Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:22
Valve heeft zojuist de nieuwe Steam Machine geïntroduceerd.

Ik ben razend enthousiast en erg benieuwd naar de prijs. Steam heeft de grootste gamebibliotheek ter wereld, en veel indiehits vinden daar hun oorsprong. Het lijkt me een tof apparaat voor het spelen van indiegames op de tv. (Zwaardere games zullen waarschijnlijk via Steam Link gestreamd moeten worden vanaf je pc - benieuwd of ze die ervaring verder gaan verbeteren.)

Ik vraag me ook af of er bij de lancering nieuwe games uitkomen. Ik herinner me nog goed hoe Half-Life: Alyx samen met de Valve Index werd uitgebracht. Alyx was een unieke ervaring en een van de beste games die ik ooit heb gespeeld.

Voor de Geïnteresseerden: DF heeft een hands-on video met de nieuwe Steam Machine gepubliceerd.

Het lijkt me leuk om hier een topic over te starten. Wat vinden jullie, medetweakers?

[ Voor 66% gewijzigd door DLSS op 12-11-2025 21:08 ]

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:51
Vergeet je de eigen announcement van valve niet? :P
YouTube: Steam Hardware Announcement
Nieuwe games? r is deadlock, nieuwe Half Life? wie weet...
Iig, wel een nieuwe headset en controller.

• DLSS
JWL92 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:45:
Oh nice! Die heb ik niet voorbij zien komen. - Ik heb de post aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door DLSS op 12-11-2025 21:08 ]

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
JWL92 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:45:
zal wat zijn: gratis pre-installed: nieuwe Half Life game :D

nothing stops this train

• DLSS
Kol Nedra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:08:
[...]

zal wat zijn: gratis pre-installed: nieuwe Half Life game :D
Dat zou wel een heel leuk pakketje worden, ik geloof dat de nieuwe Steam controller er ook bij zit zoals bij consoles gebruikerlijk is.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:08
Jammer dat die niet krachtiger is, jaartje later komt next-gen al.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dit staat op valt met de prijs. De hardware lijkt wat onderbemeten voor veel games en ervan uitgaande dat systeemeisen alleen maar toenemen zal je mogelijk snel tegen de limieten aanlopen.

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 12-11-2025 21:21 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:33

Jorissie87

No diggity

Benieuwd hoe de VR-bril zich kan/gaat meten met de Valve Index. Ik hoor nog weinig terug over resolutie, FOV en framerate. Wel vet als je ze alle 3 hebt. Steam Box neerzetten met wat leuke games erop die je vervolgens weergeeft op de Steam Frame en bestuurt met de Steam Controller, en dat alles past in een rugtas.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:35

g0tanks

Moderator CSA
Heel gaaf, maar jammer dat er niet meer geheugen in zit (16GB DDR5 + 8GB GDDR6 VRAM).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 14:53
Volgens mij kan je de 16GB sodimm wel vervangen met een 32GB dimmetje.
Alleen de vram is een ander verhaal; voor mij zou het nog een bescheiden upgrade zijn tov. mijn laptop met RTX 3060 mobile met 6GB vram. Maar dan zou ik wel op 1080P blijven gamen voorlopig.
12GB vram zou beter zijn, de cpu is best aardig in dit ding.

Maargoed, hoe aantrekkelijk dit is hangt ook van de prijs af :).
Het gaat sowieso veel beter draaien dan mijn steamdeck die ik ook wel eens dock.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DLSS schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:31:
Valve heeft zojuist de nieuwe Steam Machine geïntroduceerd.

Ik ben razend enthousiast en erg benieuwd naar de prijs. Steam heeft de grootste gamebibliotheek ter wereld, en veel indiehits vinden daar hun oorsprong. Het lijkt me een tof apparaat voor het spelen van indiegames op de tv. (Zwaardere games zullen waarschijnlijk via Steam Link gestreamd moeten worden vanaf je pc - benieuwd of ze die ervaring verder gaan verbeteren.)
Maar dat kan je natuurlijk ook op elke willekeurige andere mini-PC doen, die een beetje onboard GPU heeft.

En dat is wel een beetje mijn vraag: Ja ze hebben de naam mee. Maar bijvoorbeeld for better or worse, hun controller is redelijk uniek. Is dit ding anders dan elke willekeurige andere mini PC met een leuke AMD APU erin?

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 12-11-2025 22:39 ]

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ben wel benieuwd hoe de Machine het doet t.o.v. consoles. Eerlijk gezegd ben ik Xbox helemaal beu, zeker na de gigantische price hike van Game Pass. Ik heb liever een SFF PC naast mijn TV, maar deze Steam Machine is wel heel nice. Als ik ook makkelijk kan streamen vanaf mijn eigen PC, Steam Link-achtig, dan wordt het ook een no-brainer.

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:40
Thomas schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:53:
Ben wel benieuwd hoe de Machine het doet t.o.v. consoles. Eerlijk gezegd ben ik Xbox helemaal beu, zeker na de gigantische price hike van Game Pass. Ik heb liever een SFF PC naast mijn TV, maar deze Steam Machine is wel heel nice. Als ik ook makkelijk kan streamen vanaf mijn eigen PC, Steam Link-achtig, dan wordt het ook een no-brainer.
De Steamdeck verkoopt, maar word niet echt ge-pushed marketing wise oid.
Dus ondertussen maar 3/4 miljoen tot nu toe geloof ik.

Ga er van uit dat het zelfde gaat zijn met de Steam Machine of Gabe Cube wat de voorkeur ook mag zijn.

Windows zelf ondertussen ook zat. Maar PC hardware deels ook als je kijkt naar Intel en Nvidia de laatste jaren. En AMD is prijs wijs ook niet helemaal soepel bezig helaas.

Op moment is alles een slag krom zowel PC en Consoles.

• DLSS
Jorissie87 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:32:
Benieuwd hoe de VR-bril zich kan/gaat meten met de Valve Index. Ik hoor nog weinig terug over resolutie, FOV en framerate. Wel vet als je ze alle 3 hebt. Steam Box neerzetten met wat leuke games erop die je vervolgens weergeeft op de Steam Frame en bestuurt met de Steam Controller, en dat alles past in een rugtas.
Ik ben ook benieuwd naar de resolutie. Ik heb Half-Life Alyx op een Oculus Rift S gespeeld. Zou het misschien nog een keer opnieuw willen spelen met een betere VR set als het een flinke resolutie upgrade met zich meebrengt.

• Amdk6II
Psyonara schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:40:
[...]

De Steamdeck verkoopt, maar word niet echt ge-pushed marketing wise oid.
Dus ondertussen maar 3/4 miljoen tot nu toe geloof ik.

Ga er van uit dat het zelfde gaat zijn met de Steam Machine of Gabe Cube wat de voorkeur ook mag zijn.

