Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:33
DLSS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:16:
[...]

Daarom schreef ik ook ''maar het resultaat is absoluut niet hetzelfde''

Overigens gebruikt geen enkele game op de Switch 2 een vorm van DLSS die vergelijkbaar is met DLSS 2 of 3; de hardware van de Switch kan dat simpelweg niet aan. Het zou te veel overhead met zich meebrengen dat het de implementatie niet waard is.

Als je interesse hebt, kun je de video van Digital Foundry bekijken. Deze gaat exact in op het onderwerp waar wij nu over spreken en is erg interessant en leuk om te zien!
offtopic:
Had die video al gezien ja. Ik wil hier niet te veel over de Switch 2 zitten schrijven maar Digital Foundry heeft de voorbije maanden meerdere verkeerde aannames gemaakt in hun video's specifiek betreffende DLSS en Switch 2. Ik zou niet gewoon blind aannemen wat ze zeggen. Het helpt ook niet dat Alex nul interesse heeft in consoles.

Voorbeelden van games met het volledige CNN model zijn Cyberpunk en Street Fighter 6. Star Wars Outlaws is een heel interessante titel qua optimalisatie ook maar die zou het 'simpele' model gebruiken. De vooruitgang die Ubisoft daar maakt tussen versies in is echter wel indrukwekkend - het suggereert dat er toch best wat rek op dat "light" model zit.
Helemaal mee eens hoor. Wat prestaties betreft heb ik niet zulke hoge verwachtingen; voor gaming gebruik ik meestal een pc met een RTX 4090. Ik ben persoonlijk niet op zoek naar een extreem krachtig apparaat. Voor games met ray tracing of path tracing zal Steam Link nodig zijn, en dat is logisch als het apparaat rond de 600 euro gaat kosten.
Uit pure nieuwsgierigheid: waarom een tweede PC als je al een 4090 hebt staan?

En ja ik vind machines zoals dit ook gewoon heel tof, mij ga je er zeker niet negatief over horen. We zien al eventjes diminished returns in het grafische en ik denk dat er veel interessante games mogelijk zijn zonder dat iemand 2000 euro+ aan een PC moet uitgeven of zonder dat een ontwikkelbudget 50 miljoen+ moet zijn.

Wat dan wel spijtig is dat Steam Machine niet out of the box streaming apps ala Netflix gaat ondersteunen. Zal na een tijdje wel veranderen, maar wel iets typisch om te gebruiken op een toestel dat je vasthangt aan een scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door JackAvery op 14-11-2025 19:16 ]

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:43
JackAvery schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:15:
[...]

Uit pure nieuwsgierigheid: waarom een tweede PC als je al een 4090 hebt staan?
Zoals in hierboven schreef: Op dit moment gebruik ik mijn Apple TV met daarop de Steam Link app om te streamen naar mijn TV.

De Steam Machine zou wel een upgrade zijn omdat je daar toch het gros van de games native op zal kunnen spelen. (dan hoef ik niet naar mijn kantoor te lopen om mijn PC aan te zetten etc. Dat is toch wat minder lekker dan controller oppakken en meteen spelen).

Heel soms dock ik mijn steam deck om met mijn vriendin couch co-op games te spelen zoals overcooked. Ik moet zeggen dat dat erg goed werkt. Het mist alleen dus wel de performance, 4k gaat gewoon niet lekker. Een Steam machine zou dat gat vullen. (Alleen voor de zwaarste games zal het dan nog steeds wat meer omslachtig zijn)

Lijkt me inderdaad tof als apps als Netflix en dergelijke naar Steam OS zouden komen. Dat zou het een vervanger van Apple TV of Nvidia shield kunnen maken.. daar had ik nog niet eens aan gedacht 🤔

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:57
NLxAROSA schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:18:
[...]

Tuurlijk, en misschien nog wel beter ook. Maar ik denk dat dit vooral mensen gaat trekken die afscheid willen nemen van Windows voor hun desktop PC of onder-de-TV-PC en/of een console achtige ervaring willen op de PC. Of die al een Steam Deck hebben.
Ik kijk idd naar dit ding als vervanger voor m’n hele oude game laptop. Ik wil geen game pc hebben staan en de AI-richting van Windows stoot me ook af. Dan ziet deze box er voor mijn bescheiden game behoeftes top uit.

Liege, liege, liegebeest!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
Hmm, in de WAN show zegt Linus nog wat meer over de Steam Machine waar ik wat pessimistischer van wordt over de prijs...
YouTube: The Hardest Secrets I’ve Ever Kept - WAN Show November 14, 2025
I can't tell you what the price will be, because I literally don't know, but when I said, you know, I'm disappointed that it isn't going to follow a console pricing model, where it's subsidized by the fact that, you know the manufacturer is gonna be taking 30% of every game sold on it over the lifespan of this thing... Uhh because I feel that would be a more meaningful product. Um, and they kind of asked what I meant by well, what do you mean by console price? And I said, well, 500 dollars. Nobody said anything, but the energy in the room, wasn't great.
Dat klinkt niet alsof het dan iets meer dan 500 wordt maar alsof ze er significant boven verwachten te zitten...
Met 700+ zie ik het ding eigenlijk als een slechte deal. Mijn hele enthousiasme hing er op dat hij echt goedkoop zou worden en een geweldige instapper voor console gamers om naar de PC te komen.
Kan nog steeds een interessant ding zijn voor de juiste doelgroep, maar de console gamer ga je er niet mee binnenhalen. Ze zitten dan in PS5 Pro vaarwater en die is veel krachtiger, en ook niet ver van game laptops af met dezelfde of betere performance.
Ik heb ook niet gezien of ze de steam controller er gewoon bij doen? Ik vermoed van niet, dus de prijs daarvan moet je er dan ook nog bijtellen (voor de vergelijking met een console).
We zullen het zien... persoonlijk hoef ik er toch geen tenzij hij zo goedkoop gebundeld wordt met de Frame en Controller dat het suf is om die twee los te kopen zonder de Machine, maar dat zie ik dan al helemaal niet gebeuren. Maar ik zou het jammer vinden als ze door de prijs geen momentum op weten te bouwen in dit Steam hardware ecosysteem.

Gamertag: FinrazielNL

• DLSS
Finraziel schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:17:

Dat klinkt niet alsof het dan iets meer dan 500 wordt maar alsof ze er significant boven verwachten te zitten...
Met 700+ zie ik het ding eigenlijk als een slechte deal. Mijn hele enthousiasme hing er op dat hij echt goedkoop zou worden en een geweldige instapper voor console gamers om naar de PC te komen..
Ja bij 700 wordt het voor mij ook te gortig, ik hoop dat Valve de komende periode goed naar feedback en discussies gaat kijken voordat ze de prijs definitief vaststellen.

Om console gamers te trekken zullen ze de prijs stevig moeten subsidiëren vrees ik.

Ik ben niet zo bekend met de pre-build mini PC wereld, maar is het gebruikelijk dat ze goedkoper worden na een jaar? Als ze prijs subsidiëren in het begin Zal misschien de pijn wat minder worden over de jaren?

Al zie je trouwens wel dat de consoles juist meerdere prijsverhogingen hebben gehad trouwens 🤔

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:33
Finraziel schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:17:
Hmm, in de WAN show zegt Linus nog wat meer over de Steam Machine waar ik wat pessimistischer van wordt over de prijs...
YouTube: The Hardest Secrets I’ve Ever Kept - WAN Show November 14, 2025

[...]

Met 700+ zie ik het ding eigenlijk als een slechte deal. Mijn hele enthousiasme hing er op dat hij echt goedkoop zou worden en een geweldige instapper voor console gamers om naar de PC te komen.
Kan nog steeds een interessant ding zijn voor de juiste doelgroep, maar de console gamer ga je er niet mee binnenhalen. Ze zitten dan in PS5 Pro vaarwater en die is veel krachtiger, en ook niet ver van game laptops af met dezelfde of betere performance.
Ik heb ook niet gezien of ze de steam controller er gewoon bij doen? Ik vermoed van niet, dus de prijs daarvan moet je er dan ook nog bijtellen (voor de vergelijking met een console).
We zullen het zien... persoonlijk hoef ik er toch geen tenzij hij zo goedkoop gebundeld wordt met de Frame en Controller dat het suf is om die twee los te kopen zonder de Machine, maar dat zie ik dan al helemaal niet gebeuren. Maar ik zou het jammer vinden als ze door de prijs geen momentum op weten te bouwen in dit Steam hardware ecosysteem.
Mijn persoonlijke inschatting toen ik het nieuws las was een range van 600~800 euro. Om een succes te zijn binnen het PC ecosysteem denk ik niet dat het 512GB model veel hoger mag zitten dan 600 - anders kan je net zo goed zelf gaan bouwen. En om te concurreren met de mindset van consoles wil je eigenlijk rond de 500 zitten met dit type specs - maar Valve koopt niet in op dezelfde schaal als een Sony of een Nintendo, dus moeilijker.

Dat Valve ervoor kiest om uitgaves op Steam niet mee te rekenen in hun hardware prijzen kan ik nog begrijpen, maar we kunnen ook niet ontkennen dat het hele model je wel richting uitgaves op Steam stuurt.

Is er iets gezegd over of deze hardware ook in winkels zal belanden?

