• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:57

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18:48

Altamyr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJud3YnlG_RPzA53JP9IZElmXEQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vI0UBrZiOuQJTpqiRvfyVQPR.png?f=user_large
Steam Frame Jouw spellen in elke dimensie
Draadloos, comfortabel, lichtgewicht VR voor je Steam-bibliotheek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYBNyvuKnkx_QSWwlfoJ8dm2IeU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t2KCU9k7eMLUBa7TExgZLUHT.png?f=user_large
📑 Inhoudsopgave
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XalM6s3z7cr70UXY_gSGbXVQKnQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xl9b7ZIHURX7Q0ChY3Stwb1T.png?f=user_large
📖 Wat is Steam Frame?

Gaming met én zonder VR

Steam Frame is een draadloze VR-headset met controllers die je hele Steam-bibliotheek aankan en waarbij streamingkwaliteit vooropstaat. Stap in de meeslepende wereld van virtual reality, of zak lekker onderuit en geniet van je niet‑VR-spellen "flat" in de headset.

Je kunt Steam Frame ook zonder pc gebruiken.

🪶 Comfort & gebruiksgemak
Ontworpen voor comfort. Eenvoudig in gebruik.

De Steam Frame-headset is licht en compact en het gewicht is van voren naar achteren gelijk gedistribueerd, waardoor hij comfortabel zit. Omdat er geen kabels aan zitten en configureren niet nodig is, kun je hem zo opzetten en meteen gaan spelen.
  • Licht en compact ontwerp
  • Gelijk verdeelde gewichtsbalans (voor ↔ achter)
  • Geen kabels
  • Geen installatie/configuratie nodig
  • Wek de headset en duik meteen in je spellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qguiD4pmELesWON4HEK_SqE37sI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LuwAGzgueSD51BIq3cE2Xn1l.png?f=user_large
📡 Streaming-first (stabiel & hoge kwaliteit)

De kwaliteit van het streamen staat voorop
Streaming kan onvoorspelbaar zijn. Daarom is Steam Frame zo ontworpen dat je stabiele streams van hoge kwaliteit kunt verwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiCO3aZKug_MBknT2-_6dqAnD-E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/8JSXb7ogFVMldkpkNqD1aUt8.gif?f=user_large Draadloze adapter en twee radio-units
De inbegrepen draadloze plug-and-play-adapter van 6 GHz biedt een dedicated verbinding voor zowel VR- als niet‑VR-streaming. Steam Frame heeft daarnaast twee radio-units: één voor audio/beeld-streaming en één die verbonden is met je normale wifi. Twee exclusieve verbindingen betekent: geen strijd om bandbreedte.
Maak kennis met foveated streaming
Foveated streaming geeft de delen waar je ogen naar kijken in groter detail weer. Dit resulteert vaak in een beeldkwaliteit die meer dan tien keer beter is dan normaal én een effectiever gebruik van bandbreedte. Achter de schermen worden oogvolggegevens met lage latentie gebruikt om de beste kwaliteit pixels te sturen naar waar jij kijkt en dit werkt voor je volledige Steam-bibliotheek.
  • Inbegrepen 6 GHz plug-and-play adapter (dedicated link)
  • 2 radio-units: 1× audio/beeld, 1× normale wifi
  • Foveated streaming op basis van oogvolging (lage latentie)
  • Werkt voor je volledige Steam-bibliotheek (VR en non‑VR)
👓 Lenzen & display
Iemand zin in pannenkoeken?
De dunne en lichte pancake-lenzen zorgen voor een groter gezichtsveld en een beeld dat van rand tot rand scherper is. Met twee LCD-panelen van 2160 x 2160, één voor elk oog. Ze bieden ondersteuning voor een vernieuwingsfrequentie van 72-144 Hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ucgo6ub9C8XQqesWwEcSCUkNdz4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XAc9h9vdtLJMzEBdiMlAU6pM.png?f=user_large
🔊 Audio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSdOSyY1yiGIhCfq2pyT3w-JScY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7e7sNxSh7kI6N9FS3Fo8W0pu.png?f=user_largeNaadloze geluidservaring
Steam Frame beschikt over natuurgetrouwe hifi-audio dankzij de dubbele stereoluidsprekers aan beide kanten. De luidsprekers in elk paar zijn in tegenovergestelde richting geplaatst om vibraties te neutraliseren (handig omdat vibraties bij tracking anders roet in het eten kunnen gooien).
📷 Cameravolging (geen installatie)