Windows zelf ondertussen ook zat. Maar PC hardware deels ook als je kijkt naar Intel en Nvidia de laatste jaren. En AMD is prijs wijs ook niet helemaal soepel bezig helaas.

Op moment is alles een slag krom zowel PC en Consoles.
We weten de exacte verkopen niet, de schatting is 4 miljoen (per eind 2024) en 2 miljoen andere handhelds (exclusief Switch natuurlijk). https://www.gamingonlinux...g-over-three-years-later/
Overigens heb ik gehoord dat de Steamdeck in Japan wel in winkels ligt, terwijl anderen hem alleen online kunnen kopen.

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-11 15:10
Bor schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:20:
Dit staat op valt met de prijs. De hardware lijkt wat onderbemeten voor veel games en ervan uitgaande dat systeemeisen alleen maar toenemen zal je mogelijk snel tegen de limieten aanlopen.
Dit was ook de reden dat ik de Steam Deck weer verkocht heb. Snap wel dat het portable is, maar met praktisch alle games was het aankloten om goede, stabiele FPS te hebben en was het dus net niet de ervaring waar ik op hoopte.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik niet echt de games speel waar mensen veel uren op maken op de Steam Deck.

Ik denk dat ik de controller sowieso aan ga schaffen en dan zal ik de prijs van de Steam Machine wel in de gaten gaan houden.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Ik ben vooral benieuwd wat je er naast Steam OS nog meer mee kunt doen. Als dit ook emulators en andere storefronts kan draaien wordt het een heel interessante machine. Niet alleen voor mij, maar ook voor meer casual gamers die het budget niet hebben om veel console games te kopen.

Als het puur en alleen Steam games wordt dan is het wat minder interessant voor mij, omdat ik probeer van GOG mijn primaire platform te maken (want Europees).

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:48
ErikT738 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:28:
Ik ben vooral benieuwd wat je er naast Steam OS nog meer mee kunt doen. Als dit ook emulators en andere storefronts kan draaien wordt het een heel interessante machine. Niet alleen voor mij, maar ook voor meer casual gamers die het budget niet hebben om veel console games te kopen.

Als het puur en alleen Steam games wordt dan is het wat minder interessant voor mij, omdat ik probeer van GOG mijn primaire platform te maken (want Europees).
Op de steam machine zal je gewoon alles kunnen zetten wat je wilt, hetzelfde als op de Steam Deck. Heroic games launcher bijvoorbeeld, of een andere Linux distro als je dat beter aan staat. Valve maakt het in de presentatie iig duidelijk: als jij het koopt, is het van jou, en mag jij beslissen wat je ermee doet! _/-\o_

• Amdk6II
ErikT738 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:28:

Dit kan niet out of the box, maar het platform is niet gesloten.

Ik heb emudeck geinstalleerd via de desktop mode (er vervolgens nog niks mee gedaan :)), plus dat NSL script van Moraroy (ik heb alleen Epic en GOG gekoppeld dacht ik). Verder zou je ook naar Heroic launcher kunnen kijken, maar daarmee had ik issues met Gamescope (overlay).

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 23:05

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik ben benieuwd waarmee de CPU-GPU/APU in de Steam machine vergelijkbaar is.

Zen 4, 6C/12T in de machine lijkt Ryzen 5 7600 (of 8xxx)
RDNA 3 28 CU lijkt een Radeon RX 7600M

Voor mij zou dit prima zijn, maar het lijkt wel verouderde architectuur. Al verwacht ik wel dat Valve er iets moois van zal maken. Hopelijk blijft het onder de 500€, anders zijn er mini PCtjs als de Minisforum UM890 Pro wel directe compentitie.

Stadia was beter....

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Thomas schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:53:
Als ik ook makkelijk kan streamen vanaf mijn eigen PC, Steam Link-achtig, dan wordt het ook een no-brainer.
Dat lijkt me default functionaliteit, streamen via Steam Link op een apparaat met Steam? :)
Met de Steam Deck kan dat ook.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:48
Zou je de steam machine als 2 in 1 huiskamer gaming machine en thuis server kunnen gebruiken? Erg niche misschien maar lijkt me leuk om op los te gaan tweaken

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 14:27
Zal de steammachine ook remoteplay naar de deck ondersteunen? Dat zou ook wel goud zijn. De deck is super comfortabel.

Zal de controller een 3.5mm aansluiting hebben? Dat is bij mijn playstation echt fantastisch.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25

XanderDrake

Build the future!

Ik ben ook heel benieuwd wat de prijs gaat doen, ik hoop <€450. Ik vind het eigenlijk een beter idee als ze een hele goedkope Steam Machine maken met de Van Gogh chipset van de Deck. Dus een Steam Deck, zonder accu, BMS en scherm componenten. Maar dan voor 250€ of nog veel lager.

Dan krijg je ineens allemaal nieuw gebruikers, die nog nooit een PC hebben bezit!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 23:29
Ja, Steam Machine is geoptimaliseerd voor gamen, maar het blijft een pc. Installeer gerust je eigen apps of zelfs een ander besturingssysteem. Het is jouw computer, dus wie zijn wij om te bepalen wat je ermee doet?
https://store.steampowered.com/sale/steammachine

Even de Nederlandse quote erbij gepakt, maar wat is dit een fijne insteek van Valve O+

• Sissors
  • Niet online
twowheeler schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:44:
Zal de steammachine ook remoteplay naar de deck ondersteunen? Dat zou ook wel goud zijn. De deck is super comfortabel.
Waarom niet? Steam link kan toch op zo ongeveer elk apparaat worden ondersteund?

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Als de prijs goed genoeg is, zou deze geweldig zijn in plaats van een console beneden op de tv...
Mocht hij niet meer sterk genoeg zijn, kan ik hem altijd gebruiken om te streamen vanaf mijn game pc

Ik ben verstopt zoek een ander :P

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:29:
[...]

Maar dat kan je natuurlijk ook op elke willekeurige andere mini-PC doen, die een beetje onboard GPU heeft.
Tuurlijk, en misschien nog wel beter ook. Maar ik denk dat dit vooral mensen gaat trekken die afscheid willen nemen van Windows voor hun desktop PC of onder-de-TV-PC en/of een console achtige ervaring willen op de PC. Of die al een Steam Deck hebben.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:59
Op zich met een GPU dock middels USB-C kan je altijd de kracht aan de GPU kant uitbreiden. De docks die op Ali staan werken prima en zijn relatief goedkoop. Zie het mijzelf nog wel inzetten als blijkt dat de GPU zelf net wat te kort schiet.

• Amdk6II
artificial_sun schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:02:
Ik ben benieuwd waarmee de CPU-GPU/APU in de Steam machine vergelijkbaar is.