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
lastig in te schatten denk max rond de 850 Euro. Maar de Sweetspot zal rond de 600 Euro zijn denk ik.
En gezien ze de Steamdeck marketing wise ook niet echt hard hebben gepushed wat blijkbaar rond de 6 miljoen is verkocht op moment na zoveel jaar.

Zullen ze ongeveer dezelfde aanpak hebben met de Steam Machine.
Denk dat het allemaal meer grond werk is voor ze echt een keuze maken om er marketing e.d. om de Apparaten te pushen.

Grootste gevaar van Valve is momenteel de Frame vermoed ik. Maar daar wil ik eerst meer van weten.
(Gevaar tegen Windows dan )

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:46
850 euro? Dan prijzen ze zich meteen de markt uit.

• DLSS
Psyonara schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:37:

Zullen ze ongeveer dezelfde aanpak hebben met de Steam Machine.
Denk dat het allemaal meer grond werk is voor ze echt een keuze maken om er marketing e.d. om de Apparaten te pushen.
Ik heb bovendien de indruk dat de bedrijfscultuur van Valve daar niet echt mee in lijn ligt. Ze zijn niet zo gericht op externe marketing of het actief pushen van producten. Behalve dan in hun eigen store, waar je af en toe een banner of een Steam Deck-icoontje ziet met iets als ‘play your games anywhere’.

Als ze een groter publiek willen bereiken, zouden ze de Steam Machine in fysieke winkels moeten aanbieden en dergelijke. En eerlijk gezegd zie ik dat niet snel gebeuren.

• DLSS
Timothy3000 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:45:
850 euro? Dan prijzen ze zich meteen de markt uit.
Ja idd, in elk geval uit de console markt. Als het idee is om spelers van console over te brengen naar een Steam console is 850 veel te veel... Ik zou zeggen dat 700 al te veel is (de PS5 Pro verkoopt niet super goed).

Maar goed ik weet niet wat ze van plan zijn. Het kan goed zijn dat ze het zien als een aanvulling voor de bestaande klanten om op meer manieren Steam games te spelen. (dat was ook de insteek bij de Steam Deck). Mede daarom bieden ze het product vermoedelijk niet aan in andere winkels dan de eigen Steam store...

• Psyonara
  • Nu online
Ik zals max die prijs daarboven, daarnaast denk ik toch de sweetspot rond de 600 Euro is.

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ik denk als het wil concurreren met de consoles dat het max 499 mag kosten . Alles er boven zou ik of liever voor een gaming pc gaan met betere specs of een Sony / Nintendo console . We gaan het mee maken

Nintendo Switch 2 | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

• Psyonara
  • Nu online
Cyberw00d schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:13:
Ik denk als het wil concurreren met de consoles dat het max 499 mag kosten . Alles er boven zou ik of liever voor een gaming pc gaan met betere specs of een Sony / Nintendo console . We gaan het mee maken
Vanuit dat perspectief blijf ik bij 600 Euro give or take.

Het aanbod aan games op Steam plus Seasonal sales doet Nintendo/Xbox/Playstation zeer klein lijken absurd zelfs.

• Dreamert
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:38
Maar 600 voor een pc met de grafische kwaliteit van een PS5 die tegenwoordig voor minder te halen valt.
Is een goedkope game laptop dan niet met zo compact om aan een tv te hangen

• Psyonara
  • Nu online
Waar vind jij een goedkope game laptop voor die prijs nieuw?

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:59

ilm

De vraag is ook of er misschien nog een aparte afzetmarkt bestaat voor een open pc console. Zo ja, moeten ze niet per se concurreren met consoles.

Ze zouden ook 1000 euro kunnen vragen waarvan 500 euro steam tegoed als gulden middenweg tussen pc prijzen en gesubsidieerde consoleprijzen. Weet wel niet of dat goed overkomt bij de potentiele kopers.

Mocht ik juist geen nieuwe pc hebben gekocht zou ik wel geïnteresseerd zijn. Performantie lijkt me slechts het minimum van wat ik zou willen, maar CEC en de integratie zijn me ook veel waard.

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Psyonara schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:19:
[...]

Vanuit dat perspectief blijf ik bij 600 Euro give or take.

Het aanbod aan games op Steam plus Seasonal sales doet Nintendo/Xbox/Playstation zeer klein lijken absurd zelfs.
De Steam sales zijn legendarisch. Hoeveel 60 euro games ik daar al voor 3 euro hebt gehaald is ongelooflijk haha . Die maken misschien het prijs verschil goed

Nintendo Switch 2 | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:48
JackAvery schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:15:
[...]
Wat dan wel spijtig is dat Steam Machine niet out of the box streaming apps ala Netflix gaat ondersteunen. Zal na een tijdje wel veranderen, maar wel iets typisch om te gebruiken op een toestel dat je vasthangt aan een scherm.
Dit vind ik wel echt jammer. Ik ben van plan om steambox voor de slaapkamer aan te schaffen maar een vereiste is wel support voor streaming apps. Beetje gemiste kans van Valve maar zal ook wel iets te maken hebben met bepaalde rechten en hardware en beveiliging.

• Psyonara
  • Nu online
Cyberw00d schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:18:
[...]

De Steam sales zijn legendarisch. Hoeveel 60 euro games ik daar al voor 3 euro hebt gehaald is ongelooflijk haha . Die maken misschien het prijs verschil goed
Ik mis de flash sales maar tegelijker tijd ook niet XD als je zit te azen op bepaalde titels 8)7

• DLSS
Cyberw00d schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:18:
[...]

Dit is wel afhankelijk van welk type gamer je bent. Ik doe hetzelfde, ik hoef (de meeste) games niet op dag 1 te spelen. Vaak is er na 6 maanden al een goede sale beschikbaar die niet geëvenaard wordt op de consoles. Op die manier haal je een eventueel prijsverschil van een paar honderd euro er wel uit binnen de levensduur van de Steam Machine.

Maar je hebt natuurlijk ook een groep gamers die graag meteen het nieuwste van het nieuwste spelen. Soms zit er een klein verschil (op Steam wordt er regelmatig een 10% release discount gegeven) maar ik weet niet of dát voldoende is om een prijsverschil van een paar honderd euro goed te maken...

• Psyonara
  • Nu online
volgens de stats en of metrics is de nieuwe Steam Machine wel krachtiger met meer dan 70% van de userbase.

En in recente nieuws lees je ook op het web dat gamers steeds meer oudere games speelt dan de nieuwste.
Als je kijkt naar de negatieve optics van de grootste en bekendste Publishers en Studio's in de Triple A.

Ze gaan er op achter uit en verliezen aan friendslop games die je geregeld op Twitch ziet.
Indie's en Double A games die de laatste aantal jaar er dik boven uit springen.

Den dat de spec van de Steam Machine snuggererder is dan de meeste PC hardware enthousiast realiseerd.

En wie weet komen er vroeger of later nog spec varianten uit die wel meer Premium hardware bieden.

• Finraziel
DLSS schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:02:
[...]

Dit is wel afhankelijk van welk type gamer je bent. Ik doe hetzelfde, ik hoef (de meeste) games niet op dag 1 te spelen. Vaak is er na 6 maanden al een goede sale beschikbaar die niet geëvenaard wordt op de consoles. Op die manier haal je een eventueel prijsverschil van een paar honderd euro er wel uit binnen de levensduur van de Steam Machine.

Maar je hebt natuurlijk ook een groep gamers die graag meteen het nieuwste van het nieuwste spelen. Soms zit er een klein verschil (op Steam wordt er regelmatig een 10% release discount gegeven) maar ik weet niet of dát voldoende is om een prijsverschil van een paar honderd euro goed te maken...
Voordeel is wel ook dat het makkelijker is om via 3rd parties keys te kopen voor Steam. Voor console kan dat soms ook, maar veel minder. Zo kun je games vaak zelfs bij release al gelijk een stuk goedkoper vinden. Ik heb de duurste versie van Borderlands 4 bij release bv voor 96 euro gekocht bij Loaded/CDkeys terwijl die normaal 130 euro is (op Steam en ik denk hetzelfde op console). Goed, dat was niet zo'n slimme koop achteraf :+ maar daar van afgezien...

Ik vind Steam sales ook helemaal niet zo spannend meer... Ze zijn lang zo spectaculair niet meer als vroeger terwijl de sales op consoles naar mijn idee beter geworden zijn. Ik denk dat er helemaal niet zoveel verschil meer in zit... Maar als je rond shopt voor keys dan hoef je punt 1 vaak niet te wachten op een sale en punt 2 ben je vaak nog goedkoper uit. En dan heb ik het niet over gedoe met VPNs of vage deals met accounts en zo, daar blijf ik ver van weg (evenals dat ik nooit iets koop van marketplace websites als Eneba, Kinguin en G2A).

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:48
Psyonara schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:16:

En wie weet komen er vroeger of later nog spec varianten uit die wel meer Premium hardware bieden.
Ik denk dat het vroeg of laat dezelfde kant opgaat als steamdeck. Valve stopt met hardware en biedt de software aan. Dus gameconsoles die door iedereen gemaakt mag worden onder steamOS licentie. Dat lenovo of msi of Asus ROG met een eigen versie komen met beter hardware. Mogelijk bij launch van nieuwe generatie consoles.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-11 21:46
Dreamert schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:48:
Maar 600 voor een pc met de grafische kwaliteit van een PS5 die tegenwoordig voor minder te halen valt.
Is een goedkope game laptop dan niet met zo compact om aan een tv te hangen
Ik heb niet altijd alle tijd om games te spelen (eigenlijk nooit ;( ) maar volgens mij kwam deze met dezelfde resume functionaliteit als de Deck? Dat zou voor mij al een stuk schelen. Gebruik de Deck eigenlijk nooit, vind het kleine schermpje toch minder interessant.