Cameravolging
Geen installatie vereist. Vier monochrome camera's met hoge resolutie maken het volgen van de controllers en headset mogelijk. Dankzij de infrarood-leds aan de buitenkant gaat het volgen zelfs in het donker moeiteloos.
  • 4× monochrome camera's (hoge resolutie)
  • Headset- en controllertracking
  • Infrarood-leds voor tracking (ook in het donker)
🎮 Controllers (VR én non‑VR)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q40SpnIqeQldoxjwRN2ALtGT8WA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bWiYsqxtcQGkcp5tPoPC1QrT.png?f=user_largeControllers voor al je spellen
Wissel met gemak tussen VR-spellen en spellen zonder VR. Steam Frame Controllers beschikken over een gesplitste gamepadindeling en zijn geschikt voor alle spellen in je Steam-bibliotheek.
Alle VR-invoeropties die je verwacht
De controllers kunnen door de headset gevolgd worden en bieden de invoeropties die je nodig hebt voor VR. Dankzij capacitieve vingervolging ga je helemaal op in de virtuele wereld. Deze besturing is compatibel met eerdere versies en ondersteunt de gehele SteamVR-catalogus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDIgiZicTljYkx4drMe7sOZFDfQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BYLrMIKupjT9vHnp8gW7qqrw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKlFf7g3GGGVOFbKfOj0drLqHqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2K1D3skcr10aKLBd3lnFqHiJ.png?f=user_large... en invoeropties voor spellen zonder VR
Verder zijn Steam Frame Controllers natuurlijk ook voorzien van alle vertrouwde invoeropties die je nodig hebt om spellen zonder VR te spelen. Een vierpuntsdruktoets, ABXY-knoppen, analoge sticks, trekkers en bumpers, alles zit erop en eraan.
Magnetische analoge sticks
Steam Frame gebruikt de nieuwste technologie voor magnetische analoge sticks die precisie garanderen en capacitieve vingervolging mogelijk maken. Dit zijn dezelfde analoge sticks waarover ook de Steam Controller beschikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7VEb_DHNnbVd7YqcJhQTYQtHTk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uJaByTMY7ghYBUajlcIxpb67.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gb18m3d95Bto1KOetW4dVlQeiI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Au8hj5a77YAECgq26xBnNHqX.png?f=user_large
Snelle toegang tot de batterij
Elke Steam Frame Controller heeft maar één AA-batterij nodig en die is goed voor ongeveer 40 uur speelplezier.
  • Gesplitste gamepadindeling (makkelijk switchen VR ↔ non‑VR)
  • Capacitieve vingervolging
  • Ondersteuning SteamVR-catalogus
  • D-pad, ABXY, sticks, triggers, bumpers
  • Magnetische analoge sticks (zelfde type als Steam Controller)
  • 1× AA per controller, ~40 uur
💻 Standalone: SteamOS op Steam Frame

Ook voor standalone-gameplay

Steam Frame is een pc, uitgerust met SteamOS en aangedreven door een Snapdragon® 8 Series‑processor. Met 16 GB RAM kun je Steam Frame als standalone gebruiken om een groeiend aantal VR- en niet‑VR-spellen te spelen, zonder dat je ze van je pc hoeft te streamen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mReeI1iPrcJNs7EH-oyFR_oQzls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1gO0NeUvBfMjATQFNEnPwU5J.png?f=user_largeSteamOS in VR
Snel onderbreken/hervatten, cloudopslag en alle functies van SteamOS die zorgen voor een geweldige gebruikerservaring zijn nu ook beschikbaar in VR. Net als op andere SteamOS-apparaten kun je je eigen apps installeren, een browser openen en doen wat je maar wilt het is jouw pc.
Steam Frame Verified (standalone)
Net zoals Steam Deck en Steam Machine krijgt Steam Frame een Verified-programma waarmee je kunt zien welke spellen in je bibliotheek (VR en niet‑VR) werken als standalone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrvjoLbPm4nIX8Zy8WO10Z0QF3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o5v7TOj3pnjOymeeQNtEnxG8.png?f=user_large
  • Steam Frame is een pc met SteamOS
  • Snapdragon® 8 Series‑processor
  • 16 GB RAM
  • Standalone spelen (groeiend aantal VR + non‑VR games)
  • SteamOS-features in VR (o.a. onderbreken/hervatten, cloudopslag)
  • Apps installeren + browser mogelijk
  • Steam Frame Verified-programma voor standalone compatibiliteit
🧰 Ontwikkelaarskit (Dev Kit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9by9VxO6SsS5ahE0QqQahlIwn3U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hJaO5UprjN6L6ZBjqoL99azK.png?f=user_large

Ja, er is een ontwikkelaarskit!
Valve lanceert een programma voor Steam Frame-ontwikkelaarskits. Het doel: zoveel mogelijk Steam-spellen een geweldige ervaring geven op Steam Frame, zowel via streaming als standalone.

Hoe meer ontwikkelaars experimenteren met Steam Frame, hoe meer feedback er terugkomt en dat helpt Proton en SteamOS verder te verbeteren richting hogere compatibiliteit voor de hele Steam-bibliotheek.