Zen 4, 6C/12T in de machine lijkt Ryzen 5 7600 (of 8xxx)
RDNA 3 28 CU lijkt een Radeon RX 7600M

Voor mij zou dit prima zijn, maar het lijkt wel verouderde architectuur. Al verwacht ik wel dat Valve er iets moois van zal maken. Hopelijk blijft het onder de 500€, anders zijn er mini PCtjs als de Minisforum UM890 Pro wel directe compentitie.
Wat een soortgelijke mini pc betreft; de RX7600m is echt nog wel een flinke klap sneller dan de 780M. Pas bij een Radeon 8050s what in de Strix halo 385 zit zit je op hetzelfde niveau qua grafische prestaties als die RX7600m. Zo'n strix bak gaat denk ik wel over de 1500 euro.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

2x2 Wi-Fi 6E, plus Bluetooth 5.3 with a dedicated antenna.
Dit klinkt wel als een belangrijke upgrade t.o.v. de Steam Deck.

Bij mijn eigen Steam Deck, maar ook bij Steam Decks van familie/vrienden, dat Bluetooth-controllers continu de verbinding even kwijt zijn als je op een paar meter afstand van de Deck zit te gamen op de bank. Er hoeft maar even een been / zak chips / koffietafel iets te lang in de line of sight te zitten en je controller reageert een paar seconde niet, heel hinderlijk. Een losse bluetooth-stick naast de Steam Deck of alle controllers met hun eigen 2.4Ghz-dongle is de enige manier om het betrouwbaar te laten werken.

Dat moet echt beter bij de Steam Machine en ik denk/hoop dat ze het daarom hebben over bluetooth met een dedicated antenne.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

twowheeler schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:44:
Zal de steammachine ook remoteplay naar de deck ondersteunen?
1: Waarom niet? Steam is Steam :)
2: Het staat zelfs als voorbeeld genoemd op de productpage:
Great for Streaming

With enough horsepower to take on the most demanding games, Steam Machine is the perfect host PC for streaming to other devices. Easily stream to your Steam Deck, Steam Frame, or any other device running Steam or Steam Link.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 13-11-2025 14:51 ]

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:55

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

in Dit Artikel van windows central worden twee systemen samengesteld aan de hand van een krachtige iGPU en eentje met een instap 8GB Vram GPU.

iGPU : 650
met een 5050 8 : 818 en met de 5060 878.

Ik heb inmiddela meegekregen dat de prijs er een word van een instap pc.
ik hoop stieken dat de 512 ergens max 449 word (de OG SD was 399 met 64GB opslag) en je dan zelf een 2280 nvme kan plaatsen ter vervanging. de 2 TB kan zomaar eens 549 / 599 worden.

Stiekem doet hoop leven en word de prijsstelling aggresief en zal de 512 399 worden, maar eerder 499.
De 2 TB optie kan zelfs 599/649 gaan worden gezien de 'DYI' builds van hierboven.

We zullen het gaan zien :)

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:37
HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:01:
in Dit Artikel van windows central worden twee systemen samengesteld aan de hand van een krachtige iGPU en eentje met een instap 8GB Vram GPU.

iGPU : 650
met een 5050 8 : 818 en met de 5060 878.

ik hoop stieken dat de 512 ergens max 449 word (de OG SD was 399 met 64GB opslag) en je dan zelf een 2280 nvme kan plaatsen ter vervanging. de 2 TB kan zomaar eens 549 / 599 worden.

Stiekem doet hoop leven en word de prijsstelling aggresief en zal de 512 399 worden, maar eerder 499.
De 2 TB optie kan zelfs 599/649 gaan worden gezien de 'DYI' builds van hierboven.

Als de prijs rond de 399 euro gaat worden voor het instap model dan komt ie er hier gelijk bij maar ik verwacht dat ie meer richting de 800 euro zal gaan.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd en kan eigenlijk niet wachten op meer nieuws

• DLSS
NLxAROSA schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:18:
[...]

Tuurlijk, en misschien nog wel beter ook. Maar ik denk dat dit vooral mensen gaat trekken die afscheid willen nemen van Windows voor hun desktop PC of onder-de-TV-PC en/of een console achtige ervaring willen op de PC. Of die al een Steam Deck hebben.
En ook dát kan in beginsel al met “Bazzite”. Al is dat natuurlijk wel iets ingewikkelder om zelf in te stellen dan een kant en klaar boxje van Valve. Ben nog steeds benieuwd wanneer ze SteamOS gaan releasen voor de hele markt. Dat hebben ze een tijdje geleden beloofd namelijk.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 14:55

BLACKfm

O_o

HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:01:

Wat versta jij onder een 'instappc'? De genoemde systemen in het artikel beginnen rond de 650 dollar (en dus nagenoeg 650 euro). En dan is de vraag nog maar of die 8700G dus een beetje in de buurt komt kwa prestaties.

De huidige handhelds hangen al snel rond de 1000+ euro met een HX chip, wat het vast niet zal worden in de 'steam machine', maar onder de 500 euro zou naar mijn optiek wel heel rooskleurig zijn.

De steamdeck heeft zelf ook nog geen upgrade ondergaan en die generatie handhelds waren over het algemeen aantrekkelijk geprijst.

Ik verwacht eerder een prijs in de buurt van de 700 euro, maar desalniettemin zal het koffiedik kijken blijven.

• DLSS
Gizz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:45:
[...]

Dit klinkt wel als een belangrijke upgrade t.o.v. de Steam Deck.

Bij mijn eigen Steam Deck, maar ook bij Steam Decks van familie/vrienden, dat Bluetooth-controllers continu de verbinding even kwijt zijn als je op een paar meter afstand van de Deck zit te gamen op de bank. Er hoeft maar even een been / zak chips / koffietafel iets te lang in de line of sight te zitten en je controller reageert een paar seconde niet, heel hinderlijk. Een losse bluetooth-stick naast de Steam Deck of alle controllers met hun eigen 2.4Ghz-dongle is de enige manier om het betrouwbaar te laten werken.

Dat moet echt beter bij de Steam Machine en ik denk/hoop dat ze het daarom hebben over bluetooth met een dedicated antenne.
Wat vreemd. Ik en mijn vriendin spelen heel af en toe ook wel eens docked op de tv maar hebben dat probleem nog niet gehad. Welke controller gebruik je?

• Tovergieter
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-11 12:12
Ik word wel enthousiast van dit apparaat. Ik verplaats nu wel eens mijn pc tussen de woonkamer en mijn kantoor afhankelijk van welke game ik op een monitor of tv wil spelen. Ik zou wel alles kunnen streamen maar veelal zijn de tv games die ik speel lichte indie games.

Een medium powered pc/steam machine die nog wel wat kan is dan echt ideaal, ik hoop dat de prijs mee valt. Anders zal het toch een zelf knutsel project worden met een mini pc en steamOS.