Mogelijk dat die de deur uit gaat en ik tzt deze oppik.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Psyonara
  • Nu online
FireBladeX schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:55:
[...]

Ik denk dat het vroeg of laat dezelfde kant opgaat als steamdeck. Valve stopt met hardware en biedt de software aan. Dus gameconsoles die door iedereen gemaakt mag worden onder steamOS licentie. Dat lenovo of msi of Asus ROG met een eigen versie komen met beter hardware. Mogelijk bij launch van nieuwe generatie consoles.
Mogelijk maar ook een beetje bad business als je over tijd geen 1st party dingen doet. Op zijn tijd moet je ook vanuit het bedrijf laten zien waarom je bij Steam/Valve wilt blijven.

• DLSS
Finraziel schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:13:
[...]

Voordeel is wel ook dat het makkelijker is om via 3rd parties keys te kopen voor Steam. Voor console kan dat soms ook, maar veel minder.
Ja ook op dat vlak is Valve coulanter en meer consumer friendly dan de consoles. Ze vragen 0% commissie voor die third party keys maar ondersteunen het alsnog op hun platform, inclusief zaken als gratis cloud saves.

Het is inderdaad wel beter om je te beperken tot legitieme third party retailers zoals Humble en Fanatical. Die grey keysellers lijken soms wat shady.. 🤔

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:47

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ben echt heel benieuwd naar de prijs van dit apparaat, daar staat of valt alles mee voor veel mensen.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 15:59
Ik hoor geruchten dat de kostprijs van de Steam Machine 475 usd is. Dus ik hoop op 500 a 550 euro.
Dat gezegd hebbende verwacht ik 600 euro. Wel denk ik dat Valve nog eens gaat verrassen en Halflife 3 als launch titel gaat meeleveren (bundel oid). Ze gaan HF3 ook optimaliseren voor Steam Deck en op een Steam Machine vol glory kunnen draaien.

Maargoed, I could be wrong.

[edit] Oeps oude koei hieronder... maargoed.
@DLSS Ik denk dat 4K 144 ultra heel erg tegenvalt mbt. high end pc's.
Zonder framegen en DLSS/FSR4 ga je dat nooit halen in het gros van de games (not even close). Maar, happy to be proven wrong :).

Wel eens met je wat betreft Valve die het goedkoop wilt houden, als de Steam Machine nu misschien al 600 a 700 euro kost gaat extra GPU power en meer vram ervoor zorgen dat dit makkelijk over de 1000 euro gaat.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:08

XanderDrake

Build the future!

Cyberw00d schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:13:
ik zou ook in deze trant te denken.. Valves strategie is simpel: alles en iedereen moet over op Steam, en de methodes om mensen daar te krijgen en te houden zijn heel divers. Van het Gamified maken van games verzamelen, tot de Steam Sales, tot de Steam Deck.
Een goede manier om nog meer mensen op Steam te krijgen, is een groep aanboren die geen geld hebben voor een game systeem (over) hebben, maar wel op de bank willen spelen op hun TV. Als je iets met veel waar voor je geld verkoopt die dit doet, krijg je een hele grote nieuwe groep mensen op je platform. Zeker nu consoles steeds duurder worden en console games ook.
Dus een klein verlies maken is acceptabel, Valve is extreem winstgevend dus geen probleem. Ik denk een instap prijs van 499€ of 550€.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Finraziel
Ik zag ergens nog de speculatie dat Valve misschien bewust vaag doet over de prijs om iedereen er extra over aan het praten te krijgen, wellicht ook de verwachte prijs wat omhoog te krijgen en dan uiteindelijk alsnog een hele agressieve prijsstelling te hanteren die er dan nog beter uitziet als wanneer ze nu gewoon direct dezelfde prijs genoemd hadden... Het zou kunnen. Het kan daarnaast natuurlijk ook dat ze nu heel erg het sentiment overal zitten te analyseren om te kijken wat voor prijs mensen bereid zijn om te betalen, hoewel het probleem daar natuurlijk is dat het vooral de hardcore enthousiastelingen zijn die nu online hierover discussiëren. Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat er uitkomt (ook al koop ik hem waarschijnlijk zelf toch niet).

• DLSS
Finraziel schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:55:
Ik zag ergens nog de speculatie dat Valve misschien bewust vaag doet over de prijs om iedereen er extra over aan het praten te krijgen, wellicht ook de verwachte prijs wat omhoog te krijgen en dan uiteindelijk alsnog een hele agressieve prijsstelling te hanteren die er dan nog beter uitziet als wanneer ze nu gewoon direct dezelfde prijs genoemd hadden... Het zou kunnen. Het kan daarnaast natuurlijk ook dat ze nu heel erg het sentiment overal zitten te analyseren om te kijken wat voor prijs mensen bereid zijn om te betalen, hoewel het probleem daar natuurlijk is dat het vooral de hardcore enthousiastelingen zijn die nu online hierover discussiëren. Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat er uitkomt (ook al koop ik hem waarschijnlijk zelf toch niet).
Dat zou ik niet erg vinden, kom maar op met die verassing 😂

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:12
Voor degene die niet kunnen wachten of zelf nog hardware hebben liggen, ETA Prime bouwt hier hun eigen steam machine, ook omdat ze niet kunnen wachten:

YouTube: Couldn’t Wait for Valve’s 2026 Steam Machine… So I Built One!

Lijkt me een leuk projectje met deze case: https://nl.aliexpress.com...%210&gatewayAdapt=glo2nld

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:14
Ik hoop wel te kunnen wachten, gisteren wel weer enthousiast bezig geweest met de Index. Ben echter sinds een paar weken overgestapt op Linux mint, dus het was een gedoe om het werkend te krijgen. Beat saber, pistol whip en vacation simulator werkend gekregen dus grote blij :)

VR is zo gaaf, zodra het kan plak ik de Steam Frame op mn gezicht :9

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:42
Zelf heb ik een Deskmeet x300
Met een 5700x 2x 16 gb werkgeheugen en een 5060ti .
Maar als de steam machine uit komt wil ik die wel erbij .

• GranCanaria
Beaudog schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:57:
Zelf heb ik een Deskmeet x300
Met een 5700x 2x 16 gb werkgeheugen en een 5060ti .
Maar als de steam machine uit komt wil ik die wel erbij .
Gaaf, dat is precies het apparaatje die ze gebruikt hebben. Heb je er ook steam os op draaien of gewoon windows. Ik heb hier ook nog genoeg itx spul om eens te gaan experimenteren. Mijn Sapphire rx 6600 videokaartje is alleen 2 cm te lang helaas.

• Beaudog
  • Laatst online: 11:42
GranCanaria schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:34:
[...]

Gaaf, dat is precies het apparaatje die ze gebruikt hebben. Heb je er ook steam os op draaien of gewoon windows. Ik heb hier ook nog genoeg itx spul om eens te gaan experimenteren. Mijn Sapphire rx 6600 videokaartje is alleen 2 cm te lang helaas.
Op dit moment w11 pro ik moet me nog even verdiepen in steam os .
De voeding heb ik wel vervangen voor een 850 watt platinuim met een om gedraaide fan van be quiet .

• GranCanaria
Beaudog schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:38:
[...]

Op dit moment w11 pro ik moet me nog even verdiepen in steam os .
De voeding heb ik wel vervangen voor een 850 watt platinuim met een om gedraaide fan van be quiet .
Ah leuk. Steam Os werkt denk ik wel wat beter met een amd videokaart maar volgens mij zijn er andere als bazzite die wel beter omgaan met nvidia kaarten. Moet je gewoon even mee spelen

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

GranCanaria schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:58:
Voor degene die niet kunnen wachten of zelf nog hardware hebben liggen, ETA Prime bouwt hier hun eigen steam machine, ook omdat ze niet kunnen wachten:

YouTube: Couldn’t Wait for Valve’s 2026 Steam Machine… So I Built One!

Lijkt me een leuk projectje met deze case: https://nl.aliexpress.com...%210&gatewayAdapt=glo2nld
Die had ik idd gezien, zeker door gebruik van de 6600m 'frankenstein' gpu een goede benadering van de prestaties van de Machine. Een andere video [ YouTube: Creating my own Steam Machine with a £429 Mini PC and SteamOS ] gebruikt een 430 pond (2de hands) minisforum met ook de 6600m maar test andere games door ze op 60fps te testen met settings die dat mogelijk maken.

Er zullen vast wel meer soortgelijke build videos zijn, maar zo is er al een prima beeld te vormen van de mogelijkheden van de Machine. die ongeveer een '6700m' zal hebben.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• GranCanaria
HanG-BuiK-ZwijN schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:06:
[...]

Die had ik idd gezien, zeker door gebruik van de 6600m 'frankenstein' gpu een goede benadering van de prestaties van de Machine. Een andere video [ YouTube: Creating my own Steam Machine with a £429 Mini PC and SteamOS ] gebruikt een 430 pond (2de hands) minisforum met ook de 6600m maar test andere games door ze op 60fps te testen met settings die dat mogelijk maken.

