![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De ultieme huiskamer gaming-ervaring | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() De Steam Machine brengt de kracht van PC-gaming naar je woonkamer. Met SteamOS als besturingssysteem, volledige toegang tot je Steam-bibliotheek en de vrijheid om te upgraden wanneer je wilt. Geen gedoe met drivers, geen Windows-updates tijdens het gamen of gewoon opstarten en spelen. Waarom Steam Machine?
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoudsopgave | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Wat is SteamOS? SteamOS is een op Arch Linux gebaseerd besturingssysteem, speciaal ontwikkeld voor gaming. Het combineert de kracht van Linux met een console-achtige gebruikerservaring. Belangrijkste features:
Proton is een compatibiliteitslaag waarmee Windows-games op Linux kunnen draaien. Check ProtonDB voor game-compatibiliteit.
๐ฎ Gaming Features:
Poorten (typisch):
Steam Input is een krachtige remapping-tool waarmee je elk controller-layout kunt aanpassen per game. Community-configuraties beschikbaar! Hoe koppel je een controller:
![]() Steam Deck โ Spelondersteuning De Steam Deck is ontworpen om vrijwel je gehele Steam-bibliotheek draagbaar te maken. Om te zien welke spellen goed werken, maakt Valve gebruik van het Steam Deck Compatibility Programma, waarbij games in vier categorieรซn worden ingedeeld:
Naast Steam-games kun je via de Desktop Mode ook andere launchers installeren, zoals de Epic Games Store, GOG en Battle.net, of emulators gebruiken om klassieke console-games te spelen. Kortom: bijna alles wat op een pc draait, is met wat moeite speelbaar, zolang de hardware het aankan en anti-cheat software niet in de weg zit. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kan ik Windows installeren? Ja! De meeste Steam Machines ondersteunen dual-boot of volledige Windows installatie. Check wel de driver-beschikbaarheid voor je specifieke model. 2. Draaien al mijn Steam-games? Niet allemaal. ~85% van de populaire games werkt goed via Proton. Check ProtonDB voor specifieke games. 3. Kan ik Epic Games / GOG gebruiken? Ja, via Heroic Games Launcher of Lutris. Installeer deze via Desktop Mode. 4. Werkt VR? Beperkt. SteamVR werkt op Linux, maar niet alle headsets worden ondersteund. Valve Index werkt het beste. 5. Kan ik emulators gebruiken? Ja! RetroArch, Dolphin, PCSX2, RPCS3, etc. werken allemaal prima. Installeer via Desktop Mode. 6. Is het stil? Varieert per fabrikant. De meeste modellen zijn stiller dan een gaming PC, maar luider dan een console. 7. Kan ik Netflix/Disney+ kijken? Ja, via Desktop Mode in een browser (Firefox/Chrome). Sommige streaming apps zijn ook beschikbaar via Flatpak. 8. Hoe update ik SteamOS? Automatisch via Settings โ System โ Software Updates. Je kunt ook handmatig checken. 9. Kan ik mijn PS5/Xbox controller gebruiken? Ja! Zowel via Bluetooth als USB. Steam Input ondersteunt alle grote controllers. 10. Wat is het verschil met een mini-PC? Steam Machine is geoptimaliseerd voor gaming met SteamOS, controller-interface en game-optimalisaties. Een mini-PC is algemener. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
๐ Template voor probleem-posts: code:
๐ด Veelvoorkomende problemen: Geen beeld via HDMI:
Handige communities:
Officiรซle links:Compatibiliteit & databases:
Mede-auteurs gezocht! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dit topic wordt actief onderhouden door de community. Heb je updates, foto's, tips of wil je mede-auteur worden? Stuur een PM! โฌ๏ธ Terug naar boven โฌ๏ธ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Voor 161% gewijzigd door DLSS op 12-01-2026 17:00 ]
:strip_exif()/f/image/Nd7l1oyklczLTD5PedUOCAI0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/jjTrLnt8u1TOVER5oi4eLaOz.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5RkFzU97CwRCW7hEvEmYsS0K.png?f=user_large)
/f/image/0yUm4Cm39hJetST8D92q992K.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1gO0NeUvBfMjATQFNEnPwU5J.png?f=user_large)
/f/image/zsy1iAezUbDn4NPSzl8UJk1V.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fh3vtcMAMlHklRyoQcg7foeT.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RpgdvPdBE2Y2m0u7EsbOfZGx.png?f=user_large)