• NLxAROSA
  • Niet online
DLSS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:23:
[...]

Dat hebben ze een tijdje geleden beloofd namelijk.
Ik gok dat ze dat niet op/voor de lancering van de Steam Machine gaan doen, maar enige tijd erna.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:35
Sissors schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:29:
[...]

En dat is wel een beetje mijn vraag: Ja ze hebben de naam mee. Maar bijvoorbeeld for better or worse, hun controller is redelijk uniek. Is dit ding anders dan elke willekeurige andere mini PC met een leuke AMD APU erin?
Steam OS is de usp. Ja het heeft ook nadelen natuurlijk, vooral voor online games met anti-cheat (hoewel er sommige zijn die wel werken). Maar ook flinke voordelen. Zo is Steam OS écht volledig met controller te bedienen, kun je het systeem met de controller aan- en uitzetten en werkt suspend/sleep echt goed bij verreweg de meeste games. Het is zo heerlijk om gewoon op elk moment op de powerknop te drukken en hop, systeem is uit. Later druk je er weer op en 2 seconden later kun je weer precies doorspelen waar je was. Voor de zekerheid save ik altijd wel even als dat kan, maar het is eigenlijk maar heel zelden dat het misgaat, terwijl ik dat bij Windows echt niet aandurf.
Ook het feit dat updates gewoon centraal door Valve geregeld zijn. Als er updates zijn dan staat er bovenin beeld (als je in het 'dashboard' zit) een uitroeptekentje en je kunt verder zelf kiezen wanneer je dan even reboot om dat te installeren. Je wordt niet steeds lastig gevallen, laat staan gedwongen om te rebooten (of dat de PC gewon zelf besluit het maar te gaan doen. Ook hoef je niet in allerlei verschillende omgevingen te checken op updates.

Wat prijs betreft, ik schat dat hij €400 wordt. De ongeveer equivalente GPU gaat voor dik €200, de CPU is ook niet zo duur en hopelijk heeft Valve al langlopende afspraken over geheugenprijzen. 400 zal geen vetpot zijn voor ze, wellicht 'painful' zoals Gabe de instapprijs van de Steam Deck ook noemde, maar ik denk dat ze er wel aggressief op willen gaan zitten. Ze hebben het voordeel dat verreweg de meeste mensen vervolgens ook games in Steam zullen kopen waardoor ze daar de winst kunnen pakken.

En volgens mij zag ik al ergens bevestigd dat de standaard SSD een m2.2230 model is maar dat er een tweede m2.2280 slot zou zijn waar je zelf een SSD bij kunt plaatsen.

edit: Had dit een paar uur geleden getypt maar t.net ging down dus nu pas op verstuur geklikt :+

Gamertag: FinrazielNL

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

BLACKfm schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:31:
[...]

Wat versta jij onder een 'instappc'? De genoemde systemen in het artikel beginnen rond de 650 dollar (en dus nagenoeg 650 euro). En dan is de vraag nog maar of die 8700G dus een beetje in de buurt komt kwa prestaties.

De huidige handhelds hangen al snel rond de 1000+ euro met een HX chip, wat het vast niet zal worden in de 'steam machine', maar onder de 500 euro zou naar mijn optiek wel heel rooskleurig zijn.

De steamdeck heeft zelf ook nog geen upgrade ondergaan en die generatie handhelds waren over het algemeen aantrekkelijk geprijst.

Ik verwacht eerder een prijs in de buurt van de 700 euro, maar desalniettemin zal het koffiedik kijken blijven.
ik zou een instap-pc beschrijven als een pc voor basistaken als email, office en wat multimedia.
Een ryzen 2400g met een plankje ,16GB ram en een 512'ssd kan dat al redden en door de igpu heb je al beeld. Nu kun je ook een modernere apu nemen ipv de 2400g, zo zijn de laatste 'ai cpus' van AMD met igpu al uitstekend voor gaming zie bijv randomgaminginhd op YT. maar ook een stuk duurder.

Als ik kijkende naar de eerdere diy builds zie ik de 512 SM eeeh Steam Machine nog wel eens 599 worden en de 2TB 699/749. wie weet zelfs resp 649 en 799. dan gaan het niche kubusjes worden. iets met de prijs van een ps5pro.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DLSS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:34:
[...]

Wat vreemd. Ik en mijn vriendin spelen heel af en toe ook wel eens docked op de tv maar hebben dat probleem nog niet gehad. Welke controller gebruik je?
Van alles, zoals de Dualshock 4 (PS4), Nintendo Pro controllers, ook getest met 8Bitdo Ultimate 2C in bluetooth-stand en GameSir Cyclone 2 in bluetooth-stand. En 3 verschillende Steam Decks.

Met één controller gaat het nog wel, maar met vier bluetoothcontrollers een potje Brotato of zo spelen is een beproeving. Iemand hoeft de controller maar even op zijn/haar schoot te houden zodat er een been zit tussen de Steam Deck en controller en je poppetje reageert niet meer op wat je loopt te drukken op je controller.

Reddit staat ook vol met dit soort ervaringen.

Geeft verder niet, ik speel lekker met controllers met eigen 2.4Ghz dongle en ik neem aan dat Valve bij de Steam Machine voor betere bluetooth zorgt :)

• DLSS
Gizz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:24:
[...]

Van alles, zoals de Dualshock 4 (PS4), Nintendo Pro controllers, ook getest met 8Bitdo Ultimate 2C in bluetooth-stand en GameSir Cyclone 2 in bluetooth-stand. En 3 verschillende Steam Decks.

Met één controller gaat het nog wel, maar met vier bluetoothcontrollers een potje Brotato of zo spelen is een beproeving. Iemand hoeft de controller maar even op zijn/haar schoot te houden zodat er een been zit tussen de Steam Deck en controller en je poppetje reageert niet meer op wat je loopt te drukken op je controller.

Geeft verder niet, ik speel lekker met controllers met eigen 2.4Ghz dongle en ik neem aan dat Valve bij de Steam Machine voor betere bluetooth zorgt :)
Oh dat is wel annoying. Hopelijk hebben ze dat verbetert met de Steam Machine. Op mijn gaming PC gebruik ik ook altijd een dongle, misschien moet ik overwegen hetzelfde te doen met mijn Steam Deck dock 🤔

• Amdk6II
Gizz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:24:
[...]

Heb je de Steamdeck LCD of Oled gebruikt? De Oled heeft een dedicated bluetooth antenne, de LCD niet. Ik heb geen 4 bluetooth controllers (mijn Xbox one controllers zijn helaas te oud), maar het werkt prima met twee 8bitdo Arcade controllers :).

• NLxAROSA
  • Niet online
Linus ligt een tipje op voor wat betreft prijsverwachtingen (668 seconden): YouTube: Valve’s New Console and Controller - STEAM Machine & STEAM Controlle...