Er zullen vast wel meer soortgelijke build videos zijn, maar zo is er al een prima beeld te vormen van de mogelijkheden van de Machine. die ongeveer een '6700m' zal hebben.
Ja leuk speelgoed idd. Ik heb die gpu nog gezocht op ali express maar kom hem zo snel niet vinden. Dat lijkt me wel een leuke kaart om mee te spelen, ook i.v.m. stroomverbruik aangezien het een mobile chip is.

Ik zal dit filmpje ook even bekijken. Ben benieuwd wat zij in elkaar hebben gezet.

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-11 16:13
laten we eerlijk wezen, als de steam machine 600 euro kost, waar een ps5 350-400 kost, heb je dit bedrag er met een paar jaar gewoon uit. Reken 20 euro per game minder i.v.m. sales of gewoon de algemene lagere prijs op PC, en het feit dat online spelen geen geld kost. Die prijs is in mijn ogen een stuk minder interessant dan de uiteindelijke werking van het geheel. Als het gewoon net als mijn Steam Deck een Switch immiteert in gebruiksgemak, de steam machine een PS5 immiteert in deze, dan is het 600 euro wel waard opzich.

rekensom:
stel je koopt 2 games per jaar (minder dan gemiddeld lijkt me, maargoed):
PS5, 160 euro per jaar
PC, 120 euro per jaar

je wilt de games natuurlijk ook online spelen
PS5 60 euro per jaar
PC 0 euro per jaar

besparing per jaar = (160-120)+(60-0)= 100 euro per jaar
in 2 jaar heb je dat prijsverschil al wel terug
;)

[ Voor 24% gewijzigd door doebbalapoent11 op 17-11-2025 11:55 ]

• Altamyr
Ook nog redelijk weinig commentaar gehoord over de functie waarmee je de steam machine met de controller aan kan zetten, waarna de steam machine je geluidsinstallatie en beeldscherm aanzet. Dat lijkt me ook best handig

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-11 16:17
Altamyr schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:56:
Ook nog redelijk weinig commentaar gehoord over de functie waarmee je de steam machine met de controller aan kan zetten, waarna de steam machine je geluidsinstallatie en beeldscherm aanzet. Dat lijkt me ook best handig
Het zijn inderdaad dit soort dingen, samen met de vlekkeloze suspend/resume, die de Steam Machine het interessantst maken denk ik. Zelf iets in elkaar klussen wat heel aardig werkt kan prima, en dan kan je er ook meer GPU power in stoppen. Maar dat gaat nooit zo soepel werken als wat Steam meestal klaarspeelt.

Verder mis ik in de discussie over de prijs ook nog dat er volgens mij wel een Steam Controller bij zit, die is ook geld waard. En meer dan een paar tientjes denk ik. Overigens hoop ik dat ze de originele Steam Controller ook ondersteunen (liefst zonder dongle), dan kan ik die voor player 2 inzetten :*)

• doebbalapoent11
Overspark schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:04:
[...]

Het zijn inderdaad dit soort dingen, samen met de vlekkeloze suspend/resume, die de Steam Machine het interessantst maken denk ik. Zelf iets in elkaar klussen wat heel aardig werkt kan prima, en dan kan je er ook meer GPU power in stoppen. Maar dat gaat nooit zo soepel werken als wat Steam meestal klaarspeelt.

Verder mis ik in de discussie over de prijs ook nog dat er volgens mij wel een Steam Controller bij zit, die is ook geld waard. En meer dan een paar tientjes denk ik. Overigens hoop ik dat ze de originele Steam Controller ook ondersteunen (liefst zonder dongle), dan kan ik die voor player 2 inzetten :*)
tja datzelfde geldt natuurlijk voor een PS5, maar prijs is inderdaad niet waar dit apparaat moet concurreren, het moet gewoon even handig werken als een PS5, maar dan PC games draaien (die goedkoper zijn in aanschaf)

zelf wat bouwen is en blijft meer bang for buck, maar dan lever je wel in op de "polished" features

• Altamyr
[...]
Overigens hoop ik dat ze de originele Steam Controller ook ondersteunen (liefst zonder dongle), dan kan ik die voor player 2 inzetten :*)
Die zal je vast kunnen verbinden met bluetooth, maar ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat de originele steam controller van dezelfde draadloze verbinding als de nieuwe gebruik kan maken

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als console voor aan de TV... nee. Ik ben daarvoor niet (meer) de doelgroep.

Maar...(ik verwacht van niet) maar als Destiny 2 e.d. dan ook gewoon werken zonder gedoe, misschien dat ik hem dan toch koop. En waar ik aan denk, is dat ik hem dan gebruik om de game naar de Steamdeck te streamen. Zodat de settings e.d. hoger kunnen.

Meer dan ik dacht...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

streamnl schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:46:
Maar...(ik verwacht van niet) maar als Destiny 2 e.d. dan ook gewoon werken zonder gedoe,
Daar lijkt weinig progressie in te zitten.
is dat ik hem dan gebruik om de game naar de Steamdeck te streamen
Destiny 2 streamen van een Windows pc naar de Steam Deck kan wel gewoon. Maar Bungie lijkt bewust van alles te doen om gamen op Linux onmogelijk te maken, dus de Steam Machine is de allerslechtste kandidaat voor een apparaat om naar je Steam Deck te streamen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 17-11-2025 13:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:30
Gizz schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:51:
[...]

Daar lijkt weinig progressie in te zitten.

[...]

Destiny 2 streamen van een Windows pc naar de Steam Deck kan wel gewoon. Maar Bungie lijkt bewust van alles te doen om gamen op Linux onmogelijk te maken, dus de Steam Machine is de allerslechtste kandidaat voor een apparaat om naar je Steam Deck te streamen :)
Ik hoop echt dat SteamOS cq Linux gaming een market share bump krijgt, dan zullen dit soort bedrijven vanzelf moeten gaan meewerken ipv tegen te werken.

• doebbalapoent11
Theetjuh schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:32:
[...]

Ik hoop echt dat SteamOS cq Linux gaming een market share bump krijgt, dan zullen dit soort bedrijven vanzelf moeten gaan meewerken ipv tegen te werken.
ja ik vind het persoonlijk altijd wel "grappig" (diep triest) hoe het nu gaat. De meeste mensen pakken gewoon windows, spelen dan games en kijken er niet eens van op (of weten niet eens dat) dat games als Valorant en dergelijken Kernel level anticheat gebruiken. Dit zorgt ervoor dat Linux deze games niet kan spelen. Men zeurt dan dat ze geen Linux willen omdat de games die ze willen spelen Linux niet ondersteunen, maar ze vergeten erbij stil te staan waarom dit niet kan. Als je erbij stil staat, hoe "goed" is Windows dan eigenlijk als deze dit (zomaar) toestaat?
Uiteindelijk is het allemaal een spelletje, wie kan de meeste data vergaren en dit dan verkopen om hier ook winst op te maken, of te gebruiken om meer geld uit de persoon te wringen. Hiervoor is Linux uiteindelijk natuurlijk ENORM ondergeschikt (dit is een positief ding voor Linux), en om dat dan tegen te gaan maak je gewoon een feature die niet op Linux kan.

• Psyonara
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:37:
[...]

ja ik vind het persoonlijk altijd wel "grappig" (diep triest) hoe het nu gaat. De meeste mensen pakken gewoon windows, spelen dan games en kijken er niet eens van op (of weten niet eens dat) dat games als Valorant en dergelijken Kernel level anticheat gebruiken. Dit zorgt ervoor dat Linux deze games niet kan spelen. Men zeurt dan dat ze geen Linux willen omdat de games die ze willen spelen Linux niet ondersteunen, maar ze vergeten erbij stil te staan waarom dit niet kan. Als je erbij stil staat, hoe "goed" is Windows dan eigenlijk als deze dit (zomaar) toestaat?
Uiteindelijk is het allemaal een spelletje, wie kan de meeste data vergaren en dit dan verkopen om hier ook winst op te maken, of te gebruiken om meer geld uit de persoon te wringen. Hiervoor is Linux uiteindelijk natuurlijk ENORM ondergeschikt (dit is een positief ding voor Linux), en om dat dan tegen te gaan maak je gewoon een feature die niet op Linux kan.
Dit is waar ik eigenlijks hoop dat Valve zelf wat 1st party multiplayer games maken om SteamOS/Linux te pushen.
Denk dat het wel ergens in de planning staat, maar dat er nog wel wat dingen bij komen te kijken.
Steamdeck word niet echt ge-adverteerd op TV en of andere media en krantjes etc.

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:50

artificial_sun

Mazda Rx7

@Psyonara
Deadlock is onderweg [PC] Deadlock

Daarnaast wordt Half Life 3 verwacht maar ik weet niet of deze multiplayer gaat hebben.

Stadia was beter....

• doebbalapoent11
artificial_sun schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:23:
@Psyonara

Daarnaast wordt Half Life 3 verwacht maar ik weet niet of deze multiplayer gaat hebben.
wordt half life 3 niet al 3x zo lang verwacht als Hollow Knight Silksong tot voor kort terug? :P

• Psyonara
  • Nu online
artificial_sun schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:23:
@Psyonara

Is maar 1 spel tot nu toe, en gezien al veel van dit soort games er zijn moba hybrid e.d. Is het lastig in te schatten of het echt bombastisch populair word.