Ontwikkelaars kunnen een Steam Frame-ontwikkelaarskit bestellen via het Steam-partnerdashboard. De voorraad is beperkt, maar Valve blijft doorlopend verzenden.

⚙️ Specificaties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpCEbk-zlJMkxm06fsybO4kRELU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FqCVrRa4ALLuiBy5WGguQw2N.png?f=fotoalbum_large
Technische specificaties headset:
CategorieSpecificatie
Processor & geheugen
Processor4 nm Snapdragon® 8 Gen 3 (ARM64)
RAM16 GB Unified LPDDR5X
Opslag256 GB / 1 TB UFS + MicroSD-sleuf
Stroomvoorziening
Batterij21,6 Wh lithium-ion (oplaadbaar)
OpladenUSB-C 2.0, 45 W
Hoofdband
Gewicht245 gram (hoofdband alleen)
KenmerkenDubbele audiodrivers, oplaadbare batterij, modulair ontwerp
Weergave & optica
Resolutie2160 x 2160 LCD per oog
Vernieuwingsfrequentie72-144 Hz (144 Hz experimenteel)
GezichtsveldTot 110 graden
LenzenOp maat gemaakte pancake-lenzen (glas)
IPD-bereik60-70 mm
Max. brilbreedte140 mm
Camera's & volging
Externe camera's4 monochrome (controller & headset tracking)
Interne camera's2 (oogvolging & foveated streaming)
PassthroughMonochroom via externe camera's
Lage lichtIR-illuminators
Connectiviteit
Wi-FiWi-Fi 7 (2x2) + Wi-Fi 6E (6 GHz)
Bluetooth5.3 (2,4 GHz voor controllers)
AdapterDraadloze adapter meegeleverd
Geluid
LuidsprekersDubbele drivers per oor (in hoofdband)
MicrofoonTwee microfoons
Afmetingen & gewicht
Afmetingen175 x 95 x 110 mm
Gewicht (compleet)440 gram
Gewicht (Steam Frame)185 gram
Software
BesturingssysteemSteamOS 3 (op basis van Arch)
BureaubladKDE Plasma

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soresUZjHq6cTKKG0DWWa9DxKAU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lGn3S38Emg2UWTX8V8wKiYmz.png?f=user_large
Technische specificaties controller:
CategorieSpecificatie
Bewegingscontrole
6-DOF volgingVolledige 6-DOF-volging en IMU-ondersteuning
Gamepadbesturing
KnoppenA-, B-, X-, Y-knoppen (rechtercontroller) en vierpuntsdruktoets (linkercontroller)
Analoge sticksMagnetische analoge sticks van standaardformaat (TMR) met capacitieve aanraaksensoren
TrekkersAnaloge trekkers L en R
BumpersBumpers L en R
SysteemknoppenWeergave, Menu en Steam
GreepknoppenTweetrapsgreepknoppen
Haptische feedback
MotorElke controller bevat een haptische motor
Vingervolging
SensorenCapacitieve sensoren voor alle invoervlakken
FunctieCapacitieve vingervolging
Verbinding
Frequentie2,4 GHz-verbinding met de dedicated radio-unit in de headset
Afmetingen
Per controller126 mm x 73 mm x 87 mm
Gewicht
Met batterij130 gram per controller
Zonder batterij107 gram per controller
Stroomvoorziening
BatterijEén vervangbare AA-batterij per controller
Batterijduur40 uur
🔗 Links

Heb je updates, foto's, tips of wil je mede-auteur worden? Stuur gerust een PM!
''Topic gemaakt op verzoek van @Altamyr''

⬆️ Terug naar boven ⬆️

[ Voor 45% gewijzigd door G_Dragon op 24-01-2026 18:11 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben hier heel erg in geïnteresseerd! Ik draai enkel nog Linux en had hiervoor even de Pico 4 maar die kreeg ik niet fijn samenwerkend met mijn Linux PC. Dus daarom is deze bril een stuk interessanter, omdat het mijn hele Steam Library native kan draaien. Kan niet wachten op de prijs en release date.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:23

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Ik ben zelf ook erg benieuwd, ik denk dat dit wel een flinke upgrade is voor mijn al vrij gedateerde Quest 2.
Vraag me wel af hoe hoog de prijs wordt.