• djkooij
Altamyr schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:43:
Zou je de steam machine als 2 in 1 huiskamer gaming machine en thuis server kunnen gebruiken? Erg niche misschien maar lijkt me leuk om op los te gaan tweaken
Dat kan zeker, doe ik met mijn deck ook. Hou er wel rekening mee dat SteamOS een immutable OS is. Dus zul je zeker moeten verdiepen in Devmode met write access en/of distrobox (reeds aanwezig binnen OS). De boel scripted helpt enorm en alles binnen je user account blijft wel behouden bij updates. System echter niet (printers bijvoorbeeld….)

• DLSS
Hmm, in de video plaatsen ze de PS5 Pro in de overlay, maar ik denk niet dat Valve dat bedoelt. Ik verwacht eerder een prijs die dichter ligt bij de base PS5 en de Xbox Series X. Een bedrag van zo’n $599 of $699 lijkt me een mooie instapprijs.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:35

g0tanks

Moderator CSA
dbrand heeft al een companion cube skin aangekondigd voor de Steam Machine: https://dbrand.com/shop/limited-edition/companion-cube

Afbeeldingslocatie: https://cdn.db.io/images/dlg3xw1d/production/226ba0a9e4e915dc86476d3baf5092ec082691c8-1200x627.jpg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:40
Ik ben erg enthousiast! Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het nou zit met de maximale 60 FPS die haalbaar zou zijn. Kan iemand mij dit uitleggen in behapbare taal?

• DLSS
g0tanks schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 02:25:
dbrand heeft al een companion cube skin aangekondigd voor de Steam Machine: https://dbrand.com/shop/limited-edition/companion-cube

[Afbeelding]
Dit is zo leuk! Ik heb op Twitter ook al een gave GameCube versie voorbij zien komen. Helaas kan ik de Tweet niet meer terugvinden.

• DLSS
Hoogheid schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:58:
Ik ben erg enthousiast! Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het nou zit met de maximale 60 FPS die haalbaar zou zijn. Kan iemand mij dit uitleggen in behapbare taal?
Doorgaans kan je op PCs natuurlijk véél verder gaan dan 4k 60 fps. sommige high-end systemen draaien bijna alles op 4k ultra/144fps, maar Valve wil de Steam Cube vermoedelijk, klein, zuinig, stil en betaalbaar houden.

De GPU specs van de Steam Machine komen in de buurt van een RX 6700 en zijn iets moderner maar vergelijkbaar met die van de PS5, maar dan met wat minder vram (en wat meer systeem ram)

De CPU van de Steam Machine is een stuk krachtiger dan die van de PS5 en PS5 pro. Sommige games zijn CPU limited en halen de 60fps daardoor niet op consoles. Dat zou op Steam Machine in theorie dus wél kunnen lukken.

Op PC kan je ook veel meer settings aanpassen dan op consoles. Vermoedelijk kan je de meeste games dusdanig aanpassen dat ze op de Steam Machine 4k 60fps draaien. (dat zal voor sommige games high zijn, voor anderen medium of low settings zijn).

Kortom, als iets niet lekker draait kan je één of meerdere aspecten een tandje lager zetten (bijvoorbeeld licht en schaduw) om de 60fps te halen. Hey leuke is dat je die keuzes zelf kan maken. Als je bijvoorbeeld licht effecten belangrijk civiele kan je die hoog laten staan en andere settings wat terugschroeven.Aanpassen naar eigen smaak dus.

Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van FSR (een upscaling techniek) voor extra performance. Daarbij draai je de game intern in bijvoorbeeld 1440p maar schaalt FSR naar 4k. Dat levert doorgaans betere resultaten op dan conventionele upscaling. (Al loopt FSR wel nog wat achter op DLSS)

En daar bovenop zal er een zekere mate van optimisation komen voor de Steam Machine (zoals je nu ook al ziet voor de Steam Deck. Games als Cyberpunk en Baldur’s Gate 3 hebben bijvoorbeeld een speciale Steam Deck modus. Valve helpt developers in sommige gevallen ook zelf om een beter resultaat te realiseren (ik geloof dat ze dat bijvoorbeeld bij Elden Ring gedaan hebben bijvoorbeeld)

Ik denk oprecht dat 4k 60 in de meeste games moet gaan lukken. Verwacht echter niet dezelfde performance en fidelity als bij high-end pc systemen. Dit wordt duidelijk een experience die dichter bij de consoles staat in een kleine form factor en voor een lagere prijs dan een gaming pc.

[ Voor 6% gewijzigd door DLSS op 14-11-2025 07:55 ]

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25

XanderDrake

Build the future!

De eerste analyse video's zijn ondertussen al uit. Mijn favo channel daarvoor, Digital Foundry, heeft de volgende video gemaakt:
TLDR wat ik eruit haal is dat ze best positief zijn over de insteek en het ecosysteem dat Valve wil opbouwen. Het apparaat is best mooi, en inhoudelijk cool: het betreft één mega grote heatsink waar alles mee gekoeld wordt, lekker stil lijkt mij. Ze hebben wel terecht twijfels over de claim die Valve doet over 4k60 performance. Zelfs met upscaling kan je in veel games niet hoger dan Low texture settings spelen op 4k, op een 8GB VRAM GPU. Een voorbeeld dat ze hadden was Indiana Jones waarbij de switch van low naar medium een performance crash had van 70 naar 7 FPS op een nVidia kaart met 8GB vram. Ik kan het ook niet aanraden, je zal meer moeten tweaken dan bijv met de Deck.

Hopelijk kan dit apparaat wel helpen met meer features uit te brengen op oudere AMD GPU architecturen. De Focus van AMD op dit moment is RDNA 4.0, terwijl de RDNA 3 GPUs eigenlijk nog plenty snel zijn. Dus als Valve een beetje mee duwt, kunnen we betere FSR's en andere performance optimalisaties verwachten :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:37
XanderDrake schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:39:
De eerste analyse video's zijn ondertussen al uit. Mijn favo channel daarvoor, Digital Foundry, heeft de volgende video gemaakt:
[YouTube: Hands-On With Steam Machine: Valve's Beautiful PC/Console - Specs, Impressions And More]

TLDR wat ik eruit haal is dat ze best positief zijn over de insteek en het ecosysteem dat Valve wil opbouwen. Het apparaat is best mooi, en inhoudelijk cool: het betreft één mega grote heatsink waar alles mee gekoeld wordt, lekker stil lijkt mij. Ze hebben wel terecht twijfels over de claim die Valve doet over 4k60 performance. Zelfs met upscaling kan je in veel games niet hoger dan Low texture settings spelen op 4k, op een 8GB VRAM GPU. Een voorbeeld dat ze hadden was Indiana Jones waarbij de switch van low naar medium een performance crash had van 70 naar 7 FPS op een nVidia kaart met 8GB vram. Ik kan het ook niet aanraden, je zal meer moeten tweaken dan bijv met de Deck.