@doebbalapoent11
Ondertussen, maar denk niet dat het de hype waar kan maken ook al zou het uit komen.
Denk dat je dan beter af bent met Portal 3 bijna.

Maar je wilt denk ik meer thematische games maken dat er voor elk wat wils is oid.

Mijn strategie zou zijn een goeie Minecraft kloon, mogelijk een Medieval fantasy battle royale, en Zelda Botw Co-op kloon.

En misschien nog iets andders.

• Finraziel
Verder mis ik in de discussie over de prijs ook nog dat er volgens mij wel een Steam Controller bij zit, die is ook geld waard. En meer dan een paar tientjes denk ik.
Ik verwacht eigenlijk juist niet dat die er standaard bij zal zitten. Valve is meestal wel van dingen los verkopen zodat je niet op kosten gejaagd wordt als je niet alles wil hebben. En die controller, zou me niks verbazen als die €79 wordt (waar ik hem overigens onmiddellijk voor zou bestellen, ding lijkt me geweldig).
Maar goed zolang we geen definitieve prijzen hebben is het toch allemaal speculaas.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Interresant apparaat, tenminste als de specs en prijs goed zijn. Performance lijkt iets onder de base PS5 en Series X te liggen maar dat valt pas te zeggen als er benchmarks gedaan kunnen worden. Mocht het inderdaad zo zijn dat de performance onder die van de huidge consoles ligt (daar lijkt het wel op afgaande op de GPU) dan zou de prijs max 399 moeten zijn om goed te concureren.

Verwisselbare frontjes is ook wel leuke gimmic. Controller ziet er imho niet uit :P

[ Voor 23% gewijzigd door Chaoss op 17-11-2025 20:26 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:06
vond het wel grappig:

nothing stops this train

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:39
Interessant apparaat, aan de reacties te zien moet het weer zo goedkoop mogelijk zijn, dus hoop ik dat er naast dit basic model een veel krachtiger Steam machine komt met specs om AAA titels op 4K60 te kunnen spelen.

• Altamyr
Het kan ook zo zijn dat Valve dit als een soort van standaard wil gaan hanteren om game developers aan te sporen spellen beter te optimaliseren

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:55
schumi1986 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:41:
Interessant apparaat, aan de reacties te zien moet het weer zo goedkoop mogelijk zijn, dus hoop ik dat er naast dit basic model een veel krachtiger Steam machine komt met specs om AAA titels op 4K60 te kunnen spelen.
Zou mooi zijn, eentje met dubbele specs.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Denk dat het lastig is om in dezelfde formfactor een veel krachtiger apparaat te bouwen. Koelen is nu al een issue, waarbij ze éérst het koelblok hebben ontworpen en daarna de rest van de componenten een plekje hebben gegeven :P

Bij veel krachtigere hardware heb je meer ruimte nodig. Kun je net zo goed zelf een mini-ITX systeempje in elkaar zetten en er SteamOS opzetten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Gizz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:05:
Denk dat het lastig is om in dezelfde formfactor een veel krachtiger apparaat te bouwen. Koelen is nu al een issue, waarbij ze éérst het koelblok hebben ontworpen en daarna de rest van de componenten een plekje hebben gegeven :P

Bij veel krachtigere hardware heb je meer ruimte nodig. Kun je net zo goed zelf een mini-ITX systeempje in elkaar zetten en er SteamOS opzetten.
Ik denk dat de formfactor geen probleem is maar meer de pricing waarvoor deze in de markt gezet gaat worden. Je kan er wel een Ryzen 380-395 Max AI in zetten, maar als dat een prijspunt van >1000-1500 heeft dan ga je er niet veel van verkopen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Bossie zo'n 395 Max AI kan qua tdp misschien wel, maar als ik dit artikel moet geloven zit die qua performance ongeveer op het niveau van een Radeon RX 7600 XT. En dat lijkt me onvoldoende voor een nieuw apparaat dat games de komende jaren op 4K en minimaal 60FPS moet draaien.

Volgens mij ontkom je voor dat doel niet aan hardware die veel meer verbruikt (honderden watts voor alleen al de GPU) en dat gaat qua koeling niet lukken in het huidige doosje van de Steam Machine.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 18-11-2025 12:19 ]

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:00
Ik gebruik veel GeForce NOW op mijn Steam Deck voor de zware spellen (die beschikbaar zijn). Zo heb ik bijvoorbeeld Clair Obscur helemaal uitgespeeld via NOW. Dit kan ook een optie zijn voor de Steam Machine. Uiteraard is een extra abonnement niet optimaal maar goed, er is een doelgroep voor (ik).

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Gizz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:16:
@Bossie zo'n 395 Max AI kan qua tdp misschien wel, maar als ik dit artikel moet geloven zit die qua performance ongeveer op het niveau van een Radeon RX 7600 XT. En dat lijkt me onvoldoende voor een nieuw apparaat dat games de komende jaren op 4K en minimaal 60FPS moet draaien.

Volgens mij ontkom je voor dat doel niet aan hardware die veel meer verbruikt (honderden watts voor alleen al de GPU) en dat gaat qua koeling niet lukken in het huidige doosje van de Steam Machine.
Geen idee, maar als ik deze post pak van eerder in dit topic dan klinkt the Ryzen AI Max als een sterkere chip:
artificial_sun schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:02:
Ik ben benieuwd waarmee de CPU-GPU/APU in de Steam machine vergelijkbaar is.

Zen 4, 6C/12T in de machine lijkt Ryzen 5 7600 (of 8xxx)
RDNA 3 28 CU lijkt een Radeon RX 7600M

Voor mij zou dit prima zijn, maar het lijkt wel verouderde architectuur. Al verwacht ik wel dat Valve er iets moois van zal maken. Hopelijk blijft het onder de 500€, anders zijn er mini PCtjs als de Minisforum UM890 Pro wel directe compentitie.
De vraag is natuurlijk met welke kwaliteit de 4k/60fps gehaald moet gaan en welke compromissen/optimalisaties er gaan komen voor games voor steam-machine “compatibiliteit”.

Hetzelfde met de PS5, waar je ook vaak kan/moet kiezen tussen performance en quality mode voor sommige games.

Ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk, ik volg dit voornamelijk uit interesse hoewel ik echt geen steam-machine ga halen. Wat eventueel wel een optie is om steam-os op mijn flow-z13 te installeren icm nieuwe controller. Maar zolang ik liever lui dan moei ben, blijf ik de playstation wel gebruiken :o

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Sebase85
  • Laatst online: 07:44
Ik denk dat dit product meer bedoeld is om de markt van casual gamers naar PC te krijgen, dan voor de echte die-hard PC enthusiasts. Die willen uiteraard de krachtigste en snelste hardware en hebben waarschijnlijk ook al een PC.

Maar aangezien de console toekomst ook steeds meer richting hybride PC/console systemen gaat, is dit een mooi moment voor Valve om in die markt te stappen.

En als de prijs goed genoeg is, zullen de PC enthusiasts hem misschien nog ernaast kopen voor in de woonkamer, voor wat meer casual games of om een game vanaf de gaming pc er naartoe te streamen.

B.Net Sebase#2714

• Psyonara
  • Nu online
Sebase85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:13:
Ik denk dat dit product meer bedoeld is om de markt van casual gamers naar PC te krijgen, dan voor de echte die-hard PC enthusiasts. Die willen uiteraard de krachtigste en snelste hardware en hebben waarschijnlijk ook al een PC.

Maar aangezien de console toekomst ook steeds meer richting hybride PC/console systemen gaat, is dit een mooi moment voor Valve om in die markt te stappen.

En als de prijs goed genoeg is, zullen de PC enthusiasts hem misschien nog ernaast kopen voor in de woonkamer, voor wat meer casual games of om een game vanaf de gaming pc er naartoe te streamen.
Mits niet te duur is ideaal als 2de systeem te hebben huis, en je kan hem eventueel als game server opzetten.
Daarnaast party games en of andere sociale games op spelen.
Hoeft niet een monster machine te zijn voor graphische praal.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:36

Nutral

gamer/hardware freak

de 395 max ai is een erg dure chip vergeleken met de performance (en schaarste?) plus je hebt er redelijk veel dure ddr5 chips voor nodig vanwege de quad channel en video performance. (dit zou dan meteen 32gb worden)

Ik kijk dan vooral naar de prijs van de apparaten die deze ai max chips hebben en bijv hier waar de chips 2e hands in china worden verkocht voor 550 dollar. ( https://videocardz.com/ne...ndalone-purchase-in-china )

Vergeleken daarmee is de 7600 incl eigen vram/VRM 240 euro en de cpu zou je kunnen vergelijken met een 8400F die 110 euro is in de pricewatch.

Geheugenprijs zit al ergens tussen 80 en 100 voor een hele kit.
SSD zit op de ~60 euro

Hier zit nog geen moederbord en chipset bij, maar de onderdelen kunnen door valve per stuck natuurlijk goedkoper ingekocht worden. Als ik reken met een goedkoop am5 moederbord a 90 euro houd je verder alleen nog de behuizing/fan over. Voor het gemak reken ik die daar even mee.
Voedingen van ongeveer 250W zal niet heel duur zijn, zeg even 30 euro.

Bij elkaar zit ik dan al op 620 euro, hier komt de steam controller nog bij.