• Altamyr
Militia Pilot schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:23:
Vraag me wel af hoe hoog de prijs wordt.
De prijsverwachtingen vanuit de community liggen zo tussen de 700 en 900 euro. 900 als duurste verwachting omdat Valve zelf heeft gezegd dat ze de Steam Frame goedkoper willen maken als de Index, en minder als 700 zou geweldig zijn om marktaandeel te veroveren maar Valve heeft duidelijk gecommuniceerd dat ze geen verlies willen maken op de verkoopprijs.
Helaas hebben we alleen speculatie |:( |:( |:(

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:30

Cyphax

Moderator LNX
Deze ziet er interessant uit maar er zijn voor mij twee (breek)punten van twijfel:
- Er zit geen mini-jack-aansluiting op voor mijn koptelefoon (een rare misser wat mij betreft) en geen koptelefoon kunnen aansluiten is wel een dealbreaker. Ik vermoed dat het via de USB-C-ingang wel zal lukken met een verloopje, dan is het misschien goed genoeg (aangenomen dat de batterij het lang genoeg volhoudt en geen extra batterij nodig is).
- Ik doe weinig VR in de kamer waar de PC staat (die is daar te klein voor). Het moet dus wel via Wifi kunnen streamen als alternatief op die dongle, die nooit fatsoenlijk door de muur zal gaan.

Het zal me verbazen als er geen oplossingen voor zijn dus in principe spaar ik er ook voor, maar ik moet toch even de kat uit de boom kijken. (Ik heb een Quest 3 die deze nadelen in elk geval niet heeft, maar ik heb veel liever een ding van Valve op m'n knar dan van Meta. :P)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 26-01-2026 11:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:24
Cyphax schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:17:
- Ik doe weinig VR in de kamer waar de PC staat (die is daar te klein voor). Het moet dus wel via Wifi kunnen streamen als alternatief op die dongle, die nooit fatsoenlijk door de muur zal gaan.
Voor zover ik begrepen heb is de dongle niet verplicht als er een goede wifi 6 verbinding is. Ze leveren de dongle vooral mee om het makkelijker te maken een goede verbinding op te zetten.

• Altamyr
Cyphax schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:17:
Deze ziet er interessant uit maar er zijn voor mij twee (breek)punten van twijfel:
- Er zit geen mini-jack-aansluiting op voor mijn koptelefoon (een rare misser wat mij betreft) en geen koptelefoon kunnen aansluiten is wel een dealbreaker. Ik vermoed dat het via de USB-C-ingang wel zal lukken met een verloopje, dan is het misschien goed genoeg (aangenomen dat de batterij het lang genoeg volhoudt en geen extra batterij nodig is).
Yup, dat is iets waar ik verbaasd over ben. Ze hebben wel een SD kaart lezer erin zitten maar geen headphone jack... De kans is groot dat 3e partijen of Valve zelf een andere hoofdband gaan maken. Vanwege het modulaire ontwerp is dat makkelijk te doen namelijk. Als het hebben van een headphone jack een harde vereiste is zou ik dus wachten met kopen als ik jou was
Dat kan ie zeker! De dongle zit erbij zodat iedereen met een computer waar een usb 3.0 poort op zit sowieso een stabiele verbinding heeft binnen zo'n 10-15 meter van die computer. Via WiFi kan je ook streamen, met de foveated streaming zal dat prima werken. Echter heeft niet iedereen een WiFi 6 router welke ook weer veel verschillende standaarden hebben.
Het zal me verbazen als er geen oplossingen voor zijn dus in principe spaar ik er ook voor, maar ik moet toch even de kat uit de boom kijken. (Ik heb een Quest 3 die deze nadelen in elk geval niet heeft, maar ik heb veel liever een ding van Valve op m'n knar dan van Meta. :P)
Dat is voor mij 1 van de grote punten, it's your pc 8)

• korenjw
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:24
Weet iemand of het al duidelijk is of de Frame MVC 3D kan afspelen?

Ik heb een hele lading 3D blu-ray discs, maar geen tv meer die dit ondersteunt. Nu weet ik dat het op de Quest 3 mogelijk is (blu-ray rippen met MakeMKV en daarna de MVC 3D afspelen met de app 4XVR). Dit is de enige manier om de film 1:1 te bekijken in 3D, dus zonder het te hoeven converteren naar SBS.

Zelf vind ik geen informatie of dit mogelijk is op de Frame/SteamVR. Dus hoor het graag als iemand dit weet, want lijkt me leuk om op deze manier 3D-films te kijken. En ik blijf liever weg bij Meta.

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:23

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

korenjw schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:46:
Weet iemand of het al duidelijk is of de Frame MVC 3D kan afspelen?

Ik heb een hele lading 3D blu-ray discs, maar geen tv meer die dit ondersteunt. Nu weet ik dat het op de Quest 3 mogelijk is (blu-ray rippen met MakeMKV en daarna de MVC 3D afspelen met de app 4XVR). Dit is de enige manier om de film 1:1 te bekijken in 3D, dus zonder het te hoeven converteren naar SBS.

Zelf vind ik geen informatie of dit mogelijk is op de Frame/SteamVR. Dus hoor het graag als iemand dit weet, want lijkt me leuk om op deze manier 3D-films te kijken. En ik blijf liever weg bij Meta.
Als die 4XVR app linux ondersteunt (met of zonder wine/proton) dan denk ik van wel?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:53

ResuCigam

BOFH

(jarig!)
Altamyr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:03:
[...]