Hopelijk kan dit apparaat wel helpen met meer features uit te brengen op oudere AMD GPU architecturen. De Focus van AMD op dit moment is RDNA 4.0, terwijl de RDNA 3 GPUs eigenlijk nog plenty snel zijn. Dus als Valve een beetje mee duwt, kunnen we betere FSR's en andere performance optimalisaties verwachten :)
Dat filmpje heb ik ook bekeken inderdaad maar volgens mij zeggen ze ook dat bijvoorbeeld cyberpunk op fullhd veel beter werkt. Als het spel er dan ook goed uitziet dan ben ik tevreden. Ik heb de rog ally meerdere malen op de televisie geprobeerd met een docking en dan full power. Dat werkt maar kon beter vond ik.

De steam machine is gewoon een stuk krachtiger en ik verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen. Ik vraag me wel af hoe hij zal performen ten opzichte van een gedockte switch 2.

ik kan echt niet wachten op meer reviews

• Finraziel
Moore's law is dead heeft ook een video over het ding uitgebracht:
Tom heeft daarbij ook een schatting van de kosten van de onderdelen gemaakt en hij komt uit op 425 dollar.
400 euro wat ik eerder dacht is dus wellicht wat erg laag geschat, maar afhankelijk van wat de markt verder doet (tariffs/memory) zie ik ze echt de PS5 wel undercutten. Hij schat ook dat de performance effectief net iets minder zal zijn dan de PS5 maar effectief in dezelfde ballpark.

• Amdk6II
Hoogheid schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:58:
Wat bedoel je precies? Door middel van upscaling zou je 60 FPS moeten kunnen halen op 4K.
Upscaling is het "erbij" verzinnen van pixels om zo op een hogere resolutie te kunnen spelen.
Volgens mij haalden ze dat ook in Cyberpunk op medium settings en FSR (upscaling dus) op performance (je pakt 1080P als basis en upscaled naar 4K).

Je kan veel meer FPS halen door lagere grafische instellingen te selecteren of door op een lagere resolutie te spelen. Een game zoals Silksong kan je vast wel meer dan 60fps op 4K halen

[ Voor 3% gewijzigd door Amdk6II op 14-11-2025 14:25 . Reden: Upscaling verduidelijkt ]

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

YouTube: Game-platform Steam komt met eigen spelcomputer wat een slechte video van het NOS Jeugdjournaal :X also hoe komen ze bij 700 euro :?

• DLSS
GranCanaria schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:50:
[...]

De steam machine is gewoon een stuk krachtiger en ik verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen. Ik vraag me wel af hoe hij zal performen ten opzichte van een gedockte switch 2.

ik kan echt niet wachten op meer reviews
De Switch 2 is niet heel veel krachtiger dan een Steam Deck en de Steam Machine zou zo’n 6x krachtiger zijn dan de Steam Deck. Dus dat zal een enorm verschil zijn.

Nou is het wel zo dat Cyberpunk geoptimaliseerd is voor Steam Deck en Switch 2. Even afwachten of ze dat ook doen voor Steam Machine. Maar die optimalisatie zal geen 6x boost geven, vermoedelijk nog geen 2x. Dus zelfs zonder optimalisatie zal de Steam Machine fors beter presteren dan beiden docked handhelds.

• DLSS
Finraziel schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:25:
Moore's law is dead heeft ook een video over het ding uitgebracht:
[YouTube: Steam Machine Specs Analysis: Valve Might Price XBOX out of Gaming!]
Tom heeft daarbij ook een schatting van de kosten van de onderdelen gemaakt en hij komt uit op 425 dollar.
400 euro wat ik eerder dacht is dus wellicht wat erg laag geschat, maar afhankelijk van wat de markt verder doet (tariffs/memory) zie ik ze echt de PS5 wel undercutten. Hij schat ook dat de performance effectief net iets minder zal zijn dan de PS5 maar effectief in dezelfde ballpark.
DF zegt ook dat het rond de PS5 zal zitten maar met de opmerking dat de CPU van de Steam Machine fors sneller is dan die van de PS5/PS5 pro. Dat kan wel een verschil maken voor het halen van 60fps in CPU limited games en scenario’s.

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:59
DLSS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:25:
[...]

De Switch 2 is niet heel veel krachtiger dan een Steam Deck en de Steam Machine zou zo’n 6x krachtiger zijn dan de Steam Deck. Dus dat zal een enorm verschil zijn.

Nou is het wel zo dat Cyberpunk geoptimaliseerd is voor Steam Deck en Switch 2. Even afwachten of ze dat ook doen voor Steam Machine. Maar die optimalisatie zal geen 6x boost geven, vermoedelijk nog geen 2x. Dus zelfs zonder optimalisatie zal de Steam Machine fors beter presteren dan beiden docked handhelds.
De Switch 2 is docked een stuk krachtiger dan een Steam Deck hoor - zeg maar +- dubbel zo veel ruwe compute én een aantal architecturale wins tegenover een SD. Het ondersteunen van DLSS doet ook veel.

Dat neemt niet weg dat deze nieuwe Steam Machine niet interessant zal zijn. Het is theoretisch net geen PS5 (GPU gaat nog steeds meer uitmaken dan CPU, en specifieke optimalisaties voor Valve hardware blijven vaak beperkt), en deze PC ondersteunt net als de PS5 FSR3. Vooral de prijs zal het succes maken of breken.

• NLxAROSA
  • Niet online
Amdk6II schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:23:
[...]

Je kan veel meer FPS halen door lagere grafische instellingen te selecteren of door op een lagere resolutie te spelen. Een game zoals Silksong kan je vast wel meer dan 60fps op 4K halen
Precies. En als je ver genoeg van je TV zit merk je een verschil in kwaliteit en/of FPS veel meer dan een verschil tussen 1080p en 2160p.

• DLSS
JackAvery schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:01:
[...]

De Switch 2 is docked een stuk krachtiger dan een Steam Deck hoor - zeg maar +- dubbel zo veel ruwe compute én een aantal architecturale wins tegenover een SD. Het ondersteunen van DLSS doet ook veel.

Dat neemt niet weg dat deze nieuwe Steam Machine niet interessant zal zijn. Het is theoretisch net geen PS5 (GPU gaat nog steeds meer uitmaken dan CPU, en specifieke optimalisaties voor Valve hardware blijven vaak beperkt), en deze PC ondersteunt net als de PS5 FSR3. Vooral de prijs zal het succes maken of breken.
Ja klopt, zoals ik al schrijf in de originele post zal je voor high-end games vermoedelijk het beste uit zijn met Steam Link vanaf je gaming PC naar je Steam Machine.

Maar dat de Steam Machine het gross van de games prima zal zullen draaien en dat het fors sneller is dan de Switch 2 docked geloof ik wel

Btw, ik ben heel erg thuis in DLSS en een enorme liefhebber (zie alleen mijn naam al).

Maar de DLSS die gebruikt wordt in de Nintendo Switch 2 komt in de verste verte niet in de buurt van de PC varianten waar DLSS haar goede naam aan heeft verdient (laat staan het moderne DLSS 4). Het wordt DLSS genoemd maar het resultaat is absoluut niet hetzelfde. (Alsnog cool dat het kan hoor, maar toch echt een belangrijke kanttekening)

Maar goed, het zal dus niet zo dat die DLSS beter is dan de FSR3 (of misschien 4) die de Steam Machine zal ondersteunen. Onder de streep zou het me niet verbazen als de Steam Machine een stuk of 3 a 4x zo krachtig is als de switch 2 docked. 5x met optimalisatie. (Dat is natuurlijk ook niet zo gek natuurlijk, je vergelijkt een handheld met een mini pc)

• JackAvery
DLSS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:19:
[...]

Ja klopt, zoals ik al schrijf in de originele post zal je voor high-end games vermoedelijk het beste uit zijn met Steam Link vanaf je gaming PC naar je Steam Machine.

Maar dat de Steam Machine het gross van de games prima zal zullen draaien en dat het fors sneller is dan de Switch 2 docked geloof ik wel

Btw, ik ben heel erg thuis in DLSS en een enorme liefhebber (zie alleen mijn naam al). Maar de DLSS die gebruikt wordt in de Nintendo Switch 2 komt in de verste verte niet in de buurt van de PC varianten waar DLSS haar goede naam aan heeft verdient (laat staan het moderne DLSS 4). Het wordt DLSS genoemd maar het resultaat is absoluut niet hetzelfde. (Alsnog cool dat het kan hoor)
Switch 2 ondersteunt gewoon het volledige DLSS CNN model hoor, maar lang niet elke game lijkt het te gebruiken. DLSS4 is inderdaad niet mogelijk maar dat is ook niet zo vreemd. Het punt is niet zozeer wat het beste is in dit geval(zie ook hieronder, we vergelijken nu appels met peren). Wel belangrijk is dat DLSS ondersteuning in veel meer games voorkomt dan FSR 3. En dan is de beschikbaarheid van DLSS een voordeel ongeacht naar welk soort hardware we kijken. Wanneer we naar het vaker voorkomende FSR 2 gaan kijken zien we toch een duidelijke daling in kwaliteit tegenover 3.
Maar goed, het zal dus niet zo dat die DLSS beter is dan de FSR3 (of misschien 4) die de Steam Machine zal ondersteunen. Onder de streep zou het me niet verbazen als de Steam Machine een stuk of 3 a 4x zo krachtig is als de switch 2 docked. 5x met optimalisatie. (Dat is natuurlijk ook niet zo gek natuurlijk, je vergelijkt een handheld met een mini pc)
Het lijkt me dat je hier het verschil overschat maar dat maakt eigenlijk weinig uit. Switch 2 verbruikt 15-20W docked, de Steam Machine is een budget segment PC en mikt op een verbruik tot 200W. Zoals je zelf ook zegt, dit is appels met peren vergelijken :)

Ik zou wel de verwachtingen binnen de perken houden wat optimalisatie specifiek voor de Steam Machine betreft. Het is een PC - mensen worden toch een beetje geacht zelf te optimaliseren. Verwacht gewoon iets dat tussen een Xbox Series S en een PS5 in ligt en ik denk dat de meeste mensen dan heel tevreden zullen zijn met het eindresultaat. Het belangrijkste blijft die prijs gezien het segment waar Valve nu op mikt. Heel spannend, zeker indien men onder de 500 euro raakt met het 512 GB model.

• Finraziel
DLSS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:29:
[...]

DF zegt ook dat het rond de PS5 zal zitten maar met de opmerking dat de CPU van de Steam Machine fors sneller is dan die van de PS5/PS5 pro. Dat kan wel een verschil maken voor het halen van 60fps in CPU limited games en scenario’s.
Dat hangt er helemaal vanaf wat voor CPU er in zit. Ik heb die video van df nog niet gezien (er zijn er zoveel, was ook tested nog aan het kijken over de frame), maar ik denk dat zij er vanuit gaan dat het iets als een ryzen 7600 is of zo met 6 full fat cores. Moore's law is dead (Tom) speculeert dat er mogelijk een aangepaste apu in zit met het gpu deel uitgeschakeld, die 2 grote cores en 4 zuinige cores heeft. Dan zou er veel minder verschil zijn met de PS5.

• DLSS
JackAvery schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:31:
[...]
Switch 2 ondersteunt gewoon het volledige DLSS CNN model hoor, maar lang niet elke game lijkt het te gebruiken.
Daarom schreef ik ook ''maar het resultaat is absoluut niet hetzelfde''

Overigens gebruikt geen enkele game op de Switch 2 een vorm van DLSS die vergelijkbaar is met DLSS 2 of 3; de hardware van de Switch kan dat simpelweg niet aan. Het zou te veel overhead met zich meebrengen dat het de implementatie niet waard is.

Als je interesse hebt, kun je de video van Digital Foundry bekijken. Deze gaat exact in op het onderwerp waar wij nu over spreken en is erg interessant en leuk om te zien!
Wanneer we naar het vaker voorkomende FSR 2 gaan kijken zien we toch een duidelijke daling in kwaliteit tegenover 3.
Helemaal correct, al doet FSR2 niet veel onder voor de DLSS die gegbruikt wordt in de Switch 2 (wat dichter in de buurt komt van DLSS 1)

Ik wil de Switch 2 overigens helemaal niet afkraken - ik vind het juist een ontzettend tof apparaatje! Maar laten we wel realistisch blijven.
Ik zou wel de verwachtingen binnen de perken houden wat optimalisatie specifiek voor de Steam Machine betreft. Het is een PC - mensen worden toch een beetje geacht zelf te optimaliseren .
Helemaal mee eens hoor. Wat prestaties betreft heb ik niet zulke hoge verwachtingen; voor gaming gebruik ik meestal een pc met een RTX 4090. Ik ben persoonlijk niet op zoek naar een extreem krachtig apparaat. Voor games met ray tracing of path tracing zal Steam Link nodig zijn, en dat is logisch als het apparaat rond de 600 euro gaat kosten.

Net zoals we realistisch moeten blijven over de Switch 2 moeten we dat ook zijn over de Steam Machine: dat wordt gewoon een budget mini-pc met specificaties die vergelijkbaar zijn met de consoles. Het komt absoluut niet in de buurt van ook maar een mid-range gaming-pc, en dat is helemaal prima.

Ik ben erg enthousiast, vind het een mooi ding en een tof concept! (tevens ben ik enthusiast over de Switch 2, voor het geval daar over getwijfeld wordt 😛).

Niet alles in de game hobby draait om power.

• Finraziel
JackAvery schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:31:
Ik zou wel de verwachtingen binnen de perken houden wat optimalisatie specifiek voor de Steam Machine betreft. Het is een PC - mensen worden toch een beetje geacht zelf te optimaliseren. Verwacht gewoon iets dat tussen een Xbox Series S en een PS5 in ligt en ik denk dat de meeste mensen dan heel tevreden zullen zijn met het eindresultaat. Het belangrijkste blijft die prijs gezien het segment waar Valve nu op mikt. Heel spannend, zeker indien men onder de 500 euro raakt met het 512 GB model.
Optimalisatie door devs zal inderdaad soms gebeuren maar lang niet altijd, maar bij de Steam Deck was het ook juist Valve zelf die veel optimaliseerde waardoor games beter gingen lopen. Regelmatig zelfs beter dan op krachtigere Windows machines.

• DLSS
Finraziel schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:14:
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf wat voor CPU er in zit. Ik heb die video van df nog niet gezien (er zijn er zoveel, was ook tested nog aan het kijken over de frame), maar ik denk dat zij er vanuit gaan dat het iets als een ryzen 7600 is of zo met 6 full fat cores. Moore's law is dead (Tom) speculeert dat er mogelijk een aangepaste apu in zit met het gpu deel uitgeschakeld, die 2 grote cores en 4 zuinige cores heeft. Dan zou er veel minder verschil zijn met de PS5.
We gaan het zien. Het zou overigens alleen verschil maken in CPU-gelimiteerde scenario’s. Voor de meeste games blijft de GPU natuurlijk het belangrijkste.

Er zijn wel wat meer pc-games die extra profiteren van een sterkere CPU, zoals sommige strategiespellen en bepaalde city builders. Dus misschien kan de Steam Machine er nog extra wat voordeel uit halen.

De Steam Machine zal qua specificaties in de buurt van de consoles liggen en komt absoluut niet in de buurt van ook maar een mid-range gaming-pc. Maar dat is volgens mij ook helemaal niet de bedoeling. Het wordt een scherp geprijsd, klein, stil en zuinig, multi purpoose mini-pc’tje met een gaaf concept voor in de woonkamer. En dat is hartstikke tof imho.

(Wellicht trekt het ook nog wat mensen aan die Steam interessant vinden, maar de prijs en complexiteit van het pc-platform als een afknapper ervaren. Een relatief lage instapprijs en wat betere gebruiksvriendelijkheid zouden misschien nieuwe gebruikers kunnen aantrekken. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.)

[ Voor 10% gewijzigd door DLSS op 14-11-2025 18:31 ]

• Sissors
  • Niet online
DLSS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:19:
[...]

Of vanaf je gaming PC direct naar je TV? Via diezelfde Steam Link of een alternatief. Als je hem er toch hebt staan snap ik dat je die optie zou openhouden, dan zit je controller al direct verbonden met het juiste apparaat enzo. Maar voor puur die use case is een Steam Machine natuurlijk gigantische overkill.

• DLSS
Sissors schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:31:
[...]

Of vanaf je gaming PC direct naar je TV? Via diezelfde Steam Link of een alternatief. Als je hem er toch hebt staan snap ik dat je die optie zou openhouden, dan zit je controller al direct verbonden met het juiste apparaat enzo. Maar voor puur die use case is een Steam Machine natuurlijk gigantische overkill.
Op dit moment gebruik ik mijn Apple TV met daarop de Steam Link app om te streamen naar mijn TV.

De Steam Machine zou wel een upgrade zijn omdat je daar toch het gros van de games native op zal kunnen spelen. (dan hoef ik niet naar mijn kantoor te lopen om mijn PC aan te zetten etc. Dat is toch wat minder lekker dan controller oppakken en meteen spelen).

Voor een high-end, atmosferische singleplayergame zal ik nog steeds naar mijn kantoor moeten, maar voor dat soort games ga ik meestal toch wat langer zitten. Even de pc aanzetten en Steam Link starten is dan niet zo’n probleem als je daarna toch twee uur gaat gamen.

[ Voor 3% gewijzigd door DLSS op 14-11-2025 18:37 ]

• JackAvery
DLSS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:16:
[...]

Daarom schreef ik ook ''maar het resultaat is absoluut niet hetzelfde''

Overigens gebruikt geen enkele game op de Switch 2 een vorm van DLSS die vergelijkbaar is met DLSS 2 of 3; de hardware van de Switch kan dat simpelweg niet aan. Het zou te veel overhead met zich meebrengen dat het de implementatie niet waard is.

Als je interesse hebt, kun je de video van Digital Foundry bekijken. Deze gaat exact in op het onderwerp waar wij nu over spreken en is erg interessant en leuk om te zien!
offtopic:
Had die video al gezien ja. Ik wil hier niet te veel over de Switch 2 zitten schrijven maar Digital Foundry heeft de voorbije maanden meerdere verkeerde aannames gemaakt in hun video's specifiek betreffende DLSS en Switch 2. Ik zou niet gewoon blind aannemen wat ze zeggen. Het helpt ook niet dat Alex nul interesse heeft in consoles.

Voorbeelden van games met het volledige CNN model zijn Cyberpunk en Street Fighter 6. Star Wars Outlaws is een heel interessante titel qua optimalisatie ook maar die zou het 'simpele' model gebruiken. De vooruitgang die Ubisoft daar maakt tussen versies in is echter wel indrukwekkend - het suggereert dat er toch best wat rek op dat "light" model zit.
Helemaal mee eens hoor. Wat prestaties betreft heb ik niet zulke hoge verwachtingen; voor gaming gebruik ik meestal een pc met een RTX 4090. Ik ben persoonlijk niet op zoek naar een extreem krachtig apparaat. Voor games met ray tracing of path tracing zal Steam Link nodig zijn, en dat is logisch als het apparaat rond de 600 euro gaat kosten.
Uit pure nieuwsgierigheid: waarom een tweede PC als je al een 4090 hebt staan?

En ja ik vind machines zoals dit ook gewoon heel tof, mij ga je er zeker niet negatief over horen. We zien al eventjes diminished returns in het grafische en ik denk dat er veel interessante games mogelijk zijn zonder dat iemand 2000 euro+ aan een PC moet uitgeven of zonder dat een ontwikkelbudget 50 miljoen+ moet zijn.

Wat dan wel spijtig is dat Steam Machine niet out of the box streaming apps ala Netflix gaat ondersteunen. Zal na een tijdje wel veranderen, maar wel iets typisch om te gebruiken op een toestel dat je vasthangt aan een scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door JackAvery op 14-11-2025 19:16 ]

Pagina: 1