Er zijn veel schaalverbeteringen natuurlijk, je hebt je dram, cpu en gpu op hetzelfde pcb zitten, geen speciaal ontwerp voor geheugenslots,cpu slot. Er is ook een goede deal bij AMD voor de chips, maar AMD zal nog steeds zoveel mogelijk geld willen verdienen met hun wafers.

de steamdeck is maar 131mm2 voor de hele soc op 6nm. Waar de 8400F en 7600 samen op 382mm2 zitten. bijna 3x minder uit elke wafer.

(de 8400f is wel op 5nm) zelfs laptop cpus zullen integrated gpu's nodig hebben dus dat zal dezelfde basis chip zijn.
Maar het kan zijn dat amd cpu's aan valve verkoopt waarvan de gpu niet werkt.

Omdat het een normale computer is met GPU, zou ik als valve dit systeem niet willen subsidieren, het is een prima systeem als kleine server die ook gpu/npu taken kan uitvoeren en waar linux drivers voor zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Nutral op 18-11-2025 13:32 ]

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-11 19:28
Sebase85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:13:

Ik heb een dikke game PC staan, maar een Steam Machine aangesloten op de TV met een controller zodat je onderuitgezakt games kan verder spelen via cloud save zonder te hoeven klooien met HDMI kabels naar je computer.
Ik heb wel geprobeerd Steam te streamen met hun app, en met een third party app waarvan ik de naam niet meer weet.
Maar ik vind die vertraging toch wel irritant.

Dan neem ik de mindere resolutie/framerate wel op de koop toe.

• Altamyr
Nutral schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:30:
Geheugenprijs zit al ergens tussen 80 en 100 voor een hele kit.
SSD zit op de ~60 euro

Hier zit nog geen moederbord en chipset bij, maar de onderdelen kunnen door valve per stuck natuurlijk goedkoper ingekocht worden. Als ik reken met een goedkoop am5 moederbord a 90 euro houd je verder alleen nog de behuizing/fan over. Voor het gemak reken ik die daar even mee.
Voedingen van ongeveer 250W zal niet heel duur zijn, zeg even 30 euro.

Bij elkaar zit ik dan al op 620 euro, hier komt de steam controller nog bij.

Er zijn veel schaalverbeteringen natuurlijk, je hebt je dram, cpu en gpu op hetzelfde pcb zitten, geen speciaal ontwerp voor geheugenslots,cpu slot. Er is ook een goede deal bij AMD voor de chips, maar AMD zal nog steeds zoveel mogelijk geld willen verdienen met hun wafers.
Wellicht vindt je deze video interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=sJI3qTb2ze8

• Sebase85
So_Surreal schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:32:
[...]

Ik heb een dikke game PC staan, maar een Steam Machine aangesloten op de TV met een controller zodat je onderuitgezakt games kan verder spelen via cloud save zonder te hoeven klooien met HDMI kabels naar je computer.
Ik heb wel geprobeerd Steam te streamen met hun app, en met een third party app waarvan ik de naam niet meer weet.
Maar ik vind die vertraging toch wel irritant.

Dan neem ik de mindere resolutie/framerate wel op de koop toe.
Bedoel je de Steam Link? Die heb ik ook eens geprobeerd en dat was inderdaad laggy.
Ik denk wel dat die hardware ook erg verouderd is, want op modernere apparaten is streamen wel een stuk beter geworden de laatste jaren.

Los daarvan ben ik het helemaal eens en heeft streamen ook zeker niet mijn voorkeur.
Ik heb juist om die reden in februari een kleine gaming pc samengesteld voor bij de TV om lekker vanaf de bank met een controller te spelen. Momenteel draai ik er nog Windows op, maar boot hem wel al standaard in Steam Big Picture mode. Dus hoop en verwacht dat dit ook de ontwikkelingen voor SteamOS gaat versnellen!

Ik ben dus waarschijnlijk ook niet de doelgroep voor deze machine, maar ik vind het wel een zeer positieve ontwikkeling voor gaming an sich. En ik denk dat Valve een grote kans maakt hiermee een succesverhaal te hebben, als ze dit juist spelen.

En die nieuwe steamcontroller komt sowieso in huis!

B.Net Sebase#2714

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:36

Nutral

gamer/hardware freak

Ah interessant! Ik had het verkeerd over de cpu. 2x zen4 en 4x zen4c zal wel wat verschil maken qua hoe groot de chip is en daarmee de prijs.

De ryzen 5 220 is iets kleiner dan degene die ik noemde maar ook op 4nm. Grootste voordeel is dat het een laptop SOC is, waardoor je dus geen chipset nodig hebt. usb en wifi word direct erop aangesloten.

Het is zeker slim ingezet om goedkope off the shelf componenten te gebruiken.

• DLSS
Chaoss schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:54:

Verwisselbare frontjes is ook wel leuke gimmic. Controller ziet er imho niet uit :P
Je kan bij Steam gelukkig zo’n beetje elke controller gebruiken die je maar wilt

• DLSS
Sebase85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:10:
[...]

Momenteel draai ik er nog Windows op, maar boot hem wel al standaard in Steam Big Picture mode. Dus hoop en verwacht dat dit ook de ontwikkelingen voor SteamOS gaat versnellen!
Je kan momenteel al Bazzite installeren. Dat is bijna hetzelfde als SteamOS. Werkt wat fijner met een controller op de TV. Moet je wel een AMD GPU hebben want Nvidia GPUs schijnen minder goed te werken.

• Sebase85
DLSS schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:45:
[...]

Je kan momenteel al Bazzite installeren. Dat is bijna hetzelfde als SteamOS. Werkt wat fijner met een controller op de TV. Moet je wel een AMD GPU hebben want Nvidia GPUs schijnen minder goed te werken.
Ja dat is dus ook wat mij tegenhoud, ik heb een Nvidia 4070 Ti Super erin zitten.

En ik speel ook wel eens graag een potje BF6, maar dan zit je op SteamOS weer met dat hele anti-cheat gebeuren :-(

Dat zijn eigenlijk de twee vlakken waarop ik hoop dat er verbetering komt.

B.Net Sebase#2714

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-11 19:28
Sebase85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:10:
[...]

Bedoel je de Steam Link? Die heb ik ook eens geprobeerd en dat was inderdaad laggy.
Ik denk wel dat die hardware ook erg verouderd is, want op modernere apparaten is streamen wel een stuk beter geworden de laatste jaren.

Los daarvan ben ik het helemaal eens en heeft streamen ook zeker niet mijn voorkeur.
Ik heb juist om die reden in februari een kleine gaming pc samengesteld voor bij de TV om lekker vanaf de bank met een controller te spelen. Momenteel draai ik er nog Windows op, maar boot hem wel al standaard in Steam Big Picture mode. Dus hoop en verwacht dat dit ook de ontwikkelingen voor SteamOS gaat versnellen!

Ik ben dus waarschijnlijk ook niet de doelgroep voor deze machine, maar ik vind het wel een zeer positieve ontwikkeling voor gaming an sich. En ik denk dat Valve een grote kans maakt hiermee een succesverhaal te hebben, als ze dit juist spelen.

En die nieuwe steamcontroller komt sowieso in huis!
Ja klopt ja.
Ik heb ook MoonLight (3th party) gebruikt, dat was een stuk beter qua lag.
https://moonlight-stream.org/
Maar met bepaalde action games (zoals Black Myth Wukong) niet echt fijn spelen vond ik persoonlijk.

• SyraW85
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-11 18:35
Ik ben er eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk. Een mini pc die zwakker is dan een basis ps5 met de claim dat die 4k@60 gaat doen. Ik zie dat, op een paar titels na, niet zo snel gebeuren. Het is dan wel weer een goede zet om meer casuals naar pc gaming toe te krijgen zonder ze ook daadwerkelijk een monster pc te laten aanschaffen.

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Steam machine is precies wat ik zoek. Een kleine desktop voor mijn kinderen waar ze op kunnen gamen. Mogelijk dualbooten met Windows.
Als je een betere gpu wil kan je beter zelf zo'n apparaat in elkaar zetten.
Mogelijk koop ik er ook eentje voor bij de tv om wat emulators op re draaien en leuke solo screen co ops op te spelen.
En natuurlijk smokepatch pes want wie betaald er nou nog voor fifa.
En geef nou toe AAA is tegenwoordig toch alleen maar geld zuigende micro transactie live service bende. Dus 4k@60h is eigenlijk niet nodig voor kwaliteit gameplay.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SyraW85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:20:
Ik ben er eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk. Een mini pc die zwakker is dan een basis ps5 met de claim dat die 4k@60 gaat doen. Ik zie dat, op een paar titels na, niet zo snel gebeuren. Het is dan wel weer een goede zet om meer casuals naar pc gaming toe te krijgen zonder ze ook daadwerkelijk een monster pc te laten aanschaffen.
Las ergens een quote dat Valve aangaf dat de Steam Machine beter is dan wat 70% van de Steam users op dit moment thuis heeft staan. We vergeten soms dat heel veel mensen niet in rijke landen wonen. Of op simpele (school,werk) laptopjes zit te gamen.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Mja, om nou direct te zeggen dat hij zwakker is? RDNA 3 is modernere technologie met meer upscale opties, de CPU cores zijn waarschijnlijk een stuk sneller en dat geldt ook voor het RAM. Daar is er meer van en voor de GPU heeft waarschijnlijk een hogere dedicated bandwidth. Natuurlijk zijn Exclusive games helemaal geoptimaliseerd voor het PS5 platform maar je moet niet onderschatten hoe efficient Proton en Valves optimalisaties zijn tegenwoordig. Ikzelf moet net als jij de 4K@60 wens nog zien uitkomen, maar dat is vaak ook niet door de originele PS5 waar te maken, zonder compromissen op texure quality.

Prijs is key. Rond de 500€ denk ik dat de Machine echt gaat knallen. Boven de 650€ denk ik dat het een moeilijker verhaal wordt.
Ronwiel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:33:
Las ergens een quote dat Valve aangaf dat de Steam Machine beter is dan wat 70% van de Steam users op dit moment thuis heeft staan. We vergeten soms dat heel veel mensen niet in rijke landen wonen. Of op simpele (school,werk) laptopjes zit te gamen.
Dit is technisch correct, maar wat je niet moet vergeten dat Valve helemaal geen distributie doet richting "developing countries". De Deck is alleen maar te koop in rijke landen zoals de VS, EU en Japan. Dus ik zie nog grote hiaten in die startegie.
Plus, ik zie bij die aanpak veel meer potentie in een Steam Machine met de Deck APU. Die SoC kost geen drol meer tegenwoordig waardoor je de prijs echt laag kan houden, rond de 250€. En als desktop zijnde kan je de voltage veel hoger gooien waardoor je meer performance eruit kan halen zonder duurdere hardware te introduceren. Ook is een beetje extra RAM geen grote kosten post, terwijl je dan wel ineens veel grotere spellen goed kan spelen. Je gebruikt de Steam Graphics Preset voor Verified games en toch haal je betere gameplay voor minder geld!

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@XanderDrake, klopt. Aan de andere kant; volgens mij voelt Valve al jarenlang de markt goed aan. Daarbij is het niet voor niets dat de prijs niet is aangekondigd. Ze analyseren nu de media en publieksreacties en zien ongetwijfeld dat iedereen zich druk maakt over de GPU en de prijs. Daarbij; Valve is een softwarebedrijf met een miljardenomzet en gezonde marge. Ze hebben uiteindelijk de keus om dit ding met weinig marge in de markt te zetten. Zelf kwam ik met een vergelijkbare zelfbuild op 700 a 800 euro in de pricewatch. En dat moet gezien schaalvoordeel van Valve een stuk goedkoper kunnen.

Maar goed. Persoonlijk ben ik best in de markt voor een PC. Maar ik heb geen behoefte aan een grote kast en geen zin om hardware bij elkaar te sprokelen, software op te snorren etc. Gecombineerd met integratie met Steam ben ik best bereid de portomonee te trekken.

• Psyonara
  • Nu online
Mogelijk is het ook de Nintendo strategie? je hoeft niet altijd de meest krachtige systeem te zijn om succesvol te zijn.

WII heeft altijd meer verkocht dan de PS3 en Xbox 360. En toch opisch onder de gamers denken de meesten dat de 360 heeft gewonnen, terwilj de PS3 er net boven uit steekt. en de Wii nog 15 plus miljoen meer heeft verkocht.

• Finraziel
[...]

Dat haalt dat cijfertje van Valve juist een beetje onderuit... Wat je wil weten is hoe het zich verhoudt tot het gemiddelde in landen waar dit ding verkocht gaat worden (zoals Xander ook al zei) en die ook geld hebben voor het ding. Als er honderd miljoen mensen in minder ontwikkelde landen op zwaar verouderde hardware zitten te gamen trekt dat de statistiek natuurlijk ontzettend uit balans.

• Finraziel
XanderDrake schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:47:
Ook is een beetje extra RAM geen grote kosten post, terwijl je dan wel ineens veel grotere spellen goed kan spelen.
Eh, gemist dat ram prijzen juist explosief gestegen zijn de laatste tijd en dat de verwachting niet echt is dat dat voorlopig veel beter gaat worden? Verder wel eens hoor, alleen dit puntje valt momenteel minder goed :+

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53
schumi1986 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:41:
Bij de release zal er vrijwel 100% zeker geen krachtigere Steam Machine zijn. Anders hadden ze dat wel aangekondigd. Wat ze hebben aangekondigd is dat je tussen 512GB en 2TB SSD kan kiezen, dat zal hoogstwaarschijnlijk de enige optie zijn die je kan verbeteren.

En Valve kennende, zal er ook niet binnen een jaar ofzo een snellere versie uitkomen. Ze maken één versie die een lange tijd mee moet gaan.

The devil is in the details.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Een mini pc die zwakker is dan een basis ps5 met de claim dat die 4k@60 gaat doen. Ik zie dat, op een paar titels na, niet zo snel gebeuren.
Zoals gezegd had ik ook mijn twijfels over de 4K@60hz claim. En dat geldt ook voor The Phawx, een youtuber die behoorlijk gespecialiseerd is in handheld/SoC performance reviews. Om te testen heeft hij een vergelijkbare setup gemaakt met een low powered AMD APU (met 2 cores parked en de iGPU uit) en een 7600M XT GPU. Hier te zien:
TLDR: hij probeerde een aantal moderne spellen uit zoals GoW: Ragnarok, Space Marines 2 en Indiana Jones. Conclusie: oh boy, wat moet je laag gaan zitten om meer dan 30FPS te halen.... We hebben het over FSR3/XeSS Ultra Performance en alle textures altijd low. En dan nog is het vaak niet genoeg voor echt vloeiende gameplay. Potentieel slechter dan de PS5 dus!

Ik ben heel benieuwd wat voor Konijn Valve uit zijn hoge hoed gaat toveren om 4K mogelijk te maken op deze machine. :+ Hebben ze een magisch upscaling algoritme achter de hand? Want anders wordt het alleen maar erger, voorbij 2026...
Voor 1080p is het wel een geweldig systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door XanderDrake op 19-11-2025 15:01 ]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat er wel verschillende factoren meespelen aan de keuze van de hardware. Zaken zoals prijs en wat practisch is aan hardware. Een 'console' met een 5090 in zul je momenteel niet snel zien. Maar een andere om mee te pakken is de Steam Survey's. Valve zal een redelijk goed beeld hebben op de gemiddelde gaming rig wat mensen thuis hebben staan en daar een stap (of twee) boven zitten. Of dat een verstandige keuze is zal de tijd moeten uitwijzen. Zelf zat ik voorzichtig te kijken naar een miniPC maar ik denk dat ik die trekker pas overhaal nadat de prijs van de Steam Machine.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
XanderDrake schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:11:
[...]

Voor 1080p is het wel een geweldig systeem.
TLDR: hij probeerde een aantal moderne spellen uit zoals GoW: Ragnarok, Space Marines 2 en Indiana Jones. Conclusie: oh boy, wat moet je laag gaan zitten om meer dan 30FPS te halen.... We hebben het over FSR3/XeSS Ultra Performance en alle textures altijd low. En dan nog is het vaak niet genoeg voor echt vloeiende gameplay. Potentieel slechter dan de PS5 dus!
Maar geen van die drie spellen zit in de top 100 van meest gespeelde spellen. Sowieso als je naar die lijst kijkt denk ik niet dat de Steam Machine moeite daarmee gaat hebben.
Valve zet veel meer in op een grote groep mensen die naast de laptop iets meer kracht willen hebben voor games.
Dit doet mij wel aan de discussie denk over dat je Mobiele Telefoon toch niet de game pc zal verdringen want je kunt niet er niet X op spelen. Denk na heel wat jaren dat het duidelijk is dat de casual gamer belangrijker is, dan de hardcore gamer.

• schumi1986
  • Laatst online: 14:39
Hahn schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:49:
[...]

Bij de release zal er vrijwel 100% zeker geen krachtigere Steam Machine zijn. Anders hadden ze dat wel aangekondigd. Wat ze hebben aangekondigd is dat je tussen 512GB en 2TB SSD kan kiezen, dat zal hoogstwaarschijnlijk de enige optie zijn die je kan verbeteren.

En Valve kennende, zal er ook niet binnen een jaar ofzo een snellere versie uitkomen. Ze maken één versie die een lange tijd mee moet gaan.
Bedoelde ook meer na een paar jaar.

Hoewel ik dit apparaat mij aanspreekt zou ik niet weten waarvoor ik het moet gebruiken. Te weinig kracht voor op mijn 4K TV in de woonkamer en het zal ook mijn huidige PC niet vervangen.

Het zou mooi zijn als er een upgrade komt met de power om wel AAA titels op 4k60 af te spelen zodat ik het in de woonkamer kan gebruiken, ideaal om daar verder te gaan met bepaalde games als ik geen zin heb om boven geïsoleerd te zitten :)

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Pendora schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:36:
Maar geen van die drie spellen zit in de top 100 van meest gespeelde spellen. Sowieso als je naar die lijst kijkt denk ik niet dat de Steam Machine moeite daarmee gaat hebben.
Valve zet veel meer in op een grote groep mensen die naast de laptop iets meer kracht willen hebben voor games.
Dit is geen slecht argument, maar veelal zijn de games die écht populair vooral multiplayer spellen. In de Steam top 10 van vandaag zitten sowieso al 4 games die je niet kan spelen op de Steam Machine vanwege kernel level anti-cheat of gebrekkige Linux ondersteuning van launchers.