De prijsverwachtingen vanuit de community liggen zo tussen de 700 en 900 euro. 900 als duurste verwachting omdat Valve zelf heeft gezegd dat ze de Steam Frame goedkoper willen maken als de Index, en minder als 700 zou geweldig zijn om marktaandeel te veroveren maar Valve heeft duidelijk gecommuniceerd dat ze geen verlies willen maken op de verkoopprijs.
Helaas hebben we alleen speculatie |:( |:( |:(
Met de gestegen hardware prijzen zou het mij niet verbazen dat de Frame duurder gaat worden, ik zet in op 1099 voor het 256 GB model.

We do what we must because we can.

• Altamyr
ResuCigam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Met de gestegen hardware prijzen zou het mij niet verbazen dat de Frame duurder gaat worden, ik zet in op 1099 voor het 256 GB model.
Laten we hopen dat je niet gelijk hebt :|

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:37
Wat is nou hét grote verschil tussen de Frame en de Quest 3?

Voor mij komt het op hetzelfde neer.. maar ik zie waarschijnlijk niet wat jullie wel zien.

Ik vraag dit omdat ik de afweging wil maken of het loont om mijn Quest 3 tzt te verkopen om een Frame te kopen.

Voor de volledigheid, ik heb een goede Game PC en een Steam Deck.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Pro-prutser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:37:

Voor mij komt het op hetzelfde neer.. maar ik zie waarschijnlijk niet wat jullie wel zien.

Ik vraag dit omdat ik de afweging wil maken of het loont om mijn Quest 3 tzt te verkopen om een Frame te kopen.

Het grootste verschil tussen de twee zit hem vooral in het ecosysteem en de hardwarekeuzes, want functioneel kunnen ze inmiddels bijna hetzelfde. Zowel de Meta Quest 3 als de Steam Frame zijn namelijk volledige computers op je hoofd die zowel zelfstandig (standalone) als in verbinding met een pc kunnen werken.

De Meta Quest 3 werkt volledig zelfstandig via het Meta-ecosysteem. Je hebt toegang tot de Quest Store en specifieke exclusives die je nergens anders vindt. De bril heeft kleurencamera's voor een goede mixed-reality ervaring, maar de grafische kracht is bij standalone gebruik natuurlijk beperkt tot wat de mobiele chip aankan. Voor de echte details ben je nog steeds aangewezen op een draadloze verbinding met een gaming-pc.

De Steam Frame is Valve's tegenhanger die draait op SteamOS. Het is in feite een pc op je hoofd met een Snapdragon 8-serie processor en 16 GB RAM. Dankzij het "Steam Frame Verified"-programma kun je een groeiend aantal games uit je eigen Steam-bibliotheek direct op de bril spelen zonder tussenkomst van een pc. Hoewel hij dus standalone werkt, ligt de focus bij de Frame extreem op streaming-kwaliteit; met technieken zoals foveated streaming (oogvolging) en een dedicated 6 GHz adapter probeert Valve de PCVR-ervaring zo scherp mogelijk te krijgen. Een opvallend verschil is wel dat de Frame vier monochrome (zwart-wit) camera's gebruikt voor tracking, wat voor passthrough een nadeel is ten opzichte van de Quest 3.

Kortom: de keuze hangt vooral af van welk platform je voorkeur heeft. Kies de Quest 3 voor de Meta-exclusives en kleurenpassthrough. Kies de Steam Frame als je al diep in het Steam-ecosysteem zit en de beste integratie met je pc-bibliotheek zoekt, zowel standalone als via streaming.

[ Voor 56% gewijzigd door G_Dragon op 30-01-2026 18:42 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Pro-prutser
G_Dragon schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Het grootste verschil tussen de twee is eigenlijk heel simpel: de Meta Quest 3 is een computer op je hoofd, terwijl de Steam Frame een scherm op je hoofd is dat verbonden is met je pc.

De Meta Quest 3 werkt volledig zelfstandig. Je hebt geen computer of kabels nodig om hem te gebruiken. De processor en de batterij zitten in de bril zelf, waardoor je hem overal mee naartoe kunt nemen en direct kunt spelen. Het nadeel is dat de grafische kracht beperkt is tot wat zo’n kleine chip aankan; het ziet er goed uit, maar het haalt het niet bij de details van een zware gaming-pc.

De Steam Frame is juist bedoeld voor de fanatieke pc-gamer. De bril zelf doet niet het zware werk, dat laat hij over aan je computer. Hierdoor kun je games spelen met de allerhoogste grafische instellingen en heb je direct toegang tot je volledige Steam-bibliotheek. Je bent hiermee wel afhankelijk van je pc en vaak ook van een kabel of een zeer sterke wifi-verbinding, maar je krijgt er de beste beeldkwaliteit voor terug.

Kortom: kies de Quest 3 als je overal makkelijk en draadloos wilt spelen. Kies de Steam Frame als je al een goede pc hebt staan en simpelweg de mooiste VR-ervaring wilt zonder concessies op beeldkwaliteit.
Super bedankt voor je uitgebreide reactie!

Als ik het zo lees dan kom ik eigenlijk niets tekort. Ik heb PCVR en een dedicated router en kan daarmee Half-Life Alyx op de hoogste grafische instellingen spelen zonder lag. Ik kan ook non-VR games spelen in 2D met mijn Xbox/Switch Pro controller. Ook vanaf mijn Steam Library.

Het enige waar ik eigenlijk niet blij mee ben is dat de Quest van Meta is ..

Als de Frame destijds leverbaar was dan was ik daar voor gegaan.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:45
@G_Dragon
Een van de nieuwigheden van de steam Frame tov de index is toch juist dat het standalone EN in verbinding met een andere pc kan werken?
Dat is juist waarom mensen zo hype waren over wat Valve hiervoor heeft bijgedragen aan FEX toch? Waarmee de ARM cpu x86 games zou moeten kunnen spelen.

• Pro-prutser
Pro-prutser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Als ik het zo lees dan kom ik eigenlijk niets tekort. Ik heb PCVR en een dedicated router en kan daarmee Half-Life Alyx op de hoogste grafische instellingen spelen zonder lag.
Sorry, ik bedoel Virtual Desktop ipv PCVR.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja inderdaad, in principe zijn Steam Frame en Quest 3 grotendeels gelijk in wat ze doen. Steam Frame heeft het voordeel dat je simpele VR spellen uit je Steam bieb lokaal kan spelen. Quest 3 heeft het voordeel dat het aantal spellen wat op de headset zelf kan draaien waarschijnlijk veel groter is. Nu kan de Frame ervoor zorgen dat PCVR developers wat meer gaan optimaliseren, maar daar blijven wel beperkingen op zitten.

Ik verwacht dat de Steam Frame comfortabeler standaard zit als de Q3, en alles wat je nodig hebt voor PCVR streaming wordt meegeleverd. Bij de Q3 moet je voor comfort en streaming dingen erbij kopen. Maar dat zal je ook aan het prijskaartje zien: Als je nog niks hebt, en dus ook nog een dedicated router wil kopen bijvoorbeeld, dan nog ga ik ervanuit dat de een Q3 + alles goedkoper is, maar met mogelijk een beperkt verschil in prijs. Wil je enkel op de headset zelf spelen, en is gewoon een simpele (aftermarket) hoofdband voldoende voor je, dan zal de Q3 veel goedkoper zijn.

Dus waarom de Frame dan wel? Nou ja, je Steam bibliotheek, en het is geen Meta. Maar heb je een Q3 dan denk ik niet dat een Frame echt een verbetering is voor de meeste gebruikers. En voor degene die er nog niet eentje hebben, moet je het denk ik vooral ervan hebben dat het geen Meta is.

• Pro-prutser
Flamesz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:47:
@G_Dragon
Een van de nieuwigheden van de steam Frame tov de index is toch juist dat het standalone EN in verbinding met een andere pc kan werken?
Dat is juist waarom mensen zo hype waren over wat Valve hiervoor heeft bijgedragen aan FEX toch? Waarmee de ARM cpu x86 games zou moeten kunnen spelen.
Dat staat zelfs in zijn eigen intro haha

“ Ook voor standalone-gameplay

Steam Frame is een pc, uitgerust met SteamOS en aangedreven door een Snapdragon® 8 Series‑processor. Met 16 GB RAM kun je Steam Frame als standalone gebruiken om een groeiend aantal VR- en niet‑VR-spellen te spelen, zonder dat je ze van je pc hoeft te streamen”

• Flamesz
Pro-prutser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Dat staat zelfs in zijn eigen intro haha

“ Ook voor standalone-gameplay

Steam Frame is een pc, uitgerust met SteamOS en aangedreven door een Snapdragon® 8 Series‑processor. Met 16 GB RAM kun je Steam Frame als standalone gebruiken om een groeiend aantal VR- en niet‑VR-spellen te spelen, zonder dat je ze van je pc hoeft te streamen”
Dat zag ik inderdaad haha. Maar als je alleen zijn antwoord aan jou leest zou je denken dat de steam frame totaal niet standalone kan

• Pro-prutser
Sissors schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:00:
Ja inderdaad, in principe zijn Steam Frame en Quest 3 grotendeels gelijk in wat ze doen. Steam Frame heeft het voordeel dat je simpele VR spellen uit je Steam bieb lokaal kan spelen. Quest 3 heeft het voordeel dat het aantal spellen wat op de headset zelf kan draaien waarschijnlijk veel groter is. Nu kan de Frame ervoor zorgen dat PCVR developers wat meer gaan optimaliseren, maar daar blijven wel beperkingen op zitten.

Ik verwacht dat de Steam Frame comfortabeler standaard zit als de Q3, en alles wat je nodig hebt voor PCVR streaming wordt meegeleverd. Bij de Q3 moet je voor comfort en streaming dingen erbij kopen. Maar dat zal je ook aan het prijskaartje zien: Als je nog niks hebt, en dus ook nog een dedicated router wil kopen bijvoorbeeld, dan nog ga ik ervanuit dat de een Q3 + alles goedkoper is, maar met mogelijk een beperkt verschil in prijs. Wil je enkel op de headset zelf spelen, en is gewoon een simpele (aftermarket) hoofdband voldoende voor je, dan zal de Q3 veel goedkoper zijn.

Dus waarom de Frame dan wel? Nou ja, je Steam bibliotheek, en het is geen Meta. Maar heb je een Q3 dan denk ik niet dat een Frame echt een verbetering is voor de meeste gebruikers. En voor degene die er nog niet eentje hebben, moet je het denk ik vooral ervan hebben dat het geen Meta is.
Met deze kennis is dat nu ook precies mijn conclusie. Met Virtual Desktop kan ik ook mijn Steam bibliotheek spellen spelen. Nadeel is wel dat ik die moet streamen en dus niet lokaal op de headset zelf kan doen. Maar dat geldt vice versa ook. De Steam kan ook de Meta spellen niet lokaal op de headset spelen. Er zal vast wel ergens een overlap aan titels zijn. Dat is nu met streamen eigenlijk ook al het geval.

• Pro-prutser
Flamesz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Dat zag ik inderdaad haha. Maar als je alleen zijn antwoord aan jou leest zou je denken dat de steam frame totaal niet standalone kan
Zo had ik zijn antwoord aanvankelijk ook gelezen. Pas na jouw reactie had ik door dat de Frame dus ook standalone kan functioneren.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Pro-prutser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:10:
[...]

Zo had ik zijn antwoord aanvankelijk ook gelezen. Pas na jouw reactie had ik door dat de Frame dus ook standalone kan functioneren.
Dat is ook wat @G_Dragon zegt, want blijkbaar denkt 'ie dat de Steam Frame niet stand-alone kan werken. Wat 'ie zeer zeker wel kan.

The devil is in the details.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Dan heb ik dat verkeerd verwoord, mijn excuses daarvoor! Wou geen verwarring veroorzaken :)

• Pro-prutser
Wel jammer. Ik zocht eigenlijk een reden om te upgraden, maar het is nog niet de moeite waard.

Best wel teleurstellend dat Valve een paar jaar na de Quest 3, deze evenaart ipv overtreft.

Aan de andere kant moet ik gewoon koesteren wat ik al heb. Het is makkelijk om ondankbaar te zijn, maar het is veel mooier om dankbaar te zijn.

• Pro-prutser
G_Dragon schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:15:
Dan heb ik dat verkeerd verwoord, mijn excuses daarvoor! Wou geen verwarring veroorzaken :)
Is niet erg. Trakteer mij maar op een Steam Machine, dan hebben we het nergens meer over. 🤪

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
G_Dragon schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:15:
Naja, wat je in deze post zegt vind ik wel meer dan verkeerd verwoord. Je zegt meerdere keren, op meerdere manieren dat de Steam Frame niet kan wat de Quest 3 wel kan, namelijk zonder losse computer games spelen, maar dat klopt niet.

Tip: pas die vorige post aan.

Er is eigenlijk niks wat de Quest 3 wel kan en de Steam Frame niet kan, op Quest-games spelen na dan.

Het enige nadeel van de Steam Frame vind ik zelf dat het zwart/wit camera's heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 30-01-2026 18:21 ]

The devil is in the details.

• Pro-prutser
Hahn schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:20:
[...]

Naja, wat je in deze post zegt vind ik wel meer dan verkeerd verwoord. Je zegt meerdere keren, op meerdere manieren dat de Steam Frame niet kan wat de Quest 3 wel kan, namelijk zonder losse computer games spelen, maar dat klopt niet.

Er is eigenlijk niks wat de Quest 3 wel kan en de Steam Frame niet kan, op Quest-games spelen na dan.

Het enige nadeel van de Steam Frame vind ik zelf dat het zwart/wit camera's heeft.
Een ding kan de Quest 3 tov Frame wel en dat is je data aan de onverzadigbare Mark Zuckerburg sturen. Dit gebeurd netjes onopgemerkt op de achtergrond. Wat een service heeft Meta toch :p

• Pro-prutser
[...]

Monochrome passthrough vind ik trouwens wel een deal breaker.

