen. Inschrijving voor de eerste batch was tot 19:00 vandaag. Of had je je al eerder aangemeld?
Ja ik ben voor alle 4 ingeschreven. Op Reddit hebben meer mensen dit gezien bij hun reservering in de app
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste