de 395 max ai is een erg dure chip vergeleken met de performance (en schaarste?) plus je hebt er redelijk veel dure ddr5 chips voor nodig vanwege de quad channel en video performance. (dit zou dan meteen 32gb worden)
Ik kijk dan vooral naar de prijs van de apparaten die deze ai max chips hebben en bijv hier waar de chips 2e hands in china worden verkocht voor 550 dollar. (
https://videocardz.com/ne...ndalone-purchase-in-china )
Vergeleken daarmee is de 7600 incl eigen vram/VRM 240 euro en de cpu zou je kunnen vergelijken met een 8400F die 110 euro is in de pricewatch.
Geheugenprijs zit al ergens tussen 80 en 100 voor een hele kit.
SSD zit op de ~60 euro
Hier zit nog geen moederbord en chipset bij, maar de onderdelen kunnen door valve per stuck natuurlijk goedkoper ingekocht worden. Als ik reken met een goedkoop am5 moederbord a 90 euro houd je verder alleen nog de behuizing/fan over. Voor het gemak reken ik die daar even mee.
Voedingen van ongeveer 250W zal niet heel duur zijn, zeg even 30 euro.
Bij elkaar zit ik dan al op 620 euro, hier komt de steam controller nog bij.
Er zijn veel schaalverbeteringen natuurlijk, je hebt je dram, cpu en gpu op hetzelfde pcb zitten, geen speciaal ontwerp voor geheugenslots,cpu slot. Er is ook een goede deal bij AMD voor de chips, maar AMD zal nog steeds zoveel mogelijk geld willen verdienen met hun wafers.
de steamdeck is maar 131mm2 voor de hele soc op 6nm. Waar de 8400F en 7600 samen op 382mm2 zitten. bijna 3x minder uit elke wafer.
(de 8400f is wel op 5nm) zelfs laptop cpus zullen integrated gpu's nodig hebben dus dat zal dezelfde basis chip zijn.
Maar het kan zijn dat amd cpu's aan valve verkoopt waarvan de gpu niet werkt.
Omdat het een normale computer is met GPU, zou ik als valve dit systeem niet willen subsidieren, het is een prima systeem als kleine server die ook gpu/npu taken kan uitvoeren en waar linux drivers voor zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
Nutral op 18-11-2025 13:32
]