• Flamesz
Pro-prutser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:17:
Wel jammer. Ik zocht eigenlijk een reden om te upgraden, maar het is nog niet de moeite waard.

Best wel teleurstellend dat Valve een paar jaar na de Quest 3, deze evenaart ipv overtreft.

Aan de andere kant moet ik gewoon koesteren wat ik al heb. Het is makkelijk om ondankbaar te zijn, maar het is veel mooier om dankbaar te zijn.
Ik ben zelf niet heel erg thuis in de mobiele chips, maar als ik t AI vraag word aangegeven dat de steam Frame wel een sterkere processor heeft en dus ook betere performance zou moeten hebben. Als je de standalone mode vergelijkt.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
[...]

Aangepast, hopelijk nu meer naar wens! Was zeker niet mijn bedoeling om het verkeerd neer te zetten, dacht dat ik het juist had uitgezocht en verwoord. Maar blijkbaar niet :o

• Altamyr
Pro-prutser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:37:

Ik lees dat er al een hele discussie is gevoerd, maar in het kort:
- Comfort! De Steam Frame is een stuk lichter en het gewicht is veel beter verdeeld, met een batterij die standaard achterop je hoofd zit
- Foveated streaming, via de wifi/dongle wordt alleen het stukje scherm waar je naar kijkt met een hogeresolutie verstuurd. Dit zorgt voor een betere verbinding met hoge framerates en (waarschijnlijk) langere accuduur. Het gebeurt snel genoeg dat het altijd sneller is als je ogen
- Compleet open ecosysteem: je mag alles doen en laten wat je wilt en je kan de Frame dus ook als PC gebruiken. Bluetooth toetsenbord erbij en schrijven maar bij wijze van spreken
- Modulair design: het ontwerp is zo gemaakt dat alles makkelijk te vervangen is, er is ook een sd kaart lezer om opslag uit te breiden
-De controllers hebben een o.a. een standaard controller layout met ABXY en Dpad etc, om ook flatscreen spellen in op een virtueel groot scherm te spelen

Dat zijn voor mij de belangrijkste punten :P

• Pro-prutser
Flamesz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Ik ben zelf niet heel erg thuis in de mobiele chips, maar als ik t AI vraag word aangegeven dat de steam Frame wel een sterkere processor heeft en dus ook betere performance zou moeten hebben. Als je de standalone mode vergelijkt.
Oké check

Dat vind ik op zich wel een argument om te upgraden, want vaak heb ik geen zin om de PC op te starten en al helemaal niet als de game bijgewerkt moet worden.

Maar het is voor mij nog niet genoeg reden. Eerst maar eens de kat uit de boom kijken. Als de games er beduidend beter uitzien met dezelfde stabiliteit dan begint het te kriebelen. Als het aanbod games dan ook nog eens significant gaat groeien op Steam dan ga ik denk ik overstag. Natuurlijk ook afhankelijk van de hardware en software prijzen.

Als de prijs een beetje aantrekkelijk is dan ga ik de Quest waarschijnlijk er gewoon bij houden. Dan gebruik ik de Quest voor media en de Frame voor games.

We shall see

• Pro-prutser
Altamyr schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Ik lees dat er al een hele discussie is gevoerd, maar in het kort:
- Comfort! De Steam Frame is een stuk lichter en het gewicht is veel beter verdeeld, met een batterij die standaard achterop je hoofd zit
- Foveated streaming, via de wifi/dongle wordt alleen het stukje scherm waar je naar kijkt met een hogeresolutie verstuurd. Dit zorgt voor een betere verbinding met hoge framerates en (waarschijnlijk) langere accuduur. Het gebeurt snel genoeg dat het altijd sneller is als je ogen
- Compleet open ecosysteem: je mag alles doen en laten wat je wilt en je kan de Frame dus ook als PC gebruiken. Bluetooth toetsenbord erbij en schrijven maar bij wijze van spreken
- Modulair design: het ontwerp is zo gemaakt dat alles makkelijk te vervangen is, er is ook een sd kaart lezer om opslag uit te breiden
-De controllers hebben een o.a. een standaard controller layout met ABXY en Dpad etc, om ook flatscreen spellen in op een virtueel groot scherm te spelen

Dat zijn voor mij de belangrijkste punten :P
Veel van de opsomming kan eigenlijk ook met de Quest 3. Het zit er alleen niet standaard bij.

Wat je niet met geld kan kopen is het modulaire gebeuren en de ingebouwde kaartlezer. Voor de rest zijn er wel oplossingen. Sterker nog, ik heb ze en het werkt fantastisch.

Maar de Frame is natuurlijk niet alleen voor mij gemaakt. Dus deze eigenschappen zijn welkome eigenschappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pro-prutser op 30-01-2026 19:05 ]

Pagina: 1