Daarbij worden die MMO or MP spellen ook steeds zwaarder. WoW kon je bij launch spelen op een brakke Intel iGPU. Dat is tegenwoordig al weer een stuk zwaarder: je hebt voor de 2022 release van Dragonflight alweer minstens 8gb aan VRAM nodig. En dat is vier jaar voordat de Machine uitkomt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53
schumi1986 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:39:
[...]

Hoewel ik dit apparaat mij aanspreekt zou ik niet weten waarvoor ik het moet gebruiken. Te weinig kracht voor op mijn 4K TV in de woonkamer en het zal ook mijn huidige PC niet vervangen.

Het zou mooi zijn als er een upgrade komt met de power om wel AAA titels op 4k60 af te spelen zodat ik het in de woonkamer kan gebruiken, ideaal om daar verder te gaan met bepaalde games als ik geen zin heb om boven geïsoleerd te zitten :)
De Steam Machine is ook helemaal niet gericht op die hard gamers die allang een dikke game-PC hebben van minimaal €1000 :P Het is een directe concurrent voor de PS5, bedoeld voor de grote groep mainstream gamers die geen €1000+ uit willen geven en willen gamen, niet eerst van alles moeten tweaken.

Dat er over 3-4 jaar een keer een nieuwe versie uit zal komen die krachtiger is zal best waarschijnlijk zijn, maar hele dikke kans dat die dan ook weer rond consoleprijzen gaat zitten en dus wederom niet bedoeld is voor die hard gamers die 120fps willen in de zwaarste games.

Als je niet geïsoleerd boven wilt zitten kan je trouwens ook een Steam Deck pakken en, al dan niet streamend, verder spelen waar je maar wilt ;)

The devil is in the details.

• maniace
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:19
Vraag me soms af wat mensen wel niet denken... Steam machine wordt voor doorsnee / voornamelijk minder up to date pc spelers. Als het om BF6 gaat ga je helemaal niet op een middle of the road machine spelen dan speel je met alle toeters en bellen. De Steam machine gaat geen videokaart aanboort hebben die ruim 800/900 euro is. Wil je dit wel stel je je eigen machine samen of koop je een highend pc.

Begrijp echt niet waarom het zo moeilijk is om gewoon de Steam machine als instap klare optie te zien en dat dit meer is om doorsnee spelers van andere platforms voor zich te winnen.

Maar goed zelfde werd gezegd over de Steam Deck en ook die draait al jaren door, dit gaat ook hier gebeuren. Men wilt helemaal geen 1000+ euro uitgeven hieraan en dat weet Valve. Alles boven de 600 euro wordt gewoon een moeilijk verhaal om te verkopen en daar zit je qua kracht niet op de eerste rij.

• DLSS
schumi1986 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:39:
[...]

Het zal mijn RTX 4090 pc ook niet vervangen. Maar op het moment spelen mijn vriendin en ik af en toe games op de tv in de woonkamer via de Steam Deck dock.

Niet alles draait even lekker en voor Steam Link via Apple tv of de dock moet ik eerst naar mijn kantoor en mijn pc opstarten (en na het spelen weer afsluiten). Dat is vrij omslachtig en soms een belemmering om te gamen in de woonkamer. Afhankelijk van de game laat de latency ook wel eens te wensen over.

Een Steam Machine zou een veel grotere set aan games native mogelijk maken (en wellicht werkt Steam Link wat beter via dat apparaat). Dus in die zin zou het wel meerwaarde hebben voor ons. Maar hij moet dan niet te duur worden.

[ Voor 3% gewijzigd door DLSS op 19-11-2025 15:23 ]

• michiel1995
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:54
Ik gebruik mijn Steam Deck vaak handheld thuis op de bank. Ik vraag me af of streaming vanaf de Steam Machine via de router moet of dat je je Steam Deck rechtstreeks kan verbinden. Als je een directe Wi-Fi link hebt tussen de twee apparaten zonder tussenkomst van een access point en muren zou de latency echt minimaal moeten zijn

• Altamyr
Uiteindelijk zou het volgens de Valve engineers ook mogelijk moeten zijn om de Steam Machine zonder scherm te kunnen gebruiken i.c.m. de Frame, wat voor mij een goede usecase is. Alles wat je dan nodig hebt is een stopcontact voor 'mobiel' 'krachtig' VR gebruik. Waarbij ik me afvraag hoe ver je komt met de Machine qua performance op de Frame

• Altamyr
michiel1995 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:28:
Ik gebruik mijn Steam Deck vaak handheld thuis op de bank. Ik vraag me af of streaming vanaf de Steam Machine via de router moet of dat je je Steam Deck rechtstreeks kan verbinden. Als je een directe Wi-Fi link hebt tussen de twee apparaten zonder tussenkomst van een access point en muren zou de latency echt minimaal moeten zijn
Dat zal via de router moeten, wellicht dat er in een toekomstige Steam Deck wel een dedicated wifi antenne zit voor direct contact :)

• DLSS
Altamyr schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:29:
Uiteindelijk zou het volgens de Valve engineers ook mogelijk moeten zijn om de Steam Machine zonder scherm te kunnen gebruiken i.c.m. de Frame, wat voor mij een goede usecase is. Alles wat je dan nodig hebt is een stopcontact voor 'mobiel' 'krachtig' VR gebruik. Waarbij ik me afvraag hoe ver je komt met de Machine qua performance op de Frame
Linus van LTT heeft hands-on gehad met de Steam Frame en de dedicated draadloze verbinding kunnen testen. Het schijnt indrukwekkend goed te werken.

• Altamyr
DLSS schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:34:
[...]

Linus van LTT heeft hands-on gehad met de Steam Frame en de dedicated draadloze verbinding kunnen testen. Het schijnt indrukwekkend goed te werken.
Yes, maar ik bedoel nog iets dat verder gaat als dat:
Het wakker kunnen maken van de Steam Machine met de Steam Frame, 1 druk op de knop! Met de Steam controller kan je dat namelijk ook doen met de Steam Machine :P :P

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Als je kijkt naar de gemiddelde specs van de laatste Steam survey van Oktober 2025 dan krijg je volgens Chat GPT het volgende:
Component Specification Percentage
CPU Intel Core i7 or better 28.3%
AMD Ryzen 5 or better 23.2%
GPU NVIDIA GeForce GTX 1660 19.1%
AMD Radeon RX 580 14.1%
RAM 16 GB RAM 48.4%
32 GB RAM 27.6%
Operating System Windows 11 63.5%
Windows 10 29.4%
Screen Resolution 1920 x 1080 (Full HD) 60.2%
2560 x 1440 (QHD) 22.5%

Daar vind je ook de keuze voor de Steam Machine hardware in terug. De meeste PC gamers zijn niet super geïnteresseerd in de nieuwste hardware. Ik vermoed dat het ook om die reden is dat NVidia bijvoorbeeld zich meer en meer op chips voor AI focust en dat grafische kaarten naar de achtergrond verdwijnen voor dat bedrijf (Wat een kans is voor AMD).

De TLDR is dat vrij weinig mensen 4k Ultra gamen op een 5080 en een hele bootlading gamed met vrij oude apparatuur.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Tovergieter
  • Laatst online: 15:56
Ik ben wel benieuwd hoe dat wakker maken met de controller nou precies werkt onder water. Het lijkt me wel dat het mogelijk moet zijn om dat te backporten naar een DIY systeem met Linux of eventueel steamOS.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
XanderDrake schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:01:
[...]

Dit is geen slecht argument, maar veelal zijn de games die écht populair vooral multiplayer spellen. In de Steam top 10 van vandaag zitten sowieso al 4 games die je niet kan spelen op de Steam Machine vanwege kernel level anti-cheat of gebrekkige Linux ondersteuning van launchers.
Helaas heb je hier een goed punt. Hopen dat MS snel de anti cheat uit de kernel gaat gooien.

Overigens wat nog veel erger hier van is, is dat de Anti Cheat van bijvoorbeeld GTA letterlijk een vinkje is om werkend te hebben in Linux. Dit is een bewuste actie van Rockstar om Linux te blokkeren.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

...bovendien is 'topprestaties leveren' (tenzij ik me vergis) niet de selling point van de Steam Machine, dat was het voor de Deck ook nooit.

Een fijne, vlotte no-nonsense game-interface, naadloze integratie met je Steam-bibliotheek en grote compatibiliteit* is waarom mensen een Steam Deck kopen, en dat gaat weinig anders zijn voor de doelgroep die interesse heeft voor een Steam Machine.

*Grote compatibiliteit, geen "totale" compatibiliteit, ik zeg het er maar bij om mensen die zeggen "jamaar die of die game werken niet op de SD of games met anti-cheat etc..." voor te zijn. :D

Ik zie de Steam Machine daarom ook als een ideale casual-game machine, niet als dé gamingconsole to end all other gaming-consoles.

Daarom ook dat ik verwacht dat de prijs tussen de 700 en 900 euro zal zijn, meer vind ik niet verantwoordbaar, en minder gaat 'm niet worden als je naar de hardware kijkt.

...en Valve kennende zal het ook niet lang duren of er komen snel heel jonge refurbished modellen beschikbaar voor prachtprijsjes.
Er zullen denk ik wel genoeg mensen zijn die de SM kopen met te hoge verwachtingen en hem terug sturen.
Pagina: 1 2 Laatste